Hahahaha, wtf?quote:Op donderdag 1 september 2011 10:55 schreef MeNicole2 het volgende:
Nee namen zeggen niks over de kwalteit van de school. Maar ik vind het ook belangrijk dat mijn kind vriendjes heeft waar ik hem met een goed gevoel achter durf te laten!!
Is dat raar dan? Op de vorige school van mijn zoon zaten heel veel kindjes in zijn klas waarvan dd ouders stonden te vloeken en tieren op het schoolplein. Nee sorry maar daar laat ik mijn kind niet met een lekker gevoel achter.quote:
Je hebt ook Nederlanders waarbij dat gebeurt, en misschien nog wel veel erger dan bij andere culturen, het is maar net wat voor mensen je treft. Ik roep ook keihard godverdomme als ik mijn teen stoot, vind ik nog geen reden om een onveilig gevoel op te roepen.quote:Op donderdag 1 september 2011 10:58 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Is dat raar dan? Op de vorige school van mijn zoon zaten heel veel kindjes in zijn klas waarvan dd ouders stonden te vloeken en tieren op het schoolplein. Nee sorry maar daar laat ik mijn kind niet met een lekker gevoel achter.
Dat is helaas niet helemaal waar. Ik heb voor de gein een overzicht van scholen in Amsterdam gemaakt met daarin de schoolscoregroep (Hoeveel rugzakinderen zitten er op de scholen? Lees: hoe hoog zijn hun ouders opgeleid?) en de gemiddelde cito-score van de school. Ik denk dat je wel kunt raden wat het verband is.quote:Op donderdag 1 september 2011 10:45 schreef _evenstar_ het volgende:
De namen van de kinderen zegt niet iets over de kwaliteit van de school imho..
Dit waren ook nederlandse ouders. Maar een keer gvd roepen als je je stoot is anders dan staan vloeken op het schoolplein omdat je iets niet aanstaat. Denk dat iedereen wel keertje vloekt. Daar gaat het ook niet om!quote:Op donderdag 1 september 2011 10:59 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Je hebt ook Nederlanders waarbij dat gebeurt, en misschien nog wel veel erger dan bij andere culturen, het is maar net wat voor mensen je treft. Ik roep ook keihard godverdomme als ik mijn teen stoot, vind ik nog geen reden om een onveilig gevoel op te roepen.
Flauwe reactie; ze had het vooral over de Dylano's.quote:Op donderdag 1 september 2011 10:59 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Je hebt ook Nederlanders waarbij dat gebeurt, en misschien nog wel veel erger dan bij andere culturen, het is maar net wat voor mensen je treft. Ik roep ook keihard godverdomme als ik mijn teen stoot, vind ik nog geen reden om een onveilig gevoel op te roepen.
Ja Mikael zijn beste vriendje heeft ook zo'n soort naam. Dus ik weet ook dat het niet allemaal hetzelfde is. Maar als de school al in een achterstandswijk staat en er zitten veel van die namen in een klas is voor mij toch een belangrijke reden om er nog eens over na te denken.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Flauwe reactie; ze had het vooral over de Dylano's.
Overigens ken ik een Dylano en dat is een schattig jongetje met een leuke moeder waar ik mijn kinderen gerust bij achter zou laten.
"Bij de ene school wel (en heel veel turkse namen) en bij de andere school eigenlijk helemaal niet!! "quote:Op donderdag 1 september 2011 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Flauwe reactie; ze had het vooral over de Dylano's.
Overigens ken ik een Dylano en dat is een schattig jongetje met een leuke moeder waar ik mijn kinderen gerust bij achter zou laten.
Wie heeft er puur op namen gescant dan? Ik zei dat ik dat erbij mee heb genomen. Samen met zoveel dingen. Gewoon erbij gepakt net als de andere dingen waar je oplet!quote:Op donderdag 1 september 2011 11:07 schreef _evenstar_ het volgende:
Ja die Cito snap ik , en dat bedoel ik ook qua raportage etc. Dat zegt iets over de kwaliteit . En dat daar bij de lagere wellicht wat meer buitenlandse namen bij zitten bijv. Of de Delano's en shenaynays zal ik niet ontkennen.. Maar puur op naam scannen vind ik idioot ..
Maar jij spitste het toe op het allochtonenvraagstuk, wat niet terecht was. Nou ja, niet helemaal terecht. En in de praktijk komt het toch ook wel daarop neer, dat het onderscheid witte-blanke scholen iets zegt over het prestatieniveau van de kinderen.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:11 schreef RenRen- het volgende:
[..]
"Bij de ene school wel (en heel veel turkse namen) en bij de andere school eigenlijk helemaal niet!! "
Niet alleen over de Dylano's dus
Nee maar met dat vloeken enzo doelde ik echt op de doelgroep van de Dylano's!quote:Op donderdag 1 september 2011 11:11 schreef RenRen- het volgende:
[..]
"Bij de ene school wel (en heel veel turkse namen) en bij de andere school eigenlijk helemaal niet!! "
Niet alleen over de Dylano's dus
Dat was bij mij niet duidelijk overgekomen!quote:Op donderdag 1 september 2011 11:14 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Nee maar met dat vloeken enzo doelde ik echt op de doelgroep van de Dylano's!
Ik ben wel benieuwd welke school je op het oog hebt! DM?quote:Op donderdag 1 september 2011 11:16 schreef Bleie het volgende:
Leuk die namen-discussie. Ik geloof dat ik juist de school die hier het populairst is (dwz waar de meeste buurkindjes naar toe gaan) te 'wit' vind. Vind het gewoon niet erg realistisch om je kind, als je in Amsterdam opgroeit, op een hele witte school te doen. De andere school is wat gemengder. Inspectierapporten en Cito-scores zeggen natuurlijk ook wel wat.
Hoewel ik absoluut geloof dat wat je zegt waar is, is de achterliggende reden mogelijk toch enigszins complexerend.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is helaas niet helemaal waar. Ik heb voor de gein een overzicht van scholen in Amsterdam gemaakt met daarin de schoolscoregroep (Hoeveel rugzakinderen zitten er op de scholen? Lees: hoe hoog zijn hun ouders opgeleid?) en de gemiddelde cito-score van de school. Ik denk dat je wel kunt raden wat het verband is.
Ik weet niet of je daar zelf ervaring mee hebt, maar mijn ouders stonden voor een soortgelijke keuze: hun kinderen in het dorp naar een christelijke school doen of naar een school zonder religieuze grondslag en met goed onderwijs in een ander dorp brengen. Ze hebben die eerste keuze gemaakt en daar ben ik altijd erg blij om geweest. Ik had zelfs medelijden met kinderen die elke dag naar een andere plaats gesleept werden.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:22 schreef Sorbootje het volgende:
In ons dorp is maar één school. Natuurlijk zouden we kunnen overwegen om ons kind bijvoorbeeld in Leeuwarden naar een school te doen, maar ik vind het ook héél zwaar wegen dat ze dan bij de kinderen in het dorp buiten de groep gaat vallen.
Wij kiezen dus gewoon voor de school in ons dorp. Nou doet deze school het helemaal niet slecht hoor, maar dat is dus niet de enige reden voor onze keuze.
Het is goed dat je dat benadrukt, en het is ook wel een omstreden kwestie. Er is een groot cohortonderzoek gaande naar de prestaties van kinderen op verschillende soorten scholen en ik weet bijvoorbeeld dat er uit dat onderzoek te snel resultaten openbaar zijn gemaakt en dat er het een en ander op af te dingen valt. Als er in onderzoeksland al zulke verhitte debatten over bestaan, hoe moeilijk moet het voor ouders dan wel niet zijn om een keuze te maken?quote:Op donderdag 1 september 2011 11:23 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Hoewel ik absoluut geloof dat wat je zegt waar is, is de achterliggende reden mogelijk toch enigszins complexerend.
Dat is de spijker precies op zijn kop geslagen en in één klap helemaal in een dikke balk knoerhard beukenhout gedreven!quote:Op donderdag 1 september 2011 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb sterk het gevoel dat de leraar-kindrelatie een van de belangrijkste aspecten is in het hebben van een goede, vruchtbare schooltijd.
Hebben jullie bewust voor montessori gekozen?quote:Op donderdag 1 september 2011 12:43 schreef boschpoort het volgende:
Hoi,
Wij hebben best veel scholen hier en zijn op verschillende scholen wezen kijken.
Waar kies je voor? de school die in jou schema het makkelijkste uitkomt, je de beste cito scores kan laten zien, of de school waar je zelf het fijnste gevoel bij krijgt. Ga overal kijken en volg je gevoel.
Wij hebben onze dochter nu op een school in de binnenstad zitten die best klote bereikbaar is, wij
in eerste instantie het type onderwijs (montessori) niet wisten wat dit inhield. Waar een beetje van alles rondloopt van dylano's tot de kinderen van de huisarts. Maar waar wij haar elke dag met een goed gevoel naar toe brengen, zo belangrijk.
edit: kindjes uit de buurt leren ze toch wel kennen, veel buiten spelen.
Ja dat is precies wat ik dus bedoelde te zeggen.quote:Op donderdag 1 september 2011 13:07 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hebben jullie bewust voor montessori gekozen?
Wij zijn toch gegaan voor een school waar het merendeel van de wijk naar toe gaat. Niet de Openbare school, die ik eerst in gedachten had. Daar voelde ik me op het schoolplein totaal niet op mijn gemak, tussen de schreeuwende ouders en alle snorfietsen en brommers... De school waar Isa nu heengaat is in mijn ogen ietwat elitair/streberig, maar ach, je kunt niet alles hebben.
Ik ken de school die je bedoelt, voor ons was het geen optie want aan de verkeerde kant van het waterquote:Op donderdag 1 september 2011 13:42 schreef boschpoort het volgende:
Nee wij hebben niet bewust gekozen voor het montessori, mijn vrouw wou in eerste instantie niet eens daar gaan kijken, omdat ze dacht dat dit type onderwijs niets zou zijn, een heleboel schreeuwende kinderen in de klas met totaal geen structuur. Het tegendeel wees uit
we hebben zowat elke klas bezocht tijdens de rondleiding en overal waar we binnen kwamen
zaten de kinderen rustig , elk hun dingetje te doen. Het viel soms helemaal niet eens op dat we binnen kwamen. Daar waar we bij een zeer ''goed en hoog'' aangeschreven school hier ietwat
elitair/streberig waar we als eerste de cito scores kregen te zien de klassen wat rumoerig en druk waren. Op deze montessori- school heb je totaal geen schreeuwend en rokende ouders en maak van snorfietsen en brommers maar fietsen en bakfietsen. Nu we dit jaar de nieuwe school kalender hebben gekregen blijkt dat de cito eindscores boven het landelijke gemiddelde zijn, en dat de uitstroom naar havo/vwo toch wel erg hoog is. En dat is toch weer mooi meegenomen. Wat ik wil eigenlijk wil zeggen is dat ons gevoel zei dat we deze school moesten nemen en wij tot op heden hier absoluut geen spijt van hebben gehad integendeel zelfs.
En cito-score is misschien/waarschijnlijk niet echt een verdienste van een school zelf, net zo min als uitstroom.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:00 schreef Sjeen het volgende:
En de uitstroom op zich zegt ook vrij weinig, beter kijkt men een jaar of meer later naar het percentage dat nog steeds havo/vwo doet.
Goede punten Buuv! Dankjewel. Tot nu toe vindt M overal wel aansluiting, maar geen idee hoe dat is als hij 4 is. Niets zo veranderlijk als een peuter. ;-)quote:Op donderdag 1 september 2011 12:47 schreef debuurvrouw het volgende:
Bodpa,niet alleen vragen óf ze programma's hebben voor kinderen die meer kunnen, maar ook vragen hoeveel kinderen daar nu gebruik van maken, wanneer je daarvoor in aanmerking komt, wat de criteria zijn, of je dus ook weer "uit"het programma geknikkerd kan worden...
Vaak hebben ze bij die rondleidingen mooie praatjes maar blijkt er in de praktijk helaas niet zoveel van terecht te komen. Of blijkt er een leerkracht te zitten die ineens andere ideeen heeft.
qua school zou ik gaan voor waar je verwacht dat je kind het meeste aansluiting gaat vinden. Wij hebben dus wel voor de dorpsschool gekozen, maar mijn oudste en jongste hebben totaal geen aansluiting. Daarvoor hadden we beter verder weg kunnen kiezen. Dan zelf maar wat meer rijden voor afspreken. "peers" zijn zo belangrijk
Mijn kinderen gaan niet in de buurt naar school, maar wel naar een streekschool. Hier in de buurt staan aardig wat scholen, dus kinderen in de buurt zitten ook allemaal op verschillende scholen. Wat dat betreft vallen ze er niet zo buiten (ik heb alleen niet zo van die buitenspeelkinderen en daardoor spelen ze niet erg vaak met kinderen uit de buurt, maar als ze willen is dat geen probleem).quote:Op donderdag 1 september 2011 12:40 schreef bodpa09 het volgende:
We hebben een beter gevoel bij de katholieke school, minder chaos, meer structuur lijkt het. Maarja: wel een beetje uit de buurt, wat lastig kan zijn met vriendjes enzo. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Ja, er worden zelfs speciaal planten gehuurd voor die periodes...quote:Op donderdag 1 september 2011 12:04 schreef debuurvrouw het volgende:
En loop de school eens binnen zonder afspraak voor een rondleiding. Dat is toch meer marketing is mijn ervaring. onvoorbereid zie je de school zoals ie is.
Een school met veel rugzakkinderen kan ook een voordeel zijn. Ze hebben vaak meer geld en dus loopt er meer personeel. Je weet natuurlijk niet wat voor rugzakken er zitten, maar kinderen die alleen een achterstand weg hoeven te werken kan natuurlijk een heel slim kind zijn...quote:Op donderdag 1 september 2011 11:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar jij spitste het toe op het allochtonenvraagstuk, wat niet terecht was. Nou ja, niet helemaal terecht. En in de praktijk komt het toch ook wel daarop neer, dat het onderscheid witte-blanke scholen iets zegt over het prestatieniveau van de kinderen.
Ik heb de schoolscores (dus van het aantal rugzakkinderen op een school) juist bekeken om een gemengde school te zoeken, maar die zijn er vrijwel niet in Amsterdam-Noord. Jammer is dat.
Heel verhelderend! Weet ik ook eindelijk eens wat dat 'cluster 3' en zo inhoudt...quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
Over leerlinggewichten
Over rugzakjes
Nog meer informatie over rugzakjes
Zo te lezen gaan ze de invulling van de rugzakregeling ook veranderen.
Nou ja, we kunnen ons inschrijven bij alle scholen waar we willen in ons postcodegebied, maar er wordt per school maar een x-aantal kinderen toegelaten. De vraag is dus waar jouw kind bij zit. Heel vervelend vind ik dat, want stel dat ze heel veel sturing nodig heeft, maar juist op de Montessori terechtkomt? Een school uitzoeken die bij je kind past, zit er dus niet bij, helaas.quote:Op dinsdag 1 november 2011 14:13 schreef McLaura het volgende:
Inloten? Hm, das dan vast een nadeel van Amsterdam....
Thijs staat ingeschreven op een school waar je echt bij geboorte moet inschrijven, anders beland je op de wachtlijst. Overbuurjongetje van 8 dagen jonger gaat ook, en die was de laatste direct geplaatste leerling voor groep 1 in 2013/2014.
Het is wel een voordeel met julikindjes trouwens : ze kunnen mooi na de vakantie beginnen en doen geen 'halve jaren' extra.
Nou, dat valt ook wel mee hoor. Er wordt ontzettend veel gestuurd door de docent, door het geven van lesjes En ze hebben ook echt gewoon een weekrooster en zullen dus alle onderdelen elke week moeten doen. En ook bij Montessori heb je gewoon klassikale lessen, waardoor je wel verplicht bent mee te doenquote:Op vrijdag 9 september 2011 21:25 schreef Bleie het volgende:
Het verschil zit ook in de details Bij montessori bepaalt het kind echt zelf wanneer het wat leert
Bij ons is het ongeveer hetzelfde, alleen op woensdag tot half een. En groep 1 heeft dinsdagsmiddag ook vrij.quote:Op woensdag 2 november 2011 11:03 schreef chacama het volgende:
Hier zijn de schooltijden
maandag/dinsdag/donderdag 08.30 - 12.00 en van 13.15-15.15
woensdag van 08.30 - 12.15
Vrijdag: 08.30-12.00
Vrijdagmiddag alleen groep 5-8: 13.15-15.15
Maar ik weet dat het hier op het eiland ook anders is per school. Twee dorpen verder gaat 1-4 wel op vrijdagmiddag naar school, maar is dan de hele woensdag vrij.
overblijven is hier op school ook iets van 2 euro per keer.
Geen idee!quote:Op woensdag 2 november 2011 10:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ja echt, mrien? Maar hoe doen ouders die werken dat dan? Of gaan die kinderen de hele middag naar de buitenschoolse opvang?
Wat een gedoe, zeg!quote:Op woensdag 2 november 2011 11:14 schreef mrien het volgende:
Ik heb straks dus 2 middagen bso nodig, waarvan 1 middag de bso pas om 3 uur open is. Ze zal dan als verlengde opvang op haar huidige groep op het kdv komen.
Nou ja, ik zou niet zo twijfelen als er één school in de buurt uit zou springen, natuurlijk. Maar het is zo relatief: in een klein dorp heb je vaak maar één keuze. In het dorp waarin ik ben opgegroeid konden mijn ouders kiezen tussen de christelijke basisschool naast ons huis en een openbare basisschool twee straten verderop. Dat was het. Vrije scholen waren er niet.quote:Op woensdag 2 november 2011 12:37 schreef Bleie het volgende:
Claudia: wel grappig dat jij vindt dat er zo veel keuze is, terwijl er voor mij echt maar 2 opties zijn. Komt ook doordat we net in een andere buurt zitten natuurlijk - afstand is voor mij in elk geval een heel belangrijk criterium.
Zou een vrije school een optie voor jullie zijn?quote:Op woensdag 2 november 2011 13:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, ik zou niet zo twijfelen als er één school in de buurt uit zou springen, natuurlijk. Maar het is zo relatief: in een klein dorp heb je vaak maar één keuze. In het dorp waarin ik ben opgegroeid konden mijn ouders kiezen tussen de christelijke basisschool naast ons huis en een openbare basisschool twee straten verderop. Dat was het. Vrije scholen waren er niet.
Inmiddels wel. Ik vind in Noord het onderscheid tussen vrije school / witte kindjes / hoge cito--scores en 'normale' school / gemengd of zwart / lage cito-score vrij groot. Maar misschien is dat overal wel zo. En ik sta ook niet te springen om een school met religieuze inslag, maar als het moet dan moet het maar.quote:Op woensdag 2 november 2011 15:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou een vrije school een optie voor jullie zijn?
Hebben wij wel gedaan, zou niet weten waar ik hem anders had moeten latenquote:Op woensdag 2 november 2011 12:08 schreef miss_sly het volgende:
Als jullie gaan kijken, neem je dan trouwens je kind mee?
cito score zegt niets er zijn scholen die dat kunstmatig opvoeren door "zwakkere"kinderen niet mee te laten doen -zeggen ze verder niets over-quote:Op donderdag 1 september 2011 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is helaas niet helemaal waar. Ik heb voor de gein een overzicht van scholen in Amsterdam gemaakt met daarin de schoolscoregroep (Hoeveel rugzakinderen zitten er op de scholen? Lees: hoe hoog zijn hun ouders opgeleid?) en de gemiddelde cito-score van de school. Ik denk dat je wel kunt raden wat het verband is.
Dat neemt niet weg dat het onderwijs op zulke scholen incidenteel best goed of misschien zelfs beter kan zijn, en je kunt natuurlijk ook andere zaken belangrijk vinden. Ik vind het bijvoorbeeld best belangrijk dat mijn kinderen naar een school in de buurt gaan zodat ze in de toekomst ook buiten school met de vriendjes die ze daar maken kunnen spelen. En misschien wel nog belangrijker vind ik de sfeer op school en hoe de leraren met kinderen omgaan. Maar ik kan niet ontkennen dat ik ook gevoelig ben voor bijvoorbeeld de cito-score behaald door de kinderen op een school.
Niet alleen of ze de protocollen hebben, maar ook of ze ze gebruiken. Mij valt op dat vooral het pestprotocol wel aanwezig is, maar bijna nooit uit de kast gehaald wordt, terwijl er zeker wel aanleiding voor is.quote:Op woensdag 2 november 2011 16:01 schreef draaijer het volgende:
• Uitstroom naar andere scholen
• Of ze protocollen hebben voor
' [*]hoogbegaafde kinderen
' [*]minder begaafde kinderen
' [*]het elimineren van pesten
• Goede buurt
• Type personen (ouders) op die school
• Type school dalton, etc
Dat speelt wel mee bij ons ja. De school moet vooral niet te wit zijn.quote:Op vrijdag 4 november 2011 15:44 schreef Nielsch het volgende:
Het aantal Marokkanen / zwarten op de school.
Voor een deel wel vrij vroeg denk ik hoor. Als ik kijk naar mijn dochter, hoe onderzoekend die is, hoe snel ze dingen doorheeft en oppikt, dan denk ik dat ze het wel goed zou doen op een montessori, maar ik kijk het toch liever nog een jaartje langer aan.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:24 schreef Claudia_x het volgende:
Vanaf welke leeftijd kun je eigenlijk inschatten of vrij onderwijs iets voor je kind is? Een jaar of 4 klinkt mij ook nog vroeg in de oren.
Hoe bedoel je? Houden mensen van nieuwbouw?quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:46 schreef Troel het volgende:
Scholen die naar een nieuw gebouw gaan: reken maar dat alle ouders dan vervolgens hun kinderen daar op school willen hebben
Hier in Haaksbergen werd onlangs een nieuwe school geopend> heel veel kinderen ook van andere scholen naar die school.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Houden mensen van nieuwbouw?
Ik denk dat mensen in die gevallen vaak toch al twijfels hadden of hun kind op de oude school wel op z'n plek is.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:58 schreef Claudia_x het volgende:
Maf, zeg. Je zou denken dat mensen niet graag hun kind van een school halen om hem/haar aan een nieuwe omgeving bloot te stellen.
Ow, het zal ongetwijfeld allerlei verschillende redenen hebben: dichterbij, andere soort visie, vriendinnetjes gaan er ook heen, kind zit niet lekker in zijn vel op andere school, noem maar op.quote:Op vrijdag 4 november 2011 17:18 schreef miss_sly het volgende:
Wat Leandra zegt, maar ik denk ook dat er vrij veel mensen zijn die zo niet denken, Claudia. Die zijn er niet zo bewust mee bezig wat dat voor hun kind kan betekenen.
Dat mag. Voor mij kan het niet wit genoeg zijn, zo'n school. Helaas ben ik niet in staat om een particuliere school te betalen, anders had ik het gedaan.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:30 schreef Bleie het volgende:
[..]
Dat speelt wel mee bij ons ja. De school moet vooral niet te wit zijn.
Denken dat pesten met het gebruiken van een protocol uitgebannen kan wordenquote:Op vrijdag 4 november 2011 07:09 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Niet alleen of ze de protocollen hebben, maar ook of ze ze gebruiken. Mij valt op dat vooral het pestprotocol wel aanwezig is, maar bijna nooit uit de kast gehaald wordt, terwijl er zeker wel aanleiding voor is.
Wij hebben bewust niet voor een vrije school gekozen vanwege de (in mijn ogen) starre regels die eigenlijk gewoon heel onvrij zijn. Niet leren lezen voordat je tanden gewisseld zijn bijvoorbeeld. Mijn oudste las al voordat hij naar school ging, het leek ons voor hem dan enorm frustrerend. Nou snap ik wel dat mensen zeggen dat we het juist hadden moeten doen, om het andere kanten te laten ontwikkelen maar het klonk mij zo star.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:24 schreef Claudia_x het volgende:
Vanaf welke leeftijd kun je eigenlijk inschatten of vrij onderwijs iets voor je kind is? Een jaar of 4 klinkt mij ook nog vroeg in de oren.
Hoezo dan? Jij hebt je kind liever onder de landelijke gestelde normen?quote:Op woensdag 2 november 2011 16:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ik las bij één school dat een van de doelstellingen is dat elk kind de landelijk gestelde normen voor taal- en rekenvaardigheid moet halen. Die houding staat me ontzettend tegen.
Serieus, bestaat dat?quote:Op vrijdag 4 november 2011 17:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Niet leren lezen voordat je tanden gewisseld zijn bijvoorbeeld.
Ik moet me nog eens verdiepen in de vrije school, maar dit voorbeeld wat je aanhaalt, klinkt mij ook niet erg vrij en prettig in de oren. Ik vind het raar om een connectie te maken tussen een fysieke ontwikkeling als tanden wisselen en een geestelijke ontwikkeling als leren lezen.quote:Op vrijdag 4 november 2011 17:48 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Wij hebben bewust niet voor een vrije school gekozen vanwege de (in mijn ogen) starre regels die eigenlijk gewoon heel onvrij zijn. Niet leren lezen voordat je tanden gewisseld zijn bijvoorbeeld. Mijn oudste las al voordat hij naar school ging, het leek ons voor hem dan enorm frustrerend. Nou snap ik wel dat mensen zeggen dat we het juist hadden moeten doen, om het andere kanten te laten ontwikkelen maar het klonk mij zo star.
waar staat dat ik dat denk? maar zeggen dat je een protocol hebt, en dan vervolgens zeggen dat het gepeste kind maar wat weerbaarder moet worden is ook niet echt een oplossing. en ik vind het wel een teken.quote:Op vrijdag 4 november 2011 17:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Denken dat pesten met het gebruiken van een protocol uitgebannen kan worden
Gebeurt het niet op het schoolplein, dan gebeurt het tegenwoordig wel op MSN. Hoe kut het ook is, pesters en gepesten zullen er altijd zijn.
Ja, dat bestaat. Er zijn scholen waar lezen, schrijven, rekenen en dergelijke pas echt in groep 3 aan de orde komt.quote:
ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar eerder was dat een regel op de vrije school ja.quote:
Okee. Bizar. Ik mocht al rekenen en lezen in groep 2!quote:Op vrijdag 4 november 2011 17:50 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, dat bestaat. Er zijn scholen waar lezen, schrijven, rekenen en dergelijke pas echt in groep 3 aan de orde komt.
Natuurlijk heeft niemand graag dat zijn kind onder de landelijk gestelde normen blijft, maar voor sommige kinderen zijn die normen niet haalbaar. Ik vind dat de doelstelling moet zijn om uit kinderen te halen wat er in zit, en dat hoeft niet per se een landelijke norm te zijn.quote:Op vrijdag 4 november 2011 17:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Hoezo dan? Jij hebt je kind liever onder de landelijke gestelde normen?
Ik ken de school verder natuurlijk niet. Als het een hele zwakke school is waar dit de belangrijkste doelstelling is, dan zou ik mijn kind er ook niet op willen. Als het verder een prima school is zie ik het probleem van zo'n doelstelling echt niet.
Tuurlijk dat is zo, maar als ze zo'n protocol hebben en het niet gebruiken, is het gewoon ronduit triest, dan kan een kind EN op het schoolplein EN op MSN gepest worden. MSN is dan gelukkig niet verplicht, naar school gaan welquote:Op vrijdag 4 november 2011 17:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Denken dat pesten met het gebruiken van een protocol uitgebannen kan worden
Gebeurt het niet op het schoolplein, dan gebeurt het tegenwoordig wel op MSN. Hoe kut het ook is, pesters en gepesten zullen er altijd zijn.
mijnese wisselde zijn tanden pas toen hij ruim 7 wasquote:Op vrijdag 4 november 2011 17:50 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, dat bestaat. Er zijn scholen waar lezen, schrijven, rekenen en dergelijke pas echt in groep 3 aan de orde komt.
Is dit trouwens iets nieuws dat ingesteld is om te voorkomen dat alle kinderen die eigenlijk op het speciaal onderwijs horen, maar wat straks niet meer kan door alle bezuinigingen niet op die school terecht komen??quote:Op vrijdag 4 november 2011 17:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft niemand graag dat zijn kind onder de landelijk gestelde normen blijft, maar voor sommige kinderen zijn die normen niet haalbaar. Ik vind dat de doelstelling moet zijn om uit kinderen te halen wat er in zit, en dat hoeft niet per se een landelijke norm te zijn.
Dat weet ik. maar er waren juist zovéél regels en vieringen en gedoe. Het voelde als een keurslijf. alhoewel ik wel vind dat er vaak creatieve kinderen vanaf komen.quote:Op vrijdag 4 november 2011 17:51 schreef p_iglet het volgende:
Vrije school heet geen vrij omdat ze geen structuur hebben. Het is juist een van de meest klassikale vormen van onderwijs.
Ik heb nog trauma's van mijn groep 4 juf die bij de vrije school vandaan kwam en het hele jaar geroepen heeft dat ik nog bij de kleuters hoorde omdat ik niet aan het wisselen was.
Ik heb me nog niet zo in de verschillende onderwijsrichtingen verdiept, maar van de Daltonschool die ik op het oog heb begreep ik dat ze bij het vormgeven van het onderwijs juist erg van elk individueel kind uitgaan. Het hanteren van starre regels klinkt mij daarbij nogal tegenstrijdig in de oren.quote:Op vrijdag 4 november 2011 17:48 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Wij hebben bewust niet voor een vrije school gekozen vanwege de (in mijn ogen) starre regels die eigenlijk gewoon heel onvrij zijn. Niet leren lezen voordat je tanden gewisseld zijn bijvoorbeeld. Mijn oudste las al voordat hij naar school ging, het leek ons voor hem dan enorm frustrerend. Nou snap ik wel dat mensen zeggen dat we het juist hadden moeten doen, om het andere kanten te laten ontwikkelen maar het klonk mij zo star.
Rudolf Steiner heeft ook wel een paar "eigenaardige" denkbeelden jaquote:Op vrijdag 4 november 2011 21:26 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind dat antroposofische altijd een beetje eng.
Actief bezig zijn (volgens de site dan) met homoseksualiteit, samenlevingsvormen, adoptie, maar ook kinderen meenemen naar de 2e kamer, cultureel gedoe etc. Dingen met een school in Senegal en een in Tsjechië.quote:Op vrijdag 4 november 2011 21:31 schreef Claudia_x het volgende:
Wat betekent dat in de praktijk dan, behalve het hebben van weektaken, Vanyel?
Waarom niet?quote:Op vrijdag 4 november 2011 21:56 schreef Claudia_x het volgende:
Vreemde talen hoeven voor mij ook weer niet zo. Liever niet, zelfs.
Er wordt bij ons veel onderzoek gedaan naar tweedetaalverwerving bij jonge kinderen. Hoewel er positieve kanten aan zitten lijkt het verwerven van een tweede taal het verwerven van een eerste taal ook wel in de weg te zitten.quote:
Nou het is wat. Je kan ook als ouder zelf creativiteit stimuleren. Ik heb veel liever dat ze op school gewoon een zeer gedegen basis meekrijgen.quote:Op vrijdag 4 november 2011 22:22 schreef Claudia_x het volgende:
Goddank!
Van hersenloos drillen onthoud je misschien wel veel, maar je wordt er niet creatiever van.
Dat zal wel de school zijn waar ik mijn kinderen graag heen had gedaan als we in Oost waren blijven wonen. Toevallig ken ik redelijk veel van de docenten daar, en die zijn allemaal geweldig, en ik vind dalton een heel goed concept. Maar ja, we wonen daar niet meer, en vanaf hier is het veel te ver weg.quote:Op vrijdag 4 november 2011 21:42 schreef miss_sly het volgende:
Wat ik bijvoorbeeld interessant vind aan de Dalton school die wij op het oog hebben, is dat de eerste twee groepen heterogeen zijn en de kinderen van van tot 6 bij elkaar zitten. Omdat Senna geen broertjes of zusjes krijgt, lijkt het me wel goed dat ze in een groep terechtkotm met kinderen die ouder en jonger zijn.
Volgens hun site behoort Dalton onderwijs tesamen met Montersori, Jenaplan en Freinet tot het traditionele vernieuwingsonderwijs.
Inderdaad, wij deden op de basisschool ook mee aan schoolschaken, schoolvoetbal en schoolbasketbal en dergelijke. Daar waren gewoon winnaars en verliezers. Kan me niet voorstellen dat er kinderen zijn die daar een trauma aan hebben overgehouden.quote:Op vrijdag 4 november 2011 23:01 schreef debuurvrouw het volgende:
ben ik het wel mee eens hoor. ik word er echt wel eens niet goed van dat alles "leuk" moet zijn. niks mis met good old stampwerkjes.
Mijn jongste gaat met zijn klas meedoen aan de groenspelen? zonder comptetitie ofzo. echt. ik vind het echt het allerachterlijkste achterhaalde jaren 70 idee ooit. niks mis met ook eens verliezen. wordt je een grote jongen van.
Ja,nou ja voor je begint met wisselen. En ik merk bij mijn dochter dat dat bij haar in elk geval wel opgaat. Maar goed, dat hoeft natuurlijk geen regel te zijn.quote:
NIet alles hoeft leuk te zijn en een beetje stampwerk is ook niet erg, maar dat moet niet het enige zijn, vind ik. Juist leren leren (en dan niet per se stampen) vind ik ook belangrijk. En met competitie is ook niet per definitie iets mis, maar om zo nu en dan eens iets te doen dat nou niet competitief is, vind ik dan ook wel weer wat.quote:Op vrijdag 4 november 2011 23:01 schreef debuurvrouw het volgende:
ben ik het wel mee eens hoor. ik word er echt wel eens niet goed van dat alles "leuk" moet zijn. niks mis met good old stampwerkjes.
Mijn jongste gaat met zijn klas meedoen aan de groenspelen? zonder comptetitie ofzo. echt. ik vind het echt het allerachterlijkste achterhaalde jaren 70 idee ooit. niks mis met ook eens verliezen. wordt je een grote jongen van.
Mijn basisschool deed alleen maar vakken die scoren op de citotoets. Dat maakte het percentage vwo'ers dat ze afleverden lekker hoog. Ik had liever een wat breder pakket gehad.quote:Op zaterdag 5 november 2011 09:51 schreef Nielsch het volgende:
Het hoeft trouwens ook niet alleen maar taal en rekenen te zijn. Op mijn basisschool was er ook aandacht voor topografie en Nederlandse geschiedenis. Verder hadden we ook zangles, stijldansles, zwemles en voerde iedere klas elk jaar een musical op. Maar goed, daar lag in ieder geval niet het accent op terwijl dat soort dingen tegenwoordig het allerbelangrijkste lijken.
Ghe ghe kun je meedoen aan 'wedden dat ik het kan' met uh Jeroen vd Boom.quote:Op zaterdag 5 november 2011 21:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan alle Bijbelboeken in goede volgorde opdreunen. Wooptiedoo.
Ik ook! Genesis Exodus Leviticus...quote:Op zaterdag 5 november 2011 21:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan alle Bijbelboeken in goede volgorde opdreunen. Wooptiedoo.
Neemt niet weg dat wij ook lopen te dubben met schoolkeuze.quote:Op vrijdag 4 november 2011 03:44 schreef sijs het volgende:
cito score zegt niets er zijn scholen die dat kunstmatig opvoeren door "zwakkere"kinderen niet mee te laten doen -zeggen ze verder niets over-
bovendien kun je dat zelf heel erg beinvlioeden door tijd aan je kids te besteden, ze breed op te voeden, kennis te laten maken met de wereld, met ze praten en doen, kranten lezen, bewust laten zijn van wat er om hen heen gebeurt
En dat staat me zo tegen van heel veel scholen tegenwoordig. Tuurlijk, het hoeft niet alleen maar stampen van tafels te zijn. Maar het is wel zo dat veel herhaling van bijvoorbeeld het vervoegen van werkwoorden goed is om dingen te onthouden. Dat is ook leren leren. Ik heb vorige week nog een cursus gevolgd voor mijn werk en ondanks dat daar veel professionals zitten is ook daar herhaling de kracht van het onthouden (en dus het leren van nieuwe dingen).quote:Op zaterdag 5 november 2011 21:36 schreef amaranta het volgende:
Op de school waar ik werk is door een ouder een blog opgericht, waarin ze haar ongenoegen uit over alle randzaken van tegenwoordig. Ergens heeft ze ook wel gelijjk. We doen er zoveel naast. Dat vaak het gewone programma erbij in schiet.
En een herfstwandeling, en een gastles van die en die, en naar de bieb omdat dat ook leerzaam is, en musical en kamp en schoolschaatsen en dan weer een uitja naar dat museum.
Ook allemaal leerzaam, maar het gaat ten koste van je lesprogramma. Wat ten nadele komt voor de kinderen die het al hard te halen hebben (en maar wat al te graag al die lessen missen)
Ook was er een ouder die haar ongenoegen had geuit over het feit dat we de kinderen topografie leren, jammer alleen dat haar blog vol spelfouten zat.
Net als overhoren. Mijn ouders hebben me altijd overhoord als ik daar om vroeg. Maar er waren ook kinderen in de klas wiens ouders niet wilden overhoren. Daar hadden ze dan geen tijd voor ofzo. Die kinderen presteerden vaak ook slechter.quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:14 schreef Vanyel het volgende:
Onvoorstelbaar dat je als ouder niet je verantwoordelijkheid neemt bij zoiets. Lekker voorbeeld zul je dan zijn.
Helaas vooral als ik er niet om vroeg.quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Net als overhoren. Mijn ouders hebben me altijd overhoord als ik daar om vroeg. Maar er waren ook kinderen in de klas wiens ouders niet wilden overhoren. Daar hadden ze dan geen tijd voor ofzo. Die kinderen presteerden vaak ook slechter.
Belachelijk inderdaad, ouders die het beste met je voor hebben en willen dat je goed presteert op schoolquote:Op zaterdag 5 november 2011 22:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Helaas vooral als ik er niet om vroeg.
Ik kom uit een familie van onderwijzers, mijn grootvader was een schooldirecteur en mijn nichtje heeft zelf een school geopend in Almere!quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:17 schreef Claudia_x het volgende:
Maar goed, ik ben in het diepst van mijn gedachten altijd een juf geweest. En straks mag het dan eigenlijk bij mijn eigen kinderen! Zul je zien dat ze er niks van willen weten.
Ik vraag me af wat de score is als je ze ALLE kinderen een overhoring met 50 werkwoordsvormen geeft. Daar begonnen wij de middelbare school mee en dat was een rampquote:Op zondag 6 november 2011 04:17 schreef Bleie het volgende:
Nog even over werkwoordspelling trouwens: uit onderzoek is gebleken dat vrijwel alle kinderen die aan het eind van de basisschool goed beheersen, maar aan het eind van het voortgezet onderwijs niet meer.
http://www.kennislink.nl/(...)d-van-de-basisschool
Niet genoeg herhaling gehad dus op de basisschool, anders waren ze het nooit meer vergeten.quote:Op zondag 6 november 2011 04:17 schreef Bleie het volgende:
Nog even over werkwoordspelling trouwens: uit onderzoek is gebleken dat vrijwel alle kinderen die aan het eind van de basisschool goed beheersen, maar aan het eind van het voortgezet onderwijs niet meer.
http://www.kennislink.nl/(...)d-van-de-basisschool
Aan enkel de gemiddelde cito-score heb je trouwens niet altijd wat. Beter geven ze ook nog de standaarddeviatie.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
ik kan niet ontkennen dat ik ook gevoelig ben voor bijvoorbeeld de cito-score behaald door de kinderen op een school.
Waar verwijst dit naar?quote:Op zondag 6 november 2011 07:34 schreef Vanyel het volgende:
Is herhaling de aangewezen manier om dit te leren?
Herhaling is in veel gevallen een prima manier om zaken goed onder de knie te krijgen. Je kunt één keer uitleggen hoe je een zin moet ontleden, hoe je een breuk oplost en wat de provinciehoofdsteden zijn, maar daarmee ontleden kinderen nog geen zinnen, lossen ze nog geen breuken op en weten ze niet (op de langere termijn) wat de provinciehoofdsteden zijn. Theorieën toepassen en dingen onthouden leer je inderdaad vooral door herhaling. Daarmee bedoel ik dus niet 20 keer de theorie uitleggen maar een paar keer de theorie uitleggen en verder vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dit verwacht ik dan ook van de basisschool waar ik mijn dochter heen stuur.quote:Op zondag 6 november 2011 07:48 schreef Vanyel het volgende:
Ik was duidelijk nog niet helemaal wakker. Je hamert op herhaling voor goede spelling. Ik ben benieuwd of herhaling dé manier is om dat te leren of dat er meer wegen naar Rome leiden.
Ik denk bij herhalen aan uitleggen, uitleggen en nog eens uitleggen. Ik val al in slaap als ik eraan denk. Blijven oefenen daarentegen is Anders snap je het misschien wel, maar wordt reproduceren zo lastig.quote:Op zondag 6 november 2011 07:50 schreef Nielsch het volgende:
Theorieën toepassen en dingen onthouden leer je inderdaad vooral door herhaling. Daarmee bedoel ik dus niet 20 keer de theorie uitleggen maar een paar keer de theorie uitleggen en verder vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Toch lastig als succesvolle instructie gestoeld op herhaling continu onderbroken moet worden voor een werkweek over de Indianen, een uitstapje naar de schouwburg of een themabijeenkomst over de Mayacultuur.quote:Op zondag 6 november 2011 09:41 schreef Claudia_x het volgende:
Met herhaling doel in op het repetitieve stampen. Dat succesvolle instructie gestoeld is op herhaling en zelf doen en toepassen lijkt me een weinig omstreden claim.
doe maar nietquote:Op zondag 6 november 2011 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
Daar zit hem de crux, Nielsch: het hoort geen onderbreking te zijn, maar het onderwijs hoort ingebed te worden in bijvoorbeeld zo'n themaweek. In het kader van het thema Indianen kunnen zowel geschiedenis als lees-en schrijfonderwijs aan bod komen, en leerlingen kunnen gestimuleerd worden om te reflecteren op verschillen tussen hun eigen cultuur en andere. Ik kan er zo een heel curriculum omheen bedenken.
Dit inderdaad, en volgens mij wordt er tegenwoordig op heel veel basisscholen op deze manier gewerkt.quote:Op zondag 6 november 2011 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
Daar zit hem de crux, Nielsch: het hoort geen onderbreking te zijn, maar het onderwijs hoort ingebed te worden in bijvoorbeeld zo'n themaweek. In het kader van het thema Indianen kunnen zowel geschiedenis als lees-en schrijfonderwijs aan bod komen, en leerlingen kunnen gestimuleerd worden om te reflecteren op verschillen tussen hun eigen cultuur en andere. Ik kan er zo een heel curriculum omheen bedenken.
Helpt dit:quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:07 schreef oeke het volgende:
Ik begreep dat het verschil tussen jongens en meisjes er ook in zit dat jongens meer onderzoekend en praktijk gericht zijn en dat meisjes beter lang stil kunnen zitten en theoretisch leren. Maar dat is te lang geleden om het precies terug te halen.
Claudia, in lesmodellen zoals t activerende directe instructie model (voorbeeld link) waarvan bewezen is dat dit een effectieve manier van onderwijsgeven is, wordt belang gehecht aan het bespreken vh doel vd les (en de kinderen erbij betrekken), aan de aansluiting bij de belevingswereld vd kinderen én aan gezamenlijk oefenen, zelfstandig oefenen en checken of t doel bereikt is én t geven van proces/product feedback... nou ja , voor meer info: t grote google boek is n handige startquote:Op zondag 6 november 2011 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
Nou ja, moraal van het verhaal: ik denk dat scholen er veel aan kunnen hebben om niet (alleen) klassieke, repetitieve taken aan te bieden maar (ook) onderwijs dat ingebed is in een context.
Ik vrees dat je het nog heel moeilijk zult gaan vinden om een school naar wens te vinden. Maar ik wens je heel veel succes en ben heel benieuwd naar de uiteindelijke keuze. En of die keuze na een aantal jaar nog steeds blijkt te passen.quote:
Hersenen, ogen..... alles moet klikken. Maar het concept moet ook goed opgebouwd zijn. Je kunt stampen wat je wilt, het blijft altijd aan een enkel draadje hangen. Als je het concept eronder goed opbouwt, hangt het aan een heel net, en dus veel steviger.quote:Op maandag 7 november 2011 08:38 schreef Sjeen het volgende:
Ow en herhaling hè... Lezen is kilometers maken, dus wat dat betreft is heel veel oefenen thuis, samen boekjes lezen, veel voorlezen heel belangrijk. Maar op het moment dat het kwartje gewoon niet valt, ergo de hersenen er nog niet rijp voor zijn, dan wordt het een frustrerende situatie voor zowel ouder als kind....
Ja, dat is echt zo, dat heb ik ook zo ervaren. Ik heb op de Montessorischool, behalve bij gymnastiek ( ) geen concurrentie tussen kinderen ervaren. We werkten ook echt samen met kinderen die een jaar jonger of ouder waren. Samenwerken met kinderen die twee jaar jonger of ouder waren kwam niet echt voor.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:43 schreef oeke het volgende:
Daardoor kan de ene een diesel zijn en de ander een sneltrein, maar zijn de verschillen in resultaten voor de kinderen geen probleem omdat ze al gewend zijn dat de een meer kan dan de ander, vanwege het leeftijdsverschil. Minder dus dan in een horizontale klas waar een trage of snelle leerling veel meer opvalt.
Maar een kind van 6 heeft toch soms ook wel eens een oudere broer of zus van 9? Of buurkindjes?quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:30 schreef Bleie het volgende:
Ik vind 3 leerjaren bij elkaar altijd wel erg veel. Mijn dochter (van september) zou dan als nog net geen 6 is, in de klas komen bij kinderen die al bijna 9 zijn.
En het is denk ik in Noord wel wat makkelijker om op een school te komen dan in veel andere delen van de stad, maar bij de goede scholen is het toch wel dringen geblazen. Ik vind het wel heel goed dat in het hele stadsdeel aanhouden dat je je kind pas kan inschrijven als het 2 is.
Dat dus idd! Ik kreeg het niet goed verwoord.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:43 schreef oeke het volgende:
De directrice vond ik een heel leuk mens! En wat ze vertelde over juist verschillende leeftijden bij elkaar vond ik heel fijn. Daardoor kan de ene een diesel zijn en de ander een sneltrein, maar zijn de verschillen in resultaten voor de kinderen geen probleem omdat ze al gewend zijn dat de een meer kan dan de ander, vanwege het leeftijdsverschil. Minder dus dan in een horizontale klas waar een trage of snelle leerling veel meer opvalt.
Miss_Sly, herkenbaar x2, alleen is t bij vriend en mij pas op de uni misgegaanquote:Op dinsdag 15 november 2011 13:22 schreef miss_sly het volgende:
Cooki, ik kon op de basisschool ook veel te gemakkelijk leren. Of nou ja, leren heb ik nooit gedaan. Er was bij ons ook geen aandacht voor en dus heb ik ook nooit geleerd hoe ik me stof eigen kan maken. Daar liep ik op de middelbare school ook keihard tegenaan en ik heb daar nog steeds last van. Ik zou het dus heel vervelend vinden als Senna te gemakkelijk leert en er dan geen ruimte is om dat te begeleiden in de vorm van wat meer uitdieping van de stof of een extra taakje. Alles aangewaaid krijgen vond ik eigenlijk helemaal niet fijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 16% gewijzigd door -Caroline- op 15-11-2011 13:38:34 ]
hekel aan school : check... voor het leergedeelte dan he, hij gaat voor t sociale deel, staat al om 8 uur aan de poort als t aan hem ligt...quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:38 schreef Bleie het volgende:
Cookie: als het een wiskunde-kind is, dan bestaat er op dat gebied allerlei extra materiaal (niet meer van hetzelfde, maar echt al richting middelbareschoolwiskunde). Dat kost leerkrachten niet veel extra tijd en aandacht (want zelfstudie) - wat vaak een groot struikelblok is - en is voor kinderen wel leuk. Je moet in elk geval zien te voorkomen dat hij een hekel krijgt aan school, lijkt me.
Pfoe, lastig lijkt me dat hoor. Hopelijk komt het allemaal nog goed. Hebben jullie een technasium in de buurt? Of tweetalige middelbare school of zo? Lijkt mij inderdaad altijd heel geschikt voor dit soort kinderen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:44 schreef Cooki het volgende:
[..]
hekel aan school : check... voor het leergedeelte dan he, hij gaat voor t sociale deel, staat al om 8 uur aan de poort als t aan hem ligt...
hier mag ie op school extra werk doen, maar eerst moet ie het hele riedeltje dat iedereen maakt, afwerken.... wat veels te makkelijk/saai is icm hekel aan schoolwerk staat ie dan niet te springen om t pluswerk... wmb al een verloren zaak...
sowieso... geïsoleerde vakken.... weinig meerwaarde voor dit soort kinderen...
do not get me started zeg maar
waar ik naar uitkijk is naar zn technasium (onderzoeksgerichte activiteiten) richting op de middelbare...
en ja ... ontopic
als ik had gekund... had ik n heel andere school voor m gekozen, maar voor ons is nabijheid/buurtschool prio1...
Haha, herkenbaar. Wij kwamen een keer in de Hema een leidster van de creche tegen. Mijn dochter snapte dat ook niet, echt zoiets van 'Jij hoort op de creche'. .quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:06 schreef oeke het volgende:
Dus het meisje zat ons met open mond aan te kijken. We zwaaiden naar haar, maar ze ging echt op de negeerstand. Dit kan niet, wat doen die hier, die zijn van de creche.
t komt goed, ben ik van overtuigd anders ga ik m thuisonderwijs gevenquote:Op dinsdag 15 november 2011 14:27 schreef Bleie het volgende:
Pfoe, lastig lijkt me dat hoor. Hopelijk komt het allemaal nog goed. Hebben jullie een technasium in de buurt? Of tweetalige middelbare school of zo? Lijkt mij inderdaad altijd heel geschikt voor dit soort kinderen.
Toch vind ik dat erg lastig, dat laatste.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:32 schreef Cooki het volgende:
[..]
t komt goed, ben ik van overtuigd anders ga ik m thuisonderwijs geven
zowel technasium als tto is in de buurt, maar op dit moment wil meneer naar vmbo want dan is ie eerder klaar en kan ie gaan werken
en mag ie dat van ons?
! Dat doet Ivan tegenwoordig ook als ik op een gek moment op het kinderdagverblijf op kom dagen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:06 schreef oeke het volgende:
En ze kennen ons natuurlijk goed. Dus het meisje zat ons met open mond aan te kijken. We zwaaiden naar haar, maar ze ging echt op de negeerstand. Dit kan niet, wat doen die hier, die zijn van de creche.
Miss, thomas scoort overal "boven in de boom"... kan cognitief vwo makkelijk aan, als ik m naar vmbo laat gaan wordt ie vlgs mij niet gelukkiger, of vind je dat ie dat zelf mag kiezen?quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:41 schreef miss_sly het volgende:
Toch vind ik dat erg lastig, dat laatste.
Ik vind namelijk niet dat wij Senna door een school (welke dan ook) heen moeten dwingen en sturen, maar dat ze dit zelf zal moeten oppakken. Het heeft zo weinig effect, dwang, want ze moeten toch zelf alle stof leren en in toetsen laten blijken dat ze het kennen. En als ze dat niet doen, hoe ga je dat dan veranderen?
Ja, ik vind dat dus heel lastig. In mijn ideale wereld laten wij Senna inderdaad vrij om te kiezen welke school ze wil doen straks, maar ik weet nog niet of ik dat op dat moment ook zo zal ervaren. Zo moeilijk om dat al te kunnen voorzien. Schaap en ik hebben allebei echter ervaren dat ouders heel weinig daadwerkelijk hebben betekend in het met goed gevolg doorlopen van de middelbare school. Wellicht dat de inzet beter is, als die uit haarzelf komt, ongeacht op welk niveau ze kiest te gaan zitten.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:07 schreef Cooki het volgende:
[..]
Miss, thomas scoort overal "boven in de boom"... kan cognitief vwo makkelijk aan, als ik m naar vmbo laat gaan wordt ie vlgs mij niet gelukkiger, of vind je dat ie dat zelf mag kiezen?
hij mag hier kiezen uit de scholen die bij zijn score-niveau passen... en ik noem dat sturen , geen dwang.... jij?
dit laatste vind ik absoluut voor ons gelden. Als ze een vak willen leren en daarvoor een lager niveau kiezen...prima! Maar dan ook echt die opleiding afmaken....quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:37 schreef simmu het volgende:
wij krijgen komend jaar ook de keuze
er is hier een christelijke en een openbare. naar wat ik tot nu toe van de andere moeders begrijp is er niet heel veel verschil. de christelijke is wat meer gericht op orde & regelmaat, de openbare is wat losser en vrijer zeg maar. ik had zo gedacht om in januari of februari langs te gaan. zo werkt dat hier
@sturen mbt voortgezet onderwijs: hier houden we het eenvoudig. ze mogen zelf kiezen, maar een vervolgopleiding + diploma is verplicht. dus als er eentje kapper wil worden bij een iq van 150 is ons dat best, mits het kind in kwestie dan wel netjes de kappersschool afrondt. ik heb te vaak gezien hoe ellendig het kan eindigen met een 20jarige die het verkloot na zn vmbo. daar beginnen we niet aan, daar zijn we dan weer heul streng. en ja. dat zal wellicht conflict opleveren. tsja. dat zij dan maar zo
quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:37 schreef simmu het volgende:
wij krijgen komend jaar ook de keuze
@sturen mbt voortgezet onderwijs: hier houden we het eenvoudig. ze mogen zelf kiezen, maar een vervolgopleiding + diploma is verplicht. dus als er eentje kapper wil worden bij een iq van 150 is ons dat best, mits het kind in kwestie dan wel netjes de kappersschool afrondt. ik heb te vaak gezien hoe ellendig het kan eindigen met een 20jarige die het verkloot na zn vmbo. daar beginnen we niet aan, daar zijn we dan weer heul streng. en ja. dat zal wellicht conflict opleveren. tsja. dat zij dan maar zo
ja ok, dan ga je er wel van uit dat de 11jarige al bewust kiest voor iets... (beroepsopleiding) en over die vermogens twijfel ik bij de gemiddelde 11 jarigequote:Op dinsdag 15 november 2011 15:57 schreef chacama het volgende:
[..]
dit laatste vind ik absoluut voor ons gelden. Als ze een vak willen leren en daarvoor een lager niveau kiezen...prima! Maar dan ook echt die opleiding afmaken....
vmbo is er ook theoretisch gericht hoorquote:Op dinsdag 15 november 2011 15:59 schreef Cooki het volgende:
[..]
[..]
ja ok, dan ga je er wel van uit dat de 11jarige al bewust kiest voor iets... (beroepsopleiding) en over die vermogens twijfel ik bij de gemiddelde 11 jarige
dat is me bekend Simmuquote:Op dinsdag 15 november 2011 16:12 schreef simmu het volgende:
[..]
vmbo is er ook theoretisch gericht hoor
en doorstromen is altijd een optie. ik ben zelf ook begonnen op mavo en geeindigd als ingenieur. dat kan prima. duurt wat langer, maar dat geeft niks
dit vind ik dat weer iets wat ik niet zou doenquote:Op dinsdag 15 november 2011 15:37 schreef simmu het volgende:
wij krijgen komend jaar ook de keuze
er is hier een christelijke en een openbare. naar wat ik tot nu toe van de andere moeders begrijp is er niet heel veel verschil. de christelijke is wat meer gericht op orde & regelmaat, de openbare is wat losser en vrijer zeg maar. ik had zo gedacht om in januari of februari langs te gaan. zo werkt dat hier
@sturen mbt voortgezet onderwijs: hier houden we het eenvoudig. ze mogen zelf kiezen, maar een vervolgopleiding + diploma is verplicht. dus als er eentje kapper wil worden bij een iq van 150 is ons dat best, mits het kind in kwestie dan wel netjes de kappersschool afrondt. ik heb te vaak gezien hoe ellendig het kan eindigen met een 20jarige die het verkloot na zn vmbo. daar beginnen we niet aan, daar zijn we dan weer heul streng. en ja. dat zal wellicht conflict opleveren. tsja. dat zij dan maar zo
Ow, leuk!quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Misschien interessant voor jou om te weten, miss: ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij een school om er te gaan kijken en ze vroeg uit zichzelf of we Ivan mee wilden nemen. Dat was heel gebruikelijk.
Dit dus, helaas.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:25 schreef Bleie het volgende:
Maar tegenwoordig is doorstromen naar een hogere opleiding wel lastiger geworden dan toen wij op school zaten. Toen was mavo - havo - vwo nog best te doen als route, maar na vmbo naar havo schijnt nauwelijks te kunnen. Dan moet je vmbo - mbo - hbo - wo doen, en daar ben je veel langer mee bezig.
Om welke opleiding dan ook af te maken.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:19 schreef Twinkly het volgende:
Maar hoe wil je een puber/bijna volwassene ertoe dwingen om een beroepsopleiding af te maken?
Nou, kan ik me voorstellen! Het is gelukkig toch ook nog wel heel ver weg voor onze peutertjes. Al noemde jij Senna laatst 'net een kleuter' en dat was een iets te grote reality check voor mij.quote:
Op zich zou ik ook best zonder Senna willen gaan, maar ja, ze is nu eenmaal thuis op donderdag. Bovendien hangt ze momenteel ontzettend aan me (ik mag niet weg, ook neit als schaap dan thuisblijft) behalve naar mijn werkquote:Op dinsdag 15 november 2011 16:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, kan ik me voorstellen! Het is gelukkig toch ook nog wel heel ver weg voor onze peutertjes. Al noemde jij Senna laatst 'net een kleuter' en dat was een iets te grote reality check voor mij.
Wij gaan over 2 weken kijken. We nemen Ivan trouwens niet mee. Als het moet dan moet het, maar dit soort dingen gaan veel soepeler als we alleen gaan.
Kostgeld weet ik niet, maar weinig tot geen sponsoring als ze besluit thuis te blijven wonen als ze studeert.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:43 schreef Bleie het volgende:
Ik geloof dat bij ons studeren (hbo of wo) en thuiswonen ook zou leiden tot kostgeld betalen, vind namelijk eigenlijk dat studenten ook op zichzelf moeten wonen. Voor manlief en mij was dat vanzelfsprekend, o.a. vanwege de afstand, maar ja, als dochterlief in Amsterdam gaat studeren...
Miss, dat hoop ik ook van harte!quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hoef helemaal niet alle conflicten te mijden, hoor, maar als Senna echt, echt niet van plan is iets te doen aan school, dan is haar naar VWO sturen (bij wijze van spreken he) toch volledig zinloos?
Ik hoop in ieder geval van harte dat ze in de aanloop naar de middelbare school een idee krijgt van waar haar sterke kanten en interesses liggen, zodat ze een keuze kan maken (samen met ons) waar ze warm voor loopt. Ik denk dat ze dan veel meer kans maakt dan wanneer wij haar dwingen ergens heen te gaan waar ze niet achter staat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maargoed, ontopic: kiezen van een basisschool
dus ik trek me weer even terug
[ Bericht 4% gewijzigd door -Caroline- op 15-11-2011 17:17:26 ]
Dit is denk ik wel heel erg belangrijk. Ik denk dat er al een verschil zit tussen jongens en meisjes. Jongens hebben vaak toch wat langer 'sturing' nodig, meisjes zijn vaak wat eerder zelfstandig. Verder ligt het natuurlijk erg aan het kind. Ik heb geen idee hoe we dat met Kyllian gaan doen, het ligt er gewoon aan hoe hij zich ontwikkelt en wat hij zelf voor keuzes gaat maken of we in zullen moeten grijpen of niet.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:47 schreef miss_sly het volgende:
Maar zoals ik al zei: dat is zoals wij het het liefste zouden willen. Misschien blijkt ze echter wel een meisje dat heel veel sturing nodig heeft, en dan gaat het misschien wel heel anders. We hebben een ideaal voor ogen met onze opvoeding, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook lukt
Herkenbaar over jongens en sturing (hoewel hij zn huiswerk enzo wel redelijk serieus aanpakt, om ons ingrijpen te voorkomen ws )quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:10 schreef Meimeltje het volgende:
Dit is denk ik wel heel erg belangrijk. Ik denk dat er al een verschil zit tussen jongens en meisjes. Jongens hebben vaak toch wat langer 'sturing' nodig, meisjes zijn vaak wat eerder zelfstandig. Verder ligt het natuurlijk erg aan het kind. Ik heb geen idee hoe we dat met Kyllian gaan doen, het ligt er gewoon aan hoe hij zich ontwikkelt en wat hij zelf voor keuzes gaat maken of we in zullen moeten grijpen of niet.
Niet zonder slag of stoot, in ieder geval. Daar zal veel over gepraat worden. Maar ik denk dat als ze of goede argumenten heeft (een bepaald beroep dat ze graag zou willen) of als we echt het gevoel hebben dat we haar wel naar het VWO kunnen sturen, maar ze er met de pet naar gaat gooien, dan denk ik van wel.quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:55 schreef Cooki het volgende:
Miss, nog even terugkomend op eerdere post:
stel nou he, stel, dat Senna VWO aan kan, maar naar vmbo wil omdat <insert haar reden> .... mag ze dat dan van jullie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |