Klopt. Ze gaan sowieso allebei veel moeite hebben met het produceren/componeren van muziek, welk genre dan ook. Tenzij ze ervaring mee hebben natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:19 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel, denk ik. Ik denk wel dat een cellist veel moeite gaat krijgen met het produceren van een dancetrack. Wie muzikaal is kan DJ'en. Wie DJ is, hoeft niet per se een cello te kunnen spelen.
Achja er zijn gewoon mensen die luisteren alleen wat nu 'hip' is. Laatst kwam een vriend naar me toe met een 'nieuwe r&b achtige zanger' .. Chris Cornell. Hij was verdorie een paar weken daarvoor met ons mee geweest naar de pearl jam documentaire met daarin een prominente rol voor chris cornell... Dan heb je mijns inziens gewoon geen interesse voor muziek...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:17 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Dat is ook weer een kwestie van leeftijd. Tussen mijn 12e en mijn 18e ging mijn muzieksmaak werkelijk van hot naar her. Daarna is mijn smaak pas wat consequenter geworden.
Maar de leeftijd van de muziek zelf heeft me nooit tegen gehouden.
Ik ben cellist geweest, gitarist in een grunge band, gitarist in een punkband, gitarist in een metalcore band. Ik heb Drum n bass gemaakt, ambient en maak nu nog vooral psytrance en ben daar ook actief DJ in.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:14 schreef Gillingham het volgende:
Ik las eens een column in de krant over de bewering dat een goed dj zijn net zo moeilijk is als een goed cellist zijn. De proef werd op de som genomen. Een gewaardeerde dj kreeg een tijd lang cello-les, een gewaardeerd cellist kreeg in hetzelfde tijdsbestek 'dj-les'. Het werk van de cellist als dj was niet of nauwelijks te onderscheiden van de 'echte' dj. De dj daarentegen bakte er weinig van op de cello.
Dit is misschien niet zo relevant als reactie op jou, maar ik vond het wel vermakelijk.
Dat is inderdaad een leuke manier, maar mijn honger naar nieuwe nummers is groter dan de interesse om een nummer uit te pluizen. Overigens is er natuurlijk ook nog zoiets als tijd; als ik een nummer 20 jaar lang elke week een keer draai 'pluis' ik m natuurlijk ook wel uit..quote:Op dinsdag 14 februari 2012 02:06 schreef female81 het volgende:
[..]
Genoeg is hier genoeg, drie nummers per week leren kennen die sterk bovengemiddeld zijn (naast wat 'gewoon leuke' nummers) is prima. Je kunt toch nooit alles leren kennen, en als je niet compleet overweldigd wordt door het aanbod kan je de individuele nummers veel meer aandacht geven.
Het filter is bij mij verder behoorlijk dik, als het gaat om nummers die ik daadwerkelijk vaker ga opzetten.
Pitchfork heeft de laatste jaren ook veel focus gelegd op song-recensies. Ik ben meer een album en kattenmens..quote:Zelf kan ik tracks helemaal uitpluizen. Ik heb in het verleden (zo rond 2006, 2007) in ieder geval recensies geschreven voor de site van een van de grotere Nederlandse webradio's, Pro FM, en nam met vijf regeltjes geen genoegen. Ervóór heb ik dat nogal eens voor m'n eigen muzieksite gedaan.
Tegenwoordig doet de webmaster van http://www.poptimaforma.nl dergelijke dingen, erg leuk om te lezen. Die gaat nog een heel stuk verder dan ikzelf vroeger, z'n teksten zijn nog twee keer zo lang, en zónder in gezever te vervallen (waar ik zelf helaas snel last van heb). Of je het met z'n smaak eens bent of niet, hij onderbouwt het goed. Hij heet hier op het forum Veldinspecteur.
Pitchfork was het eerste wat mij te binnen schoot als ik moest denken over muzikale elite. Samen met in Nederland De Subjectivisten-recensisten. Blokhuis vind ik ook wel een leuke. Van Nieuwkerk zie ik zeker niet zo, al kan ik me voorstellen dat hij door anderen wel zo gezien wordt. Dé vraag is natuurlijk: wat is elite precies... Iemand met veel verstand van muziek, iemand die dat pretendeert, iemand die zo gezien wordt??quote:Voor mijn gevoel hoog aangeschreven sites als Pitchfork, de mensen die bij Oor werken, en mensen als Rob Stenders, Matthijs Van Nieuwkerk, Leo Blokhuis, enzovoort. Dat zijn zogenaamd mensen die er verstand van hebben.
Giel Beelen kan ik muzikaal echt niet serieus nemen. Dat is nu iemand die van muziek z'n werk heeft gemaakt, maar niet verder komt dan 'wat een leipe track', of 'dope shit', (zie m'n post over argumentatie). Bovendien vraag ik me bij hem serieus af hoe ver z'n muzikale horizon reikt.quote:Van deze hele rij is Rob Stenders eigenlijk de enige waar ik serieus naar luister, ookal luistert 'ie veel gitaarmuziek. En Gerard Ekdom is ook iemand wiens enthousiasme aanstekelijk werkt, en zo'n beetje een wandelende muziekencyclopedie is, maar behoort hij tot de zogenaamde elite? Hij houdt van toegankelijk, en dat kan wel tegen je werken.
En wat is de status van Giel Beelen eigenlijk? Ik vind z'n tips vaak moeilijk te harden, probeer ze inmiddels alláng niet meer uit. Maar aangezien 'ie ze in de Vara-gids mag spuien, en tot een week terug ook in Nieuwe Revu, en hij er ook nogal eens over mag ouwehoeren bij het hoog aangeschreven DWDD, zijn er blijkbaar mensen die hem hoog hebben zitten; hem zelfs cultureel verantwoord vinden.
Appels met peren vergelijken is een leuke bezigheid, dat doe ik graag. In dit geval vergelijk ik een muzikant met een dj. Een groot verschil, maar beide hebben ze muzikale pretenties.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:10 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Ik ben cellist geweest, gitarist in een grunge band, gitarist in een punkband, gitarist in een metalcore band. Ik heb Drum n bass gemaakt, ambient en maak nu nog vooral psytrance en ben daar ook actief DJ in.
Om een Cellist te zijn heb je een zeer zuiver gehoor nodig (kan zich ook ontwikkelen door het te doen maar aanleg is altijd het beste) en natuurlijk een muzikale basis en leerschool gehad hebben, en om een goede DJ te zijn heb je een goed ritmegevoel nodig, en als je verschillende tonen kan onderscheiden om ze te combineren is dat goed meegenomen.
Veel mensen weten ook bij electronische muziek vaak totaal niet het verschil tussen een DJ en een muzikant (die een of meerdere instrumenten bespeelt, en daarbij is de computer tegenwoordig ook een multi-instrument). Als je een live-set aan het doen bent zijn veel mensen niet te beroerd een nummer aan te vragen (wat op hetzelfde neerkomt om een gitarist tijdens een optreden te vragen ofdat ie een CDtje wil opzetten). Ook komt er bij het componeren (en sounddesign en audiotechniek) van electronische muziek erg veel kijken (te veel om in een post op te noemen).
Een goede DJ zijn (het publiek bespelen), spelen met nummers en ze in elkaar vermengen alsof het een nieuw nummer is is ook een kunst, de juiste muziek kiezen en strak het publiek opzwepen is niet aan iedereen besteed. Ik ken mensen die fantastisch zijn met een mengtafel en die alle truukjes feilloos kunnen. Dat kan je niet 1 2 3. Maar het is verder echt appels en peren om een Cellist te gaan vergelijken met een DJ.
Mijn vriendin heeft cd's van Frans Bauer en Thunderdome in haar kast, maar geniet ook samen met mij van Zappa, Miles Davis of Schubert, om maar wat te noemen. Is zij volledig bij haar verstand?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:53 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Hahahaha, herkenbaar en schuldig! Kan er niks aan doen, maar geef mezelf af en toe wel eens een draai om de oren. Ik vind het ook not done dat iemand die ik volledig bij zijn of haar verstand acht luisteren naar piratenmuziek of hardstyle. Elitair en snobistisch?
Ik mag jouw vriendin welquote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft cd's van Frans Bauer en Thunderdome in haar kast, maar geniet ook samen met mij van Zappa, Miles Davis of Schubert, om maar wat te noemen. Is zij volledig bij haar verstand?
Matthijs van Nieuwkerk is een tool van uitgevers (zowel muziek als boeken). Als je in DWDD geweest bent weet je dat je 3 tot 4 x zoveel verkoopt als dat je dat niet zou doen. Dat is natuurlijk ook goed voor de schrijver of artiest maar het wordt over het algemeen door de uitgevers geregeld. Exposure is ook niet zozeer iets slechts, maar het wordt vrijwel altijd gebracht alsof hij het zelf helemaal fantastisch vind.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:24 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik heb het!: je behoort tot de muziek elite, als je weet dat Mathijs van Nieuwkerk geen fuk te zoeken heeft bij de muziek elite.
Thunderdome I is tof!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft cd's van Frans Bauer en Thunderdome in haar kast, maar geniet ook samen met mij van Zappa, Miles Davis of Schubert, om maar wat te noemen. Is zij volledig bij haar verstand?
Vind beetje raar om te vergelijken met een DJ. Vergelijk het dan met een producer.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:10 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Ik ben cellist geweest, gitarist in een grunge band, gitarist in een punkband, gitarist in een metalcore band. Ik heb Drum n bass gemaakt, ambient en maak nu nog vooral psytrance en ben daar ook actief DJ in.
Om een Cellist te zijn heb je een zeer zuiver gehoor nodig (kan zich ook ontwikkelen door het te doen maar aanleg is altijd het beste) en natuurlijk een muzikale basis en leerschool gehad hebben, en om een goede DJ te zijn heb je een goed ritmegevoel nodig, en als je verschillende tonen kan onderscheiden om ze te combineren is dat goed meegenomen.
Veel mensen weten ook bij electronische muziek vaak totaal niet het verschil tussen een DJ en een muzikant (die een of meerdere instrumenten bespeelt, en daarbij is de computer tegenwoordig ook een multi-instrument). Als je een live-set aan het doen bent zijn veel mensen niet te beroerd een nummer aan te vragen (wat op hetzelfde neerkomt om een gitarist tijdens een optreden te vragen ofdat ie een CDtje wil opzetten). Ook komt er bij het componeren (en sounddesign en audiotechniek) van electronische muziek erg veel kijken (te veel om in een post op te noemen).
Een goede DJ zijn (het publiek bespelen), spelen met nummers en ze in elkaar vermengen alsof het een nieuw nummer is is ook een kunst, de juiste muziek kiezen en strak het publiek opzwepen is niet aan iedereen besteed. Ik ken mensen die fantastisch zijn met een mengtafel en die alle truukjes feilloos kunnen. Dat kan je niet 1 2 3. Maar het is verder echt appels en peren om een Cellist te gaan vergelijken met een DJ.
Hmm, daar heb je een punt. Maar ik bedoelde meer dat de meeste DJs meer dan alleen plaatjes draaien maar ook produceren. Dus om ze alleen te beoordelen op hun mixkunsten is een beetje kortzichtig.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:05 schreef tjoptjop het volgende:
Nee, het beheersen van een instrument is heel wat anders dan het componeren van muziek.
Want?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:05 schreef tjoptjop het volgende:
Nee, het beheersen van een instrument is heel wat anders dan het componeren van muziek.
Het één sluit weliswaar het andere niet uit, maar het zijn echt twee verschillende disciplines.quote:
Kunnen ze niet of willen ze niet?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:20 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Het één sluit weliswaar het andere niet uit, maar het zijn echt twee verschillende disciplines.
Zo zijn er genoeg bespelers die bijv. de viool tot in de puntjes beheersen maar niets zelf maken
Waarom zou ik dat denken?quote:Daarnaast heb je componisten die muziek schrijven voor instrumenten die ze zelf niet beheersen. Of denk je dat bijv een Beethoven of Mozart perfect ieder instrument van een sympfonieorkest konden spelen.
Kunnen, als je een instrument goed kan spelen betekend dat toch niet dat je ook gelijk goed bent in nummers schrijven?quote:
Dat als je een instrument beheerst ook best muziek kunt componeren. Dat jij mij het omgekeerde in de mond legt is vreemd. Als ik beweer dat iedere koe een dier is, suggereer je toch ook niet dat ieder dier een koe is?quote:
Wat is je puntquote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat als je een instrument beheerst ook best muziek kunt componeren
Tsja, wat is goed...?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:42 schreef arucard het volgende:
[..]
Kunnen, als je een instrument goed kan spelen betekend dat toch niet dat je ook gelijk goed bent in nummers schrijven?
Ok duidelijk. Ik deel die mening niet overigens.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat als je een instrument beheerst ook best muziek kunt componeren.
Ik leg je helemaal niets in de mond,quote:Dat jij mij het omgekeerde in de mond legt is vreemd. Als ik beweer dat iedere koe een dier is, suggereer je toch ook niet dat ieder dier een koe is?
Neem het nu ook weer niet te serieus....quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft cd's van Frans Bauer en Thunderdome in haar kast, maar geniet ook samen met mij van Zappa, Miles Davis of Schubert, om maar wat te noemen. Is zij volledig bij haar verstand?
Als je een potlood kan vast houden kan je ook tekenen, het betekent niet dat je direct kan schrijven. Als je eenmaal goed kan schrijven en tekenen betekent het nog steeds niet dat je de mooiste verhalen uit je duim kan zuigen of een fantastisch schilderij kan bedenken en maken, dat heeft te maken met creativiteit, fantasie en tja, dat heeft de een soms meer dan de ander, ofdat het nou heel gecompliceerd is of simpel en catchy. Gelukkig zijn er genoeg die het erg goed/leuk doen en als je op zoek gaat naar iets nieuws/anders zullen er altijd wel een paar zijn die je weten te verrassen. Maar dat lijkt me in elke kunstvorm ook wel het geval.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:50 schreef pfaf het volgende:
Dat als je een instrument beheerst ook best muziek kunt componeren. Dat jij mij het omgekeerde in de mond legt is vreemd. Als ik beweer dat iedere koe een dier is, suggereer je toch ook niet dat ieder dier een koe is?
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat als je een instrument beheerst ook best muziek kunt componeren.
Tsja, als je zo redeneert kan iedereen wel muziek componeren en instrumenten bespelen.quote:
De vraag is natuurlijk of het waar is als je de discussie hier zo volgt zijn er ook zat mensen die hun waarden uit de identiteit van de massa halen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 01:51 schreef Faxie het volgende:
Een instrument bespelen kan je meer zien als een ambacht denk ik. Het is een fysieke vaardigheid die je in de vingers moet krijgen. Het fysieke aspect gaat veel minder op voor DJ's.
Mooie quote trouwens"De mens haalt zijn waarden uit zijn eigen identititeit en niet uit de indentiteit van 'de massa'. "
Goed kunnen plaatjes draaien zie ik ook als een ambacht. En dan heb ik het niet over de moderne DJ die met beatsyncen vrijwel niets meer hoeft te doen. Hoewel, zelfs dan kan niet iedereen het goed. En inderdaad, eigenlijk zou de vergelijking beter op gaan met een producer.quote:Op woensdag 15 februari 2012 01:51 schreef Faxie het volgende:
Een instrument bespelen kan je meer zien als een ambacht denk ik. Het is een fysieke vaardigheid die je in de vingers moet krijgen. Het fysieke aspect gaat veel minder op voor DJ's.
Mooie quote trouwens"De mens haalt zijn waarden uit zijn eigen identititeit en niet uit de indentiteit van 'de massa'. "
Ik chargeer ook natuurlijkquote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:08 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Neem het nu ook weer niet te serieus....
Is belangrijk, maar wel onderdeel van de essentie en niet de essentie zelf. Als ik naar een concert van een band ga is het voor de band ook belangrijk een juiste setlist samen te stellen en daar waar nodig misschien nog van af te wijken omdat het publiek daar om vraagt.quote:Op woensdag 15 februari 2012 09:23 schreef female81 het volgende:
Misschien is inlevingsvermogen in mensen wel veel belangrijker dan het beheersen van de techniek, als dj. Waarom ze een bepaald soort plaat op een bepaald moment willen horen.
En dat is een kwestie van heel goed kunnen luisteren, en snappen wat er op het moment leeft.
Ik doelde vooral op popmuziek natuurlijk. En daar vind ik een instrument beheersen niet totaal anders dan componeren. Om te componeren heb je kennis van muziektheorie nodig, voor het beheersen van een instrument heb je zowel kennis van muziek als technische beheersing/kennis van het instrument nodig. Daarom blijf ik van mening dat iedereen die zn toonladders kent en op het instrument beheerst, (pop)nummers kan componeren zoals 90% van de nummers die op de radio zijn ..quote:Op dinsdag 14 februari 2012 23:44 schreef Gillingham het volgende:
[..]
[..]
Tsja, als je zo redeneert kan iedereen wel muziek componeren en instrumenten bespelen.
Een muziek instrument beheersen is nu eenmaal totaal iets anders dan muziek componeren, ook voor datzelfde instrument. Vooral in de klassieke muziek zie je dat de grote violisten/pianisten/cellisten enz. niet tevens bekend staan om hun composities. Dat geldt in mindere mate ook voor jazz en popmuziek.
Niet helemaal mee eens, omdat je nu popmuziek weer op een grote hoop gooit. Niet iedereen kan een, om eerdere voorbeelden maar even erbij te pakken, nummer van Krezip maken. Niet iedereen kan een nummer als Michel Telo maken. En niet iedereen kan een nummer van Pearl Jam maken.quote:Op woensdag 15 februari 2012 10:21 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik doelde vooral op popmuziek natuurlijk. En daar vind ik een instrument beheersen niet totaal anders dan componeren. Om te componeren heb je kennis van muziektheorie nodig, voor het beheersen van een instrument heb je zowel kennis van muziek als technische beheersing/kennis van het instrument nodig. Daarom blijf ik van mening dat iedereen die zn toonladders kent en op het instrument beheerst, (pop)nummers kan componeren zoals 90% van de nummers die op de radio zijn ..
Niet iedereen nee, maar wel iedereen die een piano beheerst. In het geval van Krezip dan. Telo ken ik niet en PJ wordt lastiger, maar ook grotendeels wel. En dat is toch geen probleem? Ik beschouw mezelf nu 20 jaar lang devoot Nirvana-fan, maar als ik er een middagje voor ga zitten, componeer ik zo een nummer dat moeiteloos in hun repertoire valt. Dat maakt Nirvana niet minder geweldig, of PJ die zeker met platen als Backspacer dicht tegen klassieke popnummer-arrangementen aan zijn gaan leunen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 10:36 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens, omdat je nu popmuziek weer op een grote hoop gooit. Niet iedereen kan een, om eerdere voorbeelden maar even erbij te pakken, nummer van Krezip maken. Niet iedereen kan een nummer als Michel Telo maken. En niet iedereen kan een nummer van Pearl Jam maken.
Die overige 10% laat nu net het verschil zien tussen een componist en een speler.quote:Op woensdag 15 februari 2012 10:21 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik doelde vooral op popmuziek natuurlijk. En daar vind ik een instrument beheersen niet totaal anders dan componeren. Om te componeren heb je kennis van muziektheorie nodig, voor het beheersen van een instrument heb je zowel kennis van muziek als technische beheersing/kennis van het instrument nodig. Daarom blijf ik van mening dat iedereen die zn toonladders kent en op het instrument beheerst, (pop)nummers kan componeren zoals 90% van de nummers die op de radio zijn ..
De welbekende 4 chords-nummers ja.. Maar toch.. Het kunnen bespelen van een instrument wil absoluut niets zeggen over je vermogen om iets te componeren. Het nummer smells like teen spirit is waarschijnlijk een van de allermakkelijkste nummers om te spelen, maar het had Nirvana nodig om het zo te brengen zoals ze deden (de aanslag, ritme, het gevoel etc).quote:Op woensdag 15 februari 2012 11:06 schreef pfaf het volgende:
Niet iedereen nee, maar wel iedereen die een piano beheerst. In het geval van Krezip dan. Telo ken ik niet en PJ wordt lastiger, maar ook grotendeels wel. En dat is toch geen probleem? Ik beschouw mezelf nu 20 jaar lang devoot Nirvana-fan, maar als ik er een middagje voor ga zitten, componeer ik zo een nummer dat moeiteloos in hun repertoire valt. Dat maakt Nirvana niet minder geweldig, of PJ die zeker met platen als Backspacer dicht tegen klassieke popnummer-arrangementen aan zijn gaan leunen.
Dat ligt denk ik ook weer aan de scene. Voor mode is dat (inherent) wel het geval. Voor maatpakken geldt dat een stuk minder, lijkt me. Maar ik heb totaal geen verstand van kleding en ben iemand op wie de kledingelite flink mag neerkijken.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Volgensmij is de kleding scene nog veel erger wat vandaag nog in is, is morgen uit. Gelukkig gaat het bij muziek een stuk minder snel.
En wat dan als iemand snobistisch doet over bauer? Er zijn trouwens wel andere excelcior bandjes die mij meer aanspreken dan bauer... maar ik vond hun eerste album wel grappig.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:43 schreef Godshand het volgende:
Mensen die snobistisch doen, hetzij vanwege muziek, hetzij vanwege boeken, schrijf ik bij voorbaat al af. Of nou iemand van Bauer houdt zal mij boeien. Als zij zich prima bij voelen ,mooi toch?
Dat is waar, maar qua kleding zou ik die kritiek wel accepteren (en tevens als voor mij onintressant afschrijven), omdat er nou eenmaal mensen zijn die wel verstand hebben van kleding ed. Het snobistische gedrag van mijn kleding 'afkeuren' is dan ook best gegrond in mijn ogen. En dat principe geldt net zo goed voor muziek denk ik.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Volgensmij is de kleding scene nog veel erger wat vandaag nog in is, is morgen uit. Gelukkig gaat het bij muziek een stuk minder snel.
Helaas deel ik de mening die mensen die 'verstand hebben van kleding' vaak niet. Een strakke broek voor vrouwen met een kruis dat 20 cm lager hangt? Een kniebroek voor vrouwen (zowieso zou iemand die dat maakt afgeschoten moeten worden) met laarzen eronder.. Uggs.. Zwangerschapstruitjes voor vrouwen die niet zwanger zijn. Laat staan al die metromannen/hipster kleding.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:53 schreef ralfseltje het volgende:
Dat is waar, maar qua kleding zou ik die kritiek wel accepteren (en tevens als voor mij onintressant afschrijven), omdat er nou eenmaal mensen zijn die wel verstand hebben van kleding ed. Het snobistische gedrag van mijn kleding 'afkeuren' is dan ook best gegrond in mijn ogen. En dat principe geldt net zo goed voor muziek denk ik.
Maar Bosbeetle kent geen bekende muziek, dus logischquote:Op woensdag 15 februari 2012 13:50 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Bosbeetle is zo'n snob die over Bauer begint terwijl het duidelijk over Fransie gaat
Ik ben het deels met je eens, maar ik zou nooit de smaak van iemand als "beter" bestempelen, eerder als breder.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:17 schreef ralfseltje het volgende:
Overigens; als iemand mij zou zeggen dat ik geen smaak heb op gebied van kleding zou ik dat best accepteren. Het interesseert me niet en ik koop de dichtstbijzijnde broek die past. Ofwel, ik doe er geen moeite voor. Mensen die er wel moeite voor doen hebben in mijn ogen wel meer smaak, weten er meer van en hebben in dat opzichte ook een 'betere' smaak, omdat ze bewust bezig zijn met wat ze willen dragen. Kun je iets vergelijkbaars niet ook van muzieksmaken zeggen? De een zet wat op om geluid op de achtergrond te horen, luistert erna omdat het lekker weg luistert. De ander is bewust bezig met wat hij wil horen en waarom. Dat maakt hem niet per se 'beter', maar niet elke smaak is even ontwikkeld. En ik denk dat elitair gedrag van dat laatste een uitvloeisel is.
In de top 40 staan doorgaans meer dan 3 genres muziek, dus dan zou die vlieger niet echt op gaan als die persoon alleen die 3 genres luistert.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:01 schreef OMG het volgende:
tot op zekere hoogte zou ik dan alleen durven zeggen dat de persoon die alleen reggae, klassiek en country luistert een bredere smaak heeft dan iemand die alleen top 40 spul luistert.
Dat ben ik met je eens. Ik wist dat die opmerking eraan zat te komen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:10 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
In de top 40 staan doorgaans meer dan 3 genres muziek, dus dan zou die vlieger niet echt op gaan als die persoon alleen die 3 genres luistert.
Die Frans Bauer bedoel ik jaquote:Op woensdag 15 februari 2012 13:50 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Bosbeetle is zo'n snob die over Bauer begint terwijl het duidelijk over Fransie gaat
Dat is inderdaad zo.quote:Op woensdag 15 februari 2012 08:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of het waar is als je de discussie hier zo volgt zijn er ook zat mensen die hun waarden uit de identiteit van de massa halen.
Dat hoeft niet zo te zijn er is ook een groepje 'elite' die graag dicteert aan de massa, die dus niet de eigen smaak kiezen, maar als het ware kiezen voor de massa.quote:Op donderdag 16 februari 2012 01:02 schreef Faxie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad zo.
Maar ik denk dat de mensen die waarden uit hun eigen identiteit halen voor een groot deel de elite vormen
Kan ook nog, maar dan is de drijfveer dus het entertainen van de massa en niet de keuze voor jezelf.quote:Op donderdag 16 februari 2012 13:10 schreef female81 het volgende:
Misschien dicteren die hun eigen smaak wel aan de massa?
*raakt nu een beetje verward, om eerlijk te zijn*
Dat is best wel een reactie die ik zou verwachten bij iemand die naar Hollandse palingpop luistert.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 11:31 schreef AbXorb het volgende:
- Wanneer je andere mensen vraagt naar hun smaak, waarop ze antwoorden [insert Hollandse palingpop o.i.d hier]. Dan zeg ik eerlijk dat dat niet mijn ding is, maar ik kraak ze niet af. Vervolgens vragen ze naar mijn smaak, dan zeg ik Coldplay, Radiohead, Muse, experimentele en instrumentale rock. Reactie: "BWOOOO DAT IS TOCH GEEN MUZIEK MAN DOM GEJANK WOOP WOOP WOOP.![]()
"
Helaas wel ja, ik heb vaak genoeg Facebook/Twitter-posts gezien in die trant.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 11:36 schreef On het volgende:
Zijn er echt mensen die beweren dat Nirvana muziek van Glee heeft gestolen?
Het gebeurt in mindere mate ook bij mensen die alleen maar pop/nieuwe rnb of rap luisteren. De reactie wijzigt dan vaak wel iets naar "Bwoh man, dat is toch harstikke saai?"quote:Op vrijdag 17 februari 2012 11:39 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Dat is best wel een reactie die ik zou verwachten bij iemand die naar Hollandse palingpop luistert.
Precies, mensen die niet weten wat een fatosenlijke intro is.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 11:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja of mensen die na 3 tonen een nummer al helemaal niks vinden.
...of mensen die een nummer te lang vinden als het langer dan vier minuten duurt.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 11:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja of mensen die na 3 tonen een nummer al helemaal niks vinden.
nee idd een intro van een minuutje zou toch moeten kunnen idd.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:10 schreef female81 het volgende:
Maar het nummer hieronder bleek óók al zo'n 'afschrik-remix' (de radio-versie valt wél goed).
En daar is toch echt niks langdradigs aan.
Ik twijfel er nog over om hem misschien terug te zetten, maar dan op een hele lage rotatie.
Bijna want ondanks dat het democratisch is moet er ook nog aanbod zijn, op dit moment zou ik bijvoorbeeld best wel van een muziekstijl kunnen houden die of niet te vinden is of nog niet bestaat. M.a.w. iedereen kan zijn eigen muziek uitzoeken mits het bestaat en aangeboden wordt.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:18 schreef DenWauwelaar het volgende:
Je hebt muziek en daar zit van alles tussen. Muziek die direct lekker in het gehoor ligt, muziek die meer moeite van de luisteraar vraagt, muziek die nog niet helemaal klaar is, muziek die maar weinig mensen aanspreekt, etc etc.
Dan heb je mensen en die hebben hokjes nodig om al dat aanbod een beetje te sorteren. Veel mensen kunnen slechts een aantal hokjes aan en vinden dan dat dit hokje de muziek bevat die goed is.Voorheen waren dit de platenmaatschappijen, die vanuit een elitair standpunt bepaalden wat goede muziek was en wat veel zou verkopen. Deze gingen vaak hand in hand, wat goed was verkocht veel.
Nu is muziek democratischer, de middleman is er tussen uit. Iedereen is zijn eigen elitaire smaak.
Daarmee kan ook niemand een ander nog voorschrijven wat goed is, iedereen maakt zijn eigen keuze.
Dan begrijp jij niet hoe muzikale voorkeur ontstaat en hoe genres ontstaat. Die ontstaan niet uit het niets.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bijna want ondanks dat het democratisch is moet er ook nog aanbod zijn, op dit moment zou ik bijvoorbeeld best wel van een muziekstijl kunnen houden die of niet te vinden is of nog niet bestaat. M.a.w. iedereen kan zijn eigen muziek uitzoeken mits het bestaat en aangeboden wordt.
Daarom heb ik schijt aan mensen die appels met peren gaan vergelijken, zo irritant. "Hiphop"? Wat een herrie, luister naar Frank Sinatra, dat is pas echte muziek!!quote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:18 schreef DenWauwelaar het volgende:
Je hebt muziek en daar zit van alles tussen. Muziek die direct lekker in het gehoor ligt, muziek die meer moeite van de luisteraar vraagt, muziek die nog niet helemaal klaar is, muziek die maar weinig mensen aanspreekt, etc etc.
Een muziekego onderhouden kost ook veel moeite, je moet al je 'goeie genres' onthouden, van alle oude bands onthouden welke albums goed waren en wanneer ze 'commercieel' werden, alle nieuwe muziek moet je checken en direct weten wat je er van vind door het over te laten aan je muziekjury in je hoofd. Op die manier is het ook moeilijk om iets nieuws toe te voegen, je moet je muziekego weer eens uitbreiden.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:21 schreef Friek_ het volgende:
Het irritante aan die muziekelite vind ik persoonlijk dat ze zelf ook vaak in een beperkte selectie muziek blijven steken. Denken dat je boven het plebs uitstijgt nu dat je de indiereleases bijhoudt (die sterk gepromoot worden door sites als La Blogothèque, Pitchfork, 3voor12) slaat nergens op, dat zie ik alleen maar als een poging tot 'identiteitsvorming'.
Metalliefhebbers zijn het ergst...quote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:23 schreef DenWauwelaar het volgende:
[..]
Waarom wil iedereen hier zo graag zich afzetten tegen de heersende muziekcultuur en regels verzinnen voor subculturen? ( nee epic metal is niet de 'echte' metal, 'commerciele' platen).. It's the same process over and over again...
Een hond die achter zijn eigen staart aanrent.
Wat dat betreft ben ik blij dat de tijd waarin ik persé wilde weten wat er op het moment speelde over is.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:31 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
alle nieuwe muziek moet je checken en direct weten wat je er van vind door het over te laten aan je muziekjury in je hoofd.
Goede post!quote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:21 schreef Friek_ het volgende:
Het irritante aan die muziekelite vind ik persoonlijk dat ze zelf ook vaak in een beperkte selectie muziek blijven steken. Denken dat je boven het plebs uitstijgt nu dat je de indiereleases bijhoudt (die sterk gepromoot worden door sites als La Blogothèque, Pitchfork, 3voor12) slaat nergens op, dat zie ik alleen maar als een poging tot 'identiteitsvorming'.
Daarbij vind ik wel dat er betere en slechtere maken bestaan, maar niet dat er een soort autoriteit bestaat die maatgevend is. Bovendien blijken dergelijke 'autoriteiten' zelf ook maar wat te doen. Zo heb ik eens een artikel gelezen (even vergeten hoe het precies heette) waaruit bleek dat de 'smaakgevoeligheid' van deze autoriteiten (weliswaar op het gebied van whisk(e)y) zo lek als een mandje was. De ene drank werd verwisseld met de andere en er werd met wat metaforische termen gesmeten om de leegheid die achter de woorden schuilging te maskeren. Zo kijk ik ook wel eens tegen die 'muziekjournalistiek' aan met hun zelfbenoemde experts.
Tja, het kan best spannender. Maar ze zullen platenmaatschappijen te vriend moeten houden, ze zullen een beetje mee moeten gaan in de muzikale lijn die door toonaangevende blogs en dergelijke al uit is gezet (want anders zijn ze niet hip genoeg), enzovoort... Kortom, er zijn heel veel krachten die invloed uitoefenen op het beleid van de 'muziekpolitie' van zo'n zender.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:17 schreef Big-Ern het volgende:
Het wordt allemaal ook wel een beetje gemaakt door de muziekbizz. Neem radio 3, die zouden ook wel eens een stuk gevarieerder kunnen programmeren. Zij maken en breken de zogeheten populaire muziek toch? Zij bepalen de smaak van de gemiddelde luisteraar toch?
heel soms wel, bijvoorbeeld the shaggs of jandekquote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:23 schreef DenWauwelaar het volgende:
[..]
Dan begrijp jij niet hoe muzikale voorkeur ontstaat en hoe genres ontstaat. Die ontstaan niet uit het niets.
En inderdaad de meeste muziek komt ergens vandaan dat maakt het juist leuk om inspiratie bronnen uit te pluizen etc. Neemt nogsteeds niet weg dat we waarschijnlijk die ene briliante muziekant die precies de muziek maakt die ik leuk vind nooit gehoord heb, omdat hij geen album gemaakt heeft of nooit zijn muziek aan iemand anders heeft laten horen ofzo.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:23 schreef DenWauwelaar het volgende:
[..]
Generaliserend zou je kunnen stellen dat zonder reggae en dnb er ook nooit dubstep zou zijn. De 'dubstep'- liefhebber begin jaren 90 zou ongetwijfeld drum and bass/ jungle luisteren. En dat helemaal tof vinden. Er is wel degelijk voor iedereen aanbod.
Daarnaast is er vrijwel niemand te vinden die van exact 1 genre houdt.
Dat aanbod wordt inderdaad beinvloed door wat de meeste mensen goed vinden, of mensen in jouw niche, of jijzelf. Is daar iets mis mee? Ik ken zat top40 hits die gewoon goed in elkaar steken en lekker liggen in het gehoor, maar zal dat thuis niet draaien. Dan zoek ik toch wat alternatievers. Maar het 1 is niet beter dan het ander. Just different.
Waarom wil iedereen hier zo graag zich afzetten tegen de heersende muziekcultuur en regels verzinnen voor subculturen? ( nee epic metal is niet de 'echte' metal, 'commerciele' platen).. It's the same process over and over again...
Een hond die achter zijn eigen staart aanrent.
Luister je zelf wel eens Q of 538?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 17:48 schreef Modus het volgende:
Ik snap mensen nooit die vrijwillig de hele dag naar Q/538 en al die andere repeterende eenheidsbagger luisteren. Ik denk altijd dat zulke mensen zonder problemen ook een nacht lang naar de seksreclames op SBS kunnen kijken, zonder zich te realiseren dat ze elke 30 minuten hetzelfde filmpje te zien krijgen.
Ja hij klaagt er vaak over in de MUZ SC, heeft MUZ een SCquote:Op vrijdag 17 februari 2012 17:53 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Luister je zelf wel eens Q of 538?
Hoezo? Ik wel, en je wordt er na een tijdje strontziek van. Maar dat geldt eigenlijk voor elk commercieel nederlands radiostation.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 17:53 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Luister je zelf wel eens Q of 538?
De publieken zijn niet veel beter ... * Bosbeetle denkt terug naar de VPRO avonden... voor elk genre een avond, jaap boots en lotje ijzermans... wat was de wereld mooi in de jaren 90.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 17:56 schreef arucard het volgende:
[..]
Hoezo? Ik wel, en je wordt er na een tijdje strontziek van. Maar dat geldt eigenlijk voor elk commercieel nederlands radiostation.
Ik vind ook dat 3FM (zo heet het tegenwoordig) ook van de ether moet. Voegt niets toe aan het -- toch al kansloze -- radiolandschap. Wat de meerwaarde van die publieke zender is, is mij echt volkomen onduidelijk.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:17 schreef Big-Ern het volgende:
Het wordt allemaal ook wel een beetje gemaakt door de muziekbizz. Neem radio 3, die zouden ook wel eens een stuk gevarieerder kunnen programmeren. Zij maken en breken de zogeheten populaire muziek toch? Zij bepalen de smaak van de gemiddelde luisteraar toch?
Er zit niks voor je bij als je deze zoekoptie probeert?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Daarom is het des te jammer dan kink x-rated geen radiostation meer is, dat is toch zo ongeveer het enige station dat ik uren zonder irritatie volhield. Ik moet zeggen dat het na dagen wel vervelender begon te worden maar ze waren hun playlist strerk aan het uitbereiden toen de stekker erui moest.
Waarom moeten ze dat? Van wie?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 15:23 schreef female81 het volgende:
[..]
Tja, het kan best spannender. Maar ze zullen platenmaatschappijen te vriend moeten houden, ze zullen een beetje mee moeten gaan in de muzikale lijn die door toonaangevende blogs en dergelijke al uit is gezet (want anders zijn ze niet hip genoeg), enzovoort... Kortom, er zijn heel veel krachten die invloed uitoefenen op het beleid van de 'muziekpolitie' van zo'n zender.
Helaas, verplicht ja. Al ja-ren achtereen. Hoezo?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 17:53 schreef Da_Sandman het volgende:
Luister je zelf wel eens Q of 538?
In Nederland kan ik alleen naar Arrow Jazz luisteren, voor pop moet ik naar StuBru.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Daarom is het des te jammer dan kink x-rated geen radiostation meer is, dat is toch zo ongeveer het enige station dat ik uren zonder irritatie volhield. Ik moet zeggen dat het na dagen wel vervelender begon te worden maar ze waren hun playlist strerk aan het uitbereiden toen de stekker erui moest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |