heb ook geen waardeoordeel gegeven aan mijn argument 'geluiskwaliteit', gaf alleen aan dat het geluid van een kwaliteit is wat het voor mij een reden maakt om er naar te luisteren.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:44 schreef soklos het volgende:
[..]
Inderdaad. Het gaat om je ervaring daarmee. Subjectief. En daar is niets mis mee. Maar dat de kwaliteit hoorbaar hoger zou zijn, is niet waar.
Merendeel van die mensen koopt Vinyls alleen maar omdat het hip is, niet vanwege de kwaliteit of het gevoel erachter. Als het een vinyl zou zijn waarvan de bron Youtube is, zouden ze het alsnog kopen. Puur omdat het gewoonweg hip is.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:42 schreef n8n het volgende:
[..]
Zeg niet dat de kwaliteit hoger is, al is dat onder laboratoriumomstandigheden wellicht zo. Het is een totaal andere sound die ook elke keer anders is, vinyl leeft, is warmer.
Voor mij is het vergelijkbaar met de keuze tussen een boek en een ebook, kwaliteit is anders, toch vind ik een boek fijner en een ebook vaak handiger.
Jij was al cool voor hun cool waren?quote:Op zondag 12 februari 2012 16:29 schreef mymoodfentje het volgende:
Deed ik 30 jaar geleden al, hipsterfags
LP: analoogquote:an die hipsters/emo's/alto's die (ook nieuwe) muziek op LP's gaan kopen.
WAAROM?
Ik kan me nog ergens voorstellen dat je een bepaalde beroemde plaat als verzamelobject behoudt, maar gewoon bij nieuwe albums...
Je gaat toch ook geen walkman meer kopen om te gebruiken?
Mogelijk, maar de trendsetters zijn wel degelijk begonnen met het te kopen omdat de kwaliteit beter is.quote:Merendeel van die mensen koopt Vinyls alleen maar omdat het hip is, niet vanwege de kwaliteit of het gevoel erachter.
Casette digitaalquote:Op zondag 12 februari 2012 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LP: analoog
cassette: digitaal
cd: digitaal: maar met meer data dan de cassette
Allemaal leuk en aardig, maar je gaat voorbij aan het feit dat een LP op z'n beurt weer last krijgt van groefslijtage, wat de geluidskwaliteit achteruit laat hollen. Een CD bestaat uit pure digitale informatie die nooit zal veranderen.quote:Op zondag 12 februari 2012 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LP: analoog
cassette: digitaal
cd: digitaal: maar met meer data dan de cassette
Get it?
Bij de LP is er geen dataverlies, bij de CD wel. De huidige CD-kwaliteit is onvoldoende om niets van het geluid verloren te laten gaan met het dataverlies: hiervoor zou je minstens 20-24 bit en 96 kHz moeten hebben. Het eerste getal geeft aan hoeveel data je per sample hebt, het tweede uiteraard het aantal samples per seconde.
Ik dacht het wel omdat ik had begrepen dat de data werd opgeslagen door op discrete punten ijzer al dan niet te magnetiseren maar nu ik even wat meer lees denk ik dat het inderdaad nog een analogie technologie was maar dan toch wel een erg slechte analoge technologie in vergelijking met de LP.quote:Casette digitaal
Deze man snapt het.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:23 schreef IPA het volgende:
Ik koop ze ook. CD's kun je zelf branden, LP's niet. Dus als ik muziek echt wil 'hebben' dan koop ik een LP. Grote hoes is veel leuker dan een cd case.
quote:Op zondag 12 februari 2012 13:17 schreef Merkie het volgende:
Ongeëvenaarde geluidskwaliteit. Slotje.
Helemaal akkoord en wij zullen het nog meemaken als wij niet vroegtijdig overlijden maar helaas gaat er nu nog geluid verloren omdat we nog voor een te lage bitdepth en sampling-rate kiezen.quote:Vroeg of laat zál een CD-uitgave van hetzelfde album de LP dus overstijgen, initieel dataverlies of niet.
Het feit dat de signaalkwaliteit met het verstrijken van de tijd niet constant blijft maakt een cassette per definitie niet digitaal.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht het wel omdat ik had begrepen dat de data werd opgeslagen door op discrete punten ijzer al dan niet te magnetiseren maar nu ik even wat meer lees denk ik dat het inderdaad nog een analogie technologie was maar dan toch wel een erg slechte analoge technologie in vergelijking met de LP.
Ik ga er nog eens wat meer over lezen.
Mensen die een slecht gehoor hebben en met een MP3-spelertje naar muziek luisteren en dan nog vals meezingen ook.quote:Audiofielen
Daar zit wat in.quote:Het feit dat de signaalkwaliteit met het verstrijken van de tijd niet constant blijft maakt een cassette per definitie niet digitaal.
Tja, en ik ben verder heus geen audiokenner, maar iedereen weet dit toch? Digitale informatie kan niet achteruitgaan, hooguit verdwijnen. Iets werkt 100% of 0%, een tussenweg bestaat niet. Een cassette met een opname van twintig jaar oud zal het gewoon doen, maar de kwaliteit is duidelijk aangetast, omdat een deel van het magnetisme verloren is gegaan en daarmee informatie.quote:
We maken het al mee. Draai maar een CD uit de late jaren '80 en daar direct achteraan een LP-versie die in hetzelfde jaar gemaakt is, en het liefst in de tussentijd ook nog vaak afgespeeld. Dat gaat niet meevallen.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helemaal akkoord en wij zullen het nog meemaken als wij niet vroegtijdig overlijden maar helaas gaat er nu nog geluid verloren omdat we nog voor een te lage bitdepth en sampling-rate kiezen.
Ritmoquote:Op zondag 12 februari 2012 17:26 schreef BoerBert het volgende:
Ritmo moet weet zeiken omdat het zogenaamd ouderwets isIs je vriendje Armin overgestapt op digitaal ofzo?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |