abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100996712
Tips om te beginnen met schrijven!

1. Schrijf!
Het klinkt zo simpel, maar het is écht waar; de enige manier om te leren schrijven is door het te doen. Bedenk dat je eerste schrijfsels oefeningen zijn, het hoeft niet gelijk perfect. Dat kan ook niet. Elke schrijver herschrijft en schrapt in de eerste versies, ook Stephen King.

2. Lees!
Je kunt niet schrijven als je nooit leest. Lees literatuur en boeken in het genre waarin je wilt schrijven.
Waardoor vind je het ene boek beter dan het andere? Hoe is de ontwikkeling van de personages? Wat is het thema van het boek? Waarom spreekt de schrijfstijl je wel of niet aan?

3. Lees over schrijven
Verdiep je in de materie over personages, conflicten, structuur, perspectief enzovoort.
Aanraders:
Over leven en schrijven - Stephen King
Schrijven: het begin - Pim Wiersinga
Personages, conflict, perspectief - Frans Stuger
De 36 dramatische situaties - Jan Veldman
Bestseller - Paul Sebes (vooral voor de do's en don't bij het insturen van een manuscript)

4. Zoek proeflezers
Iedere schrijver heeft proeflezers, ja, ook Stephen King.
Het is lekker veilig om iemand uit je directe omgeving te kiezen. Zij horen jouw 'stem' in jouw verhaal, zullen het al snel goed vinden en hooguit met milde feedback komen.
Voor echte kritiek zoek je mensen die verder van je af staan. Sluit je aan bij een schrijfgroep of zoek op internet naar gelijkgestemden.
Probeer zelf ook eens een verhaal van een ander te proeflezen. Waardoor loopt het niet lekker? Wat zou je anders doen? Je leert hier ook heel veel van voor je eigen verhalen!

5. Herschrijf
Geen enkele tekst is meteen goed. Iedere schrijver heeft zijn eigen manier om het te doen, maar waar iedereen het over eens is, is dat herschrijven onontbeerlijk is. Enkele veelgehoorde methodes:
* Eerst het hele manuscript schrijven, het daarna enkele weken laten liggen en het vervolgens met een frisse blik herschrijven.
* Elke keer als je het document opent het stuk van de vorige schrijfsessie herlezen en meteen (licht) herschrijven.
* Herschrijven on the go: op het moment dat in je opkomt dat iets anders moet, het meteen aanpassen.
Er is geen goede of foute manier, als je maar kritisch durft te zijn op je eigen werk en de wil hebt om het nóg beter te maken. Aan te raden is om het grove werk digitaal te doen en naar het eind toe een keer het script uit te printen voor een correctie, want op het scherm vallen fouten veel minder op.

Interessante links
Ken Follet legt de basics van het schrijven uit (in het Engels): Masterclass van Ken Follett

De sneeuwvlokmethode, een manier om gestructureerd een roman op te bouwen (in het Engels): http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php

Geweldige site van Ton Rozeman vol met tips voor het schrijven van korte verhalen:
http://www.korteverhalenschrijven.nl/

Site van Schrijven Magazine met een schat aan informatie en een actief forum met een onderdeel waar je korte stukjes (max. 500 woorden) kunt laten proeflezen: www.schrijvenonline.org

Fok!kers aan het schrijven:
Biancavia
DaMart
Cherrylips
Drassss
Armoed
_Arual_
Antidood
Tha_Erik
Bensel
KeizerKuzco
Wolferl
wonderer
Gwywen
p-etr-a
Verbal
Exentric90
Pfenisbaron
ValHallen
Frag_adder
StinkieBinkie
Complexiteit
GeileSoepLepel
najazeg
JAM
BlackLodge
Mishu
Nadine26 (Zie ook: Zelf een 'literaire thriller' schrijven, 2)

[ Bericht 18% gewijzigd door DaMart op 22-10-2011 12:13:55 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_100996744
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 11:50 schreef DaMart het volgende:

[..]

De regelafstand staat al op anderhalf. En papier en postzegels daar ga ik ook niet op beknibbelen hoor. Maar ik ben ook praktisch ingesteld: een pakket van ruim 200 pagina's pas al niet meer in een snelhechter, dus zou ik alle vellen los in de envelop moeten stoppen en dat vind ik ook weer niet erg netjes :@.

Maar goed, daar bedenk ik ook vast wel wat op :P.
Los is prima! Eventueel een elastiekje erom.
Zorg ervoor dat je naam en de titel van het verhaal in de kop- of voettekst staat op elke pagina.
pi_101003947
Inderdaad, het is echt niet erg om het los te ontvangen, anders gaan ze het toch wel uit de snelhechter trekken. Doe er wel een elastiekje omheen zoals Biancavia zegt. En nummer de pagina's, dat is heel belangrijk.

Wat een spannende tijd wordt dat voor je!
  Moderator zondag 21 augustus 2011 @ 16:04:24 #4
42184 crew  DaMart
pi_101004383
Ik ben net even naar het dorp geweest, om de envelop met de inhoud zoals die gaat worden te laten wegen... het past nog net door een brievenbus, zo blijkt, en qua portokosten moet er evenveel op wanneer ik het enkelzijdig afdruk als wanneer ik het dubbelzijdig doe.

Maar goed, nu het verzonden kan worden, maar eens gaan kijken waar ik het naartoe ga zenden :D.
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:11:29 #5
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_101009286
quote:
7s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:24 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Los is prima! Eventueel een elastiekje erom.
Zorg ervoor dat je naam en de titel van het verhaal in de kop- of voettekst staat op elke pagina.
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:54 schreef p-etr-a het volgende:
Inderdaad, het is echt niet erg om het los te ontvangen, anders gaan ze het toch wel uit de snelhechter trekken. Doe er wel een elastiekje omheen zoals Biancavia zegt. En nummer de pagina's, dat is heel belangrijk.

Wat een spannende tijd wordt dat voor je!
Wat zijn de mensen hier toch verstandig :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 22 augustus 2011 @ 03:03:21 #6
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_101029351
Goed. Het moest er maar eens van komen. Ik geef 't eens een gooi.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 22 augustus 2011 @ 03:13:33 #7
71919 wonderer
pi_101029471
quote:
2s.gif Op maandag 22 augustus 2011 03:03 schreef JAM het volgende:
Goed. Het moest er maar eens van komen. Ik geef 't eens een gooi.
Ik ben verbaasd, ik dacht dat je allang twintig manuscripten in een la had liggen ergens...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  maandag 22 augustus 2011 @ 03:55:47 #8
37950 JAM
pi_101029786
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 03:13 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik ben verbaasd, ik dacht dat je allang twintig manuscripten in een la had liggen ergens...
Neuh. Ik schrijf lang niet zoveel als men denkt/zou willen/vreest, etc. Al met al heb ik nu drie pagina's onsamenhangende onzin en wat dan hier op FOK staat. Meer is het niet. Werkelijk niet.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 22 augustus 2011 @ 03:57:10 #9
71919 wonderer
pi_101029798
Sterkte dan en welcome aboard :)
  maandag 22 augustus 2011 @ 04:00:29 #10
37950 JAM
pi_101029827
Nou ja, in alle eerlijkheid; een boek zal het ook niet worden. 't Zal wel weer een toneelstuk of een filmscript worden. Dat gaat me allemaal veel beter af. Dan kan ik nog zeggen: 'Ja, ik zie ook wel dat het slecht geschreven is, maar als je het zo en zo speelt is het nog wel wat.'
  maandag 22 augustus 2011 @ 04:03:36 #11
71919 wonderer
pi_101029854
Ieder heeft zijn eigen sterke punten, toch? Ik zou denk ik nooit een script of scenario kunnen schrijven.
  Moderator woensdag 24 augustus 2011 @ 20:57:18 #12
42184 crew  DaMart
pi_101142298
Hm, een van de voorwaarden van een uitgever:

quote:
Voorzie het manuscript van een heldere synopsis, waarin u in maximaal vijf pagina's inhoud en plot van uw boek beschrijft, de personages introduceert, en zo nodig uitleg geeft over de omgeving waar het boek zich afspeelt.
Dan vind ik een halve pagina toch wat magertjes, als het vijf pagina's mag zijn... toch maar even een nieuwe synopsis schrijven dus :D.
pi_101204672
Op de site van Sebes staat een handig lijstje voor een boekvoorstel:

quote:
Het proposal moet in maximaal vier A4 de volgende informatie bevatten:

Titel;
genre,vorm (bv. briefwisseling, thriller, verhalendenon-fictie, roman, verhalenbundel of dagboek) en toon;
synopsis;
hoofdpersonages;
thema;
decor;
illustraties (indien van toepassing);
de beoogde doelgroep en een motivatie waarom deze doelgroep het wil lezen;
de opzet en inhoud van uw boek;
geschatte omvang (in aantal woorden);
een beknopt curriculum van uzelf.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2011 @ 21:36:44 #14
42184 crew  DaMart
pi_101232998
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 09:34 schreef Biancavia het volgende:
Op de site van Sebes staat een handig lijstje voor een boekvoorstel:

[..]

Ik had zelf niet bedacht om het zo uitgebreid te doen. Zes jaar geleden hield ik het bij één pagina A4 met daarop::

Korte synopsis.
Iets over mijn schrijfervaring/publicaties.
Uitgelegd dat mijn proeflezers het goed vonden, en het dus boekwaardig is.
Mijn contactgegevens

Maar misschien is iets uitgebreider wel beter dan, ik zal dat lijstje dus in mijn achterhoofd houden, al weet ik niet of ik het helemaal ga volgen ;). En nu vraag ik me ook af of een uitgever wel onder de indruk is van de mening van mijn proeflezers... ik denk het eigenlijk niet.

Maar motivatie waarom mensen het willen lezen, kan natuurlijk heel goed zijn dat het origineel is, een onderwerp dat je niet vaak tegenkomt in boeken, en er veel herkenbare dingen in zitten... om toch even te citeren uit de reacties van proeflezers :).
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 09:14:41 #15
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_101246432
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 21:36 schreef DaMart het volgende:
Uitgelegd dat mijn proeflezers het goed vonden, en het dus boekwaardig is.

Of het boekwaardig is, lijkt me nou niet echt afhangen vsn proeflezers. Hoe weet een uitgever nou of je een professioneel iemand heeft gevraagd of een familielid die er niet veel verstand van heeft en alles wat je maakt toch wel prachtig vind?
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  Moderator zaterdag 27 augustus 2011 @ 10:38:30 #16
42184 crew  DaMart
pi_101247435
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 09:14 schreef najazeg het volgende:

[..]

Of het boekwaardig is, lijkt me nou niet echt afhangen vsn proeflezers. Hoe weet een uitgever nou of je een professioneel iemand heeft gevraagd of een familielid die er niet veel verstand van heeft en alles wat je maakt toch wel prachtig vind?
Boekwaardig is een term die ik nu even bedacht, maar zo stond het natuurlijk niet letterlijk in de brief ;).

Maar ik had wel gezegd dat ik dacht het potentie had, omdat meerdere mensen die het (deels) hadden gelezen er positief over waren. Maar zo zou ik het nu niet meer verwoorden hoor :).
pi_101247442
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 09:14 schreef najazeg het volgende:

[..]

Nee, daar is DaMart nu toch ook al achter?
Uitgeverijen schijnen er wel gevoelig voor te zijn als je je tekst door bepaalde manuscriptbeoordelers onder handen hebt laten nemen, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
pi_101280234
Wat is eigenlijk de gemiddelde reactietijd van uitgevers?
pi_101280427
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 08:56 schreef hetzwartegat het volgende:
Wat is eigenlijk de gemiddelde reactietijd van uitgevers?
Twee tot zes maanden.
pi_101280684
Dat is dan jammer.

Planning was:

- half september naar uitgevers en naar extra proeflezer
- half september tot en met half oktober; opmaak doen, foto's en illustraties verzamelen en aanpassingen doen naar aanleiding van opmerkingen proeflezer
- eind oktober kijken of uitgevers geïnteresseerd zijn
- eind oktober naar de drukker, als uitgevers niet geïnteresseerd zijn
- begin november boek uit (nog net voor sinterklaas en had beloofd dat het dan af zou zijn)
  zondag 28 augustus 2011 @ 09:57:17 #21
71919 wonderer
pi_101280711
Die planning is zelfs voor een POD-"uitgever" redelijk krap.

Aan de andere kant, mijn uitgever heeft mijn derde boek ergens in April gelezen en begin juli was het op de markt. Dus het kan wel ;) Maar niet voor een debuut.
  Moderator zondag 28 augustus 2011 @ 13:16:50 #22
42184 crew  DaMart
pi_101284776
Zo'n synopsis schrijven is nog een behoorlijke uitdaging, maar volgens mij is hij nu wel af. Ik heb ook de clou erin gezet, want ik neem aan dat uitgevers dat wel verwachten, en dat ze niet het hele verhaal moeten lezen om daarachter te komen. Overigens heb ik me beperkt tot de belangrijkste verhaallijnen, en een paar kleinere verhaallijnen die de hoofdlijnen ondersteunen niet genoemd.
  Moderator zondag 28 augustus 2011 @ 21:25:52 #23
42184 crew  DaMart
pi_101306375
Oké, misschien had ik toch beter eerst kunnen googelen voordat ik die synopsis ging schrijven... nu weer helemaal herschreven dus :').
pi_101313771
DaMart, ik kan me voorstellen dat je behoorlijk zenuwachtig bent, maar het hoeft niet allemaal volgens de regeltjes. Je eigen versie van het verhaal is goed genoeg. Noem de belangrijkste punten (dus ook de plot) en introduceer de belangrijkste personages, daarmee kom je ver genoeg als je brief er ook goed uitziet en - vooral dat - je script voldoet.
  Moderator zondag 28 augustus 2011 @ 23:34:51 #25
42184 crew  DaMart
pi_101315038
Ik ben best wel perfectionistisch, dus dan wil ik het zo goed mogelijk doen :@. Maar ik heb de samenvatting van de inhoud nu nog korter gemaakt, en zeg nu ook iets over opbouw, thema's, iets meer over het karakter van de hoofdpersoon en waar en wanneer het verhaal zich afspeelt. Het is dus wat completer geworden.

En de brief daar ga ik de komende dagen aan werken, al wordt de brief een e-mail in eerste instantie. Een paar uitgevers waar het verhaal mijns inziens wel bij past, en waar ik ook meerdere goede boeken van in de kast heb staan (en waar ik me in zekere zin dus ook mee kan identificeren), willen het liefst manuscripten per e-mail hebben :).
pi_101322206
Perfectionisme is wel oké, als het je er maar niet van weerhoudt je script eruit te sturen. Bijvoorbeeld omdat je maar blijft schaven en schaven aan je synopsis of je brief/e-mail. Beloof je dat het voor het einde van deze week de deur uit is naar de eerste uitgevers die je op het oog hebt?
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 09:16:48 #27
42184 crew  DaMart
pi_101322566
Ik moet alleen nog de brief maken, dus mijn plan is sowieso dat het deze week naar minimaal één uitgever is gestuurd :Y.

En ondertussen begint er weer een nieuw dilemma te spelen... welk van de andere 4 verhalen die in mijn hoofd zitten, zal ik als eerste gaan uitwerken :D.
pi_101324258
Top!

Tja, een nieuw verhaal kiezen, dat is altijd lastig. Ik ga meestal maar gewoon voor wat het best voelt, maar dat is nogal makkelijk gezegd en niet zo makkelijk gedaan. Je kunt ook proberen om van elk verhaal een outline op papier te zetten en te kijken waar je het verst mee komt, waar je de meeste bruikbare ideeën voor krijgt.
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 23:08:14 #29
42184 crew  DaMart
pi_101354063
Even een update: ik ben weer een stap verder richting verzenden. Vanavond de begeleidende brief geschreven, al was dat ook worstelen met de woorden. Maar goed, vandaag worstelde ik, morgen kom ik boven ;).

Maar ik moet zeggen dat het verzorgen van de boodschap richting uitgevers eigenlijk wel een van de lastigste dingen is van het schrijven van een boek :o ;).
  maandag 29 augustus 2011 @ 23:14:33 #30
71919 wonderer
pi_101354406
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2011 23:08 schreef DaMart het volgende:
Even een update: ik ben weer een stap verder richting verzenden. Vanavond de begeleidende brief geschreven, al was dat ook worstelen met de woorden. Maar goed, vandaag worstelde ik, morgen kom ik boven ;).

Maar ik moet zeggen dat het verzorgen van de boodschap richting uitgevers eigenlijk wel een van de lastigste dingen is van het schrijven van een boek :o ;).
Maar met een beetje mazzel hoeft het maar een keer ;)
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 23:20:06 #31
42184 crew  DaMart
pi_101354754
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 23:14 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar met een beetje mazzel hoeft het maar een keer ;)
Ja, ik hoop het :Y. Ik heb in ieder geval maar niet de brief gebruikt die ik zes jaar geleden had gemaakt, want toen trapte ik in wat valkuilen, al is natuurlijk niet uit te sluiten dat ik dat nu ook weer doe. Maar goed, de enige manier om daar achter te komen, is het gewoon op te sturen ;).
pi_101368476
Gaaf! Dat wordt dus nagelbijten de komende weken. ;)

Wat voor valkuilen waren dat zes jaar geleden?
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:28:10 #33
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_101371960
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 13:47 schreef p-etr-a het volgende:

dat wou ik ook net vragen.
Succes met het verzenden van je manuscript DaMart!
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  Moderator dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:55:15 #34
42184 crew  DaMart
pi_101375430
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 13:47 schreef p-etr-a het volgende:

Mja, ik ga het maar doen met de brief die ik nu heb, al kan er vast nog van alles aan gesleuteld worden ;).

Maar de vorige keer legde ik te veel nadruk op de mening van mijn proeflezers en voerde dat eigenlijk ook aan als reden waarom het uitgegeven moest worden. Dat is niet de handigste tactiek :D.
  Moderator dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:45:32 #35
42184 crew  DaMart
pi_101388577
De e-mail is weg, al had ik even een schop onder mijn kont nodig van een van mijn proeflezers om de perfectionist in mij aan de kant te schuiven :').

Maar nu afwachten dus *O*.
pi_101389571
Goed, even een update van mij. Ben slechts enkele pagina's verder gekomen met mijn fantasy boek, het ontbreekt mij op dit moment aan tijd om echt er voor te gaan zitten. Meestal schrijf ik in de avond, maar ben sowieso 2 uur nodig om een beetje vooruitgang te boeken. Het helpt ook niet echt als je verhaallijnen vrij veel kanten op kunnen gaan.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_101389699
Goed zo! Spannend! :D
Ga je nu eerst deze afwachten, of wil je het ook nog naar een andere sturen?
  Moderator dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:10:25 #38
42184 crew  DaMart
pi_101389995
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:05 schreef Biancavia het volgende:
Goed zo! Spannend! :D
Ga je nu eerst deze afwachten, of wil je het ook nog naar een andere sturen?
Ik ga eerst eens rustig kijken bij welke uitgevers het nog meer zou kunnen passen, en zal het denk ik ook wel naar een of twee andere sturen. Maar dit was in ieder geval de eerste stap nu ;).
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:14:29 #39
37950 JAM
pi_101390203
Ik het het eigenlijk ook wel lezen. Kan dat? Kan ik bij de proeflezers?
  Moderator dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:27:54 #40
42184 crew  DaMart
pi_101390957
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:14 schreef JAM het volgende:
Ik het het eigenlijk ook wel lezen. Kan dat? Kan ik bij de proeflezers?
Ik wacht nu eerst de reactie van de uitgever(s) af. Op dit moment houd ik het dus even bij de huidige proeflezers :).
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:53:01 #41
37950 JAM
pi_101392505
Groot gelijk. Goed, houd ons dan op de hoogte. :).
  woensdag 7 september 2011 @ 17:04:43 #42
240234 Neuskleuter
De neusgierigheid zelve
pi_101678048
Ah, met dank aan de link van GeileSoeplepel ben ik hier terechtgekomen. Dat was naar aanleiding van m'n column op de FP, Topboeken van 2011.

Het klinkt erg spannend allemaal! Ik heb zelf een half boek (nog niet gecorrigeerd in m'n pc liggen, maar ik kom er al zo'n drie jaar niet meer aan toe. Tegen de tijd dat ik het weer lees, zal ik me waarschijnlijk zo schamen voor de kwaliteit van toen, dat ik het alsnog laat liggen. Ik denk dat ik niet het doorzettingsvermogen heb voor een heel boek, vandaar ook de columns.

Vriendlief is wel bezig met zijn tweede boek, maar dat is ook een gevecht met de tijd. Hij moet eerst opnieuw inlezen, omdat het waargebeurd is, maar het belooft spannend te worden. We hebben z'n uitgever nog gesproken op Manuscripta en die heeft nog steeds belangstelling, dus hopelijk motiveert hem dat om snel door te gaan.

Ik ben wel benieuwd naar jullie verdere resultaten en vorderingen, dus ik kom zeker nog vaker kijken bij dit topic :) Succes!
pi_101679246
Ik ben niet echt bezig met een boek, maar ik houd van gedichten schrijven en toneelstukken schrijven. Ik wil dit jaar in mijn studie een toneelgroep opstarten en daar ook zelf tekst voor schrijven. Ik denk dat we maar beginnen met een bekend stuk (ik heb al 6 spelers verzameld), maar ik wil het liefst iets spelen wat nog nooit is gespeeld. Mijn doel is dus niet zo zeer een boek, maar dat mijn tekst wordt gespeeld op het toneel :)

Verder heb ik voor iemand die ik ken een korte tragedie geschreven, die ik met vrienden inspreek als audioboek. Dat wordt een grote verrassing!
pi_101711247
Prettig om zo'n duidelijk doel voor ogen te hebben, Helgen! En lijkt me prima te realiseren binnen je eigen toneelgroep.

Neuskleuter, in wat voor genre heb je je halve boek geschreven? En kun je wat meer vertellen over het eerste boek van je vriend?
  zaterdag 10 september 2011 @ 21:30:58 #45
240234 Neuskleuter
De neusgierigheid zelve
pi_101796692
@Helgen: wat leuk! Ik doe zelf aan improtheater, maar daar komt geen tekstschrijver aan te pas, omdat alles ter plekke wordt geïmproviseerd. Toneelteksten schrijven klinkt ook erg leuk!

@Biancavia: chicklit. Maar ik geloof dat daar voor Nederlandstalige schrijvers niet zo'n markt voor is, de meeste chicklits zijn vertaald uit het Engels. Het is natuurlijk wel een baggergenre, maar het sluit goed aan bij de stijl van columns.
Vriendlief heeft een boek geschreven over de illegale kunsthandel. Het ging onder andere over het Judas-evangelie. Het boek is destijds uitgegeven, omdat het toen heel actueel was. Goede tip dus voor wie nu aan het schrijven is :) Hij is er trouwens niet rijk mee geworden, boeken schrijven doe je voor zakgeld. Maar het heeft hem wel meer werk opgeleverd, omdat het een hele goede bron is om je expertise mee aan te tonen.
pi_101808383
Zomer & Keuning geeft Nederlandse chicklit uit:
http://www.nederlandsechicklit.nl/

Was dat boek van je vriend bij die uitgeverij die graag boeken uitgaf als de auteur zelf een paar duizend euro meenam?
  zondag 11 september 2011 @ 10:45:37 #47
240234 Neuskleuter
De neusgierigheid zelve
pi_101808585
Oh, dat zou precies de uitgever kunnen zijn als ik 'm ooit eens doorzet, bedankt voor de tip.

Nee, vriendlief heeft geen cent geïnvesteerd in zijn boek, alleen heel veel tijd. Anders zou hij er niet eens aan beginnen. Ik lees trouwens op internet dat die uitgever er wel om bekend staat dat 'ie het soms vraagt, maar dat is bij hem niet gebeurd.
pi_101808891
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 10:45 schreef Neuskleuter het volgende:
Oh, dat zou precies de uitgever kunnen zijn als ik 'm ooit eens doorzet, bedankt voor de tip.

Nee, vriendlief heeft geen cent geïnvesteerd in zijn boek, alleen heel veel tijd. Anders zou hij er niet eens aan beginnen. Ik lees trouwens op internet dat die uitgever er wel om bekend staat dat 'ie het soms vraagt, maar dat is bij hem niet gebeurd.
Dat scheelt in elk geval! Maar je hebt gelijk, ook al verkoopt het dan nog goed (naar maatstaven voor een debuut), dan hou je er nog niet veel aan over.

Succes met het doorzetten. ;)
pi_102032314
Succes DaMart, we wachten allemaal in spanning af :)

En welkom in dit hoekje Neuskleuter :+

Ikzelf ben sinds vandaag eindelijk begonnen met het verwerken van de feedback van mijn proeflezers om zo een second draft te bewerkstelligen. Gok op dit moment is dat dat zo'n 4 tot 6 weken gaat kosten, maar misschien is die verwachting over een week, als ik er daadwerkelijk echt in zit, wel flink bijgeschaafd. En daarna maar naar de uitgever :) (nu ik de posts van DaMart heb gelezen over synopsis etc. zie ik daar wel een beetje tegenop :'))
pi_102033990
:W Nieuweling hier!

En aangezien ik vrij slecht ben in wat over mezelf vertellen, val ik maar gelijk met de deur in huis wat betreft het schrijven.

Ik ben in november begonnen aan een Engelstalig YA fantasy verhaal dat inmiddels circa 25k aan woorden telt. Ik heb NaNo gedaan en daarbij 20k geschreven, vervolgens de hele reutemeteut herschreven omdat het gewoon niet lekker liep nog en daarbij 5k toegevoegd aan woorden. Ik worstel nog een beetje met het plot - de opzet hint meer richting een serie (trilogie) maar persoonlijk heb ik mijn buik daar een beetje vol van, dus ben ik aan het kijken of ik het een standalone kan maken (voorlopig lijkt de kans op standalone vrij klein).

Terwijl ik bezig was met het herschrijven van Engelstalig manuscript, kreeg ik een idee voor een Nederlands verhaal waar ik inmiddels ook druk mee aan de gang ben. Het plot bij deze is vrij duidelijk en ben dus vooral bezig met een goede opzet en puur het schrijven van het verhaal.

Beide verhalen zijn gericht op young adults, een genre waar ik me zowel met lezen als met schrijven het fijnste bij voel. Het Engelse MS is zoals gezegd fantasy, de Nederlandse contemporary.

Doel voor dit jaar is een flinke slag te slaan in het schrijven - vooral voor mijn Engelstalige MS - en een eerste draft af te krijgen. We'll see :)
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 22:43:48 #51
42184 crew  DaMart
pi_102038230
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:55 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Succes DaMart, we wachten allemaal in spanning af :)

En welkom in dit hoekje Neuskleuter :+

Ikzelf ben sinds vandaag eindelijk begonnen met het verwerken van de feedback van mijn proeflezers om zo een second draft te bewerkstelligen. Gok op dit moment is dat dat zo'n 4 tot 6 weken gaat kosten, maar misschien is die verwachting over een week, als ik er daadwerkelijk echt in zit, wel flink bijgeschaafd. En daarna maar naar de uitgever :) (nu ik de posts van DaMart heb gelezen over synopsis etc. zie ik daar wel een beetje tegenop :'))
Synopsis valt op zich wel mee hoor, dat is vooral een samenvatting van het verhaal, plus informatie over de belangrijkste personages. Mijn grootste zorg was de begeleidende brief, of in dit geval e-mail, die ik wel 80 keer heb doorgelezen en aangepast. Een streven naar perfectie is leuk, maar dit werd wel heel erg :@ :D.

Ik zit nu trouwens nog steeds met meerdere nieuwe verhalen in mijn hoofd, en af en toe besluit ik om een begin te maken met één verhaal, maar een paar dagen later bedenk ik toch dat een ander verhaal beter is om te schrijven.

Wat ik me trouwens afvraag: hebben jullie ook iets van een prikbord bij je schrijfplek waar je informatie, inspiratie en ideeën op hangt? Ik kreeg vanavond zelf ineens het idee om eens een prikbord aan te schaffen voor dergelijk gebruik :).
pi_102039491
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 22:43 schreef DaMart het volgende:

[..]

Synopsis valt op zich wel mee hoor, dat is vooral een samenvatting van het verhaal, plus informatie over de belangrijkste personages. Mijn grootste zorg was de begeleidende brief, of in dit geval e-mail, die ik wel 80 keer heb doorgelezen en aangepast. Een streven naar perfectie is leuk, maar dit werd wel heel erg :@ :D.
Ah ok, valt wel mee dus, gelukkig :) Toevallig vandaag mijn hoofdpersonages uiteengezet in een beknopte beschrijving van totaal 1 a4tje als onderdeel van mijn verwerking van feedback (hoop zo meer duidelijkheid voor mezelf te hebben en daardoor de personages automatisch tijdens het "herschrijven" wat meer diepgang te geven) en een samenvatting schrijven is lastig maar zeker te doen. Kan me voorstellen dat de begeleidende brief inderdaad lastig kan zijn. Mag ik vragen welke uitgeverij je nu geprobeerd hebt?
quote:
Wat ik me trouwens afvraag: hebben jullie ook iets van een prikbord bij je schrijfplek waar je informatie, inspiratie en ideeën op hangt? Ik kreeg vanavond zelf ineens het idee om eens een prikbord aan te schaffen voor dergelijk gebruik :).
Nee. Ik heb ook geen aantekeningenboekje of iets dergelijks. Ik werkte via een manier waarvan ik via de Quest met een artikel ontdekte dat Marion Pauw deze ook gebruikt; opslaan in je hoofd. Vergeet je iets? Dan was het blijkbaar niet belangrijk of goed genoeg. Natuurlijk werkt dit niet altijd geweldig, er zijn wel een paar gouden one-liners op die manier me ontschoten bijvoorbeeld. Een prikbord (of gewoon van die leuke gele post its) lijkt me zeker het proberen waard, het belangrijkste is natuurlijk wat voor jou goed werkt en voor jou ook overzichtelijk blijft.
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 23:13:06 #53
42184 crew  DaMart
pi_102039745
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:08 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Ah ok, valt wel mee dus, gelukkig :) Toevallig vandaag mijn hoofdpersonages uiteengezet in een beknopte beschrijving van totaal 1 a4tje als onderdeel van mijn verwerking van feedback (hoop zo meer duidelijkheid voor mezelf te hebben en daardoor de personages automatisch tijdens het "herschrijven" wat meer diepgang te geven) en een samenvatting schrijven is lastig maar zeker te doen. Kan me voorstellen dat de begeleidende brief inderdaad lastig kan zijn. Mag ik vragen welke uitgeverij je nu geprobeerd hebt?

[..]

Nee. Ik heb ook geen aantekeningenboekje of iets dergelijks. Ik werkte via een manier waarvan ik via de Quest met een artikel ontdekte dat Marion Pauw deze ook gebruikt; opslaan in je hoofd. Vergeet je iets? Dan was het blijkbaar niet belangrijk of goed genoeg. Natuurlijk werkt dit niet altijd geweldig, er zijn wel een paar gouden one-liners op die manier me ontschoten bijvoorbeeld. Een prikbord (of gewoon van die leuke gele post its) lijkt me zeker het proberen waard, het belangrijkste is natuurlijk wat voor jou goed werkt en voor jou ook overzichtelijk blijft.
Wat ik nu soms doe is dat als ik een nieuwsbericht zie waarvan ik denk dat er een verhaal in zit, ik de tekst in een Wordbestand opsla. Alleen kijk ik niet zo vaak in de map met die berichten. Uitprinten en ophangen zou wellicht kunnen werken.

En ik sla normaal ook veel in mijn hoofd op, al werkte ik bij het schrijven van mijn manuscript met twee documenten: eentje met het verhaal en eentje met aantekeningen over de personages en locaties die ik noemde in het verhaal, zodat de hoofdpersoon niet eerst blauwe ogen heeft en daarna bruine, of iemand eerst in een rijtjeshuis woont en verderop rondjes om het huis rent :D.

Maar zo'n prikbord lijkt me wel een nuttige aanvulling, dus daar denk ik nog eens over na :).
pi_102040663
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:13 schreef DaMart het volgende:
En ik sla normaal ook veel in mijn hoofd op, al werkte ik bij het schrijven van mijn manuscript met twee documenten: eentje met het verhaal en eentje met aantekeningen over de personages en locaties die ik noemde in het verhaal, zodat de hoofdpersoon niet eerst blauwe ogen heeft en daarna bruine, of iemand eerst in een rijtjeshuis woont en verderop rondjes om het huis rent :D.
Ah ja, dat herken ik wel. Ik heb een stuk of 10 .txt bestandjes in mijn map die gewoon simpele lijstjes zijn met bijvoorbeeld namen en simpele beschrijving en inderdaad dat soort aandachtspunten. Voor zoiets zou een prikbord inderdaad handig zijn.
pi_102167522
Ik heb al een tijdje niet meer gepost hier, tijd voor een update.

Ik heb vandaag voor het eerst in maanden weer wat geschreven. De inspiratie leek weg, mijn verhalen waren prut, de motivatie ontbrak een beetje in die paar maanden. Mijn Horrorverhaal over zombies was zo slecht dat ik het vandaag het weggegooid en opnieuw ben begonnen. Andere invalshoek, ander begin, andere personages. Zit nu rond de 1000 woorden en ben redelijk tevreden.

Eigenlijk best gek dat ik maandenlang geen woord heb getypt terwijl het verhaal maar in mijn hoofd bleef rondspoken. Misschien had het wat tijd nodig te ontwikkelen. Ik heb plots weer plezier in het schrijven en de letters en woorden komen vloeiend uit mijn vingers.
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
  donderdag 22 september 2011 @ 19:57:55 #56
71919 wonderer
pi_102271646
Wat is het hier warm! :')

Afgelopen week op schrijfkamp geweest in Frankrijk met een stel erg leuke mensen en 30.000 woorden van een nieuw manuscript geschreven. Flink doorgebuffeld dus. Wel op basis van de 30k die ik in maart heb geschreven, maar ik ben helemaal opnieuw begonnen en heb heel veel meteen helemaal herschreven. Dus het is eigenlijk versie 1.5.
pi_102275086
Zo, lang niet gepost in dit topic, maar er is gelukkig weer wat nieuws te melden.
Vandaag is er bij Parelz een nieuw verhaal van mij verschenen :)
Hier wat meer details.
M'n vierde verhaal inmiddels, nog een of twee erbij en ik kan met m'n eigen bundel pronken :)
pi_102290283
Warm hier binnen, zeg! ;)
Spatie.
  vrijdag 23 september 2011 @ 10:28:25 #59
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_102291309
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:04 schreef Gwywen het volgende:
Zo, lang niet gepost in dit topic, maar er is gelukkig weer wat nieuws te melden.
Hier wat meer details.
M'n vierde verhaal inmiddels, nog een of twee erbij en ik kan met m'n eigen bundel pronken :)
Gefeliciteerd!
Een Parelzgenoot hier op Fok, wat leuk!

Van mij is daar nog maar één verhaal gepubliceerd, in de Bericht uit Bloemrijk bundel, maar wie weet volgen er binnenkort meer.
  vrijdag 23 september 2011 @ 11:54:47 #60
71919 wonderer
pi_102293737
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 september 2011 09:45 schreef Biancavia het volgende:
Warm hier binnen, zeg! ;)
Spatie.
_O-
pi_102295448
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 11:54 schreef wonderer het volgende:

[..]

_O-
:P Ik bewaar jouw boek nog even tot na de vakantie. Conflict had al zo'n eigenzinnige blik geworpen op de enorme stapel boeken die ik hem heb laten meenemen. :')

Terwijl wonderer dus vijf dagen lang zat te tikken of zijn leven ervan afhing, zat ik grotendeels naast het warme haardvuur voor me uit te staren om na te denken over mijn kinderverhaal en manuscript.
Het kinderverhaal heb ik helemaal omgegooid, zodat het iets minder ongeloofwaardig is geworden (hopelijk). Het is nog niet helemaal af, maar ik heb nog twee weken vakantie, dus dat zal wel goed komen dan.

Het 'grote' manuscript waar ik mee bezig ben heb ik ook omgegooid. Het oorspronkelijke idee vanwaar het uit is ontstaan heb ik eruit gesloopt en ik heb er enigszins weer wat structuur in aan kunnen brengen. Het is een verhaal dat ik vanuit twee perspectieven wil gaan schrijven en daarvoor is het echt nodig dat ik van tevoren de verhaallijnen uitzet.
Bij mijn eerste manuscript heb ik dat niet gedaan, omdat ik dat chronologisch vanuit één perspectief kon schrijven. Daarna heb ik er nog een ander perspectief ingegooid, maar dat stond grotendeels los van het 'hoofdverhaal', dus dat heb ik er vrij gemakkelijk achteraf nog ertussen kunnen plakken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Biancavia op 23-09-2011 16:20:19 ]
pi_102302604
Ik kreeg zojuist via de mail een voorproefje van de illustraties bij een van mijn kinderboekjes die in januari uitkomen. *O*
Ze zijn zo mooi! Heel bijzonder om te zien. :) O+
pi_102302793
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:45 schreef Biancavia het volgende:
Ik kreeg zojuist via de mail een voorproefje van de illustraties bij een van mijn kinderboekjes die in januari uitkomen. *O*
Tof *O*

quote:
Hier wat meer details.
Gefeliciteerd *O*
pi_102307756
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 september 2011 10:28 schreef ChrisHantzen het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!
Een Parelzgenoot hier op Fok, wat leuk!

Van mij is daar nog maar één verhaal gepubliceerd, in de Bericht uit Bloemrijk bundel, maar wie weet volgen er binnenkort meer.
Hee, wat leuk!
"Maar" één verhaal, maar wel in die bundel hè ^O^ .
Dat is toch het eerbetoon aan Maryson?
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 21:43:19 #65
42184 crew  DaMart
pi_102314083
quote:
Hier wat meer details.
Tof! Gefeliciteerd *O*.
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:45 schreef Biancavia het volgende:
En dat ik natuurlijk ook heel tof *O*.

Je boek wordt zo steeds tastbaarder, dat moet een leuk gevoel zijn :D.
  zaterdag 24 september 2011 @ 02:08:13 #66
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_102324095
Ik ga morgen 'een manuscript' inleveren voor een prentenboek voor kinderen. Gewoon om zoiets een keer te proberen. Maar nog steeds vind ik het doodeng. Ach, misschien vinden ze het wel heel leuk.

Was trouwens een idee wat ik hier eerder gepost heb om te testen.

Vraagje: moet een manuscript nou per se los worden verzonden? Lijkt me zo onhandig...

[ Bericht 15% gewijzigd door Mishu op 24-09-2011 02:39:19 ]
pi_102325462
Hoeveel A4'tjes zijn het? Ik neem aan dat het er niet zoveel zijn, als het voor een prentenboek is. Dan kun je er paperclip op doen, of je doet het in zo'n inschuifmapje, zo'n doorzichtige waarvan de boven- en zijkant open zijn.

Niet vouwen, niet nieten, geen gaatjes erin en in zo'n mapje vastmaken.

Heb je je verhaal laten proeflezen, Mishu?
  zaterdag 24 september 2011 @ 16:45:37 #68
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_102334386
Ik heb besloten om het er gewoon los in te doen.

En nee, niet laten proeflezen maar dit is meer iets wat ik zelf wil doen. Sowieso valt er weinig te proeflezen aan een prentenboekverhaal en ook heb ik de ervaring dat het toch gewoon een kwestie van smaak is. Het is sowieso een gok.
  zaterdag 24 september 2011 @ 23:17:45 #69
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_102346211
Ik heb trouwens niet op elke pagina in de voettekst mijn naam enzo gedaan, hoop dus niet dat ze het gaan jatten ofzo :P
pi_102346903
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:17 schreef Mishu het volgende:
Ik heb trouwens niet op elke pagina in de voettekst mijn naam enzo gedaan, hoop dus niet dat ze het gaan jatten ofzo :P
Ach als ze het willen jatten kunnen ze natuurlijk net zo goed gewoon overtypen, of gewoon niet meenemen bij het drukken :+
  zaterdag 24 september 2011 @ 23:54:18 #71
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_102347681
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:33 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Ach als ze het willen jatten kunnen ze natuurlijk net zo goed gewoon overtypen, of gewoon niet meenemen bij het drukken :+
Of gewoon de namen veranderen... Vraag me af of dat gebeurt of dat er een soort erecode is.
pi_102347753
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:54 schreef Mishu het volgende:

[..]

Of gewoon de namen veranderen... Vraag me af of dat gebeurt of dat er een soort erecode is.
Bij de bekende uitgeverijen zal zoiets denk ik niet snel gebeuren. Als zoiets uitkomt is dat natuurlijk erg slecht voor hun naam, dus die zullen zich er niet snel aan wagen, lijkt me ;).
pi_102348742
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:54 schreef Mishu het volgende:

[..]

Erecode lijkt me wat zwak uitgedrukt, want het is gewoon strafbaar :P
  zondag 25 september 2011 @ 20:21:00 #74
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_102372735
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Hee, wat leuk!
"Maar" één verhaal, maar wel in die bundel hè ^O^ .
Dat is toch het eerbetoon aan Maryson?
Klopt.
Maar de bundel is ook heel goed leesbaar voor mensen die Wim en zijn werk niet gekend hebben hoor. Er staan echt heel mooie verhalen in.
*verkoopmode off*
  zondag 25 september 2011 @ 20:38:14 #75
71919 wonderer
pi_102373692
Trouwens, ik signeer 14 oktober in Amsterdam, voor de liefhebbers ;)
pi_102460267
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 20:38 schreef wonderer het volgende:
Trouwens, ik signeer 14 oktober in Amsterdam, voor de liefhebbers ;)
Leuk, waar? *)

Ik wilde je boek toch al kopen, dus dan zou dit een mooie gelegenheid zijn (als ik de 14e tenminste in de stad ben). Gaat het goed met de verkoop? Al recensies? En krijg je reacties van de mensen om je heen?

Bij mij verloopt het schrijfproces ( :o ) wel goed, geloof ik. Welja, ik ben gewoon nog lekker bezig. Maar ik heb voor het eerst echt plezier in het (her)schrijven, dus ik neem mijn tijd. Voor de zomervakantie had ik het boek af (100.000 woorden) maar bij herlezing was ik niet onverdeeld gelukkig met het resultaat. Ik heb de uitgever toen gemaild en haar gevraagd of ze het manuscript nú al wilde lezen, of dat ze liever wilde wachten op het definitieve resultaat. Ze koos voor het laatste, dus dat was mooi.

Na de vakantie ben ik begonnen met 'monteren', om het zo maar te zeggen: het boek heeft een andere vorm gekregen (strakker, meer doelgericht) en ik zit elke dag vrolijk te werken. Dat is wel een verademing na de martelgang die het schrijven in een eerder stadium was - achteraf denk ik dat de deadline me de das heeft omgedaan. Het plezier was weg, ik zat alleen nog maar tegen de klippen op hoofdstukken te maken. Nu ben ik trouwens wel blij met die hoofdstukken, want ik mag ze doormidden zagen, opnieuw vormgeven en bijschaven, en dat vind ik het leukste werk. Het is wel een titanenklus, en daarbij werk ik ontiegelijk langzaam, dus ik vraag me geregeld af of ik wel goed snik ben.

Aan de andere kant: ik schrijf dit boek alsof ik in mijn leven maar één boek zal schrijven, namelijk dit boek, want dat is de enige manier om er lol in te hebben. En nu het zo slecht gaat in de boekenbranche (de fameuze 'misère' waar alle kranten vol van staan), zie ik ook geen reden tot grote haast. Ik probeer er gewoon écht iets goeds van te maken (zo goed mogelijk, naar mijn eigen maatstaven), want een redelijk gelukt boek heeft in deze tijden al helemáál geen kans van slagen. Bovendien moet ik het stellen zonder redacteur - die is gemakshalve wegbezuinigd door de uitgeverij - en dat maakt mij een beetje huiverig.

Maar... het gaat goed *O* Hopelijk ben ik over een maand klaar.
  woensdag 28 september 2011 @ 01:25:41 #77
71919 wonderer
pi_102465947
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 22:36 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Leuk, waar? *)

Ik wilde je boek toch al kopen, dus dan zou dit een mooie gelegenheid zijn (als ik de 14e tenminste in de stad ben). Gaat het goed met de verkoop? Al recensies? En krijg je reacties van de mensen om je heen?
Vrolijk (natuurlijk ;)). Van 16:30 tot 18:00 geloof ik. Meer info op facebook maar daar doe jij niet aan :P
Biblion was (eindelijk, driemaal is scheepsrecht) positief dus ben benieuwd naar de biebaankopen dit jaar. Van verkoop weet ik nog niks, dat zie ik wel bij de afrekening van de royalties tzt.
quote:
Bij mij verloopt het schrijfproces ( :o ) wel goed, geloof ik. Welja, ik ben gewoon nog lekker bezig. Maar ik heb voor het eerst echt plezier in het (her)schrijven, dus ik neem mijn tijd. Voor de zomervakantie had ik het boek af (100.000 woorden) maar bij herlezing was ik niet onverdeeld gelukkig met het resultaat. Ik heb de uitgever toen gemaild en haar gevraagd of ze het manuscript nú al wilde lezen, of dat ze liever wilde wachten op het definitieve resultaat. Ze koos voor het laatste, dus dat was mooi.

Goed om te horen, je hebt er ZO mee geworsteld... fijn ook dat je er plezier in hebt :Y
quote:
Na de vakantie ben ik begonnen met 'monteren', om het zo maar te zeggen: het boek heeft een andere vorm gekregen (strakker, meer doelgericht) en ik zit elke dag vrolijk te werken. Dat is wel een verademing na de martelgang die het schrijven in een eerder stadium was - achteraf denk ik dat de deadline me de das heeft omgedaan. Het plezier was weg, ik zat alleen nog maar tegen de klippen op hoofdstukken te maken. Nu ben ik trouwens wel blij met die hoofdstukken, want ik mag ze doormidden zagen, opnieuw vormgeven en bijschaven, en dat vind ik het leukste werk. Het is wel een titanenklus, en daarbij werk ik ontiegelijk langzaam, dus ik vraag me geregeld af of ik wel goed snik ben.

Aan de andere kant: ik schrijf dit boek alsof ik in mijn leven maar één boek zal schrijven, namelijk dit boek, want dat is de enige manier om er lol in te hebben. En nu het zo slecht gaat in de boekenbranche (de fameuze 'misère' waar alle kranten vol van staan), zie ik ook geen reden tot grote haast. Ik probeer er gewoon écht iets goeds van te maken (zo goed mogelijk, naar mijn eigen maatstaven), want een redelijk gelukt boek heeft in deze tijden al helemáál geen kans van slagen. Bovendien moet ik het stellen zonder redacteur - die is gemakshalve wegbezuinigd door de uitgeverij - en dat maakt mij een beetje huiverig.

Maar... het gaat goed *O* Hopelijk ben ik over een maand klaar.
Toi toi! Wel klote van je redacteur.
  donderdag 29 september 2011 @ 18:40:32 #78
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_102521274
Na hoeveel tijd krijg je ongeveer een ontvangstbewijs van de uitgever als je een manuscript stuurt?
pi_102521349
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 18:40 schreef Mishu het volgende:
Na hoeveel tijd krijg je ongeveer een ontvangstbewijs van de uitgever als je een manuscript stuurt?
Ontvangstbewijs krijg je naar mijn weten helaas niet, alleen een uiteindelijk antwoord. Dat laatste ligt aan de uitgever maar in het algemeen 2 tot 4 maanden geloof ik.
pi_102537424
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 01:25 schreef wonderer het volgende:
Vrolijk (natuurlijk ;)). Van 16:30 tot 18:00 geloof ik. Meer info op facebook maar daar doe jij niet aan :P
Biblion was (eindelijk, driemaal is scheepsrecht) positief dus ben benieuwd naar de biebaankopen dit jaar. Van verkoop weet ik nog niks, dat zie ik wel bij de afrekening van de royalties tzt.
Klinkt goed, en in die biebaankopen zul je die goede recensie waarschijnlijk wel terugzien. En nu ben je bezig aan een thriller-achtig boek, toch? Of een spannend boek, in elk geval. Schrijf je dan na het vorige boek (eigenlijk het 'huidige' boek, aangezien het nu te koop is) meteen door aan een volgend verhaal? Lijkt me lastig. Of doe je al ruim van tevoren ideeën op voor een volgend project? Ik zou dat niet kunnen, denk ik.

quote:
Toi toi! Wel klote van je redacteur.
Ja, maar hij heeft al in januari de zak gekregen, dus ik was erop voorbereid. Ik geloof wel dat ze bij de uitgeverij met freelance redacteuren werken - als je daar tenminste om vraagt als auteur - maar in mijn geval ligt dat wat gevoelig, aangezien de uitgeefster zich heeft opgeworpen als mijn redacteur (vraag me niet waarom, volgens mij heeft ze het druk genoeg). Ik wil haar in deze fase niet al te hard voor het hoofd stoten O-) Dus nu doe ik het zelf, en dan mag zij vanaf de zijlijn met een vlaggetje zwaaien :')
pi_102537598
Kom ik hier als een leek kijken natuurlijk, maar wat doet een redacteur eigenlijk precies in het proces?
  vrijdag 30 september 2011 @ 01:18:45 #82
71919 wonderer
pi_102537719
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 01:01 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Klinkt goed, en in die biebaankopen zul je die goede recensie waarschijnlijk wel terugzien. En nu ben je bezig aan een thriller-achtig boek, toch? Of een spannend boek, in elk geval. Schrijf je dan na het vorige boek (eigenlijk het 'huidige' boek, aangezien het nu te koop is) meteen door aan een volgend verhaal? Lijkt me lastig. Of doe je al ruim van tevoren ideeën op voor een volgend project? Ik zou dat niet kunnen, denk ik.

[..]
Ja, een literaire thriller >:) Ik moet eigenlijk dat ouwe topic van jou eens opgraven :P Ik ben er in Maart mee begonnen, eerste versie in een maand geschreven, en toen had ik weer tijd voor mijn andere manuscript in de redactie-fase. En nu is Oog in Oog uit en ga ik weer verder met dit nieuwe manuscript. Dus ja. Het wisselt elkaar af.
quote:
Ja, maar hij heeft al in januari de zak gekregen, dus ik was erop voorbereid. Ik geloof wel dat ze bij de uitgeverij met freelance redacteuren werken - als je daar tenminste om vraagt als auteur - maar in mijn geval ligt dat wat gevoelig, aangezien de uitgeefster zich heeft opgeworpen als mijn redacteur (vraag me niet waarom, volgens mij heeft ze het druk genoeg). Ik wil haar in deze fase niet al te hard voor het hoofd stoten O-) Dus nu doe ik het zelf, en dan mag zij vanaf de zijlijn met een vlaggetje zwaaien :')
Nou, succes ermee dan maar :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 01:10 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Kom ik hier als een leek kijken natuurlijk, maar wat doet een redacteur eigenlijk precies in het proces?
De redacteur zorgt ervoor dat de tekst goed in elkaar zit. Dus niet alleen de fouten eruit en alles (dat doet de bureauredacteur/externe corrector maar die heeft niet elke uitgeverij) maar ook of de plotlijnen kloppen, of de personages wel goed uit de verf komen en al dat soort dingen.

Verder regelt de uitgever de contacten met vormgevers, externe correctoren, illustratoren en de drukkerij.
pi_102537749
Ah, danku :)
pi_102538047
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 01:18 schreef wonderer het volgende:

De redacteur zorgt ervoor dat de tekst goed in elkaar zit. Dus niet alleen de fouten eruit en alles (dat doet de bureauredacteur/externe corrector maar die heeft niet elke uitgeverij) maar ook of de plotlijnen kloppen, of de personages wel goed uit de verf komen en al dat soort dingen.

Verder regelt de uitgever de contacten met vormgevers, externe correctoren, illustratoren en de drukkerij.
Ja, precies. En dan heb je ook nog redacteuren die heel nauw betrokken zijn bij het schrijfproces; ik ken mensen die elk hoofdstuk (en soms zelfs een paar alinea's) doormailen aan hun redacteur, om op die manier tot het beste resultaat te komen. Dat zou niks voor mij zijn - bij mij zijn de eerste versies altijd zo slecht dat niemand ze mag lezen, zeker een redacteur niet, maar goed: ieder zijn werkwijze. Ik denk ook dat een redacteur het volledige manuscript beter in één keer vers van de lever kan lezen, om het zo maar te zeggen. Bij de achtste versie is het lezen sowieso een geseling, hoe goed het boek ook is.
pi_102538067
Lijkt me ook dat als iemand anders commentaar geeft op je hoofdstuk dat dat je onbewust dan wel bewust beïnvloed en de hoofdstukken erna een stuk anders eruit komen dan ze zonder de constante feedback gedaan zouden hebben.
pi_102541673
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 01:48 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Lijkt me ook dat als iemand anders commentaar geeft op je hoofdstuk dat dat je onbewust dan wel bewust beïnvloed en de hoofdstukken erna een stuk anders eruit komen dan ze zonder de constante feedback gedaan zouden hebben.
:Y

Ik zou sowieso de zenuwen krijgen van iemand die voortdurend meeleest.

De ideale redacteur is eigenlijk een supporter aan de zijlijn. Iemand die betrokken is en helpt als het even moeilijk wordt. Maar dat soort redacteuren zijn zeldzaam. A.F.Th. van der Heijden heeft zo iemand: zijn redacteur komt verplicht (op aandringen van A.F.Th.) elke ochtend bij hem thuis een croissant langsbrengen, bij wijze van aanmoediging: kom op, aan de slag, ik geloof in je, je kunt het! :D Maar ja... we heten niet allemaal A.F.Th. en we zouden misschien ook wel gek worden van die dagelijkse croissant :Y)
  vrijdag 30 september 2011 @ 11:15:47 #87
71919 wonderer
pi_102543444
Ik heb dus wel een aantal eerste versies geschreven waarbij er dagelijk werd meegelezen en dat vond ik op zich wel fijn. Maar dat was dan niet door een redacteur die je eventueel zou kunnen sturen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:05:04 #88
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_102711462
Ter inspiratie voor alle boekenschrijvers in dit topic: http://www.nrcnext.nl/blo(...)troman-de-making-of/

Best leuk om te lezen.
pi_102719837
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 22:05 schreef broer het volgende:
Ter inspiratie voor alle boekenschrijvers in dit topic: http://www.nrcnext.nl/blo(...)troman-de-making-of/

Best leuk om te lezen.
Leuk ja, dank voor de tip.

Jammer alleen van die cover. De eerste is veel mooier :)
pi_102723956
Bedankt voor de link, broer! Ik heb op Manuscripta een podiuminterview met Peter Zantingh bijgewoond, was ook erg interessant. Zeker wel een boek dat ik voornemens ben te gaan lezen.

Nadine, veel plezier met de verdere herschrijf! Ik vind dat zelf ook de leukste fase. De eerste versie helemaal compleet en voor je gevoel 'af' en dan alles gaan perfectioneren.
Zeker voor jou leuk, omdat je ook weet waar je het voor doet (omdat je al een uitgever hebt).

Ik heb de eerste schetsen van mijn andere kinderverhaal nu ook mogen bewonderen en her en der nog wat feedback kunnen geven op dingen die niet helemaal kloppen. Maar ik heb ook zelfs in overleg met de uitgever een stukje tekst aangepast aan een van de schetsen, omdat het op de afbeelding leuker was dan hoe ik het op had geschreven! :D

Nu ben ik bezig met een nieuw kinderverhaal en dat schiet ook wel lekker op.

De uitgever die had beloofd om in september mijn thrillermanuscript te lezen, heeft er nog geen tijd voor gehad. Ik heb nu een vorige uitgever gemaild, die vorig jaar deels positief was, met de vraag of ik mijn herschreven script, waarin ik zijn kritiekpunten heb verwerkt, nogmaals in mag sturen. Afwachten maar weer!

[ Bericht 38% gewijzigd door Biancavia op 05-10-2011 09:30:59 ]
pi_102724767
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:24 schreef Biancavia het volgende:
Nadine, veel plezier met de verdere herschrijf! Ik vind dat zelf ook de leukste fase. De eerste versie helemaal compleet en voor je gevoel 'af' en dan alles gaan perfectioneren.
Zeker voor jou leuk, omdat je ook weet waar je het voor doet (omdat je al een uitgever hebt).
Ik heb een uitgever, maar de vraag is hoe lang dat nog gaat duren :o Ik heb anderhalf jaar geleden het contract getekend en toen kennisgemaakt met alle medewerkers, onder wie drie personen in het bijzonder: de uitgeefster, de redacteur en de directeur. De laatste twee zijn respectievelijk ontslagen en per direct vertrokken (gisteren). Intussen is al sinds de zomer sprake van een 5-tal personen dat ook de zak moet krijgen - bezuinigingen, misère in het boekenvak, etc.

Nou ja, iedereen kan het gewoon opzoeken, de uitgeverij is Meulenhoff. Een zinkend schip, dat lijkt me duidelijk. Ze zijn kort voor mijn komst overgenomen door een Belgische uitgeefkolos, en ik geloof dat die meer zien in de commerciële tak (kookboeken, succesagenda's, ervaringsverhalen.)

Intussen schrijf ik rustig verder. Eventueel kan ik in een later stadium recepten toevoegen, of - ook een idee - foto's van leuke dieren, zoals nijpaarden -O-

quote:
De uitgever die had beloofd om in september mijn thrillermanuscript te lezen, heeft er nog geen tijd voor gehad. Ik heb nu een vorige uitgever gemaild, die vorig jaar deels positief was, met de vraag of ik mijn herschreven script, waarin ik zijn kritiekpunten heb verwerkt, nogmaals in mag sturen. Afwachten maar weer!
Afwachten is vreselijk. Sterkte :)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:54:47 #92
71919 wonderer
pi_102728695
Nadine, dat zuigt, zeg... Je hebt wel je voorschot binnen al toch? Blijft zuur als het uiteindelijk niet doorgaat natuurlijk, maar toch...

Kun je eventueel nog naar die andere uitgever die je ook wel wilde hebben?
pi_102731267
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:54 schreef wonderer het volgende:
Nadine, dat zuigt, zeg... Je hebt wel je voorschot binnen al toch? Blijft zuur als het uiteindelijk niet doorgaat natuurlijk, maar toch...

Kun je eventueel nog naar die andere uitgever die je ook wel wilde hebben?
Voorschot is binnen :Y

Ik heb geen zicht op de interne toestanden, dus ik wacht af. Kan me ergens niet voorstellen dat ze zo'n gerenommeerd fonds de nek omdraaien, de naam is natuurlijk wel iets waard, maar misschien zetten ze de literatuur (Nederlands, tenminste) in de ijskast zolang er bezuinigd moet worden. Voor het schrijven maakt het niks uit, ik werk gewoon door en maak het boek af. Dat is sowieso het belangrijkste.

Afgelopen weekend hoorde ik dat ook de schrijfsters Carolina Trujillo (won ooit een AKO- of een Librisprijs) en Renske de Greef (NRC Next) zijn opgestapt... dat waren volgens mijn hun enige trofeeën in de literaire prijzenkast. Het wordt wel heel eenzaam daar... waarschijnlijk ben ik nog de enige levende Nederlandstalige auteur in hun fonds :o

Die Renske achtervolgt mij trouwens al langer met haar transfers; bij mijn vorige uitgever stapte zij plotseling op, waardoor mijn boek opeens een halfjaar eerder moest verschijnen dan gepland, met alle traumatische gevolgen vandien, en vervolgens ging de hele uitgeverij ter ziele. Nu is ze alweer van uitgever gewisseld (naar Querido, dacht ik) en laat ze me wéér achter in de rokende puinhopen 8-)
  Moderator woensdag 5 oktober 2011 @ 14:26:52 #94
42184 crew  DaMart
pi_102733833
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:53 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Nou ja, iedereen kan het gewoon opzoeken, de uitgeverij is Meulenhoff. Een zinkend schip, dat lijkt me duidelijk. Ze zijn kort voor mijn komst overgenomen door een Belgische uitgeefkolos, en ik geloof dat die meer zien in de commerciële tak (kookboeken, succesagenda's, ervaringsverhalen.)
O, dat is ook de uitgever waar ik mijn manuscript naartoe had gestuurd in de hoop dat het uitgegeven gaat worden... ik kan dus maar beter meteen een tweede uitgever zoeken om het naartoe te sturen? :X.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 17:06:24 #95
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_102739829
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 13:12 schreef Nadine26 het volgende:
Nu is ze alweer van uitgever gewisseld (naar Querido, dacht ik)
Nijgh & Van Ditmar.

(Dus je kunt veilig overstappen naar Querido, mocht je dat willen.)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 17:53:30 #96
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_102741411
Vraagje, hoe komen jullie op het idee voor een boek? :)
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_102741524
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 17:53 schreef Faux. het volgende:
Onder de douche, op de wc, tijdens het fietsen, als ik TV zit te kijken etc.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 17:58:05 #98
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_102741553
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 17:57 schreef ValHallen het volgende:

[..]

Onder de douche, op de wc, tijdens het fietsen, als ik TV zit te kijken etc.
Dus voor je uit staren in de hoop dat je een leuk idee krijgt helpt niet? ;(
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_102741625
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 17:58 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dus voor je uit staren in de hoop dat je een leuk idee krijgt helpt niet? ;(
Bij mij sowieso niet.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:55:23 #100
71919 wonderer
pi_102743271
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 17:53 schreef Faux. het volgende:
Tijdens het schrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')