fathank | woensdag 8 februari 2012 @ 10:01 |
Vervolg van: Deel 3: Winterbanden aanschaffen En hier gaan we verder. | |
fathank | woensdag 8 februari 2012 @ 10:02 |
| |
JeMoeder | woensdag 8 februari 2012 @ 10:17 |
Kan de TT aangepast worden? Het gaat al lang niet meer over winterbanden, maar over users en hun zgn. 'driving skills'. | |
NiGeLaToR | woensdag 8 februari 2012 @ 13:09 |
Ik heb winterbanden op mijn auto laten monteren. De banden liggen om 18" velgen en hebben een relatieve hoogte van /45. Als je dan echt door serieuze sneeuw rijdt, zoals afgelopen weekend dan verzamelt zich sneeuw in de velg. Dit smelt 'n beetje en bevriest daarna. Vervolgens draai je de snelweg op en heb je een slingerend stuur - door de onbalans veroorzaakt door de ijsvorming in m'n velg. Probeer dit dan maar weg te krijgen terwijl het nog -10 is en alles wat je qua heet water gebruikt alsnog in 5 min bevriest. Dit pleit er voor dat als je in echte sneeuw omstandigheden gaat rijden dat je dit liever op stalen velgen doet met banden die meer hoogte hebben. Heb je veel kleinere kans op dit probleempje ![]()
| |
ZwartmetSuiker | woensdag 8 februari 2012 @ 13:16 |
Ik heb tot nu toe nog geen momenten gehad waarbij ik last had van mijn zomerbanden, alleen op momenten waarbij ik express meer gas geef in de bochten. | |
NiGeLaToR | woensdag 8 februari 2012 @ 13:56 |
Stel dat winterbanden in volle sneeuw 20% meer grip en -20% remweg geeft - dan is dat even vervelend als je 0% grip hebt doordat het gewoon volledig ijs is. Het grootste verschil is dat sneeuw niet aan een winterband blijft plakken en je dus profiel hebt. In bochten, met remmen en accelereren dan zal een auto uitgerust met winterbanden dus een voordeel hebben. Dit is eenvoudig te verspelen door dan simpelweg harder te gaan rijden natuurlijk ![]() Ik merk zelf dat hele brede winterbanden slechter werken dan smalle winterbanden met sneeuw omstandigheden. Best kans dat een smallere zomerband op dezelfde auto beter presteert in de sneeuw dan een flink brede winterband. Rally racen in sneeuw/ijs gaat ook met smalle bandjes: ![]() | |
Leipo666 | woensdag 8 februari 2012 @ 13:58 |
afgelopen dagen een leenauto met zomerbanden meegekregen en dan merk je toch weer duidelijk het verschil: een klein laagje slush is al genoeg om de ESP in te laten grijpen en af en toe een licht slipgevoel in bochten gelukkig nu weer mijn eigen auto met winterbanden terug: wereld van verschil ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 8 februari 2012 @ 14:10 |
Maf, want er ligt geen sneeuw meer, behalve in woonwijken en ik neem niet aan dat je er met meer dan 50 door heengaat ![]() | |
Leipo666 | woensdag 8 februari 2012 @ 14:14 |
nee, maar met 30 kun je een auto ook al laten glijden hoor ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 8 februari 2012 @ 16:39 |
Waar, je merkt het inderdaad wel, maar daar is voor mij ook alles mee gezegd. Met dit soort snelheden en bij gebrek aan verse sneeuwval en ijs en daarnaast nog volkomen drooggereden en schone grote wegen denk ik dat de verschillen maar heel af en toe merkbaar zijn. Even een eigen ervaring die niet per se representatief hoeft te zijn. Ik heb zomerbanden met voldoende profiel en een niet al te zware auto (840 kilogram), ik ging proberen te remmen en snel op te trekken op een ijzige weg (uiteraard wel waar dat kon) en ik moet zeggen dat grip me meeviel net als de tractie en het slippen. Uiteraard doen winterbanden het hier veel beter, maar al met al viel het me mee. | |
Mikkie | woensdag 8 februari 2012 @ 17:28 |
Daar sta je niet snel bij stil inderdaad, die ijsvorming op de velg. Lijkt me knap vervelend. Blij dat ik gewoon ordinair 15" steelies heb voor de winter ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 11 februari 2012 @ 00:19 |
Een Citroen 2CV of ook welbekend als de Eend is onverslaanbaar in de sneeuw. | |
Yoda87 | zondag 12 februari 2012 @ 14:17 |
Dit is dus zo'n onzin. Als ik rustig aan doe met mijn RWD heb ik ook nergens last van, maar plankgas doet ie ook rare dingen in de sneeuw. | |
FkTwkGs2012 | zondag 12 februari 2012 @ 14:18 |
zeker. totdat er een vrachtwagen doorglijdt - zo over je eendje heen. | |
fruityloop | maandag 13 februari 2012 @ 08:09 |
Ik kreeg tijdens rijles ooit es een klomp klei aan de binnenkant van de velg, dat was een heel apart gevoel. Uiteindelijk zijn we maar gestopt om het er tussenuit te peuteren. We reden op een binnenweg, tijdens de bietencampagne, dus dat hadden we aan kunnen zien komen.. ![]() | |
Sweetpea8472 | dinsdag 14 februari 2012 @ 12:19 |
Ik wel... Nieuwe auto: nog geen winterbanden. Nu woon ik buiten (aan een landweggetje) en over de "grote" weg is het geen enkel probleem (met normaal winterweer). Maar als ik in de berm moest om een auto te passeren (weg is ongeveer 1 1/2 auto breed, dus berm rijden is bijna een must) was het erg lastig om eruit te komen met de zomerbanden! Afgelopen vrijdag heb ik er winterbanden onder laten leggen (op de originele stalen velgen, de zomerbanden gaan op lichtmetalen velgen in het voorjaar). | |
Falco | dinsdag 14 februari 2012 @ 17:44 |
Tot volgend jaar weer iedereen. Zomer- vs. winterbanden blijft een leuke discussie ![]() | |
Sweetpea8472 | woensdag 15 februari 2012 @ 07:33 |
De winter is nog niet voorbij! Het wil in Maart ook nog wel eens behoorlijk winteren ![]() | |
leolinedance | woensdag 15 februari 2012 @ 08:31 |
Volgend jaar weer twee weken winterweer ![]() Ik heb tijdens die twee weken vorst geen enkel probleem ondervonden met mijn goede zomerbanden ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 15 februari 2012 @ 08:47 |
Beter niet! Ben er klaar mee. | |
fruityloop | woensdag 15 februari 2012 @ 08:52 |
Overbuurman met leasebak + winterbanden reed 's morgens regelmatig slippend en driftend voor mijn vriendin de straat uit de afgelopen weken, terwijl zij, met winterbanden en een iets rustiger rechtervoet geen enkel probleem had. Daaruit blijkt voor mij wel hoeveel belangrijker die organische massa achter het stuur is, dan de paar cm² zomer/winter rubber op de weg. ![]() | |
j0rrit | zaterdag 3 maart 2012 @ 17:14 |
Vinden jullie het ook tijd worden om de winterbanden te verruilen voor zomerschoeisel? Met de huidige temperaturen van +10 graden vind ik het onzinnig worden om op zachte winterbanden te blijven rijden. Gevoelsmatig slijten deze nu onnodig. Aankomende week wordt het wel weer iets kouder, vandaar dat ik nu twijfel. Wat denken jullie? | |
Mikkie | zaterdag 3 maart 2012 @ 17:30 |
Ik heb ze er alweer onderuit. Wil ze er eigenlijk alleen onder hebben als 't weer echt bagger is, dus hooguit 2 à 3 maanden per jaar. De vooruitzichten zijn prima en dikke sneeuw verwacht ik niet meer, dus de zomersloffen liggen er alweer onder. Ik ga inderdaad niet m'n zachte compound aan stront rijden voor die ¼% kans op sneeuw. | |
RealBizkit666 | zaterdag 3 maart 2012 @ 17:33 |
Ik heb al 1,5 week de zomersloffen eronder liggen. ![]() | |
Hyperdude | zaterdag 3 maart 2012 @ 19:15 |
Heb ze er nog lekker onder. as. week kan het in NL 's ochtends nog vriezen vlgns buienradar en eind van de week moet ik naar Lugano en terug. En idd. max. temp heb ik ook al boven de 10 graden gezien. maar als ik 's ochtends vertrek is het max 8 graden tot nu toe en 's avonds na 17/18 uur rij ik weer terug. Dan is het meestal ook alweer aan het afkoelen. Als de verwachting voor komende week zo zou zijn als de afgelopen week is geweest ![]() | |
Metalfreak | zaterdag 3 maart 2012 @ 19:21 |
Ik heb ze er ook nog onder, moet nog eerst mijn zomervelgen laten restaureren namelijk... | |
speedy133 | zaterdag 3 maart 2012 @ 19:35 |
Ik heb ook een setje winterbanden onder mijn opel insignia. Afgelopen periode veel plezier van gehad, maar ze mogen nu weg. Iemand interesse ? Meld je via een pm met je emailadres dan stuur ik je de foto's | |
Mikkie | zaterdag 3 maart 2012 @ 20:05 |
Vanmiddag ook gewoon 12,5 graden op de temp.meter... voor mijn gewoon plakken ze dan als stroop aan de weg en rij je ze compleet aan gort. Merkte ook meteen dat m'n zomerbanden wat stijver zijn en meer grip bieden in vlot genomen bochten. | |
Dirkos1987 | zaterdag 17 maart 2012 @ 11:42 |
Is het nu weer tijd om je winterbanden te wisselen of toch nog even wachten omdat het morgens rond 0 graden is nog | |
Hyperdude | zaterdag 17 maart 2012 @ 11:46 |
Ik zou ze (in NL) lekker er af halen. ![]() | |
leolinedance | zaterdag 17 maart 2012 @ 12:13 |
Nu nog met winterbanden rijden ![]() ![]() Levensgevaarlijk buiten die week dat er sneeuw heeft gelegen! | |
RealBizkit666 | zaterdag 17 maart 2012 @ 12:17 |
Je plaat blijft vast hangen... | |
leolinedance | zaterdag 17 maart 2012 @ 16:26 |
Egoist. | |
sittingtuck | zaterdag 17 maart 2012 @ 22:35 |
Wil komende wissel naar zomerbanden zelf gaan wisselen. Van plan dit met een momentsleutel te doen. Kan iemand me een momentsleutel aanbevelen die hier geschikt voor is? Niet te duur, maar ook geen chinese rommel? | |
Palomar | zaterdag 17 maart 2012 @ 22:50 |
Zag toevallig dat ze vanaf vandaag bij de Aldi een momentsleutel te koop hebben voor 2 tientjes oid. Volgens mij voldoet dat prima. Gebruik zelf overigens geen momentsleutel. Gewoon stevig aandraaien met een kruissleutel en na een paar ritjes nog even alle bouten nalopen voor de zekerheid. | |
RealBizkit666 | zaterdag 17 maart 2012 @ 23:11 |
Lichtmetaal wil je niet te stevig aandraaien, dan scheuren ze namelijk... | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 17 maart 2012 @ 23:13 |
rijdt lichtmetaal eigenlijk zuiniger, of is het echt puur voor het idee | |
RealBizkit666 | zaterdag 17 maart 2012 @ 23:27 |
Het zal wel iets schelen, maar met de gewichten van de huidige auto's is dat vrijwel niet merkbaar. ![]() | |
gateway | zondag 18 maart 2012 @ 11:05 |
Hmmz, eigenlijk vindt ik het ook wel tijd weer naar zomerbandjes te wisselen... Mjah zit in DLD dus ff uitzoeken of dat al mag. Tevens ff kijken hoe de bandjes eraan toe zijn, als er 2 al bijna versleten zijn dan rijdt ik die eerst maar gewoon op ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 18 maart 2012 @ 11:57 |
Lijkt mij dat er in Duitsland weinig winterse omstandigheden. | |
fruityloop | zondag 18 maart 2012 @ 14:50 |
Mwoa, in het zwarte woud is de nachttemperatuur nog maar 1 graad boven nul, dus als je daar 's ochtends vroeg op pad moet, kan je er nog wel wat voordeel van hebben. ![]() | |
Anne | zondag 18 maart 2012 @ 14:53 |
Duitsland kent geen vaste periode waarin winterbanden verplicht zijn. Ligt dus echt aan de weersomstandigheden. | |
maart78 | zaterdag 4 augustus 2012 @ 18:06 |
vandaag een mooi setje lm gekocht met banden, wisselen doe ikzelf wel | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 4 augustus 2012 @ 18:08 |
bij mij liggen ze er nog onder. sla de zomerbanden maar over ![]() | |
Mikkie | zondag 5 augustus 2012 @ 00:51 |
Heel verstandig. Met een fatsoenlijke krik ben je in drie kwartier klaar, da's makkelijk vijftig euro verdienen ![]() | |
Getwicked | donderdag 8 november 2012 @ 19:21 |
Tip: Ga naar www.google.nl voor winterbanden. [ Bericht 15% gewijzigd door blup op 08-11-2012 23:03:19 ] | |
jitzzzze | donderdag 8 november 2012 @ 19:23 |
Wat een kick ![]() ![]() | |
maart78 | woensdag 16 januari 2013 @ 17:24 |
m'n bandjes bevallen prima. voor het eerst winterbanden nu als je rwd hebt eigenlijk noodzakelijk | |
Falco | woensdag 16 januari 2013 @ 17:43 |
Ha, de winterbandenmafia is weer actief! Gister lekker met mijn zomerbandjes door de sneeuw gecrosst. Af en toe beetje heen en weer slippen, maar ben heel thuis gekomen en daar gaat het om natuurlijk ![]() | |
maart78 | woensdag 16 januari 2013 @ 17:47 |
ja met 30km per uur, iedereen ophouden | |
jitzzzze | woensdag 16 januari 2013 @ 17:50 |
+1. Nee, met 70/80. Net als de rest van het verkeer ![]() | |
Falco | woensdag 16 januari 2013 @ 17:52 |
Mijn voorganger ging ook niet harder ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 16 januari 2013 @ 17:53 |
Het is een beetje een herhaling van zetten, want het volgende heb ik al eens gezegd, maar ik heb de auto niet nodig voor woon-werk verkeer. Na die sneeuwbui van gisteren zijn de grote wegen hier (Zuid-Holland) sneeuwvrij en er is gestrooid. Ik zou dus alleen winterbanden nodig hebben in mijn woonwijk, daar ga ik ze echt niet voor aanschaffen. ![]() | |
maart78 | woensdag 16 januari 2013 @ 18:10 |
nouja iedereen moet het voor zich bepalen natuurlijk. ik ben er blij mee | |
2cv | woensdag 16 januari 2013 @ 18:34 |
Mijn ervaring is dat je ook ineen woonwijk weg kan glibberen. Ik heb er eens een auto mee total-loss gereden (economisch dan ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 16 januari 2013 @ 19:00 |
Is ook zo, maar ik woon echt aan het begin daarvan, bovendien rijd ik er 5 km/u vanwege spelende kinderen. Dus schade met die snelheid...het kan, maar dat risico neem ik dan maar ![]() | |
KeesBromfiets | woensdag 16 januari 2013 @ 19:03 |
Winterbanden, vind ze super fijn, zeker beter dan die bandjes met 3mm profiel. Is wel leuk als je nergens haast mee hebt en op een parkeerplaatsje crost, verder is het gewoon kut met 3mm profiel op zomerbanden. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, en is de extra grip zeer welkom, zeker bij een oudere auto zonder abs. | |
KeesBromfiets | woensdag 16 januari 2013 @ 19:04 |
Zeker nog nooit op de snelweg geweest zonder dat een schuiver vooruit is gereden? | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 16 januari 2013 @ 19:13 |
Lees mijn eerdere post eens vrind, ik heb het over mijn persoonlijke situatie, ik kan kiezen wanneer ik wel of niet met de auto ga, dus in mijn geval zijn winterbanden overbodig. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 23:12 |
Ze waren een dag nuttig en wie weet komt er nog zo'n dag dit jaar. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 23:25 |
Ik woon in Den Haag, ligt hier nog zat sneeuw in de straten. En de hoofdweg rond 7uur is ook gewoon nog glad Hier winterbanden, automaat in sneeuwstand | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 23:43 |
Als ik jou was zou ik spijkerbanden nemen. | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 07:03 |
En vannacht zijn hier binnenwegen die ik moet rijden weer dicht gesneeuwd. Ik heb er toch echt al meer dan 1 dag plezier aan gehad. ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:33 |
Ik heb nog geen moment gedacht: "Had ik maar winterbanden". | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:01 |
Net zag ik weer iemand die niet weg kwam van de parkeerplaats met de zomerbandjes. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:07 |
Ik hoop dat wij net als andere EU landen ook de verplichting krijgen op winterbanden te rijden | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:08 |
Verplichting? Laat mensen zelf beslissen wat ze onder hun auto willen gooien? Daarnaast is het in Duitsland en Oostenrijk ook niet verplicht hoor. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:10 |
Echt wel! | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:10 |
Nee. Als het 17 graden is op 3 Februari, dan hoeft er echt geen winterrubber onder te liggen. Je moet je banden aanpassen aan de omstandigheden, en alleen bij winterse omstandigheden (een nogal relatief begrip wat altijd via de rechter bepaald moet worden), moet je M+S banden eronder hebben met minimaal 4 MM profiel. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:13 |
En wat is de omstandigheid en temp nu? | |
Hyperdude | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:14 |
Dan moet je harder rijden, of harder denken. ![]() Verplichting winterbanden is echt onzin. Als ik zie hoeveel mensen er half dichtgesneeuwd met beslagen ramen rondtuffen, is in opvoeding meer winst te halen. | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:15 |
Geen idee, heb je het de rechter gevraagd? | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:16 |
? Ga maar is lezen dan | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:18 |
Winterbanden in Duitsland In Duitsland staat het gebruik van winterbanden in de wet geregeld. Begin december 2010 zijn deze regels nog eens extra aangescherpt. Hieronder geven wij een overzicht van de verplichtingen in Duitsland. Wanneer Het is in Duitsland verplicht de auto-uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden. Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is. Welke banden In Duitsland zijn winterbanden met het sneeuwvlok symbool, M+S banden en all weather banden toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm. Voor welke voertuigen In Duitsland is het een gedragsregel voor 'motorvoertuigen'. De verplichtingen gelden dus ook voor kampeerauto's en motoren. Er is geen verplichting voor winterbanden (of sneeuwkettingen) onder caravans. Het mag wel en het levert ook voor caravans een betere wegligging op. Winteruitrusting De verplichting tot een geschikte winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof. Verkeersboetes Duitsland kent een vast boetebedrag voor het niet voeren van winterbanden in winterse omstandigheden: ¤40. Bij hinder of gevaarzetting is de boete ¤80 en 1 strafpunt (bedragen gelden vanaf 4-12-2010). ANWB adviseert Rijdt u in de wintermaanden naar of door Duitsland, rijd dan op winterbanden. Gaat u naar de bergen, neem dan ook sneeuwkettingen mee. | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:18 |
is? Jij moet lezen. Ik zeg net dat winterse omstandiheden een relatief begrip is. Alleen een rechter kan bepalen wanneer dit wel of niet is. Maar als ik nu naar buiten kijkt, dan is het helder, zijn de (snel)wegen hier goed vrij. Dus geen indicatie van winterse omstandigheden. ![]() Ik denk dat ik op de snelweg liever gewone banden eronder zou willen hebben, die kunnen namelijk meer water afvoeren dan een winterband. En niet alle mensen hoeven de besneeuwde binnenwegen te rijden waar ik wel overheen moet straks. | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:19 |
Waar is die gladheid door sneeuw dan op de meeste wegen? ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:20 |
Zie hierboven, heeft niks met de rechter te maken, maar staat gewoon in de wet | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:22 |
Hier in de straat (30km zone), hier in de hoofdstraat (50km zone) en op sommige hoofdwegen. Alleen de snelweg is "sneeuwvrij" maar met temp onder 0 kunnen die ook weer glad worden. Dat zeggen ze op de ANWB en het nieuws ook, en je voelt het ook als je er overheen loopt | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:26 |
+ is het bewezen dat winterbanden in deze omstandigheden van afgelopen week, veiliger zijn dan zomerbanden | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:26 |
Want dat is dan overal? Er zijn genoeg plaatsen waar het wel vrij is, zoals in mijn woonplaats. Als het niet glad is, hoeven ze er niet onder. Dat het glad kan worden staat daar los van. Daarom is het ook geen verplichting, en zal het die ook nooit worden. Dat je je auto moet aanpassen aan de omstandigheden heeft ook betrekking op andere zaken. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:28 |
Het is dus wel een verplichting nu! Nog niet in NL nee, en als of je onder het rijden weet waar het wel en niet glad is | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:29 |
Want? Nog harder? Ik rijd gewoon mee met iedereen, je zal mij niet betrappen op extreem langzaam rijden. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:29 |
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_ice | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:30 |
Iets wat bij -18 kan onstaan ga jij nu als argument aandragen of wat? ![]()
| |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:30 |
Omdat dit blijkbaar naar meerdere tests veiliger is En het meerijden kan prima, maar is wel link als jij bijv dan de enige bent zonder winterbanden | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:33 |
Oh ja, omdat ik wel met mijn wagen kan omgaan ben ik onveiliger? Wat een onzin, misschien moet je eens je huiswerk gaan doen ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:33 |
En hoe koud is het plaatselijk al geweest? | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:34 |
Ik had het over de remweg bij. De rest staat sneller stil dan jij op dat moment | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:34 |
-50 op Antartica geloof ik. Maar plaatselijk is niet landelijk toch? Dus het is afhankelijk van waar je rijdt of er ook daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn, maar dat wil er niet in bij je geloof ik. En degene die dat uiteindelijke bepaalt, is de rechter. Want wat voor de ene winters is, is dat voor de andere niet. Ook niet met die uitleg van een of andere vage site (alles is vaag zolang het niet de wet-site zelf is). | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:35 |
En hoe kom je er precies bij dat ik onvoldoende afstand zou houden? | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:35 |
Ja en overal ligt sneeuw in NL zo ver ik weet, en overal vriest het Dus in de regels zoals in DUI ben je dan verplicht winterbanden erop te hebben | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:36 |
Euhm. Nee. Het hoeft niet glad te zijn en niet overal ligt sneeuw. Niet op alle wegen althans. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:37 |
Zeg ik dat dan? En weet jij dan hoeveel dat moet zijn? Hier in regio Den Haag een groter gaatje overhouden heeft weinig nut. Dan gaat er iemand anders zo tussen rijden | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:37 |
Nee alleen op de stoep zeker | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:39 |
Nog steeds snap ik die discussies niet Het is bewezen dat het veiliger is, dan is het toch gewoon klaar? Net als de domme rokers, men weet dat het slecht is, maar gewoon lekker doen Kansloze figuren | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:39 |
Ja, toevallig weet ik dat wel ja. Ik weet namelijk hoe mijn wagen reageert. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:40 |
Uhuh Dat argument heeft iedereen. En toch weer veel schade de afgelopen week | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:43 |
All Weather banden kunnen ook het M+S symbool hebben. Daarom dat ze winterbanden nergens ter wereld verplicht hebben. Dus kan deze zinloze discussie nu gesloten worden. ![]() Maar het is altijd leuk om mensen met zinloze argumentatie te laten komen waarom het persé winterbanden moeten zijn. ![]() Laat iedereen zelf bepalen wat ze eronder willen leggen. Ik heb ze eronder liggen omdat ik het zelf veiliger vind, en ik weet zeker dat ik van mijn plek kom op besneeuwde parkeerplaatsen. Ze liggen er niet onder omdat andere mensen dat graag zouden willen. Autobestuurders zijn meestal oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat ze doen. | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:45 |
Waarom zie je niet in dat je ook op normale banden prima kan rijden? | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:06 |
Hier sneeuwt het nu Goh ben ik blij met mijn winterbanden. Kost mij maar ¤20 om ze erop te zetten ( velg+band set voor ¤100 ) Toedels | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:11 |
Koop een taart en ga het vieren. Voor mij is het gratis. ![]() Goedkoop = duurkoop. Zeker als je winterbanden zo belangrijk vind. Want ik neem aan dat je voor die prijs niet degene die als beste uit de test van 2012 kwamen eronder hebt liggen. Hypocriet die je bent. Doei. | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:12 |
100 EUR voor een band en velg? Dat kan nooit veel soeps zijn. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:13 |
Ik nam ze over bij kopen van deze auto, half seizoen oud, dus waar heb je het over ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:16 |
Oja, No.3 van de top 100 dit seizoen, kan je zelf uitzoeken welke ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:17 |
Populairste is niet de beste. Daarnaast weet ik je formaat band niet. En aangezien er maar een top 15 is van banden die daadwerkelijk getest worden praat je gewoon onzin. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:23 |
Uhuh, en toch staat hij in die lijst [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2013 10:24:49 ] | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:25 |
Top 100: http://www.winterbanden-365.nl/populaire-winterbanden-kopen.html De nummer 3 van daar, staat nergens in de top 3 van daadwerkelijke geteste banden hier: http://www.winterbanden-365.nl/winterbanden-test/2012.html Geen enkele reviewer test 100 banden in alle verschillende maten natuurlijk. ![]() Maar goed, het is geen slechte band. Maar ga dan niet roepen dat je er 100 euro voor betaald hebt, want als je ze bij een auto koopt, vind ik 100 euro zelfs veel te veel. Ik heb altijd de winterbanden er gratis bij gekregen toen ik een auto kocht. Die 100 euro is geen realistische prijs voor een nieuwe set fatsoenlijke banden. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:32 |
Gratis winterbanden? Nog FF Hier laatst ( 10-10-2012 ) gloed nieuwe Skoda Octavia Station full-option gekocht bij de dealer, maar voor winterbanden moest je gewoon ¤500+ betalen voor een complete set | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:34 |
En ¤100 voor band+velg is geen geld voor een set die 3mnd ervoor nieuw gekocht was. Kost je normaal dus ruim ¤500 of meer | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:38 |
Onderhandelen noemen ze dat. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:42 |
Droom lekker verder ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:46 |
Jij hebt echt een stel oogkleppen he? Alleen wat jij denkt en ervaart telt voor iedereen blijkbaar. Ik zou eens wakker worden en realiseren dat jij niet het evenbeeld voor de rest van de wereld bent. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:47 |
Waar woon je? | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:47 |
Waarom is dat relevant? | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:48 |
Wat denk je, dat verschilt nogal per regio | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:49 |
Jij bent ook geen evenbeeld voor een bepaalde regio hoor. Als je dat ermee wilt bewijzen. Maar ik snap nog steeds niet waarom dat het relevant is met betrekking tot de aanschaf van winterbanden. | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:54 |
Estolan; ooit gehoord van drijfzand? | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:55 |
Is de benzine in limburg duurder of goedkoper dan in den haag | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:55 |
Dan heb je 4x4 en tractorbanden nodig | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:56 |
Geen idee. Ik tank nooit in Nederland. ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:56 |
hoe harder je sparteld, hoe dieper je zinkt. Je zinkt momenteel vrij hard. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:57 |
Zegt genoeg | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:57 |
Uhuh Kansloos topic voor kansloze mensen | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:57 |
Dat ik hier niet tank, wil niet zeggen dat ik hier niet over de wegen rijdt natuurlijk. ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:59 |
Omdat mensen een andere mening hebben, zijn ze kansloos? Ik denk toch echt dat er dan maar 1 persoon echt kansloos is. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:00 |
Nee, maar wel dat je waarschijnlijk niet in de randstad woont | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:00 |
? Zeg ik dat dan? | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:01 |
Ik ga er mee stoppen. Ik snap nog steeds niet wat die regio er mee te maken heeft, maar dat zal wel aan mij liggen. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:01 |
Wat heeft dat met andere meningen te maken?? | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:18 |
Poser! | |
ErwinRommel | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:33 |
![]() | |
Goddelijker | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:33 |
Dames..... ![]() Laat jezelf toch niet zo kennen op internet... | |
ErwinRommel | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:33 |
| |
ErwinRommel | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:35 |
Zelf heb ik wel winterbanden nu op mijn ford s-max. Altijd gezegd dat ik ze niet hoef, totdat m'n ouders plots in Duitsland gingen wonen en we daar wel eens heengaan in de winter. Meer omdat het een verplichting is dan dat ik het wil. | |
Metalfreak | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:38 |
Ik ook, en ik rijd met winterbanden, juist omdát ik weet hoe mijn auto reageert. Je punt is? Juist als je weet hoe je auto reageert, zul je het nut van winterbanden inzien, maar goed, jou kunnen we volgens mij nooit overtuigen. | |
Goddelijker | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:41 |
Ik heb zelf ook winterbanden, moet zeggen dat ik veel meer grip heb. Soms zie ik auto's alle kanten op glijden en ik heb nergens last van. Dus voor mijn auto (zonder ABS, ESP, etc.) heeft het wel zeker nut. En nee, het is geen wondermiddel waardoor je overal ineens zonder gevaar de Vmax kan rijden. Maar het draagt wel bij aan mijn/de veiligheid. | |
dribbel79 | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:41 |
Fuck dit: maand terug winterbanden laten monteren bij Euromaster, BF Goodrich...ken het merk niet, dus prima...ik rij weg met m'n nwe bandjes, en bij exact 90 km/u beginnen de achterbanden te zingen, echt een zoemend geluid (resonantie, onwijs vervelend)...bij hogere snelheid wordt de frequentie hoger, tot aan 130 km/u, dan verdwijnt het...onder de 90 km/u geen last, perfecte band verder. Ik terug naar Euromaster, binnen de week na montage...ervaring uitgelegd, monteurs een stukje laten rijden...conclusie: de banden zijn nieuw (duh!) en het moet slijten ("de stickers zijn nog niet eens afgesleten meneer"). Enfin, 3 weken later begint het me echt te irriteren, dus ik weer terug....zelfde verhaal: "we kunnen niks vinden" + "uitlijnen en balanceren heeft geen zin" = belletje naar lease maatschappij, ik vind het kut Deze hebben vandaag meegereden en gaan nu zien wat er aan scheelt...waarschijnlijk gaan ze Euromaster sommeren om er een ander merk banden op te leggen. het voorkeursmerk van de leasemaatschappij is Michelin, 2e keus is Continetal en derde Bridgestone...dus waarom er BFG onder ligt is me een raadsel (andere merken waren niet voorradig denk ik... Wordt vervolgd.. Oh, hoi | |
ErwinRommel | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:42 |
Dat is natuurlijk een beetje onzin ![]() Zelf reed ik altijd zonder winterbanden, en beheerste mijn auto goed, ook in sneeuw en ijzel. Gaat prima zolang je de auto 100% beheerst en weet wat zijn gedrag kan zijn. Met winterbanden wanen enkele lieden zich een schijnveiligheid voor, want ze denken alles te kunnen zonder het voertuig enigzins te kennen ![]() | |
ErwinRommel | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:45 |
BF Goodrich is van Michelin ![]() Is gewoon een goed merk hoor. BFGoodrich tires have been fitted to several noteworthy historical vehicles: 1903 The first car to cross the United States was fitted with BFGoodrich tires. 1927 Charles Lindbergh's airplane, the "Spirit of St. Louis," which made the first successful non-stop flight across the Atlantic, was fitted with BFGoodrich tires. 1977 The Columbia space shuttle was fitted with BFGoodrich tires during construction. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:58 |
Mensen die nog steeds proberen duidelijk te maken dat het onzin is..... Fuckin' Posers ![]() | |
leolinedance | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:59 |
Zo, de jaarlijkse 2 sneeuwdagen zijn weer voorbij. Geen centje pijn gehad met mijn bijna nieuwe Michelin Energysavers. De winterbanden maffia zal aan mij geen cent verdienen. Sowieso trouwens gevaarlijk, die winterbanden. Op 90% van de winterdagen zijn winterbanden minder veilig dan normale banden! inb4 "onder 7 graden bla bla bla" ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:01 |
En het is al een tijd onder de 7gr En dan nog, alsof het financieel een verschil is, of 1set wb & 1set zb, en daar lang mee rijden, of steeds zb kopen. Allemaal zga even duur + ligt er al 1week sneeuw, en sneeuwde het net weer [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2013 12:02:14 ] | |
GibsonHummingbird | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:17 |
Je hebt meer grip in sneeuw, dat is waar het over gaat. | |
Marco001 | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:42 |
Dit, mijn buurman heeft geen winterbanden en zie hem in de sneeuw standaard met slippende banden wegrijden, terwijl ik daar totaal geen last van heb. En dan heeft hij volgens mij nog ESP ook (Renault Megane van c.a. 5 jaar) en ik niet. | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:54 |
En toch gebeuren er meer ongelukken in de winter met mensen die zomerbanden hebben (heb ik al vaker aangegeven hier met link). Er zijn ook genoeg patsers op zomerbanden die denken dat ze net zo hard kunnen rijden als een winterband rijder als er sneeuw op de weg ligt. | |
dribbel79 | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:13 |
Zeg ook niet dat het kutbanden zijn, ze zoemen alleen zo...dus gaan ze er ff naar kijken..verder heb ik perfect grip enzo... | |
leolinedance | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:20 |
En minder grip onder alle andere omstandigheden. | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:27 |
Tenzij het kouder is dan -2. Dan hebben de winterbanden iets voordeel op de zomerbanden. ![]() | |
Goddelijker | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:28 |
Mensen met keiharde chinese banden hebben dit ook, mensen met weinig profiel hebben dit ook, mensen met uitgedroogde banden ook, mensen met te lage bandenspanning hebben dit ook... Wat is nu je punt? | |
leolinedance | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:45 |
Ja, en met gare winterbanden heb je geen voordeel meer op sneeuw...wat is nou je punt? We vergelijken hier fatsoenlijke winterbanden en gewone banden onder gelijke omstandigheden lijkt mij... Mijn punt is dat winterbanden onzin zijn in Nederland, en eigenlijk zelfs gevaarlijker zijn dan gewone banden. Het is gewoon een propaganda verhaal. | |
GibsonHummingbird | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:48 |
Boven de 5 graden zegt men maar hoeveel is het verschil dan met zomerbanden? | |
GibsonHummingbird | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:48 |
Dan heb jij nog niet met winterbanden gereden. | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:54 |
Ja. Je hebt nog steeds niet gereageerd op de link die ik ooit geplaatst hebt waarin bewezen werd dat er meer ongelukken met zomerbandrijders gebeurd dan met winterbandrijders tijdens de winterperiode. ![]() Ik gooi hem er nog maar eens in: http://www.achmea.nl/pers(...)-minder-schades.aspx En nee, dat is geen WC Eend. Want een verzekeraar wil zo min mogelijk geld uitbetalen, en dat is onafhankelijk van de band. Maar blijkbaar moeten ze meer geld uitbetalen aan mensen die op zomerbanden reden in die periode. nog een linkje met de procenten erin: http://www.rtl.nl/compone(...)met-winterbanden.xml Mijn punt is dus dat je ongelijk hebt, en dat winterbanden wel degelijk de betere keuze zijn. Zelfs in Nederland. ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door RealBizkit666 op 18-01-2013 14:03:37 ] | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:04 |
Juist omdat ik het weet, weet ik wat ik wel en niet moet doen als het glad is. Dat kan je compenseren door winterbanden te kopen of door je gedrag aan te passen. Je gaat mij niet overtuigen nee, ik zou ze alleen maar kopen als het verplicht gesteld wordt. Ik heb duizenden km's met en zonder winterbanden gereden en ik vind het voordeel niet opwegen tegen de kosten en de moeite. | |
leolinedance | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:23 |
Zeker wel. Maar lees de literatuur er maar op na, dan kom jij er ook wel achter dat winterbanden bij een gemiddelde Nederlandse winter een slechtere keuze zijn dan gewone banden. Die paar dagen dat het sneeuwt moet je maar rustig aan doen. Dat gaat prima, zonder slippen van A naar B komen! Voor de hype deed men niet anders. Winterbanden hebben pas een licht voordeel onder nul. Alle andere dagen ben je in ieder geval veiliger op pad ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:25 |
Je maakt jezelf belachelijk nu. De statistieken (literatuur dus) wijzen namelijk anders uit. Maar houd vooral je eigen foute visie vast. ![]() | |
leolinedance | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:32 |
Laat maar zien dan! Graag een onafhankelijke expert die laat zien dat winterbanden bij een wegtemperatuur boven 0 graden al voor een veel veiliger weggedrag zorgen. | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:36 |
Een paar posts hierboven staan de links. En het gaat niet over de prestaties van de band. Het gaat erom waar meer ongelukken mee gebeuren en dat is in de winterperiode de zomerband. Over de prestaties hebben we het al gehad, en dat geloof ik allemaal best, maar de schadegevallen vertellen de realiteit op de weg, niet de prestaties. ![]() | |
leolinedance | vrijdag 18 januari 2013 @ 17:14 |
Nee hoor, hier kunnen hele andere factoren spelen. Bijvoorbeeld de leaserijders die winterbanden (met goed profiel!) krijgen. Deze mensen hebben over het algemeen al betere auto's met veel veiligheidsvoorzieningen en meer rijervaring/inschattingsvermogen. (een bron: http://krant.telegraaf.nl(...)ders.kilometers.html) | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 17:26 |
Maar dat is niet waar Leolinedance naar vraagt. Hij vraagt naar de prestaties van een band, niet naar de ongevalsstatistieken. | |
Falco | vrijdag 18 januari 2013 @ 17:30 |
Wat is het probleem om met slippende (zomer)banden weg te rijden? | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 17:54 |
Ongevalstatistieken bepalen of de winterband over het geheel veiliger is, niet de prestaties van individuele banden. Natuurlijk zijn er meer factoren. Maar dat is met zomerbanden die je gebruikt ook. Het is niet zo dat je voor elke winter even nieuwe zomerbanden eronder gooit. Daarnaast krijgen leaseauto's niet elk jaar nieuwe winterbanden hoor, ook die worden gewoon pas vervangen als dat nodig is. | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 17:56 |
Volgens mij draai je het nu om. De prestaties van een band bepalen of een band beter geschikt is in bepaalde omstandheden, niet de ongevalsstatistieken. | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 17:58 |
Het ging erover dat winterbanden in de Nederlandse winter een slechtere keuze is. Toch worden er met winterbanden minder ongevallen gemaakt dan met zomerbanden in de winterperiode. Ik weet niet waar ik het verdraai hoor. Lijkt me toch echt dat het type band waar de minste ongevallen mee gemaakt worden een betere keuze zijn. ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 18:02 |
Dat er minder ongelukken mee gebeuren is dan wel zo, maar dat bepaalt nog steeds niet welke band er beter zou zijn. ![]() Dat kan iets over veiligheid zeggen, daar kan je niet keihard uit concluderen dat het dus ook veiliger is. Om het maar te overdrijven: hoeveel ongelukken gebeuren er met bestuurders die met een blik knakworsten in hun hand rondrijden? Heel weinig natuurlijk, dus dan moet het wel veiliger zijn. ![]() | |
Tha_Duck | vrijdag 18 januari 2013 @ 18:03 |
Wat is het toch heerlijk om geen sloeber te zijn en zomer en winterbanden te hebben. Al veel pret gehad van de winterbanden, elke winter is het weer lachen om de sloebers. | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 18:05 |
Ik zou even lezen hoe ze die statistieken samengesteld hebben. Ze hebben evenveel zomerbandrijders als winterbandrijders vergleken. Mensen die het hele jaar doorrijden op zomerbanden, daar ging het aantal schade gevallen met 22% omhoog in de winter, mensen die wisselden, daar ging het percentage met 7% omhoog. Het aantal ongevallen in de zomer was bij beide categorieën hetzelfde. ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 18:14 |
Kijk, dat maakt het al een stuk duidelijker ![]() | |
leolinedance | vrijdag 18 januari 2013 @ 19:13 |
Ja dat klopt. Maar dat leaserijders, die nagenoeg allemaal winterbanden krijgen en sowieso al minder ongelukken maken in de winter beter vertegenwoordigd zijn met winterbanden helpt uiteraard ook mee in de statistieken. En zo zijn er wel meer factoren te bedenken die van invloed zijn. Dat wil dus niet zeggen dat één van ons gelijk heeft, dat houdt enkel in dat de conclusie die aan die onderzoek wordt verbonden niet correct is. Ik zou graag een goede test van de verschillende bandensoorten willen zien, daar krijg je meer duidelijkheid door ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 18 januari 2013 @ 21:45 |
Ja, maar die maken ook in de zomer minder brokken uiteraard. ![]() En ik ben het met je eens. Wil je een echt goede test, dan moet je afgesleten banden van alle soorten in alle maten nemen, nieuwe banden van alle soorten. Ik denk dat je toch wel flink wat bandjes moet testen wil je een goede vergelijking kunnen maken. Ik zou ook wel eens willen weten wat het echte verschil is tussen 2mm profiel en 8mm profiel (ongeacht het soort). Dat die laatste beter zijn, ongetwijfeld, maar ik wil de absolute waarden wel eens weten. | |
Revolution-NL | vrijdag 18 januari 2013 @ 21:54 |
Hier ook weer een verademing om na een paar jaar weer met winterbanden te rijden, het geeft zoveel comfort en je kan gewoon lekker doorrijden omdat er grip plenty is. | |
Tha_Duck | vrijdag 18 januari 2013 @ 21:55 |
Zonder met je billen bij elkaar te moeten zitten met 5km/uur. | |
Revolution-NL | vrijdag 18 januari 2013 @ 21:59 |
Dat was dus mijn vorige auto het geval. 225/45/17 met pilot Sport banden en automaat ![]() ![]() | |
JF_ | vrijdag 18 januari 2013 @ 22:25 |
Niets, zolang je tenminste niet gaat schaatsen (zijdelings wegglijden dus). Maar de grootste lol van winterbanden zit niet in het makkelijker wegrijden, alhoewel dat wel fijn is, maar in het makkelijker kunnen stoppen en sturen. Zeker op die fijne half aangevroren sneeuwpekel die nu op de binnenwegen ligt maken banden het verschil tussen redelijk normaal kunnen rijden, of stapvoets de bochten uitglijden. | |
RealBizkit666 | zondag 20 januari 2013 @ 12:20 |
Sneeuw, ijsregen en ijzel. Vandaag weer veel plezier van de winterbanden. Geen enkele weg is fatsoenlijk open hier. ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | zondag 20 januari 2013 @ 20:02 |
Hier (Leiden), zijn de grote wegen bewerkt met de sneeuwschuiver en gestrooid, de kleinere wegen kom je prima door. Makkelijker op winterbanden, niet onmogelijk op zomerbanden. | |
leolinedance | zondag 20 januari 2013 @ 21:50 |
Nog helemaal geen hinder ondervonden met mijn normale bandjes ![]() | |
Sounddragon | zondag 20 januari 2013 @ 22:44 |
Ik ook niet, met de Niksan niet, en met de Kanarie ook niet. Ja, tis glad, dus je houdt wat meer afstand en je doet een beetje mak an.. Net terug uit Nijmegen was het behoorlijk glibberig omdat het sneeuwde, was wel gestrooid, maar dan krijg je dus overal van die sporen ivbm gebrek aan verkeer. Paar keer de TC zien knipperen en één keer de ABS gebruikt omdat ik zonodig moest stoppen voor een oranje verkeerslicht op een lege T-splitsing, maar ik had ook veilig en probleemloos door kunnen rijden. | |
Heer_van_Bartolhoven | zondag 20 januari 2013 @ 23:38 |
Hoelang heb je erover gedaan als ik vragen mag? Ik zou vandaag toevallig ook naar Nijmegen gaan, maar dit is uitgesteld. ![]() | |
Sounddragon | zondag 20 januari 2013 @ 23:57 |
25 minuten, misschien 3 minuten langer als ik er normaal over had gedaan, rijd alleen maar lokale en provinciale wegen, waar je toch niet veel harder kan als de auto voor je ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | maandag 21 januari 2013 @ 00:38 |
Rijd je normaal gesproken alleen over provinciale wegen (zo ja waarom?) of alleen vandaag vanwege sneeuw? ![]() | |
NoBody122 | maandag 21 januari 2013 @ 01:11 |
Geen enkele problemen gehad zojuist, op de rit vanuit Fryslân naar Utrecht (incl. omleiding via Kampen ivm afgesloten Ketelbrug). Hier en daar aardig wat sneeuw op de weg, maar geen glibberigheden gehad. Daar moet je ook best nog wel wat moeite voor doen in een auto van 1900 KG ledig, op terreinbanden ![]() | |
Sounddragon | maandag 21 januari 2013 @ 01:32 |
Nee, da's de kortste weg vanaf hier ![]() ![]() | |
Anne | maandag 21 januari 2013 @ 06:45 |
Gisteren hebben we er 35 minuten over gedaan hoor... [ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 21-01-2013 07:47:19 ] | |
Tha_Duck | maandag 21 januari 2013 @ 08:16 |
Heerlijk die winterbanden! Het blijft een feest. En dan zit je je wel te irriteren aan huisvrouwen op zomerbanden die op een geschoven en gestrooide weg waar je 50 mag en 50 kan 15 tot 20 kilometer per uur gaan rijden. Grrrr! Je hoeft geen 75 of 50 te rijden, maar iets doorrijden.... Of op de snelweg van die angsthazen die op de 2e en 3e rijstrook rijden en als ik er dan maar rechts langsga (want 60/70 waar je 120 mag is me iets te gortig op een schone snelweg) gaan knipperen met hun lichten... Echt he.. Ik hoop dat ze winterbanden snel verplicht stellen, liefst met een rij/slip cursus erbij. Wat een stel angsthazen hier in dit apenland. Een vrouw op de radio vanmorgen: "Bij ons in Rusland ligt 1,5 tot 2,5 meter sneeuw: niks aan de hand. Hier 3 CM en het land ligt plat.". | |
Luxuria | maandag 21 januari 2013 @ 08:27 |
Wat een onzin ook om dan met de lampen te gaan knipperen. Als iemand wel harder wil rijden, laat ze dan lekker ![]() | |
Metalfreak | maandag 21 januari 2013 @ 09:08 |
Dit geeft het wel goed weer: ![]() | |
leolinedance | maandag 21 januari 2013 @ 12:15 |
Dit staat toch helemaal los van winterbanden ![]() ![]() | |
GibsonHummingbird | maandag 21 januari 2013 @ 12:16 |
![]() | |
noutie | maandag 21 januari 2013 @ 13:56 |
Veel auto's die in de winter op winterbanden rijden hebben ook zaken als ABS en ESP aan boord. Auto's die in de winter op "normale" banden rijden hebben deze systemen minder vaak. Hiermee is het voordeel niet alleen aan de winterbanden toe te schrijven. | |
RealBizkit666 | maandag 21 januari 2013 @ 14:31 |
Euhm. Waarom zouden die auto's in de zomer niet onderweg zijn? | |
noutie | maandag 21 januari 2013 @ 14:34 |
Dat zeg ik toch niet. De auto's die vaak op winterbanden staan, zijn over het algemeen de nieuwere auto's met ABS en ESP. Als je het onderzoek goed uitvoert, dan heb je twee groepen auto's met dezelfde samenstelling. Dat is hier niet het geval. Daarom kan je de resultaten ook niet geheel aan winterbanden toeschrijven. | |
RealBizkit666 | maandag 21 januari 2013 @ 14:35 |
Ik snap het niet. Heb je statistieken dat alleen nieuwere auto's op winterrubber staan, of denk je dat alleen maar? | |
leolinedance | maandag 21 januari 2013 @ 14:37 |
Ik snap het wel. Jij schreef laatst ook dat je het begreep, maar blijkbaar toch niet ![]() Goed, het is natuurlijk ook maar net wat je wilt zien en geloven he... Ter verduidelijking nogmaals: Lease auto's worden bijna altijd van winterbanden voorzien. Leaserijders maken ook minder ongelukken over het gehele jaar gezien (aantoonbaar). Het is logisch te beredeneren dat iemand die 20k of meer aan een auto uitgeeft ook wel een paar honderd Euro kan missen voor een setje winterbanden. Deze auto's zijn vaak voorzien van allerlei veiligheidssystemen. Nee, ik heb hier geen getallen van. Maar die heb jij ook niet. Dus jouw conclusie klopt niet. Zoals iemand anders al zei, je zult de banden onder exact de gelijke omstandigheden moeten testen onder allerlei verschillende omstandigheden om een fatsoenlijke conclusie te kunnen trekken. [ Bericht 15% gewijzigd door leolinedance op 21-01-2013 14:44:08 ] | |
noutie | maandag 21 januari 2013 @ 14:37 |
Hoeveel % van de starletjes van bouwjaar 1990 staat op winterbanden denk je? En hoeveel % van de BMW 325i van 2011? Zou dat percentage gelijk liggen? | |
RealBizkit666 | maandag 21 januari 2013 @ 14:39 |
Als er 10000 starlets waarvan 10% winterbanden heeft, is dat nog steeds meer, dan als er van 1000 BMW 325i er 90% winterbanden hebben. ![]() Daarom snap ik je verglijking ook niet. | |
noutie | maandag 21 januari 2013 @ 14:41 |
Dat is dan jammer, ik geef het op. Uitleg komt neer op een herhaling. | |
noutie | maandag 21 januari 2013 @ 14:44 |
In de groep zomerbanden auto's: Relatief veel Starlet zonder voorzieningen. In de groep winterbanden auto's: Relatief veel BMW met allerlei voorzieningen. Verschil tussen beide groepen: niet alleen winterbanden maar ook de voorzieningen. In de post van Leolinedance staat het ook! | |
RealBizkit666 | maandag 21 januari 2013 @ 14:45 |
Misschien dat je het niet weet, maar ESP en ABS zorgen voor een langere remweg in de sneeuw en op ijs. Dus als je dat aan boord hebt, dan heb je ook weer nadeel ten opzichte van iemand die dat niet heeft. Zo zijn er inderdaad nog wel duizenden dingen die je kunt roepen. ![]() | |
leolinedance | maandag 21 januari 2013 @ 14:45 |
Ik geef het op, nu ga je echt dom praten ![]() | |
NiGeLaToR | maandag 21 januari 2013 @ 16:10 |
![]() ESP: zorgt er voor dat je auto de kant op gaat waar je heen stuurt. Dat doet het mede door bijvoorbeeld als je naar links slipt, rechts te remmen. Remweg wordt niet langer, je gaat alleen rechtdoor, bijvoorbeeld tijdens het remmen. ABS: Zorgt dat je banden niet blokkeren. Als je banden blokkeren, rem je NIET, ABS laat je dus wel remmen. Zonder ABS kun je in theorie 5-10% (ofzo) sneller remmen, alleen omdat glad is dat alleen iets wat Jos Verstappen redt, de rest van ons klootjesvolk blokkeert en eindigt in de sloot. Winterbanden zorgen voor tractie. Je kunt, zeker op sneeuw, beter rijden. Winterbanden + ESP + ABS betekent in mijn geval dat ik vrijwel overal gewoon kan rijden en dat geen enkele bocht, geen enkele remactie direct problemen geeft. Ijsvorming is een ander verhaal, daar helpt niets tegen (alhoewel, spikes, zoals ze in Scandinavie 4-6 maanden per jaar mee rijden). Ik heb twee auto's, eentje met winterbanden, ESP en ABS en eentje met zomerbanden en alleen ABS. De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden. De tweede auto kreeg ik vanochtend niet eens van de afrit af zonder heen en weer te wiegen, gleed ik alle kanten op, werd ik opgejaagd door vrachtauto's (omdat die wel tractie hadden en ik niet) en kwam ik de parkeerplaats niet op (ja, pas na drie keer aanloopje). Auto 1 is bij stoplicht gewoon vol gas weg rijden, auto 2 is voorzicht doseren, langzaam optrekken en hopen dat er geen bergje op komt na een stoplicht. Echt, mensen die het verschil maar blijven ontkennen of beweren dat je op zomerbanden 'net zo goed kunt rijden' in de sneeuw hebben echt een blinde vlek. Dat je geen winterbanden wilt kopen is prima, maar het verschil is er echt en is merkbaar, maakt het veiliger (tenzij je dan gewoon 120 gaat rijden natuurlijk) en vooral een stuk prettiger. | |
RealBizkit666 | maandag 21 januari 2013 @ 16:25 |
Banden graven zich niet in met ABS, iets wat je wel wilt bij sneeuw. Hierdoor wordt je remweg flink verkort. Maakt ook niet uit verder... ESP doet technisch hetzelfde, alleen werkt dat ook als je niet remt. Als je ESP hebt, heb je automatisch ABS. Dus die smiley vooraan je post is een beetje overbodig als je niet snapt hoe iets werkt in de sneeuw. ![]() Oh, en ABS op ijs zorgt ervoor dat je helemaal niet remt. Op ijs rem je alleen als je wielen stil staan zodat je wielen nog iets van weerstand kunnen brengen op het ijs. Rollende wielen hebben geen weerstand op ijs. [ Bericht 10% gewijzigd door RealBizkit666 op 21-01-2013 16:31:17 ] | |
NiGeLaToR | maandag 21 januari 2013 @ 19:05 |
Ingraven in de sneeuw? Lol, een stilstaande band heeft zoveel weerstand als een ski plus dat je niet kunt sturen. Prima dat je mij er van wilt betichten dat ik het niet snap, maar daarmee insinueer je ook dat de Duitse overheid, de ADAC, de ANWB, (Anti-)slipcursus scholen en tal van andere partijen (incl verzekeraars die de schades gewoon kunnen zien) het ook allemaal niet snappen. Vandaar de smiley. Vier blokkerende banden zorgen dat je niet kunt sturen, nauwelijks remt en dus overgeleverd bent aan het dichtsbijzijnde object. Op ijs ga je met stilstaande bandjes rond en rond en rond, vast heel handig, zelfs als je remweg een meter korter is. Maargoed, helaas voor jou is ABS verplicht en de autos zonder dunnen elke winter nogal uit ![]() | |
Revolution-NL | maandag 21 januari 2013 @ 19:06 |
![]() ABS kan voor inderdaad voor een langere remweg zorgen. ESP heeft altijd nut. Over het algemeen is een auto met ABS en ESP altijd veiliger en beter controleerbaar dan een auto zonder. | |
RealBizkit666 | maandag 21 januari 2013 @ 19:17 |
Ik beweer ook nergens dat de auto zonder ABS beter controleerbaar is, alleen dat de remweg korter is. En zoek anders de filmpjes over remmen op ijs maar op. Het verschil is alleen dat je auto bestuurbaar blijft, maar dat de remweg veel langer is. Als rubber inderdaad zo glad is als een ski, san snap ik niet dat ski's en schaatsen dat aan de onderkant hebben, dat is namelijk een stuk lichter dat het materiaal dat ze nu hebben. ![]() | |
FkTwkGs2012 | maandag 21 januari 2013 @ 19:17 |
zie mij met mijn mobiel al die zomerbandjes voorbijzoeven. zoef! ![]() | |
Revolution-NL | maandag 21 januari 2013 @ 19:21 |
![]() Dit is dus niet per definitie zo, er zijn teveel variabelen omdat zomaar te kunnen stellen. | |
RealBizkit666 | maandag 21 januari 2013 @ 19:27 |
![]() Het is ook niet zo dat per definitie een auto altijd bestuurbaar blijft met ABS en ESP. Alles kan per definitie niet werken zoals het hoort natuurlijk. Met standaard ABS is de kans heel erg groot dat je remweg langer is. Ik lees namelijk net, dat nieuwere ABS systemen wielen toch altijd even laten blokkeren alvorens ze deblokkeren om dit weer op te vangen. Ik moet mijn uitspraken dus wat nuanceren. ![]() | |
2cv | maandag 21 januari 2013 @ 20:33 |
Revolution-NL | maandag 21 januari 2013 @ 20:36 |
Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur. ![]() | |
Goddelijker | maandag 21 januari 2013 @ 20:37 |
Wat zou de ANWB hebben aan een test die in het voor- of nadeel uitvalt? | |
starla | maandag 21 januari 2013 @ 20:38 |
Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbanden ![]() | |
Marco001 | maandag 21 januari 2013 @ 20:38 |
no offense, maar toen ik net even flink moest remmen in verse sneeuw met ABS zat ik daarna toch echt wel een beetje vast omdat de voorwielen zich hadden ingegraven. Besides, wel eens een rijvaardigheidstraining gedaan? Ik wel, en daarbij ook gezien dat er echt een absurd verschil is tussen remmen op ijs met en zonder abs. Gezien de sneeuw op de wegen vaak helemaal is aangereden en vaak dan net een ijsbaan word heb je met ABS(en winterbanden) dan echt wel een voordeel. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 20:39 |
Wat is er zonde aan dan? Ik heb 2sets, dus moet niet zo snel nieuwe banden, jij wel | |
starla | maandag 21 januari 2013 @ 20:41 |
En ik heb 3 sets zomerbanden man, stoer he? | |
MoriniStylr | maandag 21 januari 2013 @ 20:42 |
Als je alleen maar constante snelheden rijd op een relatief vrij rechte weg kan je dan net zo goed houten wielen onder je auto hebben volgens jouw beredenering. Het gaat juist om de grip bij remmen, optrekken en in de bochten. | |
Revolution-NL | maandag 21 januari 2013 @ 20:42 |
Sarcasm is a bitch | |
NoBody122 | maandag 21 januari 2013 @ 20:55 |
Wat jij alleen voor het gemak even achterwege laat, is dat je zomerbanden en zomerbanden hebt.. Onder één van onze bedrijfsauto's zaten zomerbanden van een goedkoop chinees B-merk, waarbij qua rijgedrag hetzelfde gold als bij de 2e auto uit jouw verhaal, in de huidige omstandigheden. Onder mijn Golf MK1 Cabrio zitten echter ook gewoon zomerbanden en die baggert normaliter (hij staat alweer een aardige poos met motorproblemen in de garage...) zo door 15 CM sneeuw. Ook vanuit stilstand. Tijdens het rijden verder ook nooit ongeplande glijpartijtjes gehad (tot dusver) ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door NoBody122 op 21-01-2013 21:17:31 ] | |
2cv | maandag 21 januari 2013 @ 21:13 |
Alleen met dat laatste heb je een punt. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 21:21 |
Je snapt wat ik bedoel lijkt mij | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 21:22 |
ABS emergency brake! | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 21:38 |
Winterbanden zijn er alleen voor het schapenvolk dat op dagen zoals vorige week dinsdag verplicht van de baas op kantoor moet verschijnen ![]() | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 21:39 |
Wat een onzin A. Ik moet niet de snelweg op maar gewoon in de stad, juist dan is het beter B. ik ga ook op wintersport | |
June. | maandag 21 januari 2013 @ 21:58 |
Ik heb pas een "nieuwe" auto waar alleen zomerbanden bij zaten. Ik vond het zonde om nog voor 1 maand winterbanden aan te schaffen, maar volgend winter komen ze er zeker op.. Zat vorige week echt te glijden bij de stoplichten en in bochten. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 22:01 |
Nee, de stad daar wil je al helemaal niet komen als er sneeuw ligt, een nog grotere chaos dan op de snelweg. Daar staan je dan uren in de file op je winterbanden. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 22:04 |
Geen problemen gehad hier. 07.45 naar werk, 08.00 aanwezig. 17.00 weer naar huis En juist dan over niet gestrooide wegen is het met WB een stuk lekkerder rijden [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2013 22:06:22 ] | |
dester_martijn | maandag 21 januari 2013 @ 22:06 |
Heb je steeds niet in de gaten dat winterbanden geen wondermiddel tegen gladheid is? Achja met of zonder plaat voor je kop, jou overkomt toch niks met winterbanden. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 22:08 |
Waar heb je het over???? | |
dester_martijn | maandag 21 januari 2013 @ 22:12 |
Over oa de discussie van vorig jaar. En nou kom je met de verplichtstelling van winterbanden... | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 22:14 |
ABS + ESP + TC + Winterbanden is in deze omstandigheden veiliger dan zomerbanden That's all En in mijn 12jaar rijervaring met gem. 50.000km per jaar heb ik nog 0x problemen gehad met gladheid en sneeuw. In NL en in de Alpen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2013 22:15:16 ] | |
OEM | maandag 21 januari 2013 @ 22:16 |
Onzin. Ik wil als het sneeuwt ook gewoon dronken van het cafe veilig naar huis kunnen rijden. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2013 @ 22:17 |
+1 ![]() | |
dester_martijn | maandag 21 januari 2013 @ 22:44 |
Dat beweert niemand ook niet. De Nederlandse winter kom je ook wel door op zomerbanden. Ik persoonlijk kies ook voor winterbanden, heb al die elektronische rotzooi, maar als je je niet voldoende aanpast helpt alle veiligheid van de wereld. Een beetje passief rijgedrag en soms doorslippen kom je de winter ook wel door met zomerbanden. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 00:03 |
Stap jij lekker in de taxi/bus als het gesneeuwd heeft, die rijden zo achterlijk dat een setje winterbanden ook niet meer helpt ![]() | |
Marco001 | dinsdag 22 januari 2013 @ 00:17 |
Tja, want zoals sommige taxi´s in de randstad rijden rijd elke taxichauffeur.. ![]() (En om je voor te zijn: Ja, ik ben een taxichauffeur(bijbaantje) en ik heb nog nooit geklaag gehoord over mijn rijstijl, alleen maar complimenten. ) | |
Heer_van_Bartolhoven | dinsdag 22 januari 2013 @ 02:44 |
Dit dus, winterbanden zijn vooral nuttig op een compleet ingesneeuwde weg of een ijsbaan. Dit laatste ben ik in NL nog nooit tegengekomen, dat eerste wel, maar er wordt gestrooid en geschoven (woon overigens wel in de Randstad) en de grote wegen zijn na de eerste spits na de sneeuw zo goed als berijdbaar met zomerbanden. Kortom ik zou wat aan winterbanden hebben gehad vorige week dinsdag en afgelopen maandagochtend. Tot nu toe wel 2 keer in het jaar en als je dan de mogelijkheid hebt om je auto te laten staan dan hinder je dus compleet niemand en kunt je zomerbanden onder je auto laten. En even voor de duidelijkheid, alle voordelen van winterbanden spreek ik dus totaal niet tegen, maar op drooggereden wegen voldoen zomerbanden prima. Je slipt en glijdt niet. De remweg is bij een noodstop 2 meter langer (volgens die ANWB tabel1), het verschil tussen bijvoorbeeld een auto met nieuwe of oude zomerbanden in de zomer is dus al groter. En ik heb in mijn geschiedenis als automobilist door anticiperen nog nooit een volle noodstop hoeven maken met een hoge snelheid. 1) http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf [ Bericht 4% gewijzigd door Heer_van_Bartolhoven op 22-01-2013 02:53:34 ] | |
leolinedance | dinsdag 22 januari 2013 @ 08:05 |
Serieus, ik ervaar geen enkel probleem met fatsoenlijke normale banden. in de winter ![]() | |
Marco001 | dinsdag 22 januari 2013 @ 10:46 |
tja, hier kom je met zomerbanden nu amper de straat uit.. besides, money wise maakt het vrijwel niks uit of je nu wel of geen winterbanden hebt. (ja, je moet een keer een setje extra velgen kopen, maar de originele velgen blijven dan wel netter.) | |
Marco001 | dinsdag 22 januari 2013 @ 10:49 |
Je ervaart wellicht geen problemen maar hebt daadwerkelijk wel minder grip. (Een v/d/ E-klasses op mijn werk wou vrijwel continu driften in bochten als ik redelijk vlot optrok, had gewoon goede Michelin zomerbanden. ) | |
Vlassie1980 | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:13 |
Achterwielaandrijving in de sneeuw is ook vrij kansloos soms, daar sta je dan met je dikke Benz of BMW ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:16 |
| |
Marco001 | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:16 |
Inderdaad, kon een keer met een Sprinter rolstoelbus niet eens een verkeersdrempel vooruit over.. ![]() | |
Vlassie1980 | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:17 |
Om mee te driften wel ja, maar vaak zat een Benz zien staan die een heuveltje niet op kwam met spinnende achterwieltjes. ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:21 |
Ach RWD is het probleem niet, automaat is vooral vervelender. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:23 |
hoezo? Hier ook automaat ( dan wel op de voorwielen ), nergens problemen mee, rem los, auto gaat rollen, en je rijdt zo weg | |
Vlassie1980 | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:24 |
Probleem is de automaat in combinatie met RWD... Dan kan je niet ff op je gemak het gas doseren want die automaat regelt dat allemaal. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:26 |
Precies, als ik gas loslaat is het meteen gas op de achterwielen (heb geen winterstand). Had vorig jaar geen problemen met mijn handgeschakelde RWD, maar nu met automaat is het wat lastiger. Maar boeiend, ik kom er wel. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:26 |
Wat een onzin, wat moet je doseren dan? gewoon rem los en de auto gaat vanzelf rijden, als je gewoon weet wat je moet doen maakt het geen zak uit, je slipt minder snel dan bij een handbak ( immers je zelf niet hoeft te koppelen ) | |
leolinedance | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:39 |
Wanneer heb ik minder grip? Op sneeuw ja, maar die is allang weer verdwenen hier ![]() ![]() | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:42 |
Ook volgens alle tests als het vriest, zoals nu. Wel maar een heel erg klein beetje, maar toch. ![]() | |
leolinedance | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:44 |
Laat maar zien, bij verschillende temperaturen. Ik ben benieuwd ![]() Over een paar dagen is het trouwens helemaal weer gedaan met de vorst. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:44 |
Niet onder de 7gr | |
leolinedance | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:44 |
![]() edit: sorry ik kan er niet veel meer van maken. Als je deze discussie mee wilt voeren mag je je wel iets beter verdiepen in de materie. Kleine tip: Die 7 graden is marketingtechnisch in het leven geroepen. Hier is geen enkel bewijs voor. De werkelijke temperatuur ligt rond het vriespunt. Ik heb nog geen goede test gezien waar het exact gemeten is. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:45 |
Wat? Dat is al lang bewezen | |
leolinedance | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:46 |
Laat maar, dit is zinloos ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:47 |
Wat? WB zijn beter bij sneeuw, ijs en temp onder de 7gr tov ZB. That's just a fact! | |
leolinedance | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:47 |
oke | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:49 |
Sorry hoor, maar dat is al lang bewezen. Kan je hoog of laag springen, het is nou eenmaal zo. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:49 |
Laat maar zien dan. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:50 |
Wat | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:51 |
Okee. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:55 |
Google: "wanneer winterbanden" Genoeg hits waar het staat Have Fun Reading | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 januari 2013 @ 11:59 |
http://www.volkskrant.nl/(...)7/Winterbanden.dhtml Succes met lezen inderdaad. Alleen onder het vriespunt zijn winterbanden beter. Dat heeft auto bild al jaar na jaar getest. Helaas moet je betalen om die artikelen in te zien... | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:01 |
Artikel komt uit 2010..... En waarom adviseert de ANWB dan anders? En genoeg filmpjes op YT van bv tests van ADAC [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2013 12:02:49 ] | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:07 |
Verschil banden op ijs ( onze NL situatie nu ) | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:13 |
RealBizkit666 | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:32 |
Er is geen ijs nu. Kom op zeg. De wegen zijn gewoon vrij, dat is asfalt. | |
Marco001 | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:37 |
Mwah, hier ligt toch echt nog zeker 20-30cm sneeuw hoor. Besides, Ik merk dat deze winterbanden(ondanks de veel hogere wang en smallere breedte) me in deze kou en flinke regenbuien meer grip bieden als mijn zomerbanden nu zouden doen. (en merk het ook bij de taxi's. Bij diegenen met zomerbanden grijpt het ESP bij deze temperaturen toch echt sneller in als bij die met winterbanden(zelfde type auto, motor en beide merkbanden en bij dezelfde rijstijl.) | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:38 |
Alleen de hoofdwegen ja. Alle gewone 30km/h straten ligt nog vol met sneeuw ( hier dan ) En de temp ligt tussen de 0&-4gr Dan heb ik liever een band die daar voor bedoeld is [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2013 12:39:32 ] | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:46 |
Technisch gezien hebben winterbanden minder grip dan zomerbanden bij regen en droog. Jij merkt het verschil doordat je smallere banden eronder hebt zitten, hierdoor wordt de druk die wordt uitgeoefend per virerkante cm rubber een stuk groter. Doordat die groter wordt, verliest het rubber minder snel de aanraking met het wegdek. Als je een zomerband en winterband van de zelfde breedte neemt, dan zal de zomerband meer rubber op het asfalt kunnen drukken dan een winterband, de extra groeven in deze laatste zorgen namelijk dat er minder rubber het asfalt raakt. ![]() Doordat het gros van de mensen smallere winterbanden laat plaatsen, merken zij inderdaad dat het bij regen en droog toch allemaal erg goed blijft presteren, maar mensen die dezelfde maat eronder laten liggen, zullen merken dat winterbanden met regen en droog een stuk slechter zijn. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:48 |
Toch raar dat het ADAC zegt dat onder deze temp winterbanden bij nat wegdek toch meer grip hebben dan zomerbanden ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2013 12:49:03 ] | |
Marco001 | dinsdag 22 januari 2013 @ 12:49 |
Die 1e alinea gaat op bij mijn eigen auto(winterbanden zijn standaard breedte, alleen iets hoger als standaard(195/60 terwijl af-fabriek 195/55 eronder zit.), bij de taxi's waarin ik rij echter niet(die hebben zowel zomer als winterbanden even breed en hoog.)En daar grijpt bij dit koude weer de ESP toch echt stukken eerder in bij de auto's met zomerbanden. | |
DS4 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:01 |
Ik reed gisteren even in een A1 met zomerbanden op een besneeuwde weg. Wat een drama is dat! Het verschil onder die omstandigheden is enorm. Dat valt in het niet bij de verschillen op droog en nat, zelfs als het 20 gr boven nul is... Bij winterse omstandigheden moeten winterbanden daarom gewoon verplicht zijn. Die A1 was gewoon volstrekt onveilig op sneeuw. | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:03 |
http://www.tyrereviews.co(...)yre-Braking-Test.htmMensen die de ADAC, ANWB en BOVAG serieus geloven bij de aankoop van banden moeten ze afschieten. ![]() Die bedrijven zijn er voor andere bedrijven, niet voor bestuurders. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:07 |
Mensen die dat zeggen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:10 |
Vraag mij af waarom jij dan WB hebt, hoe ben je er op gekomen dan? Gewoon voor de lol? Uhuh. ![]() | |
leolinedance | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:12 |
Bij mij grijpt ESP/ABS helemaal niet in met mijn normale bandjes. Niet nodig met een normale rijstijl, voldoende afstand en bandenprofiel ![]() | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:12 |
Misschien omdat ik in Zuid-Limburg woon? Ik weet niet, maar ik zit zo in de sneeuw als ik naar de Ardennen wil, of de Vijlenerbossen om met de hond te wandelen. ![]() Niet vanwege de vlakke wegen die ze in de rest van Nederland hebben. Daarnaast ging deze discussie over wanneer een winterband beter werkt, en laat ik dat toevallig wel weten. Die werken alleen beter op sneeuw, ijs en als het vriest. Ik houd niet zo van betutteling, en daarom dat ik zelf weet wat er wel en niet waar is van een winterband. | |
NiGeLaToR | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:14 |
Das mooi ![]() Kan me nog goed heugen hoe ik tussen gestrande autos moest laveren over de zeeburgerbrug een drietal jaren terug. Die avondspits die werd verpest door zomerbanden (en vracht autos) ; mensen zonder kwamen de tunnels niet uit, of kwamen op de zeeburgerbrug vast te staan in de brugrichels. Het was flink platgereden sneeuw, niets gestrooid door de file en dat was het moment dat het mij duidelijk werd: winterbanden zijn in dit soort situaties gewoon episch beter. Kostte mij drie uur om 50 km af te leggen, maar ik heb vrienden met minder geluk (en zomerbanden ![]() ![]() En toch heb ik op auto 2 geen winterbanden, omdat niet rijden met dit soort weer nog beter is. Sinds mijn nieuwe baan hoeft dat ook niet per se, dus ook geen winterbanden gekocht. Punt is niet dat je zonder winterbanden niet kunt rijden, maar dat je met gewoon nog beter en veiliger kunt rijden. Goede zomerbanden zijn wellicht beter dan slechte winterbanden en ook maakt bandenmaat nogal uit; 195 brede zomerbanden gaat wellicht nog beter dan 225 brede winterbanden op dezelfde auto. Allemaal factoren die een rol spelen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:15 |
Ja en toch blijkt ook wanneer de temp gem onder de 7gr zit, dat WB beter contact met wegdek hebben dan ZB Dus in de tijd van nu WB! | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:17 |
Euhm. Nee, ik geef je net een link van een autobildtest waarin staat dat het niet zo is. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:24 |
Whahaha waar lees jij dat dan? Ze melden niks over de temp condities bij die test | |
Marco001 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:31 |
Al die boxjes kan ik ook aanvinken, maar toch grijpt bij sommige taxi's de ESP stukken sneller in op de zomerbanden als de winterbanden. (vorige week nog getest, toen ik halverwege de dienst van een taxi met zomerbanden naar 1 met winterbanden wisselde, de weg lekker nat was en het c.a. 1graad was. Ohw, en ik woon op een half uurtje rijden van Duitsland, waar ik toch wel regelmatig heen ga. (en dus ben ik eigenlijk verplicht winterbanden te hebben. ) | |
Marco001 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:34 |
Dit, en dat is toch wel een zeer belangrijke factor.. Voerden ze de test uit bij 20 graden of was het toen -20? | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:36 |
Dat vind ik ook altijd "fout" bij de testen, zo'n kunst ijsbaan in de zomer zou anders zijn dat bij -4gr, daarom zijn de meningen vaak anders Maar WB hebben ander rubber wat niet "harder" wordt onder de 7gr, wat ZB dus wel doen | |
jitzzzze | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:37 |
Die grens van 7 graden celcius is leuk voor in het foldertje. Maar op de weg is het onzin. Er zijn vele andere factoren die veel meer bepalen hoe een band het doet dan de buitentemperatuur. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:39 |
En wat ik wel is eerder zei: Toyota Avensis Station 2.0, winterbanden, TC, ABS, ESP 130km/h op snelweg in Alpen. Snelweg "schoon", -2gr, wel sneeuwhoopjes tussen de banen in. Rijdt gewoon door, ESP & TC grijpen zo nu en dan in bij wisselen van banen, maar geen problemen. Moet je proberen met ZB en al die electronica niet.... | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:40 |
Het is ook het begin dat het "merkbaar" wordt. Een indicatie dat het de tijd wordt om te gaan wisselen | |
jitzzzze | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:44 |
als je er totaal geen verstand van hebt dan zou je dat kunnen doen. Als je een klein beetje feeling bij je wagen hebt dan kan je dat zelf wel aanvoelen. Ik post mobiel en open dus geen nieuw topic mocht ik de lapo hebben. | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:44 |
Ah, eindelijk de autobild test gevonden: http://www.reifenteam.at/(...)eifentest_111012.pdf | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 13:46 |
Hier gingen ze dit keer eind nov er op. beter iets eerder dan te laat ( wat ik in 2010 had ![]() | |
DS4 | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:53 |
Misschien rij jij als een oma, maar zelfs dan begrijp ik niet dat jij het niet merkt. Ik constateerde gisteren voor de zoveelste keer dat op sneeuw zomerbanden onverantwoord onveilig zijn. Het gaat natuurlijk vaak goed, maar als je moet uitwijken oid: forget about it. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 14:54 |
+1 | |
leolinedance | dinsdag 22 januari 2013 @ 16:55 |
Ik hoef nooit uit te wijken, ook niet wanneer er geen sneeuw ligt. Als je het zo ver laat komen is je rijstijl niet helemaal verantwoord denk ik. Men heeft jaaaren zonder winterbanden gereden, en opeens zou het niet meer zonder kunnen? I don't think so ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 17:02 |
Wat een onzin weer Ja vroegah hadden ze geen WB, maar nu ze er zijn, is dat wel een veiligere optie En je rijstijl heeft niks met uitwijken te maken, soms kan je niet anders als een andere auto een rare beweging maakt | |
DS4 | dinsdag 22 januari 2013 @ 17:03 |
Met alle respect hoor, maar je bent niet de enige op de weg. Er kan altijd ineens een kind oversteken, een auto kan uit een parkeervak komen rijden zonder te kijken, enz. enz. Je moet ook andermans fouten op kunnen vangen. Men heeft jaaaaren zonder gordels gereden. Dat is toch pottedimme geen argument! | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 17:03 |
Morgen temp tussen -3 & -7gr Oftewel, WB! | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:20 |
Gaat het ook sneeuwen dan? | |
jitzzzze | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:22 |
Wat een criterium ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:38 |
Wat heeft dat er mee te maken dan? De wegen hier in Den Haag ( gewoon se normale wegen ) zijn hier nu best glad En bij die temp is een WB nou beter dan een ZB ( zie tests ) | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:38 |
En toch is het bewezen ![]() |