Synopsis valt op zich wel mee hoor, dat is vooral een samenvatting van het verhaal, plus informatie over de belangrijkste personages. Mijn grootste zorg was de begeleidende brief, of in dit geval e-mail, die ik wel 80 keer heb doorgelezen en aangepast. Een streven naar perfectie is leuk, maar dit werd wel heel ergquote:Op vrijdag 16 september 2011 20:55 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Succes DaMart, we wachten allemaal in spanning af
En welkom in dit hoekje Neuskleuter
Ikzelf ben sinds vandaag eindelijk begonnen met het verwerken van de feedback van mijn proeflezers om zo een second draft te bewerkstelligen. Gok op dit moment is dat dat zo'n 4 tot 6 weken gaat kosten, maar misschien is die verwachting over een week, als ik er daadwerkelijk echt in zit, wel flink bijgeschaafd. En daarna maar naar de uitgever(nu ik de posts van DaMart heb gelezen over synopsis etc. zie ik daar wel een beetje tegenop
)
Ah ok, valt wel mee dus, gelukkigquote:Op vrijdag 16 september 2011 22:43 schreef DaMart het volgende:
[..]
Synopsis valt op zich wel mee hoor, dat is vooral een samenvatting van het verhaal, plus informatie over de belangrijkste personages. Mijn grootste zorg was de begeleidende brief, of in dit geval e-mail, die ik wel 80 keer heb doorgelezen en aangepast. Een streven naar perfectie is leuk, maar dit werd wel heel erg![]()
.
Nee. Ik heb ook geen aantekeningenboekje of iets dergelijks. Ik werkte via een manier waarvan ik via de Quest met een artikel ontdekte dat Marion Pauw deze ook gebruikt; opslaan in je hoofd. Vergeet je iets? Dan was het blijkbaar niet belangrijk of goed genoeg. Natuurlijk werkt dit niet altijd geweldig, er zijn wel een paar gouden one-liners op die manier me ontschoten bijvoorbeeld. Een prikbord (of gewoon van die leuke gele post its) lijkt me zeker het proberen waard, het belangrijkste is natuurlijk wat voor jou goed werkt en voor jou ook overzichtelijk blijft.quote:Wat ik me trouwens afvraag: hebben jullie ook iets van een prikbord bij je schrijfplek waar je informatie, inspiratie en ideeën op hangt? Ik kreeg vanavond zelf ineens het idee om eens een prikbord aan te schaffen voor dergelijk gebruik.
Wat ik nu soms doe is dat als ik een nieuwsbericht zie waarvan ik denk dat er een verhaal in zit, ik de tekst in een Wordbestand opsla. Alleen kijk ik niet zo vaak in de map met die berichten. Uitprinten en ophangen zou wellicht kunnen werken.quote:Op vrijdag 16 september 2011 23:08 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Ah ok, valt wel mee dus, gelukkigToevallig vandaag mijn hoofdpersonages uiteengezet in een beknopte beschrijving van totaal 1 a4tje als onderdeel van mijn verwerking van feedback (hoop zo meer duidelijkheid voor mezelf te hebben en daardoor de personages automatisch tijdens het "herschrijven" wat meer diepgang te geven) en een samenvatting schrijven is lastig maar zeker te doen. Kan me voorstellen dat de begeleidende brief inderdaad lastig kan zijn. Mag ik vragen welke uitgeverij je nu geprobeerd hebt?
[..]
Nee. Ik heb ook geen aantekeningenboekje of iets dergelijks. Ik werkte via een manier waarvan ik via de Quest met een artikel ontdekte dat Marion Pauw deze ook gebruikt; opslaan in je hoofd. Vergeet je iets? Dan was het blijkbaar niet belangrijk of goed genoeg. Natuurlijk werkt dit niet altijd geweldig, er zijn wel een paar gouden one-liners op die manier me ontschoten bijvoorbeeld. Een prikbord (of gewoon van die leuke gele post its) lijkt me zeker het proberen waard, het belangrijkste is natuurlijk wat voor jou goed werkt en voor jou ook overzichtelijk blijft.
Ah ja, dat herken ik wel. Ik heb een stuk of 10 .txt bestandjes in mijn map die gewoon simpele lijstjes zijn met bijvoorbeeld namen en simpele beschrijving en inderdaad dat soort aandachtspunten. Voor zoiets zou een prikbord inderdaad handig zijn.quote:Op vrijdag 16 september 2011 23:13 schreef DaMart het volgende:
En ik sla normaal ook veel in mijn hoofd op, al werkte ik bij het schrijven van mijn manuscript met twee documenten: eentje met het verhaal en eentje met aantekeningen over de personages en locaties die ik noemde in het verhaal, zodat de hoofdpersoon niet eerst blauwe ogen heeft en daarna bruine, of iemand eerst in een rijtjeshuis woont en verderop rondjes om het huis rent.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 22 september 2011 21:04 schreef Gwywen het volgende:
Zo, lang niet gepost in dit topic, maar er is gelukkig weer wat nieuws te melden.
Vandaag is er bij Parelz een nieuw verhaal van mij verschenen![]()
Hier wat meer details.
M'n vierde verhaal inmiddels, nog een of twee erbij en ik kan met m'n eigen bundel pronken
quote:
quote:
Tofquote:Op vrijdag 23 september 2011 16:45 schreef Biancavia het volgende:
Ik kreeg zojuist via de mail een voorproefje van de illustraties bij een van mijn kinderboekjes die in januari uitkomen.
Ze zijn zo mooi! Heel bijzonder om te zien.![]()
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 22 september 2011 21:04 schreef Gwywen het volgende:
Zo, lang niet gepost in dit topic, maar er is gelukkig weer wat nieuws te melden.
Hier wat meer details.
M'n vierde verhaal inmiddels, nog een of twee erbij en ik kan met m'n eigen bundel pronken
Hee, wat leuk!quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:28 schreef ChrisHantzen het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Een Parelzgenoot hier op Fok, wat leuk!
Van mij is daar nog maar één verhaal gepubliceerd, in de Bericht uit Bloemrijk bundel, maar wie weet volgen er binnenkort meer.
Tof! Gefeliciteerdquote:Op donderdag 22 september 2011 21:04 schreef Gwywen het volgende:
Hier wat meer details.
En dat ik natuurlijk ook heel tofquote:Op vrijdag 23 september 2011 16:45 schreef Biancavia het volgende:
Ik kreeg zojuist via de mail een voorproefje van de illustraties bij een van mijn kinderboekjes die in januari uitkomen.
Ze zijn zo mooi! Heel bijzonder om te zien.![]()
Ach als ze het willen jatten kunnen ze natuurlijk net zo goed gewoon overtypen, of gewoon niet meenemen bij het drukkenquote:Op zaterdag 24 september 2011 23:17 schreef Mishu het volgende:
Ik heb trouwens niet op elke pagina in de voettekst mijn naam enzo gedaan, hoop dus niet dat ze het gaan jatten ofzo
Of gewoon de namen veranderen... Vraag me af of dat gebeurt of dat er een soort erecode is.quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:33 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Ach als ze het willen jatten kunnen ze natuurlijk net zo goed gewoon overtypen, of gewoon niet meenemen bij het drukken
Bij de bekende uitgeverijen zal zoiets denk ik niet snel gebeuren. Als zoiets uitkomt is dat natuurlijk erg slecht voor hun naam, dus die zullen zich er niet snel aan wagen, lijkt mequote:Op zaterdag 24 september 2011 23:54 schreef Mishu het volgende:
[..]
Of gewoon de namen veranderen... Vraag me af of dat gebeurt of dat er een soort erecode is.
Erecode lijkt me wat zwak uitgedrukt, want het is gewoon strafbaarquote:Op zaterdag 24 september 2011 23:54 schreef Mishu het volgende:
[..]
Of gewoon de namen veranderen... Vraag me af of dat gebeurt of dat er een soort erecode is.
Klopt.quote:Op vrijdag 23 september 2011 19:22 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Hee, wat leuk!
"Maar" één verhaal, maar wel in die bundel hè.
Dat is toch het eerbetoon aan Maryson?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |