Met 'slotjesroepers' zijn we ook wat minder blijquote:Op zondag 12 februari 2012 13:17 schreef Merkie het volgende:
Ongeëvenaarde geluidskwaliteit. Slotje.
Wat een gelul. Zelfs een MP3 is van betere kwaliteit.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:17 schreef Merkie het volgende:
Absoluut niet. Er is niets beter dan LP als het om geluidskwaliteit gaat.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:18 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Wat een gelul. Zelfs een MP3 is van betere kwaliteit.
Wat een onzin.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:18 schreef Merkie het volgende:
[..]
Absoluut niet. Er is niets beter dan LP als het om geluidskwaliteit gaat.
Sure...quote:Op zondag 12 februari 2012 13:18 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Lijkt me raar. Wellicht dat sommige oudere mensen het kraken 'mooi' vinden omdat ze dat doet denken aan vroeger, maar het lijkt me niet dat een LP een hogere kwaliteit geluid geeft dan een CD.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:18 schreef Merkie het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Het is geen mening, het is een feit. LP is analoog, wat betekent dat de "bitrate" in theorie oneindig is.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:21 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Lijkt me raar. Wellicht dat sommige oudere mensen het kraken 'mooi' vinden omdat ze dat doet denken aan vroeger, maar het lijkt me niet dat een LP een hogere kwaliteit geluid geeft dan een CD.
Jij enorme idioot. Denk je nou serieus dat een nieuwe LP kraakt?quote:Op zondag 12 februari 2012 13:21 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Lijkt me raar. Wellicht dat sommige oudere mensen het kraken 'mooi' vinden omdat ze dat doet denken aan vroeger, maar het lijkt me niet dat een LP een hogere kwaliteit geluid geeft dan een CD.
quote:Op zondag 12 februari 2012 13:22 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Jij enorme idioot. Denk je nou serieus dat een nieuwe LP kraakt?
Ga eens googlen aub dan weet je het zo waarom een LP betere geluidskwaliteit heeft.
Google ook meteen ff wat een MP3 is zodat ik me niet meer een breuk hoef te lachen om je achterlijke opmerking wat weer ziektekosten scheelt.
Mij een zorg wat die mensen kopen.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:24 schreef Sapstengel het volgende:
Als iemand LP's koopt omdat hij dj is of het gewoon kan waarderen, prima. Maar je hebt inderdaad ook van die hipsters die LP's kopen omdat het zo tof ouderwets en lekker vintage is. Dat zijn de ergste.
Dat is hetzelfde soort mensen die dit zou kopen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als jeje lp sample naar mp3 gooit op 44.1/16 krijg je precies dezelfde lp 'kwaliteit'.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:22 schreef Merkie het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Het is geen mening, het is een feit. LP is analoog, wat betekent dat de "bitrate" in principe oneindig is.
Dat is gewoon grappig.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:24 schreef Sapstengel het volgende:
Als iemand LP's koopt omdat hij dj is of het gewoon kan waarderen, prima. Maar je hebt inderdaad ook van die hipsters die LP's kopen omdat het zo tof ouderwets en lekker vintage is. Dat zijn de ergste.
Dat is hetzelfde soort mensen die dit zou kopen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alsof het hun echt daarom gaat.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:17 schreef Merkie het volgende:
Aiiiiii pijnlijke misser.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:18 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Totaal geen behoefte aan inderdaad.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
Helaas denk ik dan weer niet dat de meeste jongeren zo'n beauty hebben staan:
[ afbeelding ]
Met natuurlijk een goede phone stage:
[ afbeelding ]
Daar kan geen MP3, geen FLAC en geen CD tegen op.
Uhuquote:Op zondag 12 februari 2012 13:31 schreef soklos het volgende:
Dat een lp betere geluidskwaliteit heeft dan een CD, is lariekoek.
Tsja dan ben je ook 3000 euro verder. En dan heb je nog geen versterker of speakers.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:32 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Totaal geen behoefte aan inderdaad.
Dan spaar ik liever voor een nieuwe auto.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:33 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja dan ben je ook 3000 euro verder. En dan heb je nog geen versterker of speakers.
verzamelen, geluidskwaliteit, grote cover, geur, het speuren naar koopjes, tweedehands goedkoop, staat mooi in de kast, leuk om door je platen te gaan om er een op te zetten, het is een ritueel doordat je de plaat in de speler moet leggen, kom soms pareltjes tegen die ik anders nooit opgemerkt had.quote:
quote:Op zondag 12 februari 2012 13:34 schreef n8n het volgende:
[..]
verzamelen, geluidskwaliteit, grote cover, geur, het speuren naar koopjes, tweedehands goedkoop, staat mooi in de kast, leuk om door je platen te gaan om er een op te zetten, het is een ritueel doordat je de plaat in de speler moet leggen, kom soms pareltjes tegen die ik anders nooit opgemerkt had.
zoiets
quote:
Ja maar dat is ieder zijn keuze, daar is niets mis mee.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:34 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Dan spaar ik liever voor een nieuwe auto.
Dat zijn wel de minder slimme mensen inderdaad. Helemaal mee eens.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar dat is ieder zijn keuze, daar is niets mis mee.
Maar mensen die gaan roepen dat CD / MP3 / FLAC beter is dan een goede LP
Dan heb je het helaas niet begrepen. CD is een aardige compromis voor een LP en het is wat handzamer. MP3 / FLAC is weer prettig omdat je het mee kan nemen op een audio apparaat wat sowieso al niet van denderende kwaliteit is.
Allemaal helemaal niet erg. Maar niet beweren dat het even goed of beter dan een LP is.
Een cd is 44.1 Khz resampling en ook daarbij mis je het een en ander tegenover het analoog opslaan van muziek.
Het gaat om hetgeen hoorbaar is. Zoals ik al eerder aangaf. Theoretisch is het inderdaad zo dat een LP preciezer kan zijn, afhankelijk van de productie. Echter wil dat niet zeggen dat het ook hoorbaar is. Je ervaring daarmee is subjectief.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:38 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Dat zijn wel de minder slimme mensen inderdaad. Helemaal mee eens.
Zeg niet dat de kwaliteit hoger is, al is dat onder laboratoriumomstandigheden wellicht zo. Het is een totaal andere sound die ook elke keer anders is, vinyl leeft, is warmer.quote:
Ja, dat is Ritmo. Als je geen bier drinkt ben je een autist.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:41 schreef CSSO het volgende:
TS is toch die zielepoot die een trauma heeft opgelopen door jarenlang gepest geweest te zijn en dat nu moet compenseren met het te pas en te onpas melden dat ie ´uitgaat´en mensen die er iets over zeggen autist te noemen?
Inderdaad. Het gaat om je ervaring daarmee. Subjectief. En daar is niets mis mee. Maar dat de kwaliteit hoorbaar hoger zou zijn, is niet waar.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:42 schreef n8n het volgende:
[..]
Zeg niet dat de kwaliteit hoger is, al is dat onder laboratoriumomstandigheden wellicht zo. Het is een totaal andere sound die ook elke keer anders is, vinyl leeft, is warmer.
Voor mij is het vergelijkbaar met de keuze tussen een boek en een ebook, kwaliteit is anders, toch vind ik een boek fijner en een ebook vaak handiger.
Ik denk dat 1% vd bevolking het verschil uberhaupt hoort tussen 192 - 320 kbs, laat staan tussen FLAC en LP. Topic gaat over jongeren die ze kopen oftewel hetzelfde volk dat een avondje muziek vult met YouTube filmpjes en computer speakers.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar dat is ieder zijn keuze, daar is niets mis mee.
Maar mensen die gaan roepen dat CD / MP3 / FLAC beter is dan een goede LP
Dan heb je het helaas niet begrepen. CD is een aardige compromis voor een LP en het is wat handzamer. MP3 / FLAC is weer prettig omdat je het mee kan nemen op een audio apparaat wat sowieso al niet van denderende kwaliteit is.
Allemaal helemaal niet erg. Maar niet beweren dat het even goed of beter dan een LP is.
Een cd is 44.1 Khz resampling en ook daarbij mis je het een en ander tegenover het analoog opslaan van muziek.
Dit ook inderdaad.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:44 schreef Slickk het volgende:
[..]
Ik denk dat 1% vd bevolking het verschil uberhaupt hoort tussen 192 - 320 kbs, laat staan tussen FLAC en LP. Topic gaat over jongeren die ze kopen oftewel hetzelfde volk dat een avondje muziek vult met YouTube filmpjes en computer speakers.
Dat alle audiofielen gelijk weer hun kans schoon zien om al hun kennis weer eens willen showen is al lang duidelijk
Mooi.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:45 schreef HAL9000S het volgende:
Ach, ik koop al jaren LP's... ik vind het niet erg om te betalen voor iets dat ik erg goed kan waarderen en ik vind het leuk om iets 'tastbaars' over te houden aan mijn grote hobby. Vroeger kocht ik cd's maar LP's zijn toch een stuk leuker, album art komt veel beter tot zijn recht met dat formaat en het heeft gewoon iets, zo'n LP.
Ik koop zowel oude als nieuwe muziek op LP, tegenwoordig komt er nog genoeg toffe muziek uit, iedereen die dat niet snapt moet eens beter gaan luisteren. Nog een voordeeltje van mijn LP collectie, m'n vinyl-wall in de woonkamer
[ link | afbeelding ]
Wall of records by Cali030, on Flickr
Laat me raden... je speelt ze nooit af, alleen de mp3s?quote:Op zondag 12 februari 2012 13:45 schreef HAL9000S het volgende:
Ach, ik koop al jaren LP's... ik vind het niet erg om te betalen voor iets dat ik erg goed kan waarderen en ik vind het leuk om iets 'tastbaars' over te houden aan mijn grote hobby. Vroeger kocht ik cd's maar LP's zijn toch een stuk leuker, album art komt veel beter tot zijn recht met dat formaat en het heeft gewoon iets, zo'n LP.
Ik koop zowel oude als nieuwe muziek op LP, tegenwoordig komt er nog genoeg toffe muziek uit, iedereen die dat niet snapt moet eens beter gaan luisteren. Nog een voordeeltje van mijn LP collectie, m'n vinyl-wall in de woonkamer
[ link | afbeelding ]
Zou ik nooit in mijn kamer willen ophangen. Doet meteen afbreuk aan de rest. Maar leuk dat je er mee bezig bent.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:45 schreef HAL9000S het volgende:
[ link | afbeelding ]
Allemaal goede redenen inderdaad, dus bespaar ons het gelul dat de geluidskwaliteit objectief beter is, al kan je het specifieke karakter van het geluid natuurlijk wel mooi vinden.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:34 schreef n8n het volgende:
verzamelen, geluidskwaliteit, grote cover, geur, het speuren naar koopjes, tweedehands goedkoop, staat mooi in de kast, leuk om door je platen te gaan om er een op te zetten, het is een ritueel doordat je de plaat in de speler moet leggen, kom soms pareltjes tegen die ik anders nooit opgemerkt had.
zoiets
idd.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:48 schreef Saysem het volgende:
[..]
