quote:Ik speel een quiz, en zit in tijdsnood, daarom wil ik hier vragen om mij te helpen met mijn natuurkunde vraag (moet je dat hier neerzetten:P):
Op de grens bij maastricht met Belgie staat een ouderwetse slagboom om de grens aan te geven. Deze slagboom staat op 1 paal/poot. De slagboom is 1,50 m lang en weegt 40 kg. De poot staat 30 cm van de linkerkant vandaan. Een slagboom mag natuurlijk niet omvallen. Om hiervoor te zorgen wordt bij deze paal aan het linkeruiteinde een gewicht gehangen. Hoe zwaar moet dit gewicht minimaal zijn om ervoor te zorgen dat de slagboom niet omvalt ?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, want voor mij is het al weer een tijdje geleden dat ik natuurlunde heb gehad
edit: hier moet je het dus niet neerzetten! maar waar dan wel
Door mixen (snel), en diffusie (langzaam)quote:Op dinsdag 20 september 2011 00:37 schreef Paxcon het volgende:
Hoe komt het dat bij het roeren van suiker deze "eerlijk" over het kopje verdeeld wordt?
Je hebt dan ook weer een groter oppervlak wat warmte kwijtraakt aan de bovenkant. Dus dan maakt het ook nog uit of er een deksel op zit, en wat het volume van de lucht is tussen deksel en water.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 15:17 schreef Bravebart het volgende:
In een pan met een grote diameter heb je een soort pannenkoek van water, dus een groter oppervlak dat verwarmt wordt (deel van het water dat de bodem van de pan raakt), dus dan kookt een liter water sneller lijkt me.
Ja ok, als je inderdaad dezelfde hoeveelheid warmte toevoegt aan een pan zal het ongeveer even snel gaan, dan ligt het aan het verschil in warmteverlies tussen de 2 situaties. Ik ging er stiekem al vanuit dat je met een pan met groter bodemoppervlak ook een grotere vlam kan gebruiken, maar dat is voor de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijkquote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:43 schreef Neelix het volgende:
[..]
Je hebt dan ook weer een groter oppervlak wat warmte kwijtraakt aan de bovenkant. Dus dan maakt het ook nog uit of er een deksel op zit, en wat het volume van de lucht is tussen deksel en water.
Zolang de gaspit aan de onderkant niet zijn vlammen laat lekken via de zijkant, zal er zo ongeveer dezelfde warmte aan de pan toegevoegd worden, dus zal het ook net zo snel koken.
http://www.huidinfo.nl/jeuk.htmlquote:Op zondag 15 juli 2012 00:58 schreef YubYub het volgende:
Leuk topic
Ik heb wel een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop. Wat is jeuk? (Dus hoe wordt het veroorzaakt?)
Je bedoelt quantumverstrengeling en snaartheorie?quote:Op donderdag 19 juli 2012 23:19 schreef Visionair20 het volgende:
Ik heb een keer het een en ander gelezen op fok over wetenschappers die bepaalde fotonen A en B op 50km afstand van elkaar hebben, vervolgens C aan A hebben "gekoppeld", waarna A en B verdwenen en bij B, C "ontstond". .
Edit: Dit had volgens mij ook iets te maken met de string theorie maar dit was wel echt gelukt.
Weet iemand wat ik bedoel?
thnx
De ruimte tussen de maan en aarde dan?quote:Op donderdag 20 september 2012 20:12 schreef Haushofer het volgende:
Nee. Neem de Hubble constante, schat wat de uitdijing van het universum zou zijn op de schaal van kilometers, en vergelijk dit met de zwaartekracht hier op aarde. Die laatste is vele malen groter.
De uitdijing van het universum is alleen significant op kosmische schalen.
Hetzelfde argumentquote:Op donderdag 20 september 2012 20:29 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
De ruimte tussen de maan en aarde dan?
Even uitrekenen. Over 100 megaparsec jaar terugquote:Op donderdag 20 september 2012 21:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hetzelfde argumentzo uit m'n hoofd is de hubbleconstante in de orde van 100 km/seconde per Megaparsec. Een megaparsec is zo'n 10^16 kilometer. Reken maar es uit wat dit voor een afstand van honderdduizenden kilometers betekent
Merkbaar...maar dat bedoel ik niet. Net als met tijd..iemand in auto en iemand die stil staatquote:Op donderdag 20 september 2012 22:52 schreef Haushofer het volgende:
Het is een kwestie van twee getallen op elkaar delen. In dit geval krijg je dus een uitdijing van iets als 10^-9 m/s voor de afstand aarde-maan, zo uit mn hoofd. Nou kun je hubble's wet niet toepassen op deze schaal, maar het geeft een indicatie waarom de uitdijing alleen op kosmische schaal merkbaar is
Ik denk niet veel, maar ik speel de vraag door naar benedenquote:Op vrijdag 21 september 2012 19:57 schreef tech4u het volgende:
Wat zou er gebeuren als het 1/1000000000000000 seconde 1.000.000 graden celcius is op aarde?
quote:Op vrijdag 21 september 2012 19:57 schreef tech4u het volgende:
Wat zou er gebeuren als het 1/1000000000000000 seconde 1.000.000 graden celcius is op aarde?
Ik denk dat het gezegde "Eén gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden" hier van toepassing is.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:02 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Ik denk niet veel, maar ik speel de vraag door naar beneden
Niet alleen hardlopersquote:Op vrijdag 21 september 2012 23:00 schreef gebrokenglas het volgende:
Hardlopers die door de plotselinge opstijging een stap half missen en mogelijk daardoor struikelend op de grond terecht komend.
Soms heb je van die gekke ideeen.
Weet ik ook niet, maar volgens mij klopt dat wel. (hoewel er in een halve seconde niet veel op te stijgen valt)quote:Op vrijdag 21 september 2012 23:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Auto's die een bocht rijden hebben een halve seconde geen grip meer en zullen uit de bocht vliegen. Waarom zouden ze opstijgen?
Ik denk dat door de traagheid van massa er amper wat zal gebeuren in maar een halve seconde, qua opstijgen en vallen etc. Wel is natuurlijk alles op en met de aarde beïnvloed door zwaartekracht, dus er zullen heel veel dingen gebeuren in die halve secondequote:Op vrijdag 21 september 2012 23:00 schreef gebrokenglas het volgende:
Nouja, zo zat ik wel eens te denken wat er zou gebeuren als er voor bv 0.5 seconde de zwaartekracht even helemaal weg zou zijn.
Het kan natuurlijk niet, maar: stel.
Alle auto's stijgen even van de grond en vallen direct weer terug op de weg.... Het meeste gaat goed natuurlijk, enkele auto's zullen in een slip raken en crashen.
Water in een tuinvijver wordt even een waar golfslagbad.
Een paar eetborden op tafel zullen misschien stukvallen, je computer valt om, hier en daar komen stoelen en meubels - terugvallend op aarde - een beetje scheef te staan....
Hardlopers die door de plotselinge opstijging een stap half missen en mogelijk daardoor struikelend op de grond terecht komend.
Soms heb je van die gekke ideeen.
He, word ik hier nu zomaar voor gek uitgemaaktquote:Op vrijdag 21 september 2012 22:39 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat het gezegde "Eén gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden" hier van toepassing is.
Door welke kracht gaan dingen dan zweven?quote:
Maar de aarde staat niet plots stil, die draait gewoon door. Evenals alles wat er op staat blijft door bewegen totdat er een externe kracht op wordt uitgeoefend.quote:Op donderdag 27 september 2012 21:17 schreef Schonedal het volgende:
Omdat de aarde ronddraait met een snelheid van 40.000 km in 24 uur (aan de evenaar) word je bij het uitvallen van de zwaartekracht van de aarde in rechte lijn in horizontale richting weggeslingerd.
Het is juist de zwaartekracht die je in de cirkelbaan houdt, als die kracht wegvalt vlieg je in de richting van de raaklijn weg.quote:Op donderdag 27 september 2012 22:25 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar de aarde staat niet plots stil, die draait gewoon door. Evenals alles wat er op staat blijft door bewegen totdat er een externe kracht op wordt uitgeoefend.
Die is achterhaalt, het is niet constant, het neemt toequote:
Dat weet ik maar de snelheid van de plek waar je staat is net zo hoog als jezelf. Dus zul je hooguit ietsje recht omhoog gaanquote:Op vrijdag 28 september 2012 20:58 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Het is juist de zwaartekracht die je in de cirkelbaan houdt, als die kracht wegvalt vlieg je in de richting van de raaklijn weg.
Net zo als een steen aan een touwtje gaat doen als de steen rondgedraaid wordt en als het touw breekt.
Wat bereken je nu en hoe? Die 1500 km/h is de omwentelingssnelheid van de aarde neem ik aan?quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:19 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat weet ik maar de snelheid van de plek waar je staat is net zo hoog als jezelf. Dus zul je hooguit ietsje recht omhoog gaan
v=3572 x (wortel H)
v=1500 km/uur
wortel H = 3572/1500
H=5,6km/uur
De plek onder je voeten blijft in de cirkelbaan doordraaien, zelf ga je in een rechte lijn verder.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:19 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat weet ik maar de snelheid van de plek waar je staat is net zo hoog als jezelf. Dus zul je hooguit ietsje recht omhoog gaan
v=3572 x (wortel H)
v=1500 km/uur
wortel H = 3572/1500
H=5,6km/uur
Ik snap heel goed wat je bedoeld. Daarom probeer ik ook uit te rekenen wat de snelheid dan wordt.quote:Op zaterdag 29 september 2012 11:08 schreef Schonedal het volgende:
[..]
De plek onder je voeten blijft in de cirkelbaan doordraaien, zelf ga je in een rechte lijn verder.
De afstand wordt dus steeds groter
Vergelijk het met druppels water die uit een ronddraaiende centrifugetrommel uit het wasgoed wegschieten.
Ja, ik snap dat deze van de tijd afhangt, maar het ding wordt nog steeds "constante" genoemd. Zo spreken we b.v. ook van "koppelingsconstanten" in het standaardmodel (zoals e, de koppelingsconstante die de sterkte van de elektromagnetische interactie weergeeft) terwijl dit functies van de energie zijn (de elektromagnetische interactie wordt sterker bij hogere energieën, in tegenstelling tot de sterke kernkracht).quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die is achterhaalt, het is niet constant, het neemt toe
Dat lijkt me best een aardige vraag voor http://what-if.xkcd.comquote:Op vrijdag 21 september 2012 23:00 schreef gebrokenglas het volgende:
Nouja, zo zat ik wel eens te denken wat er zou gebeuren als er voor bv 0.5 seconde de zwaartekracht even helemaal weg zou zijn.
Het kan natuurlijk niet, maar: stel.
Zo had ik het helemaal niet bekeken.quote:Op zaterdag 29 september 2012 11:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik denk dat je dan met een snelheid van 5,6 km/h recht omhoog gaat.
Nee, alleen op kleine lengteschalen zijn zulke effecten zichtbaar. In de klassieke limiet (dus op lengteschalen die voor ons zichtbaar zijn) treedt decoherentie op, wat ervoor zorgt dat wij geen systemen zien die in superpositie van verschillende toestanden zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:47 schreef Robus het volgende:
Naar aanleiding van het double slit experiment (http://en.wikipedia.org/wiki/Double-slit_experiment) en het quantum eraser experiment (http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_eraser_experiment) zit ik met deze vraag:
Uitgaande van deze experimenten, klopt het dat de realiteit die je niet met je ogen ziet er totaal anders uitziet dan de wereld die je wel ziet? Oftewel als ik mijn ogen dicht doe bestaat dan de laptop die voor me staat uit een soep van golven en wanneer ik mijn ogen weer open doe, springt de realiteit snel weer terug naar de bekende "atomische" realiteit?
Dat is dan op de evenaar. Op de polen blijft elke ijsbeer en pinguin met de voeten op het ijs.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:19 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zo had ik het helemaal niet bekeken.
Maar dat betekent dus dat je in een halve seconde 5600/3600 * 0.5 = 0.77 meter opstijgt.
Komt de zwaartekracht dan terug, val je met 9.1m/sec2 terug. Niet te moeilijk denken, maar dat is dan iets van 1/12 seconde dat het duurt dat je op je benen terugploft...
Alles dat ruim een halve meter stijgt en weer zo hard terugvalt, dat zal echt gigantisch veel schade geven.
Alleen dingen als mobiele telefoons en afstandsbedieningen die voor zulke valhoogtes gebouwd zijn, blijven heel.
Bedankt voor je antwoord.quote:Op maandag 1 oktober 2012 20:00 schreef M.rak het volgende:
[..]
Nee, alleen op kleine lengteschalen zijn zulke effecten zichtbaar. In de klassieke limiet (dus op lengteschalen die voor ons zichtbaar zijn) treedt decoherentie op, wat ervoor zorgt dat wij geen systemen zien die in superpositie van verschillende toestanden zijn.
Nee, volgens mij niet, aangezien het zwarte gat materie opslurpt, zou alle materie en antimaterie omgezet worden in energie.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:01 schreef Robus het volgende:
Toch een handig topic dit!
Dit keer vroeg ik mij het volgende af. Is het theoretisch mogelijk dat het centrum van een sterrenstelsel (het zwarte gat) uit een zeer zwaar "dubbelster" systeem van antimaterie kan bestaan?
Het is de enige verklaring voor de waarnemingenquote:Op donderdag 8 november 2012 22:31 schreef Robus het volgende:
Waarschijnlijk weer een hele domme vraag hoor...![]()
Op dit moment wordt aangenomen dat het heelal versneld uitdijt. De verste sterrenstelsels bewegen zich het snelst van ons vandaan.
Dat wordt niet waargenomenquote:Dit geeft de roodverschuiving in het licht aan. Althans, zo lijkt het. In het vroege heelal begon het heelal steeds doorzichtiger te worden naarmate de tijd vorderde. Is het mogelijk dit proces nog steeds aan de gang is en het heelal steeds helderder en helderder wordt?
Dat zou ik niet uit je hypothese concluderenquote:Dan zou dat kunnen betekenen dat de afstand tussen ons en de verre sterrenstelsels groter is dan wordt aangenomen en dat het heelal niet versneld uitdijt maar constant.
Als je materie tot een bepaald punt verhit komen de elektronen los van de atoomkern en is het in de plasma staat en een plasma laat heel moeilijk fotonen door.quote:Op donderdag 8 november 2012 22:31 schreef Robus het volgende:
Op dit moment wordt aangenomen dat het heelal versneld uitdijt. De verste sterrenstelsels bewegen zich het snelst van ons vandaan. Dit geeft de roodverschuiving in het licht aan. Althans, zo lijkt het. In het vroege heelal begon het heelal steeds doorzichtiger te worden naarmate de tijd vorderde.
quote:Is het mogelijk dit proces nog steeds aan de gang is en het heelal steeds helderder en helderder wordt? Dan zou dat kunnen betekenen dat de afstand tussen ons en de verre sterrenstelsels groter is dan wordt aangenomen en dat het heelal niet versneld uitdijt maar constant.
Het gaat niet echt om "helderder worden". Het gaat er vooral om of fotonen gewoon vrij kunnen reizen of tegengewerkt worden door het medium waarin ze zitten (door interacties met de elektronen van het medium; in dit geval is dat medium een plasma). Je voelt natuurlijk op je klompen aan dat deze interactie afhangt van de dichtheid van het medium; hoe lager de dichtheid, des te minder elektronen (die voor een plasma overigens niet in een rooster zitten, maar vrij door het medium kunnen bewegen!) per volume waarmee de fotonen kunnen interacteren. Op een gegeven moment zakte die dichtheid beneden een bepaald punt door de uitdijing van het universum. Hierdoor "ontkoppelden" de fotonen van het medium. Om hier een goed beeld van te krijgen zou je denk ik de gemiddelde vrije afstand waarover een foton kan reizen voordat het verstrooit wordt in een medium, uit moeten zetten tegen de dichtheid. Je zult dan zien (tenminste, dit heb ik alleen kwalitatief uitgelegd gekregen) dat voor een plasma voorbij een bepaalde dichtheid die vrije afstand vrij snel toeneemt en uiteindelijk naar oneindig gaat. Het zal in elk geval een soort van inverse relatie moeten zijn. Maar echt "helderder" wordt het universum niet meer; fotonen konden al snel (ca. 380.000 jaar na de BB) "vrij" bewegen door het universum.quote:Op donderdag 8 november 2012 22:31 schreef Robus het volgende:
Op dit moment wordt aangenomen dat het heelal versneld uitdijt. De verste sterrenstelsels bewegen zich het snelst van ons vandaan. Dit geeft de roodverschuiving in het licht aan. Althans, zo lijkt het. In het vroege heelal begon het heelal steeds doorzichtiger te worden naarmate de tijd vorderde. Is het mogelijk dit proces nog steeds aan de gang is en het heelal steeds helderder en helderder wordt? Dan zou dat kunnen betekenen dat de afstand tussen ons en de verre sterrenstelsels groter is dan wordt aangenomen en dat het heelal niet versneld uitdijt maar constant.
Donkere materie is een theoretische aanname om het model kloppend te maken. Het universum bevat namelijk veel te weinig materie (zover we kunnen waarnemen)quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:14 schreef Hitch_Slap het volgende:
Het concept 'donkere materie' intrigeert mij nogal, begrijp ik het goed dat het bestaan hiervan niet bewezen kan worden maar slechts afgeleid ? Dit betekend dat men een aanname doet obv huidige theorieen, wat als deze theorieen niet kloppen cq niet volledig zijn ?. Dit wordt zelfs ronduit onderkend dat het quantum model en zwaartekracht model onvolledig zijn, dan nog klampt men zich hier aan vast als een hardnekkig bijgeloof, net als de snaartjes theorie.
Men vult een 'niets' op met 'iets' om de waarneming maar aan het model te laten voldoen, ik heb hier moeite mee. Uit het huidig model zou ook moeten volgen dat het universum steeds langzamer uitdijt, guess what, dat doet het niet! Toen heeft men donkere materie bedachtquote:Op vrijdag 9 november 2012 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Donkere materie is een theoretische aanname om het model kloppend te maken. Het universum bevat namelijk veel te weinig materie (zover we kunnen waarnemen)
Er zijn indirecte waarnemingen die er op wijzen dat het daadwerkelijk bestaat
Klopt, het universum versneld in het uitdijen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:54 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Men vult een 'niets' op met 'iets' om de waarneming maar aan het model te laten voldoen, ik heb hier moeite mee. Uit het huidig model zou ook moeten volgen dat het universum steeds langzamer uitdijt, guess what, dat doet het niet! Toen heeft men donkere materie bedacht
Misschien een aardig voorbeeld wanneer waarnemingen afwijken van je theorie (anomalieën):quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:54 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Men vult een 'niets' op met 'iets' om de waarneming maar aan het model te laten voldoen, ik heb hier moeite mee.
Je haalt zaken door elkaarquote:Uit het huidig model zou ook moeten volgen dat het universum steeds langzamer uitdijt, guess what, dat doet het niet! Toen heeft men donkere materie bedacht
Over snaartheorie kun je hier lezen, wat hoop ik ook de motivatie ervan duidelijker maakt.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:14 schreef Hitch_Slap het volgende:
Het concept 'donkere materie' intrigeert mij nogal, begrijp ik het goed dat het bestaan hiervan niet bewezen kan worden maar slechts afgeleid ? Dit betekend dat men een aanname doet obv huidige theorieen, wat als deze theorieen niet kloppen cq niet volledig zijn ?. Dit wordt zelfs ronduit onderkend dat het quantum model en zwaartekracht model onvolledig zijn, dan nog klampt men zich hier aan vast als een hardnekkig bijgeloof, net als de snaartjes theorie.
Niet alles wat je verzint is een theoriequote:Op vrijdag 9 november 2012 16:22 schreef Robus het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden!
Supersymmetrie kwam net even ter sprake. Bestaat donkere materie dan niet gewoon uit die LSP (Lightest Supersymmetric Partner) deeltjes?
Een LSP deeltje vervalt niet (vanuit ons perspectief) dus heeft het altijd bestaan en zal het altijd blijven bestaan. Dit komt overeen met ons beeld van het heelal. De LSP deeltjes vormen een stroming van energie in de ruimte welke wij niet kunnen waarnemen omdat ons bewustzijn uit dezelfde energie bestaat. Het heelal (wij) neemt zichzelf waar (bewustzijn) d.m.v het herkennen van patronen (materie) in dit één en hetzelfde medium.
Ik hoor het wel als dit te zweverig wordt en niet in W&T thuishoort
Misschien. Maar we weten nog niet eens of supersymmetrie daadwerkelijk iets is wat in de natuur voorkomt. Zo ja, dan is het sowieso (spontaan) gebroken, want we vinden geen superdeeltjes met dezelfde massa als b.v. het elektron, quarks, fotonen etc.quote:Op vrijdag 9 november 2012 16:22 schreef Robus het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden!
Supersymmetrie kwam net even ter sprake. Bestaat donkere materie dan niet gewoon uit die LSP (Lightest Supersymmetric Partner) deeltjes?
Die eerste zin niet, daarna wordt het wat wazigquote:Een LSP deeltje vervalt niet (vanuit ons perspectief) dus heeft het altijd bestaan en zal het altijd blijven bestaan. Dit komt overeen met ons beeld van het heelal. De LSP deeltjes vormen een stroming van energie in de ruimte welke wij niet kunnen waarnemen omdat ons bewustzijn uit dezelfde energie bestaat. Het heelal (wij) neemt zichzelf waar (bewustzijn) d.m.v het herkennen van patronen (materie) in dit één en hetzelfde medium.
Ik hoor het wel als dit te zweverig wordt
Kwantumverstrengeling houdt in dat twee deeltjes "intiem met elkaar verbonden zijn", ongeacht de onderlinge afstand. Een meting op deeltje 1, wat daardoor in een bepaalde toestand vervalt, bepaalt ook de toestand van deeltje 2. Dit is een eigenschap van de QM en de manier waarop je toestanden beschrijft (in dit geval als een tensorproduct in je Hilbertruimte). De QM wordt daarom ook wel "niet-lokaal" genoemd, wat betekent dat twee systemen die ruimtelijk (zie b.v. http://oldwww.phys.washin(...)s/544-04matrices.pdf) van elkaar verwijderd zijn elkaar toch lijken te beïnvloeden.quote:Op vrijdag 9 november 2012 16:41 schreef Parafernalia het volgende:
http://arstechnica.com/sc(...)ments=1#comments-bar
Kan iemand dit in het kort samenvatten?
Aha...dat is bizarquote:Op vrijdag 9 november 2012 18:01 schreef Haushofer het volgende:
Een mogelijke verklaring zou zijn dat de deeltjes op de een of andere manier toch "informatie uitwisselen, sneller dan het licht" (het moet wel sneller dan het licht zijn gezien de experimentele restricties!). Voorheen werd gedacht dat dat toch de relativiteitstheorie niet zou tegenspreken, maar het resultaat van het paper wat je aanhaalt laat zien dat dit toch zo is.
Is dat de reden waarom wormholes mogelijk kunnen bestaan?quote:Op vrijdag 9 november 2012 18:01 schreef Haushofer het volgende:
Een mogelijke verklaring zou zijn dat de deeltjes op de een of andere manier toch "informatie uitwisselen, sneller dan het licht" (het moet wel sneller dan het licht zijn gezien de experimentele restricties!). Voorheen werd gedacht dat dat toch de relativiteitstheorie niet zou tegenspreken, maar het resultaat van het paper wat je aanhaalt laat zien dat dit toch zo is.
Jij begrijpt hem verkeerdquote:Op vrijdag 9 november 2012 21:06 schreef J0kkebr0k het volgende:
Op Ned3 nu DWDD University presents: De oerknal door Robert Dijkgraaf.
Volgens mij spreekt hij zich zojuist tegen. In het begin zei hij dat ons sterrenstelsel en het dichtstbij zijnde stelsel (Andromeda nevel) over miljoenen jaren in elkaar opgaan.
Maar later zei hij dat de sterrenstelsels verder uit elkaar worden gedreven omdat de ruimte uitdijt.
Maakt hij nu een fout of begreep ik hem verkeerd?
Het universum expandeerd, waardoor sterrenstelsels verder uit elkaar komen te liggen, maar ze bewegen ook tov elkaar, en kunnen ook samenkomen.quote:
quote:Op vrijdag 9 november 2012 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het universum expandeerd, waardoor sterrenstelsels verder uit elkaar komen te liggen, maar ze bewegen ook tov elkaar, en kunnen ook samenkomen.
Kijken naar het massamiddelpunt van het systeem (de 2 auto's)?quote:Op vrijdag 9 november 2012 21:45 schreef KatyM het volgende:
Wanneer 2 auto's op elkaar knallen met elk 100km/uur is de impact minder groot dan wannneer eentje 150 rijdt en de ander 50, of wanneer eentje stilstaat en de ander 200.
Maar kun je vanuit de speciale relativiteitstheorie niet stellen dat de waarnemer in een van de auto's die 100 rijdt in zijn eigen referentiestelsel stilstaat? En dat hij de ander met 200 ziet rijden?
Maar qua kinetische energie klopt dit niet. Kortom, waarop bepalen wij het stelsel dat in rust is. Is het puur vanuit de aarde bekeken? Dit is toch in 'strijd' met de SRT:?
Wie zegt dat we leven in een 3-dimensionale ruimte?quote:Op vrijdag 9 november 2012 22:25 schreef Discombobulate het volgende:
Misschien een beetje een aparte vraag hoor. :p Ik interesseer me heel erg in natuurkunde en ben bezig met een HBO-opleiding met oa natuurkunde, maar waarom leven we in een 3-dimensionale ruimte en niet een 4 of hoger dimensionale ruimte? Waarom zijn die hogere dimensies eigenlijk opgekrult op kwantumschaal??
Waarom nemen wij maar 3 dimensies waar? (x,y,z). waarom zijn die overige dimensies opgekruld op kwantumschaal? ( wat ik uit vele documantaires, boeken etc. concludeer ) :pquote:Op vrijdag 9 november 2012 22:27 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wie zegt dat we leven in een 3-dimensionale ruimte?
er zit geen verschil in impact tussen je voorbeeldenquote:Op vrijdag 9 november 2012 21:45 schreef KatyM het volgende:
Wanneer 2 auto's op elkaar knallen met elk 100km/uur is de impact minder groot dan wannneer eentje 150 rijdt en de ander 50, of wanneer eentje stilstaat en de ander 200.
Maar kun je vanuit de speciale relativiteitstheorie niet stellen dat de waarnemer in een van de auto's die 100 rijdt in zijn eigen referentiestelsel stilstaat? En dat hij de ander met 200 ziet rijden?
Maar qua kinetische energie klopt dit niet. Kortom, waarop bepalen wij het stelsel dat in rust is. Is het puur vanuit de aarde bekeken? Dit is toch in 'strijd' met de SRT:?
Niet? De kinetische energie van een auto die 200 rijdt is toch groter dan de kinetische energie van beide auto's die 100 rijden opgeteld?quote:Op zaterdag 10 november 2012 03:52 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
er zit geen verschil in impact tussen je voorbeelden
Oh ja?quote:Op zaterdag 10 november 2012 09:07 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Niet? De kinetische energie van een auto die 200 rijdt is toch groter dan de kinetische energie van beide auto's die 100 rijden opgeteld?
Je neemt ook tijd waar, das vier.quote:Op vrijdag 9 november 2012 22:40 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom nemen wij maar 3 dimensies waar? (x,y,z). waarom zijn die overige dimensies opgekruld op kwantumschaal? ( wat ik uit vele documantaires, boeken etc. concludeer ) :p
Nee, dat heeft een hele andere reden.quote:Op vrijdag 9 november 2012 19:10 schreef Robus het volgende:
[..]
Is dat de reden waarom wormholes mogelijk kunnen bestaan?
De ruimtetijd expansie gebeurt op de schaal van tientallen/honderden miljoenen lichtjaren. De melkweg en het andromedastelsen zo'n twee miljoen lichtjaar verwijdert. De onderlinge snelheid wordt dus bepaald door hun onderlinge aantrekking en de uitdijing van de ruimtetijd tussen de twee stelsels. Bij deze onderlinge afstand is echter de onderlinge aantrekking groter, en dus komen ze op elkaar afquote:Op vrijdag 9 november 2012 21:06 schreef J0kkebr0k het volgende:
Op Ned3 nu DWDD University presents: De oerknal door Robert Dijkgraaf.
Volgens mij spreekt hij zich zojuist tegen. In het begin zei hij dat ons sterrenstelsel en het dichtstbij zijnde stelsel (Andromeda nevel) over miljoenen jaren in elkaar opgaan.
Maar later zei hij dat de sterrenstelsels verder uit elkaar worden gedreven omdat de ruimte uitdijt.
Maakt hij nu een fout of begreep ik hem verkeerd?
Zie, nooit te oud zijn om even de binas na te slaan.quote:Op zaterdag 10 november 2012 09:12 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ekin=1/2mv2
Die verdubbeling van de snelheid zorgt voor een viervoudiging van de Ekin
Als we snaartheorie mogen geloven zijn er 10 of 11 dimensies. Dat is ook gelijk de enige theorie die het aantal ruimtetijd dimensies voorspelt. In de algemene rel.theorie bijvoorbeeld neem je het domweg aan. Wat overigens mensen niet belemmert om b.v. algemene rel.theorie te beschrijven in 3 ruimtetijd dimensies.quote:Op vrijdag 9 november 2012 22:25 schreef Discombobulate het volgende:
Misschien een beetje een aparte vraag hoor. :p Ik interesseer me heel erg in natuurkunde en ben bezig met een HBO-opleiding met oa natuurkunde, maar waarom leven we in een 3-dimensionale ruimte en niet een 4 of hoger dimensionale ruimte? Waarom zijn die hogere dimensies eigenlijk opgekrult op kwantumschaal??
het gaat om de hoeveelheid kinetisch energie die vrijkomt niet om de energie die potentieel vrij kan komen.quote:Op zaterdag 10 november 2012 09:07 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Niet? De kinetische energie van een auto die 200 rijdt is toch groter dan de kinetische energie van beide auto's die 100 rijden opgeteld?
Maar als een auto met 200 tegen een muur aanrijdt dan is de hoeveelheid kinetische energie die vrijkomt groter dan wanneer 2 auto's met 100 tegen elkaar aanrijden.quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:35 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
het gaat om de hoeveelheid kinetisch energie die vrijkomt niet om de energie die potentieel vrij kan komen.
Als een object vertraagt van 100 km/u naar 0 komt er evenveel energie vrij als bij een object wat vertraagt van 150 km/u naar 50 km/u.
Zie b.v. ook dit topic op physicsforums.quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:37 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Maar als een auto met 200 tegen een muur aanrijdt dan is de hoeveelheid kinetische energie die vrijkomt groter dan wanneer 2 auto's met 100 tegen elkaar aanrijden.
Thnx, maar de oorspronkelijke vraag ging met name om of die twee gevallen niet identiek zijn.quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zie b.v. ook dit topic op physicsforums.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |