quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:32 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik persoonlijk vind een verfbakje ruk werken, meer ( kans op ) knoeien.
Je kan het werkpotje na het gronden, de grondverf leegsoppen in het originele blik en daarna de lak in het werkpotje doen.
Zo ook het laknetje na het grond opnieuw gebruiken.
Het anza rollertje met beugel in een plastic zak wikkelen, en bij het lakken, eerst goed doorzetten in de lak.
Als je helemaal klaar bent schilderen, kan je het anza rollertje weggooien.
Werkpotje en netje goed schoonmaken/ leegsoppen en weer gebruiken voor de volgende schildersklus.
quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:40 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Probeer eens in te denken wat gemakkelijker werken is, boven je hoofd of op een trapje:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:03 schreef Reese het volgende:
[..]
Die schilder heeft anders behoorlijk wat verf op zijn armen geknoeid, ondanks zijn werkpotje
quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:09 schreef bobenjanneke het volgende:
De schilder is moi, ikke zelf.
Maar ik heb aardig wat geknoeid ja, maar er is nog ruimte zat om vol te zetten met mooie stukken.
Bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:44 schreef bobenjanneke het volgende:
Voor de mensen die nog wat wanden en plafonds willen/ moeten gaan texen in wit, 9001 of 9010, heeft de karwei wel een hele leuke aanbieding weer:
12,5 liter Flexa powerdek voor ¤ 29,95
http://www.karwei.nl/turn(...)d=banner_folder_5111
Ligt eraan wat voor kleur een "andere kleur" is.quote:Op dinsdag 20 december 2011 18:03 schreef samsuus het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip!
Ik wil enkele wanden gewoon wit texen, overige wanden eerst een basis witte laag en daarna een kleur. Kan ik daarvoor deze flexa tex verdunt gebruiken? En welke roller geeft het mooiste, gladste resultaat? Ondergrond is een behangklare betonmuur, maar errug glad en geen luchtbellen.
Ik kan wel alleen sikkens/ sigma promoten, maar dit is wel weer een hele mooie aanbieding, die ( als ik tex nodig zou hebben ) ook heus niet links laat liggen.quote:Op dinsdag 20 december 2011 15:59 schreef blomke het volgende:
IK dacht dat jij alleen Sikkens/Sigma promootte?
Zijn we het wederom daarover eens. Volgende latexklus zal ik eens kijken of ik Sikkens/Sigma kan vinden. Meestal loo ik bij de DHZ-zaken binnen en ligt - als topsegment - Histor/Flexa voor interieur en Cetabever voor exterieur.quote:Op dinsdag 20 december 2011 18:28 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Maar dan promoot ik liever flexa als eigen merk bouwmarkt.
de andere kleur is heeeeeeeeel lichtroze.quote:Op dinsdag 20 december 2011 18:25 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ligt eraan wat voor kleur een "andere kleur" is.
Normaal gesproken is het verstandiger om meteen op kleur voor te texen ( of in een net afwijkende kleur ).
Eerste keer verdunnen is wel slim om zo een basislaag aan te brenge.
Het meest gladde resultaat krijg je met een 2 componenten tex roller, maar deze alleen verkrijgbaar bij de betere verfwinkel.
Dan kun je voor de muren die heeeeeeeeel lichtroze worden, de muren eerst voortexen met verdunt wit.quote:Op dinsdag 20 december 2011 19:36 schreef samsuus het volgende:
[..]
de andere kleur is heeeeeeeeel lichtroze.
Thanks!! Als jij er toch niet was hier op Fok! ;-)quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:20 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Dan kun je voor de muren die heeeeeeeeel lichtroze worden, de muren eerst voortexen met verdunt wit.
En dan de muur 1 of 2 keer aftexen in roze.
quote:Op dinsdag 20 december 2011 21:16 schreef samsuus het volgende:
[..]
Thanks!! Als jij er toch niet was hier op Fok! ;-)
Is dit in jouw ogen echt een héél goede aanbieding, of komen dit soort acties wel eens in de 2-3 maanden voorbij? Ik ga namelijk over een half jaar pas verhuizen, moet ik deze verf dan nu al kopen?quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:44 schreef bobenjanneke het volgende:
Voor de mensen die nog wat wanden en plafonds willen/ moeten gaan texen in wit, 9001 of 9010, heeft de karwei wel een hele leuke aanbieding weer:
12,5 liter Flexa powerdek voor ¤ 29,95
http://www.karwei.nl/turn(...)d=banner_folder_5111
Deze actie komt regelmatig voor, bij de praxis, bij de gamma en bij de karwei.quote:Op woensdag 21 december 2011 11:34 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Is dit in jouw ogen echt een héél goede aanbieding, of komen dit soort acties wel eens in de 2-3 maanden voorbij? Ik ga namelijk over een half jaar pas verhuizen, moet ik deze verf dan nu al kopen?
Kan ik de verf zo lang bewaren?
Kan ik verwachten (gekeken naar het verleden)dat er tegen die tijd een soortgelijke aanbieding zal zijn?
Goed dik de verf opzetten, en rollen naar de kant waar de beugel de roller ingaat, zo krijg je minder banen.quote:Op woensdag 21 december 2011 12:35 schreef MichelBtje het volgende:
Nu begint het aflakken. Ik heb de bijbehorende Flexa zijdeglans verf gekocht (waterbasis). Bij het aanbrengen van de grondverf viel mij op dat ik geen kei ben in het egaal verven en/of verven zonder de banen van de roller te zien, mede omdat ik het 's avonds in kunstlicht doe en alles op een trapladdertje pal boven mijn hoofd. Moet ik hier bij het aflakken dadelijk extra goed op letten, of trekt dit in het algemeen goed weg tijdens het drogen?
