Kijk naar de foto met de ketting en cassette.. kan niet meer zo veel kwaad, wel?quote:Op zondag 26 februari 2012 10:15 schreef kaasplankje het volgende:
Met een staalborstel maak je krassen in het oppervlak. De roest zal eerder terugkeren tenzij je het spuit met verf of goed vet houdt.![]()
Ontroesten gaat goed met cola.
Ik roep ook alleen maar mijn mening hoor, ik zou ze inspuiten met wd40 en even gaan fietsen. Dan is die aanslag op de ketting en tandwielen zo verdwenen.quote:Op zondag 26 februari 2012 10:27 schreef Unsub het volgende:
[..]
Kijk naar de foto met de ketting en cassette.. kan niet meer zo veel kwaad, wel?
Als je met beleid schuurt, en het geheel daarna olied, kan het. Bij mij is het vroeger goed gegaan.
Maar je moet doen wat je goed lijkt, ik roep alleen mijn mening!
Ik gebruik altijd cyclon atb wet spray. Maar door die kilo's strooizout gaat het er te snel eraf.quote:Op zondag 26 februari 2012 10:48 schreef Auti het volgende:
En daarna goede kettingolie gebruiken, geen wd40 ofzo.
Ik gebruik zelf Shimano wet lube, superspul.
Tja als je de fiets nat met pekel en sneeuw wegzet en je kijkt er een week niet naar is alles verroest. Al was je ketting 1 dag oud.quote:Op zondag 26 februari 2012 10:59 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ik gebruik altijd cyclon atb wet spray. Maar door die kilo's strooizout gaat het er te snel eraf.
Ik gebruik 'm elke dag.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:02 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Tja als je de fiets nat met pekel en sneeuw wegzet en je kijkt er een week niet naar is alles verroest. Al was je ketting 1 dag oud.
Inderdaad. Het is zeker met pekel erg belangrijk dat je de fiets goed afspoelt, en dan bedoel ik niet hoge druk, maar met lage druk goed spoelen. Ik gebruik daarna Cyclon wet lube, maar er zijn heel veel varianten die vergelijkbaar werken.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:04 schreef kaasplankje het volgende:
Ik gebruik mijn fiets ook elke dag. Zo ziet 't er alleen uit als je het onderhoud verwaarloosd.
Ik pak het liefste de Kangoo, dat is voor de diepere reiniging.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:10 schreef kanovinnie het volgende:
Ik doe het altijd met de slijptol. Kan je ook je cassette mee bijwerken.
Ja, loopt het misschien wat stroever door, maar als je er wat mest overheen smeert en flink hard doortrapt loopt ie vanzelf weer enigzins soepel.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:11 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik pak het liefste de Kangoo, dat is voor de diepere reiniging.
Jup. Of liever nog sponsje en emmertje, maar dat is me te veel moeite.. Als je met hoge druk gaat spuiten, spuit je de rotzooi alleen maar ín je lagers, en het vet eruit. Komt de levensduur niet ten goede.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:11 schreef kanovinnie het volgende:
Gewoon na het fietsen even afspoelen met de tuinslang dus?
Doe ik nu al als mijn mtb onder de modder zit, gewoon op standje rustig de ketting/derailleur afspoelen en op standje stralen de wielen/frame/stuur/zadel enzo.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:30 schreef Unsub het volgende:
[..]
Jup. Of liever nog sponsje en emmertje, maar dat is me te veel moeite.. Als je met hoge druk gaat spuiten, spuit je de rotzooi alleen maar ín je lagers, en het vet eruit. Komt de levensduur niet ten goede.
http://www.bike2build.nl/(...)e-100ml/100ml-bottlequote:Op zondag 26 februari 2012 12:57 schreef StateOfMind het volgende:
evenals goede kettingolie (welke raden jullie aan?).
Brunox vork deo is echt heerlijk. Houdt de seals van je vork soepel, en dat merk je echt. Mijn vork heeft na gebruik zowat geen losbreekmoment meer, veert superfijn in. Gebruik het tevens niet na elke rit, want een busje kost klauwen met geld.. In de zomer elke 2 à 3 ritten afhankelijk van het weer, in de winter na elke modderrit.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:57 schreef StateOfMind het volgende:
Maar goed, die Brunox vork deo staat genoteerd, evenals goede kettingolie (welke raden jullie aan?).
Dat zijn zaken die ik wel thuis kan doen, dagelijks.
quote:Op zondag 26 februari 2012 13:09 schreef Auti het volgende:
[..]
http://www.bike2build.nl/(...)e-100ml/100ml-bottle
Thanks.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:34 schreef Unsub het volgende:
[..]
Brunox vork deo is echt heerlijk. Houdt de seals van je vork soepel, en dat merk je echt. Mijn vork heeft na gebruik zowat geen losbreekmoment meer, veert superfijn in. Gebruik het tevens niet na elke rit, want een busje kost klauwen met geld.. In de zomer elke 2 à 3 ritten afhankelijk van het weer, in de winter na elke modderrit.
Qua kettingolie is er veel keuze. Je kunt gaan voor die van Shimano (staat hierboven), Cyclon dry/wet lube, squirt lube, etc. etc.
Maakt allemaal niet bijster veel uit.
Opklik-lampje op gewone batterijen achter, Lezyne super-drive (oplaadbaar) voorquote:Op zondag 26 februari 2012 16:37 schreef Jort227 het volgende:
Ik ben van plan om weer eens wat vaker te gaan fietsen. Ik loop nu stage, en ben vaak pas na 8 uur thuis + eten, zou ik dan pas om half 9/9 uur op de fiets kunnen stappen. Dan is het tegenwoordig nog best donker.
Nu wil ik dan liever niet meer het bos in gaan, dus gewoon over de verharde weg. Maar wat raden jullie aan om allemaal aan te doen/mee te nemen in het donker? Uiteraard fietslampjes, maar voldoen die standaard "opklik" lampjes, of raden jullie speciale lampjes aan (die er altijd op kunnen blijven zitten)? En qua kleding, moet ik daar nog ergens rekening mee houden om veilig de weg op te kunnen in het donker?
quote:Op zondag 26 februari 2012 15:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
Er zijn best wel wat instructievideo's mbt onderhoud op youtube te vinden. Kijk daar eens of er wat bruikbare tips tussen zitten:
http://www.youtube.com/re(...)l0l0l0l0l72l72l1l1l0
Nog geen 10 euro voor een setje voor en achter.quote:Op zondag 26 februari 2012 16:42 schreef tomaat52 het volgende:
Opkliklampjes met oplaadbare batterijen.
Dat hangt er net vanaf of je door dichte bebossing reed, of je je telefoon in je rugzak of ergens gemonteerd op je fiets had en sowieso van de sterkte van de GPS satellieten. Kun je dus onmogelijk een algemeen antwoord op geven. Maarquote:
Oke thanks voor de tips. Van die opkliklampjes zijn inderdaad niet zo duur. Heb gekeken naar die Lezyne, maar vind (op dit moment) 90 euro voor een fietslamp beetje veelquote:Op zondag 26 februari 2012 19:42 schreef morg78 het volgende:
[..]
Opklik-lampje op gewone batterijen achter, Lezyne super-drive (oplaadbaar) voor.
Het is inderdaad een tikje prijzigquote:Op maandag 27 februari 2012 10:34 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Oke thanks voor de tips. Van die opkliklampjes zijn inderdaad niet zo duur. Heb gekeken naar die Lezyne, maar vind (op dit moment) 90 euro voor een fietslamp beetje veel. Sowieso ga ik 's avonds fietsen door de wijk enzo, dus in principe op verlichte wegen, dus een lamp om gewoon gezien te worden zou voldoende moeten zijn.
quote:[...]
Volgens mij niet, zit er geen klein slagje in het wiel?quote:Op maandag 27 februari 2012 09:54 schreef StateOfMind het volgende:
Is het trouwens normaal dat er een klein beetje speling op het voorwiel zit (de wielen zijn met zo'n hendel eraf te halen)? Van bovenaf gezien tijdens het rijden wiebelt ie ietwat op en neer (zij het echt een klein beetje).
Niet dat ik weet, maar de fiets is hagelnieuw en ik ben nog niet op onverhard geweest.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:40 schreef thettes het volgende:
[..]
Volgens mij niet, zit er geen klein slagje in het wiel?
Ik ga sowieso morgen spul voor de ketting en de vork halen, dan laat ik er gelijk even naar kijken. Het wiel en de band heeft nog geen enkele oneffenheid of klap te verwerken gehad, dus een slag is uitgesloten lijkt mij.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:51 schreef J0kkebr0k het volgende:
Kan ook oneffenheid in band zijn o.i.d. Zou je er niet al te druk om maken.
Als je de hendel van de schijfrem indrukt zonder schijf, schuiven de blokken naar binnen, zonder door de schijf weer naar buiten te worden geduwd (zoiets, weet het niet precies).quote:Op maandag 27 februari 2012 09:44 schreef DSS24 het volgende:
Ik heb mijn voorwiel eraf gehaald om de fiets in de auto te vervoeren. Toen ik het wiel er daarna weer opgezet had, stond de schijfrem veel strakker. Dus ik hoefde veel minder te knijpen. Hij loopt niet niet aan maar hoe kan dit?
Misschien een raar hoogteverschil?quote:Op maandag 27 februari 2012 16:24 schreef the85mc het volgende:
Ik had endomondo even nagemeten. Ik kon me niet voorstellen dat ik gemiddeld tegen de 32 zat. En dat klopte ook, de afstand die endomondo opgeeft was bijna 10% te hoog. Ik heb mn rondje nagemeten op google earth en dan kwam ik ook op 29 km/u uit. Mn fietscomputer klopt dus wel.
Toch wel raar, want op de kaart in endomondo gaf hij precies de goede route aan. Waarom dat dan een langere afstand aangeeft kan ik niet verklaren.
Okay dat is klote. Hij loopt gelukkig nog niet aan. Wat is dan de beste manier om de blokjes weer terug te duwen zonder ze te beschadigen?quote:Op maandag 27 februari 2012 17:50 schreef Unsub het volgende:
[..]
Als je de hendel van de schijfrem indrukt zonder schijf, schuiven de blokken naar binnen, zonder door de schijf weer naar buiten te worden geduwd (zoiets, weet het niet precies).
Het is daarom erg belangrijk om, wanneer je de fiets zonder voorwiel verplaatst, iets tussen de blokken te doen (als het goed is heb je daar wat voor gekregen bij de remmen, of het is te koop). Doe je dit niet, heb je kans dat de hendel aantikt, waardoor de blokken tegen elkaar komen, en dan is het verrekte prutswerk om de zuigers weer terug te duwen.
http://www.mtbroutes.nl/i(...)-mtbroute-oosterhoutquote:College steunt MTBroute Oosterhout
Zondag 26 Februari 2012 15:00
OOSTERHOUT - ‘Een mountainbikeparcours waardoor gezondheid, beweging en recreatie wordt bevorderd’: voor wethouder Janse, die de portefeuille sport ook beheert, en haar mede-collegeleden in Oosterhout een optelsom om 60.000 euro beschikbaar te stellen aan de stichting Wielerpromotie Oosterhout voor de realisatie van de eerste fase van een 60 kilometer lang parcours in en om landelijk Oosterhout.
Het huidige mountainbikeparcours in de bossen van Dorst krijgt binnen twee jaar, als alles meezit, drie extra lussen: eentje richting het Kadettenkamp en het landgoed Oosterheide, eentje richting Vrachelen en later eentje in de richting van de Vijf Eiken/Dongen en Rijen. Samen moet dat straks een parcours opleveren dat in Nederland zijn gelijke niet kent en daardoor goed is voor de promotie van Oosterhout. De vrijwilligers van stichting Wielerpromotie Oosterhout - die in de huidige samenstelling de Cross for the Crocus als hun grootste initiatief kennen - gaan het parcours aanleggen en onderhouden. In de praktijk blijkt dat mtb-ers zich goed aan gemarkeerde paden houden en dat voorkomt ‘wild’ gebruik van de bossen en regulering met andere gebruikers als wandelaars, ruiters en overige fietsers. Samen met de gemeente hoopt de stichting op alle medewerking van betrokken grondeigenaren en buurgemeenten.
Zolang hij nu niet aanloopt, en gewoon werkt: niets aan doen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 10:27 schreef DSS24 het volgende:
[..]
Okay dat is klote. Hij loopt gelukkig nog niet aan. Wat is dan de beste manier om de blokjes weer terug te duwen zonder ze te beschadigen?
quote:Op zondag 26 februari 2012 22:51 schreef tomaat52 het volgende:
Weet iemand hoe je die plastic schijf bij de tandwielen moet vastzetten?
Ik wil eerst mijn conditie (ik heb immers ruim 10 jaar niet gefietst en uberhaupt nooit aan een andere sport gedaan) een beetje op peil krijgen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 17:57 schreef kanovinnie het volgende:
Ga je nu dan alleen met je MTB over de weg fietsen?
hoe sneller de onverharde wegen hoe beterquote:Op dinsdag 28 februari 2012 19:24 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik wil eerst mijn conditie (ik heb immers ruim 10 jaar niet gefietst en uberhaupt nooit aan een andere sport gedaan) een beetje op peil krijgen.
En als mijn conditie eenmaal een stuk beter is, dan ga ik er wel mee de bossen/onverhard in, lekker lange tochten maken![]()
Kwestie van tijd, maar als ik regelmatig ga fietsen nu, des te sneller is mijn conditie op peil.
Op asfalt ben ik momenteel na een uurtje, anderhalf uur echt totaal kapot (mijn conditie is écht heel erg slechtquote:Op dinsdag 28 februari 2012 19:27 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
hoe sneller de onverharde wegen hoe beter
gaat conditie ook wel van omhoog. over asfalt wordt je niet echt afgeremd door zand enzo
Dus er zijn ook nog verschillende soorten banden? Komt nog een hoop bij kijken, bij dat fietsenquote:Op dinsdag 28 februari 2012 19:37 schreef tomaat52 het volgende:
Gooi er dan bijvoorbeeld 2 Schwalbe CX comp banden eronder. Dan bespaar je de noppenbanden. Die slijten nogal snel.
Mijn mening:quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dus er zijn ook nog verschillende soorten banden? Komt nog een hoop bij kijken, bij dat fietsen![]()
Ik heb even gekeken en ik heb Schwalbe Smart Sams eronder liggen.
Wat voor een banden zijn het meest geschikt voor een 50/50 verhouding voor verhard/onverhard?
Ik weet niet waar je woont en wat voor paden er in de buurt zijn, maar als je lekker door redelijk verharde paden (gewone wandel/fiets paden zegmaar) is het toch heerlijk om door het bos te rijden ipv de asfaltwegen?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 19:38 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Op asfalt ben ik momenteel na een uurtje, anderhalf uur echt totaal kapot (mijn conditie is écht heel erg slecht, maar goed ik fiets nu ook pas een dag of 4), en met die conditie begin ik nog niet aan zwaarder terrein.
Maar ik ga sowieso elke dag fietsen, dus met een paar weken hoop/denk ik dat de conditie dan al een stuk beter is en dan ga ik wel zo gauw mogelijk op onverhard. Daar heb ik 'm ook voor gekocht uiteindelijk, en de omgeving hier (Nijmegen, Rijk van Nijmegen) leent zich uitstekend voor mountainbikes.
laatste vraag ik me ook wel eens af.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je woont en wat voor paden er in de buurt zijn, maar als je lekker door redelijk verharde paden (gewone wandel/fiets paden zegmaar) is het toch heerlijk om door het bos te rijden ipv de asfaltwegen?
Edit: Ik heb 2 keer in de buurt van doorwerth gereden. Daar waren heerlijke paadjes. Al twijfel ik achteraf of we er mochten rijden.
Ik denk het niet nee. Hoe het allemaal zit weet ik niet. Zolang jij je (heel) netjes gedraagt zal het allemaal vast geen probleem zijn, maar als je vlak langs mensen gaat racen, geen voorrang geeft en geen rekening met de honden houd maak je er geen vrienden mee.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:18 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
laatste vraag ik me ook wel eens af.
Ik schiet vaak een bos in waar niet een officieel MTB route ligt.
Ik blijf echter wel op paden en houdt rekening met de voetgangers.
Volgens mij mag ik daar officieel gezien dan ook niet fietsen of hoe zit dat nu precies ?
ja dat lijkt mij ook.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik denk het niet nee. Hoe het allemaal zit weet ik niet. Zolang jij je (heel) netjes gedraagt zal het allemaal vast geen probleem zijn, maar als je vlak langs mensen gaat racen, geen voorrang geeft en geen rekening met de honden houd maak je er geen vrienden mee.
Niet, gewoon eruit slopen. Dat ding is alleen nodig als je je derailleur niet goed afstelt. Geen idee trouwens hoe je 'em los krijgt, die dingen zitten meestal juist veel te vastquote:Op dinsdag 28 februari 2012 18:19 schreef tomaat52 het volgende:
Weet iemand hoe je die plastic schijf bij de tandwielen moet vastzetten?
Bij de meeste bossen in Nederland staat OF niks (dus mag je fietsen) OF "Fietsen en wandelen toegestaan" OF "Vrije toegang, behalve: [lijstje met paarden, auto's etc, maar geen fietsen]". Dus dan mag je er fietsen op wegen en paden (ruim te interpreteren).quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:18 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
laatste vraag ik me ook wel eens af.
Ik schiet vaak een bos in waar niet een officieel MTB route ligt.
Ik blijf echter wel op paden en houdt rekening met de voetgangers.
Volgens mij mag ik daar officieel gezien dan ook niet fietsen of hoe zit dat nu precies ?
Welke buurt? Ik neem aan dat je mtb-routes.nl of hoe die site ook heet wel kent?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:27 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
ja dat lijkt mij ook.
voornamelijk in mijn buurt zijn de echte officiele MTB routes wat verder.
Heb waarschijnlijk vandaag wel een kortere route naar de duinen gevonden.
Moet ik wel ongeveer 15 km op asfalt rijden maar dan kan ik daarna de fietsroute opduiken
Klinkt opzich wel goed, nadeel is dan toch wel het betalen. Hoe duur is zoiets? Want elk weekend 3 euro betalen voor een rondje tikt na een jaar ook wel weer aan.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 21:16 schreef FHR het volgende:
[..]
Bij de meeste bossen in Nederland staat OF niks (dus mag je fietsen) OF "Fietsen en wandelen toegestaan" OF "Vrije toegang, behalve: [lijstje met paarden, auto's etc, maar geen fietsen]". Dus dan mag je er fietsen op wegen en paden (ruim te interpreteren).
Alleen als er expliciet staat dat het verboden is voor fietsen, mag je er niet fietsen. Daar houd ik mezelf eigenlijk altijd wel aan, anders maak je geen vrienden en wordt het nog verder ingeperkt. Alhoewel ik het echt onzin vind om fietsen verboden te maken. Waarom zou ik niet het recht hebben om in dat stukje bos te komen en iemand met 5 niet-opgevoede honden en 7 niet-opgevoede, schreeuwende kinderen die takken afbreken wel?
Het beleid in NL klopt gewoon voor geen meter; ze verbieden wel, maar stellen niks goeds daar tegenover. De routes die we hier hebben, zijn vaak gewoon over al bestaande paden waar dus ook wandelaars en paardrijders komen. Dat is niet handig, daar krijg je heibel van (vooral met van die zogenaamde mountainbikers in strakke pakjes die met hun hoofd omlaag zo hard mogelijk rijden en schreeuwen dat de wandelaars aan de kant moeten en dan vervolgens het hele pad aan gort remmen bij een bocht of afdaling omdat ze niet kunnen fietsen).
In het buitenland hebben ze dit vaak handiger gedaan, vooral in de UK. Daar heb je in veel bossen 'trail centres': een heel stel routes specifiek aangelegd voor MTB's. Dus geen gehannes met voetgangers, de paden blijven beter (speciaal aangelegd met waterafvoer enzo), leukere paden met technische stukjes etc. En dan een restaurant/café/fietsentoko en parkeerplaats erbij. Vaak moet je betalen, maar dan heb je ook iets.
Tilburgquote:Op dinsdag 28 februari 2012 21:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Welke buurt? Ik neem aan dat je mtb-routes.nl of hoe die site ook heet wel kent?
klinkt wel gaaf.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 21:16 schreef FHR het volgende:
[..]
Bij de meeste bossen in Nederland staat OF niks (dus mag je fietsen) OF "Fietsen en wandelen toegestaan" OF "Vrije toegang, behalve: [lijstje met paarden, auto's etc, maar geen fietsen]". Dus dan mag je er fietsen op wegen en paden (ruim te interpreteren).
Alleen als er expliciet staat dat het verboden is voor fietsen, mag je er niet fietsen. Daar houd ik mezelf eigenlijk altijd wel aan, anders maak je geen vrienden en wordt het nog verder ingeperkt. Alhoewel ik het echt onzin vind om fietsen verboden te maken. Waarom zou ik niet het recht hebben om in dat stukje bos te komen en iemand met 5 niet-opgevoede honden en 7 niet-opgevoede, schreeuwende kinderen die takken afbreken wel?
Het beleid in NL klopt gewoon voor geen meter; ze verbieden wel, maar stellen niks goeds daar tegenover. De routes die we hier hebben, zijn vaak gewoon over al bestaande paden waar dus ook wandelaars en paardrijders komen. Dat is niet handig, daar krijg je heibel van (vooral met van die zogenaamde mountainbikers in strakke pakjes die met hun hoofd omlaag zo hard mogelijk rijden en schreeuwen dat de wandelaars aan de kant moeten en dan vervolgens het hele pad aan gort remmen bij een bocht of afdaling omdat ze niet kunnen fietsen).
In het buitenland hebben ze dit vaak handiger gedaan, vooral in de UK. Daar heb je in veel bossen 'trail centres': een heel stel routes specifiek aangelegd voor MTB's. Dus geen gehannes met voetgangers, de paden blijven beter (speciaal aangelegd met waterafvoer enzo), leukere paden met technische stukjes etc. En dan een restaurant/café/fietsentoko en parkeerplaats erbij. Vaak moet je betalen, maar dan heb je ook iets.
Nog steeds niemand?quote:Op zondag 26 februari 2012 22:51 schreef tomaat52 het volgende:
Weet iemand hoe je die plastic schijf bij de tandwielen met vastzetten?
Vastzetten? ik neem aan dat 'ie al vastzit?quote:
Ik weet niet hoe die ring vastzit, maar zit er niet meer los dan alleen die ring?quote:
Het verschilt daar per trail centre natuurlijk. Sommige vragen een vrijwillige bijdrage, andere 3 pond per dag, bij sommige kan je voor een jaar "lid" worden. Zoiets is in Nederland ook al, bijvoorbeeld op de Postbank (Arnhem) en Montferland. Alleen bouwen ze dan in UK van dat geld ook meteen echt mooie routes specifiek voor het fietsen (dus geen voetgangers erop). Daar wil ik best voor betalen. Voor een stel paaltjes langs bestaande (kapot-geragde) paden zoals hier in Nederland vind ik dat een beetje onzin.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 21:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Klinkt opzich wel goed, nadeel is dan toch wel het betalen. Hoe duur is zoiets? Want elk weekend 3 euro betalen voor een rondje tikt na een jaar ook wel weer aan.
"zo stap ik altijd af..quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:53 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
De vraag is wel, ben je wel goed bezig als je er "nonchalant" uit wilt zien?![]()
Ik ben liever "zon gevaarlijke gek zonder bel" dan dat ik euro's af mag tikken voor een rondje door het bos als ik eerlijk mag zijnquote:Op dinsdag 28 februari 2012 22:27 schreef FHR het volgende:
[..]
Het verschilt daar per trail centre natuurlijk. Sommige vragen een vrijwillige bijdrage, andere 3 pond per dag, bij sommige kan je voor een jaar "lid" worden. Zoiets is in Nederland ook al, bijvoorbeeld op de Postbank (Arnhem) en Montferland. Alleen bouwen ze dan in UK van dat geld ook meteen echt mooie routes specifiek voor het fietsen (dus geen voetgangers erop). Daar wil ik best voor betalen. Voor een stel paaltjes langs bestaande (kapot-geragde) paden zoals hier in Nederland vind ik dat een beetje onzin.
Zoals ik al zei: het beleid hier klopt niet. Mountainbikers worden als "noodzakelijk kwaad" gezien, in plaats van als een valide vorm van toerisme waar je geld aan kunt verdienen door een hoogwaardig product (lees: routes en voorzieningen) te leveren. Maar dan nog, 3 euro per weekend is hooguit 156 euro per jaar (als je al ieder weekend zou gaan). Dat is best te overzien, zeker in vergelijking met een sportschool van 60 euro per maand ofzo. En in Nederland koop je vaak een sticker van 5 euro voor een jaar (maar dat is dan helaas wel weggegooid geld.....).
Als ik hier ga kijken in de buurt ben ik dan op 3 routes geweest.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 22:27 schreef FHR het volgende:
[..]
Het verschilt daar per trail centre natuurlijk. Sommige vragen een vrijwillige bijdrage, andere 3 pond per dag, bij sommige kan je voor een jaar "lid" worden. Zoiets is in Nederland ook al, bijvoorbeeld op de Postbank (Arnhem) en Montferland. Alleen bouwen ze dan in UK van dat geld ook meteen echt mooie routes specifiek voor het fietsen (dus geen voetgangers erop). Daar wil ik best voor betalen. Voor een stel paaltjes langs bestaande (kapot-geragde) paden zoals hier in Nederland vind ik dat een beetje onzin.
Zoals ik al zei: het beleid hier klopt niet. Mountainbikers worden als "noodzakelijk kwaad" gezien, in plaats van als een valide vorm van toerisme waar je geld aan kunt verdienen door een hoogwaardig product (lees: routes en voorzieningen) te leveren. Maar dan nog, 3 euro per weekend is hooguit 156 euro per jaar (als je al ieder weekend zou gaan). Dat is best te overzien, zeker in vergelijking met een sportschool van 60 euro per maand ofzo. En in Nederland koop je vaak een sticker van 5 euro voor een jaar (maar dat is dan helaas wel weggegooid geld.....).
Ik tik liever ook geen euro's af natuurlijk. Maar het zou wel goed zijn als ze hier tenminste eens dedicated MTB-paden zouden aanleggen. Dan zijn die zeurende voetgangers van ons af. Voor paardrijders hebben ze dat toch ook gedaan? Die hebben (gratis?) speciale ruiterpaden. Als ze specifieke paden aanleggen en die goed onderhouden, wil ik daar nog wel voor betalen. Maar nu moet je op sommige plekken in NL betalen waar je niks voor terug krijgt.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:16 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik ben liever "zon gevaarlijke gek zonder bel" dan dat ik euro's af mag tikken voor een rondje door het bos als ik eerlijk mag zijn
jah ben nog nooit bij een trial centre geweest dus die ervaring kan ik nog niet delen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 07:39 schreef FHR het volgende:
[..]
Ik tik liever ook geen euro's af natuurlijk. Maar het zou wel goed zijn als ze hier tenminste eens dedicated MTB-paden zouden aanleggen. Dan zijn die zeurende voetgangers van ons af. Voor paardrijders hebben ze dat toch ook gedaan? Die hebben (gratis?) speciale ruiterpaden. Als ze specifieke paden aanleggen en die goed onderhouden, wil ik daar nog wel voor betalen. Maar nu moet je op sommige plekken in NL betalen waar je niks voor terug krijgt.
@Crazy-M: Er zijn ook vast wel routes die van het geld profiteren (Montferland wordt enigzins onderhouden geloof ik) en er zijn zeker ook gratis routes die goed zijn. Zoals bij Nijmegen/Groesbeek. Daar zit ook een stukje route in dat specifiek voor mountainbikers is aangelegd om ze van een lang rechte afdaling af te houden waar ook andere fietsers en wandelaars zijn (risico op ongeluk dus weggenomen).
Maar toch is het nog geen vergelijk met een goed trail centre. Ik zou graag zien dat ze die hier aan leggen. Dan ben je meteen van al dat gezeik van "wel of niet mogen fietsen" en "gevaarlijke gekken zonder bel" en "hij liet mijn paard schrikken" af. In Oldenzaal (Hulsbeek) hebben ze overigens wel een dedicated route aangelegd. Dat was wel een goede zaak (was een beetje kort en vlak, maar he: je moet een gegeven paard niet in de bek kijken) en dat werkte gewoon goed volgens mij.
kunnen ook van wandelroutes zijn.quote:Op woensdag 29 februari 2012 09:26 schreef Jort227 het volgende:
Nu het toch allemaal gaat over routes door het bos enzo, vroeg ik mij iets af. Weet iemand een site oid. waar bordjes staan die je in het bos kan tegenkomen en de betekenis ervan. Ik ben bekend met de mountainbikeroute paaltjes (gekleurde driehoek, met bolletjes eronder), maar ik kom bij mij in het bos regelmatig paaltjes tegen met een groene achtergrond en een gele driehoek erop. Betekend dit ook dat er iets van een MTB route is, of is dit weer iets anders?
Staat er bij de ingang van het bos geen infobord?quote:Op woensdag 29 februari 2012 09:26 schreef Jort227 het volgende:
Nu het toch allemaal gaat over routes door het bos enzo, vroeg ik mij iets af. Weet iemand een site oid. waar bordjes staan die je in het bos kan tegenkomen en de betekenis ervan. Ik ben bekend met de mountainbikeroute paaltjes (gekleurde driehoek, met bolletjes eronder), maar ik kom bij mij in het bos regelmatig paaltjes tegen met een groene achtergrond en een gele driehoek erop. Betekend dit ook dat er iets van een MTB route is, of is dit weer iets anders?
Nee, of tenminste nog nooit opgevallen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 09:31 schreef Auti het volgende:
[..]
Staat er bij de ingang van het bos geen infobord?
Die ja. Hij zit los.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 21:56 schreef Unsub het volgende:
[..]
Vastzetten? ik neem aan dat 'ie al vastzit?
Je bedoelt toch de plastic ring achter de cassette?
Zo ja, zou ik 'm er gewoon afhalen. Met een cassettetooltje (kan ook bij de LBS) even je cassette er af draaien, plastic ring eraf, terugdraaien. Of met grof geweld
Schoorl is dan natuurlijk fantastisch. Je kruist zelden wandelpaden terwijl het parcours meer dan 15km lang is. Ook wordt het goed onderhouden en is het gratis. Moet je natuurlijk wel een actieve vrijwilligersgroep voor hebben, topmensen zijn datquote:Op woensdag 29 februari 2012 07:39 schreef FHR het volgende:
[..]
Ik tik liever ook geen euro's af natuurlijk. Maar het zou wel goed zijn als ze hier tenminste eens dedicated MTB-paden zouden aanleggen. Dan zijn die zeurende voetgangers van ons af. Voor paardrijders hebben ze dat toch ook gedaan? Die hebben (gratis?) speciale ruiterpaden. Als ze specifieke paden aanleggen en die goed onderhouden, wil ik daar nog wel voor betalen. Maar nu moet je op sommige plekken in NL betalen waar je niks voor terug krijgt.
Schoorl is fantastisch inderdaad; supermooie route en onwijs goed onderhouden.quote:Op woensdag 29 februari 2012 14:16 schreef thettes het volgende:
[..]
Schoorl is dan natuurlijk fantastisch. Je kruist zelden wandelpaden terwijl het parcours meer dan 15km lang is. Ook wordt het goed onderhouden en is het gratis. Moet je natuurlijk wel een actieve vrijwilligersgroep voor hebben, topmensen zijn dat.
op dit moment nog te ver voor mij.quote:Op woensdag 29 februari 2012 14:32 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Schoorl is fantastisch inderdaad; supermooie route en onwijs goed onderhouden.
Eén kant spd en één kant niet, lijkt me eerlijk gezegd de minst veilige optie die je je kan bedenken. Juist met je voeten vast kun je die steile hellingen makkelijker op, zonder dat je stilvalt of gaat twijfelen. Heb je er al aan gedacht de spanning van de veer helemaal naar zijn 'slaptste' stand te schroeven? Dan klik je heel simpel uit als het mis dreigt te gaan. Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is.quote:Op donderdag 1 maart 2012 11:21 schreef dekilo het volgende:
Ik heb nu aan beide zijde's spd op de pedalen van de mtb en merk dat ik hier in het zuiden met vaak listige steile hellingen behoefte heb aan 1 zijde spd en 1 zijde platte pedalen.
Is er nog wat aan te bevelen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En de achterrem afgesteld.
[ Bericht 0% gewijzigd door tomaat52 op 01-03-2012 18:45:37 ]_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
Tot je naar rechts ipv links valt en je met je voet ingeklemt zit. Hoe moeilijk vind jij het om uit te klikken? Het is na een paar tochtjes al een reflex.quote:Op donderdag 1 maart 2012 11:21 schreef dekilo het volgende:
Ik heb nu aan beide zijde's spd op de pedalen van de mtb en merk dat ik hier in het zuiden met vaak listige steile hellingen behoefte heb aan 1 zijde spd en 1 zijde platte pedalen.
Is er nog wat aan te bevelen?
quote:Op donderdag 1 maart 2012 18:34 schreef tomaat52 het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Uitspraak van de dag26"
Fading slowly.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |