abonnement Unibet Coolblue
pi_63308947
Toen wij 4 jaar geleden verhuisden en onze dochter eenmaal geboren was gingen we natuurlijk haar met de leeftijd van 1 jaar inschrijven op een basisschool. Nou wonen wij in de grote stad met voornamelijk multi culti bevolking. Ik twijfelde tussen een katholieke basisschool en een openbare. Aangezien de openbare tegenover onze straat staat was de keuze simpel. Want op deze manier konden mijn ouders haar op dagen dat mijn man en ik beide werken ophalen tussen de middag voor een broodje en zodra de school uit gaat kon zij ook weer bij mijn ouders worden opgevangen. Wij hebben overigens nooit een informatie dag bijgewoond. Hadden we dat toen maar wel gedaan.

Inmiddels is onze dame al weer 3 maanden daar op school en qua prestaties doet ze het super. Met haar groep 1 leeftijd doet ze toch maar mooi mee met de werkjes van de groep 2 kindjes. Letters, cijfers, qua fantasie etc is ze haar 4 jaar al ver voorbij. Maar de rest van de school staat me tegen.

Want behalve dat zij mee mag doen met de kindjes van groep 2 (zitten in dezelfde klas) wordt er nauwelijks aandacht besteed aan haar honger naar kennis en voornamelijk het willen leren van letters en cijfers.

Van een openbare school verwacht je amper religieuse opvattingen maar nou wil het dat een oer Hollands (laten we eerlijk wezen we wonen uiteraard gewoon in Nederland) feest als Sint Maarten compleet links wordt gelaten maar een Suikerfeest wordt uitgebreid gevierd in de klas. Kinderliedjes zoals wij ze hebben geleerd "Opa Bakkebaard heeft een huisje en in dat huisje daar is het goed......" wordt aan de kinderen geleerd met tekst als "Moeder Malika heeft een huisje..........". Verplicht vrij op dagen zoals Suikerfeest maar een Goede Vrijdag zitten we natuurlijk gewoon op school. Op de vrijdagmiddag drinken de kinderen samen met de juf thee in de klas. Mijn dochter is een suikerklontje gewend in haar thee en zonder suiker (of zoetstof) vindt ze het niet lekker. Op de vraag of ze een suikerklontje er in mag of desnoods een zoetje is het antwoord nee want daar worden kinderen dik van. Maar we vragen wel de ouders of ze op de vrijdag koekjes of cake mee nemen voor bij de thee. Dit kwam ook in het 10 minuten gesprek nog maals ter bespreking en wederom was het antwoord dat kinderen daar dik van werden in haar klas ziet zij toe op het dieet van de kinderen. Op mijn vraag wat voor thee zij de kinderen dan geeft was het antwoord gewone thee met een fruitsmaakje. Ik vroeg haar waarom ze geen suiker in de thee deed, wel cake en koek gaf en mijn dochter thee serveert met daarin theiine. Thuis drinkt ze namelijk kinderthee, zonder theiine. Ik had uiteraard een verbijsterde juf tegenover me zitten die geen antwoord kon geven op mijn vraag.

Inmiddels zit het me zo hoog dat ik as maandag een rooms katholieke school in een ander stadsdeel ga bezoeken en daar een informatie middag bij ga wonen. Als er een mogelijkheid is, ik heb vanmorgen met de adjunct directeur gesproken, dan kan ze misschien al na de kerstvakantie naar een andere school.

Kortom, hoe hebben jullie de school uitgekozen voor jullie kind(eren) en als ze inmiddels al naar school toe gaan zijn jullie nog net zo blij met die keuze of waar wringt de schoen bij jullie met de inmiddels gekozen school. Zouden jullie ook indien jullie er geen goed gevoel bij hebben achteraf ook kiezen voor een andere school of zouden jullie gewoon afwachten en kijken wat de studie resultaten zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door Faja-Lobi op 18-11-2008 09:52:29 ]
pi_63309140
He, wat jammer dat het zo tegenvalt op de school. ze lijken me daar een beetje onverschillig met alles, ze hebben overal helemaal niet goed over nagedacht. Ik zou zeker hetzelfde als jij doen; heel snel een andere school zoeken die geschikt(er) is.

Ik heb wel goed gekeken en gelezen voordat ik een beslissing heb gemaakt. Het is een plek waar je kind 8 jaar lang zit, in een heel belangrijk deel van het leven. De basisschool is de plek waar je kind zich zo thuis moet voelen dat het helemaal op zijn weggetje kan ontwikkelen.
Ik denk als je ook maar een klein beetje merkt dat het helemaal niet logisch gaat op school, of je kind vind het niet zo heel leuk, ga gelijk iets anders zoeken. want het is een hele belangrijke basis.
sjongejonge, van suiker in je thee word je dik. in groep 1. grrr daar kan ik me echt zo boos over maken, in groep 1 die kinderen al bijna een complex aan kunnen praten
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_63309263
Ja dat dus ook, het kind is 4 en zegt nu al steeds "daar wordt je dik van". Ik let zelf heel erg goed op het dieet van mijn kinderen, ze heeft een voedselallergie en ze krijgt bijv slechts 1 snoepje per dag. In de middag na de lunch of na schooltijd. Verders kan ze een liga krijgen of een stuk fruit. Ik vind het dieet van kinderen een taak voor de ouders en niet voor een obsessieve juf.
  dinsdag 18 november 2008 @ 09:57:01 #4
124373 Ireth
Sjongejongejonge....
pi_63309389
OMdat wij 2 maanden voor haar 4e verjaardag gignen verhuizen moest er snel een andere school gezocht worden. We hadden de keuze uit een Openbare en een Protestants Christelijke. Beide gebeld en bij de Openbare kon ik de volgende dag al op gesprek komen. De PC heb ik niet eens meer gezien. Ik ging voor de openbare. Het is een vrij kleine knusse school, alle klassen liggen rondom 'De Kuil' wat gebruikt wordt voor toneelvoorstellingen en voor het sinterklaasfeest. Een soort van aula dus. De groepen zijn niet echt klein (max. 28 kinderen) maar het is wel een school waarbij elke leerkracht van elke klas elk kind bij naam kent. Er wordt aandacht besteed aan andere culturen en religie. Zo is het suikerfeest gevierd, maar ook kerstmis, pasen en weetikveelwatallemaal. Sinterklaas komt ook gewoon en elk kind doet overal aan mee.
Op elke school zijn er wel dingen waar je het niet mee eens bent (in mijn geval de adjunct(die overigens nu écht de directeur is geworden )) maar over het algemeen ben ik erg tevreden over de school. Het lesaanbod sluit tot op heden ook aan bij mijn dochter.

Vervelend dat het zo is gelopen Faja, ik hoop dat Morgaine (en jij) zich op die andere school beter op haar plek gaat voelen.
🥳"Als de kijker alles ziet, dan komt dat helemaal goed"🥳
  dinsdag 18 november 2008 @ 09:58:33 #5
24188 Belana
kloon van belana
pi_63309438
pfff, dat klinkt niet best faja Ik vind het ook te ver gaan met die feestdagen e.d. we hoeven niet volledig onze eigen cultuur opzij te zetten lijkt me... en st maarten gewoon links laten liggen dat werd "vroegah" altijd groot gevierd daar.
Ik denk dat het goed is dat je op een andere school gaat kijken.

Wij hadden ook de oudste al ingeschreven en alles, op de montessorischool. Toch op het laatste ogenblik veranderd naar de oecemenische school omdat we toch niet zo'n goed gevoel bij de montessori hadden voor hem. We hadden op de school waar hij nu heen gaat nooit gekeken.
achteraf vind ik dat we meteen al beter om ons heen hadden moeten kijken, ons beter orienteren.
Dat is ook wat ik iedere ouder aanraadt, kijk goed om je heen!
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:04:21 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63309561
Ik vind je wel ver gaan hoor. Obsessieve juf...
En als ze je kind 6 scheppen suiker in de thee had laten doen had ze vast weer niet goed genoeg opgelet.
Ze hebben een lijn gekozen en houden die aan. Dat die niet aansluit bij de jouwe is goed mogelijk, maar ik vind eigenlijk dat je best heel overdreven reageert.

Over Sint-Maarten en suikerfeest... het zegt mij beiden helemaal niets en dan kan ik het me goed voorstellen dat ze, in gebieden waar veel kinderen wonen die wel iets met het suikerfeest hebben, die verkiezen boven sint-maarten waar in grote delen van Nederland ook niemand iets mee heeft.
Want net als Halloween en weetikveel watvoor andere achterlijke dingen wordt volgens mij Sint Maarten ook maar door iedereen aangegrepen om je kind weer met lampion in de hand langs de deuren te laten leuren om snoep op te halen.
Niks ten nadele van de gebieden waar het wel gewoon al tientallen (honderden?) jaren en ingeburgerd gebruik is hoor!
In de carnavalsgebieden hebben de kinderen ook wel eens een andere dag vrij dan in de rest van Nederland. Wat een gezeur zeg! Wat kan het nou schelen of het goede vrijdag is of suikerfeest. Een dag vrij is een dag vrij toch?

Laat ik het anders zeggen, ik zou het bijvoorbeeld echt raar vinden als kinderen bij ons in de regio een dag vrij zouden krijgen vanwege Sint Maarten, terwijl het weer wel heel logisch is als dat met het suikerfeest zou zijn omdat dan de helft van de kinderen anders toch thuis blijft...
***
pi_63309587
Ik vind het ook geen punt om zeker in een multi culturele stad iets mee te krijgen van de andere culturen, hell mijn eigen kinderen zijn half Surinaams en half Nederlands. Dus als ze suikerfeest in de klas vieren prima maar we hoeven toch niet dan de Nederlandse feestjes maar te skippen. We wonen nog wel gewoon in Nederland. En iets als vader en moederdag wordt ook niks aangedaan want zo zegt de directie "sommige kinderen hebben geen vader of moeder of komen uit een zeer complexe gezinssituatie dat het erg confronterend is om dan vader of moederdag te vieren". Jemig 20 jaar geleden waren er ook zat kinderen die geen vader of moeder hadden of waarvan de ouders uit elkaar waren.
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:05:53 #8
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_63309602
Ik wil het best mogelijke onderwijs voor mijn kind. Dat wordt dus een 'witte' school. Ik vind nl. niet dat mijn kind zijn toekomst moet ingaan met minder kansen omdat 'men' vindt dat ik als blanke ouder de balans tussen witte en zwarte scholen moet herstellen.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_63309665
En wanneer beginnen jullie dan met orienteren? Ik hoor wel eens het e.e.a. over wachtlijsten en dat je bij populaire scholen op tijd moet inschrijven anders val je al weer buiten te boot. Is dat ook jullie ervaring? (mijn dochter is 7 weken dus het lijkt me nog wat vroeg, maar goed je weet maar nooit )
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:11:16 #10
124373 Ireth
Sjongejongejonge....
pi_63309725
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 10:08 schreef Kiepie het volgende:
En wanneer beginnen jullie dan met orienteren? Ik hoor wel eens het e.e.a. over wachtlijsten en dat je bij populaire scholen op tijd moet inschrijven anders val je al weer buiten te boot. Is dat ook jullie ervaring? (mijn dochter is 7 weken dus het lijkt me nog wat vroeg, maar goed je weet maar nooit )
De school waar ze eerst ingeschreven stond heb ik haar laten inschrijven toen ze net 2 was. Toen waren er voor het leerjaar dat ze 4 zou worden nog maar 3 plekken over! Op de school waar ze nu zit was er 2 maanden voor ze 4 werd nog genoeg plek.
🥳"Als de kijker alles ziet, dan komt dat helemaal goed"🥳
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:11:49 #11
24188 Belana
kloon van belana
pi_63309740
nou BE, ik zou het toch ook niet echt blij zijn hoor.
Ik ben enorm voor integratie en dat er bv OOK aan suikerfeest aandacht wordt besteedt is prima, maar wel suikerfeest en niet st. maarten, iets wat daar dus idd al heel lang gevierd wordt, dat vind ik echt te ver gaan!

en ik vind het ook inconsequent om wel cake e.d. te geven maar geen suikerklontje in de thee.
niks overdrevens aan faja's reactie
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:12:11 #12
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_63309746
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 10:08 schreef Kiepie het volgende:
En wanneer beginnen jullie dan met orienteren? Ik hoor wel eens het e.e.a. over wachtlijsten en dat je bij populaire scholen op tijd moet inschrijven anders val je al weer buiten te boot. Is dat ook jullie ervaring? (mijn dochter is 7 weken dus het lijkt me nog wat vroeg, maar goed je weet maar nooit )
Mijn ventje is pas 1 geworden. We zijn nu aan het rondkijken.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_63309768
Ik vind het obsessief omdat ze het alleen maar heeft over dik worden van suiker. Je meet in mijn ogen met 2 maten als je het suikerklontje of zoetje weg laat maar wel cake en koek vraagt aan de ouders voor bij de thee. En dat je dan kinderen ook nog gewoon theiine geeft waarom zet je dan niet gelijk een bak koffie voor hun neus.

En van een openbare school verwacht ik geen keuze tussen suikerfeest of sint maarten maar gezien we gewoon in NL wonen dan eerder Sint Maarten omdat dit oud hollands gebruik is. Als ik mijn kind perse suikerfeest wil laten vieren had ik haar wel op een islamitische school ingeschreven. Hadden ze haar ook kinderliedjes kunnen leren met teksten als "Moeder Malika". Openbaar houdt imo in dat je zo min mogelijk bezig houdt met religie. Maar gewone oer hollandse gebruiken worden van tafel geschoven omwille van religeuze feesten.
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:15:03 #14
124373 Ireth
Sjongejongejonge....
pi_63309799
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 10:13 schreef Faja-Lobi het volgende:Openbaar houdt imo in dat je zo min mogelijk bezig houdt met religie. Maar gewone oer hollandse gebruiken worden van tafel geschoven omwille van religeuze feesten.

Ik zie 'Openbaar' juist als een school waar van elk geloof iets wordt meegegeven.
🥳"Als de kijker alles ziet, dan komt dat helemaal goed"🥳
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:27:23 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63310102
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 10:15 schreef Ireth het volgende:

[..]

Ik zie 'Openbaar' juist als een school waar van elk geloof iets wordt meegegeven.
Dat dus... Graag zelfs! Gewoon als algemene ontwikkeling.
Liedjes aanpassen gaat soms wat ver, maar ach 'ik zag een klein zigeunermeisje' mag ook niet meer...
En 'op je boze bolletje' wordt ook aangepast bij ons op het kdv en de baby-zwem.
Ik kan me er nou echt niet heel druk om maken hoor.
***
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:31:48 #16
24188 Belana
kloon van belana
pi_63310193
ik zie openbaar ook als "voor iedereen" en "open voor alle religies"
Maar daarom hoef je toch niet de oer nederlandse dingen te vergeten?
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:34:55 #17
124373 Ireth
Sjongejongejonge....
pi_63310269
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 10:31 schreef Belana het volgende:
ik zie openbaar ook als "voor iedereen" en "open voor alle religies"
Maar daarom hoef je toch niet de oer nederlandse dingen te vergeten?
Klopt, en gelukkig is dat op de school van Suus ook niet het geval. Van alles een beetje krijgen ze hier.
🥳"Als de kijker alles ziet, dan komt dat helemaal goed"🥳
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:35:44 #18
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_63310289
Openbaar wil alleen maar zeggen dat het onderwijs niet bijzonder is maar door de gemeente geregeld.
Bijzonder onderwijs is bijv een katholieke of islamitisch of zelf bijzonder-niet-confessioneel... en dus door anderen dan de gemeente geregeld.
Openbaar zegt NIETS over de inhoud van het onderwijs.

Wat jij zoekt is eigenlijk een school uit de categorie bijzonder-niet-confessioneel. Daar wordt dus bewust niet meer aan de ene religie gedaan dan aan de andere. Maar die heb je niet in elke gemeente.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:39:04 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63310363
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 10:31 schreef Belana het volgende:
ik zie openbaar ook als "voor iedereen" en "open voor alle religies"
Maar daarom hoef je toch niet de oer nederlandse dingen te vergeten?
Mss komt het omdat ik dus helemaal niets met Sint Maarten heb. Ik ken het niet en het zegt me niks. Dus ik vind het in die zin ook niet superbelangrijk of oer-nederlands.
***
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:39:56 #20
124373 Ireth
Sjongejongejonge....
pi_63310395
Sint Maarten werd hier ook niks aan gedaan, maar dat is ook iets wat hier totaal niet leeft in de omgeving
🥳"Als de kijker alles ziet, dan komt dat helemaal goed"🥳
pi_63310651
Ik vind dat in de OP van Faja eigenlijk best veel terechte opmerkingen zitten. In Amsterdam is St. Maarten dus wel in gebruik, en om het dan volledig te skippen tgv een ander feest, vind ik ook wat vreemd. Beide vieren zou ik dan logischer vinden.

Faja, je zegt dat de juf met haar mond vol tanden zat na jouw opmerkingen over de koek tov de suiker; had ze daar gewoon niet over nagedacht? Gaan ze daar nog over nadenken en het eventueel aanpassen?
En inderdaad, om kinderen van 4 al zo bezig te laten zijn met "daar word je dik van" vind ik niet erg gezond.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 18 november 2008 @ 11:09:39 #22
24188 Belana
kloon van belana
pi_63311153
BE, hier is st maarten dus echt al zo oud, niet weg te denken Dat dat heel anders voelt als dat feestje je niks zegt kan ik me voorstellen natuurlijk.
Laten we zeggen dat er bv ineens geen sinterklaas meer gevierd wordt, dat daar totaal geen aandacht meer voor is, maar wel voor het suikerfeest. misschien dat dat je meer zegt.
Aandacht voor beiden lijkt me leuker Dan heb je het ook over integratie, anders over overname
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 18 november 2008 @ 11:12:34 #23
156412 hestria
erg gastvrij
pi_63311238
hier hebben we 3 basischolen in de buurt zitten, een nuts bassisschool, een openbare en een protestantse, de kinderen in de wijk gaan verdeeld over die scholen. wij zijn maar bij 1 basischool wezen kijken en dat was de protestantse.
De eerste indruk was meteen goed. Is een kleine en vrij strenge school(qwa normale normen en waarden) de juffen en meesters heten gewoon nog meneer en juffrouw, De rapporten van de onderwijsinspectie zijn positief, ze geven meerendeel van de tijd gewoon klassikaal les de rest van de tijd werken ze in groepjes.
ze hebben remedial teachers in dienst voor de mindere en hogere begaafde kinderen.
Ook gelde voor ons het stukje geloof dat ze van school uit meekrijgen erg belangrijk.
De andere scholen had ikz o al mijn vraagtekens bij, maar als van de 4 buurtkindjes die hier op 1 school zaten, er 3 van naar speciaal onderwijs worden gestuurt, waarvan er 1 wegens dislectie!! gaan er bij mij toch wel vraagtekens komen.
ben trouwens gaan orienteren toen mies 3 jaar was, en heb er ingeschreven toen ze 3 jaar en 3 maanden was. Ook hier geen probleem(de wachtlijst voor zwemles is langer)
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_63311250
Miss Sly het enige wat er wel nog uit haar mond kwam was dat ze grote koeken zoals Jodenkoeken door de midden deelt omdat ze het anders te veel vindt. Verders was ze niet van plan om het aan te passen. Want het is haar thee middag en zij vult dat zo in. Indien een kind het niet lekker vind mag het een glas water.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 november 2008 @ 13:44:03 #25
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_63315509
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 11:12 schreef hestria het volgende:
hier hebben we 3 basischolen in de buurt zitten, een nuts bassisschool, een openbare en een protestantse, de kinderen in de wijk gaan verdeeld over die scholen. wij zijn maar bij 1 basischool wezen kijken en dat was de protestantse.
De eerste indruk was meteen goed. Is een kleine en vrij strenge school(qwa normale normen en waarden) de juffen en meesters heten gewoon nog meneer en juffrouw, De rapporten van de onderwijsinspectie zijn positief, ze geven meerendeel van de tijd gewoon klassikaal les de rest van de tijd werken ze in groepjes.
ze hebben remedial teachers in dienst voor de mindere en hogere begaafde kinderen.
Ook gelde voor ons het stukje geloof dat ze van school uit meekrijgen erg belangrijk.
De andere scholen had ikz o al mijn vraagtekens bij, maar als van de 4 buurtkindjes die hier op 1 school zaten, er 3 van naar speciaal onderwijs worden gestuurt, waarvan er 1 wegens dislectie!! gaan er bij mij toch wel vraagtekens komen.
ben trouwens gaan orienteren toen mies 3 jaar was, en heb er ingeschreven toen ze 3 jaar en 3 maanden was. Ook hier geen probleem(de wachtlijst voor zwemles is langer)
wat is een nuts basisschool?

ik zou juist van een Openbare school verwachtten dat juist alle verschillende religies behandeld worden.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')