abonnement Unibet Coolblue
pi_107286818
Laatste 3 posts

quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 01:03 schreef Moffol het volgende:

[..]

Naar een speciaalzaak gaan en kijken waar je het best oppast. Even verschillende mountainbikes uitproberen en kijken wat een geschikte framemaat is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 07:23 schreef Auti het volgende:

[..]

Wat is het merk/modeljaar? Als hij vrij nieuw is en dus echt maar 1000km heeft gereden en het is bijv een Trek of een Cube dan is het een mooie prijs. Zoiets doet nieuw vanaf 700 euro, of meer richting de 800.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 09:41 schreef wormtrein het volgende:
Hmm er staan toch best wat fietsen op MP met bijvoorbeeld volledig Shimano SLX voor ~ 400 euro, maar dan moet je wel bereid zijn het hele land door te reizen want dat zijn wel de echte koopjes :)
pi_107286842
Het gaat om een Trek 6000 Mountainbike.
En inderdaad, ik zal vanuit Amsterdam naar Venlo moeten rijden. Maar goed elk tripje in NL stelt niet zoveel voor..

Is spiraalvering trouwens chill?
  vrijdag 27 januari 2012 @ 19:19:54 #4
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_107304282
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 10:02 schreef DSS24 het volgende:
Het gaat om een Trek 6000 Mountainbike.
En inderdaad, ik zal vanuit Amsterdam naar Venlo moeten rijden. Maar goed elk tripje in NL stelt niet zoveel voor..

Is spiraalvering trouwens chill?
Ik ben, uit eigen ervaring, niet echt te spreken over de sr suntour xcr/xcm vorken. De xcm van een van mijn eerdere beginnersfietsen (2007) heeft het nog geen jaar volgehouden. De remote lockout hield er na 3 ritten mee op vanwege rotzooi (daarna na elke rit uit elkaar moeten draaien om het enigzins werkend te krijgen), en binnen het jaar veerde de vork helemaal niet meer in.

De vork altijd schoon gehouden, maar niet met vorkdeo o.i.d. aan de gang geweest. Uiteraard kan dit een eenmalig dingetje zijn, maar je hoeft voor een xcr niet té veel kwaliteit te verwachten. Het veert, en dat is het. Als je er 2 jaar op rond kan rijden, heeft 'ie z'n geld weer opgebracht.

Voor de rest: testrijden, en alles een keer goed nakijken (evt. met iemand erbij die er verstand van heeft waar hij op moet letten) lijkt mij het beste. Nadeel is dan natuurlijk wel dat je zo ver weg woont!
26"
Fading slowly.
pi_107327347
Mijn ervaring is trouwens ook dat de geometrie van een fiets ook echt bij je moet passen. Ik reed jaren wel eens op de fiets van mijn pa, en dat fietste zo fijn dat ik er zelf ook een aan wilde schaffen. Ik heb toen aardig wat euro's neergeteld voor een hele gave bike wat specs betreft, gloednieuw, maar hij is nooit zo fijn gaan fietsen als die oudere en goedkopere fiets van m'n pa.. (Cube volledig XT met Reba SL & Formula Oro remmen, vs. Klein volledig LX met Manitou vork en V-brakes..)
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_107394235
Thanks voor de replies.

Ik ben uiteindelijk naar een winkel gegaan om te kijken of ik misschien een nieuwe fiets kon kopen voor een mooie prijs. Daar heb ik op een Cube gefietst. Die zat als gegoten, alleen was die prijsklasse uit de voorraad en ook niet meer bestelbaar. Daarna op een Trek gefietst die te groot aan voelde.

Uiteindelijk had hij nog een ouder model maar nieuwe Trek 4 series staan en de fiets zit perfect. Dus deze is het geworden. Alles is shimano afgemonteerd.
pi_107394364
Netjes! Wat voor Cube heb je getest?
-weg-
pi_107394534
Goede vraag, ik weet de naam niet meer.

Het was een zwart / blauwe van rond de ¤ 600,-
Ik kon kiezen uit deze met betere afmontage of een gifgroen/zwarte met mindere afmontage maar betere voorvork.
pi_107394672
Staat hij hier tussen? http://www.cube.eu/hard/ of was het een model van vorig jaar?

Ik heb zelf een Cube Analog Disc 2011 en ben daar zeer tevreden over.

-weg-
pi_107394859
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 11:01 schreef Auti het volgende:
Staat hij hier tussen? http://www.cube.eu/hard/ of was het een model van vorig jaar?

Ik heb zelf een Cube Analog Disc 2011 en ben daar zeer tevreden over.

[ link | afbeelding ]
Ook een brute fiets!

Ja volgens mij was het de blauw/zwarte Acid en de groen/zwarte Analog. Het zijn mooie fietsen maar hij had ze niet meer. En de Trek die ik nu heb is ook prima.
pi_107437803
Mooie bikes.
pi_107442749
:s)

Waar voor een sloten gebruiken jullie? Ik wil er ook mee naar mijn werk crossen, maar hier in Amsterdam moet ik hem wel goed op slot zetten :D
pi_107443399
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:28 schreef DSS24 het volgende:
:s)

Waar voor een sloten gebruiken jullie? Ik wil er ook mee naar mijn werk crossen, maar hier in Amsterdam moet ik hem wel goed op slot zetten :D
Je kan het best een kettingslot gebruiken, denk ik.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 15:50:36 #14
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_107443507
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:28 schreef DSS24 het volgende:
:s)

Waar voor een sloten gebruiken jullie? Ik wil er ook mee naar mijn werk crossen, maar hier in Amsterdam moet ik hem wel goed op slot zetten :D

+

"t verpest het uiterlijk van de hele fiets. ;( Maar handig is het wel. :X
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_107444654
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:28 schreef DSS24 het volgende:
:s)

Waar voor een sloten gebruiken jullie? Ik wil er ook mee naar mijn werk crossen, maar hier in Amsterdam moet ik hem wel goed op slot zetten :D
Lijkt me heerlijk, in Amsterdam crossen. En het levert zeker veel boze blikken op :D

Zolang je de Middenweg maar links laat liggen, daar vindt mijn woon/studieverkeer plaats en dat hou ik graag veilig :P
pi_107444657
Ja inderdaad, ik ga er echt geen vast slot op zetten, dat is hetzelfde als een standaard monteren :')

Dat laatste slot, als je die door het frame, voorwiel en achterwiel wilt halen, wordt echt een klote klus.

@ Moffol, die lengte die ik dan nodig heb is niet leuk meer met een kettingslot.
Het is wel de beste kwaliteit ja.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 16:25:20 #17
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_107444795
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:21 schreef DSS24 het volgende:
Ja inderdaad, ik ga er echt geen vast slot op zetten, dat is hetzelfde als een standaard monteren :')

Dat laatste slot, als je die door het frame, voorwiel en achterwiel wilt halen, wordt echt een klote klus.

@ Moffol, die lengte die ik dan nodig heb is niet leuk meer met een kettingslot.
Het is wel de beste kwaliteit ja.
Tis of het een of het ander he.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_107470698
Ja ik weet het. Ik heb nu dat laatste slot die gepost is gekocht maar die is zo doorgeknipt...
Anders koop ik wel een barrel waarmee ik naar m'n werk fiets.

Het is alleen zo schraal als je een dikke fiets heb staan bwhehe

@ thettes
Je moet wel heel erg uitkijken in de stad. Een lijnbus ziet jou zo over het hoofd en dan is het afgelopen. Maar het is wel vet om door de stad heen te raggen :7
pi_107473072
Als je elke dag met de mtb naar het werk wilt, dan kun je het slot na het werk toch gewoon achterlaten op het werk? Ik bedoel, je doet de ketting om een paal/fietsenrek en je gaat weer naar huis.
pi_107481081
Ja klopt. Ik heb akkoord gekregen om de fiets binnen te zetten. Dus geen sloten voor mij
pi_107481851
Net trouwens een kleine 30 km gefietst sinds een paar weekjes. Meteen m'n nieuwe winterkleding getest en het ging prima. Veel inademen door de neus helpt trouwens wel tegen de koude lucht.

Ben wel voor het eerst op mijn muil gegaan. Ik kwam nogal hard aan en ging over een soort van bevroren tractorspoor in het bos. Toen ik eroverheen ging wist ik al dat het hem niet ging worden, maar het was al te laat.

Heb (nog) niet zo veel last van de val. Wel een beetje een dik en rood onderbeen. Verder was de ketting eraf, maar die zat er met 2 minuten weer op. :)
  woensdag 1 februari 2012 @ 16:46:05 #22
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_107483346
Ik moet ook weer eens gaan rijden, maar het komt er de laatste tijd (weer eens) niet van..

Mijn StereoRX staat inmiddels zonder voorwiel in het tuinhuis, de zuiger van de voorrem zit klem (lang leve formula :') ). Überhaupt komt de Cube er deze winter niet meer uit, daar is de singlespeed namelijk voor!
26"
Fading slowly.
pi_107486852
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 16:08 schreef GuitarJJ het volgende:
Net trouwens een kleine 30 km gefietst sinds een paar weekjes. Meteen m'n nieuwe winterkleding getest en het ging prima. Veel inademen door de neus helpt trouwens wel tegen de koude lucht.

Ben wel voor het eerst op mijn muil gegaan. Ik kwam nogal hard aan en ging over een soort van bevroren tractorspoor in het bos. Toen ik eroverheen ging wist ik al dat het hem niet ging worden, maar het was al te laat.

Heb (nog) niet zo veel last van de val. Wel een beetje een dik en rood onderbeen. Verder was de ketting eraf, maar die zat er met 2 minuten weer op. :)
Bij zulke sporen een beetje boven je achterwiel hangen zodat je achterwiel minder snel wegglijdt. Of deed je dit ook?
pi_107490208
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2012 18:20 schreef Moffol het volgende:

[..]

Bij zulke sporen een beetje boven je achterwiel hangen zodat je achterwiel minder snel wegglijdt. Of deed je dit ook?
Een klein beetje. Mja, ik ben nog redelijk nieuw met het mtb'en, dus heb alle vaardigheden nog niet onder de knie!

[ Bericht 0% gewijzigd door GuitarJJ op 02-02-2012 11:21:08 ]
pi_107507404
Voel je je onderbeen nu erger zeker?

Mijn conditie is enorm slecht :') heb net 15 minuten gefietst en ben 20 minuten later nog aan het bijkomen en hoesten _O-
pi_107508853
M'n huidige mountainbike is helemaal op aangezien de vering, ketting en banden kapot zijn dus moet op zoek naar een nieuwe. Heb geen groot budget (300-400 euro) dus daarom lijkt het me verstandig om voor een tweedehands te gaan.

http://fietsen-brommers.m(...)3D%3D&fta_ind=2&fs=1
(wat een belachelijk lange link :s )

Is iemand bekend met dit type? En klinkt 350 als een redelijke prijs?
pi_107516814
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 10:22 schreef Dikbuik het volgende:
M'n huidige mountainbike is helemaal op aangezien de vering, ketting en banden kapot zijn dus moet op zoek naar een nieuwe. Heb geen groot budget (300-400 euro) dus daarom lijkt het me verstandig om voor een tweedehands te gaan.

http://fietsen-brommers.m(...)3D%3D&fta_ind=2&fs=1
(wat een belachelijk lange link :s )

Is iemand bekend met dit type? En klinkt 350 als een redelijke prijs?
Merida is een goed merk. Matts is het instapmodel. Een gloednieuwe Matts krijg je al voor rond de 400-500 euro. Ik zou dus niet voor deze tweedehandse gaan.

Dit is een Matts 20-V, een klasse lager dan de TFS 100, maar wel gloednieuw.
http://www.merida-bikes.c(...)+Hardtail/Matts+20-V
  donderdag 2 februari 2012 @ 14:49:41 #28
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_107516825
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 10:22 schreef Dikbuik het volgende:
M'n huidige mountainbike is helemaal op aangezien de vering, ketting en banden kapot zijn dus moet op zoek naar een nieuwe. Heb geen groot budget (300-400 euro) dus daarom lijkt het me verstandig om voor een tweedehands te gaan.

http://fietsen-brommers.m(...)3D%3D&fta_ind=2&fs=1
(wat een belachelijk lange link :s )

Is iemand bekend met dit type? En klinkt 350 als een redelijke prijs?
Merida is een welbekend en over het algemeen goed merk. Dit type heb ik echter geen weet van. Het frame zal gewoon goed zijn, en de shimanogroep zal ook wel werken (al zou ik wel even de precieze afmontage vragen; het kan zijn dat niet alles Deore is afgemonteerd). Over de vork heb ik echter mijn twijfels, het lijkt me een sr suntour vork met Merida stickers o.i.d.?

Het belangrijkste: hoe lang ben je? want 22" is een betrekkelijk grote maat!
26"
Fading slowly.
pi_107547996
Schwalbe Smart Sam bandjes in de sneeuw _O_ Dat gaat goed zeg!
Misschien straks even een klein rustig bosritje maken, kijken of ik een mooi filmpje kan maken van de sneeuw.
-weg-
pi_107552303
Ik ben zelf 1.90 lang, is het nu wijs om dan een 29" mtb aan te schaffen? Heb ook al een 26"en die bevalt me eigenlijk ook gewoon perfect. Wat zijn de grootste voor en nadelen van een 29"?

Ik fiets overigens niet thuis in Amsterdam, maar vooral bij mijn ouders, omgeving Enkhuizen, door de polder/lokale bos en af en toe het parcours in Schoorl.
pi_107554113
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 12:30 schreef thettes het volgende:
Ik ben zelf 1.90 lang, is het nu wijs om dan een 29" mtb aan te schaffen? Heb ook al een 26"en die bevalt me eigenlijk ook gewoon perfect. Wat zijn de grootste voor en nadelen van een 29"?

Ik fiets overigens niet thuis in Amsterdam, maar vooral bij mijn ouders, omgeving Enkhuizen, door de polder/lokale bos en af en toe het parcours in Schoorl.
Ligt er aan wat je lekker vind rijden. Ik ben zelf 1.94m lang en rijd op een 29 inch cube 2011 Ltd Team met Hs33 setje voor en achter. Het voordeel is dat ik een redelijk goede maat heb om voor afstanden goed te kunnen fietsen.

Het nadeel is dat ik gewend ben om met hardtails redelijk "bouncy" te rijden, veel van zadel af en boven het achterwiel hangen. Dat is heel anders op een groter frame (grotere banden = groter frame). Waar ik eerst echt volledige controle had is dat nu wat minder omdat ik minder compact kan fietsen.

Dus de vraag is, wat ga je er het meeste mee doen? En natuurlijk gewoon testen, want wie weet vind je het geweldig zitten.
A wise person knows he or she knows nothing.
pi_107554126
29er zegt alleen wat over de banden maat. Met 1,90 moet je denk ik iets van een 22 inch frame hebben (afhankelijk van je binnenbeenlengte) bij een standaard MTB. Als je alleen op de weg rijdt is 29er in het voordeel, maar offroad is een 29er juist minder goed. Door die grotere wielen ben je wat minder wendbaar.
pi_107554791
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 13:18 schreef the85mc het volgende:
29er zegt alleen wat over de banden maat. Met 1,90 moet je denk ik iets van een 22 inch frame hebben (afhankelijk van je binnenbeenlengte) bij een standaard MTB. Als je alleen op de weg rijdt is 29er in het voordeel, maar offroad is een 29er juist minder goed. Door die grotere wielen ben je wat minder wendbaar.
Ja weet ik, ik las alleen dat het vooral voor langere mensen ook lekkerder fietste. Maar als ik het zo lees zijn er vooral nadelen aan verbonden voor de manier waarop ik fiets. Misschien ook gewoon maar even testen ja.
pi_107560169
Sneeuw!

-weg-
pi_107567667
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 13:18 schreef SythAdmin het volgende:

[..]

Ligt er aan wat je lekker vind rijden. Ik ben zelf 1.94m lang en rijd op een 29 inch cube 2011 Ltd Team met Hs33 setje voor en achter. Het voordeel is dat ik een redelijk goede maat heb om voor afstanden goed te kunnen fietsen.

Het nadeel is dat ik gewend ben om met hardtails redelijk "bouncy" te rijden, veel van zadel af en boven het achterwiel hangen. Dat is heel anders op een groter frame (grotere banden = groter frame). Waar ik eerst echt volledige controle had is dat nu wat minder omdat ik minder compact kan fietsen.

Dus de vraag is, wat ga je er het meeste mee doen? En natuurlijk gewoon testen, want wie weet vind je het geweldig zitten.
29" is onmogelijk. 29" banden, bedoel je, maar je moet 4 meter lang zijn wil je op een frame van 29" rijden. :D
pi_107574354
Wat doen jullie eigenlijk allemaal? Cross country?
pi_107674896
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 19:42 schreef Moffol het volgende:

[..]

29" is onmogelijk. 29" banden, bedoel je, maar je moet 4 meter lang zijn wil je op een frame van 29" rijden. :D
Ja Ja zeikerd, je weet wat ik bedoel. ;)

Ben er niet vreselijk thuis in, het is ook gewoon een kwestie van wat je lekker vind rijden.
Ik probeer zo veel mogelijk cross-country en een klein beetje trials te rijden, technische stukjes met veel hoogte verschil maakt het lekker.

Maar de beste ervaring heb ik nog met downhill-MTB, helaas niet echt mogelijk in nederland, maar in de ardennen heb je al vrij aardige uitdagingen (omgeving francourchamps).
A wise person knows he or she knows nothing.
pi_107675623
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 15:47 schreef Auti het volgende:
Sneeuw!

^O^ vet man!
Ik wilde eigenlijk naar mn werk fietsen, alleen ik heb geen spatborden en ga mij ook niet omkleden als ik op werk aankom.

iemand trouwens ervaring met opklim spatborden?
pi_107676524
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 15:33 schreef DSS24 het volgende:

[..]

^O^ vet man!
Ik wilde eigenlijk naar mn werk fietsen, alleen ik heb geen spatborden en ga mij ook niet omkleden als ik op werk aankom.

iemand trouwens ervaring met opklim spatborden?
Je bedoelt die klem-dingen?

Heb er een aantal gehad, maar ze zijn vaak zo zwak dat je ze tijdens het rijden weer bij moet stellen...

Je hebt wel 1 soort (kan even niet meer bedenken welke) die klemt enorm goed en is NIET verstelbaar. Dat ding heb ik een tijdje gehad en was erg goed totdat ie gejat werd...
A wise person knows he or she knows nothing.
pi_107677381
Ja klemspatborden bedoel ik. Maar elk frame is natuurlijk anders in dikte, dus je moet wel spatborden hebben die je er stevig op kan bevestigen.
pi_107678131
Ik heb zon xtra3 achterspatbord. Werkt wel aardig, maar als ik echt ga ploegen houdt ie niet alles tegen.. Voor heb ik geen spatbord. Maar ik gebruik em ook niet voor woon-werk verkeer.

Edit: Zo'n apparaat dus: http://shop.topbikes.nl/o(...)-tra-3-spatbord.html
  maandag 6 februari 2012 @ 16:41:35 #42
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_107678449
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 15:33 schreef DSS24 het volgende:

[..]

^O^ vet man!
Ik wilde eigenlijk naar mn werk fietsen, alleen ik heb geen spatborden en ga mij ook niet omkleden als ik op werk aankom.

iemand trouwens ervaring met opklim spatborden?


^O^
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  maandag 6 februari 2012 @ 18:21:15 #43
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_107682377
Is het trouwens normaal dat de ketting en tandwielen onder de roest zitten door de strooizout en het water enzo? :%
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_107702884
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 21:46 schreef Moffol het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk allemaal? Cross country?
:Y Ben bezig met bloktrainingen. Conditie weer opbouwen en dergelijke, ik moet rustig aan doen.. bloeddruk en hartslag is te hoog, gebruik ik medicijnen voor en ik moet stoppen met roken en weer gaan sporten. Vroeger veel gebiked, dus dat pak ik nu weer op.
-weg-
pi_107702900
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:21 schreef tomaat52 het volgende:
Is het trouwens normaal dat de ketting en tandwielen onder de roest zitten door de strooizout en het water enzo? :%
Als je het niet goed onderhoud wel ja, en de goedkopere materialen gaan er het eerst aan. Gewoon steeds goed schoonmaken en steeds weer smeren. Boutjes/schroefjes gaan er trouwens ook snel aan.
-weg-
pi_107704254
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 07:13 schreef Auti het volgende:

[..]

Als je het niet goed onderhoud wel ja, en de goedkopere materialen gaan er het eerst aan. Gewoon steeds goed schoonmaken en steeds weer smeren. Boutjes/schroefjes gaan er trouwens ook snel aan.
En, als je langere tijd niet fietst kan het geen kwaad om je ketting en tandwielen te demonteren. Ketting in vet laten liggen en tandwielen goed schoon maken en droog opbergen.

Pas ook op met de aansluiting van rem- en versnellingskabels. Vaak komen daar venijnige roestplekjes die in je hulsen gaat zitten, en dat gaat daar dan lekker de boel verzieken. Geen last van met Hydraulische/Pneumatische remmen zoals een HS33, maar wei9nig mensen die dat hebben.
A wise person knows he or she knows nothing.
pi_107704282
Ah bedankt jongens! Die X-tra 3 spatborden zien er goed uit. Het is toch voor woon-werk verkeer dus die ga ik kopen.
pi_107705071
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:25 schreef DSS24 het volgende:
Ah bedankt jongens! Die X-tra 3 spatborden zien er goed uit. Het is toch voor woon-werk verkeer dus die ga ik kopen.
Ik heb dat setje ook nog ergens in een kast liggen, dat achterspatbordje is best handig en goed stevig. Ook makkelijk los te halen met een stevige clip.

Je kan die trouwens ook bij je lokale hallfords halen, daar hebben ze die ook.

Zijn er trouwens mensen die het wel eens een idee vinden om gezamelijk wat te regelen? Ik bedoel bijvoorbeeld lekker touren door de Veluwe of iets in die richting.
A wise person knows he or she knows nothing.
pi_107731661
Welke kleding gebruiken jullie allemaal in de winter ?
Lange broek met wat eronder ?..welke shirts ?
Net hersteld van een paar gekneusde ribben en ben er weer klaar voor. Ik wil fietsen !!
pi_107969392
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 22:06 schreef Pupp3t het volgende:
Welke kleding gebruiken jullie allemaal in de winter ?
Lange broek met wat eronder ?..welke shirts ?
Net hersteld van een paar gekneusde ribben en ben er weer klaar voor. Ik wil fietsen !!
Ik moet eerlijk toegeven, ik heb (nog) niet echt gefietst met temperaturen zoals die van vorige week, dus daar kan ik niet over meepraten. Maar als het koud is, heb ik m'n gewone (korte) fietsbroek aan, met daarover een lange hardlooptight. Qua bovenkleding heb ik een (strak) basislayer shirt, met daarover - afhankelijk van hoe koud het is - m'n gewone korte mouw fietsshirt en een jas, of een lange mouw shirt en een jas :).

Enige wat ik nog mis zijn overschoenen. Merktte de laatste keer dat ik ging fietsen dat het niet heel tof is om door de plassen te rijden met deze kou. Krijg je nogal snel koude tenen van :P. En aangezien ik nogal graag door de plassen rijd, was dat geen pretje ;).
pi_107970104
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 22:06 schreef Pupp3t het volgende:
Welke kleding gebruiken jullie allemaal in de winter ?
Lange broek met wat eronder ?..welke shirts ?
Net hersteld van een paar gekneusde ribben en ben er weer klaar voor. Ik wil fietsen !!
Ik zelf een zweetshirtje, lange koersbroek en fietstrui (in neutrale kleuren). Daar overheen dan weer korte koersbroek en fietsshirt, zodat iedereen toch mn mooie willems verandas pakkie ziet :P. Drie lagen dus, dan heb ik meestal geen jack nodig.

En inderdaad overschoenen. Niet van die dunne tegen spatten, maar vrij dikke die je echt lekker warm houden. En uiteraard fietshandschoenen met lange vingers. En als het echt koud is gewoon mn 'normale' handschoenen van wol, alleen dat is niet lekker om zweet onder je neus of van je voorhoofd vandaan te vegen (blijft kriebelen :P).

Verder geen muts of bandana ofzo, m'n hoofd en oren blijfven gek genoeg wel altijd warm.
pi_108178454
Ik ben voornemens om binnenkort een ATB aan te schaffen voor recreatief gebruik en om mijn conditie op peil te brengen en te houden. De bedoeling is om dan een aantal keer in de week een paar uurtjes te gaan fietsen in de bossen, op landweggetjes en natuurlijk op verhard.

Nu was mijn oog gevallen op de Raleigh Team ATB.

Is dat een beetje een fatsoenlijke fiets?

Uiteraard zijn andere tips ook van harte welkom, het budget ligt om en nabij de 550 euro.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108185708
Ik heb dit weekend spatborden gekocht.
Defender M1 spatborden voor ¤ 37,-

  maandag 20 februari 2012 @ 16:19:19 #54
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108190499
quote:
6s.gif Op maandag 20 februari 2012 10:18 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ben voornemens om binnenkort een ATB aan te schaffen voor recreatief gebruik en om mijn conditie op peil te brengen en te houden. De bedoeling is om dan een aantal keer in de week een paar uurtjes te gaan fietsen in de bossen, op landweggetjes en natuurlijk op verhard.

Nu was mijn oog gevallen op de Raleigh Team ATB.

Is dat een beetje een fatsoenlijke fiets?

Uiteraard zijn andere tips ook van harte welkom, het budget ligt om en nabij de 550 euro.
Even een snelle reactie:

Het kan, als beginnersfiets. Ik denk echter dat je met een budget van 550 euro beter kunt kijken naar een mooie tweedehandse fiets. Voor zo'n bedrag kun je tweedehands echt wel wat moois op de kop tikken!

Kijk eens wat rond op marktplaats (of in mindere mate forum.mountainbike.nl, want daar zal minder te koop staan wat in je budget past)!
:)
26"
Fading slowly.
pi_108198184
quote:
3s.gif Op maandag 20 februari 2012 16:19 schreef Unsub het volgende:

[..]

Even een snelle reactie:

Het kan, als beginnersfiets. Ik denk echter dat je met een budget van 550 euro beter kunt kijken naar een mooie tweedehandse fiets. Voor zo'n bedrag kun je tweedehands echt wel wat moois op de kop tikken!

Kijk eens wat rond op marktplaats (of in mindere mate forum.mountainbike.nl, want daar zal minder te koop staan wat in je budget past)!
:)
Tweedehands is uitgesloten voor mij, ik wil echt een nieuwe fiets kopen. Ik hoef echt geen high tech superfiets te hebben, maar gewoon een leuke ATB voor recreatief gebruik op verhard en onverhard.

Ik ken verder eigenlijk alleen nog Giant als merk met atb's, ben verder totaal niet thuis in die wereld. Geen idee welke merken wel en niet goed zijn.

Dus verdere goede suggesties voor nieuwe ATB's voor om en nabij dat budget zijn natuurlijk welkom.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108198406
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 19:30 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Tweedehands is uitgesloten voor mij, ik wil echt een nieuwe fiets kopen. Ik hoef echt geen high tech superfiets te hebben, maar gewoon een leuke ATB voor recreatief gebruik op verhard en onverhard.

Ik ken verder eigenlijk alleen nog Giant als merk met atb's, ben verder totaal niet thuis in die wereld. Geen idee welke merken wel en niet goed zijn.

Dus verdere goede suggesties voor nieuwe ATB's voor om en nabij dat budget zijn natuurlijk welkom.
Ga eens kijken voor een Cube
-weg-
pi_108199567
Ik had er nog nooit van gehoord, maar wat ik zo snel even kan vinden op internet schijnen het idd aardige fietsen te zijn. Beter dan bijvoorbeeld een Raleigh of Giant?

De Cube Aim Disc 2012 lijkt me een leuke fiets voor mijn budget.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108199873
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 19:30 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Tweedehands is uitgesloten voor mij, ik wil echt een nieuwe fiets kopen. Ik hoef echt geen high tech superfiets te hebben, maar gewoon een leuke ATB voor recreatief gebruik op verhard en onverhard.

Ik ken verder eigenlijk alleen nog Giant als merk met atb's, ben verder totaal niet thuis in die wereld. Geen idee welke merken wel en niet goed zijn.

Dus verdere goede suggesties voor nieuwe ATB's voor om en nabij dat budget zijn natuurlijk welkom.
De afmontage van de fiets is belangrijk. Ik zou sowieso niet voor minder dan een Shimano Deore XT setje gaan als je van plan bent om veel onverhard te gaan rijden. Deore LX kan nog net, maar liever XT.

Als het ff kan zou ik ook kiezen voor een bike met hydraulische schijfremmen i.p.v. v-brakes. v-brakes presteren bij vochtige omstandigheden namelijk wat minder en is het goedkoopste dat er te krijgen is. Hydraulische schijfremmen zijn echter wel aan de prijzige kant.

Verder zijn er nog wel een aantal zaken waar je op moet letten, zoals je framemaat, shifters, velgen e.d, maar ik denk dat je iig moet gaan voor een goed betrouwbaar remsysteem en goede voor en achter derailleur + tandwielen. Vergeet niet dat je je fiets ook zo nu en dan kunt upgraden ;)

Met jouw budget zit je eigenlijk net te krap voor een goede fiets met degelijk spul dat tegen een stootje kan. Fiets je voornamelijk verhard, dan moet je voor jouw budget wel iets kunnen vinden. Kijk ook eens of je 2011 of 2010 modellen kunt vinden. Scheelt ook vaak wel wat geld.

"Budget" merken waar je naar zou kunnen kijken:

- Cube
- Focus
- Canyon (alleen direct sales)
- Bulls

Genoemde merken hebben over het algemeen een goede afmontage voor een schappelijke prijs. Als je een beetje zoekt kun je voor jouw budget misschien toch wel wat leuks vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2012 20:08:26 ]
  maandag 20 februari 2012 @ 20:13:53 #59
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108200283
Is het trouwens normaal dat schijfremmen piepen/schreeuwen tijdens het remmen als ze nat zijn? :')
Als ze droog zijn is er niks aan de hand.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108200424
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:13 schreef tomaat52 het volgende:
Is het trouwens normaal dat schijfremmen piepen/schreeuwen tijdens het remmen als ze nat zijn? :')
Als ze droog zijn is er niks aan de hand.
Dat is normaal. Kun je mensen ook flink mee laten schrikken :D
  maandag 20 februari 2012 @ 20:18:21 #61
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108200523
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:16 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Dat is normaal. Kun je mensen ook flink mee laten schrikken :D
Mooi zo. ^O^
Is inderdaad prachtig als je met een noodgang aangezet komt bij een stoplicht. _O_
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108201105
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 19:59 schreef StateOfMind het volgende:
Ik had er nog nooit van gehoord, maar wat ik zo snel even kan vinden op internet schijnen het idd aardige fietsen te zijn. Beter dan bijvoorbeeld een Raleigh of Giant?

De Cube Aim Disc 2012 lijkt me een leuke fiets voor mijn budget.
Cube is een prima merk (frame ;) )hoor. Maar ook daar heb je natuurlijk instap fietsen vanaf een Euro of 400 a 500 tot de professionele fietsen van Carbon waarvoor je al gauw tussen de 2500,- tot 5000,- kwijt bent.

Bij alle merken gaat het echter om de afmontage. Wat krijg je voor hoeveel? Merken als Trek, Scott, Canondale, Gary Fisher en Specialized zijn vaak net ff wat duurder omdat het de A-merken zijn. Je betaalt dus voor een naampje en in mijn optiek kun je dan toch beter gaan voor een merk als Cube als imago je niet zoveel doet en je een beetje op de prijs let.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2012 20:30:15 ]
pi_108202283
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:05 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

De afmontage van de fiets is belangrijk. Ik zou sowieso niet voor minder dan een Shimano Deore XT setje gaan als je van plan bent om veel onverhard te gaan rijden. Deore LX kan nog net, maar liever XT.

Als het ff kan zou ik ook kiezen voor een bike met hydraulische schijfremmen i.p.v. v-brakes. v-brakes presteren bij vochtige omstandigheden namelijk wat minder en is het goedkoopste dat er te krijgen is. Hydraulische schijfremmen zijn echter wel aan de prijzige kant.

Verder zijn er nog wel een aantal zaken waar je op moet letten, zoals je framemaat, shifters, velgen e.d, maar ik denk dat je iig moet gaan voor een goed betrouwbaar remsysteem en goede voor en achter derailleur + tandwielen. Vergeet niet dat je je fiets ook zo nu en dan kunt upgraden ;)

Met jouw budget zit je eigenlijk net te krap voor een goede fiets met degelijk spul dat tegen een stootje kan. Fiets je voornamelijk verhard, dan moet je voor jouw budget wel iets kunnen vinden. Kijk ook eens of je 2011 of 2010 modellen kunt vinden. Scheelt ook vaak wel wat geld.

"Budget" merken waar je naar zou kunnen kijken:

- Cube
- Focus
- Canyon (alleen direct sales)
- Bulls

Genoemde merken hebben over het algemeen een goede afmontage voor een schappelijke prijs. Als je een beetje zoekt kun je voor jouw budget misschien toch wel wat leuks vinden.
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:28 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Cube is een prima merk (frame ;) )hoor. Maar ook daar heb je natuurlijk instap fietsen vanaf een Euro of 400 a 500 tot de professionele fietsen van Carbon waarvoor je al gauw tussen de 2500,- tot 5000,- kwijt bent.

Bij alle merken gaat het echter om de afmontage. Wat krijg je voor hoeveel? Merken als Trek, Scott, Canondale, Gary Fisher en Specialized zijn vaak net ff wat duurder omdat het de A-merken zijn. Je betaalt dus voor een naampje en in mijn optiek kun je dan toch beter gaan voor een merk als Cube als imago je niet zoveel doet en je een beetje op de prijs let.
Een van de betere fietsspeciaalzaken in de regio zit vlakbij mij in de buurt, en ik zag dat zij ook dealer van Cube zijn.

Ik zal morgen eens gaan kijken bij hen. En een budget is natuurlijk altijd wat op te rekken mocht dat nodig zijn ;)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108202726
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:51 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

[..]

Een van de betere fietsspeciaalzaken in de regio zit vlakbij mij in de buurt, en ik zag dat zij ook dealer van Cube zijn.

Ik zal morgen eens gaan kijken bij hen. En een budget is natuurlijk altijd wat op te rekken mocht dat nodig zijn ;)
Goedkoop is echt meestal duurkoop bij dit soort dingen, dus belangrijk is dat je weet wat je er mee wil gaan doen en stem daar je fiets dan op af. Doe het niet andersom. ;)
pi_108202844
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:13 schreef tomaat52 het volgende:
Is het trouwens normaal dat schijfremmen piepen/schreeuwen tijdens het remmen als ze nat zijn? :')
Als ze droog zijn is er niks aan de hand.
Ik gebruik ze als fietsbel :+
-weg-
pi_108203117
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:59 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Goedkoop is echt meestal duurkoop bij dit soort dingen, dus belangrijk is dat je weet wat je er mee wil gaan doen en stem daar je fiets dan op af. Doe het niet andersom. ;)
De goedkopere Cubes zijn wat slechter afgemonteerd. Die AIM heeft bijvoorbeeld alivio achterderailleur. Ik zou voor minstens een analog gaan, heb ik zelf ook, en kijken voor een oud model ipv 2012, dan kan je een goede basis aanschaffen. Zit je nog niet aan het XT spul maar dat kan je stap voor stap upgraden bij slijtage e.d.
-weg-
  maandag 20 februari 2012 @ 21:10:44 #67
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108203435
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:01 schreef Auti het volgende:

[..]

Ik gebruik ze als fietsbel :+
:D
Ik als misthoorn... :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108203527
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:05 schreef Auti het volgende:

[..]

De goedkopere Cubes zijn wat slechter afgemonteerd. Die AIM heeft bijvoorbeeld alivio achterderailleur. Ik zou voor minstens een analog gaan, heb ik zelf ook, en kijken voor een oud model ipv 2012, dan kan je een goede basis aanschaffen. Zit je nog niet aan het XT spul maar dat kan je stap voor stap upgraden bij slijtage e.d.
Klopt idd. Zelf heb ik een Cube LTD Race. Dit jaar waarschijnlijk weer een stapje hoger.
pi_108206928
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:05 schreef Auti het volgende:

[..]

De goedkopere Cubes zijn wat slechter afgemonteerd. Die AIM heeft bijvoorbeeld alivio achterderailleur. Ik zou voor minstens een analog gaan, heb ik zelf ook, en kijken voor een oud model ipv 2012, dan kan je een goede basis aanschaffen. Zit je nog niet aan het XT spul maar dat kan je stap voor stap upgraden bij slijtage e.d.
^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 03:09:13 #70
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108214377
Ok, als je per se nieuw wilt (waarom?), moet je ook zeker kijken naar Xtrail. Dat is zover ik weet, de beste afmontage voor je geld.

Verder ben ik het niet eens met de mening dat LX nog net voldoet. Als je betrekkelijk recreatief rijdt, voldoet Deore, of zelfs lager, ook prima. Pas als je je daar aan gaat ergeren, is het goed om het te gaan upgraden.
26"
Fading slowly.
pi_108216065
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 03:09 schreef Unsub het volgende:
Ok, als je per se nieuw wilt (waarom?), moet je ook zeker kijken naar Xtrail. Dat is zover ik weet, de beste afmontage voor je geld.

Verder ben ik het niet eens met de mening dat LX nog net voldoet. Als je betrekkelijk recreatief rijdt, voldoet Deore, of zelfs lager, ook prima. Pas als je je daar aan gaat ergeren, is het goed om het te gaan upgraden.
Op mijn fiets is alles alivio afgemonteerd. Ach, als het kapot gaat kan ik het door iets beters vervangen. Of is dat makkelijker gezegd dan gedaan?
  dinsdag 21 februari 2012 @ 10:15:40 #72
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108217171
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 09:25 schreef DSS24 het volgende:

[..]

Op mijn fiets is alles alivio afgemonteerd. Ach, als het kapot gaat kan ik het door iets beters vervangen. Of is dat makkelijker gezegd dan gedaan?
Nee hoor, zolang je weet wát je moet kopen (bijv. de soort voorderrie (low clamp, hight clamp, direct mount etc.)), kun je zowat alles zelf vervangen. Je hebt maar voor een paar dingen (hydraulische remmen, crank, balhoofd, wielen spaken) extra tools nodig.

Alivio is ook prima hoor, ben ik ook mee begonnen!

Gister even mijn goedkope Superstarcomponents-blokken gemonteerd en ingeremd... ellende. Ze zijn 4x zo goedkoop als de originele, en voldoen net zo goed, maar helaas zijn de blokken te dik voor de rem, waardoor je ze zelf op maat moet schuren. Heb ze, na een goede drie kwartier schuren bijna goed kunnen monteren..
26"
Fading slowly.
pi_108217318
Iemand ervaring met fietscomputers + hartslagmeter, met zo'n band om je borstkast dus geen polsdrukmeter?

Ik heb deze op het oog; http://www.bike2build.nl/(...)with-heart-rate-belt
-weg-
pi_108219116
Mijn vader heeft mijn fiets deze winter buiten laten staan. Nu kwam ik daar gisteren achter en trof op allerlei plekjes roest aan. Wat nu, WD-40 all the way?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_108226326
Goed, vandaag een groot deel van de ochtend en de middag een aantal fietsenwinkels/dealers in de regio bezocht en diverse fietsen bekeken.

Uiteindelijk heb ik de beslissing genomen dat het een van deze 2 Cubes gaat worden:

Cube Aim Disc 2012:
- 24 speed Alivio
- luchtgeveerde voorvork met lockout
- hydraulische schijfremmen van Shimano

Cube Analog V-Brake 2012:
- 27 speed Deore
- olie gedempte voorvordk met lockout
- mechanische v-brakes van Shimano

Mijn voorkeur neigt naar de Analog. Op papier heeft ie 'mindere' remmen, maar enig speurwerk op internet leert dat de v-brake remmen van Shimano ruim voldoende zijn voor de recreatieve gebruiker. Dat is ook wat de verkoper zei. En ze zijn een stuk goedkoper in onderhoud.

Morgen maar eens rustig allebei de fietsen uitproberen bij de dealer.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108226642
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 15:19 schreef StateOfMind het volgende:
Goed, vandaag een groot deel van de ochtend en de middag een aantal fietsenwinkels/dealers in de regio bezocht en diverse fietsen bekeken.

Uiteindelijk heb ik de beslissing genomen dat het een van deze 2 Cubes gaat worden:

Cube Aim Disc 2012:
- 24 speed Alivio
- luchtgeveerde voorvork met lockout
- hydraulische schijfremmen van Shimano

Cube Analog V-Brake 2012:
- 27 speed Deore
- olie gedempte voorvordk met lockout
- mechanische v-brakes van Shimano

Mijn voorkeur neigt naar de Analog. Op papier heeft ie 'mindere' remmen, maar enig speurwerk op internet leert dat de v-brake remmen van Shimano ruim voldoende zijn voor de recreatieve gebruiker. Dat is ook wat de verkoper zei. En ze zijn een stuk goedkoper in onderhoud.

Morgen maar eens rustig allebei de fietsen uitproberen bij de dealer.
Beide mooie fietsjes. Ga je vast veel plezier van hebben. ^O^
pi_108228596
Geen verkeerde keuze inderdaad.
Ik zit sinds gisteren te twijfelen of ik ga upgraden qua onderdelen (shifters/derailleurs/cassette) of dat ik ga kijken of ik een inruil deal kan maken bij mijn dealer voor een Attention 2012.
Even wikken en wegen wat voordeliger is.
-weg-
  dinsdag 21 februari 2012 @ 18:27:13 #78
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108232586
Ik zit ook over mijn fietskeuze te twijfelen..
Fiets nu al een aantal jaren op mijn Cube Stereo, maar wil eigenlijk wel weer terug naar een hardtail, omdat de kosten van het onderhoud van de demper toch wel hoog zijn. Daarom ben ik nu op zoek naar een long travel hardtail, zodat ik wel de fun van 150mm veerweg heb, en toch een enigzins te onderhouden fiets.

De twijfel is echter nog erg groot óf ik mijn Cube überhaupt wel kwijt wil, want ik heb niet zo'n sterke rug, en welke hardtail het anders gaat worden. Ik heb momenteel de Singular Buzzard (komt komende zomer uit), en de Chumba hx1 of hx2 op het oog.. (zal wel een keer foto's zoeken)

keuzes, keuzes... :)
26"
Fading slowly.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 18:34:10 #79
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108232793
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 15:19 schreef StateOfMind het volgende:
En ze zijn een stuk goedkoper in onderhoud.
Dat betwijfel ik.... Met v-brakes doe ik een maand of 8. Terwijl ik met schijfremmen van nu ongeveer ook 8 maanden nog geen verschil merk, vergeleken met toen ze nog nieuw waren. :P

Ben nog best tevreden met deze goedkope fiets. :+ :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  dinsdag 21 februari 2012 @ 18:47:03 #80
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108233246
Verrek, nooit geweten dat er een MTB topic is!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 18:49:14 #81
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108233344


Mijn MTB, Deore voor 't grootste gedeelte. XT achterderailleur. Recon vork en dus haibike frame. Niet 't beste van het beste, wel goedkoop. Eerst maar eens kijken of het een beetje bevalt (en dat doet het tot nu toe!)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 19:02:13 #82
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108233864
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 18:49 schreef kanovinnie het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn MTB, Deore voor 't grootste gedeelte. XT achterderailleur. Recon vork en dus haibike frame. Niet 't beste van het beste, wel goedkoop. Eerst maar eens kijken of het een beetje bevalt (en dat doet het tot nu toe!)
Groot gelijk!
hierbij wat fototjes van mijn huidige, de singular, en de chumba's, want foto's zijn leuk.

Cube stereo:


Singular Buzzard:


Chumba hx1:


Chumba hx2:


Mijn voorkeur gaat wel uit naar de Chumba's, zit nog te twijfelen tussen 26 (hx1), of 29 (hx2).

Nouja, eerst maar eens kijken of ik er überhaupt geld voor heb :P
26"
Fading slowly.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 19:08:19 #83
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108234143
Je hebt nu die bovenste cube? Hoeveel mm veerweg heb je?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 22 februari 2012 @ 00:21:57 #84
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108248570
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:08 schreef kanovinnie het volgende:
Je hebt nu die bovenste cube? Hoeveel mm veerweg heb je?
Jup :)
140 achter, en 120-150 voor (u-turn). Vandaar dat ik op zoek ben naar een long travel, want de veerweg bevalt me meer dan goed! Komende zomer maar eens wat rondzoeken, en testrijden.
26"
Fading slowly.
  woensdag 22 februari 2012 @ 06:05:35 #85
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108250775
Ik heb 90 mm volgens mij :+ Dat aantal mm wat jij hebt is meer voor downhill? Doe je dat dan ook? Of gewoon xc?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 22 februari 2012 @ 10:11:09 #86
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108253470
Ach ik rijd rond (ja, ook in NL) met 160 mm voor en achter. Dan kan je tenminste lekker kloten en overal afrijden zonder je zorgen te hoeven maken over wat er achter of onder zit. Over het algemeen is het inderdaad over-kill in Nederland. Maar wel erg comfortabel

Ik heb vooral zoveel veerweg (en grote remschijven, 2.4" banden, korte stuurpen, breed stuur etc) omdat ik mijn fiets ook in het buitenland in bikeparks enzo gebruik. Bijvoorbeeld in Portes du Soleil, Metabief, Whistler etc. Eigenlijk zou een echte DH fiets (200 mm veerweg en relaxtere geometrie) daar beter zijn. Maar ja, ik heb geen zin om twee of drie fietsen te kopen (nou ja zin wel, maar geld...). Ideaal zou natuurlijk zijn om een long travel hardtail met 1x10 gear setup te hebben voor NL, een 160 mm fully met 2x10 voor toertochten in de Alpen en 200 mm DH fiets voor de bikeparks. Maar dat is dus ¤1500 + ¤ 3000 + ¤ 3000. En een hoop gesleep als je twee fietsen per persoon mee moet nemen op vakantie. Dus het is wel praktisch om één fiets te hebben die van alles kan (maar ook: "Jack of all trades, master of none" natuurlijk).

Unsub: ik heb pas nog ergens een artikeltje gezien over long travel hardtails. Weet alleen niet meer uit m'n hoofd welke fietsen er getest waren. Ik zal 's kijken of ik 't nog kan vinden.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_108257981
Ik heb nu een goedkope Merida, dat wordt echt een afthans kutding nu. Ik rijd vooral cross country en single tracks, graag zou ik een full suspension kopen, is dat een beetje handig met single tracks?
  woensdag 22 februari 2012 @ 12:31:36 #88
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108258243
quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2012 12:24 schreef Moffol het volgende:
Ik heb nu een goedkope Merida, dat wordt echt een afthans kutding nu. Ik rijd vooral cross country en single tracks, graag zou ik een full suspension kopen, is dat een beetje handig met single tracks?
Wat is je budget? Je kan imo beter een goede hardtail kopen dan een slechte full suspension.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108259458
Ik ben altijd al gecharmeerd van de Cube AMS range.

Met als topmodel de AMS 150 Super HPC SLT


Maar ja.. die prijs hé...

¤ 5999,-

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 13:07:09 ]
pi_108263355
Ik heb zojuist een fiets gekocht *O*

Ik heb het budget iets verhoogd en het is de Cube Analog Disc 2012 geworden.


Grey/White

- hydraulische disc brakes
- 27 speed Shimano Deore/SLX
- Rock Shox voorvork ipv Suntour

http://www.cube.eu/en/hard/comp/analog-disc-blackwhite/

In de loop van volgende week hebben ze 'm binnen *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108263493
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 14:45 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb zojuist een fiets gekocht *O*

Ik heb het budget iets verhoogd en het is de Cube Analog Disc 2012 geworden.

[ afbeelding ]
Grey/White

- hydraulische disc brakes
- 27 speed Shimano Deore/SLX
- Rock Shox voorvork ipv Suntour

http://www.cube.eu/en/hard/comp/analog-disc-blackwhite/

In de loop van volgende week hebben ze 'm binnen *O*
Goede zet! Mooie bike!
pi_108264126
Ik heb alleen ruim 10 jaar niet meer op een fiets gezeten, dus dat zal in het begin vies tegenvallen. Conditioneel gezien ;) Maar goed, dat was ook een van de redenen dat ik een fiets wilde aanschaffen: om op een leuke manier in de buitenlucht aan mijn conditie te werken :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108264368
Zitten er trouwens een standaard op die Cubes?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108264416
Mooi fietsje hoor! En beter dat je die voorvork hebt vervangen. Ik heb dus zo'n suntour apparaat en dat is het eerste dat ik ga vervangen..

Standaard zit er niet op, is loos gewicht. Want je moet er op fietsen, niet naar kijken ;)
Als je em wil verkopen dan hou ik me aanbevolen.. :X

[ Bericht 5% gewijzigd door the85mc op 22-02-2012 15:19:27 ]
pi_108264705
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:13 schreef the85mc het volgende:
Mooi fietsje hoor! En beter dan je die voorvork hebt vervangen.
Standaard denk ik niet, is loos gewicht, want je moet er op fietsen, niet naar kijken ;)
Als je em wil verkopen dan hou ik me aanbevolen.. :X
Ik had me wat verder ingelezen en ik las toen op diverse sites en fora dat de Suntour vorken relatief slecht van kwaliteit waren. En de Analog Disc had én Deore/SLX, én hydraulische Shimano schijfremmen, én een Rock Shox vork, dus ja, daar hoefde ik eigenlijk niet lang over na te denken.

En dat voor 649 euro.

Een standaard vind ik toch wel fijn eigenlijk, dan valt ie niet zo gauw om als ie in de gang staat.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108264874
Ik twijfel nu tussen een Spec. Carve, nieuwste model, of een rockhopper die net wat beter is afgemonteerd maar een model van een jaar terug. Frame schijnt de Carve toch wel op een paar fronten echt beter te zijn. (beide 29 trouwens)

Moeilijkmoeilijk. Maar aan de andere kant, een miskoop zal het sowieso niet worden denk ik! Iemand hier nog specifieke ervaringen met de modellen?
pi_108264911
Klopt, ik wist dat eigenlijk ook van die voorvork toen ik mijn fiets kocht, maar ik heb em dus wel 2ehands gekocht. Puur omdat ik niest wist of ik veel zou fietsen. En nu merk ik wel dat ie niet echt voldoet als ik echt offroad ga feitsen, maar dan heb ik het wel over flinke drops in het bos. Als je gewoon over wat boomworteltjes rijdt is er niks aan de hand.
En je kunt ook een standaard kopen waar je je fiets in kunt zetten. Dus dan blijft je fiets lekker licht.
pi_108264986
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:06 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb alleen ruim 10 jaar niet meer op een fiets gezeten, dus dat zal in het begin vies tegenvallen. Conditioneel gezien ;) Maar goed, dat was ook een van de redenen dat ik een fiets wilde aanschaffen: om op een leuke manier in de buitenlucht aan mijn conditie te werken :Y
Zo ben ik ook begonnen ja. Gaat mij straks ook weer tegenvallen, als het weer beter wordt. Ben echt een mooi weer fietser. :)

Maaruh... wat leest mijn oog.. een standaard onder een MTB? :N

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 15:29:36 ]
pi_108265084
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:27 schreef the85mc het volgende:
Klopt, ik wist dat eigenlijk ook van die voorvork toen ik mijn fiets kocht, maar ik heb em dus wel 2ehands gekocht. Puur omdat ik niest wist of ik veel zou fietsen. En nu merk ik wel dat ie niet echt voldoet als ik echt offroad ga feitsen, maar dan heb ik het wel over flinke drops in het bos. Als je gewoon over wat boomworteltjes rijdt is er niks aan de hand.
En je kunt ook een standaard kopen waar je je fiets in kunt zetten. Dus dan blijft je fiets lekker licht.
Zo'n speciale standaard heb ik ook gekocht destijds, maar gebruik 'm nooit eigenlijk. Fiets staat gewoon met handvat en zadel tegen de muur. Gewoon met beleid neerzetten en dan is er niets aan de hand.
pi_108265465
Ik heb ook niet zo'n standaard. Ik mis em alleen als ik aan mn fiets sleutel.. Dan zet ik em nu op de kop en dat is niet altijd even handig.
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:54:53 #101
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108265964
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 06:05 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb 90 mm volgens mij :+ Dat aantal mm wat jij hebt is meer voor downhill? Doe je dat dan ook? Of gewoon xc?
Nee, niet voor het echte downhillwerk. Daar is, zoals FHR al zegt, minstens 180-200mm voor nodig, en een wat slackere geometrie.

Ik heb voor long travel gekozen omdat ik, net als FHR, niet wil worden tegengehouden door mijn fiets. Ik kloot graag, ook op gewone routes, en vind het leuk om wat sprongen etc. te doen. Daarnaast heb ik geen last van de extra veerweg en het extra gewicht, en bevalt de geometrie me beter dan een racegeometrie.

Als laatste komt daar nog bij dat ik de Cube wél in kan zetten in bikeparken en het buitenland (dus meer AM of FR georienteerd), wat de Cube lekker veelzijdig maakt.

@FHR: ben benieuwd!
26"
Fading slowly.
  woensdag 22 februari 2012 @ 16:06:44 #102
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108266468
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:25 schreef thettes het volgende:
Ik twijfel nu tussen een Spec. Carve, nieuwste model, of een rockhopper die net wat beter is afgemonteerd maar een model van een jaar terug. Frame schijnt de Carve toch wel op een paar fronten echt beter te zijn. (beide 29 trouwens)

Moeilijkmoeilijk. Maar aan de andere kant, een miskoop zal het sowieso niet worden denk ik! Iemand hier nog specifieke ervaringen met de modellen?
Heb je toevallig specificaties van beide fietsen (en foto's ;) )?
Ik heb een aantal km's gemaakt op de Rockhopper van een vriend van me (2007 model, denk ik zo), en die beviel me verrassend goed qua zit. Erg stabiel, lekker wendbaar en speels. Dat was echter wel een 26".

Ik denk dat je het beste kunt testrijden op beide fietsen, als daar de mogelijkheid toe is, want dat is toch de beste maatstaf (of de specificaties moeten erg ver uit elkaar liggen..)!
26"
Fading slowly.
pi_108268233
Ik ga (denk ik) voor een Trek Remedy sparen. Geen downhill- of freeridebike, maar wel full suspension en geschikt voor licht downhill. 150mm suspension (Fox). De fiets is niet erg zwaar (rond de 13 kilogram) en dus goed geschikt voor cross country en single track, maar kan ook prima drops en licht downhill aan. Veelzijdige fiets, me dunkt. Meer een all mountain bike.
pi_108268748
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:41 schreef the85mc het volgende:
Ik heb ook niet zo'n standaard. Ik mis em alleen als ik aan mn fiets sleutel.. Dan zet ik em nu op de kop en dat is niet altijd even handig.
Gewoon twee haken in het plafond schroeven en daaraan twee kettingkjes met zachte hangers eraan. Kun je hem altijd makkelijk ophangen en het neemt totaal geen ruimte in. Moet je wel een schuurtje of garage of iets dergelijks hebben natuurlijk.
pi_108274673
De mensen uit mijn directe omgeving hadden echt zo iets van: "Wát? Jij fietsen??", toen ik ze vertelde dat ik een leuke fiets had gekocht. Was wel grappig om die reacties te zien :D

Ik moet zeggen dat ik er nu wel erg veel zin in heb gekregen, hopelijk is ie in het begin van de week binnen.

Ik heb er een (afneembaar) verlichtingssetje (voor en achter) en een achterspatbord bijgekocht. Dan moet ik nog een broekclip en een goedkoop fietscomputertje kopen. En een kabelslot, puur en alleen voor als ik tijdens het fietsen ergens even een terrasje pik, dat ik hem dan in het zicht iig even vast kan zetten. Thuis stal ik hem gewoon veilig binnen (ik woon in een maissonnette in een slechte buurt, dus in de berging ga ik hem niet stallen; ik heb 2 lege kamers boven).

Zijn er daarnaast nog andere zaken die eigenlijk niet mogen ontbreken?

-edit: Er schiet me net te binnen dat mijn fiets nog duurder is dan mijn auto _O-

[ Bericht 2% gewijzigd door StateOfMind op 22-02-2012 20:03:54 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 22 februari 2012 @ 19:52:35 #106
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108275070
Ik begin het strooizout nu echt zat te worden.... :r
Hele achterband, velg, ketting en tandwielen zitten onder de roest, en het hele frame zit onder het zout. :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108276087
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 19:42 schreef StateOfMind het volgende:
De mensen uit mijn directe omgeving hadden echt zo iets van: "Wát? Jij fietsen??", toen ik ze vertelde dat ik een leuke fiets had gekocht. Was wel grappig om die reacties te zien :D

Ik moet zeggen dat ik er nu wel erg veel zin in heb gekregen, hopelijk is ie in het begin van de week binnen.

Ik heb er een (afneembaar) verlichtingssetje (voor en achter) en een achterspatbord bijgekocht. Dan moet ik nog een broekclip en een goedkoop fietscomputertje kopen. En een kabelslot, puur en alleen voor als ik tijdens het fietsen ergens even een terrasje pik, dat ik hem dan in het zicht iig even vast kan zetten. Thuis stal ik hem gewoon veilig binnen (ik woon in een maissonnette in een slechte buurt, dus in de berging ga ik hem niet stallen; ik heb 2 lege kamers boven.

Zijn er daarnaast nog andere zaken die eigenlijk niet mogen ontbreken?
Ik weet niet waar je hem gekocht heb (gok Bike2Build Vlaardingen), daar hebben ze voor een paar Euro 2 van die plastic broekclips. Achterspatbord heb ik ook, maar gebruik hem zelden. Goed slot is wel essentieel voor de tussenstops ja.

Bidon + houder?

Fietshelm?

Fietsbroek + shirt?

Heb je een goede rugtas voor je slot e.d? Ik heb een Ergon met camelbak en is onmisbaar bij de langere tochten. Ook handig is zo'n klein handpompje en een paar losse binnenbanden. Kost de wereld niet, maar die ga je wel een keer nodig hebben. Plakken doe ik niet aan, gezien een binnenband vrij goedkoop is.

Multitool kan ook handig zijn, evenals reserve tussenschakel en kettingpons voor je ketting.
Oh en je achterderailleur zit met een harde plastic derailleur hanger vast. Als je op je bek gaat kan het voorkomen dat ie afbreekt en dan zit je. Een reserve derailleurhanger kan dus handig zijn.

Je kunt het zo gek maken als je wilt :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 20:20:38 ]
  woensdag 22 februari 2012 @ 20:17:33 #108
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108276295
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:14 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Je kunt het zo gek maken als je wilt :P
Reservemountainbike een optie? :7
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108276392
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:17 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Reservemountainbike een optie? :7
Die gaat er komen ja 8-)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 20:19:16 ]
  woensdag 22 februari 2012 @ 20:23:42 #110
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108276713
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 19:42 schreef StateOfMind het volgende:
De mensen uit mijn directe omgeving hadden echt zo iets van: "Wát? Jij fietsen??", toen ik ze vertelde dat ik een leuke fiets had gekocht. Was wel grappig om die reacties te zien :D

Ik moet zeggen dat ik er nu wel erg veel zin in heb gekregen, hopelijk is ie in het begin van de week binnen.

Ik heb er een (afneembaar) verlichtingssetje (voor en achter) en een achterspatbord bijgekocht. Dan moet ik nog een broekclip en een goedkoop fietscomputertje kopen. En een kabelslot, puur en alleen voor als ik tijdens het fietsen ergens even een terrasje pik, dat ik hem dan in het zicht iig even vast kan zetten. Thuis stal ik hem gewoon veilig binnen (ik woon in een maissonnette in een slechte buurt, dus in de berging ga ik hem niet stallen; ik heb 2 lege kamers boven).

Zijn er daarnaast nog andere zaken die eigenlijk niet mogen ontbreken?

-edit: Er schiet me net te binnen dat mijn fiets nog duurder is dan mijn auto _O-
broekclip? Ga je met je spijkerbroek fietsen? Gewoon een zeembroekje kopen, ik heb er een lange strake trainingsbroek bij. Zit een stuk lekkerder en je hebt geen last van flapperende kleding.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108277000
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:23 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

broekclip? Ga je met je spijkerbroek fietsen? Gewoon een zeembroekje kopen, ik heb er een lange strake trainingsbroek bij. Zit een stuk lekkerder en je hebt geen last van flapperende kleding.
Ik pak mijn fiets ook vaak als ik gewoon ff naar het terras ga en dan heb ik vaak gewoon een spijkerbroek aan. Of gewoon bij een klein stukkie relaxed fietsen trek ik niet altijd een fietstenue aan.
pi_108277581
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:14 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je hem gekocht heb (gok Bike2Build Vlaardingen), daar hebben ze voor een paar Euro 2 van die plastic broekclips. Achterspatbord heb ik ook, maar gebruik hem zelden. Goed slot is wel essentieel voor de tussenstops ja.

Bidon + houder?

Fietshelm?

Fietsbroek + shirt?

Heb je een goede rugtas voor je slot e.d? Ik heb een Ergon met camelbak en is onmisbaar bij de langere tochten. Ook handig is zo'n klein handpompje en een paar losse binnenbanden. Kost de wereld niet, maar die ga je wel een keer nodig hebben. Plakken doe ik niet aan, gezien een binnenband vrij goedkoop is.

Multitool kan ook handig zijn, evenals reserve tussenschakel en kettingpons voor je ketting.
Oh en je achterderailleur zit met een harde plastic derailleur hanger vast. Als je op je bek gaat kan het voorkomen dat ie afbreekt en dan zit je. Een reserve derailleurhanger kan dus handig zijn.

Je kunt het zo gek maken als je wilt :P
Ik heb hem gekocht bij Jan Kooij in Nijmegen.

Bidon en houder is een goeie, net zoals een handpompje idd.

Ik wou gewoon een kabelslot halen die ik als ik aan het fietsen ben gewoon om de zadelpen kan doen, ik wou daar niet speciaal een rugzak voor kopen. Speciale kleding en een helm laat ik aan me voorbij gaan. Gewone kleding volstaat prima voor mij voor waar ik hem voor ga gebruiken voorlopig. Ik zie het nut niet echt in voor speciale fietskleding eigenlijk.

Voor wat betreft de rest: ik heb helaas 2 linkerhanden dus ik zie mezelf dat zo 1-2-3 nog niet zelf doen.

Maar goed, dan heb ik iig een overzichtje voor de basisbehoeftes en mocht ik echt zwaar fanatiek worden dan kan de rest altijd nog natuurlijk.

En nu begint het lange wachten :'(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 22 februari 2012 @ 20:39:10 #113
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108277631
Waarom hebben zo veel #X%$X%$#@$%@ mountainbikers en wielrenners geen bel? :(
HEY! HALLO! HALLO!?
:(
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108277731
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:23 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

broekclip? Ga je met je spijkerbroek fietsen? Gewoon een zeembroekje kopen, ik heb er een lange strake trainingsbroek bij. Zit een stuk lekkerder en je hebt geen last van flapperende kleding.
Ja gewoon in een spijkerbroek en in de zomer shorts. Ik zie mezelf eigenlijk niet zo gauw in zo'n strak pakje eigenlijk.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 22 februari 2012 @ 20:53:13 #115
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108278297
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:27 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ik pak mijn fiets ook vaak als ik gewoon ff naar het terras ga en dan heb ik vaak gewoon een spijkerbroek aan. Of gewoon bij een klein stukkie relaxed fietsen trek ik niet altijd een fietstenue aan.
Ik ga geen kleine stukjes relaxt fietsen op mijn MTB eigenlijk. Dan ga ik op mijn racefiets. Maar ook dan ga ik wel serieus fietsen. En op mijn MTB ga ik niet naar het terras.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:41 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ja gewoon in een spijkerbroek en in de zomer shorts. Ik zie mezelf eigenlijk niet zo gauw in zo'n strak pakje eigenlijk.
Waarom niet? Het zit echt een stuk comfortabeler. En beter voor het zaakje dacht ik.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108278779
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:41 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ja gewoon in een spijkerbroek en in de zomer shorts. Ik zie mezelf eigenlijk niet zo gauw in zo'n strak pakje eigenlijk.
Had ik in het begin ook hoor, maar als je naar de bossen of heide gaat en de MTB routes op gaat zoeken, zie je dat iedereen daar schijt aan heeft. Het is helemaal niet gek. Tenzij je te dik bent, dan zou ik eerst ff trainen... :P

Anyway.... alles op zijn tijd.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 21:04:04 ]
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:03:58 #117
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108278846
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:02 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Had ik in het begin ook hoor, maar als je naar de bossen of heide gaat en de MTB routes op gaat zoeken, zie je dat iedereen daar schijt aan heeft. Het is helemaal niet gek. Tenzij je te dik bent, dan zou ik eerst ff trainen... :P
Ik ben begonnen op de racefiets. De eerste keer voelt het alsof je met een soort luier rondloopt, maar na verloop van tijd kom je er vanzelf achter dat het veel lekkerder zit en fietst. Zeker als het regent of als er veel water op het parcour ligt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108278904
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik ben begonnen op de racefiets. De eerste keer voelt het alsof je met een soort luier rondloopt, maar na verloop van tijd kom je er vanzelf achter dat het veel lekkerder zit en fietst. Zeker als het regent of als er veel water op het parcour ligt.
Klopt, en het scheelt sowieso ook nog in zadelpijn... zeker als je een tijdje niet gefietst hebt. Het spul is ook zo droog.... dat is ook wel erg fijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 21:06:00 ]
pi_108279111
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:53 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik ga geen kleine stukjes relaxt fietsen op mijn MTB eigenlijk. Dan ga ik op mijn racefiets. Maar ook dan ga ik wel serieus fietsen. En op mijn MTB ga ik niet naar het terras.

[..]

Waarom niet? Het zit echt een stuk comfortabeler. En beter voor het zaakje dacht ik.
Mwoah, het is meer het idee denk ik, ik zie mezelf daar eigenlijk niet zo in rondrijden in zo'n strak broekje. O.a. doordat ik in het jaar dat ik nu thuis zit in de ziektewet/reïntegratietrajekt (door een aandoening kon ik mijn redelijk lichamelijk zwaar werk niet meer doen) redelijk wat ben aangekomen qua gewicht :@

Maar goed, wie weet wordt ik wel redelijk fanatiek (en die kans schat ik eigenlijk wel groot in ;) ) en dan kan ik het alsnog aanschaffen. Ik zie het wel.

En ik ga ook niet met die fiets naar de drukke stad om een terrasje te pakken, maar hier in de buurt heb je een aantal mooie routes in natuurgebieden met onderweg wat kleine restaurantjes met terrasjes in het buitengebied waar het goed pauzeren is in het zonnetje 8-)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:12:44 #120
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108279266
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:09 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Mwoah, het is meer het idee denk ik, ik zie mezelf daar eigenlijk niet zo in rondrijden in zo'n strak broekje. O.a. doordat ik in het jaar dat ik nu thuis zit in de ziektewet/reïntegratietrajekt (door een aandoening kon ik mijn redelijk lichamelijk zwaar werk niet meer doen) redelijk wat ben aangekomen qua gewicht :@

Maar goed, wie weet wordt ik wel redelijk fanatiek (en die kans schat ik eigenlijk wel groot in ;) ) en dan kan ik het alsnog aanschaffen. Ik zie het wel.
Het laatste waar je je druk om moet maken is wat andere mensen van je denken als je rondrijd. Je hebt toch een helm+bril op, gek pakkie, niemand die je herkent.

Over helm en bril, koop een goede helm en ga naar de decatlon voor zo'n bril van 5 euro met 4 glazen erbij. Kan je meteen een zeembroek kopen :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108279661
quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Het laatste waar je je druk om moet maken is wat andere mensen van je denken als je rondrijd. Je hebt toch een helm+bril op, gek pakkie, niemand die je herkent.

Over helm en bril, koop een goede helm en ga naar de decatlon voor zo'n bril van 5 euro met 4 glazen erbij. Kan je meteen een zeembroek kopen :P
Bril idd ja. Die kleine kut vliegjes wil je niet in je ogen.
pi_108279828
quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Het laatste waar je je druk om moet maken is wat andere mensen van je denken als je rondrijd. Je hebt toch een helm+bril op, gek pakkie, niemand die je herkent.

Over helm en bril, koop een goede helm en ga naar de decatlon voor zo'n bril van 5 euro met 4 glazen erbij. Kan je meteen een zeembroek kopen :P
Je hebt ook wel gelijk, dat weet ik, het is meer het idee. Het is ook weer niet zo dat ik extreem dik ben. Voordat ik mijn aandoening kreeg, kreeg ik genoeg lichaamsbeweging op mijn werk en woog ik zo rond de 85 kilo bij een lengte van 1,85 meter. Nu zal dat zo tussen de 95 en de 100 kg zijn denk ik. Teveel, maar ook weer niet moddervet.

Ik begin denk ik gewoon klein in het begin: relatief korte afstanden in de nabije omgeving om puur de basisconditie op een acceptabel niveau te krijgen. Daarna wil ik geleidelijk de afstanden gaan vergroten. Als ik daar aan toe ben en het wat serieuzer gaat worden, dan kan ik altijd nog gaan kijken voor kleding + helm.
Waar moet ik trouwens aan denken qua prijs voor kleding en helm en schoenen?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108279901
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:20 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Bril idd ja. Die kleine kut vliegjes wil je niet in je ogen.
Een goed zonnebril heb ik sowieso wel, als lensdrager wil ik idd niks in mijn oog krijgen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108280059
Toch wel handig, dat internet eigenlijk. Als absoluut beginner en leek had ik anders gewoon een Batavus of Gamma-fiets of zo gekocht, terwijl ik nu voor iets meer meteen een goede fiets heb.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:30:03 #125
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108280150
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Je hebt ook wel gelijk, dat weet ik, het is meer het idee. Het is ook weer niet zo dat ik extreem dik ben. Voordat ik mijn aandoening kreeg, kreeg ik genoeg lichaamsbeweging op mijn werk en woog ik zo rond de 85 kilo bij een lengte van 1,85 meter. Nu zal dat zo tussen de 95 en de 100 kg zijn denk ik. Teveel, maar ook weer niet moddervet.

Ik begin denk ik gewoon klein in het begin: relatief korte afstanden in de nabije omgeving om puur de basisconditie op een acceptabel niveau te krijgen. Daarna wil ik geleidelijk de afstanden gaan vergroten. Als ik daar aan toe ben en het wat serieuzer gaat worden, dan kan ik altijd nog gaan kijken voor kleding + helm.
Waar moet ik trouwens aan denken qua prijs voor kleding en helm en schoenen?
Kleding? Een fietsjasje+broek (korte mouwen) voor 20-30 per stuk voor een goedkope bij de decathlon volgens mij. Mijn helm was 80 euro. Dan heb je gewoon een goede helm die lekker zit. Mijne is van Giro, BBB is ook een goede helm. Ik zou als ik jou was je helm bij de fietsenwinkel halen.
Kwa schoenen kan je het ook zo gek maken als je wilt. Er zijn goedkope van een paar tientjes. Ik heb zelf schoenen van 110 euro. Maar dat was dan weer een cadeautje van mijn ouders.

Ik heb zelf altijd zoiets, koop iets waarmee je wat kan, of koop het niet. Want je kan best fietsschoenen met SPD plaatjes kopen, maar als die niet lekker zitten en daarom draag je ze nooit is het ook zonde van het geld. zelfde geld voor je helm. Helm is gewoon belangrijk. Die moet dus goed zitten.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:25 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Een goed zonnebril heb ik sowieso wel, als lensdrager wil ik idd niks in mijn oog krijgen.
Ik zou zo'n goedkoop fietsbrilletje halen, want zeker in de bossen wil je geen zonnebril maar juist doorzichtige glazen of gele glazen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:30:23 #126
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108280165
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:28 schreef StateOfMind het volgende:
Toch wel handig, dat internet eigenlijk. Als absoluut beginner en leek had ik anders gewoon een Batavus of Gamma-fiets of zo gekocht, terwijl ik nu voor iets meer meteen een goede fiets heb.
Same, mede dankzij de mensen uit het wielrentopic en van mountainbike.nl
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108280342
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:23 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

broekclip? Ga je met je spijkerbroek fietsen? Gewoon een zeembroekje kopen, ik heb er een lange strake trainingsbroek bij. Zit een stuk lekkerder en je hebt geen last van flapperende kleding.
Fiets altijd met een spijkerbroek aan. Ik vind zo'n strak mountainbike pak zo lelijk (wat klinkt dit stom). Die strakke shirtjes en broeken a la wielrennerstijl, niets voor mij. Draag het liefst een spijkerbroek. Binnenkort weer een paar wijde downhill jersey's kopen.

Ik vind die strakke pakjes er zo slap uitzien, je ziet ook altijd alleen maar xc'ers die dat dragen.
pi_108280370
Kijk hier eens voor fietskleding + helm. http://www.cyclewear.nl/
pi_108280437
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:28 schreef StateOfMind het volgende:
Toch wel handig, dat internet eigenlijk. Als absoluut beginner en leek had ik anders gewoon een Batavus of Gamma-fiets of zo gekocht, terwijl ik nu voor iets meer meteen een goede fiets heb.
Je gaat veel plezier van je Cube beleven ;)

Heb die van mij al 3,5 jaar. Kan weer meedoen aan het fietsplan nu, dus zit te spelen met de gedachten om een andere aan te schaffen. Ik wacht nog wel ff tot na de zomer om te zien wat de 2013 modellen gaan doen :)

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 21:36:11 ]
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:36:11 #130
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108280512
quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:33 schreef Moffol het volgende:

[..]

Fiets altijd met een spijkerbroek aan. Ik vind zo'n strak mountainbike pak zo lelijk (wat klinkt dit stom). Die strakke shirtjes en broeken a la wielrennerstijl, niets voor mij. Draag het liefst een spijkerbroek. Binnenkort weer een paar wijde downhill jersey's kopen.

Ik vind die strakke pakjes er zo slap uitzien, je ziet ook altijd alleen maar xc'ers die dat dragen.
Vind je dat niet zonde van je spijkerbroeken dan? Ik neem aan dat daar een hoop vuiligheid op komt. En met wat water/natte modder erop lijkt het me helemaal niet lekker fietsen.
In Nederland zijn toch ook bijna alleen maar xc'ers?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108280688
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:36 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Vind je dat niet zonde van je spijkerbroeken dan? Ik neem aan dat daar een hoop vuiligheid op komt. En met wat water/natte modder erop lijkt het me helemaal niet lekker fietsen.
In Nederland zijn toch ook bijna alleen maar xc'ers?
Nee, na een wasbeurt zijn ze schoon. Ik gebruik er sowieso maar één spijkerbroek voor. Ik rijd zelf ook cross country, en single track. Maar vaak zijn die gasten met strakke pakkies van die gasten die toertochten rijden van 60 kilometer. Ik ben meer van het iets hardere, stijlere en rare dingetjes uitproberen op de fiets. Hoewel ik lange afstanden ook zeker kan waarderen. Maar zulke pakjes zijn niets voor mij.

Denk vaak aan dit soort mensen als ik die pakjes zie: http://www.dumpert.nl/med(...)untainbike_fail.html
pi_108280826
quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:40 schreef Moffol het volgende:

[..]

Nee, na een wasbeurt zijn ze schoon. Ik gebruik er sowieso maar één spijkerbroek voor. Ik rijd zelf ook cross country, en single track. Maar vaak zijn die gasten met strakke pakkies van die gasten die toertochten rijden van 60 kilometer. Ik ben meer van het iets hardere, stijlere en rare dingetjes uitproberen op de fiets. Hoewel ik lange afstanden ook zeker kan waarderen. Maar zulke pakjes zijn niets voor mij.

Denk vaak aan dit soort mensen als ik die pakjes zie: http://www.dumpert.nl/med(...)untainbike_fail.html
Die gast heeft geen strak pakkie aan.. het is een beginnende prutser die een fiets gehuurd heeft :P
pi_108280874
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:43 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Die gast heeft geen strak pakkie aan.. het is een beginnende prutser die een fiets gehuurd heeft :P
Ik zeg ook niet dat hij zo'n pak draagt, maar aan zulke personen moet ik denken als ik mensen met een strak pak aan zie. :P
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:44:31 #134
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108280897
Er zijn ook stapels meer 'casual' fietsbroeken te koop. Dus gewoon een wijde short. Liefst net op/over de knie zodat 'ie netjes valt op de kniebeschermers en er niet bovenop een hoopje gaat vormen. Bijvoorbeeld zo'n broek van Fox:

.

En dan gewoon een fatsoenlijk (niet strak) fiets-shirt er boven. Je hoeft er echt niet als een witte banaan in een condoom uit te zien.

Ook niet overbodig: goede handschoenen met complete vingers. Je handen zijn zo'n beetje het eerste dat de grond raakt bij een crash.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_108281036
Maar bijvoorbeeld dit soort MTB kleding oogt wel mooier idd en past meer bij de grove MTB.





Maar goed, mijn strakke outfit voldoet prima :P
pi_108281152
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:47 schreef J0kkebr0k het volgende:
Maar bijvoorbeeld dit soort MTB kleding oogt wel mooier idd en past meer bij de grove MTB.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Maar goed, mijn strakke outfit voldoet prima :P
Ja, dat past wel bij het grove mountainbiken. Het ziet er ook gelijk anders uit, wat losser en nonchalanter.
pi_108281321
quote:
3s.gif Op woensdag 22 februari 2012 16:06 schreef Unsub het volgende:

[..]

Heb je toevallig specificaties van beide fietsen (en foto's ;) )?
Ik heb een aantal km's gemaakt op de Rockhopper van een vriend van me (2007 model, denk ik zo), en die beviel me verrassend goed qua zit. Erg stabiel, lekker wendbaar en speels. Dat was echter wel een 26".

Ik denk dat je het beste kunt testrijden op beide fietsen, als daar de mogelijkheid toe is, want dat is toch de beste maatstaf (of de specificaties moeten erg ver uit elkaar liggen..)!
Testrijden op de straat mocht ik er mee ;) voelde beide goed, en voor zover ik het kon testen net zo wendbaar als m'n 26" rockhopper die ik al heb (ook 2007 modelletje volgens mij). Exacte specs heb ik op dit moment niet bij de hand, Fietsenmaker heeft wel duidelijk verteld waar de verschillen zaten.
pi_108281348
quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:49 schreef Moffol het volgende:

[..]

Ja, dat past wel bij het grove mountainbiken. Het ziet er ook gelijk anders uit, wat losser en nonchalanter.
De vraag is wel, ben je wel goed bezig als je er "nonchalant" uit wilt zien? :') :+
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:55:20 #139
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108281433
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:44 schreef FHR het volgende:
Er zijn ook stapels meer 'casual' fietsbroeken te koop. Dus gewoon een wijde short. Liefst net op/over de knie zodat 'ie netjes valt op de kniebeschermers en er niet bovenop een hoopje gaat vormen. Bijvoorbeeld zo'n broek van Fox:

[ afbeelding ].

En dan gewoon een fatsoenlijk (niet strak) fiets-shirt er boven. Je hoeft er echt niet als een witte banaan in een condoom uit te zien.

Ook niet overbodig: goede handschoenen met complete vingers. Je handen zijn zo'n beetje het eerste dat de grond raakt bij een crash.
Ik heb ook geen strakke fietsshirts die zo strak zitten als een craftshirt, maar het zijn ook geen losfladderende shirtjes. Van die handschoenen is wel een goede, ik heb wel handschoenen zonder vingers zegmaar.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:57:27 #140
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108281541
quote:
3s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:54 schreef Unsub het volgende:

[..]

@FHR: ben benieuwd!
Hmm, ik heb net een stapel MBr's en MBUK's doorgebladerd, maar kon 't niet meer vinden. In ieder geval heeft Ragley Bikes wel een hardtail voor een 150 mm vork: http://www.ragleybikes.com/2011-complete-bike-specs/blue-pig-x9/

De MBr (Mountainbike rider) en MBUK (Mountainbiking UK) zijn trouwens wel aan te raden als leesvoer: veel tests van fietsen, kleding, onderdelen, gereedschap etc, maar ook tips voor je rij-techniek, onderhoud en fietsvakanties. En dan zie je trouwens ook meteen dat buiten Nederland de meeste bikers echt niet in een strak pakje gaan fietsen....
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:58:35 #141
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108281607
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:53 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

De vraag is wel, ben je wel goed bezig als je er "nonchalant" uit wilt zien? :') :+
Niet alles is een race, je mag ook lol hebben 8-).
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_108281721
Mensen hier al eens in het buitenland gaan biken? In 2009 ben ik zelf aan het Gardameer geweest. Bij Riva in de omgeving heb je erg mooie routes. Hoop dit jaar weer te gaan, maar hangt er een beetje af of ik vrienden zover krijg.
  woensdag 22 februari 2012 @ 22:01:53 #143
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108281822
Tot op heden nog geen ruimte in de auto om dat te doen. En ik ga meestal met 1 vriend op vakantie. Dan vind ik het ook raar om elke dag of om de dag weg te gaan om een paar uur te fietsen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108281899
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:58 schreef FHR het volgende:

[..]

Niet alles is een race, je mag ook lol hebben 8-).
Hehe.. zo bedoelde ik het ook niet. Doelde er meer op dat ie dan waarschijnlijk ook Just-out-of-bed-gel in zijn haren smeert... "voor de nonchalante look" (Theo Maassen anyone?) ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:01 schreef kanovinnie het volgende:
Tot op heden nog geen ruimte in de auto om dat te doen. En ik ga meestal met 1 vriend op vakantie. Dan vind ik het ook raar om elke dag of om de dag weg te gaan om een paar uur te fietsen.
En hij vind fietsen niet tof?

Fietsdrager?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 22:04:04 ]
  woensdag 22 februari 2012 @ 22:03:58 #145
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108281952
Fietsen op de MTB en racefiets is voor mij altijd een race. Als iemand mij inhaalt, of als ik iemand voor me zie, moet en zal ik diegene voorbij gaan. Op de MTB lukt dat nog niet altijd omdat ik de handigheid van de bochten nog goed moet leren :P

quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:03 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Hehe.. zo bedoelde ik het ook niet. Doelde er meer op dat ie dan waarschijnlijk ook Just-out-of-bed-gel in zijn haren smeert... "voor de nonchalante look" (Theo Maassen anyone?) ;)

[..]

En hij vind fietsen niet tof?

Nee. En hij heeft geen MTB. En ik vind het zonde om voor 1 of 2 tochten de hele rommel mee te nemen. Zeker omdat je in het buitenland voor mijn gevoel toch eerder de sjaak bent met diefstallen. En de auto is niet zo groot dat de fiets er in past.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 22 februari 2012 @ 22:04:44 #146
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108281997
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:00 schreef J0kkebr0k het volgende:
Mensen hier al eens in het buitenland gaan biken? In 2009 ben ik zelf aan het Gardameer geweest. Bij Riva in de omgeving heb je erg mooie routes. Hoop dit jaar weer te gaan, maar hangt er een beetje af of ik vrienden zover krijg.
Ik ga zo'n beetje ieder jaar twee keer naar 't buitenland. Of meer, afhankelijk van de hoeveelheid tijd. In 't voorjaar bijvoorbeeld naar Metabief, in mei gaat daar de stoeltjeslift open. En dan in de zomer een paar weken naar Zwitserland of Frankrijk. Soms eind augustus ook nog een weekje naar Portes du Soleil (Frankrijk) om lekker te raggen. Tussendoor weekendjes Ardennen.

Gardameer ben ik nog niet geweest, maar schijnt inderdaad goed fietsterrein te zijn. Geen idee of de routes daar zijn bewegwijzerd (lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat het geval is) of dat er goede route-kaarten van zijn. Anders kan het handig zijn om eens een dagje een gids te regelen. Die geven dan vaak meteen ook nog tips voor je rij-techniek.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  woensdag 22 februari 2012 @ 22:05:32 #147
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108282043
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:04 schreef FHR het volgende:

[..]

Ik ga zo'n beetje ieder jaar twee keer naar 't buitenland. Of meer, afhankelijk van de hoeveelheid tijd. In 't voorjaar bijvoorbeeld naar Metabief, in mei gaat daar de stoeltjeslift open. En dan in de zomer een paar weken naar Zwitserland of Frankrijk. Soms eind augustus ook nog een weekje naar Portes du Soleil (Frankrijk) om lekker te raggen. Tussendoor weekendjes Ardennen.

Gardameer ben ik nog niet geweest, maar schijnt inderdaad goed fietsterrein te zijn. Geen idee of de routes daar zijn bewegwijzerd (lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat het geval is) of dat er goede route-kaarten van zijn. Anders kan het handig zijn om eens een dagje een gids te regelen. Die geven dan vaak meteen ook nog tips voor je rij-techniek.
ff zoeken op google naar "route gardameer mtb" en je krijgt vast zat routes. Heb je GPS?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 22 februari 2012 @ 22:07:40 #148
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108282189
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:01 schreef kanovinnie het volgende:
Tot op heden nog geen ruimte in de auto om dat te doen. En ik ga meestal met 1 vriend op vakantie. Dan vind ik het ook raar om elke dag of om de dag weg te gaan om een paar uur te fietsen.
Tip om je fiets mee te nemen: wielen eruit, pedalen eraf en dan tussen de voorstoelen en de zitting van de achterbank zetten. Of op de achterbank tegen de achterleuning aan (kan je 'em meteen vastzetten met de gordels). Op die manier heb je nog de hele achterbak voor de rest van je bagage (en een deel van je achterbank). Niet vergeten om de pedaalsleutel mee te nemen natuurlijk! Die heb ik standaard in zo'n kaartenvak achterop de voorstoel zitten, samen met een paar inbussleutels.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_108282386
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:34 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Je gaat veel plezier van je Cube beleven ;)

Heb die van mij al 3,5 jaar. Kan weer meedoen aan het fietsplan nu, dus zit te spelen met de gedachten om een andere aan te schaffen. Ik wacht nog wel ff tot na de zomer om te zien wat de 2013 modellen gaan doen :)
Ik ben toch wel blij dat ik het budget iets verruimt heb en een Cube met een RockShox vork heb gekocht ipv een Suntour vork na wat ik over Suntour heb gelezen op internet. En ik kreeg vanochtend te horen dat er een financiële meevaller voor mij aankomt, dus toen had ik zoiets van okee, geen Aim Disc, geen Analog V-Brake met Suntour, maar dan pak ik de iets duurdere en betere Analog Disc. Perfecte beginners fiets met goede onderdelen.

Hoe zit dat kwalitatief eigenlijk met Shimano SLX? De Analog V-Brake is met Deore afgemonteerd en de Analog Disc met SLX
Op sommige sites lees ik dat SLX een Deore-variant is, terwijl op andere sites weer staat dat SLX een eigen groep is die tussen Deore en XTR staat.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 22 februari 2012 @ 22:12:05 #150
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108282474
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:07 schreef FHR het volgende:

[..]

Tip om je fiets mee te nemen: wielen eruit, pedalen eraf en dan tussen de voorstoelen en de zitting van de achterbank zetten. Of op de achterbank tegen de achterleuning aan (kan je 'em meteen vastzetten met de gordels). Op die manier heb je nog de hele achterbak voor de rest van je bagage (en een deel van je achterbank). Niet vergeten om de pedaalsleutel mee te nemen natuurlijk! Die heb ik standaard in zo'n kaartenvak achterop de voorstoel zitten, samen met een paar inbussleutels.
Goeie, maar we gaan in een 107 op vakantie :+
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108282648
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:04 schreef FHR het volgende:

[..]

Ik ga zo'n beetje ieder jaar twee keer naar 't buitenland. Of meer, afhankelijk van de hoeveelheid tijd. In 't voorjaar bijvoorbeeld naar Metabief, in mei gaat daar de stoeltjeslift open. En dan in de zomer een paar weken naar Zwitserland of Frankrijk. Soms eind augustus ook nog een weekje naar Portes du Soleil (Frankrijk) om lekker te raggen. Tussendoor weekendjes Ardennen.

Gardameer ben ik nog niet geweest, maar schijnt inderdaad goed fietsterrein te zijn. Geen idee of de routes daar zijn bewegwijzerd (lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat het geval is) of dat er goede route-kaarten van zijn. Anders kan het handig zijn om eens een dagje een gids te regelen. Die geven dan vaak meteen ook nog tips voor je rij-techniek.
Zo... aardig fanatiek :)

Genoeg routes, maar neem wel een kaart mee (bij de bikeshops of VVV in Riva te krijgen) gezien bewegwijzering soms ineens lijkt te stoppen of er gewoon simpelweg niet is. http://www.gardameer-nu.n(...)er-mountainbike.html

Ook kan GPS een uitkomst bieden. Er zijn vele routes als GPS tracks te downloaden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 22:21:02 ]
  woensdag 22 februari 2012 @ 22:19:17 #152
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108282923
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:14 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Zo... aardig fanatiek :)

Genoeg routes, maar neem wel een kaart mee (bij de bikeshops of VVV in Riva te krijgen) gezien bewegwijzering soms ineens lijkt te stoppen. http://www.gardameer-nu.n(...)er-mountainbike.html
Ach ja, ik zie nog wel waar ik deze zomer naar toe ga. Het was meer een reactie op jouw plannen om naar 't Gardameer toe te gaan. Ik zit een beetje te spelen met het idee om een soort roadtrip door Frankrijk te doen en dan de Pyreneeën (Andorra: twee bikeparks :9 ), Massif Central en een stukje Alpen mee te pakken.

Een alternatief is de Alpine Bike of Panorama Bike route door Zwitserland te doen.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  woensdag 22 februari 2012 @ 22:21:05 #153
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108283041
Oh oeps, verkeerd onthouden: je was er in 2009 naar toe geweest...
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_108283393
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:19 schreef FHR het volgende:

[..]

Ach ja, ik zie nog wel waar ik deze zomer naar toe ga. Het was meer een reactie op jouw plannen om naar 't Gardameer toe te gaan. Ik zit een beetje te spelen met het idee om een soort roadtrip door Frankrijk te doen en dan de Pyreneeën (Andorra: twee bikeparks :9 ), Massif Central en een stukje Alpen mee te pakken.

Een alternatief is de Alpine Bike of Panorama Bike route door Zwitserland te doen.
Cool. Ik moet nog maar ff zien wat er dit jaar gaat gebeuren. Op vakantie ga ik zeker. Volgende week vrijdag eerst richting Oostenrijk om ff op de latten te gaan staan en van de zomer zie ik wel. Ik hoop iig dat mijn bike mee gaat. :)
pi_108283721
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:53 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

De vraag is wel, ben je wel goed bezig als je er "nonchalant" uit wilt zien? :') :+
Lijkt me beter dan een wielrennerpak.
pi_108283785
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:21 schreef FHR het volgende:
Oh oeps, verkeerd onthouden: je was er in 2009 naar toe geweest...
Ik vond nog een mooie sfeer impressie met foto's van het gebied rond het Gardameer. Tremalzo is een must do! Zijn overigens niet mijn foto's.

http://www.mountainbike.n(...)=12&t=70845&start=15

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 22:33:15 ]
pi_108283862
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:03 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Hehe.. zo bedoelde ik het ook niet. Doelde er meer op dat ie dan waarschijnlijk ook Just-out-of-bed-gel in zijn haren smeert... "voor de nonchalante look" (Theo Maassen anyone?) ;)
Nee, ik doel er meer op dat ik een strak pak niet mooi vind en het vaak bij bepaalde fietsers zie. :')

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57953 _O_

[ Bericht 12% gewijzigd door Moffol op 22-02-2012 22:40:13 ]
  woensdag 22 februari 2012 @ 23:04:04 #158
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108285325
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:57 schreef FHR het volgende:

[..]

Hmm, ik heb net een stapel MBr's en MBUK's doorgebladerd, maar kon 't niet meer vinden. In ieder geval heeft Ragley Bikes wel een hardtail voor een 150 mm vork: http://www.ragleybikes.com/2011-complete-bike-specs/blue-pig-x9/

Bedankt voor de moeite! Ragley kende ik idd, maar vind de Blue pig en Mmmbop (al wordt die niet meer gemaakt dacht ik) niet zo mooi..

om nog even terug te komen op de kledingdiscussie: ik rijd het liefst in baggy kleding. Rijd een baggy korte broek van Gore (met evt. een strakke lange broek eronder in de winter), met daarboven een trui (met onderkleding) als het kouder is, en een niet te strak sport/mtb-shirt erboven op warmere dagen (geen downhilljersey o.i.d., dat is me te warm). Op lange tochten rijd ik echter wel altijd met een strakke broek, simpelweg omdat dat fijner zit op tochten van +3 uur, en de zeem daar beter van is.

Een spijkerbroek kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen als fietskleding, behalve als dirtjumper o.i.d. ;)
26"
Fading slowly.
pi_108285707
quote:
3s.gif Op woensdag 22 februari 2012 23:04 schreef Unsub het volgende:

Een spijkerbroek kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen als fietskleding, behalve als dirtjumper o.i.d. ;)
Ik hoef niet altijd te knallen. Ik mag ook graag gewoon een stukje door de stad fietsen bijvoorbeeld. Dan doe ik mijn pakkie echt niet aan :)
pi_108286545
Hoe zit dat kwalitatief eigenlijk met Shimano SLX? De Analog V-Brake is met Deore afgemonteerd en de Analog Disc met SLX
Op sommige sites lees ik dat SLX een Deore-variant is, terwijl op andere sites weer staat dat SLX een eigen groep is die tussen Deore en XTR staat.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108286832
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 23:30 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe zit dat kwalitatief eigenlijk met Shimano SLX? De Analog V-Brake is met Deore afgemonteerd en de Analog Disc met SLX
Op sommige sites lees ik dat SLX een Deore-variant is, terwijl op andere sites weer staat dat SLX een eigen groep is die tussen Deore en XTR staat.
quote:
Voor verbeterd off-road rijden. 'Shimano SLX' heeft een hoog imago en omvat zowel Cross-country als All Mountain. Veel functies van SLX zijn anders dan XT en Deore. Dat betekent dat SLX verschillende onderscheidende functies heeft, waaronder optionele dubbele kettingbladen voor, die XT of Deore niet hebben.
http://www.shimano-benelu(...)ts/mountain/slx.html

Aparte groep dus, zo te zien.

quote:
Ed W is the only one close here... but not quite right.

Deore is the bottom-of-the-line component groupo from Shimano for 9 speed mountain bikes. (Alivio is only 8-speed for whomever mentioned that).

In years past, Deore LX and SLX were actually just LX. This year, Shimano has split it into two groups with LX being aimed more toward "trekking" mountain bikers. Light off-road duty but good for long hauls and such. SLX is now the true "off-road" version of LX. It isnt just a weight savings, SLX is much tougher and crisper shifting than LX now. SLX is a great alternative to XT but I wouldnt recommend getting anything lower than LX on any bike that will actually be ridden in the dirt... and, for the guy who said that the differences are only cosmetic, he must not have ever ridden anything other than a crap groupo cause you can immediately notice the difference between LX, SLX, XT, XTR, Hone, & Saint stuff, particularly in how crisp the shifting is at the rear-d.
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090205042523AAqZjjq

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2012 23:39:19 ]
pi_108288679
quote:
Iets bovengemiddeld dus, ruim voldoende voor mij.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108288901
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 00:34 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Iets bovengemiddeld dus, ruim voldoende voor mij.
Gewoon een goede keuze. Wel netjes (laten) onderhouden, dan heb je er lang plezier van.
pi_108292057
Best wel zuur eigenlijk... die Analog Disc van 2012 heeft gewoon een Rockshox dart3 vork, de mijne uit 2011 heeft die Suntour (waar ik overigens geen klachten over heb). En dan een kutzomer gehad, heeft mijn dealer nu mooie aanbiedingen op de 2012 modellen... Grrrrr.

Een Attention 2012 voor 675 euro, ik ben benieuwd hoeveel ik terug krijg bij inruil.
-weg-
pi_108294054
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 11:21 schreef 1517 het volgende:
Mijn vader heeft mijn fiets deze winter buiten laten staan. Nu kwam ik daar gisteren achter en trof op allerlei plekjes roest aan. Wat nu, WD-40 all the way?
Of iemand tips wat te doen?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  donderdag 23 februari 2012 @ 11:06:00 #166
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108294668
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 10:49 schreef 1517 het volgende:

[..]

Of iemand tips wat te doen?
WD-40 is een vochtverdrijver, gaat dus zeker geen roest verwijderen, het gaat roestvorming tegen!
Ik weet er niet zo heel veel vanaf, maar je kan, als de roest enkel óp het frame zit, het er heel secuur vanaf schuren. Is het roest in het frame gaan vreten, kun je mss je frame helemaal schuren, en opnieuw lakken/spuiten?

Pin me er niet op vast, weet er bar weinig vanaf!
26"
Fading slowly.
  donderdag 23 februari 2012 @ 12:33:09 #167
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108297986
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 10:49 schreef 1517 het volgende:

[..]

Of iemand tips wat te doen?
Gewoon oppoetsen en kijken hoeveel er blijft zitten. Of heb je dat al gedaan? Waar zit de roest? Foto?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108313914
Volgend jaar 2 weken fietsen in Mexico in de omgeving van La Paz :)
Vandaag maar eens een fietsdrager aangeschaft. Elke keer je fiets slopen om 'm in de auto te leggen is ook niks.
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:42:25 #169
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108318323
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 10:49 schreef 1517 het volgende:

[..]

Of iemand tips wat te doen?
Die vraag heb ik nu ook. Aangezien de ketting etc onder de roest zitten. :(
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108337147
Ik werd net gebeld dat mijn fiets al binnen is *O* Terwijl de verwachting ergens volgende week was.

Straks meteen ophalen, en hopelijk breekt het zonnetje nog door.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:00:38 #171
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108347473
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:42 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Die vraag heb ik nu ook. Aangezien de ketting etc onder de roest zitten. :(
Ketting is gewoon een kwestie van goed smeren, en flink wat km's maken, dan slijt de roest vanzelf weg. Roest op de vorkpoten/frame is een ander verhaal.

quote:
14s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 10:20 schreef StateOfMind het volgende:
Ik werd net gebeld dat mijn fiets al binnen is *O* Terwijl de verwachting ergens volgende week was.

Straks meteen ophalen, en hopelijk breekt het zonnetje nog door.
Nice, foto posten als je 'm hebt!
Ik kom net weer van de fiets af, klein tochtje met vrienden van ong. 30 à 40 km, heerlijk weertje.
26"
Fading slowly.
pi_108347526
Verkeerde topic

[ Bericht 84% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2012 16:56:09 ]
pi_108351939
Kolere, klein stukje gefietst, inclusief een brug over het kanaal, ik ben helemaal kapot :') Gewoon géén conditie :') Maar goed, dat wist ik van te voren wel. Zeer regelmatig fietsen en dan komt dat wel goed.

Ik ga er morgen wel even mee terug. Ik heb links en rechts bij de schakelflippers een soort van 'metertje' zitten die door middel van een oranje streepje aangeeft in welke versnelling ie zit, alleen de rechter verloopt niet synchroon. Als ik qua versnellingen niet meer kan schakelen, dan staat dat streepje pas halverwege.


Dat dus, maar dan de rechter.

Een foto zal ik morgen proberen te maken en die zal ik hier neerzetten (als ik tenminste het datakabeltje van mijn gsm kan vinden).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108352264
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 16:55 schreef StateOfMind het volgende:
Kolere, klein stukje gefietst, inclusief een brug over het kanaal, ik ben helemaal kapot :') Gewoon géén conditie :') Maar goed, dat wist ik van te voren wel. Zeer regelmatig fietsen en dan komt dat wel goed.

Je kan jezelf ook overtrainen heh, om conditie op te bouwen moet je aan bloktraining gaan doen.
Uitrusten is ook trainen.
-weg-
  vrijdag 24 februari 2012 @ 18:21:27 #175
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108354699
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 16:55 schreef StateOfMind het volgende:
Kolere, klein stukje gefietst, inclusief een brug over het kanaal, ik ben helemaal kapot :') Gewoon géén conditie :') Maar goed, dat wist ik van te voren wel. Zeer regelmatig fietsen en dan komt dat wel goed.

Ik ga er morgen wel even mee terug. Ik heb links en rechts bij de schakelflippers een soort van 'metertje' zitten die door middel van een oranje streepje aangeeft in welke versnelling ie zit, alleen de rechter verloopt niet synchroon. Als ik qua versnellingen niet meer kan schakelen, dan staat dat streepje pas halverwege.

[ afbeelding ]
Dat dus, maar dan de rechter.

Een foto zal ik morgen proberen te maken en die zal ik hier neerzetten (als ik tenminste het datakabeltje van mijn gsm kan vinden).
Gewoon eraf draaien die indicators! Scheelt gewicht, en na een tijdje schakel je toch op gevoel. ;)

Maar idd gewoon even teruggaan, lijkt me zo gemaakt.
26"
Fading slowly.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 18:25:14 #176
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108354835
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 18:21 schreef Unsub het volgende:

[..]

Gewoon eraf draaien die indicators! Scheelt gewicht, en na een tijdje schakel je toch op gevoel. ;)

Maar idd gewoon even teruggaan, lijkt me zo gemaakt.
Die ~20 gram doet 't m he.... _O-
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:00 schreef Unsub het volgende:

[..]

Ketting is gewoon een kwestie van goed smeren, en flink wat km's maken, dan slijt de roest vanzelf weg. Roest op de vorkpoten/frame is een ander verhaal.

[..]

Nice, foto posten als je 'm hebt!
Ik kom net weer van de fiets af, klein tochtje met vrienden van ong. 30 à 40 km, heerlijk weertje.
Ik fiets iets meer als 100 km per week. Roest blijft stug zitten. :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  vrijdag 24 februari 2012 @ 18:28:51 #177
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108354960
@SOM: Gefeli. :D
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zaterdag 25 februari 2012 @ 12:49:53 #178
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108379930
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 18:25 schreef tomaat52 het volgende:

Ik fiets iets meer als 100 km per week. Roest blijft stug zitten. :')
Dan zal de roest in je ketting/tandwielen zijn gaan vreten. Oppervlakkige roest (waar ik het dus over had) gaat er gewoon vanaf bij normaal gebruik en onderhoud.
26"
Fading slowly.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:22:33 #179
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108382613
@Hierboven: Ik denk dat het er inderdaad in de ketting en tandwielen zit. Heb alles gewoon netjes onderhouden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk.. pekel. :X :%
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108383317
Vanochtend even langs de dealer geweest 2 keer de brug over, zwaar :@ ) en ze hebben hem even goed afgesteld. Nu is ie helemaal in orde.

Vanmiddag ook een kleine anderhalf uur gefietst en ik moet zeggen dat ie me toch goed bevalt, rijd fijn en soepel. Geen spijt van de aankoop.

Vraagje nog: mocht het onverhoopt nodig zijn, kan ik de banden dan gewoon bij de bandenpomp van het tankstation gebruiken, of heb ik dan een speciaal opzetstuk (Frans ventiel heette dat vroeger meen ik) nodig?
Of kan het rechtstreeks op het ventiel?
En hoeveel bar moet erin?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:46:14 #181
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108383424
Ligt aan het ventiel. Is het zo'n grote dikke zoals op de foto hierboven kan je gewoon langs het tankstation gaan. Anders inderdaad een verloopje halen. (of je koopt een multifunctionele pomp ;))
Ik gooi er gewoon 4 bar in.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108383660
4 Bar, zoveel? In mijn autobanden doe ik maximaal 2,4 bar.

Het is een dik ventiel, vergelijkbaar met die van een autoband.

Ik zal vanavond wel een foto van de fiets en het ventiel uploaden.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:55:58 #183
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108383700
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:54 schreef StateOfMind het volgende:
4 Bar, zoveel? In mijn autobanden doe ik maximaal 2,4 bar.

Het is een dik ventiel, vergelijkbaar met die van een autoband.

Ik zal vanavond wel een foto van de fiets en het ventiel uploaden.
Schrader ventiel dus. :)
Klopt, omdat zo'n band kleiner is kan hij meer druk hebben. Staat ook op de zijkanten van de banden. ;)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108384258
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:55 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Schrader ventiel dus. :)
Klopt, omdat zo'n band kleiner is kan hij meer druk hebben. Staat ook op de zijkanten van de banden. ;)
Ik heb even op de band gekeken en er moet idd minimaal 2 bar in en maximaal 4 bar. De auto heb ik ook altijd op de maximale spanning staan: vind ik prettiger rijden.

En op Wiki kwam de afbeelding van zo'n Schader ventiel idd overeen met die van mij.

Thanks.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108384440
Hoe vaak onderhouden jullie de ketting? Na elke rit, 1x in de week, 1x in de maand? Heb het gevoel dat ik iets te enthousiast ben met het onderhouden van de fiets.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 16:04:34 #186
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108385367
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 15:14 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ik heb even op de band gekeken en er moet idd minimaal 2 bar in en maximaal 4 bar. De auto heb ik ook altijd op de maximale spanning staan: vind ik prettiger rijden.

En op Wiki kwam de afbeelding van zo'n Schader ventiel idd overeen met die van mij.

Thanks.
Graag gedaan. ;)
In die van mij moet er 2 tot 4,5 bar in.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:56:06 #187
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108388825
Bij mij zal er ook wel zoiets in moeten (racing ralphs). Ik pomp ze gewoon op op gevoel, tot ik ze nog kan inknijpen, maar ze niet té zacht zijn. Denk dat ik rond de 1.8 bar rijd, en wat meer erin als ik ruiger ga doen ;)
Meer dan 2.2 bar is voor mij (behalve op de weg) echt totaal zinloos. Ik bevind dan meer hinder ondervind van de harde band, en bijkomend gripverlies, dan dat ik sneller ben.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 15:22 schreef pablo1989 het volgende:
Hoe vaak onderhouden jullie de ketting? Na elke rit, 1x in de week, 1x in de maand? Heb het gevoel dat ik iets te enthousiast ben met het onderhouden van de fiets.
Ik spuit mijn fiets na elke rit waarop ze vies (stof, modder, water) is geworden, even af (niet met hogedruk!!), poets m'n fiets daarna droog met een schone doek, even snel over de ketting en tandwielen heen, cyclon fietsolie over de ketting (niet over de tandwielen, die worden door de ketting gesmeerd, en ook niet te veel), brunox vorkdeo op mijn vorkpoten en demper als het nodig is: klaar.

max. 10 minuten werk.

Daarnaast een of twee keer per jaar goed na (laten) kijken.
26"
Fading slowly.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:47:27 #188
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108390319
Maar hoe ga ik de roest eraf krijgen? :X
Shitload WD40 en een poetsdoek?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108390890
Zoals beloofd een foto van mijn fiets:

Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:17:18 #190
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108391408
Nice. ^O^
Ik begin me toch echt af te vragen wat ik hier doe... niet een super fiets, was van plan om door de bossen te gaan raggen.. ook niks van gekomen... :{
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zaterdag 25 februari 2012 @ 20:04:16 #191
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108393189
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:47 schreef tomaat52 het volgende:
Maar hoe ga ik de roest eraf krijgen? :X
Shitload WD40 en een poetsdoek?
Staalborstel is denk ik handiger ;)
zolang je de ketting naderhand weer smeert, en enkel de ketting en cassette raakt met de borstel, kun je proberen het geheel rustig schoon te krijgen. (anders is een nieuwe ketting+cassette ook niet zó duur)

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:04 schreef StateOfMind het volgende:
Zoals beloofd een foto van mijn fiets:

[ afbeelding ]
Mooi, op de haat-streepjesbanden na :) Daar zijn ze bij Cube helaas nog steeds niet mee gestopt..
Ga je een hoop plezier mee beleven!

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:17 schreef tomaat52 het volgende:
Nice. ^O^
Ik begin me toch echt af te vragen wat ik hier doe... niet een super fiets, was van plan om door de bossen te gaan raggen.. ook niks van gekomen... :{
Ach, het maakt toch niet uit wát en hoeveel je rijdt, zolang je maar plezier hebt! Er is geen instapniveau op dit forum, hoor ;)
Ik ben zelf ook maar deels fanatiek.. heb er maanden in zitten waarin ik 3x per week rijd, heb er ook tijden tussen zitten dat ik 2 maanden m'n fiets niet aanraak.. Fiets alleen als ik zin heb.
26"
Fading slowly.
pi_108394198
Redelijk weer vandaag en 't lijkt wel of iedere mtb'er wakker aan 't worden is. Toch een redelijk aantal zien fietsen vandaag.
Mijn fietsie staat iig weer klaar. Bandjes weer op druk. zooitje weer gesmeerd en de gps weer opgeladen.
We kunnen weer !!!!
  zaterdag 25 februari 2012 @ 21:53:46 #193
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108397247
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 20:04 schreef Unsub het volgende:

[..]

Staalborstel is denk ik handiger ;)
zolang je de ketting naderhand weer smeert, en enkel de ketting en cassette raakt met de borstel, kun je proberen het geheel rustig schoon te krijgen. (anders is een nieuwe ketting+cassette ook niet zó duur)

[..]

Thanks. :D
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zaterdag 25 februari 2012 @ 22:40:00 #194
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108398984

Is dit iets om de boel schoon te krijgen?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 26 februari 2012 @ 04:14:09 #195
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108405834


:) iets subtieler. Zo kun je tenminste voelen hoe hard je drukt ipv te raggen met een accuboor.
26"
Fading slowly.
  zondag 26 februari 2012 @ 08:15:31 #196
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108406312
Of gewoon een nieuwe ketting kopen? Is een stuk sneller en makkelijker. Bovendien gaan ook de tandwielen weer langer mee dan wanneer je een kapot geborstelde ketting gebruikt.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  zondag 26 februari 2012 @ 09:53:25 #197
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_108407096
Wie gaat er nou met een staalborstel zijn fiets schoonmaken. :{w
  zondag 26 februari 2012 @ 10:05:10 #198
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108407265
quote:
3s.gif Op zondag 26 februari 2012 04:14 schreef Unsub het volgende:
[ afbeelding ]

:) iets subtieler. Zo kun je tenminste voelen hoe hard je drukt ipv te raggen met een accuboor.
Dan ga ik straks zoiets zoeken. :s)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 26 februari 2012 @ 10:15:50 #199
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_108407453
Met een staalborstel maak je krassen in het oppervlak. De roest zal eerder terugkeren tenzij je het spuit met verf of goed vet houdt. :{w

Ontroesten gaat goed met cola.
  zondag 26 februari 2012 @ 10:24:18 #200
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108407611
Ik heb geen zin om met liters cola te gaan knoeien, bovendien is het daarvoor te lekker. ;(
Staalborstel dan maar? :%
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 26 februari 2012 @ 10:27:47 #201
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108407666
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 10:15 schreef kaasplankje het volgende:
Met een staalborstel maak je krassen in het oppervlak. De roest zal eerder terugkeren tenzij je het spuit met verf of goed vet houdt. :{w

Ontroesten gaat goed met cola.
Kijk naar de foto met de ketting en cassette.. kan niet meer zo veel kwaad, wel?
Als je met beleid schuurt, en het geheel daarna olied, kan het. Bij mij is het vroeger goed gegaan.

Maar je moet doen wat je goed lijkt, ik roep alleen mijn mening!
26"
Fading slowly.
  zondag 26 februari 2012 @ 10:32:30 #202
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_108407735
quote:
3s.gif Op zondag 26 februari 2012 10:27 schreef Unsub het volgende:

[..]

Kijk naar de foto met de ketting en cassette.. kan niet meer zo veel kwaad, wel?
Als je met beleid schuurt, en het geheel daarna olied, kan het. Bij mij is het vroeger goed gegaan.

Maar je moet doen wat je goed lijkt, ik roep alleen mijn mening!
Ik roep ook alleen maar mijn mening hoor, ik zou ze inspuiten met wd40 en even gaan fietsen. Dan is die aanslag op de ketting en tandwielen zo verdwenen.
  zondag 26 februari 2012 @ 10:35:15 #203
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108407768
Mijne is ook verroest en mijn ketting loopt niet meer lekker. Straks maar even zoeken waar dat aan kan liggen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 26 februari 2012 @ 10:36:25 #204
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108407788
Maar, Tomaat, een nieuwe ketting en/of cassette kan ook geen kwaad hoor. Zum Beispiel (ik neem aan dat je 9speed rijdt?): Ketting ¤15 en cassette ¤20.
Rijd je 7 of 8speed kan het nog goedkoper.

Succes ermee, keus genoeg ;)
26"
Fading slowly.
  zondag 26 februari 2012 @ 10:39:30 #205
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108407834
:') Die prijzen... :')
Het is de moeite bijna niet waard om de oude meuk schoon te maken. Terwijl het nog niet eens 1 jaar oud is. :D

Bedankt. :s)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108407991
En daarna goede kettingolie gebruiken, geen wd40 ofzo.
Ik gebruik zelf Shimano wet lube, superspul.
-weg-
  zondag 26 februari 2012 @ 10:59:45 #207
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108408206
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 10:48 schreef Auti het volgende:
En daarna goede kettingolie gebruiken, geen wd40 ofzo.
Ik gebruik zelf Shimano wet lube, superspul.
Ik gebruik altijd cyclon atb wet spray. Maar door die kilo's strooizout gaat het er te snel eraf.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 26 februari 2012 @ 11:02:08 #208
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_108408253
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 10:59 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Ik gebruik altijd cyclon atb wet spray. Maar door die kilo's strooizout gaat het er te snel eraf.
Tja als je de fiets nat met pekel en sneeuw wegzet en je kijkt er een week niet naar is alles verroest. Al was je ketting 1 dag oud.
  zondag 26 februari 2012 @ 11:02:46 #209
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108408261
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 11:02 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Tja als je de fiets nat met pekel en sneeuw wegzet en je kijkt er een week niet naar is alles verroest. Al was je ketting 1 dag oud.
Ik gebruik 'm elke dag.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 26 februari 2012 @ 11:04:04 #210
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_108408300
Ik gebruik mijn fiets ook elke dag. Zo ziet 't er alleen uit als je het onderhoud verwaarloosd.
  zondag 26 februari 2012 @ 11:10:47 #211
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108408466
quote:
12s.gif Op zondag 26 februari 2012 11:04 schreef kaasplankje het volgende:
Ik gebruik mijn fiets ook elke dag. Zo ziet 't er alleen uit als je het onderhoud verwaarloosd.
Inderdaad. Het is zeker met pekel erg belangrijk dat je de fiets goed afspoelt, en dan bedoel ik niet hoge druk, maar met lage druk goed spoelen. Ik gebruik daarna Cyclon wet lube, maar er zijn heel veel varianten die vergelijkbaar werken.
26"
Fading slowly.
  zondag 26 februari 2012 @ 11:11:50 #212
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108408496
Gewoon na het fietsen even afspoelen met de tuinslang dus?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 26 februari 2012 @ 11:17:48 #213
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108408615
M'n fiets afspoelen als ik op op school of m'n stage ben? :D
Ik ga straks maar eens proberen de boel weer netjes te krijgen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 26 februari 2012 @ 12:05:18 #214
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108409824
Staalborstel dus? :?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 26 februari 2012 @ 12:06:29 #215
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108409857
Nee, als je weer thuis bent natuurlijk.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 26 februari 2012 @ 12:07:36 #216
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108409885
Kost mij te veel moeite. :X
Maar volgens mij is het strooiseizoen voorbij. :)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 26 februari 2012 @ 12:08:51 #217
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_108409918
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 12:05 schreef tomaat52 het volgende:
Staalborstel dus? :?
Ja
  zondag 26 februari 2012 @ 12:10:14 #218
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108409960
Ik doe het altijd met de slijptol. Kan je ook je cassette mee bijwerken.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 26 februari 2012 @ 12:11:46 #219
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_108410006
quote:
14s.gif Op zondag 26 februari 2012 12:10 schreef kanovinnie het volgende:
Ik doe het altijd met de slijptol. Kan je ook je cassette mee bijwerken.
Ik pak het liefste de Kangoo, dat is voor de diepere reiniging.
  zondag 26 februari 2012 @ 12:15:11 #220
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108410103
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 12:11 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik pak het liefste de Kangoo, dat is voor de diepere reiniging.
Ja, loopt het misschien wat stroever door, maar als je er wat mest overheen smeert en flink hard doortrapt loopt ie vanzelf weer enigzins soepel.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 26 februari 2012 @ 12:30:21 #221
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108410553
_O-

quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 11:11 schreef kanovinnie het volgende:
Gewoon na het fietsen even afspoelen met de tuinslang dus?
Jup. Of liever nog sponsje en emmertje, maar dat is me te veel moeite.. Als je met hoge druk gaat spuiten, spuit je de rotzooi alleen maar ín je lagers, en het vet eruit. Komt de levensduur niet ten goede.
26"
Fading slowly.
  zondag 26 februari 2012 @ 12:38:11 #222
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108410793
quote:
3s.gif Op zondag 26 februari 2012 12:30 schreef Unsub het volgende:
_O-

[..]

Jup. Of liever nog sponsje en emmertje, maar dat is me te veel moeite.. Als je met hoge druk gaat spuiten, spuit je de rotzooi alleen maar ín je lagers, en het vet eruit. Komt de levensduur niet ten goede.
Doe ik nu al als mijn mtb onder de modder zit, gewoon op standje rustig de ketting/derailleur afspoelen en op standje stralen de wielen/frame/stuur/zadel enzo.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108411574
Nu woon ik op 3 hoog in een flatje met een heel klein balkonnetje, dus dagelijks afspoelen met een tuinslang en een sopje en een spons is helaas niet mogelijk.

Eénmaal in de week ongeveer bij mijn ouders in de tuin zou wel een mogelijkheid zijn.

Maar goed, die Brunox vork deo staat genoteerd, evenals goede kettingolie (welke raden jullie aan?).
Dat zijn zaken die ik wel thuis kan doen, dagelijks.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108412009
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 12:57 schreef StateOfMind het volgende:
evenals goede kettingolie (welke raden jullie aan?).

http://www.bike2build.nl/(...)e-100ml/100ml-bottle
-weg-
  zondag 26 februari 2012 @ 13:34:11 #225
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108413061
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 12:57 schreef StateOfMind het volgende:
Maar goed, die Brunox vork deo staat genoteerd, evenals goede kettingolie (welke raden jullie aan?).
Dat zijn zaken die ik wel thuis kan doen, dagelijks.
Brunox vork deo is echt heerlijk. Houdt de seals van je vork soepel, en dat merk je echt. Mijn vork heeft na gebruik zowat geen losbreekmoment meer, veert superfijn in. Gebruik het tevens niet na elke rit, want een busje kost klauwen met geld.. In de zomer elke 2 à 3 ritten afhankelijk van het weer, in de winter na elke modderrit.

Qua kettingolie is er veel keuze. Je kunt gaan voor die van Shimano (staat hierboven), Cyclon dry/wet lube, squirt lube, etc. etc.
Maakt allemaal niet bijster veel uit.
26"
Fading slowly.
  zondag 26 februari 2012 @ 14:24:36 #226
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108415501
Wat een k*tklus, maar hij ziet er een stuk beter uit. Flink lopen raggen met een koperborstel. Ruim 1 bus remmenreiniger van de Action er doorheen gejaagd. Heb helaas niet alles eraf gekregen. :{

Voorvork veert ook weer als een nieuwe. Ruim 12 keer nieuwe nieuwe siliconespray erop, flink veren, afvegen en weer opnieuw. :s)
Edit: Ik heb ook een probleem met dat plastic plaatje achter de tandwielen. Hij blijft niet vast zitten. :(

[ Bericht 16% gewijzigd door tomaat52 op 26-02-2012 14:49:04 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108417761
quote:
quote:
3s.gif Op zondag 26 februari 2012 13:34 schreef Unsub het volgende:

[..]

Brunox vork deo is echt heerlijk. Houdt de seals van je vork soepel, en dat merk je echt. Mijn vork heeft na gebruik zowat geen losbreekmoment meer, veert superfijn in. Gebruik het tevens niet na elke rit, want een busje kost klauwen met geld.. In de zomer elke 2 à 3 ritten afhankelijk van het weer, in de winter na elke modderrit.

Qua kettingolie is er veel keuze. Je kunt gaan voor die van Shimano (staat hierboven), Cyclon dry/wet lube, squirt lube, etc. etc.
Maakt allemaal niet bijster veel uit.
Thanks.

Nog twee vraagjes: aangezien ik helaas niet dagelijks de fiets af kan spuiten, maar wel na elke rit de ketting/derailleur wil schoonmaken en smeren: kan die kettingolie er meteen op of is het raadzaam om eerst de ketting en derailleur met een bloemenspuit te bevochtigen en het spul dan pas aan te brengen?
Ten tweede: hoe moet ik die kettingolie gebruiken/aanbrengen?

Stomme vragen wellicht, maar goed ik ben een absolute beginner en heb nog weinig kennis op dit gebied (en ik wil mijn fiets zo goed mogelijk houden).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108418592
Er zijn best wel wat instructievideo's mbt onderhoud op youtube te vinden. Kijk daar eens of er wat bruikbare tips tussen zitten:

http://www.youtube.com/re(...)l0l0l0l0l72l72l1l1l0
pi_108421756
Ik ben van plan om weer eens wat vaker te gaan fietsen. Ik loop nu stage, en ben vaak pas na 8 uur thuis + eten, zou ik dan pas om half 9/9 uur op de fiets kunnen stappen. Dan is het tegenwoordig nog best donker.
Nu wil ik dan liever niet meer het bos in gaan, dus gewoon over de verharde weg. Maar wat raden jullie aan om allemaal aan te doen/mee te nemen in het donker? Uiteraard fietslampjes, maar voldoen die standaard "opklik" lampjes, of raden jullie speciale lampjes aan (die er altijd op kunnen blijven zitten)? En qua kleding, moet ik daar nog ergens rekening mee houden om veilig de weg op te kunnen in het donker?
  zondag 26 februari 2012 @ 16:42:02 #230
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108421984
Opkliklampjes met oplaadbare batterijen. ^O^
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108429672
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:37 schreef Jort227 het volgende:
Ik ben van plan om weer eens wat vaker te gaan fietsen. Ik loop nu stage, en ben vaak pas na 8 uur thuis + eten, zou ik dan pas om half 9/9 uur op de fiets kunnen stappen. Dan is het tegenwoordig nog best donker.
Nu wil ik dan liever niet meer het bos in gaan, dus gewoon over de verharde weg. Maar wat raden jullie aan om allemaal aan te doen/mee te nemen in het donker? Uiteraard fietslampjes, maar voldoen die standaard "opklik" lampjes, of raden jullie speciale lampjes aan (die er altijd op kunnen blijven zitten)? En qua kleding, moet ik daar nog ergens rekening mee houden om veilig de weg op te kunnen in het donker?
Opklik-lampje op gewone batterijen achter, Lezyne super-drive (oplaadbaar) voor :).
pi_108432836
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
Er zijn best wel wat instructievideo's mbt onderhoud op youtube te vinden. Kijk daar eens of er wat bruikbare tips tussen zitten:

http://www.youtube.com/re(...)l0l0l0l0l72l72l1l1l0
^O^
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:42 schreef tomaat52 het volgende:
Opkliklampjes met oplaadbare batterijen. ^O^
Nog geen 10 euro voor een setje voor en achter.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 26 februari 2012 @ 20:41:46 #233
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108433281
En zoek maar alvast 2 tie-wraps. Anders past het niet. :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108433660
Bij die van mij zat gewoon bevestigingsmateriaal bij, past perfect :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 26 februari 2012 @ 20:56:25 #235
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108434674
Hier dus niet. Stangen waren te dik.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108436115
Hmm, bij die van mij zaten er van die kunststof beugeltjes met schroef bij. Van Simson.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 26 februari 2012 @ 21:15:19 #237
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108436438
Bij die van mij ook. Maar die waren dus te klein. Heb de schroef vervangen door een tie-wrap.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108437131
Jongens, ik ben echt om. Vandaag met m'n vader gefietst, met een 29" en 26". Halverwege gewisseld, en wat is zon 29" vloeiend qua fietsen zeg. Beide zijn verder niet heel erg verschillend kwalitatief dus daar lag t niet aan. Wendbaarheid was ook gewoon super.
pi_108441071
Vandaag rondje op de weg gedaan. Ging hard voor mijn doen. Volgens fietscomputer 29 km/u, maar die viel even uit onderweg. Endomondo gaf aan 31,9 km/u gemiddeld. Weet iemand hoe precies endomondo is?
  zondag 26 februari 2012 @ 22:51:27 #240
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108443602
Weet iemand hoe je die plastic schijf bij de tandwielen met vastzetten?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108444698
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 22:07 schreef the85mc het volgende:Weet iemand hoe precies endomondo is?
Dat hangt er net vanaf of je door dichte bebossing reed, of je je telefoon in je rugzak of ergens gemonteerd op je fiets had en sowieso van de sterkte van de GPS satellieten. Kun je dus onmogelijk een algemeen antwoord op geven. Maar
pi_108453481
Ik heb mijn voorwiel eraf gehaald om de fiets in de auto te vervoeren. Toen ik het wiel er daarna weer opgezet had, stond de schijfrem veel strakker. Dus ik hoefde veel minder te knijpen. Hij loopt niet niet aan maar hoe kan dit?
pi_108453671
Is het trouwens normaal dat er een klein beetje speling op het voorwiel zit (de wielen zijn met zo'n hendel eraf te halen)? Van bovenaf gezien tijdens het rijden wiebelt ie ietwat op en neer (zij het echt een klein beetje).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108454744
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 19:42 schreef morg78 het volgende:

[..]

Opklik-lampje op gewone batterijen achter, Lezyne super-drive (oplaadbaar) voor :).
Oke thanks voor de tips. Van die opkliklampjes zijn inderdaad niet zo duur. Heb gekeken naar die Lezyne, maar vind (op dit moment) 90 euro voor een fietslamp beetje veel ;). Sowieso ga ik 's avonds fietsen door de wijk enzo, dus in principe op verlichte wegen, dus een lamp om gewoon gezien te worden zou voldoende moeten zijn.

Raden jullie ook nog bepaalde dingen aan voor kleding ofzo?

En wat ik zei, ik kom meestal laat thuis, eet dan wat en ga dan fietsen. Maar is dit slecht? Gaat hier ook de "niet sporten binnen een uur nadat je hebt gegeten" regel op, of is dit onzin?

Laatste vraag; ik wil vooral meer fietsen, natuurlijk omdat ik het leuk vind, maar ook voor beter conditie en gewichtsverlies. Moet ik hier nog rekening mee houden met bepaalde dingen? Bijvoorbeeld op hogere/lagere versnelling fietsen oid?
pi_108455307
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 10:34 schreef Jort227 het volgende:

[..]

Oke thanks voor de tips. Van die opkliklampjes zijn inderdaad niet zo duur. Heb gekeken naar die Lezyne, maar vind (op dit moment) 90 euro voor een fietslamp beetje veel ;). Sowieso ga ik 's avonds fietsen door de wijk enzo, dus in principe op verlichte wegen, dus een lamp om gewoon gezien te worden zou voldoende moeten zijn.
Het is inderdaad een tikje prijzig :). Ik fiets veel op slecht verlichte fietspaden (bosrijke omgeving) en vind de uitgave voor zo'n lamp om die reden wel de moeite waard ;).

quote:
[...]
pi_108458855
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 09:54 schreef StateOfMind het volgende:
Is het trouwens normaal dat er een klein beetje speling op het voorwiel zit (de wielen zijn met zo'n hendel eraf te halen)? Van bovenaf gezien tijdens het rijden wiebelt ie ietwat op en neer (zij het echt een klein beetje).
Volgens mij niet, zit er geen klein slagje in het wiel?
pi_108460945
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 12:40 schreef thettes het volgende:

[..]

Volgens mij niet, zit er geen klein slagje in het wiel?
Niet dat ik weet, maar de fiets is hagelnieuw en ik ben nog niet op onverhard geweest.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108461389
Kan ook oneffenheid in band zijn o.i.d. Zou je er niet al te druk om maken.
pi_108461784
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 13:51 schreef J0kkebr0k het volgende:
Kan ook oneffenheid in band zijn o.i.d. Zou je er niet al te druk om maken.
Ik ga sowieso morgen spul voor de ketting en de vork halen, dan laat ik er gelijk even naar kijken. Het wiel en de band heeft nog geen enkele oneffenheid of klap te verwerken gehad, dus een slag is uitgesloten lijkt mij.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108467183
Ik had endomondo even nagemeten. Ik kon me niet voorstellen dat ik gemiddeld tegen de 32 zat. En dat klopte ook, de afstand die endomondo opgeeft was bijna 10% te hoog. Ik heb mn rondje nagemeten op google earth en dan kwam ik ook op 29 km/u uit. Mn fietscomputer klopt dus wel.
Toch wel raar, want op de kaart in endomondo gaf hij precies de goede route aan. Waarom dat dan een langere afstand aangeeft kan ik niet verklaren.
  maandag 27 februari 2012 @ 17:50:38 #251
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108470586
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 09:44 schreef DSS24 het volgende:
Ik heb mijn voorwiel eraf gehaald om de fiets in de auto te vervoeren. Toen ik het wiel er daarna weer opgezet had, stond de schijfrem veel strakker. Dus ik hoefde veel minder te knijpen. Hij loopt niet niet aan maar hoe kan dit?
Als je de hendel van de schijfrem indrukt zonder schijf, schuiven de blokken naar binnen, zonder door de schijf weer naar buiten te worden geduwd (zoiets, weet het niet precies).

Het is daarom erg belangrijk om, wanneer je de fiets zonder voorwiel verplaatst, iets tussen de blokken te doen (als het goed is heb je daar wat voor gekregen bij de remmen, of het is te koop). Doe je dit niet, heb je kans dat de hendel aantikt, waardoor de blokken tegen elkaar komen, en dan is het verrekte prutswerk om de zuigers weer terug te duwen.
26"
Fading slowly.
  maandag 27 februari 2012 @ 18:39:10 #252
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108472252
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 16:24 schreef the85mc het volgende:
Ik had endomondo even nagemeten. Ik kon me niet voorstellen dat ik gemiddeld tegen de 32 zat. En dat klopte ook, de afstand die endomondo opgeeft was bijna 10% te hoog. Ik heb mn rondje nagemeten op google earth en dan kwam ik ook op 29 km/u uit. Mn fietscomputer klopt dus wel.
Toch wel raar, want op de kaart in endomondo gaf hij precies de goede route aan. Waarom dat dan een langere afstand aangeeft kan ik niet verklaren.
Misschien een raar hoogteverschil?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108494808
quote:
3s.gif Op maandag 27 februari 2012 17:50 schreef Unsub het volgende:

[..]

Als je de hendel van de schijfrem indrukt zonder schijf, schuiven de blokken naar binnen, zonder door de schijf weer naar buiten te worden geduwd (zoiets, weet het niet precies).

Het is daarom erg belangrijk om, wanneer je de fiets zonder voorwiel verplaatst, iets tussen de blokken te doen (als het goed is heb je daar wat voor gekregen bij de remmen, of het is te koop). Doe je dit niet, heb je kans dat de hendel aantikt, waardoor de blokken tegen elkaar komen, en dan is het verrekte prutswerk om de zuigers weer terug te duwen.
Okay dat is klote. Hij loopt gelukkig nog niet aan. Wat is dan de beste manier om de blokjes weer terug te duwen zonder ze te beschadigen?
pi_108499166
yes, MTB route vlak bij mij wordt uitgebreid met 3 lussen *O*

quote:
College steunt MTBroute Oosterhout

Zondag 26 Februari 2012 15:00

OOSTERHOUT - ‘Een mountainbikeparcours waardoor gezondheid, beweging en recreatie wordt bevorderd’: voor wethouder Janse, die de portefeuille sport ook beheert, en haar mede-collegeleden in Oosterhout een optelsom om 60.000 euro beschikbaar te stellen aan de stichting Wielerpromotie Oosterhout voor de realisatie van de eerste fase van een 60 kilometer lang parcours in en om landelijk Oosterhout.

Het huidige mountainbikeparcours in de bossen van Dorst krijgt binnen twee jaar, als alles meezit, drie extra lussen: eentje richting het Kadettenkamp en het landgoed Oosterheide, eentje richting Vrachelen en later eentje in de richting van de Vijf Eiken/Dongen en Rijen. Samen moet dat straks een parcours opleveren dat in Nederland zijn gelijke niet kent en daardoor goed is voor de promotie van Oosterhout. De vrijwilligers van stichting Wielerpromotie Oosterhout - die in de huidige samenstelling de Cross for the Crocus als hun grootste initiatief kennen - gaan het parcours aanleggen en onderhouden. In de praktijk blijkt dat mtb-ers zich goed aan gemarkeerde paden houden en dat voorkomt ‘wild’ gebruik van de bossen en regulering met andere gebruikers als wandelaars, ruiters en overige fietsers. Samen met de gemeente hoopt de stichting op alle medewerking van betrokken grondeigenaren en buurgemeenten.
http://www.mtbroutes.nl/i(...)-mtbroute-oosterhout

heb ook weer nieuwe fietskleding besteld, dus binnen 2 weken ben ik er weer helemaal klaar voor om te gaan fietsen :)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_108500252
Ik heb een Bryton Rider 20 GPS fietscomputer met hartslagmeter aangeschaft. Super gaaf handig ding.
-weg-
  dinsdag 28 februari 2012 @ 15:24:15 #256
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108504371
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 10:27 schreef DSS24 het volgende:

[..]

Okay dat is klote. Hij loopt gelukkig nog niet aan. Wat is dan de beste manier om de blokjes weer terug te duwen zonder ze te beschadigen?
Zolang hij nu niet aanloopt, en gewoon werkt: niets aan doen.
Als je ooit zelf je blokken gaat vervangen, is dit het meestvoorkomende (en misschien ook wel makkelijkste) plan van aanpak:

- fiets ophangen o.i.d.
- wiel eruit
- oude blokken eruit
- klauw schoonmaken
- oude blokken even terug (zo beschadig je de klauw niet)
- met een lange, brede platte schroevendraaier of iets dergelijks de zuigers voorzichtig terug duwen/wobbelen/wiebelen
- oude blokken eruit, nieuwe blokken terug
- wiel er terug in
- gas d'rop!
26"
Fading slowly.
pi_108505845
Ik heb inderdaad nu de blokjes voorzichtig teruggeduwd met een platte schroevendraaier. Dank je, dat werkte perfect!
pi_108506123
Vanmiddag even de dealer laten kijken naar de band, maar hij kon niks vinden: alles zat goed vast. Waarschijnlijk lijkt het alsof de band 'wiebelt' door de 2 witte strepen die op de band zitten. Optisch bedrog.

Helaas verkocht hij geen Brunox, maar na een aantal fietsenwinkels gebeld te hebben, ben ik uiteindelijk naar de stad toe gefietst waar ze die wel hebben.
Shimano en Cyclon kettingolie hadden ze ook niet bij de door mij gebelde winkels, maar de winkel waar ik de Brunox kocht vertelde me dat dat eigenlijk niet zoveel uitmaakte qua merk. Hij adviseerde Innotech 105 Ketting Fluid (smering, bescherming tegen vuil en reinigend).
Bij normaal gebruik was zo'n 1 keer in de week voldoende, tenzij ik regelmatig het terrein in ga, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde (conditioneel gezien).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 17:57:54 #259
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108509669
Ga je nu dan alleen met je MTB over de weg fietsen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 18:19:34 #260
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108510381
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 22:51 schreef tomaat52 het volgende:
Weet iemand hoe je die plastic schijf bij de tandwielen moet vastzetten?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108512854
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 17:57 schreef kanovinnie het volgende:
Ga je nu dan alleen met je MTB over de weg fietsen?
Ik wil eerst mijn conditie (ik heb immers ruim 10 jaar niet gefietst en uberhaupt nooit aan een andere sport gedaan) een beetje op peil krijgen.

En als mijn conditie eenmaal een stuk beter is, dan ga ik er wel mee de bossen/onverhard in, lekker lange tochten maken :Y

Kwestie van tijd, maar als ik regelmatig ga fietsen nu, des te sneller is mijn conditie op peil.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108512975
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 19:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ik wil eerst mijn conditie (ik heb immers ruim 10 jaar niet gefietst en uberhaupt nooit aan een andere sport gedaan) een beetje op peil krijgen.

En als mijn conditie eenmaal een stuk beter is, dan ga ik er wel mee de bossen/onverhard in, lekker lange tochten maken :Y

Kwestie van tijd, maar als ik regelmatig ga fietsen nu, des te sneller is mijn conditie op peil.
hoe sneller de onverharde wegen hoe beter :)
gaat conditie ook wel van omhoog. over asfalt wordt je niet echt afgeremd door zand enzo
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 28 februari 2012 @ 19:37:40 #263
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108513388
Gooi er dan bijvoorbeeld 2 Schwalbe CX comp banden eronder. Dan bespaar je de noppenbanden. Die slijten nogal snel. ;)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108513408
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 19:27 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

hoe sneller de onverharde wegen hoe beter :)
gaat conditie ook wel van omhoog. over asfalt wordt je niet echt afgeremd door zand enzo
Op asfalt ben ik momenteel na een uurtje, anderhalf uur echt totaal kapot (mijn conditie is écht heel erg slecht :@, maar goed ik fiets nu ook pas een dag of 4), en met die conditie begin ik nog niet aan zwaarder terrein.

Maar ik ga sowieso elke dag fietsen, dus met een paar weken hoop/denk ik dat de conditie dan al een stuk beter is en dan ga ik wel zo gauw mogelijk op onverhard. Daar heb ik 'm ook voor gekocht uiteindelijk, en de omgeving hier (Nijmegen, Rijk van Nijmegen) leent zich uitstekend voor mountainbikes.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108514474
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 19:37 schreef tomaat52 het volgende:
Gooi er dan bijvoorbeeld 2 Schwalbe CX comp banden eronder. Dan bespaar je de noppenbanden. Die slijten nogal snel. ;)
Dus er zijn ook nog verschillende soorten banden? Komt nog een hoop bij kijken, bij dat fietsen ;)

Ik heb even gekeken en ik heb Schwalbe Smart Sams eronder liggen.

Wat voor een banden zijn het meest geschikt voor een 50/50 verhouding voor verhard/onverhard?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 20:05:35 #266
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108514718
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 20:00 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Dus er zijn ook nog verschillende soorten banden? Komt nog een hoop bij kijken, bij dat fietsen ;)

Ik heb even gekeken en ik heb Schwalbe Smart Sams eronder liggen.

Wat voor een banden zijn het meest geschikt voor een 50/50 verhouding voor verhard/onverhard?
Mijn mening:

Schwalbe CX Comp.
Best aardig. Alleen in de blubber glij je wat weg. (mijn ervaringring :+ )
En ze kunnen ook erg goed tegen glas. :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  dinsdag 28 februari 2012 @ 20:13:16 #267
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108515109
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 19:38 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Op asfalt ben ik momenteel na een uurtje, anderhalf uur echt totaal kapot (mijn conditie is écht heel erg slecht :@, maar goed ik fiets nu ook pas een dag of 4), en met die conditie begin ik nog niet aan zwaarder terrein.

Maar ik ga sowieso elke dag fietsen, dus met een paar weken hoop/denk ik dat de conditie dan al een stuk beter is en dan ga ik wel zo gauw mogelijk op onverhard. Daar heb ik 'm ook voor gekocht uiteindelijk, en de omgeving hier (Nijmegen, Rijk van Nijmegen) leent zich uitstekend voor mountainbikes.
Ik weet niet waar je woont en wat voor paden er in de buurt zijn, maar als je lekker door redelijk verharde paden (gewone wandel/fiets paden zegmaar) is het toch heerlijk om door het bos te rijden ipv de asfaltwegen?

Edit: Ik heb 2 keer in de buurt van doorwerth gereden. Daar waren heerlijke paadjes. Al twijfel ik achteraf of we er mochten rijden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108515363
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 20:13 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je woont en wat voor paden er in de buurt zijn, maar als je lekker door redelijk verharde paden (gewone wandel/fiets paden zegmaar) is het toch heerlijk om door het bos te rijden ipv de asfaltwegen?

Edit: Ik heb 2 keer in de buurt van doorwerth gereden. Daar waren heerlijke paadjes. Al twijfel ik achteraf of we er mochten rijden.
laatste vraag ik me ook wel eens af.
Ik schiet vaak een bos in waar niet een officieel MTB route ligt.
Ik blijf echter wel op paden en houdt rekening met de voetgangers.
Volgens mij mag ik daar officieel gezien dan ook niet fietsen of hoe zit dat nu precies ? :@
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 28 februari 2012 @ 20:24:34 #269
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108515708
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 20:18 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

laatste vraag ik me ook wel eens af.
Ik schiet vaak een bos in waar niet een officieel MTB route ligt.
Ik blijf echter wel op paden en houdt rekening met de voetgangers.
Volgens mij mag ik daar officieel gezien dan ook niet fietsen of hoe zit dat nu precies ? :@
Ik denk het niet nee. Hoe het allemaal zit weet ik niet. Zolang jij je (heel) netjes gedraagt zal het allemaal vast geen probleem zijn, maar als je vlak langs mensen gaat racen, geen voorrang geeft en geen rekening met de honden houd maak je er geen vrienden mee.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108515852
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 20:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik denk het niet nee. Hoe het allemaal zit weet ik niet. Zolang jij je (heel) netjes gedraagt zal het allemaal vast geen probleem zijn, maar als je vlak langs mensen gaat racen, geen voorrang geeft en geen rekening met de honden houd maak je er geen vrienden mee.
ja dat lijkt mij ook.
voornamelijk in mijn buurt zijn de echte officiele MTB routes wat verder.
Heb waarschijnlijk vandaag wel een kortere route naar de duinen gevonden.
Moet ik wel ongeveer 15 km op asfalt rijden maar dan kan ik daarna de fietsroute opduiken
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:06:48 #271
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108517835
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 18:19 schreef tomaat52 het volgende:

Weet iemand hoe je die plastic schijf bij de tandwielen moet vastzetten?

Niet, gewoon eruit slopen. Dat ding is alleen nodig als je je derailleur niet goed afstelt. Geen idee trouwens hoe je 'em los krijgt, die dingen zitten meestal juist veel te vast :D

Maar om 'em goed vast te zetten moet je waarschijnlijk je cassette (tandwielen) eraf halen. Daar heb je wel even wat speciaal gereedschap voor nodig. Als je echt wilt, kan ik 't wel uitleggen, maar ik zou 'em er gewoon af slopen. Veel makkelijker...
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:16:00 #272
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108518265
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 20:18 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

laatste vraag ik me ook wel eens af.
Ik schiet vaak een bos in waar niet een officieel MTB route ligt.
Ik blijf echter wel op paden en houdt rekening met de voetgangers.
Volgens mij mag ik daar officieel gezien dan ook niet fietsen of hoe zit dat nu precies ? :@
Bij de meeste bossen in Nederland staat OF niks (dus mag je fietsen) OF "Fietsen en wandelen toegestaan" OF "Vrije toegang, behalve: [lijstje met paarden, auto's etc, maar geen fietsen]". Dus dan mag je er fietsen op wegen en paden (ruim te interpreteren).

Alleen als er expliciet staat dat het verboden is voor fietsen, mag je er niet fietsen. Daar houd ik mezelf eigenlijk altijd wel aan, anders maak je geen vrienden en wordt het nog verder ingeperkt. Alhoewel ik het echt onzin vind om fietsen verboden te maken. Waarom zou ik niet het recht hebben om in dat stukje bos te komen en iemand met 5 niet-opgevoede honden en 7 niet-opgevoede, schreeuwende kinderen die takken afbreken wel?

Het beleid in NL klopt gewoon voor geen meter; ze verbieden wel, maar stellen niks goeds daar tegenover. De routes die we hier hebben, zijn vaak gewoon over al bestaande paden waar dus ook wandelaars en paardrijders komen. Dat is niet handig, daar krijg je heibel van (vooral met van die zogenaamde mountainbikers in strakke pakjes die met hun hoofd omlaag zo hard mogelijk rijden en schreeuwen dat de wandelaars aan de kant moeten en dan vervolgens het hele pad aan gort remmen bij een bocht of afdaling omdat ze niet kunnen fietsen).

In het buitenland hebben ze dit vaak handiger gedaan, vooral in de UK. Daar heb je in veel bossen 'trail centres': een heel stel routes specifiek aangelegd voor MTB's. Dus geen gehannes met voetgangers, de paden blijven beter (speciaal aangelegd met waterafvoer enzo), leukere paden met technische stukjes etc. En dan een restaurant/café/fietsentoko en parkeerplaats erbij. Vaak moet je betalen, maar dan heb je ook iets.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:28:07 #273
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108518851
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 20:27 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

ja dat lijkt mij ook.
voornamelijk in mijn buurt zijn de echte officiele MTB routes wat verder.
Heb waarschijnlijk vandaag wel een kortere route naar de duinen gevonden.
Moet ik wel ongeveer 15 km op asfalt rijden maar dan kan ik daarna de fietsroute opduiken
Welke buurt? Ik neem aan dat je mtb-routes.nl of hoe die site ook heet wel kent?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:28:43 #274
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108518881
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:16 schreef FHR het volgende:

[..]

Bij de meeste bossen in Nederland staat OF niks (dus mag je fietsen) OF "Fietsen en wandelen toegestaan" OF "Vrije toegang, behalve: [lijstje met paarden, auto's etc, maar geen fietsen]". Dus dan mag je er fietsen op wegen en paden (ruim te interpreteren).

Alleen als er expliciet staat dat het verboden is voor fietsen, mag je er niet fietsen. Daar houd ik mezelf eigenlijk altijd wel aan, anders maak je geen vrienden en wordt het nog verder ingeperkt. Alhoewel ik het echt onzin vind om fietsen verboden te maken. Waarom zou ik niet het recht hebben om in dat stukje bos te komen en iemand met 5 niet-opgevoede honden en 7 niet-opgevoede, schreeuwende kinderen die takken afbreken wel?

Het beleid in NL klopt gewoon voor geen meter; ze verbieden wel, maar stellen niks goeds daar tegenover. De routes die we hier hebben, zijn vaak gewoon over al bestaande paden waar dus ook wandelaars en paardrijders komen. Dat is niet handig, daar krijg je heibel van (vooral met van die zogenaamde mountainbikers in strakke pakjes die met hun hoofd omlaag zo hard mogelijk rijden en schreeuwen dat de wandelaars aan de kant moeten en dan vervolgens het hele pad aan gort remmen bij een bocht of afdaling omdat ze niet kunnen fietsen).

In het buitenland hebben ze dit vaak handiger gedaan, vooral in de UK. Daar heb je in veel bossen 'trail centres': een heel stel routes specifiek aangelegd voor MTB's. Dus geen gehannes met voetgangers, de paden blijven beter (speciaal aangelegd met waterafvoer enzo), leukere paden met technische stukjes etc. En dan een restaurant/café/fietsentoko en parkeerplaats erbij. Vaak moet je betalen, maar dan heb je ook iets.
Klinkt opzich wel goed, nadeel is dan toch wel het betalen. Hoe duur is zoiets? Want elk weekend 3 euro betalen voor een rondje tikt na een jaar ook wel weer aan.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_108519499
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Welke buurt? Ik neem aan dat je mtb-routes.nl of hoe die site ook heet wel kent?
Tilburg
Drunense duinen is de enige grote dichtbij.
Alphen route is erg slecht, die van dorst die gaan ze uitbreiden met 3 extra lussen *O* *O* *O*
en dan nog de oisterwijkse bossen, maar die heb ik nog niet gereden
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_108519517
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:16 schreef FHR het volgende:

[..]

Bij de meeste bossen in Nederland staat OF niks (dus mag je fietsen) OF "Fietsen en wandelen toegestaan" OF "Vrije toegang, behalve: [lijstje met paarden, auto's etc, maar geen fietsen]". Dus dan mag je er fietsen op wegen en paden (ruim te interpreteren).

Alleen als er expliciet staat dat het verboden is voor fietsen, mag je er niet fietsen. Daar houd ik mezelf eigenlijk altijd wel aan, anders maak je geen vrienden en wordt het nog verder ingeperkt. Alhoewel ik het echt onzin vind om fietsen verboden te maken. Waarom zou ik niet het recht hebben om in dat stukje bos te komen en iemand met 5 niet-opgevoede honden en 7 niet-opgevoede, schreeuwende kinderen die takken afbreken wel?

Het beleid in NL klopt gewoon voor geen meter; ze verbieden wel, maar stellen niks goeds daar tegenover. De routes die we hier hebben, zijn vaak gewoon over al bestaande paden waar dus ook wandelaars en paardrijders komen. Dat is niet handig, daar krijg je heibel van (vooral met van die zogenaamde mountainbikers in strakke pakjes die met hun hoofd omlaag zo hard mogelijk rijden en schreeuwen dat de wandelaars aan de kant moeten en dan vervolgens het hele pad aan gort remmen bij een bocht of afdaling omdat ze niet kunnen fietsen).

In het buitenland hebben ze dit vaak handiger gedaan, vooral in de UK. Daar heb je in veel bossen 'trail centres': een heel stel routes specifiek aangelegd voor MTB's. Dus geen gehannes met voetgangers, de paden blijven beter (speciaal aangelegd met waterafvoer enzo), leukere paden met technische stukjes etc. En dan een restaurant/café/fietsentoko en parkeerplaats erbij. Vaak moet je betalen, maar dan heb je ook iets.
klinkt wel gaaf.
Vind het ook niet erg van die 5 euro per jaar voor de duinen.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:52:54 #277
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108520190
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 22:51 schreef tomaat52 het volgende:
Weet iemand hoe je die plastic schijf bij de tandwielen met vastzetten?
Nog steeds niemand?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:56:02 #278
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108520351
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:52 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Nog steeds niemand?
Vastzetten? ik neem aan dat 'ie al vastzit?
Je bedoelt toch de plastic ring achter de cassette?

Zo ja, zou ik 'm er gewoon afhalen. Met een cassettetooltje (kan ook bij de LBS) even je cassette er af draaien, plastic ring eraf, terugdraaien. Of met grof geweld ;)
26"
Fading slowly.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:57:08 #279
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108520406
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:52 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Nog steeds niemand?
Ik weet niet hoe die ring vastzit, maar zit er niet meer los dan alleen die ring?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 22:27:39 #280
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108521963
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Klinkt opzich wel goed, nadeel is dan toch wel het betalen. Hoe duur is zoiets? Want elk weekend 3 euro betalen voor een rondje tikt na een jaar ook wel weer aan.
Het verschilt daar per trail centre natuurlijk. Sommige vragen een vrijwillige bijdrage, andere 3 pond per dag, bij sommige kan je voor een jaar "lid" worden. Zoiets is in Nederland ook al, bijvoorbeeld op de Postbank (Arnhem) en Montferland. Alleen bouwen ze dan in UK van dat geld ook meteen echt mooie routes specifiek voor het fietsen (dus geen voetgangers erop). Daar wil ik best voor betalen. Voor een stel paaltjes langs bestaande (kapot-geragde) paden zoals hier in Nederland vind ik dat een beetje onzin.

Zoals ik al zei: het beleid hier klopt niet. Mountainbikers worden als "noodzakelijk kwaad" gezien, in plaats van als een valide vorm van toerisme waar je geld aan kunt verdienen door een hoogwaardig product (lees: routes en voorzieningen) te leveren. Maar dan nog, 3 euro per weekend is hooguit 156 euro per jaar (als je al ieder weekend zou gaan). Dat is best te overzien, zeker in vergelijking met een sportschool van 60 euro per maand ofzo. En in Nederland koop je vaak een sticker van 5 euro voor een jaar (maar dat is dan helaas wel weggegooid geld.....).
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  dinsdag 28 februari 2012 @ 23:15:13 #281
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108524741
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:53 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

De vraag is wel, ben je wel goed bezig als je er "nonchalant" uit wilt zien? :') :+
"zo stap ik altijd af.. :7 "
  dinsdag 28 februari 2012 @ 23:16:44 #282
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108524853
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:27 schreef FHR het volgende:

[..]

Het verschilt daar per trail centre natuurlijk. Sommige vragen een vrijwillige bijdrage, andere 3 pond per dag, bij sommige kan je voor een jaar "lid" worden. Zoiets is in Nederland ook al, bijvoorbeeld op de Postbank (Arnhem) en Montferland. Alleen bouwen ze dan in UK van dat geld ook meteen echt mooie routes specifiek voor het fietsen (dus geen voetgangers erop). Daar wil ik best voor betalen. Voor een stel paaltjes langs bestaande (kapot-geragde) paden zoals hier in Nederland vind ik dat een beetje onzin.

Zoals ik al zei: het beleid hier klopt niet. Mountainbikers worden als "noodzakelijk kwaad" gezien, in plaats van als een valide vorm van toerisme waar je geld aan kunt verdienen door een hoogwaardig product (lees: routes en voorzieningen) te leveren. Maar dan nog, 3 euro per weekend is hooguit 156 euro per jaar (als je al ieder weekend zou gaan). Dat is best te overzien, zeker in vergelijking met een sportschool van 60 euro per maand ofzo. En in Nederland koop je vaak een sticker van 5 euro voor een jaar (maar dat is dan helaas wel weggegooid geld.....).
Ik ben liever "zon gevaarlijke gek zonder bel" dan dat ik euro's af mag tikken voor een rondje door het bos als ik eerlijk mag zijn :+
pi_108533251
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:27 schreef FHR het volgende:

[..]

Het verschilt daar per trail centre natuurlijk. Sommige vragen een vrijwillige bijdrage, andere 3 pond per dag, bij sommige kan je voor een jaar "lid" worden. Zoiets is in Nederland ook al, bijvoorbeeld op de Postbank (Arnhem) en Montferland. Alleen bouwen ze dan in UK van dat geld ook meteen echt mooie routes specifiek voor het fietsen (dus geen voetgangers erop). Daar wil ik best voor betalen. Voor een stel paaltjes langs bestaande (kapot-geragde) paden zoals hier in Nederland vind ik dat een beetje onzin.

Zoals ik al zei: het beleid hier klopt niet. Mountainbikers worden als "noodzakelijk kwaad" gezien, in plaats van als een valide vorm van toerisme waar je geld aan kunt verdienen door een hoogwaardig product (lees: routes en voorzieningen) te leveren. Maar dan nog, 3 euro per weekend is hooguit 156 euro per jaar (als je al ieder weekend zou gaan). Dat is best te overzien, zeker in vergelijking met een sportschool van 60 euro per maand ofzo. En in Nederland koop je vaak een sticker van 5 euro voor een jaar (maar dat is dan helaas wel weggegooid geld.....).
Als ik hier ga kijken in de buurt ben ik dan op 3 routes geweest.

Alphen: Hoef je geen sticker te kopen, maar de route wordt ook totaal niet bijgehouden. Gevolg: Slecht te rijden route vol kuilen in afdalingen en dergelijke, echt gevaarlijk soms.

Dorst: Ook geen sticker nodig, kleine route, rijd wel goed door en ligt er netjes bij.
Ze gaan hem nu dus uitbreiden dus of die dan ook gratis blijft weet ik niet.

Duinen: Sticker nodig. route van 25 km, netjes bijgewerkt en wordt ook geregeld onderhouden.

Dus in dat opzicht vind ik die 5 euro weer geen weggegooid geld :)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  woensdag 29 februari 2012 @ 07:39:33 #284
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_108533587
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 23:16 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Ik ben liever "zon gevaarlijke gek zonder bel" dan dat ik euro's af mag tikken voor een rondje door het bos als ik eerlijk mag zijn :+
Ik tik liever ook geen euro's af natuurlijk. Maar het zou wel goed zijn als ze hier tenminste eens dedicated MTB-paden zouden aanleggen. Dan zijn die zeurende voetgangers van ons af. Voor paardrijders hebben ze dat toch ook gedaan? Die hebben (gratis?) speciale ruiterpaden. Als ze specifieke paden aanleggen en die goed onderhouden, wil ik daar nog wel voor betalen. Maar nu moet je op sommige plekken in NL betalen waar je niks voor terug krijgt.

@Crazy-M: Er zijn ook vast wel routes die van het geld profiteren (Montferland wordt enigzins onderhouden geloof ik) en er zijn zeker ook gratis routes die goed zijn. Zoals bij Nijmegen/Groesbeek. Daar zit ook een stukje route in dat specifiek voor mountainbikers is aangelegd om ze van een lang rechte afdaling af te houden waar ook andere fietsers en wandelaars zijn (risico op ongeluk dus weggenomen).

Maar toch is het nog geen vergelijk met een goed trail centre. Ik zou graag zien dat ze die hier aan leggen. Dan ben je meteen van al dat gezeik van "wel of niet mogen fietsen" en "gevaarlijke gekken zonder bel" en "hij liet mijn paard schrikken" af. In Oldenzaal (Hulsbeek) hebben ze overigens wel een dedicated route aangelegd. Dat was wel een goede zaak (was een beetje kort en vlak, maar he: je moet een gegeven paard niet in de bek kijken) en dat werkte gewoon goed volgens mij.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_108533606
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 07:39 schreef FHR het volgende:

[..]

Ik tik liever ook geen euro's af natuurlijk. Maar het zou wel goed zijn als ze hier tenminste eens dedicated MTB-paden zouden aanleggen. Dan zijn die zeurende voetgangers van ons af. Voor paardrijders hebben ze dat toch ook gedaan? Die hebben (gratis?) speciale ruiterpaden. Als ze specifieke paden aanleggen en die goed onderhouden, wil ik daar nog wel voor betalen. Maar nu moet je op sommige plekken in NL betalen waar je niks voor terug krijgt.

@Crazy-M: Er zijn ook vast wel routes die van het geld profiteren (Montferland wordt enigzins onderhouden geloof ik) en er zijn zeker ook gratis routes die goed zijn. Zoals bij Nijmegen/Groesbeek. Daar zit ook een stukje route in dat specifiek voor mountainbikers is aangelegd om ze van een lang rechte afdaling af te houden waar ook andere fietsers en wandelaars zijn (risico op ongeluk dus weggenomen).

Maar toch is het nog geen vergelijk met een goed trail centre. Ik zou graag zien dat ze die hier aan leggen. Dan ben je meteen van al dat gezeik van "wel of niet mogen fietsen" en "gevaarlijke gekken zonder bel" en "hij liet mijn paard schrikken" af. In Oldenzaal (Hulsbeek) hebben ze overigens wel een dedicated route aangelegd. Dat was wel een goede zaak (was een beetje kort en vlak, maar he: je moet een gegeven paard niet in de bek kijken) en dat werkte gewoon goed volgens mij.
jah ben nog nooit bij een trial centre geweest dus die ervaring kan ik nog niet delen.

In de 3 routes die ik al reeds genoemd heb ben ik eigenlijk alleen in de drunense duinen wandelaars tegengekomen en fietsers.
maar dat komt meer omdat het een grote tocht is die ook kleine stukjes over verharde fietspad gaat en soms over wat brede paden waar voetgangers lopen.

Maar ergens vind ik het ook wel wat hebben, je wordt toch getriggerd om overal op voorbereid te zijn, Fietsers, honden, wandelaars. En ondertussen ook op de weg letten.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_108533665
Even mijn bestelling die op dit moment al onderweg is naar mij:
De Handschoenen:


Het jasje:


En de broek:


Jasje en handschoenen van Mavic en de broek van Pearl.
Alles is waterafstotend, winddicht :)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_108535144
Nu het toch allemaal gaat over routes door het bos enzo, vroeg ik mij iets af. Weet iemand een site oid. waar bordjes staan die je in het bos kan tegenkomen en de betekenis ervan. Ik ben bekend met de mountainbikeroute paaltjes (gekleurde driehoek, met bolletjes eronder), maar ik kom bij mij in het bos regelmatig paaltjes tegen met een groene achtergrond en een gele driehoek erop. Betekend dit ook dat er iets van een MTB route is, of is dit weer iets anders :P?
pi_108535221
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 09:26 schreef Jort227 het volgende:
Nu het toch allemaal gaat over routes door het bos enzo, vroeg ik mij iets af. Weet iemand een site oid. waar bordjes staan die je in het bos kan tegenkomen en de betekenis ervan. Ik ben bekend met de mountainbikeroute paaltjes (gekleurde driehoek, met bolletjes eronder), maar ik kom bij mij in het bos regelmatig paaltjes tegen met een groene achtergrond en een gele driehoek erop. Betekend dit ook dat er iets van een MTB route is, of is dit weer iets anders :P?
kunnen ook van wandelroutes zijn.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_108535254
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 09:26 schreef Jort227 het volgende:
Nu het toch allemaal gaat over routes door het bos enzo, vroeg ik mij iets af. Weet iemand een site oid. waar bordjes staan die je in het bos kan tegenkomen en de betekenis ervan. Ik ben bekend met de mountainbikeroute paaltjes (gekleurde driehoek, met bolletjes eronder), maar ik kom bij mij in het bos regelmatig paaltjes tegen met een groene achtergrond en een gele driehoek erop. Betekend dit ook dat er iets van een MTB route is, of is dit weer iets anders :P?
Staat er bij de ingang van het bos geen infobord?
-weg-
pi_108535280
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 09:31 schreef Auti het volgende:

[..]

Staat er bij de ingang van het bos geen infobord?
Nee, of tenminste nog nooit opgevallen.

[EDIT]Hmm, zit ff op Google Maps te kijken en zie misschien toch iets van een bord staan. Zal - als ik er weer heen ga - eens kijken.

Maar is het bord wat ik beschreef geen standaard bord wat iemand hier herkend?

[ Bericht 18% gewijzigd door Jort227 op 29-02-2012 09:37:32 ]
  woensdag 29 februari 2012 @ 12:32:18 #291
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108540164
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:56 schreef Unsub het volgende:

[..]

Vastzetten? ik neem aan dat 'ie al vastzit?
Je bedoelt toch de plastic ring achter de cassette?

Zo ja, zou ik 'm er gewoon afhalen. Met een cassettetooltje (kan ook bij de LBS) even je cassette er af draaien, plastic ring eraf, terugdraaien. Of met grof geweld ;)
Die ja. Hij zit los.
Kniptang dus gebruiken. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108543657
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 07:39 schreef FHR het volgende:

[..]

Ik tik liever ook geen euro's af natuurlijk. Maar het zou wel goed zijn als ze hier tenminste eens dedicated MTB-paden zouden aanleggen. Dan zijn die zeurende voetgangers van ons af. Voor paardrijders hebben ze dat toch ook gedaan? Die hebben (gratis?) speciale ruiterpaden. Als ze specifieke paden aanleggen en die goed onderhouden, wil ik daar nog wel voor betalen. Maar nu moet je op sommige plekken in NL betalen waar je niks voor terug krijgt.
Schoorl is dan natuurlijk fantastisch. Je kruist zelden wandelpaden terwijl het parcours meer dan 15km lang is. Ook wordt het goed onderhouden en is het gratis. Moet je natuurlijk wel een actieve vrijwilligersgroep voor hebben, topmensen zijn dat :).
pi_108543965
Spaarnwoude is ook niet verkeerd.

http://www.mtb-spaarnwoude.nl/

-weg-
  woensdag 29 februari 2012 @ 14:32:23 #294
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_108544205
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 14:16 schreef thettes het volgende:

[..]

Schoorl is dan natuurlijk fantastisch. Je kruist zelden wandelpaden terwijl het parcours meer dan 15km lang is. Ook wordt het goed onderhouden en is het gratis. Moet je natuurlijk wel een actieve vrijwilligersgroep voor hebben, topmensen zijn dat :).
Schoorl is fantastisch inderdaad; supermooie route en onwijs goed onderhouden.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_108544982
quote:
7s.gif Op woensdag 29 februari 2012 14:32 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Schoorl is fantastisch inderdaad; supermooie route en onwijs goed onderhouden.
op dit moment nog te ver voor mij.
wil wel op mn nieuwe auto een trekhaak zodat ik fiets kan meenemen
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  donderdag 1 maart 2012 @ 11:21:21 #296
79966 dekilo
Stam is ok
pi_108578989
Ik heb nu aan beide zijde's spd op de pedalen van de mtb en merk dat ik hier in het zuiden met vaak listige steile hellingen behoefte heb aan 1 zijde spd en 1 zijde platte pedalen.
Is er nog wat aan te bevelen?
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_108584829
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:21 schreef dekilo het volgende:
Ik heb nu aan beide zijde's spd op de pedalen van de mtb en merk dat ik hier in het zuiden met vaak listige steile hellingen behoefte heb aan 1 zijde spd en 1 zijde platte pedalen.
Is er nog wat aan te bevelen?
Eén kant spd en één kant niet, lijkt me eerlijk gezegd de minst veilige optie die je je kan bedenken. Juist met je voeten vast kun je die steile hellingen makkelijker op, zonder dat je stilvalt of gaat twijfelen. Heb je er al aan gedacht de spanning van de veer helemaal naar zijn 'slaptste' stand te schroeven? Dan klik je heel simpel uit als het mis dreigt te gaan. Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_108591523
De kleding is binnen :D
ook een catalogus van de bobshop, helaas wel herfst / winter 2011/2012 :')
maar goed, kleding zit goed en denk dit weekend maar weer een ronde ga maken
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  donderdag 1 maart 2012 @ 18:34:46 #299
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108594343
Plastic ring is er eindelijk vanaf...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de achterrem afgesteld.

[ Bericht 0% gewijzigd door tomaat52 op 01-03-2012 18:45:37 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  donderdag 1 maart 2012 @ 18:38:40 #300
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_108594482
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:21 schreef dekilo het volgende:
Ik heb nu aan beide zijde's spd op de pedalen van de mtb en merk dat ik hier in het zuiden met vaak listige steile hellingen behoefte heb aan 1 zijde spd en 1 zijde platte pedalen.
Is er nog wat aan te bevelen?
Tot je naar rechts ipv links valt en je met je voet ingeklemt zit. Hoe moeilijk vind jij het om uit te klikken? Het is na een paar tochtjes al een reflex.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 1 maart 2012 @ 18:58:59 #301
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_108595361
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 18:34 schreef tomaat52 het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:+
Uitspraak van de dag
26"
Fading slowly.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')