abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 10 juni 2011 @ 00:40:04 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97966197
110609_122036_f12011canheader.jpg

Komend weekend staat in Montreal weer de Grand Prix van Canada op het programma. De race op het semi-stratencircuit biedt altijd veel spektakel. Vorig jaar was Lewis Hamilton de beste. Kan hij dit jaar weer op het hoogste treetje van het podium staan, of zijn de Red Bulls net als eerder dit jaar oppermachtig? Wat kunnen de Ferrari's en kan er op dit circuit net zo'n verrassing komen als Takuma Sato enkele jaren geleden in de Super Aguri was? We weten het komende zondag.

100610_122036_f12010canmont.jpg

Het circuit ligt op een kunstmatig eiland in de Saint-Lawrence Seeway in de stad Montreal en werd in 1978 geopend onder de naam Île Notre-Dame. Na de dood van Gilles Villeneuve in 1982 werd zijn naam aan de baan verbonden. Het semipermanente circuit kenmerkt zich door chicanes in het eerste gedeelte, uitmondend in een snel stuk voor de hairpin. Daarna volgt een lang recht stuk waar inhalen mogelijk is. Via een korte chicane komen de rijders bij het start/finishgedeelte. Hier moeten ze oppassen dat ze niet van de lijn raken, want dan wacht onherroepelijk de muur.

110609_122036_Baancanada.jpg
Bron: FIA.com

Lengte: 4,361 km
Aantal ronden: 70
Totale lengte: 305,270 km
Baanrecord: Rubens Barrichello 1:13.622 (2004)

110609_122036_f12011canstand.jpg

Coureurs
Pos. Rijder Team Punten
1 Sebastian Vettel Red Bull 143
2 Lewis Hamilton McLaren 85
3 Mark Webber Red Bull 79
4 Jenson Button McLaren 76
5 Fernando Alonso Ferrari 69
6 Nick Heidfeld Renault 29
7 Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 26
8 Felipe Massa Ferrari 24
9 Vitaly Petrov Renault 21
10 Kamui Kobayashi Sauber 19
11 Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 14
12 Adrian Sutil Force India F1 8
13 Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 7
14 Paul di Resta Force India F1 2
15 Sergio Perez Sauber 2
16 Rubens Barrichello Williams 2
17 Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 0
18 Pastor Maldonado Williams 0
19 Jarno Trulli Team Lotus 0
20 Heikki Kovalainen Team Lotus 0
21 Jerome d'Ambrosio Virgin Racing 0
22 Timo Glock Virgin Racing 0
23 Vitantonio Liuzzi HRT F1 Team 0
24 Narain Karthikeyan HRT F1 Team 0


Constructeurs
Pos. Team Punten
1 Red Bull 222
2 McLaren 161
3 Ferrari 93
4 Renault 50
5 Mercedes Grand Prix 40
6 Sauber 21
7 Force India F1 10
8 Scuderia Toro Rosso 7
9 Williams 2
10 Team Lotus 0
11 Virgin Racing 0
12 HRT F1 Team 0


100610_122036_f12010canhis.jpg

De Grand Prix van Canada staat sinds 1961 op het programma. Destijds werd er gereden op Mosport Park in Ontario, een baan die enkele malen afgewisseld werd door Mont Tremblant dat in Quebec ligt. Sinds 1978 rijden de coureurs op Île Notre-Dame in Montreal. De race is niet meer van de kalender verdwenen, hoewel 1975, 1987 en 2009 overgeslagen werden.

In al die jaren lag vreugde en verdriet soms dicht bij elkaar. Riccardo Paletti had zich in 1982 gekwalificeerd voor wat zijn tweede Formule 1-race uit zijn carrière zou worden. Didier Pironi kwam niet weg bij de start, waarna Raul Boesel de Ferrari raakte. Paletti reed in op de brokstukken, waarna zijn bolide vlam vatte. Hijwerd pas na een half uur uit de bolide bevrijd en daarna naar het ziekenhuis gevlogen. Daar bezweek hij uiteindelijk aan zijn verwondingen. Eerder dat jaar was Gilles Villeneuve al bij een ongeval om het leven gekomen.

Villeneuve reed in 1982 voor Ferrari met het legendarische startnummer 27. In 1995 wist Jean Alesi voor veel vreugde bij de Canadezen te zorgen door voor de Italiaanse renstal met het startnummer 27 zijn enige race uit zijn Formule 1-carrière te winnen. De kampioenskandidaten van dat jaar Damon Hill en Michael Schumacher kampten beiden met problemen, waardoor eerstgenoemde uitviel en Schumi pas na een lange pitstop door kon rijden.



Het Circuit Gilles Villeneuve staat bekend om zijn vele crashes. De meeste zijn onschuldig, zoals bij het opkomen van het rechte stuk bij start/finish even de muur raken, waarna vele rijders uit konden stappen. Af en toe is de klap harder zoals Olivier Panis in 1997 heeft ondervonden. De Fransman verloor op hoge snelheid de controle over zijn bolide en boorde zich in de bandenstapels.



Nog erger was de de crash van Robert Kubica in 2007. De Pool raakte met de BMW Sauber vlak voor de hairpin een muurtje en tolde met zijn bolide vele malen in de rondte. De Pool kwam vrijwel ongeschonden uit zijn bolide na een klap van 75G gekregen te hebben. Wel moest hij een week later de Grand Prix van de Verenigde Staten laten schieten. Kubica werd hierbij vervangen door Sebastian Vettel die in zijn debuutrace gelijk een punt behaalde.



In 2008 was het vreugde voor Kubica toen hij zijn eerste Formule 1-race op zijn naam wist te schrijven. De Pool profiteerde optimaal van een incident dat in de pitstraat plaatsvond. Achter de safety car kwam bijna het voltallige veld binnen en na de stop bleek dat het pitlicht op rood stond. Kubica en Kimi Räikkönen stopten op tijd, maar laatstgenoemde werd geraakt door Lewis Hamilton die niet op zat te letten. Beide rijders werden ridder te voet. Opvallend moment was nog dat Felipe Massa bij de hairpin achterop het circuit in één keer twee rijders wist te passeren.

100610_122036_f12010canvor.jpg

In 2010 keerden de Formule 1-bolides terug in Canada en de poleposition werd gegrepen door Lewis Hamilton, voor Mark Webber en Sebastian Vettel. Webber werd na een gewisselde versnellingsbak naar plaats zeven teruggezet. Hamilton leidde na de start en achter de Brit ging het mis. Vitaly Petrov maakte een valse start en bij het uitwijken spinde hij, waardoor hij Pedro de la Rosa uit liet wijken. De Rus kreeg binnen enkele honderden meters twee drive-through penalty's.

Er gebeurde meer in de eerste ronde, met als grootste slachtoffer Kamui Kobayashi die na de laatste bocht van het circuit kennismaakte met The Wall of Champions. Hij viel dan ook uit. Al snel werd duidelijk dat de banden het korter dan verwacht uit zouden houden, waardoor de rijders meerdere malen binnen zouden moeten komen.



Voor Felipe Massa zou de race ongelukkig verlopen. De Ferrari-coureur lag de hele wedstrijd in de clinch met de Force India-rijders en finishte uiteindelijk als vijftiende, omdat hij bij een van zijn stops te snel door de pits reed en hier een straf voor kreeg. Ook Michael Schumacher was bij vele incidenten betrokken, maar dat de Duitser buiten de punten viel kwam doordat hij in de slotfase met versleten banden rondreed en weigerde de pits op te zoeken. Hij werd in de laatste ronden dan ook veelvuldig ingehaald.

Vooraan had Webber de leiding door zijn betere bandenstrategie gegrepen, maar Hamilton beschikte over de snellere auto, waardoor de Brit de Australiër in kon halen. Nadat Webber gestopt was lag Fernando Alonso tweede voor Jenson Button die de Spanjaard in de slotfase na een gewaagde actie inhaalde.

100610_122036_f12010cantijd.jpg

Vrijdag 10 juni 2011

16:00 - 17:30 vrije training 1
20:00 - 21:30 vrije training 2

Zaterdag 11 juni 2011

16:00 - 17:00 vrije training 3
19:00 - 20:00 kwalificatie

Zondag 12 juni 2011
19:00 Formula 1 Grand Prix du Canada 2011

Nederlandse tijden

100610_122036_f12010cantv.jpg

Datum Tijd Programma
Za 11 juni 18.55-20.15 uur RTL GP: Formule 1 - Canada - Kwalificatie
Zo 12 juni 18.00-18.55 uur RTL GP: Formule 1 - Canada - Pre-show
Zo 12 juni 18.55-21.10 uur RTL GP: Formule 1 - Canada - Race


Datum Tijd Programma
Za 11 juni 18.00-20.15 uur BBC2: Formule 1 - Canada - Kwalificatie
Zo 12 juni 18.05-21.15 uur BBC1: Formule 1 - Canada - Race
Ma 13 juni 02.10-03.10 uur BBC3: Formule 1 - Canada - Samenvatting
Nederlandse tijden

100610_122036_f12010canweer.jpg

Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 11 °C 23 °C 10 % zonnig
Zaterdag 12 °C 18 °C 70 % lichte regen
Zondag 12 °C 19 °C 60 % buien
Bron: The Weather Channel
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 10 juni 2011 @ 00:43:23 #2
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_97966335
Blijft mijn favoriete circuit, gelukkig tegenwoordig weer vast terug op de kalender.
pi_97966336
Ik ben vooral benieuwd naar hoe de pirelli banden het hier gaan houden. Als de bridgestones van vorig jaar het hier al moeilijk hadden...
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  vrijdag 10 juni 2011 @ 00:46:39 #4
131800 Tarado
capô de fusca
pi_97966488
Ik heb er zin in ^O^ Vettel in de muur zou welkom zijn, niets persoonlijks maar de enige manier om wat spanning terug te krijgen
  vrijdag 10 juni 2011 @ 00:50:42 #5
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_97966649

Je Formule 1 carrière is niet compleet zonder kusje tegen deze muur.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 00:52:32 #6
131800 Tarado
capô de fusca
pi_97966710
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 00:50 schreef Kleffe_Dop het volgende:

Je Formule 1 carrière is niet compleet zonder kusje tegen deze muur.
Zoiets ja :Y)
pi_97967037
^O^
Calm down, please!
pi_97967148
Nou, ik verheug me er alvast op dan. Vettel in de wall of champions het liefst tijdens de race uiteraard :9
Where facts are few, experts are many.
pi_97967286
Twee DRS-zones toch hier?
pi_97967657
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 01:16 schreef Radegast het volgende:
Twee DRS-zones toch hier?
:Y

Where facts are few, experts are many.
pi_97967707
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 01:35 schreef Atreidez het volgende:

[..]

:Y

[ afbeelding ]
Dus als ik het goed begrijp heeft de achterligger DRS vanaf bocht 10, daarna kan hij vanaf de chicane ook nog eens een gat trekken als hij er voor chicane al voorbij is, lijkt me een stomme actie van de fia.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 01:40:03 #12
337425 ramon83
Wie bouwt paradijs op aarde?
pi_97967714
Ja dit word mooi... Trouwens, was DRS niet verboden in de regen? Want de kans is groot dat we een regenrace krijgen.
pi_97967727
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 01:40 schreef ramon83 het volgende:
Ja dit word mooi... Trouwens, was DRS niet verboden in de regen? Want de kans is groot dat we een regenrace krijgen.
Dit wordt helemaal niet mooi, als je voor de chicane geklopt wordt kun je daarna helemaal geen counteraanval meer doen.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 01:42:01 #14
337425 ramon83
Wie bouwt paradijs op aarde?
pi_97967737
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 01:39 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp heeft de achterligger DRS vanaf bocht 10, daarna kan hij vanaf de chicane ook nog eens een gat trekken als hij er voor chicane al voorbij is, lijkt me een stomme actie van de fia.
Ja, je zou verwachten dat er ook 2 detectiepunten zouden zijn. Dat zo heel mooi zijn juist, als de achterligger er bij de eerste al voorbij is dan ligt ie inees voor en krijgt degene achter hem de DRS. Dan krijg je wel vette acties denk ik.
pi_97967747
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 01:42 schreef ramon83 het volgende:

[..]

Ja, je zou verwachten dat er ook 2 detectiepunten zouden zijn. Dat zo heel mooi zijn juist, als de achterligger er bij de eerste al voorbij is dan ligt ie inees voor en krijgt degene achter hem de DRS. Dan krijg je wel vette acties denk ik.
Ja, dat zou wel mooi zijn, maar als ik het zo her en der lees is dat niet het geval.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 01:46:19 #16
337425 ramon83
Wie bouwt paradijs op aarde?
pi_97967780
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 01:42 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Ja, dat zou wel mooi zijn, maar als ik het zo her en der lees is dat niet het geval.
Dat is jammer, in dat geval hoop ik dat ze er het eerste stuk niet meteen voorbij zijn. Maar als het regent word DRS volgens mij niet gebruikt.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 01:48:05 #17
337425 ramon83
Wie bouwt paradijs op aarde?
pi_97968622
Even een :W - post vanuit Montreal.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 03:17:16 #19
202014 JJH
Knetter. O+
pi_97968819
Ik moet bij GP van Canada altijd denken aan de race die Jos daar reed in de regen. Misschien wel z'n beste prestatie ooit, ondanks dat ie maar 5e werd. :)
pi_97969222
Mooie filmpjes!

Voor DRS hadden ze 2 detectie punten moeten maken idd
Our business in the field of fight, Is not to question, but to prove our might.
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
pi_97969624
Calmer than you are
  vrijdag 10 juni 2011 @ 09:41:30 #22
154880 Bolter
Awesomeness
pi_97971192
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 06:54 schreef Sharpdressedman het volgende:
Mooie filmpjes!

Voor DRS hadden ze 2 detectie punten moeten maken idd
Ik zat al te zoeken naar de tweede detectiezone. Dit is wel apart dan..
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  vrijdag 10 juni 2011 @ 09:44:16 #23
131800 Tarado
capô de fusca
pi_97971267
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 02:57 schreef ElmarO het volgende:
Even een :W - post vanuit Montreal.
Zo, top ^O^
pi_97974324
Ik verwacht een historische race zondag, laat maar komen!
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_97975981
Canada O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')