Helaas vooral als ik er niet om vroeg.quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Net als overhoren. Mijn ouders hebben me altijd overhoord als ik daar om vroeg. Maar er waren ook kinderen in de klas wiens ouders niet wilden overhoren. Daar hadden ze dan geen tijd voor ofzo. Die kinderen presteerden vaak ook slechter.
Belachelijk inderdaad, ouders die het beste met je voor hebben en willen dat je goed presteert op schoolquote:Op zaterdag 5 november 2011 22:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Helaas vooral als ik er niet om vroeg.
Ik kom uit een familie van onderwijzers, mijn grootvader was een schooldirecteur en mijn nichtje heeft zelf een school geopend in Almere!quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:17 schreef Claudia_x het volgende:
Maar goed, ik ben in het diepst van mijn gedachten altijd een juf geweest. En straks mag het dan eigenlijk bij mijn eigen kinderen! Zul je zien dat ze er niks van willen weten.![]()
Ik vraag me af wat de score is als je ze ALLE kinderen een overhoring met 50 werkwoordsvormen geeft. Daar begonnen wij de middelbare school mee en dat was een rampquote:Op zondag 6 november 2011 04:17 schreef Bleie het volgende:
Nog even over werkwoordspelling trouwens: uit onderzoek is gebleken dat vrijwel alle kinderen die aan het eind van de basisschool goed beheersen, maar aan het eind van het voortgezet onderwijs niet meer.
http://www.kennislink.nl/(...)d-van-de-basisschool
Niet genoeg herhaling gehad dus op de basisschool, anders waren ze het nooit meer vergeten.quote:Op zondag 6 november 2011 04:17 schreef Bleie het volgende:
Nog even over werkwoordspelling trouwens: uit onderzoek is gebleken dat vrijwel alle kinderen die aan het eind van de basisschool goed beheersen, maar aan het eind van het voortgezet onderwijs niet meer.
http://www.kennislink.nl/(...)d-van-de-basisschool
Aan enkel de gemiddelde cito-score heb je trouwens niet altijd wat. Beter geven ze ook nog de standaarddeviatie.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
ik kan niet ontkennen dat ik ook gevoelig ben voor bijvoorbeeld de cito-score behaald door de kinderen op een school.
Waar verwijst dit naar?quote:Op zondag 6 november 2011 07:34 schreef Vanyel het volgende:
Is herhaling de aangewezen manier om dit te leren?
Herhaling is in veel gevallen een prima manier om zaken goed onder de knie te krijgen. Je kunt één keer uitleggen hoe je een zin moet ontleden, hoe je een breuk oplost en wat de provinciehoofdsteden zijn, maar daarmee ontleden kinderen nog geen zinnen, lossen ze nog geen breuken op en weten ze niet (op de langere termijn) wat de provinciehoofdsteden zijn. Theorieën toepassen en dingen onthouden leer je inderdaad vooral door herhaling. Daarmee bedoel ik dus niet 20 keer de theorie uitleggen maar een paar keer de theorie uitleggen en verder vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dit verwacht ik dan ook van de basisschool waar ik mijn dochter heen stuur.quote:Op zondag 6 november 2011 07:48 schreef Vanyel het volgende:
Ik was duidelijk nog niet helemaal wakker. Je hamert op herhaling voor goede spelling. Ik ben benieuwd of herhaling dé manier is om dat te leren of dat er meer wegen naar Rome leiden.
Ik denk bij herhalen aan uitleggen, uitleggen en nog eens uitleggen. Ik val al in slaap als ik eraan denk. Blijven oefenen daarentegen isquote:Op zondag 6 november 2011 07:50 schreef Nielsch het volgende:
Theorieën toepassen en dingen onthouden leer je inderdaad vooral door herhaling. Daarmee bedoel ik dus niet 20 keer de theorie uitleggen maar een paar keer de theorie uitleggen en verder vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Toch lastig als succesvolle instructie gestoeld op herhaling continu onderbroken moet worden voor een werkweek over de Indianen, een uitstapje naar de schouwburg of een themabijeenkomst over de Mayacultuur.quote:Op zondag 6 november 2011 09:41 schreef Claudia_x het volgende:
Met herhaling doel in op het repetitieve stampen. Dat succesvolle instructie gestoeld is op herhaling en zelf doen en toepassen lijkt me een weinig omstreden claim.
doe maar nietquote:Op zondag 6 november 2011 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
Daar zit hem de crux, Nielsch: het hoort geen onderbreking te zijn, maar het onderwijs hoort ingebed te worden in bijvoorbeeld zo'n themaweek. In het kader van het thema Indianen kunnen zowel geschiedenis als lees-en schrijfonderwijs aan bod komen, en leerlingen kunnen gestimuleerd worden om te reflecteren op verschillen tussen hun eigen cultuur en andere. Ik kan er zo een heel curriculum omheen bedenken.
Dit inderdaad, en volgens mij wordt er tegenwoordig op heel veel basisscholen op deze manier gewerkt.quote:Op zondag 6 november 2011 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
Daar zit hem de crux, Nielsch: het hoort geen onderbreking te zijn, maar het onderwijs hoort ingebed te worden in bijvoorbeeld zo'n themaweek. In het kader van het thema Indianen kunnen zowel geschiedenis als lees-en schrijfonderwijs aan bod komen, en leerlingen kunnen gestimuleerd worden om te reflecteren op verschillen tussen hun eigen cultuur en andere. Ik kan er zo een heel curriculum omheen bedenken.
Helpt dit:quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:07 schreef oeke het volgende:
Ik begreep dat het verschil tussen jongens en meisjes er ook in zit dat jongens meer onderzoekend en praktijk gericht zijn en dat meisjes beter lang stil kunnen zitten en theoretisch leren. Maar dat is te lang geleden om het precies terug te halen.
Claudia, in lesmodellen zoals t activerende directe instructie model (voorbeeld link) waarvan bewezen is dat dit een effectieve manier van onderwijsgeven is, wordt belang gehecht aan het bespreken vh doel vd les (en de kinderen erbij betrekken), aan de aansluiting bij de belevingswereld vd kinderen én aan gezamenlijk oefenen, zelfstandig oefenen en checken of t doel bereikt is én t geven van proces/product feedback... nou ja , voor meer info: t grote google boek is n handige startquote:Op zondag 6 november 2011 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
Nou ja, moraal van het verhaal: ik denk dat scholen er veel aan kunnen hebben om niet (alleen) klassieke, repetitieve taken aan te bieden maar (ook) onderwijs dat ingebed is in een context.
Ik vrees dat je het nog heel moeilijk zult gaan vinden om een school naar wens te vinden. Maar ik wens je heel veel succes en ben heel benieuwd naar de uiteindelijke keuze. En of die keuze na een aantal jaar nog steeds blijkt te passen.quote:
Hersenen, ogen..... alles moet klikken. Maar het concept moet ook goed opgebouwd zijn. Je kunt stampen wat je wilt, het blijft altijd aan een enkel draadje hangen. Als je het concept eronder goed opbouwt, hangt het aan een heel net, en dus veel steviger.quote:Op maandag 7 november 2011 08:38 schreef Sjeen het volgende:
Ow en herhaling hè... Lezen is kilometers maken, dus wat dat betreft is heel veel oefenen thuis, samen boekjes lezen, veel voorlezen heel belangrijk. Maar op het moment dat het kwartje gewoon niet valt, ergo de hersenen er nog niet rijp voor zijn, dan wordt het een frustrerende situatie voor zowel ouder als kind....
Ja, dat is echt zo, dat heb ik ook zo ervaren. Ik heb op de Montessorischool, behalve bij gymnastiek (quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:43 schreef oeke het volgende:
Daardoor kan de ene een diesel zijn en de ander een sneltrein, maar zijn de verschillen in resultaten voor de kinderen geen probleem omdat ze al gewend zijn dat de een meer kan dan de ander, vanwege het leeftijdsverschil. Minder dus dan in een horizontale klas waar een trage of snelle leerling veel meer opvalt.
Maar een kind van 6 heeft toch soms ook wel eens een oudere broer of zus van 9? Of buurkindjes?quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:30 schreef Bleie het volgende:
Ik vind 3 leerjaren bij elkaar altijd wel erg veel. Mijn dochter (van september) zou dan als nog net geen 6 is, in de klas komen bij kinderen die al bijna 9 zijn.
En het is denk ik in Noord wel wat makkelijker om op een school te komen dan in veel andere delen van de stad, maar bij de goede scholen is het toch wel dringen geblazen. Ik vind het wel heel goed dat in het hele stadsdeel aanhouden dat je je kind pas kan inschrijven als het 2 is.
Dat dus idd! Ik kreeg het niet goed verwoord.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:43 schreef oeke het volgende:
De directrice vond ik een heel leuk mens! En wat ze vertelde over juist verschillende leeftijden bij elkaar vond ik heel fijn. Daardoor kan de ene een diesel zijn en de ander een sneltrein, maar zijn de verschillen in resultaten voor de kinderen geen probleem omdat ze al gewend zijn dat de een meer kan dan de ander, vanwege het leeftijdsverschil. Minder dus dan in een horizontale klas waar een trage of snelle leerling veel meer opvalt.
Miss_Sly, herkenbaar x2, alleen is t bij vriend en mij pas op de uni misgegaanquote:Op dinsdag 15 november 2011 13:22 schreef miss_sly het volgende:
Cooki, ik kon op de basisschool ook veel te gemakkelijk leren. Of nou ja, leren heb ik nooit gedaan. Er was bij ons ook geen aandacht voor en dus heb ik ook nooit geleerd hoe ik me stof eigen kan maken. Daar liep ik op de middelbare school ook keihard tegenaan en ik heb daar nog steeds last van. Ik zou het dus heel vervelend vinden als Senna te gemakkelijk leert en er dan geen ruimte is om dat te begeleiden in de vorm van wat meer uitdieping van de stof of een extra taakje. Alles aangewaaid krijgen vond ik eigenlijk helemaal niet fijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 16% gewijzigd door -Caroline- op 15-11-2011 13:38:34 ]
hekel aan school : check... voor het leergedeelte dan he, hij gaat voor t sociale deel, staat al om 8 uur aan de poort als t aan hem ligt...quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:38 schreef Bleie het volgende:
Cookie: als het een wiskunde-kind is, dan bestaat er op dat gebied allerlei extra materiaal (niet meer van hetzelfde, maar echt al richting middelbareschoolwiskunde). Dat kost leerkrachten niet veel extra tijd en aandacht (want zelfstudie) - wat vaak een groot struikelblok is - en is voor kinderen wel leuk. Je moet in elk geval zien te voorkomen dat hij een hekel krijgt aan school, lijkt me.
Pfoe, lastig lijkt me dat hoor. Hopelijk komt het allemaal nog goed. Hebben jullie een technasium in de buurt? Of tweetalige middelbare school of zo? Lijkt mij inderdaad altijd heel geschikt voor dit soort kinderen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:44 schreef Cooki het volgende:
[..]
hekel aan school : check... voor het leergedeelte dan he, hij gaat voor t sociale deel, staat al om 8 uur aan de poort als t aan hem ligt...
hier mag ie op school extra werk doen, maar eerst moet ie het hele riedeltje dat iedereen maakt, afwerken.... wat veels te makkelijk/saai isicm hekel aan schoolwerk staat ie dan niet te springen om t pluswerk... wmb al een verloren zaak...
sowieso... geïsoleerde vakken.... weinig meerwaarde voor dit soort kinderen...
do not get me started zeg maar![]()
waar ik naar uitkijk is naar zn technasium (onderzoeksgerichte activiteiten) richting op de middelbare...
en ja ... ontopic
als ik had gekund... had ik n heel andere school voor m gekozen, maar voor ons is nabijheid/buurtschool prio1...
Haha, herkenbaar. Wij kwamen een keer in de Hema een leidster van de creche tegen. Mijn dochter snapte dat ook niet, echt zoiets van 'Jij hoort op de creche'.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:06 schreef oeke het volgende:
Dus het meisje zat ons met open mond aan te kijken. We zwaaiden naar haar, maar ze ging echt op de negeerstand. Dit kan niet, wat doen die hier, die zijn van de creche.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |