abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103279790
Straf de bankiers
Naar gevolg van de Occupy beweging, hier en in het buitenland, is er veel discussie ontstaan omtrent de graaiers, de bankiers en de bonussen.

Volgende Van Dale is de definitie van een bonus:
bo·nus de; m -sen iets dat men extra krijgt

Een bankier verdiept zich in de materie om extra winsten te halen, in de hoop op een (hogere) bonus. Hij gaat veelal voor de kortetermijnwinst. Is dat slecht? Ja, zegt vooral (extreem-)links.

De bonus
Maar doen wij dat eigenlijk niet allemaal? Waarom gaan we na de middelbare school eigenlijk verder studeren? Toch om je extra in de materie te verdiepen, in de hoop op een hogere bonus (= het verschil tussen het salaris voor je vervolgopleiding en het salaris na je vervolgopleiding)?

Als we ons op onze carriere voorbereiden, dan willen we beter zijn dan onze medestudent, omdat wij dan die baan krijgen ten koste van (let op het woord "ten koste van") onze concurrent de medestudent. Zijn we dan eigenlijk niet allemaal aan het graaien in de beperkte aanbod banen die beschkbaar is? Maken we onze medestudent niet stuk door onze graaicultuur waardoor hij die baan niet verkrijgt?

Kortetermijnwinst
Een veel gehoorde klacht is dat door de hebzucht naar kortetermijnwinst veel hypotheekouders op straat zijn gezet, omdat ze hun hypotheek niet meer konden betalen. Maar streven wij eigenlijk allemaal niet naar kortetermijnwinst? Als er twee groetenboeren zijn, A en B, en groetenboer A stunt met prijzen, dan zullen vrijwel alle consumenten toch naar groentenboer A gaan? Waarom? Omdat de prijs daar lager is. Met andere woorden: de consument wilt snel kortetermijnwinst binnenharken. Met als gevolg dat groetenboer B zijn klanten verliest en mogelijk failliet gaan kan, waardoor hij en zijn gezin op straat worden gezet.

16,5 miljoen consumenten: graaien ten kosten van een ander

Een ander voorbeeld: zo'n 10 jaar geleden waren Nokia telefoons heel populair. Tegenwoordig zijn veel mensen naar de concurrenten overgestapt. Waarom? Vanwege de kortemijnwinst die de consument kan boeken: betere prijs/kwaliteit verhouding. Met als gevolg dat het bedrijf Nokia in zwaar weer verkeert en al meer dan 10.000 werknemers heeft moeten ontslaan. Deze mensen zijn de straat opgezet...

De graaicultuur - een fenomeen van het moderne kapitalisme?
Is het niet zo dat graaien in de mens zelf zit, ongeacht het moderne kapitalisme? Ook duizenden jaren geleden, ten tijde van de ruilhandel, graaide men en ging men voor de kortetermijnwinst. Als jij 10 kilo aardappelen wilde en je buurman A vroeg hiervoor 3 koeien van je, maar buurman B vroeg hiervoor 2 koeien van je, dan deed je zaken met buurman B. Waarom? Omdat je streefde naar kortetermijnwinst. Het gevolg is dat niemand zaken met buurman A wilde doen, waardoor hij na verloop van tijd geen eten meer had om zijn gezin te voeden.

Fossiele brandstoffen
Tegenwoordig kan iedereen, zowel uit de hoge als de lage klasse, dure electronica kopen. Hoeveel fossiele brandstoffen kost dit eigenlijk? Zijn we niet met z'n allen, bankiers en niet-bankiers, CEO's en timmermannen, werkenden en werklozen, de aarde aan het plunderen om haar fossiele brandstoffen? Heeft een loodgieter het morele recht om een bankier of een CEO van graaien te beschuldigen, daar waar hij zelf net zo hard mee doet?

Stelling
Moeten we niet eerst onszelf afvragen in hoeverre wij een graaier zijn, alvorens anderen van graaien te beschuldigen?

Een betere wereld begint bij jezelf

[ Bericht 29% gewijzigd door Zienswijze op 19-10-2011 15:13:02 ]
pi_103280190
Eens met de stelling.

Om nog verder te gaan: de mens is opportunistisch.

Ik denk dat de meeste mensen in zo'n situatie net zo hard zouden graaien. De reden waarom ze nu moord en brand schreeuwen is dat zij nu niet (en misschien nooit) in zo'n positie verkeren.

Is 'graaien' moreel verwerpelijk? Misschien (en waarschijnlijk) wel. Maar ik heb me er bij neergelegd dat de mens van nature zo is. En dus doe ik lekker mee zodra ik de kans krijg...
pi_103280277
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:45 schreef actuarisje het volgende:
Eens met de stelling.

Is 'graaien' moreel verwerpelijk? Misschien (en waarschijnlijk) wel. Maar ik heb me er bij neergelegd dat de mens van nature zo is. En dus doe ik lekker mee zodra ik de kans krijg...
Dat is het punt van mijn betoog. Graaien is wellicht moreel verwerpelijk, maar het zit in de mens gebakken.
pi_103280279
Ja Zienswijze, we zijn allemaal graaiers. Verschil is echter mijn gegraai niet de economie in de afgrond doet storten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_103280346
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:47 schreef KoosVogels het volgende:
Ja Zienswijze, we zijn allemaal graaiers. Verschil is echter mijn gegraai niet de economie in de afgrond doet storten.
Neem jij echter ook niet deel aan het (leeg)graaien van de fossiele brandstoffen, waarbij we misschien met een ramp te maken zullen krijgen - en waardoor dus ook de economie eraan gaat?
pi_103280404
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:49 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Neem jij echter ook niet deel aan het (leeg)graaien van de fossiele brandstoffen, waarbij we misschien met een ramp te maken zullen krijgen - en waardoor dus ook de economie eraan gaat?
Waarom denk je dat ik voorstander ben van het gebruik van duurzame energie?
pi_103280464
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom denk je dat ik voorstander ben van het gebruik van duurzame energie?
Voorstander, oke, maar gebruik je daadwerkelijk geen fossiele brandstoffen meer? Nee toch? Dan ben je toch net zo goed aan het blijven graaien?
pi_103280530
quote:
Nu niet nee. Maar stel je eens voor dat jij in een positie zou zitten waarin jouw gegraai wel de economie zou schaden. Zou je het dan (om die reden) niet doen?
pi_103280596
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:51 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Voorstander, oke, maar gebruik je daadwerkelijk geen fossiele brandstoffen meer? Nee toch? Dan ben je toch net zo goed aan het blijven graaien?
Dat is natuurlijk dikke onzin. Als er daadwerkelijk goede alternatieven beschikbaar zouden komen, dan zou ik die met alle plezier gebruiken. Vooralsnog is dat echter niet het geval. En voor mijn werk is het van essentieel belang dat ik vervoer heb en als ik mijn huis en voedsel wil betalen is het weer van essentieel belang dat ik werk heb. Snappie? Noodzaak enzo.

Ik zie de noodzaak van een bankier niet om 30 miljoen dollar bovenop zijn toch al riante jaarsalaris te ontvangen.
pi_103280660
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:53 schreef actuarisje het volgende:

[..]

Nu niet nee. Maar stel je eens voor dat jij in een positie zou zitten waarin jouw gegraai wel de economie zou schaden. Zou je het dan (om die reden) niet doen?
Ook dat ontken ik niet. Ik neem het die mensen an sich dan ook niet kwalijk. Wil ze verder ook niet straffen (tenzij er sprake is van frauduleus en dus crimineel gedrag). Ik wil gewoon dat de overheid de graaiers tegen zichzelf in bescherming neemt.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 14:57:17 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103280714
quote:
^^ Dat dus. Wow ik ben het eens met KoosVogels O+
censuur :O
  woensdag 19 oktober 2011 @ 14:57:19 #12
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_103280718
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:51 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Prisoner's dilemma
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_103280806
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk dikke onzin. Als er daadwerkelijk goede alternatieven beschikbaar zouden komen, dan zou ik die met alle plezier gebruiken. Vooralsnog is dat echter niet het geval. En voor mijn werk is het van essentieel belang dat ik vervoer heb en als ik mijn huis en voedsel wil betalen is het weer van essentieel belang dat ik werk heb. Snappie? Noodzaak enzo.
Is het voor jou dan een noodzaak om ver van je werk te wonen, waardoor je dus een auto nodig hebt? Nee toch? Je kan ook dichtbij huis wonen, waardoor je geen auto nodig hebt, en wat fossiele brandstoffen bespaart...

quote:
Ik zie de noodzaak van een bankier niet om 30 miljoen dollar bovenop zijn toch al riante jaarsalaris te ontvangen.
Ik kan de bal terugkaatsen: voor jou was het ook geen noodzaak om na je middelbare school een vervolgopleiding te volgen om die extra bonus (=meer jaarsalaris) te scoren.

Dat is eveneens mijn punt: de bankier graait om een hogere bonus, maar de burger doet dat net zo goed.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 15:00:17 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_103280866
Het gegraai is de reden van alle welvaart, maar ook de reden van een recessie.
pi_103280912
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:58 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Is het voor jou dan een noodzaak om ver van je werk te wonen, waardoor je dus een auto nodig hebt? Nee toch? Je kan ook dichtbij huis wonen, waardoor je geen auto nodig hebt, en wat fossiele brandstoffen bespaart...
Nou, ik woon al vlakbij mn werk. Ik moet echter nogal eens evenementen of vergaderingen bezoeken voor mn werk. Uiteraard kan ik de fiets pakken en 30 kilometer heen en terug peddelen. Maar dat stelt mijn werkgever niet op prijs.
pi_103280932
quote:
In deze situatie verkeert toch elke burger?
pi_103280980
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nou, ik woon al vlakbij mn werk. Ik moet echter nogal eens evenementen of vergaderingen bezoeken voor mn werk. Uiteraard kan ik de fiets pakken en 30 kilometer heen en terug peddelen. Maar dat stelt mijn werkgever niet op prijs.
Het is niet een noodzaak om het beroep uit te oefenen wat je nu doet...
Net zoals het niet een noodzaak was om verder te studeren om zo je bonus te scoren. En niet zoals het niet een noodzaak voor een bankier is om een bonus te scoren.
pi_103281094
En maken we de banken niet zelf zo groot, waardoor als het mis gaat de economie in elkaar stort? Waarom pleuren we ons spaargeld op een bank? Ten behoeve van onze eigen graaicultuur toch, om spaarrente te scoren...
  woensdag 19 oktober 2011 @ 15:05:11 #19
38496 Perrin
pi_103281099
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:01 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

In deze situatie verkeert toch elke burger?
Ja in die situatie verkeert elke deelnemer van een samenleving.
pi_103281145
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:05 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ja in die situatie verkeert elke deelnemer van een samenleving.
Daarom, elke burger gaat voor het individuele belang, ook als "de straf" bij het samenwerken lager kan uitpakken.
pi_103281222
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:02 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Het is niet een noodzaak om het beroep uit te oefenen wat je nu doet...
Net zoals het niet een noodzaak was om verder te studeren om zo je bonus te scoren. En niet zoals het niet een noodzaak voor een bankier is om een bonus te scoren.
Jij vind dat ik beter bij de McDonalds kan gaan werken en vervolgens verplicht wordt gebruik te maken van allerlei premies, wat in jouw ogen ook weer niet de bedoeling is?

Ik ben het op zich eens met de strekking van je verhaal, maar je wringt je nu in allerlei bochten om je gelijk te halen. Volgens jou heb ik pas recht van spreken als ik op een hutje op de heide ga wonen, en stroom opwek met een fiets die ik heb gebouwd van graspollen. Immers, als ik een fiets van aliminium koop ben ik ook een graaier, volgens jouw redenering.
pi_103281288
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij vind dat ik beter bij de McDonalds kan gaan werken en vervolgens verplicht wordt gebruik te maken van allerlei premies, wat in jouw ogen ook weer niet de bedoeling is?

Ik ben het op zich eens met de strekking van je verhaal, maar je wringt je nu in allerlei bochten om je gelijk te halen. Volgens jou heb ik pas recht van spreken als ik op een hutje op de heide ga wonen, en stroom opwek met een fiets die ik heb gebouwd van graspollen. Immers, als ik een fiets van aliminium koop ben ik ook een graaier, volgens jouw redenering.
Dat is ook de prikkelende discussie: hebben wij, net zo goed graaiers, dan het recht om over andere mensen die graaien te oordelen?

Als iedereen naar de ander wijst, zonder naar zichzelf de kijken, dan komen we toch nooit tot een oplossing?

De bankiers wijzen naar de overheid, de overheid naar de bankiers; de burgers zowel naar de bankiers als de overheid.
pi_103281489
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:09 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat is ook de prikkelende discussie: hebben wij, net zo goed graaiers, dan het recht om over andere mensen die graaien te oordelen?

Als iedereen naar de ander wijst, zonder naar zichzelf de kijken, dan komen we toch nooit tot een oplossing?

De bankiers wijzen naar de overheid, de overheid naar de bankiers; de burgers zowel naar de bankiers als de overheid.
Een beter milieu begint bij jezelf. Een stelling waar ik het voor de volle honderd procent mee eens ben. Maar als jij en ik besluiten netjes onze afval te recyclen en lekker groen bezig gaan, en mega-bedrijven blijven vieze gassen de atmosfeer in pompen, dan hebben we daar nog geen reet aan.

Nogmaals, op zich heb je gelijk, maar als we jouw denkwijze volgen dan belanden we in een impasse. Niemand wordt immers verplicht over te gaan tot actie omdat we lekker naar elkaar kunnen blijven wijzen. Iemand zal het voortouw moeten nemen en het meest handige is dat de overheid dat doet. Al dan niet door het opleggen van bepaalde restricties of het stimuleren van innovatie.
pi_103281532
Jouw voorbeelden hebben toch niet zoveel met graaien te maken lijkt mij? Mensen zijn egoïstisch en willen het beste voor zichzelf, ze zijn opportunistisch.
Dat er een geldtransport crasht, dat vind ik graaien. Maar wij zijn egoïstisch en denken alleen aan onze belangen en gedeeltelijk aan de belangen van onze naasten.
Het streven naar korte termijnwinsten dat wordt bedoeld heeft voornamelijk betrekking op het proberen zoveel mogelijk winst te behalen in een korte periode, ook al zou dit ten nadele komen van de continuïteit van een bedrijf. Dat is een keuze van een bestuurder, waarschijnlijk omdat ze dan een extra bonus krijgen voor de hoge winst. Ik sta altijd sceptisch tegenover deze bestuurders en zou continuïteit verkiezen boven hoge winsten op korte termijn.

Maar sinds wanneer is het de verantwoordelijkheid van een bank, een commercieel bedrijf dat als streven heeft om winst te behalen om dat niet na te streven. Maar in plaats daarvan lekker mensen wat rente geeft over hun geld en af en toe een lening verstrekt. Wij zullen allemaal aan onszelf moeten blijven denken.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 15:18:08 #25
38496 Perrin
pi_103281620
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:06 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Daarom, elke burger gaat voor het individuele belang, ook als "de straf" bij het samenwerken lager kan uitpakken.
Behalve als de betrokken partijen begrijpen dat ze allemaal beter af zijn door te onderhandelen en afspraken te maken.
pi_103281680
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Een beter milieu begint bij jezelf. Een stelling waar ik het voor de volle honderd procent mee eens ben. Maar als jij en ik besluiten netjes onze afval te recyclen en lekker groen bezig gaan, en mega-bedrijven blijven vieze gassen de atmosfeer in pompen, dan hebben we daar nog geen reet aan.
Nu schuif je weer de verantwoordelijkheid van jezelf af. Jij maakt die megabedrijven toch zo groot door telkens je spullen bij het grootkapitaal te kopen? Jij "steunt" indirect de praktijken bij megabedrijven door het winstgevend te laten blijven draaien door jouw spullen daar af te nemen.

quote:
Nogmaals, op zich heb je gelijk, maar als we jouw denkwijze volgen dan belanden we in een impasse. Niemand wordt immers verplicht over te gaan tot actie omdat we lekker naar elkaar kunnen blijven wijzen. Iemand zal het voortouw moeten nemen en het meest handige is dat de overheid dat doet. Al dan niet door het opleggen van bepaalde restricties of het stimuleren van innovatie.
Daar werp je een sterk punt op. Mijn betoog is dat we eerst naar ons jezelf moeten kijken en ook onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Het heeft geen zin om de bankiers graaiers te noemen, waarbij je zelf niets kritisch over je zelf zegt. Die bankiers voelen zich dan aangevallen en reageren geirriteerd terug. Zo kom je nooit tot een oplossing. Een oplossing zou kunnen zijn dat bankiers, overheden en burgers rondom te tafel gaan zitten en dat iedereen toegeeft dat hij aan het graaien is, en zijn eigen verantwoordelijkheid neemt, en dat we dan pas tot een constructieve oplossing kunnen kopen.
pi_103281753
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:18 schreef Perrin het volgende:

[..]

Behalve als de betrokken partijen begrijpen dat ze allemaal beter af zijn door te onderhandelen en afspraken te maken.
En mensen zijn pas volwaardig bereid te onderhandelen als alle partijen compromissen afsluiten. De bankier zal niet snel willen onderhandelen, als de overheid maar door blijft graaien (met geld rondstrooien) en de burger net zo goed meegraait. De graaiende bankier zal zich pas serieus genomen voelen als iedereen (overheid, burgers) toegeeft ook te graaien, waarbij er maatregelen worden genomen die iedereen treft, en niet alleen de bankiers wel en anderen (overheden, burgers) buiten schot laat.
pi_103281834
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:19 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Nu schuif je weer de verantwoordelijkheid van jezelf af. Jij maakt die megabedrijven toch zo groot door telkens je spullen bij het grootkapitaal te kopen? Jij "steunt" indirect de praktijken bij megabedrijven door het winstgevend te laten blijven draaien door jouw spullen daar af te nemen.
Toegegeven, dat klopt. Al ben ik best bereid een auto te rijden die minder vervuilend is, maar dan moet die wel voorhanden zijn. Ook eet ik liever scharrelvlees om de bio-industrie te ontzien. En meer voorbeelden weet ik momenteel effe niet. Ooh ja, ik betaal maandelijk tien euro extra aan mijn energieleverancier om het milieu te stimuleren.

quote:
Daar werp je een sterk punt op. Mijn betoog is dat we eerst naar ons jezelf moeten kijken en ook onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Het heeft geen zin om de bankiers graaiers te noemen, waarbij je zelf niets kritisch over je zelf zegt. Die bankiers voelen zich dan aangevallen en reageren geirriteerd terug. Zo kom je nooit tot een oplossing. Een oplossing zou kunnen zijn dat bankiers, overheden en burgers rondom te tafel gaan zitten en dat iedereen toegeeft dat hij aan het graaien is, en zijn eigen verantwoordelijkheid neemt, en dat we dan pas tot een constructieve oplossing kunnen kopen.
Ik denk alleen dat jij ons niet uit de impasse helpt met je stelling. Overigens vind ik het wel een hippie-achtig verhaal van jouw kant :P
pi_103281840
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:15 schreef Zechs het volgende:
Het streven naar korte termijnwinsten dat wordt bedoeld heeft voornamelijk betrekking op het proberen zoveel mogelijk winst te behalen in een korte periode, ook al zou dit ten nadele komen van de continuïteit van een bedrijf. Dat is een keuze van een bestuurder, waarschijnlijk omdat ze dan een extra bonus krijgen voor de hoge winst. Ik sta altijd sceptisch tegenover deze bestuurders en zou continuïteit verkiezen boven hoge winsten op korte termijn.
Het is toch ook jouw eigen keuze je groeten bij een goedkope groentenboer te kopen dan bij de duurdere groetenboer, om je eigen kortetermijnwinst veilig te stellen? Jij doet dat toch ook? Met als gevolg dat anderen - de dure groentenboeren - de dupe ervan zijn en mogelijk failliet kunnen gaan...
pi_103281967
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:23 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Het is toch ook jouw eigen keuze je groeten bij een goedkope groentenboer te kopen dan bij de duurdere groetenboer, om je eigen kortetermijnwinst veilig te stellen? Jij doet dat toch ook? Met als gevolg dat anderen - de dure groentenboeren - de dupe ervan zijn en mogelijk failliet kunnen gaan...
Dat bedoel ik met egoïsme. Het spijt me zeer hoor, maar het is het rechts van de sterkste/slimste. Als ik als onderneming een strategie kan verzinnen waardoor ik meer winst kan behalen ten koste van mijn concurrent, so be it. Dat is het risico dat de groenteboer neemt door te gaan ondernemen.
We hebben nu eenmaal geen utopische samenleving waar iemand niet armer kan worden dan een ander.
pi_103281970
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Toegegeven, dat klopt. Al ben ik best bereid een auto te rijden die minder vervuilend is, maar dan moet die wel voorhanden zijn. Ook eet ik liever scharrelvlees om de bio-industrie te ontzien. En mijn energieleverancier om het milieu te stimuleren.meer voorbeelden weet ik momenteel effe niet. Ooh ja, ik betaal maandelijk tien euro extra aan
Dat zijn inderdaad mooie voorbeelden.

quote:
Ik denk alleen dat jij ons niet uit de impasse helpt met je stelling. Overigens vind ik het wel een hippie-achtig verhaal van jouw kant :P
Ik streef ook naar vrede in de wereld en alle armoede uit de wereld. Ik ben van mening dat de markt en eigen verantwoordelijkheid (eigen verantwoordelijkheid, daar gaat mijn topic om) daar een grote rol bij kan spelen. Anderen hebben weer andere middelen voor ogen om hetzelfde ideaal te bereiken ;)

Ik denk dat als overheden en burgers ook hun eigen verantwoordelijkheden tonen, dat bankiers dan meer bereid zijn om compromissen te sluiten. Want de huidige maatregelen treft voornl. de bankiers, en niet zozeer de burgers, terwijl die burgers net zo goed meegraaien want ze willen elk jaar een leuke spaarrente en daarom maken ze die banken zo groot.
pi_103282063
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:26 schreef Zechs het volgende:

[..]

Dat bedoel ik met egoïsme. Het spijt me zeer hoor, maar het is het rechts van de sterkste/slimste. Als ik als onderneming een strategie kan verzinnen waardoor ik meer winst kan behalen ten koste van mijn concurrent, so be it. Dat is het risico dat de groenteboer neemt door te gaan ondernemen.
We hebben nu eenmaal geen utopische samenleving waar iemand niet armer kan worden dan een ander.
Bankiers doen precies hetzelfde: strategieen uitstippelen om de concurrent voor te zijn en zichzelf meer kortermijnwinst toe te kennen.

Daarom vind ik het ook absurd dat anderen de bankiers graaiers noemen, terwijl diezelfde mensen net zo goed graaiers zijn en voor de kortetermijnwinst gaan...
pi_103282165
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:26 schreef Zienswijze het volgende:
Ik streef ook naar vrede in de wereld en alle armoede uit de wereld. Ik ben van mening dat de markt en eigen verantwoordelijkheid (eigen verantwoordelijkheid, daar gaat mijn topic om) daar een grote rol bij kan spelen. Anderen hebben weer andere middelen voor ogen om hetzelfde ideaal te bereiken ;)

Ik denk dat als overheden en burgers ook hun eigen verantwoordelijkheden tonen, dat bankiers dan meer bereid zijn om compromissen te sluiten. Want de huidige maatregelen treft voornl. de bankiers, en niet zozeer de burgers, terwijl die burgers net zo goed meegraaien want ze willen elk jaar een leuke spaarrente en daarom maken ze die banken zo groot.
Het beste is om collectief wat gas terug te nemen. Maar ja, het is vrijwel onmogelijk dat te bewerkstelligen. Ik vrees dan ook dat we met zn allen in een trein zitten die als een gek vooruit knalt richting een stalen wand.
pi_103282263
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:28 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Bankiers doen precies hetzelfde: strategieen uitstippelen om de concurrent voor te zijn en zichzelf meer kortermijnwinst toe te kennen.

Daarom vind ik het ook absurd dat anderen de bankiers graaiers noemen, terwijl diezelfde mensen net zo goed graaiers zijn en voor de kortetermijnwinst gaan...
Ja, wat dat betreft zijn wij ook allemaal graaiers. In die context ben ik het ook eens met jouw stelling. Maar ik vond dat de toon die werd gezet in jouw argumentatie voornamelijk een soort van vinger was die ons allemaal terecht moest wijzen dat wij maar slecht en graaiers zijn.
Maarja het volk is boos, ze kunnen als ze willen ook al hun geld bij die banken weghalen en naar een bank gaan waar ze wel een goed gevoel bij hebben. Maar nee de overheid moet het oplossen.
Daarnaast vind mensen die woekercontracten aanbieden en hypotheken verstrekken waarvan de mensen het toch nooit kunnen aflossen wel verachtelijk. Je zou iets van integriteit verwachten, hierbij is het dan wel de taak van de overheid om hier de 'zwakkere' te beschermen.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 15:35:37 #35
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_103282360
Eens met stelling!
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
pi_103282679
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:36 schreef Zienswijze het volgende:
Straf de bankiers
Naar gevolg van de Occupy beweging, hier en in het buitenland, is er veel discussie ontstaan omtrent de graaiers, de bankiers en de bonussen.

Volgende Van Dale is de definitie van een bonus:
bo·nus de; m -sen iets dat men extra krijgt

Een bankier verdiept zich in de materie om extra winsten te halen, in de hoop op een (hogere) bonus. Hij gaat veelal voor de kortetermijnwinst. Is dat slecht? Ja, zegt vooral (extreem-)links.

De bonus
Maar doen wij dat eigenlijk niet allemaal? Waarom gaan we na de middelbare school eigenlijk verder studeren? Toch om je extra in de materie te verdiepen, in de hoop op een hogere bonus (= het verschil tussen het salaris voor je vervolgopleiding en het salaris na je vervolgopleiding)?

Als we ons op onze carriere voorbereiden, dan willen we beter zijn dan onze medestudent, omdat wij dan die baan krijgen ten koste van (let op het woord "ten koste van") onze concurrent de medestudent. Zijn we dan eigenlijk niet allemaal aan het graaien in de beperkte aanbod banen die beschkbaar is? Maken we onze medestudent niet stuk door onze graaicultuur waardoor hij die baan niet verkrijgt?

Hier gaat de redening toch enigzins mank.

Ten eerste gaat het voorbeeld van de bankier en zijn bonus voornamelijk om regels of het gebrek aan regels die bepaald gedrag tot gevolg heeft. Het is tevens noodzakelijk om te duiden dat een oordeel over dit gedrag niet alszijnde rechts of links getypeerd kan worden. Immers het draait uiteindelijk om het doel van de organisatie en of het getoonde gedrag van een werknemer binnen die organisatie wenselijk is of niet. Door gebruik van verkeerde management control methode kan ongewenst gedrag optreden zelfs binnen de meest behoudende banken, of onder de meest rechts georiënteerde managers/CEO's.

Ten tweede is de vergelijking tussen bonussen van bankiers (waarvan gezegd wordt dat deze vooral korte termijn gedrag veroorzaken) en het kiezen voor een opleiding niet geheel correct. De daadwerkelijke keuze voor een opleiding kan mogelijk wel op korte termijn plaatsvinden, immers de keuze moet op een gegeven moment genomen worden. De investering in die keuze is vaak een van de lange termijn en in bepaalde gevallen hoge kosten. De return van de investering is alleen niet met een aan zekerheid bepaalde waarde te bepalen. Als de investering niet rendeert is dit uiteindelijk ten koste van het individu (en niet ten aanzien van een collectief, zoals bij de handelaar in dienst). De mogelijke investering rendeert daarnaast pas na aanzienlijke tijd en niet binnen korte tijd (zoals bij intraday trading). Bij de keuze voor een opleiding is ongewenst gedrag (moral hazard of adverse selection) daarom niet voor de hand liggend. Opportunitisch gedrag zoals ook genoemd in dit topic is daarom niet aannemelijk.

Het aankopen van fruit is ook niet echt een toepasselijk voorbeeld. Dit is een korte termijn beslissing met korte/middel lange termijn gevolgen. Men gaat voor het beste product (kwaliteit, leverbaarheid ed.) voor de beste prijs. De fruitboer die niet aan de wensen van de klant voldoet zal daarbij uiteindelijk failliet gaan (waarschijnlijk). Dit is niet per definitie omdat consumenten opportunitisch zijn, maar wel op zoek gaan naar een product dat het beste voldoet aan hun wensen.

Daarbij geldt voor de onderwijskeuze dat er sprake is van een andere relatie dan bij de overige twee voorbeelden die ik hier aanhaal. In het laatste geval is er sprake van een relatie tussen twee personen waarbij een dienst of product wordt uitgewisseld. In het geval van de fruitboer wordt er over het algemeen zaken gedaan met de eigenaar. Hij hoeft zich geen zorgen te maken over het gedrag van het personeel. In het geval van de bankier is deze over het algemeen werkzaam voor een werkgever.

Wanneer de fruitboer personeel zou aannemen en een bonus verstrekt op basis van het aantal verkochte producten kan ook onvoorzien gedrag optreden. Producten kunnen voor een te lage prijs verkocht worden. Producten die eigenlijk niet meer hygienisch zijn kunnen worden verkocht om net een aantal stuks meer te verkopen etc.

De context waarin een transactie plaatsvindt is dus van groot belang bij het geven van een waardeoordeel over de gevolgen van een transactie. In ieder geval kan geconcludeerd worden dat de voorbeelden die hier worden aangehaald niet in dezelfde context kunnen worden geplaatst als die van de bankier. Conclusies die uit deze vergelijking volgen kunnen daarom ook niet voor aannemelijk of feit worden aangenomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delhi op 19-10-2011 15:47:44 (spel- en taalfouten) ]
pi_103282942
Dat voorbeeld van nokia daarentegen vind ik stom... hun productieproces is gewoon inefficient dus dat ligt aan henzelf. Die werknemers moeten maar bij de concurrent aan het werk.. niks aan het handje.
Rustig aan.
pi_103283242
De mens is in essentie een egoist, dus de meeste mensen zouden graaien als ze in de positie zouden verkeren om te kunnen graaien.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  FOK!fotograaf woensdag 19 oktober 2011 @ 15:58:17 #39
17893 Forno
pi_103283315
Er zit een verschil tussen een salaris en een bonus. Er zit verschil tussen consumeren en pakken wat je pakken kan. Ja de mens is opportunistisch. Dat wil niet zeggen dat je dan maar aan alle impulsen (in dit geval hebzucht) gehoor moet geven. De mens kent ook tegengestelde impulsen waaronder altruisme. Dat moet allemaal een beetje in balans zijn.

Er bestaat ook een verantwoordelijke vorm van kapitalisme. Dat bestempelen als extreem-links is wat kort door de bocht. Hoe zou je communisme dan nog moeten noemen? Ultra-extreeeeeeeem oneindig links?

Dat mensen überhaupt nog in de vrije markteconomie geloven, best grappig eigenlijk. Zo dom.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 16:03:29 #40
38496 Perrin
pi_103283578
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:58 schreef Forno het volgende:

Dat mensen überhaupt nog in de vrije markteconomie geloven, best grappig eigenlijk. Zo dom.
Het is een rechtvaardiging voor het toegeven aan primitieve verlangens. Dus men gelooft graag.
pi_103284857
Kansloze stelling, omdat de premissen in de vergelijking niet kloppen zoals Delhi e.a. hierboven uitleggen.
I´m back.
pi_103285413
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
De mens is in essentie een egoist, dus de meeste mensen zouden graaien als ze in de positie zouden verkeren om te kunnen graaien.
Het is uiteraard wel zo dat de grote graaiers hun klanten hebben verleid om kleine graaiers te worden idd, geredeneerd vanuit de premisse dat ieder mens een graaier is en dat als iedereen maar graait de economie door een onzichtbare hand leidt tot een soort utopie. Alleen de kleine graaiers zijn langzaam uit deze droom ontwaakt.
I´m back.
pi_103289486
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Nieuw is dat het egoisme tegenwoordig wordt omarmd als iets tofs. Het eogisme in samenwerking met het marktmechanisme leidt naar de optimale samenleving. Zijn we allemaal graaiers? Nee, maar mensen die dat sterker hebben dan anderen, hoeven zich niet meer in te houden. Niemand leeft meer in lijn met de waarheid dan de platte egoist, die begrijpt dat iedereen een egoist is.
The view from nowhere.
pi_103289626
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nieuw is dat het egoisme tegenwoordig wordt omarmd als iets tofs. Het eogisme in samenwerking met het marktmechanisme leidt naar de optimale samenleving. Zijn we allemaal graaiers? Nee, maar mensen die dat sterker hebben dan anderen, hoeven zich niet meer in te houden. Niemand leeft meer in lijn met de waarheid dan de platte egoist, die begrijpt dat iedereen een egoist is.
Dat komt omdat in ons land het onderwijs achteruit is gegaan, WO'ers hebben tegenwoordig het abstractieniveau van een MBO'er die een topic opent over de universele waarde van het egoïsme en verhypothekeren en passant hun eigen toekomst.
I´m back.
pi_103290107
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat komt omdat in ons land het onderwijs achteruit is gegaan, WO'ers hebben tegenwoordig het abstractieniveau van een MBO'er die een topic opent over de universele waarde van het egoïsme en verhypothekeren en passant hun eigen toekomst.
Mensen die niet jouw mening delen zijn dom, natuurlijk. :s)
pi_103290482
quote:
15s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:37 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Mensen die niet jouw mening delen zijn dom, natuurlijk. :s)
Volgens mij suggereer jij nu dat mensen met een MBO dom zijn.
Wie de schoen past trekke hem aan.
I´m back.
pi_103290576
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij suggereer jij nu dat mensen met een MBO dom zijn.
Wie de schoen past trekke hem aan.
Niet iedereen, maar dat het niveau daar niet al te hoog ligt kan ik zelf beamen.
pi_103291053
De grens over wat graaien nou precies is ligt bij iedereen anders, maar persoonlijk leg ik die bij het geld bij elkaar 'graaien' zonder doel. Er is naar mijn idee een verschil tussen iemand die met een duidelijk doel spaart/verdient (hypotheek afbetalen, nieuwe telefoon, hell wat mij part zelfs voor een nieuwe Lamborghini) of iemand die spaart/verdient puur en alleen voor het hebben van een dikke bankrekening.

Verder telt natuurlijk de manier waarop iemand zijn geld heeft verdient mee in het al dan niet bestempelt worden als graaier. Iemand als Bill Gates of wijlen Steve Jobs zal nooit als graaier worden gezien omdat ze een tastbaar product op de markt hebben gebracht, in tegenstelling tot floris-jan van fleppensteyn die in iets vaags als hedgefunds zijn geld heeft verdient.

[ Bericht 31% gewijzigd door Tocadisco op 19-10-2011 19:07:06 ]
pi_103292690
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:48 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Niet iedereen, maar dat het niveau daar niet al te hoog ligt kan ik zelf beamen.
Jij doet MBO nu?
I´m back.
pi_103293510
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij doet MBO nu?
Irrelevant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: