quote:Op dinsdag 8 mei 2012 01:03 schreef popolon het volgende:
Hmmm, ontploffen lijk me voornamelijk een zaak van niet complete gisting . Beter te lang wachten dan te kort. Ik neem aan dat de gisting plaatsvindt in een emmer of iets dergelijks?
Ok spul zit nu in het gistvatquote:Op dinsdag 8 mei 2012 01:09 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Wat je moet doen is net als de bierbrouwers hergisten op de fles.
Wat Popolon zegt: bierbommetjes ontstaan doordat de vergisting nog niet klaar is.
Wat je moet doen is helemaal uit laten vergisten en vervolgens bottelen met 5-8 gram per liter aan suiker.
Dan krijg je dus koolzuur op de fles, net als bij bier
Wanneer ben je begonnen? Want opzich kan het lang duren.quote:Op donderdag 10 mei 2012 22:30 schreef Erasmo het volgende:
Waterslot is nog steeds constant aan het borrelen
En meten is weten. Heb je een hydrometer? Zo niet..dan gewoon lekker wachten tot het waterslot klaar is, dan nog een weekje laten staan. Dan op de fles met suikerwaterquote:Op vrijdag 11 mei 2012 00:17 schreef popolon het volgende:
Oh minimaal een week laten zitten, maar langer kan geen kwaad.
In principe voor het bier niet, maar het vergroot wel de kans op besmetting.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 00:17 schreef popolon het volgende:
Die besmettingskans is behoorlijk kleiner geworden doordat er alcohol inzit en de pH van je wort omlaag is gegaan.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 07:03 schreef BertV het volgende:
[..]
In principe voor het bier niet, maar het vergroot wel de kans op besmetting.
Tip om in het waterslot geen water maar jenever te gebruiken. Anders heb je na twee weken een "bolletje-besmetting" boven je brouwsel hangen.
Welk klaringsmiddel had je in gedachten?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 17:15 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Ik ben nu bezig met een liter of 27 honing wijn.
Omdat ik dit wil brouwen voor een opening van een DIY bioartlab heb ik gekozen voor een recept wat snel resultaat geeft ipv het gebruikelijke brouwersgeduld. het moet namelijk 18 mei al drinkbaar zijn en ben 2 mei begonnen. Ik heb dit recept gevolgd:
http://www.greydragon.org/brewing/mead.html#Gyrth
Vrij weinig suikerinhoud dus, ik heb Wyeast sweet mead gist gebruikt omdat die speciaal voor honingwijn zou zijn. maar na enkele dagen heb ik geen gebubbel gemerkt al zaten er wel een klein beetje belletjes in het afgetapte mengsel. Omdat ik enkele dagen later toch bezig was met wat turbogist heb ik er ook een beetje bijgegooid. Nu heb ik het nog een keer afgegoten, een beetje extra honing, suiker, en kruiden toegevoegd en weer terug in het brouwvat gedaan. Nu bubbeld het wel lekker en de smaak is ook gelijk wat beter.
Alleen vraag ik me nu af of ik er verstandig aan doe om er een klaringsmiddel bij te gooien en of ik na het gebruik van klaringmiddel nog bubbelformatie kan verwachten na het bottelen.
Bubbelt nog steeds constantquote:Op vrijdag 11 mei 2012 00:17 schreef popolon het volgende:
Turboklarquote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:50 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Welk klaringsmiddel had je in gedachten?
Opzich zou het geen probleem moeten zijn.
In principe zorgen klaringsmiddelen ervoor dat eitwitten neerslaan(die zorgen voor troebelheid).quote:Op zondag 13 mei 2012 18:57 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Turboklar
Ik weet eigenlijk ook niet echt wat het doet.
Heb je aandelen?quote:Op maandag 14 mei 2012 15:28 schreef SiGNe het volgende:
Leuk artikel, misschien ook wel interessant voor de thuisbrouwer:
http://dg.ned.newsmemory.(...)T7D8Jn9ghSM.facebook
Dat wist ik.quote:
Ik hou je niet tegen hoor?quote:Maar ik zal 't niet meer doen
Duidelijkquote:Op dinsdag 15 mei 2012 01:07 schreef SiGNe het volgende:
Nja, dat de thuisbrouwer ook op een redelijk makkelijke manier verder kan gaan dan alleen thuisbrouwen en dat het best loont om commerciëel te gaan denken.
Ik weet niet of jullie bijv. ook de recepten die jullie maken bijhouden maar dat zou je kunnen doen zodat je, als je meer wil gaan brouwen, meteen al weet welke je op de markt wil zetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |