Dat staat er toch ook niet?quote:Op woensdag 18 januari 2012 18:26 schreef JAM het volgende:
Ik ben helemaal geen boek aan het schrijven!
quote:Op maandag 22 augustus 2011 03:03 schreef JAM het volgende:
Goed. Het moest er maar eens van komen. Ik geef 't eens een gooi.
Misschien was het een slechte worp van JAMquote:Op woensdag 18 januari 2012 18:35 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Dat staat er toch ook niet?Alleen dat je aan het schrijven bent.
![]()
En bovendien:
[..]
Ha, lekker, al die research achter je kiezen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:26 schreef ChrisHantzen het volgende:
Joechei, mijn research heeft inmiddels genoeg vlees om de botten om lekker aan de draft van mijn volgende manuscript te gaan schrijven.
Een paranormale thriller. Zijn er hier meer die iets dergelijks schrijven?
Ik had het zo begrepen dat ze die tien pagina's die je opstuurt gaan 'close readen'.quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:15 schreef wonderer het volgende:
Ik weet maar niet of die tien pagina's van Sebes uit het manuscript moet komen dat je daarna voor die close reading wil opsturen, of dat het echt je beste tien pagina's ooit moeten zijn.
Ik word er eerlijk gezegd niet echt wijs uit, en ik kan ook niets vinden op hun website. Is het een interessante wedstrijd om (zo laat nog) aan mee te doen?quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:55 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik had het zo begrepen dat ze die tien pagina's die je opstuurt gaan 'close readen'.
Niet paranormaal, wel een thriller. Psychologische thriller, denk ik, als ik het per se moet onderverdelen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:26 schreef ChrisHantzen het volgende:
Joechei, mijn research heeft inmiddels genoeg vlees om de botten om lekker aan de draft van mijn volgende manuscript te gaan schrijven.
Een paranormale thriller. Zijn er hier meer die iets dergelijks schrijven?
Ik dacht juist dat ze je een close reading aanbieden als je wint en hun interesse dus gewekt hebt...quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:55 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik had het zo begrepen dat ze die tien pagina's die je opstuurt gaan 'close readen'.
Gebaseerd op die enkele tweet zou ik ook zeggen dat hetgeen je opstuurt niet per se hetgeen is waar je die hypothetische closereading voor wint.quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:12 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat ze je een close reading aanbieden als je wint en hun interesse dus gewekt hebt...
Oké, dat zou kunnen. Zo had ik het nog niet eens bekeken.quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:15 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Gebaseerd op die enkele tweet zou ik ook zeggen dat hetgeen je opstuurt niet per se hetgeen is waar je die hypothetische closereading voor wint.
Maar, is het nou 1.0 regelafstand of 1.5?quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:38 schreef wonderer het volgende:
Ja he...? Dus nu moet ik uit 500000 woorden de beste tien pagina's zien te vinden waarmee ik ga winnen
Zo begrijp ik het ookquote:Op woensdag 18 januari 2012 20:15 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Gebaseerd op die enkele tweet zou ik ook zeggen dat hetgeen je opstuurt niet per se hetgeen is waar je die hypothetische closereading voor wint.
Ben jij jarig trouwens?quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:35 schreef DaMart het volgende:
[..]
Zo begrijp ik het ook.
Toch maar eens kijken wat ik kan insturen nog.
Ja, maar geen verjaardagscadeau van de uitgeverquote:Op woensdag 18 januari 2012 22:52 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Ben jij jarig trouwens?![]()
* GeileSoeplepel kijkt naar je avatar
Wel een gefeliciteerd van ons danquote:Op woensdag 18 januari 2012 22:54 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, maar geen verjaardagscadeau van de uitgever.
Ik ben geloof ik de enige, maar de beste manier om deze wedstrijd te winnen lijkt me: een goed begin van een potentieel (nieuw) boek. Daar zal hij wel naar op zoek zijn. Agenten zoeken niet zozeer auteurs, ze zoeken hoofdzakelijk boeken, want daarmee kunnen ze snel zaken doen. Dus DAT boek moet je onder de aandacht brengen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:15 schreef wonderer het volgende:
Ik weet maar niet of die tien pagina's van Sebes uit het manuscript moet komen dat je daarna voor die close reading wil opsturen, of dat het echt je beste tien pagina's ooit moeten zijn.
Dat idee heb ik ook. Vandaar dat ik nu ook zit te twijfelen of ik wel of niet een synopsis mee zal sturen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 00:56 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik ben geloof ik de enige, maar de beste manier om deze wedstrijd te winnen lijkt me: een goed begin van een potentieel (nieuw) boek. Daar zal hij wel naar op zoek zijn. Agenten zoeken niet zozeer auteurs, ze zoeken hoofdzakelijk boeken, want daarmee kunnen ze snel zaken doen. Dus DAT boek moet je onder de aandacht brengen.
En dan winnen
Synopsis erbij mag, heb ik gevraagd op Facebook.quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:23 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Dat idee heb ik ook. Vandaar dat ik nu ook zit te twijfelen of ik wel of niet een synopsis mee zal sturen.
Ik ga hoofdstuk zeven doen, daar komt het meeste in terug van het hele verhaal namelijk. Plus een synopsis.quote:Op donderdag 19 januari 2012 00:56 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik ben geloof ik de enige, maar de beste manier om deze wedstrijd te winnen lijkt me: een goed begin van een potentieel (nieuw) boek. Daar zal hij wel naar op zoek zijn. Agenten zoeken niet zozeer auteurs, ze zoeken hoofdzakelijk boeken, want daarmee kunnen ze snel zaken doen. Dus DAT boek moet je onder de aandacht brengen.
En dan winnen
Spannendquote:Op donderdag 19 januari 2012 11:11 schreef wonderer het volgende:
Ja, dat weet ik niet, maar ik stuur het vandaag
Ik doe mee ja, niet geschoten is altijd mis natuurlijk dus wie weetquote:Op donderdag 19 januari 2012 11:30 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Spannend![]()
![]()
Wonderer, Biancavia, DaMart en Soeplepel doen dus allemaal mee? Jammer dat ik het niet eerder wist, ik was gisteren nog op kantoor bij Paul S. en ik denk dat hij het wel leuk had gevonden om te horen dat zijn wedstrijd zo populair isSlimme zet, ook: hij kan naar hartelust hengelen in een vijver vol nieuwe auteurs. Win-win situatie. Ik hoop dat jullie allemaal winnen, en dit lijkt me een wedstrijd die in het mooiste geval best vier of zelfs tien winnaars op kan leveren, want een goede schrijver laten ze vast niet lopen.
Wanneer is de uitslag?
Zelf zou ik altijd kiezen voor het eerste hoofdstuk (introductie). Dat is wel het moeilijkste deel, maar daarom juist: als je kunt laten zien dat je de lezer snel kunt boeien, heb je de helft al gewonnen. In de introductie zet je de lijnen uit en stel je het thema vast, zodat een bijgeleverde synopsis eigenlijk overbodig is. Het is bovendien de manier waarop je zelf (als lezer, bedoel ik) een boek beoordeelt: als je vanaf de eerste pagina het verhaal in wordt getrokken, leg je het niet meer neer. Zo oordelen jury's ook. Maar toegegeven: als je er een synopsis bij doet, kun je elk hoofdstuk sturen. Ik zou er alleen wel van uit gaan dat die synopsis pas in tweede instantie wordt gelezen - eerst moet het fragment overtuigen (en vooral: volkomen helder zijn, en dat lijkt me met een tussenhoofdstuk best ingewikkeld, omdat het onvermijdelijk is dat de lezer cruciale informatie mist, in jouw geval: de eerste zeven hoofdstukken).quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:35 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Ik doe mee ja, niet geschoten is altijd mis natuurlijk dus wie weet
Het feit dat je een synopsis mee mag sturen verandert het een beetje, maar ik denk dat ik hoofdstuk 8 van mijn manuscript opstuur. Dat is mijn eigen favoriete hoofdstuk, heeft vrij weinig met het plot te maken, bevat een van mijn favoriete karakters op zijn beste manieren en daar zit zowel spannende stukken als goede dialogen als goede beschrijvingen (mijn sterke punt) in.
Ik weet het niet. Ik denk niet dat mijn eerste tien pagina's echt heel representatief zijn. Het is voor mij toch wel alle pionnen op hun plek staan en zeker voor een thriller begint de spanning pas later echt op te lopen, een snapshot van een schaakpartij is halverwege ook leuker om te zien.quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:53 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Zelf zou ik altijd kiezen voor het eerste hoofdstuk (introductie). Dat is wel het moeilijkste deel, maar daarom juist: als je kunt laten zien dat je de lezer snel kunt boeien, heb je de helft al gewonnen. In de introductie zet je de lijnen uit en stel je het thema vast, zodat een bijgeleverde synopsis eigenlijk overbodig is. Het is bovendien de manier waarop je zelf (als lezer, bedoel ik) een boek beoordeelt: als je vanaf de eerste pagina het verhaal in wordt getrokken, leg je het niet meer neer. Zo oordelen jury's ook. Maar toegegeven: als je er een synopsis bij doet, kun je elk hoofdstuk sturen. Ik zou er alleen wel van uit gaan dat die synopsis pas in tweede instantie wordt gelezen - eerst moet het fragment overtuigen (en vooral: volkomen helder zijn, en dat lijkt me met een tussenhoofdstuk best ingewikkeld, omdat het onvermijdelijk is dat de lezer cruciale informatie mist, in jouw geval: de eerste zeven hoofdstukken).
Als ik morgen nog kan insturen, dan doe ik misschien ook nog mee. Ik ben er vandaag niet meer aan toegekomen om een tekst uit te zoekenquote:Op donderdag 19 januari 2012 11:30 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Spannend![]()
![]()
Wonderer, Biancavia, DaMart en Soeplepel doen dus allemaal mee? Jammer dat ik het niet eerder wist, ik was gisteren nog op kantoor bij Paul S. en ik denk dat hij het wel leuk had gevonden om te horen dat zijn wedstrijd zo populair isSlimme zet, ook: hij kan naar hartelust hengelen in een vijver vol nieuwe auteurs. Win-win situatie. Ik hoop dat jullie allemaal winnen, en dit lijkt me een wedstrijd die in het mooiste geval best vier of zelfs tien winnaars op kan leveren, want een goede schrijver laten ze vast niet lopen.
Wanneer is de uitslag?
quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:29 schreef broer het volgende:
Voor de liefhebbers:twitter:PaulSebes twitterde op woensdag 18-01-2012 om 16:21:13Wedstrijd: Nog 3 dagen voor STUUR JE BESTE HOOFDSTUK/FRAGMENT/VERHAAL VAN MAX. 10 BLZ NAAR OFFICE@SEBES.NL en win een close-reading door ons reageer retweet
Als hij op de 18e tweet dat het nog 3 dagen is, dan zou je denken dat je tot en met de 21e kunt meedoen, maar een eerdere tweet hierover zegt wat anders:quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:39 schreef Complexiteit het volgende:
Ja, wat IS de deadline? Ik heb nog geen tijd om te herschrijven, misschien morgen of anders overmorgen.
[..]
twitter:PaulSebes twitterde op woensdag 04-01-2012 om 13:43:02WEDSTRIJD: stuur voor 20-1 je beste verhaal/hoofdstuk/fragment van max. 10 blz naar office@sebes.nl en win n close-reading van ons. RT mag! reageer retweet
Verder blijft ook het door elkaar gebruiken van "voor" en "tot en met" tegenwoordig overal erg fijnquote:Op donderdag 19 januari 2012 23:43 schreef DaMart het volgende:
[..]
Als hij op de 18e tweet dat het nog 3 dagen is, dan zou je denken dat je tot en met de 21e kunt meedoen, maar een eerdere tweet hierover zegt wat anders:twitter:PaulSebes twitterde op woensdag 04-01-2012 om 13:43:02WEDSTRIJD: stuur voor 20-1 je beste verhaal/hoofdstuk/fragment van max. 10 blz naar office@sebes.nl en win n close-reading van ons. RT mag! reageer retweet
Toeval of niet, maar 2 dagen later is de afwijzing binnenquote:Op woensdag 18 januari 2012 23:01 schreef DaMart het volgende:
Dank!
Ik ga nu nog maar een mail versturen naar die uitgever, ze kunnen me hooguit ongeduldig vinden na 4,5 maand.
quote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:00 schreef DaMart het volgende:
[..]
Toeval of niet, maar 2 dagen later is de afwijzing binnen![]()
.
Doorgaans zijn bij verhalenwedstrijden deadlines tot op de seconde strak.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:30 schreef broer het volgende:
Ik ga ervan uit dat die deadline niet zo strak is. Als je op 22 januari een briljant stuk instuurt, laat hij het echt niet lopen, hoor. Maak je geen zorgen.
quote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:00 schreef DaMart het volgende:
[..]
Toeval of niet, maar 2 dagen later is de afwijzing binnen![]()
.
Ach, de kans op een afwijzing is groter dan dat de uitgever de ware potentie van het verhaal wel ziet hequote:
Dat geloof ik onmiddellijk. Ik denk alleen dat dit geen echte wedstrijd is.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:30 schreef Biancavia het volgende:
Doorgaans zijn bij verhalenwedstrijden deadlines tot op de seconde strak.
Dan heeft dat woord in kapitalen waar Sebes zijn tweet mee begon mij zeker op het verkeerde been gezet.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:06 schreef broer het volgende:
[..]
Dat geloof ik onmiddellijk. Ik denk alleen dat dit geen echte wedstrijd is.
Onze kansen zijn ineens ernstig afgenomen. L. (van de Franse naaktslakken) heeft ook iets ingestuurd. En zij won twee jaar terug een verhalenwedstrijd waarbij de jury uit Sebes bestond.quote:
twitter:PaulSebes twitterde op vrijdag 20-01-2012 om 19:18:47Alle 100-en inzenders van onze schrijfwedstrijd veel dank! 14 feb maken we winnaar bekend via twitter, Facebook en Linkedin. reageer retweet
quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:25 schreef DaMart het volgende:
Volgens mij ben ik te laat nu.
twitter:PaulSebes twitterde op vrijdag 20-01-2012 om 19:18:47Alle 100-en inzenders van onze schrijfwedstrijd veel dank! 14 feb maken we winnaar bekend via twitter, Facebook en Linkedin. reageer retweet
Ik refereer gewoon aan zijn twitterbericht van woensdag. Nee heb je...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:25 schreef DaMart het volgende:
Volgens mij ben ik te laat nu.
Rotbericht altijdquote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:34 schreef GeileSoeplepel het volgende:
"daar het niet past in het fonds"
Eerste afwijzing is binnen.![]()
Van De Bezige Bij en daar had ik sowieso al mijn geld niet op gezet omdat zij zo goed als geen fantasy uitgeven, maar leuk is anders natuurlijk.
Mja, da's ook een beetje suf natuurlijk. Er zijn maar twee (vier als je Books of Fantasy en Verschijnsel ook meerekent) uitgeverijen die fantasy doen, moet je hem niet naar een literaire uitgeverij gaan sturen.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:34 schreef GeileSoeplepel het volgende:
"daar het niet past in het fonds"
Eerste afwijzing is binnen.![]()
Van De Bezige Bij en daar had ik sowieso al mijn geld niet op gezet omdat zij zo goed als geen fantasy uitgeven, maar leuk is anders natuurlijk.
Wist ik zelf natuurlijk ook wel, dus daarom dat ik ook totaal niet verbaasd ben. Eigenlijk was het meer een beetje onder het mom "niet geschoten is altijd mis". Ik had hem daarvoor al naar de Boekerij gestuurd, en die loopt nog, maar ik denk dat ik ook gewoon "de grootste" wou proberen.quote:Op zondag 22 januari 2012 10:27 schreef Biancavia het volgende:
Wat was eigenlijk de reden om je manuscript naar De Bezige Bij te sturen? Als ik op hun site kijk en hun fonds bekijk past fantasy inderdaad niet in hun fonds.
De vorige keren dat ik opnieuw wilde beginnen, heb ik het uiteindelijk maar opgegeven met dit verhaal. Door de hoofdpersoon een andere naam te geven, kan ik echt een frisse start maken, al is de strekking van het eerste hoofdstuk nog steeds hetzelfde.quote:Op zondag 22 januari 2012 21:49 schreef CherryLips het volgende:
Je hoofdpersoon een andere naam geven
Dat zou ik echt niet kunnen
Maar succes!
Mits ander genre en een stukje uit elkaar is het meestal geen probleem, nee. Zelfde genre en/of allebei tegelijk in de winkels maakt het wel weer lastig.quote:Op zondag 22 januari 2012 23:46 schreef DaMart het volgende:
Een titel delen met een ander boek hoeft toch geen heel groot probleem te zijn?.
Ja, oké, maar als het andere boek 10 jaar geleden is uitgekomen, kan het best, natuurlijkquote:Op zondag 22 januari 2012 23:47 schreef wonderer het volgende:
[..]
Mits ander genre en een stukje uit elkaar is het meestal geen probleem, nee. Zelfde genre en/of allebei tegelijk in de winkels maakt het wel weer lastig.
quote:Op zondag 22 januari 2012 23:51 schreef wonderer het volgende:
't Is uiteindelijk de keuze van de uitgever.
Misschien moet ik mijn manuscript maar opsturen onder de naam Harry Potter, trekt ie in ieder geval de aandacht
Wel herkenbaar. Net even op Bol de titel van mijn nieuwe project gecheckt. Het bestaat nog niet!quote:Op zondag 22 januari 2012 23:57 schreef DaMart het volgende:
Ik bedenk soms ineens een titel, die ik dan bewaar totdat ik er een verhaal bij heb. Zo zag ik vorig jaar een zin in een weerbericht, waar ik een mooie romantitel in zag.
Fantasyboeken met "koning" of "zwaard" of "magiër" in de titel kunnen niet meer cliché zijn natuurlijkquote:Op maandag 23 januari 2012 00:03 schreef wonderer het volgende:
Mijn fantasy heeft op dit moment ook de half gejatte titel "het neefje van de koning", dat moet uiteindelijk ook wel wat poetischer worden
Helemaal mee eens, maar het is dus een werktitelquote:Op maandag 23 januari 2012 02:02 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Fantasyboeken met "koning" of "zwaard" of "magiër" in de titel kunnen niet meer cliché zijn natuurlijk
Sowieso ben ik geen fan van "objecten" in de boekentitels, zoals bijvoorbeeld bij alle Harry Potters en de meeste Amerikaanse fantasy. Liever dan inderdaad een beetje poëtische titel, zoals bijvoorbeeld Oudste en Erfenis van Christopher Paolin (al zijn dat natuurlijk ook tastbare dingen, maar het is tenminste een stuk minder erg dan "De Erfenis van de Koning" of "De Oudste van het Zwarte Woud" of iets dergelijks).
ik kan ze wel uitspreken hoorquote:Op maandag 23 januari 2012 18:09 schreef wonderer het volgende:
Zorg er in ieder geval voor dat je ze kunt uitspreken... Anders staat het zo lullig als je een stukje moet voorlezen tijdens je boekpresentatie
ja idd, dat heb ik dus ook.quote:Op maandag 23 januari 2012 23:50 schreef wonderer het volgende:
GoedzoIk zie niet in waarom je in een fantasyverhaal geen namen zelf kunt verzinnen, trouwens, ik weet niet beter. Ik gebruik in mijn eigen verhaal afgeleiden van bestaande namen, maar echte westerse namen (zoals bij Game of Thrones soms) vind ik raar klinken, alsof het eigen een historisch verhaal is of zo.
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:57 schreef wonderer het volgende:
Whehe, yeah, een van mijn personages heette eerst Augustus, toen wilden ze naar de gay pride in Maximilliaan
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:56 schreef Biancavia het volgende:
Kijk wel uit met 'zoek en vervang'.
Toen ik mijn hoofdpersoon Anne toch meer een Inge vond, had ze ook ineens problemen met de mingen in haar leven.
Oh, prachtig!quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:32 schreef Nadine26 het volgende:
[..]![]()
![]()
Toen ik mijn personage Mara met 'zoek/vervang' in Merel veranderde, liep een sportief personage in het verhaal opeens 'Merelthons'.
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:32 schreef Nadine26 het volgende:
[..]![]()
![]()
Toen ik mijn personage Mara met 'zoek/vervang' in Merel veranderde, liep een sportief personage in het verhaal opeens 'Merelthons'.
Waar hoop je dat het toe leidt dan?quote:Op maandag 30 januari 2012 16:30 schreef Frith het volgende:
Overigens staat mijn eerste verhaaltje nu op amazon en is ie voor vandaag en morgen gratis als promotieronde, yeehaw.
Hopelijk leidt dat ergens toe.
Link via DM of PM, want linken met fok lijkt me niet zo'n denderend idee.
Oké, het is in het Engels (duh) en non-fictie? Het heeft niet echt mijn interesse geloof ik.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:39 schreef Frith het volgende:
Verkopen natuurlijk. Je kunt ook uitgaan van 0, wat zo'n beetje de universele literaire norm is natuurlijk.
(en je hebt bericht)
Leg eens uit wat je precies bedoelt? Je hebt een verhaaltje op Amazon gezet, maar hoezo? Kun je die verhaaltjes via Amazon vekopen, en zo ja: hoe werkt dat?quote:Op maandag 30 januari 2012 16:30 schreef Frith het volgende:
Overigens staat mijn eerste verhaaltje nu op amazon en is ie voor vandaag en morgen gratis als promotieronde, yeehaw.
Hopelijk leidt dat ergens toe.
Link via DM of PM, want linken met fok lijkt me niet zo'n denderend idee.
Misschien interessant om dit te lezen, eigen ervaring van een schrijverquote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:43 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Leg eens uit wat je precies bedoelt? Je hebt een verhaaltje op Amazon gezet, maar hoezo? Kun je die verhaaltjes via Amazon vekopen, en zo ja: hoe werkt dat?
Het gaat hier inderdaad om het Kindle Direct Publishing platform, wat vergelijkbaar is met Smashbooks en andere ebook aanbieders, maar met het grote verschil dat Amazon dit al vrij vroeg (misschien al vanaf het begin, dat weet ik niet) heeft gekoppeld aan hun eigen reader hardware, namelijk de Kindle.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 23:05 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Misschien interessant om dit te lezen, eigen ervaring van een schrijver
http://www.aaronrosspowel(...)n-the-amazon-kindle/
Amazon verkoopt ebooks voor hun eigen reader, de Kindle. Eigenlijk is het zo simpel als uploaden en gaan met die banaan
Ah, nu snap ik hetquote:Op dinsdag 31 januari 2012 23:05 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Misschien interessant om dit te lezen, eigen ervaring van een schrijver
http://www.aaronrosspowel(...)n-the-amazon-kindle/
Amazon verkoopt ebooks voor hun eigen reader, de Kindle. Eigenlijk is het zo simpel als uploaden en gaan met die banaan
Maar, daar kunnen alleen Engelstalige verhalen op, zeker?quote:Op woensdag 1 februari 2012 11:18 schreef Nezhi het volgende:
Tsja, er zijn mensen die elke maand een verhaal van 15k woorden op Kindle zet voor 1 dollar en het redelijk goed doen. Zo is er ook iemand die nu 100,000 verkopen heeft bereikt met boeken tussen de 1 en 3 dollar
Amazon schrijft geen taal voor om in te schrijven. Ik heb een paar Nederlanders voorbij zien komen op de community forums.quote:Op woensdag 1 februari 2012 11:27 schreef DaMart het volgende:
[..]
Maar, daar kunnen alleen Engelstalige verhalen op, zeker?
Het is ook meer een soort marktplaats voor fanfictie, naar mijn mening. Echter, traditionele boeken en fanfictie / amateurs lopen hier door elkaar heen. En op dat punt dicteert de markt natuurlijk dat als niemand meer iets ziet in wat uitgevers selecteren (al was het maar omdat je daar 10% krijgt en via amazon 35 of 70%), die sectie met uitsterven bedreigt gaan worden.quote:Ah, nu snap ik het
Ik blijf het vreemd vinden dat mensen blijkbaar bereid zijn te betalen (al is het maar een klein bedrag) voor amateuristisch werk en zelfs - zoals in het geval van jouw link - ongeredigeerd werk. Hebben die lezers de hele dag niks te doen of zo? Als ik een boek lees (en koop), wil ik zeker zijn van de kwaliteit. Goed, voor die paar dollar mag je niet al te veeleisend zijn, maar dat is wat mij betreft precies het probleem van dit systeem. Tijd is kostbaar, en als ik dan toch een horrorroman wil lezen (wat ik niet wil, maar stel dat...) dan koop ik de beste horrorroman die op dat moment beschikbaar is. Het zou niet bij me opkomen om een beetje te gaan grasduinen in allerhande amateurromans, omdat de kans op een teleurstelling (of zelfs een totale farce) dan te groot is.
Voor een goed boek betaal je een relatief hoog bedrag, maar dan heb je ook kwaliteit. Ik heb het al eerder geopperd, maar mijn vermoeden is dat deze vorm van 'leesgedrag' meer te maken heeft met geld dan met leesplezier. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, misschien dit: niet elke amateurschrijver is een slechte schrijver. Met 'amateurschrijver' bedoel ik dan een schrijver die nooit voet aan de grond heeft gekregen in de uitgeefwereld. Ik geloof dat het waar is, natuurlijk: op deze wereld loopt genoeg onontdekt talent rond. Maar ik denk dat er nog veel meer onontdekte rotzooi rondzwerft, vooral op internet - en ik zou mijn tijd daar niet aan vergooien. Ik reken erop dat de getalenteerde schrijvers toch wel boven komen drijven en ontdekt zullen worden door een uitgever, en dát is dan het moment waarop ik de aanschaf van zo'n boek zou overwegen.
5428 zegt Word.quote:Op woensdag 1 februari 2012 18:51 schreef Nezhi het volgende:
Hoeveel woorden heeft jouw verhaal Frith?
En ik zie nu pas dat er idd kindle voor pc was... ik probeerde het een paar keer met one-click buy
Ik weet eigenlijk niet wat fanfictie is, maar het verhaal is duidelijk. (Hoewel die extra royalty's die je als schrijver incasseert, volgens mij weer niet opwegen tegen het kwaliteitskeurmerk dat een uitgever je werk kan geven, maar goed - het is op zich al mooi dat mensen hier kennelijk geld mee verdienen).quote:Op woensdag 1 februari 2012 18:24 schreef Frith het volgende:
Het is ook meer een soort marktplaats voor fanfictie, naar mijn mening. Echter, traditionele boeken en fanfictie / amateurs lopen hier door elkaar heen. En op dat punt dicteert de markt natuurlijk dat als niemand meer iets ziet in wat uitgevers selecteren (al was het maar omdat je daar 10% krijgt en via amazon 35 of 70%), die sectie met uitsterven bedreigt gaan worden.
Het grootste nadeel is volgens mij echter dat de prijzen ontzetten onder druk staan omdat iedereen probeert in de belangstelling te komen. En als je dat alleen via de marktplaats doet, dan zit iedereen direct met iedereen te concurreren. Het zal ongetwijfeld een goede casus zijn voor game theory onder economen.
Voor zover het redactie betreft moet ik de formatting nog aanpassen (het was me niet duidelijk waarom dat rare inspringen gebeurde en had toen eventjes zoiets van 'fuck it, dan maar zo') . Inhoudelijk ben ik echter niet van plan om nog grote wijzigingen aan te brengen, al kan dat wel via dit platform.
Fanfictie zijn verhalen die zijn geschreven rond een bestaand concept, meestal films of televisieseries. Eigen verhalen in een bekende setting en met personages die al bestaan dus. Daar heb ik in het verleden ook aardig wat van geschreven... ik kan Hollywood zo 48 scripts voor nieuwe afleveringen van de inmiddels al jaren van de buis verdwenen serie Full House leverenquote:Op woensdag 1 februari 2012 21:58 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet wat fanfictie is, maar het verhaal is duidelijk. (Hoewel die extra royalty's die je als schrijver incasseert, volgens mij weer niet opwegen tegen het kwaliteitskeurmerk dat een uitgever je werk kan geven, maar goed - het is op zich al mooi dat mensen hier kennelijk geld mee verdienen).
Ik ben benieuwd wat er met je verhaal gebeurt. Houd ons op de hoogte
Zo gebruikte ik het ook. Je hebt wat terugkerende onderwerpen of eigenaardigheden van personages, die je altijd terug kunt laten komen, maar dan in een verhaal dat je zelf bedenkt. Op een gegeven moment heb ik er zelfs een nieuw personage bij bedacht.quote:Op woensdag 1 februari 2012 22:08 schreef wonderer het volgende:
Fanfics zijn goede manieren om bepaalde dingen te oefenen. Ik heb ze ook wel geschreven om personages te leren uitdiepen, gebaseerd op bestaande scenes. Hoef je je niet druk te maken om plot en zo, vond ik best leuk.
Omdat het het 7e topic in deze reeks is, vandaarquote:Op woensdag 1 februari 2012 23:22 schreef AthCom het volgende:
Waarom 'hoofdstuk 7' in de titel, trouwens?
Ontzettend late reactie hier, maar om dit soort dingen te voorkomen kun je ook zoeken/vervangen op hele woorden. Staat in het CTRL-F-venster onder 'Meer': 'Heel woord'.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:56 schreef Biancavia het volgende:
Kijk wel uit met 'zoek en vervang'.
Toen ik mijn hoofdpersoon Anne toch meer een Inge vond, had ze ook ineens problemen met de mingen in haar leven.
Jij hebt het veel te druk met boeken schrijven om hier te reageren.quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:25 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Ontzettend late reactie hier, maar om dit soort dingen te voorkomen kun je ook zoeken/vervangen op hele woorden. Staat in het CTRL-F-venster onder 'Meer': 'Heel woord'.
En natuurlijk met verhalen en gedichten voor de TTK-wedstrijd schrijvenquote:Op donderdag 2 februari 2012 09:31 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Jij hebt het veel te druk met boeken schrijven om hier te reageren.
Hup, hup, ga eens verder schrijven!
O, leuk - zo leer ik nog eens watquote:Op woensdag 1 februari 2012 22:26 schreef DaMart het volgende:
[..]
Zo gebruikte ik het ook. Je hebt wat terugkerende onderwerpen of eigenaardigheden van personages, die je altijd terug kunt laten komen, maar dan in een verhaal dat je zelf bedenkt. Op een gegeven moment heb ik er zelfs een nieuw personage bij bedacht.
Ik zat in die tijd ook op verschillende websites over die serie, en het was wel leuk dat andere fans van de serie over het algemeen positief waren over mijn 'nieuwe afleveringen', ook al zijn ze geschreven in een soort steenkolenengels.
Als je een beeld wilt krijgen van fanfics, hier vind je heel veel voorbeelden, Nadine.
Zo ben ik ook hoorquote:Op donderdag 2 februari 2012 13:15 schreef AthCom het volgende:
Zo veel mensen die inspiratie hebben en aan één stuk door 4.000 woorden kunnen typen ... Nou, dat lukt me in een week pas. Maar goed, ik probeer het veelal in één keer goed te doen, dan dat ik eerst de grote lijnen tik. Dat wil overigens nog niet zeggen dat ik mijn eerder getypte tekst nooit omgooi, natuurlijk.
Nog niet, maar het houdt me op dit moment ook even niet zo bezig.quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:21 schreef wonderer het volgende:
Je hebt wel veel inspiratie in je eigen leven, he? Hoe zit dat met die erfenis, is daar het einde al van in zicht?
Normaal heb ik dat ook, ja. Tenzij het gaat om werkelijk ingrijpende dingen, zoals de dood van mijn moeder (in mijn vorige boek), de dood van mijn vader en de erfenis (in mijn volgende boekquote:Maar dit zeg ik allemaal wel, maar zit er dan ook een boek in? Ik heb ook het nodige meegemaakt de afgelopen jaren (wel allemaal positief), en mensen zeggen ook "daar moet je een boek over schrijven" en dan heb ik zoiets "het is zo fucking saai als je er echt een heel verhaal over moet schrijven... een paar losse anecdotes zijn veel leuker..."
Heb jij dat ook?
Ligt eraan of je met 'verhaal' een roman bedoelt of een kort verhaal. Als je een roman (of een novelle of een lang verhaal) wilt schrijven, zou ik inderdaad eerst proberen zo ver mogelijk te komen, omdat je vaak pas na zo'n 20.000 woorden kunt zeggen of er toekomst in zit. Je moet dan namelijk nog wel even voort, en je kunt na 8.000 woorden onmogelijk overzien of (en hoe) je dit verhaal gaat voltooien. Zo denk ik er tenminste over.quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:15 schreef AthCom het volgende:
Zo veel mensen die inspiratie hebben en aan één stuk door 4.000 woorden kunnen typen ... Nou, dat lukt me in een week pas. Maar goed, ik probeer het veelal in één keer goed te doen, dan dat ik eerst de grote lijnen tik. Dat wil overigens nog niet zeggen dat ik mijn eerder getypte tekst nooit omgooi, natuurlijk.
Ik heb na dit verhaal (mijn eerste) nog drie andere verhalen in mijn hoofd, maar ik denk niet dat het verstandig is kleine beginnetjes te maken van elk verhaal, i.p.v. eerst een gehele eerste versie van verhaal nummer één te maken. Hoe zit dat bij jullie?
Eerlijk gezegd ben ik meer van de korte verhalen lezen dan dat ik die schrijf ... en dan doel ik vooral op Lovecraft.quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:52 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ligt eraan of je met 'verhaal' een roman bedoelt of een kort verhaal. Als je een roman (of een novelle of een lang verhaal) wilt schrijven, zou ik inderdaad eerst proberen zo ver mogelijk te komen, omdat je vaak pas na zo'n 20.000 woorden kunt zeggen of er toekomst in zit. Je moet dan namelijk nog wel even voort, en je kunt na 8.000 woorden onmogelijk overzien of (en hoe) je dit verhaal gaat voltooien. Zo denk ik er tenminste over.
Ik heb die drang van "zo is het gebeurd, zo moet ik het opschrijven", daar kom ik maar heel moeilijk los van. Ik ben ook bang dat als ik een detail verander, dat de rest dan ook niet meer klopt op de een of andere manier.quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nog niet, maar het houdt me op dit moment ook even niet zo bezig.
[..]
Normaal heb ik dat ook, ja. Tenzij het gaat om werkelijk ingrijpende dingen, zoals de dood van mijn moeder (in mijn vorige boek), de dood van mijn vader en de erfenis (in mijn volgende boek) en nu het gedoe met de leerplicht. Dat zijn bijna obsessies - volgens mij zijn dat uiteindelijk de dingen waar je over schrijft, ofwel rechtstreeks, ofwel via een omweg (dus fictief). Ik zal altijd kiezen voor fictie, juist omdat het dan niet zo fucking saai is. Veranderen, vervormen, verdraaien - maar de basis is dan toch de obsessie met dat onderwerp.
In mijn volgende boek laat ik mijn stiefmoeder vermoorden![]()
Schrijven is namelijk ook een vorm van wishfull thinking
Ja goed, maar jouw thema's zijn toch ook heel persoonlijk en particulier? Dat bedoel ik eigenlijk met obsessies: what makes you tick. De exacte anekdotes die erbij horen, zijn dan minder belangrijk, het gaat erom dat je schrijft over wat je raakt en bezighoudt. Wie je bent, dus. Dat doe jij ook, al zijn de scènes bij jou misschien minder herleidbaar tot het echte leven dan bij mij. Ik vind het vaak zonde om géén gebruik te maken van bepaalde opmerkingen die mensen in werkelijkheid maakten, omdat ze zo echt zijn, en daarom vaak zo raarquote:Op donderdag 2 februari 2012 14:13 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik heb die drang van "zo is het gebeurd, zo moet ik het opschrijven", daar kom ik maar heel moeilijk los van. Ik ben ook bang dat als ik een detail verander, dat de rest dan ook niet meer klopt op de een of andere manier.
Die 4.000 woorden heb ik ook in een week geschreven hoor. Ik zat voornamelijk op mijn laptop te typen toen ik in de trein zat, en dan is het al mooi als ik in het half uur dat ik kan typen, tot 500 a 700 woorden kan komenquote:Op donderdag 2 februari 2012 13:15 schreef AthCom het volgende:
Ja, dat is wel weer waar. En ik zal ook heus wel een keer iets schrijven over verhuizen naar Amerika etc, maar niet *mijn* verhaal want daar is geen fuck aanquote:Op donderdag 2 februari 2012 15:33 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja goed, maar jouw thema's zijn toch ook heel persoonlijk en particulier? Dat bedoel ik eigenlijk met obsessies: what makes you tick. De exacte anekdotes die erbij horen, zijn dan minder belangrijk, het gaat erom dat je schrijft over wat je raakt en bezighoudt. Wie je bent, dus. Dat doe jij ook, al zijn de scènes bij jou misschien minder herleidbaar tot het echte leven dan bij mij. Ik vind het vaak zonde om géén gebruik te maken van bepaalde opmerkingen die mensen in werkelijkheid maakten, omdat ze zo echt zijn, en daarom vaak zo raar
Ik had zelf ook niet verwacht dat het zo snel zou gaan, dus ik weet het eigenlijk niet. Liefst wel, maar in welke fase dan? Ik zal eens nadenken.quote:Op donderdag 2 februari 2012 18:09 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, dat is wel weer waar. En ik zal ook heus wel een keer iets schrijven over verhuizen naar Amerika etc, maar niet *mijn* verhaal want daar is geen fuck aan
Maareh, nu het al zo ver af is, heb je vast geen proeflezers meer nodig, huh?
Nou, ik doe het graag! Dus laat maar weten wanneer het zo ver is/jij zo ver bentquote:Op donderdag 2 februari 2012 23:50 schreef wonderer het volgende:
Vast wel. Ik heb hem nu naar een proeflezer gestuurd, als ik straks moet gaan herschrijven heb ik weer een nieuwe verse nodig om te kijken of de spanning en de twist nog werken. Tenzij ze hem al helemaal goed vindtMaar dan heb ik er nog een nodig voor het tegenwicht.
Eind van de maand is perfect; dan moet ik klaar zijn met alles. Artikel is af, maar ik heb besloten er nog even niet mee te gaan leuren - éérst het boek, dat gaat nu voor en ik wil me nergens door laten afleidenquote:Op vrijdag 3 februari 2012 11:05 schreef wonderer het volgende:
Ok, tofEind van de maand denk ik.
Is het al gelukt met dat artikel?
Verzin wat je wilt schrijven. Het genre, een kort verhaal of een roman. Bedenk in grote lijnen het verhaal en het hoofdpersonage. Dat kun je opschrijven en uitwerken (zie snowflake-methode), of bij een kort verhaal kun je gewoon beginnen met het uitschrijven van de eerste scene en zo verder.quote:Op zondag 5 februari 2012 18:45 schreef Moffol het volgende:
Iemand tips om te beginnen met schrijven (naast het gewoon doen en veel boeken lezen)?
Nou, negen ideeën tegelijkertijd hebben kan ook vervelend zijn hoor... dan weet je niet welk verhaal je nu moet gaan schrijvenquote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:38 schreef wonderer het volgende:
Ik ben wel jaloers op jullie met al je ideeen...
je kunt altijd ienemienemutten toch?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:39 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nou, negen ideeën tegelijkertijd hebben kan ook vervelend zijn hoor... dan weet je niet welk verhaal je nu moet gaan schrijven![]()
.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:18 schreef broer het volgende:
Gefeliciteerd, Nadine. En nu maar hopen dat bij dit boek de tv-ploeg van FOK! niet langs komt om domme vragen te stellen.
Leek me vrij interessant. Maar toen las ik dit:quote:Schrijfwedstrijd Write Now! is met voorronden in Nederland, Vlaanderen en Suriname dé belangrijkste schrijfwedstrijd voor jongeren van het Nederlandse taalgebied. Write Now! wordt georganiseerd voor jongeren tussen de 15 en 24 jaar oud. Elk genre is toegestaan: van proza tot poëzie, en van theaterscènes tot rapteksten. Deelnemen kan tot 1 april 2012. In het vroege voorjaar worden tijdens een elftal voorronden de finalisten bekendgemaakt. Het grote finaleweekend vindt plaats op 16 en 17 juni in Rotterdam.
De winnaar van Write Now! 2012 wordt onder de hoede genomen van het agentschap, waar intensieve begeleiding, coaching en een kennismaking met het uitgeefproces deel van uitmaken. Write Now! en Sebes & Van Gelderen hebben het voornemen de samenwerking aan te gaan voor onbepaalde tijd.
Meer informatie
www.writenow.nu
2000 woordenquote:- je inzending maximaal 2.000 woorden, of maximaal 8 gedichten* bedraagt;
quote:De werving via twitter leverde buitengewone resultaten op. Dit keer was er sprake van een recordaantal inzendingen, meer dan honderd enthousiaste schrijvers reageerden en stuurden hun tien pagina’s in. De winnaar wordt medio februari bekendgemaakt.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:10 schreef Frith het volgende:
2000 woorden voor de jeugd van tegenwoordig?
too long, didn't read. Lol
2000 woorden is meer dan genoeg voor een sterke scène. Je hoeft er geen verhaal van te maken, toch, inclusief ontknoping? Een prikkelend fragment waaruit blijkt dat je goed en beeldend schrijft, daar zou ik voor kiezenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:55 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Leek me vrij interessant. Maar toen las ik dit:
[..]
2000 woordenMet zo'n belachelijk laag aantal kan je toch vrij weinig? Dan ga ik nog liever voor die 8 gedichten (poezië, als je het zo kwalitatief kan noemen, gaat mij de laatste maanden toch beter af dan schrijven).
Overigens over de "beste fragment"-wedstrijd:
[..]
Ah oké, dus dan wordt het iets anekdote-achtigs, meer zie ik ook niet voor me bij 2000 woorden. Komt er al bijna een uitslag van de Paul Sebes-wedstrijd?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:41 schreef Biancavia het volgende:
Jawel, het gaat bij Write Now wel om kortverhalen.
Hij twitterde 14 februari, op de site stond medio februari. Dus een dezer dagen...quote:Op woensdag 15 februari 2012 02:32 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ah oké, dus dan wordt het iets anekdote-achtigs, meer zie ik ook niet voor me bij 2000 woorden. Komt er al bijna een uitslag van de Paul Sebes-wedstrijd?
Leuk, ik verheug me eropquote:Op woensdag 15 februari 2012 09:09 schreef wonderer het volgende:
Ik vind 2000 woorden prima voor een kortverhaal.
En nog niks van Sebes dus? Damn. Ik ga niet winnen maar ik hoop wel dat ie wat ziet in mijn fragment en mijn boek wil lezen... Ik zat gister aan het hoofdstuk te werken dat ik heb opgestuurd en ik vond het nog steeds best tof, dus ik sta wel achter mijn inzending.
Nadine, hij komt denk ik ergens volgende week jouw kant op, als het zo doorgaat (geen internet thuis doet wonderen voor mijn productiviteit).
Misschien heb je wat aan de site van Ton Rozeman voor tips. http://www.korteverhalenschrijven.nl/ Het is bij een kort verhaal belangrijk dat je leert kaderen. Alles wat niet direct bijdraagt aan het verhaal laat je er ook buiten. In het verlengde hiervan: een kort verhaal begint om tien voor twaalf en eindigt om vijf over twaalf. En zorg ervoor dat het einde teruggrijpt op het begin. Zo maak je het verhaal rond.quote:Op woensdag 15 februari 2012 11:29 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Ik vind nog steeds 2000 woorden aan de korte kant, maar goed eerst maar rustig kijken of er überhaupt iets uit mijn pen wilt komen voordat ik me om die limiet druk ga maken. Ik heb wel al een korte startscene ter introductie van het karakter bedacht, maar nog geen enkel plot. Stom natuurlijk, want wie weet vereist het plot wel dat ik een heel ander karakter gebruik, maar zo hoop ik wel mijn brein te kickstarten.
Nadine, gewoon rustig aan doen, dan breekt het lijntje niet.Veel succes en vooral plezier de komende maanden.
Wat ben je toch een aartsluie lamzak, JAM.quote:Op woensdag 15 februari 2012 11:42 schreef JAM het volgende:
Kan iemand even een toneelstuk voor me schrijven?
In het geheel niet! Het produceren van een stuk is zowaar nog veel meer werk dan het schrijven ervan. Kijk eens wat daar allemaal wel bij komt kijken! Om dan zelf ook nog het stuk te schrijven; nee, daar heb ik geen zin meer in. Dus; als iemand iets in de aanbieding heeft, gaarne!quote:Op woensdag 15 februari 2012 11:59 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Wat ben je toch een aartsluie lamzak, JAM.
Bedankt voor de tips en ik ga de site even doorlezen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 11:58 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Misschien heb je wat aan de site van Ton Rozeman voor tips. http://www.korteverhalenschrijven.nl/ Het is bij een kort verhaal belangrijk dat je leert kaderen. Alles wat niet direct bijdraagt aan het verhaal laat je er ook buiten. In het verlengde hiervan: een kort verhaal begint om tien voor twaalf en eindigt om vijf over twaalf. En zorg ervoor dat het einde teruggrijpt op het begin. Zo maak je het verhaal rond.
Excuses! Als je het zo stelt, begrijp ik het. Ik kan je er niet bij helpen verder.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:00 schreef JAM het volgende:
[..]
In het geheel niet! Het produceren van een stuk is zowaar nog veel meer werk dan het schrijven ervan. Kijk eens wat daar allemaal wel bij komt kijken! Om dan zelf ook nog het stuk te schrijven; nee, daar heb ik geen zin meer in. Dus; als iemand iets in de aanbieding heeft, gaarne!
Dat boek had ik dus gewonnen met de Kerstverhalenwedstrijd en ik heb het vorige week doorgelezen, dus vandaar dat ik zo wijsneuzerig doe.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:01 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Bedankt voor de tips en ik ga de site even doorlezen.
Edit: en zijn boek besteld.![]()
Spannend.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 20:16 schreef Biancavia het volgende:
Sebes twittert dat maandag de uitslag komt. Er zijn veel inzendingen binnengekomen, ze hebben er nog vier over.
Ik hoop het ookquote:Op vrijdag 17 februari 2012 20:25 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Spannend.
Ik hoop dat de winnaar iemand van ons is, al gun ik het natuurlijk iedereen.
Nouja, kans van 4% ongeveer dat je nog meedingtquote:Op vrijdag 17 februari 2012 20:57 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik hoop het ook.
En dan natuurlijk vooral dat ik het zelf ben, maar die kans lijkt me erg klein met zo veel inzendingen.
Waarom wil je dan een ander einde?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:46 schreef wonderer het volgende:
Ik ben op een nieuw (extended) einde aan het broeden. Best lastig als je het eigenlijke einde best ok vond
Oh, zo. Ik dacht dat je een compleet ander einde wilde gaan schrijven.quote:Op zondag 19 februari 2012 16:57 schreef wonderer het volgende:
Volgens mijn proeflezer te abrupt. Maar ik heb het weer aangepast, het klopte gewoon zoals het was. Heb er alleen nog een zinnetje bijgeschreven om de druk wat op te voeren.
Overigens heeft Nadine nu mail... *peentjes zweet*
De afgelopen week heb ik mijn einde ook herschrevenquote:Op zondag 19 februari 2012 22:03 schreef Biancavia het volgende:
Oh, zo. Ik dacht dat je een compleet ander einde wilde gaan schrijven.
Spannend weer, een volgende proeflezer.![]()
Ja, ik krijg een leesrapport. Morgen of woensdag, maar intussen werk ik zelf ook nog aan de allerlaatste details. Veel werk!quote:Nadine, verwacht je van Sebes ook nog opmerkingen en aanpassingen?
En veel plezier met proeflezen!![]()
twitter:PaulSebes twitterde op donderdag 23-02-2012 om 12:22:43En de winnaar van onze twitterverhalenwedstrijd (de prijs: een close reading en een cursusplek bij ons) is K. Berkvens !! Nummer twee is... reageer retweet
Iemand hier prijs / vermelding? Ik sta er helaas ook niet tussen.twitter:PaulSebes twitterde op donderdag 23-02-2012 om 12:24:18Nummer 2 (gesigneerd exemplaar van BESTSELLER) is...Atie Vogelenzang! Eervolle vermeldingen voor Nelle Boer, Eva Kelder en Annelies v Beest. reageer retweet
Close reading is altijd mooi meegenomen, natuurlijk.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:04 schreef Biancavia het volgende:
Helaasch!
Atie Vogelenzang is de helft van Tupla Mourits. Ik begrijp niet waarom je dan nog aan zo'n wedstrijd meedoet.
Nee, dat niet. Het enige wat ik me dan kan bedenken is dat ze met een heel ander soort manuscript daaraan heeft meegedaan, een roman bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:07 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Beetje vreemd inderdaad. Was sowieso niet een vereiste dat je nog niets gepubliceerd had?
Ja, dat kan ik uit ervaring beamenquote:Op donderdag 23 februari 2012 20:14 schreef wonderer het volgende:
Close reading is altijd mooi meegenomen, natuurlijk.
Jammer dat geen van jullie gewonnen heeft. Ik neem jouw manuscript mee naar Zwitserland, dan komt het ook eens buitenquote:Helaas. Nou ja, als ie straks mijn manuscript maar accepteert
Ik ben mijn oude fanfiction eens aan het herschrijven. Dat hangt samen met de opleving (en updates na 5 jaar stilstand) van de fansite waar ik die fanfcition voor schreef. Ik las die verhalen laatst en zag zelf al heel wat fouten in het gebruikte Engels... zo heb ik de neiging om alle samenstellingen ook in het Engels aan elkaar te schrijvenquote:Op donderdag 1 maart 2012 16:32 schreef wonderer het volgende:
Ik heb de afgelopen weken vooral fanfiction geschreven. Ook wel es leuk maar op zich "nutteloos" natuurlijk.
Van 1998 t/m 2004 heb ik zo'n 48 nieuwe 'afleveringen' van een populaire serie geschreven die al lang gestopt is. Dat vond ik destijds leuk, en nu stiekem ook nog wel. Maar na al die jaren vond ik het wel tijd om die verhalen eens te gaan verbeteren. Het is een Amerikaanse serie, en mijn verhalen schijnen volgens Amerikanen nogal eurocentrisch te zijnquote:Op donderdag 1 maart 2012 22:11 schreef Frith het volgende:
Waarom ineens iedereen aan de fanfiction?
Vampiermusical met muziek van Jim Steinman (Meat Loaf, Bonnie Tyler).quote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:26 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die ken ik inderdaad niet.
Mijn fanfics gaan over Full House.
Uit het commentaar dat ik krijg, blijkt dat het bij veel mensen aardig het gevoel van de serie lijkt op te roepen.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:30 schreef wonderer het volgende:
[..]
Vampiermusical met muziek van Jim Steinman (Meat Loaf, Bonnie Tyler).
Full House ken ik wel... Lukt het jou dan ook om die humor en zo erin te leggen? Hoe lang is een aflevering die je zelf hebt geschreven gemiddeld?
Een goede ervaring is het zeker, door binnen de kaders die anderen al hebben bedacht te blijven. Alleen is Amerika toch iets conservatiever dan ik ben, wat wel blijkt uit het feit dat sommige gedachten en handelingen volgens sommigen niet helemaal in de serie passen. Maar dat is dan wel weer een goede ervaring bij het herschrijven, om nog meer in te leven in de cultuur van de personages.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 10:17 schreef wonderer het volgende:
Dat valt nog best wel mee, eigenlijk. Maar ze zijn natuurlijk ook maar 25 minuten of zo. Wel grappig. En het is hoe dan ook goede ervaring opdoen.
Dat probleem ondervind ik ook inderdaad nu ik sinds een halfjaartje pretendeer een tweetallige blog te hebben. Schrijven in het Nederlands gaat prima, maar ik zie er van tevoren al zo tegen op het te vertalen dat ik dan al überhaupt niet aan de Nederlandse versie begin, en er zo dus telkens radiostilte ontstaat. Inmiddels experimenteer ik sinds een stuk of twee posts met juist het schrijven in het Engels en dan vertalen naar het Nederlands. Gaat stuk sneller, ik zie er minder tegenop en de kwaliteit van de Engelse versie gaat flink omhoog. De kwaliteit van de Nederlandse versie gaat wel wat naar beneden helaas, heb ik het gevoel.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:21 schreef wonderer het volgende:
Mijn Engels is verrassend goed, eigenlijk. Als ik direct in het Engels schrijf, tenminste. Mijn Nederlandse verhalen vertalen gaat niet zo geweldig. Maar ik loop eigenlijk zelden tegen problemen aan tijdens het schrijven (dat ik een woord niet kan vinden of zo) en dat helpt de flow echt heel erg.
Nu ineens wel ja.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 10:46 schreef DaMart het volgende:
Deze discussie zou bijna een eigen fanfictietopic waard zijn, volgens mij.
Hier staan 3 van mijn fanfics (er stonden er ooit meer, maar toen mochten scripts ineens niet meer en in die vorm goot ik mijn fanfics. Deze drie zijn door de controle geglipt, denk ikquote:Op vrijdag 2 maart 2012 19:36 schreef Frith het volgende:
[..]
Nu ineens wel ja.
Maar kunnen we ook links krijgen naar geschreven fanfiction? Ik ben zelf wel benieuwd naar het Engels van andere mensen, aangezien ik zelf heb ondervonden nogal 'toondoof' te zijn in het Engels. (naar eigen mening dan toch)
quote:Na lezing van uw manuscript is de redactie helaas van oordeel dat het niet in aanmerking komt voor publicatie bij onze uitgeverij.
Thanksquote:
Aan zo'n mail heb je zo weinig; je zou natuurlijk graag willen weten waaróm het niet in hun fonds past. Dus ja, ik zou het naar Sebes sturen, gewoon proberen. Paar hoofdstukken sturen, synopsis erbij, en heel goed nadenken over die eerste hoofdstukken: alle bijzaken en uitwijdingen schrappen en meteen recht op je doel af => de lezer bij zijn lurven grijpenquote:Ondertussen kreeg ik van hun collega's van de Boekerij vandaag deze mail:
[..]![]()
Dan maar, na er zelf uiteraard nog een keer grondig doorheen te zijn geweest, naar Sebes sturen?
Prachtige intrigerende omslag! Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 8 maart 2012 23:01 schreef Nadine26 het volgende:
![]()
![]()
http://brochures.meulenho(...)off-introductie.html
Jij schrijft toch fantasy? Volgens mij hebben zij (Meulenhoff dan) alleen vertaalde fantasy in hun fonds.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:45 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Ik zie nu trouwens pas dat ik in de afwijsmail aangesproken word met "mevrouw"
Stom, zo'n fout. Geeft mij niet echt het gevoel alsof ze uitgebreid hun tijd voor me hebben genomen.
Aankomende april komt er anders wel een Nederlandse fantasydebutant uit bij de Boekerij: Sophie Lucas. Dus ze geven niet alleen maar vertaald werk uit.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:13 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Jij schrijft toch fantasy? Volgens mij hebben zij (Meulenhoff dan) alleen vertaalde fantasy in hun fonds.
Zit er toevallig een vrouwelijke hoofdpersoon in je manuscript?
http://www.dromen-demonen.nl/Schrijfwedstrijd/index.html
Dat is wel een positief bericht! Altijd mooi als een uitgeverij zijn fonds uitbreidt met oorspronkelijk Nederlands werk.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:24 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Aankomende april komt er anders wel een Nederlandse fantasydebutant uit bij de Boekerij: Sophie Lucas. Dus ze geven niet alleen maar vertaald werk uit.
Succes!quote:Heel erg bedankt voor je link. Ik had hem wel al voorbij zien komen maar was hem toen helaas weer vergeten. Een van mijn vier hoofdpersonages is gelukkig inderdaad vrouwelijk, dus dat komt goed uit. Mocht Sebes hem afwijzen dan zal ik hem als inzending bij die wedstrijd doen, dank je.
Ik probeer nu een engelstalig blog te onderhouden en ik loop gewoon constant tegen een te lage woordenschat en vooral zinconstructie aan. In het Nederlands is het herschrijven van zinnen om beter te lopen geen enkel probleem en zou ik (weliswaar met een beter dieet dan mijn huidige, maar dat terzijde) het gewoon naar een goed lopend verhaal herschrijven. Maar in het engels is het heel wat anders.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 12:43 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Dat probleem ondervind ik ook inderdaad nu ik sinds een halfjaartje pretendeer een tweetallige blog te hebben. Schrijven in het Nederlands gaat prima, maar ik zie er van tevoren al zo tegen op het te vertalen dat ik dan al überhaupt niet aan de Nederlandse versie begin, en er zo dus telkens radiostilte ontstaat. Inmiddels experimenteer ik sinds een stuk of twee posts met juist het schrijven in het Engels en dan vertalen naar het Nederlands. Gaat stuk sneller, ik zie er minder tegenop en de kwaliteit van de Engelse versie gaat flink omhoog. De kwaliteit van de Nederlandse versie gaat wel wat naar beneden helaas, heb ik het gevoel.
dat scheelt inderdaad wel een hoop, ik spreek het hoogstens incidenteel. En dan ook niet tegen native speakers.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:41 schreef wonderer het volgende:
Ja, en wonderer heeft ook zes jaar alleen maar Engels gesproken, dat helpt ookIn het Nederlands zou ik trouwens een heel andere stijl hebben.
Daar heb ik ook nogal last van. Elke poging tot een luchtige snelle blogpost mondt uit in een artikeltje compleet met argumenten en alles van rond de 700-800 woorden.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:38 schreef Frith het volgende:
Daar komt nog eens bij dat ik sowieso geen koetjes en kalfjes schrijver / denker ben. Voor mij is het academisch voor en na, zeg maar.
1536 woorden is het geworden.quote:Hartelijk dank voor je deelname. De deadline van Write Now! is 1 april 2012.
Ja, ik!quote:Op woensdag 28 maart 2012 13:17 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
1536 woorden is het geworden.
Was er hier nou nog iemand anders die meedeed?
Ik ben te oud, geloof ik.quote:Op woensdag 28 maart 2012 13:17 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
1536 woorden is het geworden.
Was er hier nou nog iemand anders die meedeed?
quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:08 schreef Aardappeltaart het volgende:
Zal'k het gewoon insturen, of moet je dan ook gelijk naar de prijsuitreiking komen?
twitter:WriteNow2012 twitterde op vrijdag 30-03-2012 om 15:06:55@gwildorsok Elke inzender krijgt een uitnodiging voor zijn/haar voorronde-uitreiking en daar wordt bekendgemaakt wie de winnaars zijn. reageer retweet
Hoe doe je dat, zo'n tweet posten?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:11 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]twitter:WriteNow2012 twitterde op vrijdag 30-03-2012 om 15:06:55@gwildorsok Elke inzender krijgt een uitnodiging voor zijn/haar voorronde-uitreiking en daar wordt bekendgemaakt wie de winnaars zijn. reageer retweet
Boven het tekstveld zit helemaal aan de rechterkant een icootje van die Twittervogel. Als je daarop klikt kun je een link naar de tweet invoeren.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:00 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Hoe doe je dat, zo'n tweet posten?
Dit gaat nog problematisch worden.twitter:WriteNow2012 twitterde op dinsdag 03-04-2012 om 16:23:05Hoeveel inzendingen zeg je? 1.112!!!!! #WriteNow2012 reageer retweet
90.500 precies momenteel.quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:40 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Dit gaat nog problematisch worden.twitter:WriteNow2012 twitterde op dinsdag 03-04-2012 om 16:23:05Hoeveel inzendingen zeg je? 1.112!!!!! #WriteNow2012 reageer retweet
Hoeveel woorden zit je op, Jebentzelfeenfiets?
Dat tikt al aardig aan, netjes.quote:Op dinsdag 3 april 2012 23:29 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:
[..]
90.500 precies momenteel.
Ik schrijf op A5, dat vind ik zelf heel fijn schrijven, maar dat zal waarschijnlijk nog veranderen natuurlijk. Zit uit mijn hoofd op ongeveer 330-340 bladzijden met dit formaat.
De laatste keer dat ik keek zat ik op 326, maar ik heb ondertussen alweer wat geschreven.quote:Op dinsdag 3 april 2012 23:50 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Dat tikt al aardig aan, netjes.
Als vuistregel kun je aantal woorden gedeeld door 310 of 340 doen (gemiddeld aantal woorden per bladzij), in jouw geval is dat dus tussen de 266 en 291 bladzijdes.
Leuk, en wat goed dat je het niet was vergeten (heb er wat langer over gedaan dan geplandquote:Op zondag 8 april 2012 18:16 schreef Vivi het volgende:
Ah, hier ben je Nadine.
Het boek komt bijna uit!Kan niet wachten om het te lezen!
Freelance journalist, dat wist ik nietquote:Ik ga zelf ook maar eens wat serieuzer aan de slag..door mijn werk als freelance journalist raakt mijn aankomend bestseller (* kuch*) wat ondergesneeuwd. Heb nu bedacht dat mijn protagonist toch maar een vrouw moet worden ipv man, dus moet behoorlijk wat gaan omgooien. Die feestelijke boekpresentatie past nog wel in mijn schema btw.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door summer2bird op 16-04-2012 20:31:30 ]Twiddel
Ik heb haar manuscript voor Reigers vlucht mogen proeflezen (we zitten al jaren samen in een schrijfgroepje) en geloof me, dat debuut is de moeite van het lezen meer dan waard.quote:Aankomende april komt er anders wel een Nederlandse fantasydebutant uit bij de Boekerij: Sophie Lucas. Dus ze geven niet alleen maar vertaald werk uit.
Ik ga het natuurlijk ook zeker halen.quote:Op maandag 16 april 2012 22:56 schreef ChrisHantzen het volgende:
[..]
Ik heb haar manuscript voor Reigers vlucht mogen proeflezen (we zitten al jaren samen in een schrijfgroepje) en geloof me, dat debuut is de moeite van het lezen meer dan waard.
Jij bent lekker bezig zo te zien!quote:
quote:Op maandag 16 april 2012 19:14 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil ooit graag een boek schrijven.
Geen hoogstaand literatuur maar fantasy voor tieners.
Iemand tips?
Hoofdstuk 1, ruwe versie:Waarom zet je bijna elke zin op een nieuwe regel? Begin niet te vaak zinnen met 'ik'.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder komt het een beetje afstandelijk op me over. Misschien doordat je in de verleden tijd schrijft, ik denk dat dit stuk beter tot zijn recht zou komen in de tt. Daarnaast heb je de neiging dingen 'dubbel' te vertellen.
Zie hieronder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, die met de ballen in de bek.
Hij-perspectief in verleden tijd, ik-perspectief in tegenwoordige tijd.quote:Op woensdag 18 april 2012 12:07 schreef Biancavia het volgende:
Misschien doordat je in de verleden tijd schrijft, ik denk dat dit stuk beter tot zijn recht zou komen in de tt.
Succes.quote:Op woensdag 18 april 2012 13:43 schreef summer2bird het volgende:
Bedankt voor het commentaar
Hier kan ik wat mee
En het word mijn eerste boek (hopelijk) dus heb nog totaal geen ervaring.
Nogmaals bedankt!
Misschien kun je het insturen naar een schrijfwedstrijd. Wat is het voor verhaal?quote:Op woensdag 18 april 2012 16:46 schreef Aardappeltaart het volgende:
Georgia, tekengrootte 14, regelafstand 1,15. Zit nu op 14 pagina's met 4000 woorden.
Nog steeds geen idee wat ik met mijn verhaal wil doen als het af is, eigenlijk.
Lastig om er een genre aan te hangen.quote:Op woensdag 18 april 2012 17:08 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Misschien kun je het insturen naar een schrijfwedstrijd. Wat is het voor verhaal?
Klinkt goed, ik heb die beesten toch al nooit vertrouwdquote:Op woensdag 18 april 2012 17:15 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Het gaat over een mysterieuze crash van een onderzeeër in de buurt van Antartica, waardoor twee mannen stranden. Daar ontdekken ze dat de pinguïns de wereld willen slopen.
Zoals Wonderer al zegt moet je lekker doen wat je zelf fijn vindt. Zo vind ik, en volgens mij velen met mij, een seriflettertype (met van die streepjes bij bijvoorbeeld de F, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Serif ) zoals Times New Roman op een scherm niet lekker lezen maar geprint juist wel, en bij een serifloos lettertype zoals Ariel is het juist omgekeerd (op scherm wel lekker, geprint juist niet).quote:Op woensdag 18 april 2012 15:50 schreef Aardappeltaart het volgende:
Misschien een beetje een rare vraag, maar wat zijn normale instellingen (tekengrootte, lettertype) voor een verhaal?
Ik werk op dit moment in Googledocs, omdat dit overal bereikbaar is. Ik zal misschien eens een stukje posten van mijn werk van 4k woorden. Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik ermee wil doen, wat zijn de mogelijkheden? Ik heb het idee dat het niet veel langer dan 100 bladzijdes kan gaan worden.
Om dat gat op te vullen heb je gelukkig novellesquote:Op woensdag 18 april 2012 17:15 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Lastig om er een genre aan te hangen.
''Avontuur, met bepaalde komedie/sciencefiction elementen'' komt wel in de buurt.
Het gaat over een mysterieuze crash van een onderzeeër in de buurt van Antartica, waardoor twee mannen stranden. Daar ontdekken ze dat de pinguïns de wereld willen slopen.
Verhaalconcept klinkt zo kort samengevat misschien nogal absurd en random, maar dat zijn bepaalde onderdelen ervan ook. Denk aan een hoofdstuk over de schepping van de aarde, maar dan anders).
Ik vrees dat het te lang voor een schrijfwedstrijd wordt en te kort voor een boek als ik op dit tempo doorga.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |