abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 22:43:48 #51
42184 crew  DaMart
pi_102038230
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:55 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Succes DaMart, we wachten allemaal in spanning af :)

En welkom in dit hoekje Neuskleuter :+

Ikzelf ben sinds vandaag eindelijk begonnen met het verwerken van de feedback van mijn proeflezers om zo een second draft te bewerkstelligen. Gok op dit moment is dat dat zo'n 4 tot 6 weken gaat kosten, maar misschien is die verwachting over een week, als ik er daadwerkelijk echt in zit, wel flink bijgeschaafd. En daarna maar naar de uitgever :) (nu ik de posts van DaMart heb gelezen over synopsis etc. zie ik daar wel een beetje tegenop :'))
Synopsis valt op zich wel mee hoor, dat is vooral een samenvatting van het verhaal, plus informatie over de belangrijkste personages. Mijn grootste zorg was de begeleidende brief, of in dit geval e-mail, die ik wel 80 keer heb doorgelezen en aangepast. Een streven naar perfectie is leuk, maar dit werd wel heel erg :@ :D.

Ik zit nu trouwens nog steeds met meerdere nieuwe verhalen in mijn hoofd, en af en toe besluit ik om een begin te maken met één verhaal, maar een paar dagen later bedenk ik toch dat een ander verhaal beter is om te schrijven.

Wat ik me trouwens afvraag: hebben jullie ook iets van een prikbord bij je schrijfplek waar je informatie, inspiratie en ideeën op hangt? Ik kreeg vanavond zelf ineens het idee om eens een prikbord aan te schaffen voor dergelijk gebruik :).
pi_102039491
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 22:43 schreef DaMart het volgende:

[..]

Synopsis valt op zich wel mee hoor, dat is vooral een samenvatting van het verhaal, plus informatie over de belangrijkste personages. Mijn grootste zorg was de begeleidende brief, of in dit geval e-mail, die ik wel 80 keer heb doorgelezen en aangepast. Een streven naar perfectie is leuk, maar dit werd wel heel erg :@ :D.
Ah ok, valt wel mee dus, gelukkig :) Toevallig vandaag mijn hoofdpersonages uiteengezet in een beknopte beschrijving van totaal 1 a4tje als onderdeel van mijn verwerking van feedback (hoop zo meer duidelijkheid voor mezelf te hebben en daardoor de personages automatisch tijdens het "herschrijven" wat meer diepgang te geven) en een samenvatting schrijven is lastig maar zeker te doen. Kan me voorstellen dat de begeleidende brief inderdaad lastig kan zijn. Mag ik vragen welke uitgeverij je nu geprobeerd hebt?
quote:
Wat ik me trouwens afvraag: hebben jullie ook iets van een prikbord bij je schrijfplek waar je informatie, inspiratie en ideeën op hangt? Ik kreeg vanavond zelf ineens het idee om eens een prikbord aan te schaffen voor dergelijk gebruik :).
Nee. Ik heb ook geen aantekeningenboekje of iets dergelijks. Ik werkte via een manier waarvan ik via de Quest met een artikel ontdekte dat Marion Pauw deze ook gebruikt; opslaan in je hoofd. Vergeet je iets? Dan was het blijkbaar niet belangrijk of goed genoeg. Natuurlijk werkt dit niet altijd geweldig, er zijn wel een paar gouden one-liners op die manier me ontschoten bijvoorbeeld. Een prikbord (of gewoon van die leuke gele post its) lijkt me zeker het proberen waard, het belangrijkste is natuurlijk wat voor jou goed werkt en voor jou ook overzichtelijk blijft.
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 23:13:06 #53
42184 crew  DaMart
pi_102039745
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:08 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Ah ok, valt wel mee dus, gelukkig :) Toevallig vandaag mijn hoofdpersonages uiteengezet in een beknopte beschrijving van totaal 1 a4tje als onderdeel van mijn verwerking van feedback (hoop zo meer duidelijkheid voor mezelf te hebben en daardoor de personages automatisch tijdens het "herschrijven" wat meer diepgang te geven) en een samenvatting schrijven is lastig maar zeker te doen. Kan me voorstellen dat de begeleidende brief inderdaad lastig kan zijn. Mag ik vragen welke uitgeverij je nu geprobeerd hebt?

[..]

Nee. Ik heb ook geen aantekeningenboekje of iets dergelijks. Ik werkte via een manier waarvan ik via de Quest met een artikel ontdekte dat Marion Pauw deze ook gebruikt; opslaan in je hoofd. Vergeet je iets? Dan was het blijkbaar niet belangrijk of goed genoeg. Natuurlijk werkt dit niet altijd geweldig, er zijn wel een paar gouden one-liners op die manier me ontschoten bijvoorbeeld. Een prikbord (of gewoon van die leuke gele post its) lijkt me zeker het proberen waard, het belangrijkste is natuurlijk wat voor jou goed werkt en voor jou ook overzichtelijk blijft.
Wat ik nu soms doe is dat als ik een nieuwsbericht zie waarvan ik denk dat er een verhaal in zit, ik de tekst in een Wordbestand opsla. Alleen kijk ik niet zo vaak in de map met die berichten. Uitprinten en ophangen zou wellicht kunnen werken.

En ik sla normaal ook veel in mijn hoofd op, al werkte ik bij het schrijven van mijn manuscript met twee documenten: eentje met het verhaal en eentje met aantekeningen over de personages en locaties die ik noemde in het verhaal, zodat de hoofdpersoon niet eerst blauwe ogen heeft en daarna bruine, of iemand eerst in een rijtjeshuis woont en verderop rondjes om het huis rent :D.

Maar zo'n prikbord lijkt me wel een nuttige aanvulling, dus daar denk ik nog eens over na :).
pi_102040663
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:13 schreef DaMart het volgende:
En ik sla normaal ook veel in mijn hoofd op, al werkte ik bij het schrijven van mijn manuscript met twee documenten: eentje met het verhaal en eentje met aantekeningen over de personages en locaties die ik noemde in het verhaal, zodat de hoofdpersoon niet eerst blauwe ogen heeft en daarna bruine, of iemand eerst in een rijtjeshuis woont en verderop rondjes om het huis rent :D.
Ah ja, dat herken ik wel. Ik heb een stuk of 10 .txt bestandjes in mijn map die gewoon simpele lijstjes zijn met bijvoorbeeld namen en simpele beschrijving en inderdaad dat soort aandachtspunten. Voor zoiets zou een prikbord inderdaad handig zijn.
pi_102167522
Ik heb al een tijdje niet meer gepost hier, tijd voor een update.

Ik heb vandaag voor het eerst in maanden weer wat geschreven. De inspiratie leek weg, mijn verhalen waren prut, de motivatie ontbrak een beetje in die paar maanden. Mijn Horrorverhaal over zombies was zo slecht dat ik het vandaag het weggegooid en opnieuw ben begonnen. Andere invalshoek, ander begin, andere personages. Zit nu rond de 1000 woorden en ben redelijk tevreden.

Eigenlijk best gek dat ik maandenlang geen woord heb getypt terwijl het verhaal maar in mijn hoofd bleef rondspoken. Misschien had het wat tijd nodig te ontwikkelen. Ik heb plots weer plezier in het schrijven en de letters en woorden komen vloeiend uit mijn vingers.
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
  donderdag 22 september 2011 @ 19:57:55 #56
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_102271646
Wat is het hier warm! :')

Afgelopen week op schrijfkamp geweest in Frankrijk met een stel erg leuke mensen en 30.000 woorden van een nieuw manuscript geschreven. Flink doorgebuffeld dus. Wel op basis van de 30k die ik in maart heb geschreven, maar ik ben helemaal opnieuw begonnen en heb heel veel meteen helemaal herschreven. Dus het is eigenlijk versie 1.5.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_102275086
Zo, lang niet gepost in dit topic, maar er is gelukkig weer wat nieuws te melden.
Vandaag is er bij Parelz een nieuw verhaal van mij verschenen :)
Hier wat meer details.
M'n vierde verhaal inmiddels, nog een of twee erbij en ik kan met m'n eigen bundel pronken :)
pi_102290283
Warm hier binnen, zeg! ;)
Spatie.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 23 september 2011 @ 10:28:25 #59
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_102291309
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:04 schreef Gwywen het volgende:
Zo, lang niet gepost in dit topic, maar er is gelukkig weer wat nieuws te melden.
Hier wat meer details.
M'n vierde verhaal inmiddels, nog een of twee erbij en ik kan met m'n eigen bundel pronken :)
Gefeliciteerd!
Een Parelzgenoot hier op Fok, wat leuk!

Van mij is daar nog maar één verhaal gepubliceerd, in de Bericht uit Bloemrijk bundel, maar wie weet volgen er binnenkort meer.
  vrijdag 23 september 2011 @ 11:54:47 #60
71919 wonderer
pi_102293737
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 september 2011 09:45 schreef Biancavia het volgende:
Warm hier binnen, zeg! ;)
Spatie.
_O-
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_102295448
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 11:54 schreef wonderer het volgende:

[..]

_O-
:P Ik bewaar jouw boek nog even tot na de vakantie. Conflict had al zo'n eigenzinnige blik geworpen op de enorme stapel boeken die ik hem heb laten meenemen. :')

Terwijl wonderer dus vijf dagen lang zat te tikken of zijn leven ervan afhing, zat ik grotendeels naast het warme haardvuur voor me uit te staren om na te denken over mijn kinderverhaal en manuscript.
Het kinderverhaal heb ik helemaal omgegooid, zodat het iets minder ongeloofwaardig is geworden (hopelijk). Het is nog niet helemaal af, maar ik heb nog twee weken vakantie, dus dat zal wel goed komen dan.

Het 'grote' manuscript waar ik mee bezig ben heb ik ook omgegooid. Het oorspronkelijke idee vanwaar het uit is ontstaan heb ik eruit gesloopt en ik heb er enigszins weer wat structuur in aan kunnen brengen. Het is een verhaal dat ik vanuit twee perspectieven wil gaan schrijven en daarvoor is het echt nodig dat ik van tevoren de verhaallijnen uitzet.
Bij mijn eerste manuscript heb ik dat niet gedaan, omdat ik dat chronologisch vanuit één perspectief kon schrijven. Daarna heb ik er nog een ander perspectief ingegooid, maar dat stond grotendeels los van het 'hoofdverhaal', dus dat heb ik er vrij gemakkelijk achteraf nog ertussen kunnen plakken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Biancavia op 23-09-2011 16:20:19 ]
pi_102302604
Ik kreeg zojuist via de mail een voorproefje van de illustraties bij een van mijn kinderboekjes die in januari uitkomen. *O*
Ze zijn zo mooi! Heel bijzonder om te zien. :) O+
pi_102302793
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:45 schreef Biancavia het volgende:
Ik kreeg zojuist via de mail een voorproefje van de illustraties bij een van mijn kinderboekjes die in januari uitkomen. *O*
Tof *O*

quote:
Hier wat meer details.
Gefeliciteerd *O*
pi_102307756
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 september 2011 10:28 schreef ChrisHantzen het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!
Een Parelzgenoot hier op Fok, wat leuk!

Van mij is daar nog maar één verhaal gepubliceerd, in de Bericht uit Bloemrijk bundel, maar wie weet volgen er binnenkort meer.
Hee, wat leuk!
"Maar" één verhaal, maar wel in die bundel hè ^O^ .
Dat is toch het eerbetoon aan Maryson?
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 21:43:19 #65
42184 crew  DaMart
pi_102314083
quote:
Hier wat meer details.
Tof! Gefeliciteerd *O*.
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:45 schreef Biancavia het volgende:
En dat ik natuurlijk ook heel tof *O*.

Je boek wordt zo steeds tastbaarder, dat moet een leuk gevoel zijn :D.
  zaterdag 24 september 2011 @ 02:08:13 #66
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_102324095
Ik ga morgen 'een manuscript' inleveren voor een prentenboek voor kinderen. Gewoon om zoiets een keer te proberen. Maar nog steeds vind ik het doodeng. Ach, misschien vinden ze het wel heel leuk.

Was trouwens een idee wat ik hier eerder gepost heb om te testen.

Vraagje: moet een manuscript nou per se los worden verzonden? Lijkt me zo onhandig...

[ Bericht 15% gewijzigd door Mishu op 24-09-2011 02:39:19 ]
pi_102325462
Hoeveel A4'tjes zijn het? Ik neem aan dat het er niet zoveel zijn, als het voor een prentenboek is. Dan kun je er paperclip op doen, of je doet het in zo'n inschuifmapje, zo'n doorzichtige waarvan de boven- en zijkant open zijn.

Niet vouwen, niet nieten, geen gaatjes erin en in zo'n mapje vastmaken.

Heb je je verhaal laten proeflezen, Mishu?
  zaterdag 24 september 2011 @ 16:45:37 #68
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_102334386
Ik heb besloten om het er gewoon los in te doen.

En nee, niet laten proeflezen maar dit is meer iets wat ik zelf wil doen. Sowieso valt er weinig te proeflezen aan een prentenboekverhaal en ook heb ik de ervaring dat het toch gewoon een kwestie van smaak is. Het is sowieso een gok.
  zaterdag 24 september 2011 @ 23:17:45 #69
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_102346211
Ik heb trouwens niet op elke pagina in de voettekst mijn naam enzo gedaan, hoop dus niet dat ze het gaan jatten ofzo :P
pi_102346903
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:17 schreef Mishu het volgende:
Ik heb trouwens niet op elke pagina in de voettekst mijn naam enzo gedaan, hoop dus niet dat ze het gaan jatten ofzo :P
Ach als ze het willen jatten kunnen ze natuurlijk net zo goed gewoon overtypen, of gewoon niet meenemen bij het drukken :+
  zaterdag 24 september 2011 @ 23:54:18 #71
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_102347681
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:33 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Ach als ze het willen jatten kunnen ze natuurlijk net zo goed gewoon overtypen, of gewoon niet meenemen bij het drukken :+
Of gewoon de namen veranderen... Vraag me af of dat gebeurt of dat er een soort erecode is.
pi_102347753
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:54 schreef Mishu het volgende:

[..]

Of gewoon de namen veranderen... Vraag me af of dat gebeurt of dat er een soort erecode is.
Bij de bekende uitgeverijen zal zoiets denk ik niet snel gebeuren. Als zoiets uitkomt is dat natuurlijk erg slecht voor hun naam, dus die zullen zich er niet snel aan wagen, lijkt me ;).
pi_102348742
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:54 schreef Mishu het volgende:

[..]

Erecode lijkt me wat zwak uitgedrukt, want het is gewoon strafbaar :P
  zondag 25 september 2011 @ 20:21:00 #74
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_102372735
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Hee, wat leuk!
"Maar" één verhaal, maar wel in die bundel hè ^O^ .
Dat is toch het eerbetoon aan Maryson?
Klopt.
Maar de bundel is ook heel goed leesbaar voor mensen die Wim en zijn werk niet gekend hebben hoor. Er staan echt heel mooie verhalen in.
*verkoopmode off*
  zondag 25 september 2011 @ 20:38:14 #75
71919 wonderer
pi_102373692
Trouwens, ik signeer 14 oktober in Amsterdam, voor de liefhebbers ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')