abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 15:09:13 #151
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107969357
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:07 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Ik sta open voor heel veel muziek en beschouw mezelf een muziek freak. Alleen beschouw ik die genres grotendeels niet als muziek. Ik houd van oa metal en ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die metal niet onder de noemer muziek scharen. Vooral de hardere vormen.
Ik schaar alle geluid onder muziek, maarja misschien ben ik dan weer niet elitair genoeg.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:09:20 #152
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107969362
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:01 schreef female81 het volgende:

[..]

Eigenlijk wel, maar toch is er een soort gevoelsmatige ondergrens.

Bij hardstyle e.d. kan ik nog begrijpen dat mensen soms simpel beukwerk nodig hebben om zich op af te reageren, had ik zelf ook toen ik een jaar of zestien was. Maar piratenmuziek? Relatief goed gelukte nummers in het genre, van Frans Duyts of Grad Damen of zo, o.k.. Maar de echte TV Oranje-muziek, uit de hoek van De Stoopjes en zo? Daarvan lukt het me echt niet om me in te leven in mensen die zoiets hele dagen vol kunnen houden - en die mensen zijn er toch echt...
vreemd, da's toch echt jouw hoekje, 'gezellige' muziek? ;)
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:11:03 #153
67089 Gillingham
The horror...
pi_107969423
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:09 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik schaar alle geluid onder muziek, maarja misschien ben ik dan weer niet elitair genoeg.
Dat is volgens mij eerder een teken van elitarisme, niet?

'Wat is muziek'? is ook zo'n lastige vraag. Volgens mij gaf John Cage daar antwoord op met zijn 4'33.
What's it going to be then, eh?
pi_107969475
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:09 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

vreemd, da's toch echt jouw hoekje, 'gezellige' muziek? ;)
Ja, klopt, maar ik heb de lat daarbinnen wel degelijk behoorlijk hoog liggen, en op hardstyle of piratenmuziek lijkt het meestal ook niet. :)
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 15:13:06 #155
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107969504
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:11 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Dat is volgens mij eerder een teken van elitarisme, niet?

'Wat is muziek'? is ook zo'n lastige vraag. Volgens mij gaf John Cage daar antwoord op met zijn 4'33.
4'33 is wel een soort van ondergrens (niet helemaal je zou ook de piano en de piano speler nog weg kunnen laten) maar geeft dan weer niet aan hoever je het medium muziek kunt trekken de andere kant op :D

maar hoe kan alle geluid beschouwen als muziek nou meer elitair zijn dan arbitraire grenzen trekken bij dingen als harmonie, ritme etc.

(alhoewel dit een hele andere discussie is dus ik hou er over op :D )
pi_107969625
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:07 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Ik sta open voor heel veel muziek en beschouw mezelf een muziek freak. Alleen beschouw ik die genres grotendeels niet als muziek. Ik houd van oa metal en ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die metal niet onder de noemer muziek scharen. Vooral de hardere vormen.
Het is altijd apart dat de metalliefhebbers en liefhebbers van andere alternatieve gitaarmuziek zo laatdunkend over andere muziekstromingen doen. Metal is muziek, hardstyle is muziek, terror is muziek.

@Gillingham
Klopt. Alleen doe ik nergens neerbuigend over iemands muzieksmaak. Klein doch essentieel verschil :).
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 15:17:20 #157
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107969668
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:16 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Het is altijd apart dat de metalliefhebbers en liefhebbers van andere alternatieve gitaarmuziek zo laatdunkend over andere muziekstromingen doen. Metal is muziek, hardstyle is muziek, terror is muziek.

@Gillingham
Klopt. Alleen doe ik nergens neerbuigend over iemands muzieksmaak. Klein doch essentieel verschil :).
nee je doet neerbuigend over hun neerbuigendheid. :D wat wel weer iets elitairs heeft.
pi_107969680
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

4'33 is wel een soort van ondergrens (niet helemaal je zou ook de piano en de piano speler nog weg kunnen laten) maar geeft dan weer niet aan hoever je het medium muziek kunt trekken de andere kant op :D

maar hoe kan alle geluid beschouwen als muziek nou meer elitair zijn dan arbitraire grenzen trekken bij dingen als harmonie, ritme etc.

Wel een interessante, want ik vind dat altijd gek. Oordelen over muziekstromingen die je niet leuk vind met de mededeling: dat is toch geen muziek...
In Southern Sun
pi_107969689
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

nee je doet neerbuigend over hun neerbuigendheid. :D wat wel weer iets elitairs heeft.
Precies! Maar niet op muziekgebied...
In Southern Sun
pi_107969748
quote:

[..]

@Gillingham
Klopt. Is ook zo. Ik weet wel dat mijn mening in deze geen al te beste is :) .
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:20:45 #161
67089 Gillingham
The horror...
pi_107969795
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Even kort op ingaan.
Er zijn genoeg mensen die hele 'genres' als noise, minimalisme of avant-garde geen muziek noemen. Dat vind ik dan niet bepaald een elitaire mening. De elite zal, lijkt mij, relativistischer zijn en meer open staan voor verschillende soorten muziek en zeggen dat alles muziek kan zijn. Mainstream pop dus net zo goed. Of ze het als 'goede' muziek bestempelen, is dan weer een tweede.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:23:38 #162
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_107969896
Ik luister vaak John Mayer dus ik mag niets zeggen. :')
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 15:24:17 #163
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107969925
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:17 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Wel een interessante, want ik vind dat altijd gek. Oordelen over muziekstromingen die je niet leuk vind met de mededeling: dat is toch geen muziek...
Ik ben nu the fountainhead aan het lezen en dat is toch wel een verontrustend boek moet ik zeggen, daarin heeft ultieme slechterik van het boek op een gegeven moment het publiek er toe gezet om alleen 'goed' te vinden wat iedereen goed vind, en volgens de schrijver daarmee een soort leegte gecreeerd waarin niemand gelukkig is, en niets meer van waarde is. Slechts de held van het stuk, een een 'egotist' met een hele sterke smaak die slechts handeld naar zijn eigen maatstaven, is immuun voor 'de massale leegte'.

Ik vind het een heel eng boek (mooi kwa roman, erg lastig kwa filosofie) maar het raakt wel een beetje de kern van muziek elitairisme, het idee hoe kan iets nou waar zijn als iedereen het denkt. Iets wat iedereen goed vind kan bijna niet goed zijn omdat iedereen het goed vind. Iets wat 'ikzelf' alleen (of bijna alleen) goed vind moet wel goed zijn want 'ik' vind het goed. (en tegelijker tijd iets wat ik goed vind moet ik beschermen van de massa want als zij het goed gaan vinden wordt de goede kwaliteit vermoord)

De mens haalt zijn waarden uit zijn eigen identititeit en niet uit de indentiteit van 'de massa'.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:24:21 #164
67089 Gillingham
The horror...
pi_107969931
quote:
Dat erkende ik al. En dan heb ik liever te maken met de muziekelitist dan met de moraalridder. :P
pi_107969951
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:20 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Even kort op ingaan.
Er zijn genoeg mensen die hele 'genres' als noise, minimalisme of avant-garde geen muziek noemen. Dat vind ik dan niet bepaald een elitaire mening. De elite zal, lijkt mij, relativistischer zijn en meer open staan voor verschillende soorten muziek en zeggen dat alles muziek kan zijn. Mainstream pop dus net zo goed. Of ze het als 'goede' muziek bestempelen, is dan weer een tweede.
Dat is dus inderdaad het gekke. Je hebt ze aan beide kanten zitten, mensen die onbekende/onbeminde muziek als non-muziek betitelen. Dat begrijp ik echt niet.
In Southern Sun
pi_107970159
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:24 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Dat erkende ik al. En dan heb ik liever te maken met de muziekelitist dan met de moraalridder. :P
Gekke opvatting, maar die heb ik dan maar te respecteren ;).
In Southern Sun
pi_107970283
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik ben nu the fountainhead aan het lezen en dat is toch wel een verontrustend boek moet ik zeggen, daarin heeft ultieme slechterik van het boek op een gegeven moment het publiek er toe gezet om alleen 'goed' te vinden wat iedereen goed vind, en volgens de schrijver daarmee een soort leegte gecreeerd waarin niemand gelukkig is, en niets meer van waarde is. Slechts de held van het stuk, een een 'egotist' met een hele sterke smaak die slechts handeld naar zijn eigen maatstaven, is immuun voor 'de massale leegte'.
Iets offtopic: Ik moet nu opeens denken aan een post die ik laatst op het inthe00s-forum zag, over dat in 1996 in Amerika een of ander figuur van Clear Channel hon-der-den alternatieve radiozenders had opgekocht, om er vervolgens een eenheidsworst aan aalgladde r&b e.d. op te gaan draaien.

Ik wist niet dat dat destijds gebeurd was, maar het verklaart mogelijk wel waarom de mainstream in de paar jaar erna minder verrassingen vertoonde (dat vond ik altijd al), en zoiets werd in dat topic ook al opgemerkt. Clear Channel is nogal een invloedrijke organisatie, en wat er op die zenders komt hoor je in de rest van de wereld ook.

Downloaden stond destijds nog in de kinderschoenen, dus vanuit die richting was de invloed nog nihil.

Ik vind dat soort mensen zoals die van Clear Channel eng. :{

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2012 15:33:59 ]
pi_107970363
quote:

[..]

Ik vind het een heel eng boek (mooi kwa roman, erg lastig kwa filosofie) maar het raakt wel een beetje de kern van muziek elitairisme, het idee hoe kan iets nou waar zijn als iedereen het denkt. Iets wat iedereen goed vind kan bijna niet goed zijn omdat iedereen het goed vind. Iets wat 'ikzelf' alleen (of bijna alleen) goed vind moet wel goed zijn want 'ik' vind het goed. (en tegelijker tijd iets wat ik goed vind moet ik beschermen van de massa want als zij het goed gaan vinden wordt de goede kwaliteit vermoord)

De mens haalt zijn waarden uit zijn eigen identititeit en niet uit de indentiteit van 'de massa'.
Het is wel heel interessante materie in ieder geval. De psyche van de mens doorgronden door middel van muziek. Vind ik wel mooi.
In Southern Sun
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 15:36:39 #169
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107970442
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:35 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Het is wel heel interessante materie in ieder geval. De psyche van de mens doorgronden door middel van muziek. Vind ik wel mooi.
Het boek gaat over architectuur maar het is makkelijk om te zetten naar muziek :D
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 15:38:06 #170
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107970502
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:33 schreef female81 het volgende:

[..]

Iets offtopic: Ik moet nu opeens denken aan een post die ik laatst op het inthe00s-forum zag, over dat in 1996 in Amerika een of ander figuur van Clear Channel hon-der-den alternatieve radiozenders had opgekocht, om er vervolgens een eenheidsworst aan aalgladde r&b e.d. op te gaan draaien.

Ik wist niet dat dat destijds gebeurd was, maar het verklaart mogelijk wel waarom de mainstream in de paar jaar erna minder verrassingen vertoonde (dat vond ik altijd al), en zoiets werd in dat topic ook al opgemerkt. Clear Channel is nogal een invloedrijke organisatie, en wat er op die zenders komt hoor je in de rest van de wereld ook.

Downloaden stond destijds nog in de kinderschoenen, dus vanuit die richting was de invloed nog nihil.

Ik vind dat soort mensen zoals die van Clear Channel eng. :{
oeh die mensen klinken nu al als de slechterik van het boek dat ik beschreef, macht krijgen over de mensen door ze hun 'zelf' te laten offeren aan 'de massa'.

Wel erg ernstig dat dat gebeurt is, het is wel zo'n ontzettende omslag periode geweest idd 1996.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:44:41 #171
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_107970769
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 13:29 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik denk dus juist wel dat wij een avond over muziek zouden kunnen bomen. Het gekke is dat ik in iedere discussie die ik heb met mensen die mainstream niet leuk/goed vinden dit zeggen ;).

In de kroeg ongetwijfeld wel ;) Maar de muziekbeleving van iemand die alleen radio luistert is vaak toch anders dan iemand die alleen naar zijn met veel moeite gevonden lp's luistert. Ik denk dat de motivatie van beiden nogal kan verschillen, waardoor er ook een hele andere muziekbeleving is. Maar dat zijn aannames natuurlijk en ik probeer niet te suggereren dat je tot een van die categorieėn hoort, voor de duidelijkheid
Als ik even filosofisch ga doen dan zeg je eigenlijk dat er geen enkele slechte of betere kunst is, en dan iemands smaak dus ook nooit beter of ontwikkelder kan zijn? Vergelijk mijn McDonalds voorbeeld, iemand die alleen big macs lekker vindt is net zo culinair ontwikkeld als een culinaire veel-proever?
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:45:06 #172
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107970792
Wat voor omslag bedoel je? Qua alternatieve muziek werd de post-grunge wel zo'n beetje uitgekotst op dat punt. Vanaf dat punt luisterde de gemiddelde alto naar big beat, drum n bass en punk/hardcore. Toch iets minder 'verkoopbare' muziek qua radio, sowieso.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:45:56 #173
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_107970824
quote:

[..]

Dat is wat ik eerder ook bedoelde en denk ik ook de motivatie voor het op andere mensen neerkijken, wat een vorm is van je afzetten van een groep. huiskamerpsychologie, heerlijk :P
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:46:55 #174
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107970870
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:45 schreef ralfseltje het volgende:

[..]
huiskamerpsychologie, heerlijk :P
Vorige week was het psychologie van de koude grond
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:47:10 #175
67089 Gillingham
The horror...
pi_107970886
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:45 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Wat voor omslag bedoel je? Qua alternatieve muziek werd de post-grunge wel zo'n beetje uitgekotst op dat punt. Vanaf dat punt luisterde de gemiddelde alto naar big beat, drum n bass en punk/hardcore. Toch iets minder 'verkoopbare' muziek qua radio, sowieso.
Het was ook de tijd dat zelfs een Aphex Twin hele populaire videoclips had op nota bene MTV.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')