Bronquote:Novum) - Ook dit jaar grijpt de Partij voor de Dieren de jaarwisseling aan om te pleiten voor een vuurwerkverbod. De partij wijst erop dat ieder jaar honderden mensen gewond raken door vuurwerk. Ook zou het geknal miljoenen dieren veel angst en stress bezorgen.
Daarbij levert het vuurwerk veel afval en vervuiling op. De partij vraagt het kabinet dan ook om een verbod op vuurwerk te overwegen.
De kans dat het tot een verbod komt is minimaal. In antwoord op soortgelijke vragen van vorig jaar wees toenmalig minister van Milieubeheer Tineke Huizinga (ChristenUnie) erop dat er weinig draagvlak is voor een verbod. Slechts tien tot vijftien procent van de bevolking zou voor een verbod zijn. Ook in de Tweede Kamer is een meerderheid tegen een verbod.
Verder is het afsteken van vuurwerk zo sterk met de jaarwisseling verbonden dat veel mensen het volgens Huizinga toch blijven doen als het wordt verboden. Ze kopen het vuurwerk dan bijvoorbeeld in het buitenland of illegaal in Nederland. Verder zijn de verwondingen door vuurwerk 'beperkt' in verhouding tot het totaal aan ziektekosten. Ook zou vuurwerk maar een heel klein deel bijdragen aan de totale luchtverontreiniging.
quote:Update: Dierenbeul laat vuurwerk ontploffen in achterste van kat
Een vrouw heeft op oudejaarsdag, even na 17.00 uur, bij de Praxis in Roer, Klazienaveen een zwarte poes aangetroffen die het uitgilde van de pijn.
Een Arnhemmer heeft dinsdag 5000 euro uitgeloofd voor de tip die leidt tot aanhouding van een dierenbeul in Klazienaveen.
Hart van Nederland heeft in haar uitzending van 04/01/2010 aandacht besteed aan deze gruwelijke vorm van dierenmishandeling.
Voor de reportage van Hart van Nederland klik je op onderstaande link:
http://www.hartvannederla(...)-gruwelijk-vermoord/
Het dier bleek een vuurwerkprojectiel in haar achterste te hebben, die tot ontploffing was gebracht door een dierenbeul(-en).
De poes heeft het drama niet overleeft. Het diertje stonk naar verbrand vlees en vuurwerk.
Mocht er iemand zijn die een, vermoedelijke nog jonge, zwarte kat vermist in de omgeving van Roer, Klazienaveen meld je dan even bij de dierenambulance of dierenbescherming. Wellicht kunnen hun je verder helpen.
En dit werkt illegaal vuurwerk tegen hoe precies?quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:
Om alleen voor de consument af te schaffen zie ik best zitten.
Per wijk/dorp/stad kan er op een centrale plek een vuurwerkshow opgezet worden die dan rond 0:10 begint ofzo.
Geen gezeik met rotzooi, afgeblazen handjes of hufterige types die rotjes naar ouderen gooien, maar iedereen samen naar mooi proffesioneel vuurwerk kijken.
De diertjes zijn dan overdag van alle knallers af en 's nachts moeten ze maar even doorheen bijten.
Zo'n idee is misselijkmakend.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:
Per wijk/dorp/stad kan er op een centrale plek een vuurwerkshow opgezet worden die dan rond 0:10 begint ofzo.
Geen gezeik met rotzooi, afgeblazen handjes of hufterige types die rotjes naar ouderen gooien, maar iedereen samen naar mooi proffesioneel vuurwerk kijken.
De diertjes zijn dan overdag van alle knallers af en 's nachts moeten ze maar even doorheen bijten.
Jij bent vroeg oud zeg.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:
Illegaal mag al niet en heeft niets met bovenstaand nieuwsbericht te maken.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:16 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
En dit werkt illegaal vuurwerk tegen hoe precies?
Je he, maar er zijn er stiekum veel die rotjes naar ouderen gooien.quote:
Omdat ik niet meer 's ochtends sta te popelen om mijn rotjes in een put te gooien?quote:
Er zijn veel te weinig pyrotechnici in Nederland om dat te organiseren. Bovendien betwijfel ik of dat nou echt gepaard gaat met significant minder uitstoot van zware metalen.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:
Pak dat soort figuren dan aan, en niet de mensen die het leuk vinden om om 0:00 uur een mooi vuurwerk af te steken. Voer voor mijn part een leeftijdsgrens van 21 jaar in, om maar eens wat te noemen.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:27 schreef Stofje het volgende:
Ik ben ook voor een verbod op consumenten-vuurwerk. Ik vind het de week voor en de dagen na oud en nieuw gewoon eng op straat. Nooit gehouden van die knallen, maar er zijn nogal wat bontkraagjes, petjes en brommer-jongens op straat die het leuk vinden om mensen bang te maken. Echt, ik haat het. Het zijn gewoon gedoogde wapens die maar al te graag gebruikt worden.
Als ze echt een vuurwerkshow er van maken is er waarschijnlijk veel meer uitstoot van zware metalen denk ik. Veel consumenten vuurwerk is knalvuurwerk, daar is het dus sowieso al minder bij.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zijn veel te weinig pyrotechnici in Nederland om dat te organiseren. Bovendien betwijfel ik of dat nou echt gepaard gaat met significant minder uitstoot van zware metalen.
Net alsof rotjes en legaal vuurwerk schade aanrichten. Astronauten kan je gewoon vasthouden zonder problemen.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:
Dat soort mensen he, ik kan hun niet meer normaal aankijken. Godverdomme, die mogen echt hetzelfde meemaken. Ten eerste heeft dat dier op een gruwelijike manier geleden, ten tweede is iemand zijn huisdier kwijt. Ja. Vuurwerkverbod kom er maar in!quote:
Inderdaad en al die huisdieren lijden de rest van het jaar ook meer dan voldoende dus dat kan nauwelijks een argument zijn.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:48 schreef Picchia het volgende:
Die dieren kunnen heus wel tegen twee dagen stress in het jaar.
Ga je nu weer lopen trollen met je stokpaardje?quote:Op woensdag 28 december 2011 13:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad en al die huisdieren lijden de rest van het jaar ook meer dan voldoende dus dat kan nauwelijks een argument zijn.
Stokpaardjes zijn leuke huisdieren, ook niet bang van een knalletje.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:31 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ga je nu weer lopen trollen met je stokpaardje?
Tja, het wordt een beetje saaiquote:Op woensdag 28 december 2011 14:31 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ga je nu weer lopen trollen met je stokpaardje?
Oftewel het is gewoon een slecht idee.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Eindelijk een goed idee van de PvdD
Alleen gaat een verbod niet zoveel opleveren.
Helemaal mee eens. De veiligheid gaat in dit geval omhoog, plus een mooie bijkomstigheid is dat het de ondernemers en de belastingdienst ook nog wat extra's oplevert.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ben juist voor het toestaan van veel meer vuurwerk en dan moet het ook nog het hele jaar te koop zijn. Je wordt nu als een soort grote misdadiger gezien als je vuurwerk uit Duitsland, Belgie of Spanje in bezit hebt/afsteekt. Onterecht want ook die landen kennen gewoon een controle-apparaat wat vuurwerk controleert op veiligheid, en ook die landen kennen de scheiding tussen consumentenvuurwerk en professioneel vuurwerk. Daarmee maak je gelijk ook een eind aan de illegale handel, wat bijvoorbeeld gepaard gaat met de opslag van tonnen vuurwerk in een rijtjeshuis. Een situatie die ontstaat doordat dealers met een veilige bunker dergelijk vuurwerk niet mogen verkopen.
Heb je nog steeds bange dieren/mensen, kost ook klauwen met (belasting)geld en voorkomt helemaal niet dat mensen illegaal doorgaan. Absoluut tegen dit soort ideeën dus.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:56 schreef remlof het volgende:
Ik ben helemaal voor een verbod op verkoop aan particulieren van vuurwerk. Laat elke gemeente elk jaar om 00:00 op 1 januari mooi vuurwerk afsteken, net zoals ze nu al veel 's avonds op Koninginnedag doen.
Daar zijn veel te weinig pyrotechnici voor en bovendien zijn sommige gemeentes erg groot. Kijk naar de gemeente Súdwest-Fryslân, die strekt zich uit van Stavoren tot Harlingen en tot Grou, één vuurwerkshow per gemeente is veel te weinig. Bovendien is zelf vuurwerk afsteken leuk om te doen, gezellig met vrienden en/of familie.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:56 schreef remlof het volgende:
Ik ben helemaal voor een verbod op verkoop aan particulieren van vuurwerk. Laat elke gemeente elk jaar om 00:00 op 1 januari mooi vuurwerk afsteken, net zoals ze nu al veel 's avonds op Koninginnedag doen.
Ow?quote:Op woensdag 28 december 2011 15:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
Bovendien is zelf vuurwerk afsteken leuk om te doen, gezellig met vrienden en/of familie.
Klopt, zeker ook omdat je dan op straat iedereen spreekt en gelijk de beste wensen kan doen toekomen.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar zijn veel te weinig pyrotechnici voor en bovendien zijn sommige gemeentes erg groot. Kijk naar de gemeente Súdwest-Fryslân, die strekt zich uit van Stavoren tot Harlingen en tot Grou, één vuurwerkshow per gemeente is veel te weinig. Bovendien is zelf vuurwerk afsteken leuk om te doen, gezellig met vrienden en/of familie.
Hoeveel mensen gaan er rond 12 uur niet even naar buiten om vuurwerk te kijken en in die tijd even gezellig met de buren te kletsen en iedereen een gelukkig nieuw jaar te wensen? Als je per gemeente één plaats hebt waar vuurwerk wordt afgestoken zal dat iig een stuk minder worden.quote:
Los van het gedoe wat zo'n grote concentratie van mensen geeft.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoeveel mensen gaan er rond 12 uur niet even naar buiten om vuurwerk te kijken en in die tijd even gezellig met de buren te kletsen en iedereen een gelukkig nieuw jaar te wensen? Als je per een gemeente een lokale plaats hebt waar vuurwerk wordt afgestoken zal dat iig een stuk minder worden.
Ook dat nog eens, daar komt qua organisatie inderdaad wel wat meer bij kijken dan wat vuurwerk afsteken rond 12 uur.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Los van het gedoe wat zo'n grote concentratie van mensen geeft.
Ik ben tegen een show door de gemeente. Als idioten het leuk vinden om vuurwerk te zien betalen ze er maar zelf voor.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:56 schreef remlof het volgende:
Gewoon een koekje van eigen deeg gevenquote:Op woensdag 28 december 2011 11:55 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[quote]Update: Dierenbeul laat vuurwerk ontploffen in achterste van kat
Een vrouw heeft op oudejaarsdag, even na 17.00 uur, bij de Praxis in Roer, Klazienaveen een zwarte poes aangetroffen die het uitgilde van de pijn.
Een Arnhemmer heeft dinsdag 5000 euro uitgeloofd voor de tip die leidt tot aanhouding van een dierenbeul in Klazienaveen.
Hart van Nederland heeft in haar uitzending van 04/01/2010 aandacht besteed aan deze gruwelijke vorm van dierenmishandeling.
Het dier bleek een vuurwerkprojectiel in haar achterste te hebben, die tot ontploffing was gebracht door een dierenbeul(-en).
De poes heeft het drama niet overleeft. Het diertje stonk naar verbrand vlees en vuurwerk.
Mocht er iemand zijn die een, vermoedelijke nog jonge, zwarte kat vermist in de omgeving van Roer, Klazienaveen meld je dan even bij de dierenambulance of dierenbescherming. Wellicht kunnen hun je verder helpen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door du_ke op 28-12-2011 15:13:27 ]
Ik heb eens een jaar geen vuurwerk gekocht vanwege onvoldoende financiële middelen, en toevallig waren veel andere mensen in de straat ook op vakantie, dat was me toch saai. Het is gewoon gezellig. Vuurkorfje er bij, bubbeltjeswijn, vuurwerk, en iedereen in de buurt op straat.quote:
De enige organisatie die daarbij komt kijken is wat extra agenten op de been en een extra rondje straatvegen de dagen ernaquote:Op woensdag 28 december 2011 15:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ook dat nog eens, daar komt qua organisatie inderdaad wel wat meer bij kijken dan wat vuurwerk afsteken rond 12 uur.
Nog beter, zelf je eigen rommel opruimen de ochtend er na.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:13 schreef du_ke het volgende:
De enige organisatie die daarbij komt kijken is wat extra agenten op de been en een extra rondje straatvegen de dagen erna
Ja, ik en vele anderen doen dat gewoon. Maar goed niet iedereen is zo netjes.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nog beter, zelf je eigen rommel opruimen de ochtend er na.
Vind ik wel.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik haat Jan Smit, is dat ook een goede reden voor een verbod op zijn muziek?
Ow ik steek nooit vuurwerk af maar loop altijd wel naar buiten met een fles champagnequote:Op woensdag 28 december 2011 15:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb eens een jaar geen vuurwerk gekocht vanwege onvoldoende financiële middelen, en toevallig waren veel andere mensen in de straat ook op vakantie, dat was me toch saai. Het is gewoon gezellig. Vuurkorfje er bij, bubbeltjeswijn, vuurwerk, en iedereen in de buurt op straat.
Er zijn ook mensen die FOKken op plekken waar het niet zo handig is dit soort ranzigheid vol in beeld te krijgen.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:16 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Wat een flauwekul die spoiler![]()
Wat laat je je weer kennen Duke, best sneu eigenlijk .....
Je hebt ook marfkezen die hun piemol in zo'n beest steken.quote:Op woensdag 28 december 2011 11:55 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Update: Dierenbeul laat vuurwerk ontploffen in achterste van kat
Dat is wat het nu is, als het centraal geregeld moet worden per gemeente dan komt er wel wat meer bij qua organisatie.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
De enige organisatie die daarbij komt kijken is wat extra agenten op de been en een extra rondje straatvegen de dagen erna
Klopt hoor, is organisatorisch ook gewoon echt een drama.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat is wat het nu is, als het centraal geregeld moet worden per gemeente dan komt er wel wat meer bij qua organisatie.
Yup.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:49 schreef Brigitte. het volgende:
Ik heb verder niks met politiek dus stemde op de PvDD afgelopen jaar
Dan had je ook bij GroenLinks oid terecht gekund. Juist bij die knakkers van de PvdD wordt sneller het totaalplaatje uit het oog verloren doordat het een one-issue partij is.quote:
Terecht voorstel, voor een dierenpartij. Veel honden die normaal zijn opgevoed geraken in paniek. Ik ken iemand die al heeft geprobeerd om de hond rustig te krijgen met een speeltje maar dat beest blijft in paniek.quote:quote:
Novum) - Ook dit jaar grijpt de Partij voor de Dieren de jaarwisseling aan om te pleiten voor een vuurwerkverbod. De partij wijst erop dat ieder jaar honderden mensen gewond raken door vuurwerk. Ook zou het geknal miljoenen dieren veel angst en stress bezorgen.
Daarbij levert het vuurwerk veel afval en vervuiling op. De partij vraagt het kabinet dan ook om een verbod op vuurwerk te overwegen.
De kans dat het tot een verbod komt is minimaal. In antwoord op soortgelijke vragen van vorig jaar wees toenmalig minister van Milieubeheer Tineke Huizinga (ChristenUnie) erop dat er weinig draagvlak is voor een verbod. Slechts tien tot vijftien procent van de bevolking zou voor een verbod zijn. Ook in de Tweede Kamer is een meerderheid tegen een verbod.
Verder is het afsteken van vuurwerk zo sterk met de jaarwisseling verbonden dat veel mensen het volgens Huizinga toch blijven doen als het wordt verboden. Ze kopen het vuurwerk dan bijvoorbeeld in het buitenland of illegaal in Nederland. Verder zijn de verwondingen door vuurwerk 'beperkt' in verhouding tot het totaal aan ziektekosten. Ook zou vuurwerk maar een heel klein deel bijdragen aan de totale luchtverontreiniging.
/quote
Tsja, wat vinden we hiervan?
GroenLinks is ook niet meer wat het geweest is. En bovendien ben ik niet links of rechts. Op sommige punten rechts, op andere punten links. Die zogenaamde "midden partijen" nee, weer van die meelopers die overal mee instemmen als het hun maar goed uitkomt.quote:Op woensdag 28 december 2011 16:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dan had je ook bij GroenLinks oid terecht gekund. Juist bij die knakkers van de PvdD wordt sneller het totaalplaatje uit het oog verloren doordat het een one-issue partij is.
Ja.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik haat Jan Smit, is dat ook een goede reden voor een verbod op zijn muziek?
Preciesquote:Op woensdag 28 december 2011 16:32 schreef Guus Muisarm het volgende:
Hoi. Mijn hobby is een hond en nu mag jij jouw hobby, spelen met vuurwerk niet meer doen.
Ik weet niet met wel topic jij bezig bent maar de meerderheid hier is het er mee oneensquote:Op woensdag 28 december 2011 18:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Precies
Wanneer het hun eigen hobby maar niet is mag het allemaal verboden worden van een aantal mensen hier.
Ik heb het dan ook tegen die minderheid.quote:Op woensdag 28 december 2011 18:04 schreef Brigitte. het volgende:
[..]
Ik weet niet met wel topic jij bezig bent maar de meerderheid hier is het er mee oneens
Waarom is het ook een probleem als er mensen hier tegen vuurwerk zijn? Zelfs jij kan weten dat zo'n verbod er niet zal komen. Laat ze hun mening hebben en laat die van jou daar fijn buiten.quote:Op woensdag 28 december 2011 18:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook tegen die minderheid.
Redelijke argumenten staan er volgens mij al genoeg in dit topic.quote:Op woensdag 28 december 2011 18:21 schreef Brigitte. het volgende:
Oké kom dan met een redelijk argument. Dit is toch zinloos?
Ja, dat snap ik en ben ik het ook mee eens. Maar dan komt hij met:quote:Op woensdag 28 december 2011 18:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Redelijke argumenten staan er volgens mij al genoeg in dit topic.Dat sommige mensen het leuk vinden om vuurwerk af te steken is bijvoorbeeld al een heel redelijk argument om tegen een verbod te zijn.
Wat totaal nergens op slaat en bovendien niet waar is. Onzin dus en niet nodig.quote:Op woensdag 28 december 2011 18:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Precies
Wanneer het hun eigen hobby maar niet is mag het allemaal verboden worden van een aantal mensen hier.
Toch ben ik het daar wel een beetje mee eens. Samenleven vergt van elkaar dat je elkaar de ruimte geeft, en niet alles wil verbieden waar je zelf niet aan doet of tegen bent.quote:Op woensdag 28 december 2011 18:41 schreef Brigitte. het volgende:
Wat totaal nergens op slaat en bovendien niet waar is. Onzin dus en niet nodig. [ afbeelding ]
Het is bekrompen, waarom niet wat meer leef en laat leven. Laat die mensen die 2 dagen fun hebben met hun vuurwerk.quote:Op woensdag 28 december 2011 18:16 schreef Brigitte. het volgende:
[..]
Waarom is het ook een probleem als er mensen hier tegen vuurwerk zijn? Zelfs jij kan weten dat zo'n verbod er niet zal komen. Laat ze hun mening hebben en laat die van jou daar fijn buiten. [ afbeelding ]
Veel? Heb je vast een bron voor. Verder ben ik voorstander om de leeftijd voor het bezit van vuurwerk op te schroeven naar 21 jaar.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:20 schreef Spooky4u het volgende:
Je he, maar er zijn er stiekum veel die rotjes naar ouderen gooien.
Dus wie bepaald dan wat wel/niet verboden is? Dan moet gewoon alles toegestaan zijn, want ik ben wel voor dingen die nu bijv. verboden zijn. En ik zeg ook niet dat ik een verbod wil, in tegenstelling. Maar zij geven wel hun mening hierover met argumenten.. en daar gaat het nu even om.quote:Op woensdag 28 december 2011 18:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Toch ben ik het daar wel een beetje mee eens. Samenleven vergt van elkaar dat je elkaar de ruimte geeft, en niet alles wil verbieden waar je zelf niet aan doet of tegen bent.
Oke ik zie niet in waarom het nodig is om weer iets af te pakken van de burger omdat er wat idioten zijn die zich misdragen. Die idioten doen dat toch ook wel als het illegaal is. Dat wordt dus niet opgelost met dit soort maatregelen.quote:Op woensdag 28 december 2011 18:21 schreef Brigitte. het volgende:
Oké kom dan met een redelijk argument. Dit is toch zinloos?
Misschien dat ze het in Eindhoven kunnen financieren uit de netto-opbrengst van de locale Serious Request actie.quote:Op woensdag 28 december 2011 19:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oke ik zie niet in waarom het nodig is om weer iets af te pakken van de burger omdat er wat idioten zijn die zich misdragen. Die idioten doen dat toch ook wel als het illegaal is. Dat wordt dus niet opgelost met dit soort maatregelen.
Mensen die zich met vuurwerk misdragen moeten gewoon zware straffen krijgen. Maar ga het mensen die gewoon normaal vuurwerk afsteken niet aub bestraffen.
Natuurlijk slaat het wel ergens op. Het staat er gewoon hoor. Als mensen zelf er niets mee te maken hebben geven ze er geen zak om en mag het verboden worden van ze.quote:Op woensdag 28 december 2011 18:41 schreef Brigitte. het volgende:
Wat totaal nergens op slaat en bovendien niet waar is. Onzin dus en niet nodig.
Goed punt. Ik ben het er mee eens. Klaarquote:Op woensdag 28 december 2011 19:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oke ik zie niet in waarom het nodig is om weer iets af te pakken van de burger omdat er wat idioten zijn die zich misdragen. Die idioten doen dat toch ook wel als het illegaal is. Dat wordt dus niet opgelost met dit soort maatregelen.
Mensen die zich met vuurwerk misdragen moeten gewoon zware straffen krijgen. Maar ga het mensen die gewoon normaal vuurwerk afsteken niet aub bestraffen.
Hoe bedoel je? Een vuurwerkshow van een uur tussen 00:00 en 01:00 op 1 plein voor 10.000-100.000 inwoners of een vuurwerkparade die dagenlang duurt op elke straat, denk je dat het echt geen verschil maakt?quote:Op woensdag 28 december 2011 13:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zijn veel te weinig pyrotechnici in Nederland om dat te organiseren. Bovendien betwijfel ik of dat nou echt gepaard gaat met significant minder uitstoot van zware metalen.
Waarom?quote:
Omdat iedere rasmongool die dan vuurwerk afsteekt meteen strafbaar is? Het is veel makkelijker te uitvoeren, immers, met vuurwerk kan je moeilijk stiekem gaan doen. Je hebt er niets aan want het verraadt je meteen.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:16 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
En dit werkt illegaal vuurwerk tegen hoe precies?
Ik hoor nu ook overal knallen, terwijl het op dit moment ook gewoon strafbaar is, dus hoezo kunnen ze dat nu niet voorkomen en als vuurwerk ipv 364 dagen per jaar 365 dagen per jaar verboden is wel? Illegaal afsteken blijft er dan ook gewoon en de politie kan er weinig tegen beginnen, dat blijkt nu dus ook wel.quote:Op woensdag 28 december 2011 20:23 schreef Gamesua het volgende:
Omdat iedere rasmongool die dan vuurwerk afsteekt meteen strafbaar is? Het is veel makkelijker te uitvoeren, immers, met vuurwerk kan je moeilijk stiekem gaan doen. Je hebt er niets aan want het verraadt je meteen.
Hoezo is de schade van een professionele vuurwerkshow veel minder? De schade zit met name in siervuurwerk en dat professionele vuurwerk is veel schadelijker dan het consumentenvuurwerk. Daarnaast lijkt 1 vuurwerkshow per gemeente me toch echt te weinig, vooral voor de wat minder stedelijke gemeentes. Willen we iedereen er een beetje bij betrekken, dan zullen we toch wel heel veel van dit soort shows moeten geven (met alle organisatorische ellende die daar bij komt), wat nou ook niet echt bevorderlijk is voor het milieu en de schadelijke stoffen.quote:Ik vind het een geweldig idee. De schade (rook en ontzettend veel afval wat anders op de grond zou blijven liggen) is veel minder, het is veel mooier om op een pleintje heel veel goed vuurwerk te zien, en het kost ook veel minder.
Het levensgevaarlijke zit vooral in illegaal vuurwerk en zelf knutselen, dat neem je niet weg op deze manier. Ook kan er bij grote groepen mensen op een plein heel veel misgaan en ook dit kan zorgen voor levensgevaarlijke situaties.quote:Daarnaast, waarom moet je per se rotjes kunnen gooien om ouderen en 100en euros verspillen aan potentieel levensgevaarlijk spul (please geen drogredenen "autos zijn ook levensgevaarlijk")?
De politie kan genoeg doen maar zij is hier niet toe gemotiveerd omdat zij andere prioriteiten heeft. Verhoog de boete met een factor 10 en sensibiliseer door een nacht lang veel agenten er op in te zetten en de mensen zullen het wel laten. Het is maar hoe hinderlijk je het als samenleving vindt.quote:Ik hoor nu ook overal knallen, terwijl het op dit moment ook gewoon strafbaar is, dus hoezo kunnen ze dat nu niet voorkomen en als vuurwerk ipv 364 dagen per jaar 365 dagen per jaar verboden is wel? Illegaal afsteken blijft er dan ook gewoon en de politie kan er weinig tegen beginnen, dat blijkt nu dus ook wel.
Ik sta er wat twijfelachtig tegenover, het zou inderdaad kunnen helpen aan het slachtoffer problematiek. Maar om nu een examen af te leggen voor een gebeurtenis dat enkel alleen met oudjaarsdag gebruikt mag worden is iets te veel van het goede. Daarbij zou het afleggen van een examen en bijbehorende lessen geld gaan kosten. Dat allemaal voor een dag in het jaar.quote:Op woensdag 28 december 2011 22:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat zouden jullie ervan vinden wanneer je alleen nog maar vuurwerk mag kopen en afsteken wanneer je een vergunning hebt en dat je die vergunning alleen maar kan verdienen door te slagen voor een examen?
Wat zouden jullie ervan vinden wanneer medische verzekeringen niet betalen als iemand gewond geraakt doordat hij zelf vuurwerk afsteekt en dat wanneer iemand anders gewond geraakt doordat je vuurwerk afsteekt dat de medische verzekering dan voorschiet maar de afsteker van vuurwerk laat betalen?
Het gaat om risico's die vrij gemakkelijk te vermijden zijn.
Heb eigenlijk geen recht van klagen aangezien ik zelf ook vuurwerk afsteekquote:Op vrijdag 30 december 2011 22:46 schreef Zeeland het volgende:
Ik was altijd voorstander van zo'n verbod. Jaarlijks wordt er een enorme hoeveelheid vuurwerk op de grond gegooid en niet opgeruimd, er worden prullenbakken opgeblazen, huisdieren raken gestrest. Argumenten genoeg, maar voorstanders zijn toch wel een beetje wereldvreemd.
Behoorlijk wereldvreemd eigenlijk.
Combinatie met alcohol verbieden.quote:
Toen ik in de achterstandswijk woonde: buren gooien zo'n enorme ratelband voor de ander zn deur, steken het aan en gaan naar binnen om de volgende dag over de zooi te klagenquote:Op woensdag 28 december 2011 15:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nog beter, zelf je eigen rommel opruimen de ochtend er na.
Eens. Om over de enorme vervuiling, en schade door, en vooral de zinloosheid van vuurwerk maar niet te spreken.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:28 schreef Disana het volgende:
Van mij mag er een totaal verbod komen behalve op wat ongevaarlijk stil siervuurwerk. Teveel mensen en dieren hebben last van deze hobby, en we zijn onderhand toch zeker beschaafd genoeg om zonder een primitief herriefestijn te kunnen.
Hier hetzelfde, regende net toch behoorlijk maar de knallen gaan gewoon door. Ik ben niet zo'n oude chagerijn dat ik ze zo'n dag af wil pakken, iedereen zijn pleziertje.quote:Op zaterdag 31 december 2011 10:00 schreef Ludd het volgende:
Ik moet zeggen dat de kiddos hier in de wijk wel toegewijd zijn. Het regent behoorlijk hier, ze lopen nu met regenpakken door de straat met een rugtas vol rotjes.
Ergens wel zuur als hun, waarschijnlijk, mooiste dag van het jaar af wil pakken.
En wie zijn ze? Hoeveel personen zijn dat in verhouding tot de mensen die zich wel aan de regels houden? En als er een groep is die zich nu al niet aan de regels houdt, hoezo zouden ze dat wel doen als we de regels aanpassen?quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:27 schreef JellieVrolijk het volgende:
Het mag van mij ook wel over zijn, ze houden zich toch nooit aan de regels van alleen op oudjaarsdag afsteken.
Wat je verder ook van vuurwerk vindt, het is natuurlijk absurd dat je je brievenbus moet afplakken. Het naar binnen gooien van vuurwerk is een misdrijf, helaas is het verdomd lastig om de dade op te sporen en voor het gerecht te krijgen.quote:Gewoon even je brievenbus afplakken en de dag uitzitten.
Volgens mag je alleen maar op 31 december van 10 uur 's ochtends tot 1 januari X uur (zou ik moeten opzoeken) vuurwerk afsteken.quote:Vuurwerk is het hele jaar verboden, maar op de laatste 3 dagen van het jaar mag het opeens wel. Dan zie je opeens overal kleine groepjes op straat die die 3 dagen volledig aan het verknallen zijn. Dan heb ik het nog niet eens over de excessen die plaatsvinden in de laatste week. Verkoop het net als in Belgie het hele jaar. Dan heb je 2 maanden knallen en daarna is de lol eraf omdat het niet meer spannend is.
De te strenge wet zorgt nu alleen maar voor dat zenuwachtige gedrag in de laatste paar dagen van het jaar.
quote:Op woensdag 28 december 2011 15:09 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Gewoon een koekje van eigen deeg geven
Waarom lees ik dit dan ook hèSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Net zo als die knullen in DrachtenBindt ze goddomme zelf lekker vast aan een honderdklapper?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.
Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
De zinloosheid van een consumentengoed mag nooit ente nimmer ter sprake zijn in een politieke kwestie.quote:Op zaterdag 31 december 2011 07:47 schreef Verbal het volgende:
[..]
Eens. Om over de enorme vervuiling, en schade door, en vooral de zinloosheid van vuurwerk maar niet te spreken.
V.
Over mijn lijk dat ik ooit in zo'n wijk ga wonen. Brrrrquote:Toen ik in de achterstandswijk woonde: buren gooien zo'n enorme ratelband voor de ander zn deur, steken het aan en gaan naar binnen om de volgende dag over de zooi te klagen _O
Zinloosheid is dan ook niet de enige reden die ik aandraag. Maar jij bent sowieso van het selectief lezen, getuige je post hiervoor. Want ook in de OP wordt stress van dieren als één van de argumenten gehanteerd.quote:Op zaterdag 31 december 2011 16:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De zinloosheid van een consumentengoed mag nooit ente nimmer ter sprake zijn in een politieke kwestie.
Voor velen zijn andere zaken weer zinloos, maar dat maakt het nog niet te billijken dat dit dan een totaalverbod hoort te krijgen omdat er een deel van Nederland het praktisch nut niet van inziet.
Selectief informatie vergaren is misschien meer jou ding om erna op basis van die verkeerde informatie andere mensen belachelijk te gaan maken en op de persoon te spelen.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:09 schreef Verbal het volgende:
[..]
Zinloosheid is dan ook niet de enige reden die ik aandraag. Maar jij bent sowieso van het selectief lezen, getuige je post hiervoor. Want ook in de OP wordt stress van dieren als één van de argumenten gehanteerd.
V.
Afijn, laten we dan de parallel met huisdieren leggen, ook zij genereren enorm veel schade, zijn volgens sommigen zinloos en vervuilen ook bijzonder veel. Het stressen van dieren is niet eens een van de argumenten, bij de Partij voor de Dieren is dit het hoofdargument.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:09 schreef Verbal het volgende:
[..]
Zinloosheid is dan ook niet de enige reden die ik aandraag. Maar jij bent sowieso van het selectief lezen, getuige je post hiervoor. Want ook in de OP wordt stress van dieren als één van de argumenten gehanteerd.
V.
Laten we heksenjachten ook weer invoeren ja! Beetje het "is koltoer"-agrumentquote:Op zaterdag 31 december 2011 18:26 schreef Friek_ het volgende:
Ik word nooit zo gelukkig van dergelijke verboden. Net als Bolkesteijn zou ik eerder voor een versoepeling i.p.v. verharding ten opzichte van de huidige regeling stemmen. Dat bepaalde figuren niet met bepaalde goederen om kunnen gaan vind ik een weinig overtuigend argument.
Daarbij vind ik het altijd wat gevaarlijk om zomaar tradities van een bepaalde groep mensen af te pakken. Als je een boze menigte op je dak wilt is dat the way to go.
Maar dat zou niet werken icm een verbod, met vind het namelijk leuk om zelf iets te doen wat een knal geeft, oergedrag enzo, macht over het onnatuurlijke..quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het beperken van vuurwerk door enkel professionals het vuurwerk in de buurten te laten afsteken vind ik best een aantrekkelijk alternatief: veel mooier vuurwerk dan al dat gepruts van amateurs en voor veel minder geld.
Bemoei je er niet mee als volwassen mensen praten.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:24 schreef Clan het volgende:
[..]
Selectief informatie vergaren is misschien meer jou ding om erna op basis van die verkeerde informatie andere mensen belachelijk te gaan maken en op de persoon te spelen.
Als je een discussie aangaat moet je niet weglopen van de discussie, maar ook kritiek aanhoren.
Dat doen kinderen ook het hele jaar zonder vuurwerk.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Afijn, laten we dan de parallel met huisdieren leggen, ook zij genereren enorm veel schade, zijn volgens sommigen zinloos en vervuilen ook bijzonder veel.
En dan nu de feiten. De Kamervragen van de PvdD:quote:Het stressen van dieren is niet eens een van de argumenten, bij de Partij voor de Dieren is dit het hoofdargument.
O?quote:Dat er een groep kinderen is die schade veroorzaakt met vuurwerk, dat er mensen zijn die niet met dergelijke gevaarlijke spullen om kan gaan en dat er vervuiling is, is onvoldoende reden om iets dergelijks te verbieden.
Dat heet een drogreden; alsof het een zero-sum-game betreft...quote:Er zijn tal van zaken die voor meer schade, meer vervuiling en meer overlast zorgen dan het vuurwerk.
vk.nlquote:Oudejaarsnacht is nog niet het feestje dat het moet zijn. Dat concludeerde minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) vandaag. Uit de eerste voorlopige inventarisatie blijkt aan het begin van de nieuwjaarsavond dat het aantal telefoontjes bij hulpdiensten is gestegen in vergelijking met vorig jaar.
De voorlopige teller staat op 8450 meldingen (in 2010 waren het er 8000). Er zijn meer mensen opgepakt (1350) en ondanks alle inspanningen waren er ook meer meldingen van geweld tegen agenten en hulpverleners. Opstelten vindt dat onacceptabel en ernstig. 'We zijn er nog niet. Het geweld tegen gezagsdragers moet naar beneden.'
Hij vindt het zaak 'te zorgen dat we de hufters die dit doen pakken''. De boodschap van Opstelten is: laat dit, en als je het toch doet, zul je het weten. Dan pakken we je hard aan.'
De voorlopige teller van het totale aantal meldingen bij politie, brandweer en ambulance staat op 8450. In 2010 waren het er 8000. Vooral het aantal gevallen van vernieling nam toe (van 847 naar 928). Het aantal gevallen van openlijke geweldpleging en mishandeling daalde. Dat geldt ook voor het aantal brandstichtingen. Wel werden meer mensen opgepakt (1350, tegen ruim 1200 vorig jaar).
Dat pleit toch enkel tegen een verbod op vuurwerk? Immers, aangezien kinderen een goede 355 dagen van het jaar in staat zijn met tal van andere wapens, bommen en instrumenten de openbare ruimte te vernielen en mensen of dieren te bedreigen, is het verbieden van vuurwerk niet meer dan een maatregel die niet de bron, maar een uitvloeisel daarvan aanpakt.quote:Op zaterdag 31 december 2011 20:15 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dat doen kinderen ook het hele jaar zonder vuurwerk.
Dat is de back-end zaak van het wetsvoorstel, front-end en dus aan de zijde van de kiezer, oftewel het standpunt dat de Partij voor de Dieren inneemt bij dit wetsvoorstel, staat stress en dieren toch wel wat prominenter op de eerste plek. We kunnen gaan kissebissen of de kamervragen de aard en het karakter van partijstandpunten beter weergeven of de communicatie naar het electoraat, de leden en de kiezers toe, maar dat lijkt me niet relevant. Stress en dieren worden expliciet en nadrukkelijk genoemd in de communicatie naar buiten toe, zie:quote:En dan nu de feiten. De Kamervragen van de PvdD:
1. Kent u de uitspraak van de coördinator van de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmaker dat een vuurwerkverbod onafwendbaar is?¹
2. Wat vindt u ervan dat er steeds meer professioneel vuurwerk van het zwaarste soort, als lawinepijlen, nitraatklappers en vlinderbommen en cobra’s, illegaal vanuit Oost-Europa Nederland binnen worden gesmokkeld?
3. Wat vindt u ervan dat klasse 1.1. vuurwerk met 48.5 gram aan explosieve lading - meer dan in een kleine handgranaat - gewoon via Nederlandse sites online worden aangeboden, onder vermelding dat het verboden is en dat de waarschuwingen van de politie voor het gevaar van dit soort vuurwerk niet serieus moet worden genomen?²
4. Deelt u de mening van de oogartsen dat vuurwerk vergelijkbaar is met munitie en niet in de handen van burgers thuis hoort, omdat de oogschade als gevolg van vuurwerk gelijk is aan die van munitie? ³
5. Kunt u uiteenzetten wat jaarlijks wordt uitgegeven aan de (spoed)behandeling van de honderden gewonden door vuurwerk?4 En heeft u zicht op het aantal mensen dat (tijdelijk) arbeidsongeschikt is geraakt door vuurwerk, al dan niet gedeeltelijk?
6. Deelt u de mening dat een verbod op consumenten vuurwerk ook in het licht van de (zorg)kosten een welkome bezuiniging zou zijn op de overheidsuitgaven? Zo neen, waarom niet?
7. Deelt u de mening dat, gezien de toenemende ellende en zeer ernstige ongevallen met het afsteken van vuurwerk, waaronder zeer veel (oog)schade voor mens, dier en milieu, een verbod op het consumentenvuurwerk onafwendbaar is? Zo ja, welke stappen gaat u daarvoor nemen? Zo neen, waarom niet?
Misschien lees ik over de woorden 'stress' en 'dieren' heen?
O?[/quote]quote:Partij voor de Dieren wil verbod op consumentenvuurwerk
Vuurwerk schadelijk voor mens, dier en milieu
28-12-2011
Er moet een einde komen aan de ellende die gepaard gaat met de knallende jaarwisseling. De Partij voor de Dieren stelt opnieuw Kamervragen over de groeiende ellende die vuurwerk veroorzaakt voor mens, dier en milieu. Als gevolg van de knallende jaarwisseling lopen jaarlijks honderden mensen ernstig letsel op, waaronder een groot aantal kinderen. Het geknal bezorgt miljoenen dieren veel angst en stress.
Bron: www.partijvoordedieren.nl
Uiteraard is het geen zero-sum game en dient er met een optelsom van maatregelen gewerkt te worden, maar er zou wel, zeker als het een voorstel van een politieke partij betreft, gekeken moeten worden naar de handhavingskosten en de alternative costs van een dergelijk wetsvoorstel.quote:Dat heet een drogreden; alsof het een zero-sum-game betreft...
V.
Dat iets traditie of cultuur is wil niet per definitie zeggen dat het ook goed is. Het wil alleen maar zeggen dat je nogal voorzichtig met deze zaken dient om te gaan aangezien mensen het als onderdeel beschouwen van hun identiteit.quote:Op zaterdag 31 december 2011 19:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Laten we heksenjachten ook weer invoeren ja! Beetje het "is koltoer"-agrument
Dat is juist het aantrekkelijke eraan. Oorlogsgeweld maar dan met amper slachtoffers.quote:Op zondag 1 januari 2012 23:30 schreef De_Nuance het volgende:
Ze doen wel bij Geenstijl erg hun best om te laten zien hoe vreselijk het wel niet is geweest gisteren. Afghanistan en Irak zijn er niets bij.
Een beetje net zoals met drugs, alleen de harddrugs verbieden dus?quote:Op zondag 1 januari 2012 23:35 schreef 3-voud het volgende:
De problemen komen voornamelijk van knalvuurwerk en de vele (illegale) soorten ervan.
Verbod erop, Europees regelen zodat smokkel ook geen kans krijgt, enkel siervuurwerk toelaten en ik vermoed dat het gros van de problemen weg is.
Proberen zullen ze het toch. Dat is met alles zo. Daar moet je voor waken en op inspelen.quote:Op zondag 1 januari 2012 23:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een beetje net zoals met drugs, alleen de harddrugs verbieden dus?
Ik denk dat het twee tot drie jaar duurt voordat China vuurwerk produceert dat knalt als een malle maar door de Nederlandse importeurs als siervuurwerk geclassificeerd mag worden.
Het knalvuurwerk wat legaal in Nederland te verkrijgen is is zo onschuldig als wat. Probleem is dat sommige mensen zelf (knal)vuurwerk maken en/of zich niet aan de voorschriften houden, alleen dat voorkom je niet met dit soort wetgeving.quote:Op zondag 1 januari 2012 23:35 schreef 3-voud het volgende:
De problemen komen voornamelijk van knalvuurwerk en de vele (illegale) soorten ervan.
Verbod erop, Europees regelen zodat smokkel ook geen kans krijgt, enkel siervuurwerk toelaten en ik vermoed dat het gros van de problemen weg is.
Grotendeels wel. Zelfgemaakte bommen maak je niet van kruit van siervuurwerk. Of ze staan compleet voor lulquote:Op zondag 1 januari 2012 23:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het knalvuurwerk wat legaal in Nederland te verkrijgen is is zo onschuldig als wat. Probleem is dat sommige mensen zelf (knal)vuurwerk maken en/of zich niet aan de voorschriften houden, alleen dat voorkom je niet met dit soort wetgeving.
Maar veel existentieler; waarom mag iemand wel plezier beleven aan iets sierlijks in de lucht, maar niet iets hard-knallends op de grond?quote:Op zondag 1 januari 2012 23:43 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Proberen zullen ze het toch. Dat is met alles zo. Daar moet je voor waken en op inspelen.
Klopt. Dat maak je zelf van de basismaterialen, niet door rotjes uit elkaar te trekkenquote:Op zondag 1 januari 2012 23:52 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Grotendeels wel. Zelfgemaakte bommen maak je niet van kruit van siervuurwerk. Of ze staan compleet voor lul
Sja, vraag het diegenen die het kapot gemaakt hebben voor die slachtoffers ervan. Je zult ergens een lijn moeten trekken.quote:Op zondag 1 januari 2012 23:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar veel existentieler; waarom mag iemand wel plezier beleven aan iets sierlijks in de lucht, maar niet iets hard-knallends op de grond?
Meeste wordt gemaakt van strijkers en nitraatknallers uit elkaar te halen. Of van die vlinders met een flinke fles brandstof eraan getaped.quote:Op zondag 1 januari 2012 23:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Klopt. Dat maak je zelf van de basismaterialen, niet door rotjes uit elkaar te trekken___!
Het verschil tussen legaal en illegaal is enkel het verschil of je in nederland of belgie bevindt. Niet het aantal gram kruit/etc.quote:Op zondag 1 januari 2012 23:35 schreef 3-voud het volgende:
Die zich bij de ehbo melden ja. Ik ben ook jong geweest en wij maakten het gewoon per kilo, zoals iedereen die er enigzins serieus mee bezig was.quote:Op zondag 1 januari 2012 23:54 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Meeste wordt gemaakt van strijkers en nitraatknallers uit elkaar te halen. Of van die vlinders met een flinke fles brandstof eraan getaped.
Van ander basismateriaal als kruit? Daar kun je niks tegen doen. Daar helpt geen enkele wet tegen. Dat is ook het hele jaar door te maken.quote:Op zondag 1 januari 2012 23:58 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Die zich bij de ehbo melden ja. Ik ben ook jong geweest en wij maakten het gewoon per kilo, zoals iedereen die er enigzins serieus mee bezig was.
Kruit kun je gewoon thuis maken, dat is wat ik zegquote:Op maandag 2 januari 2012 00:00 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Van ander basismateriaal als kruit? Daar kun je niks tegen doen. Daar helpt geen enkele wet tegen. Dat is ook het hele jaar door te maken.
Maar ik vermoed dat die personen maar erg klein vertegenwoordigd zijn. De meesten gaan aan de haal met hun illegale bommetjes uit elkaar sleutelen en er een grotere bom van maken. Ergo: kruit.
Zo redenerend is de menselijke aard het probleem. Het veranderen van de menselijke aard is bijna onmogelijk en onbegonnen werk. Jij zegt dat kinderen 355 dagen in het jaar in staat zijn om dingen te slopen zonder vuurwerk. Klopt zeker, maar mét vuurwerk is het een stuk makkelijker. Logisch dat er dan meer kapot gaat.quote:Op zondag 1 januari 2012 22:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat pleit toch enkel tegen een verbod op vuurwerk? Immers, aangezien kinderen een goede 355 dagen van het jaar in staat zijn met tal van andere wapens, bommen en instrumenten de openbare ruimte te vernielen en mensen of dieren te bedreigen, is het verbieden van vuurwerk niet meer dan een maatregel die niet de bron, maar een uitvloeisel daarvan aanpakt.
Ja, daarom heet het ook Partij voor de Dieren. Ik moet zeggen dat ik er ook niet zoveel mee heb.quote:[..]
Dat is de back-end zaak van het wetsvoorstel, front-end en dus aan de zijde van de kiezer, oftewel het standpunt dat de Partij voor de Dieren inneemt bij dit wetsvoorstel, staat stress en dieren toch wel wat prominenter op de eerste plek. We kunnen gaan kissebissen of de kamervragen de aard en het karakter van partijstandpunten beter weergeven of de communicatie naar het electoraat, de leden en de kiezers toe, maar dat lijkt me niet relevant. Stress en dieren worden expliciet en nadrukkelijk genoemd in de communicatie naar buiten toe, zie:
Dat is wel heel makkelijk. Mensen spreken over iets wanneer het speelt. In de zomer zegt ook niemand dat Sinterklaas een racistisch feest is, maar ook in de zomer zijn er mensen die het een racistisch feest vinden. Vuurwerk overlast is een probleem dat slechts een week speelt (voor de rest van het jaar is er al een verbod). In die week zullen mensen erover praten, maar in de zomer is hun mening niet per definitie anders.quote:[..]
O?
Welzeker; is last van iets automatisch een reden om iets te verbieden? Nee, last is een vrij subjectief begrip en men kan van vanalles last hebben, maar in een moderne samenleving hoort een stuk acceptatie en een rationele blik op wat er nu overmatig veel last veroorzaakt en wat niet.
Volkomen logisch dat deze discussie enkel en alleen woedt in de decembermaand, doordat het aantal tegenstanders nu nou eenmaal een stuk hoger is dan in de maand juli. Het is een piekbelasting aan vuurwerkoverlast, net zoals bij een kampioenschapsfeest de onvrede over voetbalsupporters groot is en in de zomermaanden men het barbecueën in het Vondelpark op een gegeven moment beu kan zijn.
Hinder voor mensen, dieren of milieu billijkt wel een verbod. Ik ben zelf geen voorstander van zo'n verbod (zie eerder posts), maar er zijn wel degelijk goede argumenten voor een verbod. De jaarlijkse vuurwerkschade is groot.quote:Het is mijn mening, maar dat blijft het toch op een politiek forum, dat er zeer duidelijke redenen moeten zijn waarom de Staat zaken dient te verbieden die door een groot deel van de bevolking als plezierig worden ervaren. Ik moet eerlijk bekennen dat de tijd dat ik joelend van de pret met rotjes en kanonslagen in de weer ging al weer flink wat jaren achter mij ligt en ik niet meer goed begrijp wat ik er destijds leuk aan vond, maar dat er door zekere mensen, dieren of het milieu hinder aan wordt ondervonden, billijkt geen verbod. Er wordt onvoldoende inbreuk gemaakt op de vrijheid van anderen om deze inbreuk te maken op de vrijheid van de rest van Nederland.
Wat men volgens mij uiteindelijk hoopt te bereiken is dat het vuurwerk uit onze cultuur verdwijnt. In dat geval zal de overlast kleiner zijn geworden. Ik denk ook dat de vraag naar vuurwerk zal afnemen als men er voor naar België moet. De vraag is alleen of je daar niet vooral de keurige mensen mee pakt, maar elk stuk vuurwerk dat minder wordt afgestoken (verantwoord of onverantwoord) is er één.quote:Uiteraard is het geen zero-sum game en dient er met een optelsom van maatregelen gewerkt te worden, maar er zou wel, zeker als het een voorstel van een politieke partij betreft, gekeken moeten worden naar de handhavingskosten en de alternative costs van een dergelijk wetsvoorstel.
Het is lovenswaardig als een partij de binnenlandse veiligheid dient te waarborgen, of dit nu is door het efficient coordineren van voetbalwedstrijden, van huisdieren, van aanrijdingen met wild of door het toezien op het consumeren van vuurwerk, maar tegen welke prijs? Hoeveel overlast en collectieve lasten veroorzaakt het vuurwerk met de huidige restricties en regels, hoeveel minder na een eventueel verbod van vuurwerk en in hoeverre schieten de prijzen voor de handhaving van een verbod omhoog? Duizenden agenten extra die op oudjaarsdag kinderen op de bon slingeren voor een rotje?
Dat weddenschap zou ik best willen aannemen. We hebben, gelukkig, al een vuurwerk verbod en niemand die zich het in zijn hoofd haalt om op 25 januari vuurwerk af te steken. De crux zit hem vooral in het doorbreken van de traditie op 31 januari. Op die dag is de politie inzet sowieso al hoog.quote:Ik durf wel de weddenschap aan dat een eventueel verbod op vuurwerk significant meer kost dan een ingeperkte situatie zoals deze er nu is, zonder dat het aantal slachtoffers evenredig afneemt met de gestegen collectieve lasten.
Om vooraf aangegeven redenen deel ik deze conclusie niet.quote:Het is geen lineaire grafiek; je moet altijd een overdaad aan geld pompen in een verbods-situatie, dan met een gedoog of gelegaliseerd scenario het geval is. Kijk naar alcohol, kijk naar soft-drugs, kijk naar prostitutie en kijk naar andere vormen van vermaak waar bepaalde maatschappelijke actoren tegen zijn. Het is altijd duurder om dit volledig te verbannen, daar moeten veel meer agenten op worden ingezet en er zullen slachtoffers en pyromaantjes-in-spe blijven bestaan, zonder dat een verbod dat zal verhelpen.
Een verbod op vuurwerk omdat er meer illegaal spul binnenkomt is van dezelfde retoriek als een inperking van het Nederlands softdrugsbeleid doordat er meer MDMA in canabis wordt gevonden. Een verbod op vuurwerk door toegenomen overlast en schade is te vergelijken met de retoriek die de regering van de Verenigde Staten hanteerden ten tijde van de drooglegging in de States.
Ook een goed idee maar er moet in ieder geval een vergunningsstelsel komen. Laat de mensen maar een cursus volgen en examen doen voordat ze vuurwerk mogen kopen.quote:Gewoon het consumentenaanbod veranderen werkt veel beter, leg nadruk op kwaliteit en niet op 2000 rotjes voor een euro; dat geeft overlast.
Nee, dat zijn meestal omstanders.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 10:37 schreef zetalore het volgende:
Maar die zogenaamde slachtoffers van vuurwerk, dat zijn meestal mensen die zelf gemaakte bommen creeeren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |