De originele cd klinkt vaak net iets beter. Tenzij je een image of wav bestanden downloadt natuurlijk.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:27 schreef Fuszy het volgende:
Ik koop die dingen ook niet om te gebruiken. Het is eerder een verzamelobject, en daarnaast hang ik de mooie platen op. Je kan je ook wel afvragen waarom iemand cd's koopt terwijl je ze kan downloaden, al dan niet gratis of betaald.
Ik kende vroeger iemand die had zo'n ouderwetse bandrecorder in zijn achterbak gebouwd.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:29 schreef MaGNeT het volgende:
Probeer maar eens een LP af te spelen tijdens het joggen of autorijden
Da's dan het voordeel van digitale muziek: slijtvastquote:Op zondag 12 februari 2012 14:30 schreef Pharkus het volgende:
TS kan het weer eens niet hebben dat sommige mensen iets anders dan hem doen. Klinkt uit zijn mond als een grijsgedraaide langspeelplaat.
Dat geloof ik ook wel, maar ik denk dat 9 van de 10 mensen het verschil niet zou horen. Ik heb zelf al een mooie beginnende cd-collectie en naast dat ik ze af en toe de fysieke cd's laat draaien vind ik het ook een mooi gezicht om ze te hebben staan.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
De originele cd klinkt vaak net iets beter. Tenzij je een image of wav bestanden downloadt natuurlijk.
Het is te doen, volgens mij is het ook weleens onderzocht ja.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:35 schreef Henno het volgende:
Is eigenlijk al eens dubbelblind aangetoond dat het menselijk gehoor een hogere resolutie heeft dan 44100 16-bit samples per seconde? Dus of het menselijk gehoororgaan eigenlijk wel in staat is om dat verschil te detecteren? Als dat niet zo is, is de hele LP-discussie direct van de baan.
Wel mooi eigenlijk, dat ie er zo ontzettend mee bezig is wat 'normaal' is en wat voor autisten is. Jammer alleen dat het allemaal geen fuck uit maakt, iemand die een lvl 60 WoW-account heeft maar wel leuke uitstraling heeft fixt eerder chicks dan iemand die op elk dancefestival te vinden is met zijn g-star shirtjes en geen uitstraling heeft.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:43 schreef datisstom het volgende:
[..]
Ja, dat is Ritmo. Als je geen bier drinkt ben je een autist.
lvl 60quote:Op zondag 12 februari 2012 14:48 schreef Donnis het volgende:
[..]
Wel mooi eigenlijk, dat ie er zo ontzettend mee bezig is wat 'normaal' is en wat voor autisten is. Jammer alleen dat het allemaal geen fuck uit maakt, iemand die een lvl 60 WoW-account heeft maar wel leuke uitstraling heeft fixt eerder chicks dan iemand die op elk dancefestival te vinden is met zijn g-star shirtjes en geen uitstraling heeft.
Dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen, met name de laatste alineaquote:Op zondag 12 februari 2012 14:14 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Feit blijft echter wel dat de (misschien wel onverklaarbare) charme 'm juist zit in dat bezig zijn met je muziek. Het grote artwork waar ieder detail op naar voren komt, het onder de naald leggen van de plaat en de arm naar de juiste plek brengen, het om moeten draaien halverwege (of zelfs op een kwart)... Het geeft een betrokkenheid mee aan het hele luisterproces die zowel bestandjes als CD's je niet kunnen leveren. Onpraktisch, maar voor sommigen leuk.
Door de opkomst van legale muziek in digitale bestanden is de CD eigenlijk volslagen overbodig gemaakt, het heeft niet de fysieke beleving en 'echtheid' van het één en niet het gemak en de draagbaarheid van het ander. Ooit was het vooruitgang, nu is het is een flauwe compromis geworden.
heb ook geen waardeoordeel gegeven aan mijn argument 'geluiskwaliteit', gaf alleen aan dat het geluid van een kwaliteit is wat het voor mij een reden maakt om er naar te luisteren.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:44 schreef soklos het volgende:
[..]
Inderdaad. Het gaat om je ervaring daarmee. Subjectief. En daar is niets mis mee. Maar dat de kwaliteit hoorbaar hoger zou zijn, is niet waar.
Merendeel van die mensen koopt Vinyls alleen maar omdat het hip is, niet vanwege de kwaliteit of het gevoel erachter. Als het een vinyl zou zijn waarvan de bron Youtube is, zouden ze het alsnog kopen. Puur omdat het gewoonweg hip is.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:42 schreef n8n het volgende:
[..]
Zeg niet dat de kwaliteit hoger is, al is dat onder laboratoriumomstandigheden wellicht zo. Het is een totaal andere sound die ook elke keer anders is, vinyl leeft, is warmer.
Voor mij is het vergelijkbaar met de keuze tussen een boek en een ebook, kwaliteit is anders, toch vind ik een boek fijner en een ebook vaak handiger.
Jij was al cool voor hun cool waren?quote:Op zondag 12 februari 2012 16:29 schreef mymoodfentje het volgende:
Deed ik 30 jaar geleden al, hipsterfags
LP: analoogquote:an die hipsters/emo's/alto's die (ook nieuwe) muziek op LP's gaan kopen.
WAAROM?
Ik kan me nog ergens voorstellen dat je een bepaalde beroemde plaat als verzamelobject behoudt, maar gewoon bij nieuwe albums...
Je gaat toch ook geen walkman meer kopen om te gebruiken?
Mogelijk, maar de trendsetters zijn wel degelijk begonnen met het te kopen omdat de kwaliteit beter is.quote:Merendeel van die mensen koopt Vinyls alleen maar omdat het hip is, niet vanwege de kwaliteit of het gevoel erachter.
Casette digitaalquote:Op zondag 12 februari 2012 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LP: analoog
cassette: digitaal
cd: digitaal: maar met meer data dan de cassette
Allemaal leuk en aardig, maar je gaat voorbij aan het feit dat een LP op z'n beurt weer last krijgt van groefslijtage, wat de geluidskwaliteit achteruit laat hollen. Een CD bestaat uit pure digitale informatie die nooit zal veranderen.quote:Op zondag 12 februari 2012 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LP: analoog
cassette: digitaal
cd: digitaal: maar met meer data dan de cassette
Get it?
Bij de LP is er geen dataverlies, bij de CD wel. De huidige CD-kwaliteit is onvoldoende om niets van het geluid verloren te laten gaan met het dataverlies: hiervoor zou je minstens 20-24 bit en 96 kHz moeten hebben. Het eerste getal geeft aan hoeveel data je per sample hebt, het tweede uiteraard het aantal samples per seconde.
Ik dacht het wel omdat ik had begrepen dat de data werd opgeslagen door op discrete punten ijzer al dan niet te magnetiseren maar nu ik even wat meer lees denk ik dat het inderdaad nog een analogie technologie was maar dan toch wel een erg slechte analoge technologie in vergelijking met de LP.quote:Casette digitaal
Deze man snapt het.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:23 schreef IPA het volgende:
Ik koop ze ook. CD's kun je zelf branden, LP's niet. Dus als ik muziek echt wil 'hebben' dan koop ik een LP. Grote hoes is veel leuker dan een cd case.
quote:Op zondag 12 februari 2012 13:17 schreef Merkie het volgende:
Ongeëvenaarde geluidskwaliteit. Slotje.
Helemaal akkoord en wij zullen het nog meemaken als wij niet vroegtijdig overlijden maar helaas gaat er nu nog geluid verloren omdat we nog voor een te lage bitdepth en sampling-rate kiezen.quote:Vroeg of laat zál een CD-uitgave van hetzelfde album de LP dus overstijgen, initieel dataverlies of niet.
Het feit dat de signaalkwaliteit met het verstrijken van de tijd niet constant blijft maakt een cassette per definitie niet digitaal.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht het wel omdat ik had begrepen dat de data werd opgeslagen door op discrete punten ijzer al dan niet te magnetiseren maar nu ik even wat meer lees denk ik dat het inderdaad nog een analogie technologie was maar dan toch wel een erg slechte analoge technologie in vergelijking met de LP.
Ik ga er nog eens wat meer over lezen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |