Dat is het punt van mijn betoog. Graaien is wellicht moreel verwerpelijk, maar het zit in de mens gebakken.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:45 schreef actuarisje het volgende:
Eens met de stelling.
Is 'graaien' moreel verwerpelijk? Misschien (en waarschijnlijk) wel. Maar ik heb me er bij neergelegd dat de mens van nature zo is. En dus doe ik lekker mee zodra ik de kans krijg...
Neem jij echter ook niet deel aan het (leeg)graaien van de fossiele brandstoffen, waarbij we misschien met een ramp te maken zullen krijgen - en waardoor dus ook de economie eraan gaat?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:47 schreef KoosVogels het volgende:
Ja Zienswijze, we zijn allemaal graaiers. Verschil is echter mijn gegraai niet de economie in de afgrond doet storten.
Waarom denk je dat ik voorstander ben van het gebruik van duurzame energie?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:49 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Neem jij echter ook niet deel aan het (leeg)graaien van de fossiele brandstoffen, waarbij we misschien met een ramp te maken zullen krijgen - en waardoor dus ook de economie eraan gaat?
Voorstander, oke, maar gebruik je daadwerkelijk geen fossiele brandstoffen meer? Nee toch? Dan ben je toch net zo goed aan het blijven graaien?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik voorstander ben van het gebruik van duurzame energie?
Nu niet nee. Maar stel je eens voor dat jij in een positie zou zitten waarin jouw gegraai wel de economie zou schaden. Zou je het dan (om die reden) niet doen?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:47 schreef KoosVogels het volgende:
Ja Zienswijze, we zijn allemaal graaiers. Verschil is echter mijn gegraai niet de economie in de afgrond doet storten.
Dat is natuurlijk dikke onzin. Als er daadwerkelijk goede alternatieven beschikbaar zouden komen, dan zou ik die met alle plezier gebruiken. Vooralsnog is dat echter niet het geval. En voor mijn werk is het van essentieel belang dat ik vervoer heb en als ik mijn huis en voedsel wil betalen is het weer van essentieel belang dat ik werk heb. Snappie? Noodzaak enzo.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Voorstander, oke, maar gebruik je daadwerkelijk geen fossiele brandstoffen meer? Nee toch? Dan ben je toch net zo goed aan het blijven graaien?
Ook dat ontken ik niet. Ik neem het die mensen an sich dan ook niet kwalijk. Wil ze verder ook niet straffen (tenzij er sprake is van frauduleus en dus crimineel gedrag). Ik wil gewoon dat de overheid de graaiers tegen zichzelf in bescherming neemt.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:53 schreef actuarisje het volgende:
[..]
Nu niet nee. Maar stel je eens voor dat jij in een positie zou zitten waarin jouw gegraai wel de economie zou schaden. Zou je het dan (om die reden) niet doen?
^^ Dat dus. Wow ik ben het eens met KoosVogelsquote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:47 schreef KoosVogels het volgende:
Prisoner's dilemmaquote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Voorstander, oke, maar gebruik je daadwerkelijk geen fossiele brandstoffen meer? Nee toch? Dan ben je toch net zo goed aan het blijven graaien?
Is het voor jou dan een noodzaak om ver van je werk te wonen, waardoor je dus een auto nodig hebt? Nee toch? Je kan ook dichtbij huis wonen, waardoor je geen auto nodig hebt, en wat fossiele brandstoffen bespaart...quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk dikke onzin. Als er daadwerkelijk goede alternatieven beschikbaar zouden komen, dan zou ik die met alle plezier gebruiken. Vooralsnog is dat echter niet het geval. En voor mijn werk is het van essentieel belang dat ik vervoer heb en als ik mijn huis en voedsel wil betalen is het weer van essentieel belang dat ik werk heb. Snappie? Noodzaak enzo.
Ik kan de bal terugkaatsen: voor jou was het ook geen noodzaak om na je middelbare school een vervolgopleiding te volgen om die extra bonus (=meer jaarsalaris) te scoren.quote:Ik zie de noodzaak van een bankier niet om 30 miljoen dollar bovenop zijn toch al riante jaarsalaris te ontvangen.
Nou, ik woon al vlakbij mn werk. Ik moet echter nogal eens evenementen of vergaderingen bezoeken voor mn werk. Uiteraard kan ik de fiets pakken en 30 kilometer heen en terug peddelen. Maar dat stelt mijn werkgever niet op prijs.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Is het voor jou dan een noodzaak om ver van je werk te wonen, waardoor je dus een auto nodig hebt? Nee toch? Je kan ook dichtbij huis wonen, waardoor je geen auto nodig hebt, en wat fossiele brandstoffen bespaart...
Het is niet een noodzaak om het beroep uit te oefenen wat je nu doet...quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou, ik woon al vlakbij mn werk. Ik moet echter nogal eens evenementen of vergaderingen bezoeken voor mn werk. Uiteraard kan ik de fiets pakken en 30 kilometer heen en terug peddelen. Maar dat stelt mijn werkgever niet op prijs.
Ja in die situatie verkeert elke deelnemer van een samenleving.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:01 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
In deze situatie verkeert toch elke burger?
Daarom, elke burger gaat voor het individuele belang, ook als "de straf" bij het samenwerken lager kan uitpakken.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja in die situatie verkeert elke deelnemer van een samenleving.
Jij vind dat ik beter bij de McDonalds kan gaan werken en vervolgens verplicht wordt gebruik te maken van allerlei premies, wat in jouw ogen ook weer niet de bedoeling is?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:02 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het is niet een noodzaak om het beroep uit te oefenen wat je nu doet...
Net zoals het niet een noodzaak was om verder te studeren om zo je bonus te scoren. En niet zoals het niet een noodzaak voor een bankier is om een bonus te scoren.
Dat is ook de prikkelende discussie: hebben wij, net zo goed graaiers, dan het recht om over andere mensen die graaien te oordelen?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij vind dat ik beter bij de McDonalds kan gaan werken en vervolgens verplicht wordt gebruik te maken van allerlei premies, wat in jouw ogen ook weer niet de bedoeling is?
Ik ben het op zich eens met de strekking van je verhaal, maar je wringt je nu in allerlei bochten om je gelijk te halen. Volgens jou heb ik pas recht van spreken als ik op een hutje op de heide ga wonen, en stroom opwek met een fiets die ik heb gebouwd van graspollen. Immers, als ik een fiets van aliminium koop ben ik ook een graaier, volgens jouw redenering.
Een beter milieu begint bij jezelf. Een stelling waar ik het voor de volle honderd procent mee eens ben. Maar als jij en ik besluiten netjes onze afval te recyclen en lekker groen bezig gaan, en mega-bedrijven blijven vieze gassen de atmosfeer in pompen, dan hebben we daar nog geen reet aan.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:09 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat is ook de prikkelende discussie: hebben wij, net zo goed graaiers, dan het recht om over andere mensen die graaien te oordelen?
Als iedereen naar de ander wijst, zonder naar zichzelf de kijken, dan komen we toch nooit tot een oplossing?
De bankiers wijzen naar de overheid, de overheid naar de bankiers; de burgers zowel naar de bankiers als de overheid.
Behalve als de betrokken partijen begrijpen dat ze allemaal beter af zijn door te onderhandelen en afspraken te maken.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:06 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daarom, elke burger gaat voor het individuele belang, ook als "de straf" bij het samenwerken lager kan uitpakken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |