abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106119551
quote:
Novum) - Ook dit jaar grijpt de Partij voor de Dieren de jaarwisseling aan om te pleiten voor een vuurwerkverbod. De partij wijst erop dat ieder jaar honderden mensen gewond raken door vuurwerk. Ook zou het geknal miljoenen dieren veel angst en stress bezorgen.

Daarbij levert het vuurwerk veel afval en vervuiling op. De partij vraagt het kabinet dan ook om een verbod op vuurwerk te overwegen.

De kans dat het tot een verbod komt is minimaal. In antwoord op soortgelijke vragen van vorig jaar wees toenmalig minister van Milieubeheer Tineke Huizinga (ChristenUnie) erop dat er weinig draagvlak is voor een verbod. Slechts tien tot vijftien procent van de bevolking zou voor een verbod zijn. Ook in de Tweede Kamer is een meerderheid tegen een verbod.

Verder is het afsteken van vuurwerk zo sterk met de jaarwisseling verbonden dat veel mensen het volgens Huizinga toch blijven doen als het wordt verboden. Ze kopen het vuurwerk dan bijvoorbeeld in het buitenland of illegaal in Nederland. Verder zijn de verwondingen door vuurwerk 'beperkt' in verhouding tot het totaal aan ziektekosten. Ook zou vuurwerk maar een heel klein deel bijdragen aan de totale luchtverontreiniging.
Bron

Tsja, wat vinden we hiervan?
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  woensdag 28 december 2011 @ 11:21:41 #2
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106119617
Het mag weer niet leuk zijn, of er komt gezeur van querulanten. Steeds vaker zijn dat de dierenpoesjes van de PvdD
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_106119783
Als ik eerst Marianne Thieme mag doen, dan zal ik het overwegen. Ik bedoel voor wat, hoort wat, tenslotte.
Flaming and gaming..
pi_106119848
Ik weet wel een regel van de pvdd; ze moeten op alle feestdagen binnen blijven en hun geliefde poes borstelen[, dat kan op 2 manieren.]
Signed, Sealed, Delivered.
  woensdag 28 december 2011 @ 11:30:50 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_106119894
Pleur op met je verboden
pi_106119989
Laten we het nu over sex met dieren hebben a.k.a pvdd leden
Signed, Sealed, Delivered.
pi_106120076
Tsja, bij ons raken de dieren ook gestrest met vuurwerk. Maar lekker binnen houden dan gaat het wel goed.

Ik erger mij dan ook nooit aan oud&nieuw+vuurwerk, het is meer de hele maand December waarin geknald wordt.
  woensdag 28 december 2011 @ 11:48:07 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_106120464
Mensen hebben het hele jaar angst en stress. Wat erg dat die dieren eens stress hebben zeg.. oh jeee.

Dit gaat echt nergens over.
pi_106120673
quote:
Update: Dierenbeul laat vuurwerk ontploffen in achterste van kat

Een vrouw heeft op oudejaarsdag, even na 17.00 uur, bij de Praxis in Roer, Klazienaveen een zwarte poes aangetroffen die het uitgilde van de pijn.
Een Arnhemmer heeft dinsdag 5000 euro uitgeloofd voor de tip die leidt tot aanhouding van een dierenbeul in Klazienaveen.
Hart van Nederland heeft in haar uitzending van 04/01/2010 aandacht besteed aan deze gruwelijke vorm van dierenmishandeling.
Voor de reportage van Hart van Nederland klik je op onderstaande link:
http://www.hartvannederla(...)-gruwelijk-vermoord/
Het dier bleek een vuurwerkprojectiel in haar achterste te hebben, die tot ontploffing was gebracht door een dierenbeul(-en).
De poes heeft het drama niet overleeft. Het diertje stonk naar verbrand vlees en vuurwerk.
Mocht er iemand zijn die een, vermoedelijke nog jonge, zwarte kat vermist in de omgeving van Roer, Klazienaveen meld je dan even bij de dierenambulance of dierenbescherming. Wellicht kunnen hun je verder helpen.
  woensdag 28 december 2011 @ 12:00:07 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_106120774
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 11:55 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]

Nja die gast mag van mij een paar jaar brommen
pi_106121037
Om alleen voor de consument af te schaffen zie ik best zitten.

Per wijk/dorp/stad kan er op een centrale plek een vuurwerkshow opgezet worden die dan rond 0:10 begint ofzo.
Geen gezeik met rotzooi, afgeblazen handjes of hufterige types die rotjes naar ouderen gooien, maar iedereen samen naar mooi proffesioneel vuurwerk kijken.

De diertjes zijn dan overdag van alle knallers af en 's nachts moeten ze maar even doorheen bijten.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 28 december 2011 @ 12:16:30 #12
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_106121217
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:

Per wijk/dorp/stad kan er op een centrale plek een vuurwerkshow opgezet worden die dan rond 0:10 begint ofzo.
Geen gezeik met rotzooi, afgeblazen handjes of hufterige types die rotjes naar ouderen gooien, maar iedereen samen naar mooi proffesioneel vuurwerk kijken.

De diertjes zijn dan overdag van alle knallers af en 's nachts moeten ze maar even doorheen bijten.
En dit werkt illegaal vuurwerk tegen hoe precies?
  † In Memoriam † woensdag 28 december 2011 @ 12:28:33 #13
137949 Disana
pi_106121534
Van mij mag er een totaal verbod komen behalve op wat ongevaarlijk stil siervuurwerk. Teveel mensen en dieren hebben last van deze hobby, en we zijn onderhand toch zeker beschaafd genoeg om zonder een primitief herriefestijn te kunnen.
  woensdag 28 december 2011 @ 12:30:15 #14
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_106121580
quote:

Zo'n idee is misselijkmakend.
  † In Memoriam † woensdag 28 december 2011 @ 12:53:35 #15
137949 Disana
  woensdag 28 december 2011 @ 12:57:27 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106122386
Eindelijk een goed idee van de PvdD
Alleen gaat een verbod niet zoveel opleveren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 28 december 2011 @ 13:05:59 #17
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_106122641
quote:

Jij bent vroeg oud zeg.
pi_106123146
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 12:16 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Illegaal mag al niet en heeft niets met bovenstaand nieuwsbericht te maken.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 12:30 schreef betyar het volgende:

[..]

Je he, maar er zijn er stiekum veel die rotjes naar ouderen gooien.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:05 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Jij bent vroeg oud zeg.
Omdat ik niet meer 's ochtends sta te popelen om mijn rotjes in een put te gooien? :')
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_106123354
Ik ben ook voor een verbod op consumenten-vuurwerk. Ik vind het de week voor en de dagen na oud en nieuw gewoon eng op straat. Nooit gehouden van die knallen, maar er zijn nogal wat bontkraagjes, petjes en brommer-jongens op straat die het leuk vinden om mensen bang te maken. Echt, ik haat het. Het zijn gewoon gedoogde wapens die maar al te graag gebruikt worden.
pi_106123670
Op NDR nu een reportage over de vuurwerkwedstrijden in Hannover.

Dat is toch echt veel mooier dan dat spul wat wij in Nederland kunnen kopen.

On topic, ik gaf vroeger veel geld uit aan vuurwerk, maar ik zie nu toch wel in dat het een behoorlijke schade voor het milieu oplevert. Omdat het echter maar één keer per jaar is vind ik dat een verbod niet wenselijk is. Het is min of meer traditie, en levert veel mensen een hoop plezier op.

Wel zou ik graag zien dat het tijdbestel waarbinnen vuurwerk afgestoken mag worden, begrenst wordt.
pi_106123761
Ik ben juist voor het toestaan van veel meer vuurwerk en dan moet het ook nog het hele jaar te koop zijn. Je wordt nu als een soort grote misdadiger gezien als je vuurwerk uit Duitsland, Belgie of Spanje in bezit hebt/afsteekt. Onterecht want ook die landen kennen gewoon een controle-apparaat wat vuurwerk controleert op veiligheid, en ook die landen kennen de scheiding tussen consumentenvuurwerk en professioneel vuurwerk. Daarmee maak je gelijk ook een eind aan de illegale handel, wat bijvoorbeeld gepaard gaat met de opslag van tonnen vuurwerk in een rijtjeshuis. Een situatie die ontstaat doordat dealers met een veilige bunker dergelijk vuurwerk niet mogen verkopen.
pi_106123980
quote:
Er zijn veel te weinig pyrotechnici in Nederland om dat te organiseren. Bovendien betwijfel ik of dat nou echt gepaard gaat met significant minder uitstoot van zware metalen.
pi_106124036
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:27 schreef Stofje het volgende:
Ik ben ook voor een verbod op consumenten-vuurwerk. Ik vind het de week voor en de dagen na oud en nieuw gewoon eng op straat. Nooit gehouden van die knallen, maar er zijn nogal wat bontkraagjes, petjes en brommer-jongens op straat die het leuk vinden om mensen bang te maken. Echt, ik haat het. Het zijn gewoon gedoogde wapens die maar al te graag gebruikt worden.
Pak dat soort figuren dan aan, en niet de mensen die het leuk vinden om om 0:00 uur een mooi vuurwerk af te steken. Voer voor mijn part een leeftijdsgrens van 21 jaar in, om maar eens wat te noemen.
pi_106124048
Die dieren kunnen heus wel tegen twee dagen stress in het jaar.
pi_106124065
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:45 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Er zijn veel te weinig pyrotechnici in Nederland om dat te organiseren. Bovendien betwijfel ik of dat nou echt gepaard gaat met significant minder uitstoot van zware metalen.
Als ze echt een vuurwerkshow er van maken is er waarschijnlijk veel meer uitstoot van zware metalen denk ik. Veel consumenten vuurwerk is knalvuurwerk, daar is het dus sowieso al minder bij.
pi_106124119
quote:

Net alsof rotjes en legaal vuurwerk schade aanrichten. Astronauten kan je gewoon vasthouden zonder problemen.

Nitraten, Lawinepijlen, vuurwerkbommen, die zorgen voor de ellende. En dat gaat een verbod echt niet stoppen vooral niet met open grenzen
pi_106124165
quote:

[..]

Dat soort mensen he, ik kan hun niet meer normaal aankijken. Godverdomme, die mogen echt hetzelfde meemaken. Ten eerste heeft dat dier op een gruwelijike manier geleden, ten tweede is iemand zijn huisdier kwijt. Ja. Vuurwerkverbod kom er maar in!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_106124218
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:48 schreef Picchia het volgende:
Die dieren kunnen heus wel tegen twee dagen stress in het jaar.
Inderdaad en al die huisdieren lijden de rest van het jaar ook meer dan voldoende dus dat kan nauwelijks een argument zijn.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_106125591
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Inderdaad en al die huisdieren lijden de rest van het jaar ook meer dan voldoende dus dat kan nauwelijks een argument zijn.
Ga je nu weer lopen trollen met je stokpaardje? :r
pi_106125661
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 14:31 schreef Ludd het volgende:

[..]

Stokpaardjes zijn leuke huisdieren, ook niet bang van een knalletje.

pi_106126288
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 14:31 schreef Ludd het volgende:

[..]

Tja, het wordt een beetje saai :O

Gewoon niet happen...
pi_106126408
Ik haat vuurwerk dus eens
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
pi_106126489
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Eindelijk een goed idee van de PvdD
Alleen gaat een verbod niet zoveel opleveren.
Oftewel het is gewoon een slecht idee.
  woensdag 28 december 2011 @ 14:56:52 #34
104871 remlof
Europees federalist
pi_106126538
Ik ben helemaal voor een verbod op verkoop aan particulieren van vuurwerk. Laat elke gemeente elk jaar om 00:00 op 1 januari mooi vuurwerk afsteken, net zoals ze nu al veel 's avonds op Koninginnedag doen.
pi_106126611
quote:
2s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ben juist voor het toestaan van veel meer vuurwerk en dan moet het ook nog het hele jaar te koop zijn. Je wordt nu als een soort grote misdadiger gezien als je vuurwerk uit Duitsland, Belgie of Spanje in bezit hebt/afsteekt. Onterecht want ook die landen kennen gewoon een controle-apparaat wat vuurwerk controleert op veiligheid, en ook die landen kennen de scheiding tussen consumentenvuurwerk en professioneel vuurwerk. Daarmee maak je gelijk ook een eind aan de illegale handel, wat bijvoorbeeld gepaard gaat met de opslag van tonnen vuurwerk in een rijtjeshuis. Een situatie die ontstaat doordat dealers met een veilige bunker dergelijk vuurwerk niet mogen verkopen.
Helemaal mee eens. De veiligheid gaat in dit geval omhoog, plus een mooie bijkomstigheid is dat het de ondernemers en de belastingdienst ook nog wat extra's oplevert.
pi_106126662
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2011 14:56 schreef remlof het volgende:
Ik ben helemaal voor een verbod op verkoop aan particulieren van vuurwerk. Laat elke gemeente elk jaar om 00:00 op 1 januari mooi vuurwerk afsteken, net zoals ze nu al veel 's avonds op Koninginnedag doen.
Heb je nog steeds bange dieren/mensen, kost ook klauwen met (belasting)geld en voorkomt helemaal niet dat mensen illegaal doorgaan. Absoluut tegen dit soort ideeën dus.
pi_106126722
quote:
Daar zijn veel te weinig pyrotechnici voor en bovendien zijn sommige gemeentes erg groot. Kijk naar de gemeente Súdwest-Fryslân, die strekt zich uit van Stavoren tot Harlingen en tot Grou, één vuurwerkshow per gemeente is veel te weinig. Bovendien is zelf vuurwerk afsteken leuk om te doen, gezellig met vrienden en/of familie.
  woensdag 28 december 2011 @ 15:03:26 #38
104871 remlof
Europees federalist
pi_106126775
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
Bovendien is zelf vuurwerk afsteken leuk om te doen, gezellig met vrienden en/of familie.
Ow?
pi_106126826
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:01 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Daar zijn veel te weinig pyrotechnici voor en bovendien zijn sommige gemeentes erg groot. Kijk naar de gemeente Súdwest-Fryslân, die strekt zich uit van Stavoren tot Harlingen en tot Grou, één vuurwerkshow per gemeente is veel te weinig. Bovendien is zelf vuurwerk afsteken leuk om te doen, gezellig met vrienden en/of familie.
Klopt, zeker ook omdat je dan op straat iedereen spreekt en gelijk de beste wensen kan doen toekomen.
pi_106126834
quote:
11s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:03 schreef remlof het volgende:

[..]

Ow?
Hoeveel mensen gaan er rond 12 uur niet even naar buiten om vuurwerk te kijken en in die tijd even gezellig met de buren te kletsen en iedereen een gelukkig nieuw jaar te wensen? Als je per gemeente één plaats hebt waar vuurwerk wordt afgestoken zal dat iig een stuk minder worden.
pi_106126869
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:05 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Hoeveel mensen gaan er rond 12 uur niet even naar buiten om vuurwerk te kijken en in die tijd even gezellig met de buren te kletsen en iedereen een gelukkig nieuw jaar te wensen? Als je per een gemeente een lokale plaats hebt waar vuurwerk wordt afgestoken zal dat iig een stuk minder worden.
Los van het gedoe wat zo'n grote concentratie van mensen geeft.
pi_106126924
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Los van het gedoe wat zo'n grote concentratie van mensen geeft.
Ook dat nog eens, daar komt qua organisatie inderdaad wel wat meer bij kijken dan wat vuurwerk afsteken rond 12 uur.
pi_106126964
quote:
Ik ben tegen een show door de gemeente. Als idioten het leuk vinden om vuurwerk te zien betalen ze er maar zelf voor.
pi_106126973
quote:

[quote]Update: Dierenbeul laat vuurwerk ontploffen in achterste van kat

Een vrouw heeft op oudejaarsdag, even na 17.00 uur, bij de Praxis in Roer, Klazienaveen een zwarte poes aangetroffen die het uitgilde van de pijn.
Een Arnhemmer heeft dinsdag 5000 euro uitgeloofd voor de tip die leidt tot aanhouding van een dierenbeul in Klazienaveen.
Hart van Nederland heeft in haar uitzending van 04/01/2010 aandacht besteed aan deze gruwelijke vorm van dierenmishandeling.
Het dier bleek een vuurwerkprojectiel in haar achterste te hebben, die tot ontploffing was gebracht door een dierenbeul(-en).
De poes heeft het drama niet overleeft. Het diertje stonk naar verbrand vlees en vuurwerk.
Mocht er iemand zijn die een, vermoedelijke nog jonge, zwarte kat vermist in de omgeving van Roer, Klazienaveen meld je dan even bij de dierenambulance of dierenbescherming. Wellicht kunnen hun je verder helpen.
Gewoon een koekje van eigen deeg geven ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door du_ke op 28-12-2011 15:13:27 ]
pi_106126991
quote:
11s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:03 schreef remlof het volgende:
Ow?
Ik heb eens een jaar geen vuurwerk gekocht vanwege onvoldoende financiële middelen, en toevallig waren veel andere mensen in de straat ook op vakantie, dat was me toch saai. Het is gewoon gezellig. Vuurkorfje er bij, bubbeltjeswijn, vuurwerk, en iedereen in de buurt op straat.
  woensdag 28 december 2011 @ 15:09:56 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106126999
Gatver
Zet daar spoilers omheen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_106127063
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Gatver
Zet daar spoilers omheen
Homo :')
pi_106127082
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ook dat nog eens, daar komt qua organisatie inderdaad wel wat meer bij kijken dan wat vuurwerk afsteken rond 12 uur.
De enige organisatie die daarbij komt kijken is wat extra agenten op de been en een extra rondje straatvegen de dagen erna :P
pi_106127128
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 14:52 schreef De_Nuance het volgende:
Ik haat vuurwerk dus eens
Ik haat Jan Smit, is dat ook een goede reden voor een verbod op zijn muziek?
pi_106127133
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:13 schreef du_ke het volgende:
De enige organisatie die daarbij komt kijken is wat extra agenten op de been en een extra rondje straatvegen de dagen erna :P
Nog beter, zelf je eigen rommel opruimen de ochtend er na. :)
pi_106127171
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:14 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, ik en vele anderen doen dat gewoon. Maar goed niet iedereen is zo netjes.
  woensdag 28 december 2011 @ 15:16:31 #52
104871 remlof
Europees federalist
pi_106127199
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:14 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Vind ik wel.
pi_106127203
Wat een flauwekul die spoiler :')
Wat laat je je weer kennen Duke, best sneu eigenlijk .....
  woensdag 28 december 2011 @ 15:17:29 #54
104871 remlof
Europees federalist
pi_106127224
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik heb eens een jaar geen vuurwerk gekocht vanwege onvoldoende financiële middelen, en toevallig waren veel andere mensen in de straat ook op vakantie, dat was me toch saai. Het is gewoon gezellig. Vuurkorfje er bij, bubbeltjeswijn, vuurwerk, en iedereen in de buurt op straat.
Ow ik steek nooit vuurwerk af maar loop altijd wel naar buiten met een fles champagne :P
pi_106127242
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:16 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Wat een flauwekul die spoiler :')
Wat laat je je weer kennen Duke, best sneu eigenlijk .....
Er zijn ook mensen die FOKken op plekken waar het niet zo handig is dit soort ranzigheid vol in beeld te krijgen.
pi_106127307
-edit-

[ Bericht 49% gewijzigd door du_ke op 28-12-2011 15:20:21 (Verder zeuren doe je maar in FB) ]
pi_106127316
Overigens heb ik meer last van andermans huisdieren dan van vuurwerk. Huisdieren verbieden.

Opgelost. Slotje.
  woensdag 28 december 2011 @ 15:20:46 #58
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106127342
quote:

Update: Dierenbeul laat vuurwerk ontploffen in achterste van kat

Je hebt ook marfkezen die hun piemol in zo'n beest steken.

Ik verdenk die huilende dierenpoezen van de PvdD ervan, dat ze ook piemols willen verbieden. ALLEMAAL! :) :)
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_106127549
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:13 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is wat het nu is, als het centraal geregeld moet worden per gemeente dan komt er wel wat meer bij qua organisatie.
pi_106127562
-edit-

[ Bericht 99% gewijzigd door du_ke op 28-12-2011 15:30:23 (kappen) ]
pi_106127690
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:26 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat is wat het nu is, als het centraal geregeld moet worden per gemeente dan komt er wel wat meer bij qua organisatie.
Klopt hoor, is organisatorisch ook gewoon echt een drama.
pi_106128296
Ik vind het een goed idee. Het moet maar eens uit zijn met dat hersenloze geknal

De gemeente kan prima een mooi showtje organiseren. :)
pi_106128389
Ik heb verder niks met politiek dus stemde op de PvDD afgelopen jaar ergens omdat ik tegen dat hele mega-stallen plan was. Nu ik dit lees irriteer ik me er alleen maar aan. Ze slaan weer door.. }:| Er zullen altijd kutkinderen zijn die dieren/zichzelf willen opblazen, maar om dan meteen om een vuurwerkverbod te vragen..
Alsof ze constant negatieve publiciteit zoeken. Zonde, want ze hebben soms best goede punten omtrent dierenleed.

