Dat idd.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Hoe komt men er toch bij dat achterop rijdend verkeer dat rechtdoor gaat voorrang heeft wanneer je afslaat? Het enige wat je moet doen, indien dit mogelijk is, als je links afslaat is zoveel mogelijk links voorsorteren. Niks meer, niks minder. Dat een of andere debiel vervolgens besluit TS links in te gaan halen (wat ook een bijzondere manoeuvre is) daar kan TS niks aan doen. De Ka rijder is gewoon 100% schuldig.
Say what? Dat mag best (tenzij borden of andere signalen/tekens dat verbieden).quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:06 schreef bonke het volgende:
je mag ook nooit inhalen voor een bocht of een afslag
Jij bedoelt, je mag niet inhalen op een kruisingquote:Op donderdag 15 maart 2012 21:06 schreef bonke het volgende:
je mag ook nooit inhalen voor een bocht of een afslag
en sinds waneer is afslaan naar links een bijzondere verrichting ?:)
Check, maar zoals ik al riep: gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:06 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat idd.
Tuurlijk moet je overal kijken als je afslaat. Verkeer achter je moet alleen voor laten gaan als zij al bezig zijn met de verrichting (inhalen). Als je je richtingaanwijzer aan hebt gedaan voordat hij begon met inhalen, is hij 100% fout.
en waarom mag dat niet ...,quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:07 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Say what? Dat mag best (tenzij borden of andere signalen/tekens dat verbieden).
Maar dat mag dus WEL (tenzij verkeerstekens dat verbieden).quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:11 schreef bonke het volgende:
en waarom mag dat niet ...,
omdat iemand die vanaf de afslag links de weg op wil gaan en daar de ruimtevoor heeft omdat jij nog ver van de afslag af bent en er dan een malloot is die jou dan gaat inhalen komt die ander weer tegen op zijn eigen weghelft
Artikel 54 RVV:quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Hoe komt men er toch bij dat achterop rijdend verkeer dat rechtdoor gaat voorrang heeft wanneer je afslaat?
Nee want:quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:15 schreef Leshy het volgende:
. De verzekeraar van TS zal waarschijnlijk dan ook uitkeren op grond van het niet verlenen van voorrang op grond van artikel 54.
Wanneer er geen ruimte is om links voor te sorteren moet je dus ook niet links gaan inhalen.quote:Artikel 11.RVV:
Inhalen geschiedt links.
2.
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
Zo praktisch gezien wel ja.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:22 schreef spijkerbroek het volgende:
Even praktisch gezien: dus je staat je wachten op de weg, met je richtingaanwijzers aan naar links (want je wil dat het andere verkeer weet wat je wilt gaan doen), maar moet wachten tot het achteropkomende verkeer jouw gaat inhalen? Dat andere verkeer raakt daar alleen maar van in de war. Dat denkt: "wtf? moet ik gaan inhalen langs de kant waar naartoe hij zijn richtingsaanwijzers aan heeft staan, met het risico dat hij zomaar naar links kan komen als ik ernaast zit?!".
Dat slaat dus als een tang op een varken.
Daarom sorteer je bij linksaf slaan ook zoveel mogelijk naar links voor: zodat het achteropkomende verkeer jou rechts kan passeren.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:22 schreef spijkerbroek het volgende:
Even praktisch gezien: dus je staat je wachten op de weg, met je richtingaanwijzers aan naar links (want je wil dat het andere verkeer weet wat je wilt gaan doen), maar moet wachten tot het achteropkomende verkeer jouw gaat inhalen?
Op een 5 meter brede weg kan je niet voorsorteren zodat men er rechts voorbij kan. En spookrijden is verboden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:30 schreef Leshy het volgende:
Daarom sorteer je bij linksaf slaan ook zoveel mogelijk naar links voor: zodat het achteropkomende verkeer jou rechts kan passeren.
Het feit dat het andere voertuig TS in de flank heeft geraakt tijdens het inhalen, en niet achterop, geeft aan dat die ruimte er wel moet zijn geweest. Anders was hij achterop TS gereden, en niet in de zijkant.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wanneer er geen ruimte is om links voor te sorteren moet je dus ook niet links gaan inhalen.
Wat in dit geval dus niet kon omdat je dan op de andere rijbaan staat.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:30 schreef Leshy het volgende:
[..]
Daarom sorteer je bij linksaf slaan ook zoveel mogelijk naar links voor: zodat het achteropkomende verkeer jou rechts kan passeren.
quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:33 schreef Leshy het volgende:
[..]
Het feit dat het andere voertuig TS in de flank heeft geraakt tijdens het inhalen, en niet achterop, geeft aan dat die ruimte er wel moet zijn geweest. Anders was hij achterop TS gereden, en niet in de zijkant.
Bovendien, inhalen via de tegenovergestelde rijbaan is normaal.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:47 schreef itsus het volgende:
Nu is het zo dat wij de auto naar rechts hebben getrokken na dat hij ons raakte en daardoor dus verwondingen voor eenieder voorkomen werden , gelukkig.
er was op het moment van raken idd geen ruimte voor inhalen dat is gebleken ...quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:15 schreef Leshy het volgende:
[..]
Artikel 54 RVV:
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Het verlaten van de doorgaande rijstrook is een bijzondere verrichting, waarbij je al het overige verkeer voor moet laten gaan: er is geen uitzondering voor verkeer dat zich (kort) achter je bevindt.
Gezien het feit dat het een om een vrij smalle weg gaat, kan ik me ook bijna niet voorstellen dat TS voorgesorteerd heeft: anders was er geen ruimte geweest voor het andere voertuig om in te halen, en was deze hoogstens achterop TS gereden in plaats van in de flank. De verzekeraar van TS zal waarschijnlijk dan ook uitkeren op grond van het niet verlenen van voorrang op grond van artikel 54.
dus niet we zijn niet van uiterst rechts ineens naar links gegaan we reden middenop.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:38 schreef Fer het volgende:
Als je linksaf wil op de landweg moet je gewoon middenop rijden, dan linksaf slaan. Voorkom je dit soort onzin mee.
Als ik 'landweg van 5 meter breed' met 'fietspad-rijbaan-fietspad' hoor, vraag ik me sterk af of er twee volledige rijstroken zijn voor automobilisten - ik ben ook benieuwd naar de situatie ter plekke.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:33 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wat in dit geval dus niet kon omdat je dan op de andere rijbaan staat.
Er wa geen ruimte voor inhalen omdat jij afsloeg. Ik neem aan dat als jij recht was blijven staan, hij er wel langs had gekund. Anders was hij immers achterop gereden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:41 schreef itsus het volgende:
er was op het moment van raken idd geen ruimte voor inhalen dat is gebleken ...
hij heeft imo uitgeweken maar de verkeerde kant gegokt
http://maps.google.be/map(...)cbp=12,70.64,,0,0.25quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Doe trouwens even een streetview linkje ts
zeker wel maar ga er toch vanuit dat als je je knipperlichten aan zet men op zo'n weg achter je blijft tot jij weg bentquote:
Die link die je geeft is in Brusselquote:Op donderdag 15 maart 2012 21:55 schreef itsus het volgende:
[..]
http://maps.google.be/map(...)cbp=12,70.64,,0,0.25
geen idee of dit goed gaat is in elk geval laarseweg de heggerweg op uit de richting Emst (vaassensebinnenweg) richting vaassen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |