abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 23:57:08 #1
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102860220
Ik ben een tijdje geleden begonnen m'n eigen bier te brouwen, gewoon om te kijken of het wat is. En ik ben die laffe macrobieren eigenlijk ook wel zat.

Ok, dus een goedkoop starterspakket gekocht en ben ondertussen al aan m'n derde ronde bezig. De eerste twee kwamen er erg goed uit en zijn echt zoveel beter dan de standaard bieren (Heineken, Hertog Jan, Grolsch etc.)

Tot nu toe gemaakt: Een Lager, een Pilsner en nu zit er een witbier in. Elke 'batch' is zo'n 25 liter bier, totale kosten ongeveer per ingredienten pakket is rond de 30 ballen dus duur is het niet.

De opstelling:


Bier aan het 'lageren'


Meer bier


Extra flessen (1,2 liter) voor meer bier!


Flessen bewaren.


Meer mensen die dit doen? c_/

[ Bericht 0% gewijzigd door popolon op 09-10-2011 00:29:12 ]
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_102860291
Respect voor dit topic, ik check mee.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 23:59:56 #3
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_102860320
Hoe werkt het en hoelang duurt het?
Ziet er wel vet uit :D
We zullen zien, zei de blinde.
  zondag 9 oktober 2011 @ 00:06:31 #4
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102860550
Afhankelijk van het type bier (pils kost wat meer tijd) is het zo'n 1 a 2 weken in de 'vergister' om het zo maar even te noemen, dan nog een paar weken moet het 'lageren', sorry, ken de NL term daar niet voor. :+

Elk pakket met ingredienten komt met een gebruiksaanwijzing dus fout kan het eigenlijk niet gaan. Waar je wel goed op moet letten is dat je spullen steriel moeten zijn, een infectie in je gistende bier is minder.

Met zo'n starterspakket is het eigenlijk heel simpel en kost 't weinig tijd, geduld moet je wel hebben. :P Ik zit nu al te kijken naar een upgrade, een echte ketel en dergelijke. :')
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 9 oktober 2011 @ 00:08:59 #5
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_102860614
Vet :D! Ik lees mee.
Feyenoord Rotterdam
  † In Memoriam † zondag 9 oktober 2011 @ 00:09:43 #6
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_102860633
Mijn broer doet dit al jaren, op zijn bruiloft gaf hij zelfs zijn eigen gebottelte bier mee als bedankje. Zelf heb ik er helaas geen verstand van. Diverse vrienden van hem doen het trouwens ook, je bent dus zeker niet de enige... ;)
Are you fokking to me?
pi_102860733
las hier laatst iets over in de quest, ff volgen :7
niet meer
  zondag 9 oktober 2011 @ 00:14:42 #8
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_102860797
Erg tof.

*volgt topic.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_102860893
Ma flodder deed het in haar kelder, of was dat Whiskey stoken?
Regardant au tour de moi sur ce site, toujours partout continuellement, c'est moi qui tente de trouver ceux qui me veulent répondre tout ce que je me demande pendant ma randonnée de survie en grandissant.
pi_102860897
Heb het wel eens gedaan met een donker biertje.
Smaak viel me erg tegen, maar ik wil het nog eens proberen met "gewoon" pils :s)
Brutal. Fucking. Metal.
  zondag 9 oktober 2011 @ 00:19:52 #11
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102860967
quote:
14s.gif Op zondag 9 oktober 2011 00:09 schreef Marie30 het volgende:
Mijn broer doet dit al jaren, op zijn bruiloft gaf hij zelfs zijn eigen gebottelte bier mee als bedankje. Zelf heb ik er helaas geen verstand van. Diverse vrienden van hem doen het trouwens ook, je bent dus zeker niet de enige... ;)
Vrienden van me doen het ook en hebben me aangestoken. Ik stond paf toen ik hun bier proefde.....zo lekker. :D Het smaakt gewoon echt veel verser, 't is moeilijk te omschrijven.

Videootje van m'n allereerste zelfgebrouwen bier, je kunt de bubbels goed zien in het begin vh filmpje. (slechte kwaliteit, het was 's nachts en dus wat donker)

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_102861164
ts! jij baas _O_
je eigen drank stoken is toch ilegaal ?
pi_102861455
Vet! Ik zit er ook serieus aan te denken om te beginnen met eigen bier maken. Kan je iets meer uitleggen hoe het in elkaar steekt met die set die jij heb? Ik zie op de site dat je bier packages kan kopen. Hoe gaat dit allemaal in zn werk?
  zondag 9 oktober 2011 @ 00:36:43 #14
47400 De-Boswachter
Spritz mich im mund....
pi_102861528
Cool! Nu kan ik mijn garage tenminste toch nog ergens nuttig voor gebruiken.....
Ik lees even mee.....
In het bos daar zijn de ..........
pi_102861589
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 00:06 schreef popolon het volgende:
Afhankelijk van het type bier (pils kost wat meer tijd) is het zo'n 1 a 2 weken in de 'vergister' om het zo maar even te noemen, dan nog een paar weken moet het 'lageren', sorry, ken de NL term daar niet voor. :+

Elk pakket met ingredienten komt met een gebruiksaanwijzing dus fout kan het eigenlijk niet gaan. Waar je wel goed op moet letten is dat je spullen steriel moeten zijn, een infectie in je gistende bier is minder.

Met zo'n starterspakket is het eigenlijk heel simpel en kost 't weinig tijd, geduld moet je wel hebben. :P Ik zit nu al te kijken naar een upgrade, een echte ketel en dergelijke. :')
Dat lijkt me meer dan afdoende qua terminologie...ook in het Nederlands. :)

Maar gezien je flessen (en dan vooral die Samuel Adams)...zit je in de VS?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zondag 9 oktober 2011 @ 00:39:17 #16
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_102861617
Denk het wel ja, die site levert ook alleen maar in de US en Canada.

Nederlandse equivalenten van die site zijn stukken duurder ook, zo even snel gekeken.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_102861724
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 00:39 schreef Caland het volgende:
Denk het wel ja, die site levert ook alleen maar in de US en Canada.

Nederlandse equivalenten van die site zijn stukken duurder ook, zo even snel gekeken.
Had die link uit de OP nog niet eens gecheckt... :P

Dat moet haast wel dan...

Oja, Sam Adams Oktoberfest is eigenlijk ook wel goed te doen. :)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_102861851
Wil het ook al heel lang doen! Nu helaas geen geld en ruimte voor...
  zondag 9 oktober 2011 @ 00:47:35 #19
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_102861882
Zo heel veel ruimte neemt het toch niet in beslag. Je zou het bij wijze van spreken nog op je studentenkamer kunnen doen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 9 oktober 2011 @ 00:59:00 #21
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102862248
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 00:34 schreef RichardRichard het volgende:
Vet! Ik zit er ook serieus aan te denken om te beginnen met eigen bier maken. Kan je iets meer uitleggen hoe het in elkaar steekt met die set die jij heb? Ik zie op de site dat je bier packages kan kopen. Hoe gaat dit allemaal in zn werk?
Eigenlijk vrij simpel maar je kunt er ook een heel kunstwerk van maken.

In 't kort: 10 liter water koken, granen er in laten weken voor 30 tot 60 minuten, hop erbij en laten staan, roeren. Overgieten in een grote 'emmer' die luchtdicht is, de malt mix erbij, roeren. Daarna aanvullen met water tot de 25 liter. Weekje (of twee) laten gisten, afhankelijk vh biertype. Dan suiker erbij, in flessen doen en het laten staan voor zeker een paar weken, hoe langer hoe beter.

Maar da's echt heel kort hoor. Die paketten komen met prima handleiding, en ja ik zit in Michigan maar dat mag de pret niet drukken toch? :Y)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_102862747
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 00:59 schreef popolon het volgende: en ja ik zit in Michigan maar dat mag de pret niet drukken toch? :Y)
Als dat een antwoord is op mijn vraag... nee, niet echt. Was gewoon benieuwd. :P

Heb tijdens mijn vakantie in de VS de nodige lekkere bieren op, o.a.:

Dogfish Head
Punkin Ale
90 Minute IPA

Moon River
Swampfox IPA
Apparition Ale
Captain's Porter

Palmetto
Pale Ale (de tweede via die link)

Carolina Brewery
Pale Ale (de bovenste via die link)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zondag 9 oktober 2011 @ 01:21:00 #23
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102863007
In de VS heb je inderdaad ontelbare kleine lokale brouwerijen die al die bekende merken eenvoudig weten te verslaan qua smaak. Nadeel, de prijs is vaak wat hoger. ;)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_102863793
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 01:21 schreef popolon het volgende:
In de VS heb je inderdaad ontelbare kleine lokale brouwerijen die al die bekende merken eenvoudig weten te verslaan qua smaak. Nadeel, de prijs is vaak wat hoger. ;)
Ach ja, dat moet je er voor overhebben.

Alvast sorry voor als dit lijkt op een topic-kaping, dat is niet mijn bedoeiling. :P
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zondag 9 oktober 2011 @ 01:53:22 #25
148823 znarch
ondertitel
pi_102863914
Mijn vader is er best goed in. Heeft zelf al zij materieel (ketels ed) geslagen uit stukken koper. Hij doet niet meer aan paketten met ingredienten enzo maar koopt zelf los graan en giststarters in enz. Leuke hobby :)
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  zondag 9 oktober 2011 @ 11:50:56 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_102869168
Ik heb het wel een paar keer gedaan, spullen haal ik meestal bij de brouwmarkt.

quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 00:17 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
Ma flodder deed het in haar kelder, of was dat Whiskey stoken?
Nee dat was jenever :P

quote:
10s.gif Op zondag 9 oktober 2011 00:26 schreef 129383 het volgende:
ts! jij baas _O_
je eigen drank stoken is toch ilegaal ?
Sterke drank ja, omdat je daarmee de belasting ontduikt. Maar daarvoor kun je gewoon een ontheffing aangvragen bij de belastingdienst.
pi_102869609
Ik heb ook meerdere malen zelf bier gemaakt vanuit zo'n starters blik,
heb nu nog een blik Coopers pale ale staan.
Binnenkort maar eens maken,
Ik haal mijn spullen bij brouwmarkt.
ivm de bezorgkosten haal ik het altijd op in Almere.

je verwarmt het blik in heet water,
giet daarna de inhoud in een ton,
doe er 5 liter heet water bij,
laat het iets afkoelen, gooi de gist en suiker erbij en vul aan tot 20 a 25 liter in totaal met water,
laat het geheel 3 weken gisten,
giet het bier vervolgens over in flesjes met een schepje suiker erbij en laat het bier nog minstens 6 weken nagisten op fles.

Ik gebruik zelf beugelflessen,
dat is makkelijk met sluiten en luchtdicht krijgen van je bier.

Zodra ik mijn volgende batch ga maken zal ik er wel even wat foto's van maken.

Hetzelfde proces kan je volgen om wijn te maken.
  zondag 9 oktober 2011 @ 14:38:32 #28
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_102874643
ruik je het niet heel erg als je dit gewoon binnen op het aanrecht doet?
en met zoiets ben je dus eigenlijk al helemaal good to go? http://www.brouwmarkt.nl/catalog/startset-biermaken-luxe-incl-pils-bierpakket-p-2034.html
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
  zondag 9 oktober 2011 @ 14:56:22 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102875220
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 01:21 schreef popolon het volgende:
In de VS heb je inderdaad ontelbare kleine lokale brouwerijen die al die bekende merken eenvoudig weten te verslaan qua smaak. Nadeel, de prijs is vaak wat hoger. ;)
In duitsland en belgie komt het ook steeds meer terug, in NL doet de overheid verschrikkelijk moeilijk begrijp ik van mensen die er mee bezig waren. Mijn stamcafe Ürige in Düsseldorf brouwt al heel erg lang hun eigen bier, doen daar meer cafes trouwens.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_102882547
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 14:38 schreef kievit19 het volgende:
ruik je het niet heel erg als je dit gewoon binnen op het aanrecht doet?
en met zoiets ben je dus eigenlijk al helemaal good to go? http://www.brouwmarkt.nl/catalog/startset-biermaken-luxe-incl-pils-bierpakket-p-2034.html
Ik doe het zelf op zolder,
want je hebt non-stop borrel geluiden van lucht dat door het waterslot heen gaat en die lucht is ook wat zoetig / meurend.

Maar voor de rest kan je met dat starters pakket helemaal van start,
je hebt alleen nog lege flessen nodig om het bier in te stoppen.
  zondag 9 oktober 2011 @ 20:11:46 #31
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_102886486
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 18:38 schreef Soohr het volgende:

[..]

Ik doe het zelf op zolder,
want je hebt non-stop borrel geluiden van lucht dat door het waterslot heen gaat en die lucht is ook wat zoetig / meurend.

Maar voor de rest kan je met dat starters pakket helemaal van start,
je hebt alleen nog lege flessen nodig om het bier in te stoppen.
dan ga ik me binnenkort denk ik ook maar eens storten in de wereld van het bier brouwen,
kan ik om het bier in te doen ook gewoon flessen gebruiken van bavaria oid.? ik lees wat dingen over die kroonkurk tang dat het niet echt denderend werkt met euroflessen (?)
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_102890357
Ik had wat kratten van amstel de eerste keer gebruikt,
maar ben nu toch over op de beugelflessen, zoals die van grolsch.
Sommige Kroonkurken krijg je niet helemaal goed o pde flesjes, en dan komt er lucht bij en bederft het bier.
dat is en zonde en heel vies.
pi_102917203
Check Facebook @ brouwerij de pomp. Zij zijn net begonnen met ketels en vaten etc.
pi_102917341
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 21:07 schreef Soohr het volgende:
Ik had wat kratten van amstel de eerste keer gebruikt,
maar ben nu toch over op de beugelflessen, zoals die van grolsch.
Sommige Kroonkurken krijg je niet helemaal goed o pde flesjes, en dan komt er lucht bij en bederft het bier.
dat is en zonde en heel vies.
Inderdaad ik heb het ook al een paar keer gedaan. Beugelflessen van grolsch zijn het best. Goed doorzichtig zodat je tenminste ziet dat ze schoon zijn voordat je ze vult en altijd weer een nieuw rubebrtje gebruiken. Ik heb alleen een hekel aan dat schoonmaken daarom ben ik tijdelijk gestopt met bier maken.

Ik haal al die meuk bij de brouwmarkt in almere.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  maandag 10 oktober 2011 @ 16:04:31 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102917636
Zijn PET waterflessen niet gemakkelijker?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_102918066
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn PET waterflessen niet gemakkelijker?
Van de wiki pagina
quote:
Een petfles is lichter en sterker dan een fles van glas. pet is zeer taai en breekt vrijwel niet. Vergeleken met glas laat het echter gemakkelijker gassen als zuurstof en koolzuur door. Daarom zijn petflessen vooralsnog ongeschikt om bier te verpakken. Voor bier worden soms petflessen gebruikt die worden gecoat met een stof die minder gemakkelijk gas doorlaat, bijvoorbeeld PA (nylon), aluminium, of zelfs glas (middels siloxanen).
Je verliest dus met de standaard PET fles je koolzuur,
en met speciale PET flessen ben je weer duurder uit.
pi_102918165
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 15:56 schreef Aardwetenschapper het volgende:

[..]

Inderdaad ik heb het ook al een paar keer gedaan. Beugelflessen van grolsch zijn het best. Goed doorzichtig zodat je tenminste ziet dat ze schoon zijn voordat je ze vult en altijd weer een nieuw rubebrtje gebruiken. Ik heb alleen een hekel aan dat schoonmaken daarom ben ik tijdelijk gestopt met bier maken.

Ik haal al die meuk bij de brouwmarkt in almere.
inderdaad,
citroenzuur en sulfietpoeder geloof ik om de boel goed schoon te maken,
samen met een flessenborstel in warm water en elke fles van binnen goed schoonmaken.
Daarna alles weer goed uitspoelen om de schoonmaak spullen eruit te krijgen.

En die combinatie stinkt ook als de tiefus,
  maandag 10 oktober 2011 @ 17:09:10 #38
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102920196
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn PET waterflessen niet gemakkelijker?
Ik heb er 30 van 750 ml, speciaal gemaakt voor bier. Standaard PET zijn ook te doen maar daar kan je idd wat kwalitieitsverlies mee oplopen. En ze zijn een stuk makkelijker, ontploffen niet maar zijn net wat minder als 'presenteer' fles. ;)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 10 oktober 2011 @ 17:12:41 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_102920374
Wat leuk! Hehehe, leuk kado idee ook!
Resistance is futile.
  maandag 10 oktober 2011 @ 17:20:59 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102920779
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:15 schreef Soohr het volgende:

[..]

Van de wiki pagina

[..]

Je verliest dus met de standaard PET fles je koolzuur,
en met speciale PET flessen ben je weer duurder uit.
Wil je je bier bewaren of drinken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_102925451
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2011 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wil je je bier bewaren of drinken?
binnen hoeveel tijd drink je 20 liter bier op?
Ik heb graag dat mijn laatste flesje nog net zo lekker is als mijn eerste,
  maandag 10 oktober 2011 @ 20:00:48 #42
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102927257
Ik zat er naast trouwens, heb geen witbier in de gister maar een 'European Pilsner'.

*klik*

En hier is een voorbeeld van meegeleverde instructies.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 02:00:41 #43
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102943526
Na bijna drie dagen is de gisting erg actief geworden. Goed teken.


Sorry voor het crappy camerawerk maar het is daar vrij donker. :P
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_102948286
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 02:00 schreef popolon het volgende:
Na bijna drie dagen is de gisting erg actief geworden. Goed teken.


Sorry voor het crappy camerawerk maar het is daar vrij donker. :P
Wat tof! _O_
Ja doei.
pi_102969071
Ik zou dit ook erg graag willen doen maar hoe kan ik garanderen dat de temperatuur stabiel blijft? Ik woon in een appartement en mijn zolder is volgens mij toch echt te koud...
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:54:43 #46
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102971687
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 20:13 schreef Haijo het volgende:
Ik zou dit ook erg graag willen doen maar hoe kan ik garanderen dat de temperatuur stabiel blijft? Ik woon in een appartement en mijn zolder is volgens mij toch echt te koud...
Mijn basement is vrijwel altijd redelijk dezelfde temperatuur zonder verwarming of koeling, zo rond de 18 graden, en dat is voor veel bieren een prima temperatuur om te gisten. Als het gisten klaar is, en dan vooral bij lichtere bieren zoals pils/lager, wil je de flessen zeker bewaren onder de 10 graden als het kan. Ik overweeg een tweede (mini)koelkast aan te schaffen voor dat.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:58:52 #47
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_102971974
Popobeer. Klinkt nu al beter dan Budweiser :7
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_102986874
Altijd leuk dit soort projecten. ^O^
quote:
6s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 23:57 schreef popolon het volgende:
De opstelling:
[ afbeelding ]
Wat doet het apparaat rechts op de foto?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 03:41:20 #49
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102986981
Da's voor flessen sterke drank. Zoiets dus.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_102990434
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 20:13 schreef Haijo het volgende:
Ik zou dit ook erg graag willen doen maar hoe kan ik garanderen dat de temperatuur stabiel blijft? Ik woon in een appartement en mijn zolder is volgens mij toch echt te koud...
Je zou kunnen kijken naar een soort verwarmingsplaten waar je je gistton op zet,
een eerste zoekactie leverde zo snel een verwarmingsriem op,
doe die om je ton en dan blijft je bier op temperatuur.

http://www.brouwmarkt.nl/(...)iem-watt-p-2029.html
  woensdag 19 oktober 2011 @ 15:15:01 #51
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103281516
Ik ga me alvast verontschuldigen voor de slechte kwaliteit foto's, gemaakt met weinig licht laat in de avond.

Na ruim 2 weken gisting was het tijd om het bier, zo'n 25 liter European Pilsner, in de fles te doen. Nu moet het nu zeker minimaal 4 weken 'zitten' om tot het beste resultaat te komen. Ik heb gisteren al een glas gehad en het smaakt al erg goed, wat plat want er zit nog geen suiker in (dus geen nagisting/koolzuur wat pas in de fles ontstaat)

De opstelling:


'Bottle capper':


In de aanslag:


Suiker, bierdopjes en wat flessen variërend van 1 liter flessen tot 330ml flessen.


Een klein uurtje later, alles in de fles:


En schoonmaken:


Overblijfsel:




Zo, ik kan daar weer een weekendje mee vooruit. Dit weekend gooi ik er een nieuwe batch in. :9
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 24 oktober 2011 @ 00:01:42 #52
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_103482302
dit is iets wat ik wel eens wil gaan proberen..

is er een must have boek?
en de grote vraag van mijn wederhelft..... bier maken stinkt.... hoe erg ruik je het? (zitten op een appartement) en is er wat aan te doen?

drinken trouwens graag pils en niet zozeer bruinbier dus misschien scheelt dat wat, of juist niet
pi_103489268
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 00:01 schreef PKfotografie het volgende:
dit is iets wat ik wel eens wil gaan proberen..

is er een must have boek?
en de grote vraag van mijn wederhelft..... bier maken stinkt.... hoe erg ruik je het? (zitten op een appartement) en is er wat aan te doen?

drinken trouwens graag pils en niet zozeer bruinbier dus misschien scheelt dat wat, of juist niet
Je krijgt een zoetige lucht in de kamer waar je bier staat te gisten,
Je zou nog een grote vuilniszak om je ton heen kunenn doen,
dat scheelt iets, maar uiteindleijk komt de lucht toch eruit.
Als je erg handig bent zou je ook een slang op je waterslot kunnen maken die je dan door een raampje naar buiten laat gaan.
  maandag 24 oktober 2011 @ 14:56:01 #54
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103498000
Je ruikt het wel een paar dagen. Wanneer de actieve gisting klaar is wordt het zeker minder. Maar een aparte kamer is zeker wel aan te raden. (die heb je maar een week of wat nodig, daarna gaat het de fles in sowieso)

Om een voorbeeld te geven vd instructies, dit is de handleiding van mijn eerste bier: Zoals je ziet vrij makkelijk te doen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_103524947
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 14:56 schreef popolon het volgende:
Je ruikt het wel een paar dagen. Wanneer de actieve gisting klaar is wordt het zeker minder. Maar een aparte kamer is zeker wel aan te raden. (die heb je maar een week of wat nodig, daarna gaat het de fles in sowieso)

Om een voorbeeld te geven vd instructies, dit is de handleiding van mijn eerste bier: Zoals je ziet vrij makkelijk te doen.
Ik had nog een blik staan met houdbaarheidsdatum tot 12 oktober,
die heb ik zondag, de 23e nog even snel in het vat gedaan,
maar de gisting kwam niet echt op gang,
dus ik heb er vanmiddag nog wat extra gist bij gegooid, had nog een potje in de koelkast staan,
en nu lijkt hij wel op gang te zijn gekomen.

Ik hoop dat ie het blijft doen.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 05:53:09 #56
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103531354
Zo'n blik, mits vacuum verpakt, blijft wel even goed. ;) Brouwze.

Leuke uitleg wat er mis is met de normale bieren uit de 'supermarkt'.


En waarom een laagje gist op de bodem vd fles juist goed en gezond is:



Living beer. ^O^
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_103533852
Leuk stukje,

Ik heb vanmorgen even geluisterd en de boel staat lekker te gisten.
Er komt steeds lucht door het waterslot heen en de zolderkamer ruikt ernaar,
gelukkig heb ik deze week geen thuiswerkdag gepland staan.

Dat wordt zaterdag weer 50 flesjes schoonmaken,
ik zag dat mijn citroenzuur bijna op is,
dus na deze batch even een nieuw potje bestellen.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:01:32 #58
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_103549624
ik heb zojuist de spullen besteld ! hoop dat het er voor het weekend is , dan kan ik mooi aan de gang dit weekend
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:59:44 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103551681
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:21 schreef Soohr het volgende:

[..]

binnen hoeveel tijd drink je 20 liter bier op?
Ik heb graag dat mijn laatste flesje nog net zo lekker is als mijn eerste,
Daar heb jij weer gelijk in.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:05:53 #60
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103551923
De laatste smaakt heel waarschijnlijk stukken beter dan de eerste, vooral heldere bieren als pilsners worden beter na minimaal drie maanden.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_103559365
Gebruik Grolsch beugel flesjes. Iedereen die ik ken en zelf brouwt gebruikt ze. Zelfs degene die van die kroonkurk dingen hebben. Veel makkelijker.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 20:46:53 #62
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_103640198
het spul is binnen, van het weekend maar eens een poging doen , heb nu alleen wel 1 probleem: ik heb nog geen beugelflessen , en om nou in 10 dagen 3 kratten grolsch leeg te drinken is me "net" iets teveel van het goede.

maar ik had zojuist met die kroonkurkpers geprobeerd op flesjes van bavaria, en dat ging eigenlijk prima in tegenstelling van de berichten dat die kapot zouden springen bij het persen (heb ook gevuld met water, en er lekte nergens wat langs)
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_103640915
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:46 schreef kievit19 het volgende:
het spul is binnen, van het weekend maar eens een poging doen , heb nu alleen wel 1 probleem: ik heb nog geen beugelflessen , en om nou in 10 dagen 3 kratten grolsch leeg te drinken is me "net" iets teveel van het goede.
Ga naar een bouwplaats en vraag of de bouwvakkers vrijdagmiddag zin hebben om wat te drinken.
pi_103641259
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 19:05 schreef popolon het volgende:
De laatste smaakt heel waarschijnlijk stukken beter dan de eerste, vooral heldere bieren als pilsners worden beter na minimaal drie maanden.
(echte) pils is ondergistend, dat gaat thuis niet lukken.
Het gevaar van die donkere bieren is dat je teveel gebrande mout gaat gebruiken.
Puur persoonlijk, maar de wat lichtere bieren vind ik lekkerder.

hier haal ik mijn grondstoffen:
http://www.burgbieren.nl/
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 21:24:01 #65
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103642899
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:01 schreef BertV het volgende:

[..]

(echte) pils is ondergistend, dat gaat thuis niet lukken.
In mijn basement is altijd in de herfst winter rond de 10/15 graden, in de warmste maanden 15/20 graden. En het gaat wel lukken met een extra koelkast.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_103643603
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:24 schreef popolon het volgende:

[..]

In mijn basement is altijd in de herfst winter rond de 10/15 graden, in de warmste maanden 15/20 graden. En het gaat wel lukken met een extra koelkast.
Ok, krijg er al weer zin in. Al weer een tijdje niet gebrouwen.
Ik ben meer een low-budget hooggistende brouwer. Filteren met (schone) handdoeken, afvullen in beugelflesjes.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_103644252
Heb je bij bier trouwens ook dat je niet mag stapelen? Geen idee wat het meer gangbare woord hier voor is. Maar dat je in ieder geval niet meerdere setjes mag gebruiken omdat dan de temperatuur omhoog schiet.

Ik hoop zelf over 2 weken mijn kleine nieuwe stookketel te kunnen gebruiken. De onderdelen zijn besteld.

Ik ben niet eens een bierdrinker, maar op de één of andere vage manier trekt het toch eens in de zoveel tijd mijn aandacht.
pi_103645489
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:44 schreef Kabolter het volgende:
Heb je bij bier trouwens ook dat je niet mag stapelen? Geen idee wat het meer gangbare woord hier voor is. Maar dat je in ieder geval niet meerdere setjes mag gebruiken omdat dan de temperatuur omhoog schiet.
Stapelen? Kan alleen maar naar je bedoeling gissen. Meerdere kant en klare bier-pakketten? :P
Het gaat om de verhouding van de grondstoffen, zolang je stapsgewijs en gecontroleerd de temperatuur kan verhogen bij het maischen is er niks aan de hand.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_103646087
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 22:02 schreef BertV het volgende:

[..]

Stapelen? Kan alleen maar naar je bedoeling gissen. Meerdere kant en klare bier-pakketten? :P
Het gaat om de verhouding van de grondstoffen, zolang je stapsgewijs en gecontroleerd de temperatuur kan verhogen bij het maischen is er niks aan de hand.
Stel dat je ipv 25 liter 75 liter één keer wil produceren. Kun je dan zonder problemen alles in één vat brouwen? Of loopt de temperatuur dan heel snel op?
  donderdag 27 oktober 2011 @ 23:44:34 #70
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103651796
Zo, dat zijn de plannen, 75 liter. :D Nooit gedaan maar kan me voorstellen dat hoe meer volume des te lastiger het wordt de temperatuur te handhaven.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_103652910
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:44 schreef popolon het volgende:
Zo, dat zijn de plannen, 75 liter. :D Nooit gedaan maar kan me voorstellen dat hoe meer volume des te lastiger het wordt de temperatuur te handhaven.
Ik vroeg mij het eerdere uit interesse af. :)
Soms zijn de iets grotere vaten iets makkelijker schoon te maken.

Ik heb met mijzelf de afspraak gemaakt om eerst mijn stookwijn te destilleren (ben vooral als het op dit soort dingen aankomt nogal impulsief). Heb nog iets van 30 liter liggen, en een hele rij smerige wijntjes. Dus daar ben ik in de herfst nog wel zoet mee.

Maar op de één of andere manier blijft het interessant als extra hobby, bier brouwen.
pi_103657345
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:44 schreef popolon het volgende:
Zo, dat zijn de plannen, 75 liter. :D Nooit gedaan maar kan me voorstellen dat hoe meer volume des te lastiger het wordt de temperatuur te handhaven.
Een grotere massa stof heeft een grotere warmtecapaciteit en reageert dus minder en dus trager op de toevoer van een gelijke hoeveelheid energie. Ik kan mij zo voorstellen dat de temperatuur dus juist nauwkeuriger te regelen is. Veel lastiger is het denk ik om het bier snel te koelen na het koken met de hop. Omdat water een gigantische warmtecapaciteit heeft moet er heel veel energie ontrokken worden. Bij een grote hoeveelheid bier is dat denk technisch gezien lastiger dan bij een kleine hoeveelheid bier.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 03:20:42 #73
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103657578
Heb je gelijk in, mijn scheikunde was nooit zo best. :') Het koelen na het koken moet inderdaad z.s.m. Ik gooi m'n gootsteen vol ijsblokjes en vul m'n brouwsel aan met gefiltreerd water dat ik een paar uur in de vriezer heb laten staan, iets wat redelijk goed helpt. Er zijn speciale 'wort chillers' maar zo ver ben ik zelf nog niet.

Ik ga volgende week voor m'n 100e liter. Heb nog zo'n 40 liter nu in de basement staan die zeker nog een paar weken moeten rijpen zeg maar. Maar ik ben al wel begonnen met consumeren natuurlijk. :Y)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 16:08:53 #74
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103673181
Dit wordt de volgende:

American Wheat Beer

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:20:00 #75
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_103707818
Ja, hier ook simpele thuisbrouw w/ Spullen halen we bij het Brouwparadijs in Katwijk, leuke combi van computerwinkel en brouwbenodigdheden. We kiezen meestal voor speciaalbieren in kleinere hoeveelheden. Gisten gebeurt op zolder, rusten na bottelen in de kruipruimte.
Het is leuk om naar bepaalde gebeurtenissen toe te brouwen. Op mijn verjaardag hadden we zo vier verschillende bieren, waarvan een Mexicaanse voor bij het Mexicaans buffet.

Met tarwebier mikken we koriander en schil van zoete sinaasappels erbij, geeft een wat Belgischer effect. Abdijbier is net op dronk, nieuwe lading tarwebier staat te gisten.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_103712820
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:46 schreef kievit19 het volgende:
heb nu alleen wel 1 probleem: ik heb nog geen beugelflessen , en om nou in 10 dagen 3 kratten grolsch leeg te drinken is me "net" iets teveel van het goede.

Zomaar een ideetje hoor, maar "koop" gewoon lege flessen? Elke supermarkt die zeg maar Grolsch flessen inneemt ofzo? Zo deden wij dat vroeger tenminste.

Je kan ook die kroonkurk dingen nemen die je erop mept met een hamer of die push versie zoals een "reversed kurketrekker" (naam ff kwijt, lijkt erop qua uiterlijk) maar waarom kutten als je gratis die Grolsch dingen kan gebruiken? Koop tegen statiegeld en lever later weer in.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:01:29 #77
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_103712840
Zelfbrouwer meldt zich :W

-edit- niet uit blik trouwens.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_103713021
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:46 schreef kievit19 het volgende:
en om nou in 10 dagen 3 kratten grolsch leeg te drinken is me "net" iets teveel van het goede.

Voor het goede doel offer ik me wel op eigenlijk :) Maak er een semi kleine fok meet van en ik, Cynix en Harrie doen dat wel ff voor je :D

Ik en Cynix 1 krat Harrie de andere 2
pi_103713134
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 02:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Een grotere massa stof heeft een grotere warmtecapaciteit en reageert dus minder en dus trager op de toevoer van een gelijke hoeveelheid energie. Ik kan mij zo voorstellen dat de temperatuur dus juist nauwkeuriger te regelen is. Veel lastiger is het denk ik om het bier snel te koelen na het koken met de hop. Omdat water een gigantische warmtecapaciteit heeft moet er heel veel energie ontrokken worden. Bij een grote hoeveelheid bier is dat denk technisch gezien lastiger dan bij een kleine hoeveelheid bier.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het punt is juist dat het gisten te hoge temperaturen oplevert. Of je het nu eerst voldoende koelt of niet.

Brouwers van stookwijn/wijn hebben daardoor waterslangen door het vat lopen die zodoende de massa koelen tijdens het gisten. Alcoholpercentages liggen bij 9 van de 10 keren lager bij bier. Dus ik dacht dat het daardoor misschien wel kon zonder koeling.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:36:46 #80
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_103713744
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 18:11 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het punt is juist dat het gisten te hoge temperaturen oplevert. Of je het nu eerst voldoende koelt of niet.

Brouwers van stookwijn/wijn hebben daardoor waterslangen door het vat lopen die zodoende de massa koelen tijdens het gisten. Alcoholpercentages liggen bij 9 van de 10 keren lager bij bier. Dus ik dacht dat het daardoor misschien wel kon zonder koeling.
Het is goed dat je daarover nadenkt want de gisttemperatuur is erg belangrijk voor de smaak.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_103717662
haha wat vet is dit!!!!!

Ik ga sowieso zon pakketje bestellen :D
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:38:31 #82
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_103717899
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 20:00 schreef popolon het volgende:
Ik zat er naast trouwens, heb geen witbier in de gister maar een 'European Pilsner'.

[ afbeelding ] *klik*

En hier is een voorbeeld van meegeleverde instructies.
Ik woonde vroeger zo'n 5 minuten van de toko waar je deze besteld hebt. Hele coole zaak! Ik heb er zelf ook de Oatmeal Stout en Honeyweiss van gebrouwen. Ik betrek mijn spullen nu hier:
http://www.grapeandgranary.com/

Het kriebelt al weken weer, dus misschien binnenkort maar even een pakketje ophalen ;)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:43:30 #83
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_103718105
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 00:01 schreef PKfotografie het volgende:
dit is iets wat ik wel eens wil gaan proberen..

is er een must have boek?
en de grote vraag van mijn wederhelft..... bier maken stinkt.... hoe erg ruik je het? (zitten op een appartement) en is er wat aan te doen?

drinken trouwens graag pils en niet zozeer bruinbier dus misschien scheelt dat wat, of juist niet
Deze website vind ik erg handig:
http://www.howtobrew.com/intro.html

Wat betreft boeken is dit een klassieker:



http://www.amazon.com/Com(...)31053/ref=pd_sim_b_3
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_103719431
Waarom zou jouw bier lekkerder zijn dan fabrieksbier? Het is een vrij simpel proces dat perfect geautomatiseerd kan worden en de bierproducenten gebruiken ook geen inferieure ingredienten of rare toevoegingen zoals bij sommige andere prefab producten. en ze voegen zeker geen suiker toe aan hun bier zoals jij :r
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:50:28 #85
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103720490
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 20:38 schreef Plastic_Power het volgende:

[..]

Ik woonde vroeger zo'n 5 minuten van de toko waar je deze besteld hebt. Hele coole zaak! Ik heb er zelf ook de Oatmeal Stout en Honeyweiss van gebrouwen. Ik betrek mijn spullen nu hier:
http://www.grapeandgranary.com/

Het kriebelt al weken weer, dus misschien binnenkort maar even een pakketje ophalen ;)
Er zitten hier wel wat kleine winkeltjes waar ik ook wel eens binnenloop maar niet zo'n grote als Midwest Brewing. Inderdaad een beste zaak. :7
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:54:40 #86
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103720615
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 21:19 schreef Fokpop het volgende:
Waarom zou jouw bier lekkerder zijn dan fabrieksbier? Het is een vrij simpel proces dat perfect geautomatiseerd kan worden en de bierproducenten gebruiken ook geen inferieure ingredienten of rare toevoegingen zoals bij sommige andere prefab producten. en ze voegen zeker geen suiker toe aan hun bier zoals jij :r
Macrobier is dood bier. En je bent op de hoogte van wat de suikers doen?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_103725424
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 21:19 schreef Fokpop het volgende:
en ze voegen zeker geen suiker toe aan hun bier zoals jij :r
Ik wil niet vervelend zijn maar als je de etiketten leest zie je toch heel vaak "maltose" erbij staan hoor.

Of het lekker is is persoonlijk. Hou er ook niet zo van. Hoewel grenadine in trappist weer wel heel normaal is. (persoonlijk vind ik dat je dat soort mensen een bier-ban moet geven)
  zondag 30 oktober 2011 @ 07:38:40 #88
37248 BertV
Handgemaakt
pi_103733023
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 21:19 schreef Fokpop het volgende:
Waarom zou jouw bier lekkerder zijn dan fabrieksbier? Het is een vrij simpel proces dat perfect geautomatiseerd kan worden en de bierproducenten gebruiken ook geen inferieure ingredienten of rare toevoegingen zoals bij sommige andere prefab producten. en ze voegen zeker geen suiker toe aan hun bier zoals jij :r
Met het toevoegen van suiker zorg je ervoor dat de nagisting op de fles op gang blijft / komt.
Alleen in die laatste fase kan er koolzuur in het bier blijven. (in de overige brouwfasen kan het ontsnappen. Dat schepje kristalsuiker waar we het over hebben wordt grotendeels omgezet in alcohol en koolzuur.
Fabrieksbier kan best lekker zijn. Belle-Vue Kriek is geen (zure) kriek maar zoete limonade, maar ik lust af en toe wel een flesje.
Kleinere brouwerijen maken ongezoet bier met nagisting op fles en dat is zeker niet slechter dan mijn eigen brouwsel. (eerder constanter van kwaliteit :o )
Grotere brouwerijen zouden dit makkelijk ook kunnen, alleen produceren ze nu het bier waar de meeste vraag naar is.

[ Bericht 4% gewijzigd door BertV op 30-10-2011 07:45:07 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  zondag 30 oktober 2011 @ 12:10:30 #89
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_103737460
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 21:19 schreef Fokpop het volgende:
Waarom zou jouw bier lekkerder zijn dan fabrieksbier? Het is een vrij simpel proces dat perfect geautomatiseerd kan worden en de bierproducenten gebruiken ook geen inferieure ingredienten of rare toevoegingen zoals bij sommige andere prefab producten. en ze voegen zeker geen suiker toe aan hun bier zoals jij :r
Jij hebt het duidelijk niet begrepen.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_103780772
Kan ik de boel in mijn kelder zetten? Deze is vorstvrij en indien nodig kan ik er zelfs de verwarming aan zetten.

Lees namelijk dat er nogal een lucht vanaf komt en die wil ik liever niet in mijn appartement :)
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
  maandag 31 oktober 2011 @ 12:18:03 #91
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_103780916
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:14 schreef RoaRRR het volgende:
Kan ik de boel in mijn kelder zetten? Deze is vorstvrij en indien nodig kan ik er zelfs de verwarming aan zetten.

Lees namelijk dat er nogal een lucht vanaf komt en die wil ik liever niet in mijn appartement :)
Hoe koud is het in je kelder? Ik weet niet welke gist gebruikt wordt maar meestal moet je zo rond de 18C-21C zitten. (soms liever wat warmer zelfs).

Iets lager kan wel maar dan verloopt de vergisting langzamer en je smaakprofiel wordt wat anders(dat hoeft niet erg te zijn).

Ik neem aan dat er bij die blikken een redelijk tolerant gist zit.


Ik vind de lucht zelf trouwens hartstikke meevallen. Ik heb meer last van het waterslot dan van geurtjes.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_103781021
Geen idee hoe koud/warm het in de kelder is :D Heb geen temp meter hier. Maar kan het wel eens meten.

Met de verwarming aan haalt ie wel 18 graden, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
  maandag 31 oktober 2011 @ 12:22:45 #93
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_103781122
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:20 schreef RoaRRR het volgende:
Geen idee hoe koud/warm het in de kelder is :D Heb geen temp meter hier. Maar kan het wel eens meten.

Met de verwarming aan haalt ie wel 18 graden, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Meet het inderdaad eens. Laat er een thermometertje liggen. Kijk dan 's ochtends vroeg eens, overdag en 's avonds laat. En dan ook met de kachel aan.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_103782940
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:18 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Hoe koud is het in je kelder? Ik weet niet welke gist gebruikt wordt maar meestal moet je zo rond de 18C-21C zitten. (soms liever wat warmer zelfs).

Iets lager kan wel maar dan verloopt de vergisting langzamer en je smaakprofiel wordt wat anders(dat hoeft niet erg te zijn).

Ik neem aan dat er bij die blikken een redelijk tolerant gist zit.

Ik vind de lucht zelf trouwens hartstikke meevallen. Ik heb meer last van het waterslot dan van geurtjes.
Zo'n waterslot is wel rustgevend,
  maandag 31 oktober 2011 @ 13:28:27 #95
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_103783383
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 13:17 schreef Soohr het volgende:

[..]

Zo'n waterslot is wel rustgevend,
Dat wel :Y
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_103802720
Ik zet het toch meestal wel in een andere kamer. Geen idee of het toeval was, maar ik had toevallig wel een paar dagen hoofdpijn.
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:36:34 #97
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_103803117
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:31 schreef Kabolter het volgende:
Ik zet het toch meestal wel in een andere kamer. Geen idee of het toeval was, maar ik had toevallig wel een paar dagen hoofdpijn.
Heel goed mogelijk. Zeker bij een wat kleinere kamer met slechte ventilatie.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  dinsdag 1 november 2011 @ 06:18:29 #98
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_103819296
Van het weekend ben ik er mee aan de gang gegaan, en het staat nu al vrolijk 2 dagen flink te borrelen. De geur heb ik opgelost door aan het waterslot een stuk tuinslang te maken , en deze door de ventilatie van het raam te steken, tuinslang paste perfect op het waterslot heb om het zeker te weten nog wel een stukje tape er omheen gedaan
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_103822147
Ik was vorige week begonnen en afgelopen zondag heb ik het bier gebotteld,
nu moeten de flesjes een week op kamertemperatuur staan om de 2e gisting op gang te brengen en daarna kunnen ze koel in de kelder nog 3 weekjes liggen.

Dan open ik de eerste,
  dinsdag 1 november 2011 @ 11:25:20 #100
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_103824539
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 10:01 schreef Soohr het volgende:
Ik was vorige week begonnen en afgelopen zondag heb ik het bier gebotteld,
nu moeten de flesjes een week op kamertemperatuur staan om de 2e gisting op gang te brengen en daarna kunnen ze koel in de kelder nog 3 weekjes liggen.

Dan open ik de eerste,
Tip: flesjes rechtop zetten, nooit neerleggen.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_103825302
nu ik het teruglees en mijn kelder even in gedachten neem liggen ze ook niet nee,
zeker in de winter is het dermate koud (de keldervloer) dat het bier eigenlijk ook niet eens in de koelkast hoeft.
  vrijdag 4 november 2011 @ 15:50:18 #102
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103959891
Ga van het weekend het spul in de fles gooien en dan een nieuwe batch er in gooien, bijna twee weken gisting en mijn hydrometer geeft voor de tweede dag een constante waarde aan. Morgen nog even meten om zeker te zijn. Volgens de meting zal dit bier een alcoholpercentage van rond de 5.5% moeten krijgen.

Nog een paar weken nagisten en dan weer genieten.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 4 november 2011 @ 16:08:06 #103
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_103960550
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 15:50 schreef popolon het volgende:
Ga van het weekend het spul in de fles gooien en dan een nieuwe batch er in gooien, bijna twee weken gisting en mijn hydrometer geeft voor de tweede dag een constante waarde aan. Morgen nog even meten om zeker te zijn. Volgens de meting zal dit bier een alcoholpercentage van rond de 5.5% moeten krijgen.

Nog een paar weken nagisten en dan weer genieten.
Wat zijn eigenlijk meestal je beginSG en eindSG bij die pakketten?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 4 november 2011 @ 16:28:57 #104
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103961465
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:08 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Wat zijn eigenlijk meestal je beginSG en eindSG bij die pakketten?
Deze heeft een SG van 1.045 en FG van 1.005, kom ik op 5,25% uit zie ik net.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 4 november 2011 @ 19:22:23 #105
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_103968146
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:28 schreef popolon het volgende:

[..]

Deze heeft een SG van 1.045 en FG van 1.005, kom ik op 5,25% uit zie ik net.
Ik kom met hergisting op de fles uit op 5,9%.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 4 november 2011 @ 20:29:25 #106
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103971481
Dat was inderdaad voor bottling. Even snel een berekening gedaan met een online calculator.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 15 november 2011 @ 01:22:50 #107
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_104383226
Het verbaast me eigenlijk dat er niet meer zelfbrouwers te vinden zijn op Fok. (ja, schaamteloze kick)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_104483722
Meldt zich, maar dat was gedurende een periode van 5 jaar elk weekend 25/30 liter, eindigend rond 1985.....
Niet uit blik/pakket (afgezien eerste keer) echter altijd van zelf geschroot mout en vaak 2/3 e deel tarwezetmeel wat ik goedkoop (lees: bijna gratis) kon verkrijgen.

[ Bericht 54% gewijzigd door fietsenmaker11 op 17-11-2011 18:50:44 ]
  vrijdag 18 november 2011 @ 17:51:30 #109
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_104520155
Waarom gestopt?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 28 december 2011 @ 08:07:46 #110
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106116270
Kick! Hier staat weer 10 liter te vergisten.

Deze keer ga ik 5 liter ervan dry hoppen.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_106129955
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 01:22 schreef Nembrionic het volgende:
Het verbaast me eigenlijk dat er niet meer zelfbrouwers te vinden zijn op Fok. (ja, schaamteloze kick)
De animo is net wat te weinig. Heb vroeger nog wel topics geopend over destilleren. Hoop gezeur dat het gevaarlijk zou zijn, aardig wat lezers. En voordat je het weet ben je de enige die post.

Als er niet een stuk of 6 mensen (minimaal) posten dan is de lol er snel van af, bloedt het topic dood en is er nog minder aandacht omdat het minder vaak te zien is in 'actieve topics'.
  woensdag 28 december 2011 @ 16:43:05 #112
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_106130090
ik en mn broer zouden in december beginnen. stel het nog even uit naar januari ;-)
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  donderdag 29 december 2011 @ 19:26:22 #113
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106176762
Zo, mijn hoofdvergisting is klaar(snel deze keer, net iets meer dan 48 uur).
Zojuist de boel overgeheveld en een dry hopping experiment uitgevoerd.

Weekje laten staan en dan op de fles :)

Tussentijdse meting levert alvast goede resultaten op.

BeginSG: 1064 (stiekem zou het 1066 kunnen zijn)
TussenmetingSG: 1012

Na de navergisting op de fles zou dat 7,7% alcohol moeten opleveren(prima) maar ik denk dat 'ie de komende week ook nog wel zakt naar 1011 of zelf 1010 (dat zou 8% opleveren).
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 29 december 2011 @ 19:33:43 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106177110
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 11:25 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Tip: flesjes rechtop zetten, nooit neerleggen.
Zodat de gist naar de bodem zakt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 29 december 2011 @ 19:36:10 #115
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106177215
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zodat de gist naar de bodem zakt?
Yup. En de andere troep die er eventueel nog in zweeft.

Er is een essentieel smaakverschil als je het depot meegiet. Soms is het echt vies en soms voegt het smaak toe(zoals bijvoorbeeld bij Avec Les Bon Voeux).

De keuze is dus aan de drinker.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_106179073
Cool Topic, ik wil zelf eens whisky brouwen... Maar dat is een stukje moeilijker en kan je niet echt thuis doen. :) Leuk topic iig :)
pi_106185432
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 20:19 schreef Aneurism het volgende:
Cool Topic, ik wil zelf eens whisky brouwen... Maar dat is een stukje moeilijker en kan je niet echt thuis doen. :) Leuk topic iig :)
Pff dat zou mij te lang duren. Ik koop die 20 jaar oude single malt wel ipv er op te wachten :P

En hoezo moeilijker? Ik heb het idee dat bierbrouwen toch wel wat complexer is.
pi_106186313
Whiskey is toch gedestilleerd? Volgens mij is het in Nederland lastig om aan geschikte destillatie-apparatuur te komen (thuis stoken mag natuurlijk niet van de overheid omdat ze anders accijns mis lopen).
pi_106186376
Ja, zo'n hoog alcoholpercentage haal je alleen met destilleren.
pi_106186443
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 22:54 schreef tjoptjop het volgende:
Ja, zo'n hoog alcoholpercentage haal je alleen met destilleren.
Oppassen ook met het ontstaan van methanol.
pi_106187343
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 22:56 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Oppassen ook met het ontstaan van methanol.
Ach, waar heb je dat volledig zicht met twee ogen voor nodig :P
  vrijdag 30 december 2011 @ 00:30:48 #122
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106190417
quote:
7s.gif Op donderdag 29 december 2011 22:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
Whiskey is toch gedestilleerd?
Inderdaad, dus whisky brouw je niet ;)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 30 december 2011 @ 00:50:47 #123
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106191022
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 30 december 2011 @ 00:59:19 #124
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_106191219
Vroeger op school met natuurkunde gedaan, was best leuk. :7 Je moet idd wel geduld hebben, da's wat minder. :')
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  vrijdag 30 december 2011 @ 01:05:58 #125
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106191381
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 00:59 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Vroeger op school met natuurkunde gedaan, was best leuk. :7 Je moet idd wel geduld hebben, da's wat minder. :')
Scheikunde dan denk ik :+
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 30 december 2011 @ 01:07:50 #126
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_106191430
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 01:05 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Scheikunde dan denk ik :+
Nee ik heb nooit scheikunde gehad, maar was wel dezelfde leraar van beide vakken en omdat wij dus geen scheikunde hadden ging hij dat met ons bij natuurkunde doen. :D
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  Moderator vrijdag 30 december 2011 @ 01:09:59 #127
45833 crew  Fogel
pi_106191487
Ik ga een huis bouwen en heb nog ca 100m2 die nog nergens voor gebruikt worden, dus een brouwerij is een goede optie.

Popo: basement ftw :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 30 december 2011 @ 01:18:31 #128
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106191687
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2011 01:09 schreef Fogel het volgende:
Ik ga een huis bouwen en heb nog ca 100m2 die nog nergens voor gebruikt worden, dus een brouwerij is een goede optie.

Popo: basement ftw :)
Dat klinkt als een fantastisch plan :+
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  Moderator vrijdag 30 december 2011 @ 01:25:25 #129
45833 crew  Fogel
pi_106191814
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 01:18 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dat klinkt als een fantastisch plan :+
:7 Moet het alleen wel goed isoleren, vorst is funest.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 30 december 2011 @ 02:40:03 #130
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106193087
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2011 01:09 schreef Fogel het volgende:
Ik ga een huis bouwen en heb nog ca 100m2 die nog nergens voor gebruikt worden, dus een brouwerij is een goede optie.

Popo: basement ftw :)
Basement is ideaal, zowel zomer als winter een vrij constante temperatuur.

Maarre, dat zit er goed uit nembro.

Ben net na 2 weken NL weer thuis en het eerste wat ik deed was een homebrew pakken. :Y
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 30 december 2011 @ 02:51:52 #131
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106193217
En net nu ik dat zeg pak ik een 'verkeerd' flesje Lager wat ik 16 dagen geleden gebottled heb en waar dus de carbonation nog niet compleet is. :') Smaakt al erg goed maar nog wel wat 'plat', de bubbels zijn nog wel wat ver te zoeken.

Nou goed, ik heb nog 40 liter in de fles aan witbier en pilsner staan. :Y)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 30 december 2011 @ 06:20:12 #132
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106194047
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 02:51 schreef popolon het volgende:
En net nu ik dat zeg pak ik een 'verkeerd' flesje Lager wat ik 16 dagen geleden gebottled heb en waar dus de carbonation nog niet compleet is. :') Smaakt al erg goed maar nog wel wat 'plat', de bubbels zijn nog wel wat ver te zoeken.
Na een week zou er al een aardige carb in moeten zitten zou ik denken.
Staat het zeker vrij fris?

quote:
Nou goed, ik heb nog 40 liter in de fles aan witbier en pilsner staan. :Y)
Een eigen witbier maken staat ook nog op de agenda :Y
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_106204829
Vanuit het niets whiskey gaan stoken zou ik afraden. Het is wel te doen, maar kies dan eerst iets wat sneller te drinken is. En dan heb ik het niet over het gebruiken van een essence om whiskey te maken.

Leer eerst je ketel maar eens kennen. Wil wedden dat als je een jaar destilleert je dan niet meer dezelfde ketel hebt als waar je mee bent begonnen. Daarnaast is whiskey-stoken aardig deprimerend. Er gaat in het algemeen aardig wat alcohol verloren (loopt zo op tot 20% volgens mij).Of je moet het in glazen flessen bewaren en hierin de eikensnippers gooien of zorgen voor een kamer waarbij je volledige controle hebt over o.a. de vochtigheidsgraad.

Leer eerst goed destilleren. Dan heb je dat in ieder geval onder de knie. Leer de verschillende fases kennen. Daarna moet je namelijk nog zoveel leren. Als je dan helemaal geen basis hebt dan heb je waarschijnlijk geen benul waar je de kwaliteit van je whiskey kan opkrikken.

Op stookwijnbasis destilleren is trouwens nog niet eens zo heel moeilijk en erg leuk tijdsverdrijf. Als je hygiënische werkt boek je al snel grote vorderingen. En het leuke is dat er zoveel drankjes zijn dat je nooit uitgeleerd en gedronken bent. :)
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:50:49 #134
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106204838
De eerste keer duurde het bij deze lager ook wat langer. Flesjes nog maar eens voorzichtig schudden helpt wel eens.

Witbier is trouwens erg makkelijk, en snel. Na 4 weken kan je het al drinken bij de meeste.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 5 januari 2012 @ 01:30:30 #135
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106424888
Vanochtend mijn bier gebotteld. Volgende week de eerste opentrekken om te kijken of de navergisting op gang is gekomen en het eerste resultaat te testen. Ben benieuwd :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 5 januari 2012 @ 14:47:15 #136
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106439149
Ben m'n Wheat aan het opdrinken. Smaakt erg goed na een aantal weken, m'n Lager laat ik nog even in de fles zitten.

Net een pakket Australian Pale Ale bestelt op Amazon.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 5 januari 2012 @ 19:40:35 #137
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106451988
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 14:47 schreef popolon het volgende:
Ben m'n Wheat aan het opdrinken. Smaakt erg goed na een aantal weken, m'n Lager laat ik nog even in de fles zitten.

Net een pakket Australian Pale Ale bestelt op Amazon.
Wat om kwart voor drie? :D
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 5 januari 2012 @ 19:49:16 #138
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106452474
Kwart voor negen 's ochtends. ;) Maar ik bedoel eigenlijk de komende dagen/weken.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 5 januari 2012 @ 20:05:15 #139
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106453434
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 19:49 schreef popolon het volgende:
Kwart voor negen 's ochtends. ;) Maar ik bedoel eigenlijk de komende dagen/weken.
Ah :)

Ik heb mijn bier trouwens ingeschreven voor het ONK (bierkampioenschap amateurbrouwers). Was de eerste deelnemer van het jaar _O-
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_106594065
Ik ga me er ook eens in verdiepen...Ik werk bij een brouwer (niet als brouwer...:) ) en wil eigenlijk zelf ook eens kijken wat ik kan brouwen...:)

Hebben jullie allemaal die DIY kit van 100$ thuis staan? :

http://makebeer.net/item.(...)ry=1&idSubCategory=0
pi_106594279
Wat ik mij afvraag; je hoort toch vaak bij illegaal (in dit geval niet-professioneel) gestookte brouwsels dat er methanol in kan komen. Hoe gaan jullie dat tegen?

Ik dacht dat de vergisting dan bij anaerobe omstandigheden moest plaatsvinden en dat bij wijn bijvoorbeeld vast CO2 werd toegevoegd om de oplossing zowel te koelen als af te dekken van de lucht?
(is eens in de marge vermeld, ben student chemie)
  maandag 9 januari 2012 @ 10:55:37 #142
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106594675
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:31 schreef Dynia het volgende:
Ik ga me er ook eens in verdiepen...Ik werk bij een brouwer (niet als brouwer...:) ) en wil eigenlijk zelf ook eens kijken wat ik kan brouwen...:)

Hebben jullie allemaal die DIY kit van 100$ thuis staan? :

http://makebeer.net/item.(...)ry=1&idSubCategory=0
Neen :)

Ik gebruik echt mout enz.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 9 januari 2012 @ 10:58:03 #143
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106594733
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:40 schreef tony_clifton- het volgende:
Wat ik mij afvraag; je hoort toch vaak bij illegaal (in dit geval niet-professioneel) gestookte brouwsels dat er methanol in kan komen. Hoe gaan jullie dat tegen?
Maar dit topic gaat over bier brouwen. Bier brouw je, dat stook je niet. Ergo: geen methanol.

quote:
Ik dacht dat de vergisting dan bij anaerobe omstandigheden moest plaatsvinden en dat bij wijn bijvoorbeeld vast CO2 werd toegevoegd om de oplossing zowel te koelen als af te dekken van de lucht?
(is eens in de marge vermeld, ben student chemie)
Het jonge bier(wort) moet je juist goed beluchten(voordat de gist erin gaan) om de vergisting goed te laten verlopen.
Voor het bottelen moet je juist zo min mogelijk zuurstofinslag hebben.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_106599154
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:58 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Maar dit topic gaat over bier brouwen. Bier brouw je, dat stook je niet. Ergo: geen methanol.

[..]

Het jonge bier(wort) moet je juist goed beluchten(voordat de gist erin gaan) om de vergisting goed te laten verlopen.
Voor het bottelen moet je juist zo min mogelijk zuurstofinslag hebben.
Meen je dit serieus? Door destilleren komt er geen methanol vrij, die is al aanwezig. Je maakt het alleen maar puurder. Dat doe je door de vloeistof te verhitten, waarbij je zorgt dat het water snel genoeg afkoelt en weer terug in de ketel valt. Doordat er verschillende stoffen in het te destilleren brouwsel zit kan je deze van elkaar scheiden. Al komt er volgens mij tijdens de gehele fase methanol vrij, al is dat in het begin veel hoger, omdat methanol een veel lager temperatuur nodig heeft om te verdampen. Dit is vaak onderdeel van de voorloop, en deze gooi je in de meeste gevallen direct weg.
Over methanol hoef je je niet druk te maken. Dan zou ik mij eerder druk maken of andere alcoholvarianten. Waarbij je een variant hebt die voor hoofdpijn kan zorgen en vaak vrij komt bij het produceren van dranken waarin granen worden gebruikt.

De methanolvergiftigingen zijn vooral te danken aan mensen die snel geld wilden verdienen. Deze mensen voegden met opzet methanol toe aan alcohol, omdat deze alcohol veel goedkoper is. Methanol komt voornamelijk vrij bij het vergisten van vruchten waarin pectine aanwezig is. Verwijderen van pitten en steeltjes is daardoor erg aan te raden. Maar dan nog is het lastig om veel fout te doen. Zoveel dat je er ziek van wordt.

Er is overigens volgens mij tot nu toe nog maar één medicijn tegen methanolvergiftiging. En dat is veel 'goede' alcohol nuttigen.

De kwade verhalen over methanol zijn erg nuttig. Ze schrikken genoeg mensen af.
  maandag 9 januari 2012 @ 15:13:35 #145
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106602236
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:31 schreef Dynia het volgende:
Ik ga me er ook eens in verdiepen...Ik werk bij een brouwer (niet als brouwer...:) ) en wil eigenlijk zelf ook eens kijken wat ik kan brouwen...:)

Hebben jullie allemaal die DIY kit van 100$ thuis staan? :

http://makebeer.net/item.(...)ry=1&idSubCategory=0
Zoiets heb ik. Erg basic maar voldoet prima om de eerste stappen te zetten. Je kunt met deze kit ook aardig experimenteren met boil en no-boil kits. Als ik lui ben gooi ik er een batch no-boil in wat echt ook prima bier oplevert.

Voorbeeldje van een prima no-boil kit.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 9 januari 2012 @ 15:35:13 #146
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106602911
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:35 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Meen je dit serieus? Door destilleren komt er geen methanol vrij,
Meen je dit serieus? Ik zeg nergens dat door stoken methanol vrijkomt.

Dus leuk verhaaltje verder maar mijn antwoord blijft hetzelfde.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_106639023
quote:
Zoiets heb ik. Erg basic maar voldoet prima om de eerste stappen te zetten. Je kunt met deze kit ook aardig experimenteren met boil en no-boil kits. Als ik lui ben gooi ik er een batch no-boil in wat echt ook prima bier oplevert.

Voorbeeldje van een prima no-boil kit.
Tof! Alleen heb ik even geen plaats, want de kelder is wel te koud nu, maar ik zo'n startset komt er wel! Ik drink regelmatig een Russisch biertje, en wil eens kijken of daar ook brouwsetjes van zijn...:)
pi_106649627
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:58 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Maar dit topic gaat over bier brouwen. Bier brouw je, dat stook je niet. Ergo: geen methanol.

[..]

Het jonge bier(wort) moet je juist goed beluchten(voordat de gist erin gaan) om de vergisting goed te laten verlopen.
Voor het bottelen moet je juist zo min mogelijk zuurstofinslag hebben.
Ik vraag het uit interesse, niet om lastig te doen ofzo. Alleen is methanol bij stoken juist gemakkelijk te vermijden; als je destilleert kan je gewoon de eerste fractie weggooien en je methanol is weg (kookpunt 65°C voor M t.o.v. 78°C voor ethanol). Dat is ook het opconcentreren dat Kabolter bedoelt, maar dat geldt dan enkel als je onder je condensor gaat hangen zoals aan de tap; niemand die dat doet.

In ieder geval; tijdens de zuurstofrijke fase zal de gist delen (vermenigvuldigen), tijdens de anaerobe fase wordt pyruvaat vergist naar ethanol. Weet je toevallig waar ergens in 't proces methanol gevormd wordt?
Als ik 't zo lees op internet wordt 't vooral gevormd uit verbindingen in de schillen van druiven bij wijn bv. en door hout. Ik dacht dat 't iets te maken had met de mate waarin zuurstof aanwezig was, maar misschien niet dan...
  dinsdag 10 januari 2012 @ 19:44:06 #149
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106653560
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 18:13 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik vraag het uit interesse, niet om lastig te doen ofzo.
Is ook niet lastig :)
Wilde alleen even duidelijk maken dat bier niet gestookt wordt.

quote:
Alleen is methanol bij stoken juist gemakkelijk te vermijden; als je destilleert kan je gewoon de eerste fractie weggooien en je methanol is weg (kookpunt 65°C voor M t.o.v. 78°C voor ethanol). Dat is ook het opconcentreren dat Kabolter bedoelt, maar dat geldt dan enkel als je onder je condensor gaat hangen zoals aan de tap; niemand die dat doet.

In ieder geval; tijdens de zuurstofrijke fase zal de gist delen (vermenigvuldigen), tijdens de anaerobe fase wordt pyruvaat vergist naar ethanol. Weet je toevallig waar ergens in 't proces methanol gevormd wordt?
Als ik 't zo lees op internet wordt 't vooral gevormd uit verbindingen in de schillen van druiven bij wijn bv. en door hout. Ik dacht dat 't iets te maken had met de mate waarin zuurstof aanwezig was, maar misschien niet dan...
Biergist produceert tijden de vergisting ook methanol, in kleine hoeveelheden, maar dat is voor zover ik weet geen anaeroob proces. Temeer omdat je je wort dus goed moet beluchten.

Als dat niet gedaan is, dan is er zelfs een grote kans dat je vergisting stil komt te vallen.

Opkweken van biergist(vermenigvuldigen) moet gebeuren in goed belucht wort maar nog belangrijker is dat er genoeg voedingsstoffen zijn. Suiker is niet echt een voedingsstof wat dat betreft, meer een brandstof. Sterker nog: teveel suiker remt de groei. CO2 ook.

Biergist is een lastige materie. Er zijn vele boeken over geschreven en het is echt een vak apart. Grote brouwerijen hebben dan ook gistexperts in dienst en er zijn speciale gistlaboratoria.

Ook over aeroob en anaeroob is veel geschreven.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_106656014
wie wil een paar vaten lekker bier voor mij brouwen? begin er zelf maar niet aan..
  woensdag 11 januari 2012 @ 00:33:02 #151
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106668365
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 20:24 schreef cracktor het volgende:
wie wil een paar vaten lekker bier voor mij brouwen? begin er zelf maar niet aan..
Wil ik best doen hoor, maar dat kost dan ook wel wat :P
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_106669155
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 00:33 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Wil ik best doen hoor, maar dat kost dan ook wel wat :P
Wat zou dat kosten dan? Voor bijv. een lekker blondje? :P
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_106691407
:P ik lees mee
  woensdag 11 januari 2012 @ 18:47:13 #154
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106691769
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 01:04 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Wat zou dat kosten dan? Voor bijv. een lekker blondje? :P
50 euro voor een kwartier ;)

Nou, even serieus. Ik heb de mogelijkheid om 10 liter per keer te maken..dan hou je net iets meer dan een kratje over. En een kratje na proeven. Dus dat zet geen zouden aan de dijk.

Officieel mág ik het ook niet verkopen :P

En als we het over vaten gaan hebben, dan wordt het helemaal lastig :P
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 11 januari 2012 @ 20:06:57 #155
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106695497
Op dit moment een tripel aan het maken.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_106701058
oke.. ik kan misschien wel een vat maken. Dan doe jij er bier in, wordt het misschien nog lekkerder van ook.. Op fust gevat ofzoiets.
  woensdag 11 januari 2012 @ 22:36:08 #157
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106705119
quote:
12s.gif Op woensdag 11 januari 2012 21:31 schreef cracktor het volgende:
oke.. ik kan misschien wel een vat maken. Dan doe jij er bier in, wordt het misschien nog lekkerder van ook.. Op fust gevat ofzoiets.
Die vaten kun je gewoon kopen hoor ;)
Maar het is goedkoper én beter als je gewoon bier in de winkel koopt :+
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_106708208
Voor goed bier hoef je het niet perse te doen natuurlijk.
Elke supermarkt heeft immers Westmalle :Y .
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_106719189
Bedankt voor de uitleg btw Nembrionic!
  maandag 16 januari 2012 @ 13:25:06 #160
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_106867719
Ik check ook in. Ga binnenkort mij hier in verdiepen. Zit alleen even met de koeling, de koelkast vullen met 25 liter bier zal niet iedereen kunnen plezieren.
UI Made bij VanilleKwark.
  maandag 16 januari 2012 @ 13:27:28 #161
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106867767
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 13:25 schreef RingBewoner het volgende:
Ik check ook in. Ga binnenkort mij hier in verdiepen. Zit alleen even met de koeling, de koelkast vullen met 25 liter bier zal niet iedereen kunnen plezieren.
Of je koeling nodig hebt ligt helemaal aan het bier dat je wilt gaan maken :)

Daarbij, als je de ruimte hebt, dan kun je een oude koelkast oppikken voor een paar tientjes bij een kringloop of Marktplaats.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 16 januari 2012 @ 13:29:06 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106867814
Op het moment is het buiten koud genoeg, gewoon in de schuur dus ook.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 16 januari 2012 @ 13:48:31 #163
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106868359
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Op het moment is het buiten koud genoeg, gewoon in de schuur dus ook.
Alleen relevant als je geen wortkoeler hebt en/of je wilt lageren. En lageren doe je pas na de hoofdvergisting en daar is 'ie nog lang niet aan toe :P
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 16 januari 2012 @ 18:25:13 #164
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_106878536
Thuis even het een en ander doorgesproken. Eventueel een koelkast gaat in de schuur geplaatst worden. Eerst maar eens informatie inwinnen over hoe en wat. Maar dat ik ga brouwen staat vast! ^O^
UI Made bij VanilleKwark.
pi_106886043
Ook maar eens een poging gaan ondernemen met zo'n startpakket van Brouwmarkt...gist is er vandaag in gegaan, ik ben eens benieuwd :)
  maandag 16 januari 2012 @ 21:10:44 #166
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106887180
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Op het moment is het buiten koud genoeg, gewoon in de schuur dus ook.
't Kan wel maar is niet echt ideaal. Je wilt de temperatuur zo constant mogelijk houden.

Ik ga vanavond een Australian IPA brouwen. :Y)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 16 januari 2012 @ 22:50:51 #167
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_106893268
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:10 schreef popolon het volgende:

[..]

't Kan wel maar is niet echt ideaal. Je wilt de temperatuur zo constant mogelijk houden.

Ik ga vanavond een Australian IPA brouwen. :Y)
Is een koelkast daar goed genoeg voor? En volstaat een 2e hands koelkast uit 1833 dan een beetje? Of moet je echt een nieuwe hebben die de temperatuur constant houd? En misschien meer tips? Ik ga binnenkort een start kit kopen, wat is het beste adres en waar begin ik mee? Gewoon proberen om een standaard pils te imiteren of kan ik meteen richting een tripel of dubbel gaan?

Staat me bij dat een goede vriend van mij ooit eens zelf bier ging brouwen en dat was toen volledig mislukt. Het was niet te zuipen maar had wel 15% alcohol. We waren toentertijd iets van 16 en hebben het gewoon gedronken.
UI Made bij VanilleKwark.
  maandag 16 januari 2012 @ 23:28:37 #168
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106895159
Het is nog maar de vraag of je uberhaupt een koelkast nodig hebt. Als je een pils gaat maken, dan is het wel handig, voor andere bieren weer niet zo nodig :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  dinsdag 17 januari 2012 @ 00:07:56 #169
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106896927
Kijk een graad of wat verschil maakt niet uit maar je wilt grotere schommelingen voorkomen. En zoals Nembro zegt, voor pilsners heb je lagere temperaturen nodig.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 06:01:51 #170
37248 BertV
Handgemaakt
pi_106900522
Dat is het mooie van bovengistend bier.
Als je schoon werkt kun je het bier laten vergisten in de huiskamer, kan haast niet fout gaan.

Ik heb een makkelijke vriendin, als ik die zin zo na lees. :o
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 10:01:49 #171
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107020708
Bij mij staat er nu een DIPA op de fles(2 weken, nog een maandje wachten en hij moet perfect zijn). Er staat een tripel in de nagisting. Er staat eenzelfde DIPA maar met ander gist in de vergisting(moet daarna nog dryhoppen) en ik ga nog een blonde maken van het weekend :9

Ik ben benieuwd. Had het liefst wat grotere volumes gemaakt maargoed.

De DIPA is in ieder geval goed onderweg.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 20 januari 2012 @ 10:04:48 #172
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107020776
DIPA?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 10:06:51 #173
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107020815
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:04 schreef Pietverdriet het volgende:
DIPA?
Excuus..Double IPA(India Pale Ale).
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 29 januari 2012 @ 10:56:55 #174
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107352986
Ga vanmiddag beginnen met tripel te brouwen. Heb zo'n pakketje van Brouwmarkt met alle benodigheden.

Heeft er iemand nog tips of een duidelijke uitleg? Want de bijgeleverde gebruiksaanwijzing is echt summier.
  zondag 29 januari 2012 @ 15:13:25 #175
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107363110
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 10:56 schreef mime_negert het volgende:
Ga vanmiddag beginnen met tripel te brouwen. Heb zo'n pakketje van Brouwmarkt met alle benodigheden.

Heeft er iemand nog tips of een duidelijke uitleg? Want de bijgeleverde gebruiksaanwijzing is echt summier.
Alsjeblieft, uitgebreid materiaal: http://www.wiki-hobbybrou(...)_brouwer:blikbrouwen
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 29 januari 2012 @ 16:23:33 #176
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_107366284
Gisteren een PA gebottled en meteen een batch pilsner er in gegooit. Die is op tijd klaar voor de lente.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 1 februari 2012 @ 13:06:38 #177
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107475537
Ik ga vanmiddag/vanavond weer bottelen. Ben benieuwd, voorlopig smaakt het goed. Nu benieuwd hoe de evolutie verloopt.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 1 februari 2012 @ 13:23:14 #178
256666 leeell
I know you're lonely
pi_107476048
ik lees dit topic altijd graag mee,

maar Nem, kan je niet een paar fotos maken?
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  donderdag 2 februari 2012 @ 13:09:36 #179
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107513736
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2012 13:23 schreef leeell het volgende:
ik lees dit topic altijd graag mee,

maar Nem, kan je niet een paar fotos maken?
Waarvan precies?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 2 februari 2012 @ 13:10:56 #180
256666 leeell
I know you're lonely
pi_107513776
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:09 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Waarvan precies?
opstellingen, foto's van verschillende fases van het bier, lezen is leuk zien is leuker
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  donderdag 2 februari 2012 @ 13:11:32 #181
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107513800
quote:
2s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:10 schreef leeell het volgende:

[..]

opstellingen, foto's van verschillende fases van het bier, lezen is leuk zien is leuker
Ik heb nog wel ergens fotos van een paar jaar geleden. Even kijken.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 2 februari 2012 @ 15:59:21 #182
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107519225
Zo, net weer 22 flesjes gebotteld. Dat is niet zo heel veel maar als deze goed gelukt is(en proevend en ruikend denk ik dat dat het geval is) dan ga ik 'm groter brouwen.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 2 februari 2012 @ 17:49:50 #183
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107523411
Dit was mijn eerste keer bierbrouwen in 2008.

Dit is een giststarter. Gezond, actief gist is belangrijk. Hoe actiever en gezonder het is, hoe beter en sneller het alcohol genereert(waardoor de kans op infecties daalt). Soms moet je het opkweken(vermeerderen). Zoals je hier ziet, doe ik het niet meer.


Je mout(behandeld graan) moet je malen/pletten. Dat heet "schroten" De bedoeling is namelijk dat je zetmeel uit de korrels haalt welke omgezet worden in suikers. Als je de korrel breekt, dan is het contactoppervlak met water groter, dus meer rendement.


En zo moet het er een beetje uitzien. Gebroken korrels maar intacte vliesjes. Die vliesjes vormen straks namelijk een filterbed waardoor je een hoop troep eruit filtert(beter voor smaak etc)


Verwarmingsfase, oftewel "maischen" Je moet het water+mout op bepaalde temperaturen brengen en daar een tijdje op vast houden. De tijden en temperaturen(maischschema) bepalen heel erg hoeveel suikers je krijgt, wat voor suikers(vergistbaar vs. onvergistbaar), de smaak, de droogheid/zoetheid.


Zo ziet het er onder het schuim uit dus.


De pH van "het beslag" meten. Doorgaans is een pH van 5,4 het beste. Dan werkend enzymen het best.


Vanuit de pan links in een filteremmer. Nu filter je het jonge bier ( "wort" ) voordat je het gaat koken. Hoe schoner, hoe beter.


En zo zie het er dan uit. Het moet eigenlijk helderder zijn, maar ja, eerste keer he :+
In de slang kun je wel helder zien. Het ziet er nu ook bruin uit, maar in de fles uiteindelijk echt geel ;)


Zakje met hopbloemen(voor de bitterheid, smaak en wat geur)


Zakje kruiden(in dit geval curacaoschillen en koriander)


Het bier wordt gekookt. Je ziet de zakken erin drijven.
Dat koken is gedaan om de werkzame stoffen uit de hop e.d. te halen, maar vooral ook om het spul in te dampen. Daardoor wordt namelijk de concentratie suikers hoger. En het wordt gelijk ontsmet :)

Kooktijden en hoeveelheden hop/kruiden zijn ook belangrijk.


Na 60 of 90 minuten koken moet je het afkoelen. Dat heb ik hier gedaan met een spiraalkoeler.
Dan is het in 20 minuten zo'n graad of 22 geworden. Dat is erg belangrijk. tussen de 30 en 60 graden is een gebied waarin bacterien en schimmels en vreemde gisten zich prima voelen en dus is het bier op dat moment erg vatbaar voor infectie. Dan wordt het zuur en kun je het weggooien.


Hier belucht ik het wort (doe ik niet meer). De theorie is/was dat er zuurstof nodig is voor de gist. De gist doe je erin zodra het wort is afgekoeld dus.


En zo ziet het eruit als het goed aan het gisten is. Ziet er heel vies uit, is plakkerig. Dit is een bovengister. Soms stinkt het ook heel erg. Dat is vrij normaal.


Straks meer.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 2 februari 2012 @ 18:22:35 #184
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107524660
Kijk, en zo ziet dat er dus een beetje uit. Heel goor met klonten en slierten. Dat is de gist die samenklontert.


En hier zie je een meting met een hydrometer. Zo'n meter geeft aan hoeveel opgeloste suiker er in een vloeistof zit. Ik begon bij mijn laatste bier op 1067 en deze meting is 1015

Het belang van deze meting? Je kunt direct na het koken zien of je voldoende suikers hebt en eventueel nog moet aanvullen of meer moet inkoken. Je kunt op deze manier ook goed zien of een bier is uitgegist. Als je bier nog niet is uitgegist en je stopt het op de fles(met een schepje suiker), dan loop je het risico dat je flessen ontploffen vanwege de druk.

Na hergisting op de fles kom ik uit op ongeveer 7,7% alcohol in mijn bier. En dat is prima :P

- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_107524920
tof om te zien ^O^
  donderdag 2 februari 2012 @ 18:58:22 #186
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107525948
En dit is dus een proefglaasje met een eindresultaat van een brouwsel van 2 jaar terug. Even kijken of ik daar nog meer fotos van kan vinden.

- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 11 februari 2012 @ 17:03:23 #187
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_107864118
Mooi spul heb je, ik hou het tot nu toe iets simpeler alhoewel ..... Ik ga binnenkort uitbreiden.

De Aussie pale ale zit twee weken in de fles en gisteren eentje open gemaakt, die smaakt nu al heel goed. Nog een paar weken en dan is het perfect.

Next brew: Porter.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 20 februari 2012 @ 13:55:30 #188
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108184946
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 17:03 schreef popolon het volgende:
Mooi spul heb je, ik hou het tot nu toe iets simpeler alhoewel ..... Ik ga binnenkort uitbreiden.

De Aussie pale ale zit twee weken in de fles en gisteren eentje open gemaakt, die smaakt nu al heel goed. Nog een paar weken en dan is het perfect.

Next brew: Porter.
Die betreffende wortkoeler en ketel heb ik helaas niet meer dus het moet iets primitiever :P

Ik heb binnenkort wel de mogelijkheid weer eens een Speidel Brauwmeister te gebruiken. Een halfautomatische ketel. Erg handig brouwen :)

En een vriend van me kan misschien 2 100liter pannen regelen. Dat is ook wel erg interessant.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 20 februari 2012 @ 13:55:49 #189
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108184958
We hebben gisteren een porterproeverij gehad. Een goeie porter brouwen lijkt me ook erg leuk :Y
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 20 februari 2012 @ 17:08:10 #190
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108192658
Ik stel de porter nog even uit, heb deze bestelt. Wel zin in een 'easy brew'.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 1 maart 2012 @ 23:44:58 #191
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108609985
Zo, dit topic was snel gezakt.

Maandag! 20 Liter van mijn eigen Double IPA :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:02:27 #192
256666 leeell
I know you're lonely
pi_108616834
leuke plaatjes :D
blijft interessant, ik volg het
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_108619854
Dat gekloot met het schoonmaken van flesjes houdt mij een beetje tegen, is het niet mogelijk om het in een vat te bewaren? Of wordt het dan snel oud?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 14:25:06 #194
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108624213
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:05 schreef JoPiDo het volgende:
Dat gekloot met het schoonmaken van flesjes houdt mij een beetje tegen, is het niet mogelijk om het in een vat te bewaren? Of wordt het dan snel oud?
Vat of fust? Op fust kan, als je het kunt afvullen(heb je wel wat voor nodig). Maar als je een vat aanslaat, dan blijft dat natuurlijk geen weeeeken goed.

Schoonmaken van flesjes is trouwens erg simpel: als je flesjes leeg zijn, gelijk(in ieder geval geen week wachten) een paar keer omspoelen en op de kop in de krat terugzetten.
Zodra je gaat bottelen spoel je ze nog een keer met sulfiet+citroenzuur of Oxichem Pro.

Zoveel werk is het dus niet. Het brouwen is een boel meer werk :D
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 2 maart 2012 @ 17:00:55 #195
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108630405
Tja het schoonmaken van flessen kost me hooguit een half uurtje denk ik. Ik heb dan ook geen 33cl flesjes, ze zijn allemaal minimaal 66cl of meer. Heb wel wat Grolsch beugels die minder dan dat zijn maar die staan gewoon leuk. ;)

Ik moet nodig weer wat flessen hebben, ik heb 50 liter bier in de basement dat nog wel een maand of wat moeten 'zitten'.

Heb veel van deze Sam Adams flessen, 650ml.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:57:10 #196
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108646332
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:00 schreef popolon het volgende:
Tja het schoonmaken van flessen kost me hooguit een half uurtje denk ik. Ik heb dan ook geen 33cl flesjes, ze zijn allemaal minimaal 66cl of meer. Heb wel wat Grolsch beugels die minder dan dat zijn maar die staan gewoon leuk. ;)
Ik bottel het meeste eigenlijk in 33cl maar af en toe een grotere fles zoals 75cl. Dat heeft ook qua rijping wel wat voordelen.

Ik spaar meestal zoveel mogelijk flesjes op. Het nu ook een "flessenboom" gekocht. Pilaar met steeltjes en daar kan ik 81 flessen op kwijt(je hebt ze ook groter). Neemt lekker weinig ruimte in.

Daarbij heb ik gelijk 50 flesjes gekocht(eigenlijk tegen mijn principe) maar ik had een paar keer achter elkaar gebrouwen dus al mijn gespaarde flesjes waren op :D

quote:
Ik moet nodig weer wat flessen hebben, ik heb 50 liter bier in de basement dat nog wel een maand of wat moeten 'zitten'.

Heb veel van deze Sam Adams flessen, 650ml.
Drink je die zoveel dan? ;)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:47:37 #197
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108648491
Ik haal er een paar soms maar vrienden bewaren ze nu ook voor me.

De 33cl ben ik eigenlijk mee opgehouden, teveel werk. Af en toe vul ik er een paar bij een batch, zijn wel handig als je eens wat weggeeft. En die hoef ik ook niet terug. ;)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 7 maart 2012 @ 15:47:31 #198
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108824459
Zo, eergisteren een nieuwe batch van mijn Double IPA gemaakt en enigzins onverwachts ga ik morgen nóg een batch van mijn Double IPA maken :9

Dat is mooi, want dan heb ik 1) een stuk meer en 2) kan ik een klein experiment uitvoeren met het dryhoppen :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 10 maart 2012 @ 23:17:03 #199
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108954671
Zo, deze vandaag even gebrouwen.



Ik heb geen flessen meer. :') Ik heb 30 liter pilsner en een batch Australian ale nu beneden staan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 11 maart 2012 @ 00:08:04 #200
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108956263
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 23:17 schreef popolon het volgende:
Zo, deze vandaag even gebrouwen.

[ afbeelding ]

Ik heb geen flessen meer. :') Ik heb 30 liter pilsner en een batch Australian ale nu beneden staan.
Ik ben benieuwd :Y

Ik ben nu flesjes aan het sparen omdat ik nu dus ongeveer 38 liter in de vergisting heb staan.
Dan moet straks wel op fles :D

En dan heb ik nog een klein plan voor een nieuw biertje. Ik heb nog wel een paar grote flessen staan, die ga ik ook maar gebruiken denk ik.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 11 maart 2012 @ 00:21:04 #201
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108956605
Ja het 'probleem' met de pilsner is dat het zeker een maand of drie moet zitten in de fles. Nou goed, op tijd voor de zomer.

Ook ik ga op zoek naar flessen, heb vandaag vier 650ml flessen Sam Adams Lager gekocht. Heel vervelend dat er bier in zit. :+
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 11 maart 2012 @ 00:25:05 #202
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108956748
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 00:21 schreef popolon het volgende:
Ja het 'probleem' met de pilsner is dat het zeker een maand of drie moet zitten in de fles. Nou goed, op tijd voor de zomer.

Ook ik ga op zoek naar flessen, heb vandaag vier 650ml flessen Sam Adams Lager gekocht. Heel vervelend dat er bier in zit. :+
He bah, erg vervelend :( ;)

Waarom moet het 3 maanden zitten?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 11 maart 2012 @ 00:38:57 #203
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108957145
Pils duurt vrij lang voordat het goed te drinken is. De ales, stouts, wheats e.d. gaan wat dat betreft stukken sneller. Maar ok, da's met de pilsners die ik tot nu toe gebrouwen heb.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 11 maart 2012 @ 00:40:03 #204
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108957169
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 00:38 schreef popolon het volgende:
Pils duurt vrij lang voordat het goed te drinken is. De ales, stouts, wheats e.d. gaan wat dat betreft stukken sneller. Maar ok, da's met de pilsners die ik tot nu toe gebrouwen heb.
Lager je wel?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 11 maart 2012 @ 00:44:38 #205
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108957296
1 a 2 weken fermenting, afhankelijk vh type. Dan de fles in voor de 2e fermentatie. Sommige mensen vinden dat niks, die willen de tweede ook in een carboy of zoiets maar de tweede kan prima in de fles, daarom dus. ;)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 11 maart 2012 @ 00:48:31 #206
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108957386
Crap ik weet al die Nederlandse termen niet. Ik brouwde nog niet toen ik in NL woonde.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 11 maart 2012 @ 00:51:03 #207
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108957434
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 00:44 schreef popolon het volgende:
1 a 2 weken fermenting, afhankelijk vh type. Dan de fles in voor de 2e fermentatie. Sommige mensen vinden dat niks, die willen de tweede ook in een carboy of zoiets maar de tweede kan prima in de fles, daarom dus. ;)
Fermenting / vergisten
Fermentation / vergisting (logisch :P )
Carboy = mandfles.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 11 maart 2012 @ 00:51:56 #208
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108957463
Ik hevel trouwens ook over naar de mandfles want dan ben je een hoop troep kwijt uit je eerste vergisting, zoals eiwitten en meer van dat soort troep. Wellicht is dat bij die pakketten minder.

Je zegt dat het dus zo lang duurt voordat het drinkbaar is. Dat kán daar wel eens mee te maken hebben ;)

Maar je lagert dus niet begrijp ik?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 11 maart 2012 @ 00:58:30 #209
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108957633
De paketten die ik koop werken prima voor beide methodes. En ik heb de apparatuur verder (nog) niet. ;)

Hou sowieso altijd weinig residu over, het vergist bijna allemaal. En er mag best iets op de bodem liggen bij een goed biertje. Maar klopt, zoals ik het doe duurt het in wat gevallen wat langer. Zeker met lichtere bieren.

En die mandfles (jaja) gaat er binnenkort wel komen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 11 maart 2012 @ 01:01:39 #210
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_108957708
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 00:58 schreef popolon het volgende:
De paketten die ik koop werken prima voor beide methodes. En ik heb de apparatuur verder (nog) niet. ;)

Hou sowieso altijd weinig residu over, het vergist bijna allemaal. En er mag best iets op de bodem liggen bij een goed biertje. Maar klopt, zoals ik het doe duurt het in wat gevallen wat langer. Zeker met lichtere bieren.

En die mandfles (jaja) gaat er binnenkort wel komen.
Die pakketten zullen weinig troep achterlaten denk ik zo. De hop e.d. hoef je ook niet meer toe te voegen toch?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 11 maart 2012 @ 01:06:02 #211
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108957806
Sommige wel, sommige niet. De Nut Brown Ale heeft wel aparte hop.

De Aussie Ales waren 'no boil kits', erg makkelijk en misschien niet het best vh beste maar ik vind ze erg goed te drinken. Zeker vergeleken met de supermarkt bieren.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 12 maart 2012 @ 19:42:46 #212
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_109022316
Heb 't nog even opgezocht op het grootste homebrewforum maar tweede vergisting is vaak niet eens meer nodig bij de wat simpelere niet al te heldere bieren.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 12 maart 2012 @ 19:46:18 #213
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_109022499
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:42 schreef popolon het volgende:
Heb 't nog even opgezocht op het grootste homebrewforum maar tweede vergisting is vaak niet eens meer nodig bij de wat simpelere niet al te heldere bieren.
Duidelijk :)

Mijn brouwsel van maandag ga ik woensdag overhevelen en beginnen met de dryhop(zo'n 10 dagen). Vrienden van me hebben gisteren blijkbaar een beetje gesnoept en ze waren behoorlijk enthousiast, dus dat is goed nieuws :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 12 maart 2012 @ 20:07:18 #214
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_109023619
Met de dryhop is idd wel tweede vergisting aan te raden. Maar dat wist je al. ;)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 12 maart 2012 @ 22:03:26 #215
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_109030688
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:07 schreef popolon het volgende:
Met de dryhop is idd wel tweede vergisting aan te raden. Maar dat wist je al. ;)
Yup :)

Ik ga echter wel 3 flesjes direct bottelen deze woensdag. Dan kan ik het verschil proeven :)

Want hij schijnt nu echt heel lekker te ruiken en te smaken. Die smaak verandert sowieso natuurlijk maar ben wel benieuwd naar de geur, wat die doet.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  dinsdag 13 maart 2012 @ 00:02:14 #216
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_109036692
Zo, ik heb zojuist een hop/eiwitfilter gebouwd. Dat moet een hoop viezigheid uit mijn bier gaan houden. Schoner bier, betere smaak :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 15 maart 2012 @ 15:18:23 #217
23344 Sheepcidus
Is it an excuse?
pi_109131667
Leuk topic wil zelf ook binnekort een bier gaan brouwen. Ik heb al wat spullen staan van het cider maken de afgelopen herfst. Maar waar halen jullie de flesjes vandaan ook gewoon van de brouwer?
Were making, were making!
Radio Soulwax!
  donderdag 15 maart 2012 @ 15:33:05 #218
37248 BertV
Handgemaakt
pi_109132108
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 15:18 schreef Sheepcidus het volgende:
Leuk topic wil zelf ook binnekort een bier gaan brouwen. Ik heb al wat spullen staan van het cider maken de afgelopen herfst. Maar waar halen jullie de flesjes vandaan ook gewoon van de brouwer?
Bij de buurtsuper haal ik lege beugelflesjes die ik vervolgens goed schoonmaak met Sterinet.

Ik ben ook meer van het simpele low-budget-werk.
Bovengenoemde filtering doe ik bijvoorbeeld met uitgekookte handdoeken.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 20:45:23 #219
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_109212651
Vandaag 11 anonieme proevers mijn bier voorgeschoteld. Gemiddelde score: een 8 :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:28:43 #220
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_109215783
Da's een prima score lijkt me.


Kom net bij een vriend vandaan die een een 20 gallon (75 liter) fermenter heeft gekocht. Zoiets dus:



Oh zo mooi spul maar wel erg duur.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:31:00 #221
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_109215852
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 22:28 schreef popolon het volgende:
Da's een prima score lijkt me.

Kom net bij een vriend vandaan die een een 20 gallon (75 liter) fermenter heeft gekocht. Zoiets dus:

[ afbeelding ]

Oh zo mooi spul maar wel erg duur.
Oeh, ja heel mooi spul :Y
Ook fijn met schoonmaken. Maar inderdaad prijzig. En het moet wel nuttig zijn om dat geld uit te geven.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:40:07 #222
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_109216099
Ja dat zit er nog even niet in, ga geen (minimaal) 500 ballen uitgeven. ;( Al is 't het wel waard als je blijft brouwen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:46:59 #223
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_109216341
Ja, 30liter RVS CCT is ongeveer 400eu.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 23 maart 2012 @ 20:44:13 #224
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_109441709
Toch maar eens 'dry hoppen', wat biologische hop ingeslagen.

German Hallertaur Tradition Pellet Hops 2 oz.
New Zealand Motueka (Saaz) Whole Hops 4 oz.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 01:52:57 #225
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109453684
Vrienden van me zijn inmiddels een stapje verder gegaan en hebben 40 hectoliter van hun recept (American IPA en Double Oatmeal Stout) bij http://www.brouwerijdemolen.nl/ gebrouwen.
Je kan daar een ketel huren.

Mocht je zin hebben om te proeven, 14 April hebben ze een proeverij bij de Bierkoning en 17 April bij Wildeman (beiden in Amterdam)
http://rooiedop.nl/

Wel tof om te zien, eerst hebben ze een flink aantal testbiertjes gemaakt en langzaam kwam het idee om het dan ook meteen echt groot aan te pakken.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 12:22:06 #226
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_109458800
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 01:52 schreef SiGNe het volgende:
Vrienden van me zijn inmiddels een stapje verder gegaan en hebben 40 hectoliter van hun recept (American IPA en Double Oatmeal Stout) bij http://www.brouwerijdemolen.nl/ gebrouwen.
Je kan daar een ketel huren.

Mocht je zin hebben om te proeven, 14 April hebben ze een proeverij bij de Bierkoning en 17 April bij Wildeman (beiden in Amterdam)
http://rooiedop.nl/

Wel tof om te zien, eerst hebben ze een flink aantal testbiertjes gemaakt en langzaam kwam het idee om het dan ook meteen echt groot aan te pakken.
Ah, daar zag ik gisteren iets over op Facebook :)

Erg leuk :Y
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 24 maart 2012 @ 14:39:15 #227
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109461933
Het is wel even wat meer dan de 15 liter die ze thuis elke keer brouwden per batch :P
Ze hebben nu ook een kleine brouwerij-lokatie in Utrecht in een werfkelder waar ze ook af en toe proefavonden hebben, ook met andere bieren erbij en hapjes.
Best leuk concept dat ze bedacht hebben en opzich allemaal ook nog thuis te doen.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 14:40:44 #228
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_109461966
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 14:39 schreef SiGNe het volgende:
Het is wel even wat meer dan de 15 liter die ze thuis elke keer brouwden per batch :P
In dat stadium zit ik nu ook :Y
Alhoewel ik een pan van 70liter op het oog heb.

quote:
Ze hebben nu ook een kleine brouwerij-lokatie in Utrecht in een werfkelder waar ze ook af en toe proefavonden hebben, ook met andere bieren erbij en hapjes.
Best leuk concept dat ze bedacht hebben en opzich allemaal ook nog thuis te doen.
Zag ik nou een afgezaagd VW-busje als bestelauto?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 24 maart 2012 @ 15:33:17 #229
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_109463092
Een oude VW bus past wel bij het idee. :D
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 16:29:35 #230
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109464419
Ja, die bus hebben ze sinds kort.. is volgens mij van de broer van een van de brouwers (had ie al dacht ik) en daar hebben ze een Rooie Dop stikker opgeplakt.
En nu met de introductie van hun eerste grote batch bier dat ook commerciëel verkrijgbaar gaat worden is het wel een handig reclamemiddel.
Het zal overigens alleen in speciaalzaken te krijgen zijn en dan warschijnlijk oko nog neit alle speciaalzaken.
Geenidee of het bijv. ook bij Bert's Bierhuis in Utrecht verkocht gaat worden, neem aan dat dar binnenkort wel meer bekend over word.
pi_109464448
Van 15 naar 4000 liter is wel een flinke stap ja :D

Wel tof ^O^
  zaterdag 24 maart 2012 @ 16:56:08 #232
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109465026
Volgens mij mogen ze nu ook op Ratebeer een klassificering krijgen, ook wel tof ^O^
  donderdag 29 maart 2012 @ 20:22:03 #233
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_109666984
De Nut Brown Ale gaat dit weekend in de fles en ik heb twee Leffe klonen bestelt.

Een makkelijk bier om te brouwen en schijnt uitstekend te smaken.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 29 maart 2012 @ 23:34:06 #234
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109678664
http://www.ratebeer.com/b(...)mericana-ipa/168334/ ^O^

Bij bierspeciaalzaken te krijgen (zo niet, wel te bestellen door ze, moeten ze ff naar hun website gaan en contact opnemen)
Echt tof.

Ben zelf meer een rum liefhebber en zelf rum distileren gaat lastig worden helaas (en thuisstoken is ook illegaal) maar toch, van thuis brouwen naar dit ^O^
  donderdag 29 maart 2012 @ 23:44:08 #235
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_109679078
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:34 schreef SiGNe het volgende:
http://www.ratebeer.com/b(...)mericana-ipa/168334/ ^O^

Bij bierspeciaalzaken te krijgen (zo niet, wel te bestellen door ze, moeten ze ff naar hun website gaan en contact opnemen)
Echt tof.

Ben zelf meer een rum liefhebber en zelf rum distileren gaat lastig worden helaas (en thuisstoken is ook illegaal) maar toch, van thuis brouwen naar dit ^O^
Je kunt vrij simpel zelf destilleren maar je moet veel oefenen. En ja, illegaal maar niemand dat je deur binnen komt vallen.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 29 maart 2012 @ 23:48:00 #236
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109679246
Ik heb ook geen idee of de basismaterialen wel te krijgen zijn, zuivere molasse en suikerriet..
Molasse is opzich nog wel te krijgen maar dat is zeg maar het restmateriaal dat alleen nog als zoetstof(suikerstroop) te gebruiken is.
Ik gok ook dat de apparatuur wat duurder za zijn dan bij bier brouwen, je hebt oa een distileerapparaat nodig.
Voorlopig heb ik nog een zeer goede speciaalzaak in Utrecht (Jaarbeurstraverse) maar die gaat eind 2012 helaas dicht ivm verbouwing van het station.
en huur elders in Utrecht centrum is veel te duur.
  dinsdag 3 april 2012 @ 17:40:10 #237
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_109858072
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:48 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb ook geen idee of de basismaterialen wel te krijgen zijn, zuivere molasse en suikerriet..
Molasse is opzich nog wel te krijgen maar dat is zeg maar het restmateriaal dat alleen nog als zoetstof(suikerstroop) te gebruiken is.
Ik gok ook dat de apparatuur wat duurder za zijn dan bij bier brouwen, je hebt oa een distileerapparaat nodig.
Voorlopig heb ik nog een zeer goede speciaalzaak in Utrecht (Jaarbeurstraverse) maar die gaat eind 2012 helaas dicht ivm verbouwing van het station.
en huur elders in Utrecht centrum is veel te duur.
Valt wel mee hoor, Voor de kolom + koeler ben je voor 20 euro koperwerk wel klaar je moet het alleen zelf in elkaar zetten. Ik heb 1 of 2 jaar geleden een enkele keer wijn gedestileerd en heb de drank laten trekken met een avondmelange (lekkere thee van AH huismerk) en dat beviel toch wel aardig.

Nu wil ik het wat serieuzer aanpakken en ook zelf gaan gisten met gewone suiker of aardappels. Heb 2 boeken gekocht:

- Kleinschalig destilleren en likeur maken van Ad Coumou
- Stoken in Beeld van Prof. J.W. Brouwer. (Nomen est Omen :D)

Ik ben blij dat ik beide boeken heb gekocht want de eerste is erg technisch geschreven met veel tabellen en een CD met excel sheets om alles makkelijk te berekenen. Maar dat werkt toch wat lastiger als beginner, en daarvoor is dat 2e boek veel toegankelijker.

Ik moet me nog wel verder verdiepen, wat apparatuur aanschaffen zoals een grote stookketel om de kolom op aan te sluiten en even mn berging opruimen en dan gaat het beginnen!

Lijkt me erg tof om eigen drankjes te kunnen maken en zelf je smaak te kunnen bepalen.

Edit: is er op FOK nog een goed Destilleer topic? want ik kon het zo gemakkelijk niet vinden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bramdecaviaeter op 03-04-2012 17:45:56 ]
Inter faeces et urinam nascimur,
  dinsdag 3 april 2012 @ 17:52:01 #238
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109858490
Denk dat je dat topic zelf moet aanmaken, lees ik wel mee naar hoe de vorderingen gaan :)
Altijd handig als er iemand er een beetje info over kan geven
pi_109898457
een vraag voor de meer ervaren brouwers op FOK. Ik wil bier brouwen; ik denk aan een IPA of een dikke stout of porter. Ik heb nog nooit gebrouwen, maar die 'starterskits' lijken mij niet zo geweldig. Van andere die er ervaring mee hebben, hoor ik dat de starterkits body missen.
Zij er pakketten die wel te doen zijn, maar ook mooie bieren opleveren. pakketten met goede grondstoffen ipv concentraat.
  woensdag 4 april 2012 @ 16:26:03 #240
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_109899639
Als starterskits zijn die pakketten over het algemeen goed te doen hoor, het gaat ook om te kijken of het wat voor je is en dan zou ik zeker niet al te moeilijk beginnen.

Sterker nog, ik brouw regelmatig nog zo'n pakket als ik er even snel een batch in wil gooien. (en je kunt er zelf een draai aangeven d.m.v. hop, cacao, honing etc. toe te voegen) Een 'simpele' Stout, Porter en IPA zijn over het algemeen vrij vergevingsgezind dus heel veel zou er niet mis moeten gaan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 4 april 2012 @ 18:24:40 #241
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109904419
Je kan het die vrienden van me vragen, 4000 liter IPA en Stout geeft je wel wat ervaring zou ik zeggen ;)
mailadres kan je vinden op de site die ik al vaak genoeg hier gespammed heb (wil dat ook weer niet te vaak doen, het gaat hier over bierbrouwen in het algemeen en niet om hun)
(overigens nu ook te krijgen bij Burg Bieren in Ermelo O-) )

Zij zijn redelijk snel overgestapt op eigen recepten ipv die start-kits, wilden ook meer invloed hebben op de smaken, verschillende hoppen en mouten gebruiken enzo.
pi_110477400
Voor de verjaardag van die ouwe van me ga ik zo'n pakketje kopen en samen uitproberen. Lijkt me tof!
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 18 april 2012 @ 16:04:38 #243
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_110489350
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 11:39 schreef dimmak het volgende:
Voor de verjaardag van die ouwe van me ga ik zo'n pakketje kopen en samen uitproberen. Lijkt me tof!
^O^

Lees dit maar even door: http://www.wiki-hobbybrou(...)_brouwer:blikbrouwen

Erg handige tips over het "blikbrouwen", gebaseerd op lange ervaring van andere gebruikers :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_110490810
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 16:04 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

^O^

Lees dit maar even door: http://www.wiki-hobbybrou(...)_brouwer:blikbrouwen

Erg handige tips over het "blikbrouwen", gebaseerd op lange ervaring van andere gebruikers :)
Thanks!
Uitvinder van de biersmiley.
pi_110491335
Even een tvpeetje, binnenkort ook van plan om bier te brouwen in de schuur! Nu even inlezen :Y
  donderdag 19 april 2012 @ 18:38:35 #246
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_110542562
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 20:22 schreef popolon het volgende:
De Nut Brown Ale gaat dit weekend in de fles
Zo! Die smaakt me een partijtje goed. Heel in de verte proef je ook wat chocolade maar da's echt detail.
quote:
The finished product exhibits a deep copper color, fruity/caramelly flavor and aroma with toasty, chocolatey notes; and it tastes great after just a few weeks.
Drinkt te makkelijk weg. ;)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 17:01:08 #247
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_111135256
Gisteren deze besteld, zodat ik mooi buiten kan brouwen. Minder rommel en het kookt vel sneller op zo'n ding dan op het fornuis.

http://www.amazon.com/Bay(...)id=1336143532&sr=8-1
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 00:06:44 #248
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111273658
Vraag betreffende de gisting van ginger ale. Alhoewel het strikt gezien geen bier is komt er wel suiker en gist bij kijken :P
Ik maak af en toe zelf gemberbier maar ik vraag me af op welk moment ik het beste kan bottelen. Direct op de fles gisten resulteerde in ontploffende beugelflessen :P Te lang wachten lijkt me ook niet goed ivm koolzuur, er mag best slim wat prik in zitten. Ik werk met 50 gr gember en 175 gr suiker per liter.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 01:03:58 #249
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_111275427
Hmmm, ontploffen lijk me voornamelijk een zaak van niet complete gisting . Beter te lang wachten dan te kort. Ik neem aan dat de gisting plaatsvindt in een emmer of iets dergelijks?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 01:09:51 #250
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111275529
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 00:06 schreef Erasmo het volgende:
Vraag betreffende de gisting van ginger ale. Alhoewel het strikt gezien geen bier is komt er wel suiker en gist bij kijken :P
Ik maak af en toe zelf gemberbier maar ik vraag me af op welk moment ik het beste kan bottelen. Direct op de fles gisten resulteerde in ontploffende beugelflessen :P Te lang wachten lijkt me ook niet goed ivm koolzuur, er mag best slim wat prik in zitten. Ik werk met 50 gr gember en 175 gr suiker per liter.
Wat je moet doen is net als de bierbrouwers hergisten op de fles.

Wat Popolon zegt: bierbommetjes ontstaan doordat de vergisting nog niet klaar is.

Wat je moet doen is helemaal uit laten vergisten en vervolgens bottelen met 5-8 gram per liter aan suiker.

Dan krijg je dus koolzuur op de fles, net als bij bier :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  dinsdag 8 mei 2012 @ 11:07:37 #252
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111281677
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  dinsdag 8 mei 2012 @ 11:33:06 #253
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111282635
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 01:03 schreef popolon het volgende:
Hmmm, ontploffen lijk me voornamelijk een zaak van niet complete gisting . Beter te lang wachten dan te kort. Ik neem aan dat de gisting plaatsvindt in een emmer of iets dergelijks?
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 01:09 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Wat je moet doen is net als de bierbrouwers hergisten op de fles.

Wat Popolon zegt: bierbommetjes ontstaan doordat de vergisting nog niet klaar is.

Wat je moet doen is helemaal uit laten vergisten en vervolgens bottelen met 5-8 gram per liter aan suiker.

Dan krijg je dus koolzuur op de fles, net als bij bier :)
Ok spul zit nu in het gistvat :)
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:30:36 #254
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111398727
Waterslot is nog steeds constant aan het borrelen :D
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:54:01 #255
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111400024
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 22:30 schreef Erasmo het volgende:
Waterslot is nog steeds constant aan het borrelen :D
Wanneer ben je begonnen? Want opzich kan het lang duren.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:55:18 #256
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111400092
Dinsdag avond laat.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 00:17:53 #257
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_111403871
Oh minimaal een week laten zitten, maar langer kan geen kwaad.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 00:27:35 #258
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111404204
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:17 schreef popolon het volgende:
Oh minimaal een week laten zitten, maar langer kan geen kwaad.
En meten is weten. Heb je een hydrometer? Zo niet..dan gewoon lekker wachten tot het waterslot klaar is, dan nog een weekje laten staan. Dan op de fles met suikerwater :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 11 mei 2012 @ 07:03:36 #259
37248 BertV
Handgemaakt
pi_111407863
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:17 schreef popolon het volgende:
Oh minimaal een week laten zitten, maar langer kan geen kwaad.
In principe voor het bier niet, maar het vergroot wel de kans op besmetting.

Tip om in het waterslot geen water maar jenever te gebruiken. Anders heb je na twee weken een "bolletje-besmetting" boven je brouwsel hangen.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 07:13:28 #260
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_111407902
Niet echt, er zijn zelfs brouwerijen met 'open gisting ?' Besmetting ontstaat vaak met niet goed schoongemaakte 'attributen'.

De gassen die vrijkomen zijn zwaarder dan de standaard lucht, in een normaal afgesloten vat/emmer heeft een eventueel gevaar geen kans.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 10:35:52 #261
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111411383
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 07:03 schreef BertV het volgende:

[..]

In principe voor het bier niet, maar het vergroot wel de kans op besmetting.

Tip om in het waterslot geen water maar jenever te gebruiken. Anders heb je na twee weken een "bolletje-besmetting" boven je brouwsel hangen.
Die besmettingskans is behoorlijk kleiner geworden doordat er alcohol inzit en de pH van je wort omlaag is gegaan.

Bieren lageren is heel normaal.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 11 mei 2012 @ 17:15:37 #262
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_111426576
Ik ben nu bezig met een liter of 27 honing wijn.
Omdat ik dit wil brouwen voor een opening van een DIY bioartlab heb ik gekozen voor een recept wat snel resultaat geeft ipv het gebruikelijke brouwersgeduld. het moet namelijk 18 mei al drinkbaar zijn en ben 2 mei begonnen. Ik heb dit recept gevolgd:

http://www.greydragon.org/brewing/mead.html#Gyrth

Vrij weinig suikerinhoud dus, ik heb Wyeast sweet mead gist gebruikt omdat die speciaal voor honingwijn zou zijn. maar na enkele dagen heb ik geen gebubbel gemerkt al zaten er wel een klein beetje belletjes in het afgetapte mengsel. Omdat ik enkele dagen later toch bezig was met wat turbogist heb ik er ook een beetje bijgegooid. Nu heb ik het nog een keer afgegoten, een beetje extra honing, suiker, en kruiden toegevoegd en weer terug in het brouwvat gedaan. Nu bubbeld het wel lekker en de smaak is ook gelijk wat beter.

Alleen vraag ik me nu af of ik er verstandig aan doe om er een klaringsmiddel bij te gooien en of ik na het gebruik van klaringmiddel nog bubbelformatie kan verwachten na het bottelen.
Inter faeces et urinam nascimur,
  zaterdag 12 mei 2012 @ 23:50:54 #263
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111477565
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 17:15 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Ik ben nu bezig met een liter of 27 honing wijn.
Omdat ik dit wil brouwen voor een opening van een DIY bioartlab heb ik gekozen voor een recept wat snel resultaat geeft ipv het gebruikelijke brouwersgeduld. het moet namelijk 18 mei al drinkbaar zijn en ben 2 mei begonnen. Ik heb dit recept gevolgd:

http://www.greydragon.org/brewing/mead.html#Gyrth

Vrij weinig suikerinhoud dus, ik heb Wyeast sweet mead gist gebruikt omdat die speciaal voor honingwijn zou zijn. maar na enkele dagen heb ik geen gebubbel gemerkt al zaten er wel een klein beetje belletjes in het afgetapte mengsel. Omdat ik enkele dagen later toch bezig was met wat turbogist heb ik er ook een beetje bijgegooid. Nu heb ik het nog een keer afgegoten, een beetje extra honing, suiker, en kruiden toegevoegd en weer terug in het brouwvat gedaan. Nu bubbeld het wel lekker en de smaak is ook gelijk wat beter.

Alleen vraag ik me nu af of ik er verstandig aan doe om er een klaringsmiddel bij te gooien en of ik na het gebruik van klaringmiddel nog bubbelformatie kan verwachten na het bottelen.
Welk klaringsmiddel had je in gedachten?

Opzich zou het geen probleem moeten zijn.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 13 mei 2012 @ 04:49:17 #264
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_111482746
Weer 20 liter in de fles, een witbier dit keer. Ik heb nu bijna 50 liter bier in de basement staan. :Y)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 13 mei 2012 @ 05:45:45 #265
181802 theKiD
Ons Gusje
pi_111483066
Tot nu toe alleen ervaring met wijn maken om te verstoken voor likeurtjes. Altijd bij brouwmarkt in Almere. Maar bier brouwen heeft me altijd al getrokken. Dit komt in mijn AT-lijst. En komende zomer eens kijken of ik een keer naar Almere ga, om wat te proberen :)
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
  zondag 13 mei 2012 @ 10:29:38 #266
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111484632
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:17 schreef popolon het volgende:
Oh minimaal een week laten zitten, maar langer kan geen kwaad.
Bubbelt nog steeds constant :P
  zondag 13 mei 2012 @ 13:31:10 #267
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_111488961
http://www.utrechtsebierbrouwersfestival.nl/
19 Mei in.. Utrecht :P
Ik weet niet of julllie ook gaan maar ik kan nog steeds die bieren van de Rooie Dop aanraden :)
  zondag 13 mei 2012 @ 18:57:45 #268
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_111501327
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:50 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Welk klaringsmiddel had je in gedachten?

Opzich zou het geen probleem moeten zijn.
Turboklar

Ik weet eigenlijk ook niet echt wat het doet.
Inter faeces et urinam nascimur,
  maandag 14 mei 2012 @ 00:36:04 #269
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111519717
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 18:57 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Turboklar

Ik weet eigenlijk ook niet echt wat het doet.
In principe zorgen klaringsmiddelen ervoor dat eitwitten neerslaan(die zorgen voor troebelheid).
Het wil bijvoorbeeld wel eens zijn dat je je wort niet snel genoeg afkoelt.

Dan wordt je bier uiteindelijk wel helder maar zodra je het in de koelkast zet, dan wordt het weer troebel. Dat zijn eiwitten. Die kun je dus doen neerslaan.

Ik gebruik zelf altijd iers mos tijdens het brouwen.
De laatste keren werkte dat erg goed.

En dan heb je ook nog gistwaas. Maar daar helpt een klaringsmiddel niet tegen(en dat wil je ook niet)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 14 mei 2012 @ 15:28:02 #270
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_111534705
Leuk artikel, misschien ook wel interessant voor de thuisbrouwer:
http://dg.ned.newsmemory.(...)T7D8Jn9ghSM.facebook
  maandag 14 mei 2012 @ 15:52:42 #271
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111535633
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 15:28 schreef SiGNe het volgende:
Leuk artikel, misschien ook wel interessant voor de thuisbrouwer:
http://dg.ned.newsmemory.(...)T7D8Jn9ghSM.facebook
Heb je aandelen?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 14 mei 2012 @ 19:28:34 #272
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_111545434
nope, gewoon vrienden van me.
Maar ik zal 't niet meer doen
  dinsdag 15 mei 2012 @ 00:41:39 #273
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111564467
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:28 schreef SiGNe het volgende:
nope, gewoon vrienden van me.
Dat wist ik.

quote:
Maar ik zal 't niet meer doen
Ik hou je niet tegen hoor? :D
Ik snap alleen de relevantie van het laatste artikel niet voor de thuisbrouwer :+
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  dinsdag 15 mei 2012 @ 01:07:23 #274
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_111565203
Nja, dat de thuisbrouwer ook op een redelijk makkelijke manier verder kan gaan dan alleen thuisbrouwen en dat het best loont om commerciëel te gaan denken.
Ik weet niet of jullie bijv. ook de recepten die jullie maken bijhouden maar dat zou je kunnen doen zodat je, als je meer wil gaan brouwen, meteen al weet welke je op de markt wil zetten.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 01:09:00 #275
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111565237
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 01:07 schreef SiGNe het volgende:
Nja, dat de thuisbrouwer ook op een redelijk makkelijke manier verder kan gaan dan alleen thuisbrouwen en dat het best loont om commerciëel te gaan denken.
Ik weet niet of jullie bijv. ook de recepten die jullie maken bijhouden maar dat zou je kunnen doen zodat je, als je meer wil gaan brouwen, meteen al weet welke je op de markt wil zetten.
Duidelijk :)

Ik gebruik daar BrouwVisie voor. Goeie software en ik documenteer alles. Maar dat heb ik eigenlijk vanaf dag 1 gedaan. Ook voor de hobbiest zonder commerciele plannen is het leuk een bier zoveel mogelijk keer op keer te kunnen maken zonder veel afwijkingen :)

Eén bier heb ik ingeschreven voor het ONK en ik ben erg benieuwd wat het commentaar van de keurmeesters gaat zijn. Als het goed is, is het al beoordeeld op de 11e.

2 Juni de uitslag. Maar daar ben ik niet bij dus ik moet een week wachten totdat het formulier met smaaknotities is opgestuurd helaas.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  dinsdag 15 mei 2012 @ 01:13:51 #276
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_111565364
Dat is ook wel leuk inderdaad, als je je bieren laat keuren.
Altijd leuk om te horen wat anderen er van vinden en ideeën op te doen, wat dat betreft zijn er met bieren ideeën genoeg.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 01:18:24 #277
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111565466
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 01:13 schreef SiGNe het volgende:
Dat is ook wel leuk inderdaad, als je je bieren laat keuren.
Altijd leuk om te horen wat anderen er van vinden en ideeën op te doen, wat dat betreft zijn er met bieren ideeën genoeg.
Bij de Rooie Dop mogen ze alleen niet meedoen met de wedstrijd want ze zijn commercieel :+
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  dinsdag 5 juni 2012 @ 16:08:07 #278
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_112479750
Bier brouwen met wat vrienden in een rommelige garage. Natuurlijk drink je dan bier en bbq je wat vlees.



Nee ik sta er niet op. :P
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 19:07:32 #279
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112487260
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 01:18 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Bij de Rooie Dop mogen ze alleen niet meedoen met de wedstrijd want ze zijn commercieel :+
Geldt dat voor alle bieren? Ze hebben namelijk ook testseries die voornamelijk voor eigen gebruik zijn.
Naja, ze zullen het zelf ook wel weten aangezien ze ook met dat soort wedstrijden hebben meegedaan.
En ze brouwen ook nog buiten de Rooie dop om voor zichzelf dus er zullen vast mogelijkheden zijn :)

Ze hebben inmiddels wel ratings op ratebeer.com:
http://www.ratebeer.com/b(...)mericana-ipa/168334/
http://www.ratebeer.com/b(...)atmeal-stout/170183/
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:30:08 #280
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_112491509
Oh ja, hier mag het nieuws ook wel geplaatst worden :P

In de voornoemde wedstrijd heeft mijn zelfgebrouwen, ingezonden bier het goed gedaan :)
In mijn categorie(130 inzendingen) ben ik met 86 punten op de 6e plaats geeindigd. Volgens een keurmeester was dat nét niet genoeg om in de finale te komen maar de finalisten waren echt heel erg goed(dus mijn bier ook :P )

Erg blij mee :Y
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:32:49 #281
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_112491656
Zeker, mooi resultaat.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:39:32 #282
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112492019
Altijd fijn als je iets maakt dat door anderen net zo goed gevonden wordt als je het zelf vindt.
Als je jezelf moet beoordelen geef je jezelf alleen maar poede punten tenslotte.
Wel jammer dat je net niet in de finale kwam maar wie weet lukt dat een volgende keer wel :)
  Moderator dinsdag 5 juni 2012 @ 23:47:34 #283
45833 crew  Fogel
pi_112503154
Binnenkort heb ik genoeg ruimte om zelf te gaan brouwen O+
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 6 juni 2012 @ 11:52:42 #284
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_112513914
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:47 schreef Fogel het volgende:
Binnenkort heb ik genoeg ruimte om zelf te gaan brouwen O+
Spannend :)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 13 augustus 2012 @ 23:36:03 #285
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_115537375
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:47 schreef Fogel het volgende:
Binnenkort heb ik genoeg ruimte om zelf te gaan brouwen O+
Zijn we al zover? O-)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_115573841
afgelopen zaterdag alle boodschappen gedaan. Wij kunnen gaan brouwen. We beginnen simpel met blikken zodat we ons vooral kunnen storten op het schoonmaken en bottelen.
Nu nog even tijd vinden.....
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:04:06 #287
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_115574295
Da's inderdaad een goede manier om te beginnen. Zelf vorige week ook nog een blik gebrouwen (Coopers Lager). Had niet teveel tijd en wilde toch een aardig biertje hebben.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 17:37:28 #288
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_115604860
Mn eerste 25 liter stookwijn dat ik gestookt heb is een behoorlijk succes. Uiteindelijk was ik met mijn installatie veel eerder klaar dan ik aanvankelijk gedacht had. NA een uurtje of 3 a 4 had ik mn stookvat al doorgestookt.

Mn doel was gewoon pure alcohol te krijgen voor een soort wodka (al mag het officieel alleen wodka heten als het van aardappels of graan is gemaakt en ik had suiker) en voor likeurtjes.

Ik had allereerst wat Ouzo gemaakt met alleen wat suiker(10%) snufje vanillesuiker en een paar druppeltjes anijsolie. Dat smaakte direct al erg goed, tikkeltje platte smaak maar gewoon iets wat je ook in de slijterij aan zou kunnen treffen.

Als wodka zat er nog iets teveel gistsmaak aan, maar na een tweede stook is het ook al goed drinkbaar en toch gewoon lekker zachte smaak.

Eigenlijk is stoken een stuk makkelijker als ik gedacht had. *O*
Inter faeces et urinam nascimur,
  maandag 27 augustus 2012 @ 11:03:53 #289
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_116060005
*schop*

Heeft iemand hier ervaring met het brouwen van echt kleine hoeveelheden? Ik heb recepten voor 1 gallon (3,8 liter) maar ik denk dat ik richting de 2,5 liter moet gaan denken met de spullen die ik momenteel heb. En ik ben niet echt in een positie om groter spul aan te schaffen. Geen plek om het op te bergen.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  donderdag 30 augustus 2012 @ 17:29:06 #290
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_116193847
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 11:03 schreef Curchulain het volgende:
*schop*

Heeft iemand hier ervaring met het brouwen van echt kleine hoeveelheden? Ik heb recepten voor 1 gallon (3,8 liter) maar ik denk dat ik richting de 2,5 liter moet gaan denken met de spullen die ik momenteel heb. En ik ben niet echt in een positie om groter spul aan te schaffen. Geen plek om het op te bergen.
Mijn kleinste batches zijn 10 liter. Kleiner zou ik ook niet gaan, dat is teveel werk, te lastig om nauwkeurig te zijn.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 3 september 2012 @ 11:13:22 #291
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_116339367
Misschien is 'ie hier al eens gepost: een feature van de website van het Witte Huis (die in Washington DC) over het brouwen dat ze daar doen.

"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_116339634
Gisteren begonnen met de triple van Brewfirm. Hij staat nu lekker te pruttelen. *O*
  maandag 3 september 2012 @ 21:34:38 #293
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_116363102
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 11:13 schreef Curchulain het volgende:
Misschien is 'ie hier al eens gepost: een feature van de website van het Witte Huis (die in Washington DC) over het brouwen dat ze daar doen.

En hier de recepten:

http://www.theatlantic.co(...)-beer-recipe/261870/
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:18:33 #294
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_116384475
Speel al een tijdje met het idee om zelf bier te gaan brouwen; iemand ervaring met deze
http://www.brouwmarkt.nl/(...)05rq75tbstovuqk403d1

Of maakt het (als starter) allemaal niet zoveel uit? Nog dingen waar ik aan het begin op moet letten (bij de aankoop dan?). Tips voor startersset zijn uiteraard welkom!
pi_116483798
* devzero meldt zich ook met zijn 1ste starters kit.

Gelukkig had ik nog een klein koelkastje liggen met een aparte thermostaat, want anders is het veel te warm om bier te laten gisten (florida)
  vrijdag 7 september 2012 @ 05:14:21 #296
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_116487826
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:18 schreef travelman het volgende:
Speel al een tijdje met het idee om zelf bier te gaan brouwen; iemand ervaring met deze
http://www.brouwmarkt.nl/(...)05rq75tbstovuqk403d1

Of maakt het (als starter) allemaal niet zoveel uit? Nog dingen waar ik aan het begin op moet letten (bij de aankoop dan?). Tips voor startersset zijn uiteraard welkom!
Zo ben ik ook begonnen en zijn prima om mee te beginnen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_116785791
HELP!!!!!
Ik wilde net mijn brouwsel meten maar de combinatie maatcilinder (100 ml) en meter werkt niet. De meter kan niet drijven!!
Hoe doen jullie dat?
  vrijdag 14 september 2012 @ 17:36:36 #298
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_116786705
Misschien omdat je bier nog niet klaar is? Hij kan ook kapot zijn, kan ik zo niet zien.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_116786974
ik zou op 1020 moeten uitkomen en die schaal steekt er nu nog bovenuit en drijver zit op de bodem. Mijn maatcilinder is te klein. Waarin meten jullie?
  zondag 16 september 2012 @ 15:57:52 #300
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_116850599
Heb je wel een goede hydrometer + maatglas dan? Dit zou geen probleem moeten zijn.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 16 september 2012 @ 15:58:56 #301
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_116850663
Deel 2 coming up. Proost! :Y)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')