abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:48:52 #176
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107970958
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:47 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Het was ook de tijd dat zelfs een Aphex Twin hele populaire videoclips had op nota bene MTV.
Dat was de video, ja. Het was meer een soundtrack bij een film. Op de radio werd íe niet gedraaid, hoor.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_107970979
Dan heb ik een ander beeld van de mainstream van omstreeks 1998. Wat dat betreft herinner ik me vooral country, (te) gladde r&b, middle of the road-pop en vrij ingetogen dancehits (op de Vengaboys na, dan).

Maar misschien heeft m'n vakantiebaantje van dat jaar (twee weken lang van 8 tot 5 papiertjes vouwen in een fabriek waar alleen maar Sky Radio op stond) me parten gespeeld...

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2012 15:50:14 ]
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:50:17 #178
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107971033
Jij hebt een prima beeld van die mainstream, hoor.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:52:14 #179
67089 Gillingham
The horror...
pi_107971114
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Dat was de video, ja. Het was meer een soundtrack bij een film. Op de radio werd íe niet gedraaid, hoor.
Da's waar, hoewel het ik nu niet weet of je het over Windowlicker, Come to Daddy, of allebei hebt?
Aan de andere kant, de EP's van die nummers stonden wel gewoon in de hitlijsten.
What's it going to be then, eh?
pi_107971133
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:44 schreef ralfseltje het volgende:

[..]

In de kroeg ongetwijfeld wel ;) Maar de muziekbeleving van iemand die alleen radio luistert is vaak toch anders dan iemand die alleen naar zijn met veel moeite gevonden lp's luistert. Ik denk dat de motivatie van beiden nogal kan verschillen, waardoor er ook een hele andere muziekbeleving is. Maar dat zijn aannames natuurlijk en ik probeer niet te suggereren dat je tot een van die categorieën hoort, voor de duidelijkheid
Ik denk zelfs dat ik met een 'simpele' radio luisteraar een heerlijke avond over muziek kan bomen, ja. Zijn muziekbeleving zal dan wel anders zijn dan de mijne. En we chargeren nu wel heel erg, want er zit een hele groep tussen de LP verzamelaar en de radio luisteraar.

quote:
Als ik even filosofisch ga doen dan zeg je eigenlijk dat er geen enkele slechte of betere kunst is, en dan iemands smaak dus ook nooit beter of ontwikkelder kan zijn? Vergelijk mijn McDonalds voorbeeld, iemand die alleen big macs lekker vindt is net zo culinair ontwikkeld als een culinaire veel-proever?
Dat is de vergelijking niet. Ik heb helemaal niets met kunst. Zoals er ook ongetwijfeld mensen zijn die niet van muziek houden. En dan ook echt niet. Maar het gaat mij er om dat er heel veel mensen ontzéttend gelukkig van popmuziek kunnen worden. En dat om hen nog al eens wat lacherig gedaan wordt. Dát stoort mij.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:54:24 #181
67089 Gillingham
The horror...
pi_107971201
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:52 schreef Da_Sandman het volgende:
Dat is de vergelijking niet. Ik heb helemaal niets met kunst. Zoals er ook ongetwijfeld mensen zijn die niet van muziek houden. En dan ook echt niet.
Muziek is net zo goed een kunstvorm.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:54:28 #182
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107971203
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:52 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Da's waar, hoewel het ik nu niet weet of je het over Windowlicker, Come to Daddy, of allebei hebt?
Aan de andere kant, de EP's van die nummers stonden wel gewoon in de hitlijsten.
Allebei. En 'On' kwam wat jaren eerder ook wel op MTV langs, net zoals een 'Esperanza' van Sven Väth of een 'The Box' van Orbital.
pi_107971256
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:54 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Muziek is net zo goed een kunstvorm.
Ik vatte het even op als de beeldende kunst voor het gemak. Ik begrijp dat je muziek ook als kunst op kunt vatten, maar ik vind top driebanders ook kunstenaars.
In Southern Sun
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 15:57:13 #184
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107971299
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:56 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik vatte het even op als de beeldende kunst voor het gemak. Ik begrijp dat je muziek ook als kunst op kunt vatten, maar ik vind top driebanders ook kunstenaars.
Dick Jaspers _O_
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:58:17 #185
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_107971345
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:52 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik denk zelfs dat ik met een 'simpele' radio luisteraar een heerlijke avond over muziek kan bomen, ja. Zijn muziekbeleving zal dan wel anders zijn dan de mijne. En we chargeren nu wel heel erg, want er zit een hele groep tussen de LP verzamelaar en de radio luisteraar.

[..]

Dat is de vergelijking niet. Ik heb helemaal niets met kunst. Zoals er ook ongetwijfeld mensen zijn die niet van muziek houden. En dan ook echt niet. Maar het gaat mij er om dat er heel veel mensen ontzéttend gelukkig van popmuziek kunnen worden. En dat om hen nog al eens wat lacherig gedaan wordt. Dát stoort mij.
Als het mensen niet gegund wordt om van hun eigen muziek te genieten ben ik het volledig met je eens. Alleen hecht ik wel meer waarde aan de mening van iemand die buiten die simpele popmuziek van de radio kan kijken. Puur omdat diegene met een bredere smaak ook een breder perspectief en plaatje hebben op en van het gehele muzieklandschap. Maar in grote lijnen ben ik het wel met je eens denk ik
  dinsdag 14 februari 2012 @ 16:01:12 #186
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_107971460
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:56 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik heb totaal geen verstand van beeldende kunst, maar je kunt bijvoorbeeld toch wel zeggen dat Picasso 'beter/mooier/knapper' is dan Dick Bruna's tekeningen? Kromme vergelijking omdat ik vrijwel geen schilders ken, maar er bestaat wel een soort rangschikking in 'kunst'. En dat is bij muziek ook zo in mijn ogen.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 16:01:58 #187
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107971489
Iemand die buiten de simpele kant van de popmuziek kijkt hoeft natuurlijk niet een bredere smaak te hebben dan iemand die dat niet doet.
pi_107971526
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:58 schreef ralfseltje het volgende:

[..]

Als het mensen niet gegund wordt om van hun eigen muziek te genieten ben ik het volledig met je eens. Alleen hecht ik wel meer waarde aan de mening van iemand die buiten die simpele popmuziek van de radio kan kijken. Puur omdat diegene met een bredere smaak ook een breder perspectief en plaatje hebben op en van het gehele muzieklandschap. Maar in grote lijnen ben ik het wel met je eens denk ik
Ik denk inderdaad dat we wel grotendeels op één lijn zitten inderdaad. Dat is ook wat ik net bedoelde bij diegene die hardstyle of piratenmuziek-fan is. Het zijn mensen met een net zo uitgesproken muzieksmaak als diegene zelf waarschijnlijk. Laat ze dan lekker in plaats van daar zo denigrerend over te doen. Just my 50 cent.

/edit En dat geldt dus eigenlijk ook gewoon voor de Top40 fan.
In Southern Sun
  dinsdag 14 februari 2012 @ 16:05:40 #189
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_107971648
Als je 'van Top40 muziek houdt' cover je al meer genres dan als je toch voornamelijk stoner en garage/rammelrock luistert. En dan heb je dus een bredere smaak.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 16:05:45 #190
67089 Gillingham
The horror...
pi_107971653
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:01 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Iemand die buiten de simpele kant van de popmuziek kijkt hoeft natuurlijk niet een bredere smaak te hebben dan iemand die dat niet doet.
De kans is wel groter, denk ik.
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 16:05:50 #191
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107971655
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:01 schreef ralfseltje het volgende:

[..]

Ik heb totaal geen verstand van beeldende kunst, maar je kunt bijvoorbeeld toch wel zeggen dat Picasso 'beter/mooier/knapper' is dan Dick Bruna's tekeningen? Kromme vergelijking omdat ik vrijwel geen schilders ken, maar er bestaat wel een soort rangschikking in 'kunst'. En dat is bij muziek ook zo in mijn ogen.
Picasso is dat niet die prutser die toen het niet lukte om hoeren realitisch te schilderen maar george braque na is gaan doen en ze vierkant heeft geschilderd....
  dinsdag 14 februari 2012 @ 16:08:13 #192
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_107971737
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:05 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Als je 'van Top40 muziek houdt' cover je al meer genres dan als je toch voornamelijk stoner en garage/rammelrock luistert. En dan heb je dus een bredere smaak.
Maar als je van Top 40-muziek houdt dan maakt het je dus niet uit wat het is, als het maar in de Top 40 staat (en je het dus maar vaak genoeg hoort). Dat getuigt niet echt van een persoonlijke muzieksmaak
pi_107971790
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:01 schreef ralfseltje het volgende:

[..]

Ik vind in muziek totaal geen rangschikking zitten. Ik weet uit ervaring dat een 'dancetrack' produceren net zo moeilijk is als een 'gitaartrack'. Dat iemand het één goed vindt en iemand anders het ander, is puur een kwestie van smaak. Weer een ander zal het allebei goed vinden. Maar ik vind dus niet dat één van die mensen neerbuigend naar die ander zou moeten doen.
In Southern Sun
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 16:10:34 #194
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107971828
Rangschikken vind ik dan ook erg moeilijk, ik krijg maar met moeite een lijstje uit mn vingers. Terwijl hier mensen rondlopen die er hun hand niet voor omdraaien.
pi_107971856
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:08 schreef ralfseltje het volgende:

[..]

Maar als je van Top 40-muziek houdt dan maakt het je dus niet uit wat het is, als het maar in de Top 40 staat (en je het dus maar vaak genoeg hoort). Dat getuigt niet echt van een persoonlijke muzieksmaak
De term Top40 is wat slecht gekozen eigenlijk. Want ook daarin heeft de gemiddelde muziekluisteraar wel zijn voorkeuren zitten.
In Southern Sun
  dinsdag 14 februari 2012 @ 16:12:46 #196
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_107971932
Rangschikking op waarde/invloed, originaliteit, (maatschappelijke) impact, productiewaarde ed. kan natuurlijk wel tot op bepaalde hoogte.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 16:14:31 #197
67089 Gillingham
The horror...
pi_107972019
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:09 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik vind in muziek totaal geen rangschikking zitten. Ik weet uit ervaring dat een 'dancetrack' produceren net zo moeilijk is als een 'gitaartrack'. Dat iemand het één goed vindt en iemand anders het ander, is puur een kwestie van smaak. Weer een ander zal het allebei goed vinden. Maar ik vind dus niet dat één van die mensen neerbuigend naar die ander zou moeten doen.
Ik las eens een column in de krant over de bewering dat een goed dj zijn net zo moeilijk is als een goed cellist zijn. De proef werd op de som genomen. Een gewaardeerde dj kreeg een tijd lang cello-les, een gewaardeerd cellist kreeg in hetzelfde tijdsbestek 'dj-les'. Het werk van de cellist als dj was niet of nauwelijks te onderscheiden van de 'echte' dj. De dj daarentegen bakte er weinig van op de cello.

Dit is misschien niet zo relevant als reactie op jou, maar ik vond het wel vermakelijk.
  Moderator dinsdag 14 februari 2012 @ 16:14:48 #198
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107972027
Wat ik ook wel een mindere eigenschap vind is mensen die als duffy populair is, muziek als duffy helemaal geweldig vinden, maar daar 5 jaar gelden nooit naar geluisterd zouden hebben, en het 5 jaar later ook weer helemaal kut vinden.

Ik vind niet alles wat ik 5 jaar geleden leuk vond nog leuk maar het merendeel wel, en ik ben ook niet 100% gedraait in mijn smaak. Terwijl ik echt mensen ken die muziek echt niet leuk vinden als het ouder is dan pak hem beet 2 jaar.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 16:17:53 #199
67089 Gillingham
The horror...
pi_107972163
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik ook wel een mindere eigenschap vind is mensen die als duffy populair is, muziek als duffy helemaal geweldig vinden, maar daar 5 jaar gelden nooit naar geluisterd zouden hebben, en het 5 jaar later ook weer helemaal kut vinden.

Ik vind niet alles wat ik 5 jaar geleden leuk vond nog leuk maar het merendeel wel, en ik ben ook niet 100% gedraait in mijn smaak. Terwijl ik echt mensen ken die muziek echt niet leuk vinden als het ouder is dan pak hem beet 2 jaar.
Dat is ook weer een kwestie van leeftijd. Tussen mijn 12e en mijn 18e ging mijn muzieksmaak werkelijk van hot naar her. Daarna is mijn smaak pas wat consequenter geworden.

Maar de leeftijd van de muziek zelf heeft me nooit tegen gehouden.
pi_107972234
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:14 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Ik las eens een column in de krant over de bewering dat een goed dj zijn net zo moeilijk is als een goed cellist zijn. De proef werd op de som genomen. Een gewaardeerde dj kreeg een tijd lang cello-les, een gewaardeerd cellist kreeg in hetzelfde tijdsbestek 'dj-les'. Het werk van de cellist als dj was niet of nauwelijks te onderscheiden van de 'echte' dj. De dj daarentegen bakte er weinig van op de cello.

Dit is misschien niet zo relevant als reactie op jou, maar ik vond het wel vermakelijk.
Dat klopt ook wel, denk ik. Ik denk wel dat een cellist veel moeite gaat krijgen met het produceren van een dancetrack. Wie muzikaal is kan DJ'en. Wie DJ is, hoeft niet per se een cello te kunnen spelen.
In Southern Sun
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')