Allemaal goede redenen inderdaad, dus bespaar ons het gelul dat de geluidskwaliteit objectief beter is, als kan je het specifieke karakter van het geluid natuurlijk wel mooi vinden.
Oh jawel hoor, niks is toffer dan een avondje door je LP collectie heen te graven en lekker plaatjes te draaien. Je bent veel 'actiever' met je muziek bezig, het is niet een druk op de knop en vervolgens hoef je er niet meer naar om te kijken.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:46 schreef CSSO het volgende:
[..]
Laat me raden... je speelt ze nooit af, alleen de mp3s?
Deze boy heeft smaak. Legowelt, Aphex Twin, Rude 66, Joy Divison.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:45 schreef HAL9000S het volgende:
[ link | afbeelding ]
Iedereen hoort het is me opgevallen die 1% is dikke onzin.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:44 schreef Slickk het volgende:
[..]
Ik denk dat 1% vd bevolking het verschil uberhaupt hoort tussen 192 - 320 kbs, laat staan tussen FLAC en LP. Topic gaat over jongeren die ze kopen oftewel hetzelfde volk dat een avondje muziek vult met YouTube filmpjes en computer speakers.
Ja dat wel, maar aan de andere (hoe triest het ook klinkt), je LPs verslijten dan niet. Vandaar ook veel labels die CD´s bij bepaalde (iets duurdere) LP-uitgaven doen.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:51 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, niks is toffer dan een avondje door je LP collectie heen te graven en lekker plaatjes te draaien. Je bent veel 'actiever' met je muziek bezig, het is niet een druk op de knop en vervolgens hoef je er niet meer naar om te kijken.
Heel objectief idd.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:52 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Iedereen hoort het is me opgevallen die 1% is dikke onzin.
Het verschil is zo simpel, het zit in het ruimtelijk effect. Stel je neemt een live cd / mp3 / lp van hetzelfde optreden. Dan met mp3 hoor je het geluid ergens, het is sowieso vermoeiend aan je oren en het klinkt heel vlak. CD idem dito alleen wel een heel stuk minder slecht dan met mp3. Het klinkt ook redelijk kaal en vlak. De meeste mensen luisteren geen SA-CD's maar gewone cd's.
En dan dezelfde live LP waar je met een goede stereo set (ja maar 2 speakers) het gevoel hebt dat je gewoon midden tussen de mensen staat en de muziek van alle kanten komt.
Dat is geen rocket science.
De vraag is alleen of je het geld er voor over hebt en of je muziek belangrijk vind in je leven.
Maar in feite hoort iedereen het.
Dank! Die van The Stooges is de originele druk btw... volgens de kenners klinkt die het allerbest maar dat hoor ik er niet aan afquote:Op zondag 12 februari 2012 13:52 schreef Pauper_Penispijper het volgende:
[..]
Deze boy heeft smaak. Legowelt, Aphex Twin, Rude 66, Joy Divison.![]()
![]()
Pff, dat kan mijn iPad ookquote:Op zondag 12 februari 2012 13:45 schreef HAL9000S het volgende:
Nog een voordeeltje van mijn LP collectie, m'n vinyl-wall in de woonkamer
[ link | afbeelding ]
Je vergeet Burialquote:Op zondag 12 februari 2012 13:52 schreef Pauper_Penispijper het volgende:
[..]
Deze boy heeft smaak. Legowelt, Aphex Twin, Rude 66, Joy Divison.![]()
![]()
En dan hoef je je woonkamer ook niet te vervuilen.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:56 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Pff, dat kan mijn iPad ook![]()
[ afbeelding ]
Zie mijn boek vs ebook-vergelijking. Ik vind vinyl wel voller klinken dan een mp3 of cd die vaak holler lijken. Met vinyl heb je ook geen last van de loudness-war die zich op cd daardoor ook op mp3 afspeelt.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:48 schreef Saysem het volgende:
[..]
Allemaal goede redenen inderdaad, dus bespaar ons het gelul dat de geluidskwaliteit objectief beter is, al kan je het specifieke karakter van het geluid natuurlijk wel mooi vinden.
K3 troll.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:56 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Pff, dat kan mijn iPad ook![]()
[ afbeelding ]
Alleen dat Apple apparaat wat in je huiskamer ligt. Maar die kun je tenminste opbergen.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:57 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
En dan hoef je je woonkamer ook niet te vervuilen.
Gelukkig krijg je steeds vaker bij een plaat een code om de muziek ook drm-vrij op mp3 of FLAC te downloaden. Cd's zal ik sowieso nooit kopen, geen karakter, lelijke plastic hoesjes, raakt ze snel kwijt en het is onpraktisch.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:53 schreef Kriegel het volgende:
Omdat een CD en (al helemaal) zaken als iTunes gevoelsmatig te dicht tegen illegaal downloaden aanliggen. Als in: "waar de fuck betaal ik precies voor? Als ik download heb ik hetzelfde."
Moreel kan het wel goed voelen als je daar iets om geeft, maar in tastbare zin schiet je er bijna niks mee op. Een LP is daarentegen met die grote hoes zó fysiek dat je echt nog denkt iets unieks te krijgen voor je centen, zelfs al is het verder eigenlijk niet zo praktisch.
Het heeft niks met een verschil in geluidskwaliteit te maken, zoiets zal de meesten worst wezen en valt sowieso niet echt te bewijzen. Een plaat is groot, zwaar, zichtbaar in je kast, niet na te maken, dát is tegenwoordig de meerwaarde voor veel mensen. Je hebt er natuurlijk ook hipsters tussen zitten die plichtmatig alternatief doen, maar dat is lang niet iedereen. Typische Ritmo manier van denken.
Vinyl is objectief natuurlijk een stuk onpraktischer dan een CD. Neemt meer ruimte in, moeilijker uit de hoes te krijgen of weer op te bergen, kortere speelduur, aantastbaar (hoewel een CD natuurlijk bekrast kan raken en dan gewoon stopt met werken), hogere productiekosten.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:02 schreef n8n het volgende:
[..]
Gelukkig krijg je steeds vaker bij een plaat een code om de muziek ook drm-vrij op mp3 of FLAC te downloaden. Cd's zal ik sowieso nooit kopen, geen karakter, lelijke plastic hoesjes, raakt ze snel kwijt en het is onpraktisch.
Waarom doe je dat dan?quote:Op zondag 12 februari 2012 13:43 schreef ukga het volgende:
Mensen die Lps kopen en dan het afspelen met een trust setje
Dit is natuurlijk een waarheid als een koe, het kan knap irritant zijn om elke 30 minuten je LP om te draaien!quote:Op zondag 12 februari 2012 14:14 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Vinyl is objectief natuurlijk een stuk onpraktischer dan een CD. Neemt meer ruimte in, moeilijker uit de hoes te krijgen of weer op te bergen, kortere speelduur, aantastbaar (hoewel een CD natuurlijk bekrast kan raken en gewoon stoppen met werken), hogere productiekosten.
Toen ik nog dj speelde (sl1200MK2) toen was het gewoon NOT DONE om met iets digitaals aan te komen dan werd je gezien als prutser. Nu zie je steeds meer top DJ's met hun laptop aankomen.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:21 schreef Stink-ui het volgende:
Ik dj nu bijna 4 jaar.. En heb 1 jaar cd gedraaid maar ben gelijk overgestapt naar lp.. Heerlijk mix gevoel geeft dat..
Owja ik draai rave en soul-rave
Ik ben ook dj maar ik draai pop zoals Whitney Houston.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:21 schreef Stink-ui het volgende:
Ik dj nu bijna 4 jaar.. En heb 1 jaar cd gedraaid maar ben gelijk overgestapt naar lp.. Heerlijk mix gevoel geeft dat..
Owja ik draai rave en soul-rave
Heb je FUnhouse ook?quote:Op zondag 12 februari 2012 13:55 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Dank! Die van The Stooges is de originele druk btw... volgens de kenners klinkt die het allerbest maar dat hoor ik er niet aan af
De originele cd klinkt vaak net iets beter. Tenzij je een image of wav bestanden downloadt natuurlijk.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:27 schreef Fuszy het volgende:
Ik koop die dingen ook niet om te gebruiken. Het is eerder een verzamelobject, en daarnaast hang ik de mooie platen op. Je kan je ook wel afvragen waarom iemand cd's koopt terwijl je ze kan downloaden, al dan niet gratis of betaald.
Ik kende vroeger iemand die had zo'n ouderwetse bandrecorder in zijn achterbak gebouwd.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:29 schreef MaGNeT het volgende:
Probeer maar eens een LP af te spelen tijdens het joggen of autorijden
Da's dan het voordeel van digitale muziek: slijtvastquote:Op zondag 12 februari 2012 14:30 schreef Pharkus het volgende:
TS kan het weer eens niet hebben dat sommige mensen iets anders dan hem doen. Klinkt uit zijn mond als een grijsgedraaide langspeelplaat.
Dat geloof ik ook wel, maar ik denk dat 9 van de 10 mensen het verschil niet zou horen. Ik heb zelf al een mooie beginnende cd-collectie en naast dat ik ze af en toe de fysieke cd's laat draaien vind ik het ook een mooi gezicht om ze te hebben staan.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
De originele cd klinkt vaak net iets beter. Tenzij je een image of wav bestanden downloadt natuurlijk.
Het is te doen, volgens mij is het ook weleens onderzocht ja.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:35 schreef Henno het volgende:
Is eigenlijk al eens dubbelblind aangetoond dat het menselijk gehoor een hogere resolutie heeft dan 44100 16-bit samples per seconde? Dus of het menselijk gehoororgaan eigenlijk wel in staat is om dat verschil te detecteren? Als dat niet zo is, is de hele LP-discussie direct van de baan.
Wel mooi eigenlijk, dat ie er zo ontzettend mee bezig is wat 'normaal' is en wat voor autisten is. Jammer alleen dat het allemaal geen fuck uit maakt, iemand die een lvl 60 WoW-account heeft maar wel leuke uitstraling heeft fixt eerder chicks dan iemand die op elk dancefestival te vinden is met zijn g-star shirtjes en geen uitstraling heeft.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:43 schreef datisstom het volgende:
[..]
Ja, dat is Ritmo. Als je geen bier drinkt ben je een autist.
lvl 60quote:Op zondag 12 februari 2012 14:48 schreef Donnis het volgende:
[..]
Wel mooi eigenlijk, dat ie er zo ontzettend mee bezig is wat 'normaal' is en wat voor autisten is. Jammer alleen dat het allemaal geen fuck uit maakt, iemand die een lvl 60 WoW-account heeft maar wel leuke uitstraling heeft fixt eerder chicks dan iemand die op elk dancefestival te vinden is met zijn g-star shirtjes en geen uitstraling heeft.
Dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen, met name de laatste alineaquote:Op zondag 12 februari 2012 14:14 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Feit blijft echter wel dat de (misschien wel onverklaarbare) charme 'm juist zit in dat bezig zijn met je muziek. Het grote artwork waar ieder detail op naar voren komt, het onder de naald leggen van de plaat en de arm naar de juiste plek brengen, het om moeten draaien halverwege (of zelfs op een kwart)... Het geeft een betrokkenheid mee aan het hele luisterproces die zowel bestandjes als CD's je niet kunnen leveren. Onpraktisch, maar voor sommigen leuk.
Door de opkomst van legale muziek in digitale bestanden is de CD eigenlijk volslagen overbodig gemaakt, het heeft niet de fysieke beleving en 'echtheid' van het één en niet het gemak en de draagbaarheid van het ander. Ooit was het vooruitgang, nu is het is een flauwe compromis geworden.
heb ook geen waardeoordeel gegeven aan mijn argument 'geluiskwaliteit', gaf alleen aan dat het geluid van een kwaliteit is wat het voor mij een reden maakt om er naar te luisteren.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:44 schreef soklos het volgende:
[..]
Inderdaad. Het gaat om je ervaring daarmee. Subjectief. En daar is niets mis mee. Maar dat de kwaliteit hoorbaar hoger zou zijn, is niet waar.
Merendeel van die mensen koopt Vinyls alleen maar omdat het hip is, niet vanwege de kwaliteit of het gevoel erachter. Als het een vinyl zou zijn waarvan de bron Youtube is, zouden ze het alsnog kopen. Puur omdat het gewoonweg hip is.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:42 schreef n8n het volgende:
[..]
Zeg niet dat de kwaliteit hoger is, al is dat onder laboratoriumomstandigheden wellicht zo. Het is een totaal andere sound die ook elke keer anders is, vinyl leeft, is warmer.
Voor mij is het vergelijkbaar met de keuze tussen een boek en een ebook, kwaliteit is anders, toch vind ik een boek fijner en een ebook vaak handiger.
Jij was al cool voor hun cool waren?quote:Op zondag 12 februari 2012 16:29 schreef mymoodfentje het volgende:
Deed ik 30 jaar geleden al, hipsterfags
LP: analoogquote:an die hipsters/emo's/alto's die (ook nieuwe) muziek op LP's gaan kopen.
WAAROM?
Ik kan me nog ergens voorstellen dat je een bepaalde beroemde plaat als verzamelobject behoudt, maar gewoon bij nieuwe albums...
Je gaat toch ook geen walkman meer kopen om te gebruiken?
Mogelijk, maar de trendsetters zijn wel degelijk begonnen met het te kopen omdat de kwaliteit beter is.quote:Merendeel van die mensen koopt Vinyls alleen maar omdat het hip is, niet vanwege de kwaliteit of het gevoel erachter.
Casette digitaalquote:Op zondag 12 februari 2012 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LP: analoog
cassette: digitaal
cd: digitaal: maar met meer data dan de cassette
Allemaal leuk en aardig, maar je gaat voorbij aan het feit dat een LP op z'n beurt weer last krijgt van groefslijtage, wat de geluidskwaliteit achteruit laat hollen. Een CD bestaat uit pure digitale informatie die nooit zal veranderen.quote:Op zondag 12 februari 2012 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LP: analoog
cassette: digitaal
cd: digitaal: maar met meer data dan de cassette
Get it?
Bij de LP is er geen dataverlies, bij de CD wel. De huidige CD-kwaliteit is onvoldoende om niets van het geluid verloren te laten gaan met het dataverlies: hiervoor zou je minstens 20-24 bit en 96 kHz moeten hebben. Het eerste getal geeft aan hoeveel data je per sample hebt, het tweede uiteraard het aantal samples per seconde.
Ik dacht het wel omdat ik had begrepen dat de data werd opgeslagen door op discrete punten ijzer al dan niet te magnetiseren maar nu ik even wat meer lees denk ik dat het inderdaad nog een analogie technologie was maar dan toch wel een erg slechte analoge technologie in vergelijking met de LP.quote:Casette digitaal
Deze man snapt het.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:23 schreef IPA het volgende:
Ik koop ze ook. CD's kun je zelf branden, LP's niet. Dus als ik muziek echt wil 'hebben' dan koop ik een LP. Grote hoes is veel leuker dan een cd case.
quote:Op zondag 12 februari 2012 13:17 schreef Merkie het volgende:
Helemaal akkoord en wij zullen het nog meemaken als wij niet vroegtijdig overlijden maar helaas gaat er nu nog geluid verloren omdat we nog voor een te lage bitdepth en sampling-rate kiezen.quote:Vroeg of laat zál een CD-uitgave van hetzelfde album de LP dus overstijgen, initieel dataverlies of niet.
Het feit dat de signaalkwaliteit met het verstrijken van de tijd niet constant blijft maakt een cassette per definitie niet digitaal.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht het wel omdat ik had begrepen dat de data werd opgeslagen door op discrete punten ijzer al dan niet te magnetiseren maar nu ik even wat meer lees denk ik dat het inderdaad nog een analogie technologie was maar dan toch wel een erg slechte analoge technologie in vergelijking met de LP.
Ik ga er nog eens wat meer over lezen.
Mensen die een slecht gehoor hebben en met een MP3-spelertje naar muziek luisteren en dan nog vals meezingen ook.quote:Audiofielen
Daar zit wat in.quote:Het feit dat de signaalkwaliteit met het verstrijken van de tijd niet constant blijft maakt een cassette per definitie niet digitaal.
Tja, en ik ben verder heus geen audiokenner, maar iedereen weet dit toch? Digitale informatie kan niet achteruitgaan, hooguit verdwijnen. Iets werkt 100% of 0%, een tussenweg bestaat niet. Een cassette met een opname van twintig jaar oud zal het gewoon doen, maar de kwaliteit is duidelijk aangetast, omdat een deel van het magnetisme verloren is gegaan en daarmee informatie.quote:
We maken het al mee. Draai maar een CD uit de late jaren '80 en daar direct achteraan een LP-versie die in hetzelfde jaar gemaakt is, en het liefst in de tussentijd ook nog vaak afgespeeld. Dat gaat niet meevallen.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helemaal akkoord en wij zullen het nog meemaken als wij niet vroegtijdig overlijden maar helaas gaat er nu nog geluid verloren omdat we nog voor een te lage bitdepth en sampling-rate kiezen.
Ritmoquote:Op zondag 12 februari 2012 17:26 schreef BoerBert het volgende:
Ritmo moet weet zeiken omdat het zogenaamd ouderwets isIs je vriendje Armin overgestapt op digitaal ofzo?
Ik heb geen slecht gehoor en ben bovengemiddeld muzikaal onderlegd maar toch: audiofielenquote:Op zondag 12 februari 2012 17:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mensen die een slecht gehoor hebben en met een MP3-spelertje naar muziek luisteren en dan nog vals meezingen ook.
Ook bij een CD verdwijnt er informatie maar het systeem zit zo slim in elkaar dat een deel van de informatie mag verdwijnen. Sterker nog, iemand van Philips brak bij de introductie van de CD op een persconferentie het schijfje doormidden en hij demonstreerde dat het nog steeds werkte aangezien informatie dubbel werd opgeslagen.quote:Tja, en ik ben verder heus geen audiokenner, maar iedereen weet dit toch? Digitale informatie kan niet achteruitgaan, hooguit verdwijnen. Iets werkt 100% of 0%, een tussenweg bestaat niet.
Lees die website eens waarnaar ik linkte, hierop wordt uitgelegd dat bepaalde geluiden wel op de LP te horen zijn die niet op de CD te horen zijn (die gaan verloren bij de digitalisatie van het signaal), anderzijds is de CD op andere punten weer beter, het is geen eenzijdig LP is beter verhaal.quote:We maken het al mee. Draai maar een CD uit de late jaren '80 en daar direct achteraan een LP-versie die in hetzelfde jaar gemaakt is, en het liefst in de tussentijd ook nog vaak afgespeeld. Dat gaat niet meevallen.
Ja. Voordat het op je op werd geperst was het analoog.quote:Op zondag 12 februari 2012 18:25 schreef Nobu het volgende:
Al die grapjassen hier met hun analoog geluid. Hoe denken jullie dat alles is opgeslagen en bewerkt voordat het op je op geperst werd. Analoog?
quote:Op zondag 12 februari 2012 18:25 schreef Nobu het volgende:
Al die grapjassen hier met hun analoog geluid. Hoe denken jullie dat alles is opgeslagen en bewerkt voordat het op je op geperst werd. Analoog?
Dit.quote:Op zondag 12 februari 2012 18:44 schreef TC_Artemis het volgende:
Platenzaken afspeureniets tastbaars hebben ipv alles maar op je pc, superieure geluidskwaliteit bij nieuw vinyl en mooie hoezen waar tenminste nog tijd en moeite in is gestopt. Ik zie het probleem niet zo?
Dat zei ik ook niet, ik had het er puur over dat een CD geen kwaliteit verliest (en anders wordt het opgevangen, zoals je zegt) en een LP wel, en dat je dat nu al kunt zien als je vroege CD's met LP's uit die tijd vergelijkt.quote:Op zondag 12 februari 2012 18:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Lees die website eens waarnaar ik linkte, hierop wordt uitgelegd dat bepaalde geluiden wel op de LP te horen zijn die niet op de CD te horen zijn (die gaan verloren bij de digitalisatie van het signaal), anderzijds is de CD op andere punten weer beter, het is geen eenzijdig LP is beter verhaal.
Een CD verliest geen kwaliteit; alles wat je niet hoort heeft er gewoon nooit opgestaan...quote:Op zondag 12 februari 2012 19:18 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Dat zei ik ook niet, ik had het er puur over dat een CD geen kwaliteit verliest en een LP wel, en dat je dat nu al kunt zien als je vroege CD's met LP's uit die tijd vergelijkt.
Veel mensen denken ten onrechte dat ze een goed gehoor hebben. Als je bijv. redelijk klarinet kan spelen dan wil dat nog niet zeggen dat je een goed gehoor hebt (het wordt natuurlijk een andere verhaal als je nog een paar extra octaven haalt met je blaastechniek).quote:Ik heb geen slecht gehoor en ben bovengemiddeld muzikaal onderlegd maar toch: audiofielen
Met je dooddoeners
Prima, maar op een gegeven moment is het geluid op de LP zo dof geworden dat het niet meer uitmaakt dat er meer detail opstaat, dat zul je niet meer kunnen horen. De CD met iets minder informatie blijft daarentegen kraakhelder, dus welke is op de lange termijn superieur in dit opzicht?quote:Op zondag 12 februari 2012 19:19 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Een CD verliest geen kwaliteit; alles wat je niet hoort heeft er gewoon nooit opgestaan...
quote:
Er zit verschil tussen MP3, Flac of Wav, alleen is het met een ongetraind gehoor op lage volumes moelijk te horen.quote:
Huhu. Nou heeft monster ook nogal bagger interlinks dat is wel heel erg de onderkant van de hi-end markt iets er boven zit van der Hul maar ik hoor liever cardas.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:18 schreef geluidstechnicus het volgende:
[..]
Er zit verschil tussen MP3, Flac of Wav, alleen is het met een ongetraind gehoor op lage volumes moelijk te horen.
Het verschik tussen bijvoorbeeld een 128 kbps MP3 en een 320 kbps MP3 is dan wel weer te horen.
320 kbps MP3 heeft minder hoog, maar dat is bij de loudnesswar totaal vergaan.
Zit ergens tussen de 10 en 18 KHz.
Een LP is analoog, dus geen kans op cascading zoals MP3 dat bij lage bitrates heeft.
Er zit wat betreft ongebalanceerde tulp kabels geen verschil in kabels van bijvoorbeeld de Action, Aldi of Lidl, of die van Monster.
Nu heeft Monster een goede afscherming, maar da's dan ook echt alles.
XLR kabels zijn gebalanceerd en hebben daardoor standaard al een betere afscherming.
Dus als je minder kans op storingen wilt, neem XLR bekabeling als je cd-speler en versterker deze uitgangen hebben.
En anders neem je een tulp kabel, waarvan het puur om het contact gaat.
Al prop je het door een stroomkabel waar normaal 230V doorheen gaat
o.a. Monster heeft gewoon een passive EQ in hun kabels weggewerkt, waardoor ze "beter" klinken.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:23 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Huhu. Nou heeft monster ook nogal bagger interlinks dat is wel heel erg de onderkant van de hi-end markt iets er boven zit van der Hul maar ik hoor liever cardas.
interlinks veranderen de klankkleur wel degelijk anders zou er ook niet zoveel mee gedaan worden.
Net als dat een goede speaker kabel een wereld van verschil op levert.
En aangezien hi-end freaks iets hebben tegen equalizers is dit voor hi-end mensen de manier om bijvoorbeeld een scherp randje van een cd speler af te krijgen.
Leuk filmpjequote:Op zondag 12 februari 2012 23:35 schreef tech4u het volgende:
Een mens kan wel degelijk verschil horen tussen verschillende formats. Het hangt wel samen met de rest van je apparatuur. Als je mp3 of lp afspeelt op trust boxjes klinkt het allebei net zo brak.
Funktion One daarentegen:![]()
leerzaam filmpje
Sorry maar doe veel met HiFi en wat je zegt is kul. Een platenspeler is ronduit kut, zeker vergelijk met ene digitaal bestand met een hoge bitrate.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:18 schreef Merkie het volgende:
[..]
Denk eerder jij vriend. Is voor een oude bok zoals jou natuurlijk wat jaartjes geleden.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:29 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Aiiiiii pijnlijke misser.
Heel pijnlijk.
Terug naar school jong.
Daarentegen hebben veel CD's uit de jaren 80 (vooral van rockbands) verschrikkelijk slecht geluid. Maar plaat kan niet op tegen een goeie CD daar heb je gelijk in.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:13 schreef Devion het volgende:
[..]
Sorry maar doe veel met HiFi en wat je zegt is kul. Een platenspeler is ronduit kut, zeker vergelijk met ene digitaal bestand met een hoge bitrate.
Een LP geeft gewoon een totaal ander soort geluid en sommige mensen vinden dat nou eenmaal mooier, laat ze.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:13 schreef Devion het volgende:
[..]
Sorry maar doe veel met HiFi en wat je zegt is kul. Een platenspeler is ronduit kut, zeker vergelijk met ene digitaal bestand met een hoge bitrate.
Dat heeft er mee te maken hoe een CD is gemasterd. En daar maken ze nogal eens wat fouten ja.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:15 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Daarentegen hebben veel CD's uit de jaren 80 (vooral van rockbands) verschrikkelijk slecht geluid. Maar plaat kan niet op tegen een goeie CD daar heb je gelijk in.
Gaap.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:13 schreef Devion het volgende:
[..]
[..]
Denk eerder jij vriend. Is voor een oude bok zoals jou natuurlijk wat jaartjes geleden.
quote:The key to this question is the difference between a digital and an
analog recording. Natural sound is by definition analog.
When a CD recording is created, this analog is sound is digitized. To
do this, they take a lot of snapshots of the analog sound. For a CD
recording they take 44,100 snapshots in a minute. These snapshots are
then converted to digital information with a certain precision. For a
CD recording this precision is 16 bits which means that every one of
the 44,100 snapshots needs to be converted into one of the 65,536
(2^16) possible values.
You can probably see where I am going: by definition a digital
recording doesn't include all the sound information. You could
visualize a CD recording as a really large chest with a lot of
drawers. Because the number of snapshots that are taken are not
infinite (the maximum is 44,100 per minute), the process of taking
snapshots results in the loss of information. Information is further
lost because each of these snapshots must be made to fit in one of the
65,536 drawers of the chest.
A record player which plays LP?s is strictly analog. A vinyl record
has a groove carved into it that mirrors the original sound's
waveform. The record player than transforms this groove to an analogue
sound signal which can be fed into an amplifier.
In this process, no information can be lost. No snapshots need to be
taken and the sound doesn't need be converted to one of the possible
65,536 values. There basically is an infinite number of 'snapshots'
and 'possible values'. Therefore vinyl recording sound richer than CD
recordings (as long as you have a decent vinyl record player).
Be aware that recent DVD Audio players and Super Audio CD players come
closer to vinyl recordings as they have a much larger number of
possible snapshots in one minute (up to 192,000) and because these
snapshots can be converted to a larger number of possible values (up
to 16,777,216 possible values, or 24 bit).
Oja, daarom zit er zoveel verschil in DAC's in loopwerken.quote:Bij een draaitafel heb je allerlei externe factoren die het geluid fuckz0rren. Digitaal heeft daar geen last van.
Je hebt geen idee vriend.quote:Wat is de functie van de klok in de CD-speler? De klok is eigenlijk het hart van de CD-speler. Alle stadia van de reconstructie van de oorspronkelijke muzieksignalen worden geregeld door de klok. Elke onnauwkeurigheid van de klok veroorzaakt een misvormd herstel van het oorspronkelijk muzieksignaal. Helaas is in bijna alle CD-spelers de interne klok ½ tot 5 keer zo onnauwkeurig als destijds door Philips en Sony is afgesproken.
quote:Op zondag 12 februari 2012 13:45 schreef HAL9000S het volgende:
[ link | afbeelding ]
Maar hoeveel resolutie kan vinyl van het originele muziekstuk vastleggen, das een fundamentele vraag.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Gaap.
[..]
[..]
Oja, daarom zit er zoveel verschil in DAC's in loopwerken.
Daarom zijn er problemen met de interne klok van cd spelers.
[..]
Je hebt geen idee vriend.
Meer dan een traditionele CD uit 1980.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:38 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Maar hoeveel resolutie kan vinyl van het originele muziekstuk vastleggen, das een fundamentele vraag.
Deels waar, dat over de kwaliteitsverschil van platen is waar, maar ook cd's kunnen erg in kwaliteit verschillen.quote:Niet elke LP is hetzelfde. Verschil in kwaliteit van gebruikte plastic, gebruikte draaisnelheid en dikte is ook een beperkende factor voor de gelduiskwaliteit van een LP. Bij CD heb je geen last hiervan.
Haha, jong, jong, jong, je weet echt niet waarover je het hebt he?quote:Op maandag 13 februari 2012 01:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Gaap.
[..]
[..]
[..]
Ik vermoed dat men in de jaren 80 vaak maar de moeite nam om maar 1x te masteren voor een album. Waarbij direkt rekening werd gehouden met de mastering-eisen voor op vinyl. Daarom zijn veel CD's uit die tijd erg slecht. Dat vermoed ik.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Meer dan een traditionele CD uit 1980.
Sowieso, zelfs als is het masteren digitaal dan is dat alsnog met een veel hogere kwaliteit dan een CD.
[..]
Deels waar, dat over de kwaliteitsverschil van platen is waar, maar ook cd's kunnen erg in kwaliteit verschillen.
Maak je geen zorgen hoor, ik heb ook een cd speler die wel aardig klinkt.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:54 schreef Devion het volgende:
[..]
Haha, jong, jong, jong, je weet echt niet waarover je het hebt he?
Klok problemen zoals jitter? Hahaha, geloof je ook in zilvere kabels gesmeed door maanelfjes? Jitter is alleen te meten, NIET te horen.
Nou omdat we toch met linkjes strooien, veel lees plezier oldtimer: http://www.breem.nl/fldte(...)20voor-en%20nadelen?
Een SL 1200 direct drive is niet te vergelijken met een snaar aangedreven draaitafel waarvan de motor zich los van de draaitafel bevind. Hoewel SL 1200 MK 2 draaitafels best leuk zijn om mee te spelen.quote:Op maandag 13 februari 2012 02:04 schreef Schenkstroop het volgende:
Plaat is echt niet beter in kwlaiteit. Plaat is wel leuker. Ik heb zelf nog een technics 1200 staan. En ik ben Dj geweest. Heb tegen de 200 platen gehad. En als ik geld heb wil ik nog een sl-1200 erbij met daarbij 'stanton scratch' . maar dan gaat alles toch digitaal. En dat is toch wel beter.
Ik heb mij wel altijd afgevraagd waarom Hi-Fi adepten snaar-aandrijving niet erg vinden of zelfs een paar duizend voor een snaar-aangedreven tafel over hebben. Boven een direct-drive.quote:Op maandag 13 februari 2012 02:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen hoor, ik heb ook een cd speler die wel aardig klinkt.
Klinkt bijna als een lp: http://www.wenwaudio.nl/c(...)pe=Maestro%20CD%20SE
Op die site van jou staan een aantal foutjes en hij gaat uit van een gemiddelde hi-fi pickup.
[..]
Een SL 1200 direct drive is niet te vergelijken met een snaar aangedreven draaitafel waarvan de motor zich los van de draaitafel bevind. Hoewel SL 1200 MK 2 draaitafels best leuk zijn om mee te spelen.
Nee helaas er staan geen foutjes op. Elke feit die op die pagina staat durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Verder ga je ook niet in op je jitter verhaal.quote:Op maandag 13 februari 2012 02:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen hoor, ik heb ook een cd speler die wel aardig klinkt.
Klinkt bijna als een lp: http://www.wenwaudio.nl/c(...)pe=Maestro%20CD%20SE
Op die site van jou staan een aantal foutjes en hij gaat uit van een gemiddelde hi-fi pickup.
[..]
Een SL 1200 direct drive is niet te vergelijken met een snaar aangedreven draaitafel waarvan de motor zich los van de draaitafel bevind. Hoewel SL 1200 MK 2 draaitafels best leuk zijn om mee te spelen.
En jij hebt wel een idee, een waanidee. Er zitten helemaal geen verschillen meer in cd-spelers tegenwoordig. Die zijn allang uitontwikkeld. Doe maar eens een blinde luistertest. Wedden dat jij jouw cd-speler er niet uit kunt halen. Jij denkt verschil te horen, dat ligt echter aan je waarneming. 1`en en 0`en blijven 1`en en 0`en.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Gaap.
[..]
[..]
[..]
quote:Op zondag 12 februari 2012 17:26 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Oh god, Ritmo-topic. Oftewel: 'andere mensen vinden dingen leuk die ik niet leuk vind? Ze zijn autisten/alto's/etc'.
quote:Op zondag 12 februari 2012 17:41 schreef CSSO het volgende:
[..]
Ritmoeen lelijke nerd die gespest werd en waarschijnlijk nog steeds, en nu eigenwaarde haalt uit het afzeiken van mensen die 'niet uitgaan', en 'geen dance luisteren'.
Wat een zielige nerd is dat zeg.
Ik wil die weddenschap best aangaan.quote:Op maandag 13 februari 2012 09:14 schreef pocketcalculatoroperator het volgende:
[..]
En jij hebt wel een idee, een waanidee. Er zitten helemaal geen verschillen meer in cd-spelers tegenwoordig. Die zijn allang uitontwikkeld. Doe maar eens een blinde luistertest. Wedden dat jij jouw cd-speler er niet uit kunt halen. Jij denkt verschil te horen, dat ligt echter aan je waarneming. 1`en en 0`en blijven 1`en en 0`en.
Interessant verhaal maar zijn op de master de bitdepth en samplerate niet hoger dan op de CD?quote:De kans is dus groot dat als je een vinyl plaat koopt van een album die de laatste 20 jaar is uitgekomen je gewoon naar dezelfde master zit te luisteren als de CD met dezelfde data en frequentie beperkingen. Dat het anders klinkt dan op de CD heeft meer met het medium vinyl te maken dan met een superieure opname. De klank kan warmer overkomen inderdaad.. maar dat is nou eenmaal omdat op vinyl sommige frequenties beter overkomen. Iets wat je zelf ook kan bereiken met een CD en een equalizer erbij.
En waarom mogen jongeren van jou dan geen LP's kopen? Het is toch aan een ieder om zelf te bepalen welke geluidskwaliteit ze willen. Mis het LP-geluid ook best wel, had echt iets moois.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:16 schreef Ritmo het volgende:
Van die hipsters/emo's/alto's die (ook nieuwe) muziek op LP's gaan kopen.
WAAROM?
Ik kan me nog ergens voorstellen dat je een bepaalde beroemde plaat als verzamelobject behoudt, maar gewoon bij nieuwe albums...
Je gaat toch ook geen walkman meer kopen om te gebruiken?Of een Nokia uit 1995?
Jij bent echt 1 van de grootste zeikerds die ik ooit heb meegemaakt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:23 schreef Stokstaart het volgende:
Mensen willen terug naar vroeger. Toen Nederland nog tolerant was.
Je moet je bek houden intolerante klootzak.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:34 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Jij bent echt 1 van de grootste zeikerds die ik ooit heb meegemaakt.
Sterke comeback.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:56 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Je moet je bek houden intolerante klootzak.
Mensen die denken dat digitaal DJ minder DJ zijn dan analoog Dj's. Ik draai zefl ook met vinyl, maar DJ-en is veel meer dan beatmatchen en dropmixen, en af en toe een back spin erin flikkeren. Als je kunt beatmatchen ben je echt nog geen DJ. Dus digitaal kan zeker niet iedere kneus DJ worden. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen hetgene atomix voor je doet.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Toen ik nog dj speelde (sl1200MK2) toen was het gewoon NOT DONE om met iets digitaals aan te komen dan werd je gezien als prutser. Nu zie je steeds meer top DJ's met hun laptop aankomen.
Dat haalt wel een beetje de charme weg. Ik heb ooit een tijdje gespeeld met atomix mp3 heette dat geloof ik, 2 geluidskaarten in je pc aansluiten op mengpaneel en mixen maar. Met atomix mp3 kan iedere kneus DJ worden. Zeker met die magic knop waarbij de 2e mp3 automatisch in de maat van de eerste wordt gezet.
Maarja je mist dan sowieso de leuke dingen zoals een backspin een plaat vanaf stilstand starten en hem toch perfect in de maat met de andere plaat laten lopen.
Niks mis met een Sl1200 met een goed element en dito naald, maar iedere audiofiel zweert bij een tafel met rechte arm, in plaats van een S arm. En een belt drive in plaats van een direct drives.quote:Op maandag 13 februari 2012 02:16 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik heb mij wel altijd afgevraagd waarom Hi-Fi adepten snaar-aandrijving niet erg vinden of zelfs een paar duizend voor een snaar-aangedreven tafel over hebben. Boven een direct-drive.
Mwa ik zie het zo. Mijn SL draait strak strakker de strak. En ik kan em altijd afstellen dat ie heel precies draait. Geen last van slijtende rubber-banden. Daarnaast is het de keuze van de element wat het geluid kleurt.
Hi-Fi naalden geven voor mijn smaak teveel weer. Je hoort dan elk krasje en doet af aan mijn luistergenot. Ik pak een "Dj-element" (shure m44-7) en dat is voor mij een goede middenweg tussen helderheid, goede bass zonder dat de naald uit de groef vliegt (sommige hip-hop platen zijn heel hard gemasterd met veel bass in een bredere groef op dik vinyl). En ik hoor die krasjes niet meer omdat de maald ietwat ongevoelig is ervoor.
Waarom? Ik heb onlangs met de Traktor Kontrol S4 mogen spelen, en de mogelijkheden zijn eindeloos, vinyl wordt zo langzamerhand achterhaald. Mensen die zeggen dat digitale DJ's minder DJ zijn dan vinyl DJ's weten duidelijk niet waar het bij het DJ-en om draait. Je voelt je gewoon een fossiel als je met je platenkoffer jezelf een breuk sjouwt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:35 schreef So_Surreal het volgende:
Omdat draaien met vinyl veel dikker is dan digitaal met een midi controller of met CD-decks
Het is eigenlijk vooral de motor. Die idd het liefst aan een riempje en als het heel ff kan zelfs los van de platenspeler. De trillingen van de motor wil je niet in je muziek hebben.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
Niks mis met een Sl1200 met een goed element en dito naald, maar iedere audiofiel zweert bij een tafel met rechte arm, in plaats van een S arm. En een belt drive in plaats van een direct drives.
Trillingen van de motor ja, maar mede daarom een straight arm in plaats van een S arm. Een straight arm is een stuk stabieler, kijk maar naar het turntablisme. Die mannen hebben liever een platenspeler met een rechte arm, omdat het gewoon stabieler is. Als je echt gaat scratchen en beat jugglen, wil je niet dat je naald uit de groef knalt. Maar er blijft altijd een groep die bij de Sl1200 blijft zweren, ook al is deze platenspeler op alle fronten voorbij gestreeft door de OEM platenspeler die al een aantal jaar op de markt is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:50 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het is eigenlijk vooral de motor. Die idd het liefst aan een riempje en als het heel ff kan zelfs los van de platenspeler. De trillingen van de motor wil je niet in je muziek hebben.
Ik draai zelf ook digitaal met Traktor Pro 2 en een Reloop Digital interface edition + asus tablet met ToucOSC.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:46 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waarom? Ik heb onlangs met de Traktor Kontrol S4 mogen spelen, en de mogelijkheden zijn eindeloos, vinyl wordt zo langzamerhand achterhaald. Mensen die zeggen dat digitale DJ's minder DJ zijn dan vinyl DJ's weten duidelijk niet waar het bij het DJ-en om draait. Je voelt je gewoon een fossiel als je met je platenkoffer jezelf een breuk sjouwt.
Tuurlijk nostalgie en direct contact met je medium, maar qua mogelijkheden is vinyl gewoon achterhaald.
quote:Op zondag 12 februari 2012 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik scratch zelf amper, af en toe een back spin, maar van scratchen gaat je vinyl naar de klote. Digitaal klinkt scratchen in veel gevallen een heel stuk minder, maar het is een kwestie van tijd, voordat er een systeem op de markt komt, waarbij het scratchen niet of nauwelijks van echt te onderscheiden is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 09:12 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Ik draai zelf ook digitaal met Traktor Pro 2 en een Reloop Digital interface edition + asus tablet met ToucOSC.
Maar digitaal scratchen klinkt niet...
Heb nog 2 draaitafels staan, met een mixer.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 09:16 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon vet om te luisteren. heb inmiddels geen platenspeler meer (moet maar weer es), maar ik vind het gewoon vet. Dus, de tering!
Vraag is alleen of mensen het geld dat ervoor nodig is om het verschil te horen tussen een goed digitaal bestand en een stuk vinyl, het er daadwerkelijk ook voor over hebben.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:18 schreef Bassen het volgende:
LP is meer dan alleen muziek, het is beleving. Naast de superieure geluidskwaliteit is het ook de tijd die je moet nemen om de plaat te spelen, je moet er echt even voor zitten. Persoonlijk geniet ik veel meer van een plaat, omdat ik rustig de tijd neem, pak daarbij de platenhoes en ga deze aandachtig lezen/bekijken.
De LP is er dan ook nooit uit geweest wel is het zo dat deze steeds populairder word, en trecht, mensen gaan het weer waarderen omdat je gewoon niet dat gevoel krijgt bij een cd of laat staan een mp3'tje.
Voor mensen die beweren dat MP3 beter klinkt, kijk eens naar het apparaat waar je het op afspeelt en dit geldt ook voor de platenspeler want die usb varianten zijn idd troep, een goede naald kost al meer dan zo'n speler.
Ik denk dat er voldoende mensen zijn die dat ervoor over hebben en die dat erin investeren om het lonend te maken om ook schijfjes te printen in 24/96-formaat.quote:Vraag is alleen of mensen het geld dat ervoor nodig is om het verschil te horen tussen een goed digitaal bestand en een stuk vinyl, het er daadwerkelijk ook voor over hebben.
Op de gemiddelde geluidsinstallatie van <1000 Euro is het verschil niet of nauwelijks te horen. En dan heb ik het niet over een 128 kbs mp3-tje.
Ik vind platenspelers meestal hele mooie apparaten. Maar wat boeit het hoe het eruit ziet? Je koopt het voor de geluidskwaliteit.quote:Ik vind platenspelers veelal maar lelijke dingen, vooral de oude of overdreven dure. Maar deze ziet er wel mooi uit.
Ik hoor dat verschil vrijwel direkt hoor, iedereen eigenlijk wel. En ik heb echt geen set boven de 1000 euro.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:56 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vraag is alleen of mensen het geld dat ervoor nodig is om het verschil te horen tussen een goed digitaal bestand en een stuk vinyl, het er daadwerkelijk ook voor over hebben.
Op de gemiddelde geluidsinstallatie van <1000 Euro is het verschil niet of nauwelijks te horen. En dan heb ik het niet over een 128 kbs mp3-tje.
Ja, het *prut prut prut* geluid van stofjes onder de naald is onmiskenbaar.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:10 schreef Snowfish het volgende:
Ik hoor dat verschil vrijwel direkt hoor, iedereen eigenlijk wel.
Zal wel door mijn goedkope apparatuur komen, maar ik kan net zo goed genieten van een cd als van een lp.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:18 schreef Bassen het volgende:
LP is meer dan alleen muziek, het is beleving. Naast de superieure geluidskwaliteit is het ook de tijd die je moet nemen om de plaat te spelen, je moet er echt even voor zitten. Persoonlijk geniet ik veel meer van een plaat, omdat ik rustig de tijd neem, pak daarbij de platenhoes en ga deze aandachtig lezen/bekijken.
De LP is er dan ook nooit uit geweest wel is het zo dat deze steeds populairder word, en trecht, mensen gaan het weer waarderen omdat je gewoon niet dat gevoel krijgt bij een cd of laat staan een mp3'tje.
Voor mensen die beweren dat MP3 beter klinkt, kijk eens naar het apparaat waar je het op afspeelt en dit geldt ook voor de platenspeler want die usb varianten zijn idd troep, een goede naald kost al meer dan zo'n speler.
Nee, zoals ik al zei het gaat om de beleving, ongeacht of het nou beter of niet klinkt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:23 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Zal wel door mijn goedkope apparatuur komen, maar ik kan net zo goed genieten van een cd als van een lp.
Lach mij een breuk dat jij denkt dat er allemaal stof op mijn platen zit, ik ga er goed mee om dus die klinken allemaal zoals het bedoeld is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:20 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ja, het *prut prut prut* geluid van stofjes onder de naald is onmiskenbaar.
Verder lach ik me een breuk om die "LPs hebben een onbeperkt frequentiebereik"-types hier
Roept de halve wereld met zijn 10 euro kostende naaldje..quote:Op zondag 12 februari 2012 13:18 schreef Merkie het volgende:
[..]
Jij luistert platen in een stofvrije ruimte? Hip! Ook met zo'n kek haarnetje in?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 18:05 schreef Bassen het volgende:
Lach mij een breuk dat jij denkt dat er allemaal stof op mijn platen zit, ik ga er goed mee om dus die klinken allemaal zoals het bedoeld is.
Stofkap, ooit van gehoord?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:27 schreef Catbert het volgende:
[..]
Jij luistert platen in een stofvrije ruimte? Hip! Ook met zo'n kek haarnetje in?
Ja, en d'r komt nooit een stofje onder ofzo?quote:
Clearaudioquote:Op zondag 12 februari 2012 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben geen audiofiel jonge wollah tfoe vies bezem!!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:41 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ja, en d'r komt nooit een stofje onder ofzo?![]()
Maargoed, ga maar lekker retro doen hoor, ik vind platen ook zeker hun charme hebben. Maar ik moet altijd een beetje lachen om audiofielen die absoluten claimen in iets wat louter subjectief is.
En die klinkt al heel mooi vind ik!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:55 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Clearaudio.
Ik heb 'maar' een instapper:
[ afbeelding ]
Waarom luister je het liefst naar platen?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:16 schreef Dutchlike het volgende:
Ik rijd een brommer uit '71, ik vind analoge camera's kek, heb lang haar, speel gitaar en ik luister het liefst naar platen. TS, kus mijn ballen.
Koptelefoon op, beetje naar het hoesje kijken, tekst doorbladeren, ben gewoon alleen met het album bezig, het ritueel vind ik fijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:17 schreef arucard het volgende:
[..]
Waarom luister je het liefst naar platen?
Kan je net zo goed met cd's doen, sterker nog, bij cds zitten vaker dingen als boekjes met tekst dan bij LP'squote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:20 schreef Dutchlike het volgende:
[..]
Koptelefoon op, beetje naar het hoesje kijken, tekst doorbladeren, ben gewoon alleen met het album bezig, het ritueel vind ik fijn.
De meeste LPs die ik heb hebben wel een boekje en dergelijk, met de CD heb je de rest van het ritueel niet. Daarbij heb ik een paar dozen platen van mijn ouders overgenomen dus ik heb gewoon al veel meer platen dan CDs (en breid dan net zo lief die collectie uit i.p.v een cd collectie te beginnen). En kom nou, de plaat heeft iets nostalgisch en mechanisch, je kan op de plaat zelf al de volumewisselingen en dergelijke zien en dat vind ik zelf heel cool om te ontdekken.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:21 schreef arucard het volgende:
[..]
Kan je net zo goed met cd's doen, sterker nog, bij cds zitten vaker dingen als boekjes met tekst dan bij LP's
Ware het niet ik een LP vele malen meer sfeer vind hebben. Speciale uitgaven zoals picture discs vergroten voor mij het plezier van het luisteren naar een LP. Daarnaast kun je met een speciale uitgave van een album toch iets extra's aan je verzameling toevoegen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:21 schreef arucard het volgende:
[..]
Kan je net zo goed met cd's doen, sterker nog, bij cds zitten vaker dingen als boekjes met tekst dan bij LP's
Ja? Ik heb wel een aantal speciale uitgaven, gewoon om te verzamelen. Maar aan de daadwerkelijke luisterervaring voegt het voor mij persoonlijk niet echt veel toe.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:48 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Ware het niet ik een LP vele malen meer sfeer vind hebben. Speciale uitgaven zoals picture discs vergroten voor mij het plezier van het luisteren naar een LP. Daarnaast kun je met een speciale uitgave van een album toch iets extra's aan je verzameling toevoegen.
CD's zijn door mij vervangen door digitale bestanden zoals flac en m4a.
Ok cool, bij een CDtje kan ik zelf niet echt blijven luisteren.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:50 schreef arucard het volgende:
[..]
Ja? Ik heb wel een aantal speciale uitgaven, gewoon om te verzamelen. Maar aan de daadwerkelijke luisterervaring voegt het voor mij persoonlijk niet echt veel toe.
Breathe in breathe out, mkay?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:25 schreef HAL9000S het volgende:
Jezus lekker fucking belangrijk waarom mensen graag platen luisteren/kopen/weetikveelwat. Alsof je hier ook maar iets hoeft te verantwoorden. Ook al koop je die dingen alleen maar om ze vervolgens in de fik te zetten of bovenop jezelf te stapelen als je naakt op de grond ligt, who cares?
Oeh ik moet wel een legitieme reden hebben om LP's te bezitten anders zien autistische fokkers me misschien wel als een hipster!!!
/rant.
Hij klink inderdaad als een klok en voor de komende jaren volstaat ie ruimschoots.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:51 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En die klinkt al heel mooi vind ik!
Ik ken hem.
Dat "instap model" van jou heeft ook een adviesprijs van tussen de 1000 en de 1400 euroquote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:11 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Hij klink inderdaad als een klok en voor de komende jaren volstaat ie ruimschoots.
Het zal even duren voordat ik 5.000 euro voor en draaitafel neerleg.
Een goed afgestelde S-arm is zuiniger voor (één wand van) de groeven van je platen dacht ik. Ivm werkende krachten bij het draaien. Of dat veel uitmaakt in de praktijk mwa, ik heb alleen S-armen gekend.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:55 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Clearaudio.
Ik heb 'maar' een instapper:
[ afbeelding ]
Hier heb ik mij goedkoop vanaf gemaakt: Pro-Ject Phono Box II.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat "instap model" van jou heeft ook een adviesprijs van tussen de 1000 en de 1400 euro
Ik ken mijn hi-end
Wat voor phono stage heb je?
Niet echt op gelet eerlijk gezegd. Maar na het schoonvegen van de plaat en het plaatsen van de naald, heb je in 30 seconden wel een plaatje draaienquote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:25 schreef Snowfish het volgende:
[..]
Een goed afgestelde S-arm is zuiniger voor (één wand van) de groeven van je platen dacht ik. Ivm werkende krachten bij het draaien. Of dat veel uitmaakt in de praktijk mwa, ik heb alleen S-armen gekend.
En hij ziet er nogal fragiel uit. Hoe lang duurt het eer hij op draaisnelheid is?
Dit dus, ik koop genoeg muziek, maar de meerwaarde van een cd tov een MP3 zie ik niet zo. Een LP daarentegen. Ik heb overigens het idee dat bij sommige albums de LP mastering ook anders is.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:23 schreef IPA het volgende:
Ik koop ze ook. CD's kun je zelf branden, LP's niet. Dus als ik muziek echt wil 'hebben' dan koop ik een LP. Grote hoes is veel leuker dan een cd case.
Die dingen zijn achterhaald, en op alle fronten voorbij gestreefd. Waarom iemand een SL1200 prefereert boven zoietsquote:Op dinsdag 14 februari 2012 23:01 schreef TimKuik het volgende:
Eckte bazen hebben Technics SL1200 platenspelers!
Vind je het nu echt verbazend dat LP kopers nostalgische gevoelens hebbenquote:Op woensdag 15 februari 2012 08:05 schreef tja77 het volgende:
[..]
Die dingen zijn achterhaald, en op alle fronten voorbij gestreefd. Waarom iemand een SL1200 prefereert boven zoiets
http://www.new-line.nl/nl(...)draaitafel_22140.htm
is me niet duidelijk. Zal wel iets geestelijks zijn. Want puur kwalitatief zijn de Technics echt niet meer zo superieur als 10 jaar geleden.
Het ging vooral om de claim dat LPs beter geluid geven om technische redenen, en dat is gewoon larie. Dat ze een beter gevoel geven vanwege de nostalgie geloof ik ook wel. Heck, ik moet eens kijken wat er met de platen van m'n vader gebeurd is. Die heeft allemaal LPs van The Doors, Rollings Stones, etc.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:25 schreef HAL9000S het volgende:
Jezus lekker fucking belangrijk waarom mensen graag platen luisteren/kopen/weetikveelwat.
LP kopers of DJ's?quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Vind je het nu echt verbazend dat LP kopers nostalgische gevoelens hebben
Toch moet je het ze nageven. Zelfs toen draaien op vinyl nog gebruikelijk was was Technics al achterhaald (Denk aan die Vestax dingen van 15 jaar terug) en toch bleef het de clubstandaard tot het 'einde'.
Mocht ik ooit een dj draaitafel willen dan wordt dat gewoon een Technics, oldskool jwtz
Dit is redelijk simpel. Voor analoge DJ's is technics de standaard en het stond / staat in elke club en op elk feest. Dus koop je zelf ook zo'n ding omdat je wil draaien met iets wat ze in de club ook hebben staan, als dat ineens heel anders aanvoelt, dan kun je redelijk in de problemen komen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 08:05 schreef tja77 het volgende:
[..]
Die dingen zijn achterhaald, en op alle fronten voorbij gestreefd. Waarom iemand een SL1200 prefereert boven zoiets
is me niet duidelijk. Zal wel iets geestelijks zijn. Want puur kwalitatief zijn de Technics echt niet meer zo superieur als 10 jaar geleden.
Welke draaitafel voor de DJ was er 15 jaar geleden beter?quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:33 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Maar dan nog heb je gelijk dat technics niet de beste is. Nooit geweest. In 15 jaar geleden waren er idd al betere tafels te koop.
Die lijkt op het oog gebasseerd op de akiyama acura. Een stuk goedkoper dan een sl-1200 mk2 maar zogezegd verbeterd. De sl-1200 heeft zich al tientallen jaren bewezen onder live gebruik en blijft draaien onder veel bombarie. Kunnen de acura's dat ook?quote:Op woensdag 15 februari 2012 08:05 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik zie zelf ook mis met een goede robuuste dj-tafel (sl-1200 of acura) icm. met een goede naald.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:29 schreef tja77 het volgende:
[..]
LP kopers of DJ's?
Ik zou zeggen dat een DJ liever een moderne betere TT wil dan een overdreven dure Technics. Technics is altijd de standaard geweest, gewoon puur door de betrouwbaarheid.
Vestax heeft nooit een TT kunnen maken die aan de Technics kon tippen. De echte Technics beater is er pas vanaf de introductie van de OEM TT. Een audiofiel die puur voor geluidskwaliteit een draaitafel koopt, kan voor een stuk minder, een draaitafel aanschaffen die qua geluidskwaliteit de Technics ver achter zich laat.
Iets wat standaard is (windows) is niet per defenitie de beste optie.
Ik draai zelf niet dus heb er geen ervaring mee, Maar eind jaren 90 was deze Vestax toch geregeld te vinden in Engelse clubs. Al kan dat natuurlijk ook zwaar gesponsord zijnquote:Op woensdag 15 februari 2012 13:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Welke draaitafel voor de DJ was er 15 jaar geleden beter?
Numark kwam met de TTX in de buurt, maar dat is geen 15 jaar geleden volgens mij, en de toonarm was het zwakke punt.
De echte Technics beater, die op alle fronten beter is, is geintroduceerd in 2004 volgens mij.
Nou doe claim is wel te onderbouwen, of je het nu daadwerkelijk een verbetering vind of niet. Lp's worden op een andere manier afgemixt als cd's Zo word de orginele master gebruikt voor het mixen van de Lp, waarbij de cd meerdere copieen gebruikt van de master.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:10 schreef Catbert het volgende:
[..]
Het ging vooral om de claim dat LPs beter geluid geven om technische redenen, en dat is gewoon larie. Dat ze een beter gevoel geven vanwege de nostalgie geloof ik ook wel. Heck, ik moet eens kijken wat er met de platen van m'n vader gebeurd is. Die heeft allemaal LPs van The Doors, Rollings Stones, etc.
http://www.skeptic.com/eskeptic/10-01-06/#featurequote:Vinyl records and vacuum tube equipment are very popular with devoted audiophiles who believe these old school technologies more faithfully reproduce subtle nuance. There’s no question that LPs and tubes sound different from CDs and solid state gear. But are they better? Not in any way you could possibly measure. Common to both is much higher distortion; LPs in particular have more inherent noise and a poorer high frequency response, especially when playing the inner grooves. I’m convinced that some people prefer tubes and vinyl because the subtle distortion they add sounds pleasing to them. Adding small amounts of distortion can make a recording sound more cohesive, for lack of a better word. Recording engineers sometimes add distortion intentionally to imitate the sound of tubes and analog tape, and I’ve done this myself. Simply copying a song to a cassette tape and back adds a slight thickening that can be pleasing if the instrumentation is sparse. But clearly this is an artificial effect, not higher fidelity.
Geloof het of niet maar sommige mensen hebben een beter gehoor dan anderen. Het is niet omdat jij geen verschil hoort dat anderen daarom geen verschil horen. Hoe slecht het gehoor van de modale mens is kon je bij het programma Idols goed merken.quote:Maar ik moet altijd een beetje lachen om audiofielen die absoluten claimen in iets wat louter subjectief is.
Leuk dat je erover begint. Mss kan ik wel een Maestro voor je regelen en wil wel wedden om 1000 euro. Als je 10/10 goed hebt, betaal ik je dat graag uit en neem ik je graag mee naar het casino. Zoveel mazzel heeft niemandquote:Op maandag 13 februari 2012 13:21 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik wil die weddenschap best aangaan.
Ik heb deze cd speler: http://www.wenwaudio.nl/c(...)pe=Maestro%20CD%20SE
Zet er maar een willekeurig aantal sony's en welke merken dan ook naast en ik pik de mijne er uit in een blinde test.
Bron: http://www.steljevraag.nl/viewquestion?questionID=5434quote:De precieze frequentie van 44.1 KHz komt uit de tijd dat digitaal geluid nog op videobanden werd opgenomen omdat er nog geen CD was. In die tijd werd de enorme hoeveelheid data die digitaal geluid opleverde opgeslagen op zwart-wit videobanden. De 44.1 KHz komt voort uit het feit dat er twee video formaten op de markt waren in die tijd (een 60 velden per seconden systeem met 490 bruikbare lijnen per beeld en een 50 velden per seconden systeem met 588 bruikbare lijnen per beeld (een beeld bestaat uit twee velden). Door 3 samples per beeldlijn op te slaan komen deze twee systemen op gelijke frequenties uit en is die frequentie hoog genoeg (hoger dan 40 KHz):
60 velden per seconde X 3 samples per lijn X 490/2 lijnen per veld = 44100 samples per seconde.
50 velden per seconde X 3 samples per lijn X 588/2 lijnen per veld = 44100 samples per seconde.
Bij philips hebben ze toen ze de CD ontwikkelden deze standaard overgenomen omdat de masters van CD's op videobanden gemaakt werden.
Geluiden van boven de 20.000 herz (20kz) worden gebruikt om het geluid kleur te geven, je hoort ze niet, maar hebben wel invloed op hetgeen je hoort, daarom heeft een goede luidspreker een frequentiebereik van meer dan 20.000 herz.quote:Op donderdag 16 februari 2012 03:25 schreef Godshand het volgende:
Ja theoretisch is LP beter.
Je krijgt idd hetzelfde geluid, als op de plaat geperst staat, dwz als er geen storing in het signaal zit.
Bij de eerste draai klinkt het ding prima, door een prima naald. Die naald die slijt, en onderweg heeft het signaal last van ruis, brom en eventuele vervorming door de ingebouwde versterker.
Uiteraard heeft een CD hier ook last van, maar de laser slijt niet. Hou je over brom en vervorming, welke opgevangen worden door correctieprogramma's die in die chip's ingebakken zit.
Vergeet verder niet, dat net zoals bij het zien, je hersenen ook meedoen bij het luisteren. In je hoofd wordt geluid vervormd door zaken zoals emotie (die versterker is echt goed! of je hebt een kutbui en alles klink waardeloos), bijgeluiden en concentratie op de muziek.
Dan nog de samplefrequentie van 44,1 kHz. Het menselijk oor kan maximaal een toon van 20 kHz verwerken (20k luchttrillingen per seconde). Dat is eigenlijk bij babies zo, de gemiddelde persoon rond de 30, mag blij zijn als hij/zij 15 kHz haalt. Om een geluidsgolf van 20 kHz goed weer te geven, moet je het maximum en minimum weergeven en dus samplen. Dus 40 kHz samplen. Een hogere samplefrequentie is dus zinloos, en derhalve is de informatie die je mist door niet op een hogere frequentie te samplen niet relevant. Als er een supersoon geluid van 22 kHz is, heb je er niets aan dat die op de LP wel weergegeven wordt, want die hoor je toch niet.
Vanwege het gebruik van videobanden als DATrecorder, om als master te fungeren voor de eerste CD's, is er op CD tot een bemonsteringsfrequentie van 44,1 kHz gekozen, zie hieronder:
[..]
Bron: http://www.steljevraag.nl/viewquestion?questionID=5434
Ik denk dat DJ's ook erg veel lol kunnen beleven aan het hanteren van grote vinyl platen. Ik zou dat ook wel willen kunnen eigenlijk.quote:Op donderdag 16 februari 2012 17:43 schreef pocketcalculatoroperator het volgende:
Platenspelen is het romantiseren van het ritueel, de beleving, platenhoezen etc. Qua techniek (geluidsreproductie) is het achterhaald .
Stel dat je gelijk hebt dat er geen verschil is te horen, ook niet voor de mensen die een beter gehoor hebben, dan nog is er een kans van 1 op 1024 dat hij het goed gokt. Weet je zeker dat je dat risico wil nemen?quote:Als je 10/10 goed hebt, betaal ik je dat graag uit en neem ik je graag mee naar het casino. Zoveel mazzel heeft niemand![]()
Onder de 20 Hz, kan je het voelen. Iedereen die een metalconcert met dubbele bass heeft bijgewoond, begrijpt wat ik bedoelquote:Op donderdag 16 februari 2012 16:53 schreef Catch22- het volgende:
Klopt. Zelfs onder de 20hz neem je waar, je hoort het niet direct, maar je neemt het wel waar.
Ik betwijfel of het geluid tijdens een concert onder de 20hz komt, frequenties erboven voel je ook.quote:Op donderdag 16 februari 2012 19:46 schreef Godshand het volgende:
[..]
Onder de 20 Hz, kan je het voelen. Iedereen die een metalconcert met dubbele bass heeft bijgewoond, begrijpt wat ik bedoel
Ik vraag mij af wanneer geluid uitsterft of de toonhoogte behouden wordt of dat de trillingen en toon lager worden.quote:Op donderdag 16 februari 2012 16:53 schreef Catch22- het volgende:
Klopt. Zelfs onder de 20hz neem je waar, je hoort het niet direct, maar je neemt het wel waar.
Troll = fail.quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:38 schreef Gozerwijf het volgende:
Iedereen die goede muziekkwaliteit wilt horen koop serieus een beats by dr. dre! beste muziekkwaliteit evaah!!
Filmmakers? Heb je nog meer voorbeelden dan?quote:Op donderdag 16 februari 2012 20:14 schreef tjoptjop het volgende:
Onderzoek wijst uit dat tonen onder de 20-30hz idd waargenomen worden. Vaak werkt het angst, misselijkheid, onwennigheid, duizeligheid e.d. in de hand. Filmmakers gebruiken het ook wel eens om juist dat gevoel op te roepen. Irreversible gebruikt het der eerste 20 minuten ofzo om de kijker te desillusioneren
ik moest lachenquote:Op donderdag 16 februari 2012 22:31 schreef __Saviour__ het volgende:
Digitale muziek heeft toch iets wat die oude LP's nooit zullen kunnen benaderen.
De apparatuur alleen al, dat is een pareltje.
[ afbeelding ]
Dit hier is een echte Sony Vaio met Intel Core i7 van de tweede generatie, met 8 gig intern, bluray en verlicht toetsenbord. Ik laat het apparaat altijd prominent in het zicht staan als er bezoek komt. Mensen mogen zien dat ik een ware kenner ben. En dit is nog maar instap eigenlijk, m'n volgende laptop wordt een Mac.
[ afbeelding ]
Kijk eens hoe die desktop je aanstaart.. Zie dat iTunes icoontje met mooi kleurverloop, gewoon smachtend te wachten tot je erop klikt.
Dan het grote moment, waar je het allemaal voor doet: welke muziek ga je luisteren?
Je bladert door de covers, de een nog mooier en beter dan de andere. Let op het mooie reflecterende effect.
[ afbeelding ]
Ben je uiteindelijk tot je keuze gekomen, dan kan het genieten beginnen. De muziek schalt uit de machtige speakers en wordt begeleid door een waar visueel spektakel
[ afbeelding ]
En dit alles onder het genot van een heerlijk koel glas 7-up (echte, geen nepmerk)
[ afbeelding ]
Kan geen LP tegenop.
Nee eigenlijk niet echtquote:Op donderdag 16 februari 2012 22:41 schreef CSSO het volgende:
[..]
Filmmakers? Heb je nog meer voorbeelden dan?
In een thuisset is het niet waarneembaar (tenzij je een goede home cinemaset heb met sub die gewoon die kan gaan)quote:The film uses extremely low-frequency sound during the opening 20 to 30 minutes to create a state of disorientation and unease in the audience, including during the nine-minute rape scene.
wat een bullshit man, ik heb een 386sx met een soundblaster 128 draaiende op windows 95 en dat geeft een veel ruimer en open geluid. ouder is gewoon beter!quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:31 schreef __Saviour__ het volgende:
Digitale muziek heeft toch iets wat die oude LP's nooit zullen kunnen benaderen.
[ afbeelding ]
Dit hier is een echte Sony Vaio met Intel Core i7 van de tweede generatie, met 8 gig intern, bluray en verlicht toetsenbord. Ik laat het apparaat altijd prominent in het zicht staan als er bezoek komt. Mensen mogen zien dat ik een ware kenner ben. En dit is nog maar instap eigenlijk, m'n volgende laptop wordt een Mac.
[ afbeelding ]
Kijk eens hoe die desktop je aanstaart.. Zie dat iTunes icoontje met mooi kleurverloop, gewoon smachtend te wachten tot je erop klikt.
Dan het grote moment, waar je het allemaal voor doet: welke muziek ga je luisteren?
Je bladert door de covers, de een nog mooier en beter dan de andere. Let op het mooie reflecterende effect.
[ afbeelding ]
Ben je uiteindelijk tot je keuze gekomen, dan kan het genieten beginnen. De muziek schalt uit de machtige speakers en wordt begeleid door een waar visueel spektakel
[ afbeelding ]
En dit alles onder het genot van een heerlijk koel glas 7-up (echte, geen nepmerk)
[ afbeelding ]
Kan geen LP tegenop.
De drempel gaat gewoon heel hard omhoog daaronder. Leuk genoeg gaat dat niet in een vloeiende lijn, maar in stapjes. Ik geloof dat de "gehoorgrens" ergens bij 5 Hz ligt, omdat de drempelwaarde van het horen samenvalt met de pijngrens/voelgrens in je oren. Je zit dan wel op verschrikkelijk hoge geluidssterkten.quote:Op donderdag 16 februari 2012 19:46 schreef Godshand het volgende:
[..]
Onder de 20 Hz, kan je het voelen. Iedereen die een metalconcert met dubbele bass heeft bijgewoond, begrijpt wat ik bedoel
Vind ik leukquote:Op donderdag 16 februari 2012 22:47 schreef Elusive het volgende:
heb nu alleen nog m'n favoriete albums aan de muur hangen, omdat kunst! ofzo
Er zijn maar heel weinig speakers die 5 hrz kunnen weergeven.quote:Op donderdag 16 februari 2012 23:02 schreef Watertornado het volgende:
[..]
De drempel gaat gewoon heel hard omhoog daaronder. Leuk genoeg gaat dat niet in een vloeiende lijn, maar in stapjes. Ik geloof dat de "gehoorgrens" ergens bij 5 Hz ligt, omdat de drempelwaarde van het horen samenvalt met de pijngrens/voelgrens in je oren. Je zit dan wel op verschrikkelijk hoge geluidssterkten.
Niet boven die gehoordrempel nee.quote:Op donderdag 16 februari 2012 23:25 schreef pocketcalculatoroperator het volgende:
[..]
Er zijn maar heel weinig speakers die 5 hrz kunnen weergeven.
Versterkers doen er ook niet zoveel meequote:Op donderdag 16 februari 2012 23:25 schreef pocketcalculatoroperator het volgende:
[..]
Er zijn maar heel weinig speakers die 5 hrz kunnen weergeven.
Ik denk dat de nieuwe Soundblasters zeker niet slechter zijn. Zelf heb ik de XFi pro (spotgoedkoop overigens, slechts ¤70 inclusief afstandsbediening). In vergelijking met een Realtek onboard kaartje maakt het een wereld van verschil zogauw je ietwat duurdere speakers of een ietwat duurdere hoofdtelefoon hebt. Met de nadruk op ietwat.quote:wat een bullshit man, ik heb een 386sx met een soundblaster 128 draaiende op windows 95 en dat geeft een veel ruimer en open geluid. ouder is gewoon beter!
Je weet dat 9 van de 10 home cinema sets een THD hebben van 10, dus dat het waarneembaar is maar als een grote brei klinkt? en een set Hi-Fi speakers van 50-60 euro onverslagen zijn?quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:45 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Nee eigenlijk niet echtIk kijk niet zo heel veel films meer, maar van Irreversible weet ik het nog wel en maakte even de assumptie dat dat niet de enige film zou zijn.
[..]
In een thuisset is het niet waarneembaar (tenzij je een goede home cinemaset heb met sub die gewoon die kan gaan)
Heb nu de Soundblaster X-fi ultra geloof ik, het is de duurste uit de serie, vergelijk ik dat met dat front paneltje op m`n pc (met ook line-out/mic/speaker) dan merk ik zòòveel verschil bij voornamelijk opnemen!quote:Op vrijdag 17 februari 2012 00:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat de nieuwe Soundblasters zeker niet slechter zijn. Zelf heb ik de XFi pro (spotgoedkoop overigens, slechts ¤70 inclusief afstandsbediening). In vergelijking met een Realtek onboard kaartje maakt het een wereld van verschil zogauw je ietwat duurdere speakers of een ietwat duurdere hoofdtelefoon hebt. Met de nadruk op ietwat.
Het was voor mij een eyeopener, de geluidskaart is nog steeds geen standaard produkt.
Ik heb geen idee waar je het over hebt.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 01:57 schreef Braddie het volgende:
[..]
Je weet dat 9 van de 10 home cinema sets een THD hebben van 10, dus dat het waarneembaar is maar als een grote brei klinkt? en een set Hi-Fi speakers van 50-60 euro onverslagen zijn?
Ik wilde op den duur een Naim-versterker kopen, maar dat is niet meer nodig zie ikquote:Op vrijdag 17 februari 2012 11:13 schreef Dutchlike het volgende:
Zullen we gewoon maar zeggen dat __Saviour__ dit thread heeft gewonnen?
Dit threadquote:Op vrijdag 17 februari 2012 11:13 schreef Dutchlike het volgende:
Zullen we gewoon maar zeggen dat __Saviour__ dit thread heeft gewonnen?
Dit topicquote:Op vrijdag 17 februari 2012 12:19 schreef Godshand het volgende:
[..]
Dit thread
Tevens, Sony Vaio mooi dingetje hoor, maar dit is niet serieus te nemen
Leuk! De volgende keer zou ik graag voor de highend willen gaan met nog een wat hogere signal to noise ratio en een lagere harmonic distortion maar in vergelijking met de onboard is het al een goede vooruitgang en het heeft ook wel wat om steeds weer een positief verschil te merken.quote:Heb nu de Soundblaster X-fi ultra geloof ik, het is de duurste uit de serie, vergelijk ik dat met dat front paneltje op m`n pc (met ook line-out/mic/speaker) dan merk ik zòòveel verschil bij voornamelijk opnemen!
Redelijk goedkope geluidskaart kopen en een externe DAC. Er kan geen geluidskaart tippen aan een goede externe DAC!quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leuk! De volgende keer zou ik graag voor de highend willen gaan met nog een wat hogere signal to noise ratio en een lagere harmonic distortion maar in vergelijking met de onboard is het al een goede vooruitgang en het heeft ook wel wat om steeds weer een positief verschil te merken.
Proficiat, maar wil geen kut zeggen over de kwaliteit van muziek.quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:31 schreef __Saviour__ het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kan geen LP tegenop.
Ik dacht dat de DAC zo standaard en simpel is dat een beetje geluidskaart een goede DAC heeft?quote:Redelijk goedkope geluidskaart kopen en een externe DAC. Er kan geen geluidskaart tippen aan een goede externe DAC!
Ik zweer toch bij nieuwe technologie. Want dat heeft iCloud. Alle content wordt automatisch draadloos doorgestuurd naar alle compatible apparaten. Je hoort het niet, je ziet het niet, want de frequentie van de elektromagnetische golven ligt buiten het bereik van de menselijke visuele waarneming. Maar je voelt het.quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:45 schreef Elusive het volgende:
[..]
wat een bullshit man, ik heb een 386sx met een soundblaster 128 draaiende op windows 95 en dat geeft een veel ruimer en open geluid. ouder is gewoon beter!
Dat is het al jaren. En dan zo'n kekke Teppaz erbij. Hip heur.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:17 schreef Pauper_Penispijper het volgende:
Ja het lijkt wel een nieuwe hype/trend aan het worden.
1. Dat is onzin.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht dat de DAC zo standaard en simpel is dat een beetje geluidskaart een goede DAC heeft?
Van de XFi vind ik het erg prettig dat die de percussie mooi weergeeft.
En een extern kastje als bijv een Emu 0204 die met USB is aangesloten?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:31 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
1. Dat is onzin.
2. Je computer is een bron van enorme storing.
Ik zo normaal coaxiaal digitaal transport adviseren want dat is iets beter dan optisch.
Maar vanaf computer naar DAC zou ik zelfs optisch doen. Ben je met een Soundblaster Live klaar.
Die heeft een optische out.
Alleen dan een leuke dac kopen.
Maar in een PC zit allemaal hoogfrequent rommel en dat is nooit helemaal fijn voor het analoge stukje.
Ja dat is al wat beter. EMU staat sowieso onder studio mensen wel bekend om zijn goede DAC en processing. Al 15 jaar geleden hadden die super samplers met een op dat moment onovertroffen geluid.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:42 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En een extern kastje als bijv een Emu 0204 die met USB is aangesloten?
Ok, ik wil nl een externe geluidskaart (ivm gebrek aan ruimte), gebruik nu gewoon de soundchip op het moederbord. Het is voornamelijk gewoon voor het luisteren van muziek, reviews gaan bijna alleen maar over recording namelijk, niet echt afspelen dus vandaar dat ik twijfelde.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:47 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dat is al wat beter. EMU staat sowieso onder studio mensen wel bekend om zijn goede DAC en processing. Al 15 jaar geleden hadden die super samplers met een op dat moment onovertroffen geluid.
Tsja als studiomensen er blij mee zijn dan is een "simpele luisteraar" dat meestal ook wel.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:53 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ok, ik wil nl een externe geluidskaart (ivm gebrek aan ruimte), gebruik nu gewoon de soundchip op het moederbord. Het is voornamelijk gewoon voor het luisteren van muziek, reviews gaan bijna alleen maar over recording namelijk, niet echt afspelen dus vandaar dat ik twijfelde.
Ja, en ook te serieus voor KLB.quote:
Zeur niet, niemand dwingt jou om deze draad te volgen.quote:Ja, en ook te serieus voor KLB.
Dat is wat jij denkt.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 00:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
niemand dwingt jou om deze draad te volgen.
Ja, dat dus.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 00:16 schreef Arcadia het volgende:
Eckte edirol externe geluidskaart hierzo, eckte audiofielen weten.
Beter dan "topic". Zeg dan op zijn minst onderwerp. Mensen die het Engels slecht beheersen, minstens 99% van de Nederlanders, gebruiken beter geen Engelse woorden.quote:Sowieso 'draad'...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |