quote:Aan de voorzijde van een KF wordt vandaag warme lucht naar het noorden gestuurd waarbij de latente onstabiliteit overdag danig toeneemt tot rond 2000 J/kg bij een LI rond -6 à -7°. Echter het lijkt erop dat deze onstabiliteit grotendeels latent zal blijven wegens te hoge CIN. Ook de triggering in de hoogte is weinig overtuigend (bv slechts een zwakke hoogtetrog in nadering) . Wel is er een CONV.LINE welke om 18z over het westen arriveert en dit zou voor de nodige triggering moeten zorgen. Zowat alle modellen zijn het er over eens dat vooral over het westen de buien getriggerd zullen worden. Verderop in het binnenland lijkt de triggering problematischer. In het westen zijn de shear parameters en gecombineerde parameters (STP/SCP/EHI) gunstig en daarom ga ik er van uit dat de ontwikkelende buien aldaar georganiseerd zullen zijn.
Ook een dynamische onweerscel is geenszins uitgesloten. Hagel van 2-3 cm en rukwinden in grootte orde 90 km/h zijn mogelijk. Lokale wateroverlast is mogelijk, doch niet meer in de orde als we de laatste weken hebben gekend (PW is wat minder alsook de onstabiliteit). Wat betreft bliksem kunnen de cellen (clusters) actief zijn want de toppen kunnen vlot uitgroeien naar hoogtes rond 12-14 km.
Vannacht trekt het KF doorheen ons land maar het lijkt erop dat er niet veel onweer zal op ontstaan.
Heerlijk dat geklaag, dag is net een paar uur oud en ze lopen alweer te miepen. Zou zeggen... Kom maar op met je verwachtingquote:Op zaterdag 10 september 2011 09:36 schreef flugeltje het volgende:
Ach welnee, dat wordt niets meer vandaag. Ik ga zo lekker naar de markt, helaas niet in het zonnetje zoals beloofd...
Stelletje amateurs hier
Jij moet mij duidelijk nog leren kennenquote:Op zaterdag 10 september 2011 09:38 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Heerlijk dat geklaag, dag is net een paar uur oud en ze lopen alweer te miepen. Zou zeggen... Kom maar op met je verwachting
Dat idee had ik gisteravond al nadat ik enkele kaarten had bekeken.quote:Op zaterdag 10 september 2011 09:30 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Hmm meer cape in het noorden dan in het westen, dus je zou moeten zeggen dat de buien in het westen al activerend naar het noorden zouden trekken.. of zie ik het nu verkeerd
Ja, de zon breekt nu goed door hier in Zeeland.quote:Op zaterdag 10 september 2011 10:08 schreef Nijna het volgende:
Iemand de zon gezien? Ik wil mn was buiten te drogen hangen... dus kom maar op met wat warmte
"Tornado chance"quote:Op zaterdag 10 september 2011 08:56 schreef aloa het volgende:
A level 1 was issued for northern France, Belgium, Netherlands mainly for severe wind gusts and tornado chance.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |