Beetjd laat maar ik strijk altijd voor. Een keer niet gedaan en daar kwam bij de tweede kleur een jaar of twee later alles los. Alles afgestoken en dat ging om 8 m2. Zou er geen 200 willen doen.quote:Op donderdag 27 september 2012 09:58 schreef mark_dabomb het volgende:
Even een megakick
Wij hebben in ons huis ca. 200m2 laten stucen en gaan binnenkort alles spuiten met latex (Herberts met lange open tijd). Nou hebben wij op aanraden van de verkoper 5 liter flevopol meegenomen die wij moeten gebruiken als voorstrijk, ik lees echter wisselende verhalen over voorstrijken.
1. Is 'voorstrijken' met ca. 10% verdunde latex niet beter?
2. Als ik toch flevopol gebruik (met roller op brengen), gaat mijn mooi gladde stucwerk niet naar de knoppen?
Het stucwerk geeft niet 'wit' af als ik daar met mijn hand overheen veeg.
Tevens nog een ander vraagje, de binnen kozijnen staan momenteel in 2 laagjes CWS Unigrund en worden afgelakt met Sikkens Azura Rubbol Plus. Hoe 'grof' kan ik schuren tussen de lagen door? De grondverf heb ik tussendoor met P120 geschuurd.
We hebben inmiddels de ladder verruild voor een langere, dus de raampjes zijn al geschilderdquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 21:03 schreef JerryLee het volgende:
[..]
lekker voor je zink![]()
Steigertje 60 breed kost geen drol voor een week .
Stuk veiliger en prettiger te werken
Waar ik nu mee zit is of dit iets is wat je nog een jaar of wat goed kan houden met lokaal oplappen of dat je toch binnenkort alles kaal moet lopen branden.quote:Op maandag 5 november 2012 20:54 schreef TR08 het volgende:
Nou...weer een update.
Het schilderwerk van de boeien heeft wat "uitdagingen". Of ik dat de schilder aan kan rekenen is me niet duidelijk, maar hier en daar komt de verf van het hout af.
Zie hieronder een voorbeeld:
Op een aantal plekken komt de verf zo van het hout af gebladerd dat er kaal hout onder vandaan komt. Dit is rondom het huis zo. Ik heb die plekken afgestoken. Er zitten daar circa 5 verschillende verflagen over elkaar heen.
Alles is afgestoken, gladgeschuurd tot alle verf vast zat en dan in de grondverf (sigma vorlack) gezet.
Hopelijk houdt dit het wel wat beter. In elk geval zit de grondverf direct op het kale hout.
Elke 3-5jaar behandelen is het bestequote:Op woensdag 7 november 2012 21:34 schreef kaasplankje het volgende:
Mijn papa zegt dat verf die bladdert goed is, want dan zie je tenminste dat je schilderen moet.
Die verflaag heeft ook niet het eeuwige leven.
Oude verf is op, gaan opzwellen door de warmte, zit vocht achterquote:Op donderdag 8 november 2012 10:00 schreef TR08 het volgende:
Op de plekken waar het los komt zitten circa 5 lagen oude verf onder de nieuwe verf, dat is het rare. Eerder zat het blijkbaar wel redelijk vast en nu komt het er ineens af.
of de nieuwe verf heeft de oude laag aangetast ( opgelost )quote:Op donderdag 8 november 2012 14:14 schreef TR08 het volgende:
Het rare is nu dat er dus "ineens" bij de laatste verfbeurt lagen los lijken te komen die eerder 80 jaar goed gezeten hebben (sinds 1931 dus).
Dingen als slecht schuren zouden eerder pijn gedaan moeten hebben.
Is van Anker Stuy, klein NL merkquote:Op vrijdag 9 november 2012 08:16 schreef TR08 het volgende:
De nieuwe verf was van Waarborg [zie site] en daarop zat 10 jaar garantie op beschermende werking en 5 jaar op kleur echtheid aldus de schilder.
Aangezien het een merk is dat zich puur richt op professioneel gebruik moet die verf tegen de regen kunnen. Een Nederlands kwaliteit merk verf dat niet tegen regen kan is onzin.
Oplosmiddelen zoeken de gemakkelijkste weg naar buiten .quote:Op donderdag 8 november 2012 14:14 schreef TR08 het volgende:
Het rare is nu dat er dus "ineens" bij de laatste verfbeurt lagen los lijken te komen die eerder 80 jaar goed gezeten hebben (sinds 1931 dus).
Dingen als slecht schuren zouden eerder pijn gedaan moeten hebben.
Je hebt ook verfsystemen die daar voor geschikt zijn hoorquote:Op vrijdag 9 november 2012 10:11 schreef JerryLee het volgende:
Het winterschilderstarief is van 1 november tot en met 18 maart.
Dat is niet zonder reden ,in dat jaargetijde heb je te maken met een lagere temperatuur en een verhoogde luchtvochtigheid.
Vandaag hebben we bv. te maken met een waarde van 88 a 92%.
Vrijdag 9 November
Overwegend bewolkt
Maximum: 9 °C
Wind: 18 km/h - Z
Luchtvochtigheid: 88%
Kans op neerslag: 20%
Zonsopgang: 7:51 uur
Buien
Minimum: 7 °C
Wind: 13 km/h - Z
Luchtvochtigheid: 92%
Kans op neerslag: 50%
Zonsondergang: 16:58 uur
Wanneer er dan gesproken word over een maximum van 75 % http://www.verfenzo.eu/site.php?obj=2962 (sommige sites 85 %), kan je de kwast beter in de kast laten liggen.
Nu kan de schilder fantastische theorieën ophangen betreffende watergedragen grondlakken en
drogen met de föhn,maar bepaalde natuurkundige processen kan je niet foppen .
Bij een beetje serieuze schildersklus (NS,overheid,Monumenten) behoor je dagelijks een rapport op te maken waar je de waarden dauwpunt,luchtvochtigheid en buitentemperatuur minimaal behoort te vermelden .
Want niemand weet de condities meer na een aantal maanden .
Blijkt na een bepaalde periode dat onthechting optreedt,terwijl na te gaan is dat het op die dagen
geen schilderwerk is heb je echt een probleem als schilder (en ben je in de regel zo'n klant kwijt ).
Ruitjesproef is ook een goede methode om te zien of de rest wel de vereiste hechting heeft .
In dit geval zou ik niet meer dan gronden doen aangezien grondverf open is van structuur (ademt ) en het vocht dus eruit en weliswaar erin kan .
Ga je nu aflakken sluit je het in (vocht ) valt binnen 1 a 2 jaar weer de boel eraf.
...en in het voorjaar gewoon een meetrapport eisen als het goed word aangepakt .
Waardes kan je zelf ook controleren via elke weersite om problemen te voorkomen .
Het is altijd moeilijk vast te stellen waarom onthechting plaatselijk hoger is op de ene plek dan de ander aangezien dit te maken heeft met luchtstromingen en positie's van het schilderwerk (blijven vluchtige stoffen langer hangen etc )
Ja hoor je kan ook onder water schilderen ,maar of het aan te raden is .quote:Op vrijdag 9 november 2012 10:42 schreef Estolan het volgende:
[..]
Je hebt ook verfsystemen die daar voor geschikt zijn hoor
Tot 0gr kan je gewoon buiten werken
De Veveo Urethancoat is een goed product tot 0grquote:Op vrijdag 9 november 2012 10:43 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Ja hoor je kan ook onder water schilderen ,maar of het aan te raden is .
[ afbeelding ]
(Het vloeit ook zo mooi)
Kijk nou eens op het techscheet : http://www.veveo.nl/media/celsor_urethancoat_4s_hg_vos_2010.pdfquote:Op vrijdag 9 november 2012 11:37 schreef Estolan het volgende:
[..]
De Veveo Urethancoat is een goed product tot 0gr
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |