Nou het is wat. Je kan ook als ouder zelf creativiteit stimuleren. Ik heb veel liever dat ze op school gewoon een zeer gedegen basis meekrijgen.quote:Op vrijdag 4 november 2011 22:22 schreef Claudia_x het volgende:
Goddank!
Van hersenloos drillen onthoud je misschien wel veel, maar je wordt er niet creatiever van.
Dat zal wel de school zijn waar ik mijn kinderen graag heen had gedaan als we in Oost waren blijven wonen. Toevallig ken ik redelijk veel van de docenten daar, en die zijn allemaal geweldig, en ik vind dalton een heel goed concept. Maar ja, we wonen daar niet meer, en vanaf hier is het veel te ver weg.quote:Op vrijdag 4 november 2011 21:42 schreef miss_sly het volgende:
Wat ik bijvoorbeeld interessant vind aan de Dalton school die wij op het oog hebben, is dat de eerste twee groepen heterogeen zijn en de kinderen van van tot 6 bij elkaar zitten. Omdat Senna geen broertjes of zusjes krijgt, lijkt het me wel goed dat ze in een groep terechtkotm met kinderen die ouder en jonger zijn.
Volgens hun site behoort Dalton onderwijs tesamen met Montersori, Jenaplan en Freinet tot het traditionele vernieuwingsonderwijs.
Inderdaad, wij deden op de basisschool ook mee aan schoolschaken, schoolvoetbal en schoolbasketbal en dergelijke. Daar waren gewoon winnaars en verliezers. Kan me niet voorstellen dat er kinderen zijn die daar een trauma aan hebben overgehouden.quote:Op vrijdag 4 november 2011 23:01 schreef debuurvrouw het volgende:
ben ik het wel mee eens hoor. ik word er echt wel eens niet goed van dat alles "leuk" moet zijn. niks mis met good old stampwerkjes.
Mijn jongste gaat met zijn klas meedoen aan de groenspelen? zonder comptetitie ofzo. echt. ik vind het echt het allerachterlijkste achterhaalde jaren 70 idee ooit. niks mis met ook eens verliezen. wordt je een grote jongen van.
Ja,nou ja voor je begint met wisselen. En ik merk bij mijn dochter dat dat bij haar in elk geval wel opgaat. Maar goed, dat hoeft natuurlijk geen regel te zijn.quote:
NIet alles hoeft leuk te zijn en een beetje stampwerk is ook niet erg, maar dat moet niet het enige zijn, vind ik. Juist leren leren (en dan niet per se stampen) vind ik ook belangrijk. En met competitie is ook niet per definitie iets mis, maar om zo nu en dan eens iets te doen dat nou niet competitief is, vind ik dan ook wel weer wat.quote:Op vrijdag 4 november 2011 23:01 schreef debuurvrouw het volgende:
ben ik het wel mee eens hoor. ik word er echt wel eens niet goed van dat alles "leuk" moet zijn. niks mis met good old stampwerkjes.
Mijn jongste gaat met zijn klas meedoen aan de groenspelen? zonder comptetitie ofzo. echt. ik vind het echt het allerachterlijkste achterhaalde jaren 70 idee ooit. niks mis met ook eens verliezen. wordt je een grote jongen van.
Mijn basisschool deed alleen maar vakken die scoren op de citotoets. Dat maakte het percentage vwo'ers dat ze afleverden lekker hoog. Ik had liever een wat breder pakket gehad.quote:Op zaterdag 5 november 2011 09:51 schreef Nielsch het volgende:
Het hoeft trouwens ook niet alleen maar taal en rekenen te zijn. Op mijn basisschool was er ook aandacht voor topografie en Nederlandse geschiedenis. Verder hadden we ook zangles, stijldansles, zwemles en voerde iedere klas elk jaar een musical op. Maar goed, daar lag in ieder geval niet het accent op terwijl dat soort dingen tegenwoordig het allerbelangrijkste lijken.
Ghe ghe kun je meedoen aan 'wedden dat ik het kan' met uh Jeroen vd Boom.quote:Op zaterdag 5 november 2011 21:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan alle Bijbelboeken in goede volgorde opdreunen. Wooptiedoo.
Ik ook! Genesis Exodus Leviticus...quote:Op zaterdag 5 november 2011 21:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan alle Bijbelboeken in goede volgorde opdreunen. Wooptiedoo.
Neemt niet weg dat wij ook lopen te dubben met schoolkeuze.quote:Op vrijdag 4 november 2011 03:44 schreef sijs het volgende:
cito score zegt niets er zijn scholen die dat kunstmatig opvoeren door "zwakkere"kinderen niet mee te laten doen -zeggen ze verder niets over-
bovendien kun je dat zelf heel erg beinvlioeden door tijd aan je kids te besteden, ze breed op te voeden, kennis te laten maken met de wereld, met ze praten en doen, kranten lezen, bewust laten zijn van wat er om hen heen gebeurt
En dat staat me zo tegen van heel veel scholen tegenwoordig. Tuurlijk, het hoeft niet alleen maar stampen van tafels te zijn. Maar het is wel zo dat veel herhaling van bijvoorbeeld het vervoegen van werkwoorden goed is om dingen te onthouden. Dat is ook leren leren. Ik heb vorige week nog een cursus gevolgd voor mijn werk en ondanks dat daar veel professionals zitten is ook daar herhaling de kracht van het onthouden (en dus het leren van nieuwe dingen).quote:Op zaterdag 5 november 2011 21:36 schreef amaranta het volgende:
Op de school waar ik werk is door een ouder een blog opgericht, waarin ze haar ongenoegen uit over alle randzaken van tegenwoordig. Ergens heeft ze ook wel gelijjk. We doen er zoveel naast. Dat vaak het gewone programma erbij in schiet.
En een herfstwandeling, en een gastles van die en die, en naar de bieb omdat dat ook leerzaam is, en musical en kamp en schoolschaatsen en dan weer een uitja naar dat museum.
Ook allemaal leerzaam, maar het gaat ten koste van je lesprogramma. Wat ten nadele komt voor de kinderen die het al hard te halen hebben (en maar wat al te graag al die lessen missen)
Ook was er een ouder die haar ongenoegen had geuit over het feit dat we de kinderen topografie leren, jammer alleen dat haar blog vol spelfouten zat.
Net als overhoren. Mijn ouders hebben me altijd overhoord als ik daar om vroeg. Maar er waren ook kinderen in de klas wiens ouders niet wilden overhoren. Daar hadden ze dan geen tijd voor ofzo. Die kinderen presteerden vaak ook slechter.quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:14 schreef Vanyel het volgende:
Onvoorstelbaar dat je als ouder niet je verantwoordelijkheid neemt bij zoiets. Lekker voorbeeld zul je dan zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |