Als je een potlood kan vast houden kan je ook tekenen, het betekent niet dat je direct kan schrijven. Als je eenmaal goed kan schrijven en tekenen betekent het nog steeds niet dat je de mooiste verhalen uit je duim kan zuigen of een fantastisch schilderij kan bedenken en maken, dat heeft te maken met creativiteit, fantasie en tja, dat heeft de een soms meer dan de ander, ofdat het nou heel gecompliceerd is of simpel en catchy. Gelukkig zijn er genoeg die het erg goed/leuk doen en als je op zoek gaat naar iets nieuws/anders zullen er altijd wel een paar zijn die je weten te verrassen. Maar dat lijkt me in elke kunstvorm ook wel het geval.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:50 schreef pfaf het volgende:
Dat als je een instrument beheerst ook best muziek kunt componeren. Dat jij mij het omgekeerde in de mond legt is vreemd. Als ik beweer dat iedere koe een dier is, suggereer je toch ook niet dat ieder dier een koe is?
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat als je een instrument beheerst ook best muziek kunt componeren.
Tsja, als je zo redeneert kan iedereen wel muziek componeren en instrumenten bespelen.quote:
De vraag is natuurlijk of het waar is als je de discussie hier zo volgt zijn er ook zat mensen die hun waarden uit de identiteit van de massa halen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 01:51 schreef Faxie het volgende:
Een instrument bespelen kan je meer zien als een ambacht denk ik. Het is een fysieke vaardigheid die je in de vingers moet krijgen. Het fysieke aspect gaat veel minder op voor DJ's.
Mooie quote trouwens"De mens haalt zijn waarden uit zijn eigen identititeit en niet uit de indentiteit van 'de massa'. "
Goed kunnen plaatjes draaien zie ik ook als een ambacht. En dan heb ik het niet over de moderne DJ die met beatsyncen vrijwel niets meer hoeft te doen. Hoewel, zelfs dan kan niet iedereen het goed. En inderdaad, eigenlijk zou de vergelijking beter op gaan met een producer.quote:Op woensdag 15 februari 2012 01:51 schreef Faxie het volgende:
Een instrument bespelen kan je meer zien als een ambacht denk ik. Het is een fysieke vaardigheid die je in de vingers moet krijgen. Het fysieke aspect gaat veel minder op voor DJ's.
Mooie quote trouwens"De mens haalt zijn waarden uit zijn eigen identititeit en niet uit de indentiteit van 'de massa'. "
Ik chargeer ook natuurlijkquote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:08 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Neem het nu ook weer niet te serieus....
Is belangrijk, maar wel onderdeel van de essentie en niet de essentie zelf. Als ik naar een concert van een band ga is het voor de band ook belangrijk een juiste setlist samen te stellen en daar waar nodig misschien nog van af te wijken omdat het publiek daar om vraagt.quote:Op woensdag 15 februari 2012 09:23 schreef female81 het volgende:
Misschien is inlevingsvermogen in mensen wel veel belangrijker dan het beheersen van de techniek, als dj. Waarom ze een bepaald soort plaat op een bepaald moment willen horen.
En dat is een kwestie van heel goed kunnen luisteren, en snappen wat er op het moment leeft.
Ik doelde vooral op popmuziek natuurlijk. En daar vind ik een instrument beheersen niet totaal anders dan componeren. Om te componeren heb je kennis van muziektheorie nodig, voor het beheersen van een instrument heb je zowel kennis van muziek als technische beheersing/kennis van het instrument nodig. Daarom blijf ik van mening dat iedereen die zn toonladders kent en op het instrument beheerst, (pop)nummers kan componeren zoals 90% van de nummers die op de radio zijn ..quote:Op dinsdag 14 februari 2012 23:44 schreef Gillingham het volgende:
[..]
[..]
Tsja, als je zo redeneert kan iedereen wel muziek componeren en instrumenten bespelen.
Een muziek instrument beheersen is nu eenmaal totaal iets anders dan muziek componeren, ook voor datzelfde instrument. Vooral in de klassieke muziek zie je dat de grote violisten/pianisten/cellisten enz. niet tevens bekend staan om hun composities. Dat geldt in mindere mate ook voor jazz en popmuziek.
Niet helemaal mee eens, omdat je nu popmuziek weer op een grote hoop gooit. Niet iedereen kan een, om eerdere voorbeelden maar even erbij te pakken, nummer van Krezip maken. Niet iedereen kan een nummer als Michel Telo maken. En niet iedereen kan een nummer van Pearl Jam maken.quote:Op woensdag 15 februari 2012 10:21 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik doelde vooral op popmuziek natuurlijk. En daar vind ik een instrument beheersen niet totaal anders dan componeren. Om te componeren heb je kennis van muziektheorie nodig, voor het beheersen van een instrument heb je zowel kennis van muziek als technische beheersing/kennis van het instrument nodig. Daarom blijf ik van mening dat iedereen die zn toonladders kent en op het instrument beheerst, (pop)nummers kan componeren zoals 90% van de nummers die op de radio zijn ..
Niet iedereen nee, maar wel iedereen die een piano beheerst. In het geval van Krezip dan. Telo ken ik niet en PJ wordt lastiger, maar ook grotendeels wel. En dat is toch geen probleem? Ik beschouw mezelf nu 20 jaar lang devoot Nirvana-fan, maar als ik er een middagje voor ga zitten, componeer ik zo een nummer dat moeiteloos in hun repertoire valt. Dat maakt Nirvana niet minder geweldig, of PJ die zeker met platen als Backspacer dicht tegen klassieke popnummer-arrangementen aan zijn gaan leunen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 10:36 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens, omdat je nu popmuziek weer op een grote hoop gooit. Niet iedereen kan een, om eerdere voorbeelden maar even erbij te pakken, nummer van Krezip maken. Niet iedereen kan een nummer als Michel Telo maken. En niet iedereen kan een nummer van Pearl Jam maken.
Die overige 10% laat nu net het verschil zien tussen een componist en een speler.quote:Op woensdag 15 februari 2012 10:21 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik doelde vooral op popmuziek natuurlijk. En daar vind ik een instrument beheersen niet totaal anders dan componeren. Om te componeren heb je kennis van muziektheorie nodig, voor het beheersen van een instrument heb je zowel kennis van muziek als technische beheersing/kennis van het instrument nodig. Daarom blijf ik van mening dat iedereen die zn toonladders kent en op het instrument beheerst, (pop)nummers kan componeren zoals 90% van de nummers die op de radio zijn ..
De welbekende 4 chords-nummers ja.. Maar toch.. Het kunnen bespelen van een instrument wil absoluut niets zeggen over je vermogen om iets te componeren. Het nummer smells like teen spirit is waarschijnlijk een van de allermakkelijkste nummers om te spelen, maar het had Nirvana nodig om het zo te brengen zoals ze deden (de aanslag, ritme, het gevoel etc).quote:Op woensdag 15 februari 2012 11:06 schreef pfaf het volgende:
Niet iedereen nee, maar wel iedereen die een piano beheerst. In het geval van Krezip dan. Telo ken ik niet en PJ wordt lastiger, maar ook grotendeels wel. En dat is toch geen probleem? Ik beschouw mezelf nu 20 jaar lang devoot Nirvana-fan, maar als ik er een middagje voor ga zitten, componeer ik zo een nummer dat moeiteloos in hun repertoire valt. Dat maakt Nirvana niet minder geweldig, of PJ die zeker met platen als Backspacer dicht tegen klassieke popnummer-arrangementen aan zijn gaan leunen.
Dat ligt denk ik ook weer aan de scene. Voor mode is dat (inherent) wel het geval. Voor maatpakken geldt dat een stuk minder, lijkt me. Maar ik heb totaal geen verstand van kleding en ben iemand op wie de kledingelite flink mag neerkijken.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Volgensmij is de kleding scene nog veel erger wat vandaag nog in is, is morgen uit. Gelukkig gaat het bij muziek een stuk minder snel.
En wat dan als iemand snobistisch doet over bauer? Er zijn trouwens wel andere excelcior bandjes die mij meer aanspreken dan bauer... maar ik vond hun eerste album wel grappig.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:43 schreef Godshand het volgende:
Mensen die snobistisch doen, hetzij vanwege muziek, hetzij vanwege boeken, schrijf ik bij voorbaat al af. Of nou iemand van Bauer houdt zal mij boeien. Als zij zich prima bij voelen ,mooi toch?
Dat is waar, maar qua kleding zou ik die kritiek wel accepteren (en tevens als voor mij onintressant afschrijven), omdat er nou eenmaal mensen zijn die wel verstand hebben van kleding ed. Het snobistische gedrag van mijn kleding 'afkeuren' is dan ook best gegrond in mijn ogen. En dat principe geldt net zo goed voor muziek denk ik.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Volgensmij is de kleding scene nog veel erger wat vandaag nog in is, is morgen uit. Gelukkig gaat het bij muziek een stuk minder snel.
Helaas deel ik de mening die mensen die 'verstand hebben van kleding' vaak niet. Een strakke broek voor vrouwen met een kruis dat 20 cm lager hangt? Een kniebroek voor vrouwen (zowieso zou iemand die dat maakt afgeschoten moeten worden) met laarzen eronder.. Uggs.. Zwangerschapstruitjes voor vrouwen die niet zwanger zijn. Laat staan al die metromannen/hipster kleding.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:53 schreef ralfseltje het volgende:
Dat is waar, maar qua kleding zou ik die kritiek wel accepteren (en tevens als voor mij onintressant afschrijven), omdat er nou eenmaal mensen zijn die wel verstand hebben van kleding ed. Het snobistische gedrag van mijn kleding 'afkeuren' is dan ook best gegrond in mijn ogen. En dat principe geldt net zo goed voor muziek denk ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |