quote:
Ah, nu snap ik het
Ik blijf het vreemd vinden dat mensen blijkbaar bereid zijn te betalen (al is het maar een klein bedrag) voor amateuristisch werk en zelfs - zoals in het geval van jouw link - ongeredigeerd werk. Hebben die lezers de hele dag niks te doen of zo?

Als ik een boek lees (en koop), wil ik zeker zijn van de kwaliteit. Goed, voor die paar dollar mag je niet al te veeleisend zijn, maar dat is wat mij betreft precies het probleem van dit systeem. Tijd is kostbaar, en als ik dan toch een horrorroman wil lezen (wat ik niet wil, maar stel dat...) dan koop ik de beste horrorroman die op dat moment beschikbaar is. Het zou niet bij me opkomen om een beetje te gaan grasduinen in allerhande amateurromans, omdat de kans op een teleurstelling (of zelfs een totale farce) dan te groot is.
Voor een goed boek betaal je een relatief hoog bedrag, maar dan heb je ook kwaliteit. Ik heb het al eerder geopperd, maar mijn vermoeden is dat deze vorm van 'leesgedrag' meer te maken heeft met geld dan met leesplezier. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, misschien dit: niet elke amateurschrijver is een slechte schrijver. Met 'amateurschrijver' bedoel ik dan een schrijver die nooit voet aan de grond heeft gekregen in de uitgeefwereld. Ik geloof dat het waar is, natuurlijk: op deze wereld loopt genoeg onontdekt talent rond. Maar ik denk dat er nog veel meer onontdekte rotzooi rondzwerft, vooral op internet - en ik zou mijn tijd daar niet aan vergooien. Ik reken erop dat de getalenteerde schrijvers toch wel boven komen drijven en ontdekt zullen worden door een uitgever, en dát is dan het moment waarop ik de aanschaf van zo'n boek zou overwegen.