abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101716201

· Onweerlinks 'live'
· Stormvue-sites
· Cape en voorspellende kaarten
· Wolkenkaarten en foto's
· Diverse weersites
· Achtergrond informatie
· Golven en wind
· Buienradar Nederland
· Buienradar West Europa

· Vorige delen 'De atmosfeer staat op ontploffen'
· Openingpost 'De atmosfeer staat op ontploffen'
· 'Weersverwachting in uw eigen plaats'
· 'Upload en Fotoalbum'

CAPE? WAAR DE FOK HEEFT IEDEREEN HET OVER? WAT IS CAPE?
quote:
Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.

De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.

Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!

MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale

SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.

MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.

Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).

Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!

Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.

Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.

CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel

Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
Zie ook
Een kijkje naar CAPE
Uitleg CAPE en LIFTED INDEX kaart
pi_101716213
Onweerskansen 10 en 11 september

Voor de mensen die dit seizoen al af hebben geschreven, kan ik mededelen dat er aanstaande zaterdag wederom een mooie setting is voor onweer. Aanstaande zaterdag krijgen we te maken met aanvoer vanuit het zuiden, dus warme lucht. Dit zien we ook terug in de temperaturen. De laatste berekeningen van het weermodel ECMWF laten zien dat de temperaturen zaterdag oplopen naar zomerse waarde in het midden en in het zuiden van het land, het noordelijk deel van het land enkele graden kouder, maar met 22-24 graden nog zeer aangenaam (klik). Echter aan het einde van de middag nadert er een koufront, we weten allemaal wel wat het allemaal gaat doen.

Als we gaan kijken naar de onstabiliteit, dan zit het Europees weermodel en het Amerikaans weermodel haast op 1 lijn. Opvallen is wel dat het Europees weermodel ook met hoge CAPE waardes aan komt zetten. Maximale CAPE dat het Europees weermodel berekend is tussen de 2200 en de 2400 J/KG (Klik.) Het Amerikaans weermodel GFS (die u hieronder ziet staan) berekend een maximale 2000 J/KG bij een lifted van -5. WRF is beduidend minder, maar die zal vanavond ook wel bij gaan draaien vermoed ik. WRF berekend een CAPE van 750-1000 J/KG.

Kijkend naar de 0-1 kilometer windschering en de 0-6 kilometer windschering, dan zien we best wel een aardige situatie. Natuurlijk mogen de waardes ietsjes hoger komen te liggen op 18UTC (20.00uur Nederlandse tijd). Op 21UTC (23.00uur Nederlandse tijd) liggen de waardes hoger, namelijk 12 a 13 meter per seconde op 0-1 kilometer hoogte en op 0-6 kilometer hoogte liggen de waardes ongeveer rond de 22 meter per seconde. Gezien deze waardes, plus een SRH van 125-150 m2/s2, SCP van 0.5 en een STP van 1 valt een supercel met mogelijk een zwakke tornado niet uit te sluiten. Ook opvallend is de wolkentoppen, die berekend worden op 14 kilometer en mogelijk nog wat hoger (klik). Hieronder ziet u de windschering op 0-1 kilometer hoogte en de 0-6 kilometer hoogte van 18UTC en 21UTC (20.00 uur en 23.00 uur Nederlandse tijd)

Kijken we ook even snel naar de PW (Precipitable Water), dan zien we die uitkomen op 34-36mm. Echter dit zal in de komende run nog wel hoger komen te liggen is de verwachting. Dit houdt in dat er lokaal weer zeer veel neerslag kan gaan vallen. Ook de hagelkans is aanwezig. Momenteel worden er berekeningen gedaan door de modellen en die geven aan dat er een kans bestaat, dat er hagel van 2 centimeter kan gaan vallen. Dit is weer een mooie situatie om in de gaten te gaan houden. Persoonlijk ga ik voor het midden van het land en het westen.

Ook maar even neerslagkaartje erbij doen dan.

pi_101716261
hmm.. zou wel wat foto's willen maken zaterdag, jammer dat m'n poot in het gips zit :7
pi_101716299
Nieuwe run (Cape) ziet er nog beter uit.

pi_101716415
Nogmaals

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:54 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Idem. Appelpop toevallig?
Ja Appelpop. :)
pi_101716657
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:58 schreef andreas612 het volgende:
hmm.. zou wel wat foto's willen maken zaterdag, jammer dat m'n poot in het gips zit :7
Vuilniszak met tape eromheen een gaan :P.. Been there done that :9..
pi_101716664
Hmm, ziet er niet al te best uit dus voor een openlucht festival.. :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_101716696
Hoe laat begint het onweer zaterdag in de buurt van Eindhoven?
pi_101716747
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Hoe laat begint het onweer zaterdag in de buurt van Eindhoven?
Dat is niet zo ver van tevoren te zeggen. Dit soort weer is zo onvoorspelbaar dat je het pas kort van tevoren weet. Zoals het er nu naar uitziet komen de buien 's middags pas.
pi_101717047
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:59 schreef aloa het volgende:

[ afbeelding ]
Zo dan! :D
Life is Music
pi_101717162
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:14 schreef Nwana-Zeist het volgende:

[..]

Dat is niet zo ver van tevoren te zeggen. Dit soort weer is zo onvoorspelbaar dat je het pas kort van tevoren weet. Zoals het er nu naar uitziet komen de buien 's middags pas.
gvd :(
Had ik gepland om zaterdag lekker te gaan varen en jawel hoor.......... toch weer regen.

Wat een ongelooflijke bagger "zomer" is het toch :r
pi_101717667
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:11 schreef Timmos het volgende:

[..]

Vuilniszak met tape eromheen een gaan :P.. Been there done that :9..
grapjurk, de regen is niet het probleem, hoe wil je al die apparatuur + statief op 2 krukken richting het strand krijgen? :D
  donderdag 8 september 2011 @ 18:45:02 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101717692
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:59 schreef aloa het volgende:

[ afbeelding ]
Ziet er heftig uit! Zijn deze waardes voor Nederland nu uitzonderlijk hoog?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_101717742
Dat wordt knallen zaterdag :D
pi_101718190
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:45 schreef Dven het volgende:

[..]

Ziet er heftig uit! Zijn deze waardes voor Nederland nu uitzonderlijk hoog?
Deze waardes zijn niet uitzonderlijk voor Nederland denk ik, gebeurd een paar keer in de zomer.
Dit is meer uitzonderlijk:
http://forum.onweer-onlin(...)1309010703_thumb.jpg
Life is Music
  donderdag 8 september 2011 @ 19:20:35 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101719069
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:58 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Deze waardes zijn niet uitzonderlijk voor Nederland denk ik, gebeurd een paar keer in de zomer.
Dat ziet er inderdaad nog wat heftiger uit ;) Dacht ergens gelezen te hebben dat waardes boven de 1000 voor Nederland uitzonderlijk zijn, vandaar :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 8 september 2011 @ 19:29:48 #17
172693 hans1988
weet ik veel...zeg et ma
pi_101719446
T is wel weer toevallig he, ik had me weer eens voorgenomen misschien zaterdag te gaan barbeknoeien, krijgen we dit soort weer weer :')

Heel toevallig had ik het barbeknoei-vlees ook al klaarliggen op dezelfde dag als het pukkelpop-noodweer ;(

ik moet vaker gaan barbeknoeien :D
  donderdag 8 september 2011 @ 19:45:54 #18
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_101720136
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:58 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

28 juni!
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_101721605
Dit was trouwens van een paar dagen geleden in Arnhem

Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_101723079
Ik vrees toch dat Appelpop echt hinder gaat ondervinden gezien de weerkaarten momenteel. Vreemd dat de organisatie nog geen mail heeft teruggestuurd

Uitleg onderste kaart:

De equivalent potentiële temperatuur ('theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energieuitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e.

Met behulp van theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradient in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten.

http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/theta-e
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  donderdag 8 september 2011 @ 20:51:10 #21
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_101723535
We moeten het maar bekijken hoe het allemaal gaat lopen.
Ik weet wel dat het met de feesten ook echt feest is :o
pi_101723680
Hier hebben we een buurtfeest. Met grote tent en barbecue (en ik moet helpen met het vis roken) :')

Ach, gewoon uitgaan van het meest negatieve scenario, dan kan het altijd meevallen :)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  donderdag 8 september 2011 @ 21:03:39 #23
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_101724329
quote:
14s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:14 schreef DutchErrorist het volgende:

[ afbeelding ]
Mooie foto
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
  donderdag 8 september 2011 @ 21:16:49 #24
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_101725493
Eeuhm vallen aardschokken hier ook in eigenlijk #utrecht net :o!
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 september 2011 @ 21:23:59 #25
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_101726039
20km ten ZO van Nijmegen. 4.3 Schaal van Richter
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 8 september 2011 @ 21:24:19 #26
176766 zoem
zoemt
pi_101726073
Seismografen:
http://www.knmi.nl/~sleeman/LIVE_new/intro.html
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:16 schreef MissHobje het volgende:
Eeuhm vallen aardschokken hier ook in eigenlijk #utrecht net :o!
Zeg, het is hier geen twitter met je hashtag ;)
pi_101726267
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:41 schreef meteo-online het volgende:
Ik vrees toch dat Appelpop echt hinder gaat ondervinden gezien de weerkaarten momenteel. Vreemd dat de organisatie nog geen mail heeft teruggestuurd

Hmm, het ligt ook midden in dat fel oranje gebied rond het avonduur.. :r
pi_101729153
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:26 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Hmm, het ligt ook midden in dat fel oranje gebied rond het avonduur.. :r
Ik zit dan omgeving Eindhoven, super :P Lekker met een biertje alles bekijken.
pi_101729982
Als de voetbal nog maar doorgaat, de barbecue is voorzien van een partytent.
What Would Goku Do
pi_101732679
Ik zat hem echt te knijpen toen de banken opeens uit zichzelf begonnen te bewegen! waar ik op zat dacht echt dat er klopgeesten waren! was het een lichte aardbeving
pi_101732958
klopgeesten :')
pi_101735028
quote:
14s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:14 schreef DutchErrorist het volgende:

[ afbeelding ]
Mooi shot
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_101736132
quote:
14s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:03 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:

[..]

Mooie foto
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 23:24 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Mooi shot
Zal het even tegen vriendin zeggen :D
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  donderdag 8 september 2011 @ 23:52:20 #34
34663 SpeedyGJ
pi_101736335
Mooie luchten inderdaad :)
Hopelijk krijgen we nog meer van zulke luchten ;)
  vrijdag 9 september 2011 @ 02:23:16 #35
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_101739619
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 21:23 schreef borisz het volgende:
20km ten ZO van Nijmegen. 4.3 Schaal van Richter
Gewoon een lekker ding die snoeihard geneukt wordt.... dan valt 4.3 eigenlijk nog mee.
  vrijdag 9 september 2011 @ 02:24:44 #36
89730 Drugshond
pi_101739627
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:41 schreef meteo-online het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Uitleg onderste kaart:

De equivalent potentiële temperatuur ('theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energieuitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e.

Met behulp van theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradient in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten.

http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/theta-e

Gave plaatjes en info.... zag van de week wel dat zaterdag een kanshebber was... maar nu is het meer dan kansrijk.
pi_101739824
Wel vreemd dat weer.nl nog altijd voor de gehele zaterdag alleen zon en lichtbewolkt weergeeft...
<hr>
pi_101740764
Bij ons (oude wetering) niet hoor, daar gaf ie ook onweer aan.
Tralalalaaa
pi_101741802
Al meer info over morgenmiddag? :)
pi_101742031
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 09:38 schreef Jor_Dii het volgende:
Al meer info over morgenmiddag? :)
Cape/Lifted nog steeds aardig, 1000/1500 J/KG. -4 Lifted

Temperatuur 25C in het zuiden, 24C in het midden, noorden 21C.
Kans op wat hagel, maar op de kaarten niks extreems in Nederland.

Wachten dus op vanavond voor de nieuwe updates :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Drassss op 09-09-2011 09:55:06 ]
  vrijdag 9 september 2011 @ 10:05:08 #41
34663 SpeedyGJ
pi_101742353
Uiteindelijk zal het hier weer met een sisser gaan aflopen :(
pi_101742570
Zal wel meevallen hoor
pi_101742657
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
Uiteindelijk zal het hier weer met een sisser gaan aflopen :(
Sisser niet lijkt me. Komt vast wel iets onze kant op ;)
pi_101743046
Weeronline/NOS-tt was aan het waarschuwen voor zware buien, dan zal het wel meevallen.

Maar die weerman van Radio2 was weer te positief over het weer, met zijn 'het wordt lekker warm met 27, 28 of misschien wel 29 graden', en zei niet veel over de buien.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen :)
pi_101743093
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:34 schreef Resistor het volgende:
Weeronline/NOS-tt was aan het waarschuwen voor zware buien, dan zal het wel meevallen.

Maar die weerman van Radio2 was weer te positief over het weer, met zijn 'het wordt lekker warm met 27, 28 of misschien wel 29 graden', en zei niet veel over de buien.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen :)
Zou ik ook niet zeggen, weet zeker dat vanmiddag weer.nl met een stukje komt over morgen ;)
  vrijdag 9 september 2011 @ 10:54:05 #46
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_101743565
Wel altijd leuk om te lezen die verhaaltjes op weer.nl

Ziet het er nou echt zo "goed" uit dan morgen ( meteo? :P )? Het zal wel de laatste keer zijn denk ik...
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_101743618
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:54 schreef INViCTuS het volgende:
Wel altijd leuk om te lezen die verhaaltjes op weer.nl

Ziet het er nou echt zo "goed" uit dan morgen ( meteo? :P )? Het zal wel de laatste keer zijn denk ik...
Kaarten zien er heerlijk uit, beter dan vorige week. Wat betreft de laatste keer dat roep ik niet meer :D
  vrijdag 9 september 2011 @ 10:58:22 #48
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_101743683
Jij plaatst "altijd" van die leuke updates, verhaaltjes en al die kaarten. Ik heb ze voor het laatst gisterochtend bekeken en toen zag het er wel leuk uit maar kon het net zo goed nog gaan tegenvallen. Zal zo is een blik werpen...Was je dat vandaag na nieuwe run nog van plan :P laatste keer denk ik wel al kan het uiteraard nog best wel maar je gaat al te ver in de tijd, de dagen worden te kort en de zon krijgt minder kracht.
Never Stop Exploring!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_101743772
Die wolkenhoogte boven de 15 km... :D

pi_101743808
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:58 schreef INViCTuS het volgende:
Jij plaatst "altijd" van die leuke updates, verhaaltjes en al die kaarten. Was je dat vandaag na nieuwe run nog van plan :P laatste keer denk ik wel al kan het uiteraard nog best wel maar je gaat al te ver in de tijd, de dagen worden te kort en de zon krijgt minder kracht.
Nou, zal best straks nog wel kaartjes plaatsen, maar een nieuwe update schrijven zit er niet in. Meestal ben ik ongeveer 2 a 3 uur voor kwijt inclusief kaartjes kijken, maken en schrijven. Tijd tekort om over iedere run te schrijven naast mijn werkzaamheden voor Noodweercentrale, Sneeuwhoogte.nl en Discovery
pi_101743829
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:01 schreef aloa het volgende:
Die wolkenhoogte boven de 15 km... :D

[ afbeelding ]
Wat een draak van een kaart. Zorg toch als kaartenmaker dat in ieder geval de landsgrenzen duidelijk herkenbaar zijn...
pi_101743847
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:04 schreef Coelho het volgende:

[..]

Wat een draak van een kaart. Zorg toch als kaartenmaker dat in ieder geval de landsgrenzen duidelijk herkenbaar zijn...
Die zijn duidelijk, alleen die lijnen moeten er ook op he ;) Gaat tenslotte toch alleen maar om Nederland?
pi_101743857
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:04 schreef Coelho het volgende:

[..]

Nederland is in ieder geval zichtbaar. :)
pi_101744022
Goed roze :')
pi_101744025
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:04 schreef meteo-online het volgende:

Die zijn duidelijk, alleen die lijnen moeten er ook op he ;) Gaat tenslotte toch alleen maar om Nederland?
Duhhh ;)

De kaarten van bijvoorbeeld wetterzentrale en meteogroup ogen veel overzichtelijker. Volgens mij is het dus een layout dingetje dat makkelijk te fixen is.
pi_101744250
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:10 schreef Coelho het volgende:

[..]

Duhhh ;)

De kaarten van bijvoorbeeld wetterzentrale en meteogroup ogen veel overzichtelijker. Volgens mij is het dus een layout dingetje dat makkelijk te fixen is.
Die kaarten hebben weer een andere betekenis ;)
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 11:19:14 #57
8781 crew  Frutsel
pi_101744295
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:10 schreef Jor_Dii het volgende:
Goed roze :')
ik haat roze -O-
pi_101744419
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]

ik haat roze -O-
Zeg je dat ook als je vriendin in een roze setje aankomt :P Maar ff zonder gekheid. Die kaart geeft wel een groot gebied aan, maar in werkelijkheid is het zo dat er in dat gebied de kans bestaat op
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 11:24:41 #59
8781 crew  Frutsel
pi_101744471
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:23 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Zeg je dat ook als je vriendin in een roze setje aankomt :P
Je wil niet weten wat die allemaal aan roze en paars heeft :')

quote:
Maar ff zonder gekheid. Die kaart geeft wel een groot gebied aan, maar in werkelijkheid is het zo dat er in dat gebied de kans bestaat op
nou waarop? :P
  vrijdag 9 september 2011 @ 11:28:05 #60
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_101744574
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:23 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Zeg je dat ook als je vriendin in een roze setje aankomt :P Maar ff zonder gekheid. Die kaart geeft wel een groot gebied aan, maar in werkelijkheid is het zo dat er in dat gebied de kans bestaat op
Wat een cliffhanger :P
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_101744579
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:24 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Je wil niet weten wat die allemaal aan roze en paars heeft :')

[..]

nou waarop? :P
Ja duh, wolkentoppen 14-15 kilometer
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 11:37:15 #62
8781 crew  Frutsel
pi_101744872
Zal me benieuwen, niet dat ik er veel van zie ben ik bang :)
pi_101744989
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:10 schreef Coelho het volgende:

[..]

Duhhh ;)

Bij wetterzentrale hebben ze dan weer niet kaarten van de wolkenhoogte.
pi_101745164
Nieuwe pluim. De temperatuur blijft netjes op 25 graden. Wel wordt er minder neerslag aangegeven. Capewaarde is meer geworden Nu bijna 2 KJ/KG

quote:
CAPE: Convective Available Potential Energy. CAPE is een maat voor energie die beschikbaar is voor (zware) convectie, welke vaak vergezeld gaat van onweer. De kans op onweer is daarmee sterk gekoppeld aan de hoeveelheid CAPE in de atmosfeer. Om een idee te krijgen: 2 KJ/Kg kan heftige convectie geven, 3 KJ/Kg zeer heftige convectie.
  vrijdag 9 september 2011 @ 11:53:43 #65
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_101745427
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:46 schreef aloa het volgende:
Nieuwe pluim. De temperatuur blijft netjes op 25 graden. Wel wordt er minder neerslag aangegeven. Capewaarde is meer geworden Nu bijna 2 KJ/KG

[..]

[ afbeelding ]
Oe, dus droger en als ik het goed begrijp meer kans op onweer? Zou mooi zijn :)
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_101745559
Cape is wat toegenomen. (ook de 18z kaart laat nu veel Cape zien) De eerste neerslag lijkt aan het eind van de middag nederland te bereiken.

pi_101746449
Wat een extreem hoge STP berekening. Echter zit er aardig wat CAP op, maar die lijkt doorbroken te worden tegen de avond zoals de kaarten er nu voor staan.

vrijdag 9 september 2011 @ 12:36:28 #68
89730 Drugshond
  vrijdag 9 september 2011 @ 12:44:56 #69
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_101746858
Ik zit bij die stp waardes in 12 dus dat lijkt me wel prima :) ik moet voetballen om 12uur dus ben denk ik wel op tijd klaar. Daarna mooi 3e helften en voetbal kijken zie ik de buien wel verschijnen :)
Never Stop Exploring!
pi_101750488
KNMI komt met een waarschuwing

quote:
Zaterdag lossen de mist en laaghangende bewolking in de loop van de ochtend op en zijn er flinke perioden met zon. De middagtemperatuur ligt tussen 24 graden in het noordelijk kustgebied tot plaatselijk 28 in het zuiden. In de avond neemt van het zuidwesten uit de kans op enkele stevige regen- en onweersbuien toe. De zuidenwind is meest matig.
pi_101750528
Jan Visser

quote:
In de loop van zaterdagochtend delven mist en lage wolken het onderspit. Op enkele velden middelbare bewolking na, wordt het vervolgens zonnig en (na)zomers warm. Er waait een meest matige zuidenwind. In de loop van zaterdagavond neemt van het zuidwesten uit de kans op regen- en onweersbuien toe. Het valt niet uit te sluiten dat de buien heftig zullen zijn en van zware windstoten en hagel vergezeld kunnen gaan.
Zondag neemt later op de dag de kans op enige regen of buien opnieuw toe. De temperatuur komt uit op circa 21 graden.
pi_101750966
Volgens mij krijgt het westen eindelijk ook wat :P
pi_101751068
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 12:27 schreef meteo-online het volgende:
Wat een extreem hoge STP berekening. Echter zit er aardig wat CAP op, maar die lijkt doorbroken te worden tegen de avond zoals de kaarten er nu voor staan.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
4.0 :D Precies waar ik dit weekend ben. :D

Die CAP ben ik alleen niet zo gerust op, zie wel weer dat er helemaal niets gebeurd.
pi_101751265
Appelpop valt echt midden in dat ''hoge risico op tornado'' gebied :') twijfel of ik zal gaan.
  † In Memoriam † vrijdag 9 september 2011 @ 15:22:05 #75
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_101751318
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:19 schreef Jor_Dii het volgende:
Appelpop valt echt midden in dat ''hoge risico op tornado'' gebied :') twijfel of ik zal gaan.
Als je gaat, neem een camera mee ;)
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_101752346
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:13 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

4.0 :D Precies waar ik dit weekend ben. :D

Die CAP ben ik alleen niet zo gerust op, zie wel weer dat er helemaal niets gebeurd.
Ben ook niet gerust op de CAP, maar GFS laat zien dat hij aardig geruimd gaat worden om 15UTC
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 16:13:52 #77
8781 crew  Frutsel
pi_101752637
waarom zegt elk weerbericht dat ik tot nu toe hoor dat het morgen een stralende zomerdag wordt?
  vrijdag 9 september 2011 @ 16:16:35 #78
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_101752693
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:13 schreef Frutsel het volgende:
waarom zegt elk weerbericht dat ik tot nu toe hoor dat het morgen een stralende zomerdag wordt?
Geen idee. Buienradar zegt dat het hier rond achten 's avonds gaat regenen, een beetje. Voor de rest bewolkt, droog en warm.
Maar ik heb morgen een verjaardag en op verjaardagen daar wordt het standaard noodweer, dus ik bereid me op alles voor :)
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
  vrijdag 9 september 2011 @ 16:16:57 #79
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_101752706
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:13 schreef Frutsel het volgende:
OMdat het dat ook moet worden. Heb een verjaardag van iemand en dat vier ik graag buiten daar.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 16:20:28 #80
8781 crew  Frutsel
pi_101752808
Buienradar geloof ik sowieso geen snars van... op de lange termijn.
maar ze kunnen toch op zijn minst zeggen dat er regen of onweer komt aan het einde van de dag
pi_101753526
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:20 schreef Frutsel het volgende:
Buienradar geloof ik sowieso geen snars van... op de lange termijn.
maar ze kunnen toch op zijn minst zeggen dat er regen of onweer komt aan het einde van de dag
Knmi zegt t al, weer.nl ook. Maar dit is algemeen bekend deze situatie. Morgen is alles paniek
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 16:49:10 #82
8781 crew  Frutsel
pi_101753759
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:42 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Knmi zegt t al, weer.nl ook. Maar dit is algemeen bekend deze situatie. Morgen is alles paniek
Ah.. Marco Verhoef zegt het nu eindelijk ook op radio 1 :P
pi_101753852
Ze worden langzaam wakker ;) Dit gaat al jaren zo. Wij kunnen roepen wat we willen, maar hun hebben een "voorbeeldfunctie"
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 16:53:28 #84
8781 crew  Frutsel
pi_101753906
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:51 schreef meteo-online het volgende:
Ze worden langzaam wakker ;) Dit gaat al jaren zo. Wij kunnen roepen wat we willen, maar hun hebben een "voorbeeldfunctie"
:P psies :Y
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 9 september 2011 @ 16:55:01 #85
176766 zoem
zoemt
pi_101753948
Als ik de kaarten van het KNMI zo interpreteer is de onweerskans in het oosten groter.
  Forum Admin vrijdag 9 september 2011 @ 17:04:40 #86
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_101754224
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:55 schreef zoem het volgende:
Als ik de kaarten van het KNMI zo interpreteer is de onweerskans in het oosten groter.
Dat was mijn gevoel dus ook.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_101754340
Lol, zuidoosten in ieders geval al niets. Beste papieren zijn momenteel voor noord, midden en gehele westkust
  vrijdag 9 september 2011 @ 17:13:11 #88
89730 Drugshond
  vrijdag 9 september 2011 @ 17:15:43 #89
89730 Drugshond
pi_101754558
KNMI waarschuwing aangepast, nu alleen nog maar voor noord, midden en geheel westelijk deel. Hecht er echter nog geen waarde aan
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 9 september 2011 @ 17:23:22 #91
176766 zoem
zoemt
pi_101754788
Tjonge, lekker betrouwbaar KNMI -O-
Waarom kunnen jongens als Estofex het vaak wel in 1x goed doen...
pi_101755828
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 17:13 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
Yup, Het is meer bij de kust te doen.
Leuk, volgens dit kaartje zal alles boven mijn hoofd ontstaan. :')
Life is Music
pi_101760741
Super :)
Kan ik morgen eindelijk weer een keer varen 8-)
pi_101761570
Wanneer komt Estofex met die level 2? ;)
  vrijdag 9 september 2011 @ 20:22:35 #95
34663 SpeedyGJ
pi_101761735
Nee de vraag is: Wanneer komen ze met een LV4 :')
  vrijdag 9 september 2011 @ 20:26:06 #96
89730 Drugshond
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 9 september 2011 @ 20:36:32 #97
176766 zoem
zoemt
pi_101762348
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:26 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Meestal rond 23:00 +/- 30 min,.
Tenzij ze aan het bbq'en zijn :P
  vrijdag 9 september 2011 @ 20:51:04 #98
34663 SpeedyGJ
pi_101762952
Ach een LV 1 in een groot deel van ons land...meer zal het niet worden.
pi_101763040
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:51 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zet je roeiboot maar alvast klaar, zo meteen even een screen maken
  vrijdag 9 september 2011 @ 20:53:23 #100
89730 Drugshond
pi_101763060
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:51 schreef SpeedyGJ het volgende:
Denk ik niet..... de voorspellingen zijn na begin deze week alleen maar beter geworden.
  vrijdag 9 september 2011 @ 20:55:20 #101
89730 Drugshond
pi_101763115
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:52 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Pom-ti-dom....... Oom Agent was tof... maar je doet er niet voor onder.
  vrijdag 9 september 2011 @ 20:56:26 #102
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_101763159
Ja nu mis ik Oom_Agent weer zo... -O-
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_101763252
Morgen is het WK 100 km sprint, het EK 50km sprint, de Marathon en de 10X10 KM estafette hier in Winschoten! :)

En wat treffen we het weer ongelofelijk! Ze komen door onze straat.... en we hebben prachtig weer! :D
pi_101763344
Hier screen neerslagkaartje, Appelpop zit er precies in, gehele animatie: http://www.noodweercentra(...)rslag/nederland.html

pi_101763567
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:58 schreef horned_reaper het volgende:
Morgen is het WK 100 km sprint, het EK 50km sprint, de Marathon en de 10X10 KM estafette hier in Winschoten! :)

En wat treffen we het weer ongelofelijk! Ze komen door onze straat.... en we hebben prachtig weer! :D
Ik weet dat jullie veel ruimte hebben in het noorden, maar zo veel :o
En dan gewoon 100km kunnen sprinten :o :o

-edit-
Ultraloop, verklaart veel
http://www.uitinoldambt.nl/detail?productid=6001728&bron=gids2
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:16:52 #106
34663 SpeedyGJ
pi_101764053
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:52 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Nou ben benieuwd maar ik krijg me twijfels, het is al vaker gezegd maar toen kwam het er ook niet van :{

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:53 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Denk ik niet..... de voorspellingen zijn na begin deze week alleen maar beter geworden.
Dan nog, het zal wel mee vallen ;)

quote:
9s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:56 schreef flugeltje het volgende:
Ja vertel mij wat, jammer dat die er niet zo vaak meer is ;(

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:00 schreef meteo-online het volgende:
Hier screen neerslagkaartje, Appelpop zit er precies in, gehele animatie: http://www.noodweercentra(...)rslag/nederland.html

[ afbeelding ]
Ach valt wel mee -O-
pi_101764157
De grootste klagers krijgen altijd het meeste he ;)
pi_101764196
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 17:13 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
Yup, Het is meer bij de kust te doen.
En waarom is dit kaartje weer veranderd tov eerder deze avond?
Life is Music
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:20:30 #109
34663 SpeedyGJ
pi_101764216
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:19 schreef meteo-online het volgende:
De grootste klagers krijgen altijd het meeste he ;)
Nou ik klaag vaak genoeg maar ondertussen krijg ik maar weinig :o
pi_101764473
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:20 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

mensen die klagen worden overgeslagen
pi_101764842
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:25 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Vandaar dat ik zo vaak onweer krijg.
Life is Music
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:36:53 #112
34663 SpeedyGJ
pi_101765006
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:25 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Dat zou het zijn!

Bij deze, morgen onweer *O* wedde dat ik de volle lading zal krijgen! *O* kan niet meer wachten *O*
pi_101765009
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:20 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:33 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Vandaar dat ik zo vaak onweer krijg.
LOL, Broertje van mij gaat morgen weer op pad, mogelijk Zeeland
pi_101765119
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:36 schreef meteo-online het volgende:

[..]

[..]

Weer Oesterdam?
Mogelijk ben ik daar dan ook, mocht het interessant worden.
Life is Music
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:39:28 #115
34663 SpeedyGJ
pi_101765125
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:36 schreef meteo-online het volgende:

[..]

[..]

Over paar jaar ga ik ook aan de slag ;)
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:39:33 #116
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_101765133
;(
quote:
Pom-ti-dom....... Oom Agent was tof... maar je doet er niet voor onder.
quote:
quote:
Ja vertel mij wat, jammer dat die er niet zo vaak meer is

:W wat een lieve woorden allemaal :'( ;(
Wat zijn we aan het doen ???
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:40:36 #117
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_101765181
Ooooooooooooom Ageeeeeeeeeeeeeeent :*
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:41:10 #118
34663 SpeedyGJ
pi_101765211
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:39 schreef Oom_Agent het volgende:
;(

[..]

[..]

[..]

Ooommmieeeeeeeeeeeeeee O+ *O* je leest mee *O*
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:41:20 #119
12646 Oom_Agent
pi_101765221
quote:
17s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:40 schreef flugeltje het volgende:
Ooooooooooooom Ageeeeeeeeeeeeeeent :*
*;
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:41:57 #120
12646 Oom_Agent
pi_101765249
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:41 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Ooommmieeeeeeeeeeeeeee O+ *O* je leest mee *O*
Ja maar natuurlijk lees ik (ff toevallig) mee !!! ;)
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:43:24 #121
34663 SpeedyGJ
pi_101765307
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:41 schreef Oom_Agent het volgende:

[..]

Ja maar natuurlijk lees ik (ff toevallig) mee !!! ;)
Gelukkig maar ;)
Wat denk jij? LV2 voor morgen? Ik denk dat het gewoon bij LV1 blijft ;)
pi_101765400
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:39 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Weer Oesterdam?
Mogelijk ben ik daar dan ook, mocht het interessant worden.
Mogelijk iets noordelijker deze keer, alles hangt af van de laatste kaarten. Chaseroute van hem is al uitgestippeld
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:45:57 #123
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_101765421
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:43 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Gelukkig maar ;)
Ik denk level 1 en net niet genoeg voor level 2. :P
pi_101765649
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:45 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Ik denk level 1 en net niet genoeg voor level 2. :P
Ik ga voor een level 2. Laat in de avond ;) Gezien de dls/lls/srh/0-1 en 0-6 km schering en de pw
pi_101765699
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:45 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Mogelijk iets noordelijker deze keer, alles hangt af van de laatste kaarten. Chaseroute van hem is al uitgestippeld
Eigenlijk heb ik nog nooit gechased, morgen maar eens een poging wagen. :P
Life is Music
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:55:38 #126
12646 Oom_Agent
pi_101765862
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:43 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Gelukkig maar ;)
Morgen is er wel een leuk explosief goedje in de lucht (cape, hoge temperaturen en vochtige lucht) maar het lontje kan eigenlijk helemaal niet zo goed aangestoken worden. Er zit morgen zo'n irritant schilletje (inversie) in de atmosfeer die ff lek geprikt dient te worden. Als dat gebeurt gaat het klappen. En die hulp zal dan wel in de avond(eerst in het westen) gegeven worden als het koufront binnen komt dwarrelen. En als dat schilletje doorboord wordt zijn de rapen gaar. Dan zien we weer rode vlekken op de radar en worden we scheel van de gele kruisjes.

Maar goed, GFS laat het flink regenen en WRF is een woestijnmodel tomorrow. Dus het is een beetje ienemienemutte.......tien pond hagel. :P
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:56:40 #127
12646 Oom_Agent
pi_101765924
Oh denk trouwens gewoon een level 1 met een vleugje level 2 buitjes.
pi_101766155
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:55 schreef Oom_Agent het volgende:

[..]
WRF is een woestijnmodel tomorrow.
Welk model heb jij dan? Ik zie toch aardig wat neerslagkansen op WRF
pi_101766371
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:05 schreef Resistor het volgende:

[..]

Ik weet dat jullie veel ruimte hebben in het noorden, maar zo veel :o
En dan gewoon 100km kunnen sprinten :o :o

-edit-
Ultraloop, verklaart veel
http://www.uitinoldambt.nl/detail?productid=6001728&bron=gids2
Ultraloop is ook gewoon 100KM hardlopen hoor ;)

Het is echt te gek voor woorden wat die mensen kunnen..... er is één vast parcour van 10KM door de stad. Deze ronde lopen ze hardlopers dus 10 keer in één run.

De snelsten zullen er tussen de 6 en 7 uur over doen.

Desondanks leuk vermaak voor ons! :)

http://www.runwinschoten.nl/
  vrijdag 9 september 2011 @ 22:09:27 #130
12646 Oom_Agent
pi_101766553
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 22:01 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Welk model heb jij dan? Ik zie toch aardig wat neerslagkansen op WRF
WRF

GFS

Om 18:00u laat GFS het nog wat harder regenen.
  vrijdag 9 september 2011 @ 22:09:59 #131
34663 SpeedyGJ
pi_101766580
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:55 schreef Oom_Agent het volgende:

[..]

Morgen is er wel een leuk explosief goedje in de lucht (cape, hoge temperaturen en vochtige lucht) maar het lontje kan eigenlijk helemaal niet zo goed aangestoken worden. Er zit morgen zo'n irritant schilletje (inversie) in de atmosfeer die ff lek geprikt dient te worden. Als dat gebeurt gaat het klappen. En die hulp zal dan wel in de avond(eerst in het westen) gegeven worden als het koufront binnen komt dwarrelen. En als dat schilletje doorboord wordt zijn de rapen gaar. Dan zien we weer rode vlekken op de radar en worden we scheel van de gele kruisjes.

Maar goed, GFS laat het flink regenen en WRF is een woestijnmodel tomorrow. Dus het is een beetje ienemienemutte.......tien pond hagel. :P
Oke bedankt voor de uitleg, ik ben benieuwd of het gaat gebeuren :D
Foto camera staat klaar hier ;)
  vrijdag 9 september 2011 @ 22:15:38 #132
34663 SpeedyGJ
pi_101766830
Waar zijn trouwens die actuele cape kaarten gebleven op zomerweer.nl?
pi_101767020
Vreemd dat WRF-ARW met erg hoge pw waarde komt en wat neerslag betreft niets......

[ Bericht 37% gewijzigd door meteo-online op 09-09-2011 22:37:59 ]
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 9 september 2011 @ 22:20:37 #134
176766 zoem
zoemt
pi_101767059
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 22:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
Waar zijn trouwens die actuele cape kaarten gebleven op zomerweer.nl?
Geeft een 404 hier. Zal wel iets fout zijn gegaan.
pi_101767318
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 22:09 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Oke bedankt voor de uitleg, ik ben benieuwd of het gaat gebeuren :D
Foto camera staat klaar hier ;)
Laat die maar in de tas, we krijgen niets :P
pi_101767600
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 22:26 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Onzin, we krijgen mooi weer.

Of het nou voor de barbecue'ers of onweersliefhebbers is laat ik maar even in het midden ;)

(en nu maar hopen dat het geen druilerige avond gaat worden zoals het nu is)
  vrijdag 9 september 2011 @ 22:44:29 #137
34663 SpeedyGJ
pi_101768241
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2011 22:20 schreef zoem het volgende:

[..]

Geeft een 404 hier. Zal wel iets fout zijn gegaan.
Dat is al een paar dagen zo -O-

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 22:26 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Whahaha waarom nu zo negatief? :D
pi_101768461
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 22:44 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Dat is al een paar dagen zo -O-

[..]

Whahaha waarom nu zo negatief? :D
Mensen kunnen zo in een enkele seconde omslaan he ;)
  vrijdag 9 september 2011 @ 22:59:26 #139
89730 Drugshond
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:03:36 #140
34663 SpeedyGJ
pi_101769157
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 22:48 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Mensen kunnen zo in een enkele seconde omslaan he ;)
Ja hee :{
Ga maar rondje rennen :{w of je komt nu met iets leuks aan of je bent hier tot de volgende onweersbui niet meer welkom :{w

;)
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 9 september 2011 @ 23:05:05 #141
176766 zoem
zoemt
pi_101769224
Ach er zijn nog andere websites met CAPE indicaties :)

O.a. Wetterzentrale:

vrijdag 9 september 2011 @ 23:07:03 #142
89730 Drugshond
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:08:17 #143
34663 SpeedyGJ
pi_101769369
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:05 schreef zoem het volgende:
Ach er zijn nog andere websites met CAPE indicaties :)

O.a. Wetterzentrale:

[ afbeelding ]
Ja maar toch handig om de actuele kaarten te kunnen zien ;)
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 9 september 2011 @ 23:08:59 #144
176766 zoem
zoemt
pi_101769400
Ja true. Al zegt zomerweer het weer van het KNMI te halen. Dus wie weet kunnen wij daar ook gewoon bij?
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 9 september 2011 @ 23:12:43 #145
176766 zoem
zoemt
pi_101769583
Neerslag voor morgen is inderdaad niet meer zoveel als eerst:

Temperatuur volgende week is ook best wel triest ;(
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:17:34 #146
34663 SpeedyGJ
pi_101769825
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:08 schreef zoem het volgende:
Ja true. Al zegt zomerweer het weer van het KNMI te halen. Dus wie weet kunnen wij daar ook gewoon bij?
Hmm dat moet het wel ergens te vinden zijn lijkt mij, ik zal eens kijken of ik wat kan vinden, echter kan ik het dan niet openbaar gooien als het er tussen staat.
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:17:43 #147
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_101769833
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:39 schreef Oom_Agent het volgende:
;(

[..]

[..]

[..]

Oom_Agent is er!!

* Againzender gaat alvast roeiboot opblazen en ramen dichtspijkeren.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 9 september 2011 @ 23:18:34 #148
176766 zoem
zoemt
pi_101769887
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:17 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Hmm dat moet het wel ergens te vinden zijn lijkt mij, ik zal eens kijken of ik wat kan vinden, echter kan ik het dan niet openbaar gooien als het er tussen staat.
Zolang het openbaar op KNMI.nl staat zie ik geen probleem. Tot nu toe nog niets kunnen vinden.
pi_101769961
Alstu actuele cape (Leeuwarden)

pi_101770690
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:08 schreef zoem het volgende:
Die halen het daar niet vandaan
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:45:36 #151
12646 Oom_Agent
pi_101771177
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 22:59 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Volgens mij zit hij by default te lurken.... WB
TY !

quote:
11s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:17 schreef Againzender het volgende:

[..]

Oom_Agent is er!!

* Againzender gaat alvast roeiboot opblazen en ramen dichtspijkeren.
:W

Ik ga morgen een dagje varen en genieten van een van de laatste warme dagen. 8-)
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:45:56 #152
34663 SpeedyGJ
pi_101771191
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:34 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Die halen het daar niet vandaan
Dat meende ik ook al.
Waar haal jij die info vandaan dan?
pi_101771304
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:45 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Dat meende ik ook al.
Waar haal jij die info vandaan dan?
Van de site, stuur je ff DM want ga hier niet spammen
pi_101772529
Hopelijk krijgen we weer wat hier in Zeeland.. Morgenavond dan richting de kust als het meezit :D..
pi_101772695
Zaterdag prachtig weer, maar het wordt uitkijken rond een uur of 15.00! Vanuit Frankrijk zullen er pittige onweders gaan ontstaan (mits de CIN doorbroken wordt) en deze onweders kunnen vergezeld gaan van grote hagel! (3-4cm). Ook kunnen er downbursts voor komen! Als de CIN doorbroken wordt dan zal de bui die eventueel ontstaat alle energie gebruiken die die kan bezitten en dat is behoorlijk veel, denk maar aan een cape rond 1500-2000j/kg en lifted van -7(in het binnenland) elders -6. Dynamiek is ook niet slecht! De supercell composit parameter loopt nu op tot getal 2 in grote delen van België en Nederland. Deze parameter geeft aan dat het mogelijk is dat sommige buien uit kunnen groeien tot supercell. Kans schat ik echter in op 35% dat dat kan gebeuren! Verder mogen we ook randverschijnselen verwachten door aanwezige shear.. Deze verwachting is opgesteld door mij, vanuit het Amerikaanse GFS model! ECMWF is in tegendeel ook niet slecht te noemen, omdat hun normaal iets zuiniger zijn in het tekenen van de CAPE en dergelijke.
pi_101772789
ach dat zal hier in het hoge noorden vast reuze meevallen met dat onweer, hagel etc. Same shit, different day :W
just give a second thought
what if we don't get caught...
  zaterdag 10 september 2011 @ 00:36:47 #157
34663 SpeedyGJ
pi_101773251
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 00:24 schreef Apotheose het volgende:
ach dat zal hier in het hoge noorden vast reuze meevallen met dat onweer, hagel etc. Same shit, different day :W
En zo is dat :W
  zaterdag 10 september 2011 @ 00:57:41 #158
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_101773911
Ik wacht gewoon af
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_101774316
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 september 2011 00:57 schreef Sj0rSz het volgende:
Ik wacht gewoon af
Ik ga niet wachten, ik ga gewoon ijsklontjes de lucht in gooien
<hr>
  zaterdag 10 september 2011 @ 01:36:11 #160
89730 Drugshond
  zaterdag 10 september 2011 @ 01:45:12 #161
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101775022
Het wordt een keuze tussen de Zuid-Hollandse Eilanden en West-Brabant. Scheelt op de kaart helemaal niets maar in de praktijk vaak als water en vuur op het gebied van weer. En ik kies meestal net de verkeerde ;(

Net als afgelopen juni, ergens op het einde van de maand. Zaten aan de Zuid-Hollandse kant van de Haringvlietbrug, en het was daar zeker 'goed'. Maar nog geen 10 kilometer verder was het perfect!
  zaterdag 10 september 2011 @ 01:50:44 #162
89730 Drugshond
pi_101775546
Als ik het zo hoor hier zal ik als er dan ook maar een halve donder/bliksem is, bij de scheidsrechter aandringen op staken of stoppen komende middag. Krimpen aan de Lek spelen we.
What Would Goku Do
pi_101776773
Lvl 1 ;)
  zaterdag 10 september 2011 @ 07:49:45 #165
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_101776856
Ik had nu wel een beetje zon verwacht... maar het is grijs en grauw, niet echt koud met 17 graden
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  zaterdag 10 september 2011 @ 08:15:32 #166
34663 SpeedyGJ
pi_101776919
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 07:02 schreef Drassss het volgende:
Lvl 1 ;)
Ik zei het toch :D
pi_101777118
A level 1 was issued for northern France, Belgium, Netherlands mainly for severe wind gusts and tornado chance.

zaterdag 10 september 2011 @ 08:57:59 #168
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_101777128
Zeg waar is dat prachtige weer dat jullie me beloofd hadden?
pi_101777151
quote:
8s.gif Op zaterdag 10 september 2011 08:57 schreef flugeltje het volgende:
Zeg waar is dat prachtige weer dat jullie me beloofd hadden?
Het gaat wel warm worden, maar de zon laat het afweten.
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:06:11 #170
34663 SpeedyGJ
pi_101777176
En dat zou wel eens een behoorlijke tegenvaller kunnen worden vanavond, of de zon moet er straks nog doorheen komen.
Het kan nog alle kanten op.
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:14:07 #171
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_101777218
Beetje geduld hebben he...het gaat zoals men voorspeld hoor;

Omdat de zon in deze tijd van het jaar veel minder kracht heeft dan in bijvoorbeeld de maanden juni of juli, duurt het langer voordat het ochtendgrijs is opgelost. Bovendien komt de zon ook enkele uren later op dan in de hoogzomer waardoor het oplossen van het ochtendgrijs ook later zal aanvangen dan enkele weken geleden.
Never Stop Exploring!
pi_101777249
KNMI

quote:
Vandaag en morgen: Zomers warm, vanavond in het westen kans op onweer

Vanochtend zijn er nog wolkenvelden, maar in de loop van de ochtend klaart het van het zuiden uit op en komt de zon op steeds meer plaatsen tevoorschijn. Er komen dan echter wel velden sluierbewolking voor. Het wordt een warme dag met middagtemperaturen van 24 graden in het noordelijk kustgebied tot plaatselijk 28 in het zuiden van het land. In de avond neemt vooral in het westen van het land de kans op enkele stevige regen- en onweersbuien toe, daarbij zijn ook windstoten mogelijk. De zuid- tot zuidoostenwind is meest matig, rond kracht 3.
Jan Visser

quote:
Tussen een hogedrukgebied boven het Europese vasteland en een tamelijk diepe depressie ten westen van Ierland (kerndruk 973 hPa) wordt vandaag met een zuidelijke stroming warme lucht naar ons land getransporteerd. Vanwege het vochtige karakter van de luchtmassas (van origine lucht uit de tropen) is het aanvankelijk tamelijk bewolkt en nevelig. Plaatselijk komt eerst ook nog mist voor. Later vanochtend lossen mist, nevel en lage bewolking grotendeels op. Vervolgens een afwisseling van zonneschijn en wolkenvelden waarbij het kwik omhoog snelt naar zomerse waarden. De maxima komen uiteindelijk uit op waarden omstreeks 24 graden in het noordelijk kustgebied en 28 graden in het zuiden. De wind waait uit het zuiden tot zuidoosten en is meest matig van sterkte.

Aan de voorzijde van een naderend koufront neemt vanavond (van het zuidwesten uit) de kans op enkele donderbuien toe. Dat kunnen zware buien zijn. De buien lijken hun pijlen vooral te richten op het westen en noorden maar het zou net zo goed kunnen zijn dat ook elders in het land onweersbuien hun opwachting maken.

[ Bericht 45% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2011 09:24:39 ]
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:29:01 #173
34663 SpeedyGJ
pi_101777340
Hmm oke nou ben benieuwd, morgen komen we hier wel op terug :+
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:29:05 #174
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_101777341
Never Stop Exploring!
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:30:02 #175
34663 SpeedyGJ
pi_101777353
quote:
Hmm meer cape in het noorden dan in het westen, dus je zou moeten zeggen dat de buien in het westen al activerend naar het noorden zouden trekken.. of zie ik het nu verkeerd :o
pi_101777400
quote:
Aan de voorzijde van een KF wordt vandaag warme lucht naar het noorden gestuurd waarbij de latente onstabiliteit overdag danig toeneemt tot rond 2000 J/kg bij een LI rond -6 à -7°. Echter het lijkt erop dat deze onstabiliteit grotendeels latent zal blijven wegens te hoge CIN. Ook de triggering in de hoogte is weinig overtuigend (bv slechts een zwakke hoogtetrog in nadering) . Wel is er een CONV.LINE welke om 18z over het westen arriveert en dit zou voor de nodige triggering moeten zorgen. Zowat alle modellen zijn het er over eens dat vooral over het westen de buien getriggerd zullen worden. Verderop in het binnenland lijkt de triggering problematischer. In het westen zijn de shear parameters en gecombineerde parameters (STP/SCP/EHI) gunstig en daarom ga ik er van uit dat de ontwikkelende buien aldaar georganiseerd zullen zijn.

Ook een dynamische onweerscel is geenszins uitgesloten. Hagel van 2-3 cm en rukwinden in grootte orde 90 km/h zijn mogelijk. Lokale wateroverlast is mogelijk, doch niet meer in de orde als we de laatste weken hebben gekend (PW is wat minder alsook de onstabiliteit). Wat betreft bliksem kunnen de cellen (clusters) actief zijn want de toppen kunnen vlot uitgroeien naar hoogtes rond 12-14 km.

Vannacht trekt het KF doorheen ons land maar het lijkt erop dat er niet veel onweer zal op ontstaan.

SEVERE WEATHER OUTLOOK BENELUX
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:36:43 #177
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_101777436
Ach welnee, dat wordt niets meer vandaag. Ik ga zo lekker naar de markt, helaas niet in het zonnetje zoals beloofd...

Stelletje amateurs hier :{w
pi_101777451
quote:
12s.gif Op zaterdag 10 september 2011 09:36 schreef flugeltje het volgende:
Ach welnee, dat wordt niets meer vandaag. Ik ga zo lekker naar de markt, helaas niet in het zonnetje zoals beloofd...

Stelletje amateurs hier :{w
Heerlijk dat geklaag, dag is net een paar uur oud en ze lopen alweer te miepen. Zou zeggen... Kom maar op met je verwachting :D
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:38:34 #179
34663 SpeedyGJ
pi_101777454
Er komen wel opklaringen aan, maar ondertussen smeert het ook weer dicht, dus ja het kan zomaar tegenvallen ;)
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:44:03 #180
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_101777507
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 09:38 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Heerlijk dat geklaag, dag is net een paar uur oud en ze lopen alweer te miepen. Zou zeggen... Kom maar op met je verwachting :D
Jij moet mij duidelijk nog leren kennen ;)
pi_101777535
Vies vochtig smerig plakweer hier in Venlo. :r
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:47:48 #182
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_101777548
Ik ga zo lekker een pot voetballen en daarna met een pot bier de 3e helft in :)
Never Stop Exploring!
pi_101777610
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 09:30 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Hmm meer cape in het noorden dan in het westen, dus je zou moeten zeggen dat de buien in het westen al activerend naar het noorden zouden trekken.. of zie ik het nu verkeerd :o
Dat idee had ik gisteravond al nadat ik enkele kaarten had bekeken.
Life is Music
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:56:04 #184
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_101777634
Het zonnetje breekt al heel voorzichtig door in Vlaardingen.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:56:29 #185
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_101777640
Dat kaartje is de lifted index met de potentiele kans op onweer.

Hier breekt alles en schijnt de zon af en toe al :)
Never Stop Exploring!
pi_101777709
Ik zie anders genoeg troep liggen op de Noordzee, check sat24
Life is Music
  zaterdag 10 september 2011 @ 10:07:46 #187
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_101777767
dit is de capekaart;

Never Stop Exploring!
pi_101777773
Iemand de zon gezien? Ik wil mn was buiten te drogen hangen... dus kom maar op met wat warmte ;)
Fake it till you make it...
pi_101778100
Nou zo vluchtig te zien moet ik op Appelpop vandaag goed op het weer letten.
pi_101778143
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 10:08 schreef Nijna het volgende:
Iemand de zon gezien? Ik wil mn was buiten te drogen hangen... dus kom maar op met wat warmte ;)
Ja, de zon breekt nu goed door hier in Zeeland.
Life is Music
pi_101778216
pi_101778636
De 24-uursverwachting van Buienradar voorspelt ook dat het meeste zware weer over de Noordzee langs trekt. -O-
pi_101778722
Actuele weerfoto:

Een vlinder in de tuin:

Zonsopkomst, eerder deze week:
Life is Music
  zaterdag 10 september 2011 @ 11:25:03 #194
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_101779033
Tis heerlijk fiets weer, niet te klef nog gelukkig, ik geniet wel vandaag :+
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 10 september 2011 @ 11:31:02 #195
89730 Drugshond
  zaterdag 10 september 2011 @ 11:34:05 #196
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_101779264
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 08:56 schreef aloa het volgende:
A level 1 was issued for northern France, Belgium, Netherlands mainly for severe wind gusts and tornado chance.

[ afbeelding ]
"Tornado chance"

huh LOL Wut barBQ saus! ??
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_101779381
Waterhoosje ;)
pi_101779737
Gaat al lekker hier bij Herwijnen, temp schiet omhoog en zon steeds meer te zien

zaterdag 10 september 2011 @ 12:07:44 #199
34663 SpeedyGJ
pi_101780300
LWD :)
Cape omhoog.
Lifted omlaag.
Ja goezo lekker doorgaan :D
Ondertussen ben ik bezig met live meters op mijn website te plaatsen, al wil dit helaas nog niet helemaal lukken :(
pi_101780304
Als je naar de neerslagkaart kijkt dan gaan de buien ontstaan aan het eind van de middag/begin avond.

pi_101780370
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 12:07 schreef aloa het volgende:
Als je naar de neerslagkaart kijkt dan gaan de buien ontstaan aan het eind van de middag/begin avond.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De meeste CAPE/LI centreert zich weer boven Tilburg en Eindhoven... en dan zal je zien dat hier niets gebeurt.
pi_101780409
Die laatste kaart geeft meer hoop voor het midzuiden dan voor het westen.
De zon heb ik hier al een tijd niet meer gezien, de wind lijkt toe te nemen, temperatuur blijft op 23,5 graad steken en de Rv ligt constant op 82%.

MeteoAlarm geeft voor Vlaanderen wel code Oranje:
Life is Music
pi_101780523
Blijft er extreem uitzien die wolkenhoogte. In het hele land tussen de 14 en 16 km. 8-)
Die buien die nu op de noordzee liggen komen amper tot 9 km.

Redactie Sport / Supervogel zaterdag 10 september 2011 @ 13:04:04 #204
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_101781618
Argh, ik wil droog overkomen tijdens mijn fietstocht om 19u in omg Zwolle..
  zaterdag 10 september 2011 @ 13:10:14 #205
34663 SpeedyGJ
pi_101781749
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 12:16 schreef aloa het volgende:
Blijft er extreem uitzien die wolkenhoogte. In het hele land tussen de 14 en 16 km. 8-)
Die buien die nu op de noordzee liggen komen amper tot 9 km.

[ afbeelding ]
Gezellig! :)
Doe maar toppen van 20km boven mijn hoofd O+
pi_101782499
Hmm.. klinkt toch allemaal vrij tegenstrijdig. Gaat nu enkel het Westen of ook Midden slecht weer zien?
pi_101782548
Guidance:

Actueel boven de Noordzee af en toe nog wat lichte regen. Vanavond zit de meeste neerslagactiviteit achter het grondkoufront. Hirlam/EC laten de zwaarste buien vanavond langs de westkust noordwaarts trekken. GFS berekent verder landinwaarts wel wat meer neerslag, maar ook dit model laat het zwaartepunt via de kustlijn naar het noordoosten lopen. KOUW komt met absolute onweerskansen van 40-70 %. Als ze eenmaal ontstaan dan gaan ze waarschijnlijk ook goed want de daaropvolgende overschijdingskansen zijn tamelijk groot: Bv de absolute kans op meer dan 200 ontl/5 min komt voor het westen in het tijdvak 15-21 op ca. 20 %. De CAPE-waarden zijn met waarden van 1500-2500 J/kg aanzienlijk en liggen aan voorgenoemde zeker ten grondslag. Afgaande van de convectie-classificering zou er vanavond in het westen een enkele multicell kunnen ontstaan met een matige tot goede organisatiegraad. Morgen van het zuidwesten op nadering van de hoogtetrog uit enkele buien vooral in de middag, de dagelijkse gang kan de buienactiviteit extra triggeren. Hirlam berekent voor het zuidoosten ook nog neerslag op de golf in het koufront dat net ten zuidoosten van ons land langstrekt, ECMWF laat hetzelfde beeld zien. De onweerskansen zijn voor morgen opmerkelijk laag, zeker in vergelijking met het beeld van de onstabiliteit wat de progtemps ons tonen.
  zaterdag 10 september 2011 @ 14:20:04 #208
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_101783520
Ik vind het maar een vreemde gewaarwording. De hoogste toppen worden in het zuiden berekent, maar volgens de modellen krijgt vooral de westkust de volle laag.
  zaterdag 10 september 2011 @ 14:42:17 #209
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_101784099
Give me some!!!!

Hier is het uber plakkerig en zweterig.

Onder de deken van Eindhoven...
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
pi_101784321
Hier in wijchen warm benauwd plakkerig.
pi_101784358
26 graden in Harlingen. Beetje plakkerig inderdaad.

In Frankrijk ontstaan nu het eerste onweer.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2011 14:59:32 ]
pi_101784460
In Leiden is het heel benauwd en plakkerig!
Kom maar op met die onweer, even de spanning uit de lucht halen :D

Hagel mag wel achterwege blijven...het dak van m'n auto is er nogal gevoelig voor en heb geen zin in een rijdende poffertjes pan :@
pi_101784620
Begint al bewolkt te worden in Rotterdam. Komt er hier nou nog wat in rdam?
pi_101784853
Echt vies benauwd hier in Zeeland
Life is Music
  zaterdag 10 september 2011 @ 15:23:06 #215
34663 SpeedyGJ
pi_101784980
Het is indd niet lekker te noemen ;(
pi_101785029
pi_101785036
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 14:58 schreef RiKe het volgende:
In Leiden is het heel benauwd en plakkerig!
Kom maar op met die onweer, even de spanning uit de lucht halen :D

Hagel mag wel achterwege blijven...het dak van m'n auto is er nogal gevoelig voor en heb geen zin in een rijdende poffertjes pan :@
:D
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_101785118
quote:
Wat moet ik me daar bij voorstellen Meteo?
pi_101785524
quote:
Precies boven Friesland. :)
pi_101785545
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 15:30 schreef RiKe het volgende:

[..]

Wat moet ik me daar bij voorstellen Meteo?
Dat is de neerslag.
pi_101785601
Nou dan hoop ik dat ik nog wat krijg en het niet ten noorden van me langs trekt..
pi_101785779
Ik heb vanavond een verjaardag onder een partytent (in de tuin dus). Volgens mij niet echt een goed idee. :')
pi_101785784
Enge wolken boven ede, 10 minuten terug was het nog zonnig
  zaterdag 10 september 2011 @ 15:59:39 #224
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_101785793
erg vochtig inderdaad. Beton in de parkeergarage is zeiknat van de condens. Luchtvochtigheid in de babykamer is 71% !
pi_101785830
Hoelaat komt de onweer in rotterdam aan?
pi_101785844
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:01 schreef Maver24 het volgende:
Hoelaat komt de onweer in rotterdam aan?
Een kwartier later dan de regen!
(Dat is toch wel erg moeilijk te voorspellen aangezien de buien nog echt moeten gaan ontwikkelen ;) )
pi_101785940
Oke buien moeten nog gecreëerd worden. Misschien wel een tijdsindicatie?
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:07:01 #228
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_101785974
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:05 schreef Maver24 het volgende:
Oke buien moeten nog gecreëerd worden. Misschien wel een tijdsindicatie?
Zal wel avond/nacht worden. Indicatie is lastig, omdat de buien (zoals hierboven ook al staat) zich nog moeten ontwikkelen.
pi_101785985
Dacht een donder te horen maar het was een dakota ivm herdenking Market garden. :')
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:08:07 #230
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_101786007
KNMI komt met een code geel voor het westen van het land, waar noodweercentrale.nl voor het hele land code geel geeft en Zeeland op groen heeft staan :')
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:14:19 #231
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_101786189
Het gaat hier om 18 uur regenen, gelukkig fiets ik tussen 17.35 en 17.50 naar m'n werk :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:17:14 #232
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_101786269
Het is hier ook 10 kmph harder gaan waaien.. Nu 35 km/h
pi_101786600
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:08 schreef Sj0rSz het volgende:
Zeeland op groen heeft staan :')
Niet geheel Zeeland, ik zit nl nog in het gele(onweer) gebied.
Life is Music
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:41:46 #234
34663 SpeedyGJ
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 10 september 2011 @ 16:43:22 #235
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_101786898
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:41 schreef SpeedyGJ het volgende:
Het wordt niks :')
Mooi.
pi_101786912
quote:
Oh gelukkig
Life is Music
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:50:00 #237
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_101787063
quote:
Wat niet?
pi_101787612
Er komt dus geen onweer aanzetten ofzo ??
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:17:01 #239
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_101787737
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 17:10 schreef Maver24 het volgende:
Er komt dus geen onweer aanzetten ofzo ??
voorlopig niets aan de hand, maar situatie blijft zeer onzeker, zou ook zomaar los kunnen gaan nog.
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:18:35 #240
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_101787772
Spetters in Amsterdam, out of the blue!
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:23:24 #241
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_101787854
en weer droog :P

maar het is onstabiel te noemen!
pi_101787861
hmm jammer, had me wel verheugd op wat onweer
pi_101787876
hoe is de voorspelling in kaatsheuvel? dochter gaat naar de avondefteling :D
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:28:03 #244
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_101787970
http://www.buienradar.nl/tekst.aspx?tekst=24uur en dan 21 uur!

AHHH NEE!! Dan fiets ik naar huis van m'n werk! (Den Helder)
pi_101788061
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 september 2011 17:28 schreef Dagoduck het volgende:
http://www.buienradar.nl/tekst.aspx?tekst=24uur en dan 21 uur!

AHHH NEE!! Dan fiets ik naar huis van m'n werk! (Den Helder)
Die 24u vooruit radars kloppen van geen meter, overigens een 2 of 3 uur vooruit radar ook niet. Radars kunnen namelijk niet vooruit kijken :D.

Blijf gewoon nowcasten.
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:35:51 #246
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_101788170
Wat een megagore plakkerige warmte zo, bijna windstil hier bij Vlissingen.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_101788196
Heerlijk!!!
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:42:48 #248
89730 Drugshond
pi_101788399
Doe die buien vannacht laat maar pas bitte...
Patat Friet
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:59:14 #250
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_101788761
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 17:42 schreef Drugshond het volgende:
Tussen England en Frankrijk zit al iets.
als ik op de IR beelden kijk lijkt er een lijn te ontstaan met hogere wolkentoppen idd....
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:13:22 #251
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_101789178
en er komt iets aan vanuit Het Kanaal.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 10 september 2011 @ 18:23:17 #252
176766 zoem
zoemt
pi_101789498
quote:
Ik hoop zo dat je er naast zit zeg. Vanmiddag even wandeling gemaakt en het zweet stond letterlijk op mijn voorhoofd. Afkoeling please! *O*
pi_101789561
kunnen de kenners hier even een voorspelling voor het tennis in new york doen. het liefst het weer, uitslag mag natuurlijk ook. regent momenteel
Hell To The Liars
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:29:05 #254
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_101789656
Ik zit hier op het strand in Bloemendaal nog heerlijk. Af en toe zon en wat bewolking.
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:32:50 #255
12646 Oom_Agent
pi_101789791
Er ''ontploft'' een bui ten westen van Lille. Het begin is er !!!
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:41:12 #256
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101790083
De ontladingen volgen elkaar snel op. Nog even doorzetten!
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:43:11 #257
89730 Drugshond
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:44:00 #258
38396 mazaru
pi_101790170
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:43 schreef Drugshond het volgende:
Deze is om 20:25 boven zeeland.
Nog een uurtje voor mijn wasgoed om te drogen... hmmm zou net genoeg moeten zijn.
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:44:12 #259
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101790177
Nu al in de buurt van Brugge
pi_101790197
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 10 september 2011 @ 18:45:11 #261
176766 zoem
zoemt
pi_101790212
Dikke rode vlek :o
Ik denk dat die de kustlijn gaat volgen.
pi_101790240
Dat was dus de inversie..... Opgeruimd staat netjes
pi_101790252
Meteo, dat houdt in dat het nu feest gaat worden?
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:46:32 #264
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_101790262
zo, dikke boem ineens @ be
in nog geen kwartier :o
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:47:13 #265
89730 Drugshond
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 10 september 2011 @ 18:47:23 #266
176766 zoem
zoemt
pi_101790295
noodweercentrale loopt nog achter met hun code groen in (West-)Zeeland
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:52:00 #267
89730 Drugshond
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:53:40 #268
12172 Rabieluh
pi_101790531
http://www.zomerweer.com/actueel

Wat is dit voor iets sufs, werkt allemaal niet.
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:54:24 #269
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101790563
http://www.infometeo.be/blankenberge/webcam.php Ook wel een mooie, bij Zeebrugge
pi_101790574
quote:
8s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:53 schreef Rabieluh het volgende:
http://www.zomerweer.com/actueel

Wat is dit voor iets sufs, werkt allemaal niet.
Sorry voor gespam, maar gier zijn ze ook KLIK
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:54:41 #271
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101790577
Hier bezuiden Rotterdam is in ieder geval de zon weer gaan schijnen
pi_101790595
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:43 schreef Drugshond het volgende:
Deze is om 20:25 boven zeeland.
Meer voor Westelijk Zeeland denk ik, deze bui zou ik willen onderscheppen maar Middelburg is wat te gek. :')
Life is Music
pi_101790641
Bij het kanaal zit ook een aardig actief gebied.
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:57:16 #274
12172 Rabieluh
pi_101790671
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:54 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Sorry voor gespam, maar gier zijn ze ook KLIK
thx!
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:59:06 #275
12172 Rabieluh
pi_101790727
Heb ´t idee dat dat ding me op een haar na gaat missen, zit net ten oosten van Vlissingen.
pi_101790766
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:59 schreef Rabieluh het volgende:
Heb ´t idee dat dat ding me op een haar na gaat missen, zit net ten oosten van Vlissingen.
Dat zou ik maar niet al te snel zeggen
Life is Music
pi_101790804
Komt het over Rotterdam heen, zou wel tof zijn:P
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:01:48 #278
12172 Rabieluh
pi_101790830
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:00 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Dat zou ik maar niet al te snel zeggen
Bij nader inzien, dit zou wel een heel leuk kunnen worden.
pi_101790902
de eerste gele plusjes op de buienradar..... (abnormaal hoe die bui ineens ontstaat!)
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:03:52 #280
38396 mazaru
pi_101790903
Het kan vriezen, het kan dooien

pi_101790911
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:01 schreef Rabieluh het volgende:

[..]

Bij nader inzien, dit zou wel een heel leuk kunnen worden.
Op weerwoord zei iemand:
''splitting-cell, met een rechterkant die naar het NO trekt''

De radar die hij ziet kan ik niet zien helaas.
Life is Music
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 10 september 2011 @ 19:08:03 #282
176766 zoem
zoemt
pi_101791037
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:04 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Op weerwoord zei iemand:
''splitting-cell, met een rechterkant die naar het NO trekt''

De radar die hij ziet kan ik niet zien helaas.
Zou wel leuk zijn als het een lijntje wordt :)
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:18:20 #283
12172 Rabieluh
pi_101791379
Begint nu te waaien hier bij Vlis. Vreemde flarderige wolken ook.
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:20:14 #284
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_101791450
ik had ook gekke wolken net.
ff uppen :P
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:20:39 #285
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_101791476
Ongelooflijk, het is hier in Enschede echt een sauna. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het zo benauwd was dat mijn posters gewoon spontaan van de muur vielen.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:23:03 #286
12172 Rabieluh
pi_101791577
Hoor geloof ik al gerommel.
pi_101791606
Volgens mij gaat het noordoostelijker dan we denken, vooral te zien aan het laatste beeld op buienradar.
Life is Music
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 10 september 2011 @ 19:24:46 #288
176766 zoem
zoemt
pi_101791645
Er zit in ieder geval een leuke portie onweer in. Het groeit nog steeds :)
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:25:07 #289
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_101791660
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:20 schreef marcel-o het volgende:
ik had ook gekke wolken net.
ff uppen :P

de foto is wel wat donkerder dan in t echt.
zo zie je t wel beter.
is zo'n half uurtje geleden.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 10 september 2011 @ 19:25:50 #290
176766 zoem
zoemt
pi_101791688
En de eerste rommel gehoord in Zeeuws-Vlaanderen *O*
Flink donker zeg.
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:26:26 #291
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_101791711
Weer een ouderwets gevalletje "het zal allemaal wel".
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:27:02 #292
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_101791730
koerst mooi over zh heen dalijk

uiteraard weer tijdens etens/kook-tijd :')
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 10 september 2011 @ 19:27:59 #293
176766 zoem
zoemt
pi_101791765
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:27 schreef marcel-o het volgende:
koerst mooi over zh heen dalijk

uiteraard weer tijdens etens/kook-tijd :')

Of je eet gewoon laat. Het is al half 8 :P
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:28:50 #294
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_101791802
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:27 schreef zoem het volgende:

[..]

Of je eet gewoon laat. Het is al half 8 :P
fak! zo laat...
k heb nog n jetleg 8)7
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:29:11 #295
12172 Rabieluh
pi_101791812
Wordt geweldig donker hier bij Vlis.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 10 september 2011 @ 19:30:05 #296
176766 zoem
zoemt
pi_101791846
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:29 schreef Rabieluh het volgende:
Wordt geweldig donker hier bij Vlis.
Ik zit 'rechtsonder' Vlissingen en links is erg donker. Af en toe gerommel, weinig tot geen flitsen.
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:31:45 #297
12172 Rabieluh
pi_101791902
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:30 schreef zoem het volgende:

[..]

Ik zit 'rechtsonder' Vlissingen en links is erg donker. Af en toe gerommel, weinig tot geen flitsen.
Souburg hier :P.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 10 september 2011 @ 19:32:27 #298
176766 zoem
zoemt
pi_101791938
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:31 schreef Rabieluh het volgende:

[..]

Souburg hier :P.
< Onderaan de tunnel :)
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:32:32 #299
12172 Rabieluh
pi_101791942
Onweer durft de Westerschelde niet over te steken :(.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 10 september 2011 @ 19:33:12 #300
176766 zoem
zoemt
pi_101791975
Ah het begint toch meer te flitsen en te knetteren. Ik heb het idee dat de bui zich nog aan het ontwikkelen is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')