abonnement Unibet Coolblue
pi_108141859
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:46 schreef wonderer het volgende:
Ik ben op een nieuw (extended) einde aan het broeden. Best lastig als je het eigenlijke einde best ok vond :{
Waarom wil je dan een ander einde?
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 19 februari 2012 @ 16:57:37 #202
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108153583
Volgens mijn proeflezer te abrupt. Maar ik heb het weer aangepast, het klopte gewoon zoals het was. Heb er alleen nog een zinnetje bijgeschreven om de druk wat op te voeren.

Overigens heeft Nadine nu mail... *peentjes zweet*
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_108166954
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 16:57 schreef wonderer het volgende:
Volgens mijn proeflezer te abrupt. Maar ik heb het weer aangepast, het klopte gewoon zoals het was. Heb er alleen nog een zinnetje bijgeschreven om de druk wat op te voeren.

Overigens heeft Nadine nu mail... *peentjes zweet*
Oh, zo. Ik dacht dat je een compleet ander einde wilde gaan schrijven.
Spannend weer, een volgende proeflezer. :)

Nadine, verwacht je van Sebes ook nog opmerkingen en aanpassingen?
En veel plezier met proeflezen! ;)
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 20 februari 2012 @ 18:48:55 #204
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_108196521
Wie heeft er nou gewonnen met dat van Sebes? Of is dat nog niet bekend?
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_108196559
Hij gaf op twitter aan dat het vandaag bekend gemaakt zou worden. Ik neem aan dat hij het dan ook wel op twitter laat weten. Dus nog niet, voor zover ik weet.
pi_108209357
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2012 22:03 schreef Biancavia het volgende:
Oh, zo. Ik dacht dat je een compleet ander einde wilde gaan schrijven.
Spannend weer, een volgende proeflezer. :)

De afgelopen week heb ik mijn einde ook herschreven :) Geen nieuwe ingrediënten, maar schuiven met blokken, zeg maar, waardoor de volgorde verandert en er uiteindelijk een andere 'dader' blijkt te zijn. Beter, zo. Ik vond mijn oorspronkelijke einde een beetje... makkelijk. Nu neem ik meer risico, maar de ontknoping is - als het allemaal werkt zoals ik hoop dat het werkt - veel bevredigender. Wel grappig dat ik daar zo lang over heb getwijfeld, want in mijn synopsis (toen ik nog geen letter had geschreven) was dit het einde dat me voor ogen stond. Gaandeweg ben ik ervan afgeweken, en nu is alles weer zoals het in het begin al was :o

quote:
Nadine, verwacht je van Sebes ook nog opmerkingen en aanpassingen?
En veel plezier met proeflezen! ;)
Ja, ik krijg een leesrapport. Morgen of woensdag, maar intussen werk ik zelf ook nog aan de allerlaatste details. Veel werk! :O
Maar als ik klaar ben, mag ik gaan proeflezen *O*
  Moderator woensdag 22 februari 2012 @ 18:22:26 #207
42184 crew  DaMart
pi_108271410
En, heeft iemand hier nou al bericht gekregen dat hij of zij heeft gewonnen?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_108308612
Winnaars staan op twitter
  Moderator donderdag 23 februari 2012 @ 17:52:44 #209
42184 crew  DaMart
pi_108309465
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 17:25 schreef Complexiteit het volgende:
Winnaars staan op twitter
Volgens mij heeft hij een foutje gemaakt... hij is mij vergeten te noemen.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_108310381
Even voor de goede orde:

PaulSebes twitterde op donderdag 23-02-2012 om 12:22:43 En de winnaar van onze twitterverhalenwedstrijd (de prijs: een close reading en een cursusplek bij ons) is K. Berkvens !! Nummer twee is... reageer retweet
PaulSebes twitterde op donderdag 23-02-2012 om 12:24:18 Nummer 2 (gesigneerd exemplaar van BESTSELLER) is...Atie Vogelenzang! Eervolle vermeldingen voor Nelle Boer, Eva Kelder en Annelies v Beest. reageer retweet
Iemand hier prijs / vermelding? Ik sta er helaas ook niet tussen.
pi_108315789
Helaasch!

Atie Vogelenzang is de helft van Tupla Mourits. Ik begrijp niet waarom je dan nog aan zo'n wedstrijd meedoet. :?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_108315966
Beetje vreemd inderdaad. Was sowieso niet een vereiste dat je nog niets gepubliceerd had?
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:14:45 #213
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108316560
quote:
7s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:04 schreef Biancavia het volgende:
Helaasch!

Atie Vogelenzang is de helft van Tupla Mourits. Ik begrijp niet waarom je dan nog aan zo'n wedstrijd meedoet. :?
Close reading is altijd mooi meegenomen, natuurlijk.

Helaas. Nou ja, als ie straks mijn manuscript maar accepteert 8-)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_108317332
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:07 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Beetje vreemd inderdaad. Was sowieso niet een vereiste dat je nog niets gepubliceerd had?
Nee, dat niet. Het enige wat ik me dan kan bedenken is dat ze met een heel ander soort manuscript daaraan heeft meegedaan, een roman bijvoorbeeld.

Mooi filmpje:

Ira Glass on Storytelling door David Shiyang Liu
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_108326716
Net mijn verhaal naar de proeflezer gestuurd. Toch wel spannend, hoewel ik het heel laf bij een bekende heb gedeponeerd ;)

Nu me maar in gaan houden om niet elke keer te vragen of ze het al gelezen heeft...
pi_108373393
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:14 schreef wonderer het volgende:

Close reading is altijd mooi meegenomen, natuurlijk.
Ja, dat kan ik uit ervaring beamen :Y
Ik kreeg woensdag een leesrapport dat heel enthousiast was, en waarin twee of drie punten (meer thematisch) werden aangestipt waar ik zelf ook al mee worstelde - ik heb mijn voordeel ermee gedaan, zullen we maar zeggen.

Nu heb ik het hele ding opgestuurd en wordt het door de redacteur van de uitgeverij gelezen. Ik ben... tevreden *O* Heel tevreden, zelfs.

Ik heb er twee jaar aan gewerkt :o Mijn dochter van 7 zei de afgelopen weken steeds: "O, heb je vandaag alweer een boek geschreven?" _O-

quote:
Helaas. Nou ja, als ie straks mijn manuscript maar accepteert 8-)
Jammer dat geen van jullie gewonnen heeft. Ik neem jouw manuscript mee naar Zwitserland, dan komt het ook eens buiten :)
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:05:06 #217
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108389125
Wheheh. Ik heb van mijn eerste boek nog een foto van iemand die hem aan het strand had zitten proeflezen, was erg grappig.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_108583301
Nou, voor het eerst sinds 8 februari is het me weer gelukt om een letter op papier te zetten, werd tijd. :{

Eerste 247 woorden van een kortverhaal voor mijn inzending voor de Write Now! wedstrijd zijn af, nog andere jongeren hier die mee gaan doen?
pi_108584399
Misschien, maar ik ben niet goed in schrijven in het Nederlands en ik heb ook nog geen idee.
  donderdag 1 maart 2012 @ 16:32:48 #220
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108589949
Ik heb de afgelopen weken vooral fanfiction geschreven. Ook wel es leuk maar op zich "nutteloos" natuurlijk.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_108591069
Ik kreeg het spontane idee om een verhaal te schrijven (redelijk random sciencefiction, waarschijnlijk) en hier elke week een stukje van te schrijven en dit per keer op internet (misschien op Tumblr ofzoiets) te publiceren.

Kan dit werken? Iemand tips? Ik heb namelijk nog nooit écht een verhaal geschreven, maar het lijkt me wel heel leuk.
pi_108603640
Zelf ben ik ook zo begonnen met (niet dat ik ondertussen zoveel verder ben ;) ), al was dan met fanfiction.

Ik vond het in ieder geval een erg leuke manier van werken, zeker als je leuke reacties krijgt. Het enige nadeel (of voordeel) is dat je door moet blijven gaan met het verhaal zoals het staat zeg maar. Je kunt moeilijk opeens de vorige vijf stukjes aanpassen als ze eenmaal op internet staan.
  donderdag 1 maart 2012 @ 22:11:03 #223
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_108605426
Waarom ineens iedereen aan de fanfiction? :{
  vrijdag 2 maart 2012 @ 08:59:19 #224
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108615697
Instant gratification, in mijn geval. Ik werk er een paar dagen aan (korte verhaaltjes, 2000-5000 woorden), een keer erdoorheen om te editen en online gooien, leuke reacties om je ego te strelen en op naar het volgende idee.

Ik zit inmiddels op 17000 woorden in zeven losse verhalen (in het Engels). Ontzettend leuk om te doen en het houdt je creatieve brein actief, dat vind ik ook wel belangrijk. Normaal doe ik dat met online roleplay maar mijn buddy heeft niet zoveel zin de laatste tijd en ik moet toch wat met die creatieve energie. Aan echt een nieuw verhaal werken gaat in het stadium waarin ik nu ben met mijn manuscript niet, weet ik uit ervaring, dus van die losse flodders tussendoor helpt best wel.

My fans love it :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 09:09:14 #225
42184 crew  DaMart
pi_108615848
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 16:32 schreef wonderer het volgende:
Ik heb de afgelopen weken vooral fanfiction geschreven. Ook wel es leuk maar op zich "nutteloos" natuurlijk.
Ik ben mijn oude fanfiction eens aan het herschrijven. Dat hangt samen met de opleving (en updates na 5 jaar stilstand) van de fansite waar ik die fanfcition voor schreef. Ik las die verhalen laatst en zag zelf al heel wat fouten in het gebruikte Engels... zo heb ik de neiging om alle samenstellingen ook in het Engels aan elkaar te schrijven :D.

En voorheen schreef ik die verhalen in een soort scriptvorm, nu probeer ik er normale verhalen van te maken. Maar schrijven in een tweede taal, ook al beheers je die wel aardig, is toch nog best lastig, omdat je een hoop nuances van de taal mist :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 09:11:12 #226
42184 crew  DaMart
pi_108615879
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:11 schreef Frith het volgende:
Waarom ineens iedereen aan de fanfiction? :{
Van 1998 t/m 2004 heb ik zo'n 48 nieuwe 'afleveringen' van een populaire serie geschreven die al lang gestopt is. Dat vond ik destijds leuk, en nu stiekem ook nog wel. Maar na al die jaren vond ik het wel tijd om die verhalen eens te gaan verbeteren. Het is een Amerikaanse serie, en mijn verhalen schijnen volgens Amerikanen nogal eurocentrisch te zijn :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 2 maart 2012 @ 09:21:48 #227
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108616063
Mijn Engels is verrassend goed, eigenlijk. Als ik direct in het Engels schrijf, tenminste. Mijn Nederlandse verhalen vertalen gaat niet zo geweldig. Maar ik loop eigenlijk zelden tegen problemen aan tijdens het schrijven (dat ik een woord niet kan vinden of zo) en dat helpt de flow echt heel erg.

Ik wil wel wat dm'en maar als je de show niet kent, mis je heel veel context en ik weet niet eens of het dan te volgen is :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 09:23:55 #228
42184 crew  DaMart
pi_108616111
Woorden vertalen is op zich geen probleem, maar grammaticaal gaat het soms een beetje mis heb ik het idee. Ik ben al wat Dunglish tegengekomen hier en daar :D.

Welke show is het?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 2 maart 2012 @ 09:25:21 #229
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108616145
Tanz der Vampire :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 09:26:27 #230
42184 crew  DaMart
pi_108616162
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 09:25 schreef wonderer het volgende:
Tanz der Vampire :')
Die ken ik inderdaad niet ;).

Mijn fanfics gaan over Full House :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 2 maart 2012 @ 09:30:26 #231
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108616247
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 09:26 schreef DaMart het volgende:

[..]

Die ken ik inderdaad niet ;).

Mijn fanfics gaan over Full House :D.
Vampiermusical met muziek van Jim Steinman (Meat Loaf, Bonnie Tyler).

Full House ken ik wel... Lukt het jou dan ook om die humor en zo erin te leggen? Hoe lang is een aflevering die je zelf hebt geschreven gemiddeld?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 09:37:09 #232
42184 crew  DaMart
pi_108616390
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 09:30 schreef wonderer het volgende:

[..]

Vampiermusical met muziek van Jim Steinman (Meat Loaf, Bonnie Tyler).

Full House ken ik wel... Lukt het jou dan ook om die humor en zo erin te leggen? Hoe lang is een aflevering die je zelf hebt geschreven gemiddeld?
Uit het commentaar dat ik krijg, blijkt dat het bij veel mensen aardig het gevoel van de serie lijkt op te roepen.

Ik heb op mijn gerelateerde website ook scripts van echte afleveringen staan, en die lengte probeer ik dus een beetje aan te houden. Dat zijn (in scriptvorm) meestal zo rond de 4.500 woorden en 8 tot 10 pagina's A4 (regelafstand 1). Mijn verhalen zijn doorgaans iets langer. Qua aantal woorden ga ik ook veel ruimer zitten natuurlijk, als ik alle handelingen ook ga beschrijven in een normale verhaalvorm :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:17:49 #233
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108617081
Dat valt nog best wel mee, eigenlijk. Maar ze zijn natuurlijk ook maar 25 minuten of zo. Wel grappig. En het is hoe dan ook goede ervaring opdoen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 10:21:57 #234
42184 crew  DaMart
pi_108617162
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:17 schreef wonderer het volgende:
Dat valt nog best wel mee, eigenlijk. Maar ze zijn natuurlijk ook maar 25 minuten of zo. Wel grappig. En het is hoe dan ook goede ervaring opdoen.
Een goede ervaring is het zeker, door binnen de kaders die anderen al hebben bedacht te blijven. Alleen is Amerika toch iets conservatiever dan ik ben, wat wel blijkt uit het feit dat sommige gedachten en handelingen volgens sommigen niet helemaal in de serie passen. Maar dat is dan wel weer een goede ervaring bij het herschrijven, om nog meer in te leven in de cultuur van de personages.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:31:04 #235
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108617365
Dat vind ik het moeilijkste van fanfic. Ik heb het mezelf wel makkelijk gemaakt door een musical te kiezen, want elke acteur interpreteert de rol anders dus dat kan ik als schrijver ook doen, neem ik het uiterlijk van de ene en de maniertjes van de andere en de emoties van de derde. Op tv/film/boek staat het allemaal vast en daar moet je het dan maar mee doen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 10:46:34 #236
42184 crew  DaMart
pi_108617759
Klopt. Bij mij werd het volgens mij ook beter naarmate ik meer fanfics schreef. Het is dan vooral een kwestie van je die wereld eigen maken. Wat dat betreft verschilt het dus niet heel veel van het schrijven van een boek, al heb je daarin meer vrijheid om de wereld naar je eigen smaak in te vullen.

Maar wat ik ook heb gedaan, was een nieuw personage introduceren. Daarmee geef je jezelf toch weer wat meer vrijheid, want dat personage is minder gebonden aan vooraf bepaalde kaders.

Deze discussie zou bijna een eigen fanfictietopic waard zijn, volgens mij :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_108620975
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 09:21 schreef wonderer het volgende:
Mijn Engels is verrassend goed, eigenlijk. Als ik direct in het Engels schrijf, tenminste. Mijn Nederlandse verhalen vertalen gaat niet zo geweldig. Maar ik loop eigenlijk zelden tegen problemen aan tijdens het schrijven (dat ik een woord niet kan vinden of zo) en dat helpt de flow echt heel erg.
Dat probleem ondervind ik ook inderdaad nu ik sinds een halfjaartje pretendeer een tweetallige blog te hebben. Schrijven in het Nederlands gaat prima, maar ik zie er van tevoren al zo tegen op het te vertalen dat ik dan al überhaupt niet aan de Nederlandse versie begin, en er zo dus telkens radiostilte ontstaat. Inmiddels experimenteer ik sinds een stuk of twee posts met juist het schrijven in het Engels en dan vertalen naar het Nederlands. Gaat stuk sneller, ik zie er minder tegenop en de kwaliteit van de Engelse versie gaat flink omhoog. De kwaliteit van de Nederlandse versie gaat wel wat naar beneden helaas, heb ik het gevoel.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 13:13:32 #238
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108621872
Met blogs kun je er nog voor kiezen om twee keer een nieuwe tekst te schrijven in plaats van te vertalen, verhalen wordt wat lastiger dan.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 maart 2012 @ 19:36:53 #239
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_108636459
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:46 schreef DaMart het volgende:
Deze discussie zou bijna een eigen fanfictietopic waard zijn, volgens mij :D.
Nu ineens wel ja. :P

Maar kunnen we ook links krijgen naar geschreven fanfiction? Ik ben zelf wel benieuwd naar het Engels van andere mensen, aangezien ik zelf heb ondervonden nogal 'toondoof' te zijn in het Engels. (naar eigen mening dan toch)
  Moderator vrijdag 2 maart 2012 @ 20:16:38 #240
42184 crew  DaMart
pi_108638395
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 19:36 schreef Frith het volgende:

[..]

Nu ineens wel ja. :P

Maar kunnen we ook links krijgen naar geschreven fanfiction? Ik ben zelf wel benieuwd naar het Engels van andere mensen, aangezien ik zelf heb ondervonden nogal 'toondoof' te zijn in het Engels. (naar eigen mening dan toch)
Hier staan 3 van mijn fanfics (er stonden er ooit meer, maar toen mochten scripts ineens niet meer en in die vorm goot ik mijn fanfics. Deze drie zijn door de controle geglipt, denk ik O-).)
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zaterdag 3 maart 2012 @ 18:44:35 #241
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108671891
Ik moet de mijne nog ergens uploaden waar ze niet aan andere dingen gelinkt worden waar ik jullie niet wil hebben :') Maar zodra ik dat gedaan heb, laat ik het wel even weten.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 9 maart 2012 @ 00:48:19 #243
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108890882
Tof! Er wordt best veel aan promotie gedaan ook, mooie lijst. Krijgen we allemaal een uitnodiging voor de feestelijke boekpresentatie? ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_108891518
Ziet er mooi uit Nadine *O*

Ondertussen kreeg ik van hun collega's van de Boekerij vandaag deze mail:

quote:
Na lezing van uw manuscript is de redactie helaas van oordeel dat het niet in aanmerking komt voor publicatie bij onze uitgeverij.
:{

Dan maar, na er zelf uiteraard nog een keer grondig doorheen te zijn geweest, naar Sebes sturen?
pi_108894080
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 01:21 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Ziet er mooi uit Nadine *O*

Thanks :)
quote:
Ondertussen kreeg ik van hun collega's van de Boekerij vandaag deze mail:

[..]

:{

Dan maar, na er zelf uiteraard nog een keer grondig doorheen te zijn geweest, naar Sebes sturen?
Aan zo'n mail heb je zo weinig; je zou natuurlijk graag willen weten waaróm het niet in hun fonds past. Dus ja, ik zou het naar Sebes sturen, gewoon proberen. Paar hoofdstukken sturen, synopsis erbij, en heel goed nadenken over die eerste hoofdstukken: alle bijzaken en uitwijdingen schrappen en meteen recht op je doel af => de lezer bij zijn lurven grijpen >:)
pi_108898988
quote:
Prachtige intrigerende omslag! Gefeliciteerd!

Ook flink wat promotie zo te zien, dat zal helemaal goed komen. :)
Is de tijd/plaats van je boekpresentatie al bekend?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_108905640
Ik zie nu trouwens pas dat ik in de afwijsmail aangesproken word met "mevrouw" :')

Stom, zo'n fout. Geeft mij niet echt het gevoel alsof ze uitgebreid hun tijd voor me hebben genomen.
pi_108906554
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:45 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Ik zie nu trouwens pas dat ik in de afwijsmail aangesproken word met "mevrouw" :')

Stom, zo'n fout. Geeft mij niet echt het gevoel alsof ze uitgebreid hun tijd voor me hebben genomen.
Jij schrijft toch fantasy? Volgens mij hebben zij (Meulenhoff dan) alleen vertaalde fantasy in hun fonds.

Zit er toevallig een vrouwelijke hoofdpersoon in je manuscript?
http://www.dromen-demonen.nl/Schrijfwedstrijd/index.html

[ Bericht 12% gewijzigd door Biancavia op 09-03-2012 15:18:51 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_108906901
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 15:13 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Jij schrijft toch fantasy? Volgens mij hebben zij (Meulenhoff dan) alleen vertaalde fantasy in hun fonds.

Zit er toevallig een vrouwelijke hoofdpersoon in je manuscript?
http://www.dromen-demonen.nl/Schrijfwedstrijd/index.html
Aankomende april komt er anders wel een Nederlandse fantasydebutant uit bij de Boekerij: Sophie Lucas. Dus ze geven niet alleen maar vertaald werk uit.

Heel erg bedankt voor je link. Ik had hem wel al voorbij zien komen maar was hem toen helaas weer vergeten. Een van mijn vier hoofdpersonages is gelukkig inderdaad vrouwelijk, dus dat komt goed uit. Mocht Sebes hem afwijzen dan zal ik hem als inzending bij die wedstrijd doen, dank je. :)
pi_108907427
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 15:24 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Aankomende april komt er anders wel een Nederlandse fantasydebutant uit bij de Boekerij: Sophie Lucas. Dus ze geven niet alleen maar vertaald werk uit.
Dat is wel een positief bericht! Altijd mooi als een uitgeverij zijn fonds uitbreidt met oorspronkelijk Nederlands werk.
quote:
Heel erg bedankt voor je link. Ik had hem wel al voorbij zien komen maar was hem toen helaas weer vergeten. Een van mijn vier hoofdpersonages is gelukkig inderdaad vrouwelijk, dus dat komt goed uit. Mocht Sebes hem afwijzen dan zal ik hem als inzending bij die wedstrijd doen, dank je. :)
Succes!
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:38:14 #251
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_108909295
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:43 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Dat probleem ondervind ik ook inderdaad nu ik sinds een halfjaartje pretendeer een tweetallige blog te hebben. Schrijven in het Nederlands gaat prima, maar ik zie er van tevoren al zo tegen op het te vertalen dat ik dan al überhaupt niet aan de Nederlandse versie begin, en er zo dus telkens radiostilte ontstaat. Inmiddels experimenteer ik sinds een stuk of twee posts met juist het schrijven in het Engels en dan vertalen naar het Nederlands. Gaat stuk sneller, ik zie er minder tegenop en de kwaliteit van de Engelse versie gaat flink omhoog. De kwaliteit van de Nederlandse versie gaat wel wat naar beneden helaas, heb ik het gevoel.
Ik probeer nu een engelstalig blog te onderhouden en ik loop gewoon constant tegen een te lage woordenschat en vooral zinconstructie aan. In het Nederlands is het herschrijven van zinnen om beter te lopen geen enkel probleem en zou ik (weliswaar met een beter dieet dan mijn huidige, maar dat terzijde) het gewoon naar een goed lopend verhaal herschrijven. Maar in het engels is het heel wat anders.

Daar komt nog eens bij dat ik sowieso geen koetjes en kalfjes schrijver / denker ben. Voor mij is het academisch voor en na, zeg maar.

Moet zeggen dat Wonderer zijn Engels beter lijkt dan het mijne. Maar goed, daar zit ook duidelijk meer een 'verteller' achter dan een stijve 'feit A, theorie B, conclusie C'. :P
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:41:06 #252
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_108909397
Ja, en wonderer heeft ook zes jaar alleen maar Engels gesproken, dat helpt ook ;) In het Nederlands zou ik trouwens een heel andere stijl hebben.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:53:59 #253
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_108909822
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 16:41 schreef wonderer het volgende:
Ja, en wonderer heeft ook zes jaar alleen maar Engels gesproken, dat helpt ook ;) In het Nederlands zou ik trouwens een heel andere stijl hebben.
dat scheelt inderdaad wel een hoop, ik spreek het hoogstens incidenteel. En dan ook niet tegen native speakers.
pi_108910129
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 16:38 schreef Frith het volgende:
Daar komt nog eens bij dat ik sowieso geen koetjes en kalfjes schrijver / denker ben. Voor mij is het academisch voor en na, zeg maar.
Daar heb ik ook nogal last van. Elke poging tot een luchtige snelle blogpost mondt uit in een artikeltje compleet met argumenten en alles van rond de 700-800 woorden. :')

Luchtig en snel paar keer per week iets neerpennen heb ik dan ook al opgegeven, dat soort uitgebreide posts zijn toch blijkbaar meer mijn ding.
pi_109198643
Gisteren heb ik een heel prettig gesprek gehad met een schrijfcoach/literair agente. We gaan een overeenkomst aan waarbij zij me gaat begeleiden bij het schrijven van een manuscript waar ik mee vast liep. Ze heeft al een paar goede aanwijzingen en ideeën gegeven voor hoe nu verder.
Als het manuscript af is zal zij het voor me aan gaan bieden bij uitgeverijen en mocht het zover komen dat het gepubliceerd gaat worden, zal zij ook zo veel mogelijk gaan promoten.

Ik denk dat dit voor mij een goede manier is om verder te komen. Ik heb er weer vertrouwen in, het gevoel dat er iemand in me gelooft en me af en toe een zetje in de juiste richting kan gaan geven, dat is voor mij wat ik nodig had om weer ergens mee verder te kunnen. :)
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 17:09:30 #256
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_109206263
Hee, wat goed. Moet je nog betalen voor die begeleiding of is dat een service voor het agentschap?

Ik denk dat ook agenten in Nederland steeds belangrijker gaan worden...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_109207795
Misschien is het voor jou ook wel interessant. Ik stuur je even een mailtje, want je pb-inbox zit vol. oO<
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 18:12:58 #258
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_109207888
I know, sorry :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:24:28 #259
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_109404700
pfff, weer twee avonden voorbij waarop ik had kunnen schrijven en in principe ook had willen schrijven, maar uiteindelijk geen woord op "papier" heb gezet :(
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_109418737
Heb je dan wel van tevoren bedacht wat je wilt gaan schrijven, of ga je gewoon zitten en dan wachten tot er wat op komt? Dat laatste werkt voor mij namelijk niet.
Als ik eerst van tevoren in mijn hoofd een scene bedenk, of bedenk waar ik naar toe wil, dan gaat het wel. En als je dan eenmaal op dreef bent komt er vanzelf veel meer dan je van tevoren bedacht had.
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 26 maart 2012 @ 21:48:44 #261
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_109548137
yes! Eindelijk lukt het me weer! Gisterochtend zo'n 1300 woorden geschreven en nu ook weer lekker op dreef.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_109604312
quote:
Hartelijk dank voor je deelname. De deadline van Write Now! is 1 april 2012.
1536 woorden is het geworden. :)

Was er hier nou nog iemand anders die meedeed?
pi_109606053
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:17 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

1536 woorden is het geworden. :)

Was er hier nou nog iemand anders die meedeed?
Ja, ik! :)
  Moderator woensdag 28 maart 2012 @ 14:10:49 #264
42184 crew  DaMart
pi_109606669
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:17 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

1536 woorden is het geworden. :)

Was er hier nou nog iemand anders die meedeed?
Ik ben te oud, geloof ik.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_109607800
Ik weet zeker dat ik te oud ben. :'( :P
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_109616377
Ik overweeg om een stukje dat'k geschreven heb voor een experimenteel verhaal in te sturen. Het is een fragmentje dat eigenlijk buiten het verhaal staat over de schepping van de aarde, maar dan anders.

Zal'k het gewoon insturen, of moet je dan ook gelijk naar de prijsuitreiking komen?

EDIT: Is 'maar' 600 woorden op't moment. Wel makkelijk uit te breiden richting 1000, maar het nog langer maken gaat lastig worden voor de deadline.

[ Bericht 11% gewijzigd door Aardappeltaart op 28-03-2012 18:14:27 ]
pi_109695712
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:08 schreef Aardappeltaart het volgende:
Zal'k het gewoon insturen, of moet je dan ook gelijk naar de prijsuitreiking komen?
WriteNow2012 twitterde op vrijdag 30-03-2012 om 15:06:55 @gwildorsok Elke inzender krijgt een uitnodiging voor zijn/haar voorronde-uitreiking en daar wordt bekendgemaakt wie de winnaars zijn. reageer retweet
pi_109697289
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 15:11 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

WriteNow2012 twitterde op vrijdag 30-03-2012 om 15:06:55 @gwildorsok Elke inzender krijgt een uitnodiging voor zijn/haar voorronde-uitreiking en daar wordt bekendgemaakt wie de winnaars zijn. reageer retweet
Hoe doe je dat, zo'n tweet posten?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_109697641
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 16:00 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Hoe doe je dat, zo'n tweet posten?
Boven het tekstveld zit helemaal aan de rechterkant een icootje van die Twittervogel. Als je daarop klikt kun je een link naar de tweet invoeren.
pi_109845551
Ik wist niet van dit topic af. :o
Ik schrijf zelf ook een boek op het moment. Ik ben nu bijna een jaar bezig met het (fantasy) boek en ben voorlopig nog niet klaar. :)
pi_109855601
WriteNow2012 twitterde op dinsdag 03-04-2012 om 16:23:05 Hoeveel inzendingen zeg je? 1.112!!!!! #WriteNow2012 reageer retweet
Dit gaat nog problematisch worden. :')

Hoeveel woorden zit je op, Jebentzelfeenfiets? :)

[ Bericht 6% gewijzigd door GeileSoeplepel op 03-04-2012 22:53:12 ]
pi_109876998
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 16:40 schreef GeileSoeplepel het volgende:
WriteNow2012 twitterde op dinsdag 03-04-2012 om 16:23:05 Hoeveel inzendingen zeg je? 1.112!!!!! #WriteNow2012 reageer retweet
Dit gaat nog problematisch worden. :')

Hoeveel woorden zit je op, Jebentzelfeenfiets? :)
90.500 precies momenteel.
Ik schrijf op A5, dat vind ik zelf heel fijn schrijven, maar dat zal waarschijnlijk nog veranderen natuurlijk. Zit uit mijn hoofd op ongeveer 330-340 bladzijden met dit formaat.
pi_109877902
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:29 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:

[..]

90.500 precies momenteel.
Ik schrijf op A5, dat vind ik zelf heel fijn schrijven, maar dat zal waarschijnlijk nog veranderen natuurlijk. Zit uit mijn hoofd op ongeveer 330-340 bladzijden met dit formaat.
Dat tikt al aardig aan, netjes. :)

Als vuistregel kun je aantal woorden gedeeld door 310 of 340 doen (gemiddeld aantal woorden per bladzij), in jouw geval is dat dus tussen de 266 en 291 bladzijdes.
pi_109878464
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:50 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Dat tikt al aardig aan, netjes. :)

Als vuistregel kun je aantal woorden gedeeld door 310 of 340 doen (gemiddeld aantal woorden per bladzij), in jouw geval is dat dus tussen de 266 en 291 bladzijdes.
De laatste keer dat ik keek zat ik op 326, maar ik heb ondertussen alweer wat geschreven.
Ik heb mijn hoofdstukken in aparte bestanden en even geen zin om alles nu weer één voor één te checken. :P
pi_110015115
Ik heb twee verhaalideeën met elkaar laten versmelten tot één nieuw plotidee voor een thriller. Vandaag wil ik een voorzichtige start gaan maken met het schrijven van het eerste hoofdstuk. Het plan is om vanaf juni elke maand minstens een hoofdstuk te gaan schrijven, zodat hopelijk eind van dit jaar een eerste versie van het manuscript klaar zal zijn.
Het is wellicht nogal krap, het zal neerkomen op maandelijks 10.000 woorden, en dan moet ik ook de eerdere hoofdstukken tussendoor nog herschrijven, maar ik moet ergens naar toe werken en dan is 31 december 2012 een mooie streefdatum.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator zaterdag 7 april 2012 @ 11:05:59 #276
42184 crew  DaMart
pi_110016870
Goed bezig, Biancavia! Met een beetje discipline moet zo'n schema te volgen zijn, lijkt me.

Ik had zelf ook een schema gemaakt, en dat ging redelijk goed, totdat ik ineens volop fanfictie van 14 jaar geleden volledig begon te herschrijven :D. Omdat die verhalen in het Engels zijn, gaat de taal er wel behoorlijk op vooruit, en het is goed om mijn Engels een beetje bij te schaven voor mijn vakantie naar de andere kant van de Noordzee dit jaar :+.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 8 april 2012 @ 18:16:15 #277
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_110064325
Ah, hier ben je Nadine :P.

Het boek komt bijna uit! :o Kan niet wachten om het te lezen!

Ik ga zelf ook maar eens wat serieuzer aan de slag..door mijn werk als freelance journalist raakt mijn aankomend bestseller (* kuch*) wat ondergesneeuwd. Heb nu bedacht dat mijn protagonist toch maar een vrouw moet worden ipv man, dus moet behoorlijk wat gaan omgooien. Die feestelijke boekpresentatie past nog wel in mijn schema btw :P.

[ Bericht 10% gewijzigd door Vivi op 08-04-2012 18:24:46 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_110117552
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 18:16 schreef Vivi het volgende:
Ah, hier ben je Nadine :P.

Het boek komt bijna uit! :o Kan niet wachten om het te lezen!

Leuk, en wat goed dat je het niet was vergeten (heb er wat langer over gedaan dan gepland :D )
quote:
Ik ga zelf ook maar eens wat serieuzer aan de slag..door mijn werk als freelance journalist raakt mijn aankomend bestseller (* kuch*) wat ondergesneeuwd. Heb nu bedacht dat mijn protagonist toch maar een vrouw moet worden ipv man, dus moet behoorlijk wat gaan omgooien. Die feestelijke boekpresentatie past nog wel in mijn schema btw :P.
Freelance journalist, dat wist ik niet :o Werkte je eerst undercover of is het een recente carrièreswitch? (En wat schrijf je zoal?) Naar die bestseller ben ik ook benieuwd - en ja, dat is moeilijk te combineren met journalistiek werk. Tijdelijk stoppen, kan dat niet? Als je drie maanden vrijaf neemt, kun je een serieus begin maken. Zo heb ik het destijds gedaan, en het is een goede beslissing geweest. Dan staat er ineens iets op het spel. En als je toch vrijaf neemt, kun je mijn feestelijke boekpresentatie ook wel meepakken - dat valt dan onder 'netwerken' en dat is voor schrijvers ook heel belangrijk 8-)

Overigens: het boek is afgelopen woensdag ingeleverd *O* Het wás al ingeleverd, al heel vaak, maar nu is het DEFINITIEF ingeleverd en dat is toch iets anders, want nu gaat het naar de drukker. Ik heb op de valreep nog een paar ingrijpende veranderingen aangebracht, op advies van een goede vriendin van mij, een filmeditor. Zij knipt en plakt normaal in films, en zij heeft de spanningsboog nog nét een beetje aangescherpt. Ik heb bij dit boek veel geweldige hulp gehad, van een corrector, een redacteur/agent en een filmeditor, en het is precies het boek geworden dat me destijds voor ogen stond.
Eerst worden de 'vooruitexemplaren' gedrukt (voor pers en boekhandels), en in juni verschijnt het boek dan echt. Ik hoef nu alleen nog 15 vragen te bedenken voor de 'leesclubs', want die clubs schijnen te werken met speciale literatuurgidsjes. Ten slotte ben ik op het boekenbal geweest (waar ik gelukkig op sleeptouw werd genomen door een hilarische schrijfster die beweerde dat zij óók niemand kende, maar vervolgens bleek ze vrijwel iedereen te kennen en heb ik een geweldige avond gehad) en ben ik langs geweest op de uitgeverij voor een overleg met het verkoopteam. Dat was een interessante ervaring, omdat je als schrijver nooit zo veel hoort over de zakelijke kant van het boekenvak. Ik heb een (lang) verhaal gehouden over mijn boek (iemand zei: "Als ik jou zo hoor, telt dat boek minstens 500 pagina's") en zij hebben vragen gesteld en uitgelegd hoe ze het boek willen gaan verkopen.

Nu dus afwachten :)
  dinsdag 10 april 2012 @ 00:00:59 #279
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_110119983
Gaafheid ^O^
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 10 april 2012 @ 00:28:05 #280
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_110121114
Het BOEKENBAL! Ik heb zelfs al dromen over wat ik aandoe als ik daar heen ga :') . Ik was laatst bij het 15-jarig bestaan van Anthos en dat vond ik al ultiem :P.

Ben recent pas fulltime aan de slag als freelancer, eerst schreef ik wel eens wat - for the fun of it- naast mijn vaste baan bij een zorginstelling. Die ging failliet en dus leek het me het aangewezen punt om de sprong maar eens te wagen. Vooralsnog gaat het goed, ik kreeg als brutale autodidact ineens een vaste bijdrage voor een maandblad aangeboden, en verder schrijf ik voor bladen als Grazia (deze week mijn reallife story op de voorpagina :P) , Jij & je Kinderen, Mijn Geheim etc..alle bladen waar ik binnen kom eigenlijk..en dat valt niet tegen. Ik schrijf vrnml. artikelen met een focus op ouderschap en human interest. Drie maanden vrij nemen zit er echter nog niet in...

En uiteraard heb ik jouw boek onthouden! :)
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_110128049
Het wordt nu allemaal wel heel écht, Nadine! :s)
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_110406760
:W
Ik wil ooit graag een boek schrijven.
Geen hoogstaand literatuur maar fantasy voor tieners.

Iemand tips?

Hoofdstuk 1, ruwe versie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door summer2bird op 16-04-2012 20:31:30 ]
Twiddel
pi_110420115


:P
  maandag 16 april 2012 @ 22:56:39 #284
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_110420958
quote:
Aankomende april komt er anders wel een Nederlandse fantasydebutant uit bij de Boekerij: Sophie Lucas. Dus ze geven niet alleen maar vertaald werk uit.
Ik heb haar manuscript voor Reigers vlucht mogen proeflezen (we zitten al jaren samen in een schrijfgroepje) en geloof me, dat debuut is de moeite van het lezen meer dan waard.
pi_110422936
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 22:56 schreef ChrisHantzen het volgende:

[..]

Ik heb haar manuscript voor Reigers vlucht mogen proeflezen (we zitten al jaren samen in een schrijfgroepje) en geloof me, dat debuut is de moeite van het lezen meer dan waard.
Ik ga het natuurlijk ook zeker halen. :)

Ben stiekem ook jaloers op haar dat haar het wel bij die uitgeverij lukt maar mij niet. :P
  Moderator dinsdag 17 april 2012 @ 09:06:58 #286
42184 crew  DaMart
pi_110427851
quote:
Jij bent lekker bezig zo te zien!

Ik heb vanochtend in de trein een poging gedaan om verder te gaan met mijn volgende manuscript, maar er kwam niet veel uit mijn handen. Tot op heden in totaal 19 pagina's en zo'n 6.400 woorden geschreven. Ik heb dus nog even te gaan :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_110478427
quote:
17s.gif Op maandag 16 april 2012 19:14 schreef summer2bird het volgende:
:W
Ik wil ooit graag een boek schrijven.
Geen hoogstaand literatuur maar fantasy voor tieners.

Iemand tips?

Hoofdstuk 1, ruwe versie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom zet je bijna elke zin op een nieuwe regel? Begin niet te vaak zinnen met 'ik'.
Verder komt het een beetje afstandelijk op me over. Misschien doordat je in de verleden tijd schrijft, ik denk dat dit stuk beter tot zijn recht zou komen in de tt. Daarnaast heb je de neiging dingen 'dubbel' te vertellen.
Zie hieronder.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_110479251
quote:
7s.gif Op woensdag 18 april 2012 12:07 schreef Biancavia het volgende:
Misschien doordat je in de verleden tijd schrijft, ik denk dat dit stuk beter tot zijn recht zou komen in de tt.
Hij-perspectief in verleden tijd, ik-perspectief in tegenwoordige tijd. :Y

Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, maar naar mijn mening passen die meestal wel het beste bij elkaar.
pi_110482242
Bedankt voor het commentaar :D
Hier kan ik wat mee :)
En het word mijn eerste boek (hopelijk :') ) dus heb nog totaal geen ervaring.
Nogmaals bedankt!
Twiddel
pi_110485284
quote:
17s.gif Op woensdag 18 april 2012 13:43 schreef summer2bird het volgende:
Bedankt voor het commentaar :D
Hier kan ik wat mee :)
En het word mijn eerste boek (hopelijk :') ) dus heb nog totaal geen ervaring.
Nogmaals bedankt!
Succes. :)
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_110488646
Misschien een beetje een rare vraag, maar wat zijn normale instellingen (tekengrootte, lettertype) voor een verhaal?

Ik werk op dit moment in Googledocs, omdat dit overal bereikbaar is. Ik zal misschien eens een stukje posten van mijn werk van 4k woorden. Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik ermee wil doen, wat zijn de mogelijkheden? Ik heb het idee dat het niet veel langer dan 100 bladzijdes kan gaan worden.
  woensdag 18 april 2012 @ 15:59:25 #292
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_110489114
De "normale" instellingen zijn de instellingen die jij het lekkerst vindt om in te werken. Als dat wingdings 72pt is, moet je dat vooral gebruiken.

Als je het uiteindelijk op wil gaan sturen, kun je het daarna altijd nog naar de wensen van de uitgever(s) aanpassen, tenslotte.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_110491516
Georgia, tekengrootte 14, regelafstand 1,15. Zit nu op 14 pagina's met 4000 woorden.
Nog steeds geen idee wat ik met mijn verhaal wil doen als het af is, eigenlijk.
pi_110492494
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 16:46 schreef Aardappeltaart het volgende:
Georgia, tekengrootte 14, regelafstand 1,15. Zit nu op 14 pagina's met 4000 woorden.
Nog steeds geen idee wat ik met mijn verhaal wil doen als het af is, eigenlijk.
Misschien kun je het insturen naar een schrijfwedstrijd. Wat is het voor verhaal?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_110492815
quote:
7s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:08 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Misschien kun je het insturen naar een schrijfwedstrijd. Wat is het voor verhaal?
Lastig om er een genre aan te hangen.
''Avontuur, met bepaalde komedie/sciencefiction elementen'' komt wel in de buurt.
Het gaat over een mysterieuze crash van een onderzeeër in de buurt van Antartica, waardoor twee mannen stranden. Daar ontdekken ze dat de pinguïns de wereld willen slopen.
Verhaalconcept klinkt zo kort samengevat misschien nogal absurd en random, maar dat zijn bepaalde onderdelen ervan ook. Denk aan een hoofdstuk over de schepping van de aarde, maar dan anders).

Ik vrees dat het te lang voor een schrijfwedstrijd wordt en te kort voor een boek als ik op dit tempo doorga.
pi_110500195
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:15 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Het gaat over een mysterieuze crash van een onderzeeër in de buurt van Antartica, waardoor twee mannen stranden. Daar ontdekken ze dat de pinguïns de wereld willen slopen.

Klinkt goed, ik heb die beesten toch al nooit vertrouwd :D

Zelf had ik me eigenlijk voorgenomen nog één keer kritisch door mijn verhaal heen te gaan en dan heel kritisch bij elk hoofdstuk te kijken of duidelijk is wat er gaande is (wie, wat, waar, wanneer, waarom ongeveer). Daarna ga ik het denk ik gewoon maar eens naar een uitgever opsturen, ik verwacht er niets van... maar het is zonde om het niet te proberen als je het dan toch geschreven hebt he?

Maar ja, toen dacht ik tussendoor weer eens een fanfiction verhaal te beginnen. En daar krijg je dan weer direct leuke reacties op... en dan ga je daar veel te veel tijd aan besteden :P

Ach ja, het voordeel van een beginnende schrijver/ hobbyist is dat je geen deadlines hebt zullen we maar denken.
pi_110517676
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 15:50 schreef Aardappeltaart het volgende:
Misschien een beetje een rare vraag, maar wat zijn normale instellingen (tekengrootte, lettertype) voor een verhaal?

Ik werk op dit moment in Googledocs, omdat dit overal bereikbaar is. Ik zal misschien eens een stukje posten van mijn werk van 4k woorden. Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik ermee wil doen, wat zijn de mogelijkheden? Ik heb het idee dat het niet veel langer dan 100 bladzijdes kan gaan worden.
Zoals Wonderer al zegt moet je lekker doen wat je zelf fijn vindt. Zo vind ik, en volgens mij velen met mij, een seriflettertype (met van die streepjes bij bijvoorbeeld de F, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Serif ) zoals Times New Roman op een scherm niet lekker lezen maar geprint juist wel, en bij een serifloos lettertype zoals Ariel is het juist omgekeerd (op scherm wel lekker, geprint juist niet).

Als je vraag is wat over het algemeen gevraagd wordt bij bijvoorbeeld uitgeverijen en wedstrijden, dan is dat vrij universeel:
- Times New Roman op 12pt (standaardinstelling in meeste tekstverwerkers als je nieuw bestand begint)
- Regelafstand van 1.5 (standaard op 1.0, dus hier moet je dan wel naar kijken)

Voor aantal bladzijdes moet je het niet doen, verhalen of boeken worden onderling vrijwel altijd uitgedrukt in het aantal woorden om een beetje inzicht te krijgen hoe lang het is. "Langer dan 100 bladzijdes" helpt ons dus niet veel, "4k woorden" des te meer.
pi_110517720
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:15 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Lastig om er een genre aan te hangen.
''Avontuur, met bepaalde komedie/sciencefiction elementen'' komt wel in de buurt.
Het gaat over een mysterieuze crash van een onderzeeër in de buurt van Antartica, waardoor twee mannen stranden. Daar ontdekken ze dat de pinguïns de wereld willen slopen.
Verhaalconcept klinkt zo kort samengevat misschien nogal absurd en random, maar dat zijn bepaalde onderdelen ervan ook. Denk aan een hoofdstuk over de schepping van de aarde, maar dan anders).

Ik vrees dat het te lang voor een schrijfwedstrijd wordt en te kort voor een boek als ik op dit tempo doorga.
Om dat gat op te vullen heb je gelukkig novelles :+

Het verhaal klinkt trouwens wel geniaal. Betwijfel alleen of er veel animo voor is om het uit te geven, aangezien het nogal als cult klinkt (and I love that!). Misschien heb je er als screenplay meer succes mee, aangezien er vast genoeg gestoorde filmmakers rondlopen. :D
pi_110542144
Heel erg bedankt GeileSoeplepel. Ik denk dat ik er gewoon rustig aan verderwerk en zoveel mogelijk probeer te typen zonder dat het langdradig wordt. Globaal gezien zit het verhaal al wel in mijn hoofd.
Ik heb nu hoofdstukken van ongeveer 1k woorden en dit voelt (te?) kort. Maar dit is mijn eerste schrijfsel, dus ik moet het allemaal nog leren.

Ik zie Douglas Adams' werk wel als inspiratie voor me: 3e persoon, tegenwoordige tijd, random afdwalingen, absurdheid.

Sceenplay is weer een vak apart, maar ik denk dat dit verhaal ook prima geschikt is voor een film.
pi_110781117
Zo, net een synopsis geschreven... Wat is dat moeilijk zeg!

Ik heb steeds het idee dat ik mijn eigen verhaal te kort doe door allerlei wendingen en leuke stukjes over te slaan of heel kort te benoemen. Maar ja, de uitgever die ik op het oog heb vraagt om een synopsis van twee pagina's... Ik heb er 1200 woorden op gekregen en als je daar dan 121k woorden van een verhaal in wil samenvatten is dat best lastig :P

Nou ja, de volgende paar dagen nog maar eens een paar keer kritisch kijken. En uiteraard nog een mooie begeleidende brief opstellen en dan maar afwachten wat er van komt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')