abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106956079
Welkom in het Fok!-topic over schrijven! De onderstaande tips gelden niet alleen bij het schrijven van een manuscript, maar kunnen ook bruikbaar zijn bij andere creatieve teksten, zoals korte verhalen, scenario's, toneelstukken enzovoorts.

Tips om te beginnen met schrijven!

1. Schrijf!
Het klinkt zo simpel, maar het is écht waar; de enige manier om te leren schrijven is door het te doen. Bedenk dat je eerste schrijfsels oefeningen zijn, het hoeft niet gelijk perfect. Dat kan ook niet. Elke schrijver herschrijft en schrapt in de eerste versies, ook Stephen King.

2. Lees!
Je kunt niet schrijven als je nooit leest. Lees literatuur en boeken in het genre waarin je wilt schrijven.
Waardoor vind je het ene boek beter dan het andere? Hoe is de ontwikkeling van de personages? Wat is het thema van het boek? Waarom spreekt de schrijfstijl je wel of niet aan?

3. Lees over schrijven
Verdiep je in de materie over personages, conflicten, structuur, perspectief enzovoort.
Aanraders:
Over leven en schrijven - Stephen King
Schrijven: het begin - Pim Wiersinga
Personages, conflict, perspectief - Frans Stuger
De 36 dramatische situaties - Jan Veldman
Bestseller - Paul Sebes (vooral voor de do's en don't bij het insturen van een manuscript)

4. Zoek proeflezers
Iedere schrijver heeft proeflezers, ja, ook Stephen King.
Het is lekker veilig om iemand uit je directe omgeving te kiezen. Zij horen jouw 'stem' in jouw verhaal, zullen het al snel goed vinden en hooguit met milde feedback komen.
Voor echte kritiek zoek je mensen die verder van je af staan. Sluit je aan bij een schrijfgroep of zoek op internet naar gelijkgestemden.
Probeer zelf ook eens een verhaal van een ander te proeflezen. Waardoor loopt het niet lekker? Wat zou je anders doen? Je leert hier ook heel veel van voor je eigen verhalen!

5. Herschrijf
Geen enkele tekst is meteen goed. Iedere schrijver heeft zijn eigen manier om het te doen, maar waar iedereen het over eens is, is dat herschrijven onontbeerlijk is. Enkele veelgehoorde methodes:
* Eerst het hele manuscript schrijven, het daarna enkele weken laten liggen en het vervolgens met een frisse blik herschrijven.
* Elke keer als je het document opent het stuk van de vorige schrijfsessie herlezen en meteen (licht) herschrijven.
* Herschrijven on the go: op het moment dat in je opkomt dat iets anders moet, het meteen aanpassen.
Er is geen goede of foute manier, als je maar kritisch durft te zijn op je eigen werk en de wil hebt om het nóg beter te maken. Aan te raden is om het grove werk digitaal te doen en naar het eind toe een keer het script uit te printen voor een correctie, want op het scherm vallen fouten veel minder op.

Interessante links
Ken Follet legt de basics van het schrijven uit (in het Engels): Masterclass van Ken Follett

De sneeuwvlokmethode, een manier om gestructureerd een roman op te bouwen (in het Engels): http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php

Geweldige site van Ton Rozeman vol met tips voor het schrijven van korte verhalen:
http://www.korteverhalenschrijven.nl/

Site van Schrijven Magazine met een schat aan informatie en een actief forum met een onderdeel waar je korte stukjes (max. 500 woorden) kunt laten proeflezen: www.schrijvenonline.org

Fok!kers aan het schrijven:
Biancavia
DaMart
Cherrylips
Drassss
Armoed
_Arual_
Antidood
Tha_Erik
Bensel
KeizerKuzco
Wolferl
wonderer
Gwywen
p-etr-a
Verbal
Exentric90
Pfenisbaron
ValHallen
Frag_adder
StinkieBinkie
Complexiteit
GeileSoepLepel
najazeg
JAM
BlackLodge
Mishu
Nadine26 (Zie ook: Zelf een 'literaire thriller' schrijven, 2)

[ Bericht 2% gewijzigd door Biancavia op 18-01-2012 19:09:10 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 18 januari 2012 @ 18:26:02 #2
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_106958638
Ik ben helemaal geen boek aan het schrijven!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_106958998
quote:
2s.gif Op woensdag 18 januari 2012 18:26 schreef JAM het volgende:
Ik ben helemaal geen boek aan het schrijven!
Dat staat er toch ook niet? ;( Alleen dat je aan het schrijven bent. :o ;)
En bovendien:

quote:
2s.gif Op maandag 22 augustus 2011 03:03 schreef JAM het volgende:
Goed. Het moest er maar eens van komen. Ik geef 't eens een gooi.
:6
pi_106959171
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2012 18:35 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Dat staat er toch ook niet? ;( Alleen dat je aan het schrijven bent. :o ;)
En bovendien:

[..]

:6
Misschien was het een slechte worp van JAM ;).
  woensdag 18 januari 2012 @ 18:46:27 #5
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_106959424
Als het alleen om schrijven gaat, dan ben ik ook bezig. :P
  woensdag 18 januari 2012 @ 19:15:09 #6
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_106960558
Ik weet maar niet of die tien pagina's van Sebes uit het manuscript moet komen dat je daarna voor die close reading wil opsturen, of dat het echt je beste tien pagina's ooit moeten zijn.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 18 januari 2012 @ 19:26:46 #7
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_106960959
Joechei, mijn research heeft inmiddels genoeg vlees om de botten om lekker aan de draft van mijn volgende manuscript te gaan schrijven.
Een paranormale thriller. Zijn er hier meer die iets dergelijks schrijven?
pi_106961750
quote:
14s.gif Op woensdag 18 januari 2012 19:26 schreef ChrisHantzen het volgende:
Joechei, mijn research heeft inmiddels genoeg vlees om de botten om lekker aan de draft van mijn volgende manuscript te gaan schrijven.
Ha, lekker, al die research achter je kiezen. :)

"Iets dergelijks", als je het heel vaag houdt wel ja.
Ik noem 't zelf voorlopig randfantasy waar ik mee bezig ben.
Wat ik vooral moeilijk vind is om niet te zeer met de huidige vampieren/dark romance-hype mee te gaan, maar lijk er op de een of andere manier niet aan te ontkomen.

Ik ben ook bezig aan een paar Parelz-verhalen (ik werk altijd aan meerdere projecten tegelijk), omdat ik met nog één of twee verhalen erbij m'n eigen bundel vol heb. :)

Het liefst zou ik nog eens een Roald Dahl-achtig verhaal schrijven dat ongeveer zo begint: "Jack had een plan dat niet kon mislukken".
Ik zit al een tijdje te broeden op een idee. Veel korte verhalen van Dahl en Gaiman gelezen de laatste tijd, ter inspi.
pi_106962106
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 19:15 schreef wonderer het volgende:
Ik weet maar niet of die tien pagina's van Sebes uit het manuscript moet komen dat je daarna voor die close reading wil opsturen, of dat het echt je beste tien pagina's ooit moeten zijn.
Ik had het zo begrepen dat ze die tien pagina's die je opstuurt gaan 'close readen'.
pi_106962389
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2012 19:55 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ik had het zo begrepen dat ze die tien pagina's die je opstuurt gaan 'close readen'.
Ik word er eerlijk gezegd niet echt wijs uit, en ik kan ook niets vinden op hun website. Is het een interessante wedstrijd om (zo laat nog) aan mee te doen?

Overigens; geldt die 10 max pagina's voor standaard instellingen of bij een regelafstand van 1.5? Vanwege dit soort onzekerheden heb ik een hekel aan wedstrijden (of uberhaupt iets) zonder duidelijke richtlijnen ;(

[ Bericht 19% gewijzigd door GeileSoeplepel op 18-01-2012 20:08:11 ]
  woensdag 18 januari 2012 @ 20:11:24 #11
71919 wonderer
pi_106962882
quote:
14s.gif Op woensdag 18 januari 2012 19:26 schreef ChrisHantzen het volgende:
Niet paranormaal, wel een thriller. Psychologische thriller, denk ik, als ik het per se moet onderverdelen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  woensdag 18 januari 2012 @ 20:12:42 #12
71919 wonderer
pi_106962947
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2012 19:55 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ik dacht juist dat ze je een close reading aanbieden als je wint en hun interesse dus gewekt hebt...
pi_106963069
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 20:12 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik dacht juist dat ze je een close reading aanbieden als je wint en hun interesse dus gewekt hebt...
Gebaseerd op die enkele tweet zou ik ook zeggen dat hetgeen je opstuurt niet per se hetgeen is waar je die hypothetische closereading voor wint.
  woensdag 18 januari 2012 @ 20:38:07 #14
71919 wonderer
pi_106964174
Ja he...? Dus nu moet ik uit 500000 woorden de beste tien pagina's zien te vinden waarmee ik ga winnen :')
pi_106965053
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 20:15 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Gebaseerd op die enkele tweet zou ik ook zeggen dat hetgeen je opstuurt niet per se hetgeen is waar je die hypothetische closereading voor wint.
Oké, dat zou kunnen. Zo had ik het nog niet eens bekeken.
pi_106965095
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 20:38 schreef wonderer het volgende:
Ja he...? Dus nu moet ik uit 500000 woorden de beste tien pagina's zien te vinden waarmee ik ga winnen :')
Maar, is het nou 1.0 regelafstand of 1.5? :')
  woensdag 18 januari 2012 @ 21:00:24 #17
71919 wonderer
pi_106965154
Al sla je me dood.
pi_106965164
Ik zou het op 1,5 zetten.
pi_106965379
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2012 21:00 schreef Biancavia het volgende:
Ik zou het op 1,5 zetten.
Betekent nog minder pagina's dus ;(
Morgen maar iets uitzoeken dan.
  Moderator woensdag 18 januari 2012 @ 22:35:28 #20
42184 crew  DaMart
pi_106969912
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 20:15 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Zo begrijp ik het ook :).

Toch maar eens kijken wat ik kan insturen nog.
pi_106970790
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 22:35 schreef DaMart het volgende:

[..]

Zo begrijp ik het ook :).

Toch maar eens kijken wat ik kan insturen nog.
Ben jij jarig trouwens? :D
* GeileSoeplepel kijkt naar je avatar
  Moderator woensdag 18 januari 2012 @ 22:54:00 #22
42184 crew  DaMart
pi_106970859
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 22:52 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Ben jij jarig trouwens? :D
* GeileSoeplepel kijkt naar je avatar
Ja, maar geen verjaardagscadeau van de uitgever :P.
pi_106970982
quote:
12s.gif Op woensdag 18 januari 2012 22:54 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ja, maar geen verjaardagscadeau van de uitgever :P.
Wel een gefeliciteerd van ons dan *O*
pi_106971038
Toch gefeliciteerd, DaMart!

Ik heb een stuk herschreven voor Sebes. Het komt uit een manuscript dat ik nog maar in de beginfase heb en ik heb zitten twijfelen, maar ik ben er nu wel tevreden over en ga het morgen insturen. Ik vraag me alleen af of ze een synopsis van het hele verhaal erbij zouden willen. Ik ga er maar niet van uit, want die krijg ik nooit op tijd af...

En ik heb regelafstand op 1,15 staan, anders worden het 11 pagina's. :')

[ Bericht 9% gewijzigd door Biancavia op 18-01-2012 23:06:35 ]
  Moderator woensdag 18 januari 2012 @ 23:01:47 #25
42184 crew  DaMart
pi_106971249
Dank!

Ik ga nu nog maar een mail versturen naar die uitgever, ze kunnen me hooguit ongeduldig vinden na 4,5 maand :P.
pi_106976179
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 19:15 schreef wonderer het volgende:
Ik ben geloof ik de enige, maar de beste manier om deze wedstrijd te winnen lijkt me: een goed begin van een potentieel (nieuw) boek. Daar zal hij wel naar op zoek zijn. Agenten zoeken niet zozeer auteurs, ze zoeken hoofdzakelijk boeken, want daarmee kunnen ze snel zaken doen. Dus DAT boek moet je onder de aandacht brengen.
En dan winnen :+
pi_106981196
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 00:56 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ik ben geloof ik de enige, maar de beste manier om deze wedstrijd te winnen lijkt me: een goed begin van een potentieel (nieuw) boek. Daar zal hij wel naar op zoek zijn. Agenten zoeken niet zozeer auteurs, ze zoeken hoofdzakelijk boeken, want daarmee kunnen ze snel zaken doen. Dus DAT boek moet je onder de aandacht brengen.
Dat idee heb ik ook. Vandaar dat ik nu ook zit te twijfelen of ik wel of niet een synopsis mee zal sturen.
  donderdag 19 januari 2012 @ 11:05:01 #28
71919 wonderer
pi_106982127
quote:
7s.gif Op donderdag 19 januari 2012 10:23 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Dat idee heb ik ook. Vandaar dat ik nu ook zit te twijfelen of ik wel of niet een synopsis mee zal sturen.
Synopsis erbij mag, heb ik gevraagd op Facebook.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 00:56 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ik ga hoofdstuk zeven doen, daar komt het meeste in terug van het hele verhaal namelijk. Plus een synopsis.
pi_106982206
En moet het voor 20 januari of mag je het morgen ook nog insturen?
  donderdag 19 januari 2012 @ 11:11:28 #30
71919 wonderer
pi_106982280
Ja, dat weet ik niet, maar ik stuur het vandaag ;)
pi_106982849
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 11:11 schreef wonderer het volgende:
Ja, dat weet ik niet, maar ik stuur het vandaag ;)
Spannend :o c_/

Wonderer, Biancavia, DaMart en Soeplepel doen dus allemaal mee? Jammer dat ik het niet eerder wist, ik was gisteren nog op kantoor bij Paul S. en ik denk dat hij het wel leuk had gevonden om te horen dat zijn wedstrijd zo populair is :Y Slimme zet, ook: hij kan naar hartelust hengelen in een vijver vol nieuwe auteurs. Win-win situatie. Ik hoop dat jullie allemaal winnen, en dit lijkt me een wedstrijd die in het mooiste geval best vier of zelfs tien winnaars op kan leveren, want een goede schrijver laten ze vast niet lopen.

Wanneer is de uitslag?
pi_106982996
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 11:30 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Wonderer, Biancavia, DaMart en Soeplepel doen dus allemaal mee? Jammer dat ik het niet eerder wist, ik was gisteren nog op kantoor bij Paul S. en ik denk dat hij het wel leuk had gevonden om te horen dat zijn wedstrijd zo populair is :Y Slimme zet, ook: hij kan naar hartelust hengelen in een vijver vol nieuwe auteurs. Win-win situatie. Ik hoop dat jullie allemaal winnen, en dit lijkt me een wedstrijd die in het mooiste geval best vier of zelfs tien winnaars op kan leveren, want een goede schrijver laten ze vast niet lopen.

Wanneer is de uitslag?
Ik doe mee ja, niet geschoten is altijd mis natuurlijk dus wie weet :)
Het feit dat je een synopsis mee mag sturen verandert het een beetje, maar ik denk dat ik hoofdstuk 8 van mijn manuscript opstuur. Dat is mijn eigen favoriete hoofdstuk, heeft vrij weinig met het plot te maken, bevat een van mijn favoriete karakters op zijn beste manieren en daar zit zowel spannende stukken als goede dialogen als goede beschrijvingen (mijn sterke punt) in. Een goed "beetje van alles" hoofdstuk waar geen kennis van het plot voor nodig is dus. :)
pi_106983565
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 11:35 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Ik doe mee ja, niet geschoten is altijd mis natuurlijk dus wie weet :)
Het feit dat je een synopsis mee mag sturen verandert het een beetje, maar ik denk dat ik hoofdstuk 8 van mijn manuscript opstuur. Dat is mijn eigen favoriete hoofdstuk, heeft vrij weinig met het plot te maken, bevat een van mijn favoriete karakters op zijn beste manieren en daar zit zowel spannende stukken als goede dialogen als goede beschrijvingen (mijn sterke punt) in. :)
Zelf zou ik altijd kiezen voor het eerste hoofdstuk (introductie). Dat is wel het moeilijkste deel, maar daarom juist: als je kunt laten zien dat je de lezer snel kunt boeien, heb je de helft al gewonnen. In de introductie zet je de lijnen uit en stel je het thema vast, zodat een bijgeleverde synopsis eigenlijk overbodig is. Het is bovendien de manier waarop je zelf (als lezer, bedoel ik) een boek beoordeelt: als je vanaf de eerste pagina het verhaal in wordt getrokken, leg je het niet meer neer. Zo oordelen jury's ook. Maar toegegeven: als je er een synopsis bij doet, kun je elk hoofdstuk sturen. Ik zou er alleen wel van uit gaan dat die synopsis pas in tweede instantie wordt gelezen - eerst moet het fragment overtuigen (en vooral: volkomen helder zijn, en dat lijkt me met een tussenhoofdstuk best ingewikkeld, omdat het onvermijdelijk is dat de lezer cruciale informatie mist, in jouw geval: de eerste zeven hoofdstukken).
  donderdag 19 januari 2012 @ 12:07:12 #34
71919 wonderer
pi_106984077
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 11:53 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Zelf zou ik altijd kiezen voor het eerste hoofdstuk (introductie). Dat is wel het moeilijkste deel, maar daarom juist: als je kunt laten zien dat je de lezer snel kunt boeien, heb je de helft al gewonnen. In de introductie zet je de lijnen uit en stel je het thema vast, zodat een bijgeleverde synopsis eigenlijk overbodig is. Het is bovendien de manier waarop je zelf (als lezer, bedoel ik) een boek beoordeelt: als je vanaf de eerste pagina het verhaal in wordt getrokken, leg je het niet meer neer. Zo oordelen jury's ook. Maar toegegeven: als je er een synopsis bij doet, kun je elk hoofdstuk sturen. Ik zou er alleen wel van uit gaan dat die synopsis pas in tweede instantie wordt gelezen - eerst moet het fragment overtuigen (en vooral: volkomen helder zijn, en dat lijkt me met een tussenhoofdstuk best ingewikkeld, omdat het onvermijdelijk is dat de lezer cruciale informatie mist, in jouw geval: de eerste zeven hoofdstukken).
Ik weet het niet. Ik denk niet dat mijn eerste tien pagina's echt heel representatief zijn. Het is voor mij toch wel alle pionnen op hun plek staan en zeker voor een thriller begint de spanning pas later echt op te lopen, een snapshot van een schaakpartij is halverwege ook leuker om te zien.

Voor een lezer om te besluiten of mijn verhaal het lezen waard is, zijn de eerste pagina's wel okee, volgens mij. Dat geeft wel het "hoe gaat het verder?"-idee, maar ik weet echt niet of dat dezelfde manier van beoordelen is als voor een agent/uitgever.

Dus ik hou het toch op hoofdstuk zeven, plus synopsis, plus een stukje "dit is het genre, ik heb al boeken uitgegeven en het is 75000 woorden" ;)
pi_106986287
Interessant bericht van Sebes, ik kan wel eens wat insturen
pi_106989740
Zo, mijn inzending is opgestuurd. :)
Ben uiteindelijk toch, ondanks gegronde argumenten van Nadine, voor het eerder genoemde tussenhoofdstuk gegaan, wat ik wel met zo'n 40% heb ingekort. Het fragment is 3782 woorden geworden en de meegestuurde synopsis is 910 woorden.

Veel succes iedereen :)
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:43:45 #37
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_106995620
Succes iedereen die meedoet!
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_107001686
Ik heb ingestuurd.

En ik was vandaag op het Boekenfestijn in Rotterdam en daar kwam ik Nadine tegen! Boekenfestijn
  Moderator donderdag 19 januari 2012 @ 22:51:24 #39
42184 crew  DaMart
pi_107010788
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 11:30 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Wanneer is de uitslag?
Als ik morgen nog kan insturen, dan doe ik misschien ook nog mee. Ik ben er vandaag niet meer aan toegekomen om een tekst uit te zoeken :@.
pi_107013110
Ja, wat IS de deadline? Ik heb nog geen tijd om te herschrijven, misschien morgen of anders overmorgen.

quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2012 16:29 schreef broer het volgende:
Voor de liefhebbers:
PaulSebes twitterde op woensdag 18-01-2012 om 16:21:13 Wedstrijd: Nog 3 dagen voor STUUR JE BESTE HOOFDSTUK/FRAGMENT/VERHAAL VAN MAX. 10 BLZ NAAR OFFICE@SEBES.NL en win een close-reading door ons reageer retweet
  Moderator donderdag 19 januari 2012 @ 23:43:47 #41
42184 crew  DaMart
pi_107013331
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:39 schreef Complexiteit het volgende:
Ja, wat IS de deadline? Ik heb nog geen tijd om te herschrijven, misschien morgen of anders overmorgen.

[..]

Als hij op de 18e tweet dat het nog 3 dagen is, dan zou je denken dat je tot en met de 21e kunt meedoen, maar een eerdere tweet hierover zegt wat anders:

PaulSebes twitterde op woensdag 04-01-2012 om 13:43:02 WEDSTRIJD: stuur voor 20-1 je beste verhaal/hoofdstuk/fragment van max. 10 blz naar office@sebes.nl en win n close-reading van ons. RT mag! reageer retweet
pi_107013891
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:43 schreef DaMart het volgende:

[..]

Als hij op de 18e tweet dat het nog 3 dagen is, dan zou je denken dat je tot en met de 21e kunt meedoen, maar een eerdere tweet hierover zegt wat anders:

PaulSebes twitterde op woensdag 04-01-2012 om 13:43:02 WEDSTRIJD: stuur voor 20-1 je beste verhaal/hoofdstuk/fragment van max. 10 blz naar office@sebes.nl en win n close-reading van ons. RT mag! reageer retweet
Verder blijft ook het door elkaar gebruiken van "voor" en "tot en met" tegenwoordig overal erg fijn :{
voor 20-1 betekent immers dat je nu maximaal nog 5 minuten hebt, in plaats van nog 24 uur en 5 minuten.
pi_107020577
Ja, dat vond ik dus ook vaag, voor de zekerheid gewoon gisteren ingestuurd.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 10:26:38 #44
71919 wonderer
pi_107021255
Ik ook. Dus nu maar afwachten...
  vrijdag 20 januari 2012 @ 11:30:18 #45
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_107022868
Ik ga ervan uit dat die deadline niet zo strak is. Als je op 22 januari een briljant stuk instuurt, laat hij het echt niet lopen, hoor. Maak je geen zorgen.
  Moderator vrijdag 20 januari 2012 @ 13:00:04 #46
42184 crew  DaMart
pi_107025517
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 23:01 schreef DaMart het volgende:
Dank!

Ik ga nu nog maar een mail versturen naar die uitgever, ze kunnen me hooguit ongeduldig vinden na 4,5 maand :P.
Toeval of niet, maar 2 dagen later is de afwijzing binnen -O- :').
pi_107026210
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:00 schreef DaMart het volgende:

[..]

:{

Klote zeg ;(
pi_107026435
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 11:30 schreef broer het volgende:
Ik ga ervan uit dat die deadline niet zo strak is. Als je op 22 januari een briljant stuk instuurt, laat hij het echt niet lopen, hoor. Maak je geen zorgen.
Doorgaans zijn bij verhalenwedstrijden deadlines tot op de seconde strak.

quote:
11s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:00 schreef DaMart het volgende:

[..]

:'( Da's echt rot.
  Moderator vrijdag 20 januari 2012 @ 14:05:01 #49
42184 crew  DaMart
pi_107027638
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:22 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Klote zeg ;(
Ach, de kans op een afwijzing is groter dan dat de uitgever de ware potentie van het verhaal wel ziet he :P.

En ik stuur straks denk ik gewoon de eerste 10 pagina's van dat manuscript naar Sebes. De 18e tweette hij dat deelname nog drie dagen mogelijk was, dus dan valt vandaag zeker nog onder die drie dagen :Y.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 16:06:58 #50
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_107032482
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:30 schreef Biancavia het volgende:
Doorgaans zijn bij verhalenwedstrijden deadlines tot op de seconde strak.
Dat geloof ik onmiddellijk. Ik denk alleen dat dit geen echte wedstrijd is.
pi_107032861
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 16:06 schreef broer het volgende:

[..]

Dat geloof ik onmiddellijk. Ik denk alleen dat dit geen echte wedstrijd is.
Dan heeft dat woord in kapitalen waar Sebes zijn tweet mee begon mij zeker op het verkeerde been gezet.
pi_107034230
Hm, ik stuur vandaag nog wel iets in. Een kort verhaal.

Hij zegt immers "je beste verhaal/hoofdstuk/fragment van max. 10 blz", en dat verhaal is het beste dat ik heb. Het eerste hoofdstuk van m'n manuscript is 1000x onafgewerkter, en dus kansloos.

[ Bericht 39% gewijzigd door Complexiteit op 20-01-2012 17:01:55 ]
pi_107034642
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:26 schreef wonderer het volgende:
Ik ook. Dus nu maar afwachten...
Onze kansen zijn ineens ernstig afgenomen. L. (van de Franse naaktslakken) heeft ook iets ingestuurd. En zij won twee jaar terug een verhalenwedstrijd waarbij de jury uit Sebes bestond. ;)
  vrijdag 20 januari 2012 @ 17:31:30 #54
71919 wonderer
pi_107035462
Niks d'rvan :P Wij zijn OOK goed.
  Moderator vrijdag 20 januari 2012 @ 19:25:39 #55
42184 crew  DaMart
pi_107039086
Volgens mij ben ik te laat nu :').

PaulSebes twitterde op vrijdag 20-01-2012 om 19:18:47 Alle 100-en inzenders van onze schrijfwedstrijd veel dank! 14 feb maken we winnaar bekend via twitter, Facebook en Linkedin. reageer retweet
pi_107039716
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 19:25 schreef DaMart het volgende:

PaulSebes twitterde op vrijdag 20-01-2012 om 19:18:47 Alle 100-en inzenders van onze schrijfwedstrijd veel dank! 14 feb maken we winnaar bekend via twitter, Facebook en Linkedin. reageer retweet
:{ stom zeg, dat krijg je van die vage deadlines.

Ik zou gewoon nog insturen, wie weet, mits je het voor middernacht doet.
pi_107040539
Honderden? :o
pi_107041902
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 19:25 schreef DaMart het volgende:

Ik refereer gewoon aan zijn twitterbericht van woensdag. Nee heb je...
  Moderator vrijdag 20 januari 2012 @ 20:57:04 #59
42184 crew  DaMart
pi_107043509
En mijn inzending is verstuurd! Er zijn immers pas 2 dagen verstreken sinds woensdag :P.

Ik heb overigens iets anders ingezonden dan ik eerst van plan was. Ik wilde eerst het verhaal waarvoor ik vandaag de afwijzing heb ontvangen, insturen, maar ik heb toch gekozen voor de eerste 9 bladzijden van het verhaal waarmee ik een paar jaar geleden ben vastgelopen tijdens het schrijven.
pi_107046011
Ook ingezonden
pi_107069585
"daar het niet past in het fonds"

Eerste afwijzing is binnen. :{
Van De Bezige Bij en daar had ik sowieso al mijn geld niet op gezet omdat zij zo goed als geen fantasy uitgeven, maar leuk is anders natuurlijk.
  Moderator zaterdag 21 januari 2012 @ 16:37:59 #62
42184 crew  DaMart
pi_107069665
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 16:34 schreef GeileSoeplepel het volgende:

Van De Bezige Bij en daar had ik sowieso al mijn geld niet op gezet omdat zij zo goed als geen fantasy uitgeven, maar leuk is anders natuurlijk.
Rotbericht altijd -O-.

Het zijn, met alle afwijzingen, niet echt goede weken voor de generatie FOK! van het Nederlandse schrijversgilde dus :o.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 23:42:19 #63
71919 wonderer
pi_107083038
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 16:34 schreef GeileSoeplepel het volgende:

Mja, da's ook een beetje suf natuurlijk. Er zijn maar twee (vier als je Books of Fantasy en Verschijnsel ook meerekent) uitgeverijen die fantasy doen, moet je hem niet naar een literaire uitgeverij gaan sturen.
pi_107089506
Wat was eigenlijk de reden om je manuscript naar De Bezige Bij te sturen? Als ik op hun site kijk en hun fonds bekijk past fantasy inderdaad niet in hun fonds.
pi_107090855
quote:
7s.gif Op zondag 22 januari 2012 10:27 schreef Biancavia het volgende:
Wat was eigenlijk de reden om je manuscript naar De Bezige Bij te sturen? Als ik op hun site kijk en hun fonds bekijk past fantasy inderdaad niet in hun fonds.
Wist ik zelf natuurlijk ook wel, dus daarom dat ik ook totaal niet verbaasd ben. Eigenlijk was het meer een beetje onder het mom "niet geschoten is altijd mis". Ik had hem daarvoor al naar de Boekerij gestuurd, en die loopt nog, maar ik denk dat ik ook gewoon "de grootste" wou proberen.
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 21:48:22 #66
42184 crew  DaMart
pi_107117417
Ik geloof dat ik eindelijk de knoop heb doorgehakt voor wat mijn volgende grote schrijfproject wordt. Ik ga het verhaald dat ik van 2005 t/m 2010 al heb geprobeerd te schrijven, vanaf het nulpunt opnieuw schrijven.

Om het herschrijven van het eerste deel makkelijker te maken, heeft mijn hoofdpersoon nu een andere naam gekregen. Ook wordt het verhaal zelf iets anders van opzet dan ik de vorige keer had bedacht. Wat dat betreft hebben de boeken die ik de laatste tijd heb gelezen, me wel geïnspireerd.

Het eerste hoofdstuk, van iets meer dan 1.000 woorden heb ik vanavond geschreven, al zal ik daar nog wat aan gaan sleutelen in de toekomst.

Vol goede moed probeerde ik overigens in Scrivener te beginnen, maar uiteindelijk ben ik het toch weer op de oude manier gaan doen. In Word en met meerdere documenten met informatie dus. En ik werk dit keer met een schrijfschema, wat inhoudt dat ik per week een x aantal woorden wil schrijven. Dat werkte de vorige keer ook wel goed. De vorige keer dat ik dit verhaal wilde schrijven, liep ik er vooral steeds op vast dat er maanden tussen twee schrijfsessies zaten, wat betekende dat ik de draad weer een beetje kwijt was :P.
pi_107117493
Je hoofdpersoon een andere naam geven :o
Dat zou ik echt niet kunnen :@
Maar succes!
Tap tap tap
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 21:57:08 #68
42184 crew  DaMart
pi_107118005
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 21:49 schreef CherryLips het volgende:
Je hoofdpersoon een andere naam geven :o
Dat zou ik echt niet kunnen :@
Maar succes!
De vorige keren dat ik opnieuw wilde beginnen, heb ik het uiteindelijk maar opgegeven met dit verhaal. Door de hoofdpersoon een andere naam te geven, kan ik echt een frisse start maken, al is de strekking van het eerste hoofdstuk nog steeds hetzelfde.

Dus heet Janneke voortaan Romy :D.
pi_107121027
Dit topic doet raar: ik kan niet meer quoten :{

Maar goed, de naam van de hoofdpersoon veranderen doe ik zo vaak. Ik had eerst een hoofdpersoon (tevens vertelster) die Mara heette, wat ik een ongelooflijk lelijke naam vind, maar dat paste wel bij haar. Toch vond ik dat ze een vlakkere naam nodig had - een naam zonder klank, bij voorkeur, omdat zij zelf ook een neutrale, weinig uitgesproken persoonlijkheid heeft (tenminste in het begin van het boek), en dus werd het Merel. Een naam die nauwelijks een naam is, bijna een onhoorbare zucht.

De andere hoofdpersoon begon als Tip. Ik wilde haar eerst Pip noemen, maar dat is weer zo'n literaire en gezochte naam (overigens, over literaire namen gesproken: Anna, Marie, Laura, dat zijn volgens mij de populairste boekennamen). Toen ik mijn verhaal had uitgeprint, begon Tip me tegen te staan. Het is een naam die heel veel voorkomt in het boek, in tegenstelling tot Merel (die tenslotte de vertelster is), en na tachtig keer Tip werd ik het beu. Ik veranderde Tip in Bonnie. Het was vooral de combinatie met de achternaam die me aansprak: Bonnie Beaufort. Maar na een paar hoofdstukken zag ik Bonnie nog steeds niet voor me - het klopte niet. Ik noemde haar Justine. Hm. Weer een paar hoofdstukken verder zag ik eindelijk het licht (het boek was toen al bijna af): ze heet nu Olivia.

Ik vind dat een naam er mooi uit moet zien op papier - het oog wil ook wat :D Justine is wel een goede naam, maar het 'leest' niet lekker. Olivia is perfect. Ik heb nu wel een ander probleem, omdat de zus van Olivia (kleine rol) al vanaf het allereerste begin Cecilia heet. Deze twee personages komen vaak samen voor in een scène (Olivia en Cecilia) en wil het 'dolle tweeling'-effect voorkomen. Misschien maak ik er Cecile van - oerlelijk, maar dat maakt niet zoveel uit. Optie twee is Inès.

Nou ja, kortom: namen zijn bij mij een heet hangijzer :o
  zondag 22 januari 2012 @ 22:59:08 #70
71919 wonderer
pi_107121852
Voor sommige personages blijf ik bij de naam die me het eerst te binnen schiet (Arthur was zo'n twee-secondennaam, maar nog steeds een van de best passende namen), voor anderen zoek ik me een ongeluk :{

Ach, houdt het leuk. Maar ik verander het zelden als ik aan het schrijven ben. Hooguit achteraf met zoek/vervang.
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 23:04:00 #71
42184 crew  DaMart
pi_107122098
Ik las laatst ook nog een blog/artikel over het kiezen van namen van personages, maar kan dat nu niet terugvinden.

Meestal blijf ik wel bij de naam die ik eerste instantie heb gekozen, maar in dit geval ben ik toch maar overgestapt. Janneke klinkt misschien ook wat te suf voor de hoofdpersoon, Romy klinkt dan al beter. En grappig dat je Merel noemt, Nadine... die naam heb ik ook nog overwogen :D.

Overigens blijk ik door de jaren heen ook een soort namenvoorkeur te hebben. Iemand wees me er onlangs op dat vaker dan andere namen een Julia de hoofdrol heeft :+.

*edit: die blog heb ik toch teruggevonden :).
pi_107122671
Julia!

*O*

Die vergat ik nog te noemen in het rijtje Anna, Laura, Marie. Julia is waarschijnlijk de absolute nummer één, zeker als je ook de buitenlandse romans meetelt.
  zondag 22 januari 2012 @ 23:16:27 #73
71919 wonderer
pi_107122720
De enige vrouw in mijn manuscript heet Roxanne :) Ook een tweesecondennaam maar hij past wonderwel. Toch leuk als dat soort dingen zo op hun plek vallen.
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 23:23:18 #74
42184 crew  DaMart
pi_107123081
In het manuscript dat vorige week is afgewezen kloppen de namen ook gewoon. Max past bij de hoofdpersoon en Jenny, Jasper en Richard en Stefanie passen ook prima! Die namen stonden eigenlijk al in de tekst voordat ik erover na had gedacht :D.
pi_107123667
Ik heb in het stuk dat ik naar Sebes heb gestuurd juist de naam van mijn hoofdpersoon in Merel veranderd. :D
En misschien onbewust inderdaad omdat het ook een meisje is dat niet 'opgemerkt' wordt.
pi_107124011
Dat is toevallig! :D

In mijn eerste roman had ik twee zussen, Eva en Nina. Op een bepaald moment kwam ik een schrijver tegen die bijna begon te huilen: "Nina... dan kan niet, zo gaat de hoofdpersoon van mijn nieuwe boek al heten!"

Laatst had ik het zelf met een titel: 'De stiefmoeder' van Renate Dorrestein :'( Dat moest mijn volgende boek worden.
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 23:46:09 #77
42184 crew  DaMart
pi_107124090
Een titel delen met een ander boek hoeft toch geen heel groot probleem te zijn? :@.
  zondag 22 januari 2012 @ 23:46:45 #78
71919 wonderer
pi_107124109
Eva en Mara zijn volgens mij de populairste namen in de literatuur op dit moment...
  zondag 22 januari 2012 @ 23:47:19 #79
71919 wonderer
pi_107124133
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 23:46 schreef DaMart het volgende:
Een titel delen met een ander boek hoeft toch geen heel groot probleem te zijn? :@.
Mits ander genre en een stukje uit elkaar is het meestal geen probleem, nee. Zelfde genre en/of allebei tegelijk in de winkels maakt het wel weer lastig.
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 23:49:24 #80
42184 crew  DaMart
pi_107124207
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 23:47 schreef wonderer het volgende:

[..]

Mits ander genre en een stukje uit elkaar is het meestal geen probleem, nee. Zelfde genre en/of allebei tegelijk in de winkels maakt het wel weer lastig.
Ja, oké, maar als het andere boek 10 jaar geleden is uitgekomen, kan het best, natuurlijk :).
De titel van het manuscript dat ik vorig jaar had ingestuurd, is volgens mij ook al eens eerder gebruikt door andere auteurs. Maar de titel dekt eigenlijk de hele lading van waar het verhaal over gaat, dus ik wilde de titel nog niet aanpassen.
  zondag 22 januari 2012 @ 23:51:11 #81
71919 wonderer
pi_107124284
't Is uiteindelijk de keuze van de uitgever.

Misschien moet ik mijn manuscript maar opsturen onder de naam Harry Potter, trekt ie in ieder geval de aandacht ;)
pi_107124334
Nog maffer, want ze heette eerst Sanne en afgelopen vrijdag is er in m'n vriendengroep een Sanne geboren. Beter zo dan andersom!

Oh ja, met titels ook. Denk je iets briljants te hebben, komt een ander er al mee op de proppen.
Nog erger, iets in je manuscript hebben beschreven dat dan vervolgens in je omgeving echt gebeurt. En dat je dan totaal ongeloofwaardig over gaat komen als je beweert dat een jaar geleden al te hebben verzonnen.
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 23:54:10 #83
42184 crew  DaMart
pi_107124400
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 23:51 schreef wonderer het volgende:
't Is uiteindelijk de keuze van de uitgever.

Misschien moet ik mijn manuscript maar opsturen onder de naam Harry Potter, trekt ie in ieder geval de aandacht ;)
:D.

Nou ja, ik heb wel een alternatief achter de hand... ik keek even snel bij www.Bol.com, en daar zag ik al minimaal 3 andere boeken met die titel ;(.

Het verhaal waar ik nu mee bezig ben, bestaat met de titel die ik heb bedacht gelukkig echter nog niet als boek :P.
  zondag 22 januari 2012 @ 23:56:05 #84
71919 wonderer
pi_107124464
Ik heb alleen een werktitel. Titel komt wel als ik een uitgever heb, ga ik mijn hoofd nog niet over breken ;)
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 23:57:39 #85
42184 crew  DaMart
pi_107124510
Ik bedenk soms ineens een titel, die ik dan bewaar totdat ik er een verhaal bij heb. Zo zag ik vorig jaar een zin in een weerbericht, waar ik een mooie romantitel in zag :D.
pi_107124639
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 23:57 schreef DaMart het volgende:
Ik bedenk soms ineens een titel, die ik dan bewaar totdat ik er een verhaal bij heb. Zo zag ik vorig jaar een zin in een weerbericht, waar ik een mooie romantitel in zag :D.
Wel herkenbaar. Net even op Bol de titel van mijn nieuwe project gecheckt. Het bestaat nog niet! 8-)
  maandag 23 januari 2012 @ 00:03:29 #87
71919 wonderer
pi_107124742
Ja, als het ineens tot mij komt ga ik niet moeilijk doen natuurlijk ;) Maar voor Cadans heb ik uren gespendeerd aan titels en toen wilde de uitgever alsnog een andere (achteraf wel terecht hoor), dus tenzij ik nu met iets leuks kom, laat ik het lekker hangen.

Mijn fantasy heeft op dit moment ook de half gejatte titel "het neefje van de koning", dat moet uiteindelijk ook wel wat poetischer worden ;)
pi_107127252
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 00:03 schreef wonderer het volgende:
Mijn fantasy heeft op dit moment ook de half gejatte titel "het neefje van de koning", dat moet uiteindelijk ook wel wat poetischer worden ;)
Fantasyboeken met "koning" of "zwaard" of "magiër" in de titel kunnen niet meer cliché zijn natuurlijk :D
Sowieso ben ik geen fan van "objecten" in de boekentitels, zoals bijvoorbeeld bij alle Harry Potters en de meeste Amerikaanse fantasy. Liever dan inderdaad een beetje poëtische titel, zoals bijvoorbeeld Oudste en Erfenis van Christopher Paolin (al zijn dat natuurlijk ook tastbare dingen, maar het is tenminste een stuk minder erg dan "De Erfenis van de Koning" of "De Oudste van het Zwarte Woud" of iets dergelijks).

Nog kort over die namendiscussie (niet dat dit van veel toegevoegde waarde is): die problemen heb ik dan gelukkig niet O-) Een beetje op toetsen rammen (niet letterlijk, ik pluk ze overal vandaan, voornamelijk uit een leuke lijst van Germaanse namen uit 800 - 1400 en uit het Japans) en ik heb er weer een personage bij. Natuurlijk kijk ik wel even of ik de naam bij het personage vind passen, maar eigenlijk heb ik alleen de naam van de hoofdpersoon aangepast (ik geloof twee keer).
  Moderator maandag 23 januari 2012 @ 09:01:02 #89
42184 crew  DaMart
pi_107129370
Interessant. Sommige uitgevers hebben aan de synopsis genoeg om te beoordelen of het verhaal uitgeefbaar is voor ze. Gisterenavond had ik de synopsis gemaild, met de vraag op welke wijze ik het bijbehorende manuscript kan toesturen, en nu kreeg ik bericht dat ze aan de hand van de synopsis gaan beoordelen. Nou ja, duimen maar weer de komende maanden :D.
pi_107130309
Ik kom binnenvallen. Ik heb het plan om een boek te gaan schrijven. Ik ben bezig met bronteksten schrijven en uitvogelen hoe ik het verhaal wil laten verlopen. Ik heb nog een hele lange weg te gaan. Ik ga ook maar eens wat boeken lezen over boeken schrijven.
Daarnaast ben ik een blog begonnen om het schrijven te oefenen. Ik heb een makkelijk onderwerp genomen: mezelf. Kritiek en tips zijn heel erg welkom!
http://ikbendemilou.blogspot.com
  maandag 23 januari 2012 @ 11:09:07 #91
71919 wonderer
pi_107132139
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 02:02 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Fantasyboeken met "koning" of "zwaard" of "magiër" in de titel kunnen niet meer cliché zijn natuurlijk :D
Sowieso ben ik geen fan van "objecten" in de boekentitels, zoals bijvoorbeeld bij alle Harry Potters en de meeste Amerikaanse fantasy. Liever dan inderdaad een beetje poëtische titel, zoals bijvoorbeeld Oudste en Erfenis van Christopher Paolin (al zijn dat natuurlijk ook tastbare dingen, maar het is tenminste een stuk minder erg dan "De Erfenis van de Koning" of "De Oudste van het Zwarte Woud" of iets dergelijks).
Helemaal mee eens, maar het is dus een werktitel ;)
  maandag 23 januari 2012 @ 17:13:26 #92
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_107144193
hmm.. naar aanleiding van die hele namendiscussie hier vraag ik me af of het een probleem is in een (fantasy)boek om juist hele eigen, afwijkende namen te hebben. Jan, Kees, of Ria, of Jose, of Charles, of Erich past gewoon niet binnen mijn verhaal voor mijn gevoel. Het speelt zich immers af in een eigen wereld.

Voorbeelden van namen die ik heb:
- Dumindi (v)
- Morghuna (v)
- Aramina (v)
- Yalisha (v)

- Qamifal (m)
- Sarkhadin (m)
- Kardal (m)
- Makshad (m)
  maandag 23 januari 2012 @ 18:09:54 #93
71919 wonderer
pi_107145831
Zorg er in ieder geval voor dat je ze kunt uitspreken... Anders staat het zo lullig als je een stukje moet voorlezen tijdens je boekpresentatie ;)
  maandag 23 januari 2012 @ 19:35:56 #94
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_107148983
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 18:09 schreef wonderer het volgende:
Zorg er in ieder geval voor dat je ze kunt uitspreken... Anders staat het zo lullig als je een stukje moet voorlezen tijdens je boekpresentatie ;)
ik kan ze wel uitspreken hoor :) Dat is het probleem niet :)
  maandag 23 januari 2012 @ 23:50:21 #95
71919 wonderer
pi_107163625
Goedzo ;) Ik zie niet in waarom je in een fantasyverhaal geen namen zelf kunt verzinnen, trouwens, ik weet niet beter. Ik gebruik in mijn eigen verhaal afgeleiden van bestaande namen, maar echte westerse namen (zoals bij Game of Thrones soms) vind ik raar klinken, alsof het eigen een historisch verhaal is of zo.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 08:55:49 #96
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_107168980
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 23:50 schreef wonderer het volgende:
Goedzo ;) Ik zie niet in waarom je in een fantasyverhaal geen namen zelf kunt verzinnen, trouwens, ik weet niet beter. Ik gebruik in mijn eigen verhaal afgeleiden van bestaande namen, maar echte westerse namen (zoals bij Game of Thrones soms) vind ik raar klinken, alsof het eigen een historisch verhaal is of zo.
ja idd, dat heb ik dus ook.
pi_107170428
Mijn fantasy verhaal begint op aarde. Dus ik heb een combinatie van normale namen en verzonnen namen.

Ik moet wel zeggen dat ik met een te groot aantal vergelijkbare verzonnen namen af en toe het overzicht kwijt raak. Je ziet wel eens boeken waarbij bijvoorbeeld alle elfen of inwoners van een land/ gebied een vergelijkbare naam hebben. Zelf raak ik dan nog wel eens kwijt wie ook alweer wie was, maar misschien ligt dat aan mij.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 10:11:27 #98
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_107170557
wat bedoel je dan met vergelijkbaar? Zoiets als wat Tolkien doet bij bijv. Hurin & Turin, Aragorn & Arathorn, Haldir & Haldar, etc. ?
pi_107172421
Bijvoorbeeld. Nu scheelde het daar nog dat Arathorn niet al te vaak genoemd werd... En Aragorn als één van de hoofdpersonen kan ik wel onthouden. Het gaat me meer om bijfiguren met vergelijkbare namen. Dus stel dat Aragorn en Arathorn allebei zelden genoemd worden maar je na vijf hoofdstukken wel ineens meer moeten weten wie er bedoeld wordt als één van beide namen weer op duikt... Bij Game of Thrones bijvoorbeeld irriteert het me af en toe wel als er opeens weer één of ander bijfiguur naar voren komt en ik ga zitten twijfelen welke rol er ook weer precies bij die naam hoorde.

De andere namen uit je post zeggen me eigenlijk niet zo veel meer, maar het is even geleden dat ik Tolkien gelezen heb.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 11:33:52 #100
71919 wonderer
pi_107173053
Ik vind het wel weer mooi als de namen van verschillende bevolkingsgroepen ook echt verschillend zijn en je dus in theorie aan de naam van een personage zou moeten kunnen zien van welk ras of cultuur ze zijn.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 13:43:04 #101
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_107177496
dat heeft Bernard Hennen in zijn Elfen boeken dus ook gedaan. Mensen van het ene volk hebben echt een scandinavisch achtige naam (bijv Gishild en Mandred), mensen van een ander volk juist meer een latino naam, dus meer frans, spaans of italiaans klinkende naam (bijv. Alvarez of Guillaume), en de elfen hebben echte fantasy namen (bijv. Emerelle, Farodin en Ollowain)
pi_107181397
Dat klinkt inderdaad wel als een mooie verdeling. Maar de voorbeelden die jij noemt zijn ook allemaal vrij verschillend, hoewel inderdaad duidelijk te plaatsen. Ik heb zelf Hennen (nog) niet gelezen, dus ik weet niet hoe het daar verder gaat.

Maar om even een concreet voorbeeld van mijn 'probleem' te geven: in Game of Thrones heb je op bepaald moment de broertjes Osmund, Osfryd en Osney, die ook nog eens allemaal op elkaar lijken. Tijdens het lezen kreeg ik de neiging om ze Kwik, Kwek en Kwak te noemen, maar los daarvan merkte ik ook dat ik niet meer zeker wist wat welke broer ook alweer gedaan had als ze na een x aantal hoofdstukken weer eens naar voren kwamen. Misschien ligt dat aan mij (had ik ze maar geen Kwik, Kwek en Kwak moeten noemen), maar ik probeer het toch een beetje te vermijden in mijn eigen verhaal. Ik heb wel namengroepen, maar probeer ze niet al te sterk te maken zeg maar.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 15:48:04 #103
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_107181876
nee precies. Zo'n kwik,kwek&kwak idee vind ik ook niets. Ik snap dat je soms namen kan hebben die op elkaar lijken maar ik probeer in mijn verhaal iig de namen wel verschillend genoeg te houden.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 16:16:16 #104
71919 wonderer
pi_107182818
Ik merk dat ik problemen heb als ik ZELF namen verzin met dezelfde beginletter, kun je nagaan als ik andermans boeken lees :')
pi_107184241
Kijk wel uit met 'zoek en vervang'.
Toen ik mijn hoofdpersoon Anne toch meer een Inge vond, had ze ook ineens problemen met de mingen in haar leven.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 16:57:39 #106
71919 wonderer
pi_107184286
Whehe, yeah, een van mijn personages heette eerst Augustus, toen wilden ze naar de gay pride in Maximilliaan :')
pi_107184402
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 16:57 schreef wonderer het volgende:
Whehe, yeah, een van mijn personages heette eerst Augustus, toen wilden ze naar de gay pride in Maximilliaan :')
:D _O-
pi_107185524
Lang leve "zoek alleen hele woorden" en "zoek hoofdlettergevoelig" :Y

Verder, jullie voorbeelden _O-
pi_107187649
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 16:56 schreef Biancavia het volgende:
Toen ik mijn hoofdpersoon Anne toch meer een Inge vond, had ze ook ineens problemen met de mingen in haar leven.
_O- :D

Toen ik mijn personage Mara met 'zoek/vervang' in Merel veranderde, liep een sportief personage in het verhaal opeens 'Merelthons'.
pi_107187916
Dit kan een reeks worden O+

De reeks: Originele zoek/vervang-blunders in 'boek aan het schrijven'.

Terwijl ik hard op weg was de Merelthon te winnen, moest ik denken aan de mingen die ik in Maximiliaan had ontmoet.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 18:47:27 #111
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_107188213
lol, zulke problemen heb ik gelukkig nog niet gehad. Dankzij die fantasy namen vermoed ik zo :P Maar Mingen en Merelthons, ze zijn geniaal :D
pi_107188561
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 18:32 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Toen ik mijn personage Mara met 'zoek/vervang' in Merel veranderde, liep een sportief personage in het verhaal opeens 'Merelthons'.
Oh, prachtig!
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 22:00:06 #113
42184 crew  DaMart
pi_107197898
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 18:32 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

_O-.

Leuk effect met al die vervangen namen :D.
  maandag 30 januari 2012 @ 16:30:59 #114
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_107405236
Overigens staat mijn eerste verhaaltje nu op amazon en is ie voor vandaag en morgen gratis als promotieronde, yeehaw.

Hopelijk leidt dat ergens toe. :P
Link via DM of PM, want linken met fok lijkt me niet zo'n denderend idee.
pi_107412078
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 16:30 schreef Frith het volgende:
Overigens staat mijn eerste verhaaltje nu op amazon en is ie voor vandaag en morgen gratis als promotieronde, yeehaw.

Waar hoop je dat het toe leidt dan?
Ik ben wel benieuwd naar je verhaal.
  maandag 30 januari 2012 @ 21:39:00 #116
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_107418360
Verkopen natuurlijk. Je kunt ook uitgaan van 0, wat zo'n beetje de universele literaire norm is natuurlijk. :P
(en je hebt bericht)
pi_107438520
Gisteren had ik een verhaal waarin ineens iemand stejuliast iets verkeerd zei :')

(Eva werd Julia. Misschien toch handig om die tip van hoofdlettergevoelig te gaan gebruiken.)

quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 21:39 schreef Frith het volgende:
Verkopen natuurlijk. Je kunt ook uitgaan van 0, wat zo'n beetje de universele literaire norm is natuurlijk. :P
(en je hebt bericht)
Oké, het is in het Engels (duh) en non-fictie? Het heeft niet echt mijn interesse geloof ik.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 17:53:27 #118
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_107448026
Non-fictie? Hartstikke fictie hoor. Maar goed, als Engels je niet ligt is het iets anders natuurlijk.
pi_107461135
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 16:30 schreef Frith het volgende:

Leg eens uit wat je precies bedoelt? Je hebt een verhaaltje op Amazon gezet, maar hoezo? Kun je die verhaaltjes via Amazon vekopen, en zo ja: hoe werkt dat?
pi_107462100
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:43 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Leg eens uit wat je precies bedoelt? Je hebt een verhaaltje op Amazon gezet, maar hoezo? Kun je die verhaaltjes via Amazon vekopen, en zo ja: hoe werkt dat?
Misschien interessant om dit te lezen, eigen ervaring van een schrijver
http://www.aaronrosspowel(...)n-the-amazon-kindle/

Amazon verkoopt ebooks voor hun eigen reader, de Kindle. Eigenlijk is het zo simpel als uploaden en gaan met die banaan :D
pi_107463018
Apple doet dat ook, en zo zijn er nog wel een paar kleinere bedrijven die dat doen. Je kan zelf geloof ik de verkoopprijs instellen (net als wanneer je een app zou verkopen bijvoorbeeld) en zij pakken iets van 40% van de ingestelde verkoopprijs, de rest krijg jij zelf.
  woensdag 1 februari 2012 @ 00:52:45 #122
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_107466461
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 23:05 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Amazon verkoopt ebooks voor hun eigen reader, de Kindle. Eigenlijk is het zo simpel als uploaden en gaan met die banaan :D
Het gaat hier inderdaad om het Kindle Direct Publishing platform, wat vergelijkbaar is met Smashbooks en andere ebook aanbieders, maar met het grote verschil dat Amazon dit al vrij vroeg (misschien al vanaf het begin, dat weet ik niet) heeft gekoppeld aan hun eigen reader hardware, namelijk de Kindle.

Op dit moment rukt Amazon behoorlijk hard op met de Kindle en het totale aantal klanten is dus groot genoeg om als vervanging voor traditioneel uitgeven te werken.
Er zijn uiteraard wel wat nadelen, zoals geen kwaliteitsgarantie (spam) en dergelijke, maar voor iemand als ik met geen relevante ervaring die iets te koop aan wilt bieden is dat natuurlijk ideaal.

Je stelt zelf een prijs in en Amazon betaald dan ofwel 35% royalty of 70%. Weliswaar schijnt het aanvragen van vrijstelling van de Amerikaanse belastingen nogal een gedoe te zijn, zeker aangezien Amazon om de een of andere reden het nog met cheques doet terwijl Smashbooks (die ook het ebook aan kan bieden op andere retailers zoals Barnes & Nobles) simpelweg via Paypal uitbetaald.

Verder dan dat is het simpelweg uitgeven in eigen beheer met geen lasten en alleen maar baten, afgezien van eigen promotie e.d. moeten doen.
  woensdag 1 februari 2012 @ 02:03:25 #123
71919 wonderer
pi_107467529
*manuscript naar eerste proeflezer gestuurd*

*nagelbijt*
pi_107469484
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 23:05 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Ah, nu snap ik het :)

Ik blijf het vreemd vinden dat mensen blijkbaar bereid zijn te betalen (al is het maar een klein bedrag) voor amateuristisch werk en zelfs - zoals in het geval van jouw link - ongeredigeerd werk. Hebben die lezers de hele dag niks te doen of zo? 8)7 Als ik een boek lees (en koop), wil ik zeker zijn van de kwaliteit. Goed, voor die paar dollar mag je niet al te veeleisend zijn, maar dat is wat mij betreft precies het probleem van dit systeem. Tijd is kostbaar, en als ik dan toch een horrorroman wil lezen (wat ik niet wil, maar stel dat...) dan koop ik de beste horrorroman die op dat moment beschikbaar is. Het zou niet bij me opkomen om een beetje te gaan grasduinen in allerhande amateurromans, omdat de kans op een teleurstelling (of zelfs een totale farce) dan te groot is.

Voor een goed boek betaal je een relatief hoog bedrag, maar dan heb je ook kwaliteit. Ik heb het al eerder geopperd, maar mijn vermoeden is dat deze vorm van 'leesgedrag' meer te maken heeft met geld dan met leesplezier. Of zie ik iets over het hoofd?

Ja, misschien dit: niet elke amateurschrijver is een slechte schrijver. Met 'amateurschrijver' bedoel ik dan een schrijver die nooit voet aan de grond heeft gekregen in de uitgeefwereld. Ik geloof dat het waar is, natuurlijk: op deze wereld loopt genoeg onontdekt talent rond. Maar ik denk dat er nog veel meer onontdekte rotzooi rondzwerft, vooral op internet - en ik zou mijn tijd daar niet aan vergooien. Ik reken erop dat de getalenteerde schrijvers toch wel boven komen drijven en ontdekt zullen worden door een uitgever, en dát is dan het moment waarop ik de aanschaf van zo'n boek zou overwegen.
pi_107472157
Tsja, er zijn mensen die elke maand een verhaal van 15k woorden op Kindle zet voor 1 dollar en het redelijk goed doen. Zo is er ook iemand die nu 100,000 verkopen heeft bereikt met boeken tussen de 1 en 3 dollar :)
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 11:27:26 #126
42184 crew  DaMart
pi_107472421
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:18 schreef Nezhi het volgende:
Tsja, er zijn mensen die elke maand een verhaal van 15k woorden op Kindle zet voor 1 dollar en het redelijk goed doen. Zo is er ook iemand die nu 100,000 verkopen heeft bereikt met boeken tussen de 1 en 3 dollar :)
Maar, daar kunnen alleen Engelstalige verhalen op, zeker?
  woensdag 1 februari 2012 @ 18:24:50 #127
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_107486994
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:27 schreef DaMart het volgende:

[..]

Maar, daar kunnen alleen Engelstalige verhalen op, zeker?
Amazon schrijft geen taal voor om in te schrijven. Ik heb een paar Nederlanders voorbij zien komen op de community forums.

Maar qua markt is dat natuurlijk zoiets als vrijwillig meedoen aan een reproductie van de SAW films in het echte leven. Die paar Nederlanders met een Kindle weegt natuurlijk niet op tegen miljoenen Amerikanen, Britten en andere nationaliteiten. Er zijn tevens aparte winkels van Amazon voor Duitsland, Italië, Frankrijk en Estland, dus die talen zijn ook direct te gebruiken wat markt betreft.

Ik ben nog van plan om een Russische vertaling te produceren omdat zo'n beetje de halve aardbol die taal machtig is, en geen Engels.
En dat dit kan is een voordeel wat je niet zomaar hebt bij een normale uitgever natuurlijk.

quote:
Ah, nu snap ik het

Ik blijf het vreemd vinden dat mensen blijkbaar bereid zijn te betalen (al is het maar een klein bedrag) voor amateuristisch werk en zelfs - zoals in het geval van jouw link - ongeredigeerd werk. Hebben die lezers de hele dag niks te doen of zo? Als ik een boek lees (en koop), wil ik zeker zijn van de kwaliteit. Goed, voor die paar dollar mag je niet al te veeleisend zijn, maar dat is wat mij betreft precies het probleem van dit systeem. Tijd is kostbaar, en als ik dan toch een horrorroman wil lezen (wat ik niet wil, maar stel dat...) dan koop ik de beste horrorroman die op dat moment beschikbaar is. Het zou niet bij me opkomen om een beetje te gaan grasduinen in allerhande amateurromans, omdat de kans op een teleurstelling (of zelfs een totale farce) dan te groot is.

Voor een goed boek betaal je een relatief hoog bedrag, maar dan heb je ook kwaliteit. Ik heb het al eerder geopperd, maar mijn vermoeden is dat deze vorm van 'leesgedrag' meer te maken heeft met geld dan met leesplezier. Of zie ik iets over het hoofd?

Ja, misschien dit: niet elke amateurschrijver is een slechte schrijver. Met 'amateurschrijver' bedoel ik dan een schrijver die nooit voet aan de grond heeft gekregen in de uitgeefwereld. Ik geloof dat het waar is, natuurlijk: op deze wereld loopt genoeg onontdekt talent rond. Maar ik denk dat er nog veel meer onontdekte rotzooi rondzwerft, vooral op internet - en ik zou mijn tijd daar niet aan vergooien. Ik reken erop dat de getalenteerde schrijvers toch wel boven komen drijven en ontdekt zullen worden door een uitgever, en dát is dan het moment waarop ik de aanschaf van zo'n boek zou overwegen.
Het is ook meer een soort marktplaats voor fanfictie, naar mijn mening. Echter, traditionele boeken en fanfictie / amateurs lopen hier door elkaar heen. En op dat punt dicteert de markt natuurlijk dat als niemand meer iets ziet in wat uitgevers selecteren (al was het maar omdat je daar 10% krijgt en via amazon 35 of 70%), die sectie met uitsterven bedreigt gaan worden.

Het grootste nadeel is volgens mij echter dat de prijzen ontzetten onder druk staan omdat iedereen probeert in de belangstelling te komen. En als je dat alleen via de marktplaats doet, dan zit iedereen direct met iedereen te concurreren. Het zal ongetwijfeld een goede casus zijn voor game theory onder economen.

Voor zover het redactie betreft moet ik de formatting nog aanpassen (het was me niet duidelijk waarom dat rare inspringen gebeurde en had toen eventjes zoiets van 'fuck it, dan maar zo') . Inhoudelijk ben ik echter niet van plan om nog grote wijzigingen aan te brengen, al kan dat wel via dit platform.

[ Bericht 52% gewijzigd door Frith op 01-02-2012 19:01:45 ]
pi_107487983
Hoeveel woorden heeft jouw verhaal Frith?
En ik zie nu pas dat er idd kindle voor pc was... ik probeerde het een paar keer met one-click buy :')
  woensdag 1 februari 2012 @ 19:06:43 #129
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_107488705
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 18:51 schreef Nezhi het volgende:
Hoeveel woorden heeft jouw verhaal Frith?
En ik zie nu pas dat er idd kindle voor pc was... ik probeerde het een paar keer met one-click buy :')
5428 zegt Word.

Al moet er nog wat uitleg via een nawoordje bij en een stukje over de auteur, maar dat kan wachten. Die opmaak daarentegen is me wel een doorn in het oog en weet ik nu hoe te fixen. Al had ik eerst de prijs aangepast, omdat ik dacht dat die te hoog was. (er wordt automatisch een bedrag bijgeteld als je vanaf NL op een US pagina iets probeert te kopen. De prijs vanaf hier is/ was dan 5,74 dollar, wat vrij absurd is. Kijk je echter via een US proxy, dan zie je gewoon de normale prijs.
Helaas deed ik eerst aanpassen en toen pas kijken natuurlijk. :')
pi_107497965
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 18:24 schreef Frith het volgende:
Het is ook meer een soort marktplaats voor fanfictie, naar mijn mening. Echter, traditionele boeken en fanfictie / amateurs lopen hier door elkaar heen. En op dat punt dicteert de markt natuurlijk dat als niemand meer iets ziet in wat uitgevers selecteren (al was het maar omdat je daar 10% krijgt en via amazon 35 of 70%), die sectie met uitsterven bedreigt gaan worden.

Het grootste nadeel is volgens mij echter dat de prijzen ontzetten onder druk staan omdat iedereen probeert in de belangstelling te komen. En als je dat alleen via de marktplaats doet, dan zit iedereen direct met iedereen te concurreren. Het zal ongetwijfeld een goede casus zijn voor game theory onder economen.

Voor zover het redactie betreft moet ik de formatting nog aanpassen (het was me niet duidelijk waarom dat rare inspringen gebeurde en had toen eventjes zoiets van 'fuck it, dan maar zo') . Inhoudelijk ben ik echter niet van plan om nog grote wijzigingen aan te brengen, al kan dat wel via dit platform.
Ik weet eigenlijk niet wat fanfictie is, maar het verhaal is duidelijk. (Hoewel die extra royalty's die je als schrijver incasseert, volgens mij weer niet opwegen tegen het kwaliteitskeurmerk dat een uitgever je werk kan geven, maar goed - het is op zich al mooi dat mensen hier kennelijk geld mee verdienen).

Ik ben benieuwd wat er met je verhaal gebeurt. Houd ons op de hoogte :)
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 22:01:13 #131
42184 crew  DaMart
pi_107498106
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:58 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ik weet eigenlijk niet wat fanfictie is, maar het verhaal is duidelijk. (Hoewel die extra royalty's die je als schrijver incasseert, volgens mij weer niet opwegen tegen het kwaliteitskeurmerk dat een uitgever je werk kan geven, maar goed - het is op zich al mooi dat mensen hier kennelijk geld mee verdienen).

Ik ben benieuwd wat er met je verhaal gebeurt. Houd ons op de hoogte :)
Fanfictie zijn verhalen die zijn geschreven rond een bestaand concept, meestal films of televisieseries. Eigen verhalen in een bekende setting en met personages die al bestaan dus. Daar heb ik in het verleden ook aardig wat van geschreven... ik kan Hollywood zo 48 scripts voor nieuwe afleveringen van de inmiddels al jaren van de buis verdwenen serie Full House leveren :D.
  woensdag 1 februari 2012 @ 22:08:16 #132
71919 wonderer
pi_107498502
Fanfics zijn goede manieren om bepaalde dingen te oefenen. Ik heb ze ook wel geschreven om personages te leren uitdiepen, gebaseerd op bestaande scenes. Hoef je je niet druk te maken om plot en zo, vond ik best leuk.
  Moderator woensdag 1 februari 2012 @ 22:26:57 #133
42184 crew  DaMart
pi_107499667
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:08 schreef wonderer het volgende:
Fanfics zijn goede manieren om bepaalde dingen te oefenen. Ik heb ze ook wel geschreven om personages te leren uitdiepen, gebaseerd op bestaande scenes. Hoef je je niet druk te maken om plot en zo, vond ik best leuk.
Zo gebruikte ik het ook. Je hebt wat terugkerende onderwerpen of eigenaardigheden van personages, die je altijd terug kunt laten komen, maar dan in een verhaal dat je zelf bedenkt. Op een gegeven moment heb ik er zelfs een nieuw personage bij bedacht.

Ik zat in die tijd ook op verschillende websites over die serie, en het was wel leuk dat andere fans van de serie over het algemeen positief waren over mijn 'nieuwe afleveringen', ook al zijn ze geschreven in een soort steenkolenengels :D.

Als je een beeld wilt krijgen van fanfics, hier vind je heel veel voorbeelden, Nadine :).
  woensdag 1 februari 2012 @ 23:22:55 #134
366803 AthCom
Overigens ...
pi_107502261
Hallo, ik ben ook bezig een boek te schrijven (fictie, als je dat wilt weten). Ik vroeg me af hoe alles zoal werkt bij jullie en of jullie schrijfsels ook daadwerkelijk uitgegeven worden, daar ik er weinig vertrouwen in heb dat dat bij mij wel gebeurt in deze tijden.

Waarom 'hoofdstuk 7' in de titel, trouwens?
Moira. is tof. :7
pi_107502969
Ik heb in het verleden aardig wat fanfics geschreven rondom Harry Potter. Inderdaad erg leuk om te doen.
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
pi_107503018
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 23:22 schreef AthCom het volgende:
Waarom 'hoofdstuk 7' in de titel, trouwens?
Omdat het het 7e topic in deze reeks is, vandaar :)
pi_107507604
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 16:56 schreef Biancavia het volgende:
Ontzettend late reactie hier, maar om dit soort dingen te voorkomen kun je ook zoeken/vervangen op hele woorden. Staat in het CTRL-F-venster onder 'Meer': 'Heel woord'.
pi_107507728
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 09:25 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Ontzettend late reactie hier, maar om dit soort dingen te voorkomen kun je ook zoeken/vervangen op hele woorden. Staat in het CTRL-F-venster onder 'Meer': 'Heel woord'.
Jij hebt het veel te druk met boeken schrijven om hier te reageren. ;)
Hup, hup, ga eens verder schrijven! :P
  Moderator donderdag 2 februari 2012 @ 09:58:40 #139
42184 crew  DaMart
pi_107508285
quote:
7s.gif Op donderdag 2 februari 2012 09:31 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Jij hebt het veel te druk met boeken schrijven om hier te reageren. ;)
Hup, hup, ga eens verder schrijven! :P
En natuurlijk met verhalen en gedichten voor de TTK-wedstrijd schrijven :P.

Volgens mij heb ik nu trouwens definitief weer een nieuw boekidee opgepakt. Vorige week al bijna 4.000 woorden geschreven van het verhaal waar ik in 2012 mee vastliep. Ik ben ook helemaal opnieuw begonnen, waarbij ik in grote lijnen het begin nog wel volg, maar het toch iets anders doe. Zo spreid ik een aantal gebeurtenissen iets meer, en vertel ik het verhaal niet alleen vanuit het perspectief van de hoofdpersoon, maar zal af en toe ook een van de belangrijkste bijfiguren een eigen hoofdstuk krijgen.

En het einde waar ik eerder aan zat te denken, gooi ik denk ik toch iets om. Ik had een enorme wending bedacht die het hele verhaal op zijn kop zou zetten, maar ik wil het nu zo proberen te draaien, dat de lezer zelf kan kiezen wat waar is en wat niet. Het verhaal zelf zal daar geen eenduidig antwoord op gaan geven. Maar goed, dat is pas over vele hoofdstukken aan de orde :P.
pi_107511274
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:26 schreef DaMart het volgende:

[..]

Zo gebruikte ik het ook. Je hebt wat terugkerende onderwerpen of eigenaardigheden van personages, die je altijd terug kunt laten komen, maar dan in een verhaal dat je zelf bedenkt. Op een gegeven moment heb ik er zelfs een nieuw personage bij bedacht.

Ik zat in die tijd ook op verschillende websites over die serie, en het was wel leuk dat andere fans van de serie over het algemeen positief waren over mijn 'nieuwe afleveringen', ook al zijn ze geschreven in een soort steenkolenengels :D.

Als je een beeld wilt krijgen van fanfics, hier vind je heel veel voorbeelden, Nadine :).
O, leuk - zo leer ik nog eens wat :P

Ik deed vroeger ook aan fanfictie, al wist ik toen - op mijn twaalfde of zo - nog niet wat dat woord betekende, maar in die tijd had ik de gewoonte om boeken waarvan het eind mij tegenviel, van een nieuwe ontknoping te voorzien - anders kon ik niet slapen _O- Dus dan zat ik tot diep in de avond achter mijn Olivetti-typemachine als een gek te tikken, net zo lang tot het einde voor mijn gevoel wel goed was, en dat las ik dan rustig over in bed. Daarna deed ik tevreden mijn ogen dicht en sliep als een os.

Ik was net op de uitgeverij en het ziet er goed uit ^O^ Het manuscript is persklaar gemaakt, niet omdat het nu al gedrukt wordt, maar omdat ik als een gek aan de slag moet met de laatste correcties en aanpassingen: over twee tot drie weken moet het helemaal klaar zijn, zodat er een vooruitexemplaar kan worden gemaakt. Die exemplaren gaan naar de pers, de boekhandels etc., zodat het boek ruim op tijd onder de aandacht wordt gebracht. Het boek verschijnt pas in juni, maar de promotie begint dus in maart. Ik heb een paar van die vooruitexemplaren gezien, en ze zien er prachtig uit - net een echte roman, alleen is er in een lelijke groene ziekenhuiskleur een band overheen gedrukt met: 'Ongeredigeerd exemplaar', zodat de boeken niet verkocht kunnen worden.
Ben ik zeer mee in mijn nopjes O+

Aan de cover wordt gewerkt, maar mijn uitgeefster wilde me de ontwerpen nog niet laten zien: "Ze zijn zo spuuglelijk, dat wil ik je niet aandoen." Ik heb maar niet aangedrongen - ik heb ervaring met spuuglelijke coverontwerpen en daar ga ik vast slecht van slapen. (Slecht slapen is het grote terugkerende thema in mijn leven 8-) )
Ik heb gezegd dat het ontwerp simpel moet zijn, om toch iets toe te voegen, maar eigenlijk ben ik niet zo visueel ingesteld, dus ik hoop maar dat de ontwerpster met iets goeds op de proppen komt. Het idee is dat er een groot landhuis op de cover komt. Het boek heet 'Villa Betty', en waarom zou je moeilijk doen.

Ik ga nu dus onderduiken, zodat ik het boek helemaal af kan maken. Ik zit wel met één dilemma, omdat ik sinds gisteren werk aan een groot artikel over mijn persoonlijke vete tegen de Amsterdamse leerplicht - mijn zoon (14) heeft onlangs 4 maanden thuis gezeten, dus zonder school, om redenen die ik niet eens kan navertellen, zo absurd en Kafkaësk is het allemaal, en nu zit hij bij wijze van 'tussenoplossing' in een soort open jeugdgevangenis waar hij omringd is door ex-gedetineerde leerlingen en kinderen met ernstige gedrag- en psychische stoornissen, dus tel uit je winst - en dat artikel MOET er komen. Als ik het niet schrijf (en an een krant of weekblad weet te slijten) sta ik niet voor mezelf in en leg ik iemand om. Dat moeten we niet hebben :N

Vandaag schrijf ik dat stuk dus af, en vanaf morgen werk ik aan het manuscript.
  donderdag 2 februari 2012 @ 12:21:51 #141
71919 wonderer
pi_107512352
Je hebt wel veel inspiratie in je eigen leven, he? Hoe zit dat met die erfenis, is daar het einde al van in zicht? :D

Maar dit zeg ik allemaal wel, maar zit er dan ook een boek in? Ik heb ook het nodige meegemaakt de afgelopen jaren (wel allemaal positief), en mensen zeggen ook "daar moet je een boek over schrijven" en dan heb ik zoiets "het is zo fucking saai als je er echt een heel verhaal over moet schrijven... een paar losse anecdotes zijn veel leuker..."

Heb jij dat ook?
  donderdag 2 februari 2012 @ 13:15:40 #142
366803 AthCom
Overigens ...
pi_107513931
Zo veel mensen die inspiratie hebben en aan één stuk door 4.000 woorden kunnen typen ... Nou, dat lukt me in een week pas. Maar goed, ik probeer het veelal in één keer goed te doen, dan dat ik eerst de grote lijnen tik. Dat wil overigens nog niet zeggen dat ik mijn eerder getypte tekst nooit omgooi, natuurlijk.

Ik heb na dit verhaal (mijn eerste) nog drie andere verhalen in mijn hoofd, maar ik denk niet dat het verstandig is kleine beginnetjes te maken van elk verhaal, i.p.v. eerst een gehele eerste versie van verhaal nummer één te maken. Hoe zit dat bij jullie?
pi_107514086
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:15 schreef AthCom het volgende:
Zo veel mensen die inspiratie hebben en aan één stuk door 4.000 woorden kunnen typen ... Nou, dat lukt me in een week pas. Maar goed, ik probeer het veelal in één keer goed te doen, dan dat ik eerst de grote lijnen tik. Dat wil overigens nog niet zeggen dat ik mijn eerder getypte tekst nooit omgooi, natuurlijk.
Zo ben ik ook hoor ;)
Ik typ tussen de 300 en 500 woorden per dag gemiddeld (op de dagen dat ik daadwerkelijk schrijf, en dat zijn er op dit moment helaas vrij weinig), en als ik dan vrijwel elke dag schrijf kom ik rond de 12 tot 15 duizend woorden per maand uit. Ik heb inderdaad ook dat ik het in een keer grondig uittyp en daardoor achteraf vrij weinig qua zinsopbouw of vulling hoef te wijzigen (al komt het natuurlijk wel voor dat er complete scenes uit moeten of dat er juist nieuwe moeten komen).
pi_107514902
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 12:21 schreef wonderer het volgende:
Je hebt wel veel inspiratie in je eigen leven, he? Hoe zit dat met die erfenis, is daar het einde al van in zicht? :D
Nog niet, maar het houdt me op dit moment ook even niet zo bezig.
quote:
Maar dit zeg ik allemaal wel, maar zit er dan ook een boek in? Ik heb ook het nodige meegemaakt de afgelopen jaren (wel allemaal positief), en mensen zeggen ook "daar moet je een boek over schrijven" en dan heb ik zoiets "het is zo fucking saai als je er echt een heel verhaal over moet schrijven... een paar losse anecdotes zijn veel leuker..."

Heb jij dat ook?
Normaal heb ik dat ook, ja. Tenzij het gaat om werkelijk ingrijpende dingen, zoals de dood van mijn moeder (in mijn vorige boek), de dood van mijn vader en de erfenis (in mijn volgende boek :+ ) en nu het gedoe met de leerplicht. Dat zijn bijna obsessies - volgens mij zijn dat uiteindelijk de dingen waar je over schrijft, ofwel rechtstreeks, ofwel via een omweg (dus fictief). Ik zal altijd kiezen voor fictie, juist omdat het dan niet zo fucking saai is. Veranderen, vervormen, verdraaien - maar de basis is dan toch de obsessie met dat onderwerp.

In mijn volgende boek laat ik mijn stiefmoeder vermoorden *O*

Schrijven is namelijk ook een vorm van wishfull thinking :+
pi_107515216
quote:

Ik heb na dit verhaal (mijn eerste) nog drie andere verhalen in mijn hoofd, maar ik denk niet dat het verstandig is kleine beginnetjes te maken van elk verhaal, i.p.v. eerst een gehele eerste versie van verhaal nummer één te maken. Hoe zit dat bij jullie?
Ligt eraan of je met 'verhaal' een roman bedoelt of een kort verhaal. Als je een roman (of een novelle of een lang verhaal) wilt schrijven, zou ik inderdaad eerst proberen zo ver mogelijk te komen, omdat je vaak pas na zo'n 20.000 woorden kunt zeggen of er toekomst in zit. Je moet dan namelijk nog wel even voort, en je kunt na 8.000 woorden onmogelijk overzien of (en hoe) je dit verhaal gaat voltooien. Zo denk ik er tenminste over.

Volgens mij is 500 woorden per dag een mooi streven. Pas tegen het einde, als ik het totaalbeeld scherp heb, kan ik veel meer schrijven, soms 2000 woorden per dag.
pi_107515293
Ik schrijf meestal 1500 per dag, anders kijk ik terug en denk ik altijd "dit is zo weinig!" en moet ik verder gaan.
  donderdag 2 februari 2012 @ 14:02:52 #147
366803 AthCom
Overigens ...
pi_107515479
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:52 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ligt eraan of je met 'verhaal' een roman bedoelt of een kort verhaal. Als je een roman (of een novelle of een lang verhaal) wilt schrijven, zou ik inderdaad eerst proberen zo ver mogelijk te komen, omdat je vaak pas na zo'n 20.000 woorden kunt zeggen of er toekomst in zit. Je moet dan namelijk nog wel even voort, en je kunt na 8.000 woorden onmogelijk overzien of (en hoe) je dit verhaal gaat voltooien. Zo denk ik er tenminste over.
Eerlijk gezegd ben ik meer van de korte verhalen lezen dan dat ik die schrijf ... en dan doel ik vooral op Lovecraft.

Al mijn verhaalideeën tot nog toe zijn altijd novellen/romans geweest, dus met de bedoeling om ongeveer tot de 50.000 woorden te komen. Dit uiteraard zonder dat er geforceerd wordt uitgeweid om maar tot dat aantal te komen.
  donderdag 2 februari 2012 @ 14:13:33 #148
71919 wonderer
pi_107515789
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:42 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Nog niet, maar het houdt me op dit moment ook even niet zo bezig.

[..]

Normaal heb ik dat ook, ja. Tenzij het gaat om werkelijk ingrijpende dingen, zoals de dood van mijn moeder (in mijn vorige boek), de dood van mijn vader en de erfenis (in mijn volgende boek :+ ) en nu het gedoe met de leerplicht. Dat zijn bijna obsessies - volgens mij zijn dat uiteindelijk de dingen waar je over schrijft, ofwel rechtstreeks, ofwel via een omweg (dus fictief). Ik zal altijd kiezen voor fictie, juist omdat het dan niet zo fucking saai is. Veranderen, vervormen, verdraaien - maar de basis is dan toch de obsessie met dat onderwerp.

In mijn volgende boek laat ik mijn stiefmoeder vermoorden *O*

Schrijven is namelijk ook een vorm van wishfull thinking :+
Ik heb die drang van "zo is het gebeurd, zo moet ik het opschrijven", daar kom ik maar heel moeilijk los van. Ik ben ook bang dat als ik een detail verander, dat de rest dan ook niet meer klopt op de een of andere manier.
pi_107518465
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 14:13 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik heb die drang van "zo is het gebeurd, zo moet ik het opschrijven", daar kom ik maar heel moeilijk los van. Ik ben ook bang dat als ik een detail verander, dat de rest dan ook niet meer klopt op de een of andere manier.
Ja goed, maar jouw thema's zijn toch ook heel persoonlijk en particulier? Dat bedoel ik eigenlijk met obsessies: what makes you tick. De exacte anekdotes die erbij horen, zijn dan minder belangrijk, het gaat erom dat je schrijft over wat je raakt en bezighoudt. Wie je bent, dus. Dat doe jij ook, al zijn de scènes bij jou misschien minder herleidbaar tot het echte leven dan bij mij. Ik vind het vaak zonde om géén gebruik te maken van bepaalde opmerkingen die mensen in werkelijkheid maakten, omdat ze zo echt zijn, en daarom vaak zo raar :+
  Moderator donderdag 2 februari 2012 @ 16:42:35 #150
42184 crew  DaMart
pi_107520892
quote:
Die 4.000 woorden heb ik ook in een week geschreven hoor. Ik zat voornamelijk op mijn laptop te typen toen ik in de trein zat, en dan is het al mooi als ik in het half uur dat ik kan typen, tot 500 a 700 woorden kan komen ;).
pi_107521342
Ja, 4000 woorden op een dag, 's avonds laat. En het dan de volgende dag teruglezen (of een poging doen tot) en er geen zak meer van snappen :')
Tap tap tap
  donderdag 2 februari 2012 @ 18:09:45 #152
71919 wonderer
pi_107524178
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:33 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ja goed, maar jouw thema's zijn toch ook heel persoonlijk en particulier? Dat bedoel ik eigenlijk met obsessies: what makes you tick. De exacte anekdotes die erbij horen, zijn dan minder belangrijk, het gaat erom dat je schrijft over wat je raakt en bezighoudt. Wie je bent, dus. Dat doe jij ook, al zijn de scènes bij jou misschien minder herleidbaar tot het echte leven dan bij mij. Ik vind het vaak zonde om géén gebruik te maken van bepaalde opmerkingen die mensen in werkelijkheid maakten, omdat ze zo echt zijn, en daarom vaak zo raar :+
Ja, dat is wel weer waar. En ik zal ook heus wel een keer iets schrijven over verhuizen naar Amerika etc, maar niet *mijn* verhaal want daar is geen fuck aan :')

Maareh, nu het al zo ver af is, heb je vast geen proeflezers meer nodig, huh?
pi_107541750
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 18:09 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ja, dat is wel weer waar. En ik zal ook heus wel een keer iets schrijven over verhuizen naar Amerika etc, maar niet *mijn* verhaal want daar is geen fuck aan :')

Maareh, nu het al zo ver af is, heb je vast geen proeflezers meer nodig, huh?
Ik had zelf ook niet verwacht dat het zo snel zou gaan, dus ik weet het eigenlijk niet. Liefst wel, maar in welke fase dan? Ik zal eens nadenken.
En jij dan?
  donderdag 2 februari 2012 @ 23:50:05 #154
71919 wonderer
pi_107542012
Vast wel. Ik heb hem nu naar een proeflezer gestuurd, als ik straks moet gaan herschrijven heb ik weer een nieuwe verse nodig om te kijken of de spanning en de twist nog werken. Tenzij ze hem al helemaal goed vindt :') Maar dan heb ik er nog een nodig voor het tegenwicht.
pi_107547592
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:50 schreef wonderer het volgende:
Vast wel. Ik heb hem nu naar een proeflezer gestuurd, als ik straks moet gaan herschrijven heb ik weer een nieuwe verse nodig om te kijken of de spanning en de twist nog werken. Tenzij ze hem al helemaal goed vindt :') Maar dan heb ik er nog een nodig voor het tegenwicht.
Nou, ik doe het graag! Dus laat maar weten wanneer het zo ver is/jij zo ver bent :)

Ik ga zelf aan de slag met de correcties van de uitgeverij, en daarna kijk ik hoe de zaken ervoor staan,
  vrijdag 3 februari 2012 @ 11:05:45 #156
71919 wonderer
pi_107549455
Ok, tof :) Eind van de maand denk ik.

Is het al gelukt met dat artikel?
pi_107560222
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 11:05 schreef wonderer het volgende:
Ok, tof :) Eind van de maand denk ik.

Is het al gelukt met dat artikel?
Eind van de maand is perfect; dan moet ik klaar zijn met alles. Artikel is af, maar ik heb besloten er nog even niet mee te gaan leuren - éérst het boek, dat gaat nu voor en ik wil me nergens door laten afleiden :)
  vrijdag 3 februari 2012 @ 18:32:14 #158
71919 wonderer
pi_107565154
Gaaf :)
pi_107640227
Iemand tips om te beginnen met schrijven (naast het gewoon doen en veel boeken lezen)?
pi_107645824
quote:
14s.gif Op zondag 5 februari 2012 18:45 schreef Moffol het volgende:
Iemand tips om te beginnen met schrijven (naast het gewoon doen en veel boeken lezen)?
Verzin wat je wilt schrijven. Het genre, een kort verhaal of een roman. Bedenk in grote lijnen het verhaal en het hoofdpersonage. Dat kun je opschrijven en uitwerken (zie snowflake-methode), of bij een kort verhaal kun je gewoon beginnen met het uitschrijven van de eerste scene en zo verder.
pi_107809125
Goh, ik druk net op de 'compile' knop in Scrivener om mijn verhaal in word te krijgen. Maakt dat ding een bestand van 490 pagina's! Ben ik even blij dat ik niet op print drukte ;)

En het ergste is dat ik bij mijn eerste rewrite alleen maar hier en daar heb aangeduid waar ik een scene of hoofdstuk toe wil voegen. Dat bijsnoeien lukt me nog niet zo goed... Nou ja, in ieder geval kan ik mijn manuscript straks gebruiken om mezelf een hernia te bezorgen ofzo.

In ieder geval heb ik een pagina of 400 gewist (toch eens uitvinden hoe je in Scriveren een selectie overzet naar Word) en is het eerste gedeelte nu naar mijn eerste proeflezer terwijl ik weer verder ga met het fijn stellen van het verhaal.
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 08:42:37 #162
42184 crew  DaMart
pi_107817356
Goed bezig, met die 490 pagina's! Hoeveel woorden heeft je verhaal nu?
pi_107817662
109000, dat valt op zich nog wel mee toch? Het zal wel gewoon een kwestie van de opmaak zijn die er opeens zo'n fors document van maakt, maar ik schrok toch even. Voordat ik met Scrivener begon te stoeien had ik geloof ik net 200 pagina's in Word...

Ik denk wel dat er nog redelijk wat bij komt omdat ik het einde voor mijn gevoel een beetje heb afgeraffeld, daar kan nog best wat meer vulling om de centrale verhaallijn heen. Maar met wat geluk houd ik het binnen de 150k.
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 13:14:27 #164
42184 crew  DaMart
pi_107824602
De eerste versie van het manuscript dat ik 'af' heb, telde zo'n 90.000 woorden, dus 109.000 is nog vrij normaal, volgens mij ;).

Alleen kwam ik met zo'n 20.000 woorden minder dus uit op zo'n 200 pagina's in Word, maar dat is inderdaad ook maar net afhankelijk van lettertype, lettergrootte, marges, etc.

Het verhaal waar ik nu mee bezig ben, ligt wel al wat achter op schema. Nu zo'n 6.100 woorden opnieuw geschreven, maar ik heb wel het gevoel dat het al wat beter in elkaar zit dan toen ik hetzelfde verhaal in 2012 aan de kant legde :).
  vrijdag 10 februari 2012 @ 13:38:53 #165
71919 wonderer
pi_107825413
Ik ben wel jaloers op jullie met al je ideeen... ;)
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 13:39:45 #166
42184 crew  DaMart
pi_107825451
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:38 schreef wonderer het volgende:
Ik ben wel jaloers op jullie met al je ideeen... ;)
Nou, negen ideeën tegelijkertijd hebben kan ook vervelend zijn hoor... dan weet je niet welk verhaal je nu moet gaan schrijven :X :D.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 13:58:31 #167
71919 wonderer
pi_107826079
Je kunt in ieder geval schrijven ;)
  vrijdag 10 februari 2012 @ 18:10:53 #168
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_107834621
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:39 schreef DaMart het volgende:

[..]

Nou, negen ideeën tegelijkertijd hebben kan ook vervelend zijn hoor... dan weet je niet welk verhaal je nu moet gaan schrijven :X :D.
je kunt altijd ienemienemutten toch? :P
pi_107859395
Ik heb een omslag voor mijn boek O+ O+ O+

Vanochtend vond ik in mijn mailbox een ontwerp dat me meteen op de knieën kreeg: prachtig, in één woord. Ik vond het een beetje eng om het visuele gedeelte over te laten aan een onbekende ontwerper, maar nu is duidelijk dat ze op de uitgeverij heel goed hebben nagedacht over de boodschap die ze met dit boek willen overbrengen: het omslag heeft een intieme, geheimzinnige uitstraling met klasse. Een groot landhuis ligt verscholen tussen een haag van bomen; de takken vormen een mysterieus soort kijkgat dat uitzicht biedt op het huis in de verte - gevoelsmatig betreedt de lezer dat huis als hij het boek openslaat. Met grote witte letters staat er: VILLA BETTY, daarboven in het geel mijn naam, en eronder in kleine gele letters: Een familieverhaal over liefde en verraad, geld, status en het verlangen naar een ander leven.

In één keer raak *O*

En er is meer goed nieuws, want mijn redacteur is een godsgeschenk. Zij heeft de tekst met minimale aanpassingen - een komma, een bijzinnetje weg, een punt - gespierder gemaakt, strakker en vloeiender. Ik heb met open mond zitten corrigeren, en ik dacht steeds: 'Deze vrouw moet bij mij in huis komen wonen, ik schrijf nooit meer een letter zonder dat zij ernaar heeft gekeken.' Het is een vak, redigeren, dat is duidelijk :D
  zaterdag 11 februari 2012 @ 14:46:51 #170
71919 wonderer
pi_107860329
Dat zijn de fijne dingen van het schrijven waar de beginners nog niet echt bij stilstaan. Heerlijke dingen, en fijn dat je ze mag meemaken :)

Ik ben zelf aan het herschrijven met de opmerkingen van mijn eerste proeflezer erbij. Heb geen internet "thuis" dus fijne avonden helemaal aan schrijven besteden :')
pi_107862673
Leuk, Nadine! Zo'n omslag is ook zo belangrijk.
Wanneer komt het boek eigenlijk ongeveer uit?
pi_107863071
Het lijkt me zo gaaf om je eigen boek dan in de winkels te zien liggen O+
Tap tap tap
pi_107965022
Mooi dat het zo goed gaat, Nadine :)
  dinsdag 14 februari 2012 @ 13:18:02 #174
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_107965516
Gefeliciteerd, Nadine. En nu maar hopen dat bij dit boek de tv-ploeg van FOK! niet langs komt om domme vragen te stellen.
pi_107971687
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 13:18 schreef broer het volgende:
Gefeliciteerd, Nadine. En nu maar hopen dat bij dit boek de tv-ploeg van FOK! niet langs komt om domme vragen te stellen.
:D Daar ben ik niet zo bang voor: ik geloof dat het tussen mij en Fok! nooit meer helemaal goed is gekomen na dat vorige boek. Het is een beetje de bekende Van Gaal-vraag: ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom? Ik snap - oprecht - nog steeds niet wat het probleem was ;)

Maar goed, intussen ben ik Fok natuurlijk ook dankbaar, want zonder dat experiment zou ik dit nieuwe boek waarschijnlijk nooit geschreven hebben - ik vond de nasleep niet leuk, maar het schrijven was geweldig :)
pi_107973652
quote:
Schrijfwedstrijd Write Now! is met voorronden in Nederland, Vlaanderen en Suriname dé belangrijkste schrijfwedstrijd voor jongeren van het Nederlandse taalgebied. Write Now! wordt georganiseerd voor jongeren tussen de 15 en 24 jaar oud. Elk genre is toegestaan: van proza tot poëzie, en van theaterscènes tot rapteksten. Deelnemen kan tot 1 april 2012. In het vroege voorjaar worden tijdens een elftal voorronden de finalisten bekendgemaakt. Het grote finaleweekend vindt plaats op 16 en 17 juni in Rotterdam.

De winnaar van Write Now! 2012 wordt onder de hoede genomen van het agentschap, waar intensieve begeleiding, coaching en een kennismaking met het uitgeefproces deel van uitmaken. Write Now! en Sebes & Van Gelderen hebben het voornemen de samenwerking aan te gaan voor onbepaalde tijd.

Meer informatie
www.writenow.nu
Leek me vrij interessant. Maar toen las ik dit:
quote:
- je inzending maximaal 2.000 woorden, of maximaal 8 gedichten* bedraagt;
2000 woorden :{ Met zo'n belachelijk laag aantal kan je toch vrij weinig? Dan ga ik nog liever voor die 8 gedichten (poezië, als je het zo kwalitatief kan noemen, gaat mij de laatste maanden toch beter af dan schrijven).

Overigens over de "beste fragment"-wedstrijd:
quote:
De werving via twitter leverde buitengewone resultaten op. Dit keer was er sprake van een recordaantal inzendingen, meer dan honderd enthousiaste schrijvers reageerden en stuurden hun tien pagina’s in. De winnaar wordt medio februari bekendgemaakt.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 20:10:12 #177
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_107981124
2000 woorden voor de jeugd van tegenwoordig?

too long, didn't read. Lol
pi_107982040
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:10 schreef Frith het volgende:
2000 woorden voor de jeugd van tegenwoordig?

too long, didn't read. Lol
:{ :')
pi_107989329
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:55 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Leek me vrij interessant. Maar toen las ik dit:

[..]

2000 woorden :{ Met zo'n belachelijk laag aantal kan je toch vrij weinig? Dan ga ik nog liever voor die 8 gedichten (poezië, als je het zo kwalitatief kan noemen, gaat mij de laatste maanden toch beter af dan schrijven).

Overigens over de "beste fragment"-wedstrijd:

[..]

2000 woorden is meer dan genoeg voor een sterke scène. Je hoeft er geen verhaal van te maken, toch, inclusief ontknoping? Een prikkelend fragment waaruit blijkt dat je goed en beeldend schrijft, daar zou ik voor kiezen :)
pi_107989444
Jawel, het gaat bij Write Now wel om kortverhalen.
pi_107995547
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 22:41 schreef Biancavia het volgende:
Jawel, het gaat bij Write Now wel om kortverhalen.
Ah oké, dus dan wordt het iets anekdote-achtigs, meer zie ik ook niet voor me bij 2000 woorden. Komt er al bijna een uitslag van de Paul Sebes-wedstrijd? :P
pi_107996804
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 02:32 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ah oké, dus dan wordt het iets anekdote-achtigs, meer zie ik ook niet voor me bij 2000 woorden. Komt er al bijna een uitslag van de Paul Sebes-wedstrijd? :P
Hij twitterde 14 februari, op de site stond medio februari. Dus een dezer dagen...
  woensdag 15 februari 2012 @ 09:09:13 #183
71919 wonderer
pi_107997028
Ik vind 2000 woorden prima voor een kortverhaal.

En nog niks van Sebes dus? Damn. Ik ga niet winnen maar ik hoop wel dat ie wat ziet in mijn fragment en mijn boek wil lezen... Ik zat gister aan het hoofdstuk te werken dat ik heb opgestuurd en ik vond het nog steeds best tof, dus ik sta wel achter mijn inzending.

Nadine, hij komt denk ik ergens volgende week jouw kant op, als het zo doorgaat (geen internet thuis doet wonderen voor mijn productiviteit :P).
  Moderator woensdag 15 februari 2012 @ 09:38:50 #184
42184 crew  DaMart
pi_107997573
Ik ben ook wel benieuwd naar die uitslag. Al is het fragment dat ik heb ingestuurd al volledig herschreven :P.

Schrijven van boek ligt nu even stil trouwens... die discussie over fan fiction heeft me geïnspireerd om met dat onderwerp weer wat te gaan doen eerst :@.
pi_107998114
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 09:09 schreef wonderer het volgende:
Ik vind 2000 woorden prima voor een kortverhaal.

En nog niks van Sebes dus? Damn. Ik ga niet winnen maar ik hoop wel dat ie wat ziet in mijn fragment en mijn boek wil lezen... Ik zat gister aan het hoofdstuk te werken dat ik heb opgestuurd en ik vond het nog steeds best tof, dus ik sta wel achter mijn inzending.

Nadine, hij komt denk ik ergens volgende week jouw kant op, als het zo doorgaat (geen internet thuis doet wonderen voor mijn productiviteit :P).
Leuk, ik verheug me erop :)

Hier gaat het nu ook hard. Ik heb het manuscript maandag aan Paul Sebes gestuurd zodat hij er nog een keer naar kan kijken, dus dat is spannend. De komende tijd zal wel chaotisch worden... laatste veranderingen... drukrpoef... correcties... en dan wordt de dummy gemaakt. Nu het allemaal zo dichtbij komt, slaat de paniek een beetje toe :%
  woensdag 15 februari 2012 @ 11:29:20 #186
71919 wonderer
pi_108000456
Maar die paniek is nu juist nergens meer voor nodig... it's out of your hands now. Toch? Ik vond dat persklaarmaken altijd de leukste fase (behalve dan als je te horen krijgt "er mag niks meer veranderd worden" en je dan toch nog een fout ziet). Beetje bomen over belettering, achterplat etc.

Maar misschien is dat bij een grote(re) uitgeverij anders, dat weet ik niet.
pi_108000470
Ik vind nog steeds 2000 woorden aan de korte kant, maar goed eerst maar rustig kijken of er überhaupt iets uit mijn pen wilt komen voordat ik me om die limiet druk ga maken. Ik heb wel al een korte startscene ter introductie van het karakter bedacht, maar nog geen enkel plot. Stom natuurlijk, want wie weet vereist het plot wel dat ik een heel ander karakter gebruik, maar zo hoop ik wel mijn brein te kickstarten.

Nadine, gewoon rustig aan doen, dan breekt het lijntje niet. :) Veel succes en vooral plezier de komende maanden.
  woensdag 15 februari 2012 @ 11:42:09 #188
37950 JAM
pi_108000776
Kan iemand even een toneelstuk voor me schrijven?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_108001281
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:29 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Ik vind nog steeds 2000 woorden aan de korte kant, maar goed eerst maar rustig kijken of er überhaupt iets uit mijn pen wilt komen voordat ik me om die limiet druk ga maken. Ik heb wel al een korte startscene ter introductie van het karakter bedacht, maar nog geen enkel plot. Stom natuurlijk, want wie weet vereist het plot wel dat ik een heel ander karakter gebruik, maar zo hoop ik wel mijn brein te kickstarten.

Nadine, gewoon rustig aan doen, dan breekt het lijntje niet. :) Veel succes en vooral plezier de komende maanden.
Misschien heb je wat aan de site van Ton Rozeman voor tips. http://www.korteverhalenschrijven.nl/ Het is bij een kort verhaal belangrijk dat je leert kaderen. Alles wat niet direct bijdraagt aan het verhaal laat je er ook buiten. In het verlengde hiervan: een kort verhaal begint om tien voor twaalf en eindigt om vijf over twaalf. En zorg ervoor dat het einde teruggrijpt op het begin. Zo maak je het verhaal rond.
pi_108001293
quote:
5s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:42 schreef JAM het volgende:
Kan iemand even een toneelstuk voor me schrijven?
Wat ben je toch een aartsluie lamzak, JAM. ;(
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:00:57 #191
37950 JAM
pi_108002930
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:59 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Wat ben je toch een aartsluie lamzak, JAM. ;(
In het geheel niet! Het produceren van een stuk is zowaar nog veel meer werk dan het schrijven ervan. Kijk eens wat daar allemaal wel bij komt kijken! Om dan zelf ook nog het stuk te schrijven; nee, daar heb ik geen zin meer in. Dus; als iemand iets in de aanbieding heeft, gaarne!
pi_108002948
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:58 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Misschien heb je wat aan de site van Ton Rozeman voor tips. http://www.korteverhalenschrijven.nl/ Het is bij een kort verhaal belangrijk dat je leert kaderen. Alles wat niet direct bijdraagt aan het verhaal laat je er ook buiten. In het verlengde hiervan: een kort verhaal begint om tien voor twaalf en eindigt om vijf over twaalf. En zorg ervoor dat het einde teruggrijpt op het begin. Zo maak je het verhaal rond.
Bedankt voor de tips en ik ga de site even doorlezen. :)

Edit: en zijn boek besteld. :D
pi_108003020
quote:
14s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:00 schreef JAM het volgende:

[..]

In het geheel niet! Het produceren van een stuk is zowaar nog veel meer werk dan het schrijven ervan. Kijk eens wat daar allemaal wel bij komt kijken! Om dan zelf ook nog het stuk te schrijven; nee, daar heb ik geen zin meer in. Dus; als iemand iets in de aanbieding heeft, gaarne!
Excuses! Als je het zo stelt, begrijp ik het. Ik kan je er niet bij helpen verder.
pi_108003062
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:01 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Bedankt voor de tips en ik ga de site even doorlezen. :)

Edit: en zijn boek besteld. :D
Dat boek had ik dus gewonnen met de Kerstverhalenwedstrijd en ik heb het vorige week doorgelezen, dus vandaar dat ik zo wijsneuzerig doe. ;)
pi_108093638
Sebes twittert dat maandag de uitslag komt. Er zijn veel inzendingen binnengekomen, ze hebben er nog vier over.
pi_108094133
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 20:16 schreef Biancavia het volgende:
Sebes twittert dat maandag de uitslag komt. Er zijn veel inzendingen binnengekomen, ze hebben er nog vier over.
Spannend. :)

Ik hoop dat de winnaar iemand van ons is, al gun ik het natuurlijk iedereen.
  Moderator vrijdag 17 februari 2012 @ 20:57:20 #197
42184 crew  DaMart
pi_108095863
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 20:25 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Spannend. :)

Ik hoop dat de winnaar iemand van ons is, al gun ik het natuurlijk iedereen.
Ik hoop het ook :Y.

En dan natuurlijk vooral dat ik het zelf ben, maar die kans lijkt me erg klein met zo veel inzendingen ;).
pi_108097009
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 20:57 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik hoop het ook :Y.

En dan natuurlijk vooral dat ik het zelf ben, maar die kans lijkt me erg klein met zo veel inzendingen ;).
Nouja, kans van 4% ongeveer dat je nog meedingt :D
  zaterdag 18 februari 2012 @ 17:15:46 #199
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_108120885
Ik ben reuze benieuwd wie van jullie het wint (als iemand van jullie het dus wint) :D duim duim duim :D
  zaterdag 18 februari 2012 @ 17:46:12 #200
71919 wonderer
pi_108121703
Ik ben op een nieuw (extended) einde aan het broeden. Best lastig als je het eigenlijke einde best ok vond :{
pi_108141859
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:46 schreef wonderer het volgende:
Ik ben op een nieuw (extended) einde aan het broeden. Best lastig als je het eigenlijke einde best ok vond :{
Waarom wil je dan een ander einde?
  zondag 19 februari 2012 @ 16:57:37 #202
71919 wonderer
pi_108153583
Volgens mijn proeflezer te abrupt. Maar ik heb het weer aangepast, het klopte gewoon zoals het was. Heb er alleen nog een zinnetje bijgeschreven om de druk wat op te voeren.

Overigens heeft Nadine nu mail... *peentjes zweet*
pi_108166954
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 16:57 schreef wonderer het volgende:
Volgens mijn proeflezer te abrupt. Maar ik heb het weer aangepast, het klopte gewoon zoals het was. Heb er alleen nog een zinnetje bijgeschreven om de druk wat op te voeren.

Overigens heeft Nadine nu mail... *peentjes zweet*
Oh, zo. Ik dacht dat je een compleet ander einde wilde gaan schrijven.
Spannend weer, een volgende proeflezer. :)

Nadine, verwacht je van Sebes ook nog opmerkingen en aanpassingen?
En veel plezier met proeflezen! ;)
  maandag 20 februari 2012 @ 18:48:55 #204
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_108196521
Wie heeft er nou gewonnen met dat van Sebes? Of is dat nog niet bekend?
pi_108196559
Hij gaf op twitter aan dat het vandaag bekend gemaakt zou worden. Ik neem aan dat hij het dan ook wel op twitter laat weten. Dus nog niet, voor zover ik weet.
pi_108209357
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2012 22:03 schreef Biancavia het volgende:
Oh, zo. Ik dacht dat je een compleet ander einde wilde gaan schrijven.
Spannend weer, een volgende proeflezer. :)

De afgelopen week heb ik mijn einde ook herschreven :) Geen nieuwe ingrediënten, maar schuiven met blokken, zeg maar, waardoor de volgorde verandert en er uiteindelijk een andere 'dader' blijkt te zijn. Beter, zo. Ik vond mijn oorspronkelijke einde een beetje... makkelijk. Nu neem ik meer risico, maar de ontknoping is - als het allemaal werkt zoals ik hoop dat het werkt - veel bevredigender. Wel grappig dat ik daar zo lang over heb getwijfeld, want in mijn synopsis (toen ik nog geen letter had geschreven) was dit het einde dat me voor ogen stond. Gaandeweg ben ik ervan afgeweken, en nu is alles weer zoals het in het begin al was :o

quote:
Nadine, verwacht je van Sebes ook nog opmerkingen en aanpassingen?
En veel plezier met proeflezen! ;)
Ja, ik krijg een leesrapport. Morgen of woensdag, maar intussen werk ik zelf ook nog aan de allerlaatste details. Veel werk! :O
Maar als ik klaar ben, mag ik gaan proeflezen *O*
  Moderator woensdag 22 februari 2012 @ 18:22:26 #207
42184 crew  DaMart
pi_108271410
En, heeft iemand hier nou al bericht gekregen dat hij of zij heeft gewonnen?
pi_108308612
Winnaars staan op twitter
  Moderator donderdag 23 februari 2012 @ 17:52:44 #209
42184 crew  DaMart
pi_108309465
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 17:25 schreef Complexiteit het volgende:
Winnaars staan op twitter
Volgens mij heeft hij een foutje gemaakt... hij is mij vergeten te noemen.
pi_108310381
Even voor de goede orde:

PaulSebes twitterde op donderdag 23-02-2012 om 12:22:43 En de winnaar van onze twitterverhalenwedstrijd (de prijs: een close reading en een cursusplek bij ons) is K. Berkvens !! Nummer twee is... reageer retweet
PaulSebes twitterde op donderdag 23-02-2012 om 12:24:18 Nummer 2 (gesigneerd exemplaar van BESTSELLER) is...Atie Vogelenzang! Eervolle vermeldingen voor Nelle Boer, Eva Kelder en Annelies v Beest. reageer retweet
Iemand hier prijs / vermelding? Ik sta er helaas ook niet tussen.
pi_108315789
Helaasch!

Atie Vogelenzang is de helft van Tupla Mourits. Ik begrijp niet waarom je dan nog aan zo'n wedstrijd meedoet. :?
pi_108315966
Beetje vreemd inderdaad. Was sowieso niet een vereiste dat je nog niets gepubliceerd had?
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:14:45 #213
71919 wonderer
pi_108316560
quote:
7s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:04 schreef Biancavia het volgende:
Helaasch!

Atie Vogelenzang is de helft van Tupla Mourits. Ik begrijp niet waarom je dan nog aan zo'n wedstrijd meedoet. :?
Close reading is altijd mooi meegenomen, natuurlijk.

Helaas. Nou ja, als ie straks mijn manuscript maar accepteert 8-)
pi_108317332
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:07 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Beetje vreemd inderdaad. Was sowieso niet een vereiste dat je nog niets gepubliceerd had?
Nee, dat niet. Het enige wat ik me dan kan bedenken is dat ze met een heel ander soort manuscript daaraan heeft meegedaan, een roman bijvoorbeeld.

Mooi filmpje:

Ira Glass on Storytelling door David Shiyang Liu
pi_108326716
Net mijn verhaal naar de proeflezer gestuurd. Toch wel spannend, hoewel ik het heel laf bij een bekende heb gedeponeerd ;)

Nu me maar in gaan houden om niet elke keer te vragen of ze het al gelezen heeft...
pi_108373393
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:14 schreef wonderer het volgende:

Close reading is altijd mooi meegenomen, natuurlijk.
Ja, dat kan ik uit ervaring beamen :Y
Ik kreeg woensdag een leesrapport dat heel enthousiast was, en waarin twee of drie punten (meer thematisch) werden aangestipt waar ik zelf ook al mee worstelde - ik heb mijn voordeel ermee gedaan, zullen we maar zeggen.

Nu heb ik het hele ding opgestuurd en wordt het door de redacteur van de uitgeverij gelezen. Ik ben... tevreden *O* Heel tevreden, zelfs.

Ik heb er twee jaar aan gewerkt :o Mijn dochter van 7 zei de afgelopen weken steeds: "O, heb je vandaag alweer een boek geschreven?" _O-

quote:
Helaas. Nou ja, als ie straks mijn manuscript maar accepteert 8-)
Jammer dat geen van jullie gewonnen heeft. Ik neem jouw manuscript mee naar Zwitserland, dan komt het ook eens buiten :)
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:05:06 #217
71919 wonderer
pi_108389125
Wheheh. Ik heb van mijn eerste boek nog een foto van iemand die hem aan het strand had zitten proeflezen, was erg grappig.
pi_108583301
Nou, voor het eerst sinds 8 februari is het me weer gelukt om een letter op papier te zetten, werd tijd. :{

Eerste 247 woorden van een kortverhaal voor mijn inzending voor de Write Now! wedstrijd zijn af, nog andere jongeren hier die mee gaan doen?
pi_108584399
Misschien, maar ik ben niet goed in schrijven in het Nederlands en ik heb ook nog geen idee.
  donderdag 1 maart 2012 @ 16:32:48 #220
71919 wonderer
pi_108589949
Ik heb de afgelopen weken vooral fanfiction geschreven. Ook wel es leuk maar op zich "nutteloos" natuurlijk.
pi_108591069
Ik kreeg het spontane idee om een verhaal te schrijven (redelijk random sciencefiction, waarschijnlijk) en hier elke week een stukje van te schrijven en dit per keer op internet (misschien op Tumblr ofzoiets) te publiceren.

Kan dit werken? Iemand tips? Ik heb namelijk nog nooit écht een verhaal geschreven, maar het lijkt me wel heel leuk.
pi_108603640
Zelf ben ik ook zo begonnen met (niet dat ik ondertussen zoveel verder ben ;) ), al was dan met fanfiction.

Ik vond het in ieder geval een erg leuke manier van werken, zeker als je leuke reacties krijgt. Het enige nadeel (of voordeel) is dat je door moet blijven gaan met het verhaal zoals het staat zeg maar. Je kunt moeilijk opeens de vorige vijf stukjes aanpassen als ze eenmaal op internet staan.
  donderdag 1 maart 2012 @ 22:11:03 #223
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_108605426
Waarom ineens iedereen aan de fanfiction? :{
  vrijdag 2 maart 2012 @ 08:59:19 #224
71919 wonderer
pi_108615697
Instant gratification, in mijn geval. Ik werk er een paar dagen aan (korte verhaaltjes, 2000-5000 woorden), een keer erdoorheen om te editen en online gooien, leuke reacties om je ego te strelen en op naar het volgende idee.

Ik zit inmiddels op 17000 woorden in zeven losse verhalen (in het Engels). Ontzettend leuk om te doen en het houdt je creatieve brein actief, dat vind ik ook wel belangrijk. Normaal doe ik dat met online roleplay maar mijn buddy heeft niet zoveel zin de laatste tijd en ik moet toch wat met die creatieve energie. Aan echt een nieuw verhaal werken gaat in het stadium waarin ik nu ben met mijn manuscript niet, weet ik uit ervaring, dus van die losse flodders tussendoor helpt best wel.

My fans love it :')
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 09:09:14 #225
42184 crew  DaMart
pi_108615848
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 16:32 schreef wonderer het volgende:
Ik heb de afgelopen weken vooral fanfiction geschreven. Ook wel es leuk maar op zich "nutteloos" natuurlijk.
Ik ben mijn oude fanfiction eens aan het herschrijven. Dat hangt samen met de opleving (en updates na 5 jaar stilstand) van de fansite waar ik die fanfcition voor schreef. Ik las die verhalen laatst en zag zelf al heel wat fouten in het gebruikte Engels... zo heb ik de neiging om alle samenstellingen ook in het Engels aan elkaar te schrijven :D.

En voorheen schreef ik die verhalen in een soort scriptvorm, nu probeer ik er normale verhalen van te maken. Maar schrijven in een tweede taal, ook al beheers je die wel aardig, is toch nog best lastig, omdat je een hoop nuances van de taal mist :).
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 09:11:12 #226
42184 crew  DaMart
pi_108615879
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:11 schreef Frith het volgende:
Waarom ineens iedereen aan de fanfiction? :{
Van 1998 t/m 2004 heb ik zo'n 48 nieuwe 'afleveringen' van een populaire serie geschreven die al lang gestopt is. Dat vond ik destijds leuk, en nu stiekem ook nog wel. Maar na al die jaren vond ik het wel tijd om die verhalen eens te gaan verbeteren. Het is een Amerikaanse serie, en mijn verhalen schijnen volgens Amerikanen nogal eurocentrisch te zijn :D.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 09:21:48 #227
71919 wonderer
pi_108616063
Mijn Engels is verrassend goed, eigenlijk. Als ik direct in het Engels schrijf, tenminste. Mijn Nederlandse verhalen vertalen gaat niet zo geweldig. Maar ik loop eigenlijk zelden tegen problemen aan tijdens het schrijven (dat ik een woord niet kan vinden of zo) en dat helpt de flow echt heel erg.

Ik wil wel wat dm'en maar als je de show niet kent, mis je heel veel context en ik weet niet eens of het dan te volgen is :')
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 09:23:55 #228
42184 crew  DaMart
pi_108616111
Woorden vertalen is op zich geen probleem, maar grammaticaal gaat het soms een beetje mis heb ik het idee. Ik ben al wat Dunglish tegengekomen hier en daar :D.

Welke show is het?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 09:25:21 #229
71919 wonderer
pi_108616145
Tanz der Vampire :')
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 09:26:27 #230
42184 crew  DaMart
pi_108616162
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 09:25 schreef wonderer het volgende:
Tanz der Vampire :')
Die ken ik inderdaad niet ;).

Mijn fanfics gaan over Full House :D.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 09:30:26 #231
71919 wonderer
pi_108616247
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 09:26 schreef DaMart het volgende:

[..]

Die ken ik inderdaad niet ;).

Mijn fanfics gaan over Full House :D.
Vampiermusical met muziek van Jim Steinman (Meat Loaf, Bonnie Tyler).

Full House ken ik wel... Lukt het jou dan ook om die humor en zo erin te leggen? Hoe lang is een aflevering die je zelf hebt geschreven gemiddeld?
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 09:37:09 #232
42184 crew  DaMart
pi_108616390
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 09:30 schreef wonderer het volgende:

[..]

Vampiermusical met muziek van Jim Steinman (Meat Loaf, Bonnie Tyler).

Full House ken ik wel... Lukt het jou dan ook om die humor en zo erin te leggen? Hoe lang is een aflevering die je zelf hebt geschreven gemiddeld?
Uit het commentaar dat ik krijg, blijkt dat het bij veel mensen aardig het gevoel van de serie lijkt op te roepen.

Ik heb op mijn gerelateerde website ook scripts van echte afleveringen staan, en die lengte probeer ik dus een beetje aan te houden. Dat zijn (in scriptvorm) meestal zo rond de 4.500 woorden en 8 tot 10 pagina's A4 (regelafstand 1). Mijn verhalen zijn doorgaans iets langer. Qua aantal woorden ga ik ook veel ruimer zitten natuurlijk, als ik alle handelingen ook ga beschrijven in een normale verhaalvorm :).
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:17:49 #233
71919 wonderer
pi_108617081
Dat valt nog best wel mee, eigenlijk. Maar ze zijn natuurlijk ook maar 25 minuten of zo. Wel grappig. En het is hoe dan ook goede ervaring opdoen.
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 10:21:57 #234
42184 crew  DaMart
pi_108617162
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:17 schreef wonderer het volgende:
Dat valt nog best wel mee, eigenlijk. Maar ze zijn natuurlijk ook maar 25 minuten of zo. Wel grappig. En het is hoe dan ook goede ervaring opdoen.
Een goede ervaring is het zeker, door binnen de kaders die anderen al hebben bedacht te blijven. Alleen is Amerika toch iets conservatiever dan ik ben, wat wel blijkt uit het feit dat sommige gedachten en handelingen volgens sommigen niet helemaal in de serie passen. Maar dat is dan wel weer een goede ervaring bij het herschrijven, om nog meer in te leven in de cultuur van de personages.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:31:04 #235
71919 wonderer
pi_108617365
Dat vind ik het moeilijkste van fanfic. Ik heb het mezelf wel makkelijk gemaakt door een musical te kiezen, want elke acteur interpreteert de rol anders dus dat kan ik als schrijver ook doen, neem ik het uiterlijk van de ene en de maniertjes van de andere en de emoties van de derde. Op tv/film/boek staat het allemaal vast en daar moet je het dan maar mee doen.
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 10:46:34 #236
42184 crew  DaMart
pi_108617759
Klopt. Bij mij werd het volgens mij ook beter naarmate ik meer fanfics schreef. Het is dan vooral een kwestie van je die wereld eigen maken. Wat dat betreft verschilt het dus niet heel veel van het schrijven van een boek, al heb je daarin meer vrijheid om de wereld naar je eigen smaak in te vullen.

Maar wat ik ook heb gedaan, was een nieuw personage introduceren. Daarmee geef je jezelf toch weer wat meer vrijheid, want dat personage is minder gebonden aan vooraf bepaalde kaders.

Deze discussie zou bijna een eigen fanfictietopic waard zijn, volgens mij :D.
pi_108620975
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 09:21 schreef wonderer het volgende:
Mijn Engels is verrassend goed, eigenlijk. Als ik direct in het Engels schrijf, tenminste. Mijn Nederlandse verhalen vertalen gaat niet zo geweldig. Maar ik loop eigenlijk zelden tegen problemen aan tijdens het schrijven (dat ik een woord niet kan vinden of zo) en dat helpt de flow echt heel erg.
Dat probleem ondervind ik ook inderdaad nu ik sinds een halfjaartje pretendeer een tweetallige blog te hebben. Schrijven in het Nederlands gaat prima, maar ik zie er van tevoren al zo tegen op het te vertalen dat ik dan al überhaupt niet aan de Nederlandse versie begin, en er zo dus telkens radiostilte ontstaat. Inmiddels experimenteer ik sinds een stuk of twee posts met juist het schrijven in het Engels en dan vertalen naar het Nederlands. Gaat stuk sneller, ik zie er minder tegenop en de kwaliteit van de Engelse versie gaat flink omhoog. De kwaliteit van de Nederlandse versie gaat wel wat naar beneden helaas, heb ik het gevoel.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 13:13:32 #238
71919 wonderer
pi_108621872
Met blogs kun je er nog voor kiezen om twee keer een nieuwe tekst te schrijven in plaats van te vertalen, verhalen wordt wat lastiger dan.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 19:36:53 #239
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_108636459
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:46 schreef DaMart het volgende:
Deze discussie zou bijna een eigen fanfictietopic waard zijn, volgens mij :D.
Nu ineens wel ja. :P

Maar kunnen we ook links krijgen naar geschreven fanfiction? Ik ben zelf wel benieuwd naar het Engels van andere mensen, aangezien ik zelf heb ondervonden nogal 'toondoof' te zijn in het Engels. (naar eigen mening dan toch)
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 20:16:38 #240
42184 crew  DaMart
pi_108638395
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 19:36 schreef Frith het volgende:

[..]

Nu ineens wel ja. :P

Maar kunnen we ook links krijgen naar geschreven fanfiction? Ik ben zelf wel benieuwd naar het Engels van andere mensen, aangezien ik zelf heb ondervonden nogal 'toondoof' te zijn in het Engels. (naar eigen mening dan toch)
Hier staan 3 van mijn fanfics (er stonden er ooit meer, maar toen mochten scripts ineens niet meer en in die vorm goot ik mijn fanfics. Deze drie zijn door de controle geglipt, denk ik O-).)
  zaterdag 3 maart 2012 @ 18:44:35 #241
71919 wonderer
pi_108671891
Ik moet de mijne nog ergens uploaden waar ze niet aan andere dingen gelinkt worden waar ik jullie niet wil hebben :') Maar zodra ik dat gedaan heb, laat ik het wel even weten.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 00:48:19 #243
71919 wonderer
pi_108890882
Tof! Er wordt best veel aan promotie gedaan ook, mooie lijst. Krijgen we allemaal een uitnodiging voor de feestelijke boekpresentatie? ;)
pi_108891518
Ziet er mooi uit Nadine *O*

Ondertussen kreeg ik van hun collega's van de Boekerij vandaag deze mail:

quote:
Na lezing van uw manuscript is de redactie helaas van oordeel dat het niet in aanmerking komt voor publicatie bij onze uitgeverij.

Dan maar, na er zelf uiteraard nog een keer grondig doorheen te zijn geweest, naar Sebes sturen?
pi_108894080
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 01:21 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Ziet er mooi uit Nadine *O*

quote:
Ondertussen kreeg ik van hun collega's van de Boekerij vandaag deze mail:

[..]

Dan maar, na er zelf uiteraard nog een keer grondig doorheen te zijn geweest, naar Sebes sturen?
Aan zo'n mail heb je zo weinig; je zou natuurlijk graag willen weten waaróm het niet in hun fonds past. Dus ja, ik zou het naar Sebes sturen, gewoon proberen. Paar hoofdstukken sturen, synopsis erbij, en heel goed nadenken over die eerste hoofdstukken: alle bijzaken en uitwijdingen schrappen en meteen recht op je doel af => de lezer bij zijn lurven grijpen >:)
pi_108898988
quote:
Prachtige intrigerende omslag! Gefeliciteerd!

Ook flink wat promotie zo te zien, dat zal helemaal goed komen. :)
Is de tijd/plaats van je boekpresentatie al bekend?
pi_108905640
Ik zie nu trouwens pas dat ik in de afwijsmail aangesproken word met "mevrouw" :')

Stom, zo'n fout. Geeft mij niet echt het gevoel alsof ze uitgebreid hun tijd voor me hebben genomen.
pi_108906554
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:45 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Ik zie nu trouwens pas dat ik in de afwijsmail aangesproken word met "mevrouw" :')

Stom, zo'n fout. Geeft mij niet echt het gevoel alsof ze uitgebreid hun tijd voor me hebben genomen.
Jij schrijft toch fantasy? Volgens mij hebben zij (Meulenhoff dan) alleen vertaalde fantasy in hun fonds.

Zit er toevallig een vrouwelijke hoofdpersoon in je manuscript?
http://www.dromen-demonen.nl/Schrijfwedstrijd/index.html

[ Bericht 12% gewijzigd door Biancavia op 09-03-2012 15:18:51 ]
pi_108906901
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 15:13 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Jij schrijft toch fantasy? Volgens mij hebben zij (Meulenhoff dan) alleen vertaalde fantasy in hun fonds.

Zit er toevallig een vrouwelijke hoofdpersoon in je manuscript?
http://www.dromen-demonen.nl/Schrijfwedstrijd/index.html
Aankomende april komt er anders wel een Nederlandse fantasydebutant uit bij de Boekerij: Sophie Lucas. Dus ze geven niet alleen maar vertaald werk uit.

Heel erg bedankt voor je link. Ik had hem wel al voorbij zien komen maar was hem toen helaas weer vergeten. Een van mijn vier hoofdpersonages is gelukkig inderdaad vrouwelijk, dus dat komt goed uit. Mocht Sebes hem afwijzen dan zal ik hem als inzending bij die wedstrijd doen, dank je. :)
pi_108907427
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 15:24 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Aankomende april komt er anders wel een Nederlandse fantasydebutant uit bij de Boekerij: Sophie Lucas. Dus ze geven niet alleen maar vertaald werk uit.
Dat is wel een positief bericht! Altijd mooi als een uitgeverij zijn fonds uitbreidt met oorspronkelijk Nederlands werk.
quote:
Heel erg bedankt voor je link. Ik had hem wel al voorbij zien komen maar was hem toen helaas weer vergeten. Een van mijn vier hoofdpersonages is gelukkig inderdaad vrouwelijk, dus dat komt goed uit. Mocht Sebes hem afwijzen dan zal ik hem als inzending bij die wedstrijd doen, dank je. :)
Succes!
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:38:14 #251
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_108909295
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:43 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Dat probleem ondervind ik ook inderdaad nu ik sinds een halfjaartje pretendeer een tweetallige blog te hebben. Schrijven in het Nederlands gaat prima, maar ik zie er van tevoren al zo tegen op het te vertalen dat ik dan al überhaupt niet aan de Nederlandse versie begin, en er zo dus telkens radiostilte ontstaat. Inmiddels experimenteer ik sinds een stuk of twee posts met juist het schrijven in het Engels en dan vertalen naar het Nederlands. Gaat stuk sneller, ik zie er minder tegenop en de kwaliteit van de Engelse versie gaat flink omhoog. De kwaliteit van de Nederlandse versie gaat wel wat naar beneden helaas, heb ik het gevoel.
Ik probeer nu een engelstalig blog te onderhouden en ik loop gewoon constant tegen een te lage woordenschat en vooral zinconstructie aan. In het Nederlands is het herschrijven van zinnen om beter te lopen geen enkel probleem en zou ik (weliswaar met een beter dieet dan mijn huidige, maar dat terzijde) het gewoon naar een goed lopend verhaal herschrijven. Maar in het engels is het heel wat anders.

Daar komt nog eens bij dat ik sowieso geen koetjes en kalfjes schrijver / denker ben. Voor mij is het academisch voor en na, zeg maar.

Moet zeggen dat Wonderer zijn Engels beter lijkt dan het mijne. Maar goed, daar zit ook duidelijk meer een 'verteller' achter dan een stijve 'feit A, theorie B, conclusie C'. :P
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:41:06 #252
71919 wonderer
pi_108909397
Ja, en wonderer heeft ook zes jaar alleen maar Engels gesproken, dat helpt ook ;) In het Nederlands zou ik trouwens een heel andere stijl hebben.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:53:59 #253
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_108909822
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 16:41 schreef wonderer het volgende:
Ja, en wonderer heeft ook zes jaar alleen maar Engels gesproken, dat helpt ook ;) In het Nederlands zou ik trouwens een heel andere stijl hebben.
dat scheelt inderdaad wel een hoop, ik spreek het hoogstens incidenteel. En dan ook niet tegen native speakers.
pi_108910129
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 16:38 schreef Frith het volgende:
Daar komt nog eens bij dat ik sowieso geen koetjes en kalfjes schrijver / denker ben. Voor mij is het academisch voor en na, zeg maar.
Daar heb ik ook nogal last van. Elke poging tot een luchtige snelle blogpost mondt uit in een artikeltje compleet met argumenten en alles van rond de 700-800 woorden. :')

Luchtig en snel paar keer per week iets neerpennen heb ik dan ook al opgegeven, dat soort uitgebreide posts zijn toch blijkbaar meer mijn ding.
pi_109198643
Gisteren heb ik een heel prettig gesprek gehad met een schrijfcoach/literair agente. We gaan een overeenkomst aan waarbij zij me gaat begeleiden bij het schrijven van een manuscript waar ik mee vast liep. Ze heeft al een paar goede aanwijzingen en ideeën gegeven voor hoe nu verder.
Als het manuscript af is zal zij het voor me aan gaan bieden bij uitgeverijen en mocht het zover komen dat het gepubliceerd gaat worden, zal zij ook zo veel mogelijk gaan promoten.

Ik denk dat dit voor mij een goede manier is om verder te komen. Ik heb er weer vertrouwen in, het gevoel dat er iemand in me gelooft en me af en toe een zetje in de juiste richting kan gaan geven, dat is voor mij wat ik nodig had om weer ergens mee verder te kunnen. :)
  zaterdag 17 maart 2012 @ 17:09:30 #256
71919 wonderer
pi_109206263
Hee, wat goed. Moet je nog betalen voor die begeleiding of is dat een service voor het agentschap?

Ik denk dat ook agenten in Nederland steeds belangrijker gaan worden...
pi_109207795
Misschien is het voor jou ook wel interessant. Ik stuur je even een mailtje, want je pb-inbox zit vol. oO<
  zaterdag 17 maart 2012 @ 18:12:58 #258
71919 wonderer
pi_109207888
I know, sorry :')
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:24:28 #259
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_109404700
pfff, weer twee avonden voorbij waarop ik had kunnen schrijven en in principe ook had willen schrijven, maar uiteindelijk geen woord op "papier" heb gezet :(
pi_109418737
Heb je dan wel van tevoren bedacht wat je wilt gaan schrijven, of ga je gewoon zitten en dan wachten tot er wat op komt? Dat laatste werkt voor mij namelijk niet.
Als ik eerst van tevoren in mijn hoofd een scene bedenk, of bedenk waar ik naar toe wil, dan gaat het wel. En als je dan eenmaal op dreef bent komt er vanzelf veel meer dan je van tevoren bedacht had.
  maandag 26 maart 2012 @ 21:48:44 #261
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_109548137
yes! Eindelijk lukt het me weer! Gisterochtend zo'n 1300 woorden geschreven en nu ook weer lekker op dreef.
pi_109604312
quote:
Hartelijk dank voor je deelname. De deadline van Write Now! is 1 april 2012.
1536 woorden is het geworden. :)

Was er hier nou nog iemand anders die meedeed?
pi_109606053
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:17 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Ja, ik! :)
  Moderator woensdag 28 maart 2012 @ 14:10:49 #264
42184 crew  DaMart
pi_109606669
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:17 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Ik ben te oud, geloof ik.
pi_109607800
Ik weet zeker dat ik te oud ben. :'( :P
pi_109616377
Ik overweeg om een stukje dat'k geschreven heb voor een experimenteel verhaal in te sturen. Het is een fragmentje dat eigenlijk buiten het verhaal staat over de schepping van de aarde, maar dan anders.

Zal'k het gewoon insturen, of moet je dan ook gelijk naar de prijsuitreiking komen?

EDIT: Is 'maar' 600 woorden op't moment. Wel makkelijk uit te breiden richting 1000, maar het nog langer maken gaat lastig worden voor de deadline.

[ Bericht 11% gewijzigd door Aardappeltaart op 28-03-2012 18:14:27 ]
pi_109695712
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:08 schreef Aardappeltaart het volgende:
Zal'k het gewoon insturen, of moet je dan ook gelijk naar de prijsuitreiking komen?
WriteNow2012 twitterde op vrijdag 30-03-2012 om 15:06:55 @gwildorsok Elke inzender krijgt een uitnodiging voor zijn/haar voorronde-uitreiking en daar wordt bekendgemaakt wie de winnaars zijn. reageer retweet
pi_109697289
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 15:11 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

WriteNow2012 twitterde op vrijdag 30-03-2012 om 15:06:55 @gwildorsok Elke inzender krijgt een uitnodiging voor zijn/haar voorronde-uitreiking en daar wordt bekendgemaakt wie de winnaars zijn. reageer retweet
Hoe doe je dat, zo'n tweet posten?
pi_109697641
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 16:00 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Hoe doe je dat, zo'n tweet posten?
Boven het tekstveld zit helemaal aan de rechterkant een icootje van die Twittervogel. Als je daarop klikt kun je een link naar de tweet invoeren.
pi_109845551
Ik wist niet van dit topic af. :o
Ik schrijf zelf ook een boek op het moment. Ik ben nu bijna een jaar bezig met het (fantasy) boek en ben voorlopig nog niet klaar. :)
pi_109855601
WriteNow2012 twitterde op dinsdag 03-04-2012 om 16:23:05 Hoeveel inzendingen zeg je? 1.112!!!!! #WriteNow2012 reageer retweet
Dit gaat nog problematisch worden. :')

Hoeveel woorden zit je op, Jebentzelfeenfiets? :)

[ Bericht 6% gewijzigd door GeileSoeplepel op 03-04-2012 22:53:12 ]
pi_109876998
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 16:40 schreef GeileSoeplepel het volgende:
WriteNow2012 twitterde op dinsdag 03-04-2012 om 16:23:05 Hoeveel inzendingen zeg je? 1.112!!!!! #WriteNow2012 reageer retweet
Dit gaat nog problematisch worden. :')

Hoeveel woorden zit je op, Jebentzelfeenfiets? :)
90.500 precies momenteel.
Ik schrijf op A5, dat vind ik zelf heel fijn schrijven, maar dat zal waarschijnlijk nog veranderen natuurlijk. Zit uit mijn hoofd op ongeveer 330-340 bladzijden met dit formaat.
pi_109877902
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:29 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:

[..]

90.500 precies momenteel.
Ik schrijf op A5, dat vind ik zelf heel fijn schrijven, maar dat zal waarschijnlijk nog veranderen natuurlijk. Zit uit mijn hoofd op ongeveer 330-340 bladzijden met dit formaat.
Dat tikt al aardig aan, netjes. :)

Als vuistregel kun je aantal woorden gedeeld door 310 of 340 doen (gemiddeld aantal woorden per bladzij), in jouw geval is dat dus tussen de 266 en 291 bladzijdes.
pi_109878464
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:50 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Dat tikt al aardig aan, netjes. :)

Als vuistregel kun je aantal woorden gedeeld door 310 of 340 doen (gemiddeld aantal woorden per bladzij), in jouw geval is dat dus tussen de 266 en 291 bladzijdes.
De laatste keer dat ik keek zat ik op 326, maar ik heb ondertussen alweer wat geschreven.
Ik heb mijn hoofdstukken in aparte bestanden en even geen zin om alles nu weer één voor één te checken. :P
pi_110015115
Ik heb twee verhaalideeën met elkaar laten versmelten tot één nieuw plotidee voor een thriller. Vandaag wil ik een voorzichtige start gaan maken met het schrijven van het eerste hoofdstuk. Het plan is om vanaf juni elke maand minstens een hoofdstuk te gaan schrijven, zodat hopelijk eind van dit jaar een eerste versie van het manuscript klaar zal zijn.
Het is wellicht nogal krap, het zal neerkomen op maandelijks 10.000 woorden, en dan moet ik ook de eerdere hoofdstukken tussendoor nog herschrijven, maar ik moet ergens naar toe werken en dan is 31 december 2012 een mooie streefdatum.
  Moderator zaterdag 7 april 2012 @ 11:05:59 #276
42184 crew  DaMart
pi_110016870
Goed bezig, Biancavia! Met een beetje discipline moet zo'n schema te volgen zijn, lijkt me.

Ik had zelf ook een schema gemaakt, en dat ging redelijk goed, totdat ik ineens volop fanfictie van 14 jaar geleden volledig begon te herschrijven :D. Omdat die verhalen in het Engels zijn, gaat de taal er wel behoorlijk op vooruit, en het is goed om mijn Engels een beetje bij te schaven voor mijn vakantie naar de andere kant van de Noordzee dit jaar :+.
  zondag 8 april 2012 @ 18:16:15 #277
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_110064325
Ah, hier ben je Nadine :P.

Het boek komt bijna uit! :o Kan niet wachten om het te lezen!

Ik ga zelf ook maar eens wat serieuzer aan de slag..door mijn werk als freelance journalist raakt mijn aankomend bestseller (* kuch*) wat ondergesneeuwd. Heb nu bedacht dat mijn protagonist toch maar een vrouw moet worden ipv man, dus moet behoorlijk wat gaan omgooien. Die feestelijke boekpresentatie past nog wel in mijn schema btw :P.

[ Bericht 10% gewijzigd door Vivi op 08-04-2012 18:24:46 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_110117552
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 18:16 schreef Vivi het volgende:
Ah, hier ben je Nadine :P.

Het boek komt bijna uit! :o Kan niet wachten om het te lezen!

Leuk, en wat goed dat je het niet was vergeten (heb er wat langer over gedaan dan gepland :D )
quote:
Ik ga zelf ook maar eens wat serieuzer aan de slag..door mijn werk als freelance journalist raakt mijn aankomend bestseller (* kuch*) wat ondergesneeuwd. Heb nu bedacht dat mijn protagonist toch maar een vrouw moet worden ipv man, dus moet behoorlijk wat gaan omgooien. Die feestelijke boekpresentatie past nog wel in mijn schema btw :P.
Freelance journalist, dat wist ik niet :o Werkte je eerst undercover of is het een recente carrièreswitch? (En wat schrijf je zoal?) Naar die bestseller ben ik ook benieuwd - en ja, dat is moeilijk te combineren met journalistiek werk. Tijdelijk stoppen, kan dat niet? Als je drie maanden vrijaf neemt, kun je een serieus begin maken. Zo heb ik het destijds gedaan, en het is een goede beslissing geweest. Dan staat er ineens iets op het spel. En als je toch vrijaf neemt, kun je mijn feestelijke boekpresentatie ook wel meepakken - dat valt dan onder 'netwerken' en dat is voor schrijvers ook heel belangrijk 8-)

Overigens: het boek is afgelopen woensdag ingeleverd *O* Het wás al ingeleverd, al heel vaak, maar nu is het DEFINITIEF ingeleverd en dat is toch iets anders, want nu gaat het naar de drukker. Ik heb op de valreep nog een paar ingrijpende veranderingen aangebracht, op advies van een goede vriendin van mij, een filmeditor. Zij knipt en plakt normaal in films, en zij heeft de spanningsboog nog nét een beetje aangescherpt. Ik heb bij dit boek veel geweldige hulp gehad, van een corrector, een redacteur/agent en een filmeditor, en het is precies het boek geworden dat me destijds voor ogen stond.
Eerst worden de 'vooruitexemplaren' gedrukt (voor pers en boekhandels), en in juni verschijnt het boek dan echt. Ik hoef nu alleen nog 15 vragen te bedenken voor de 'leesclubs', want die clubs schijnen te werken met speciale literatuurgidsjes. Ten slotte ben ik op het boekenbal geweest (waar ik gelukkig op sleeptouw werd genomen door een hilarische schrijfster die beweerde dat zij óók niemand kende, maar vervolgens bleek ze vrijwel iedereen te kennen en heb ik een geweldige avond gehad) en ben ik langs geweest op de uitgeverij voor een overleg met het verkoopteam. Dat was een interessante ervaring, omdat je als schrijver nooit zo veel hoort over de zakelijke kant van het boekenvak. Ik heb een (lang) verhaal gehouden over mijn boek (iemand zei: "Als ik jou zo hoor, telt dat boek minstens 500 pagina's") en zij hebben vragen gesteld en uitgelegd hoe ze het boek willen gaan verkopen.

Nu dus afwachten :)
  dinsdag 10 april 2012 @ 00:00:59 #279
71919 wonderer
pi_110119983
Gaafheid ^O^
  dinsdag 10 april 2012 @ 00:28:05 #280
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_110121114
Het BOEKENBAL! Ik heb zelfs al dromen over wat ik aandoe als ik daar heen ga :') . Ik was laatst bij het 15-jarig bestaan van Anthos en dat vond ik al ultiem :P.

Ben recent pas fulltime aan de slag als freelancer, eerst schreef ik wel eens wat - for the fun of it- naast mijn vaste baan bij een zorginstelling. Die ging failliet en dus leek het me het aangewezen punt om de sprong maar eens te wagen. Vooralsnog gaat het goed, ik kreeg als brutale autodidact ineens een vaste bijdrage voor een maandblad aangeboden, en verder schrijf ik voor bladen als Grazia (deze week mijn reallife story op de voorpagina :P) , Jij & je Kinderen, Mijn Geheim etc..alle bladen waar ik binnen kom eigenlijk..en dat valt niet tegen. Ik schrijf vrnml. artikelen met een focus op ouderschap en human interest. Drie maanden vrij nemen zit er echter nog niet in...

En uiteraard heb ik jouw boek onthouden! :)
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_110128049
Het wordt nu allemaal wel heel écht, Nadine! :s)
pi_110406760
:W
Ik wil ooit graag een boek schrijven.
Geen hoogstaand literatuur maar fantasy voor tieners.

Iemand tips?

Hoofdstuk 1, ruwe versie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door summer2bird op 16-04-2012 20:31:30 ]
Twiddel
pi_110420115

:P
  maandag 16 april 2012 @ 22:56:39 #284
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_110420958
quote:
Ik heb haar manuscript voor Reigers vlucht mogen proeflezen (we zitten al jaren samen in een schrijfgroepje) en geloof me, dat debuut is de moeite van het lezen meer dan waard.
pi_110422936
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 22:56 schreef ChrisHantzen het volgende:

[..]

Ik heb haar manuscript voor Reigers vlucht mogen proeflezen (we zitten al jaren samen in een schrijfgroepje) en geloof me, dat debuut is de moeite van het lezen meer dan waard.
Ik ga het natuurlijk ook zeker halen. :)

Ben stiekem ook jaloers op haar dat haar het wel bij die uitgeverij lukt maar mij niet. :P
  Moderator dinsdag 17 april 2012 @ 09:06:58 #286
42184 crew  DaMart
pi_110427851
quote:
Jij bent lekker bezig zo te zien!

Ik heb vanochtend in de trein een poging gedaan om verder te gaan met mijn volgende manuscript, maar er kwam niet veel uit mijn handen. Tot op heden in totaal 19 pagina's en zo'n 6.400 woorden geschreven. Ik heb dus nog even te gaan :D.
pi_110478427
quote:
17s.gif Op maandag 16 april 2012 19:14 schreef summer2bird het volgende:
:W
Ik wil ooit graag een boek schrijven.
Geen hoogstaand literatuur maar fantasy voor tieners.

Iemand tips?

Hoofdstuk 1, ruwe versie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom zet je bijna elke zin op een nieuwe regel? Begin niet te vaak zinnen met 'ik'.
Verder komt het een beetje afstandelijk op me over. Misschien doordat je in de verleden tijd schrijft, ik denk dat dit stuk beter tot zijn recht zou komen in de tt. Daarnaast heb je de neiging dingen 'dubbel' te vertellen.
Zie hieronder.

SPOILER
pi_110479251
quote:
7s.gif Op woensdag 18 april 2012 12:07 schreef Biancavia het volgende:
Misschien doordat je in de verleden tijd schrijft, ik denk dat dit stuk beter tot zijn recht zou komen in de tt.
Hij-perspectief in verleden tijd, ik-perspectief in tegenwoordige tijd. :Y

Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, maar naar mijn mening passen die meestal wel het beste bij elkaar.
pi_110482242
Bedankt voor het commentaar :D
Hier kan ik wat mee :)
En het word mijn eerste boek (hopelijk :') ) dus heb nog totaal geen ervaring.
Nogmaals bedankt!
Twiddel
pi_110485284
quote:
17s.gif Op woensdag 18 april 2012 13:43 schreef summer2bird het volgende:
Bedankt voor het commentaar :D
Hier kan ik wat mee :)
En het word mijn eerste boek (hopelijk :') ) dus heb nog totaal geen ervaring.
Nogmaals bedankt!
Succes. :)
pi_110488646
Misschien een beetje een rare vraag, maar wat zijn normale instellingen (tekengrootte, lettertype) voor een verhaal?

Ik werk op dit moment in Googledocs, omdat dit overal bereikbaar is. Ik zal misschien eens een stukje posten van mijn werk van 4k woorden. Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik ermee wil doen, wat zijn de mogelijkheden? Ik heb het idee dat het niet veel langer dan 100 bladzijdes kan gaan worden.
  woensdag 18 april 2012 @ 15:59:25 #292
71919 wonderer
pi_110489114
De "normale" instellingen zijn de instellingen die jij het lekkerst vindt om in te werken. Als dat wingdings 72pt is, moet je dat vooral gebruiken.

Als je het uiteindelijk op wil gaan sturen, kun je het daarna altijd nog naar de wensen van de uitgever(s) aanpassen, tenslotte.
pi_110491516
Georgia, tekengrootte 14, regelafstand 1,15. Zit nu op 14 pagina's met 4000 woorden.
Nog steeds geen idee wat ik met mijn verhaal wil doen als het af is, eigenlijk.
pi_110492494
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 16:46 schreef Aardappeltaart het volgende:
Georgia, tekengrootte 14, regelafstand 1,15. Zit nu op 14 pagina's met 4000 woorden.
Nog steeds geen idee wat ik met mijn verhaal wil doen als het af is, eigenlijk.
Misschien kun je het insturen naar een schrijfwedstrijd. Wat is het voor verhaal?
pi_110492815
quote:
7s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:08 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Misschien kun je het insturen naar een schrijfwedstrijd. Wat is het voor verhaal?
Lastig om er een genre aan te hangen.
''Avontuur, met bepaalde komedie/sciencefiction elementen'' komt wel in de buurt.
Het gaat over een mysterieuze crash van een onderzeeër in de buurt van Antartica, waardoor twee mannen stranden. Daar ontdekken ze dat de pinguïns de wereld willen slopen.
Verhaalconcept klinkt zo kort samengevat misschien nogal absurd en random, maar dat zijn bepaalde onderdelen ervan ook. Denk aan een hoofdstuk over de schepping van de aarde, maar dan anders).

Ik vrees dat het te lang voor een schrijfwedstrijd wordt en te kort voor een boek als ik op dit tempo doorga.
pi_110500195
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:15 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Het gaat over een mysterieuze crash van een onderzeeër in de buurt van Antartica, waardoor twee mannen stranden. Daar ontdekken ze dat de pinguïns de wereld willen slopen.

Klinkt goed, ik heb die beesten toch al nooit vertrouwd :D

Zelf had ik me eigenlijk voorgenomen nog één keer kritisch door mijn verhaal heen te gaan en dan heel kritisch bij elk hoofdstuk te kijken of duidelijk is wat er gaande is (wie, wat, waar, wanneer, waarom ongeveer). Daarna ga ik het denk ik gewoon maar eens naar een uitgever opsturen, ik verwacht er niets van... maar het is zonde om het niet te proberen als je het dan toch geschreven hebt he?

Maar ja, toen dacht ik tussendoor weer eens een fanfiction verhaal te beginnen. En daar krijg je dan weer direct leuke reacties op... en dan ga je daar veel te veel tijd aan besteden :P

Ach ja, het voordeel van een beginnende schrijver/ hobbyist is dat je geen deadlines hebt zullen we maar denken.
pi_110517676
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 15:50 schreef Aardappeltaart het volgende:
Misschien een beetje een rare vraag, maar wat zijn normale instellingen (tekengrootte, lettertype) voor een verhaal?

Ik werk op dit moment in Googledocs, omdat dit overal bereikbaar is. Ik zal misschien eens een stukje posten van mijn werk van 4k woorden. Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik ermee wil doen, wat zijn de mogelijkheden? Ik heb het idee dat het niet veel langer dan 100 bladzijdes kan gaan worden.
Zoals Wonderer al zegt moet je lekker doen wat je zelf fijn vindt. Zo vind ik, en volgens mij velen met mij, een seriflettertype (met van die streepjes bij bijvoorbeeld de F, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Serif ) zoals Times New Roman op een scherm niet lekker lezen maar geprint juist wel, en bij een serifloos lettertype zoals Ariel is het juist omgekeerd (op scherm wel lekker, geprint juist niet).

Als je vraag is wat over het algemeen gevraagd wordt bij bijvoorbeeld uitgeverijen en wedstrijden, dan is dat vrij universeel:
- Times New Roman op 12pt (standaardinstelling in meeste tekstverwerkers als je nieuw bestand begint)
- Regelafstand van 1.5 (standaard op 1.0, dus hier moet je dan wel naar kijken)

Voor aantal bladzijdes moet je het niet doen, verhalen of boeken worden onderling vrijwel altijd uitgedrukt in het aantal woorden om een beetje inzicht te krijgen hoe lang het is. "Langer dan 100 bladzijdes" helpt ons dus niet veel, "4k woorden" des te meer.
pi_110517720
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:15 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Lastig om er een genre aan te hangen.
''Avontuur, met bepaalde komedie/sciencefiction elementen'' komt wel in de buurt.
Verhaalconcept klinkt zo kort samengevat misschien nogal absurd en random, maar dat zijn bepaalde onderdelen ervan ook. Denk aan een hoofdstuk over de schepping van de aarde, maar dan anders).

Ik vrees dat het te lang voor een schrijfwedstrijd wordt en te kort voor een boek als ik op dit tempo doorga.
Om dat gat op te vullen heb je gelukkig novelles :+

Het verhaal klinkt trouwens wel geniaal. Betwijfel alleen of er veel animo voor is om het uit te geven, aangezien het nogal als cult klinkt (and I love that!). Misschien heb je er als screenplay meer succes mee, aangezien er vast genoeg gestoorde filmmakers rondlopen. :D
pi_110542144
Heel erg bedankt GeileSoeplepel. Ik denk dat ik er gewoon rustig aan verderwerk en zoveel mogelijk probeer te typen zonder dat het langdradig wordt. Globaal gezien zit het verhaal al wel in mijn hoofd.
Ik heb nu hoofdstukken van ongeveer 1k woorden en dit voelt (te?) kort. Maar dit is mijn eerste schrijfsel, dus ik moet het allemaal nog leren.

Ik zie Douglas Adams' werk wel als inspiratie voor me: 3e persoon, tegenwoordige tijd, random afdwalingen, absurdheid.

Sceenplay is weer een vak apart, maar ik denk dat dit verhaal ook prima geschikt is voor een film.
pi_110781117
Zo, net een synopsis geschreven... Wat is dat moeilijk zeg!

Ik heb steeds het idee dat ik mijn eigen verhaal te kort doe door allerlei wendingen en leuke stukjes over te slaan of heel kort te benoemen. Maar ja, de uitgever die ik op het oog heb vraagt om een synopsis van twee pagina's... Ik heb er 1200 woorden op gekregen en als je daar dan 121k woorden van een verhaal in wil samenvatten is dat best lastig :P

Nou ja, de volgende paar dagen nog maar eens een paar keer kritisch kijken. En uiteraard nog een mooie begeleidende brief opstellen en dan maar afwachten wat er van komt.
pi_110898608
Synopsis schrijven is inderdaad lastig. Een tip is om het door iemand te laten lezen die jouw manuscript niet kent. Zo kun je er onduidelijkheden en dergelijke uit laten halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')