Bronquote:Novum) - Ook dit jaar grijpt de Partij voor de Dieren de jaarwisseling aan om te pleiten voor een vuurwerkverbod. De partij wijst erop dat ieder jaar honderden mensen gewond raken door vuurwerk. Ook zou het geknal miljoenen dieren veel angst en stress bezorgen.
Daarbij levert het vuurwerk veel afval en vervuiling op. De partij vraagt het kabinet dan ook om een verbod op vuurwerk te overwegen.
De kans dat het tot een verbod komt is minimaal. In antwoord op soortgelijke vragen van vorig jaar wees toenmalig minister van Milieubeheer Tineke Huizinga (ChristenUnie) erop dat er weinig draagvlak is voor een verbod. Slechts tien tot vijftien procent van de bevolking zou voor een verbod zijn. Ook in de Tweede Kamer is een meerderheid tegen een verbod.
Verder is het afsteken van vuurwerk zo sterk met de jaarwisseling verbonden dat veel mensen het volgens Huizinga toch blijven doen als het wordt verboden. Ze kopen het vuurwerk dan bijvoorbeeld in het buitenland of illegaal in Nederland. Verder zijn de verwondingen door vuurwerk 'beperkt' in verhouding tot het totaal aan ziektekosten. Ook zou vuurwerk maar een heel klein deel bijdragen aan de totale luchtverontreiniging.
quote:Update: Dierenbeul laat vuurwerk ontploffen in achterste van kat
Een vrouw heeft op oudejaarsdag, even na 17.00 uur, bij de Praxis in Roer, Klazienaveen een zwarte poes aangetroffen die het uitgilde van de pijn.
Een Arnhemmer heeft dinsdag 5000 euro uitgeloofd voor de tip die leidt tot aanhouding van een dierenbeul in Klazienaveen.
Hart van Nederland heeft in haar uitzending van 04/01/2010 aandacht besteed aan deze gruwelijke vorm van dierenmishandeling.
Voor de reportage van Hart van Nederland klik je op onderstaande link:
http://www.hartvannederla(...)-gruwelijk-vermoord/
Het dier bleek een vuurwerkprojectiel in haar achterste te hebben, die tot ontploffing was gebracht door een dierenbeul(-en).
De poes heeft het drama niet overleeft. Het diertje stonk naar verbrand vlees en vuurwerk.
Mocht er iemand zijn die een, vermoedelijke nog jonge, zwarte kat vermist in de omgeving van Roer, Klazienaveen meld je dan even bij de dierenambulance of dierenbescherming. Wellicht kunnen hun je verder helpen.
En dit werkt illegaal vuurwerk tegen hoe precies?quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:
Om alleen voor de consument af te schaffen zie ik best zitten.
Per wijk/dorp/stad kan er op een centrale plek een vuurwerkshow opgezet worden die dan rond 0:10 begint ofzo.
Geen gezeik met rotzooi, afgeblazen handjes of hufterige types die rotjes naar ouderen gooien, maar iedereen samen naar mooi proffesioneel vuurwerk kijken.
De diertjes zijn dan overdag van alle knallers af en 's nachts moeten ze maar even doorheen bijten.
Zo'n idee is misselijkmakend.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:
Per wijk/dorp/stad kan er op een centrale plek een vuurwerkshow opgezet worden die dan rond 0:10 begint ofzo.
Geen gezeik met rotzooi, afgeblazen handjes of hufterige types die rotjes naar ouderen gooien, maar iedereen samen naar mooi proffesioneel vuurwerk kijken.
De diertjes zijn dan overdag van alle knallers af en 's nachts moeten ze maar even doorheen bijten.
Jij bent vroeg oud zeg.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:
Illegaal mag al niet en heeft niets met bovenstaand nieuwsbericht te maken.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:16 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
En dit werkt illegaal vuurwerk tegen hoe precies?
Je he, maar er zijn er stiekum veel die rotjes naar ouderen gooien.quote:
Omdat ik niet meer 's ochtends sta te popelen om mijn rotjes in een put te gooien?quote:
Er zijn veel te weinig pyrotechnici in Nederland om dat te organiseren. Bovendien betwijfel ik of dat nou echt gepaard gaat met significant minder uitstoot van zware metalen.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:
Pak dat soort figuren dan aan, en niet de mensen die het leuk vinden om om 0:00 uur een mooi vuurwerk af te steken. Voer voor mijn part een leeftijdsgrens van 21 jaar in, om maar eens wat te noemen.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:27 schreef Stofje het volgende:
Ik ben ook voor een verbod op consumenten-vuurwerk. Ik vind het de week voor en de dagen na oud en nieuw gewoon eng op straat. Nooit gehouden van die knallen, maar er zijn nogal wat bontkraagjes, petjes en brommer-jongens op straat die het leuk vinden om mensen bang te maken. Echt, ik haat het. Het zijn gewoon gedoogde wapens die maar al te graag gebruikt worden.
Als ze echt een vuurwerkshow er van maken is er waarschijnlijk veel meer uitstoot van zware metalen denk ik. Veel consumenten vuurwerk is knalvuurwerk, daar is het dus sowieso al minder bij.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zijn veel te weinig pyrotechnici in Nederland om dat te organiseren. Bovendien betwijfel ik of dat nou echt gepaard gaat met significant minder uitstoot van zware metalen.
Net alsof rotjes en legaal vuurwerk schade aanrichten. Astronauten kan je gewoon vasthouden zonder problemen.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Spooky4u het volgende:
Dat soort mensen he, ik kan hun niet meer normaal aankijken. Godverdomme, die mogen echt hetzelfde meemaken. Ten eerste heeft dat dier op een gruwelijike manier geleden, ten tweede is iemand zijn huisdier kwijt. Ja. Vuurwerkverbod kom er maar in!quote:
Inderdaad en al die huisdieren lijden de rest van het jaar ook meer dan voldoende dus dat kan nauwelijks een argument zijn.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:48 schreef Picchia het volgende:
Die dieren kunnen heus wel tegen twee dagen stress in het jaar.
Ga je nu weer lopen trollen met je stokpaardje?quote:Op woensdag 28 december 2011 13:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad en al die huisdieren lijden de rest van het jaar ook meer dan voldoende dus dat kan nauwelijks een argument zijn.
Stokpaardjes zijn leuke huisdieren, ook niet bang van een knalletje.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:31 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ga je nu weer lopen trollen met je stokpaardje?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |