abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † donderdag 27 oktober 2011 @ 22:53:00 #1
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103648957


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #23

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#14 in heel veel smaken!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #15 Dramming Time!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #16 Schots? Iers? Japans?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #17
[Whisky /Whiskey Topic #19]
[Whisky /Whiskey Topic #20] - Glenfarclas wordt dit jaar 175 jaar oud!
[Whisky /Whiskey Topic #21] - Gewoon doordrammen...
[Whisky /Whiskey Topic #22] - Goede wijn is nog steeds geen whisky...

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!


Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)



Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Drink verstandig, drink met maten


----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † donderdag 27 oktober 2011 @ 22:53:59 #2
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103649035
Ik zit nú trouwens aan een Whiskey: Bushmills Black Bush. Niet heel erg spannend, maar verder weinig mis mee. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 22:58:02 #3
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_103649281
quote:
3s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 22:53 schreef Cynix ® het volgende:
Ik zit nú trouwens aan een Whiskey: Bushmills Black Bush. Niet heel erg spannend, maar verder weinig mis mee. :)
Wel de moeite waard om eens te proberen in de pub?
Vorige keer had ik een bushmills 10 en dat smaakte best wel :Y .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_103649670
Geen problemen met een glaasje Bushmills, prima kroegwhiskey. En de 1608 is prima voor thuis.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_103653821
Bushmills is prima slobberwhisky inderdaad :)
* CrashO zit nu aan de Laphroaigh Quater Cask O+
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 00:24:52 #6
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103653892
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 22:58 schreef MPG het volgende:
Wel de moeite waard om eens te proberen in de pub?
Oh ja hoor. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 00:27:04 #7
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103653987
Even een vraagje voor de kenners (zal vast wel eerder gevraagd zijn):

Waarom is Whisky eigenlijk typisch Schots (en een beetje Iers?) :?
Je kunt toch overal in de wereld Whisky stoken? :?

Voor wijn heb je zon nodig, dus dat wordt lastig hier, maar voor Whisky heb je behalve overal verkrijgbare grondstoffen toch niks bijzonders nodig? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103654893
quote:
3s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:27 schreef Cynix ® het volgende:
Even een vraagje voor de kenners (zal vast wel eerder gevraagd zijn):

Waarom is Whisky eigenlijk typisch Schots (en een beetje Iers?) :?
Je kunt toch overal in de wereld Whisky stoken? :?

Voor wijn heb je zon nodig, dus dat wordt lastig hier, maar voor Whisky heb je behalve overal verkrijgbare grondstoffen toch niks bijzonders nodig? :?
Tsja het zit denk ik in de geschiedenis, bier/pils kan je ook overal maken maar dat is toch ook vooral Tsjechisch/Nederlands/Duits/Belgisch etc. Nog nooit van Schots pils gehoord in ieder geval.

De roots liggen in Schotland, en de productie + consumptie is daar hoog, dus ik denk daardoor.

Overigens bijzonder feitje (aldus Wikipedia)
Blended Scotch whisky constitutes over 90% of the whisky produced in Scotland.

Weet niet wat er waar van is, maar schrikbarend hoog getal.
pi_103659916
Dat is wel waar inderdaad. Zo gaat er van sommige distilleries vrijwel niets in single malt. Probeer maar eens een standaard single malt bottling te vinden van bijvoorbeeld Dailuaine of Mortlach, die zie je bij geen enkele standaard slijter. Toch produceren ze 50% meer dan bijvoorbeeld Lagavulin of Laphroaig. Van Caol Ila gaat 90% in blends, en dat is ook de reden dat ze unpeated zijn gaan maken ooit.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:04:50 #10
128548 pavv
The computer says NO
pi_103661860
Zo, nummer 24 alweer...

Cynix, kun jij het vorige draadje ( [Whisky /Whiskey Topic #23] - Whiskyseizoen 2011/2012 gaat van start ) ook even in de OP zetten.

voor de volledigheid :)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:13:16 #11
128548 pavv
The computer says NO
pi_103662096
uit vorige draad...

quote:
donderdag 27 oktober 2011 21:52[/url] schreef starbeach het volgende:[/b]
Kreeg vandaag het krantje van de Sligro onder de neus:
The Glenlivet 12yo voor 24 euro
Laphroaig 10yo voor 30 euro
(dit zijn incl. prijzen)

Is dit een beetje interessant?
Begreep van pavv dat je bij de Laphroaig beter voor de Cask Strength of de Quarter Cask kunt kiezen, maar deze zullen ook wel een stuk duurder zijn (lees: boven mn budget).
Lees hierboven dat de Glenlivet wel goed bevalt, al is smaak natuurlijk persoonlijk ;)
30 euro voor de Laffie 10 is wel aardig, maar geen werelddeal.

Bij Ton Overmars haal je dezelfde fles altijd voor maar 27,95..
Hij heeft ook EEN LITER Quarter Cask voor 39,95 (dus eigenlijk nog goed koper dan de laffie 10 bij de Sligro), van Zuylen heeft deze zelfs voor 38,95
Slijterij Zonneveld heeft de Quarter Cask 0,7liter voor..... 29,95 !

je ziet, wat rondkijken scheelt aardig wat eurootjes

proost!
pi_103662504
Een liter 10yo kost momenteel ¤27,50 bij de Drankgigant.
Ik heb hem net zelf aangeschaft, naast de twee flessen Highland Park Earl Haakon die ze voor me hadden opgesnord. Meteen even een Aberlour 10 en voor de grap een kleintje Glenfarclas 10 meegepakt. :-)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:29:01 #13
348522 BusterPosey
Catch me if you can...
pi_103664662
quote:
3s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 22:53 schreef Cynix ® het volgende:
Ik zit nú trouwens aan een Whiskey: Bushmills Black Bush. Niet heel erg spannend, maar verder weinig mis mee. :)
Ik heb nog altijd de Bushmills 12yr ongeopend in de kast staan. Die is slechts bij de distillery zelf te verkrijgen. Ik heb hem daar ter plekke geproefd en was best onder de indruk, al was het nog voor lunchtijd.
Fok! Fantasy NHL Champion 2011 | Fok! Fantasy NBA Champion 2011 (Hoops West League)
pi_103665812
Waarom wintertijd whiskytijd? In de zomer is het net zo lekker!

quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:48 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Tsja het zit denk ik in de geschiedenis, bier/pils kan je ook overal maken maar dat is toch ook vooral Tsjechisch/Nederlands/Duits/Belgisch etc. Nog nooit van Schots pils gehoord in ieder geval.

De roots liggen in Schotland, en de productie + consumptie is daar hoog, dus ik denk daardoor.

Overigens bijzonder feitje (aldus Wikipedia)
Blended Scotch whisky constitutes over 90% of the whisky produced in Scotland.

Weet niet wat er waar van is, maar schrikbarend hoog getal.
In NL wordt er toch ook meer pils gebrouwen dan echt bier? In Belgie, het bierland bij uitstek, volgens mij ook.

De meest mensen gaan voor kwantiteit, niet voor kwaliteit. Doe mij maar kwaliteit van deze godendranken (whisky en bier), dan kom je tenminste nog eens achter wat je echt lekker vind en wat niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 19:10:55 #15
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103679229
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:56 schreef Red_85 het volgende:
Waarom wintertijd whiskytijd? In de zomer is het net zo lekker!
Weet ik, maar het is nu eenmaal bijna wintertijd. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103682097
gisteren in maastricht bij Bams geweest.
een kleine slijterij die (letterlijk) tot de nok toe gevuld is met whisky.
ook hij kon mij niet aan een gewone smokehead helpen.
uiteindelijk met een flesje Bruichladdich peat naar buiten gegaan
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_103711751
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 20:04 schreef gianni61 het volgende:
gisteren in maastricht bij Bams geweest.
een kleine slijterij die (letterlijk) tot de nok toe gevuld is met whisky.
ook hij kon mij niet aan een gewone smokehead helpen.
uiteindelijk met een flesje Bruichladdich peat naar buiten gegaan
Daar ga je geen spijt van krijgen ik vond 'm erg goed :)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:05:51 #18
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103716766
Ik had nog een zakflaconnetje McArthur's cheap ass whisky liggen, zomaar voor onderweg tijdens een dagje weg. Afijn, die kwam ik nu tegen en maar eens genuttigd. Was niet eens slecht! :o
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:14:48 #19
348522 BusterPosey
Catch me if you can...
pi_103717051
Gisteren een fles Dalwhinnie 15yrs cadeau gekregen. Altijd prettig... :)
Fok! Fantasy NHL Champion 2011 | Fok! Fantasy NBA Champion 2011 (Hoops West League)
pi_103774935
Twee weken geleden begonnen aan whisky en op aanraden van de medewerker van de G&G begonnen met een Famous Grouse blend.. Kan niet zeggen dat ik hier echt van onder de indruk was (na wat lezen nogal logisch). Kon er weinig smaak uit opmaken en vooral de scherpte van geur&afdronk waren nogal overheersend.

Van het weekend maar eens naar een echte winkel (Van Zuylen) geweest voor degelijk advies en thuisgekomen met een Speyburn. Wat een verschil vergeleken met de Famous Grouse!

De Famous Grouse blijft voorlopig in de kast voor een mixje. ;)
pi_103775783
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 08:03 schreef ElDinosaur het volgende:
Twee weken geleden begonnen aan whisky en op aanraden van de medewerker van de G&G begonnen met een Famous Grouse blend.. Kan niet zeggen dat ik hier echt van onder de indruk was (na wat lezen nogal logisch). Kon er weinig smaak uit opmaken en vooral de scherpte van geur&afdronk waren nogal overheersend.

Van het weekend maar eens naar een echte winkel (Van Zuylen) geweest voor degelijk advies en thuisgekomen met een Speyburn. Wat een verschil vergeleken met de Famous Grouse!

De Famous Grouse blijft voorlopig in de kast voor een mixje. ;)
En dan is de Speyburn ook nog een van de mindere goden; probeer in die prijsklasse eens een Aberlour, Glenfarclass, Balvenie, tamdhu, Ac noc......
pi_103776321
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 08:03 schreef ElDinosaur het volgende:
Twee weken geleden begonnen aan whisky en op aanraden van de medewerker van de G&G begonnen met een Famous Grouse blend.. Kan niet zeggen dat ik hier echt van onder de indruk was (na wat lezen nogal logisch). Kon er weinig smaak uit opmaken en vooral de scherpte van geur&afdronk waren nogal overheersend.

Van het weekend maar eens naar een echte winkel (Van Zuylen) geweest voor degelijk advies en thuisgekomen met een Speyburn. Wat een verschil vergeleken met de Famous Grouse!

De Famous Grouse blijft voorlopig in de kast voor een mixje. ;)
G&G heb ik nou ook niet altijd een hoge pet van op. Je kan het treffen of er staat een 'gewone' winkelbediende achter de kassa. Als ik echt op zoek ben, ga ik echt niet naar G&G. Ik wil wel met iets thuiskomen waar ik zeker van weet wat ik lekker vind. Het is nou ook niet echt de goedkoopste drank, dus ik wil wel wat lekkers hebben.

Nieuwe aanwinst nadat deze op is (toppertje vind ik, jammer dat er maar 381 van zijn, wie heb er nog 1?)


Smaken van vanille zoetig met citrusfruit. Damn wat was die lekker.

Nu deze, gewoon benieuwd. Gisteravond eerste glaasje.


Erg lekker weer maar ik moet er wel even aan wennen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_103788708
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 09:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]

G&G heb ik nou ook niet altijd een hoge pet van op. Je kan het treffen of er staat een 'gewone' winkelbediende achter de kassa. Als ik echt op zoek ben, ga ik echt niet naar G&G. Ik wil wel met iets thuiskomen waar ik zeker van weet wat ik lekker vind. Het is nou ook niet echt de goedkoopste drank, dus ik wil wel wat lekkers hebben.

Nieuwe aanwinst nadat deze op is (toppertje vind ik, jammer dat er maar 381 van zijn, wie heb er nog 1?)

[ afbeelding ]
Smaken van vanille zoetig met citrusfruit. Damn wat was die lekker.

Nu deze, gewoon benieuwd. Gisteravond eerste glaasje.
[ afbeelding ]

Erg lekker weer maar ik moet er wel even aan wennen.
Glentauchers:
http://www.whisky-faessle.de/shpSR.php?A=431&p1=315&p2=324&lo=10
pi_103792275
quote:
Gek eigenlijk dat ze overal vanille en kruiden zeggen terwijl ik echt duidelijke tinten van citrusfruit kon proeven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_103796413
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 17:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Gek eigenlijk dat ze overal vanille en kruiden zeggen terwijl ik echt duidelijke tinten van citrusfruit kon proeven.
Die proefnotities zijn over het algemeen uberhaupt behoorlijk relatief. Iedereen proeft weer wat anders, en als je redelijk kort daarvoor iets anders gegeten of gedronken hebt heeft dat ook grote invloed.
pi_103860723


Deze glazen zijn briljant, waar zijn ze nog meer te koop?

Heb er toen 1 gehaald bij de Mitra met 5cl Bowmore, achteraf had ik er wat meer kunnen halen :P
pi_103866314
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:52 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Die proefnotities zijn over het algemeen uberhaupt behoorlijk relatief. Iedereen proeft weer wat anders, en als je redelijk kort daarvoor iets anders gegeten of gedronken hebt heeft dat ook grote invloed.
Dat weet ik en daarom wil ik er altijd zo neutraal mogelijk in gaan als ik een glas pak. Ook nooit direct na het eten maar altijd een uurtje a 1.5 uur na het eten. Dan zijn de meeste smaken ook je mond uit en heb er echt nooit iets naast staan qua hapjes.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_103866397
quote:
10s.gif Op woensdag 2 november 2011 00:36 schreef RacerDKB het volgende:
[ afbeelding ]

Deze glazen zijn briljant, waar zijn ze nog meer te koop?

Heb er toen 1 gehaald bij de Mitra met 5cl Bowmore, achteraf had ik er wat meer kunnen halen :P
Dat is echt een briljant glas. De combi tussen lekker vasthouden en de beste smaakconservatie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_103883623
Iemand een idee of er ook dit jaar weer een Malt Whisky spektakel bij de Dirck III plaatsvindt?
pi_103892393
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat is echt een briljant glas. De combi tussen lekker vasthouden en de beste smaakconservatie.
Daarom, heb er nu maar 1, en als ik samen drink heeft iemand mindere glazen dus. Bovendien ben ik te lui om vaak af te wassen.

Even vragen of ze die glazen kunnen bestellen.
pi_103896436
Morgen gaat er weer voor circa 1000 euro aan whisky gehaald worden hier. Voor de vereniging. Zal wel even een overzichtsfoto maken morgen :P
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  woensdag 2 november 2011 @ 22:31:28 #32
128548 pavv
The computer says NO
pi_103897262
Klinkt goed,

hoeveel flessen moeten daar voor gehaald worden? En voor welke vereniging is het?
  Moderator donderdag 3 november 2011 @ 09:30:23 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_103907004
Twee blends gekregen voor mijn promotie, glen talloch en bell's ... ben benieuwd...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_103915058
Zo, en weer terug van van Zuylen, 42 flessen, dik 1500¤ ! :o

Overzicht:






Dat kleine flesje wat je op de laatste foto ziet is van mij, het is een proefflesje van de nieuwe Port Charlotte PC9

http://www.whiskyvanzuyle(...)rt+Charlotte&id=2237



Leuk idee, je kan van de wat duurdere en exclusieve whisky's dan zo'n klein flesje meenemen om te proeven.

Verder ook nog deze meegenomen voor mezelf":


http://www.whiskyvanzuyle(...)Tullibardine&id=2131

Volgens de eigenaren een erg goede prijs/kwaliteit voor een 15y oude, zelf nooit van gehoord. Zat ook te twijfelen om de nieuwe Bruichladdich mee te nemen, de nieuwe standaard voor Islay's, werd ook erg aangeraden en paste in het budget voor deze keer (wou niet meer dan 30¤ uitgeven aangezien ik nog wel wat had staan)

http://www.whiskyvanzuyle(...)ruichladdich&id=2196


Maar ik heb al zoveel Islay staan dus toch maar niet gedaan.

En van deze fijne glaasjes erbij

Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  donderdag 3 november 2011 @ 14:42:52 #35
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_103915128
Nice. ^O^

Ow, en iemand zegt: maar één fles? Das gay. :P

[ Bericht 41% gewijzigd door egeltje1985 op 03-11-2011 15:07:51 ]
  † In Memoriam † donderdag 3 november 2011 @ 14:52:49 #36
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103915420
quote:
14s.gif Op woensdag 2 november 2011 22:15 schreef Agiath het volgende:
Morgen gaat er weer voor circa 1000 euro aan whisky gehaald worden hier. Voor de vereniging. Zal wel even een overzichtsfoto maken morgen :P
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 14:40 schreef Agiath het volgende:
Zo, en weer terug van van Zuylen, 42 flessen, dik 1500¤ ! :o
Wie betaalt die 500 ¤ overschrijding? 8-)
En welke vereniging zuipt 42 flessen whisky leeg? Daar wil ik ook lid van worden! :7
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103916419
quote:
14s.gif Op donderdag 3 november 2011 14:42 schreef egeltje1985 het volgende:
Nice. ^O^

Ow, en iemand zegt: maar één fles? Das gay. :P
Toevallig laatst nog Highland Park 18 gekocht en dat was ook geen goedkope. In my defence :')

Maar jullie moeten een keer langskomen om wat te proeven, er staat hier nu weer mooi spul!
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_103916441
quote:
3s.gif Op donderdag 3 november 2011 14:52 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

[..]

Wie betaalt die 500 ¤ overschrijding? 8-)
En welke vereniging zuipt 42 flessen whisky leeg? Daar wil ik ook lid van worden! :7
De penningmeester houdt ook van whisky, laat ik het daar maar op houden.
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  donderdag 3 november 2011 @ 15:29:52 #39
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_103916597
quote:
14s.gif Op donderdag 3 november 2011 15:24 schreef Agiath het volgende:

[..]

De penningmeester houdt ook van whisky, laat ik het daar maar op houden.
Dat zijn de betere :P !

quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 15:24 schreef Agiath het volgende:

[..]

Toevallig laatst nog Highland Park 18 gekocht en dat was ook geen goedkope. In my defence :')

Maar jullie moeten een keer langskomen om wat te proeven, er staat hier nu weer mooi spul!
En waar is dat O-) ?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 3 november 2011 @ 15:39:40 #40
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103916908
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 14:40 schreef Agiath het volgende:
Zat ook te twijfelen om de nieuwe Bruichladdich mee te nemen, de nieuwe standaard voor Islay's...
Wie heeft je dat wijs gemaakt?
Bruichladdich, soms leuke bottelingen en Jim McEwan is een aardige vent, maar Bruichladdich zal nooit de standaard van Islay worden...

En over welke vereniging hebben we het nu, dat antwoord mis ik nog...
pi_103916935
hmm, die club moet ik meer over weten :9~

is dat met een groep inkopen voor de korting, of hoeven jullie proeverijen, wat wordt hiermee gedaan?

bestelt ieder een paar flessen naar zijn smaak, of stelt van zuylen een assortiment samen, of hoe moet ik dit zien?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_103917012
Waarschijnlijk een studentenvereniging gezien zijn leeftijd/opleiding.

Drankgigant heeft trouwens een hele zooi Bruichladdich, ook speciale bottelingen.
http://www.drankgigant.nl/c-1267724/bruichladdich/
pi_103917040
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2011 15:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Wie heeft je dat wijs gemaakt?
Bruichladdich, soms leuke bottelingen en Jim McEwan is een aardige vent, maar Bruichladdich zal nooit de standaard van Islay worden...

En over welke vereniging hebben we het nu, dat antwoord mis ik nog...
Delfste Studenten Jazz Vereniging Groover. Jazz en whisky gaan namelijk goed samen.

De eigenaren waren enthousiast over die Islay, maar waarom zou het niet kunnen in de loop van de tijd? Dingen veranderen :)

Volgens mij was ook het idee dat dit iets wordt waar Bruichladdich zich meer op gaat focussen ipv al die verschillende bottelingen, ik weet het allemaal niet meer zeker, al die informatie vanmiddag :P
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  donderdag 3 november 2011 @ 15:46:27 #44
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_103917146
quote:
7s.gif Op donderdag 3 november 2011 15:40 schreef gianni61 het volgende:
hmm, die club moet ik meer over weten :9~

is dat met een groep inkopen voor de korting, of hoeven jullie proeverijen, wat wordt hiermee gedaan?

bestelt ieder een paar flessen naar zijn smaak, of stelt van zuylen een assortiment samen, of hoe moet ik dit zien?
Eigen bestellingen via een lijst, gewoon zelf opdrinken ook. En volgens mij komt er geen extra korting bij, van zuylen is gewoon goedkoop en daar halen scheelt de verzendkosten.

Al zou een mega-proeverij wel tof zijn. :P
pi_103917172
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 15:43 schreef Agiath het volgende:

[..]

Delfste Studenten Jazz Vereniging Groover. Jazz en whisky gaan namelijk goed samen.

De eigenaren waren enthousiast over die Islay, maar waarom zou het niet kunnen in de loop van de tijd? Dingen veranderen :)

Volgens mij was ook het idee dat dit iets wordt waar Bruichladdich zich meer op gaat focussen ipv al die verschillende bottelingen, ik weet het allemaal niet meer zeker, al die informatie vanmiddag :P
de laddie serie van bruichladdich zijn bottelingen van hoe (volgens jim mcewan) een typisch islay hoort te zijn.
ik heb al diverse bruichladdichs en port charlottes gehad en ik moet toch wel zeggen dat ik ze best goed vindt

of dit is hoe een islay hoort te smaken laat ik in het midden, mijn smaak is het in ieder geval wel

[ Bericht 4% gewijzigd door gianni61 op 03-11-2011 15:53:51 ]
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  donderdag 3 november 2011 @ 16:00:13 #46
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103917599
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 15:43 schreef Agiath het volgende:

[..]

Delfste Studenten Jazz Vereniging Groover. Jazz en whisky gaan namelijk goed samen.
Ah, dat verklaart een hoop...

quote:
De eigenaren waren enthousiast over die Islay, maar waarom zou het niet kunnen in de loop van de tijd? Dingen veranderen :)
Omdat Bruichladdich onder leiding van Jim McEwan ondanks een hopelijk continue Laddie 10 een vreemde eend in de bijt blijft. Neem de X4 of de Octomore. Leuke marketingbottelingen, maar dat heeft weinig met whisky te maken naar mijn mening...

quote:
Volgens mij was ook het idee dat dit iets wordt waar Bruichladdich zich meer op gaat focussen ipv al die verschillende bottelingen, ik weet het allemaal niet meer zeker, al die informatie vanmiddag :P
Klopt op zich wel, maar ik heb de warehouses van Bruichladdich bezocht en als je ziet wat daar nog ligt, dan is Bruichladdich nog lang niet uitgeëxpirimenteerd...
pi_103918188
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2011 16:00 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ah, dat verklaart een hoop...

[..]

Omdat Bruichladdich onder leiding van Jim McEwan ondanks een hopelijk continue Laddie 10 een vreemde eend in de bijt blijft. Neem de X4 of de Octomore. Leuke marketingbottelingen, maar dat heeft weinig met whisky te maken naar mijn mening...

[..]

Klopt op zich wel, maar ik heb de warehouses van Bruichladdich bezocht en als je ziet wat daar nog ligt, dan is Bruichladdich nog lang niet uitgeëxpirimenteerd...
Die X4 en Octomore zijn natuurlijk meer luxe hebbedingetjes, maar daarom is diegene die ik noem juist een 'standaard' voor ze wellicht, dus echt een uitgeëxperimenteerde vaste Islay voor een schappelijke prijs :)

De enige manier om gelijk te krijgen is dan maar proeven :) De PC9 ruikt trouwens ook weer erg goed, heel erg goed. Nog niet geproeft...
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_103948697
Zojuist na bizar veel moeite een fles Port Ellen 32yo 11th Release opgehaald...
De gozer achter me bij de kassa kreeg vrij grote ogen toen hij de prijs hoorde, haha.
pi_103949201
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 18:12 schreef Ledig het volgende:
Iemand een idee of er ook dit jaar weer een Malt Whisky spektakel bij de Dirck III plaatsvindt?
Ik werk bij de dirck. Heb er nog niets over gehoord maar wat er in de advertentie komt vertellen ze altijd pas een paar dagen van te voren. Nu hebben ze laatst wel de aanpak van de advertentiehandel aangepast en om eerlijk te zijn verwacht ik het eigenlijk niet meer zo snel. Mochten er weer single malts in de aanbieding komen vertel ik het wel.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  zaterdag 5 november 2011 @ 15:10:13 #50
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103997550
Vandaag eindelijk de Yamazaki distilleerderij in Kyoto, Japan bezocht.
V.w.b. de ontvangst, de tour en de
'afterparty' met te proeven whiskies kunnen ze de Schotten soms
nog wat leren. Alleen het aanbod in de
shop was niet veel bijzonders, helaas...

Voor zeer weinig een paar mooie drams na afloop geproefd (Hibiki 21y en The (single) Cask of Yamazaki 1991-2002, 60%).
  zaterdag 5 november 2011 @ 15:20:10 #51
242879 Onnoman
The On And Only
pi_103997805
welke whiskey past het best rond de kerstdagen.. en beschrijf de ambience en gevoel wat je erbij
hebt. Drink je alleen? wat drinkt je vrouw of vriendin als jij whiskey drinkt? kijk je naar een film of lees je een boek?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zaterdag 5 november 2011 @ 15:25:13 #52
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103997936
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 15:20 schreef Onnoman het volgende:
welke whiskey past het best rond de kerstdagen.. en beschrijf de ambience en gevoel wat je erbij
hebt. Drink je alleen? wat drinkt je vrouw of vriendin als jij whiskey drinkt? kijk je naar een film of lees je een boek?

Kerst, dat is toch gewoon 2 dagen vrij?
Kortom, geen speciale whisky happening dan, laat staan kerstgevoelens... :')
  zaterdag 5 november 2011 @ 15:27:00 #53
242879 Onnoman
The On And Only
pi_103997986
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2011 15:25 schreef MadMaster het volgende:
anders reageer je niet?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zaterdag 5 november 2011 @ 15:35:08 #54
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  zaterdag 5 november 2011 @ 15:49:15 #55
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_103998527
flesje glenrothes gekocht, ben benieuwd of die lekker is :D
pi_104017810
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 november 2011 10:09 schreef LostFormat het volgende:
Ik werk bij de dirck. Heb er nog niets over gehoord maar wat er in de advertentie komt vertellen ze altijd pas een paar dagen van te voren. Nu hebben ze laatst wel de aanpak van de advertentiehandel aangepast en om eerlijk te zijn verwacht ik het eigenlijk niet meer zo snel. Mochten er weer single malts in de aanbieding komen vertel ik het wel.
Dank voor de info! Vorig jaar hadden ze een paar erg mooie aanbiedingen, dus hoopte dat het dit jaar ook zou zijn. Ach ja, wel weer beter voor de portemonnee.
pi_104017962
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 15:20 schreef Onnoman het volgende:
welke whiskey past het best rond de kerstdagen.. en beschrijf de ambience en gevoel wat je erbij
hebt. Drink je alleen? wat drinkt je vrouw of vriendin als jij whiskey drinkt? kijk je naar een film of lees je een boek?

sorry, vind het een beetje als "lief dagboek, vandaag..." klinken

[ Bericht 0% gewijzigd door Its-Jojo-4you op 06-11-2011 00:49:44 ]
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_104018171
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 15:20 schreef Onnoman het volgende:
welke whiskey past het best rond de kerstdagen.. en beschrijf de ambience en gevoel wat je erbij
hebt. Drink je alleen? wat drinkt je vrouw of vriendin als jij whiskey drinkt? kijk je naar een film of lees je een boek?

_O-

sorry..
  zondag 6 november 2011 @ 00:46:12 #59
168739 Red_85
'echt wel'
pi_104018293
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 15:20 schreef Onnoman het volgende:
welke whiskey past het best rond de kerstdagen.. en beschrijf de ambience en gevoel wat je erbij
hebt. Drink je alleen? wat drinkt je vrouw of vriendin als jij whiskey drinkt? kijk je naar een film of lees je een boek?

The fuck....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 20:10:14 #60
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_104046573
Vanavond een gewone Chivas Regal 12yo.
Ik vind 'm niet heel erg bijzonder (gezien de 'naam', elke Nederlander kent deze wel, denk ik), maar hij is ook niet fout.
Gewoon zoals een whisky smaakt. En volgende week weer een Islay. :7
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 6 november 2011 @ 20:33:00 #61
168739 Red_85
'echt wel'
pi_104048095
quote:
3s.gif Op zondag 6 november 2011 20:10 schreef Cynix ® het volgende:
Vanavond een gewone Chivas Regal 12yo.
Ik vind 'm niet heel erg bijzonder (gezien de 'naam', elke Nederlander kent deze wel, denk ik), maar hij is ook niet fout.
Gewoon zoals een whisky smaakt. En volgende week weer een Islay. :7
Niks bijzonders idd, gewoon whisky. Niks mis mee, maar ook niet bijzonder.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_104053925
Ik zit weer aan een van mijn favoriete slobbers. Teachers ^O^

Lekker goedkoop slobber whisky'tje. Af en toe wel eens een lekkere afwisseling van Bowmore, Laphroaig en Ardbeg
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 22:01:08 #63
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_104054050
quote:
99s.gif Op zondag 6 november 2011 21:58 schreef CrashO het volgende:
Ik zit weer aan een van mijn favoriete slobbers. Teachers ^O^
[ afbeelding ]
Lekker goedkoop slobber whisky'tje. Af en toe wel eens een lekkere afwisseling van Bowmore, Laphroaig en Ardbeg
Is-ie weg te krijgen? Zelfs als slobber trekt-ie me niet eerlijk gezegd. :o
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_104054806
Dalwhinnie hier :9~
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_104055638
Vanavond mijn Glengoyne 17 van onder het stof vandaan gehaald. Vond hem voorhen wel ok, maar nu erg saai. Smaaknotities van anderen bevestigen dat. Waarschijnlijk komt het ook door alle andere drams die ik het afgelopen jaar geproefd heb dat mijn smaak zich ontwikkeld heeft dan wel kritisch is geworden :-)

Nu maar een Brand Dubbelbock voor bij de chips, alhoewel mijn restantje van het sample Glenfarclas 105 ook staat te knipogen :-)
Take on the situation, but not the torment ...
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 23:49:31 #66
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_104060087
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:25 schreef SevenWonders het volgende:
Vanavond mijn Glengoyne 17 van onder het stof vandaan gehaald. Vond hem voorhen wel ok, maar nu erg saai. Smaaknotities van anderen bevestigen dat. Waarschijnlijk komt het ook door alle andere drams die ik het afgelopen jaar geproefd heb dat mijn smaak zich ontwikkeld heeft dan wel kritisch is geworden :-)
Daar ben ik nou juist een beetje bang voor. Op een bepaald moment zelfs 17yo niet meer lekker vinden. Daarom koop ik voorlopig alleen maar tot 12yo, dan kan ik later altijd nog verder.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 23:51:53 #67
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_104060190
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:11 schreef PdeHoog het volgende:
Dalwhinnie hier :9~
Nog niet gehad. Maar ik heb nu wat uitstapjes gemaakt naar Jura, Glenfiddich etc en heb besloten terug te gaan naar de Islay-smaken. Al zal ik altijd wel andere dingetjes tussendoor blijven doen, ik blijf een 'roker'. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_104060437
quote:
3s.gif Op zondag 6 november 2011 23:51 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Nog niet gehad. Maar ik heb nu wat uitstapjes gemaakt naar Jura, Glenfiddich etc en heb besloten terug te gaan naar de Islay-smaken. Al zal ik altijd wel andere dingetjes tussendoor blijven doen, ik blijf een 'roker'. ;)
Jura is slappe hap :@ Die heb ik uit Schotland meegenomen, maar eigenlijk is het een hele gladde, saaie, weinig spannende whisky.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_104064449
De Chivas Regal 12 is net op. Die hadden we ooit als cadeau gekregen. De smaak is goed maar heel bijzonder is het niet. Maar ook weer net te goed om door de cola te mikken.

De Jura heb ik in Schotland geproefd. Ben blij dat ik geen hele fles heb staan. Ik vind hem een rare nasmaak geven die ik echt niet lekker vind.
pi_104068622
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:11 schreef PdeHoog het volgende:
Dalwhinnie hier :9~
Vooral lekker met een blokje pure chocolade :Y verder vind ik hem wat tam ;) maar goed, Islay liefhebster hier he.. O-)
pi_104070482
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 11:33 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Vooral lekker met een blokje pure chocolade :Y verder vind ik hem wat tam ;) maar goed, Islay liefhebster hier he.. O-)
Tam is wat ik nodig had gister bij het schrijven van jaarplannen en begrotingen :Y)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_104074079
Hoe komt het, dat als ik een avondje whiskey drink, de volgende dag geen last heb van hoofdpijn/misselijkheid. En als ik bier drink juist wel.

Voel me met whiskey wel de volgende dag juist een beetje wazig/relaxed.
pi_104075076
Bier werkt op mij veel sterker als een diureticum dan whisky. Mogelijk omdat ik na een aantal biertjes zo vol zit dat ik geen water meer drink, terwijl dat bij whisky niet zo snel het geval is en je dus waarschijnlijker je vochtverlies aanvult.
Ik kan me in elk geval niet herinneren ooit echt een dikke kater van whisky te hebben gehad, terwijl ik dat van bier met name wel eens heb meegemaakt.
Het is hoe dan ook zaak om na veel alcohol een paar glazen water te drinken, dan neemt de kans op een kater de volgende dag drastisch af.
pi_104079090
Vader was naar Schotland voor het werk en had gister een Ardbeg ofzoiets bij van 18 jaar oud.
Live it up
pi_104079150
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 14:08 schreef ND90 het volgende:
Hoe komt het, dat als ik een avondje whiskey drink, de volgende dag geen last heb van hoofdpijn/misselijkheid. En als ik bier drink juist wel.

Voel me met whiskey wel de volgende dag juist een beetje wazig/relaxed.
Ik kan van beide een verschrikkelijke kater krijgen. Hangt er net een beetje van af hoeveel ik in welk tijdsbestek heb gedronken, hoeveel ik die avond nog aan water drink of daarvoor heb gedronken, etc.
pi_104079266
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 14:37 schreef totalatool het volgende:
Bier werkt op mij veel sterker als een diureticum dan whisky. Mogelijk omdat ik na een aantal biertjes zo vol zit dat ik geen water meer drink, terwijl dat bij whisky niet zo snel het geval is en je dus waarschijnlijker je vochtverlies aanvult.
Ik kan me in elk geval niet herinneren ooit echt een dikke kater van whisky te hebben gehad, terwijl ik dat van bier met name wel eens heb meegemaakt.
Het is hoe dan ook zaak om na veel alcohol een paar glazen water te drinken, dan neemt de kans op een kater de volgende dag drastisch af.
Ook nooit last van. Bier moet je zuipen en whiskey moet je drinken. Daar ligt het verschil bij mij.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_104079286
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 16:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ook nooit last van. Bier moet je zuipen en whiskey moet je drinken. Daar ligt het verschil bij mij.
Nippen bedoel je?
Live it up
pi_104079486
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 16:26 schreef PaperBombers het volgende:
Vader was naar Schotland voor het werk en had gister een Ardbeg ofzoiets bij van 18 jaar oud.
lekker!
pi_104079531
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 16:35 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

lekker!
Heb niet echt veel verstand van Whiskey, maar naar mijn bescheiden mening is ie toch heel lekker.

Ruikt zo heerlijk naar Turf.
Live it up
pi_104080748
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 16:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ook nooit last van. Bier moet je zuipen en whiskey moet je drinken. Daar ligt het verschil bij mij.
Niks moet.
  maandag 7 november 2011 @ 17:04:39 #81
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_104080896
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 15:20 schreef Onnoman het volgende:
welke whiskey past het best rond de kerstdagen.. en beschrijf de ambience en gevoel wat je erbij
hebt. Drink je alleen? wat drinkt je vrouw of vriendin als jij whiskey drinkt? kijk je naar een film of lees je een boek?

Mijn vriend drinkt in ieder geval gezellig een glaasje mee. :')
pi_104115566
Net mijn set 6cl samples van Whiskysite/Druiventuin binnen:

Port Ellen 11th Release
Rosebank 21 years Release 2011
Bowmore 1989 21yo for Whiskysite
Bruichladdich The Laddie Ten
Glenfarclas 105
Glenmorangie Sonnalta PX
Isle of Arran 12
Old Pulteney 21 years old 2011 Edition
Singleton of Dufftown 12 yrs
Springbank CV
Springbank 10 yrs 100o Proof

Ik heb ze helaas nog niet uitgepakt, ik heb m'n vriendin namelijk nog niet durven zeggen dat ik alweer geld heb uitgegeven aan drank. :o (tips op dat vlak zijn overigens welkom, haha)

[ Bericht 0% gewijzigd door totalatool op 08-11-2011 12:24:34 ]
pi_104116245
Zorgen dat ze mee drinkt O-) heb ik bij mijn vriend iig goed voor elkaar gekregen :+ *)

Of je gooit er een mooi paar schoenen oid tegenaan :P
pi_104116365
Haha, die uitspraak deed ze laatst al: "Ik koop een paar schoenen elke keer dat jij een fles whisky koopt". Gelukkig is dat nog niet letterlijk gebeurd...
Ik heb overigens een poging gedaan haar aan de whisky te krijgen, maar tot nu toe is dat vrij vruchteloos. De Mortlach F&F vond ze wel lekker toen we in Dufftown waren, maar nu was het toch weer vooral whisky. ;-) Van Islay moet ze al helemaal niks hebben.
pi_104117014
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:37 schreef totalatool het volgende:
Haha, die uitspraak deed ze laatst al: "Ik koop een paar schoenen elke keer dat jij een fles whisky koopt". Gelukkig is dat nog niet letterlijk gebeurd...
Ik heb overigens een poging gedaan haar aan de whisky te krijgen, maar tot nu toe is dat vrij vruchteloos. De Mortlach F&F vond ze wel lekker toen we in Dufftown waren, maar nu was het toch weer vooral whisky. ;-) Van Islay moet ze al helemaal niks hebben.
:D ik heb geluk.. mijn vriend bleek bij de tent in Schotland het wel eens te willen proberen met het spul en al snel was Islay favoriet *O*

De proeverij:


De locatie:


Nou.. als dat geen formule voor succes is.. O-) O+
  dinsdag 8 november 2011 @ 12:57:58 #86
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_104117083
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:56 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

:D ik heb geluk.. mijn vriend bleek bij de tent in Schotland het wel eens te willen proberen met het spul en al snel was Islay favoriet *O*

De proeverij:
[ afbeelding ]

De locatie:
[ afbeelding ]

Nou.. als dat geen formule voor succes is.. O-) O+
Dat is inderdaad wel een succesformule :o _O_ :9
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_104117629
Wat is dat hele kleine flesje op de foto?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_104117650
Bij mij was de tot nu toe meest succesvolle dag dan ook de dag dat we een uitgebreide rondleiding met tasting bij The Balvenie deden en later na het diner een Mortlach 16 F&F probeerden. Toen ze die later thuis nog eens probeerde was de sfeer toch anders. :-)
pi_104117666
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 13:12 schreef Karstman het volgende:
Wat is dat hele kleine flesje op de foto?
een geintje ;) 'het kleinste flesje whisky' volgens de slijter. Langs' surpreme staat er op. Flesje is kleiner dan mijn pink :)
  woensdag 9 november 2011 @ 00:20:15 #90
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_104147813
net de glenrothes aangebroken, deze smaakt ook niet verkeerd :)

pi_104151047
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:37 schreef totalatool het volgende:

Ik heb overigens een poging gedaan haar aan de whisky te krijgen, maar tot nu toe is dat vrij vruchteloos. De Mortlach F&F vond ze wel lekker toen we in Dufftown waren, maar nu was het toch weer vooral whisky. ;-) Van Islay moet ze al helemaal niks hebben.
Ik ben zelf begonnen met Aberlour 12 y. Die is wat zoeter. Blijf voor beginners eerst lekker in de Speyside en/ of Ierland. De Islays vinden de meeste beginners niet lekker.

Ik drink zelf iets meer als een jaar whiskey. Ook als ze de whiskeys te sterk vind gewoon meer water erbij.
pi_104152523
Een Aberlour 12 is in mijn beleving zeker niet zoeter dan een (sherry matured) Mortlach 16. :-)
pi_104155732
Nieuw flesje gekocht. Zo subtiel als een sloopkogel, maar lekker!



:9
pi_104156849
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 11:43 schreef DonJames het volgende:
Nieuw flesje gekocht. Zo subtiel als een sloopkogel, maar lekker!

[ afbeelding ]

:9
Sloopkogels ^O^
De alligator van Ardbeg bevalt me tot nu toe ook best :)
  † In Memoriam † woensdag 9 november 2011 @ 17:19:06 #95
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_104167494
* Cynix ® wil ook een Ardbeg! :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_104169863
quote:
14s.gif Op woensdag 9 november 2011 17:19 schreef Cynix ® het volgende:
* Cynix ® wil ook een Ardbeg! :9
Dan moet je die kopen! :s)

tenzij je, in tegenstelling tot wat je fobo doet vermoeden, stiekem toch een mooie jonge vrouw bent. Dan mag je die van mij wel komen proeven. Let wel: het spul smaakt dermate sterk dat een flinke dosis GHB waarschijnlijk niet op zal vallen.
:')
pi_104175848
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:12 schreef totalatool het volgende:
Net mijn set 6cl samples van Whiskysite/Druiv...

Ik heb ze helaas nog niet uitgepakt, ik heb m'n vriendin namelijk nog niet durven zeggen dat ik alweer geld heb uitgegeven aan drank. :o (tips op dat vlak zijn overigens welkom, haha)
Leuk he, die samples. Ik koop er ook steeds meer. whiskyhuis.be heeft er ook veel.

Ik zeg altijd tegen mijn vriendin "Jij weet toch ook wat sigaretten kosten" (ze rookt). Einde discussie :-)
Take on the situation, but not the torment ...
pi_104177213
Laat mijn vriendin nou gestopt zijn met roken op het moment dat ze mij leerde kennen...
pi_104177308
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 20:48 schreef totalatool het volgende:
Laat mijn vriendin nou gestopt zijn met roken op het moment dat ze mij leerde kennen...
Dan zeg je gewoon dat je nog steeds bezig bent haar vroegere uitgaven te compenseren
pi_104180125
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 00:20 schreef Under_Score het volgende:
net de glenrothes aangebroken, deze smaakt ook niet verkeerd :)

[ afbeelding ]
Afgelopen weekend een 20 jaar oude Adelphi botteling van Glenrothes geproefd. Potverdrie wat was die lekker.
Nu een klein glaasje Bowmore Mariner ook smakelijk :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_104183325
zat t forum even bij te lezen, kreeg gelijk weer zin in een glaasje :') zit nu aan de "as we get it"
http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&id=862
Was een gokje bij het vorige Van Zuylen-bezoek van de jazzvereniging, maar wel erg lekker.

Scheutje water erbij, ben ik normaal helemaal niet van, maar met +/- 60% whisky drinkt dat toch wel iets aangenamer :)
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_104191650
60% zonder water willen drinken? Ik begin er niets eens aan.
Dat is ook niet de bedoeling van een cask strenght volgens mij.
pi_104192392
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 08:02 schreef Oceanonix het volgende:
60% zonder water willen drinken? Ik begin er niets eens aan.
Dat is ook niet de bedoeling van een cask strenght volgens mij.
Ik heb het geprobeerd maar met een paar druppies water was het toch een stuk aangenamer :Y) Grappig trouwens dat de smaak ook opeens een stuk voller wordt lijkt het wel.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_104193320
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 16:30 schreef PaperBombers het volgende:

[..]

Nippen bedoel je?
Kan. Als je er maar van geniet.

quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 17:01 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

Niks moet.
Probeer eens sterke drank te drinken zoals je dat met bier zou doen. Succes ^O^
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_104193374
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:56 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

:D ik heb geluk.. mijn vriend bleek bij de tent in Schotland het wel eens te willen proberen met het spul en al snel was Islay favoriet *O*

De proeverij:
[ afbeelding ]

De locatie:
[ afbeelding ]

Nou.. als dat geen formule voor succes is.. O-) O+
Noem me gek of alcoholist (omdat het voor 10 uur is) maar hier krijg ik wel trek van. Visje vooraf wat je net gevangen hebt en daarna een goed glas.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_104194271
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 09:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Probeer eens sterke drank te drinken zoals je dat met bier zou doen. Succes ^O^
Hoe wordt men geacht bier te drinken? Ik drink zoals ik dat wil en ik raad anderen aan hetzelfde te doen.
pi_104194721
Er zijn van die mensen die heel elitair lopen te doen als het gaat over hoe je je whisky moet drinken. Van dat geneuzel over "er is maar één manier en dat is in een tulpglas met exact drie druppels gedestilleerd water uit een pipetje" enzo. Laat ze eens naar Schotland gaan, dan leren ze dat snel genoeg af.
Op mijn eerste trip naar Islay vertelde master blender Robert Hicks van Laphroaig tijdens de masterclass dat hij af en toe zijn Laphroaig in een kristallen tumbler met een paar klontjes ijs drinkt, omdat hij daar op dat moment gewoon zin in heeft.
Zoals hij ook zei, je moet inderdaad je drank gewoon drinken zoals jij dat lekker vindt!
In mijn geval is dat meestal neat in een glencairn glas.
pi_104195163
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 10:32 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

Hoe wordt men geacht bier te drinken? Ik drink zoals ik dat wil en ik raad anderen aan hetzelfde te doen.
Ik drink bier niet in de kleine slokjes (nippen) zoals ik het bij whiskey doe.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_104240504
Zojuist de knoop doorgehakt en naast m'n Port Ellen 11th Release nog een andere Diageo Special Release erbij gekocht:

Rosebank 1990 21yo OB 53,8%

Alleen al de verpakking vind ik fantastisch. :D
  vrijdag 11 november 2011 @ 14:38:30 #110
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_104246272
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 12:03 schreef totalatool het volgende:
Zojuist de knoop doorgehakt en naast m'n Port Ellen 11th Release nog een andere Diageo Special Release erbij gekocht:

Rosebank 1990 21yo OB 53,8%

Alleen al de verpakking vind ik fantastisch. :D
Ja, als je ze niet drinkt, dan moet je het met slechts de verpakking doen... :P

Hier in Japan een paar flessen Ichiro's Malt aangeschaft, incl. de laatste vintage van Hanyu...

Afgelopen week ook de Yamazaki distilleerderij bezocht. Schitterend om te zien hoe de Japanners hun whiskies produceren met al die verschillende stills voor alle gewenste soorten spirit...
pi_104246510
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 november 2011 14:38 schreef MadMaster het volgende:
Ja, als je ze niet drinkt, dan moet je het met slechts de verpakking doen... :P
Haha, dat is waar. Het gaat om de inhoud, maar daarom heb ik ook die sample gekocht laatst. Als die me alsnog niet bevalt (als ik eindelijk niet meer verkouden ben en hem kan proberen), dan laat ik de Rosebank inderdaad nog even in de kast staan. Gelukkig heb ik hem voor minder dan de adviesprijs op de kop getikt. ^O^
  zaterdag 12 november 2011 @ 10:35:50 #112
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_104279504
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 21:40 schreef Karstman het volgende:

[..]

Afgelopen weekend een 20 jaar oude Adelphi botteling van Glenrothes geproefd. Potverdrie wat was die lekker.
Nu een klein glaasje Bowmore Mariner ook smakelijk :)
klinkt goed :D die bowmore zal ik ook eens proberen :)
  zaterdag 12 november 2011 @ 10:40:38 #113
242879 Onnoman
The On And Only
pi_104279566
quote:
99s.gif Op maandag 7 november 2011 17:04 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Mijn vriend drinkt in ieder geval gezellig een glaasje mee. :')
:D
wat was nou zo gek aan mijn vraag? :D
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_104282074
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 10:40 schreef Onnoman het volgende:

[..]

:D
wat was nou zo gek aan mijn vraag? :D
Er is geen whisky die ''past bij de kerstdagen''. Dit is 100% afhankelijk van de persoon die het drinkt, dus hier is geen algemeen antwoord op te geven.

Whisky is niet net als bier waarbij je op een koude herfstdag achter de haard gaat zitten met een herfstbock, en in de zomer een fris biertje als Sol of witbier.

Dus het is voor de kenners nogal een naïeve vraag.
  † In Memoriam † zaterdag 12 november 2011 @ 16:30:10 #115
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_104288184
Net een flesje Smokehead gehaald en meteen maar begonnen te nippen. Goed spul. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_104288734
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 10:40 schreef Onnoman het volgende:

[..]

:D
wat was nou zo gek aan mijn vraag? :D
Wat ik vooral gek vond: dat je er vanuit gaat blijkbaar, dat vrouwen geen whisky drinken 8)7 :+
pi_104292688
quote:
3s.gif Op zaterdag 12 november 2011 16:30 schreef Cynix ® het volgende:
Net een flesje Smokehead gehaald en meteen maar begonnen te nippen. Goed spul. :9
de gewone of de 18 jaar?
ben al bij een paar winkelallemaal dat de gewone op het moment niet leverbaar was..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  † In Memoriam † zaterdag 12 november 2011 @ 20:04:55 #118
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_104294101
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2011 19:21 schreef gianni61 het volgende:
de gewone of de 18 jaar?
ben al bij een paar winkelallemaal dat de gewone op het moment niet leverbaar was..
Hij is nu zelfs in de aanbieding bij de Mitra. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_104295619
quote:
3s.gif Op zaterdag 12 november 2011 20:04 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Hij is nu zelfs in de aanbieding bij de Mitra. :)
:o
komende week dan toch maar een dag met een omweg naar huis om langs een mitra te komen
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_104295927
quote:
3s.gif Op zaterdag 12 november 2011 20:04 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Hij is nu zelfs in de aanbieding bij de Mitra. :)
Wat kost'ie nu?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_104296044
25,- dacht ik te hebben gezien vanmiddag..
pi_104297356
¤ 28,-
pi_104349467
Gisteren een Benromach 5cl open gemaakt, geen jaar of andere details erop behalve 40% alcohol.

Neus: Peat, rook met een zoetje van vanile/oak
Smaak: Lichte peat smaak met een beetje chocola smaak, redelijke afdronk. Niet heel sterke alcoholklap zoals bij jonge whisky's

Niet mijn smaak.
pi_104387860
Net aangeschaft bij PerfectCask.com omdat ik een extra zakcentje had vanwege de verkoop van een printer:
Laphroaig vW The Ultimate 2000 sherry butt single cask 700056 CS 62,1%
Krijgt goede reviews, ik ben benieuwd!
pi_104392340
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:52 schreef totalatool het volgende:
Net aangeschaft bij PerfectCask.com omdat ik een extra zakcentje had vanwege de verkoop van een printer:
Laphroaig vW The Ultimate 2000 sherry butt single cask 700056 CS 62,1%
Krijgt goede reviews, ik ben benieuwd!
:{ Heavy peated...proef je de sherry dan nog wel?
pi_104395667
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:33 schreef Aneurism het volgende:

[..]

:{ Heavy peated...proef je de sherry dan nog wel?
Ik ga er vanuit van wel ja!
Ik heb het geluk wel eens wat (grotendeels) sherried Laphroaig te hebben geproefd. De sherry-invloed proefde ik in elk geval zeker.
Zo ook bij bijvoorbeeld Ardbeg of Lagavulin (zie de Laga Distiller's Edition die slechts een PX sherry finish heeft), waarbij de sherry zeker invloed heeft.
pi_104395847
Ik heb een paar keer in mijn leven Whisky gedronken, ik weet zelf niet meer welke merken dit waren, maar ik wil deze ervaring wel graag uitbreiden :)

Ik ben nu opzoek naar een Whisky die uitermate goed geschikt is om mee te starten, ik weet dat smaak subjectief is maar misschien hebben jullie tips waarmee ik zou kunnen starten?

Ik heb zelf ook al wat rond gezocht, en ik ben uitgekomen op:

Bushmills Malt 10 years (40%)


Als reden omdat hij toch wel redelijk goed uit de reviews komt, de prijs ok. is (+/- ¤ 30,-) en de smaak warm & zacht zou moeten zijn. Maar goed misschien heeft iemand een beter keuze? :)
BlaBlaBla
pi_104396002
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:12 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb een paar keer in mijn leven Whisky gedronken, ik weet zelf niet meer welke merken dit waren, maar ik wil deze ervaring wel graag uitbreiden :)

Ik ben nu opzoek naar een Whisky die uitermate goed geschikt is om mee te starten, ik weet dat smaak subjectief is maar misschien hebben jullie tips waarmee ik zou kunnen starten?

Ik heb zelf ook al wat rond gezocht, en ik ben uitgekomen op:

Bushmills Malt 10 years (40%)
[ afbeelding ]

Als reden omdat hij toch wel redelijk goed uit de reviews komt, de prijs ok. is (+/- ¤ 30,-) en de smaak warm & zacht zou moeten zijn. Maar goed misschien heeft iemand een beter keuze? :)
Redbreast, Dimpel, Old Pulteney 12 yrs. Zijn goeie starters.
pi_104396061
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:07 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit van wel ja!
Ik heb het geluk wel eens wat (grotendeels) sherried Laphroaig te hebben geproefd. De sherry-invloed proefde ik in elk geval zeker.
Zo ook bij bijvoorbeeld Ardbeg of Lagavulin (zie de Laga Distiller's Edition die slechts een PX sherry finish heeft), waarbij de sherry zeker invloed heeft.
jammer, ik ben nog altijd op zoek naar een whisky die op het niveau zit van Macalan sherry cask strength zit.. Maar dat zijn er weinig onder de 100 euro.
pi_104396461
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:19 schreef Aneurism het volgende:

[..]

jammer, ik ben nog altijd op zoek naar een whisky die op het niveau zit van Macalan sherry cask strength zit.. Maar dat zijn er weinig onder de 100 euro.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Welk niveau?
pi_104399150
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:29 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Welk niveau?
Sherry Cask Strength (non peated)

Ik ga nu 1x per 2 weken naar een whisky cafe, maar alle sherry finishes zijn saai vergeleken met Macalan.
pi_104399784
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:38 schreef Aneurism het volgende:
Ik ga nu 1x per 2 weken naar een whisky cafe, maar alle sherry finishes zijn saai vergeleken met Macalan.
Probeer dan eens sherry matured ipv finished, bijvoorbeeld iets van Dailuaine, Glendronach, Glenfarclas of Mortlach ofzo, om maar eens wat zijstraten te noemen.
Wel of niet peat is overigens een andere discussie, want dat is een andere smaakcategorie waar je wel of niet van kan houden.
pi_104403939
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:52 schreef totalatool het volgende:
Net aangeschaft bij PerfectCask.com omdat ik een extra zakcentje had vanwege de verkoop van een printer:
Laphroaig vW The Ultimate 2000 sherry butt single cask 700056 CS 62,1%
Krijgt goede reviews, ik ben benieuwd!
Die is lekker!!! Prachtige combi van peat en sherry
pi_104404164
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:38 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Sherry Cask Strength (non peated)

Ik ga nu 1x per 2 weken naar een whisky cafe, maar alle sherry finishes zijn saai vergeleken met Macalan.
glendronach 15 revival, Glenfarclas 105, Aberlour a'bunadh, en vele onafhankelijke bottelingen...
  dinsdag 15 november 2011 @ 21:22:24 #135
128548 pavv
The computer says NO
pi_104412933
Aberlour a'bunadh inderdaad.... ook nog goed te betalen als ej een beetje zoekt.

Farclas 105 is ook zeer betaalbaar, maar wat scherper van smaak.
pi_104427172
Hmm, dat ik die a'bunadh niet in mijn lijstje had... inderdaad een goede optie!
pi_104462728
Is Glenfiddich 12yo iets? Ze hebben ze nu bij de Vomar voor een aardige prijs, en ik zoek een simpele, normale whisky voor er bij.

Dus als ik geen zin heb om dure of bijzondere whisky te nemen maar gewoon een lekker vol glas waarbij het niet zonde is dat het te snel op gaat :9
  donderdag 17 november 2011 @ 02:51:34 #138
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_104463865
die is best goed te doen ja, maar ik vind de 18yo lekkerder. en die is volgens mij niet veel duurder.
pi_104464948
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:19 schreef Aneurism het volgende:

[..]

jammer, ik ben nog altijd op zoek naar een whisky die op het niveau zit van Macalan sherry cask strength zit.. Maar dat zijn er weinig onder de 100 euro.
Wat is er mis met de Macallan CS 58,6% 10y? Voor ¤ 40,- incl. voor een ltr bij de Makro? of wil je juist iets anders?
  donderdag 17 november 2011 @ 11:55:14 #140
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_104469633
quote:
10s.gif Op donderdag 17 november 2011 01:04 schreef RacerDKB het volgende:
Is Glenfiddich 12yo iets? Ze hebben ze nu bij de Vomar voor een aardige prijs, en ik zoek een simpele, normale whisky voor er bij.

Dus als ik geen zin heb om dure of bijzondere whisky te nemen maar gewoon een lekker vol glas waarbij het niet zonde is dat het te snel op gaat :9
Prima slobber :Y .
Beslist niet uitgesproken van smaak, beetje een allemansvriend :) .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_104471815
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 08:43 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Wat is er mis met de Macallan CS 58,6% 10y? Voor ¤ 40,- incl. voor een ltr bij de Makro? of wil je juist iets anders?
Ik wil andere whisky's proberen met iets andere smaak beleving maar wel dezelfde kwaliteit. 40 euro geez heb 70 euro in reguliere handel betaald voor zo'n fles

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2011 13:06:33 ]
pi_104473656
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:04 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Ik wil andere whisky's proberen met iets andere smaak beleving maar wel dezelfde kwaliteit. 40 euro geez heb 70 euro in reguliere handel betaald voor zo'n fles
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:04 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Ik wil andere whisky's proberen met iets andere smaak beleving maar wel dezelfde kwaliteit. 40 euro geez heb 70 euro in reguliere handel betaald voor zo'n fles
Afgelopen woensdag nog voor 40 E mooie prijs/qualiteit....
pi_104507323
quote:
7s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:50 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

[..]

Afgelopen woensdag nog voor 40 E mooie prijs/qualiteit....
Heb mijn zussie naar de makro gestuurd maybe heeft ze hem gekocht. :) Vanavond naar Den Haag festival
pi_104621930
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:40 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Heb mijn zussie naar de makro gestuurd maybe heeft ze hem gekocht. :) Vanavond naar Den Haag festival
gisteren geweest... Heb je ook die octomore 4.1 op? 167 ppm...
Beetje spoelen in de mond, en dan goed lucht zuigen. Phew. Rillingen lopen nog over mijn rug als ik eraan denk.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_104625089
Mitra heeft nu Jura Superstition 0,7l voor ¤26,99 - ongeveer even goedkoop als online. Zit zelfs in geschenkverpakking met een drinkcupje.

Weet verder niet of het wat is, maar het is niet duur.

Oh en drankgigant doet nu 24 uur lang 10% korting (met de code ''sinterklaas'')
pi_104625290
De Superstition is een prima whisky hoor. Zeker voor die prijs mijlen beter dan de Black Label of de Fiddich die voor hetzelfde geld gaan.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_104629157
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 11:05 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

gisteren geweest... Heb je ook die octomore 4.1 op? 167 ppm...
Beetje spoelen in de mond, en dan goed lucht zuigen. Phew. Rillingen lopen nog over mijn rug als ik eraan denk.
Helaas niet! Ik heb op het festival 20 soorten whisky's gedronken, die zat er niet bij.

Beste van de avond waren de glendronach (1996) en the revival. Ik heb een stuk of 14 slechte whisky's gedronken en een aantal goeie (maar die waren 80 euro per stuk waardoor ze weer totaal niet interesant werden).
  maandag 21 november 2011 @ 15:52:11 #148
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_104632289
Ik heb zondagmiddag de kerk in Den Haag onveilig mogen maken. Veel geproefd, ooit ga ik mezelf aanleren om notities te maken ;) Het hoogtepunt werd in ieder geval gevonden bij de whiskyvrienden uit België, die hadden weer een omvangrijke collectie mee om van te genieten. En dit lieten pa en ik ons inschenken:



Nooit gedacht dat ik ooit een whisky zou proeven met daarin smaken van zure appel, rozijn, speculaas en kaneel. Heel veel kaneel. Wat een genot.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_104696739
Die had ik ook wel willen drinken. :'( Dat is nog eens een mooie fles. Weet je zeker dat de kaneel niet sherry was daar dit sherry matured is?
pi_104699331
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 22:01 schreef Aneurism het volgende:
Die had ik ook wel willen drinken. :'( Dat is nog eens een mooie fles. Weet je zeker dat de kaneel niet sherry was daar dit sherry matured is?
In veel (sherry) bottelingen vind je kruiden als kaneel, nootmuskaat, kruidnagel, piment etc.
pi_104728099
In de aanbieding bij Dirck III:

niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_104728157
En cragganmore doet ook mee maar staat niet op de folder. Zo uit m'n hoofd is ie nu 28.99.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  † In Memoriam † woensdag 23 november 2011 @ 19:10:24 #153
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_104729119
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 18:45 schreef LostFormat het volgende:
In de aanbieding bij Dirck III:

[ afbeelding ]
Ik zie wel leuke flesjes. :9
Maar hier in Eindhoven zit geen Dirck III. ;(
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † woensdag 23 november 2011 @ 19:19:46 #154
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_104729565
Is zo'n Johnnie Walker Gold Label nou wél te drinken of blijft het bocht? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_104729697
Het is best te drinken, maar ik vind dat er voor die 46 euri betere whisky te vinden is.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_104738589
quote:
3s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:19 schreef Cynix ® het volgende:
Is zo'n Johnnie Walker Gold Label nou wél te drinken of blijft het bocht? :?
Ga voor de green label...veel beter!

Whiskyfun.com:

Johnnie Walker 15 yo 'Green Label' (43%, OB, +/- 2009) Colour: gold. Nose: very nice profile at first nosing, on yellow flowers, honey, malted barley and nougat, then hints of peat smoke and oranges. The peat grows then bigger, as well as some very pleasant mineral notes. Also cinnamon and nutmeg and a little milk chocolate. Nice! Mouth: very lively, orangey, malty and honeyed, with a good deal of peat once again. Notes of liquorice tea and roasted nuts. Very big body at just 43%. Finish: long, smoky, roasted, with mild tannins and a little lemon marmalade in the aftertaste. Comments: excellent blender’s work here in my humble opinion. SGP:443 - 84 points.
pi_104748239
Nu voor de 2e keer een dram Suntory Hibiki 12yo, en hij is verdomde lekker :9

De eerste keer vond ik hem so-so, maar dit keer is ie heerlijk. Proef nog steeds fijne smaken twee minuten nadat ik een slok heb genomen.
Bewijst voor mij maar weer hoe erg verschillend de smaak kan zijn afhankelijk van wat je er voor hebt gedronken/gegeten, vorige keer expres wat water gedronken en niks gegeten om goed te kunnen proeven, maar nu waardeer ik hem veel meer.
pi_104750703
Even een geinig verhaal delen.

In april op whiskyreis was Glen Ord bij Inverness één van de bezochte distilleerderijen. Daar maken ze tegenwoordig geen whisky meer onder eigen naam, maar onder de vlag van Diageo: Singleton. Na de rondleiding en de proeverij kocht ik een fles, want de verkoopster zei dat deze Singleton ALLEEN maar voor de Aziatische markt is en zodoende niet in Europa te krijgen is, behalve bij de distilleerderij zelf. Ik geloofde haar op haar blauwe ogen en kocht een 12-y-o.

Terug in Nederland kom ik een tijd later in de Gall&Gall en zie ik daar op de plank... Singleton, zowel 12 als 15 jaar! Ik zwaar verontwaardigd dat ik 'er in geluisd' ben...

...totdat ik op het Whiskyfestival in Den Haag bij de stand van Singleton terecht kom. Ik daar verhaal halen en de dame achter de balie vrolijk lachen en haar hoofd schudden. "Nee hoor, je bent er niet ingeluisd. We maken in drie verschillende distilleerderijen drie verschillende Singleton's, elk voor een andere markt. Omdat je normaal gesproken geen twee verschillende in één winkel zou moeten tegenkomen hebben ze allemaal vergelijkbare etiketten en flessen.
- De Singleton of Glen Ord is voor Azie
- De Singleton of Dufftown is voor Europa
- De Singleton of Glendullan is voor de USA.

En ineens viel het kwartje en heb ik met veel genoegen een 15-y-o Singleton of Dufftown genuttigd in combinatie met een stukje pure chocolade. :+
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_104751789
quote:
3s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:19 schreef Cynix ® het volgende:
Is zo'n Johnnie Walker Gold Label nou wél te drinken of blijft het bocht? :?
Ik vind persoonlijk de green label en de gold label wel ok te drinken, waarbij gold label inderdaad prijs/kwaliteit wat minder is.
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_104751882
quote:
3s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:19 schreef Cynix ® het volgende:
Is zo'n Johnnie Walker Gold Label nou wél te drinken of blijft het bocht? :?
1. Leg de fles Gold Label in de vriezer
2. Bak verse chocolade brownies
3. Eet nog warme brownies met een ijskoud glas Gold Label
4. Kreun van genot.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_104751969
quote:
6s.gif Op donderdag 24 november 2011 09:57 schreef robdriessen het volgende:

[..]

1. Leg de fles Gold Label in de vriezer
2. Bak verse chocolade brownies
3. Eet nog warme brownies met een ijskoud glas Gold Label
4. Kreun van genot.
:{
Whisky moet je juist bij kamertemp. drinken. Door de warmte komen meer smaken vrij.

Maar voor 40 euro koop ik geen Walker. Dat zijn leuke flesjes om te krijgen voor je verjaardag van iemand die je een cadeau geeft maar totaal geen verstand van whisky heeft en er ook geen moeite voor doet om zich er in te verdiepen. Voor 40 euro heb ik liever een the revival of een Glenmorangie.
  donderdag 24 november 2011 @ 10:14:52 #162
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_104752312
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 10:01 schreef Aneurism het volgende:

[..]

:{
Whisky moet je juist bij kamertemp. drinken. Door de warmte komen meer smaken vrij.
Hoewel ik je stelling op zich wel begrijp, is er geen 'moeten' bij het nuttigen van whisky.

Heb het eerder gemeld, maar bij een whisky diner heb ik een aantal jaar geleden een Johnny Walker Green Label uit de vriezer mogen proeven bij het dessert en dat was niet verkeerd.

quote:
Taartje van chocolade gevuld met een crême van frambozen en een crême van butterscotch, hierbij een mousse van lemoncurd
Begeleidende whisky: Johnnie Walker Green Label (uit de vriezer!!)




Bij de Serious Request proeverij begin dit jaar kregen we zelfs een glas ijswater, waarmee we onze monden moesten bevriezen, waarna we een Johnny Walker Blue Label te proeven kregen.

Je kan er over twisten of Johnny Walker kennelijk alleen gekoeld smakelijk is ;) , maar in beide gevallen was de whisky goed te drinken, waarbij andere smaken naar boven kwamen dan op kamertemperatuur.

quote:
Maar voor 40 euro koop ik geen Walker.
Ik ook niet, maar ik laat iedereen dat graag zelf bepalen...
  † In Memoriam † donderdag 24 november 2011 @ 22:19:15 #163
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_104782834
Zo, lekker aan de Bowmore Single Malt 12yo, wie doet me wat? :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_104783479
Gewoon even een Balvenie Signature ingeschonken. :)
  vrijdag 25 november 2011 @ 02:58:08 #165
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_104792239
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 22:28 schreef totalatool het volgende:
Gewoon even een Balvenie Signature ingeschonken. :)
toevallig ik ook. ik denk dat 'ie ook wel leeg gaat vanavond.
pi_104800250
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 10:14 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Hoewel ik je stelling op zich wel begrijp, is er geen 'moeten' bij het nuttigen van whisky.

Heb het eerder gemeld, maar bij een whisky diner heb ik een aantal jaar geleden een Johnny Walker Green Label uit de vriezer mogen proeven bij het dessert en dat was niet verkeerd.

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Bij de Serious Request proeverij begin dit jaar kregen we zelfs een glas ijswater, waarmee we onze monden moesten bevriezen, waarna we een Johnny Walker Blue Label te proeven kregen.

Je kan er over twisten of Johnny Walker kennelijk alleen gekoeld smakelijk is ;) , maar in beide gevallen was de whisky goed te drinken, waarbij andere smaken naar boven kwamen dan op kamertemperatuur.
Over smaak kan getwist worden.

quote:
[..]

Ik ook niet, maar ik laat iedereen dat graag zelf bepalen...
Vandaar dat ik ook ik had neergezet, je strekking is?
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:42:48 #167
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_104801268
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:12 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Over smaak kan getwist worden.

Vandaar ook mijn reactie...

quote:
Vandaar dat ik ook ik had neergezet, je strekking is?
Dat ik deze toevoeging:

quote:
Dat zijn leuke flesjes om te krijgen voor je verjaardag van iemand die je een cadeau geeft maar totaal geen verstand van whisky heeft en er ook geen moeite voor doet om zich er in te verdiepen.
hier nogal een veroordelende uitspraak vind.
De diversiteit aan whisky liefhebbers is hier zeer groot (van beginners tot ervaren rotten) en de ervaringen/voorkeuren/financiële situaties e.d. lopen ook zeer uiteen.
Je zal maar net een fles Johnny Walker hebben gekocht...
pi_104802376
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:42 schreef MadMaster het volgende:
...
hier nogal een veroordelende uitspraak vind.
De diversiteit aan whisky liefhebbers is hier zeer groot (van beginners tot ervaren rotten) en de ervaringen/voorkeuren/financiële situaties e.d. lopen ook zeer uiteen.
Je zal maar net een fles Johnny Walker hebben gekocht...
Er zullen vast ook wel mensen zijn te vinden die een patatje joppie lekkerder vinden dan een 5-gangendiner bij La Rive. Toch zal je bijna niemand horen beweren dat het frietje beter is, en al helemaal niet als blijkt dat de vette hap bijna net zo duur is als het godenmaal..
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:29:44 #169
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_104802886
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Er zullen vast ook wel mensen zijn te vinden die een patatje joppie lekkerder vinden dan een 5-gangendiner bij La Rive. Toch zal je bijna niemand horen beweren dat het frietje beter is, en al helemaal niet als blijkt dat de vette hap bijna net zo duur is als het godenmaal..
Helemaal mee eens, maar dan zal je het diner van La Rive wel eerst moeten kennen...
pi_104900545
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 09:13 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

En dan is de Speyburn ook nog een van de mindere goden; probeer in die prijsklasse eens een Aberlour, Glenfarclass, Balvenie, tamdhu, Ac noc......
Van het weekend je advies opgevolgd en mezelf getrakteerd op een fles Balvenie Double Wood.. Erg erg lekker!
  zondag 27 november 2011 @ 22:33:59 #171
128548 pavv
The computer says NO
pi_104901877
Helemaal niet vervelend om een hele middag 21 jarige whiskies te drinken hoor:


pi_104911322
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 22:33 schreef pavv het volgende:
Helemaal niet vervelend om een hele middag 21 jarige whiskies te drinken hoor:

[ afbeelding ]
in een boksring?

vrijdag eindelijk eens een fles smokehead gekocht. zaterdag open gemaakt. smaakt helemaal niet verkeerd.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Moderator maandag 28 november 2011 @ 10:02:45 #173
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_104913337
Van het weekend een glas oban in een kroeg gehad, dat was prima. Trouwens die walker discussie hierboven ik ben altijd wel fan van greenlabel, dat is een voor mij ook een prima kroeg whisky, omdat die vaak alleen maar de walkers en jack danielsen hebben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_104913756
Zaterdag in Haarlem naar Liquid Gold geweest en wat mooie flesjes gescoord:
Ze hadden warempel nog 2 flessen van mijn favoriet staan _O_


Die is dus mee gegaan. We misten hem gewoon echt O+

En dit is ook een grote favoriet die op was:

:9~

En natuurlijk ook nog wat nieuws mee genomen op aanraden van een zeer kundige mevrouw met een goede babbel (ik wil haar baan :o ) :D

Errug lekker!! :Y Mooie aanvulling op onze Islay's *)
  maandag 28 november 2011 @ 10:33:38 #175
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_104914037
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 22:33 schreef pavv het volgende:
Helemaal niet vervelend om een hele middag 21 jarige whiskies te drinken hoor:

[ afbeelding ]
Was geen straf inderdaad. :9
Mijn favoriet: De Inchgower 1967 Moncrieffe...
pi_104915247
Het salaris is weer gestort... Ik wil een fles kopen maar ik heb nog geen idee welke...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_104915604
Da's lastig helpen dan. ;)
pi_104916020
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 10:33 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Was geen straf inderdaad. :9
Mijn favoriet: De Inchgower 1967 Moncrieffe...
was zeker geen straf. Mijn favoriet was ook de Inchgower, naast de laga 21. De springbank ging door het ijs, maar zou ik wel een keer rustig opnieuw willen proberen...
  maandag 28 november 2011 @ 12:28:34 #179
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_104917632
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 10:20 schreef Sunnythesun het volgende:
Zaterdag in Haarlem naar Liquid Gold geweest ...

En natuurlijk ook nog wat nieuws mee genomen op aanraden van een zeer kundige mevrouw met een goede babbel (ik wil haar baan :o ) :D
Ah, Kitty van Staaden ontmoet... :D
pi_104918189
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 12:28 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ah, Kitty van Staaden ontmoet... :D
ik denk het :+ wat een spraakwaterval _O-
  maandag 28 november 2011 @ 12:46:31 #181
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_104918218
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 12:45 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

ik denk het :+ wat een spraakwaterval _O-
En als je bedenkt dat ze zelf geen druppel whisky drinkt...
pi_104918299
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 12:46 schreef MadMaster het volgende:

[..]

En als je bedenkt dat ze zelf geen druppel whisky drinkt...
whut?? en dan toch zo over smaak kunnen vertellen en adviseren :o
  maandag 28 november 2011 @ 12:49:55 #183
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_104918313
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 12:49 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

whut?? en dan toch zo over smaak kunnen vertellen en adviseren :o
Met haar reuk is niets mis...
pi_104918342
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 12:49 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Met haar reuk is niets mis...
nee, maar dat is toch vaak maar de helft van het totale plaatje :) kan in de mond ineens totaal anders over komen vind ik. Maar goed, ze heeft ons goed geholpen dus het is absoluut geen klacht verder :D ;)
  maandag 28 november 2011 @ 12:52:33 #185
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_104918404
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 12:50 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

nee, maar dat is toch vaak maar de helft van het totale plaatje :) kan in de mond ineens totaal anders over komen vind ik. Maar goed, ze heeft ons goed geholpen dus het is absoluut geen klacht verder :D ;)
Ik bedoelde het ook niet negatief, ik verbaas me er ook vaak over wat ze weet te herleiden uit whiskies tijdens proeverijen e.d., uitsluitend op basis van de geur...
pi_104919530
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 12:52 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik bedoelde het ook niet negatief, ik verbaas me er ook vaak over wat ze weet te herleiden uit whiskies tijdens proeverijen e.d., uitsluitend op basis van de geur...
Nee snap ik! Ik vind het knap ja!! :)
  maandag 28 november 2011 @ 17:23:10 #187
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_104928770
zo, net nog een flesje glenlivet 18yo gehaald :)
  maandag 28 november 2011 @ 18:37:33 #188
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_104931529
Vanavond vanaf 20.00u onder de hashtag #irlsps (Ireland Single Pot Still) een Jameson proeverij met voornamelijk Scandinavische deelnemers, aangezien de organisatie in handen van jameson Zweden is.

Voor een ieder via de genoemde hashtag te volgen op Twitter.
pi_104968974
Net een The revival en een Aberlour A'bunadh batch 35 besteld. :9~
pi_104999655
Gister toch maar even bij de Druiventuin langs gefietst. Voor een vriend een flesje Amrut Peated meegenomen. Voor mezelf een nieuwe Ledaig van Murray McDavid gekocht en een flesje Caperdonich 1994 SV unchillfiltered besteld, hij is bijna leeg en veel te lekker :).

Het is geen whisky maar wel lekker (hoop ik): Ik ga zaterdag een flesje Weduwe Joustra XO halen. Beerenburg die 10 jaar op vat heeft gelegen, ik heb nu al dorst!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_105006643
Ik heb pas een nieuwe winkel ontdekt in Rotterdam,tegenover Grandcafe Branco alias Herman's school genaamd Whiskeybase. :s) Iemand al langsgeweest. Is gisteren geopend en leuke strakke zaak. :Y

zaak zie je in de spiegeling met de rode auto


zaak heeft 1 leuk ding naast alle drank. >:) Een groot tv scherm met touchcreen met internet
zoals CNN dat heeft. :D
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_105008463
Had het al wel gehoord, heb mijn verzameling (net als een paar anderen hier) al een tijdje op Whiskbase.com staan. De jongens achter die site zijn nu een winkel begonnen. Ben wel benieuwd dus moet er binnenkort maar eens gaan buurten, ze lijken wel een paar leuke onafhankelijke bottelaars te hebben gestrikt.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_105028650
quote:
10s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:24 schreef rubje het volgende:
Ik heb pas een nieuwe winkel ontdekt in Rotterdam,tegenover Grandcafe Branco alias Herman's school genaamd Whiskeybase. :s) Iemand al langsgeweest. Is gisteren geopend en leuke strakke zaak. :Y
[ afbeelding ]
zaak zie je in de spiegeling met de rode auto


zaak heeft 1 leuk ding naast alle drank. >:) Een groot tv scherm met touchcreen met internet
zoals CNN dat heeft. :D
Die zit op 5 min lopen van m'n huis. Binnenkort maar eens even een kijkje nemen. :)
pi_105029219
Goede tip. Binnenkort maar 's langsfietsen. Zwaanshals wordt leuker en leuker zo. :)
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  woensdag 30 november 2011 @ 23:49:15 #195
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_105033322
beetje te ver weg om 'even' langs te gaan. hou het wel bij de mitra in de buurt :D
pi_105036269
The Revival en Aberlour A'bunadh batch 35 zijn binnen en inmiddels al een glas of 4 genuttigd van The Revival. :9 Lekker maar er zit nu duidelijk een beetje peat in wat ik tijdens de proeverij niet heb ervaren. Om deze reden komt hij niet boven mijn Macallan Cask Strength uit. De Aberlour A'bunadh batch 35 bewaar ik voor een ander moment.
pi_105118639
* hagelslagfabrikant heeft net de afgelopen 3 delen van dit topic doorgelezen om te kijken wat hij gemist heeft de afgelopen maanden

Zo, ik ben weer een beetje bij :) Door gekkenhuis op mn werk na een overname vorig jaar november, heb ik steeds minder tijd overgehouden om aan andere dingen te besteden en daardoor is helaas mijn net begonnen whisky-avontuur op een laag pitje komen te draaien...

Inmiddels heb ik samen met mn vader de volgende flessen in huis gehaald (hij drinkt er inmiddels meer van dan ik, dus ik vond dat er ook wel eens een flesje van zijn kant terug mocht komen ;))

• Auchentoshan 16YO Finest Bourbon Matured
• Auchentoshan Three Wood
• The Balvenie DoubleWood 12YO
• Bowmore 12YO
• Dalwhinnie 15YO
• Edradour 10YO
• The Glenlivet 18YO
• The Glenlivet Nàdurra 16YO
• Isle of Jura 10YO

--en als enige Ier in de collectie--

• Tyrconnell

Ze staan ook allemaal open, want als we wat in huis halen, willen we het uiteraard ook proeven :9

Nu kwam ik wat whiskies tegen die naar mijn idee wel binnen mijn smaak vallen (ik ben in ieder geval geen fan van rokerig, zilt en medicinaal) en ik vroeg me af wat daar hier de meningen over deze whiskies zijn.

Het gaat om de volgende whiskies:

• Aberlour 12YO Double Cask
• Aberlour 16YO Double Cask
• Auchentoshan 18YO Oloroso Sherry Cask
• Auchentoshan 21YO
• The Balvenie PortWood 21YO
• Glenfiddich 21 YO Caribbean Rum Finish
• Glengoyne 12YO
• Glengoyne 17YO
pi_105118955
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 10:14 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Hoewel ik je stelling op zich wel begrijp, is er geen 'moeten' bij het nuttigen van whisky.

Heb het eerder gemeld, maar bij een whisky diner heb ik een aantal jaar geleden een Johnny Walker Green Label uit de vriezer mogen proeven bij het dessert en dat was niet verkeerd.

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Bij de Serious Request proeverij begin dit jaar kregen we zelfs een glas ijswater, waarmee we onze monden moesten bevriezen, waarna we een Johnny Walker Blue Label te proeven kregen.

Je kan er over twisten of Johnny Walker kennelijk alleen gekoeld smakelijk is ;) , maar in beide gevallen was de whisky goed te drinken, waarbij andere smaken naar boven kwamen dan op kamertemperatuur.

[..]

Ik ook niet, maar ik laat iedereen dat graag zelf bepalen...
Toevallig vorig weekend in een gekke bui een fles Walker bluelabel gehaald met iemand. Hoewel goed,te drinken toch bij lange na niet de lekkerste whisky die ik gedronken heb. Had er meer van verwacht.
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_105120260
In een dolle bui iets van 75 euro neerleggen. 8)7
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_105121648
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 23:29 schreef LostFormat het volgende:
In een dolle bui iets van 75 euro neerleggen. 8)7
Ach ja een feestje, en wou het al een hele tijd eens proeven. Niet iets wat ik nog een keer ga doen hoor :)
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_105121988
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 23:58 schreef Cid het volgende:

[..]

Ach ja een feestje, en wou het al een hele tijd eens proeven. Niet iets wat ik nog een keer ga doen hoor :)
Ik kan me het enigszins wel voorstellen als je niet al te hard op je centen hoeft te letten. Maar dan nog, voor dat geld kan je vier/vijf even lekkere flessen krijgen..
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  zaterdag 3 december 2011 @ 00:11:34 #202
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_105122117
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 22:53 schreef hagelslagfabrikant het volgende:

Nu kwam ik wat whiskies tegen die naar mijn idee wel binnen mijn smaak vallen (ik ben in ieder geval geen fan van rokerig, zilt en medicinaal) en ik vroeg me af wat daar hier de meningen over deze whiskies zijn.

Het gaat om de volgende whiskies:

• Aberlour 12YO Double Cask
• Aberlour 16YO Double Cask
• Auchentoshan 18YO Oloroso Sherry Cask
• Auchentoshan 21YO
• The Balvenie PortWood 21YO
• Glenfiddich 21 YO Caribbean Rum Finish
• Glengoyne 12YO
• Glengoyne 17YO
Als je meningen(in cijfers op een schaal van 1 tot en met 100) wilt weten en soms ook nog wat proefnotities, dan kan ik je www.whiskybase.com adviseren.
Daar staat bijna elke gangbare whisky wel op met een (gemiddelde) score...
pi_105122155
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 00:07 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Ik kan me het enigszins wel voorstellen als je niet al te hard op je centen hoeft te letten. Maar dan nog, voor dat geld kan je vier/vijf even lekkere flessen krijgen..
:Y Klopt! Ben erg tevreden over mijn Dalwhinnie, die blijf ik erg lekker vinden.
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
  † In Memoriam † zaterdag 3 december 2011 @ 06:45:23 #204
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105126045
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 22:53 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
Inmiddels heb ik samen met mn vader de volgende flessen in huis gehaald
• Bowmore 12YO
(ik ben in ieder geval geen fan van rokerig, zilt en medicinaal)
Ik vond de Bowmore tamelijk rokerig (en lekker!) en die past dan ook eigenlijk niet in je rijtje, toch?.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_105126775
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 december 2011 06:45 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik vond de Bowmore tamelijk rokerig (en lekker!) en die past dan ook eigenlijk niet in je rijtje, toch?.
Dat was ook meteen mijn reactie :)
Als alternatief voor de Balvenie Portwood de Balvenie Rumwood, erg lekker en zelfde prijsklasse. Laat de madeirawood links liggen want die vind ik in elk geval de prijs niet waard.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_105131895
Mijn kast weer eens wat aangevuld. Ondermeer samples (ik koop er veel de laatste tijd) van een Benrinnes, een Glen Grarioch, een Caol Ila en Miltonduff (allen van de Nederlandse botteler Kintra), een sample Old Pulteny 21 (die moet je geproefd hebben, kijken of Jim Murray gelijk heeft), de Laddie Ten (De nieuwe 10 jarige Bruichladdich), Port Charlotte 9 en nog wat anderen.

Daarnaast een hele fles Port Charlotte An Turas Mor en een hele fles Laphroaig van Kintra. Die laatste had ik al in sample en vond ik zo lekker dat ik een van de 90 flessen moest hebben!

Het valt mij op dat ik de OB's (originele bottelingen) steeds vaker links laat liggen en me op de onafhankelijke bottelaars stort. Vaak zit hier heel mooi spul tussen voor veel of minder veel geld :-)
Take on the situation, but not the torment ...
pi_105161751
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 december 2011 06:45 schreef Cynix ® het volgende:

Ik vond de Bowmore tamelijk rokerig (en lekker!) en die past dan ook eigenlijk niet in je rijtje, toch?.
Die stond ook in het andere rijtje ;)

quote:
Inmiddels heb ik samen met mn vader de volgende flessen in huis gehaald
• Bowmore 12YO
(ik ben in ieder geval geen fan van rokerig, zilt en medicinaal)
Hij vind hem wel lekker ;)

Is overigens ook de eerste fles die helemaal leeg is gegaan. Kreeg hem vorig jaar als kerstcadeautje van de moeder van mn vriendin, op aanraden van de plaatselijke slijter. Heb haar bedankt voor het cadeau maar wel gevraagd of ze dat aub niet meer wil doen, want das zonde van het geld als ik hem niet lekker vind...

Pa is inmiddels aan fles nummer 2 bezig :9
pi_105166410
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 09:36 schreef Karstman het volgende:

[..]

Als alternatief voor de Balvenie Portwood de Balvenie Rumwood, erg lekker en zelfde prijsklasse. Laat de madeirawood links liggen want die vind ik in elk geval de prijs niet waard.
Hm, ik zie dat zowel de 14YO RumWood als de 17YO RumCask niet meer in de range van The Balvenie zitten... vermoed dus ook dat ik deze bij de lokale slijter niet zo snel zal tegenkomen... klinkt wel interessant moet ik zeggen :)
  zondag 4 december 2011 @ 14:57:10 #209
128548 pavv
The computer says NO
pi_105167203
Als je het écht wilt is er zeker nog wel aan te komen hoor:

http://www.whiskyfinder.e(...)%20rum&orderBy=price
  zondag 4 december 2011 @ 15:09:32 #210
128548 pavv
The computer says NO
pi_105167696
Als je overigens zoals in je lijstje wel houdt van Auchentoshan, dan kan ik je deze wel aanbevelen.


http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&id=2195

wel caskstrength dus, en best zeer smaakvol.

Je kan ook eerst eens een sample proberen:


http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&id=2215
wellicht nóg slimmer *O*

Of voor nog meer samples:
http://www.whiskyvanzuyle(...)le&pagenr=1&items=50

(ik heb overigens geen enkel belang bij deze specifieke verkoper, er zijn zeker ook andere partijen die bovengenoemde whisky verkopen en ook die samples aanbieden.)
  zondag 4 december 2011 @ 15:19:38 #211
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_105168047
Mag ik deze Auchentoshan dan nog aanbevelen, indien je van wat sherry houdt en van cask strength?
'Limited' (voor wat dat waard is...), maar nog wel verkrijgbaar in NL:

pi_105182060
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 15:19 schreef MadMaster het volgende:
Mag ik deze Auchentoshan dan nog aanbevelen, indien je van wat sherry houdt en van cask strength?
'Limited' (voor wat dat waard is...), maar nog wel verkrijgbaar in NL:

[ afbeelding ]
Die staat nog op mn lijstje nadat je hem me vorig jaar kerst had aanbevolen MM, heb toen die van 16YO gehaald en die was erg lekker, dus ben naar deze ook nog steeds erg benieuwd :)

[ Bericht 0% gewijzigd door hagelslagfabrikant op 04-12-2011 21:03:08 (typo) ]
  zondag 4 december 2011 @ 20:50:19 #213
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_105182285
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 20:46 schreef hagelslagfabrikant het volgende:

[..]

Die staat nog op mn lijstje nadat je hem me vorig jaar kerst had aanbevolgen MM, heb toen die van 16YO gehaald en die was erg lekker, dus ben naar deze ook nog steeds erg benieuwd :)
Ah, jouw geheugen is dus beter dan dat van mij... ;)
pi_105182836
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 20:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ah, jouw geheugen is dus beter dan dat van mij... ;)
Denk dat het voor mij makkelijker is om een advies te onthouden wat een iemand aan mij heeft gegeven, dan voor jou om alles te onthouden wat je hier ooit gepost hebt ;)
pi_105190425
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 14:37 schreef hagelslagfabrikant het volgende:

[..]

Hm, ik zie dat zowel de 14YO RumWood als de 17YO RumCask niet meer in de range van The Balvenie zitten... vermoed dus ook dat ik deze bij de lokale slijter niet zo snel zal tegenkomen... klinkt wel interessant moet ik zeggen :)
Ik doelde op de RumCask, de RumWood heb ik nooit gedronken.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_105202448
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 14:37 schreef hagelslagfabrikant het volgende:

[..]

Hm, ik zie dat zowel de 14YO RumWood als de 17YO RumCask niet meer in de range van The Balvenie zitten... vermoed dus ook dat ik deze bij de lokale slijter niet zo snel zal tegenkomen... klinkt wel interessant moet ik zeggen :)
The Balvenie gaat wel meer aan zijn lineup veranderen. ;-)
pi_105214644
Afgelopen weekend een fles Lagavulin 16yo gekregen. Erg benieuwd naar deze stevige jongen!

Wat vinden jullie trouwens van de beschouwingen van Ralfy op www.ralfy.com? Misschien is hij al een keer langsgekomen hier, maar heb geen zin om alle topics door te spitten ;)
pi_105245484
Ralfy.com is leuk, maar eigenlijk pak ik elke review mee omdat het puur iemands smaak is en over smaak kan je twisten.
pi_105265820
Zeker, smaak blijft persoonlijk. Maar hij houdt er een vrij brede kijk op na en sluit geen enkele whisky uit. De echte dure varianten laat hij buiten beschouwing (spreekt mij wel aan als starter in de Malt) en brengt het gewoon leuk zonder zichzelf al te serieus te nemen.

Volgens mij is dit zijn top 5:
From mild to peaty,
Old Pulteney 17yo
Springbank 15yo (or single cask)
GlenDronach Revival 15yo
Talisker (Distillers Edition)
Laphroaig 18yo
  dinsdag 6 december 2011 @ 20:46:46 #220
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_105269282
Ben net begonnen aan mijn kerstpakket:



18 Flesjes whisky met onbekende inhoud qua distilleerderij/regio, sterkte (ABV) en leeftijd die als een soort van Adventskalender elke dag één voor één geopend en geproefd moeten worden.
Wie het meest goed heeft, is de winnaar van de Blind Tasting Competition 2011, georganiseerd door de Usquebaugh Society (www.levenswater.nl) ...
  woensdag 7 december 2011 @ 09:49:20 #221
348522 BusterPosey
Catch me if you can...
pi_105285145
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 20:46 schreef MadMaster het volgende:
Ben net begonnen aan mijn kerstpakket:

[ afbeelding ]

18 Flesjes whisky met onbekende inhoud qua distilleerderij/regio, sterkte (ABV) en leeftijd die als een soort van Adventskalender elke dag één voor één geopend en geproefd moeten worden.
Wie het meest goed heeft, is de winnaar van de Blind Tasting Competition 2011, georganiseerd door de Usquebaugh Society (www.levenswater.nl) ...
Leuk initiatief ^O^

Komt voor mij als beginnend whiskyliefhebber nog iets te vroeg. Maar het is nooit verkeerd om een uitdaging voor de toekomst te hebben O-)
Fok! Fantasy NHL Champion 2011 | Fok! Fantasy NBA Champion 2011 (Hoops West League)
pi_105297394
Jammer te horen over de competitie nadat deze is begonnen, nu hebben wij er niets aan natuurlijk.
  woensdag 7 december 2011 @ 16:05:07 #223
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_105298286
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:40 schreef Aneurism het volgende:
Jammer te horen over de competitie nadat deze is begonnen, nu hebben wij er niets aan natuurlijk.
De link naar de website/het forum van de organiserende Usquebaugh Society wordt hier regelmatig genoemd (die link staat zelfs in de OP van deze reeks) en het forum daar, waarop deze blind tasting aangekondigd is, is door een ieder vrij te bezoeken en je aanmelden voor een lidmaatschap, nosing & tastings, clubbottelingen, deze Blind Tasting Competitie, die daar al maanden geleden aangekondigd is, en aanverwante activiteiten kan daar ook.
pi_105299556
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 16:05 schreef MadMaster het volgende:

[..]

De link naar de website/het forum van de organiserende Usquebaugh Society wordt hier regelmatig genoemd (die link staat zelfs in de OP van deze reeks) en het forum daar, waarop deze blind tasting aangekondigd is, is door een ieder vrij te bezoeken en je aanmelden voor een lidmaatschap, nosing & tastings, clubbottelingen, deze Blind Tasting Competitie, die daar al maanden geleden aangekondigd is, en aanverwante activiteiten kan daar ook.
Daarbij was de hoeveelheid aanmeldingen voor deze competitie al groter dan het aanbod aan kon... en dat was in september ofzo...
  donderdag 8 december 2011 @ 08:55:49 #225
47185 mrdjey
Bernie und Ert
pi_105328215
Voor de gene die nog op zoek zijn naar een 'Glencairn tasting glass' ze hebben nu een kado verpakking van glenfiddich met 2 glazen.

o.a bij de makro.
wat?
pi_105331230
Welke Glenfiddich en wat vragen ze ervoor? ;)
  donderdag 8 december 2011 @ 11:23:21 #227
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_105331424
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 08:55 schreef mrdjey het volgende:
Voor de gene die nog op zoek zijn naar een 'Glencairn tasting glass' ze hebben nu een kado verpakking van glenfiddich met 2 glazen.

o.a bij de makro.
Bij een beetje gespecialiseerde slijter zijn deze glazen ook los verkrijgbaar voor zo'n 4 à 5 euro en op festivals/proeverijen krijg je ze vaak, inbegrepen bij de prijs van het evenement...
pi_105332954
Dit zijn de aanbiedingen van Makro tm 26 dec: Klik!

Glenfiddich 15 yo voor 32 euro is wel een mooie prijs en een fles die ik graag wil proberen.
Maar is het niet zo dat je voor alcoholdranken te kunnen kopen bij Makro een speciale licentie nodig hebt bovenop de normale Makropas? Somebody?
  donderdag 8 december 2011 @ 14:47:08 #229
47185 mrdjey
Bernie und Ert
pi_105338145
Het zat bij de 12yo en voor 19,95 ex btw.

en om dan 4-5 euro per glas te betalen.... vind ik dit een betere optie.

en nee je hebt geen aparte pas nodig.

En als je diep in het glaasje kijkt ;) zie je ook:
the
Glencairn
glass
wat?
pi_105338262
Hm ja moet je maar net een Makro-pasje hebben, lijkt me ook wel een leuke aanbieding.
pi_105339678
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:12 schreef starbeach het volgende:
Dit zijn de aanbiedingen van Makro tm 26 dec: Klik!

Glenfiddich 15 yo voor 32 euro is wel een mooie prijs en een fles die ik graag wil proberen.
Maar is het niet zo dat je voor alcoholdranken te kunnen kopen bij Makro een speciale licentie nodig hebt bovenop de normale Makropas? Somebody?
volgens mij moet je inderdaad een aparte horeca pas hebben. Heb ik me laten vertellen door een pashouder.
maar de gewone slijter heeft deze actie nu ook
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  donderdag 8 december 2011 @ 15:36:55 #232
47185 mrdjey
Bernie und Ert
pi_105339955
Nee, met de gewone makro pas kan het ook.
wat?
pi_105340274
Misschien dat het vroeger wel zo was? Daarom de vraag, kan me iets herinneren van een aparte notitie in de sterke dranken sectie van de reclame.
Maar als mrdjey het zeker weet, kan ik met een gerust hart whisky inkopen gaan doen ;)
  donderdag 8 december 2011 @ 15:57:12 #234
47185 mrdjey
Bernie und Ert
pi_105340668
ik was gister nog, en ging weg met 2 flessen.
wat?
pi_105340801
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:57 schreef mrdjey het volgende:
ik was gister nog, en ging weg met 2 flessen.
Zit het in een kadoverpakking o.i.d., staat verder niet bij dat het inclusief 2 glazen is in dat foldertje.
Die glazen worden verkocht voor 4-5 euro, dus 12 euro voor een fles Glenfiddich zou het dan zijn zo'n beetje :o

Maar even iemand zoeken met zo'n pas :9
  donderdag 8 december 2011 @ 16:03:05 #236
47185 mrdjey
Bernie und Ert
pi_105340884
ik kwam het ook zo maar tegen.
het is ook gewoon een 0.7l fles.
dus ja goeie deal.
wat?
pi_105341092
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:36 schreef mrdjey het volgende:
Nee, met de gewone makro pas kan het ook.
hmm, als dat zo is moet ik binnenkort maar even gaan.
moet nog kerstcadeaus hebben..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  † In Memoriam † donderdag 8 december 2011 @ 18:32:18 #238
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105346057
Ik heb géén pas, maar wél Glenfiddich. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_105354188
Oeh Whisky! Ik ben pas begonnen met whisky drinken en heb meteen 3 flessen gekocht:
Glengoyne 17 yo
Ardbeg 10yo
Lagavulin 16yo

Ik moet zeggen dat ik de Islay whiskies lekkerder vindt dan de glengoyne. Peat en rook :9~
Blijf dit topic wel volgen iig. :9
  donderdag 8 december 2011 @ 21:30:37 #240
128548 pavv
The computer says NO
pi_105354829
Mooie start met die drie whiskies.

Heel goed dat je zowel peaty als hele zachte whisky hebt. Je zult merken dat je de ene keer meer trek hebt in het ene en andersom. Variatie is goed :)
pi_105355366
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 08:55 schreef mrdjey het volgende:
Voor de gene die nog op zoek zijn naar een 'Glencairn tasting glass' ze hebben nu een kado verpakking van glenfiddich met 2 glazen.

o.a bij de makro.
In nederland verkrijgbaar via www.whiskyglas.eu/ slechts 3,95 per stuk. Vind het zeer prettige glazen om te drinken. Al gebruik ik voor nosing en tasting de laatste tijd steeds vaker een tulpglas (van de Malts of Scotland) op een voetje...

Bovendien, ik heb er ook eentje van Glenfiddich, maar wie wil er nu een willekeurige andere exclusieve andere malt uit een glas waar in grote letters Glenfiddch op staat? Da's net zo fout als Hertog-Jan drinken uit een Heinekenglas :-)
Take on the situation, but not the torment ...
pi_105356063
quote:
4s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

In nederland verkrijgbaar via www.whiskyglas.eu/ slechts 3,95 per stuk. Vind het zeer prettige glazen om te drinken. Al gebruik ik voor nosing en tasting de laatste tijd steeds vaker een tulpglas (van de Malts of Scotland) op een voetje...

Bovendien, ik heb er ook eentje van Glenfiddich, maar wie wil er nu een willekeurige andere exclusieve andere malt uit een glas waar in grote letters Glenfiddch op staat? Da's net zo fout als Hertog-Jan drinken uit een Heinekenglas :-)
Dan zou ik ze eerder bij Drankgigant kopen, dan zijn ze ¤2,75 per glas of ¤14,95 per 6.

En dan kan je er nog goedkoop wat whisky/whiskey bijkopen, zodat je niet puur verzendkosten betaalt voor glazen.
pi_105397438
quote:
4s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Bovendien, ik heb er ook eentje van Glenfiddich, maar wie wil er nu een willekeurige andere exclusieve andere malt uit een glas waar in grote letters Glenfiddch op staat? Da's net zo fout als Hertog-Jan drinken uit een Heinekenglas :-)
Tja dat boeit me echt geen reet, daarbij zou ik als ik dat principe zou volgen een stuk of 40 verschillende glazen moeten hebben... Ik drink gewoon lekker uit mijn Bowmore glas, dat drinkt gewoon het lekkerst.

Heb trouwens ook weer een flesje gekocht, een mooie Signatory Vintage Highland Park 1987, heerlijk zoet en vet met boterbabbelaars en caramel, snoepgoed in een fles.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 9 december 2011 @ 23:13:11 #244
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_105400558
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 22:10 schreef Karstman het volgende:

[..]

Tja dat boeit me echt geen reet, daarbij zou ik als ik dat principe zou volgen een stuk of 40 verschillende glazen moeten hebben... Ik drink gewoon lekker uit mijn Bowmore glas, dat drinkt gewoon het lekkerst.

Heb trouwens ook weer een flesje gekocht, een mooie Signatory Vintage Highland Park 1987, heerlijk zoet en vet met boterbabbelaars en caramel, snoepgoed in een fles.
ik heb zelf 2 jack daniels whiskey glazen, en ik drink nooit whiskey. :') maar gewone whisky uit zon glas smaakt er niks niet minder om. heb ook wel een paar GF glazen, maar die drinken zo lastig.
pi_105413210
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2011 22:34 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

Die zit op 5 min lopen van m'n huis. Binnenkort maar eens even een kijkje nemen. :)
Hieronder 2 van hun beste whisky's! :s) ( en navenante prijzen!)

Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  zaterdag 10 december 2011 @ 15:28:02 #246
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_105416374
Van de week whisky besteld bij whiskysite.nl. Had er onder andere een Benriach Solstice (rest was ook Benriach, fijne whisky en de pedro ximenz finish is momenteel een favoriet van mij) vandaan die ik eigenlijk alleen nog in Engeland kon vinden. Redelijke prijs, bestelling ging mis aan de kant van PostNL, whiskysite gemaild en snel antwoordt gekregen dat het opgelost zou worden. Volgende dag was de whisky in huis en later op de middag kreeg ik nog een mailtje met de vraag of alles goed gekomen was. Kortom een aanrader voor meer bestellingen.
  † In Memoriam † zaterdag 10 december 2011 @ 18:26:01 #247
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105421983
Net een restje Jura opgemaakt.
Vanavond eens kijken of ik iets 'aansluitends' uit de voorraad kan vinden. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Moderator zaterdag 10 december 2011 @ 18:44:11 #248
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_105422574
heb mn glenlivet op, als ik straks weer werk heb eens kijken of ik nog wat leuks op de kop kan tikken.

onze slijter had deze staan

http://www.whiskynotes.be/2009/laphroaig/laphroaig-triple-wood/

kijken of hij die dan nog heeft.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_105434023
Heeft iemand hier de Ardberg Supernova wel eens gehad? Hoe vergelijkt die zich met de Ardberg 10? Is het verschil echt zo groot en is de Supernova veel rokeriger?
blub blub
  † In Memoriam † zondag 11 december 2011 @ 00:31:32 #250
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_105438413
quote:
Goed spul. ^O^
Carpe Libertatem
pi_105441844
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 16:05 schreef MadMaster het volgende:

[..]

De link naar de website/het forum van de organiserende Usquebaugh Society wordt hier regelmatig genoemd (die link staat zelfs in de OP van deze reeks) en het forum daar, waarop deze blind tasting aangekondigd is, is door een ieder vrij te bezoeken en je aanmelden voor een lidmaatschap, nosing & tastings, clubbottelingen, deze Blind Tasting Competitie, die daar al maanden geleden aangekondigd is, en aanverwante activiteiten kan daar ook.
Ik heb het even na zitten kijken, maar over dit evenement in zijn geheel geen vermelding. Goede manier om je concurrenten uit te schakelen. :*
pi_105444135
Ik ben eigenlijk niet zo bekend met whiskies, maar leuk topic om te volgen!

Heb whisky ontdekt met een flesje teachers,zo'n half jaar geleden. Enorm wennen aan whisky maar tweede glaasje was verrassend lekker!

Vervolgens raadde een studiegenoot die bij gg werkt me black bottle aan, die vond ik lekkerder maar drinkt wel wat te soepel ofzo, miste die nasmaak voor zover ik me kan herrineren.

Van mn schoonpa een miniatuur glenfiddich, solera reserve 15y gehad. Die heb ik tijdens veldwerk op de boschplaat,terschelling gedronken. Prachtig moment op zo n extreem verlate plek!

Ook nog een keer walker red gekocht, bagger, door de cola. Fles bellantines(?) ook zo'n cheape, slobberde aardig weg.

Helaas is mijn budget niet echt toereikend voor de duurdere whiskies haha!

Tot dusver mijn whisky historie! Nu moet ik er niks van hebben,ben getackled door de griep..
  † In Memoriam † zondag 11 december 2011 @ 11:33:45 #253
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105446632
Beterschap. :)

Niettemin moet er wat mij betreft in deze reeks zeker aandacht blijven voor de betaalbare Whisky, zeg maar flesjes rond een tientje of 3. Daar moet ook genoeg lekkers tussen te vinden zijn.

Ik vind het zelf juist altijd een sport om de betaalbare pareltjes te vinden die veel lekkerder smaken dan je bij de prijs zou verwachten. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 11 december 2011 @ 12:00:14 #254
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_105447332
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 02:41 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Ik heb het even na zitten kijken, maar over dit evenement in zijn geheel geen vermelding. Goede manier om je concurrenten uit te schakelen. :*
Precies, nu nog maar 28 overgebleven concurrenten te gaan...
pi_105464841
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 02:41 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Ik heb het even na zitten kijken, maar over dit evenement in zijn geheel geen vermelding. Goede manier om je concurrenten uit te schakelen. :*
Het is ook een Blind Tasting Competitie van de US, waarvan het levenswaterforum is. Binnen de US was er genoeg info, onder andere ook in he clubblad, zodat er al genoeg aanmeldingen waren
pi_105464908
quote:
3s.gif Op zondag 11 december 2011 11:33 schreef Cynix ® het volgende:
Beterschap. :)

Niettemin moet er wat mij betreft in deze reeks zeker aandacht blijven voor de betaalbare Whisky, zeg maar flesjes rond een tientje of 3. Daar moet ook genoeg lekkers tussen te vinden zijn.

Ik vind het zelf juist altijd een sport om de betaalbare pareltjes te vinden die veel lekkerder smaken dan je bij de prijs zou verwachten. :)
Ik raad je de nieuwe Laddie Ten aan; betaalbaar en goed drinkdaar voor den prijs.
pi_105466842
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 22:56 schreef nielsgeode het volgende:
Heeft iemand hier de Ardberg Supernova wel eens gehad? Hoe vergelijkt die zich met de Ardberg 10? Is het verschil echt zo groot en is de Supernova veel rokeriger?
Iemand?
blub blub
pi_105470574
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2011 05:45 schreef steefann het volgende:
Ik ben eigenlijk niet zo bekend met whiskies, maar leuk topic om te volgen!

Heb whisky ontdekt met een flesje teachers,zo'n half jaar geleden. Enorm wennen aan whisky maar tweede glaasje was verrassend lekker!

Vervolgens raadde een studiegenoot die bij gg werkt me black bottle aan, die vond ik lekkerder maar drinkt wel wat te soepel ofzo, miste die nasmaak voor zover ik me kan herrineren.

Van mn schoonpa een miniatuur glenfiddich, solera reserve 15y gehad. Die heb ik tijdens veldwerk op de boschplaat,terschelling gedronken. Prachtig moment op zo n extreem verlate plek!

Ook nog een keer walker red gekocht, bagger, door de cola. Fles bellantines(?) ook zo'n cheape, slobberde aardig weg.

Helaas is mijn budget niet echt toereikend voor de duurdere whiskies haha!

Tot dusver mijn whisky historie! Nu moet ik er niks van hebben,ben getackled door de griep..
Welkom hier! Altijd leuk om de whisky geschiedenis van iemand te lezen ;)
Zoals veel anderen heb je ook al van de Glenfiddich geproefd, het is niet voor niks de meeste verkochte single malt. Al is de 15 yo natuurlijk wat exclusiever.
Betreffende je budget, met een leuke aanbieding krijg je een goede/leuke single malt al voor 25 euro. Zelf koop ik liever 1 malt dan 2 blends...

[ Bericht 0% gewijzigd door starbeach op 11-12-2011 22:15:52 ]
  † In Memoriam † zondag 11 december 2011 @ 22:15:37 #259
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105473443
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:24 schreef nielsgeode het volgende:
Iemand?
Nope. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zondag 11 december 2011 @ 22:15:52 #260
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105473453
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 21:25 schreef starbeach het volgende:
Zelf koop ik liever 1 malt dan 2 blends...
Ik ook. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 11 december 2011 @ 22:15:59 #261
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  † In Memoriam † zondag 11 december 2011 @ 22:17:47 #262
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105473573
Vanavond van de Drum Major Highland SM 6yo genipt. Redelijk. Geen topper wat mij betreft, maar wel te doen.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_105473875
Net voor het eerst gedronken van de Lagavulin 16yo. Wilde deze eigenlijk bewaren tot kerst, maar kon de verleiding niet weerstaan :@
Had hoge verwachtingen van deze... en die verwachtingen zijn zelfs overtroffen. Heerlijk! :)
pi_105483229
volgens mij ben ik een van de weinige whisky drinkers die nog nooit een glenfiddich op heeft :p
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:40 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Ik raad je de nieuwe Laddie Ten aan; betaalbaar en goed drinkdaar voor den prijs.
die wilde ik misschien ook voor de kerst gaan vragen.

vriend van mn zus had de jura superstition op zijn verlanglijstje staan. iemand hier ervaring mee?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_105484602
quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2011 08:31 schreef gianni61 het volgende:
volgens mij ben ik een van de weinige whisky drinkers die nog nooit een glenfiddich op heeft :p

[..]

die wilde ik misschien ook voor de kerst gaan vragen.

vriend van mn zus had de jura superstition op zijn verlanglijstje staan. iemand hier ervaring mee?
Niet mijn favoriete Jura, weinig complex en vooral granig.
pi_105484726
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 22:56 schreef nielsgeode het volgende:
Heeft iemand hier de Ardberg Supernova wel eens gehad? Hoe vergelijkt die zich met de Ardberg 10? Is het verschil echt zo groot en is de Supernova veel rokeriger?
Ik heb ze beide wel eens geproefd, de supernova is (te) weinig subtiel.... Mijn voorkeur heeft de Uigeadail...

Serge:

Ardbeg 10 yo 'Ten' (46%, OB, +/- 2010) Four stars Most probably distilled around the year 2000, with maybe some slightly older batches thrown in. Colour: white wine. It’s getting paler and paler year after year. Nose: rather pungent and peaty at first nosing, briny and almondy, with also a little butter and hints of pineapple sweets. Also hints of dill and carrot tops, roots, gentian and earth. Calms down after a few seconds although it becomes smokier (exhaust fumes). Globally dry and with little fruitiness apart from the faint estery notes at first nosing (pineapples). I like this nose! Mouth: sweet and earthy start, extremely close to what the nose delivered. It’s not immensely smoky, rather ashy for a while… Until the peat gradually takes over, that is. A saltiness and more and more smokiness, liquorice wood, maybe hints of cumin, ginger… And gin? Only touches of lemon. I think the Ten becomes more and more dry and less and less fruity but I must say I enjoy this kind of profile quite a lot, so I won’t complain. Finish: long and saltier. Anchovies? Comments: excellent whisky in my opinion. Maybe it’s not as complex as it used to be but the profile is perfectly ‘focused’ and the smoke is, well, big. SGP:358 - 87 points.



And also Ardbeg ‘Supernova SN2010’ (60.1%, OB, 2010) Five stars This sequel will be available on May 31. Colour: white wine. Nose: punchy and rather spirity at first nosing, peaty of course but not quite extreme – so far. Very big notes of plum spirit (or other stone fruit eau-de-vie), lime juice, icing sugar, cut grass… It’s very austerely grassy in fact, with also something unusually mineral (aspirin tablets). Antiseptic, tincture of iodine. Quite some soot, graphite and linseed oil too. Whiffs of zesty savagnin wine (made ‘under veil’ like they do in Jura). With water: gets a little smoother and rounder. Fresh almonds, oysters and leather. Oh, and ashes. No ashtray, though… Also hints of eucalyptus and pine resin.
Mouth (neat): very strong, extremely limony (acidic), grassy, tarry and liquoricy. Some salt as well and a little almond oil and black pepper. Very, very zesty and concentrated at the same time. With water: it became rather smoother and fruitier. Lemon jelly, lemon marmalade, touches of grapefruit and pineapple and a faint prickliness (peppered lemon juice). Finish: long, with returning ash and tar and much less fruits now. Liquorice wood. Very dry and very clean aftertaste (bitter chocolate (80+%), coffee bean, ash, pepper). Comments: I think it’s maybe a tad fruitier (lemon), grassier and rounder – but it’s no round whisky at all - than earlier Supernovas but otherwise it’s very similar, that is to say very, very good. No need to split hairs and come up with a different score if you ask me. SGP:369 – 90 points.
pi_105486541
Misschien heb je hier wat aan nielsgeode...

De review van Ralfy over de Uigeadail:

En hier nog een stukje geschiedenis over Ardbeg, Supernova komt ook even ter sprake:
pi_105486664
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 09:53 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Niet mijn favoriete Jura, weinig complex en vooral granig.
kun je een andere jura aanbevelen?
en is scapa een beetje vergelijkbaar, want die wil ik zelf eigenlijk ook wel proberen :P
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_105487102
quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2011 11:16 schreef gianni61 het volgende:

[..]

kun je een andere jura aanbevelen?
en is scapa een beetje vergelijkbaar, want die wil ik zelf eigenlijk ook wel proberen :P
Ik hou wel van wat peated jura:

http://www.onlinewhiskybe(...)eavily-peated-58-07l

Scapa heeft mijn inziens meer vanille, appel en fruit en minder zilt of rook. De huidige 16 y vindt ik niet zo en veel te duur...
pi_105503182
Ik vind die Jura Superstion helemaal geen verkeerde whisky hoor. Ok hij is niet heel spannend, beetje middle of the road. Maar ik spuug er ook niet in :)

Scapa is inderdaad minder rook en meer fruit. De Scapa 16 is inderdaad een afrader, de 14 is veel en veel beter.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 13 december 2011 @ 02:11:33 #271
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_105523333
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 21:25 schreef starbeach het volgende:

[..]
Zelf koop ik liever 1 malt dan 2 blends...
had net nog de discussie van waarom zijn whisky en whiskey nou zo verschillend.
  dinsdag 13 december 2011 @ 09:50:52 #272
348522 BusterPosey
Catch me if you can...
pi_105526108
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 02:11 schreef Under_Score het volgende:

[..]

had net nog de discussie van waarom zijn whisky en whiskey nou zo verschillend.
Schrijfwijze is afhankelijk van de herkomst. Het is dus het verschil tussen Ierse whiskey en Schotse whisky

Daarnaast zit er tussen Ierse en Schotse whisk(e)y ook nog het verschil in rooksmaak. Ierse whisky wordt 3 maal gedestilleerd waardoor de rokerige smaak verdwijnt, die wel kenmerkend is voor de Schotse whisky.
Fok! Fantasy NHL Champion 2011 | Fok! Fantasy NBA Champion 2011 (Hoops West League)
pi_105526790
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 09:50 schreef BusterPosey het volgende:
Daarnaast zit er tussen Ierse en Schotse whisk(e)y ook nog het verschil in rooksmaak. Ierse whisky wordt 3 maal gedestilleerd waardoor de rokerige smaak verdwijnt, die wel kenmerkend is voor de Schotse whisky.
Dat is niet juist. De rokerigheid wordt bepaald door de wijze van drogen van de malt. In Ierland wordt er veelal geen rook door de malt gelaten omdat de vloer eronder gesloten is. Als de vloer een rooster is kan de rook door de malt opstijgen en wordt de whisky rokerig. Gebruik je dan turf voor het drogen in plaats van iets anders, dan krijg je de typische rokerige en turvige smaak.
  dinsdag 13 december 2011 @ 10:19:10 #274
348522 BusterPosey
Catch me if you can...
pi_105526824
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:17 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dat is niet juist. De rokerigheid wordt bepaald door de wijze van drogen van de malt. In Ierland wordt er veelal geen rook door de malt gelaten omdat de vloer eronder gesloten is. Als de vloer een rooster is kan de rook door de malt opstijgen. Gebruik je dan turf voor het drogen in plaats van iets anders, dan krijg je de typische turvige smaak.
Oh, dan heb ik niet goed opgelet tijdens mijn rondleiding in een Ierse distillery. Ik dacht toch echt dat de lieftallige dame in kwestie het mij op die manier heeft uitgelegd :@
Misschien al een glaasje te veel op gehad :9~
Fok! Fantasy NHL Champion 2011 | Fok! Fantasy NBA Champion 2011 (Hoops West League)
  dinsdag 13 december 2011 @ 15:58:50 #275
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_105538417
discussie ging meer om het verschill tussen de schotse whisky's en de amerikaanse whiskeys.

als het maar lekker drinkt :)
  † In Memoriam † dinsdag 13 december 2011 @ 17:16:59 #276
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105541136
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:58 schreef Under_Score het volgende:
als het maar lekker drinkt :)
Zo is het. Geen Amerikaanse dus.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_105546757
Gister deze gehaald bij de lokale Gall, bevalt uitermate goed! :9



Drinkt ongelooflijk makkelijk weg overigens :)
pi_105549680
Gefiliciteerd! Mooie fles ook ^O^
Ben wel benieuwd naar de Aberlour A'Bunadh.
  dinsdag 13 december 2011 @ 20:44:56 #279
348522 BusterPosey
Catch me if you can...
pi_105549791
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 december 2011 17:16 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Zo is het. Geen Amerikaanse dus.
:D
Fok! Fantasy NHL Champion 2011 | Fok! Fantasy NBA Champion 2011 (Hoops West League)
  dinsdag 13 december 2011 @ 21:05:27 #280
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_105550998
Whoei ! :)
Leuk topic..

Willen jullie mij helpen?
Ik wil mijn kerstgast verrassen met een goeie single malt en een kaasplankje..

Wie heeft er een paar goeie suggesties voor mij?
Voor whisky, kaas en eventueel een goed adres? (in Rotterdam)!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_105551517
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 december 2011 21:05 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Whoei ! :)
Leuk topic..

Willen jullie mij helpen?
Ik wil mijn kerstgast verrassen met een goeie single malt en een kaasplankje..

Wie heeft er een paar goeie suggesties voor mij?
Voor whisky, kaas en eventueel een goed adres? (in Rotterdam)!
Kaas, zeker weten? Wil je borrelen of proeven? :P
Ik zou niks er bij eten eerlijk gezegd, sommige whiskey is een stuk goede pure chocolade misschien lekker bij, maar ik heb nog nooit scotch gedronken en gedacht ''Goh, wat zou een stukje kaas hier goed bij passen.''. Het gaat om de smaak van de whiskey, en door kaas te eten proef je de whiskey minder lijkt me.

Maar dat kan ook mijn onervarenheid zijn, benieuwd wat de anderen hier over zeggen.
  dinsdag 13 december 2011 @ 21:26:27 #282
348522 BusterPosey
Catch me if you can...
pi_105552223
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 december 2011 21:14 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Kaas, zeker weten? Wil je borrelen of proeven? :P
Ik zou niks er bij eten eerlijk gezegd, sommige whiskey is een stuk goede pure chocolade misschien lekker bij, maar ik heb nog nooit scotch gedronken en gedacht ''Goh, wat zou een stukje kaas hier goed bij passen.''. Het gaat om de smaak van de whiskey, en door kaas te eten proef je de whiskey minder lijkt me.

Maar dat kan ook mijn onervarenheid zijn, benieuwd wat de anderen hier over zeggen.
Ik ben het met RacerDKB eens, al moet daarbij gezegd worden dat ik niet echt een kaasliefhebber ben. Bier drink je wel met kaas en worst, maar whisky? Nee, dank je...
Fok! Fantasy NHL Champion 2011 | Fok! Fantasy NBA Champion 2011 (Hoops West League)
  dinsdag 13 december 2011 @ 21:28:51 #283
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_105552333
We hebben laatst ergens zoiets gegeten..
Helaas geen idee welke kazen het waren, maar de whisky erbij was zoooooo lekker!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_105553596
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 december 2011 21:05 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Whoei ! :)
Leuk topic..

Willen jullie mij helpen?
Ik wil mijn kerstgast verrassen met een goeie single malt en een kaasplankje..

Wie heeft er een paar goeie suggesties voor mij?
Voor whisky, kaas en eventueel een goed adres? (in Rotterdam)!
Ga naar Zonneveld in Maassluis (http://www.uwtopwhisky.nl), of de nieuwe whiskybaseshop in Rotterdam (http://shop.whiskybase.com/)......
pi_105558094
Een goeie ouwe kaas kan prima bij een mooie whisky. Een stukje chocolade kan uiteraard ook, extra puur of ook altijd een winnaar, Toblerone!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 13 december 2011 @ 23:18:50 #286
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_105558719
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 december 2011 21:14 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Kaas, zeker weten? Wil je borrelen of proeven? :P
Ik zou niks er bij eten eerlijk gezegd, sommige whiskey is een stuk goede pure chocolade misschien lekker bij, maar ik heb nog nooit scotch gedronken en gedacht ''Goh, wat zou een stukje kaas hier goed bij passen.''. Het gaat om de smaak van de whiskey, en door kaas te eten proef je de whiskey minder lijkt me.

Maar dat kan ook mijn onervarenheid zijn, benieuwd wat de anderen hier over zeggen.
ik ben een liefhebber van kaas en van whisky, maar de combinatie ben ik absoluut geen fan van. Beide producten hebben zoveel smaak en geur dat ze elkaar weg drukken vind ik.

Ik hou niet van de combi, maar iedereen is natuurlijk vrij om het te proberen :)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_105559802
Volgens mij is eerder in dit topic (of een van de voorgaande delen) weleens de tip blauwschimmelkaas met laphroaig of lagavulin langsgekomen... Schijnt een erg lekkere combinatie van smaken op te leveren, als dat je liefhebberij is tenminste...

* hagelslagfabrikant laat overigens zelf zowel de kaas als deze whisky links liggen
pi_105565068
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:05 schreef Karstman het volgende:
Een goeie ouwe kaas kan prima bij een mooie whisky. Een stukje chocolade kan uiteraard ook, extra puur of ook altijd een winnaar, Toblerone!
klopt, ook wat (engelse) beetje notige kaas gaat best goed. dingen als brie/camenbert vind ik er dan weer minder goed bij passen. dan zou ik er eerder wijn bij pakken.
welke whisky het beste bij de kaas zou passen durf ik niet echt te zeggen
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_105566212
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:43 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
Volgens mij is eerder in dit topic (of een van de voorgaande delen) weleens de tip blauwschimmelkaas met laphroaig of lagavulin langsgekomen... Schijnt een erg lekkere combinatie van smaken op te leveren, als dat je liefhebberij is tenminste...

* hagelslagfabrikant laat overigens zelf zowel de kaas als deze whisky links liggen
Dat kon ik wel eens geroepen hebben inderdaad. Ik heb in elk geval wel eens Stilton blue cheese gekregen als begeleiding van een Lagavulin bij de masterclass bij Lagavulin zelf.
Andere combinaties die ze hadden waren hele donkere chocola (ook reeds genoemd hier), zalm op een toastje en wellicht niet geheel verrassend een klein glaasje Pedro Ximenez sherry naast de Distiller's Edition.
pi_105568966
quote:
7s.gif Op woensdag 14 december 2011 07:44 schreef gianni61 het volgende:

[..]

klopt, ook wat (engelse) beetje notige kaas gaat best goed. dingen als brie/camenbert vind ik er dan weer minder goed bij passen. dan zou ik er eerder wijn bij pakken.
welke whisky het beste bij de kaas zou passen durf ik niet echt te zeggen
Is ook lastig te zeggen, voor een oude kaas heb je wel een wat steviger whisky nodig anders overleeft hij de smaak van de kaas niet.

Wat we wel bij een proeverij laatst hadden is de combinatie van een stukje Toblerone en een slokje Glen Kieth 1996 (Berry Bros.) daaroverheen, dat was echt een fantastische smaak explosie. Het was bijna als in die Listerine reclames waar de mond van die meneer ontploft, heel heftig maar erg lekker. Aan de andere kant bij diezelfde proeverij de combinatie van een Littlemill 12 met een stukje pure chocola was echt te goor voor woorden...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_105569250
pure chocola bij de whisky wordt wel vaak genoemd (en vind ik zelf soms ook wel lekker)

chips (Kettle salt & black pepper) is soms ook wel lekker erbij
of toastjes met zalm of een grove pate oid
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_105570218
Niets er naast is het beste vind ik. Whisky wil ik proeven namelijk. Ik wacht ook na het eten totdat mijn mond weer 'neutraal' is. Ik heb er wel eens iets bij gehad maar de volgende keer dat ik een glas pakte vond ik de whisky veel lekkerder. Het doet mij geen goed er iets naast te hebben.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 14 december 2011 @ 11:56:33 #293
348522 BusterPosey
Catch me if you can...
pi_105570273
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:54 schreef Red_85 het volgende:
Niets er naast is het beste vind ik. Whisky wil ik proeven namelijk. Ik wacht ook na het eten totdat mijn mond weer 'neutraal' is. Ik heb er wel eens iets bij gehad maar de volgende keer dat ik een glas pakte vond ik de whisky veel lekkerder. Het doet mij geen goed er iets naast te hebben.
Zo drink ik het persoonlijk ook het liefst :Y

Maar smaken verschillen natuurlijk.
Fok! Fantasy NHL Champion 2011 | Fok! Fantasy NBA Champion 2011 (Hoops West League)
  woensdag 14 december 2011 @ 12:14:51 #294
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_105570788
Ik heb, naast de 'cleane' N&T's, ook al proeverijen gehad met thema's als:

• Whisky & Sigaren (niet mijn ding...)
• Whisky & Chocolade
• Whisky & Gerookt (gerookt vis en vlees)
• Whisky & Kaas
• en ook diverse whisky diners

Wil je puur de whisky proeven, dan moet je er vooral geen afwijkende dingen bij eten, maar wil je juist eens beoordelen welke smaken elkaar versterken (of juist niet), dan is er niemand die zegt dat je dat niet mag doen. En gewoon een beetje bourgondisch doen kan op z'n tijd geen kwaad... :P

Zelf heb ik onlangs een proeverij gehouden, waar bij bijna elke whisky een klein gerechtje werd geserveerd. Zie hier: [Whisky /Whiskey Topic #23] - Whiskyseizoen 2011/2012 gaat van start

Voor een verslag van een Whisky & Kaas proeverij, zie hier: http://www.kcws.nl/verslag_whisky_en_kaas.htm
pi_105572739
quote:
Zelf heb ik onlangs een proeverij gehouden, waar bij bijna elke whisky een klein gerechtje werd geserveerd. Zie hier: [Whisky /Whiskey Topic #23] - Whiskyseizoen 2011/2012 gaat van start
Klinkt als een behoorlijke proeverij met 16 whisky's :9~
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
  woensdag 14 december 2011 @ 13:29:31 #296
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_105573155
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:19 schreef ace_eleven het volgende:

[..]

Klinkt als een behoorlijke proeverij met 16 whisky's :9~
Het waren er oorspronkelijk 9 (één per deelnemer) + nog wat toetjes... :9
pi_105578743
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:43 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
Volgens mij is eerder in dit topic (of een van de voorgaande delen) weleens de tip blauwschimmelkaas met laphroaig of lagavulin langsgekomen... Schijnt een erg lekkere combinatie van smaken op te leveren, als dat je liefhebberij is tenminste...

* hagelslagfabrikant laat overigens zelf zowel de kaas als deze whisky links liggen
:Y een van mijn favo combi's: roquefort met laga :9
Maar ik vind kaas sowieso wel goed bij whisky passen. Ook een simpel kaasblokje bij de borrel.. Het is even uitproberen wat precies bij wat. Maar een sterke kaas heeft wel ook een sterke whisky nodig. En niet té romige kazen nemen, dat voegt wat minder is mijn ervaring.
pi_105651819
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:29 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Het waren er oorspronkelijk 9 (één per deelnemer) + nog wat toetjes... :9
maar lekkerrrrrr.....
pi_105705014
Welke whisky is zowel lekker om puur te drinken en ook te mixen met koffie?
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_105705194
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 21:13 schreef hemarookworst het volgende:
Welke whisky is zowel lekker om puur te drinken en ook te mixen met koffie?
Een whisky die lekker is om puur te drinken is zonde om door de koffie te pleuren :P

Maar een irish coffee vraagt om een Ierse whiskey, dus gewoon een niet al te dure Ierse lijkt me? Bushmills?
pi_105705224
Nieuw topic :o
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')