Dat is het punt van mijn betoog. Graaien is wellicht moreel verwerpelijk, maar het zit in de mens gebakken.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:45 schreef actuarisje het volgende:
Eens met de stelling.
Is 'graaien' moreel verwerpelijk? Misschien (en waarschijnlijk) wel. Maar ik heb me er bij neergelegd dat de mens van nature zo is. En dus doe ik lekker mee zodra ik de kans krijg...
Neem jij echter ook niet deel aan het (leeg)graaien van de fossiele brandstoffen, waarbij we misschien met een ramp te maken zullen krijgen - en waardoor dus ook de economie eraan gaat?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:47 schreef KoosVogels het volgende:
Ja Zienswijze, we zijn allemaal graaiers. Verschil is echter mijn gegraai niet de economie in de afgrond doet storten.
Waarom denk je dat ik voorstander ben van het gebruik van duurzame energie?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:49 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Neem jij echter ook niet deel aan het (leeg)graaien van de fossiele brandstoffen, waarbij we misschien met een ramp te maken zullen krijgen - en waardoor dus ook de economie eraan gaat?
Voorstander, oke, maar gebruik je daadwerkelijk geen fossiele brandstoffen meer? Nee toch? Dan ben je toch net zo goed aan het blijven graaien?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik voorstander ben van het gebruik van duurzame energie?
Nu niet nee. Maar stel je eens voor dat jij in een positie zou zitten waarin jouw gegraai wel de economie zou schaden. Zou je het dan (om die reden) niet doen?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:47 schreef KoosVogels het volgende:
Ja Zienswijze, we zijn allemaal graaiers. Verschil is echter mijn gegraai niet de economie in de afgrond doet storten.
Dat is natuurlijk dikke onzin. Als er daadwerkelijk goede alternatieven beschikbaar zouden komen, dan zou ik die met alle plezier gebruiken. Vooralsnog is dat echter niet het geval. En voor mijn werk is het van essentieel belang dat ik vervoer heb en als ik mijn huis en voedsel wil betalen is het weer van essentieel belang dat ik werk heb. Snappie? Noodzaak enzo.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Voorstander, oke, maar gebruik je daadwerkelijk geen fossiele brandstoffen meer? Nee toch? Dan ben je toch net zo goed aan het blijven graaien?
Ook dat ontken ik niet. Ik neem het die mensen an sich dan ook niet kwalijk. Wil ze verder ook niet straffen (tenzij er sprake is van frauduleus en dus crimineel gedrag). Ik wil gewoon dat de overheid de graaiers tegen zichzelf in bescherming neemt.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:53 schreef actuarisje het volgende:
[..]
Nu niet nee. Maar stel je eens voor dat jij in een positie zou zitten waarin jouw gegraai wel de economie zou schaden. Zou je het dan (om die reden) niet doen?
^^ Dat dus. Wow ik ben het eens met KoosVogelsquote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:47 schreef KoosVogels het volgende:
Prisoner's dilemmaquote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Voorstander, oke, maar gebruik je daadwerkelijk geen fossiele brandstoffen meer? Nee toch? Dan ben je toch net zo goed aan het blijven graaien?
Is het voor jou dan een noodzaak om ver van je werk te wonen, waardoor je dus een auto nodig hebt? Nee toch? Je kan ook dichtbij huis wonen, waardoor je geen auto nodig hebt, en wat fossiele brandstoffen bespaart...quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk dikke onzin. Als er daadwerkelijk goede alternatieven beschikbaar zouden komen, dan zou ik die met alle plezier gebruiken. Vooralsnog is dat echter niet het geval. En voor mijn werk is het van essentieel belang dat ik vervoer heb en als ik mijn huis en voedsel wil betalen is het weer van essentieel belang dat ik werk heb. Snappie? Noodzaak enzo.
Ik kan de bal terugkaatsen: voor jou was het ook geen noodzaak om na je middelbare school een vervolgopleiding te volgen om die extra bonus (=meer jaarsalaris) te scoren.quote:Ik zie de noodzaak van een bankier niet om 30 miljoen dollar bovenop zijn toch al riante jaarsalaris te ontvangen.
Nou, ik woon al vlakbij mn werk. Ik moet echter nogal eens evenementen of vergaderingen bezoeken voor mn werk. Uiteraard kan ik de fiets pakken en 30 kilometer heen en terug peddelen. Maar dat stelt mijn werkgever niet op prijs.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Is het voor jou dan een noodzaak om ver van je werk te wonen, waardoor je dus een auto nodig hebt? Nee toch? Je kan ook dichtbij huis wonen, waardoor je geen auto nodig hebt, en wat fossiele brandstoffen bespaart...
Het is niet een noodzaak om het beroep uit te oefenen wat je nu doet...quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou, ik woon al vlakbij mn werk. Ik moet echter nogal eens evenementen of vergaderingen bezoeken voor mn werk. Uiteraard kan ik de fiets pakken en 30 kilometer heen en terug peddelen. Maar dat stelt mijn werkgever niet op prijs.
Ja in die situatie verkeert elke deelnemer van een samenleving.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:01 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
In deze situatie verkeert toch elke burger?
Daarom, elke burger gaat voor het individuele belang, ook als "de straf" bij het samenwerken lager kan uitpakken.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja in die situatie verkeert elke deelnemer van een samenleving.
Jij vind dat ik beter bij de McDonalds kan gaan werken en vervolgens verplicht wordt gebruik te maken van allerlei premies, wat in jouw ogen ook weer niet de bedoeling is?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:02 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het is niet een noodzaak om het beroep uit te oefenen wat je nu doet...
Net zoals het niet een noodzaak was om verder te studeren om zo je bonus te scoren. En niet zoals het niet een noodzaak voor een bankier is om een bonus te scoren.
Dat is ook de prikkelende discussie: hebben wij, net zo goed graaiers, dan het recht om over andere mensen die graaien te oordelen?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij vind dat ik beter bij de McDonalds kan gaan werken en vervolgens verplicht wordt gebruik te maken van allerlei premies, wat in jouw ogen ook weer niet de bedoeling is?
Ik ben het op zich eens met de strekking van je verhaal, maar je wringt je nu in allerlei bochten om je gelijk te halen. Volgens jou heb ik pas recht van spreken als ik op een hutje op de heide ga wonen, en stroom opwek met een fiets die ik heb gebouwd van graspollen. Immers, als ik een fiets van aliminium koop ben ik ook een graaier, volgens jouw redenering.
Een beter milieu begint bij jezelf. Een stelling waar ik het voor de volle honderd procent mee eens ben. Maar als jij en ik besluiten netjes onze afval te recyclen en lekker groen bezig gaan, en mega-bedrijven blijven vieze gassen de atmosfeer in pompen, dan hebben we daar nog geen reet aan.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:09 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat is ook de prikkelende discussie: hebben wij, net zo goed graaiers, dan het recht om over andere mensen die graaien te oordelen?
Als iedereen naar de ander wijst, zonder naar zichzelf de kijken, dan komen we toch nooit tot een oplossing?
De bankiers wijzen naar de overheid, de overheid naar de bankiers; de burgers zowel naar de bankiers als de overheid.
Behalve als de betrokken partijen begrijpen dat ze allemaal beter af zijn door te onderhandelen en afspraken te maken.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:06 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daarom, elke burger gaat voor het individuele belang, ook als "de straf" bij het samenwerken lager kan uitpakken.
Nu schuif je weer de verantwoordelijkheid van jezelf af. Jij maakt die megabedrijven toch zo groot door telkens je spullen bij het grootkapitaal te kopen? Jij "steunt" indirect de praktijken bij megabedrijven door het winstgevend te laten blijven draaien door jouw spullen daar af te nemen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een beter milieu begint bij jezelf. Een stelling waar ik het voor de volle honderd procent mee eens ben. Maar als jij en ik besluiten netjes onze afval te recyclen en lekker groen bezig gaan, en mega-bedrijven blijven vieze gassen de atmosfeer in pompen, dan hebben we daar nog geen reet aan.
Daar werp je een sterk punt op. Mijn betoog is dat we eerst naar ons jezelf moeten kijken en ook onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Het heeft geen zin om de bankiers graaiers te noemen, waarbij je zelf niets kritisch over je zelf zegt. Die bankiers voelen zich dan aangevallen en reageren geirriteerd terug. Zo kom je nooit tot een oplossing. Een oplossing zou kunnen zijn dat bankiers, overheden en burgers rondom te tafel gaan zitten en dat iedereen toegeeft dat hij aan het graaien is, en zijn eigen verantwoordelijkheid neemt, en dat we dan pas tot een constructieve oplossing kunnen kopen.quote:Nogmaals, op zich heb je gelijk, maar als we jouw denkwijze volgen dan belanden we in een impasse. Niemand wordt immers verplicht over te gaan tot actie omdat we lekker naar elkaar kunnen blijven wijzen. Iemand zal het voortouw moeten nemen en het meest handige is dat de overheid dat doet. Al dan niet door het opleggen van bepaalde restricties of het stimuleren van innovatie.
En mensen zijn pas volwaardig bereid te onderhandelen als alle partijen compromissen afsluiten. De bankier zal niet snel willen onderhandelen, als de overheid maar door blijft graaien (met geld rondstrooien) en de burger net zo goed meegraait. De graaiende bankier zal zich pas serieus genomen voelen als iedereen (overheid, burgers) toegeeft ook te graaien, waarbij er maatregelen worden genomen die iedereen treft, en niet alleen de bankiers wel en anderen (overheden, burgers) buiten schot laat.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Behalve als de betrokken partijen begrijpen dat ze allemaal beter af zijn door te onderhandelen en afspraken te maken.
Toegegeven, dat klopt. Al ben ik best bereid een auto te rijden die minder vervuilend is, maar dan moet die wel voorhanden zijn. Ook eet ik liever scharrelvlees om de bio-industrie te ontzien. En meer voorbeelden weet ik momenteel effe niet. Ooh ja, ik betaal maandelijk tien euro extra aan mijn energieleverancier om het milieu te stimuleren.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:19 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nu schuif je weer de verantwoordelijkheid van jezelf af. Jij maakt die megabedrijven toch zo groot door telkens je spullen bij het grootkapitaal te kopen? Jij "steunt" indirect de praktijken bij megabedrijven door het winstgevend te laten blijven draaien door jouw spullen daar af te nemen.
Ik denk alleen dat jij ons niet uit de impasse helpt met je stelling. Overigens vind ik het wel een hippie-achtig verhaal van jouw kantquote:Daar werp je een sterk punt op. Mijn betoog is dat we eerst naar ons jezelf moeten kijken en ook onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Het heeft geen zin om de bankiers graaiers te noemen, waarbij je zelf niets kritisch over je zelf zegt. Die bankiers voelen zich dan aangevallen en reageren geirriteerd terug. Zo kom je nooit tot een oplossing. Een oplossing zou kunnen zijn dat bankiers, overheden en burgers rondom te tafel gaan zitten en dat iedereen toegeeft dat hij aan het graaien is, en zijn eigen verantwoordelijkheid neemt, en dat we dan pas tot een constructieve oplossing kunnen kopen.
Het is toch ook jouw eigen keuze je groeten bij een goedkope groentenboer te kopen dan bij de duurdere groetenboer, om je eigen kortetermijnwinst veilig te stellen? Jij doet dat toch ook? Met als gevolg dat anderen - de dure groentenboeren - de dupe ervan zijn en mogelijk failliet kunnen gaan...quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:15 schreef Zechs het volgende:
Het streven naar korte termijnwinsten dat wordt bedoeld heeft voornamelijk betrekking op het proberen zoveel mogelijk winst te behalen in een korte periode, ook al zou dit ten nadele komen van de continuïteit van een bedrijf. Dat is een keuze van een bestuurder, waarschijnlijk omdat ze dan een extra bonus krijgen voor de hoge winst. Ik sta altijd sceptisch tegenover deze bestuurders en zou continuïteit verkiezen boven hoge winsten op korte termijn.
Dat bedoel ik met egoïsme. Het spijt me zeer hoor, maar het is het rechts van de sterkste/slimste. Als ik als onderneming een strategie kan verzinnen waardoor ik meer winst kan behalen ten koste van mijn concurrent, so be it. Dat is het risico dat de groenteboer neemt door te gaan ondernemen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:23 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het is toch ook jouw eigen keuze je groeten bij een goedkope groentenboer te kopen dan bij de duurdere groetenboer, om je eigen kortetermijnwinst veilig te stellen? Jij doet dat toch ook? Met als gevolg dat anderen - de dure groentenboeren - de dupe ervan zijn en mogelijk failliet kunnen gaan...
Dat zijn inderdaad mooie voorbeelden.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Toegegeven, dat klopt. Al ben ik best bereid een auto te rijden die minder vervuilend is, maar dan moet die wel voorhanden zijn. Ook eet ik liever scharrelvlees om de bio-industrie te ontzien. En mijn energieleverancier om het milieu te stimuleren.meer voorbeelden weet ik momenteel effe niet. Ooh ja, ik betaal maandelijk tien euro extra aan
Ik streef ook naar vrede in de wereld en alle armoede uit de wereld. Ik ben van mening dat de markt en eigen verantwoordelijkheid (eigen verantwoordelijkheid, daar gaat mijn topic om) daar een grote rol bij kan spelen. Anderen hebben weer andere middelen voor ogen om hetzelfde ideaal te bereikenquote:Ik denk alleen dat jij ons niet uit de impasse helpt met je stelling. Overigens vind ik het wel een hippie-achtig verhaal van jouw kant
Bankiers doen precies hetzelfde: strategieen uitstippelen om de concurrent voor te zijn en zichzelf meer kortermijnwinst toe te kennen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:26 schreef Zechs het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met egoïsme. Het spijt me zeer hoor, maar het is het rechts van de sterkste/slimste. Als ik als onderneming een strategie kan verzinnen waardoor ik meer winst kan behalen ten koste van mijn concurrent, so be it. Dat is het risico dat de groenteboer neemt door te gaan ondernemen.
We hebben nu eenmaal geen utopische samenleving waar iemand niet armer kan worden dan een ander.
Het beste is om collectief wat gas terug te nemen. Maar ja, het is vrijwel onmogelijk dat te bewerkstelligen. Ik vrees dan ook dat we met zn allen in een trein zitten die als een gek vooruit knalt richting een stalen wand.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:26 schreef Zienswijze het volgende:
Ik streef ook naar vrede in de wereld en alle armoede uit de wereld. Ik ben van mening dat de markt en eigen verantwoordelijkheid (eigen verantwoordelijkheid, daar gaat mijn topic om) daar een grote rol bij kan spelen. Anderen hebben weer andere middelen voor ogen om hetzelfde ideaal te bereiken
Ik denk dat als overheden en burgers ook hun eigen verantwoordelijkheden tonen, dat bankiers dan meer bereid zijn om compromissen te sluiten. Want de huidige maatregelen treft voornl. de bankiers, en niet zozeer de burgers, terwijl die burgers net zo goed meegraaien want ze willen elk jaar een leuke spaarrente en daarom maken ze die banken zo groot.
Ja, wat dat betreft zijn wij ook allemaal graaiers. In die context ben ik het ook eens met jouw stelling. Maar ik vond dat de toon die werd gezet in jouw argumentatie voornamelijk een soort van vinger was die ons allemaal terecht moest wijzen dat wij maar slecht en graaiers zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:28 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bankiers doen precies hetzelfde: strategieen uitstippelen om de concurrent voor te zijn en zichzelf meer kortermijnwinst toe te kennen.
Daarom vind ik het ook absurd dat anderen de bankiers graaiers noemen, terwijl diezelfde mensen net zo goed graaiers zijn en voor de kortetermijnwinst gaan...
Hier gaat de redening toch enigzins mank.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:36 schreef Zienswijze het volgende:
Straf de bankiers
Naar gevolg van de Occupy beweging, hier en in het buitenland, is er veel discussie ontstaan omtrent de graaiers, de bankiers en de bonussen.
Volgende Van Dale is de definitie van een bonus:
bo·nus de; m -sen iets dat men extra krijgt
Een bankier verdiept zich in de materie om extra winsten te halen, in de hoop op een (hogere) bonus. Hij gaat veelal voor de kortetermijnwinst. Is dat slecht? Ja, zegt vooral (extreem-)links.
De bonus
Maar doen wij dat eigenlijk niet allemaal? Waarom gaan we na de middelbare school eigenlijk verder studeren? Toch om je extra in de materie te verdiepen, in de hoop op een hogere bonus (= het verschil tussen het salaris voor je vervolgopleiding en het salaris na je vervolgopleiding)?
Als we ons op onze carriere voorbereiden, dan willen we beter zijn dan onze medestudent, omdat wij dan die baan krijgen ten koste van (let op het woord "ten koste van") onze concurrent de medestudent. Zijn we dan eigenlijk niet allemaal aan het graaien in de beperkte aanbod banen die beschkbaar is? Maken we onze medestudent niet stuk door onze graaicultuur waardoor hij die baan niet verkrijgt?
Het is een rechtvaardiging voor het toegeven aan primitieve verlangens. Dus men gelooft graag.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:58 schreef Forno het volgende:
Dat mensen überhaupt nog in de vrije markteconomie geloven, best grappig eigenlijk. Zo dom.
Het is uiteraard wel zo dat de grote graaiers hun klanten hebben verleid om kleine graaiers te worden idd, geredeneerd vanuit de premisse dat ieder mens een graaier is en dat als iedereen maar graait de economie door een onzichtbare hand leidt tot een soort utopie. Alleen de kleine graaiers zijn langzaam uit deze droom ontwaakt.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
De mens is in essentie een egoist, dus de meeste mensen zouden graaien als ze in de positie zouden verkeren om te kunnen graaien.
Nieuw is dat het egoisme tegenwoordig wordt omarmd als iets tofs. Het eogisme in samenwerking met het marktmechanisme leidt naar de optimale samenleving. Zijn we allemaal graaiers? Nee, maar mensen die dat sterker hebben dan anderen, hoeven zich niet meer in te houden. Niemand leeft meer in lijn met de waarheid dan de platte egoist, die begrijpt dat iedereen een egoist is.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
De mens is in essentie een egoist, dus de meeste mensen zouden graaien als ze in de positie zouden verkeren om te kunnen graaien.
Dat komt omdat in ons land het onderwijs achteruit is gegaan, WO'ers hebben tegenwoordig het abstractieniveau van een MBO'er die een topic opent over de universele waarde van het egoïsme en verhypothekeren en passant hun eigen toekomst.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 18:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nieuw is dat het egoisme tegenwoordig wordt omarmd als iets tofs. Het eogisme in samenwerking met het marktmechanisme leidt naar de optimale samenleving. Zijn we allemaal graaiers? Nee, maar mensen die dat sterker hebben dan anderen, hoeven zich niet meer in te houden. Niemand leeft meer in lijn met de waarheid dan de platte egoist, die begrijpt dat iedereen een egoist is.
Mensen die niet jouw mening delen zijn dom, natuurlijk.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 18:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat komt omdat in ons land het onderwijs achteruit is gegaan, WO'ers hebben tegenwoordig het abstractieniveau van een MBO'er die een topic opent over de universele waarde van het egoïsme en verhypothekeren en passant hun eigen toekomst.
Volgens mij suggereer jij nu dat mensen met een MBO dom zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 18:37 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mensen die niet jouw mening delen zijn dom, natuurlijk.
Niet iedereen, maar dat het niveau daar niet al te hoog ligt kan ik zelf beamen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 18:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij suggereer jij nu dat mensen met een MBO dom zijn.
Wie de schoen past trekke hem aan.
Jij doet MBO nu?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 18:48 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Niet iedereen, maar dat het niveau daar niet al te hoog ligt kan ik zelf beamen.
Je ziet MBO'ers dus idd als dom en je bent zelf MBO'er en kijkt zo op je mede-leerlingen neer?quote:
Laten we het hier on-topic houden.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 19:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je ziet MBO'ers dus idd als dom en je bent zelf MBO'er en kijkt zo op je mede-leerlingen neer?
Weer lekker aan het zero-sum denkenquote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:36 schreef Zienswijze het volgende:
Als we ons op onze carriere voorbereiden, dan willen we beter zijn dan onze medestudent, omdat wij dan die baan krijgen ten koste van (let op het woord "ten koste van") onze concurrent de medestudent. Zijn we dan eigenlijk niet allemaal aan het graaien in de beperkte aanbod banen die beschkbaar is? Maken we onze medestudent niet stuk door onze graaicultuur waardoor hij die baan niet verkrijgt?
what?!quote:Op woensdag 19 oktober 2011 21:08 schreef TweeGrolsch het volgende:
Het is allemaal de schuld van de onderklasse.
Zij eisen geld van de overheid waardoor deze zich in de schulden werkt.
Zij hebben hypotheken die ze niet meer betalen.
Zij vreten bio-industrie vlees.
Zij hebben geen hybride auto's.
Zij willen goedkoop spul uit China.
De armen veroorzaken alle problemen in de wereld. Zij zijn ook degenen die er het meeste last van hebben. Dus ik zie het probleem eigenlijk niet. Het enige wat we moeten doen is: zorgen dat de armen het milieu niet meer verpesten, zorgen dat de armen niet al onze belastingcenten opeisen.
Stel je voor, je zou de gemiddelde burger maar eens een spiegel voor willen houden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 00:50 schreef Hexagon het volgende:
Ons van graaien gaan beschuldigen om het gedrag van bankdirecteurs goed te kunnen praten Wat een grap.
Kom op zeg. Ik ben niet bezig geweest met het verkopen van fluthypotheken en andere financiele rommel die de banken uiteindelijk in de problemen bracht. Ik scheer ook geen mensen over een kam want je weet ook precies wie ik wel en niet bedoel.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 02:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Stel je voor, je zou de gemiddelde burger maar eens een spiegel voor willen houden.
Het is veel aantrekkelijker een paar duizend hardwerkende Nederlanders de schuld te geven en over een kam te scheren.
Toch raar dat deze hardwerkende paar duizend Nederlanders?, in al hun wijsheid en hardwerkendheid deze economische ellende niet konden voorzien. Of zijn bail-outs iets wat bij een gezonde bedrijfsvoering hoort?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 02:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Stel je voor, je zou de gemiddelde burger maar eens een spiegel voor willen houden.
Het is veel aantrekkelijker een paar duizend hardwerkende Nederlanders de schuld te geven en over een kam te scheren.
Punt is dat de meeste criticasters van het bankwezen (ik althans) nooit hebben beweerd dat de gemiddelde burger geen enkele schuld draagt. Natuurlijk wilde bepaalde burgers te veel en dachten dat lenen bijkans gratis was. Dat is dom, zeer zeker. Maar is het niet minder dom, zo niet dommer en boven schadelijker om als verstrekker van deze leningen deze mensen ook daadwerkelijk geld te geven?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 02:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat deze lieden het gegraai van de bankiers zelfs toejuichen want het liefste hadden ze het zelf gedaan. Deze Randian hero's hebben er nl recht op, en dat onrendabelen er de dupe van zijn: good riddance, die hebben ze in hun fantasietjes toch al laten doodknallen getuige dat genocidetopic een tijdje terug.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 00:50 schreef Hexagon het volgende:
Ons van graaien gaan beschuldigen om het gedrag van bankdirecteurs goed te kunnen praten Wat een grap.
Je argumentatie klopt niet.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:44 schreef Delhi het volgende:
[..]
1. Ten tweede is de vergelijking tussen bonussen van bankiers (waarvan gezegd wordt dat deze vooral korte termijn gedrag veroorzaken) en het kiezen voor een opleiding niet geheel correct. De daadwerkelijke keuze voor een opleiding kan mogelijk wel op korte termijn plaatsvinden, immers de keuze moet op een gegeven moment genomen worden. De investering in die keuze is vaak een van de lange termijn en in bepaalde gevallen hoge kosten. De return van de investering is alleen niet met een aan zekerheid bepaalde waarde te bepalen. Als de investering niet rendeert is dit uiteindelijk ten koste van het individu (en niet ten aanzien van een collectief, zoals bij de handelaar in dienst).
2. De mogelijke investering rendeert daarnaast pas na aanzienlijke tijd
3. en niet binnen korte tijd (zoals bij intraday trading). Bij de keuze voor een opleiding is ongewenst gedrag (moral hazard of adverse selection) daarom niet voor de hand liggend. Opportunitisch gedrag zoals ook genoemd in dit topic is daarom niet aannemelijk.
Dat doet iedereen: maximaliseren van de eigen winst rekening houdend met de prijs/kwaliteit. Consumenten doen dat, studenten doen dat, werklozen doen dat, bankiers doen dat.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:44 schreef Delhi het volgende:
Het aankopen van fruit is ook niet echt een toepasselijk voorbeeld. Dit is een korte termijn beslissing met korte/middel lange termijn gevolgen. Men gaat voor het beste product (kwaliteit, leverbaarheid ed.) voor de beste prijs. De fruitboer die niet aan de wensen van de klant voldoet zal daarbij uiteindelijk failliet gaan (waarschijnlijk). Dit is niet per definitie omdat consumenten opportunitisch zijn, maar wel op zoek gaan naar een product dat het beste voldoet aan hun wensen.
Maakt dat een groot verschil? Een werkgever neemt in principe niet zomaar een bankier/werknemer aan die roekeloos hondalt.quote:Daarbij geldt voor de onderwijskeuze dat er sprake is van een andere relatie dan bij de overige twee voorbeelden die ik hier aanhaal. In het laatste geval is er sprake van een relatie tussen twee personen waarbij een dienst of product wordt uitgewisseld. In het geval van de fruitboer wordt er over het algemeen zaken gedaan met de eigenaar. Hij hoeft zich geen zorgen te maken over het gedrag van het personeel. In het geval van de bankier is deze over het algemeen werkzaam voor een werkgever.
Deze bonusstructuur gebeurt bijvoorbeeld in de sales branch: hoe meer verkopen, hoe hoger je bonus. Is deze bonusvorming dan ook fout? Waarom ageert vrijwel niemand tegen hen, maar wel tegen de bankiers?quote:Wanneer de fruitboer personeel zou aannemen en een bonus verstrekt op basis van het aantal verkochte producten kan ook onvoorzien gedrag optreden. Producten kunnen voor een te lage prijs verkocht worden. Producten die eigenlijk niet meer hygienisch zijn kunnen worden verkocht om net een aantal stuks meer te verkopen etc.
Heb met een aantal argumenten die misstanden in je betoog aangekaart.quote:De context waarin een transactie plaatsvindt is dus van groot belang bij het geven van een waardeoordeel over de gevolgen van een transactie. In ieder geval kan geconcludeerd worden dat de voorbeelden die hier worden aangehaald niet in dezelfde context kunnen worden geplaatst als die van de bankier. Conclusies die uit deze vergelijking volgen kunnen daarom ook niet voor aannemelijk of feit worden aangenomen.
- De demonstranten hebben vast wel allemaal een spaarrekening bij een (grote) bank. Doen zij dan niet net zo hard mee, dwz zij zorgen toch ervoor dat de banken groot worden en too big too fail worden? Waarom zetten zij hun geld eigenlijk op een spaarrekening, toch om spaarrente binnen te tikken, niet kijkend naar welke bank wel en niet risicovol is omdat spaargeld tot 100.000 euro toch vergoed wordt. Is dat dan niet ook een vorm van graaien?quote:
4 gelijkwaardige studenten solliciteren voor 1 vacature. Student A verbetert vantevoren zijn sociale vaardigheden (=extra verdieping), waardoor hij die baan krijgt (= zijn bonus). Studenten B, C en D worden voor deze vacture afgewezen: student A heeft dus, door zijn extra inspanning, de baan ten koste van B, C en D gekregen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 00:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Weer lekker aan het zero-sum denken
Serieus, zulke trieste gedachtenkronkels hebben zelfs de CPN niet
Is die "kleine" graaier niet net zo goed een graaier omdat hij een huis wilt wat hij eigenlijk niet kan betalen, en daarom een lening neemt? Met het risico dat hij zijn lening niet volledig terug kan betalen en de economie in de afgrond stort?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 16:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is uiteraard wel zo dat de grote graaiers hun klanten hebben verleid om kleine graaiers te worden idd, geredeneerd vanuit de premisse dat ieder mens een graaier is en dat als iedereen maar graait de economie door een onzichtbare hand leidt tot een soort utopie. Alleen de kleine graaiers zijn langzaam uit deze droom ontwaakt.
Aah, dus alle bedrijfstakken waar grote crises in ontstonden werkten niet hard? De argrarische sector bestaat bij de gratie van subsidies, de ICT na de dotcom-problemen hadden hun zaakjes niet op orde en makelaars, notarissen en vastgoedjongens hebben lopen slapen? Kom op, bail-outs zijn niet het gevolg van de crisis, ze zijn het middel waarmee overheden dachten de crisis te kunnen bezweren of temperen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 08:59 schreef Forno het volgende:
[..]
Toch raar dat deze hardwerkende paar duizend Nederlanders?, in al hun wijsheid en hardwerkendheid deze economische ellende niet konden voorzien. Of zijn bail-outs iets wat bij een gezonde bedrijfsvoering hoort?
Jan met de Pet is in de gelegenheid zijn leiders uit kiezen. Wat zeg ik, het gewone volk heeft het merendeel van de stemmen in hand.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 23:24 schreef Forno het volgende:
Als de armen de schuld van deze crisis zijn, dan heeft de economische en politieke elite het ook laten afweten.
Zei bepalen immers het beleid, en niet Jan met de pet die graag een flatscreen wil.
Dan zijn de exorbitante bonussen dus eigenlijk weggegooid geld. Maar goed, dat wisten we al.
Ze zijn "verleid", dat stel ik toch.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:11 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Is die "kleine" graaier niet net zo goed een graaier omdat hij een huis wilt wat hij eigenlijk niet kan betalen, en daarom een lening neemt? Met het risico dat hij zijn lening niet volledig terug kan betalen en de economie in de afgrond stort?
Ben jij niet eigenlijk een graaier, omdat je een huis koopt wat je eigenlijk niet kan betalen (?) en daarom een lening daarvoor bij de bank neemt (?), waardoor, samen met de andere graaiers, de nationale hypotheekschuld toeneemt, wat een reeele bedreiging voor onze economie kan vormen?
Zo nee, op basis van welke argumenten ontneem jij je verantwoordelijkheid door jezelf niet als een graaier te betitelen?
Oh, dus als ik een een doos wapens bij mijn buurman koop, dan word ik door die buurman ook verleid om het product te kopen en tref ik zelf geen enkele blaam?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ze zijn "verleid", dat stel ik toch.
Zoals het serpent Eva heeft verleid tot het eten van een vrucht van de boom der kennis..
Mijn ervaring is dat velen wel beweren dat de arme hardwerkende Nederlander geen schuld draagt. Borden met teksten als "hebben wij de crisis veroorzaakt?" zijn nu te bewonderen op het Beursplein, Amsterdam, waar het als retorische vraag gelezen moet worden, maar het antwoord is de reciproke van hun aanname.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Punt is dat de meeste criticasters van het bankwezen (ik althans) nooit hebben beweerd dat de gemiddelde burger geen enkele schuld draagt. Natuurlijk wilde bepaalde burgers te veel en dachten dat lenen bijkans gratis was. Dat is dom, zeer zeker. Maar is het niet minder dom, zo niet dommer en boven schadelijker om als verstrekker van deze leningen deze mensen ook daadwerkelijk geld te geven?
Oh nee? Je presteert toch iets extra's, waardoor je die baan (= je bonus voor het extra presteren) krijgt?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:31 schreef Forno het volgende:
Een baan krijgen is niet hetzelfde als graaien. Een leuk salaris krijgen is geen graaien.
Dat werd Eva trouwens ook eeuwenlang verweten. Of treft haar geen blaam?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ze zijn "verleid", dat stel ik toch.
Zoals het serpent Eva heeft verleid tot het eten van een vrucht van de boom der kennis..
Onvergelijkbaar.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:32 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Oh, dus als ik een een doos wapanes bij mijn buurman koop, dan word ik door die buurman ook verleid om het product te kopen en tref ik zelf geen enkele blaam?
Op grond van dat verhaaltje kun je niet de vrouw onderdrukken nee.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat werd Eva trouwens ook eeuwenlang verweten. Of treft haar geen blaam?
Ten eerste: is die ideologische basis dat iedereen een huis moet kunnen krijgen, terwijkl 90% het niet met eigen geld kan betalen, ook niet een vorm van graaien? Propaganderen wij niet allemaal het graaien?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Onvergelijkbaar.
De hypotheken werden gewoon beschikbaar gesteld, er was een ideologische basis bij zowel rechts als links dat bijv. huizenbezit ten goede komt van de economie, er werd ook beleid ten dien einde ontwikkeld zoals beperkt toezicht, hypotheekleningenverschaffers gingen uit van de veronderstelling dat de waarde van huizen alleen omhoog zou gaan je zou een dief van je eigen portemonnee zijn als je niet mee deed; kortom de verleiding bestond uit een heel pakket van verschillende samenwerkende factoren.
Kan wel, het is immers meer dan duizend jaar gebeurd. Het ligt aan je interpretatie van dat moralistische verhaaltje.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Op grond van dat verhaaltje kun je niet de vrouw onderdrukken nee.
Natuurlijk werken ze hard. Waaraan is andere vraag (voornamelijk aan hun eigen salarisschaal, bonus, oprotpremie en pensioen).quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Aah, dus alle bedrijfstakken waar grote crises in ontstonden werkten niet hard? De argrarische sector bestaat bij de gratie van subsidies, de ICT na de dotcom-problemen hadden hun zaakjes niet op orde en makelaars, notarissen en vastgoedjongens hebben lopen slapen? Kom op, bail-outs zijn niet het gevolg van de crisis, ze zijn het middel waarmee overheden dachten de crisis te kunnen bezweren of temperen.
Nee, want als je gewoon aan aflossing doet, dan is binnen 30 jaar dat huis van jou.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:39 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ten eerste: is die ideologische basis dat iedereen een huis moet kunnen krijgen, terwijkl 90% het niet met eigen geld kan betalen, ook niet een vorm van graaien? Propaganderen wij niet allemaal het graaien?
Zo is dat wel gegaan ja, maar als je niet in dat verhaaltje gelooft vervalt de grond ertoe.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Kan wel, het is immers meer dan duizend jaar gebeurd. Het ligt aan je interpretatie van dat moralistische verhaaltje.
Gewoon aflossen? Dat is niet gewoon. Als je een lening neemt, dan is er een risico dat je het niet terug kan betalen. Daarvoor betaal je immers rente aan je geldschieter: een vergoeding voor het risico dat wordt genomen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, want als je gewoon aan aflossing doet, dan is binnen 30 jaar dat huis van jou.
Het volk steunt het toch dmv de democratie?quote:En nee, het was een specifieke ideologische basis begonnen bij bijv. Thatcher; de arbeider zou een eigen huis moeten hebben en een aandelenpakket, want dan wordt hij stakeholder in het systeem, hetgeen de invloed van vakbonden zou doen afnemen. Later werd dat door nieuw links (New Labour) overgenomen.
Het is een logisch gevolg van het corporatisme en ik geloof niet in too big to fail. De Albert Heijn heeft in Nederland jegens haar leveranciers en klanten ook een bepaalde machtspositie, moeten wij haar gaan opknippen in kleinere bedrijven? Unilever idem dito, Akzo Nobel, Shell, Philips, NS, KPN allemaal voorbeelden van grote ondernemingen die, indien ze daartoe zouden besluiten, morgen ons land in grote problemen kunnen brengen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:42 schreef Forno het volgende:
[..]
Natuurlijk werken ze hard. Waaraan is andere vraag (voornamelijk aan hun eigen salarisschaal, bonus, oprotpremie en pensioen).
Je kunt 100 uur per week werken, maar als je ondernemingsplan niet deugd, ga je onherroepelijk failliet. Dat banken niet failliet kunnen gaan (too big to fail) is een fout van de politiek. En die fout moeten ze als de bliksem repareren met wetgeving en regulering. Opknippen van banken in private en zakelijke banken en in kleinere stukjes. Zodat ze gewoon failliet kunnen gaan, en overheden niet meer kunnen chanteren.
En wat is daaruit je conclusie?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zo is dat wel gegaan ja, maar als je niet in dat verhaaltje gelooft vervalt de grond ertoe.
Je vergeet hierbij wel steeds dat A (of B; degene met de beste deal) ook een persoon is. Die wil ook eten voor zn familie, die wil ook niet op straat gezet worden, die wil ook niet dat iedereen niet meer bij hem gaat kopen. Blijkbaar hij is wel beter in wat hij doet waardoor hij een betere aanbieding kan doen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:36 schreef Zienswijze het volgende:
Kortetermijnwinst
Een veel gehoorde klacht is dat door de hebzucht naar kortetermijnwinst veel hypotheekouders op straat zijn gezet, omdat ze hun hypotheek niet meer konden betalen. Maar streven wij eigenlijk allemaal niet naar kortetermijnwinst? Als er twee groetenboeren zijn, A en B, en groetenboer A stunt met prijzen, dan zullen vrijwel alle consumenten toch naar groentenboer A gaan? Waarom? Omdat de prijs daar lager is. Met andere woorden: de consument wilt snel kortetermijnwinst binnenharken. Met als gevolg dat groetenboer B zijn klanten verliest en mogelijk failliet gaan kan, waardoor hij en zijn gezin op straat worden gezet.
De graaicultuur - een fenomeen van het moderne kapitalisme?
Is het niet zo dat graaien in de mens zelf zit, ongeacht het moderne kapitalisme? Ook duizenden jaren geleden, ten tijde van de ruilhandel, graaide men en ging men voor de kortetermijnwinst. Als jij 10 kilo aardappelen wilde en je buurman A vroeg hiervoor 3 koeien van je, maar buurman B vroeg hiervoor 2 koeien van je, dan deed je zaken met buurman B. Waarom? Omdat je streefde naar kortetermijnwinst. Het gevolg is dat niemand zaken met buurman A wilde doen, waardoor hij na verloop van tijd geen eten meer had om zijn gezin te voeden.
Hebben banken niet het recht om risico te nemen en failliet te gaan? Als jij een internetbedrijf opstart, dan heb jij toch ook het recht om iets riskanter dan je concurrent te ondernemen met als risico dat je (eerder) failliet kan gaan?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:42 schreef Forno het volgende:
[..]
Natuurlijk werken ze hard. Waaraan is andere vraag (voornamelijk aan hun eigen salarisschaal, bonus, oprotpremie en pensioen).
Je kunt 100 uur per week werken, maar als je ondernemingsplan niet deugd, ga je onherroepelijk failliet. Dat banken niet failliet kunnen gaan (too big to fail) is een fout van de politiek. En die fout moeten ze als de bliksem repareren met wetgeving en regulering. Opknippen van banken in private en zakelijke banken en in kleinere stukjes. Zodat ze gewoon failliet kunnen gaan, en overheden niet meer kunnen chanteren.
Je presteert helemaal niks extra's als je een baan krijgt. Je mag blij zijn dat je werk hebt.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:33 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Oh nee? Je presteert toch iets extra's, waardoor je die baan (= je bonus voor het extra presteren) krijgt?
Net zoals de bankier zich extra inzet en gelang het resultaat van zijn inzet een bonus verkrijgt.
De bankier wilt toch ook gewoon het beste in zijn ogen doen waarmee hij zijn geld kan verdienen om eten en onderdak voor zijn gezin te kunnen kopen?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:50 schreef DaMayan het volgende:
[..]
Je vergeet hierbij wel steeds dat A (of B; degene met de beste deal) ook een persoon is. Die wil ook eten voor zn familie, die wil ook niet op straat gezet worden, die wil ook niet dat iedereen niet meer bij hem gaat kopen. Blijkbaar hij is wel beter in wat hij doet waardoor hij een betere aanbieding kan doen.
Je zegt hier dat persoon B zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen en iets anders moet gaan doen. Waarom hoor je dan bar weinig dat de lagere klasse die geen geld had om een huis te kopen dan maar iets anders moest zoeken (huren bijvoorbeeld)? Waarom spreekt men persoon B wél om zijn eigen verantwoordelijkheid aan en de kopers van de subprime hypotheken niet (in die mate)?quote:Er is in deze situatie gewoonweg teveel aanbod, uiteindelijk moet persoon B iets anders gaan doen wat hij verdoet zijn tijd in iets wat A beter kan. Heeft weinig met de opportunisme van de kopers te maken mijn inziens.
Ja, en daarom kun je niet aan iedereen een lening verschaffen. Alleen werden daarvoor geldende regels ahw aan de laars gelapt. Ook kwamen er aflossingsvrije hypotheken, de waarde van het onroerend goed kon immers alleen maar stijgen en de rente werd in de hand gehouden door de fed. Totdat dat laatste niet meer sustainable was door o.m. de oorlog in Irak en de gevolgen voor de olieprijs en de rente dus gereset moest worden en er golven forclosures kwamen... De hypotheken zaten weer in beleggingspakketten die all over the world waren verkocht, gebackt door cds'en en andere derivaten en toen, wat toen?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:47 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Gewoon aflossen? Dat is niet gewoon. Als je een lening neemt, dan is er een risico dat je het niet terug kan betalen. Daarvoor betaal je immers rente aan je geldschieter: een vergoeding voor het risico dat wordt genomen.
De groepen mensen die een huis met een lening financieert, neemt dus bewust het risico dat ze het niet terug kunnen betalen. De nationale hypotheekschuld is thans ruim 100% van ons BBP, wat een bedreiging voor de economie kan vormen.
Dus hoezo doen mensen die met hun eigen geld geen huis kunnen kopen, maar wel met geleend geld tóch doen, niet aan graaien?
[..]
Men was verleid, dat zeg ik toch? Met name de sociaaldemocraten in de UK.quote:Het volk steunt het toch dmv de democratie?
Jawel, je hebt toch de taal geleerd, leren rekenen, en in veel gevallen een vervolgopleiding gedaan? Zonder dat zou je die baan niet krijgen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:52 schreef Forno het volgende:
[..]
Je presteert helemaal niks extra's als je een baan krijgt. Je mag blij zijn dat je werk hebt.
De AH, Shell, NS kunnen gewoon failliet gaan. Kost wat banen, maar betekent niet dat de hele economie in elkaar dondert als dominostenen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is een logisch gevolg van het corporatisme en ik geloof niet in too big to fail. De Albert Heijn heeft in Nederland jegens haar leveranciers en klanten ook een bepaalde machtspositie, moeten wij haar gaan opknippen in kleinere bedrijven? Unilever idem dito, Akzo Nobel, Shell, Philips, NS, KPN allemaal voorbeelden van grote ondernemingen die, indien ze daartoe zouden besluiten, morgen ons land in grote problemen kunnen brengen.
Hier ga je de fout in. Elke persoon die een lening neemt om zijn huis te kunnen betalen, heeft de kans dat hij niet geschikt is om zo'n grote lening te nemen. Jij (?), Piet, Henk, Ingrid en iedereen die een hypotheek uit heeft staan.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en daarom kun je niet aan iedereen een lening verschaffen.
Juist. Het stoort mij dat sommige mensen de één wel bekritiseren en de ander de hand boven het hoofd houden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:57 schreef GSbrder het volgende:
Verleiden is een fout van de verleidster en degene die het toelaat. Punt.
Banken zijn met de NHG verleid door de overheid om leningen te verstrekken met grotere risico's.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Juist. Het stoort mij dat sommige mensen de één wel bekritiseren en de ander de hand boven het hoofd houden.
Dus een student letterkunde die ook iets extra's doet, heeft eigenlijk ook recht op een big ass bonus?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:55 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Jawel, je hebt toch de taal geleerd, leren rekenen, en in veel gevallen een vervolgopleiding gedaan? Zonder dat zou je die baan niet krijgen.
Met andere woorden: je doet iets extra's, waardoor je in aanmerking kan komen om die baan te scoren (= je bonus)
Jij hebt als medewerker ook recht op salaris als je bedrijf verlies lijdt. Is dat geen bonus?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:00 schreef Forno het volgende:
[..]
Dus een student letterkunde die ook iets extra's doet, heeft eigenlijk ook recht op een big ass bonus?
Bij de één kun je het risico wel nemen, bij een ander niet. Er is nu eenmaal een categorie waarbij het risico dusdanig groot is dat banken normaal gesproken geen lening verschaffen. Daar zijn regels voor, en die regels werden versoepeld of er werd geen toezicht op gehouden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:57 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hier ga je de fout in. Elke persoon die een lening neemt om zijn huis te kunnen betalen, heeft de kans dat hij niet geschikt is om zo'n grote lening te nemen. Jij (?), Piet, Henk, Ingrid en iedereen die een hypotheek uit heeft staan.
Jullie doen allemaal aan graaien, want jullie willen iets kopen waar je zelf het geld niet voor hebt, maar waarbij je geld leent met het risico dat je het niet volledig terug kan betalen.
Dit is op zich een goed punt.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:36 schreef Zienswijze het volgende:
Stelling
Moeten we niet eerst onszelf afvragen in hoeverre wij een graaier zijn, alvorens anderen van graaien te beschuldigen?
Ligt eraan, er is juridisch gesproken ook zoiets dat dwaling heet.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:57 schreef GSbrder het volgende:
Verleiden is een fout van de verleidster en degene die het toelaat. Punt.
Banken werden dus verleid.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bij de één kun je het risico wel nemen, bij een ander niet. Er is nu eenmaal een categorie waarbij het risico dusdanig groot is dat banken normaal gesproken geen lening verschaffen. Daar zijn regels voor, en die regels werden versoepeld of er werd geen toezicht op gehouden.
Dat klopt. Was dat ter zake bij Eva of de bankencrisis?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ligt eraan, er is juridisch gesproken ook zoiets dat dwaling heet.
Dan zijn geen natuurwetten. Die risico's schat je vantevoren, waarbij je de verwachting schetst in hoeverre desbetreffend persoon de lening terug kan betalen. Het zijn geen modellen van de natuurwetten.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bij de één kun je het risico wel nemen, bij een ander niet. .
Nee.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:02 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij hebt als medewerker ook recht op salaris als je bedrijf verlies lijdt. Is dat geen bonus?
Door hun eigen greed.quote:
Ik denk dat het zeker zou kunnen gelden voor een flink aantal huizenbezitters in de VS en ook in NL en elders. Voor de Nieuw Linkse beleidsmakers/bestuurders eigenlijk niet, vind ik.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat klopt. Was dat ter zake bij Eva of de bankencrisis?
Als zijn werkgever dat stukje extra kan waarderen, dan zal de werkgever de student beter uitbetalen: je bonus.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:00 schreef Forno het volgende:
[..]
Dus een student letterkunde die ook iets extra's doet, heeft eigenlijk ook recht op een big ass bonus?
Vele eigenaren van tophypotheken ook.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Door hun eigen greed.
Velen hogergeplaatsten zullen wel door gehad hebben dat ze een gevaarlijk spelletje speelden.
Lang niet alle studenten studeren puur en alleen vanwege het financieel gewin. Natuurlijk willen de meesten en leuk centje verdienen na hun studie, maar weinigen zullen een mega-bonus nastreven. We hebben het niet over een eindejaarsuitkering of een 13e maand, maar de tonnen en miljoenen die in de financiele wereld naar binnen worden geharkt. Sterker nog een hoop onderzoekers/promovendi verdienen relatief weinig.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:09 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Als zijn werkgever dat stukje extra kan waarderen, dan zal de werkgever de student beter uitbetalen: je bonus.
Elke student is een graaier en op zoek naar een bonus. Want waarom studeren de meeste mensen? Toch om een beter salaris (= je bonus) te verkrijgen vergeleken met het salaris bij een havo of vwo-diploma?
Nee, dat heb ik in de OP uitgelegd. Voor het moderne kapitalisme kwam het ook voor:quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:02 schreef MadScientist het volgende:
Het feit dat consumenten verblind worden door lage prijzen en goedkope zinloze crap kopen is een gevolg van het consumentisme,
Je kan ook zeggen: als jij als consument vindt dat je niet goed door de bank geinformeerd wordt, waarom doe je dan uberhaupt zaken met die bank? Niemand dwingt je hoor...quote:Wat je dan nog kunt zeggen over de graaiende burger is dat je bij een hypotheek of een spaarrekening mag verwachten dat je goed geïnformeerd wordt over de risico's door de bank of financieel dienstverlener. Je schuift nu voor het gemak alle schuld bij de consument die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten (wat hem in feite ook is aangeleerd) maar dat banken geen producten zouden moeten verkopen aan mensen die het duidelijk niet kunnen betalen komt ook niet in je op.
Een werknemer die 40.000 per jaar verdient en 20% extra salarisverhoging krijgt, zal ook wel niet 20% extra goed werk afleveren. Je denkt toch niet dat salarisverhogingen, in welke sector dan ook, exact gerelateerd is aan het toenemend percentage goed geleverd werk?quote:En dan kun je over een bonus ook nog wel zelf verzinnen dat je voor 10 miljoen euro echt niet 2x zo goed werk aflevert als voor 5 miljoen euro. Over prikkels en de mythes daaromheen is deze video wel verhelderend:
Eens.quote:Kort gezegd gaan mensen pas echt excelleren als ze zich geen zorgen meer hoeven te maken over geld, en ze uitgedaagd worden en zelf mogen beslissen waar ze aan werken...
Dat is elke student wel. Als jij niet voor het geld studeert, waarom profiteer je dan van overheidssubsidies van de overheid? Dan ben je toch aan het graaien in de overheidsuitgaven ten behoeve van je eigen doel?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:15 schreef Forno het volgende:
[..]
Lang niet alle studenten studeren puur en alleen vanwege het financieel gewin. Natuurlijk willen de meesten en leuk centje verdienen na hun studie, maar weinigen zullen een mega-bonus nastreven. We hebben het niet over een eindejaarsuitkering of een 13e maand, maar de tonnen en miljoenen die in de financiele wereld naar binnen worden geharkt. Sterker nog een hoop onderzoekers/promovendi verdienen relatief weinig.
Dus nee, lang niet iedere student is een graaier.
Als we allemaal zo zouden graaien wellicht wel. Je weet het nietquote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:47 schreef KoosVogels het volgende:
Dat niet alleen, de overheid subsidieert 6000 euro per jaar per student. Jouw studie is wel wat duurder dan de 1700 die je jaarlijks betaalt.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:24 schreef Forno het volgende:
Dat is niet graaien, dat heet studiefinanciering. Is een hele andere discussie en heeft betrekking tot overheidsbeleid inzake onderwijs.
Irrelevant, niet?quote:
Niet alles, maar zo'n 80% zou ik me wel in kunnen vinden. Wat meer eigen verantwoordelijkheid, en een overheid die zich beperkt tot basistaken (nationale veiligheid, wegen, etc.).quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:23 schreef draaijer het volgende:
Ik ben ook gewoon voor het afschaffen van alle vormen van subsidies en je eigen boontje doppen!
Ow, dat is dan weer irrelevant. De politiek en mede de VVD is verantwoordelijk voor het huidige studiefinancieringsstelsel? Dus klagen over studenten die graaien is jezelf in de staart bijten.quote:
Graaien is dus een ondefinieerbaar begrip, voor iedereen anders en ontzettend subjectief.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:35 schreef Ryan3 het volgende:
Maar goed, vrolijke vrienden, uiteindelijk een vrij kansloze exercitie dit topic hè.
Als je elke overdracht en iedere vorm van competitie of concurrentie als gebaseerd op het principe graaien definieert dan devalueer je het hele concept graaien. Graaien moet je een beetje zien als een greep nemen uit de droppot ipv twee dropjes nemen.
Ah, voortschrijdend inzicht is natuurlijk jezelf in de staart bijten.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:37 schreef Forno het volgende:
[..]
Ow, dat is dan weer irrelevant. De politiek en mede de VVD is verantwoordelijk voor het huidige studiefinancieringsstelsel? Dus klagen over studenten die graaien is jezelf in de staart bijten.
Al is de stelling dat studenten graaien omdat ze een studiefinanciering krijgen al grote onzin.
Je vergeet hier dat als 10 kilo aardappelen daadwerkelijk 3 koeien waard is, dat buurman B wel kan gaan "stunten" met 2 koeien, maar dat hij zelf ook failliet gaat als hij zijn producten onder marktwaarde blijft aanbieden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:16 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee, dat heb ik in de OP uitgelegd. Voor het moderne kapitalisme kwam het ook voor:
Als jij 10 kilo aardappelen wilde, en buurman A vraagt hier 3 koeien voor, maar buurman B slechts 2 koeien, dan zou je zaken met buurman B doen. Waarom? Je kortetermijnwinst wordt vergroot cq gemaximaliseerd. Dat buurman A hierdoor mogelijk failliet kan gaan, sja, dat kan je aan je reet roesten: jij doet zaken en wilt je kortetermijnwinst realiseren om je gezin te kunnen onderhouden.
Ah, het "niemand dwingt je" principe, oftewel het "mensen oplichten is geoorloofd" principe.quote:Je kan ook zeggen: als jij als consument vindt dat je niet goed door de bank geinformeerd wordt, waarom doe je dan uberhaupt zaken met die bank? Niemand dwingt je hoor...
Iedereen wil wel een salarisverhoging, maar het is aan de baas om daarover te oordelen.quote:Een werknemer die 40.000 per jaar verdient en 20% extra salarisverhoging krijgt, zal ook wel niet 20% extra goed werk afleveren. Je denkt toch niet dat salarisverhogingen, in welke sector dan ook, exact gerelateerd is aan het toenemend percentage goed geleverd werk?
Toch willen de meeste mensen een salarisverhoging, in hun hebzucht voor het graaien naar geld.
Als mensen beter werken wanneer ze niet meer aan geld hoeven te denken, dan heeft toch niemand écht meer nodig dan, pakweg, een Balkenende-norm? Want hoeveel geld heeft een mens nou nodig om te leven? Als je plezier in je werk hebt, en je verdient ruim genoeg om je leven te leiden en je gezin te onderhouden, waarom zou je nog miljoenen moeten verdienen?quote:Eens.
Ik concludeer dat je geen SP of PvdA stemt maar VVD. Meer kan ik er niet uit halen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ah, voortschrijdend inzicht is natuurlijk jezelf in de staart bijten.
De SP is nog altijd maoistisch en de PvdA heeft nog altijd ideeen uit de NSDAP-periode, tuurlijk
Mwah, stuivertje wisselen met D66 en VVD.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:55 schreef Forno het volgende:
[..]
Ik concludeer dat je geen SP of PvdA stemt maar VVD. Meer kan ik er niet uit halen.
Van jou had ik niet meer verwacht. En dat had ik wel verwacht.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mwah, stuivertje wisselen met D66 en VVD.
Maar als dat je meest waardevolle vondst uit dit topic is, dan valt je vangst voor vandaag tegen.
Nee want die anderen vinden met hun studie misschien wel een baan die veel meer kansen biedt. Je weet het niet.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:08 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
4 gelijkwaardige studenten solliciteren voor 1 vacature. Student A verbetert vantevoren zijn sociale vaardigheden (=extra verdieping), waardoor hij die baan krijgt (= zijn bonus). Studenten B, C en D worden voor deze vacture afgewezen: student A heeft dus, door zijn extra inspanning, de baan ten koste van B, C en D gekregen.
Dit is toch ook je bonus binnenharken (= baan krijgen) en graaien ten koste van de ander (= je extra inzetten voor het beperkte aanbod van 1 vacature, daar waar er meerdere sollicitanten zijn)? Of niet? Zo nee, waarom dan niet?
Het failliet gaan van een internetbedrijf ontwricht de samenleving niet. Het failliet gaan van banken wel.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hebben banken niet het recht om risico te nemen en failliet te gaan? Als jij een internetbedrijf opstart, dan heb jij toch ook het recht om iets riskanter dan je concurrent te ondernemen met als risico dat je (eerder) failliet kan gaan?
Waarom nemen spaarders en aandeelhouders niet zelf te verantwoordelijkheid? Zij willen tóch in die riskante bank investeren cq hun spaargeld neerplempen? Als die bank failliet gaat, dan moeten zij hun verantwoordelijkheid nemen, dwz zij zijn hun spaargeld cq waarde van hun aandelen kwijt.
Het failliet gaan van Ahold of Shell ook.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het failliet gaan van een internetbedrijf ontwricht de samenleving niet. Het failliet gaan van banken wel.
Dat is heel kut maar zorgt niet voor een dergelijk domino effectquote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het failliet gaan van Ahold of Shell ook.
Nee, hij is geen communist geworden, als jij een baan krijgt en je concurrenten niet dan ben je een graaier, en als je een vakgroep omhoog gaat in die baan dan ben je ook een graaier, iedereen is een graaier en dus kunnen wij het graaien van ettelijke echelons in de bankenwereld veroorzaakt door de bonuscultuur niet zien als een laakbaar gegeven en dus ook niet zien als één van de bijdragende factoren in de economische crisis. Het gaat erom bij Zienswijze (en GS wrs) dat hij niet wil inzien dat er bewust te grote risico's zijn gelopen in de financiële wereld door de bonuscultuur. In het spel van woorden dat wij spelen noemen we die bonuscultuur: graaien.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:40 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed ik begrijo dat Zienswijze iedereen een graaier vind. Hij is een zuivere communist geworden.
Of anders een soort banken Stef Blok
Lord_Vetinari wil dan nog wel een borreltje van je.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:32 schreef Ulx het volgende:
Ja hoor. Ikke wel. Maar ik geef ook veel weg in de kroeg.
Banken in hun huidige vorm zouden dan ook gewoon moeten worden afgeschaft. De invloed van bedrijven die stomweg niets produceren is veel te groot.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is heel kut maar zorgt niet voor een dergelijk domino effect
Definitieer productie.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Banken in hun huidige vorm zouden dan ook gewoon moeten worden afgeschaft. De invloed van bedrijven die stomweg niets produceren is veel te groot.
Geen eten > mensen honger > mensen niet werken > implosie economiequote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is heel kut maar zorgt niet voor een dergelijk domino effect
Als Shell failliet gaat donderen er geen andere oliemaatschappijen om dus het energieaanbod blijft. Als Ahold failliet gaat zijn er andere concerns die daardoor juist meer klanten krijgen. De enige schade zit bij een groep mensen die hun werk kwijtraakt. Klote, maar te overzien.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Geen eten > mensen honger > mensen niet werken > implosie economie
Geen brandstof > geen transport > geen werk > implosie economie.
Jouw theorie klopt niet, want volgens jouw theorie zou geen enkele afgestudeerde onvrijwillig werkloos zijn.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee want die anderen vinden met hun studie misschien wel een baan die veel meer kansen biedt. Je weet het niet.
Daarnaast, als die student goed werk levert groeit het bedrijf. Dus dan hebben ze meer mensen nodig. En creeert hij een nieuwe baan waar weer een ander terecht kan.
Geen enkele is wel heel weinig maar een hogeropgeleide die wil werken en enige kwaliteiten heeft zal niet veel moeite hoeven te doen een baan te vinden. Zo simpel is het ook wel weer.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 00:04 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Jouw theorie klopt niet, want volgens jouw theorie zou geen enkele afgestudeerde onvrijwillig werkloos zijn.
Dat is het niet. De overheid heeft een beperkte pot geld, o.a. verkregen door belasting te innen van andere mensen. Als jij stufi ontvangt, dan ben je een graaier omdat je in de beperkte pot geld graait ten behoeve je eigen doel. Dat is niet erg; ik doe het immers ook. Maar dat geeft, vind ik, wel aan dat ik voorzichtig moet zijn om andere mensen (bankiers, CEO's) van graaien te betichten als ik daar zelf ook aan mee doe.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:37 schreef Forno het volgende:
[..]
Al is de stelling dat studenten graaien omdat ze een studiefinanciering krijgen al grote onzin.
Ja, dat klopt, maar dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat mensen hun kwaliteiteiten uitbreiden (extra vervolgopleiding, cursus solliciteren etc.) om die bonus te scoren, dwz die baan te verkrijgen. Het verschil tussen het minimumloon dat je bij een basisschooldiploma zou verkrijgen en je huidige salaris is je bonus voor je extra kwaliteiten.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 00:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Geen enkele is wel heel weinig maar een hogeropgeleide die wil werken en enige kwaliteiten heeft zal niet veel moeite hoeven te doen een baan te vinden. Zo simpel is het ook wel weer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |