Ik schaar alle geluid onder muziek, maarja misschien ben ik dan weer niet elitair genoeg.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:07 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Ik sta open voor heel veel muziek en beschouw mezelf een muziek freak. Alleen beschouw ik die genres grotendeels niet als muziek. Ik houd van oa metal en ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die metal niet onder de noemer muziek scharen. Vooral de hardere vormen.
vreemd, da's toch echt jouw hoekje, 'gezellige' muziek?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:01 schreef female81 het volgende:
[..]
Eigenlijk wel, maar toch is er een soort gevoelsmatige ondergrens.
Bij hardstyle e.d. kan ik nog begrijpen dat mensen soms simpel beukwerk nodig hebben om zich op af te reageren, had ik zelf ook toen ik een jaar of zestien was. Maar piratenmuziek? Relatief goed gelukte nummers in het genre, van Frans Duyts of Grad Damen of zo, o.k.. Maar de echte TV Oranje-muziek, uit de hoek van De Stoopjes en zo? Daarvan lukt het me echt niet om me in te leven in mensen die zoiets hele dagen vol kunnen houden - en die mensen zijn er toch echt...
Dat is volgens mij eerder een teken van elitarisme, niet?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik schaar alle geluid onder muziek, maarja misschien ben ik dan weer niet elitair genoeg.
Ja, klopt, maar ik heb de lat daarbinnen wel degelijk behoorlijk hoog liggen, en op hardstyle of piratenmuziek lijkt het meestal ook niet.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:09 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
vreemd, da's toch echt jouw hoekje, 'gezellige' muziek?
4'33 is wel een soort van ondergrens (niet helemaal je zou ook de piano en de piano speler nog weg kunnen laten) maar geeft dan weer niet aan hoever je het medium muziek kunt trekken de andere kant opquote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:11 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Dat is volgens mij eerder een teken van elitarisme, niet?
'Wat is muziek'? is ook zo'n lastige vraag. Volgens mij gaf John Cage daar antwoord op met zijn 4'33.
Het is altijd apart dat de metalliefhebbers en liefhebbers van andere alternatieve gitaarmuziek zo laatdunkend over andere muziekstromingen doen. Metal is muziek, hardstyle is muziek, terror is muziek.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:07 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Ik sta open voor heel veel muziek en beschouw mezelf een muziek freak. Alleen beschouw ik die genres grotendeels niet als muziek. Ik houd van oa metal en ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die metal niet onder de noemer muziek scharen. Vooral de hardere vormen.
nee je doet neerbuigend over hun neerbuigendheid.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:16 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het is altijd apart dat de metalliefhebbers en liefhebbers van andere alternatieve gitaarmuziek zo laatdunkend over andere muziekstromingen doen. Metal is muziek, hardstyle is muziek, terror is muziek.
@Gillingham
Klopt. Alleen doe ik nergens neerbuigend over iemands muzieksmaak. Klein doch essentieel verschil.
Wel een interessante, want ik vind dat altijd gek. Oordelen over muziekstromingen die je niet leuk vind met de mededeling: dat is toch geen muziek...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
4'33 is wel een soort van ondergrens (niet helemaal je zou ook de piano en de piano speler nog weg kunnen laten) maar geeft dan weer niet aan hoever je het medium muziek kunt trekken de andere kant op
maar hoe kan alle geluid beschouwen als muziek nou meer elitair zijn dan arbitraire grenzen trekken bij dingen als harmonie, ritme etc.
(alhoewel dit een hele andere discussie is dus ik hou er over op)
Precies! Maar niet op muziekgebied...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
nee je doet neerbuigend over hun neerbuigendheid.wat wel weer iets elitairs heeft.
Klopt. Is ook zo. Ik weet wel dat mijn mening in deze geen al te beste isquote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:16 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het is altijd apart dat de metalliefhebbers en liefhebbers van andere alternatieve gitaarmuziek zo laatdunkend over andere muziekstromingen doen. Metal is muziek, hardstyle is muziek, terror is muziek.
@Gillingham
Klopt. Alleen doe ik nergens neerbuigend over iemands muzieksmaak. Klein doch essentieel verschil.
Even kort op ingaan.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
maar hoe kan alle geluid beschouwen als muziek nou meer elitair zijn dan arbitraire grenzen trekken bij dingen als harmonie, ritme etc.
(alhoewel dit een hele andere discussie is dus ik hou er over op)
Ik ben nu the fountainhead aan het lezen en dat is toch wel een verontrustend boek moet ik zeggen, daarin heeft ultieme slechterik van het boek op een gegeven moment het publiek er toe gezet om alleen 'goed' te vinden wat iedereen goed vind, en volgens de schrijver daarmee een soort leegte gecreeerd waarin niemand gelukkig is, en niets meer van waarde is. Slechts de held van het stuk, een een 'egotist' met een hele sterke smaak die slechts handeld naar zijn eigen maatstaven, is immuun voor 'de massale leegte'.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Wel een interessante, want ik vind dat altijd gek. Oordelen over muziekstromingen die je niet leuk vind met de mededeling: dat is toch geen muziek...
Dat erkende ik al. En dan heb ik liever te maken met de muziekelitist dan met de moraalridder.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:16 schreef Da_Sandman het volgende:
Dat is dus inderdaad het gekke. Je hebt ze aan beide kanten zitten, mensen die onbekende/onbeminde muziek als non-muziek betitelen. Dat begrijp ik echt niet.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:20 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Even kort op ingaan.
Er zijn genoeg mensen die hele 'genres' als noise, minimalisme of avant-garde geen muziek noemen. Dat vind ik dan niet bepaald een elitaire mening. De elite zal, lijkt mij, relativistischer zijn en meer open staan voor verschillende soorten muziek en zeggen dat alles muziek kan zijn. Mainstream pop dus net zo goed. Of ze het als 'goede' muziek bestempelen, is dan weer een tweede.
Gekke opvatting, maar die heb ik dan maar te respecterenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:24 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Dat erkende ik al. En dan heb ik liever te maken met de muziekelitist dan met de moraalridder.
Iets offtopic: Ik moet nu opeens denken aan een post die ik laatst op het inthe00s-forum zag, over dat in 1996 in Amerika een of ander figuur van Clear Channel hon-der-den alternatieve radiozenders had opgekocht, om er vervolgens een eenheidsworst aan aalgladde r&b e.d. op te gaan draaien.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben nu the fountainhead aan het lezen en dat is toch wel een verontrustend boek moet ik zeggen, daarin heeft ultieme slechterik van het boek op een gegeven moment het publiek er toe gezet om alleen 'goed' te vinden wat iedereen goed vind, en volgens de schrijver daarmee een soort leegte gecreeerd waarin niemand gelukkig is, en niets meer van waarde is. Slechts de held van het stuk, een een 'egotist' met een hele sterke smaak die slechts handeld naar zijn eigen maatstaven, is immuun voor 'de massale leegte'.
Het is wel heel interessante materie in ieder geval. De psyche van de mens doorgronden door middel van muziek. Vind ik wel mooi.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben nu the fountainhead aan het lezen en dat is toch wel een verontrustend boek moet ik zeggen, daarin heeft ultieme slechterik van het boek op een gegeven moment het publiek er toe gezet om alleen 'goed' te vinden wat iedereen goed vind, en volgens de schrijver daarmee een soort leegte gecreeerd waarin niemand gelukkig is, en niets meer van waarde is. Slechts de held van het stuk, een een 'egotist' met een hele sterke smaak die slechts handeld naar zijn eigen maatstaven, is immuun voor 'de massale leegte'.
Ik vind het een heel eng boek (mooi kwa roman, erg lastig kwa filosofie) maar het raakt wel een beetje de kern van muziek elitairisme, het idee hoe kan iets nou waar zijn als iedereen het denkt. Iets wat iedereen goed vind kan bijna niet goed zijn omdat iedereen het goed vind. Iets wat 'ikzelf' alleen (of bijna alleen) goed vind moet wel goed zijn want 'ik' vind het goed. (en tegelijker tijd iets wat ik goed vind moet ik beschermen van de massa want als zij het goed gaan vinden wordt de goede kwaliteit vermoord)
De mens haalt zijn waarden uit zijn eigen identititeit en niet uit de indentiteit van 'de massa'.
Het boek gaat over architectuur maar het is makkelijk om te zetten naar muziekquote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:35 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het is wel heel interessante materie in ieder geval. De psyche van de mens doorgronden door middel van muziek. Vind ik wel mooi.
oeh die mensen klinken nu al als de slechterik van het boek dat ik beschreef, macht krijgen over de mensen door ze hun 'zelf' te laten offeren aan 'de massa'.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:33 schreef female81 het volgende:
[..]
Iets offtopic: Ik moet nu opeens denken aan een post die ik laatst op het inthe00s-forum zag, over dat in 1996 in Amerika een of ander figuur van Clear Channel hon-der-den alternatieve radiozenders had opgekocht, om er vervolgens een eenheidsworst aan aalgladde r&b e.d. op te gaan draaien.
Ik wist niet dat dat destijds gebeurd was, maar het verklaart mogelijk wel waarom de mainstream in de paar jaar erna minder verrassingen vertoonde (dat vond ik altijd al), en zoiets werd in dat topic ook al opgemerkt. Clear Channel is nogal een invloedrijke organisatie, en wat er op die zenders komt hoor je in de rest van de wereld ook.
Downloaden stond destijds nog in de kinderschoenen, dus vanuit die richting was de invloed nog nihil.
Ik vind dat soort mensen zoals die van Clear Channel eng.
In de kroeg ongetwijfeld welquote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:29 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik denk dus juist wel dat wij een avond over muziek zouden kunnen bomen. Het gekke is dat ik in iedere discussie die ik heb met mensen die mainstream niet leuk/goed vinden dit zeggen.
Dat is wat ik eerder ook bedoelde en denk ik ook de motivatie voor het op andere mensen neerkijken, wat een vorm is van je afzetten van een groep. huiskamerpsychologie, heerlijkquote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De mens haalt zijn waarden uit zijn eigen identititeit en niet uit de indentiteit van 'de massa'.
Vorige week was het psychologie van de koude grondquote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:45 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
huiskamerpsychologie, heerlijk![]()
Het was ook de tijd dat zelfs een Aphex Twin hele populaire videoclips had op nota bene MTV.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:45 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Wat voor omslag bedoel je? Qua alternatieve muziek werd de post-grunge wel zo'n beetje uitgekotst op dat punt. Vanaf dat punt luisterde de gemiddelde alto naar big beat, drum n bass en punk/hardcore. Toch iets minder 'verkoopbare' muziek qua radio, sowieso.
Dat was de video, ja. Het was meer een soundtrack bij een film. Op de radio werd íe niet gedraaid, hoor.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:47 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Het was ook de tijd dat zelfs een Aphex Twin hele populaire videoclips had op nota bene MTV.
Da's waar, hoewel het ik nu niet weet of je het over Windowlicker, Come to Daddy, of allebei hebt?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Dat was de video, ja. Het was meer een soundtrack bij een film. Op de radio werd íe niet gedraaid, hoor.
Ik denk zelfs dat ik met een 'simpele' radio luisteraar een heerlijke avond over muziek kan bomen, ja. Zijn muziekbeleving zal dan wel anders zijn dan de mijne. En we chargeren nu wel heel erg, want er zit een hele groep tussen de LP verzamelaar en de radio luisteraar.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:44 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
In de kroeg ongetwijfeld welMaar de muziekbeleving van iemand die alleen radio luistert is vaak toch anders dan iemand die alleen naar zijn met veel moeite gevonden lp's luistert. Ik denk dat de motivatie van beiden nogal kan verschillen, waardoor er ook een hele andere muziekbeleving is. Maar dat zijn aannames natuurlijk en ik probeer niet te suggereren dat je tot een van die categorieën hoort, voor de duidelijkheid
Dat is de vergelijking niet. Ik heb helemaal niets met kunst. Zoals er ook ongetwijfeld mensen zijn die niet van muziek houden. En dan ook echt niet. Maar het gaat mij er om dat er heel veel mensen ontzéttend gelukkig van popmuziek kunnen worden. En dat om hen nog al eens wat lacherig gedaan wordt. Dát stoort mij.quote:Als ik even filosofisch ga doen dan zeg je eigenlijk dat er geen enkele slechte of betere kunst is, en dan iemands smaak dus ook nooit beter of ontwikkelder kan zijn? Vergelijk mijn McDonalds voorbeeld, iemand die alleen big macs lekker vindt is net zo culinair ontwikkeld als een culinaire veel-proever?
Muziek is net zo goed een kunstvorm.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:52 schreef Da_Sandman het volgende:
Dat is de vergelijking niet. Ik heb helemaal niets met kunst. Zoals er ook ongetwijfeld mensen zijn die niet van muziek houden. En dan ook echt niet.
Allebei. En 'On' kwam wat jaren eerder ook wel op MTV langs, net zoals een 'Esperanza' van Sven Väth of een 'The Box' van Orbital.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:52 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Da's waar, hoewel het ik nu niet weet of je het over Windowlicker, Come to Daddy, of allebei hebt?
Aan de andere kant, de EP's van die nummers stonden wel gewoon in de hitlijsten.
Ik vatte het even op als de beeldende kunst voor het gemak. Ik begrijp dat je muziek ook als kunst op kunt vatten, maar ik vind top driebanders ook kunstenaars.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:54 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Muziek is net zo goed een kunstvorm.
Dick Jaspersquote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:56 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik vatte het even op als de beeldende kunst voor het gemak. Ik begrijp dat je muziek ook als kunst op kunt vatten, maar ik vind top driebanders ook kunstenaars.
Als het mensen niet gegund wordt om van hun eigen muziek te genieten ben ik het volledig met je eens. Alleen hecht ik wel meer waarde aan de mening van iemand die buiten die simpele popmuziek van de radio kan kijken. Puur omdat diegene met een bredere smaak ook een breder perspectief en plaatje hebben op en van het gehele muzieklandschap. Maar in grote lijnen ben ik het wel met je eens denk ikquote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:52 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat ik met een 'simpele' radio luisteraar een heerlijke avond over muziek kan bomen, ja. Zijn muziekbeleving zal dan wel anders zijn dan de mijne. En we chargeren nu wel heel erg, want er zit een hele groep tussen de LP verzamelaar en de radio luisteraar.
[..]
Dat is de vergelijking niet. Ik heb helemaal niets met kunst. Zoals er ook ongetwijfeld mensen zijn die niet van muziek houden. En dan ook echt niet. Maar het gaat mij er om dat er heel veel mensen ontzéttend gelukkig van popmuziek kunnen worden. En dat om hen nog al eens wat lacherig gedaan wordt. Dát stoort mij.
Ik heb totaal geen verstand van beeldende kunst, maar je kunt bijvoorbeeld toch wel zeggen dat Picasso 'beter/mooier/knapper' is dan Dick Bruna's tekeningen? Kromme vergelijking omdat ik vrijwel geen schilders ken, maar er bestaat wel een soort rangschikking in 'kunst'. En dat is bij muziek ook zo in mijn ogen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:56 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik vatte het even op als de beeldende kunst voor het gemak. Ik begrijp dat je muziek ook als kunst op kunt vatten, maar ik vind top driebanders ook kunstenaars.
Ik denk inderdaad dat we wel grotendeels op één lijn zitten inderdaad. Dat is ook wat ik net bedoelde bij diegene die hardstyle of piratenmuziek-fan is. Het zijn mensen met een net zo uitgesproken muzieksmaak als diegene zelf waarschijnlijk. Laat ze dan lekker in plaats van daar zo denigrerend over te doen. Just my 50 cent.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:58 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Als het mensen niet gegund wordt om van hun eigen muziek te genieten ben ik het volledig met je eens. Alleen hecht ik wel meer waarde aan de mening van iemand die buiten die simpele popmuziek van de radio kan kijken. Puur omdat diegene met een bredere smaak ook een breder perspectief en plaatje hebben op en van het gehele muzieklandschap. Maar in grote lijnen ben ik het wel met je eens denk ik
De kans is wel groter, denk ik.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:01 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Iemand die buiten de simpele kant van de popmuziek kijkt hoeft natuurlijk niet een bredere smaak te hebben dan iemand die dat niet doet.
Picasso is dat niet die prutser die toen het niet lukte om hoeren realitisch te schilderen maar george braque na is gaan doen en ze vierkant heeft geschilderd....quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:01 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Ik heb totaal geen verstand van beeldende kunst, maar je kunt bijvoorbeeld toch wel zeggen dat Picasso 'beter/mooier/knapper' is dan Dick Bruna's tekeningen? Kromme vergelijking omdat ik vrijwel geen schilders ken, maar er bestaat wel een soort rangschikking in 'kunst'. En dat is bij muziek ook zo in mijn ogen.
Maar als je van Top 40-muziek houdt dan maakt het je dus niet uit wat het is, als het maar in de Top 40 staat (en je het dus maar vaak genoeg hoort). Dat getuigt niet echt van een persoonlijke muzieksmaakquote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:05 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Als je 'van Top40 muziek houdt' cover je al meer genres dan als je toch voornamelijk stoner en garage/rammelrock luistert. En dan heb je dus een bredere smaak.
Ik vind in muziek totaal geen rangschikking zitten. Ik weet uit ervaring dat een 'dancetrack' produceren net zo moeilijk is als een 'gitaartrack'. Dat iemand het één goed vindt en iemand anders het ander, is puur een kwestie van smaak. Weer een ander zal het allebei goed vinden. Maar ik vind dus niet dat één van die mensen neerbuigend naar die ander zou moeten doen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:01 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Ik heb totaal geen verstand van beeldende kunst, maar je kunt bijvoorbeeld toch wel zeggen dat Picasso 'beter/mooier/knapper' is dan Dick Bruna's tekeningen? Kromme vergelijking omdat ik vrijwel geen schilders ken, maar er bestaat wel een soort rangschikking in 'kunst'. En dat is bij muziek ook zo in mijn ogen.
De term Top40 is wat slecht gekozen eigenlijk. Want ook daarin heeft de gemiddelde muziekluisteraar wel zijn voorkeuren zitten.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:08 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Maar als je van Top 40-muziek houdt dan maakt het je dus niet uit wat het is, als het maar in de Top 40 staat (en je het dus maar vaak genoeg hoort). Dat getuigt niet echt van een persoonlijke muzieksmaak
Ik las eens een column in de krant over de bewering dat een goed dj zijn net zo moeilijk is als een goed cellist zijn. De proef werd op de som genomen. Een gewaardeerde dj kreeg een tijd lang cello-les, een gewaardeerd cellist kreeg in hetzelfde tijdsbestek 'dj-les'. Het werk van de cellist als dj was niet of nauwelijks te onderscheiden van de 'echte' dj. De dj daarentegen bakte er weinig van op de cello.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:09 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik vind in muziek totaal geen rangschikking zitten. Ik weet uit ervaring dat een 'dancetrack' produceren net zo moeilijk is als een 'gitaartrack'. Dat iemand het één goed vindt en iemand anders het ander, is puur een kwestie van smaak. Weer een ander zal het allebei goed vinden. Maar ik vind dus niet dat één van die mensen neerbuigend naar die ander zou moeten doen.
Dat is ook weer een kwestie van leeftijd. Tussen mijn 12e en mijn 18e ging mijn muzieksmaak werkelijk van hot naar her. Daarna is mijn smaak pas wat consequenter geworden.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik ook wel een mindere eigenschap vind is mensen die als duffy populair is, muziek als duffy helemaal geweldig vinden, maar daar 5 jaar gelden nooit naar geluisterd zouden hebben, en het 5 jaar later ook weer helemaal kut vinden.
Ik vind niet alles wat ik 5 jaar geleden leuk vond nog leuk maar het merendeel wel, en ik ben ook niet 100% gedraait in mijn smaak. Terwijl ik echt mensen ken die muziek echt niet leuk vinden als het ouder is dan pak hem beet 2 jaar.
Dat klopt ook wel, denk ik. Ik denk wel dat een cellist veel moeite gaat krijgen met het produceren van een dancetrack. Wie muzikaal is kan DJ'en. Wie DJ is, hoeft niet per se een cello te kunnen spelen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:14 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Ik las eens een column in de krant over de bewering dat een goed dj zijn net zo moeilijk is als een goed cellist zijn. De proef werd op de som genomen. Een gewaardeerde dj kreeg een tijd lang cello-les, een gewaardeerd cellist kreeg in hetzelfde tijdsbestek 'dj-les'. Het werk van de cellist als dj was niet of nauwelijks te onderscheiden van de 'echte' dj. De dj daarentegen bakte er weinig van op de cello.
Dit is misschien niet zo relevant als reactie op jou, maar ik vond het wel vermakelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |