SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
Huizenmarkttopic #162: met een kwart miljoen wannabe verkopers
Huizenmarkttopic #163: waar we liever BBQ-en dan appeltaart eten
Huizenmarkttopic #164:Waar de NVM er meer van had verwacht
Huizenmarkttopic #165: Waar Donner kebab maakt van de koopmarktLaat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
quote:Huizenprijzen stijgen in steden
Laatste update: 25 oktober 2011 11:21 info .AMSTERDAM – In 20 van de 25 steden zijn de huizen duurder geworden. In de maand september waren de huizenprijzen gemiddeld 2 procent duurder dan sinds het dieptepunt.
Dit meldt het ING economisch bureau op basis van cijfers van het CBS. In Rotterdam (bodem november 2010) stegen de prijzen 7 procent, gevolgd door Amsterdam (bodem augustus 2009) met een stijging van 3,2 procent.
In Den Haag (bodem januari 2011) stegen de prijzen sinds het dal 1 procent en in Utrecht (bodem maart 2010) werden huizen 0,9 procent duurder
Landelijk is er nog geen prijsherstel. Volgens de cijfers zijn huizen sinds de zomer van 2008 gemiddeld ruim 9 procent goedkoper geworden. Dat in de grote steden inmiddels al wel herstel zichtbaar is komt mede door de snellere bevolkingsgroei.
De huizenprijzen lagen in september zo goed als 3 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar en dat is grootste daling op jaarbasis van dit jaar.
quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:52 schreef Hanoying het volgende:
Heb zelf even een grafiekje gemaakt op de cbs site voor amsterdam, rotterdam, utrecht en den haag by the way. Het eerdere persbericht is dus gebaseerd op deze data:
De feedback vind je hierquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:17 schreef Artimunor het volgende:
[..]
waar is het FB topic?
ik heb een vraag
De prijsdaling versneld dat wilde de ING zeggen, komt gewoon moeilijk de strot uit bij henquote:De huizenprijzen lagen in september zo goed als 3 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar en dat is grootste daling op jaarbasis van dit jaar
De dertige jaren nieuwbouw doet het erg goedquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:34 schreef Bayswater het volgende:
Overigens zit er wel een kern van waarheid in maar vind "grote steden" nog te algemeen. Bepaalde segmenten in grote steden doen het gewoon nog erg goed in tegensteling tot de nieuwere gebieden. Centrum vs randstedelijke nieuwbouw. Maar dat heb ik in het vorige topic uitgelegd.
Het gaat nog wel even duren voordat prijzen weer 'normaal' zijn. 'The powers that be' doen er alles aan om 'waardedaling' tegen te werken, zelfs als dit inhoud dat ze daarmee de eindrekening nog hoger gaan maken voor alles en iedereen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:31 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Wees blij dat de huizenmarkt krimpt. Worden de prijzen weer een beetje normaal.
Ik heb echt meelijden met mensen die een hypotheek aangegaan zijn van ¤300.000 om een huis te kunnen kopen.
Waarom niet met mensen die een hypotheek van 250.000 euro zijn aangegeaan? Of een ton? Of 50k ?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:31 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Wees blij dat de huizenmarkt krimpt. Worden de prijzen weer een beetje normaal.
Ik heb echt meelijden met mensen die een hypotheek aangegaan zijn van ¤300.000 om een huis te kunnen kopen.
Maar xeno wat zijn normale prijzen in jou optiek.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het gaat nog wel even duren voordat prijzen weer 'normaal' zijn. 'The powers that be' doen er alles aan om 'waardedaling' tegen te werken, zelfs als dit inhoud dat ze daarmee de eindrekening nog hoger gaan maken voor alles en iedereen.
Deed het tot voor kort inderdaad zeer goed, maar is nu wat overkill van.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:44 schreef meth77 het volgende:
[..]
De dertige jaren nieuwbouw doet het erg goed
nee hoor helemaal nietquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:49 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Deed het tot voor kort inderdaad zeer goed, maar is nu wat overkill van.
Hier in de buurt staat het van Leidschenveen tot Lansingerland vol er mee.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:50 schreef meth77 het volgende:
[..]
nee hoor helemaal niet
Als het maar een beetje royaal is
De huizenmarkt crisis laat zich in Nederland gelden in de behoorlijke omzetdaling van verkochte huizen, niet zozeer in de prijzen. In Ierland en Spanje liet zich dat wel vertalen in flink lagere prijzen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het gaat nog wel even duren voordat prijzen weer 'normaal' zijn. 'The powers that be' doen er alles aan om 'waardedaling' tegen te werken, zelfs als dit inhoud dat ze daarmee de eindrekening nog hoger gaan maken voor alles en iedereen.
Prijzen waarbij geen onderwaarde of overwaarde ontstaat en waarbij je gewoon dient af te schrijven op de woning.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:48 schreef Basp1 het volgende:
Maar xeno wat zijn normale prijzen in jou optiek.
Of iedere modaal verdienen een vrijstaande woning kan kopen zal liggen aan het eigen vermogen en de locatie van deze woning. Toch wil ik het niet bij voorbaat uitsluiten dat het onmogelijk is om met een modaal inkomen een vrijstaande woning te kunnen kopen.quote:Moet iedereen die modaal verdient zomaar een vrijstaand huis daarvoor kunnen kopen?
Ik persoonlijk denk dat het nieuwe normaal een stukje hoger zal eindigen dan de referentie normaal waarbij financiering op 1 salaris mogelijk waren.
In Ierland en Spanje spelen andere factoren een grote rol o.a. de snel oplopende werkeloosheid welke de val versnelde.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 13:02 schreef Homey het volgende:
De huizenmarkt crisis laat zich in Nederland gelden in de behoorlijke omzetdaling van verkochte huizen, niet zozeer in de prijzen. In Ierland en Spanje liet zich dat wel vertalen in flink lagere prijzen.
Het maakt wel uit maar de banken hebben een hoop meer macht dan de bouwsector. Deze laatste heeft wel degelijk te maken met een enorme krimp.quote:Overheidsinterventie hier dempt heel erg de prijsdaling, de belangen van hoge prijzen zijn enorm. Maar door de nog veels te hoge vraagprijzen wordt er veel minder verkocht, blijkbaar maakt dat minder uit?
Heb je enig idee wat er in die landen met nieuwbouw gebeurt? Ligt dat ook op z'n gat?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 13:02 schreef Homey het volgende:
[..]
De huizenmarkt crisis laat zich in Nederland gelden in de behoorlijke omzetdaling van verkochte huizen, niet zozeer in de prijzen. In Ierland en Spanje liet zich dat wel vertalen in flink lagere prijzen.
Welke nieuwbouw? Volgens mij zitten ze nog met een grote voorraad af en half afgebouwde woningenquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 14:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb je enig idee wat er in die landen met nieuwbouw gebeurt? Ligt dat ook op z'n gat?
Ja dat ligt behoorlijk op z'n gat. Zeker aan de kustgebieden, daar heb je een hoop onafgemaakte huizen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 14:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb je enig idee wat er in die landen met nieuwbouw gebeurt? Ligt dat ook op z'n gat?
je bedoelt hier dat het aantal huizen dat verkocht is in een periode aanzienlijk gedaald is met vorig jaar(jaren)? En zijn de prijzen nog niet hard genoeg gekelderd?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 13:02 schreef Homey het volgende:
[..]
De huizenmarkt crisis laat zich in Nederland gelden in de behoorlijke omzetdaling van verkochte huizen, niet zozeer in de prijzen.
Had die tokkie zangeres (ben even naam kwijt) niet zo'n half afgebouwd huis in spanje te koop staan?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 14:29 schreef Homey het volgende:
[..]
Ja dat ligt behoorlijk op z'n gat. Zeker aan de kustgebieden, daar heb je een hoop onafgemaakte huizen.
Ja klopt het aantal verkochte huizen (de omzet) is aanzienlijk gedaald. De prijzen niet, als de prijzen aanzienlijk gedaald zouden zijn was de omzet op peil gebleven. De overheid en de bankenlobby interesseren zich niet zo in de omzet, maar wel om het prijspeil zo hoog mogelijk te houden. De makelaars en bouw ondernemingen zijn daarentegen meer geinteresseerd in de omzet, omdat dat hun brood is. Een hoge prijs natuurlijk ook wel, maar het is nu crisis in de vastgoed wereld. Makelaars worden nu behoorlijk uit de boom geschud, maar goed het was ook te gek voor woorden al die makelaars die makkelijk rijk konden worden, dat duurt niet eeuwig natuurlijk.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 14:32 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
je bedoelt hier dat het aantal huizen dat verkocht is in een periode aanzienlijk gedaald is met vorig jaar(jaren)? En zijn de prijzen nog niet hard genoeg gekelderd?
Het is geen scam, de normalisering laat zich ergens in de cijfers blijken. We hebben zeker 20 jaar lang een uitzonderlijke periode meegemaakt in de geschiedenis van de huizenmarkt (zo’n pakweg 400 jaar). En wat blijkt, prijzen volgen uiteindelijk altijd de tred van de inflatie, en dat is logisch.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:22 schreef opgebaarde het volgende:
Je doet alsof het één grote scam is, zeker met je "als de prijzen aanzienlijk gedaald zouden zijn was de omzet op peil gebleven"
Ze hebben de woning gekregen waarvoor ze betaald hebben, dat deze voorlopig onverkoopbaar is zonder eigen kapitaal in te brengen (voor de meesten betekend dat 'achteraf sparen').quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:45 schreef Homey het volgende:
[..]
Het is geen scam, de normalisering laat zich ergens in de cijfers blijken. We hebben zeker 20 jaar lang een uitzonderlijke periode meegemaakt in de geschiedenis van de huizenmarkt (zo’n pakweg 400 jaar). En wat blijkt, prijzen volgen uiteindelijk altijd de tred van de inflatie, en dat is logisch.
Echter de prijzen zijn ook volatiel, wat betekend dat huizenprijzen relatief t.o.v. de inflatie goedkoop dan wel duur kunnen zijn. En daarom is de laatste 20 jaar zo uitzonderlijk, omdat in die periode prijzen absurd zijn gestegen t.o.v de inflatie. De onvermijdelijke trendomkeer vond plaats in 2008. Maar omdat de overheid behoorlijk intervenieert in de markt om prijzen hoog te houden, zie je het in de omzetcijfers, die zijn gekelderd.
Echter, prijzen zullen weer zakken naar de tred van de inflatie, wat dat betreft kan er nog 30% a 40% vanaf. Heb geen medelijden met huizenbezitters, de meeste hebben nog flinke overwaarde vanwege de enorme stijging voor 2008. Alleen diegene die op de top zijn ingestapt zijn de sigaar, maar ja dat geldt ook voor mensen die op een AEX van 700 zijn ingestapt, weet wat je koopt.
Ik vraag me af of Pierre zijn hypotheek nog wel betaald!quote:Achterstand betalen hypotheek neemt toe
Het aantal mensen met een achterstand in het betalen van de hypotheek is in een jaar tijd met 20 procent toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel.
In het derde kwartaal van vorig jaar waren er 49.228 mensen die een betalingsachterstand hadden van 3 maanden of meer. Dat cijfer is opgelopen naar 59.607 in het derde kwartaal van dit jaar. Echtscheiding en werkloosheid worden genoemd als belangrijkste oorzaken van de betalingsachterstand.
Het aantal mensen met een betalingsachterstand is vooral toegenomen sinds de financiële crisis. Door de dalende huizenprijzen kan het voorkomen dat mensen met een hypotheekschuld blijven zitten, als ze wegens werkloosheid of echtscheiding moeten verhuizen naar een goedkopere woning.
Was het een automatische afschrijving? Kun je nog laten terugboekenquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 17:39 schreef Whuzz het volgende:
Steeds meer hypotheken met betaalachterstand
[..]
Ik vraag me af of Pierre zijn hypotheek nog wel betaald!
De mijne is net weer afgeschreven deze maand, dus ik zit nog niet in de statistieken!
quote:di 25 okt 2011, 16:26 | 5 reacties
Achterstand betalen hypotheek neemt toe
TIEL - Het aantal mensen met een achterstand in het betalen van de hypotheek is in een jaar tijd met 20 procent toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel.
ik begrijp niet hoe dat kan, dat moeten allemaal mensen zijn die ver boven hun stand zijn een huis hebben gekocht.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 17:56 schreef michaelmoore het volgende:
Zo das lekker, en er komen er nog veeeel meer bij
[..]
die hebben de kosten, de verbouwing en de auto aflossingsvrij erbij geleend,dus niets aan de handquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 18:19 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik begrijp niet hoe dat kan, dat moeten allemaal mensen zijn die ver boven hun stand zijn een huis hebben gekocht.
Afschrijving? Bij mij komt er elke maand iemand van de bank die me at gunpoint dwingt om het geld cash af te geven. Bij jou niet dan?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 17:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Was het een automatische afschrijving? Kun je nog laten terugboeken
vind jij het daarna ook altijd zo spannend of je dan voor de rest van de maand nog wel genoeg geld hebt om eten te kopen?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 18:24 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Afschrijving? Bij mij komt er elke maand iemand van de bank die me at gunpoint dwingt om het geld cash af te geven. Bij jou niet dan?
Bij mij ook. Al vele malen aangifte van gedaan, helpt iets, dan krijg je meestal 42% terug.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 18:24 schreef Whuzz het volgende:
Afschrijving? Bij mij komt er elke maand iemand van de bank die me at gunpoint dwingt om het geld cash af te geven. Bij jou niet dan?
dat is wel belachelijk dan, dat die mensen in de problemen komen. een lening voor dat soort uitgaven afsluiten is gewoon normaal. dat zei mijn adviseur in ieder gevalquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 18:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die hebben de kosten, de verbouwing en de auto aflossingsvrij erbij geleend,dus niets aan de hand
Volgende keer maar naar een echte adviseur gaan ipv de kroeg op de hoek. Een auto aflossingsvrij erbij lenen kan namelijk al vele jaren niet meer.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 18:27 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
dat is wel belachelijk dan, dat die mensen in de problemen komen. een lening voor dat soort uitgaven afsluiten is gewoon normaal. dat zei mijn adviseur in ieder gevalHet is de schuld van de overheid, dus die moet compenseren
![]()
lolquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 18:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Bij mij ook. Al vele malen aangifte van gedaan, helpt iets, dan krijg je meestal 42% terug.
Eten kopen? Ik krijg dat gratis bij de voedselbank. Ze hebben hier een voedselbank speciaal voor huizenbezitters geopend. Die hebben zo'n motto boven de deur hangen: "Eet snel, morgen is het in prijs gedaald!"quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 18:25 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
vind jij het daarna ook altijd zo spannend of je dan voor de rest van de maand nog wel genoeg geld hebt om eten te kopen?
Hoezo lekker, die mensen zitten echt diep in de shit.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 17:56 schreef michaelmoore het volgende:
Zo das lekker, en er komen er nog veeeel meer bij
[..]
Sparen? Ghehehe, de huidige schoolverlater meent dat hij na 2 jaar op zijn minst een 2 onder 1 kap met een ruime kavel moet kunnen kopen. Want dat is altijd al zo geweest.... Toch?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:06 schreef michaelmoore het volgende:
Advies , iedereen aflossen en minder lenen ofwel eerst een poosje sparen en dan pas gaan kopen
Tja, voor de ouders van die schoolverlater klopte dat ook, je kan dus zeggen met de paplepel ingegoten.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sparen? Ghehehe, de huidige schoolverlater meent dat hij na 2 jaar op zijn minst een 2 onder 1 kap met een ruime kavel moet kunnen kopen. Want dat is altijd al zo geweest.... Toch?
Onzin. Dat klopte ook niet voor de ouders van die schoolverlater. Hoe oud ben je (ongeveer) als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:14 schreef sorcees het volgende:
Tja, voor de ouders van die schoolverlater klopte dat ook, je kan dus zeggen met de paplepel ingegoten.
Ik leende vroeger van mijn vader 10.000 gulden en mijn vrouw had een 10.000 gulden en ik 5.000 dat was genoeg om de KK en de 20 % aanbetaling te voldoenquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sparen? Ghehehe, de huidige schoolverlater meent dat hij na 2 jaar op zijn minst een 2 onder 1 kap met een ruime kavel moet kunnen kopen. Want dat is altijd al zo geweest.... Toch?
Fixed,quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sparen? Ghehehe, de huidige schoolverlater van 5 jaar geleden meent dat hij na 2 jaar op zijn minst een 2 onder 1 kap met een ruime kavel moet kunnen kopen. Want dat is altijd al zo geweest.... Toch?
Dat mag, maar ik heb mijn eerste huis 21 jaar geleden gekocht, dus je kan het ongeveer uitrekenen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Dat klopte ook niet voor de ouders van die schoolverlater. (Hoe oud ben je als ik vragen mag?)
Jij bent bijna 60 toch? Toen was in totaal 25.000 gulden veel geld. Omgerekend waarschijnlijk nu nog steeds voldoende om de KK en 20% aanbetaling te doen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:18 schreef michaelmoore het volgende:
Ik leende vroeger van mijn vader 10.000 gulden en mijn vrouw had een 10.000 gulden en ik 5.000 dat was genoeg om de KK en de 20 % aanbetaling te voldoen
Maar wij hadden geen studielening,. tegenwoordig doet men aanvullend lenen, dus men heeft NIETS
Goed idee. Gewoon tot je 35e of 40e sparen. Moest vroeger ook hoor.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:19 schreef Terrorizer het volgende:
Fixed,
Nu gaan we weer sparen. Game Over.
Ja. Je kunt uiteraard ook eerder stoppen maar het doel daarvan ontgaat me geheel.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:26 schreef Terrorizer het volgende:
Nee joh, gewoon sparen tot je genoeg heb.
Wie weet. In ieder geval kon de gemiddelde 'babyboomer' echt geen woning kopen voor zijn 35e.quote:Het 'groeit' wel naar elkaar toe.
Uiteraard. Je moet een huis kopen wat naar je zin is, en waar je oud kan wilt worden. Komt er een betere kans: pakken dan, komt die niet: geen man overboord.quote:Belangrijk is, proberen een huis te kopen waar je 'End Game' kunt gaan, iig waar je langer kan zitten.
Jij eigenlijk ook niet! Mazzel met zulke ouders!quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik leende vroeger van mijn vader 10.000 gulden en mijn vrouw had een 10.000 gulden en ik 5.000 dat was genoeg om de KK en de 20 % aanbetaling te voldoen
Maar wij hadden geen studielening,. tegenwoordig doet men aanvullend lenen, dus men heeft NIETS
Juist..Koop geen huis maar een thuis!!quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Je kunt uiteraard ook eerder stoppen maar het doel daarvan ontgaat me geheel.
[..]
Wie weet. In ieder geval kon de gemiddelde 'babyboomer' echt geen woning kopen voor zijn 35e.
[..]
Uiteraard. Je moet een huis kopen wat naar je zin is, en waar je oud kan wilt worden. Komt er een betere kans: pakken dan, komt die niet: geen man overboord.
Klopt. Een gebeurtenis in 1940 heeft ervoor gezorgd dat die schaars werden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:49 schreef BeffJeck het volgende:
Overigens ik zoek nog een jaren 30 woning in het centrum van Rotterdam. Is niet te vinden!
Mijn jaren 30 huis heeft nog sporen van die "gebeurtenis", maar staat niet in Rotterdam.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klopt. Een gebeurtenis in 1940 heeft ervoor gezorgd dat die schaars werden.
Ik had nog gehoopt op een kluswoning. Overigens ik zoek ook nog een jaren 30 kostuum van Hugo Boss.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klopt. Een gebeurtenis in 1940 heeft ervoor gezorgd dat die schaars werden.
Dan ben je net zo oud als ik waarschijnlijk. Ik zit nu in mijn 2e (koop)huis, en zit prima perfect.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:20 schreef sorcees het volgende:
Dat mag, maar ik heb mijn eerste huis 21 jaar geleden gekocht, dus je kan het ongeveer uitrekenen.
Ik zit nu in mijn derde huis, wat mij betreft mijn laatste.
Klopt ook. De huizen met sporen daarvan staan nog.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:18 schreef sorcees het volgende:
Mijn jaren 30 huis heeft nog sporen van die "gebeurtenis", maar staat niet in Rotterdam.
Was je toen ongelukkiger? Ik niet. ( je kreeg de kleding van je broer want hij paste het niet meer en het was nog niet versleten)quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan ben je net zo oud als ik waarschijnlijk. Ik zit nu in mijn 2e (koop)huis, en zit prima perfect.
Maar dan ga je mij niet vertellen dat het vroeger 'normaal' was dat jouw ouders voor (pakweg hun 35e) een eigen huis kochten. Dat was de tijd dat je nog kniestukken kreeg op je broek, de tv net een kleurentv (vaak niet eens) was, je geen GSM en internet en digitale tv abbo had. OW, en zelfs de energie geen reet kostte. (De huur toen ook nog niet ;-) )
Degelijke bouwsubstantie.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klopt ook. De huizen met sporen daarvan staan nog.
Ik niet in ieder geval. Mijn ouders ook niet. Maar het valt me zo op dat tegenwoordig iedereen van 22 jaar en ouder meent RECHT te hebben op een woning uit de quote 500.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:23 schreef BeffJeck het volgende:
Was je toen ongelukkiger? Ik niet. ( je kreeg de kleding van je broer want hij paste het niet meer en het was nog niet versleten)
ik vraag mij af hoe deze mentaliteitsverandering tot stand gekomen? Merk het ook bij jonge collega's. Een attitude van heb ik jouw daar maar een incasseringsvermogen van lik me vestje.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik niet in ieder geval. Mijn ouders ook niet. Maar het valt me zo op dat tegenwoordig iedereen van 22 jaar en ouder meent RECHT te hebben op een woning uit de quote 500.
Nou dat is nog nooit zo geweest en zal ook nooit zo worden.
Dat is simpel te verklaren door het feit dat wat ze willen ze ook kunnen krijgen (op afbetaling, maar toch). Zo wordt zo'n mentaliteit vanzelf gekweekt.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:32 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
ik vraag mij af hoe deze mentaliteitsverandering tot stand gekomen? Merk het ook bij jonge collega's. Een attitude van heb ik jouw daar maar een incasseringsvermogen van lik me vestje.
Ik heb geen idee. Ik weet wel dat juist de tegenwoordig zo verguisde 'babyboomers' het moesten doen zonder 900 verschillende toeslagen, kinderopvang enz enz. En dat juist die generatie zich werkelijk de tering heeft gewerkt zodat men er tegenwoordig VELE malen warmpjes bijzit.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:32 schreef BeffJeck het volgende:
ik vraag mij af hoe deze mentaliteitsverandering tot stand gekomen? Merk het ook bij jonge collega's. Een attitude van heb ik jouw daar maar een incasseringsvermogen van lik me vestje.
Ik denk eerder aan een gebrek aan realiteitsbesef. (En niet kunnen rekenen, dat ook)quote:
nou het punt is dat het dus wel degelijk realiteit is/wasquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik denk eerder aan een gebrek aan realiteitsbesef. (En niet kunnen rekenen, dat ook)
Heb je zeker van je voornoemde adviseur gehoord?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:42 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
nou het punt is dat het dus wel degelijk realiteit is/was
Is dat nu een aanval? Dat van die adviseur was sarcastisch bedoeld. Ik ben het gewoon met je eens hoor.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Heb je zeker van je voornoemde adviseur gehoord?
Sorry, dat begreep ik dan niet uit je voorgaande reactie.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:46 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Is dat nu een aanval? Dat van die adviseur was sarcastisch bedoeld. Ik ben het gewoon met je eens hoor.
Ja, dat ben ik met je eensquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sorry, dat begreep ik dan niet uit je voorgaande reactie.
Maar je bent het met me eens dat de huidige generatie schoolverlaters de lat ietwat te hoog legt? Ik begrijp dat het plezierig is om op je 24e een huis te kunnen kopen, en dat zal sommigen ook wel lukken, maar dat wil niet zeggen dat dat als normaal moet worden gezien. Dat is nog nooit 'gemiddeld' geweest, en zal het ook nooit worden.
Ik zeg 30 is inderdaad een mooie leeftijd. En toen ik 30 werd leek een Ferrari me ook wel wat. Maar houdt dat in dat als ik 30 word een Ferrari moet kunnen kopen? Nee toch... (Al is het natuurlijk wel prettig)quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 22:06 schreef sorcees het volgende:
Ik zeg 30 is een mooie leeftijd voor om een huis te kopen, je weet wat je wil, je hebt al de nodige levens- en werkervaring opgedaan en je staat op het punt een gezin te stichten,
Sparen? Haha, ja oude mobieltjes. Die liggen er genoeg in de la. Er zullen nog wel wat laptopjes rondzwerven ook.quote:veel dingen tegelijk, maar je bent in de kracht van je leven en hebt al een substantieel bedrag gespaard.
Toen kon dat nog.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:55 schreef sorcees het volgende:
Ach ja, elke tijd kent zijn eigen problemen, toen wilde ik motor rijden maar kocht een huis.
Met welk stuk ben je het niet (of juist wel) eens?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:10 schreef CafeRoker het volgende:
Allemensen wat praten jullie elkaar naar de mond
De generatie die pensioenen naar zich toe trekt en de enorme staatsschuld heeft veroorzaakt? Ach ja, jij bereikt die leeftijd ook bijna zo te zien...quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik weet wel dat juist de tegenwoordig zo verguisde 'babyboomers' het moesten doen zonder 900 verschillende toeslagen,
`quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Toen kon dat nog.
Tegenwoordig wil men EN een motor EN een iPhone 12S EN naar Cherso EN op wintersport, EN een LED TV, EN een BMW, EN het snelste internet wat er is, EN filmnet, en oh ja, bijna vergeten... uiteraard ook een huis. En graag voor het 27e levensjaar is bereikt.
Laat de jongere generatie zich eerst maar eens bewijzen. Geeft ook meer voldoening dan als Calimero verongelijkt met een vingertje wijzen. Het is echt heel erg bespottelijk om zo te zeuren terwijl je als jongere in de huidige tijd je werkelijk alles kunt veroorloven wat je maar wenst.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 08:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De generatie die pensioenen naar zich toe trekt en de enorme staatsschuld heeft veroorzaakt? Ach ja, jij bereikt die leeftijd ook bijna zo te zien...
Om het er nog maar niet over te hebben dat nu al de halve overheidsbegroting richting bejaarden gaat... Maar 't is niet genoeg volgens jou, want ze krijgen geen kinderopvangtoeslag?
Behalve een klein stukje grond met een huis erop...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 08:49 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Laat de jongere generatie zich eerst maar eens bewijzen. Geeft ook meer voldoening dan als Calimero verongelijkt met een vingertje wijzen. Het is echt heel erg bespottelijk om zo te zeuren terwijl je als jongere in de huidige tijd je werkelijk alles kunt veroorloven wat je maar wenst.
Vergeet ook niet een lege aardgasbel.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:
ach, die staatsschuld laten ze fijn achter...
Lelijke windmolens die tegen die tijd ook weer uitelkaar vallen...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 09:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vergeet ook niet een lege aardgasbel.
Als je bereid bent je tot aan je oogballen toe te laten financieren is er een hoop mogelijk. Heb je gewoon een simpel baantje en wil je niet op de pof leven dan valt het behoorlijk tegen met het 'je werkelijk alles kunnen veroorloven'. Natuurlijk hebben we het goed... maar daar zou wel eens flink verandering in kunnen komen als jongeren de rekening van de oudere generatie gepresenteerd krijgen. Is het gezond dat we een vastgoedzeepbel en een enorme staatsschuld hebben? Nee... waardoor zijn deze veroorzaakt? Slecht beleid.... geloof mij maar... de jeugd krijgt genoeg kans om de rotzooi op te ruimen en zich zo 'te bewijzen'quote:Op woensdag 26 oktober 2011 08:49 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Laat de jongere generatie zich eerst maar eens bewijzen. Geeft ook meer voldoening dan als Calimero verongelijkt met een vingertje wijzen. Het is echt heel erg bespottelijk om zo te zeuren terwijl je als jongere in de huidige tijd je werkelijk alles kunt veroorloven wat je maar wenst.
Nou die windmoelns worden wel steeds beter en onderhoudsvriendelijker dus daar heb ik wel wat meer vertrouwen in.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 09:36 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Lelijke windmolens die tegen die tijd ook weer uitelkaar vallen...
Technologische ontwikkeling moet je niet verwarren met welvaart.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 08:49 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Het is echt heel erg bespottelijk om zo te zeuren terwijl je als jongere in de huidige tijd je werkelijk alles kunt veroorloven wat je maar wenst.
De wereld van de media is vele malen groter geworden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 21:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik niet in ieder geval. Mijn ouders ook niet. Maar het valt me zo op dat tegenwoordig iedereen van 22 jaar en ouder meent RECHT te hebben op een woning uit de quote 500.
Nou dat is nog nooit zo geweest en zal ook nooit zo worden.
Door het aanbod van meer arbeid is de vergoeding gewoon omlaag gegaan. Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo graag twee-verdiener wilden worden... 15 jaar geleden was een vriend van mij verhuist naar de VS en die waarschuwde mij toen al voor de 'working poor people' en de rampzalige gevolgen van de 24h economy. Kon je van je salaris vroeger een gezin onderhouden... tegenwoordig moet je partner ook een flinke duit in het zakje doen. Tja... dat is nog eens een flinke sprong vooruitquote:Op woensdag 26 oktober 2011 09:56 schreef Hanoying het volgende:
Ik red mezelf ook prima hoor, heb een uitstekende baan en klagen hoeft echt niet maar ik maak me ook niet de illusie dat ik (of de maatschappij for that matter) "beter af ben" dan mijn ouders waren. Dat is simpelweg niet zo.
Of dat gezond zou zijn laat ik even in het midden, maar het feit dat die mogelijkheid er zou zijn is inderdaad meer een teken van welvaart dan het feit dat er toevallig een berg aan electronische meuk in huis ligt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een groot deel van mijn vriendinnen zit de hele dag te klagen dat ze veel liever thuis zouden zitten om een beetje te 'moederen' en het de man naar de zin te maken
Ikea is nou niet bepaald kwaliteit, het is trendy spul wat er redelijk leuk uitziet en gemaakt is om eenvoudig te vervoeren. Vandaar dat elke kast met 2 schroefjes in elkaar zit i.p.v. een ouderwetse pen-gat-verbinding met lijm. Als je je Ikea-spul in elkaar lijmt gaat het ook 100 jaar mee...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:33 schreef CafeRoker het volgende:
Wat daarnaast ook nog heel erg vertekent is dat die eerste inrichting waar pa en ma zo lang voor hebben gespaard nu nog niet kapot is. Vergeleken daarmee is de ikea troep van nu echt ultieme rotzooi. Om iets van soortgelijke kwaliteit als toen te kopen moet ik ook flink sparen.
Absoluut... als je het materiaal ook niet mishandeld kan het heel lang mee. Af en toe moet je wel de deurtjes opnieuw stellen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ikea is nou niet bepaald kwaliteit, het is trendy spul wat er redelijk leuk uitziet en gemaakt is om eenvoudig te vervoeren. Vandaar dat elke kast met 2 schroefjes in elkaar zit i.p.v. een ouderwetse pen-gat-verbinding met lijm. Als je je Ikea-spul in elkaar lijmt gaat het ook 100 jaar mee...
Mijn ouders lieten hun bankstel tot 2 keer toe nieuw stofferen. Pas na 25 jaar kochten ze een 'moderne' variant. Mijn tante daarentegen liet om de 5 jaar het hele huis van nieuwe spullen voorzien.quote:Verder is een groot deel van die oude inrichting ook versleten: banken, stoelen en tapijt heeft niet het eeuwige leven. En wat die antieke kasten betreft: 't Is niet mijn smaak...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |