abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108105695
Jongeren die LP's kopen.
Naar aanleiding van een discussie die in Klaagbaak is begonnen maar die al snel te serieus en te technisch werd voor dit forumhoekje.
Hier kan naar hartelust worden gediscussiëerd over het verschil in kwaliteit tussen verschillende geluidskaarten, hoofdtelefoons, speakers, versterkers en audioformats (mp3, flac, 16/44 vs. 24/96) enzovoorts.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 18 februari 2012 @ 00:33:06 #2
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_108105770
En dit noem je een OP? :{
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
  zaterdag 18 februari 2012 @ 00:33:44 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108105798
Ik zou best een audiofielen hoekje willen op FOK! :@
pi_108105802
Ik was nog bezig.
Ik moest het even snel aanmaken om een link te hebben voor het andere topic.
#NoDAPL
pi_108105836
quote:
Ik zou best een audiofielen hoekje willen op FOK!
Ik ook. Het is maar wat interessant om ervaringen met en kennis over geluidsinstallaties uit te wisselen
#NoDAPL
  zaterdag 18 februari 2012 @ 00:35:31 #6
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_108105860
Dit wordt snel een headphone topic. Dat snap je zelf ook wel?
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
pi_108106360
Laat ik het even aftrappen. Welke versterking raden de audiofielen aan voor mijn eenvoudige systeempje met een Soundblaser XFi pro (USB) en een Sennheiser HD598?
#NoDAPL
pi_108106928
Ik download alleen maar vinylrips in flac formaat.
pi_108108150
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 00:35 schreef dikkebroekzak het volgende:
Dit wordt snel een headphone topic. Dat snap je zelf ook wel?
Een Hoofdtelefoon heeft al meteen meer presence omdat het zo dicht op je gehoor ligt. k ben zelf geen fan van koptelefoons.
.. was in use.
pi_108108223
Er is een site waar een elektrotechnicus gehakt maakt van alle audiofiele mythes. Kan hem alleen even niet vinden, iemand?
pi_108108260
Een beetje audiofiel is natuurlijk nergens zonder een verguld lichtnet inclusief high-end filters. Goed geluid begint immers met een zo zuiver mogelijke sinusgolf.

http://www.kempelektroniks.com/
pi_108108295
Dat speakers worden getest met een sinus "sweep" in een speciale kamer vind ik ook zinloos. Muziek is namelijk veel complexer.

[ Bericht 3% gewijzigd door Snowfish op 18-02-2012 03:07:41 ]
.. was in use.
pi_108108545
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 02:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er is een site waar een elektrotechnicus gehakt maakt van alle audiofiele mythes. Kan hem alleen even niet vinden, iemand?
Ik weet denk ik wel welke je bedoelt.... iets van 'bleem' ofzoiets....

Kan 'm ook niet vinden ;(
pi_108108551
Ja zoiets inderdaad, misschien is ie er mee gestopt.
pi_108108584
Deze denk ik :)

http://www.breem.nl/
pi_108108666
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 03:29 schreef Faxie het volgende:
Deze denk ik :)

http://www.breem.nl/
Als ie nou niet zo'n kut site had gehad, had ik nog naar m willen luisteren ;(
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_108108715
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 02:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
I don't give a fuck - een LP klinkt 10× mooier dan CD, FLAC of whatever in mijn oren. Het gekraak van een LP? Imperfectie = perfectie ^O^
pi_108108766
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 04:11 schreef Nemephis het volgende:

[..]

I don't give a fuck - een LP klinkt 10× mooier dan CD, FLAC of whatever in mijn oren. Het gekraak van een LP? Imperfectie = perfectie ^O^
Deze man weet.

Tevens: tape hiss O+
full stops and exclamation marks
  zaterdag 18 februari 2012 @ 12:34:26 #19
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108112726
Een beetje audiofiel kan natuurlijk niet zonder een goede site om de lokatie van de speakers te berekenen.

http://www.cardas.com/con(...)agestring=Room+Setup
pi_108115393
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:34 schreef Daniel1976 het volgende:
Een beetje audiofiel kan natuurlijk niet zonder een goede site om de lokatie van de speakers te berekenen.

:D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator zaterdag 18 februari 2012 @ 14:34:33 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_108116326
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:34 schreef Daniel1976 het volgende:

Leuk om te zien dat zelfs audiofielen met enorm gecontroleerde apperatuur, nog wiebelende platen hebben :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_108116786
Ik heb altijd het idee dat het surrogaat is. Als mensen lekker willen koken gaan ze keukenrommel kopen, als ze muziekbeleving willen kopen ze apparatuur. Terwijl goede muziek of een mooie hash daar veel geschikter voor zijn en een heel stuk goedkoper.

Zelf kan ik niet goed terug in kwaliteit, als ik eenmaal muziek waar ik van hou op een bepaalde manier heb laten doorkomen, dan moet het ook zo blijven doorkomen. Als ik dan het gevoel heb dat het minder doorkomt én er is een wijziging in de apparatuur dan moet dat hersteld, onafhankelijk of het daar ook daadwerkelijk aan ligt.

Het is echter lastig om er de vinger precies op te leggen en in hoge mate subjectief. Er wordt veel onzin geproduceerd wat vaak een placebo-effect zal hebben en er is veel zin die in de gegeven omstandigheden toch niet blijkt te werken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_108117387
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 04:11 schreef Nemephis het volgende:
Er bestaan vast digitale filters waarmee je hetzelfde effect kan bereiken. Digitale muziek scoort op alle technische fronten beter dan of gelijk aan analoge muziek, dus als je liever minder perfect geluid hebt (geen probleem hoor, ieder z'n voorkeuren) is dat net zo goed mogelijk met digitale muziek.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 15:15:11 #24
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108117471
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 14:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb altijd het idee dat het surrogaat is. Als mensen lekker willen koken gaan ze keukenrommel kopen, als ze muziekbeleving willen kopen ze apparatuur. Terwijl goede muziek of een mooie hash daar veel geschikter voor zijn en een heel stuk goedkoper.

Surogaat is het zeker niet. Kijk een gewoon iemand snijdt vlees met een mes van de ikea en een kok heeft een teflon gecoat mes van 500 euro wat gewoon veel langer scherp blijft en beter snijdt. Dat is nu eenmaal.
quote:
Zelf kan ik niet goed terug in kwaliteit, als ik eenmaal muziek waar ik van hou op een bepaalde manier heb laten doorkomen, dan moet het ook zo blijven doorkomen. Als ik dan het gevoel heb dat het minder doorkomt én er is een wijziging in de apparatuur dan moet dat hersteld, onafhankelijk of het daar ook daadwerkelijk aan ligt.

Het is echter lastig om er de vinger precies op te leggen en in hoge mate subjectief. Er wordt veel onzin geproduceerd wat vaak een placebo-effect zal hebben en er is veel zin die in de gegeven omstandigheden toch niet blijkt te werken.
De mate van subjectiviteit is niet zo hoog als wat je denkt.

Het is logisch dat een een klein beetje stereo met losse speakers beter klinkt dan een sanyo koekblik.
Dan is het ook weer logisch dat een wat duurdere speaker van bijvoorbeeld MDF beter klinkt dan een speaker van spaanplaat. Want hoe zwaarder de kast hoe minder er mee kan trillen. (en dan heb ik het voor het gemak nog even niet over de units die er in zitten).

Verschil in kwaliteit zul je gewoon moeten erkennen.
Een Rolls Royce rijdt ook gewoon beter dan een suzuki alto. Het kan zijn dat je er geen waarde aan hecht. Maar het is erg vaag om te zeggen dat een suzuki even goed rijdt als een rolls. Uiteindelijk brengen ze je allebei van A naar B ja, maar daar houdt het mee op.

Helaas kost ook bij audio de laatste 20% kwaliteit 80% van de prijs. Dat is met veel dingen zo.

En als je dan in het hoge segment zit, ja dan komt er veel subjectiviteit bij kijken, dat klopt helemaal.
Wil je dat iets strak klinkt zoals het opgenomen is (dus zo natuur getrouw) of wil je dat het lekker klinkt (wat aangedikt).

Als je uitgaat van hoe het bedoeld is, dan is het iets simpeler. Neem iemand met een chello, laat die spelen in je huiskamer. Zorg dat je een nagenoeg perfecte opname hebt van hetzelfde chello stuk en het geluid uit je stereo moet gewoon idealiter hetzelfde klinken uit de stereo als dat de persoon live chello speelde in jouw huiskamer.

In de praktijk komt er idd ook veel smaak of subjectiviteit bij kijken. Ik hou bijvoorbeeld meer van mosfet versterkers terwijl hele volksstammen zweren bij buizen. En ik vind buizen te rommelig. Sommige mensen willen alleen klasse A versterkers (dat zijn van die dingen waar je een ei op kunt bakken) en anderen vinden klasse A/B weer prettiger klinken. Dat is hetzelfde als dat de ene persoon zweert bij een Rolls Royce en de andere bij een Maybach.

Maar in alle gevallen heb je het toch over een bepaald kwaliteitsniveau.
pi_108117807
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:15 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Surogaat is het zeker niet. Kijk een gewoon iemand snijdt vlees met een mes van de ikea en een kok heeft een teflon gecoat mes van 500 euro wat gewoon veel langer scherp blijft en beter snijdt. Dat is nu eenmaal.

Maar een kok met een mes van de Ikea zal waarschijnlijk een lekkerder gerecht maken uiteindelijk dan een gewoon iemand met een teflon gecoat mes van 500,-....

Na een bepaalde prijsgrens wordt het hocus spocus gehalte wel erg hoog in de audio wereld hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')