De rest van de partijleiders etc. vind ik ook echt van die aandachtsgeilende egotrippende mannetjes/ feministische vrouwtjes. :r
pi_106129217
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:49 schreef Brigitte. het volgende:
Ik heb verder niks met politiek dus stemde op de PvDD afgelopen jaar
Yup.
pi_106129585
quote:
9s.gif Op woensdag 28 december 2011 16:14 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Yup.
quote:
omdat ik tegen dat hele mega-stallen plan was.
:{w
pi_106129628
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 16:26 schreef Brigitte. het volgende:

[..]

[..]

:{w
Dan had je ook bij GroenLinks oid terecht gekund. Juist bij die knakkers van de PvdD wordt sneller het totaalplaatje uit het oog verloren doordat het een one-issue partij is.
pi_106129671
quote:
quote:
Novum) - Ook dit jaar grijpt de Partij voor de Dieren de jaarwisseling aan om te pleiten voor een vuurwerkverbod. De partij wijst erop dat ieder jaar honderden mensen gewond raken door vuurwerk. Ook zou het geknal miljoenen dieren veel angst en stress bezorgen.

Daarbij levert het vuurwerk veel afval en vervuiling op. De partij vraagt het kabinet dan ook om een verbod op vuurwerk te overwegen.

De kans dat het tot een verbod komt is minimaal. In antwoord op soortgelijke vragen van vorig jaar wees toenmalig minister van Milieubeheer Tineke Huizinga (ChristenUnie) erop dat er weinig draagvlak is voor een verbod. Slechts tien tot vijftien procent van de bevolking zou voor een verbod zijn. Ook in de Tweede Kamer is een meerderheid tegen een verbod.

Verder is het afsteken van vuurwerk zo sterk met de jaarwisseling verbonden dat veel mensen het volgens Huizinga toch blijven doen als het wordt verboden. Ze kopen het vuurwerk dan bijvoorbeeld in het buitenland of illegaal in Nederland. Verder zijn de verwondingen door vuurwerk 'beperkt' in verhouding tot het totaal aan ziektekosten. Ook zou vuurwerk maar een heel klein deel bijdragen aan de totale luchtverontreiniging.
/quote

Tsja, wat vinden we hiervan?
Terecht voorstel, voor een dierenpartij. Veel honden die normaal zijn opgevoed geraken in paniek. Ik ken iemand die al heeft geprobeerd om de hond rustig te krijgen met een speeltje maar dat beest blijft in paniek.
We moeten nu een afweging maken wat we belangrijker vinden: het welzijn van onze huisdieren gedurende die ene nacht per jaar of het pleziertje van mensen om veel geld te verspillen aan vuurwerk.
Ik ben in het algemeen niet zo'n voorstander van verbieden, wel voel ik er wat voor dat je enkel vuurwerk mag kopen indien je een vergunning hebt en dat je die vergunning enkel kan verdienen door een vuurwerkcursus te volgen. Dat scheelt een hoop ongelukken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_106129760
Slecht idee. 9 van de 10 honden worden bang gemaakt door de onkunde van mensen. Alleen van echt oude honden is het begrijpelijk dat zij de laatste paar jaartje gaan blaffen. De rest is perfect af te leren. Sterker nog, bang zijn voor vuurwerk is aangeleerd.

Voor mij persoonlijk is het sowieso dikke onzin. Vind het geweldig dat mensen vuurwerk kopen. Dan hoef ik het niet te kopen.
pi_106129773
Hoi. Mijn hobby is een hond en nu mag jij jouw hobby, spelen met vuurwerk niet meer doen.
pi_106130308
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2011 16:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan had je ook bij GroenLinks oid terecht gekund. Juist bij die knakkers van de PvdD wordt sneller het totaalplaatje uit het oog verloren doordat het een one-issue partij is.
GroenLinks is ook niet meer wat het geweest is. En bovendien ben ik niet links of rechts. Op sommige punten rechts, op andere punten links. Die zogenaamde "midden partijen" nee, weer van die meelopers die overal mee instemmen als het hun maar goed uitkomt.
Dus ik heb geen probleem met het hele one-issue gebeuren. Zo blijft dierenwelzijn toch nog in de media en daar gaat het voor mij allemaal ook om.

Maar met dit soort dingen, ja.. wat moet je er ook mee. Kan je autorijden/vliegen etc ook meteen wel afschaffen. (is 'gevaarlijk', slecht voor het milieu/geeft troep en er raken dieren door gewond of erger)
Wat mij betreft blijven ze bij bio-industrie etc. ):O
pi_106130386
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:14 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ja.
pi_106130570
Ben niet dol op vuurwerk, maar een verbod gaat mij wat ver.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 28 december 2011 @ 18:02:33 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_106132614
quote:
13s.gif Op woensdag 28 december 2011 16:32 schreef Guus Muisarm het volgende:
Hoi. Mijn hobby is een hond en nu mag jij jouw hobby, spelen met vuurwerk niet meer doen.
Precies

Wanneer het hun eigen hobby maar niet is mag het allemaal verboden worden van een aantal mensen hier.
pi_106132680
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Precies

Wanneer het hun eigen hobby maar niet is mag het allemaal verboden worden van een aantal mensen hier.
Ik weet niet met wel topic jij bezig bent maar de meerderheid hier is het er mee oneens :?
  woensdag 28 december 2011 @ 18:06:18 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_106132718
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:04 schreef Brigitte. het volgende:

[..]

Ik weet niet met wel topic jij bezig bent maar de meerderheid hier is het er mee oneens :?
Ik heb het dan ook tegen die minderheid.
pi_106133037
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik heb het dan ook tegen die minderheid.
Waarom is het ook een probleem als er mensen hier tegen vuurwerk zijn? Zelfs jij kan weten dat zo'n verbod er niet zal komen. Laat ze hun mening hebben en laat die van jou daar fijn buiten.
  woensdag 28 december 2011 @ 18:18:38 #77
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_106133103
Een forum is toch niet alleen om meningen te droppen en niet op andermans mening in te gaan?
pi_106133174
Oké kom dan met een redelijk argument. Dit is toch zinloos?
pi_106133553
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:21 schreef Brigitte. het volgende:

Redelijke argumenten staan er volgens mij al genoeg in dit topic. :) Dat sommige mensen het leuk vinden om vuurwerk af te steken is bijvoorbeeld al een heel redelijk argument om tegen een verbod te zijn.
pi_106133880
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:32 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Redelijke argumenten staan er volgens mij al genoeg in dit topic. :) Dat sommige mensen het leuk vinden om vuurwerk af te steken is bijvoorbeeld al een heel redelijk argument om tegen een verbod te zijn.
Ja, dat snap ik en ben ik het ook mee eens. Maar dan komt hij met:
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Precies

Wat totaal nergens op slaat en bovendien niet waar is. Onzin dus en niet nodig.
pi_106133938
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:41 schreef Brigitte. het volgende:
Wat totaal nergens op slaat en bovendien niet waar is. Onzin dus en niet nodig. [ afbeelding ]
Toch ben ik het daar wel een beetje mee eens. Samenleven vergt van elkaar dat je elkaar de ruimte geeft, en niet alles wil verbieden waar je zelf niet aan doet of tegen bent.
pi_106134094
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:16 schreef Brigitte. het volgende:

[..]

Waarom is het ook een probleem als er mensen hier tegen vuurwerk zijn? Zelfs jij kan weten dat zo'n verbod er niet zal komen. Laat ze hun mening hebben en laat die van jou daar fijn buiten. [ afbeelding ]
Het is bekrompen, waarom niet wat meer leef en laat leven. Laat die mensen die 2 dagen fun hebben met hun vuurwerk.

Als we elke hobby gaan verbieden die wat overlast met zich meebrengt gaan we een saaie samenleving tegemoet.
  woensdag 28 december 2011 @ 18:51:13 #83
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_106134216
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:20 schreef Spooky4u het volgende:

Je he, maar er zijn er stiekum veel die rotjes naar ouderen gooien.
Veel? Heb je vast een bron voor. Verder ben ik voorstander om de leeftijd voor het bezit van vuurwerk op te schroeven naar 21 jaar.
pi_106134240
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:43 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Toch ben ik het daar wel een beetje mee eens. Samenleven vergt van elkaar dat je elkaar de ruimte geeft, en niet alles wil verbieden waar je zelf niet aan doet of tegen bent.
Dus wie bepaald dan wat wel/niet verboden is? Dan moet gewoon alles toegestaan zijn, want ik ben wel voor dingen die nu bijv. verboden zijn. En ik zeg ook niet dat ik een verbod wil, in tegenstelling. Maar zij geven wel hun mening hierover met argumenten.. en daar gaat het nu even om. :)
  woensdag 28 december 2011 @ 19:05:30 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_106134764
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:21 schreef Brigitte. het volgende:

Oke ik zie niet in waarom het nodig is om weer iets af te pakken van de burger omdat er wat idioten zijn die zich misdragen. Die idioten doen dat toch ook wel als het illegaal is. Dat wordt dus niet opgelost met dit soort maatregelen.

Mensen die zich met vuurwerk misdragen moeten gewoon zware straffen krijgen. Maar ga het mensen die gewoon normaal vuurwerk afsteken niet aub bestraffen.
  woensdag 28 december 2011 @ 19:08:11 #86
165633 eriksd
The grand facade...
pi_106134844
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Oke ik zie niet in waarom het nodig is om weer iets af te pakken van de burger omdat er wat idioten zijn die zich misdragen. Die idioten doen dat toch ook wel als het illegaal is. Dat wordt dus niet opgelost met dit soort maatregelen.

Mensen die zich met vuurwerk misdragen moeten gewoon zware straffen krijgen. Maar ga het mensen die gewoon normaal vuurwerk afsteken niet aub bestraffen.
Misschien dat ze het in Eindhoven kunnen financieren uit de netto-opbrengst van de locale Serious Request actie.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_106135156
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:41 schreef Brigitte. het volgende:

Wat totaal nergens op slaat en bovendien niet waar is. Onzin dus en niet nodig.
Natuurlijk slaat het wel ergens op. Het staat er gewoon hoor. Als mensen zelf er niets mee te maken hebben geven ze er geen zak om en mag het verboden worden van ze.

Als je zo fucking stom bent om huisdieren te nemen in een stad zeg ik dat je je eigen problemen maar moet oplossen en verplicht je dieren van 15 dec t/m 5 jan in een pension moet stoppen ver weg van een stad.

Ohja, en een verbod op katten buiten. Tenzij we er een belasting over gaan heffen zoals met honden.
pi_106135253
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:08 schreef eriksd het volgende:

bla bla bla *burp* bla bla bla
Geen sterretjes gekregen onder de kerstboom :') ?
pi_106135889
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Goed punt. Ik ben het er mee eens. Klaar ^O^
pi_106138116
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:45 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Een vuurwerkshow van een uur tussen 00:00 en 01:00 op 1 plein voor 10.000-100.000 inwoners of een vuurwerkparade die dagenlang duurt op elke straat, denk je dat het echt geen verschil maakt?
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 12:30 schreef betyar het volgende:

[..]

Waarom?

quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 12:16 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Omdat iedere rasmongool die dan vuurwerk afsteekt meteen strafbaar is? Het is veel makkelijker te uitvoeren, immers, met vuurwerk kan je moeilijk stiekem gaan doen. Je hebt er niets aan want het verraadt je meteen.

Ik vind het een geweldig idee. De schade (rook en ontzettend veel afval wat anders op de grond zou blijven liggen) is veel minder, het is veel mooier om op een pleintje heel veel goed vuurwerk te zien, en het kost ook veel minder. Daarnaast, waarom moet je per se rotjes kunnen gooien om ouderen en 100en euros verspillen aan potentieel levensgevaarlijk spul (please geen drogredenen "autos zijn ook levensgevaarlijk :') ")?

Bovendien, naast eventuele organisatorische problemen: het is toch net zo leuk om met bubbeltjeswijn samen met je buren en vrienden naar de lokale vuurwerkshow te kijken? Dat kan je ook samen gaan doen. Ik zie niet in waarom het minder gezellig gaat worden als je het niet zelf kan afsteken, vooral juist beter (meer mensen en veel betere en mooiere vuurwerk).
pi_106140207
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:23 schreef Gamesua het volgende:
Omdat iedere rasmongool die dan vuurwerk afsteekt meteen strafbaar is? Het is veel makkelijker te uitvoeren, immers, met vuurwerk kan je moeilijk stiekem gaan doen. Je hebt er niets aan want het verraadt je meteen.
Ik hoor nu ook overal knallen, terwijl het op dit moment ook gewoon strafbaar is, dus hoezo kunnen ze dat nu niet voorkomen en als vuurwerk ipv 364 dagen per jaar 365 dagen per jaar verboden is wel? Illegaal afsteken blijft er dan ook gewoon en de politie kan er weinig tegen beginnen, dat blijkt nu dus ook wel.

quote:
Ik vind het een geweldig idee. De schade (rook en ontzettend veel afval wat anders op de grond zou blijven liggen) is veel minder, het is veel mooier om op een pleintje heel veel goed vuurwerk te zien, en het kost ook veel minder.
Hoezo is de schade van een professionele vuurwerkshow veel minder? De schade zit met name in siervuurwerk en dat professionele vuurwerk is veel schadelijker dan het consumentenvuurwerk. Daarnaast lijkt 1 vuurwerkshow per gemeente me toch echt te weinig, vooral voor de wat minder stedelijke gemeentes. Willen we iedereen er een beetje bij betrekken, dan zullen we toch wel heel veel van dit soort shows moeten geven (met alle organisatorische ellende die daar bij komt), wat nou ook niet echt bevorderlijk is voor het milieu en de schadelijke stoffen.

En hoezo kost het minder? Ik geef nu nul euro uit aan vuurwerk, wie betaalt zo meteen die shows op honderden (waarschijnlijk nog meer) pleintjes in het land?

quote:
Daarnaast, waarom moet je per se rotjes kunnen gooien om ouderen en 100en euros verspillen aan potentieel levensgevaarlijk spul (please geen drogredenen "autos zijn ook levensgevaarlijk :') ")?
Het levensgevaarlijke zit vooral in illegaal vuurwerk en zelf knutselen, dat neem je niet weg op deze manier. Ook kan er bij grote groepen mensen op een plein heel veel misgaan en ook dit kan zorgen voor levensgevaarlijke situaties.
pi_106144534
quote:
Ik hoor nu ook overal knallen, terwijl het op dit moment ook gewoon strafbaar is, dus hoezo kunnen ze dat nu niet voorkomen en als vuurwerk ipv 364 dagen per jaar 365 dagen per jaar verboden is wel? Illegaal afsteken blijft er dan ook gewoon en de politie kan er weinig tegen beginnen, dat blijkt nu dus ook wel.
De politie kan genoeg doen maar zij is hier niet toe gemotiveerd omdat zij andere prioriteiten heeft. Verhoog de boete met een factor 10 en sensibiliseer door een nacht lang veel agenten er op in te zetten en de mensen zullen het wel laten. Het is maar hoe hinderlijk je het als samenleving vindt.
Het helpt niet dat onze politieagenten zo weinig werken 's nachts (met dank aan de vakbonden?), je merkt bijv. ook dat de politie niet optreedt tegen feestjes die tot midden in de nacht duren tenzij iemand belt en dan nog moet die iemand geluk hebben dat die paar politie-agenten die werken hierop afgestuurd worden.
Bottomline: minder overdag zich met pietluttigheden bezighouden, meer 's nachts werken, overtreders hebben nu eenmaal geen 9-5-mentaliteit.
#NoDAPL
pi_106144574
Omdat ze vertegenwoordiger van de PVDD is, vind ik het logisch en heeft zij het volste recht om hier voor te pleiten. Wel vind ik het vreemd dat ze niet de nadruk legt op de welzijn van de dieren (die ze immers de belangen van hoort te behartigen) hoe dan ook is het kansloos en zie ik dit niet als een serieus onderwerp dat in de kamer een kans heeft, net als zovele andere moties. Maar net als elke andere parlementarier behoort ze hiervoor te pleiten, mede omdat haar partij daar voor staat.
pi_106144725
Wat zouden jullie ervan vinden wanneer je alleen nog maar vuurwerk mag kopen en afsteken wanneer je een vergunning hebt en dat je die vergunning alleen maar kan verdienen door te slagen voor een examen?
Wat zouden jullie ervan vinden wanneer medische verzekeringen niet betalen als iemand gewond geraakt doordat hij zelf vuurwerk afsteekt en dat wanneer iemand anders gewond geraakt doordat je vuurwerk afsteekt dat de medische verzekering dan voorschiet maar de afsteker van vuurwerk laat betalen?
Het gaat om risico's die vrij gemakkelijk te vermijden zijn.
#NoDAPL
pi_106144974
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 22:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat zouden jullie ervan vinden wanneer je alleen nog maar vuurwerk mag kopen en afsteken wanneer je een vergunning hebt en dat je die vergunning alleen maar kan verdienen door te slagen voor een examen?
Wat zouden jullie ervan vinden wanneer medische verzekeringen niet betalen als iemand gewond geraakt doordat hij zelf vuurwerk afsteekt en dat wanneer iemand anders gewond geraakt doordat je vuurwerk afsteekt dat de medische verzekering dan voorschiet maar de afsteker van vuurwerk laat betalen?
Het gaat om risico's die vrij gemakkelijk te vermijden zijn.
Ik sta er wat twijfelachtig tegenover, het zou inderdaad kunnen helpen aan het slachtoffer problematiek. Maar om nu een examen af te leggen voor een gebeurtenis dat enkel alleen met oudjaarsdag gebruikt mag worden is iets te veel van het goede. Daarbij zou het afleggen van een examen en bijbehorende lessen geld gaan kosten. Dat allemaal voor een dag in het jaar.
  vrijdag 30 december 2011 @ 22:46:11 #96
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_106224334
Ik was altijd voorstander van zo'n verbod. Jaarlijks wordt er een enorme hoeveelheid vuurwerk op de grond gegooid en niet opgeruimd, er worden prullenbakken opgeblazen, huisdieren raken gestrest. Argumenten genoeg, maar voorstanders zijn toch wel een beetje wereldvreemd.

Behoorlijk wereldvreemd eigenlijk. ;)
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
  vrijdag 30 december 2011 @ 23:32:18 #97
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_106226969
Leeftijd naar 21 brengen.
pi_106227735
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 22:46 schreef Zeeland het volgende:
Ik was altijd voorstander van zo'n verbod. Jaarlijks wordt er een enorme hoeveelheid vuurwerk op de grond gegooid en niet opgeruimd, er worden prullenbakken opgeblazen, huisdieren raken gestrest. Argumenten genoeg, maar voorstanders zijn toch wel een beetje wereldvreemd.

Behoorlijk wereldvreemd eigenlijk. ;)
Heb eigenlijk geen recht van klagen aangezien ik zelf ook vuurwerk afsteek :@
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  vrijdag 30 december 2011 @ 23:59:26 #99
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_106228447
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 23:32 schreef betyar het volgende:
Leeftijd naar 21 brengen.
Combinatie met alcohol verbieden.
pi_106229830
Het mag van mij ook wel over zijn, ze houden zich toch nooit aan de regels van alleen op oudjaarsdag afsteken.
Gewoon weer grote vuren maken waar iedereen naartoe gaat en daar vuurwerk afsteken.
  zaterdag 31 december 2011 @ 00:44:24 #101
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_106230682
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:14 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Toen ik in de achterstandswijk woonde: buren gooien zo'n enorme ratelband voor de ander zn deur, steken het aan en gaan naar binnen om de volgende dag over de zooi te klagen _O-
  zaterdag 31 december 2011 @ 07:47:31 #102
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_106236240
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 12:28 schreef Disana het volgende:
Van mij mag er een totaal verbod komen behalve op wat ongevaarlijk stil siervuurwerk. Teveel mensen en dieren hebben last van deze hobby, en we zijn onderhand toch zeker beschaafd genoeg om zonder een primitief herriefestijn te kunnen.
Eens. Om over de enorme vervuiling, en schade door, en vooral de zinloosheid van vuurwerk maar niet te spreken.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_106237650
Ik moet zeggen dat de kiddos hier in de wijk wel toegewijd zijn. Het regent behoorlijk hier, ze lopen nu met regenpakken door de straat met een rugtas vol rotjes. :')

Ergens wel zuur als hun, waarschijnlijk, mooiste dag van het jaar af wil pakken.
pi_106241373
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 10:00 schreef Ludd het volgende:
Ik moet zeggen dat de kiddos hier in de wijk wel toegewijd zijn. Het regent behoorlijk hier, ze lopen nu met regenpakken door de straat met een rugtas vol rotjes. :')

Ergens wel zuur als hun, waarschijnlijk, mooiste dag van het jaar af wil pakken.
Hier hetzelfde, regende net toch behoorlijk maar de knallen gaan gewoon door. Ik ben niet zo'n oude chagerijn dat ik ze zo'n dag af wil pakken, iedereen zijn pleziertje.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 00:27 schreef JellieVrolijk het volgende:
Het mag van mij ook wel over zijn, ze houden zich toch nooit aan de regels van alleen op oudjaarsdag afsteken.
En wie zijn ze? Hoeveel personen zijn dat in verhouding tot de mensen die zich wel aan de regels houden? En als er een groep is die zich nu al niet aan de regels houdt, hoezo zouden ze dat wel doen als we de regels aanpassen?
pi_106245773
Kom op zeg, waar hebben we het nog over. een dag in het jaar en nu zie je al overal betuttelingen over het afsteken van vuurwerk. Ben zelf geen fan van vuurwerk, maar vind ik dat dit er gewoon bijhoort. Gewoon even je brievenbus afplakken en de dag uitzitten. En Nieuw Jaarsdag is zo weer begonnen.
pi_106248944
Vuurwerk verbieden is echt een heel slecht idee als je uit Belgie en Duitsland gewoon kan blijven halen. Het slaat werkelijk nergens op. Je haalt het alleen maar onder toezicht vandaan. Je ziet het nu al met de te strenge wetgeving die er nu is.

Vuurwerk is het hele jaar verboden, maar op de laatste 3 dagen van het jaar mag het opeens wel. Dan zie je opeens overal kleine groepjes op straat die die 3 dagen volledig aan het verknallen zijn. Dan heb ik het nog niet eens over de excessen die plaatsvinden in de laatste week. Verkoop het net als in Belgie het hele jaar. Dan heb je 2 maanden knallen en daarna is de lol eraf omdat het niet meer spannend is.

De te strenge wet zorgt nu alleen maar voor dat zenuwachtige gedrag in de laatste paar dagen van het jaar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_106250425
Doe wat ik voorstelde, voer in dat je enkel vuurwerk mag afsteken als je een vergunning hebt die je krijgt na een examen te hebben afgelegd.
Verder zou overwogen kunnen worden om met oud en nieuw gewone burgers te verbieden om vuurwerk af te steken en per buurt rond 12 uur 's nachts een professionele vuurwerkshow te organiseren. Aan vrijwilligers kan een donatie gevraagd worden en er kunnen kaartjes worden verkocht. Je krijgt met zo'n professionele vuurwerkschow more bang for your bucks zoals ze dat in de USA zeggen.

Persoonlijk vind ik dat in ieder geval het afsteken van vuurwerk enkel tussen 0 en 1 op 1 januari moet gebeuren, bij mij in de buurt zijn ze al meerdere avonden bezig en sinds vanochtend intensief. Het stinkt behoorlijk en het geeft milde luchtwegklachten bij mensen die luchtwegaandoeningen hebben.
#NoDAPL
pi_106250793
quote:
Gewoon even je brievenbus afplakken en de dag uitzitten.
Wat je verder ook van vuurwerk vindt, het is natuurlijk absurd dat je je brievenbus moet afplakken. Het naar binnen gooien van vuurwerk is een misdrijf, helaas is het verdomd lastig om de dade op te sporen en voor het gerecht te krijgen.

quote:
Vuurwerk is het hele jaar verboden, maar op de laatste 3 dagen van het jaar mag het opeens wel. Dan zie je opeens overal kleine groepjes op straat die die 3 dagen volledig aan het verknallen zijn. Dan heb ik het nog niet eens over de excessen die plaatsvinden in de laatste week. Verkoop het net als in Belgie het hele jaar. Dan heb je 2 maanden knallen en daarna is de lol eraf omdat het niet meer spannend is.

De te strenge wet zorgt nu alleen maar voor dat zenuwachtige gedrag in de laatste paar dagen van het jaar.
Volgens mag je alleen maar op 31 december van 10 uur 's ochtends tot 1 januari X uur (zou ik moeten opzoeken) vuurwerk afsteken.
Je bepaalt zelf ofdat je zenuwachtig bent of niet. ;)
#NoDAPL
  Admin zaterdag 31 december 2011 @ 15:57:57 #109
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_106250913
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:09 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Gewoon een koekje van eigen deeg geven ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom lees ik dit dan ook hè :{
Net zo als die knullen in Drachten :{ Bindt ze goddomme zelf lekker vast aan een honderdklapper? :{
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zaterdag 31 december 2011 @ 16:33:29 #110
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_106252656
Tegen.
Dierenknuffelaars hoeven zelf geen vuurwerk af te steken en weinig stress voor hun diertjes is geen recht..
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 31 december 2011 @ 16:35:57 #111
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_106252771
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 07:47 schreef Verbal het volgende:

[..]

Eens. Om over de enorme vervuiling, en schade door, en vooral de zinloosheid van vuurwerk maar niet te spreken.

V.
De zinloosheid van een consumentengoed mag nooit ente nimmer ter sprake zijn in een politieke kwestie.
Voor velen zijn andere zaken weer zinloos, maar dat maakt het nog niet te billijken dat dit dan een totaalverbod hoort te krijgen omdat er een deel van Nederland het praktisch nut niet van inziet.
pi_106253086
quote:
Toen ik in de achterstandswijk woonde: buren gooien zo'n enorme ratelband voor de ander zn deur, steken het aan en gaan naar binnen om de volgende dag over de zooi te klagen _O
Over mijn lijk dat ik ooit in zo'n wijk ga wonen. Brrrr
#NoDAPL
  zaterdag 31 december 2011 @ 17:09:03 #113
136 V.
pi_106254341
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2011 16:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De zinloosheid van een consumentengoed mag nooit ente nimmer ter sprake zijn in een politieke kwestie.
Voor velen zijn andere zaken weer zinloos, maar dat maakt het nog niet te billijken dat dit dan een totaalverbod hoort te krijgen omdat er een deel van Nederland het praktisch nut niet van inziet.
Zinloosheid is dan ook niet de enige reden die ik aandraag. Maar jij bent sowieso van het selectief lezen, getuige je post hiervoor. Want ook in de OP wordt stress van dieren als één van de argumenten gehanteerd.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_106255034
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:09 schreef Verbal het volgende:

[..]

Zinloosheid is dan ook niet de enige reden die ik aandraag. Maar jij bent sowieso van het selectief lezen, getuige je post hiervoor. Want ook in de OP wordt stress van dieren als één van de argumenten gehanteerd.

V.
Selectief informatie vergaren is misschien meer jou ding om erna op basis van die verkeerde informatie andere mensen belachelijk te gaan maken en op de persoon te spelen.
Als je een discussie aangaat moet je niet weglopen van de discussie, maar ook kritiek aanhoren.
  zaterdag 31 december 2011 @ 17:32:06 #115
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_106255373
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:09 schreef Verbal het volgende:

[..]

V.
Afijn, laten we dan de parallel met huisdieren leggen, ook zij genereren enorm veel schade, zijn volgens sommigen zinloos en vervuilen ook bijzonder veel. Het stressen van dieren is niet eens een van de argumenten, bij de Partij voor de Dieren is dit het hoofdargument.

Dat er een groep kinderen is die schade veroorzaakt met vuurwerk, dat er mensen zijn die niet met dergelijke gevaarlijke spullen om kan gaan en dat er vervuiling is, is onvoldoende reden om iets dergelijks te verbieden. Er zijn tal van zaken die voor meer schade, meer vervuiling en meer overlast zorgen dan het vuurwerk.
pi_106257480
Ik word nooit zo gelukkig van dergelijke verboden. Net als Bolkesteijn zou ik eerder voor een versoepeling i.p.v. verharding ten opzichte van de huidige regeling stemmen. Dat bepaalde figuren niet met bepaalde goederen om kunnen gaan vind ik een weinig overtuigend argument.

Daarbij vind ik het altijd wat gevaarlijk om zomaar tradities van een bepaalde groep mensen af te pakken. Als je een boze menigte op je dak wilt is dat the way to go.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-12-2011 18:26:54 ]
pi_106258506
Wat vinden jullie van het argument dat het vuurwerk nogal de lucht vervuilt. In verhouding tot de jaarlijkse hoeveelheid fijnstof is de schade beperkt maar het gaat wel om hoge piekconcentraties met metalen en zwavel. Het is in ieder geval voldoende dat mensen die een luchtwegaandoening hebben klachten krijgen tijdens oud en nieuw (jeuk in de ogen, extra slijm, vernauwde luchtwegen).
#NoDAPL
pi_106258564
Het beperken van vuurwerk door enkel professionals het vuurwerk in de buurten te laten afsteken vind ik best een aantrekkelijk alternatief: veel mooier vuurwerk dan al dat gepruts van amateurs en voor veel minder geld.
#NoDAPL
  zaterdag 31 december 2011 @ 19:25:19 #119
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_106259742
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:26 schreef Friek_ het volgende:
Ik word nooit zo gelukkig van dergelijke verboden. Net als Bolkesteijn zou ik eerder voor een versoepeling i.p.v. verharding ten opzichte van de huidige regeling stemmen. Dat bepaalde figuren niet met bepaalde goederen om kunnen gaan vind ik een weinig overtuigend argument.

Daarbij vind ik het altijd wat gevaarlijk om zomaar tradities van een bepaalde groep mensen af te pakken. Als je een boze menigte op je dak wilt is dat the way to go.
Laten we heksenjachten ook weer invoeren ja! Beetje het "is koltoer"-agrument :')
  zaterdag 31 december 2011 @ 19:27:12 #120
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_106259794
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het beperken van vuurwerk door enkel professionals het vuurwerk in de buurten te laten afsteken vind ik best een aantrekkelijk alternatief: veel mooier vuurwerk dan al dat gepruts van amateurs en voor veel minder geld.
Maar dat zou niet werken icm een verbod, met vind het namelijk leuk om zelf iets te doen wat een knal geeft, oergedrag enzo, macht over het onnatuurlijke..
Gewoon het consumentenaanbod veranderen werkt veel beter, leg nadruk op kwaliteit en niet op 2000 rotjes voor een euro; dat geeft overlast.
pi_106260459
Meh ik heb een hond die bang is voor vuurwerk maar die krijgt dus gewoon wat rustgevende pillen, we gaan 's ochtends heel vroeg een eind met hem lopen en dan rond een uur of 7 als het weer even rustig op straat is nog even een klein blokje om en verder mag hij lekker bij vrouwtje op de bank de hele dag.

Ja het is sneu voor hem dat hij zo'n nare dag heeft en het is voor ons ook niet altijd leuk om altijd oud en nieuw thuis te moeten vieren omdat het daar het rustigst is. Maar om daarom nou duizenden anderen hun pleziertje te ontnemen? Volgens mij heb je dan niet helemaal begrepen hoe een samenleving werkt.

Om twaalf uur hebben wij de gordijnen dicht en zetten we de tv wat harder zodat de geluiden van buiten minder goed te horen zijn en de flitsen niet te zien zijn en dan gaan we om de beurt even bij de buren langs om ze een gelukkig nieuw jaar te wensen en het vuurwerk van de buurkinders te bewonderen. En ja, dan zit een van de honden te bibberen maar dat overleeft hij heus wel. Net zoals hij een nachtelijke onweersbui in de zomer ook prima overleeft.
There is no love sincerer than the love of food.
  zaterdag 31 december 2011 @ 20:09:37 #122
136 V.
pi_106261283
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:24 schreef Clan het volgende:

[..]

Selectief informatie vergaren is misschien meer jou ding om erna op basis van die verkeerde informatie andere mensen belachelijk te gaan maken en op de persoon te spelen.
Als je een discussie aangaat moet je niet weglopen van de discussie, maar ook kritiek aanhoren.
Bemoei je er niet mee als volwassen mensen praten.

V.

[ Bericht 0% gewijzigd door V. op 31-12-2011 20:16:19 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 31 december 2011 @ 20:15:52 #123
136 V.
pi_106261491
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:32 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Afijn, laten we dan de parallel met huisdieren leggen, ook zij genereren enorm veel schade, zijn volgens sommigen zinloos en vervuilen ook bijzonder veel.
Dat doen kinderen ook het hele jaar zonder vuurwerk.
quote:
Het stressen van dieren is niet eens een van de argumenten, bij de Partij voor de Dieren is dit het hoofdargument.
En dan nu de feiten. De Kamervragen van de PvdD:

1. Kent u de uitspraak van de coördinator van de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmaker dat een vuurwerkverbod onafwendbaar is?¹

2. Wat vindt u ervan dat er steeds meer professioneel vuurwerk van het zwaarste soort, als lawinepijlen, nitraatklappers en vlinderbommen en cobra’s, illegaal vanuit Oost-Europa Nederland binnen worden gesmokkeld?

3. Wat vindt u ervan dat klasse 1.1. vuurwerk met 48.5 gram aan explosieve lading - meer dan in een kleine handgranaat - gewoon via Nederlandse sites online worden aangeboden, onder vermelding dat het verboden is en dat de waarschuwingen van de politie voor het gevaar van dit soort vuurwerk niet serieus moet worden genomen?²

4. Deelt u de mening van de oogartsen dat vuurwerk vergelijkbaar is met munitie en niet in de handen van burgers thuis hoort, omdat de oogschade als gevolg van vuurwerk gelijk is aan die van munitie? ³

5. Kunt u uiteenzetten wat jaarlijks wordt uitgegeven aan de (spoed)behandeling van de honderden gewonden door vuurwerk?4 En heeft u zicht op het aantal mensen dat (tijdelijk) arbeidsongeschikt is geraakt door vuurwerk, al dan niet gedeeltelijk?

6. Deelt u de mening dat een verbod op consumenten vuurwerk ook in het licht van de (zorg)kosten een welkome bezuiniging zou zijn op de overheidsuitgaven? Zo neen, waarom niet?

7. Deelt u de mening dat, gezien de toenemende ellende en zeer ernstige ongevallen met het afsteken van vuurwerk, waaronder zeer veel (oog)schade voor mens, dier en milieu, een verbod op het consumentenvuurwerk onafwendbaar is? Zo ja, welke stappen gaat u daarvoor nemen? Zo neen, waarom niet?

Misschien lees ik over de woorden 'stress' en 'dieren' heen?
quote:
Dat er een groep kinderen is die schade veroorzaakt met vuurwerk, dat er mensen zijn die niet met dergelijke gevaarlijke spullen om kan gaan en dat er vervuiling is, is onvoldoende reden om iets dergelijks te verbieden.
O?
quote:
Er zijn tal van zaken die voor meer schade, meer vervuiling en meer overlast zorgen dan het vuurwerk.
Dat heet een drogreden; alsof het een zero-sum-game betreft...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 1 januari 2012 @ 21:32:51 #124
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_106289748
quote:
Oudejaarsnacht is nog niet het feestje dat het moet zijn. Dat concludeerde minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) vandaag. Uit de eerste voorlopige inventarisatie blijkt aan het begin van de nieuwjaarsavond dat het aantal telefoontjes bij hulpdiensten is gestegen in vergelijking met vorig jaar.

De voorlopige teller staat op 8450 meldingen (in 2010 waren het er 8000). Er zijn meer mensen opgepakt (1350) en ondanks alle inspanningen waren er ook meer meldingen van geweld tegen agenten en hulpverleners. Opstelten vindt dat onacceptabel en ernstig. 'We zijn er nog niet. Het geweld tegen gezagsdragers moet naar beneden.'

Hij vindt het zaak 'te zorgen dat we de hufters die dit doen pakken''. De boodschap van Opstelten is: laat dit, en als je het toch doet, zul je het weten. Dan pakken we je hard aan.'

De voorlopige teller van het totale aantal meldingen bij politie, brandweer en ambulance staat op 8450. In 2010 waren het er 8000. Vooral het aantal gevallen van vernieling nam toe (van 847 naar 928). Het aantal gevallen van openlijke geweldpleging en mishandeling daalde. Dat geldt ook voor het aantal brandstichtingen. Wel werden meer mensen opgepakt (1350, tegen ruim 1200 vorig jaar).
vk.nl
  zondag 1 januari 2012 @ 21:39:31 #125
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_106290000
Verkeerde topic.
  zondag 1 januari 2012 @ 22:31:45 #126
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_106292111
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 20:15 schreef Verbal het volgende:

[..]

Dat doen kinderen ook het hele jaar zonder vuurwerk.
Dat pleit toch enkel tegen een verbod op vuurwerk? Immers, aangezien kinderen een goede 355 dagen van het jaar in staat zijn met tal van andere wapens, bommen en instrumenten de openbare ruimte te vernielen en mensen of dieren te bedreigen, is het verbieden van vuurwerk niet meer dan een maatregel die niet de bron, maar een uitvloeisel daarvan aanpakt.

quote:
En dan nu de feiten. De Kamervragen van de PvdD:

1. Kent u de uitspraak van de coördinator van de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmaker dat een vuurwerkverbod onafwendbaar is?¹

2. Wat vindt u ervan dat er steeds meer professioneel vuurwerk van het zwaarste soort, als lawinepijlen, nitraatklappers en vlinderbommen en cobra’s, illegaal vanuit Oost-Europa Nederland binnen worden gesmokkeld?

3. Wat vindt u ervan dat klasse 1.1. vuurwerk met 48.5 gram aan explosieve lading - meer dan in een kleine handgranaat - gewoon via Nederlandse sites online worden aangeboden, onder vermelding dat het verboden is en dat de waarschuwingen van de politie voor het gevaar van dit soort vuurwerk niet serieus moet worden genomen?²

4. Deelt u de mening van de oogartsen dat vuurwerk vergelijkbaar is met munitie en niet in de handen van burgers thuis hoort, omdat de oogschade als gevolg van vuurwerk gelijk is aan die van munitie? ³

5. Kunt u uiteenzetten wat jaarlijks wordt uitgegeven aan de (spoed)behandeling van de honderden gewonden door vuurwerk?4 En heeft u zicht op het aantal mensen dat (tijdelijk) arbeidsongeschikt is geraakt door vuurwerk, al dan niet gedeeltelijk?

6. Deelt u de mening dat een verbod op consumenten vuurwerk ook in het licht van de (zorg)kosten een welkome bezuiniging zou zijn op de overheidsuitgaven? Zo neen, waarom niet?

7. Deelt u de mening dat, gezien de toenemende ellende en zeer ernstige ongevallen met het afsteken van vuurwerk, waaronder zeer veel (oog)schade voor mens, dier en milieu, een verbod op het consumentenvuurwerk onafwendbaar is? Zo ja, welke stappen gaat u daarvoor nemen? Zo neen, waarom niet?

Misschien lees ik over de woorden 'stress' en 'dieren' heen?
Dat is de back-end zaak van het wetsvoorstel, front-end en dus aan de zijde van de kiezer, oftewel het standpunt dat de Partij voor de Dieren inneemt bij dit wetsvoorstel, staat stress en dieren toch wel wat prominenter op de eerste plek. We kunnen gaan kissebissen of de kamervragen de aard en het karakter van partijstandpunten beter weergeven of de communicatie naar het electoraat, de leden en de kiezers toe, maar dat lijkt me niet relevant. Stress en dieren worden expliciet en nadrukkelijk genoemd in de communicatie naar buiten toe, zie:

quote:
Partij voor de Dieren wil verbod op consumentenvuurwerk

Vuurwerk schadelijk voor mens, dier en milieu

28-12-2011
Er moet een einde komen aan de ellende die gepaard gaat met de knallende jaarwisseling. De Partij voor de Dieren stelt opnieuw Kamervragen over de groeiende ellende die vuurwerk veroorzaakt voor mens, dier en milieu. Als gevolg van de knallende jaarwisseling lopen jaarlijks honderden mensen ernstig letsel op, waaronder een groot aantal kinderen. Het geknal bezorgt miljoenen dieren veel angst en stress.

Bron: www.partijvoordedieren.nl
O?[/quote]

Welzeker; is last van iets automatisch een reden om iets te verbieden? Nee, last is een vrij subjectief begrip en men kan van vanalles last hebben, maar in een moderne samenleving hoort een stuk acceptatie en een rationele blik op wat er nu overmatig veel last veroorzaakt en wat niet.

Volkomen logisch dat deze discussie enkel en alleen woedt in de decembermaand, doordat het aantal tegenstanders nu nou eenmaal een stuk hoger is dan in de maand juli. Het is een piekbelasting aan vuurwerkoverlast, net zoals bij een kampioenschapsfeest de onvrede over voetbalsupporters groot is en in de zomermaanden men het barbecueën in het Vondelpark op een gegeven moment beu kan zijn.

Het is mijn mening, maar dat blijft het toch op een politiek forum, dat er zeer duidelijke redenen moeten zijn waarom de Staat zaken dient te verbieden die door een groot deel van de bevolking als plezierig worden ervaren. Ik moet eerlijk bekennen dat de tijd dat ik joelend van de pret met rotjes en kanonslagen in de weer ging al weer flink wat jaren achter mij ligt en ik niet meer goed begrijp wat ik er destijds leuk aan vond, maar dat er door zekere mensen, dieren of het milieu hinder aan wordt ondervonden, billijkt geen verbod. Er wordt onvoldoende inbreuk gemaakt op de vrijheid van anderen om deze inbreuk te maken op de vrijheid van de rest van Nederland.

quote:
Dat heet een drogreden; alsof het een zero-sum-game betreft...

V.
Uiteraard is het geen zero-sum game en dient er met een optelsom van maatregelen gewerkt te worden, maar er zou wel, zeker als het een voorstel van een politieke partij betreft, gekeken moeten worden naar de handhavingskosten en de alternative costs van een dergelijk wetsvoorstel.

Het is lovenswaardig als een partij de binnenlandse veiligheid dient te waarborgen, of dit nu is door het efficient coordineren van voetbalwedstrijden, van huisdieren, van aanrijdingen met wild of door het toezien op het consumeren van vuurwerk, maar tegen welke prijs? Hoeveel overlast en collectieve lasten veroorzaakt het vuurwerk met de huidige restricties en regels, hoeveel minder na een eventueel verbod van vuurwerk en in hoeverre schieten de prijzen voor de handhaving van een verbod omhoog? Duizenden agenten extra die op oudjaarsdag kinderen op de bon slingeren voor een rotje?

Ik durf wel de weddenschap aan dat een eventueel verbod op vuurwerk significant meer kost dan een ingeperkte situatie zoals deze er nu is, zonder dat het aantal slachtoffers evenredig afneemt met de gestegen collectieve lasten.

Het is geen lineaire grafiek; je moet altijd een overdaad aan geld pompen in een verbods-situatie, dan met een gedoog of gelegaliseerd scenario het geval is. Kijk naar alcohol, kijk naar soft-drugs, kijk naar prostitutie en kijk naar andere vormen van vermaak waar bepaalde maatschappelijke actoren tegen zijn. Het is altijd duurder om dit volledig te verbannen, daar moeten veel meer agenten op worden ingezet en er zullen slachtoffers en pyromaantjes-in-spe blijven bestaan, zonder dat een verbod dat zal verhelpen.

Een verbod op vuurwerk omdat er meer illegaal spul binnenkomt is van dezelfde retoriek als een inperking van het Nederlands softdrugsbeleid doordat er meer MDMA in canabis wordt gevonden. Een verbod op vuurwerk door toegenomen overlast en schade is te vergelijken met de retoriek die de regering van de Verenigde Staten hanteerden ten tijde van de drooglegging in de States.
pi_106292615
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 19:25 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Laten we heksenjachten ook weer invoeren ja! Beetje het "is koltoer"-agrument :')
Dat iets traditie of cultuur is wil niet per definitie zeggen dat het ook goed is. Het wil alleen maar zeggen dat je nogal voorzichtig met deze zaken dient om te gaan aangezien mensen het als onderdeel beschouwen van hun identiteit.
pi_106294386
Ik had het helse kabaal van afgelopen nacht niet willen missen in ieder geval.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_106294428
Ze doen wel bij Geenstijl erg hun best om te laten zien hoe vreselijk het wel niet is geweest gisteren. Afghanistan en Irak zijn er niets bij.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2012 @ 23:35:40 #130
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_106294633
De problemen komen voornamelijk van knalvuurwerk en de vele (illegale) soorten ervan.
Verbod erop, Europees regelen zodat smokkel ook geen kans krijgt, enkel siervuurwerk toelaten en ik vermoed dat het gros van de problemen weg is.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_106294821
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:30 schreef De_Nuance het volgende:
Ze doen wel bij Geenstijl erg hun best om te laten zien hoe vreselijk het wel niet is geweest gisteren. Afghanistan en Irak zijn er niets bij.
Dat is juist het aantrekkelijke eraan. Oorlogsgeweld maar dan met amper slachtoffers.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 1 januari 2012 @ 23:40:58 #132
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_106294828
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:35 schreef 3-voud het volgende:
De problemen komen voornamelijk van knalvuurwerk en de vele (illegale) soorten ervan.
Verbod erop, Europees regelen zodat smokkel ook geen kans krijgt, enkel siervuurwerk toelaten en ik vermoed dat het gros van de problemen weg is.
Een beetje net zoals met drugs, alleen de harddrugs verbieden dus?
Ik denk dat het twee tot drie jaar duurt voordat China vuurwerk produceert dat knalt als een malle maar door de Nederlandse importeurs als siervuurwerk geclassificeerd mag worden.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2012 @ 23:43:36 #133
341203 3-voud
pi_106294917
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Een beetje net zoals met drugs, alleen de harddrugs verbieden dus?
Ik denk dat het twee tot drie jaar duurt voordat China vuurwerk produceert dat knalt als een malle maar door de Nederlandse importeurs als siervuurwerk geclassificeerd mag worden.
Proberen zullen ze het toch. Dat is met alles zo. Daar moet je voor waken en op inspelen.
pi_106295209
quote:
Het knalvuurwerk wat legaal in Nederland te verkrijgen is is zo onschuldig als wat. Probleem is dat sommige mensen zelf (knal)vuurwerk maken en/of zich niet aan de voorschriften houden, alleen dat voorkom je niet met dit soort wetgeving.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2012 @ 23:52:24 #135
341203 3-voud
pi_106295263
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:50 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Het knalvuurwerk wat legaal in Nederland te verkrijgen is is zo onschuldig als wat. Probleem is dat sommige mensen zelf (knal)vuurwerk maken en/of zich niet aan de voorschriften houden, alleen dat voorkom je niet met dit soort wetgeving.
Grotendeels wel. Zelfgemaakte bommen maak je niet van kruit van siervuurwerk. Of ze staan compleet voor lul :')
  zondag 1 januari 2012 @ 23:52:32 #136
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_106295273
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:43 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Proberen zullen ze het toch. Dat is met alles zo. Daar moet je voor waken en op inspelen.
Maar veel existentieler; waarom mag iemand wel plezier beleven aan iets sierlijks in de lucht, maar niet iets hard-knallends op de grond?
  zondag 1 januari 2012 @ 23:53:11 #137
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_106295303
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:52 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Grotendeels wel. Zelfgemaakte bommen maak je niet van kruit van siervuurwerk. Of ze staan compleet voor lul :')
Klopt. Dat maak je zelf van de basismaterialen, niet door rotjes uit elkaar te trekken :') ___!
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2012 @ 23:53:23 #138
341203 3-voud
pi_106295312
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar veel existentieler; waarom mag iemand wel plezier beleven aan iets sierlijks in de lucht, maar niet iets hard-knallends op de grond?
Sja, vraag het diegenen die het kapot gemaakt hebben voor die slachtoffers ervan. Je zult ergens een lijn moeten trekken.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2012 @ 23:54:37 #139
341203 3-voud
pi_106295342
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:53 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Klopt. Dat maak je zelf van de basismaterialen, niet door rotjes uit elkaar te trekken :') ___!
Meeste wordt gemaakt van strijkers en nitraatknallers uit elkaar te halen. Of van die vlinders met een flinke fles brandstof eraan getaped.
  zondag 1 januari 2012 @ 23:57:35 #140
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_106295461
quote:
Het verschil tussen legaal en illegaal is enkel het verschil of je in nederland of belgie bevindt. Niet het aantal gram kruit/etc.
  zondag 1 januari 2012 @ 23:58:41 #141
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_106295498
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:54 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Meeste wordt gemaakt van strijkers en nitraatknallers uit elkaar te halen. Of van die vlinders met een flinke fles brandstof eraan getaped.
Die zich bij de ehbo melden ja. Ik ben ook jong geweest en wij maakten het gewoon per kilo, zoals iedereen die er enigzins serieus mee bezig was.
  † In Memoriam † maandag 2 januari 2012 @ 00:00:30 #142
341203 3-voud
pi_106295586
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:58 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Die zich bij de ehbo melden ja. Ik ben ook jong geweest en wij maakten het gewoon per kilo, zoals iedereen die er enigzins serieus mee bezig was.
Van ander basismateriaal als kruit? Daar kun je niks tegen doen. Daar helpt geen enkele wet tegen. Dat is ook het hele jaar door te maken.

Maar ik vermoed dat die personen maar erg klein vertegenwoordigd zijn. De meesten gaan aan de haal met hun illegale bommetjes uit elkaar sleutelen en er een grotere bom van maken. Ergo: kruit.
pi_106297141
De volgende goede argumenten genoemd om het vuurwerkgebruik te beperken:
- maatschappelijke kosten. Dat iemand zichzelf verwondt met vuurwerk is geen probleem voor mij, dat de maatschappij dat vervolgens moet betalen en dat zo'n idioot een ander kan verwonden is wel een probleem
- maatschappelijk overlast: luchtwegklachten (in Klaagbaak opende iemand hier een topic over zonder te weten dat die klachten door het vuurwerk kwamen), vuil wat de kindertjes (niet noodzakelijk jonger dan 18) niet opruimen, huisdieren die bang worden

Ik mis nog een argument: het illgale vuurwerk. Wat doe je wanneer een kind zich niet aan de regels wil houden? Je maakt de regels strenger. Als mensen niet de verleiding kunnen weerstaan om illegaal vuurwerk te importeren dan moeten ze maar de consequentie hiervan ondervinden: helemaal geen vuurwerk meer afsteken. Ik heb niets tegen wat spectaculairder vuurwerk maar op het moment dat knallen zo luid zijn dat ze je gehoor schaden als je toevallig voorbij loopt (het scheelt weinig, als het al scheelt) en zoveel mensen die het afsteken hebben totaal geen verstand van vuurwerk waardoor toevallige voorbijgangers risico lopen dan mag de overheid van mij best optreden.

Ook ik ben niet zo'n voorstander van verbieden, daarom mijn voorstel dat enkel mensen die een goedgekeurd diploma behalen vuurwerk mogen afsteken. De handhaving hiervan is moeilijk maar de overheid kan starten met ervoor te zorgen dat de winkels in Nederland zich hieraan houden en de grenscontroles kunnen worden geïntensiveerd, desnoods door extra mensen in dienst te nemen en die te betalen van verhoogde boetes die vuurwerkgerelateerd zijn.
#NoDAPL
  maandag 2 januari 2012 @ 01:27:56 #144
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_106298912
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 00:00 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Van ander basismateriaal als kruit? Daar kun je niks tegen doen. Daar helpt geen enkele wet tegen. Dat is ook het hele jaar door te maken.

Maar ik vermoed dat die personen maar erg klein vertegenwoordigd zijn. De meesten gaan aan de haal met hun illegale bommetjes uit elkaar sleutelen en er een grotere bom van maken. Ergo: kruit.
Kruit kun je gewoon thuis maken, dat is wat ik zeg ;) Dus nee een wet op illegaal vuurwerk (waarbij de term illegaal geen goede benaming is, een geimporteerde auto met het stuur rechts noemen we ook geen illegale auto, ook kun je er hard mee rijden, dronken mee rijden en mensen doodrijden) zal bar weinig effect hebben het aantal gewonden. Gewoon europese afspraken maken (dus de buitenlandse regels overnemen) waar "zwaar" vuurwerk onder redelijke voorwaarden het hele jaar door verkocht mag worden maar misbruik zwaar bestraft wordt (vervolging moet ook realistisch zijn, dat is het op het moment niet).

Verder gebeuren die "dagjesmensenongelukken" niet door het vuurwerk zelf, maar onbegrip over hetgeen wat ze exact aan het doen zijn, onvoldoende kennis over vlambaarheid wrijving en statische elektriciteit
  maandag 2 januari 2012 @ 18:58:29 #145
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_106321587
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:31 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat pleit toch enkel tegen een verbod op vuurwerk? Immers, aangezien kinderen een goede 355 dagen van het jaar in staat zijn met tal van andere wapens, bommen en instrumenten de openbare ruimte te vernielen en mensen of dieren te bedreigen, is het verbieden van vuurwerk niet meer dan een maatregel die niet de bron, maar een uitvloeisel daarvan aanpakt.
Zo redenerend is de menselijke aard het probleem. Het veranderen van de menselijke aard is bijna onmogelijk en onbegonnen werk. Jij zegt dat kinderen 355 dagen in het jaar in staat zijn om dingen te slopen zonder vuurwerk. Klopt zeker, maar mét vuurwerk is het een stuk makkelijker. Logisch dat er dan meer kapot gaat.
quote:
[..]

Dat is de back-end zaak van het wetsvoorstel, front-end en dus aan de zijde van de kiezer, oftewel het standpunt dat de Partij voor de Dieren inneemt bij dit wetsvoorstel, staat stress en dieren toch wel wat prominenter op de eerste plek. We kunnen gaan kissebissen of de kamervragen de aard en het karakter van partijstandpunten beter weergeven of de communicatie naar het electoraat, de leden en de kiezers toe, maar dat lijkt me niet relevant. Stress en dieren worden expliciet en nadrukkelijk genoemd in de communicatie naar buiten toe, zie:
Ja, daarom heet het ook Partij voor de Dieren. Ik moet zeggen dat ik er ook niet zoveel mee heb.
quote:
[..]

O?

Welzeker; is last van iets automatisch een reden om iets te verbieden? Nee, last is een vrij subjectief begrip en men kan van vanalles last hebben, maar in een moderne samenleving hoort een stuk acceptatie en een rationele blik op wat er nu overmatig veel last veroorzaakt en wat niet.

Volkomen logisch dat deze discussie enkel en alleen woedt in de decembermaand, doordat het aantal tegenstanders nu nou eenmaal een stuk hoger is dan in de maand juli. Het is een piekbelasting aan vuurwerkoverlast, net zoals bij een kampioenschapsfeest de onvrede over voetbalsupporters groot is en in de zomermaanden men het barbecueën in het Vondelpark op een gegeven moment beu kan zijn.
Dat is wel heel makkelijk. Mensen spreken over iets wanneer het speelt. In de zomer zegt ook niemand dat Sinterklaas een racistisch feest is, maar ook in de zomer zijn er mensen die het een racistisch feest vinden. Vuurwerk overlast is een probleem dat slechts een week speelt (voor de rest van het jaar is er al een verbod). In die week zullen mensen erover praten, maar in de zomer is hun mening niet per definitie anders.
quote:
Het is mijn mening, maar dat blijft het toch op een politiek forum, dat er zeer duidelijke redenen moeten zijn waarom de Staat zaken dient te verbieden die door een groot deel van de bevolking als plezierig worden ervaren. Ik moet eerlijk bekennen dat de tijd dat ik joelend van de pret met rotjes en kanonslagen in de weer ging al weer flink wat jaren achter mij ligt en ik niet meer goed begrijp wat ik er destijds leuk aan vond, maar dat er door zekere mensen, dieren of het milieu hinder aan wordt ondervonden, billijkt geen verbod. Er wordt onvoldoende inbreuk gemaakt op de vrijheid van anderen om deze inbreuk te maken op de vrijheid van de rest van Nederland.

Hinder voor mensen, dieren of milieu billijkt wel een verbod. Ik ben zelf geen voorstander van zo'n verbod (zie eerder posts), maar er zijn wel degelijk goede argumenten voor een verbod. De jaarlijkse vuurwerkschade is groot.
quote:
Uiteraard is het geen zero-sum game en dient er met een optelsom van maatregelen gewerkt te worden, maar er zou wel, zeker als het een voorstel van een politieke partij betreft, gekeken moeten worden naar de handhavingskosten en de alternative costs van een dergelijk wetsvoorstel.

Het is lovenswaardig als een partij de binnenlandse veiligheid dient te waarborgen, of dit nu is door het efficient coordineren van voetbalwedstrijden, van huisdieren, van aanrijdingen met wild of door het toezien op het consumeren van vuurwerk, maar tegen welke prijs? Hoeveel overlast en collectieve lasten veroorzaakt het vuurwerk met de huidige restricties en regels, hoeveel minder na een eventueel verbod van vuurwerk en in hoeverre schieten de prijzen voor de handhaving van een verbod omhoog? Duizenden agenten extra die op oudjaarsdag kinderen op de bon slingeren voor een rotje?
Wat men volgens mij uiteindelijk hoopt te bereiken is dat het vuurwerk uit onze cultuur verdwijnt. In dat geval zal de overlast kleiner zijn geworden. Ik denk ook dat de vraag naar vuurwerk zal afnemen als men er voor naar België moet. De vraag is alleen of je daar niet vooral de keurige mensen mee pakt, maar elk stuk vuurwerk dat minder wordt afgestoken (verantwoord of onverantwoord) is er één.
quote:
Ik durf wel de weddenschap aan dat een eventueel verbod op vuurwerk significant meer kost dan een ingeperkte situatie zoals deze er nu is, zonder dat het aantal slachtoffers evenredig afneemt met de gestegen collectieve lasten.
Dat weddenschap zou ik best willen aannemen. We hebben, gelukkig, al een vuurwerk verbod en niemand die zich het in zijn hoofd haalt om op 25 januari vuurwerk af te steken. De crux zit hem vooral in het doorbreken van de traditie op 31 januari. Op die dag is de politie inzet sowieso al hoog.

Je bent het toch wel met me eens dat het bijna onmogelijk wordt om een hele dag met vuurwerk door de straten te gaan zonder gepakt te worden. Bij een algeheel verbod wordt je van verre gehoord. Nu kun je gemakkelijk illegaal vuurwerk afsteken zonder gepakt te worden, omdat het geluid opgaat in het legale vuurwerk.

Handhaving word juist makkelijker en niet moeilijker.
quote:
Het is geen lineaire grafiek; je moet altijd een overdaad aan geld pompen in een verbods-situatie, dan met een gedoog of gelegaliseerd scenario het geval is. Kijk naar alcohol, kijk naar soft-drugs, kijk naar prostitutie en kijk naar andere vormen van vermaak waar bepaalde maatschappelijke actoren tegen zijn. Het is altijd duurder om dit volledig te verbannen, daar moeten veel meer agenten op worden ingezet en er zullen slachtoffers en pyromaantjes-in-spe blijven bestaan, zonder dat een verbod dat zal verhelpen.

Een verbod op vuurwerk omdat er meer illegaal spul binnenkomt is van dezelfde retoriek als een inperking van het Nederlands softdrugsbeleid doordat er meer MDMA in canabis wordt gevonden. Een verbod op vuurwerk door toegenomen overlast en schade is te vergelijken met de retoriek die de regering van de Verenigde Staten hanteerden ten tijde van de drooglegging in de States.
Om vooraf aangegeven redenen deel ik deze conclusie niet.
  maandag 2 januari 2012 @ 19:24:28 #146
136 V.
pi_106322896
Volgens Radio Noord-Holland wil de Hilversumse burgemeester Broertjes, n.a.v. de vuurwerkbom in het centrum, dat er een verbod komt op illegaal vuurwerk -O-

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_106323225
quote:
Gewoon het consumentenaanbod veranderen werkt veel beter, leg nadruk op kwaliteit en niet op 2000 rotjes voor een euro; dat geeft overlast.
Ook een goed idee maar er moet in ieder geval een vergunningsstelsel komen. Laat de mensen maar een cursus volgen en examen doen voordat ze vuurwerk mogen kopen.
#NoDAPL
pi_107546362
En het fucking schaatsen dan, hoeveel gewonden vallen daar bij? Ook maar verbieden dan??

Triestheid ten top ;(
pi_107548581
En ja hoor , het blijkt dat politiek Den Haag ook helemaal NIETS maar dan ook NIETS van de Nederlandse Cultuur afweet. Kijk, het mooie van vuurwerk is dat je het zelf mag afsteken, daar zit em de kick in. Als wij Nederlanders zelf zo'n saai centraal georganiseerd vuurwerk evenement wilden zien, dan gingen we met z'n allen wel naar Disney land. Het was juist een spectaculair vuurwerk in Amsterdam en Rotterdam met oud en nieuw , ik heb er op en top van genoten en vele met mij.

Kijk dit is nou de politiek, ze willen alles wat leuk in het leven is van je afpakken. Maar van oud en nieuw daar BLIJF JE MET JE TAKKEN VANAF!!!!. Dingen zoals ritueel slachten, gooi daar maar een verbod op , dat is echt leed. Maar die zogenaamde slachtoffers van vuurwerk, dat zijn meestal mensen die zelf gemaakte bommen creeeren, die mag je niet op 1 hoop met de normale vuurwerk gebruiker gooien. Net zoals je die ene gek in het verkeer die spook rijdt niet op een hoop mag gooien met de rest van het normale verkeer. Laat Oud en Nieuw in Godsnaam intact, want we hebben al zo weinig meer te vieren met alle ellende en de crisis, ga dan niet dit ene laatste pleziertje ook weg halen, anders veranderen we echt in een Moslim staat waar niets kan en niets mag.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 10:42:10 #150
136 V.
pi_107548750
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 10:37 schreef zetalore het volgende:
Maar die zogenaamde slachtoffers van vuurwerk, dat zijn meestal mensen die zelf gemaakte bommen creeeren
Nee, dat zijn meestal omstanders.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_107549108
Laat ze eerst maar eens met goede alternatieven komen. Een georganiseerde show in elke gemeente is geen optie.
pi_107556347
Zelfs wanneer iemand door zijn eigen stupiditeit een vuurwerkongeval zou hebben in plaats van omstanders te verminken dan nog is de samenleving het slachtoffer aangezien die sukkel niet zelf die medische kosten betaalt.
Daarom: een vergunning invoeren die je enkel van de overheid kan krijgen onder de voorwaarde dat je bent geslaagd voor een nationaal georganiseerde vuurwerkcursus.

Ik weet niet ofdat in elke gemeente een show georganiseerd hoeft te worden. Een gemeente die maar een paar duizend inwoners heeft kan beter samenwerken met een buurgemeente, of misschien zelfs meerdere buurtgemeentes.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')