abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 december 2011 @ 01:07:50 #126
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_106191430
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 01:05 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Scheikunde dan denk ik :+
Nee ik heb nooit scheikunde gehad, maar was wel dezelfde leraar van beide vakken en omdat wij dus geen scheikunde hadden ging hij dat met ons bij natuurkunde doen. :D
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  Moderator vrijdag 30 december 2011 @ 01:09:59 #127
45833 crew  Fogel
pi_106191487
Ik ga een huis bouwen en heb nog ca 100m2 die nog nergens voor gebruikt worden, dus een brouwerij is een goede optie.

Popo: basement ftw :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  vrijdag 30 december 2011 @ 01:18:31 #128
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106191687
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2011 01:09 schreef Fogel het volgende:
Ik ga een huis bouwen en heb nog ca 100m2 die nog nergens voor gebruikt worden, dus een brouwerij is een goede optie.

Dat klinkt als een fantastisch plan :+
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  Moderator vrijdag 30 december 2011 @ 01:25:25 #129
45833 crew  Fogel
pi_106191814
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 01:18 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dat klinkt als een fantastisch plan :+
:7 Moet het alleen wel goed isoleren, vorst is funest.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  vrijdag 30 december 2011 @ 02:40:03 #130
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106193087
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2011 01:09 schreef Fogel het volgende:

Basement is ideaal, zowel zomer als winter een vrij constante temperatuur.

Maarre, dat zit er goed uit nembro.

Ben net na 2 weken NL weer thuis en het eerste wat ik deed was een homebrew pakken. :Y
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 30 december 2011 @ 02:51:52 #131
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106193217
En net nu ik dat zeg pak ik een 'verkeerd' flesje Lager wat ik 16 dagen geleden gebottled heb en waar dus de carbonation nog niet compleet is. :') Smaakt al erg goed maar nog wel wat 'plat', de bubbels zijn nog wel wat ver te zoeken.

Nou goed, ik heb nog 40 liter in de fles aan witbier en pilsner staan. :Y)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 30 december 2011 @ 06:20:12 #132
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106194047
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 02:51 schreef popolon het volgende:
En net nu ik dat zeg pak ik een 'verkeerd' flesje Lager wat ik 16 dagen geleden gebottled heb en waar dus de carbonation nog niet compleet is. :') Smaakt al erg goed maar nog wel wat 'plat', de bubbels zijn nog wel wat ver te zoeken.
Na een week zou er al een aardige carb in moeten zitten zou ik denken.
Staat het zeker vrij fris?

quote:
Nou goed, ik heb nog 40 liter in de fles aan witbier en pilsner staan. :Y)
Een eigen witbier maken staat ook nog op de agenda :Y
pi_106204829
Vanuit het niets whiskey gaan stoken zou ik afraden. Het is wel te doen, maar kies dan eerst iets wat sneller te drinken is. En dan heb ik het niet over het gebruiken van een essence om whiskey te maken.

Leer eerst je ketel maar eens kennen. Wil wedden dat als je een jaar destilleert je dan niet meer dezelfde ketel hebt als waar je mee bent begonnen. Daarnaast is whiskey-stoken aardig deprimerend. Er gaat in het algemeen aardig wat alcohol verloren (loopt zo op tot 20% volgens mij).Of je moet het in glazen flessen bewaren en hierin de eikensnippers gooien of zorgen voor een kamer waarbij je volledige controle hebt over o.a. de vochtigheidsgraad.

Leer eerst goed destilleren. Dan heb je dat in ieder geval onder de knie. Leer de verschillende fases kennen. Daarna moet je namelijk nog zoveel leren. Als je dan helemaal geen basis hebt dan heb je waarschijnlijk geen benul waar je de kwaliteit van je whiskey kan opkrikken.

Op stookwijnbasis destilleren is trouwens nog niet eens zo heel moeilijk en erg leuk tijdsverdrijf. Als je hygiënische werkt boek je al snel grote vorderingen. En het leuke is dat er zoveel drankjes zijn dat je nooit uitgeleerd en gedronken bent. :)
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:50:49 #134
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106204838
De eerste keer duurde het bij deze lager ook wat langer. Flesjes nog maar eens voorzichtig schudden helpt wel eens.

Witbier is trouwens erg makkelijk, en snel. Na 4 weken kan je het al drinken bij de meeste.
  donderdag 5 januari 2012 @ 01:30:30 #135
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106424888
Vanochtend mijn bier gebotteld. Volgende week de eerste opentrekken om te kijken of de navergisting op gang is gekomen en het eerste resultaat te testen. Ben benieuwd :)
  donderdag 5 januari 2012 @ 14:47:15 #136
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106439149
Ben m'n Wheat aan het opdrinken. Smaakt erg goed na een aantal weken, m'n Lager laat ik nog even in de fles zitten.

Net een pakket Australian Pale Ale bestelt op Amazon.
  donderdag 5 januari 2012 @ 19:40:35 #137
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106451988
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 14:47 schreef popolon het volgende:
Ben m'n Wheat aan het opdrinken. Smaakt erg goed na een aantal weken, m'n Lager laat ik nog even in de fles zitten.

Net een pakket Australian Pale Ale bestelt op Amazon.
Wat om kwart voor drie? :D
  donderdag 5 januari 2012 @ 19:49:16 #138
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106452474
Kwart voor negen 's ochtends. ;) Maar ik bedoel eigenlijk de komende dagen/weken.
  donderdag 5 januari 2012 @ 20:05:15 #139
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106453434
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 19:49 schreef popolon het volgende:
Kwart voor negen 's ochtends. ;) Maar ik bedoel eigenlijk de komende dagen/weken.
Ah :)

Ik heb mijn bier trouwens ingeschreven voor het ONK (bierkampioenschap amateurbrouwers). Was de eerste deelnemer van het jaar _O-
pi_106594065
Ik ga me er ook eens in verdiepen...Ik werk bij een brouwer (niet als brouwer...:) ) en wil eigenlijk zelf ook eens kijken wat ik kan brouwen...:)

Hebben jullie allemaal die DIY kit van 100$ thuis staan? :

http://makebeer.net/item.(...)ry=1&idSubCategory=0
pi_106594279
Wat ik mij afvraag; je hoort toch vaak bij illegaal (in dit geval niet-professioneel) gestookte brouwsels dat er methanol in kan komen. Hoe gaan jullie dat tegen?

Ik dacht dat de vergisting dan bij anaerobe omstandigheden moest plaatsvinden en dat bij wijn bijvoorbeeld vast CO2 werd toegevoegd om de oplossing zowel te koelen als af te dekken van de lucht?
(is eens in de marge vermeld, ben student chemie)
  maandag 9 januari 2012 @ 10:55:37 #142
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106594675
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:31 schreef Dynia het volgende:
Ik ga me er ook eens in verdiepen...Ik werk bij een brouwer (niet als brouwer...:) ) en wil eigenlijk zelf ook eens kijken wat ik kan brouwen...:)

Neen :)

Ik gebruik echt mout enz.
  maandag 9 januari 2012 @ 10:58:03 #143
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106594733
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:40 schreef tony_clifton- het volgende:
Wat ik mij afvraag; je hoort toch vaak bij illegaal (in dit geval niet-professioneel) gestookte brouwsels dat er methanol in kan komen. Hoe gaan jullie dat tegen?
Maar dit topic gaat over bier brouwen. Bier brouw je, dat stook je niet. Ergo: geen methanol.

quote:
Ik dacht dat de vergisting dan bij anaerobe omstandigheden moest plaatsvinden en dat bij wijn bijvoorbeeld vast CO2 werd toegevoegd om de oplossing zowel te koelen als af te dekken van de lucht?
(is eens in de marge vermeld, ben student chemie)
Het jonge bier(wort) moet je juist goed beluchten(voordat de gist erin gaan) om de vergisting goed te laten verlopen.
Voor het bottelen moet je juist zo min mogelijk zuurstofinslag hebben.
pi_106599154
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:58 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Maar dit topic gaat over bier brouwen. Bier brouw je, dat stook je niet. Ergo: geen methanol.

[..]

Het jonge bier(wort) moet je juist goed beluchten(voordat de gist erin gaan) om de vergisting goed te laten verlopen.
Meen je dit serieus? Door destilleren komt er geen methanol vrij, die is al aanwezig. Je maakt het alleen maar puurder. Dat doe je door de vloeistof te verhitten, waarbij je zorgt dat het water snel genoeg afkoelt en weer terug in de ketel valt. Doordat er verschillende stoffen in het te destilleren brouwsel zit kan je deze van elkaar scheiden. Al komt er volgens mij tijdens de gehele fase methanol vrij, al is dat in het begin veel hoger, omdat methanol een veel lager temperatuur nodig heeft om te verdampen. Dit is vaak onderdeel van de voorloop, en deze gooi je in de meeste gevallen direct weg.
Over methanol hoef je je niet druk te maken. Dan zou ik mij eerder druk maken of andere alcoholvarianten. Waarbij je een variant hebt die voor hoofdpijn kan zorgen en vaak vrij komt bij het produceren van dranken waarin granen worden gebruikt.

De methanolvergiftigingen zijn vooral te danken aan mensen die snel geld wilden verdienen. Deze mensen voegden met opzet methanol toe aan alcohol, omdat deze alcohol veel goedkoper is. Methanol komt voornamelijk vrij bij het vergisten van vruchten waarin pectine aanwezig is. Verwijderen van pitten en steeltjes is daardoor erg aan te raden. Maar dan nog is het lastig om veel fout te doen. Zoveel dat je er ziek van wordt.

Er is overigens volgens mij tot nu toe nog maar één medicijn tegen methanolvergiftiging. En dat is veel 'goede' alcohol nuttigen.

De kwade verhalen over methanol zijn erg nuttig. Ze schrikken genoeg mensen af.
  maandag 9 januari 2012 @ 15:13:35 #145
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_106602236
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:31 schreef Dynia het volgende:

Zoiets heb ik. Erg basic maar voldoet prima om de eerste stappen te zetten. Je kunt met deze kit ook aardig experimenteren met boil en no-boil kits. Als ik lui ben gooi ik er een batch no-boil in wat echt ook prima bier oplevert.

Voorbeeldje van een prima no-boil kit.
  maandag 9 januari 2012 @ 15:35:13 #146
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106602911
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:35 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Meen je dit serieus? Door destilleren komt er geen methanol vrij,
Meen je dit serieus? Ik zeg nergens dat door stoken methanol vrijkomt.

Dus leuk verhaaltje verder maar mijn antwoord blijft hetzelfde.
pi_106639023
quote:
Zoiets heb ik. Erg basic maar voldoet prima om de eerste stappen te zetten. Je kunt met deze kit ook aardig experimenteren met boil en no-boil kits. Als ik lui ben gooi ik er een batch no-boil in wat echt ook prima bier oplevert.

Voorbeeldje van een prima no-boil kit.
Tof! Alleen heb ik even geen plaats, want de kelder is wel te koud nu, maar ik zo'n startset komt er wel! Ik drink regelmatig een Russisch biertje, en wil eens kijken of daar ook brouwsetjes van zijn...:)
pi_106649627
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:58 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

[..]

Ik vraag het uit interesse, niet om lastig te doen ofzo. Alleen is methanol bij stoken juist gemakkelijk te vermijden; als je destilleert kan je gewoon de eerste fractie weggooien en je methanol is weg (kookpunt 65°C voor M t.o.v. 78°C voor ethanol). Dat is ook het opconcentreren dat Kabolter bedoelt, maar dat geldt dan enkel als je onder je condensor gaat hangen zoals aan de tap; niemand die dat doet.

In ieder geval; tijdens de zuurstofrijke fase zal de gist delen (vermenigvuldigen), tijdens de anaerobe fase wordt pyruvaat vergist naar ethanol. Weet je toevallig waar ergens in 't proces methanol gevormd wordt?
Als ik 't zo lees op internet wordt 't vooral gevormd uit verbindingen in de schillen van druiven bij wijn bv. en door hout. Ik dacht dat 't iets te maken had met de mate waarin zuurstof aanwezig was, maar misschien niet dan...
  dinsdag 10 januari 2012 @ 19:44:06 #149
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_106653560
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 18:13 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik vraag het uit interesse, niet om lastig te doen ofzo.
Is ook niet lastig :)
Wilde alleen even duidelijk maken dat bier niet gestookt wordt.

quote:
Alleen is methanol bij stoken juist gemakkelijk te vermijden; als je destilleert kan je gewoon de eerste fractie weggooien en je methanol is weg (kookpunt 65°C voor M t.o.v. 78°C voor ethanol). Dat is ook het opconcentreren dat Kabolter bedoelt, maar dat geldt dan enkel als je onder je condensor gaat hangen zoals aan de tap; niemand die dat doet.

In ieder geval; tijdens de zuurstofrijke fase zal de gist delen (vermenigvuldigen), tijdens de anaerobe fase wordt pyruvaat vergist naar ethanol. Weet je toevallig waar ergens in 't proces methanol gevormd wordt?
Als ik 't zo lees op internet wordt 't vooral gevormd uit verbindingen in de schillen van druiven bij wijn bv. en door hout. Ik dacht dat 't iets te maken had met de mate waarin zuurstof aanwezig was, maar misschien niet dan...
Biergist produceert tijden de vergisting ook methanol, in kleine hoeveelheden, maar dat is voor zover ik weet geen anaeroob proces. Temeer omdat je je wort dus goed moet beluchten.

Als dat niet gedaan is, dan is er zelfs een grote kans dat je vergisting stil komt te vallen.

Opkweken van biergist(vermenigvuldigen) moet gebeuren in goed belucht wort maar nog belangrijker is dat er genoeg voedingsstoffen zijn. Suiker is niet echt een voedingsstof wat dat betreft, meer een brandstof. Sterker nog: teveel suiker remt de groei. CO2 ook.

Biergist is een lastige materie. Er zijn vele boeken over geschreven en het is echt een vak apart. Grote brouwerijen hebben dan ook gistexperts in dienst en er zijn speciale gistlaboratoria.

Ook over aeroob en anaeroob is veel geschreven.
pi_106656014
wie wil een paar vaten lekker bier voor mij brouwen? begin er zelf maar niet aan..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')