Kijk naar de foto met de ketting en cassette.. kan niet meer zo veel kwaad, wel?quote:Op zondag 26 februari 2012 10:15 schreef kaasplankje het volgende:
Met een staalborstel maak je krassen in het oppervlak. De roest zal eerder terugkeren tenzij je het spuit met verf of goed vet houdt.![]()
Ontroesten gaat goed met cola.
Ik roep ook alleen maar mijn mening hoor, ik zou ze inspuiten met wd40 en even gaan fietsen. Dan is die aanslag op de ketting en tandwielen zo verdwenen.quote:Op zondag 26 februari 2012 10:27 schreef Unsub het volgende:
[..]
Kijk naar de foto met de ketting en cassette.. kan niet meer zo veel kwaad, wel?
Als je met beleid schuurt, en het geheel daarna olied, kan het. Bij mij is het vroeger goed gegaan.
Maar je moet doen wat je goed lijkt, ik roep alleen mijn mening!
Ik gebruik altijd cyclon atb wet spray. Maar door die kilo's strooizout gaat het er te snel eraf.quote:Op zondag 26 februari 2012 10:48 schreef Auti het volgende:
En daarna goede kettingolie gebruiken, geen wd40 ofzo.
Ik gebruik zelf Shimano wet lube, superspul.
Tja als je de fiets nat met pekel en sneeuw wegzet en je kijkt er een week niet naar is alles verroest. Al was je ketting 1 dag oud.quote:Op zondag 26 februari 2012 10:59 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ik gebruik altijd cyclon atb wet spray. Maar door die kilo's strooizout gaat het er te snel eraf.
Ik gebruik 'm elke dag.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:02 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Tja als je de fiets nat met pekel en sneeuw wegzet en je kijkt er een week niet naar is alles verroest. Al was je ketting 1 dag oud.
Inderdaad. Het is zeker met pekel erg belangrijk dat je de fiets goed afspoelt, en dan bedoel ik niet hoge druk, maar met lage druk goed spoelen. Ik gebruik daarna Cyclon wet lube, maar er zijn heel veel varianten die vergelijkbaar werken.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:04 schreef kaasplankje het volgende:
Ik gebruik mijn fiets ook elke dag. Zo ziet 't er alleen uit als je het onderhoud verwaarloosd.
Ik pak het liefste de Kangoo, dat is voor de diepere reiniging.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:10 schreef kanovinnie het volgende:
Ik doe het altijd met de slijptol. Kan je ook je cassette mee bijwerken.
Ja, loopt het misschien wat stroever door, maar als je er wat mest overheen smeert en flink hard doortrapt loopt ie vanzelf weer enigzins soepel.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:11 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik pak het liefste de Kangoo, dat is voor de diepere reiniging.
Jup. Of liever nog sponsje en emmertje, maar dat is me te veel moeite.. Als je met hoge druk gaat spuiten, spuit je de rotzooi alleen maar ín je lagers, en het vet eruit. Komt de levensduur niet ten goede.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:11 schreef kanovinnie het volgende:
Gewoon na het fietsen even afspoelen met de tuinslang dus?
Doe ik nu al als mijn mtb onder de modder zit, gewoon op standje rustig de ketting/derailleur afspoelen en op standje stralen de wielen/frame/stuur/zadel enzo.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:30 schreef Unsub het volgende:
[..]
Jup. Of liever nog sponsje en emmertje, maar dat is me te veel moeite.. Als je met hoge druk gaat spuiten, spuit je de rotzooi alleen maar ín je lagers, en het vet eruit. Komt de levensduur niet ten goede.
http://www.bike2build.nl/(...)e-100ml/100ml-bottlequote:Op zondag 26 februari 2012 12:57 schreef StateOfMind het volgende:
evenals goede kettingolie (welke raden jullie aan?).
Brunox vork deo is echt heerlijk. Houdt de seals van je vork soepel, en dat merk je echt. Mijn vork heeft na gebruik zowat geen losbreekmoment meer, veert superfijn in. Gebruik het tevens niet na elke rit, want een busje kost klauwen met geld.. In de zomer elke 2 à 3 ritten afhankelijk van het weer, in de winter na elke modderrit.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:57 schreef StateOfMind het volgende:
Maar goed, die Brunox vork deo staat genoteerd, evenals goede kettingolie (welke raden jullie aan?).
Dat zijn zaken die ik wel thuis kan doen, dagelijks.
quote:Op zondag 26 februari 2012 13:09 schreef Auti het volgende:
[..]
http://www.bike2build.nl/(...)e-100ml/100ml-bottle
Thanks.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:34 schreef Unsub het volgende:
[..]
Brunox vork deo is echt heerlijk. Houdt de seals van je vork soepel, en dat merk je echt. Mijn vork heeft na gebruik zowat geen losbreekmoment meer, veert superfijn in. Gebruik het tevens niet na elke rit, want een busje kost klauwen met geld.. In de zomer elke 2 à 3 ritten afhankelijk van het weer, in de winter na elke modderrit.
Qua kettingolie is er veel keuze. Je kunt gaan voor die van Shimano (staat hierboven), Cyclon dry/wet lube, squirt lube, etc. etc.
Maakt allemaal niet bijster veel uit.
Opklik-lampje op gewone batterijen achter, Lezyne super-drive (oplaadbaar) voorquote:Op zondag 26 februari 2012 16:37 schreef Jort227 het volgende:
Ik ben van plan om weer eens wat vaker te gaan fietsen. Ik loop nu stage, en ben vaak pas na 8 uur thuis + eten, zou ik dan pas om half 9/9 uur op de fiets kunnen stappen. Dan is het tegenwoordig nog best donker.
Nu wil ik dan liever niet meer het bos in gaan, dus gewoon over de verharde weg. Maar wat raden jullie aan om allemaal aan te doen/mee te nemen in het donker? Uiteraard fietslampjes, maar voldoen die standaard "opklik" lampjes, of raden jullie speciale lampjes aan (die er altijd op kunnen blijven zitten)? En qua kleding, moet ik daar nog ergens rekening mee houden om veilig de weg op te kunnen in het donker?
quote:Op zondag 26 februari 2012 15:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
Er zijn best wel wat instructievideo's mbt onderhoud op youtube te vinden. Kijk daar eens of er wat bruikbare tips tussen zitten:
http://www.youtube.com/re(...)l0l0l0l0l72l72l1l1l0
Nog geen 10 euro voor een setje voor en achter.quote:Op zondag 26 februari 2012 16:42 schreef tomaat52 het volgende:
Opkliklampjes met oplaadbare batterijen.
Dat hangt er net vanaf of je door dichte bebossing reed, of je je telefoon in je rugzak of ergens gemonteerd op je fiets had en sowieso van de sterkte van de GPS satellieten. Kun je dus onmogelijk een algemeen antwoord op geven. Maarquote:
Oke thanks voor de tips. Van die opkliklampjes zijn inderdaad niet zo duur. Heb gekeken naar die Lezyne, maar vind (op dit moment) 90 euro voor een fietslamp beetje veelquote:Op zondag 26 februari 2012 19:42 schreef morg78 het volgende:
[..]
Opklik-lampje op gewone batterijen achter, Lezyne super-drive (oplaadbaar) voor.
Het is inderdaad een tikje prijzigquote:Op maandag 27 februari 2012 10:34 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Oke thanks voor de tips. Van die opkliklampjes zijn inderdaad niet zo duur. Heb gekeken naar die Lezyne, maar vind (op dit moment) 90 euro voor een fietslamp beetje veel. Sowieso ga ik 's avonds fietsen door de wijk enzo, dus in principe op verlichte wegen, dus een lamp om gewoon gezien te worden zou voldoende moeten zijn.
quote:[...]
Volgens mij niet, zit er geen klein slagje in het wiel?quote:Op maandag 27 februari 2012 09:54 schreef StateOfMind het volgende:
Is het trouwens normaal dat er een klein beetje speling op het voorwiel zit (de wielen zijn met zo'n hendel eraf te halen)? Van bovenaf gezien tijdens het rijden wiebelt ie ietwat op en neer (zij het echt een klein beetje).
Niet dat ik weet, maar de fiets is hagelnieuw en ik ben nog niet op onverhard geweest.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:40 schreef thettes het volgende:
[..]
Volgens mij niet, zit er geen klein slagje in het wiel?
Ik ga sowieso morgen spul voor de ketting en de vork halen, dan laat ik er gelijk even naar kijken. Het wiel en de band heeft nog geen enkele oneffenheid of klap te verwerken gehad, dus een slag is uitgesloten lijkt mij.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:51 schreef J0kkebr0k het volgende:
Kan ook oneffenheid in band zijn o.i.d. Zou je er niet al te druk om maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |