Klopt. Ze gaan sowieso allebei veel moeite hebben met het produceren/componeren van muziek, welk genre dan ook. Tenzij ze ervaring mee hebben natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:19 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel, denk ik. Ik denk wel dat een cellist veel moeite gaat krijgen met het produceren van een dancetrack. Wie muzikaal is kan DJ'en. Wie DJ is, hoeft niet per se een cello te kunnen spelen.
Achja er zijn gewoon mensen die luisteren alleen wat nu 'hip' is. Laatst kwam een vriend naar me toe met een 'nieuwe r&b achtige zanger' .. Chris Cornell. Hij was verdorie een paar weken daarvoor met ons mee geweest naar de pearl jam documentaire met daarin een prominente rol voor chris cornell... Dan heb je mijns inziens gewoon geen interesse voor muziek...quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:17 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Dat is ook weer een kwestie van leeftijd. Tussen mijn 12e en mijn 18e ging mijn muzieksmaak werkelijk van hot naar her. Daarna is mijn smaak pas wat consequenter geworden.
Maar de leeftijd van de muziek zelf heeft me nooit tegen gehouden.
Ik ben cellist geweest, gitarist in een grunge band, gitarist in een punkband, gitarist in een metalcore band. Ik heb Drum n bass gemaakt, ambient en maak nu nog vooral psytrance en ben daar ook actief DJ in.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:14 schreef Gillingham het volgende:
Ik las eens een column in de krant over de bewering dat een goed dj zijn net zo moeilijk is als een goed cellist zijn. De proef werd op de som genomen. Een gewaardeerde dj kreeg een tijd lang cello-les, een gewaardeerd cellist kreeg in hetzelfde tijdsbestek 'dj-les'. Het werk van de cellist als dj was niet of nauwelijks te onderscheiden van de 'echte' dj. De dj daarentegen bakte er weinig van op de cello.
Dit is misschien niet zo relevant als reactie op jou, maar ik vond het wel vermakelijk.
Dat is inderdaad een leuke manier, maar mijn honger naar nieuwe nummers is groter dan de interesse om een nummer uit te pluizen. Overigens is er natuurlijk ook nog zoiets als tijd; als ik een nummer 20 jaar lang elke week een keer draai 'pluis' ik m natuurlijk ook wel uit..quote:Op dinsdag 14 februari 2012 02:06 schreef female81 het volgende:
[..]
Genoeg is hier genoeg, drie nummers per week leren kennen die sterk bovengemiddeld zijn (naast wat 'gewoon leuke' nummers) is prima. Je kunt toch nooit alles leren kennen, en als je niet compleet overweldigd wordt door het aanbod kan je de individuele nummers veel meer aandacht geven.
Het filter is bij mij verder behoorlijk dik, als het gaat om nummers die ik daadwerkelijk vaker ga opzetten.
Pitchfork heeft de laatste jaren ook veel focus gelegd op song-recensies. Ik ben meer een album en kattenmens..quote:Zelf kan ik tracks helemaal uitpluizen. Ik heb in het verleden (zo rond 2006, 2007) in ieder geval recensies geschreven voor de site van een van de grotere Nederlandse webradio's, Pro FM, en nam met vijf regeltjes geen genoegen. Ervóór heb ik dat nogal eens voor m'n eigen muzieksite gedaan.
Tegenwoordig doet de webmaster van http://www.poptimaforma.nl dergelijke dingen, erg leuk om te lezen. Die gaat nog een heel stuk verder dan ikzelf vroeger, z'n teksten zijn nog twee keer zo lang, en zónder in gezever te vervallen (waar ik zelf helaas snel last van heb). Of je het met z'n smaak eens bent of niet, hij onderbouwt het goed. Hij heet hier op het forum Veldinspecteur.
Pitchfork was het eerste wat mij te binnen schoot als ik moest denken over muzikale elite. Samen met in Nederland De Subjectivisten-recensisten. Blokhuis vind ik ook wel een leuke. Van Nieuwkerk zie ik zeker niet zo, al kan ik me voorstellen dat hij door anderen wel zo gezien wordt. Dé vraag is natuurlijk: wat is elite precies... Iemand met veel verstand van muziek, iemand die dat pretendeert, iemand die zo gezien wordt??quote:Voor mijn gevoel hoog aangeschreven sites als Pitchfork, de mensen die bij Oor werken, en mensen als Rob Stenders, Matthijs Van Nieuwkerk, Leo Blokhuis, enzovoort. Dat zijn zogenaamd mensen die er verstand van hebben.
Giel Beelen kan ik muzikaal echt niet serieus nemen. Dat is nu iemand die van muziek z'n werk heeft gemaakt, maar niet verder komt dan 'wat een leipe track', of 'dope shit', (zie m'n post over argumentatie). Bovendien vraag ik me bij hem serieus af hoe ver z'n muzikale horizon reikt.quote:Van deze hele rij is Rob Stenders eigenlijk de enige waar ik serieus naar luister, ookal luistert 'ie veel gitaarmuziek. En Gerard Ekdom is ook iemand wiens enthousiasme aanstekelijk werkt, en zo'n beetje een wandelende muziekencyclopedie is, maar behoort hij tot de zogenaamde elite? Hij houdt van toegankelijk, en dat kan wel tegen je werken.
En wat is de status van Giel Beelen eigenlijk? Ik vind z'n tips vaak moeilijk te harden, probeer ze inmiddels alláng niet meer uit. Maar aangezien 'ie ze in de Vara-gids mag spuien, en tot een week terug ook in Nieuwe Revu, en hij er ook nogal eens over mag ouwehoeren bij het hoog aangeschreven DWDD, zijn er blijkbaar mensen die hem hoog hebben zitten; hem zelfs cultureel verantwoord vinden.
Appels met peren vergelijken is een leuke bezigheid, dat doe ik graag. In dit geval vergelijk ik een muzikant met een dj. Een groot verschil, maar beide hebben ze muzikale pretenties.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:10 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Ik ben cellist geweest, gitarist in een grunge band, gitarist in een punkband, gitarist in een metalcore band. Ik heb Drum n bass gemaakt, ambient en maak nu nog vooral psytrance en ben daar ook actief DJ in.
Om een Cellist te zijn heb je een zeer zuiver gehoor nodig (kan zich ook ontwikkelen door het te doen maar aanleg is altijd het beste) en natuurlijk een muzikale basis en leerschool gehad hebben, en om een goede DJ te zijn heb je een goed ritmegevoel nodig, en als je verschillende tonen kan onderscheiden om ze te combineren is dat goed meegenomen.
Veel mensen weten ook bij electronische muziek vaak totaal niet het verschil tussen een DJ en een muzikant (die een of meerdere instrumenten bespeelt, en daarbij is de computer tegenwoordig ook een multi-instrument). Als je een live-set aan het doen bent zijn veel mensen niet te beroerd een nummer aan te vragen (wat op hetzelfde neerkomt om een gitarist tijdens een optreden te vragen ofdat ie een CDtje wil opzetten). Ook komt er bij het componeren (en sounddesign en audiotechniek) van electronische muziek erg veel kijken (te veel om in een post op te noemen).
Een goede DJ zijn (het publiek bespelen), spelen met nummers en ze in elkaar vermengen alsof het een nieuw nummer is is ook een kunst, de juiste muziek kiezen en strak het publiek opzwepen is niet aan iedereen besteed. Ik ken mensen die fantastisch zijn met een mengtafel en die alle truukjes feilloos kunnen. Dat kan je niet 1 2 3. Maar het is verder echt appels en peren om een Cellist te gaan vergelijken met een DJ.
Mijn vriendin heeft cd's van Frans Bauer en Thunderdome in haar kast, maar geniet ook samen met mij van Zappa, Miles Davis of Schubert, om maar wat te noemen. Is zij volledig bij haar verstand?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:53 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Hahahaha, herkenbaar en schuldig! Kan er niks aan doen, maar geef mezelf af en toe wel eens een draai om de oren. Ik vind het ook not done dat iemand die ik volledig bij zijn of haar verstand acht luisteren naar piratenmuziek of hardstyle. Elitair en snobistisch?
Ik mag jouw vriendin welquote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft cd's van Frans Bauer en Thunderdome in haar kast, maar geniet ook samen met mij van Zappa, Miles Davis of Schubert, om maar wat te noemen. Is zij volledig bij haar verstand?
Matthijs van Nieuwkerk is een tool van uitgevers (zowel muziek als boeken). Als je in DWDD geweest bent weet je dat je 3 tot 4 x zoveel verkoopt als dat je dat niet zou doen. Dat is natuurlijk ook goed voor de schrijver of artiest maar het wordt over het algemeen door de uitgevers geregeld. Exposure is ook niet zozeer iets slechts, maar het wordt vrijwel altijd gebracht alsof hij het zelf helemaal fantastisch vind.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:24 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik heb het!: je behoort tot de muziek elite, als je weet dat Mathijs van Nieuwkerk geen fuk te zoeken heeft bij de muziek elite.
Thunderdome I is tof!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft cd's van Frans Bauer en Thunderdome in haar kast, maar geniet ook samen met mij van Zappa, Miles Davis of Schubert, om maar wat te noemen. Is zij volledig bij haar verstand?
Vind beetje raar om te vergelijken met een DJ. Vergelijk het dan met een producer.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:10 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Ik ben cellist geweest, gitarist in een grunge band, gitarist in een punkband, gitarist in een metalcore band. Ik heb Drum n bass gemaakt, ambient en maak nu nog vooral psytrance en ben daar ook actief DJ in.
Om een Cellist te zijn heb je een zeer zuiver gehoor nodig (kan zich ook ontwikkelen door het te doen maar aanleg is altijd het beste) en natuurlijk een muzikale basis en leerschool gehad hebben, en om een goede DJ te zijn heb je een goed ritmegevoel nodig, en als je verschillende tonen kan onderscheiden om ze te combineren is dat goed meegenomen.
Veel mensen weten ook bij electronische muziek vaak totaal niet het verschil tussen een DJ en een muzikant (die een of meerdere instrumenten bespeelt, en daarbij is de computer tegenwoordig ook een multi-instrument). Als je een live-set aan het doen bent zijn veel mensen niet te beroerd een nummer aan te vragen (wat op hetzelfde neerkomt om een gitarist tijdens een optreden te vragen ofdat ie een CDtje wil opzetten). Ook komt er bij het componeren (en sounddesign en audiotechniek) van electronische muziek erg veel kijken (te veel om in een post op te noemen).
Een goede DJ zijn (het publiek bespelen), spelen met nummers en ze in elkaar vermengen alsof het een nieuw nummer is is ook een kunst, de juiste muziek kiezen en strak het publiek opzwepen is niet aan iedereen besteed. Ik ken mensen die fantastisch zijn met een mengtafel en die alle truukjes feilloos kunnen. Dat kan je niet 1 2 3. Maar het is verder echt appels en peren om een Cellist te gaan vergelijken met een DJ.
Hmm, daar heb je een punt. Maar ik bedoelde meer dat de meeste DJs meer dan alleen plaatjes draaien maar ook produceren. Dus om ze alleen te beoordelen op hun mixkunsten is een beetje kortzichtig.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:05 schreef tjoptjop het volgende:
Nee, het beheersen van een instrument is heel wat anders dan het componeren van muziek.
Want?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:05 schreef tjoptjop het volgende:
Nee, het beheersen van een instrument is heel wat anders dan het componeren van muziek.
Het één sluit weliswaar het andere niet uit, maar het zijn echt twee verschillende disciplines.quote:
Kunnen ze niet of willen ze niet?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:20 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Het één sluit weliswaar het andere niet uit, maar het zijn echt twee verschillende disciplines.
Zo zijn er genoeg bespelers die bijv. de viool tot in de puntjes beheersen maar niets zelf maken
Waarom zou ik dat denken?quote:Daarnaast heb je componisten die muziek schrijven voor instrumenten die ze zelf niet beheersen. Of denk je dat bijv een Beethoven of Mozart perfect ieder instrument van een sympfonieorkest konden spelen.
Kunnen, als je een instrument goed kan spelen betekend dat toch niet dat je ook gelijk goed bent in nummers schrijven?quote:
Dat als je een instrument beheerst ook best muziek kunt componeren. Dat jij mij het omgekeerde in de mond legt is vreemd. Als ik beweer dat iedere koe een dier is, suggereer je toch ook niet dat ieder dier een koe is?quote:
Wat is je puntquote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat als je een instrument beheerst ook best muziek kunt componeren
Tsja, wat is goed...?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:42 schreef arucard het volgende:
[..]
Kunnen, als je een instrument goed kan spelen betekend dat toch niet dat je ook gelijk goed bent in nummers schrijven?
Ok duidelijk. Ik deel die mening niet overigens.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat als je een instrument beheerst ook best muziek kunt componeren.
Ik leg je helemaal niets in de mond,quote:Dat jij mij het omgekeerde in de mond legt is vreemd. Als ik beweer dat iedere koe een dier is, suggereer je toch ook niet dat ieder dier een koe is?
Neem het nu ook weer niet te serieus....quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |