Wat zijn eigenlijk meestal je beginSG en eindSG bij die pakketten?quote:Op vrijdag 4 november 2011 15:50 schreef popolon het volgende:
Ga van het weekend het spul in de fles gooien en dan een nieuwe batch er in gooien, bijna twee weken gisting en mijn hydrometer geeft voor de tweede dag een constante waarde aan. Morgen nog even meten om zeker te zijn. Volgens de meting zal dit bier een alcoholpercentage van rond de 5.5% moeten krijgen.
Nog een paar weken nagisten en dan weer genieten.
Deze heeft een SG van 1.045 en FG van 1.005, kom ik op 5,25% uit zie ik net.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:08 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Wat zijn eigenlijk meestal je beginSG en eindSG bij die pakketten?
Ik kom met hergisting op de fles uit op 5,9%.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:28 schreef popolon het volgende:
[..]
Deze heeft een SG van 1.045 en FG van 1.005, kom ik op 5,25% uit zie ik net.
De animo is net wat te weinig. Heb vroeger nog wel topics geopend over destilleren. Hoop gezeur dat het gevaarlijk zou zijn, aardig wat lezers. En voordat je het weet ben je de enige die post.quote:Op dinsdag 15 november 2011 01:22 schreef Nembrionic het volgende:
Het verbaast me eigenlijk dat er niet meer zelfbrouwers te vinden zijn op Fok. (ja, schaamteloze kick)
Zodat de gist naar de bodem zakt?quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:25 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Tip: flesjes rechtop zetten, nooit neerleggen.
Yup. En de andere troep die er eventueel nog in zweeft.quote:Op donderdag 29 december 2011 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zodat de gist naar de bodem zakt?
Pff dat zou mij te lang duren. Ik koop die 20 jaar oude single malt wel ipv er op te wachtenquote:Op donderdag 29 december 2011 20:19 schreef Aneurism het volgende:
Cool Topic, ik wil zelf eens whisky brouwen... Maar dat is een stukje moeilijker en kan je niet echt thuis doen.Leuk topic iig
Oppassen ook met het ontstaan van methanol.quote:Op donderdag 29 december 2011 22:54 schreef tjoptjop het volgende:
Ja, zo'n hoog alcoholpercentage haal je alleen met destilleren.
Ach, waar heb je dat volledig zicht met twee ogen voor nodigquote:Op donderdag 29 december 2011 22:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Oppassen ook met het ontstaan van methanol.
Inderdaad, dus whisky brouw je nietquote:
Scheikunde dan denk ikquote:Op vrijdag 30 december 2011 00:59 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Vroeger op school met natuurkunde gedaan, was best leuk.Je moet idd wel geduld hebben, da's wat minder.
Nee ik heb nooit scheikunde gehad, maar was wel dezelfde leraar van beide vakken en omdat wij dus geen scheikunde hadden ging hij dat met ons bij natuurkunde doen.quote:
Dat klinkt als een fantastisch planquote:Op vrijdag 30 december 2011 01:09 schreef Fogel het volgende:
Ik ga een huis bouwen en heb nog ca 100m2 die nog nergens voor gebruikt worden, dus een brouwerij is een goede optie.
Popo: basement ftw
quote:Op vrijdag 30 december 2011 01:18 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dat klinkt als een fantastisch plan
Basement is ideaal, zowel zomer als winter een vrij constante temperatuur.quote:Op vrijdag 30 december 2011 01:09 schreef Fogel het volgende:
Ik ga een huis bouwen en heb nog ca 100m2 die nog nergens voor gebruikt worden, dus een brouwerij is een goede optie.
Popo: basement ftw
Na een week zou er al een aardige carb in moeten zitten zou ik denken.quote:Op vrijdag 30 december 2011 02:51 schreef popolon het volgende:
En net nu ik dat zeg pak ik een 'verkeerd' flesje Lager wat ik 16 dagen geleden gebottled heb en waar dus de carbonation nog niet compleet is.Smaakt al erg goed maar nog wel wat 'plat', de bubbels zijn nog wel wat ver te zoeken.
Een eigen witbier maken staat ook nog op de agendaquote:Nou goed, ik heb nog 40 liter in de fles aan witbier en pilsner staan.
Wat om kwart voor drie?quote:Op donderdag 5 januari 2012 14:47 schreef popolon het volgende:
Ben m'n Wheat aan het opdrinken. Smaakt erg goed na een aantal weken, m'n Lager laat ik nog even in de fles zitten.
Net een pakket Australian Pale Ale bestelt op Amazon.
Ahquote:Op donderdag 5 januari 2012 19:49 schreef popolon het volgende:
Kwart voor negen 's ochtends.Maar ik bedoel eigenlijk de komende dagen/weken.
Neenquote:Op maandag 9 januari 2012 10:31 schreef Dynia het volgende:
Ik ga me er ook eens in verdiepen...Ik werk bij een brouwer (niet als brouwer...:) ) en wil eigenlijk zelf ook eens kijken wat ik kan brouwen...:)
Hebben jullie allemaal die DIY kit van 100$ thuis staan? :
http://makebeer.net/item.(...)ry=1&idSubCategory=0
Maar dit topic gaat over bier brouwen. Bier brouw je, dat stook je niet. Ergo: geen methanol.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:40 schreef tony_clifton- het volgende:
Wat ik mij afvraag; je hoort toch vaak bij illegaal (in dit geval niet-professioneel) gestookte brouwsels dat er methanol in kan komen. Hoe gaan jullie dat tegen?
Het jonge bier(wort) moet je juist goed beluchten(voordat de gist erin gaan) om de vergisting goed te laten verlopen.quote:Ik dacht dat de vergisting dan bij anaerobe omstandigheden moest plaatsvinden en dat bij wijn bijvoorbeeld vast CO2 werd toegevoegd om de oplossing zowel te koelen als af te dekken van de lucht?
(is eens in de marge vermeld, ben student chemie)
Meen je dit serieus? Door destilleren komt er geen methanol vrij, die is al aanwezig. Je maakt het alleen maar puurder. Dat doe je door de vloeistof te verhitten, waarbij je zorgt dat het water snel genoeg afkoelt en weer terug in de ketel valt. Doordat er verschillende stoffen in het te destilleren brouwsel zit kan je deze van elkaar scheiden. Al komt er volgens mij tijdens de gehele fase methanol vrij, al is dat in het begin veel hoger, omdat methanol een veel lager temperatuur nodig heeft om te verdampen. Dit is vaak onderdeel van de voorloop, en deze gooi je in de meeste gevallen direct weg.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:58 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Maar dit topic gaat over bier brouwen. Bier brouw je, dat stook je niet. Ergo: geen methanol.
[..]
Het jonge bier(wort) moet je juist goed beluchten(voordat de gist erin gaan) om de vergisting goed te laten verlopen.
Voor het bottelen moet je juist zo min mogelijk zuurstofinslag hebben.
Zoiets heb ik. Erg basic maar voldoet prima om de eerste stappen te zetten. Je kunt met deze kit ook aardig experimenteren met boil en no-boil kits. Als ik lui ben gooi ik er een batch no-boil in wat echt ook prima bier oplevert.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:31 schreef Dynia het volgende:
Ik ga me er ook eens in verdiepen...Ik werk bij een brouwer (niet als brouwer...:) ) en wil eigenlijk zelf ook eens kijken wat ik kan brouwen...:)
Hebben jullie allemaal die DIY kit van 100$ thuis staan? :
http://makebeer.net/item.(...)ry=1&idSubCategory=0
Meen je dit serieus? Ik zeg nergens dat door stoken methanol vrijkomt.quote:Op maandag 9 januari 2012 13:35 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Meen je dit serieus? Door destilleren komt er geen methanol vrij,
Tof! Alleen heb ik even geen plaats, want de kelder is wel te koud nu, maar ik zo'n startset komt er wel! Ik drink regelmatig een Russisch biertje, en wil eens kijken of daar ook brouwsetjes van zijn...:)quote:Zoiets heb ik. Erg basic maar voldoet prima om de eerste stappen te zetten. Je kunt met deze kit ook aardig experimenteren met boil en no-boil kits. Als ik lui ben gooi ik er een batch no-boil in wat echt ook prima bier oplevert.
Voorbeeldje van een prima no-boil kit.
Ik vraag het uit interesse, niet om lastig te doen ofzo. Alleen is methanol bij stoken juist gemakkelijk te vermijden; als je destilleert kan je gewoon de eerste fractie weggooien en je methanol is weg (kookpunt 65°C voor M t.o.v. 78°C voor ethanol). Dat is ook het opconcentreren dat Kabolter bedoelt, maar dat geldt dan enkel als je onder je condensor gaat hangen zoals aan de tap; niemand die dat doet.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:58 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Maar dit topic gaat over bier brouwen. Bier brouw je, dat stook je niet. Ergo: geen methanol.
[..]
Het jonge bier(wort) moet je juist goed beluchten(voordat de gist erin gaan) om de vergisting goed te laten verlopen.
Voor het bottelen moet je juist zo min mogelijk zuurstofinslag hebben.
Is ook niet lastigquote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:13 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik vraag het uit interesse, niet om lastig te doen ofzo.
Biergist produceert tijden de vergisting ook methanol, in kleine hoeveelheden, maar dat is voor zover ik weet geen anaeroob proces. Temeer omdat je je wort dus goed moet beluchten.quote:Alleen is methanol bij stoken juist gemakkelijk te vermijden; als je destilleert kan je gewoon de eerste fractie weggooien en je methanol is weg (kookpunt 65°C voor M t.o.v. 78°C voor ethanol). Dat is ook het opconcentreren dat Kabolter bedoelt, maar dat geldt dan enkel als je onder je condensor gaat hangen zoals aan de tap; niemand die dat doet.
In ieder geval; tijdens de zuurstofrijke fase zal de gist delen (vermenigvuldigen), tijdens de anaerobe fase wordt pyruvaat vergist naar ethanol. Weet je toevallig waar ergens in 't proces methanol gevormd wordt?
Als ik 't zo lees op internet wordt 't vooral gevormd uit verbindingen in de schillen van druiven bij wijn bv. en door hout. Ik dacht dat 't iets te maken had met de mate waarin zuurstof aanwezig was, maar misschien niet dan...
Wil ik best doen hoor, maar dat kost dan ook wel watquote:Op dinsdag 10 januari 2012 20:24 schreef cracktor het volgende:
wie wil een paar vaten lekker bier voor mij brouwen? begin er zelf maar niet aan..
Wat zou dat kosten dan? Voor bijv. een lekker blondje?quote:Op woensdag 11 januari 2012 00:33 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Wil ik best doen hoor, maar dat kost dan ook wel wat
50 euro voor een kwartierquote:Op woensdag 11 januari 2012 01:04 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Wat zou dat kosten dan? Voor bijv. een lekker blondje?
Die vaten kun je gewoon kopen hoorquote:Op woensdag 11 januari 2012 21:31 schreef cracktor het volgende:
oke.. ik kan misschien wel een vat maken. Dan doe jij er bier in, wordt het misschien nog lekkerder van ook.. Op fust gevat ofzoiets.
Of je koeling nodig hebt ligt helemaal aan het bier dat je wilt gaan makenquote:Op maandag 16 januari 2012 13:25 schreef RingBewoner het volgende:
Ik check ook in. Ga binnenkort mij hier in verdiepen. Zit alleen even met de koeling, de koelkast vullen met 25 liter bier zal niet iedereen kunnen plezieren.
Alleen relevant als je geen wortkoeler hebt en/of je wilt lageren. En lageren doe je pas na de hoofdvergisting en daar is 'ie nog lang niet aan toequote:Op maandag 16 januari 2012 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Op het moment is het buiten koud genoeg, gewoon in de schuur dus ook.
't Kan wel maar is niet echt ideaal. Je wilt de temperatuur zo constant mogelijk houden.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Op het moment is het buiten koud genoeg, gewoon in de schuur dus ook.
Is een koelkast daar goed genoeg voor? En volstaat een 2e hands koelkast uit 1833 dan een beetje? Of moet je echt een nieuwe hebben die de temperatuur constant houd? En misschien meer tips? Ik ga binnenkort een start kit kopen, wat is het beste adres en waar begin ik mee? Gewoon proberen om een standaard pils te imiteren of kan ik meteen richting een tripel of dubbel gaan?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:10 schreef popolon het volgende:
[..]
't Kan wel maar is niet echt ideaal. Je wilt de temperatuur zo constant mogelijk houden.
Ik ga vanavond een Australian IPA brouwen.
Excuus..Double IPA(India Pale Ale).quote:
Alsjeblieft, uitgebreid materiaal: http://www.wiki-hobbybrou(...)_brouwer:blikbrouwenquote:Op zondag 29 januari 2012 10:56 schreef mime_negert het volgende:
Ga vanmiddag beginnen met tripel te brouwen. Heb zo'n pakketje van Brouwmarkt met alle benodigheden.
Heeft er iemand nog tips of een duidelijke uitleg? Want de bijgeleverde gebruiksaanwijzing is echt summier.
Waarvan precies?quote:Op woensdag 1 februari 2012 13:23 schreef leeell het volgende:
ik lees dit topic altijd graag mee,
maar Nem, kan je niet een paar fotos maken?
opstellingen, foto's van verschillende fases van het bier, lezen is leuk zien is leukerquote:
Ik heb nog wel ergens fotos van een paar jaar geleden. Even kijken.quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:10 schreef leeell het volgende:
[..]
opstellingen, foto's van verschillende fases van het bier, lezen is leuk zien is leuker
Die betreffende wortkoeler en ketel heb ik helaas niet meer dus het moet iets primitieverquote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:03 schreef popolon het volgende:
Mooi spul heb je, ik hou het tot nu toe iets simpeler alhoewel ..... Ik ga binnenkort uitbreiden.
De Aussie pale ale zit twee weken in de fles en gisteren eentje open gemaakt, die smaakt nu al heel goed. Nog een paar weken en dan is het perfect.
Next brew: Porter.
Vat of fust? Op fust kan, als je het kunt afvullen(heb je wel wat voor nodig). Maar als je een vat aanslaat, dan blijft dat natuurlijk geen weeeeken goed.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 12:05 schreef JoPiDo het volgende:
Dat gekloot met het schoonmaken van flesjes houdt mij een beetje tegen, is het niet mogelijk om het in een vat te bewaren? Of wordt het dan snel oud?
Ik bottel het meeste eigenlijk in 33cl maar af en toe een grotere fles zoals 75cl. Dat heeft ook qua rijping wel wat voordelen.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 17:00 schreef popolon het volgende:
Tja het schoonmaken van flessen kost me hooguit een half uurtje denk ik. Ik heb dan ook geen 33cl flesjes, ze zijn allemaal minimaal 66cl of meer. Heb wel wat Grolsch beugels die minder dan dat zijn maar die staan gewoon leuk.
Drink je die zoveel dan?quote:Ik moet nodig weer wat flessen hebben, ik heb 50 liter bier in de basement dat nog wel een maand of wat moeten 'zitten'.
Heb veel van deze Sam Adams flessen, 650ml.
Ik ben benieuwdquote:Op zaterdag 10 maart 2012 23:17 schreef popolon het volgende:
Zo, deze vandaag even gebrouwen.
[ afbeelding ]
Ik heb geen flessen meer.Ik heb 30 liter pilsner en een batch Australian ale nu beneden staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |