abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 februari 2012 @ 13:22:05 #126
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107965649
Ik hoor zelf niet bij de muziek elite.
Ben al bijna 10 jaar deel van de zelfbenoemde muziek gestapo.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
- Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
pi_107965900
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 13:16 schreef ralfseltje het volgende:

[..]

Het is ook niet meer dan muziek natuurlijk. Maar zo verkeerd is het toch niet om te stellen dat bepaalde mensen gewoon meer met muziek bezig zijn dan anderen. Dat wil niet zeggen dat de een er meer van geniet, maar dat je jezelf 'beter' voelt omdat je een wat meer eigen muzieksmaak hebt ontwikkeld (als in; afwijkend van wat iedereen op de radio hoort) lijkt me niet eens zo raar of verkeerd. Maar daarmee wil ik dus niet iemands muzieksmaak per se afkeuren.
Het is ook niet zozeer beter voelen, maar misschien wel meer afzetten tegen 'de mainstream'. Maar dat zie je bij elke hobby denk ik. Als je mensen als geheel daarom afkeurt ben je wel enigszins vreemd bezig ja. Alleen zou ik nooit een avond met jou over muziek kunnen ouwehoeren denk ik, omdat we (tot nu toe) weinig gemeen hebben denk ik. Daar is uiteraard niks mis mee :P

[..]

Het kan natuurlijk altijd dat Krezip opeens met een gitaarkraker komt die ik ook geweldig vind, ik zie het alleen niet zo snel gebeuren. Als ze dat wel doen ben ik blij verrast ;)

Wel een leuke discussie, ik denk dat het 'veroordelen'-aspect ook enigszins voorkomt uit de trots die je hebt bij het hebben/vinden van een smaak die je nooit zou hebben gekregen als je alleen radio zou luisteren. Toch een beetje mens-eigen om in wij vs. jullie-termen te denken, underground vs mainstream. Ofzo
Ik denk dus juist wel dat wij een avond over muziek zouden kunnen bomen. Het gekke is dat ik in iedere discussie die ik heb met mensen die mainstream niet leuk/goed vinden dit zeggen ;).

Verder wel eens met Faxie. Het is wel een dooddoener, maar wel eentje met waarde. Daarom vind ik het zo gek mensen met een andere smaak minder (vind het geen goed woord, maar goed) te vinden.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 14 februari 2012 @ 13:38:24 #128
13973 ranja
image means nothing
pi_107966204
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 13:17 schreef Faxie het volgende:
De 'smaak' discussie blijft natuurlijk een lastige discussie.... je kan nooit volledig objectief iets beschrijven, er zal altijd een factor van subjectieviteit en interpretatie bij komen kijken... dus je kan nooit nummers een 'cijfer' geven en ze rangschikken en zo vergelijken...

En dan kom je uit op een dooddoener als 'Over smaak valt niet te twisten' ... tja...
Oja, ook iets waar ik niet tegenkan als er mensen zijn die vinden dat er wél objectief over muziek gesproken kan worden.

En over smaak valt prima te twisten, we doen niet anders :)
pi_107966273
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 13:38 schreef ranja het volgende:

[..]

Oja, ook iets waar ik niet tegenkan als er mensen zijn die vinden dat er wél objectief over muziek gesproken kan worden.

Tuurlijk kun je erover twisten; ik zeg ook zo vaak dat ik een nummer kudt vind met argumentatie erbij, maar dat blijven meningen. Dus zeg ik nooit dat iemand een slechtere muzieksmaak heeft dan ik. Ook niet als hij alleen maar radio luistert en een beperkte kennis heeft.
In Southern Sun
pi_107967580
Luister voor de grap eens Kings of Leon's album Because of the Times uit 2007 en hun vervolg plaat Only by the Night uit 2008. Dan snap ik dus gewoon niet waarom ze met dat BotT album niet doorbreken maar wel met ObtN. Dat ligt toch niet enkel en alleen aan die Sex on Fire single, de rest van dat album viel mij tegen.

Dan heb je natuurlijk ook nog Arctic Monkeys, een geweldige band vind ik maar dat stopte na Humbug in 2009. Ik vind het prima dat ze een andere sound willen maar het is mijn sound niet, ondanks tientallen luisterbeurten.

De laatste tijd luister ik naar Joe Bonamassa (incl. Black Country Communion), Israel Nash Gripka, Cowboy Junkies, John Hiatt, The Black Keys, Gillian Welch, Airbag, Bon Iver en The Roots.
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 14:24:24 #131
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107967845
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 13:38 schreef ranja het volgende:

[..]

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 14 februari 2012 @ 14:26:41 #132
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107967947
Ik hou zelf helemaal niet van die snobistische muziekfreaks met hun arrogante dedain.
Dat soort mensen zijn zóveel minder goed dan ik...
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 14:29:20 #133
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107968064
quote:
13s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 14:26 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik hou zelf helemaal niet van die snobistische muziekfreaks met hun arrogante dedain.
Dat soort mensen zijn zóveel minder goed dan ik...
Wie zitten er eigenlijk nog meer bij die gestappo :P
  dinsdag 14 februari 2012 @ 14:36:47 #134
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107968301
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 14:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wie zitten er eigenlijk nog meer bij die gestappo :P
Eigenlijk vooral het team waarmee ik aan de Nationale Popquiz mee doe.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 14:40:10 #135
67089 Gillingham
The horror...
pi_107968430
Muziekelitisten (zoals de critici van Pitchfork) zijn ontzettend leuk. Als je het met ze eens bent bieden ze interessant leesvoer, als je het oneens bent dan kun je er lekker tegenaan schoppen. Ik zou niet zonder hen willen.
What's it going to be then, eh?
pi_107968567
Hoewel ik het best met een aantal posts eens ben in dit topic - mensen die zich in muziek verdiepen hebben bij mij ook een streepje voor - kan ik vaak niet zo goed tegen de arrogantie van 'de elite' tegenover de makkelijkere / populaire muziek. Het één hoeft wat mij betreft het ander ook niet uit te sluiten; ik luister in principe meer naar dingen als Radiohead / Belle & Sebastian / Arcade Fire, maar vind het op Lowlands ook mooi om lomp los te gaan op Skrillex, of om naar de makkelijke maar toch ook mooie liedjes van Snow Patrol te luisteren. Natuurlijk mag 'de elite' zich beperken tot de meer uitdagende muziek, maar de neerbuigende houding tegenover de minder uitdagende muziek snap ik nooit zo goed (hoewel dat wellicht ook weer hypocriet is van mij, want ik heb helemaal niets met de TROS muziekdagen, bv).

Wat de elite naar mijn idee ook niet moet vergeten, is dat veel bands als Snow Patrol en Coldplay ook kunnen werken als opstap van pop naar alternatief. Ze vormen een ingang om naar meer soortgelijke, maar minder bekende bandjes op zoek te gaan. Ik neem aan dat bijna iedereen zo'n ingang nodig heeft gehad; je begint vaak niet gelijk met luisteren naar Tool om maar iets te noemen, daar zat dan eerst Hybrid Theory of Toxicity ofzo voor, lijkt mij.
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 14:47:28 #137
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107968679
Gabber was mijn ingang naar de rock muziek :D

Een beetje volgens het patroon Gabber --> RATM --> Primus --> Mr. Bungle --> John Zorn
  dinsdag 14 februari 2012 @ 14:48:20 #138
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107968704
pi_107968848
quote:
7s.gif Op maandag 13 februari 2012 15:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Vaak wordt de muziekliefhebber geassocieert met een vorm van elitairisme. Ik vind dit wel een grappig fenomeen mensen die menen een 'betere' smaak te hebben. Vaak ook zijn deze 'experts' de eerste die een band of artiest afvallen, was yellow van coldplay nog wel leuk was het bij de tweede plaat toch allemaal wel verschrikkelijk 'not done' geworden.

Wat vinden jullie van 'muziekelitisten' en laten jullie je er door beinvloeden? Wie zijn eigenlijk de authoriteiten van de muzieksmaak van tegenwoordig (is er nog een joost den draaier die uitlegt wat leuk is en wat niet, waar zijn de john peels van tegenwoordig)? En waarom zou er eigenlijk zo'n houding ontstaan?
Hahahaha, herkenbaar en schuldig! Kan er niks aan doen, maar geef mezelf af en toe wel eens een draai om de oren. Ik vind het ook not done dat iemand die ik volledig bij zijn of haar verstand acht luisteren naar piratenmuziek of hardstyle. Elitair en snobistisch? :)
pi_107968883
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 14:53 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Hahahaha, herkenbaar en schuldig! Kan er niks aan doen, maar geef mezelf af en toe wel eens een draai om de oren. Ik vind het ook not done dat iemand die ik volledig bij zijn of haar verstand acht luisteren naar piratenmuziek of hardstyle. Elitair en snobistisch? :)
Bekrompen, meer.
In Southern Sun
  dinsdag 14 februari 2012 @ 14:58:24 #142
67089 Gillingham
The horror...
pi_107968999
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 14:54 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Bekrompen, meer.
Jij voelt je op basis iemands mening beter dan een ander?
pi_107969033
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 14:58 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Jij voelt je op basis iemands mening beter dan een ander?
Nee, juist niet.
In Southern Sun
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 14:59:43 #144
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107969039
quote:

[..]

Bekrompen, meer.
Nouja dat kun je vaak ook zeggen in de omgekeerde richting, ik denk dat ik mij daar nog het meest aan erger eigenlijk. Mensen van het skyradio soort die geen moeite willen doen voor muziek. En als je ze dan een keer iets laat luisteren waarvan je denkt dat ze het leuk zouden vinden gelijk zeggen "ken ik niet" en daarmee bedoelen ik heb dit nog nooit gehoord en ik ga er ook zeker geen moeite voor doen om het uberhaubt vaker te luisteren. Maar ondertussen moet ik wel geintreseerd gaan doen als ze zeggen dat ze "I will always love you" zo ontroerend vinden.

Ik vind het altijd fijn als er een wisselwerking is dus als je iets voorstelt dat de andere dan ook dingen voorsteld, of in ieder geval geintreseerd is. Ik probeer vaak geintreseerd te zijn in wat de mensen dan ook luisteren maar als ik dan zeg, leuk je zou ook eens naar dit of dat moeten luisteren dan staan ze op standje 'geen interesse'.

Zo heb ik ooit een verzamel cdtje gekregen van een collega die totaal niet mijn smaak heeft, ik heb niks van de cd onthouden behalve emilie simon met haar soundtrack van the march of the pinguins, dat album heb ik dan ook gelijk gekocht, dat zou een skyradio type nooit voor me doen, niet eens proberen waarschijnlijk. (hoogstwaarschijnlijk weten ze de uitvoerende artiesten van hun favoriete nummers niet eens bij naam te noemen)
pi_107969096
quote:

[..]

Bekrompen, meer.
Eigenlijk wel, maar toch is er een soort gevoelsmatige ondergrens.

Bij hardstyle e.d. kan ik nog begrijpen dat mensen soms simpel beukwerk nodig hebben om zich op af te reageren, had ik zelf ook toen ik een jaar of zestien was.* Maar piratenmuziek? Relatief goed gelukte nummers in het genre, van Frans Duyts of Grad Damen of zo, o.k.. Maar de echte TV Oranje-muziek, uit de hoek van De Stoopjes en zo? Daarvan lukt het me echt niet om me in te leven in mensen die zoiets hele dagen vol kunnen houden - en die mensen zijn er toch echt...

* dat het met mensen die van zoiets houden niet erg snel klikt is dan weer wat anders.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2012 15:09:01 ]
pi_107969185
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 14:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nouja dat kun je vaak ook zeggen in de omgekeerde richting, ik denk dat ik mij daar nog het meest aan erger eigenlijk. Mensen van het skyradio soort die geen moeite willen doen voor muziek. En als je ze dan een keer iets laat luisteren waarvan je denkt dat ze het leuk zouden vinden gelijk zeggen "ken ik niet" en daarmee bedoelen ik heb dit nog nooit gehoord en ik ga er ook zeker geen moeite voor doen om het uberhaubt vaker te luisteren. Maar ondertussen moet ik wel geintreseerd gaan doen als ze zeggen dat ze "I will always love you" zo ontroerend vinden.

Ik vind het altijd fijn als er een wisselwerking is dus als je iets voorstelt dat de andere dan ook dingen voorsteld, of in ieder geval geintreseerd is. Ik probeer vaak geintreseerd te zijn in wat de mensen dan ook luisteren maar als ik dan zeg, leuk je zou ook eens naar dit of dat moeten luisteren dan staan ze op standje 'geen interesse'.
Er staat letterlijk dat 'ie het not done vindt dat mensen die hij fatsoenlijk bij verstand acht kunnen luisteren naar hardstyle. Dat bedoel ik met bekrompen. Dat mensen niet open staan voor nieuwe muziek vind ik ook ergens wel bekrompen, maar niet iedereen kan muziek als hobby hebben hadden we al geconcludeerd. Maar zo neerbuigend doen over iemands muzieksmaak vind ik echt achterlijk.
In Southern Sun
pi_107969196
quote:

[..]

Bekrompen, meer.
Best mogelijk. Zo hebben we allemaal onze tekortkomingen.
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 15:07:20 #148
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107969296
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:03 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Er staat letterlijk dat 'ie het not done vindt dat mensen die hij fatsoenlijk bij verstand acht kunnen luisteren naar hardstyle. Dat bedoel ik met bekrompen. Dat mensen niet open staan voor nieuwe muziek vind ik ook ergens wel bekrompen, maar niet iedereen kan muziek als hobby hebben hadden we al geconcludeerd. Maar zo neerbuigend doen over iemands muzieksmaak vind ik echt achterlijk.
Zowel bij muziek als bij eten kan ik oprecht verbaasd zijn als iemand kan genieten van een koos alberts of een big mac. Misschien maakt mij dat elitair, neerbuigend zou ik niet snel zijn maar toch zal ik wel mijn vraagtekens zetten bij mensen die dat zien als het hoogst haalbare.
pi_107969307
quote:

[..]

Ik sta open voor heel veel muziek en beschouw mezelf een muziek freak. Alleen beschouw ik die genres grotendeels niet als muziek. Ik houd van oa metal en ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die metal niet onder de noemer muziek scharen. Vooral de hardere vormen.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:08:58 #150
67089 Gillingham
The horror...
pi_107969351
quote:

[..]

Je hebt het over de neerbuigende houding van een ander, maar neemt ondertussen zelf woorden als 'bekrompen' en 'achterlijk' in de mond over iemand anders.

Dan doe mij maar een elitaire muziekliefhebber die daar openlijk voor uitkomt. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')