vosss | donderdag 2 februari 2012 @ 12:39 | |
![]() Openingsposts van de Grands Prix van seizoen 2012: Openingsposts van de Grands Prix van afgelopen seizoen 2011: 1. Bahrein (13 maart) - geen topic, race afgelast - 2. Australië (27 maart) 2011 Formula 1 Qantas Australian Grand Prix #1 3. Maleisië (10 april) 2011 Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix #1 4. China (17 april) 2011 Formula 1 UBS Chinese Grand Prix #1 5. Turkije (8 mei) 2011 Formula 1 DHL Turkish Grand Prix #1 6. Spanje (22 mei) Formula 1 Gran Premio de España Santander 2011 #1 7. Monaco (29 mei) Formula 1 Grand Prix de Monaco 2011 #1 8. Canada (12 juni) Formula 1 Grand Prix du Canada 2011 #1 9. Europa (Valencia, Spanje) (26 juni) 2011 Formula 1 Grand Prix of Europe #1 10. Groot-Brittannië (10 juli) 2011 Formula 1 Santander British Grand Prix #1 11. Duitsland (24 juli) Formula 1 Grosser Preis Santander von Deutschland 2011 #1 12. Hongarije (31 juli) Formula 1 Eni Magjar Nagydíj 2011 (Grand Prix van Hongarije) #1 13. België (28 augustus) GP van België - Spa Francorchamps. 14. Italië (11 september) FORMULA 1 GRAN PREMIO SANTANDER D'ITALIA 2011 #1 15. Singapore (25 september) 2011 FORMULA 1 SINGTEL SINGAPORE GRAND PRIX 16. Japan (9 oktober) 2011 FORMULA 1 JAPANESE GRAND PRIX 17. Zuid-Korea (24 oktober) 18. India (30 oktober) 19. Abu Dhabi (13 november) 20. Brazilië (27 november) Eindstanden 2011 Nog geen link Teams: - Ferrari - Force India - Hispania Racing Team - Lotus F1 Team - McLaren - Mercedes AMG - Red Bull Racing - Sauber - Scuderia Toro Rosso - Caterham F1 Team - Marussia F1 Team - Williams Wie staan er in 2012 aan de start: Red Bull Racing WCC 2011 Chassis/Motor: RB8 - Renault RS27-2012 KERS: Ja 01. Sebastian Vettel WDC 2010/11 02. Mark Webber Vodafone McLaren Mercedes Chassis/Motor: McLaren MP4-27 - Mercedes FO108Z KERS: Ja 03. Jenson Button WDC 2009 04. Lewis Hamilton WDC 2008 Scuderia Ferrari Chassis/Motor: Ferrari F2012 - Ferrari 056 KERS: Ja 05. Fernando Alonso WDC 2005/06 06. Felipe Massa Mercedes AMG Petronas Formula One Team Chassis/Motor: Mercedes F1 W03 - Mercedes FO108Z KERS: Ja 07. Michael Schumacher WDC 94/95/00/01/02/03/04 08. Nico Rosberg Lotus F1 Team Chassis/Motor: Lotus E20 - Renault RS27-2012 KERS: Ja 09. Kimi Räikkönen WDC 2007 10. Romain Grosjean Sahara Force India F1 Team Chassis/Motor: Force India VJM05 - Mercedes FO108Z KERS: Ja 11. Paul Di Resta 12. Nico Hülkenberg Sauber F1 Team Chassis/Motor: Sauber C31 - Ferrari 056 KERS: Ja 14. Kamui Kobayashi 15. Sergio Pérez Scuderia Toro Rosso Chassis/Motor: Toro Rosso STR7 - Ferrari 056 KERS: Ja 16. Daniel Ricciardo 17. Jean-Éric Vergne AT&T Williams Chassis/Motor: Williams FW34 - Renault RS27-2012 KERS: Ja 18. Pastor Maldonado 19. Bruno Senna Caterham F1 Team Chassis/Motor: Caterham CT01 - Renault RS27-2012 KERS: Ja 20. Jarno Trulli 21. Heikki Kovalainen HRT F1 Team Chassis/Motor: HRT F112 - Cosworth CA2012 KERS: Ja 22. Pedro de la Rosa 23. TBA Marussia F1 Team Chassis/Motor: Marussia MR-01 - Cosworth CA2012 KERS: Nee 24. Timo Glock 25. Charles Pic Voor meer info zie het [F1] Silly season 2012-topic en de voorlopige entry list 2012 van de FIA (30-11-2011). F1 nieuws portal: - FOK!sport, Formule 1-gedeelte - NewsNow - NewsNow NL - Formule1.nl - F1 Racing - F1 Today - Autosport.com - Blog James Allen - Auto Motor und Sport - BBC F1 (Aankomende) Nederlandse coureurs: - Ho-Pin Tung - Christijan Albers - Robert Doornbos - Nigel Melker - Robin Frijns - Max & Jos Verstappen - Nyck de Vries - Jeroen Slaghekke - Kelvin Snoeks Zie verder het topic over Nederlandse Talenten Official F1 Sites: - The Official Formula 1 Site - FIA - Live Timing (F1.com) Sporting & Technical Regulations + gerelateerden (o.a. apendices) Regulations pagina van FIA Teampresentaties • Caterham - 26 januari 2012 • McLaren - 1 februari 2012 • Ferrari - 3 februari 2012 • Force India - 3 februari 2012 • Red Bull Racing - 6 februari 2012 • Sauber F1 Team - 6 februari 2012 • Williams - 7 februari 2012 Testschema 2012 ![]() De kalender voor 2012 met 20 races ![]() Uitzendingen van BBC Tv-gids voor BBC One. Overzicht van Upcoming Formula 1 Events. Denk aan het uur verschil met Engeland! De GP's die live worden uitgezonden: China - 15 April Spain - 13 May Monaco - 27 May Europe - 24 June Britain - 8 July Belgium - 2 September Singapore - 23 September Korea - 14 October Abu Dhabi - 4 November Brazil - 25 November ![]() FOK!sport F1-gedeelte FOK! Formule 1-manager 2011 De OP is hier te vinden | ||
vosss | donderdag 2 februari 2012 @ 12:40 | |
Ferrari heeft de presentatie van hun nieuwe bolide afgelast ivm heel erg veel sneeuw en zal alleen online presenteren ![]() | ||
vosss | donderdag 2 februari 2012 @ 12:41 | |
![]() | ||
RingBewoner | donderdag 2 februari 2012 @ 13:01 | |
Driften. | ||
vosss | donderdag 2 februari 2012 @ 13:06 | |
Eerder sneeuwschuiven met de voorvleugel ![]() | ||
Sabata | donderdag 2 februari 2012 @ 14:11 | |
Dan is de oude "Sneeuwschop" Ferrari een goed idee. Moet nog ergens in het museum staan edit: voluit de Ferrari 312 B3 "Spazzaneve" ![]() | ||
Nober | donderdag 2 februari 2012 @ 14:49 | |
![]() Maken ze kans of lacht Newey hard? | ||
Peterselieman | donderdag 2 februari 2012 @ 14:52 | |
je kunt duidelijk zien dat er daar wat onderdelen ontbreken, dus dat is niet te zeggen nog | ||
Nober | donderdag 2 februari 2012 @ 14:53 | |
Haha, verstandig maar er zal ook nog wel wat aangepast worden voor Melbourne. | ||
nils7 | donderdag 2 februari 2012 @ 15:09 | |
Als je naar die diffuser kijkt, lacht ie heel hard of... de uiteindelijke dif zit er niet op of de regels vereisen helaas geen andere (iemand daar een kijk op?) | ||
ari_zahav | donderdag 2 februari 2012 @ 15:11 | |
Ze laten nooit de diffuser zien bij McLaren, en de meeste teams doen dat ook niet bij een presentatie. | ||
Waffle | donderdag 2 februari 2012 @ 15:12 | |
Net zoals de vleugels. Die worden waarschijnlijk voor de race ook nog goed aangepast. | ||
Trystar | donderdag 2 februari 2012 @ 15:31 | |
Morgen de nieuwe Ferrari en Force India. | ||
Nober | donderdag 2 februari 2012 @ 16:03 | |
Die Caterham zag er trouwens amateuristisch uit. | ||
Peterselieman | donderdag 2 februari 2012 @ 16:11 | |
zeg je dat ook nog als ie hard blijkt te gaan? | ||
Nober | donderdag 2 februari 2012 @ 16:24 | |
Ja. | ||
ElmarO | donderdag 2 februari 2012 @ 19:00 | |
Ze schermen de diffuser eigelijk altijd af of installeren een extreem versimpelde versie. Net zoals de voor- en achtervleugel nog van de MP4-26 komen. Iets wat je bij de Ferrari en Force India ook zal zien. | ||
vosss | vrijdag 3 februari 2012 @ 00:06 | |
Kennelijk gaat in de sneeuw rijden met een Ferrari FF wel prima: Stom dat het met een F1 auto niet kan ![]() ![]() | ||
vosss | vrijdag 3 februari 2012 @ 00:27 | |
Dave Natteschnitzel heeft 92 miljoen gedoneerd aan de Paracelsus Medical University in Salzburg die onderzoek doen naar spierziekten en verlammingsverschijnselen.Kudo's voor die knakker ![]() ![]() ![]() Als ik dan toch stervensrijk was en 2 wereldtitels op zak had, dan wilde ik ook wel de grootste bedrag doneren ooit ![]() Maargoed, mooi gebaar van iemand die stikt van het geld. Dat zouden meer mensen moeten doen ![]() | ||
Nober | vrijdag 3 februari 2012 @ 01:23 | |
Natteschnitzel? ![]() | ||
vosss | vrijdag 3 februari 2012 @ 01:51 | |
Natteschnitzel ja ![]() | ||
nils7 | vrijdag 3 februari 2012 @ 03:03 | |
![]() ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 3 februari 2012 @ 09:40 | |
Mateschitz dus | ||
Kleffe_Dop | vrijdag 3 februari 2012 @ 09:48 | |
Originele grap! | ||
Peterselieman | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:06 | |
zo, eerst de presentatie van Ferrari maar eens kijken | ||
Peterselieman | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:06 | |
En met een grote knik zoals verwacht | ||
ari_zahav | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:06 | |
fugly die neus is wel heel erg play-mobil | ||
Peterselieman | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:09 | |
uhuh, het ziet er iig agressief uit. | ||
ari_zahav | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:15 | |
![]() ![]() | ||
Kleffe_Dop | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:18 | |
Dit is toch geen reclame voor de sport man. Wat een gedrocht. ![]() | ||
ari_zahav | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:19 | |
De nieuwe Force India:![]() ![]() | ||
Kleffe_Dop | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:21 | |
Wat zit daar voorop? ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:21 | |
Eendenbekkentijd ![]() | ||
Kleffe_Dop | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:25 | |
![]() B200 ![]() | ||
ari_zahav | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:27 | |
Toch wel apart dat de Ferrari voor de pull-rod is gegaan aan de voorkant terwijl de neus best hoog is. | ||
Schunckelstar | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:35 | |
een mooi duo ![]() | ||
Gebraden_Wombat | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:41 | |
Verschil met vorig jaar 2011 ![]() ![]() 2011 ![]() ![]() [ Bericht 34% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 03-02-2012 10:50:11 ] | ||
ari_zahav | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:50 | |
Technische analyse van de MP4-27, als je weer behoefte hebt om een normale auto te zien: http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/16864721 | ||
vosss | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:23 | |
Die is niet zo heel erg enthousiast over de McLaren zo te horen ![]() | ||
vosss | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:31 | |
Alonso en Massa hebben allebei een Jeep Grand Cherokee SRT8 gekregen van hun baas![]() ![]() 6,4L V8 met 470pk en 630Nm, 0-100 in 4,8 seconden en een top van 257km/u ![]() | ||
nils7 | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:34 | |
Waarom kan McLaren wel een fatsoenlijke neus produceren? | ||
vosss | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:38 | |
Kijk het filmpje van een paar posts hierboven daar wordt het uitgelegd. Die knakker denkt dat men bij McLaren ook beter voor een bult had kunnen gaan ivm dat de onderkant van de neus dan hoger kan zijn en dus meer lucht onder de auto waarmee ze verder naar achter toe meer kunnen sturen zegmaar. Hoe meer lucht hoe beter volgens hem. De andere teams kunnen dat ongetwijfeld ook, een auto zonder bult maken, echter zullen zij van mening zijn dat ze meer voordeel kunnen halen uit een neus met bult dan uit een neus zonder bult. Teams maken auto's niet omdat ze mooi zijn, die kijken puur naar wat zo snel mogelijk kan en dit jaar is dat waarschijnlijk die lelijke bult. Als het hard gaat maakt het mij niks uit overigens ![]() | ||
nils7 | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:41 | |
ah oke... ff zonder het filmpje te kijken... Lijkt het alsof er een regel is dat de neuscone dus een minimaal hoogte heeft qua onder en bovenkant. Wil je dus meer lucht aan de onderkant hebben dan schiet de bovenkant omhoog... wel vreemd dat ze het puntje zo dan afkappen of is dat ook weer een regel? | ||
Trystar | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:47 | |
McLaren analyse van Craig Scarborough: http://scarbsf1.wordpress(...)ren-mercedes-mp4-27/ | ||
nils7 | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:48 | |
Heb het filmpje gezien maar die praat echt over die "oren" die je vrij duidelijk hier ziet:![]() En begrijp het idee... maar "oren" is iets anders dan een bobbel of ik heb gemist dat ze geen oren meer mogen hebben dus het moeten oplossen met een bobbel. | ||
Sabata | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:55 | |
Deze kwam ik op een ander forum tegen nadat de Caterham was gepresenteerd:![]() Maar hij gaat nu ook op voor Ferrari en Farce India | ||
nils7 | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:58 | |
het is gewoon een marketing stunt hahahah ze proberen die Cherokee er mee te verkopen, want hij lijkt er wel wat op hahaha | ||
SimtekF1 | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:59 | |
Wat een grafbakken zeg, bah! Toch wel apart dat Mclaren tot nu toe de enige is die niet zo'n achterlijke neus heeft. | ||
Sabata | vrijdag 3 februari 2012 @ 12:01 | |
McLaren schijnt een lagere monoque hebben (ter hoogte van de voorwielophanging) en daarom niet zo'n vogelbekneus nodig te hebben. Vorig jaar al hadden ze een iets lagere neus, en daar plukken ze nu de vruchten van | ||
vosss | vrijdag 3 februari 2012 @ 12:01 | |
En misschien beginnen ze met een enorme achterstand die ze niet meer bijgewerkt krijgen ![]() Of ze hebben een truuk op hun mouw en weten ondanks geen bobbel in de neus toch voordeel te halen. Waarschijnlijk gokken ze op het laatste, echter die dude in dat filmpje zei dat je in een windtunnel weinig verschil zou zien tussen bobbel en geen bobbel, maar in de praktijk dat je veel meer kan sturen met de hoeveelheid meer lucht onder de auto door die bobbel. We zullen zien ![]() | ||
nils7 | vrijdag 3 februari 2012 @ 12:03 | |
Die dude is Gary Anderson he ;-) Zo'n bobbel lijkt me aërodynamisch niet zo heel super maar kan aan mij liggen hahaha | ||
sasquatsch | vrijdag 3 februari 2012 @ 12:22 | |
Geen achterstand, want de neus van vorig jaar voldeed al aan de regels voor dit jaar en waren op het laatst net zo snel als de Red Bull, die een hogere neus hadden. Ze gaan er (imho) eerder op vooruit dan op achteruit, omdat ze i.t.t. de andere teams hun neus niet hoefden te verlagen en dus geen compromis met de vogelbek-neus hoeven te maken. Daarnaast zou de vleugel onder de neus een 'turning vane" hebben die de lucht de sidepods in blaast. Dit is wat Scarbs erover zegt:
| ||
Fokkingvet | vrijdag 3 februari 2012 @ 12:31 | |
Erg interessant filmpje van Gary Anderson, niet heel positief over de McLaren. Als Red Bull ook zo'n sneeuwploeg heeft dan ziet het er slecht uit voor McLaren... | ||
Migue | vrijdag 3 februari 2012 @ 12:35 | |
Je lacht je toch ook ieder jaar weer kapot om die troep waar de F1 altijd weer mee komt. Het was sinds 2001 al niet veel meer, maar dit slaat echt alles. | ||
vosss | vrijdag 3 februari 2012 @ 12:45 | |
Zolang het F1 circus heel hard gaat en ik een stijfje krijg van het geluid dan vind ik het wel best ![]() ![]() | ||
Katlaah | vrijdag 3 februari 2012 @ 13:28 | |
Vindt de Mclaren tot nu toe de mooiste zonder lelijke neus namelijk, vindt het gewoon een lelijk gezicht, helemaal op de Ferrari waar het gewoon bijna vierkant is ![]() | ||
RingBewoner | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:14 | |
Hoezo? Misschien heeft McLaren juist iets anders gevonden dat goed werkt. | ||
Scrutinizer | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:17 | |
Formule Multipla ![]() | ||
Sinister-D- | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:21 | |
De nieuwe HRT is ook gepresenteerd!![]()
| ||
Kleffe_Dop | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:22 | |
HOAX! De HRT haalt die snelheden heul niet! | ||
Weltschmerz | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:25 | |
Je weet wat ze zeggen, if it looks good it flies good. Er kunnen in ieder geval wat meer gewone steentjes in de lego-versie. | ||
King_Merc | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:53 | |
spyshot van de nieuwe williams ![]() ![]() | ||
sasquatsch | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:08 | |
Geen vogelbek neus ![]() | ||
Disavowed | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:54 | |
Dat is een photoshop van de FW33 in een nieuwe livery. ![]() Ik tuinde er ook in ![]() | ||
Disavowed | vrijdag 3 februari 2012 @ 16:02 | |
Wat een grafbak die Ferrari zeg, Godallemachtig ![]() Anyway, hopelijk is de nieuwe Williams wel om aan te zien. Tot nu toe is alleen de McLaren om aan te zien.
![]() | ||
Disavowed | vrijdag 3 februari 2012 @ 16:23 | |
Toch nog een plaatsje voor Van der Garde... achterin ![]() | ||
RingBewoner | vrijdag 3 februari 2012 @ 16:42 | |
Voorin, tussen Glock en Pic. | ||
LWD-Godius | vrijdag 3 februari 2012 @ 16:50 | |
Deze wagen lijkt op heel veel vlakken op de Caterham, grappig om te zien dat ze de camera gebruiken als aërodynamisch-instrument. | ||
Glijdt_licht | vrijdag 3 februari 2012 @ 16:55 | |
Ik moet nog zien of de wagen die McLaren toonde niet meer dan een nepshell is.. Puur voor presentatie. | ||
Sinister-D- | vrijdag 3 februari 2012 @ 17:18 | |
Is het ook. Als je goed kijkt dan zie je dat er nergens gaten open zijn voor koeling (behalve die van de uitlaten dan) en hebben ze een soort van blindplaten gezet waar normaal de radiateur zit. En zoals ik al in het vorig topic zei een paar posts voordat ie dicht ging:
| ||
SjaakVilleneuve | vrijdag 3 februari 2012 @ 18:24 | |
Wat een grafbakken zeg ![]() | ||
Fiorano | vrijdag 3 februari 2012 @ 20:21 | |
De Force India lijkt hier op: ![]() | ||
ElmarO | vrijdag 3 februari 2012 @ 20:50 | |
Inderdaad. En de Multipla zit aerodynamisch gezien ook beter in elkaar. ![]() Verder is die neus van de Ferrari inderdaad geen gezicht, maar de achterkant ziet er toch wel erg strak uit. | ||
ElmarO | vrijdag 3 februari 2012 @ 20:57 | |
Toch wel wat verrassend nieuws:
| ||
Lokale_Notabele | vrijdag 3 februari 2012 @ 22:33 | |
Sinds de regelveranderingen in 1998 is het alleen maar downhill gegaan met het uiterlijk van de auto's. Het jaar waarin de auto's er naar mijn mening het mooist uit zagen was 1996. Een Formule 1 auto hoort er gewoon uit te zien als een Benetton B196 of McLaren MP4/11. | ||
Glijdt_licht | vrijdag 3 februari 2012 @ 23:35 | |
De bron van het nieuwe Ferraridesign:![]() | ||
ari_zahav | vrijdag 3 februari 2012 @ 23:45 | |
![]() Ikzelf vind auto's uit 1995 het mooiste. Dat jaar had mooie moderne auto's (een paar hoge neuzen) maar minder veiligheidseisen zoals de achtelijke grote cockpit randen. | ||
Kleffe_Dop | zaterdag 4 februari 2012 @ 01:07 | |
De hoge/grote cockpitranden heb ik geen probleem mee omdat ze hun nut de afgelopen 15 jaar wel hebben bewezen. In iedere single seater klasse die er een beetje toe doet is het gemeengoed geworden. Maar de vogelbek neuzen en afschuwelijke engine covers zijn dus wel volledig onnodig, dat had reglementair wel iets handig gekund lijkt me? | ||
vosss | zaterdag 4 februari 2012 @ 02:09 | |
^--- Elke keer dat ik jou zie posten denk ik bij mijn eigen "wat een intrigerende nick"![]() | ||
Disavowed | zaterdag 4 februari 2012 @ 07:58 | |
QFT. Daarnaast was er een grotere diversiteit, waarbij elk team met andere oplossingen kwam. Tegenwoordig is het een grote eenheidsworst ![]() | ||
Schunckelstar | zaterdag 4 februari 2012 @ 08:03 | |
als je tegejwoordig iets bedenkt wat andere teams niet hebben word het zelfs gewoon verboden ![]() | ||
smegmanus | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:36 | |
http://www.nusport.nl/aut(...)bij-caterham-f1.html | ||
franklop | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:42 | |
Van der Garde derde coureur bij Caterham | ||
Xebber | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:43 | |
| ||
franklop | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:45 | |
They way ![]() | ||
RingBewoner | zaterdag 4 februari 2012 @ 10:25 | |
Hahahahahaha, is dit nou het grote nieuws waar we maanden op hebben gewacht? Nouja, het is iets. Hopen dat een van de vaste coureurs ziek word en hij een weekend kan rijden. | ||
ElmarO | zaterdag 4 februari 2012 @ 10:44 | |
Er is in ieder geval een reële kans dat dit het laatste seizoen van Trulli gaat worden. Dus misschien maakt hij op deze wijze wel extra kans op dat stoeltje. | ||
Trystar | zaterdag 4 februari 2012 @ 11:08 | |
Dat was het eerste waar ik aan dacht! | ||
ElmarO | zaterdag 4 februari 2012 @ 11:14 | |
Daarom lijkt dit me ook een betere optie voor Van der Garde dan een racestoeltje bij Marussia of HRT. Die teams zie ik voorlopig niet snel wegkomen van de achterkant van de grid. Terwijl Caterham in ieder geval dichter bij de teams voor ze komt en zo steeds dichter in de buurt van een punt kan komen. Nu is het uiteraard afwachten of ze dat dit seizoen gaat lukken, maar daar heb ik wel vertrouwen in. | ||
Sinister-D- | zaterdag 4 februari 2012 @ 11:39 | |
QFT. Zou me eigenlijk niets verbazen als ze Trulli halverwege eruit kicken als die weer zo'n commentaar heeft op de wagen. Leuk voor Giedo, maar om nu te zeggen dat het een aanwinst gaat worden voor de NL'se F1 fans ![]() | ||
vosss | zaterdag 4 februari 2012 @ 12:03 | |
Hoe moet ik die zin rijmen met deze zin: Als ie van de 6 tot 8 vrijdagen betere tijden neerzet dan Trulli dan rijt ie de rest van het seizoen ipv van Trulli? ![]() | ||
Sinister-D- | zaterdag 4 februari 2012 @ 12:09 | |
Denk dat ze bedoelen dat ze 'm evalueren n.a.v de vrijdagtests, en dat ze 'm dan misschien als vervanger van Trulli volgend jaar in de John Deere '13 zetten. Ik zeg Trulli omdat Heikki perse door Gascoyne en Fernandez in het team gehouden gaat worden. | ||
Narada | zaterdag 4 februari 2012 @ 13:14 | |
Misschien een rare vraag, maar hoe wordt iemand nou F1-coureur ![]() | ||
Disavowed | zaterdag 4 februari 2012 @ 13:23 | |
Karten (hobby) > Wedstrijden > WK > Formule Ford/Renault > F3 > Formule Nippon / F2 > F1. Beginnen rond je 8 en zorgen dat je met je 20e in een hogere formule-klasse zit, anders kun je het schudden. Hoewel, Ratzenberger was ook aan de oudere kant. Helaas heeft hij er niet zo lang van mogen genieten ![]() | ||
nils7 | zaterdag 4 februari 2012 @ 13:34 | |
Gp2 vergeet je | ||
Narada | zaterdag 4 februari 2012 @ 13:48 | |
Net als voetbal dus. | ||
King_Merc | zaterdag 4 februari 2012 @ 14:08 | |
Damon Hill is een beter voorbeeld , debuteerde ook pas op z,n 32ste, en eigenlijk ook met 0 begonnen (ja had alleen z,n achternaam mee), voor de rest was de familie "straatarm" na het vliegtuigongeluk van Graham hill (geen verzekeringen) | ||
King_Merc | zaterdag 4 februari 2012 @ 14:08 | |
maar hij werd toch wel mooi wereldkampioen | ||
Disavowed | zaterdag 4 februari 2012 @ 14:09 | |
Sterker nog, Hill reed eerst motorraces voordat ie de overstap naar de autosport maakte ![]() | ||
Disavowed | zaterdag 4 februari 2012 @ 14:10 | |
Dat bedoelde ik met F2. Ik ben niet scherp vandaag ![]() | ||
sasquatsch | zaterdag 4 februari 2012 @ 14:57 | |
Karten is niet perse nodig (Doornbos, Bruno Senna), maar wel een pre. ![]() Belangrijkste is dat je je laat zien in de Formule 3/GP3/WSR 3.5 en GP2 wedstrijden en veel geld meebrengt of in het opleidingsprogramma van een topteam zit. | ||
sasquatsch | zaterdag 4 februari 2012 @ 14:58 | |
Heeft niet zozeer met de reglementen te maken (kijk naar McLaren) als wel met wat de teams de beste oplossing voor het vinden van downforce vinden. | ||
Sinister-D- | zaterdag 4 februari 2012 @ 14:59 | |
Eigenlijk is de GP2 nog een tussenstap net na de F2 , dus de F2 past prima in dat lijstje ![]() | ||
vosss | zaterdag 4 februari 2012 @ 16:18 | |
Nouja eigenlijk wel. Sinds dit jaar is er een vlak waar geen neus mag zitten. Dat de McLaren er vooralsnog als enige 2012 auto er niet uit ziet als een F1 bolide met het syndroom van down, wil niet zeggen dat het niet door het reglement komt; zij gaan er gewoon anders mee om dan het gros. ![]() | ||
Trystar | zondag 5 februari 2012 @ 16:48 | |
| ||
Trystar | zondag 5 februari 2012 @ 16:56 | |
![]() | ||
ElmarO | zondag 5 februari 2012 @ 17:02 | |
![]() | ||
Trystar | zondag 5 februari 2012 @ 17:03 | |
![]() | ||
Trystar | zondag 5 februari 2012 @ 17:07 | |
Nieuwschierig | zondag 5 februari 2012 @ 17:10 | |
De John Player Special van Emmerson Fittipaldi ![]() Wow! | ||
SjaakVilleneuve | zondag 5 februari 2012 @ 17:12 | |
![]() | ||
nils7 | zondag 5 februari 2012 @ 17:15 | |
redelijke normale neus... gewoon de oortjes en nauwelijks een bobbel ![]() | ||
vosss | zondag 5 februari 2012 @ 17:31 | |
Dat dus. Ziet er goed uit en die livery blijft natuurlijk superstrak ![]() Hopelijk kan Kimi er potten mee breken en zet ie (al dan niet samen met Schumacher) het hele veld op een ronde op Spa-Francorchamps ![]() | ||
Schunckelstar | zondag 5 februari 2012 @ 17:32 | |
![]() | ||
Fir3fly | zondag 5 februari 2012 @ 17:40 | |
Zo zonde. Die Renault livery was honderd keer mooier. | ||
Disavowed | zondag 5 februari 2012 @ 17:41 | |
Lotus ![]() | ||
vosss | zondag 5 februari 2012 @ 17:42 | |
Ga je mond spoelen met groene zeep! ![]() Ik praat niet meer met jou! ![]() | ||
Fir3fly | zondag 5 februari 2012 @ 17:45 | |
Het is zwart en een beetje goud, zo bijzonder kan het niet zijn. | ||
alwaysonhold | zondag 5 februari 2012 @ 17:45 | |
Erg mooie bak die nieuwe Lotus. Mooiste tot nu toe en ziet er het snelste uit van alle tot nu toe gepresenteerde bolides. Benieuwd naar de Red-Bull morgen, denk dat het Adrian Newey kennende weer een nieuwe standaard gaat worden. | ||
vosss | zondag 5 februari 2012 @ 17:48 | |
![]() ![]() | ||
JohnB52 | zondag 5 februari 2012 @ 19:20 | |
http://joesaward.wordpres(...)ins-lotus-f1-team-2/ Titel zegt genoeg... | ||
Glijdt_licht | zondag 5 februari 2012 @ 20:59 | |
![]() ![]() met name Rosberg ![]() | ||
vosss | zondag 5 februari 2012 @ 21:01 | |
Whehe ![]() Overigens staat die grijze sik Schumacher heel niet slecht ![]() | ||
Kleffe_Dop | zondag 5 februari 2012 @ 21:04 | |
Ik zie de link niet echt tussen LOTR en Kimi Raikkonen (Schumi was "Return of the King" natuurlijk), maar Britney zorgde alsnog voor een glimlach. ![]() | ||
Glijdt_licht | zondag 5 februari 2012 @ 21:06 | |
Maar wie speelt Smeagol eigenlijk? ![]() //edit Dat is Petrov blijkbaar. ![]() | ||
JohnB52 | zondag 5 februari 2012 @ 22:04 | |
Haha, vettel met zn gouden vinger! | ||
Glijdt_licht | zondag 5 februari 2012 @ 23:00 | |
![]() met name: 1. Kimi, what's on your mind? - Nothing. Why don't you ask me something, since you came all the way here. | ||
JohnB52 | maandag 6 februari 2012 @ 05:14 | |
Vandaag de RB8, toch? | ||
vosss | maandag 6 februari 2012 @ 08:28 | |
Ik dacht morgen, maar ik ben even kwijt welke dag het vandaag is ![]() | ||
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 08:30 | |
Ja. Morgen Williams en Mercedes (?). | ||
RingBewoner | maandag 6 februari 2012 @ 08:30 | |
Ja. | ||
RingBewoner | maandag 6 februari 2012 @ 08:30 | |
Haha, geinig. | ||
vosss | maandag 6 februari 2012 @ 08:33 | |
Ow ja vandaag is het maandag natuurlijk! Dan issie vandaag ja. Ze hebben zo te zien niet zo een dikke bult als bv Ferrari, maar wel een bult. ![]() ![]() | ||
Peterselieman | maandag 6 februari 2012 @ 10:04 | |
Mercedes is pas voor de tweede testsessie | ||
ArcticBlizzard | maandag 6 februari 2012 @ 10:12 | |
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 10:14 | |
Newey zegt: Geen bobbel ![]() | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 10:21 | |
Idd verschilt nauwelijks qua neus met de RB7 trouwens.... | ||
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 10:29 | |
![]() Dan is het Marussia. | ||
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 10:33 | |
Sauber vandaag ook, lees ik net. | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 10:45 | |
Op deze zeker?
| ||
alwaysonhold | maandag 6 februari 2012 @ 11:05 | |
De nieuwe Sauber, en yep...weer zo een neus: http://yfrog.com/h3bm8oeej | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 11:07 | |
bah | ||
alwaysonhold | maandag 6 februari 2012 @ 11:09 | |
vindt hem ook erg lelijk. Och jah, vanmiddag the real thing met Red Bull.. | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 11:10 | |
die staat hier al boven | ||
Meike26 | maandag 6 februari 2012 @ 11:19 | |
Bij de RB8 zie ik alleen "oortjes" en een redelijk gelijke neus et de RB7 idd.. Op de één of andere manier neem ik het Sauber niet kwalijk dat ze met deze neus komen, in het wit vind ik het op zich ook nog wel meevallen. De Ferrari is lelijker naar mijn mening. Waar de Sauber nog een ronde neus heeft, heeft de Ferrari de neus van een Pekinees. | ||
Atreidez | maandag 6 februari 2012 @ 11:41 | |
Nieuwe Sauber![]() | ||
Sabata | maandag 6 februari 2012 @ 11:45 | |
En nog een aanwinst van het Vogelbek-leger ![]() | ||
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 12:05 | |
Nee, maar hoe ik die heb kunnen missen ![]() | ||
JohnB52 | maandag 6 februari 2012 @ 12:19 | |
Neusje van de verrotte zalm ook voor STR dus | ||
RingBewoner | maandag 6 februari 2012 @ 12:23 | |
Ben heel benieuwd naar Red Bull. | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 12:42 | |
nog een ruim kwartiertje ![]() | ||
sasquatsch | maandag 6 februari 2012 @ 12:49 | |
Eeckelaert ontslagen bij HRT
| ||
sasquatsch | maandag 6 februari 2012 @ 12:57 | |
Testschema voor de komende dagen Red Bull Racing Dinsdag: Mark Webber Woensdag: Mark Webber Donderdag: Sebastian Vettel Vrijdag: Sebastian Vettel Vodafone McLaren Mercedes Dinsdag: Jenson Button Woensdag: Jenson Button Donderdag: Lewis Hamilton Vrijdag: Lewis Hamilton Scuderia Ferrari Dinsdag: Felipe Massa Woensdag: Felipe Massa Donderdag: Fernando Alonso Vrijdag: Fernando Alonso Mercedes AMG Petronas (met de oude auto) Dinsdag: Nico Rosberg en Michael Schumacher Woensdag: Michael Schumacher Donderdag: Nico Rosberg Vrijdag: Nog niet bekend Lotus F1 Team Dinsdag: Kimi Raikkonen Woensdag: Kimi Raikkonen Donderdag: Romain Grosjean Vrijdag: Romain Grosjean Sahara Force India Dinsdag: Paul di Resta Woensdag: Paul di Resta Donderdag: Nico Hülkenberg Vrijdag: Nico Hülkenberg Sauber F1 Team Dinsdag: Kamui Kobayashi Woensdag: Sergio Perez Donderdag: Sergio Perez Vrijdag: Kamui Kobayashi Scuderia Toro Rosso Dinsdag: Daniel Ricciardo Woensdag: Daniel Ricciardo Donderdag: Jean-Eric Vergne Vrijdag: Jean-Eric Vergne Williams F1 Team Dinsdag: Pastor Maldonado Woensdag: Pastor Maldonado Donderdag: Bruno Senna Vrijdag: Bruno Senna Caterham F1 Team Dinsdag: Heikki Kovalainen Woensdag: Heikki Kovalainen Donderdag: Giedo van der Garde Vrijdag: Jarno Trulli HRT F1 Team (met de oude auto) Dinsdag: Pedro de la Rosa Woensdag: Pedro de la Rosa Donderdag: Nog niet bekend Vrijdag: Nog niet bekend Marussia Racing Niet aanwezig | ||
Kleffe_Dop | maandag 6 februari 2012 @ 13:05 | |
Nog altijd geen echt grote sponsoren voor Sauber dus? | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 13:07 | |
nou nou... pics ooh was pas om 14.00u hahahah [ Bericht 68% gewijzigd door nils7 op 06-02-2012 13:52:18 ] | ||
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 13:59 | |
Engelse tijd natuurlijk ![]() | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 14:05 | |
Ben benieuwdaaah http://www.redbullracing.(...)0%A6-021243158945543 ziet er iemand verschil tussen de RB7 en de RB8? | ||
ari_zahav | maandag 6 februari 2012 @ 14:07 | |
dat was het? een filmpje van een minuut? | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 14:08 | |
aah wel een bobbel of zie ik dat verkeerd? | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 14:09 | |
![]() | ||
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 14:09 | |
Jep, goed gezien. | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 14:19 | |
![]() Het is alleen wel een aparte render hummzz | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 14:23 | |
Opeens ga je de HRT waarderen hahaha![]() | ||
Bluurgh | maandag 6 februari 2012 @ 14:27 | |
luchtinlaat in de bobbel? | ||
Sinister-D- | maandag 6 februari 2012 @ 14:32 | |
Daar zit idd een sleuf in. Foefje om lucht via het bodywork richting diffuser te sturen? | ||
ari_zahav | maandag 6 februari 2012 @ 14:33 | |
Maar wat een zielige presentatie. Een anderhalve minuut durend filmpje waar je nauwelijks iets ziet. Dan doet Mclaren het toch wat beter met anderhalf uur en tegelijk foto's vrijgeven. [ Bericht 33% gewijzigd door ari_zahav op 06-02-2012 14:41:59 ] | ||
ari_zahav | maandag 6 februari 2012 @ 14:42 | |
![]() | ||
Katlaah | maandag 6 februari 2012 @ 14:43 | |
RB zal wel bang zijn dat de concurrentie anders teveel ziet denk ik, hoewel ze deze week toch bloot gaan in Jerez ![]() | ||
Sinister-D- | maandag 6 februari 2012 @ 14:44 | |
hoe vaak heb je deze post al gewijzigd? ![]() | ||
ari_zahav | maandag 6 februari 2012 @ 14:46 | |
Teveel ![]() | ||
ari_zahav | maandag 6 februari 2012 @ 14:49 | |
Van Adrian Newey | ||
sasquatsch | maandag 6 februari 2012 @ 14:55 | |
Testtijden van vorig jaar op Jerez (ter vergelijking)
| ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 14:56 | |
Zijn dat totaaltijden over alle testsessies van Jerez in 2011 gezien? | ||
Glijdt_licht | maandag 6 februari 2012 @ 14:59 | |
Die McLaren was toch niks meer dan een shell. Zou me niks verbazen als die bij test, en anders ln Australië ook een lelijke neus heeft. | ||
sasquatsch | maandag 6 februari 2012 @ 15:32 | |
Ja, de snelste tijden van de coureurs over de 4 dagen dat ze testten op Jerez. | ||
Quisho | maandag 6 februari 2012 @ 15:41 | |
Hmm qua kleurschema's zijn ze allemaal gelijk t.o.v 2011 ![]() | ||
Katlaah | maandag 6 februari 2012 @ 15:41 | |
Tijden zeggen alleen of ze dit jaar sneller of langzamer zijn, onderling zegt het niet veel, kijk maar naar de Williams, rest van het jaar was ie niet vooruit te branden, terwijl de RB7 iedereen om de oren reed. | ||
Glijdt_licht | maandag 6 februari 2012 @ 15:47 | |
Diegenen die niet blij zijn met de huidige neuzen moeten maar uitkijken naar 2014.. ![]() De reglementswijzigingen die dan ingaan leiden tot dit soort neuzen: ![]() | ||
RingBewoner | maandag 6 februari 2012 @ 16:00 | |
Mooier dan wat we nu hebben. | ||
Waffle | maandag 6 februari 2012 @ 16:38 | |
Ik vind die neus echt prachtig. Die van de BrawnGP dan. Die er tegenwoordig op zitten zijn echt een drama ![]() | ||
Meike26 | maandag 6 februari 2012 @ 16:41 | |
QFT ! Doet mij denken aan begin jaren 90 ! En dan in 2015 weer een seizoen waar teams foefjes gaan bedenken om de neus toch hoger te maken... | ||
RingBewoner | maandag 6 februari 2012 @ 16:54 | |
Mag ik dromen? Laat ze weer auto's bouwen zoals dit: ![]() Of dit: ![]() Maar ik ben niet de eerste die dit zegt. Over de gehele linie vind ik dat sinds ze maatregelen hebben getroffen om de sport "langzamer" te maken de auto's lelijker zijn geworden. Maar de snelheid is nou niet veel lager geworden. | ||
Kleffe_Dop | maandag 6 februari 2012 @ 17:19 | |
Het speelt al iets langer dan dat natuurlijk, ik heb het gevoel dat we ook met de reglementen van 1998 anno nu de meest belachelijke flapjes en vleugelconstructies zouden zien. De professionalisering van de sport de laatste vijftien jaar, de komst van het grote geld (ieder team een eigen windtunnel) en veel nauwkeurigere simulatie software, in combinatie met aangescherpte reglementen hebben ertoe geleid dat teams wanhopig op zoek gaan naar downforce/grip. Dat zag je toen al met de X-Wings en de neus-wing van Arrows op de A22 dacht ik. | ||
kepler | maandag 6 februari 2012 @ 17:30 | |
Is dit de HRT van dit seizoen? Dat is wel een slimme oplossing ![]() | ||
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 17:34 | |
![]() | ||
Quisho | maandag 6 februari 2012 @ 17:59 | |
Nieuwe Torro Rosso:![]() ![]() | ||
Sinister-D- | maandag 6 februari 2012 @ 18:01 | |
![]() ![]() | ||
Quisho | maandag 6 februari 2012 @ 18:03 | |
Weet ook niet waar het vandaan is, heb het van een ander forum | ||
Sinister-D- | maandag 6 februari 2012 @ 18:06 | |
GPupdate heeft dezelfde foto op de frontpage staan ![]() Maar ze beginnen nu overal op te duiken, autosport.com heeft al andere foto's. Edit: deze dus ![]() | ||
JohnB52 | maandag 6 februari 2012 @ 18:53 | |
Die begon pas om half 6 :-) | ||
ElmarO | maandag 6 februari 2012 @ 19:00 | |
De STR7 kan me wel bekoren. ![]() Ben ik ook heel benieuwd naar. Lijkt me namelijk sterk dat dat er zomaar zit. | ||
Sinister-D- | maandag 6 februari 2012 @ 19:01 | |
Dat wist ik niet, anders zou ik niet hoeven vragen waar de foto's bleven ![]() ![]() | ||
Glijdt_licht | maandag 6 februari 2012 @ 19:17 | |
![]() ![]() | ||
Peterselieman | maandag 6 februari 2012 @ 19:23 | |
die is wel heel erg plat | ||
RingBewoner | maandag 6 februari 2012 @ 19:40 | |
Pingpong. | ||
kepler | maandag 6 februari 2012 @ 20:48 | |
![]() ![]() | ||
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 20:50 | |
Maar goed dat het seizoen in Australie begint ![]() | ||
kepler | maandag 6 februari 2012 @ 20:54 | |
Haha dat dan weer wel. Ik vind het echt hele lelijke ontwerpen, ik hoop echt dat McLaren iedereen zoek rijdt ![]() | ||
Glijdt_licht | maandag 6 februari 2012 @ 21:19 | |
De Lotus fullHD breedte. Toch de mooiste wagen met de neus.. | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 21:24 | |
damn die bobbel viel eerst niet op hahaha (op de Lotus) | ||
LWD-Godius | maandag 6 februari 2012 @ 21:40 | |
Lotus heeft echt de lelijkste auto van het veld, vorig jaar kon het kleurschema de auto nog redden maar dit jaar niet meer. | ||
Quisho | maandag 6 februari 2012 @ 21:41 | |
Heb net even de McLaren van 2012 opgezocht, had m nog niet gezien. Maar die neus is compleet anders dan de anderen. Of ze gaan het heel goed doen of ze blijven achter met die neus. Over Lotus Renault gesproken, kan Raikonnen misschien wel met Ferrari concurren? Ik denk dat Vettel nog een iets te grote stap is. Wat een vent trouwens ![]() http://www.racedepartment(...)rndest-things.38084/ [ Bericht 0% gewijzigd door Quisho op 06-02-2012 21:46:47 ] | ||
Nieuwschierig | maandag 6 februari 2012 @ 21:53 | |
De enige functie van deze neuzen is schijnbaar nog dat er iets moet zitten om de voorvleugel aan op te hangen. | ||
Fokkingvet | maandag 6 februari 2012 @ 22:04 | |
Dank voor de prachtige foto's. Vind ook de Lotus de mooiste wagen van het veld, prachtige livery. Kijk ooks eens hoe smal de lotus is bij de achtervleugel! Vind trouwens de Sauber echt verreweg de lelijkste, gatverdamme wat een kleuren ![]() | ||
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 22:18 | |
Ik blijf het de mooiste vinden tot nu toe. Het blijft afwachten wat McLaren uit de garage rolt tijdens de eerste training ![]() | ||
Fir3fly | maandag 6 februari 2012 @ 22:23 | |
![]() Zeg nou zelf, behalve die gegroefde banden is dit toch 100 keer beter? | ||
Disavowed | maandag 6 februari 2012 @ 22:40 | |
Nou, nee. ![]() Doe mij dit soort auto's maar. R.I.P. Jordan ![]() | ||
vosss | maandag 6 februari 2012 @ 22:51 | |
Oneens. Ik vond al die flapjes ronduit lelijk. Liever een B&H's zoals hierboven. Rond die periode zijn de mooiste F1 wagens uit de moderne geschiedenis gemaakt imo ![]() | ||
nils7 | maandag 6 februari 2012 @ 22:56 | |
Die Brawn is ook niet verkeerd. | ||
Lokale_Notabele | maandag 6 februari 2012 @ 23:15 | |
Zoals de auto's er halverwege de jaren 90 uitzagen zo hoort een racewagen er gewoon uit te zien. Nu zijn het gekke gammel uitziende auto's waarbij alle verhoudingen zoek zijn geraakt. Ook nog gekke regels met betrekking tot de achtervleugel erbij om de boel kunstmatig "spannend" te maken weet je wel. Gaat nergens meer over. Dit is een raceauto:![]() | ||
Fokkingvet | maandag 6 februari 2012 @ 23:34 | |
Dit is mijn alltime favo: Senna in de 1988 McLaren![]() | ||
Kleffe_Dop | dinsdag 7 februari 2012 @ 00:07 | |
Hoe zouden jullie staan tegenover identieke voor en achtervleugels in de formule 1? Ze zijn de laatste tien jaar godsgruwelijk lelijk geworden, met als hoogtepunt die smalle achtervleugels van nu. Bovendien heeft de ontwikkeling van met name de achtervleugel in het teken gestaan van de verstoring van de luchtstroom achter de wagen ipv het sneller maken van de eigen wagen. Dus waarom geen standaard voorgeschreven brede achtervleugels met 2 planken en een brede voorvleugel zonder 20 flapjes erop? | ||
Googolplexian | dinsdag 7 februari 2012 @ 00:07 | |
Zit er nou een lucht-happer in de bobbel van de Red Bull? | ||
Glijdt_licht | dinsdag 7 februari 2012 @ 00:56 | |
Ja.. En waar zou die voor dienen.. | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 00:59 | |
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dient die voor lucht te happen. | ||
Glijdt_licht | dinsdag 7 februari 2012 @ 01:00 | |
![]() Maar waar zal die lucht naartoe gaan. vast wel voor een aerodynamisch foefje van newey.. Mijn gok: De lucht gaat bovenlangs voor neerwaartse druk. Dan door die luchthapper, onder de auto door zsm voor meer neerwaartse druk omdat de auto wordt vastgezogen daardoor. Dus dubbele neerwaartse druk? | ||
RingBewoner | dinsdag 7 februari 2012 @ 01:11 | |
Mooie wagen! En het idee is top! | ||
Nober | dinsdag 7 februari 2012 @ 04:39 | |
Die Caterham heeft dus niet als enige zo'n lelijke neus, ze doen het gewoon allemaal. ![]() | ||
Weltschmerz | dinsdag 7 februari 2012 @ 08:07 | |
Een racewagen hoort er zo uit te zien als men op dat moment dat hij het snelst is. En dat is per definitie binnen de regels. Schoonheid, of indrukwekkendheid, is een bijproduct. Vleugels werden in het begin ook lelijk gevonden, toen die zijschotten kregen werd het nog lelijker. Toen de neus omhoog ging vond ook iedereen het lelijk. Toch gaan mensen dat vaak mooi vinden, of in ieder geval indrukwekkend. Form follows function. De schoonheid zit hem in de functionaliteit, dat het resultaat de ene keer wat mooier is dan de andere keer doet daar niet aan af. Die prachtige sigaren uit de jaren 50 t/m 70 werden ook zo gemaakt omdat men dacht dat het aerodynamisch het beste was. Vliegtuigen worden ook vaak mooi gevonden. De Jaguar E (en D) is ook puur aerodynamisch ontworpen, primitief aerodynamisch maar uitsluitend aerodynamisch, en is volgens velen de mooiste auto ooit. Ik ben niet zo voor standaard. Elkaar aftroeven met die dingen is ook onderdeel van de sport. Ik zou er wel voor zijn om gewoon het frontaal oppervlak te maximeren, elk seizoen 10% eraf of zo. En zo opschuiven naar minder downforce en meer mechanische grip en meer vermogen. Dan wordt er meer ingehaald zonder kunstgrepen, zie je meer drift, heb je lichtere crashes, en verliest een coureur vooral snelheid als hij te hard gaat en niet meteen de auto. | ||
Disavowed | dinsdag 7 februari 2012 @ 09:14 | |
Alleen jammer dat dat aftroeven door de FIA vakkundig onmogelijk wordt gemaakt. En als er iets gevonden wordt, bijvoorbeeld de F-duct, wordt het na een seizoen alweer verboden. ![]() Dit soort innovaties zullen we met de huidige regelgeving nooit meer terug zien. | ||
Weltschmerz | dinsdag 7 februari 2012 @ 09:22 | |
Mooi zo, en de F-duct had meteen verboden moeten worden, voor zover die dat al niet was. Ik ben niet zo onder de indruk van de regelgevingstechniek van de FIA. Ze schrijven die regels van een vooraf bedacht beeld van de auto, gebaseerd op de auto van het vorig seizoen, en anticiperen dan niet op de inventiviteit van ontwerpers. Dat zie je overigens ook duidelijk terug in het wedstrijdreglement en niet alleen in het technisch reglement. Ik zou het andersom doen: Trek een helder strak kader, en geef daarbinnen alle vrijheid. Dus geef bijvoorbeeld een maximaal frontaal oppervlak van de vleugel en een maximale hoogte, en laat ze lekker zelf uitzoeken wat voor vormpje ze dan zo'n ding geven. Dat is voor iedereen zichtbaar, dus wordt snel genoeg gekopieerd. | ||
Disavowed | dinsdag 7 februari 2012 @ 09:31 | |
Ja hoor, Williams ook. Extremer zelfs.![]() Bizar weinig sponsoring trouwens ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Fiorano | dinsdag 7 februari 2012 @ 10:07 | |
Apparte voorvleugel van de Williams, en heeeeel weinig sponsoren. Hopelijk komen er nog wat bij. Zonder die neus zouden de auto's echt weer heel mooi zijn. Als je de laatste foto van de Williams ziet, en de neus er normaal bij denkt dan is het wel echt mooi vind ik. | ||
Kleffe_Dop | dinsdag 7 februari 2012 @ 10:34 | |
Kortom: Williams meldt zicht waarschijnlijk weer bovenaan de time sheets in de pre season tests. ![]() | ||
sasquatsch | dinsdag 7 februari 2012 @ 10:45 | |
Er gaan twee geruchten: 1. voor koeling van het KERS systeem 2. voor het leiden van lucht naar de diffuser voor meer neerwaartse druk. En @Glijdt_licht: een luchtstroom boven de auto leidt niet tot meer neerwaartse druk, die ontstaat juist doordat de lucht onder de auto (of vleugels) sneller stroomt (en dus een lagere luchtdruk creëert) dan boven de auto. Door meer lucht naar de diffuser te leiden ontstaat er een zuigende werking, die ervoor moet zorgen dat de lucht onder de auto naar achteren wordt gezogen en niet aan de zijkanten verdwijnt. Dat is tenminste zoals ik het begrepen heb | ||
sasquatsch | dinsdag 7 februari 2012 @ 10:57 | |
Raikkonen nu al sneller dan de snelste tijd van vorig jaar. ![]() live updates van autosport.com | ||
SimtekF1 | dinsdag 7 februari 2012 @ 10:59 | |
1 van mijn favorieten, samen met deze 2: ![]() ![]() | ||
Fokkingvet | dinsdag 7 februari 2012 @ 11:00 | |
Zou toch wat wezen als die Lotus een knaller van een wagen blijkt te zijn ![]() | ||
Disavowed | dinsdag 7 februari 2012 @ 11:04 | |
Dat dachten we van de Arrows A21 ook. Uiteindelijk was dat ook niet veel ![]() Nu heb ik Lotus hoger zitten dan Arrows, wel jammer dat ze weg zijn, maar ik blijf liever voorzichtig ![]() | ||
Fokkingvet | dinsdag 7 februari 2012 @ 11:09 | |
Kan natuurlijk ook zijn dat Raikkonen maar 1 manier van rijden heeft en dat is volgas ![]() ![]() Doet me denken aan de tijd dat die McLaren zo vaak kapot ging... | ||
Fiorano | dinsdag 7 februari 2012 @ 11:26 | |
Even wat foto's van de auto's in actie:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Katlaah | dinsdag 7 februari 2012 @ 11:28 | |
Mclaren is toch de mooiste, erna de Lotus, dan Force India, Ferrari en dan de Caterham ![]() | ||
DennisDeBengel | dinsdag 7 februari 2012 @ 11:36 | |
Barrichello had vorig jaar de snelste tijd op Jerez in 4 dagen testen, Red Bull was daar 2 seconde langzamer. We weten allemaal hoe de kaarten werkelijk geschud waren ![]() | ||
sasquatsch | dinsdag 7 februari 2012 @ 11:40 | |
Ik verwacht alleen niet dat Lotus de boel flest, terwijl Williams vorig jaar druk op zoek was naar sponsors. | ||
franklop | dinsdag 7 februari 2012 @ 11:59 | |
Ik snap er waarschijnlijk toch niks van, maar waarom heeft zo'n beetje elk team een knik in de neus en heeft McLaren dat niet? | ||
Glijdt_licht | dinsdag 7 februari 2012 @ 12:03 | |
Andere interpretatie en toepassing van aerodynamica. ![]() De andere teams willen zoveel mogelijk onder de auto door voor downforce. McLaren wil van beiden wat, Zowel aanzuigeffect (die minder sterk is dan andere teams) als aero effect met de vleugels/body oid (die beter is dan andere teams). | ||
Disavowed | dinsdag 7 februari 2012 @ 12:06 | |
| ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:04 | |
Is Ferrari nu nog bezig met hun achtervleugel om te kijken hoe het allemaal verloopt (zie gele verf). Dat is ook een beetje aan de late kant niet? ![]() | ||
sasquatsch | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:06 | |
Volgens mij is het vandaag de eerste mogelijkheid om te testen (afgezien van een eventuele shakedown). | ||
Quisho | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:06 | |
Ah thanks voor posten. Nu nog maar zien of het ook echt gaat werken dan. | ||
sasquatsch | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:12 | |
Tijden van vanochtend:
| ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:13 | |
Nouja ik vind het er altijd zo uit zien alsof ze niet zeker weten of het wel werkt ondanks wat de windtunnel uitwees. ![]() Overigens zit Kimi nu al 2 tienden onder de snelste tijd van vorig jaar, dus de auto's zijn wellicht lelijker geworden, maar zo te zien ook weer sneller ![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:14 | |
Een Lotus én een Force India die allebei sneller zijn dan de snelste tijd vorig jaar.![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:18 | |
Ik ben net wakker en zit die live update even door te lezen. Dit viel me op:Waarom staat Lotus vlak bij de uitgang? Worden die plaatsen tijdens testen gewoon uitgedeeld zonder te kijken naar behaald resultaat vorig seizoen? ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:19 | |
ik blijf het jammer vinden dat de naam Lotus nu juist bij dit team terecht is gekomen. Imo doen ze de naam Lotus niet de eer aan die het zou verdienen. | ||
RingBewoner | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:20 | |
Zegt helemaal niks. Kijk maar even naar de tijden die gisteren gereden zijn. En denk je nou echt dat redbull, ferrari en mclaren opeens middenmoters en hekkensluiters zijn geworden? We weten pas echt iets zodra Q3 in Australië is verreden. En zelfs dan kan er nog genoeg gebeuren. | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:23 | |
Dat weet ik ook wel. Het zegt echter wel dat de auto's naar alle waarschijnlijkheid sneller zijn geworden tov vorig jaar. ![]() | ||
Katlaah | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:29 | |
Denk dat we aan het eind van de week eens moeten kijken, is nu nog maar de 1e dag, dus zoveel zal er nog niet gebeuren en zullen de teams nog een beetje de kat uit de boom kijken ![]() | ||
Meike26 | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:31 | |
Nu we steeds eer van die lelijke neuzen zien, begin ik de Caterham steeds normaler te vinden en het minst erg van de echt lelijke neuzen: Ferrari, Williams, Sauber en Force India. Mijn top 3 zou nu dan ook zijn: 1 : MP4-27 2 : RB8 3 : Caterham En dan de rest... Trouwens, over die X-wings en dat "tafeltje" van de Arrows A22 op Monaco: Werden die niet verboden puur op basis van lelijkheid en dat dit soort verschrikkelijke ontwerpen de F1 schade zou toebrengen, aldus de Fia ? ![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:39 | |
Ik denk eerder op veiligheid ![]() | ||
Quisho | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:43 | |
Ben nu pas alle veranderingen enzo aan het doorlezen. Team Lotus is inderdaad van naam veranderd en heet nu Caterham Renault ![]() En, laten we hopen dat het niet nodig is, maar misschien zien we een Nederlander in actie dit jaar ![]() | ||
Bonobo11 | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:44 | |
Spuit elf zegt ![]() | ||
Fokkingvet | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:53 | |
Zit met verbazing fotos te bekijken van de test![]() Ongelofelijk hoe smal de RB8 van achteren is, zeer fraai. Zit er wel een motor in? | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:54 | |
Wat denkde zelf? | ||
Peterselieman | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:54 | |
Het is een snelle trapfiets | ||
Kleffe_Dop | dinsdag 7 februari 2012 @ 14:13 | |
Het werd op de noemer 'veiligheid' gegooid ja, maar toen Tyrrell in '97 als enige constructeur met de X-Wings rondreed had de FIA er bar weinig interesse in. Pas toen begin '98 de halve grid verscheen met X-Wings, met als hoogtepunt het grote Ferrari in de San Marino GP was de maat voor de FIA vol. ![]() | ||
nils7 | dinsdag 7 februari 2012 @ 14:33 | |
De FIA moet nu nog ingrijpen! lijkt net alsof iemand niet met Paint om kan gaan hahaha ![]() | ||
Disavowed | dinsdag 7 februari 2012 @ 15:17 | |
Voor Max Mosley, omdat hij het lelijk vond. | ||
Disavowed | dinsdag 7 februari 2012 @ 15:21 | |
![]() Hier kan ik me wel wat bij voorstellen (Jordan EJ11, Monaco 2001) ![]() | ||
RingBewoner | dinsdag 7 februari 2012 @ 15:40 | |
Vond het al zo lang duren....
| ||
Fir3fly | dinsdag 7 februari 2012 @ 15:41 | |
Ik vraag me wel eens af of er ook F1 fans zijn die niet nog in de jaren 90 leven. | ||
Peterselieman | dinsdag 7 februari 2012 @ 15:43 | |
ik want, ik vond die F1-bolides zoals ze die in 2008 hadden niet gek. Over hinderlijk gesproken: http://www.crankandpiston(...)/arrows-a22-wing.jpg | ||
Disavowed | dinsdag 7 februari 2012 @ 15:45 | |
![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:12 | |
Newey over die intake in de bobbel:Driver cooling? Ik moet het nog zien ![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:15 | |
![]() Kunnen ze zo een starter niet even lenen van een ander team of is die niet voor alle auto's hetzelfde? ![]() | ||
Fiorano | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:19 | |
![]() Mooi plaatje van de Air intake van Red bull | ||
Bluurgh | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:25 | |
heeft die grijze sticker op de voorkant van de neus niet ongeveer de grootte van het normale gat voor driver cooling? dan zullen de rijders het nog koud gaan krijgen ![]() | ||
Automatic_Rock | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:26 | |
Inderdaad, wel een groot gat voor alleen 'driver cooling'. En alsof Newey zich bezigt houd met aesthetics, die kijkt alleen wat het beste voor de auto is, niet wat het mooist is. | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:26 | |
Als het koud is maken ze het gewoon dicht denk ik | ||
DennisDeBengel | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:26 | |
![]() | ||
RingBewoner | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:48 | |
Yeah, right. Ik vermoed iets van een f-duct. | ||
nils7 | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:52 | |
Video op gpupdate http://www.gpupdate.net/n(...)d&utm_medium=twitter | ||
Peterselieman | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:58 | |
Sauber heeft met rode banden gereden, de kleur voor superzacht, alleen die worden in Jerez niet gebruikt. Bleken overgeschilderde harde banden te zijn ![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 17:07 | |
Nog 37 dagen, 9 uur en 23 minuten ![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 17:08 | |
Ik las het. Wat is daar in godsnaam het nut van? Laten zien dat je met zachte banden niet snel bent? ![]() ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 7 februari 2012 @ 17:10 | |
gewoon even de concurrentie foppen. Ze even even met wat vraagtekens opzadelen omdat het superzachte rubber niet gebruikt mocht worden. | ||
Trystar | dinsdag 7 februari 2012 @ 17:16 | |
![]() http://f1tests.co.cc/2012.php | ||
Fokkingvet | dinsdag 7 februari 2012 @ 17:26 | |
1e testdag zegt natuurlijk geen reet, maar Ferrari zit er niet best bij ![]() | ||
Katlaah | dinsdag 7 februari 2012 @ 17:43 | |
Maar Massa zat ook achter het stuur, dus pas als Alonso erin zit, kun je wat nuttigs erover zeggen ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 7 februari 2012 @ 17:47 | |
Force India lijkt best wel een redelijke auto gebouwd te hebben afgaande op alle verhalen. | ||
Disavowed | dinsdag 7 februari 2012 @ 18:42 | |
![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 18:44 | |
Dat was overigens getimed op de seconde af. Hoeveel tiende of duizendste weet ik niet want ik heb geen tooltje om iets exact op een bepaald tijdstip te plaatsen dus dat heb ik gewoon handmatig gedaan. En gelukt. Althans op de seconde dan toch. ![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 18:47 | |
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=39198 Nieuwe helm voor Guido vd Garde. Mooi design vind ik persoonlijk ![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 18:47 | |
Alleen dat oranje op de voorkant is wel jammer ![]() | ||
ElmarO | dinsdag 7 februari 2012 @ 19:50 | |
Wat tijden van één van de laatste stints die Button reed. Heb alleen geen idee op welke compound hij reed:
| ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 20:20 | |
En wat bedoel je precies met "wat een tijden"? Ik bedoel het is tamelijk consistent, maar echt snel is het niet imo ![]() | ||
ElmarO | dinsdag 7 februari 2012 @ 20:25 | |
Dat zei ik niet hoor. Zei dat het wat tijden waren van een stint die Button tegen het eind van de sessie reed. Is alleen handig om het verval te zien. ![]() | ||
Sinister-D- | dinsdag 7 februari 2012 @ 20:34 | |
En ik zie een soort van tunnelsysteem wat begint aan de zijkanten op hetzelfde punt waar de sleuf zit. (althans zo ziet het uit ![]() Maar toen ik gistren al zei dat er 'n soort van f-duct achtig foefjes systeem zou zijn welke rijwind richting diffuser brengt, werd ik een beetje voor gek verklaard ![]() Ow en de Williams ![]() | ||
Meike26 | dinsdag 7 februari 2012 @ 20:42 | |
Dat riep ik gister eigenlijk ook al via de Twitter naar Olav Mol/Allard Kalff, maar op die opmerking/suggestie kreeg ik geen reactie. Ik vermoed inderdaad dat het niet alleen voor de koeling voor de coureur is, en zo ja, dan zal Newey dat zo weten te draaien qua ontwerp versus regels, dat de coureur de mate van koeling kan regelen met een schuifje en de overbodige lucht word dan weggesluist...heel toevallig komt die luchtstroom uit, bij de diffuser ![]() | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:05 | |
Ik zit weer lekker op te letten ![]() [ Bericht 32% gewijzigd door vosss op 07-02-2012 21:11:39 ] | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:07 | |
=knip= | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:10 | |
=nevermind= | ||
RingBewoner | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:12 | |
Beetje gejat.... vind je niet? | ||
vosss | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:14 | |
Van? ![]() | ||
RingBewoner | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:17 | |
Kimi. | ||
Sinister-D- | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:20 | |
En voordat je je post heb verandert was ik dus al met paint aan de gang. ![]() Maar wat ik dus bedoelde is dat je hier een soort buis-achtige vorm ziet die over de gehele lente van de voorkant van de monocoque loopt. Wat voorheen werd bestempeld als die krokodil bultjes, en wat typisch is aan de V-vorm van de neus, zie je nu ook weer bij meerdere team. Maar dan wel bovenop de neus, en bij de RB8 zie je ze ook naar de zijkant uitsteken. Misschien om een minimale doorsnede te hebben, om de volledige opening van die sleuf te kunnen gebruiken als een luchthapper voor de diffuser aan te sturen. | ||
Glijdt_licht | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:20 | |
Ik zie daar weinig gelijkenissen tussen. Ik moest meer aan de V op de helm van verstappen denken, of die banen op de helm van Villeneuve.. | ||
RingBewoner | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:21 | |
Kimi:![]() Guido: ![]() Oké, ik geef toe, je moet er een beetje naar zoeken. Maar het toont wel gelijkenissen. | ||
RingBewoner | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:22 | |
Hé, dat was mij nog niet eens opgevallen. Wat apart, mijn interesse is nu wel gewekt naar wat het is. | ||
Glijdt_licht | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:22 | |
Dan vertoont vrijwel elke helm gelijkenissen. De van Raikkonen kan zo uit de fabriek van de de fabrikant rollen. Die vind ik echt niks speciaals. De van vd Garde is een stuk specialer. | ||
Sinister-D- | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:22 | |
De matte afwerking ipv glans ![]() ![]() |