Als je onder of bovenaan het venster op de topic titel klikt komt ook deel1 te voorschijnquote:Op donderdag 19 januari 2012 11:41 schreef TR08 het volgende:
De link naar deel 1
Ik vind dit topic reeks waardig en dan zou je in de OP ergens een link naar de vorige delen moeten hebben
Geen banen maken, maar kris-kras rollen. En zeker niet te hard op je roller drukken! Lekker laten rollen. Duurde wel even voordat we de techniek goed in de polsen hadden, maar het werkt wel. In het begin duwden we nogal op die rollers en kregen we echt "lijnen"...quote:Op woensdag 21 december 2011 20:52 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Goed dik de verf opzetten, en rollen naar de kant waar de beugel de roller ingaat, zo krijg je minder banen.
Ik snap jouw quote niet op mijn antwoord?quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:18 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Geen banen maken, maar kris-kras rollen. En zeker niet te hard op je roller drukken! Lekker laten rollen. Duurde wel even voordat we de techniek goed in de polsen hadden, maar het werkt wel. In het begin duwden we nogal op die rollers en kregen we echt "lijnen"...
Gelukkig moeten we de kamer die we als eerst gedaan hebben, nog eens doen (maar dan met watervaste latex, die katten makken er wel een rotzooitje van onder het raam! helemaal zwart...)
We hebben beide geprobeerd, zowel met latex op een gipsen ondergrond als watergedragen verf op mdf. We bleven bij beide banen zien, totdat we kriskras gingen rollen. Ik moet wel zeggen dat we op het laatst de roller niet meer gebruikt hebben voor het MDF, maar dat we (goede!) kwasten zijn gaan gebruiken. Kost wel meer tijd, maar ik kan er toch beter mee overweg dan de roller.quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:34 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik snap jouw quote niet op mijn antwoord?
Mijn antwoord was op de vraag hoe iemand een mdf constructie moest lakken met watergedragen verf.
Daarnaast kriskrasrollen doen ze alleen bij
[ afbeelding ]
en
[ afbeelding ]
Een schilder text eerst de muur tegen het plafond aan en net boven de plintmet een kwast, rolt deze verf uit met een rollertje.
Dan rolt de schilder zijn volle roller over een breedte van 50 a 60 schuin naar beneden en gaat dan van boven tot onder invullen, dus banen maken.
Dan rolt de schilder de natte tex nog een keer na, zodat er geen banen zichtbaar blijven.
Dus niet kriskrasrollen, maar netjes en efficient "vakken" vullen en nat in nat werken.
Het kan ook liggen aan de gebruikte roller.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 09:11 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
We hebben beide geprobeerd, zowel met latex op een gipsen ondergrond als watergedragen verf op mdf. We bleven bij beide banen zien, totdat we kriskras gingen rollen. Ik moet wel zeggen dat we op het laatst de roller niet meer gebruikt hebben voor het MDF, maar dat we (goede!) kwasten zijn gaan gebruiken. Kost wel meer tijd, maar ik kan er toch beter mee overweg dan de roller.
Geen idee welk merk roller we op het laatst gebruiken (de eerste rollers en kwasten waren van de gamma, eigen merk, nooooooit meer! later alleen maar gebruikt voor het afbijten van oude verflagen, dat spul vrat de kwast namelijk ook opquote:Op vrijdag 20 januari 2012 09:26 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Het kan ook liggen aan de gebruikte roller.
Ik gebruik altijd een anza ( das het merk ) roller voor gronden en lakken met water en synthetische verf.
Bij gebruik van bouwmarkt rollers heb je er misschien meer kans op.
Nu met meer uitleg snap ik je beter. En als jouw manier goed werkt, is het toch goed!
Voorstrijk is alleen bedoeld om de zuigende werking van de ondergrond op te heffen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 09:38 schreef samsuus het volgende:
Voor onze nieuwbouwwoning is het plan om de muren te gaan sausen. De muren zijn behangklaar opgeleverd.
Mijn idee was om de muren eerst met verdunde witte latex te schilderen (2 lagen???) en daarna de definitieve kleur erop in 2 onverdunde lagen.
Nu hoor ik van de "hulptroepen" steeds dat ik toch echt voorstrijk moet gebruiken. Ik dacht dat dat niet nodig was.
Dus de vraag is: wel of geen voorstrijk gebruiken? Zo ja, welk merk is aan te raden?
En is het dan slim om evengoed na voorstrijk eerst verdunde witte latex aan te brengen?
Tex is al in huis (de flexa aanbieding waar jij me op wees ;-) )quote:Op vrijdag 27 januari 2012 10:00 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Voorstrijk is alleen bedoeld om de zuigende werking van de ondergrond op te heffen.
Mijn mening is dat voorstrijk troep is, heb er zelf nog nooit mee gewerkt op de nieuwbouw.
Door de voorstrijk kun je banen gaan krijgen die zichtbaar zijn door het schilderwerk heen.
Dus koop tex, verdun deze goed met water.
Zeker een liter water op de 5 liter tex.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Count your smiles instead of your tears & count your courage instead of your fears...
Don't be afraid of letting go, you may lose out on something good, but you might gain something even better.
Thanks!!quote:Op vrijdag 27 januari 2012 10:19 schreef bobenjanneke het volgende:
1 laag sterk verdunde tex is voldoende.
You're the best!!!quote:Op vrijdag 27 januari 2012 10:31 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik zal strax dadelijk ff een lijstje maken...
Dagobert & Duck...quote:
Gezellig!! Welkom Janneke :-)quote:Op zondag 29 januari 2012 09:32 schreef BJDD het volgende:
[..]
Dagobert & Duck...
Hahahahaha
Bobenjanneke was voor mij alleen, BJDD voor mij en janneke, zij wilde ook graag op fok en geen los account, DD zijn de 2 kids Didi & Dana.
Dus het schildersadvies blijft gewoon doorgaan, maar in de postgegeschiedenis zullen wat vaker topics staan over kinderen e.d....
Nee, de beneden verdieping is wel helemaal af incl. voegwerk, op zolder is het juist op het voegwerk na af en de slaapkamers moet nog aan begonnen worden. Daarvoor komt de tegelzetter as donderdag. Dus hopelijk is het over een week wel allemaal af.quote:Op zondag 29 januari 2012 09:46 schreef BJDD het volgende:
[..]
Is de tegelzetter helemaal klaar inde woning?
ah, dacht al dat ik scheel was toen ik je gipsen ornamenten topic had gelezen en ineens een andere nick zag als topicstarterquote:Op zondag 29 januari 2012 09:32 schreef BJDD het volgende:
[..]
Dagobert & Duck...
Hahahahaha
Bobenjanneke was voor mij alleen, BJDD voor mij en janneke, zij wilde ook graag op fok en geen los account, DD zijn de 2 kids Didi & Dana.
Dus het schildersadvies blijft gewoon doorgaan, maar in de postgegeschiedenis zullen wat vaker topics staan over kinderen e.d....
Hahahaha,quote:Op zondag 29 januari 2012 21:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
ah, dacht al dat ik scheel was toen ik je gipsen ornamenten topic had gelezen en ineens een andere nick zag als topicstarter.
Eerst alles met ammonia afnemen, en dan met goeie isolerende tex afwerken.quote:Op donderdag 2 februari 2012 08:44 schreef jabesthoi het volgende:
Binnenkort ga ik verhuizen en in mijn nieuwe huis is door de oude bewoners gerookt.
nu wil ik de muren weer een fris wit kleurtje geven.
Hoe kan ik ik mijn muren het best schoonmaken/ontvetten voor ik begin met latexen?
Als je niet wil schoonmaken, maar meteen aan de slag wil, moet je kijken voor een isolerend voorstrijk, of voor een ( dure ) isolerende tex.quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:25 schreef jabesthoi het volgende:
ik kreeg de tip om met alablastine voor te strijken. maar dit is toch alleen voor ongeverfde beton muren(nieuwbouwhuis)?
Nee, is geen isolerende tex.quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:43 schreef jabesthoi het volgende:
ik heb Histor Monodek aangeschaft. is dit een isolerende tex?
had je nog antwoorden nodig?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 22:57 schreef Vlientje het volgende:
Nu heel even verder in dit topic, haha! Het behangen is redelijk klaar (foto's komen binnenkort!) maar nu twijfel ik over iets.
De muren worden sowieso geschilderd. Maar door het behangafstoomapparaat zijn er allerlei vochtkringen op het plafond gekomen, en tevens heeft het plafond een zalmrozige schijn. Nu twijfel ik, zal ik het plafond nu al schilderen, of daarmee wachten tot later?
1) Nu schilderen, hoe moet dat dat met afplakken eens ik muren ga schilderen, trek ik dan het pas geverfde plafond weer mee als ik de plakkers eraf trek, want dat is nu al gebeurd, heb hier en daar een stukje plafondverf eraf getrokken, mee met het behangpapier :/
2) To be honest wil ik er graag vanaf zijn, ben al twee weken bezig en pffff. Stel dat ik het nu niet doe, maar wel eens ik er woon (meubels zijn makkelijk ff te verschuiven), is dat te doen? Of spat de verf dan op de reeds geschilderde muren?
3? Is het een kwestie van verf op de roller en smeren maar, of moet ik nog dat hele plafond gaan schuren of iets?
Ik snap niet precies hoe je dat bedoeltquote:Op woensdag 21 december 2011 20:52 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
rollen naar de kant waar de beugel de roller ingaat, zo krijg je minder banen.
Check! bedankt. Over 2,5 week de sleutel van m'n nieuwe huis. Gaat goed van pas komen deze tips.quote:Op zondag 26 februari 2012 08:42 schreef BJDD het volgende:
Ik bedoel:
je text een wand van boven naar beneden naar rechts of naar links.
De kant waar de beugel de roller ingaat ligt het grootste drukpunt.
Dus door de kant op te rollen waar de beugel de roller ingaat, tex je de banen weg.
Duidelijk antwoord, naja spiegel glad zijn de kozijnen ook niet echt.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 23:31 schreef BJDD het volgende:
Het schuurwerk moet juist niet spiegelglad zijn voor een goede hechting.
P80 is voor het snel kaal schuren, daarna p120 gebruiken om het hout te verfijnen.
Na het gronden ( synthetisch denk ik ) 2 dagen laten drogen, dan p150 of p180 gebruiken om de grondlaag op te ruwen. Als je 2 keer lakt, p180 tussen de 2 laklagen gebruiken.
@BJDD Heb je hier toevallig ook goede raad over?quote:Op zondag 26 februari 2012 12:28 schreef kingjotte het volgende:
[..]
Check! bedankt. Over 2,5 week de sleutel van m'n nieuwe huis. Gaat goed van pas komen deze tips.
Gelijk nog maar een schaamteloze vraag. Ik moet (wil) de volgende klussen doen:
1 Behang verwijderen
2 Muren structuurverven
3 Kozijnen een andere kleur geven
Wat is de goede volgorde? Ik denk zelf 1, 3, 2 want lichte structuurverf krijg je nog wel van je kozijn af (sowieso kun je een kozijn afplakken) maar donkerdere lak krijg je nooit meer van je muur en een structuurmuur afplakken is ook nogal lastig. Correct?
Ben nu zelf thuis druk bezig met plafond en kooflijsten.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 01:04 schreef kingjotte het volgende:
[..]
@BJDD Heb je hier toevallig ook goede raad over?
Zoals je zelf al aangeeft:quote:Op dinsdag 28 februari 2012 01:04 schreef kingjotte het volgende:
[..]
@BJDD Heb je hier toevallig ook goede raad over?
Waarom is het dan beter om eerst te structuren? Mij leek eerst kozijnen handiger? Als je dan met je structuur knoeit veeg je het zo van het kozijn af? Aan de andere kant, als je daarvoor met de donkere lak knoeit krijg je dat natuurlijk lastig dekkend... Toch maar eerst muurtjes dan :-)quote:Op dinsdag 28 februari 2012 11:14 schreef BJDD het volgende:
[..]
Zoals je zelf al aangeeft:
1) behang verwijderen
2) Muren structuren ( persoonlijk vind ik het niet mooi, raad je het ook af als je het nooit gedaan hebt, want de kans op kale plekken en overdadig veel structuur op andere plekken is groot ).
3) Kozijnen lakken.
Mocht je met donkere lak op de muur knoeien, kun je deze nog plaatselijk aantippen met tex.
Over de structuur: wat voor wanden heb je nu? Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik heb vroeger structuur muren gehad, en heb nu glad pleisterwerk.
En bij mij komt er nooit never geen structuur meer op de muren.
Dan toch kaal schuren of anderszins ontdoen van de slechte lagen en plekken; als de laatste verflaag zo slecht is, is iedere volgende laag ook gedoemd te gaan bladderen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 09:57 schreef refro het volgende:
Het zijn hardhouten kozijnen die "gebeitst" zijn (in ieder geval geen dekkende kleur). De kleur is redelijk donkerbruin. Wat er als laatste opgesmeerd is begint nu op een aantal plaatsen af te bladderen, en zowel ik als de verkoopster hebben geen idee welke verf dit is.
Ik heb het zo aangepakt (1-2-3), pff wat een werk was het. Maar het is wel mooi gewordenquote:Op zondag 26 februari 2012 12:28 schreef kingjotte het volgende:
[..]
Check! bedankt. Over 2,5 week de sleutel van m'n nieuwe huis. Gaat goed van pas komen deze tips.
Gelijk nog maar een schaamteloze vraag. Ik moet (wil) de volgende klussen doen:
1 Behang verwijderen
2 Muren structuurverven
3 Kozijnen een andere kleur geven
Wat is de goede volgorde? Ik denk zelf 1, 3, 2 want lichte structuurverf krijg je nog wel van je kozijn af (sowieso kun je een kozijn afplakken) maar donkerdere lak krijg je nooit meer van je muur en een structuurmuur afplakken is ook nogal lastig. Correct?
En als ik dan toch moet gaan schuren. Helpt het dan om mijn B&D vlakschuurmachine en/of mijn B&D mouse te vervangen door bijv een excenter schuurmachine? (Oftewel welke schuurmachine werkt hier het beste voor).quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan toch kaal schuren of anderszins ontdoen van de slechte lagen en plekken; als de laatste verflaag zo slecht is, is iedere volgende laag ook gedoemd te gaan bladderen.
Als je een vaste hand hebt, zou ik het ook zeker aanraden. En ook niet laten afleiden waardoor je * Sweetpea8472 draait zich om oeps, ineens een vlek over je muur hebtquote:Op donderdag 15 maart 2012 13:53 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik wou hier even melden dat ik laatst toch zonder tape ging schilderen. Overgang lichte muurverf naar donkere lak. Ging eigenlijk best aardig, en veel minder gedoe met verf wat dan toch onder de tape gelekt heeft etc., en muurverf blijft zo ook netjes intact.
Advies voor de rest: het kan prima, dus gewoon doen!
Ben begonnen met de grondlagen, maar vroeg me nog af hoe ik het beste de hoekjes en moeilijk bereikbare plaatsen kan doen. Met een kwast neem ik aan? Maar wat voor kwast? En dan eerst de hoekjes en daarna met de roller eroverheen?quote:Op woensdag 14 december 2011 19:44 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Alleen bij de verfwinkel en niet bij de de bouwmarkten te koop
- Anza lakrollertjes van 10 cm voor op de kleine beugel, plusminus ¤ 1,75 per stuk.
Gebruik wel een werkpotje:
http://www.formidotros.nl(...)6585__46421_zoom.jpg
en een laknetje
http://www.verfsuper.nl/shop/914-626-large/Verfrooster-18-cm.jpg
Doe in het werkpotje 4 cm grondverf of lak, net wat je gaat doen
Kanquote:Op zondag 17 juni 2012 17:12 schreef Adelante het volgende:
Dank voor je antwoord Estolan
[ afbeelding ]
Het bovenste gedeelte is niet draaiend/schuivend en toch meegeschilderd. Ik neig meer hierna dan het bovenste deel ook wit te houden...
Neequote:Op donderdag 21 juni 2012 09:42 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Niet een vraag over verf, maar wel over schilderen...
De dakgoten bij oude huizen (zeg maar zoals hier, zijn die geschikt om in te staan als je die ramen wil schilderen?
Het lijkt een onderdeel van het constructie te zijn, maar ik twijfel nog een beetje.
Dat begrijp ik ook wel, maar dat kan ik zo niet beoordelen. Daarvoor zul je de binen- en buitenwerkse maten op moeten geven.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:28 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik bedoel meer qua draagconstructie / gewicht.
Veel beter. Je wilt niet weten wat een ellende te veel aangebrachte voorstrijk kan geven. Recent was her een verhaal van iemand die goedkope latex nam en daar een verdunde scheut behangplaksel in goot.quote:Op donderdag 27 september 2012 09:58 schreef mark_dabomb het volgende:
Even een megakick
Wij hebben in ons huis ca. 200m2 laten stucen en gaan binnenkort alles spuiten met latex (Herberts met lange open tijd). Nou hebben wij op aanraden van de verkoper 5 liter flevopol meegenomen die wij moeten gebruiken als voorstrijk, ik lees echter wisselende verhalen over voorstrijken.
1. Is 'voorstrijken' met ca. 10% verdunde latex niet beter?
verlaagd plafond ?quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 20:08 schreef douche-eendje het volgende:
Ik ga weer langzaamaan de klusboel hier pogen op te pakken maar ik ben niet echt een held in schilderen. Als eerste wil ik graag mijn wc verder afmaken, dat zag en ziet er nog altijd niet echt lekker uit.
[ afbeelding ]
Bij het plafond lopen deze leidingen, geen idee waarvoor ze zijn behalve dat ze ook dat prachtige vieze geel zijn als de rest van het huis was. Hoe kan ik dit een beetje netjes wit maken?
Gaat dat wel mooi worden met het bovenlicht bij de deur? Sowieso ben ik a-technisch als het op dit soort dingen aankomt en is schilderen al een hele uitdaging dus ik denk dat dat voor mij nog het meest "makkelijkequote:
Buizen lopen boven het kozijn door zo te zien .quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 20:52 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Gaat dat wel mooi worden met het bovenlicht bij de deur? Sowieso ben ik a-technisch als het op dit soort dingen aankomt en is schilderen al een hele uitdaging
lekker voor je zinkquote:Op donderdag 21 juni 2012 11:28 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik bedoel meer qua draagconstructie / gewicht. Ik heb het gevoel dat ik er sowieso in kan staan, maar of het daarvoor bedoeld is?
De schoorsteenveger heeft er trouwens gewoon overheen gelopen om naar het dak te komen.
Beetjd laat maar ik strijk altijd voor. Een keer niet gedaan en daar kwam bij de tweede kleur een jaar of twee later alles los. Alles afgestoken en dat ging om 8 m2. Zou er geen 200 willen doen.quote:Op donderdag 27 september 2012 09:58 schreef mark_dabomb het volgende:
Even een megakick
Wij hebben in ons huis ca. 200m2 laten stucen en gaan binnenkort alles spuiten met latex (Herberts met lange open tijd). Nou hebben wij op aanraden van de verkoper 5 liter flevopol meegenomen die wij moeten gebruiken als voorstrijk, ik lees echter wisselende verhalen over voorstrijken.
1. Is 'voorstrijken' met ca. 10% verdunde latex niet beter?
2. Als ik toch flevopol gebruik (met roller op brengen), gaat mijn mooi gladde stucwerk niet naar de knoppen?
Het stucwerk geeft niet 'wit' af als ik daar met mijn hand overheen veeg.
Tevens nog een ander vraagje, de binnen kozijnen staan momenteel in 2 laagjes CWS Unigrund en worden afgelakt met Sikkens Azura Rubbol Plus. Hoe 'grof' kan ik schuren tussen de lagen door? De grondverf heb ik tussendoor met P120 geschuurd.
We hebben inmiddels de ladder verruild voor een langere, dus de raampjes zijn al geschilderdquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 21:03 schreef JerryLee het volgende:
[..]
lekker voor je zink![]()
Steigertje 60 breed kost geen drol voor een week .
Stuk veiliger en prettiger te werken
Waar ik nu mee zit is of dit iets is wat je nog een jaar of wat goed kan houden met lokaal oplappen of dat je toch binnenkort alles kaal moet lopen branden.quote:Op maandag 5 november 2012 20:54 schreef TR08 het volgende:
Nou...weer een update.
Het schilderwerk van de boeien heeft wat "uitdagingen". Of ik dat de schilder aan kan rekenen is me niet duidelijk, maar hier en daar komt de verf van het hout af.
Zie hieronder een voorbeeld:
Op een aantal plekken komt de verf zo van het hout af gebladerd dat er kaal hout onder vandaan komt. Dit is rondom het huis zo. Ik heb die plekken afgestoken. Er zitten daar circa 5 verschillende verflagen over elkaar heen.
Alles is afgestoken, gladgeschuurd tot alle verf vast zat en dan in de grondverf (sigma vorlack) gezet.
Hopelijk houdt dit het wel wat beter. In elk geval zit de grondverf direct op het kale hout.
Elke 3-5jaar behandelen is het bestequote:Op woensdag 7 november 2012 21:34 schreef kaasplankje het volgende:
Mijn papa zegt dat verf die bladdert goed is, want dan zie je tenminste dat je schilderen moet.
Die verflaag heeft ook niet het eeuwige leven.
Oude verf is op, gaan opzwellen door de warmte, zit vocht achterquote:Op donderdag 8 november 2012 10:00 schreef TR08 het volgende:
Op de plekken waar het los komt zitten circa 5 lagen oude verf onder de nieuwe verf, dat is het rare. Eerder zat het blijkbaar wel redelijk vast en nu komt het er ineens af.
of de nieuwe verf heeft de oude laag aangetast ( opgelost )quote:Op donderdag 8 november 2012 14:14 schreef TR08 het volgende:
Het rare is nu dat er dus "ineens" bij de laatste verfbeurt lagen los lijken te komen die eerder 80 jaar goed gezeten hebben (sinds 1931 dus).
Dingen als slecht schuren zouden eerder pijn gedaan moeten hebben.
Is van Anker Stuy, klein NL merkquote:Op vrijdag 9 november 2012 08:16 schreef TR08 het volgende:
De nieuwe verf was van Waarborg [zie site] en daarop zat 10 jaar garantie op beschermende werking en 5 jaar op kleur echtheid aldus de schilder.
Aangezien het een merk is dat zich puur richt op professioneel gebruik moet die verf tegen de regen kunnen. Een Nederlands kwaliteit merk verf dat niet tegen regen kan is onzin.
Oplosmiddelen zoeken de gemakkelijkste weg naar buiten .quote:Op donderdag 8 november 2012 14:14 schreef TR08 het volgende:
Het rare is nu dat er dus "ineens" bij de laatste verfbeurt lagen los lijken te komen die eerder 80 jaar goed gezeten hebben (sinds 1931 dus).
Dingen als slecht schuren zouden eerder pijn gedaan moeten hebben.
Je hebt ook verfsystemen die daar voor geschikt zijn hoorquote:Op vrijdag 9 november 2012 10:11 schreef JerryLee het volgende:
Het winterschilderstarief is van 1 november tot en met 18 maart.
Dat is niet zonder reden ,in dat jaargetijde heb je te maken met een lagere temperatuur en een verhoogde luchtvochtigheid.
Vandaag hebben we bv. te maken met een waarde van 88 a 92%.
Vrijdag 9 November
Overwegend bewolkt
Maximum: 9 °C
Wind: 18 km/h - Z
Luchtvochtigheid: 88%
Kans op neerslag: 20%
Zonsopgang: 7:51 uur
Buien
Minimum: 7 °C
Wind: 13 km/h - Z
Luchtvochtigheid: 92%
Kans op neerslag: 50%
Zonsondergang: 16:58 uur
Wanneer er dan gesproken word over een maximum van 75 % http://www.verfenzo.eu/site.php?obj=2962 (sommige sites 85 %), kan je de kwast beter in de kast laten liggen.
Nu kan de schilder fantastische theorieën ophangen betreffende watergedragen grondlakken en
drogen met de föhn,maar bepaalde natuurkundige processen kan je niet foppen .
Bij een beetje serieuze schildersklus (NS,overheid,Monumenten) behoor je dagelijks een rapport op te maken waar je de waarden dauwpunt,luchtvochtigheid en buitentemperatuur minimaal behoort te vermelden .
Want niemand weet de condities meer na een aantal maanden .
Blijkt na een bepaalde periode dat onthechting optreedt,terwijl na te gaan is dat het op die dagen
geen schilderwerk is heb je echt een probleem als schilder (en ben je in de regel zo'n klant kwijt ).
Ruitjesproef is ook een goede methode om te zien of de rest wel de vereiste hechting heeft .
In dit geval zou ik niet meer dan gronden doen aangezien grondverf open is van structuur (ademt ) en het vocht dus eruit en weliswaar erin kan .
Ga je nu aflakken sluit je het in (vocht ) valt binnen 1 a 2 jaar weer de boel eraf.
...en in het voorjaar gewoon een meetrapport eisen als het goed word aangepakt .
Waardes kan je zelf ook controleren via elke weersite om problemen te voorkomen .
Het is altijd moeilijk vast te stellen waarom onthechting plaatselijk hoger is op de ene plek dan de ander aangezien dit te maken heeft met luchtstromingen en positie's van het schilderwerk (blijven vluchtige stoffen langer hangen etc )
Ja hoor je kan ook onder water schilderen ,maar of het aan te raden is .quote:Op vrijdag 9 november 2012 10:42 schreef Estolan het volgende:
[..]
Je hebt ook verfsystemen die daar voor geschikt zijn hoor
Tot 0gr kan je gewoon buiten werken
De Veveo Urethancoat is een goed product tot 0grquote:Op vrijdag 9 november 2012 10:43 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Ja hoor je kan ook onder water schilderen ,maar of het aan te raden is .
[ afbeelding ]
(Het vloeit ook zo mooi)
Kijk nou eens op het techscheet : http://www.veveo.nl/media/celsor_urethancoat_4s_hg_vos_2010.pdfquote:Op vrijdag 9 november 2012 11:37 schreef Estolan het volgende:
[..]
De Veveo Urethancoat is een goed product tot 0gr
Kans op jaquote:Op vrijdag 9 november 2012 12:14 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Kijk nou eens op het techscheet : http://www.veveo.nl/media/celsor_urethancoat_4s_hg_vos_2010.pdf
Verwerkingsgegevens Tijdens applicatie en droging dienen de ondergrond- en
omgevingstemperatuur boven 0°C en de relatieve luchtvochtigheid
maximaal 85 te zijn.
Droogtijden Bij 23°C en een relatieve luchtvochtigheid van 65%:
stofdroog: na 1½ uur, kleefvrij: na 2 ½ uur, overschilderbaar: na
ca. 16 uur.
Bij 5°C en een relatieve luchtvochtigheid van 65%:
stofdroog: na 4 uur, kleefvrij: na 5 uur, overschilderbaar: na
ca. 24 uur.
24 uur een relatieve luchtvochtigheid van max. 65 % is geconditioneerde omgeving in de wintermaanden.
Zeker met het vallen van de avond (zonsondergang) en ochtends heb je met veel hogere waarden te maken (over het algemeen )
verffie niet droog binnen 24 uur >opname vocht .gevolg kans op matslaan en onthechting (bij aanbrengen volgende lagen )
nee ,als je van te voren weet wat het weer doet ,gaat het goed ja .quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:21 schreef Estolan het volgende:
[..]
Kans op ja
Maar toch bij de juiste applicatie gebeurd dat niet
Anders zou je in NL nooit kunnen schilderen in de winter, en toch "moet" dat van de klant wel ( bijv TU-Delft )
Zo werkt het alleen niet in de werkelijk onderhoudswereldquote:Op vrijdag 9 november 2012 12:34 schreef JerryLee het volgende:
[..]
nee ,als je van te voren weet wat het weer doet ,gaat het goed ja .
je hebt gemiddeld 8 maanden in nederland dat je zonder veel problemen buiten kan schilderen .
Wanneer je dan in je witte overalletje met kouwe poten in december lekker aan de dakgoot wil hangen is dat een keus .
je kan er ook voor zorgen dat je vooraf binnenwerk hebt geregeld,zodat je productief niet afhankelijk bent van de elementen .
Ik ken legio voorbeelden uit de eerste hand dat na een aantal maanden problemen optreden ,en het kastje muur verhaal begint ;Wie is verantwoordelijk.
Je kent de risico's ,je hebt een alternatief (binnen ) waarom dan tegen natuurkundige wetten ingaan ?
P.S Klant kan zoveel moeten ,gaat die zelf maar staan teren.
Ik moet niks![]()
Straks gaat het fout en dan ben ik/jij wel de vakman ,die de risico's had moeten inschatten en daarna te handelen .
Inderdaad,en daar word vooral door woningbouwverenigingen lekker misbruik van gemaakt .quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:38 schreef Estolan het volgende:
[..]
Zo werkt het alleen niet in de werkelijk onderhoudswereld
dat is al even jaquote:Op vrijdag 9 november 2012 12:47 schreef Estolan het volgende:
Een ruitjesproef kan tegenwoordig ook niet direct gedaan worden. Mag ook pas na 3-6mnd
Indien de oude laklaag in goede staat verkeerd volstaat het matteren hiervan alvorens een nieuwe laklaag aan te brengen .quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:32 schreef Lusa het volgende:
Jammer dat deze waardige en leerzame topic niet meer zo actief is. Of ik heb een deel 3 etc. over het hoofd gezien?
Ik heb twee vragen waarvan één over gronden en aflakken, en mijn tweede vraag gaat over het schoonmaken van een verzetblik.
Graag wil ik mijn nieuwe overkapping gaan schilderen. Sommige delen hout zijn nog onbehandeld, en andere delen hout zijn nog voorzien van een oude lak laag. Wat is de beste aanpak om alles opnieuw te voorzien van een hoogglans lak laag?
Ik maak ook gebruik van een verzet blik. Nu blijven er na het schilderen restanten over in de verzet blik. Wat is de beste methode om na het schilderen een verzet blik weer schoon te krijgen zodat ik deze later weer opnieuw kan gebruiken?
Nee,uitgaande van een kwalitatief goed product zal het wisselen van licht naar donker geen problemen /kleurverschil opleveren .quote:Op woensdag 28 augustus 2013 16:19 schreef Lusa het volgende:
JerryLee bedankt voor je snelle reactie en tips.
De bestaande lak ziet er nog goed uit en is ongeveer een jaar geleden erop gezet.
Hoe ik het nu dus begrijp eerst schuren en onbehandeld hout op kleur twee keer gronden. Vervolgens alles één keer aflakken met hoogglans.
Maakt het geen verschil in aflakken als ik op bestaande lak een donkere kleur zet?
De meest makkelijke manier is framestralen en laten poederen .quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:47 schreef Cathmar het volgende:
Ik heb een oud schoolbankje gekocht. Het frame is geverfd en hier en daar roestig. En het moet een andere kleur worden. Hoe ga ik dit doen? Moet het eerst helemaal kaal en zo ja, wat is de meest makkelijke manier? Kan er dan gewone verf overheen, of hammerite? Alle tips welkom.
Het blad is geverfd, maar maak ik weer kaal en dan doe ik er ..... overheen. Beits?
[ link | afbeelding ]
Thanks voor de tip. Denk dat dit dan een vrij kostbare bedoeling wordt, maar ik ga het eens uitzoeken.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:16 schreef JerryLee het volgende:
De meest makkelijke manier is framestralen en laten poederen .
behaal je ook een slijtvastheid die met natlak niet te bereiken is .
Kan meevallen ,verf is ook duur .quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:54 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Thanks voor de tip. Denk dat dit dan een vrij kostbare bedoeling wordt, maar ik ga het eens uitzoeken.
P.S Tip Ronde buizen kan je het best schuren met Scotchbrite ,quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:30 schreef Cathmar het volgende:
Wow, dank je!! Ik ga er eens goed naar kijken.
ik weet niet wanneer de vorige schilderwerken zijn uitgevoerd en door wie 9en waar de lak van afgenomen is )quote:Op maandag 24 februari 2014 16:37 schreef TR08 het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met / weet iemand hier meer van verf van Waarborg/ Anker Stuy?
http://www.ankerstuy.nl/nl/kmm/waarborg-colourants-hd
Ik heb er het nodige van op mijn huis, helaas komen de lagen eronder nu los op de boei. Ik overweeg sterk om de hele boei rondom nu kaal te gaan maken en opnieuw te lakken.
Aangezien ik nog rest potten Waarborg verf heb zou ik bij dit systeem kunnen blijven. Mijn alternatief zou zijn om na kaalbranden alles 100% met Sigma verf te doen en de Waarborg maar weg te laten.
Het gaat om volle onaangebroken vorstvrij bewaarde potten.quote:Op maandag 24 februari 2014 20:38 schreef JerryLee het volgende:
[..]
ik weet niet wanneer de vorige schilderwerken zijn uitgevoerd en door wie 9en waar de lak van afgenomen is )
maar is het geen idee om de fabrikant te benaderen ,niet inzake claims en dergelijke ,maar om er achter te komen wat is de oorzaak dat de onderlagen los komen .
Wanneer er geen schildersrapport is bijgehouden incl. datums weersgesteldheid /luchtvochtigheid is het altijd moeilijk na termijn,maar er is kans dat het optisch te verklaren valt
Restpotten ,hoe oud ,hoe bewaard ,volume in de pot ?
halve lekker in de schuur die er drie jaar staan en waar of de vorst of 30 graden overheen gegaan zijn kunnen zo in de chemobox
Nee ,helaas het merk is mij volstrekt onbekend .quote:Op maandag 24 februari 2014 20:56 schreef TR08 het volgende:
[..]
Het gaat om volle onaangebroken vorstvrij bewaarde potten.
Rest van je verhaal is een ander traject dat ik helaas zonder succes bewandeld heb. Wedervraag is welke verf eronder zit en dat is volslagen onduidelijk, tenzij je tevreden bent met het antwoord dat het van alles en nog wat is van de afgelopen 80 jaar, varierend van hema kwaliteit tot professioneel spul.
Dat een professionele (althans, dat wordt gezegd) laag ineens alles eronder los trekt is dan natuurlijk heel zuur.
Vocht in het hout was ook een verdachte, maar dat is uitgesloten. Na weken regen was het hout kurk en kurkdroog op de plekken waar de verf eraf kwam.
Terug naar de vraag: Heb jij nog ervaring met verf van die fabrikant?
Dit begrijp ik echt niet: ik vind Sikkens Rubbol juist een verf die uitstekend glad uitvloeit en met weinig verf maak je een heel dunne en sterke verflaagquote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:42 schreef usernaamvergeten het volgende:
Voorkant van het huis heb ik afgelakt met Sikkens Rubbol XD gloss, ook duurzaam (gaat ongeveer 10 jaar mee). Laat zich niet erg gemakkelijk verwerken (vrij stroef, mag volgens Sikkens ook niet worden verdund).
De kwaliteit en het merk. Het hangt van je toepassing af (binnen/buiten) en je voorkeuren.quote:Op zondag 25 mei 2014 12:20 schreef xaban06 het volgende:
Ik wil binnenkort de wanden ook voorzien van een likje verf. Flexa kost bij gamma 35.- per 2.5L wat voldoende is voor 20m2.
Kijk ik naar signa, sikkens, wijzonol, betaal je het 3 dubbele.
Wat is het verschil?
Ben je nou echt te dom om te begrijpen dat niet elke verf uit de Rubbol serie de zelfde samenstelling heeft? Rubbol XD gloss is bijvoorbeeld heel anders qua samenstelling dan Rubbol SB plus. Mijn ervaring is dat XD gloss erg stroperig is en zich niet makkelijk laat verdelen.quote:Op zondag 25 mei 2014 10:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit begrijp ik echt niet: ik vind Sikkens Rubbol juist een verf die uitstekend glad uitvloeit en met weinig verf maak je een heel dunne en sterke verflaag
En jij haalt elke tien jaar je kozijnen helemaal kaal? Dat doe je alleen als het schilderwerk in bijzonder slechte staat is, bij een periodieke schilderbeurt is goed schuren voldoende. Daarbij zijn de lijnolieverven van tegenwoordig ook anders dan die van vroeger. Wat een voordeel is aan lijnolieverven is dat het duurzaam is, en het hout laat ademen waardoor er minder snel houtrot optreed.quote:Op zondag 25 mei 2014 10:18 schreef blomke het volgende:
Astublieft geen verf op lijnoliebasis. Hoe duurzaam ook, als je het wilt verwijderen heb je een hels karwei daaraan.
Volgens de specificaties heb je geen verschil in 'rendement' (L / m2).quote:Op zondag 25 mei 2014 12:40 schreef blomke het volgende:
[..]
De kwaliteit en het merk. Het hangt van je toepassing af (binnen/buiten) en je voorkeuren.
Ik vind (maar eigenlijk heb ik nergens verstand van volgens veel Fok!-ers) dat Sikkens de beste verven maakt. Per L. duurder, maar het smeert zo goed en glad uit dat je volgens mij een netto lage(re) ¤/m² haalt.
Met Wijzonol schakelwerf heb ik heel slechte ervaringen; één hete zomer en het was weggefikt. Flexa vind ik voor binnentoepassingen (deuren/kozijnen) net aan acceptabel.
quote:Op zondag 25 mei 2014 15:23 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Volgens de specificaties heb je geen verschil in 'rendement' (L / m2).
Kwaliteit in wat dan? Het gaat om binnenwerk (muren). Ik heb 1 kamer met flexa gedaan en ziet er keurig uit. Dus wat kan een reden zijn om sikkens/ wijzonol/sigma te gebruiken?
quote:Op zondag 25 mei 2014 13:56 schreef bbtb77 het volgende:
Als je echt schrobvast of extreem mat wilt zul je toch moeten uitwijken naar Sikkens/Sigma/ed..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |