abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101441299
Mijn dochter wordt volgende week 2, en hier in de buurt betekent dat dat we haar echt moeten gaan inschrijven op een basisschool. Na wat zoeken op internet e.d. komen er nog twee scholen in aanmerking. Over beide scholen hoor ik enthousiaste verhalen van vrienden en buren, en beide scholen zijn in de buurt. Inspectierapporten zijn ook in orde. Volgende stap is dus een rondleiding, maar waar letten jullie dan allemaal op. Welke vraag stel je?

Kon hier geen topic over vinden, maar als dat er wel is, hou ik me aanbevolen voor een link.
pi_101441561
Ik ben bij beide scholen die bij ons overbleven tijdens het naar school brengen en het ophalen even wezen kijken. Ook in de klas. Er is altijd wel een ouder die je even mee naar binnen wil nemen zodat je een kijkje kunt nemen. Zo konden we al veel zien hoe het er aan toe ging. Tijdens de rondleiding heb ik eigenlijk niet zo heel veel gevraagt. Vooral geluistert, zo kwamen we erachter wat ze op school zelf belangrijk vinden. Zo had 1 school het bij ons alleen maar over geld en bijna niet over het onderwijs. Dat is al een ding waardoor ik zoiets had van hmm. En ik vond dat ze op de ene school heel negatief deden over de andere school. terwijl dat andersom helemaal niet zo was. En zo waren er steeds meer dingen die in de loop van de middag onze keuze maakte!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  donderdag 1 september 2011 @ 10:27:37 #3
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_101441589
Geen eigen ervaring met een dergelijke situatie (onze oudste is tweeeneenhalf) maar waar ik zelf op zou letten zijn zaken als iets ongrijpbaars als sfeer, hoe de openbare ruimtes eruit zien (veel/weinig licht), is het meubilair in goede staat, hoe staat het met de klasgroottes, hoe gaan ze om met zaken als pesten, etc etc.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_101441749
Bij ons schijn je (behalve bij de school om de hoek) vaak al vanaf de geboorte in te kunnen schrijven. Dan zijn we dus al bijna 7 mnd te laat, maar we moeten nog bedenken hoe je überhaupt scholen zoekt..
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_101441781
Oh en mischien heel fout maar ik heb ook naar namen van de andere kinderen gekeken. Of er veel euh Dylano's enzo in de klas zaten. Bij de ene school wel (en heel veel turkse namen) en bij de andere school eigenlijk helemaal niet!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  donderdag 1 september 2011 @ 10:45:20 #6
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_101441987
De namen van de kinderen zegt niet iets over de kwaliteit van de school imho..
Wij hebben een islamitische school en geloof het of niet dat is onderwijs kwalitatief een van de betere scholen.. De proteestantse scoort bijv heel slecht..

Ik keek naar de onderwijs rapportage .. Eigen ervaring in deze, wat vind ik belangrijk bij haar opvoeding en de idealen van welke school daar het beste bij past.

En voor mij was ook heel belangrijk hoe zij om zouden gaan met haar heftige allergie gedoe..

Verders naar open dagen of voorstellingen kijken en rondleidingen , wat wordt ze aangeboden? Ik ben fel tegen pc in een kleuterklas en dat zie je akelig veel.. Dat soort dingen Keek ik naar..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_101442204
Ik heb op een witte school gezeten en op een gemengde (zwarte?) school, en de kwaliteit van de (zwarte) gemengde school was echt stukken beter dan die van de witte, ook minder gepest omdat je zogenaamd anders was. Zegt geen drol.
pi_101442215
Nee namen zeggen niks over de kwalteit van de school. Maar ik vind het ook belangrijk dat mijn kind vriendjes heeft waar ik hem met een goed gevoel achter durf te laten!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_101442222
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:55 schreef MeNicole2 het volgende:
Nee namen zeggen niks over de kwalteit van de school. Maar ik vind het ook belangrijk dat mijn kind vriendjes heeft waar ik hem met een goed gevoel achter durf te laten!!
Hahahaha, wtf?
pi_101442293
Basisschool uitzoeken
Orientatie, keuze en eenmaal in gang (basisschool)

Deze heb ik nog even gevonden, maar weet niet of ze actueel genoeg zijn en of er tips in staan waar je wat mee kunt.
pi_101442299
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:55 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Hahahaha, wtf?
Is dat raar dan? Op de vorige school van mijn zoon zaten heel veel kindjes in zijn klas waarvan dd ouders stonden te vloeken en tieren op het schoolplein. Nee sorry maar daar laat ik mijn kind niet met een lekker gevoel achter.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_101442337
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:58 schreef MeNicole2 het volgende:

[..]

Is dat raar dan? Op de vorige school van mijn zoon zaten heel veel kindjes in zijn klas waarvan dd ouders stonden te vloeken en tieren op het schoolplein. Nee sorry maar daar laat ik mijn kind niet met een lekker gevoel achter.
Je hebt ook Nederlanders waarbij dat gebeurt, en misschien nog wel veel erger dan bij andere culturen, het is maar net wat voor mensen je treft. Ik roep ook keihard godverdomme als ik mijn teen stoot, vind ik nog geen reden om een onveilig gevoel op te roepen.
pi_101442402
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:45 schreef _evenstar_ het volgende:
De namen van de kinderen zegt niet iets over de kwaliteit van de school imho..
Dat is helaas niet helemaal waar. Ik heb voor de gein een overzicht van scholen in Amsterdam gemaakt met daarin de schoolscoregroep (Hoeveel rugzakinderen zitten er op de scholen? Lees: hoe hoog zijn hun ouders opgeleid?) en de gemiddelde cito-score van de school. Ik denk dat je wel kunt raden wat het verband is.

Dat neemt niet weg dat het onderwijs op zulke scholen incidenteel best goed of misschien zelfs beter kan zijn, en je kunt natuurlijk ook andere zaken belangrijk vinden. Ik vind het bijvoorbeeld best belangrijk dat mijn kinderen naar een school in de buurt gaan zodat ze in de toekomst ook buiten school met de vriendjes die ze daar maken kunnen spelen. En misschien wel nog belangrijker vind ik de sfeer op school en hoe de leraren met kinderen omgaan. Maar ik kan niet ontkennen dat ik ook gevoelig ben voor bijvoorbeeld de cito-score behaald door de kinderen op een school.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_101442435
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:59 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Je hebt ook Nederlanders waarbij dat gebeurt, en misschien nog wel veel erger dan bij andere culturen, het is maar net wat voor mensen je treft. Ik roep ook keihard godverdomme als ik mijn teen stoot, vind ik nog geen reden om een onveilig gevoel op te roepen.
Dit waren ook nederlandse ouders. Maar een keer gvd roepen als je je stoot is anders dan staan vloeken op het schoolplein omdat je iets niet aanstaat. Denk dat iedereen wel keertje vloekt. Daar gaat het ook niet om!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_101442504
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:59 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Je hebt ook Nederlanders waarbij dat gebeurt, en misschien nog wel veel erger dan bij andere culturen, het is maar net wat voor mensen je treft. Ik roep ook keihard godverdomme als ik mijn teen stoot, vind ik nog geen reden om een onveilig gevoel op te roepen.
Flauwe reactie; ze had het vooral over de Dylano's.

Overigens ken ik een Dylano en dat is een schattig jongetje met een leuke moeder waar ik mijn kinderen gerust bij achter zou laten. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_101442545
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Flauwe reactie; ze had het vooral over de Dylano's.

Overigens ken ik een Dylano en dat is een schattig jongetje met een leuke moeder waar ik mijn kinderen gerust bij achter zou laten. :Y)
Ja Mikael zijn beste vriendje heeft ook zo'n soort naam. Dus ik weet ook dat het niet allemaal hetzelfde is. Maar als de school al in een achterstandswijk staat en er zitten veel van die namen in een klas is voor mij toch een belangrijke reden om er nog eens over na te denken.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  donderdag 1 september 2011 @ 11:07:28 #17
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_101442562
Ja die Cito snap ik , en dat bedoel ik ook qua raportage etc. Dat zegt iets over de kwaliteit . En dat daar bij de lagere wellicht wat meer buitenlandse namen bij zitten bijv. Of de Delano's en shenaynays zal ik niet ontkennen.. Maar puur op naam scannen vind ik idioot ..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_101442653
Ik vind juist die rapportages vaak zo nietszeggend, ook m.b.t. kinderopvang. Maar goed, puur op cito-score afgaan is net zo zinloos. Dat zegt iets over het soort kindjes dat erop zit en niet zozeer het onderwijs zelf.

Ik heb er vooral met mijn (toekomstige) buren over gepraat: waar brengen zij hun kinderen naartoe en wat is hun ervaring? Op basis daarvan heb ik een voorselectie gemaakt, websites gelezen en de volgende stap is inschrijven en scholen bekijken. Dat kan hier pas vanaf 2 jaar, maar als je veel langer wacht dan bungel je onderaan een wachtlijst.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_101442684
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Flauwe reactie; ze had het vooral over de Dylano's.

Overigens ken ik een Dylano en dat is een schattig jongetje met een leuke moeder waar ik mijn kinderen gerust bij achter zou laten. :Y)
"Bij de ene school wel (en heel veel turkse namen) en bij de andere school eigenlijk helemaal niet!! "

Niet alleen over de Dylano's dus ;)
pi_101442719
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:07 schreef _evenstar_ het volgende:
Ja die Cito snap ik , en dat bedoel ik ook qua raportage etc. Dat zegt iets over de kwaliteit . En dat daar bij de lagere wellicht wat meer buitenlandse namen bij zitten bijv. Of de Delano's en shenaynays zal ik niet ontkennen.. Maar puur op naam scannen vind ik idioot ..
Wie heeft er puur op namen gescant dan? Ik zei dat ik dat erbij mee heb genomen. Samen met zoveel dingen. Gewoon erbij gepakt net als de andere dingen waar je oplet!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_101442730
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:11 schreef RenRen- het volgende:

[..]

"Bij de ene school wel (en heel veel turkse namen) en bij de andere school eigenlijk helemaal niet!! "

Niet alleen over de Dylano's dus ;)
Maar jij spitste het toe op het allochtonenvraagstuk, wat niet terecht was. Nou ja, niet helemaal terecht. En in de praktijk komt het toch ook wel daarop neer, dat het onderscheid witte-blanke scholen iets zegt over het prestatieniveau van de kinderen.

Ik heb de schoolscores (dus van het aantal rugzakkinderen op een school) juist bekeken om een gemengde school te zoeken, maar die zijn er vrijwel niet in Amsterdam-Noord. Jammer is dat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_101442746
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:11 schreef RenRen- het volgende:

[..]

"Bij de ene school wel (en heel veel turkse namen) en bij de andere school eigenlijk helemaal niet!! "

Niet alleen over de Dylano's dus ;)
Nee maar met dat vloeken enzo doelde ik echt op de doelgroep van de Dylano's!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_101442808
Leuk die namen-discussie. Ik geloof dat ik juist de school die hier het populairst is (dwz waar de meeste buurkindjes naar toe gaan) te 'wit' vind. Vind het gewoon niet erg realistisch om je kind, als je in Amsterdam opgroeit, op een hele witte school te doen. De andere school is wat gemengder. Inspectierapporten en Cito-scores zeggen natuurlijk ook wel wat.

Ik zat zelf verder te denken aan dingen als hoe gaan ze om met niveauverschillen in de klas, is er een pestprotocol, dat soort dingen...
pi_101442815
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:14 schreef MeNicole2 het volgende:

[..]

Nee maar met dat vloeken enzo doelde ik echt op de doelgroep van de Dylano's!
Dat was bij mij niet duidelijk overgekomen!
pi_101442895
Ik vind het zelf trouwens wel een dilemma: wil ik voor mijn kinderen zoveel mogelijk klasgenootjes met ouders die op ons lijken, of wil ik juist hun horizon verruimen? En in dat laatste geval, moeten we daar dan iets voor inleveren, zoals kwaliteit van het lesstofmateriaal of zo?

Om die reden hebben we bewust naar een breed spectrum aan kinderdagverblijven gekeken bijvoorbeeld, en daar ben ik achteraf blij mee. Met scholen wil ik dan ook zo aanpakken. Er is volgens mij weinig dat kan tippen aan je gevoel bij een school.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_101442938
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:16 schreef Bleie het volgende:
Leuk die namen-discussie. Ik geloof dat ik juist de school die hier het populairst is (dwz waar de meeste buurkindjes naar toe gaan) te 'wit' vind. Vind het gewoon niet erg realistisch om je kind, als je in Amsterdam opgroeit, op een hele witte school te doen. De andere school is wat gemengder. Inspectierapporten en Cito-scores zeggen natuurlijk ook wel wat.
Ik ben wel benieuwd welke school je op het oog hebt! DM?

Vind je dat dan geen belangrijk argument voor die ene school, dat de buurtkindjes er ook naartoe gaan? Hoe belangrijk is zoiets als een 'afspiegeling van Amsterdam' als je kind vooral in de onmiddellijke omgeving opgroeit?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_101442948
In ons dorp is maar één school. Natuurlijk zouden we kunnen overwegen om ons kind bijvoorbeeld in Leeuwarden naar een school te doen, maar ik vind het ook héél zwaar wegen dat ze dan bij de kinderen in het dorp buiten de groep gaat vallen.

Wij kiezen dus gewoon voor de school in ons dorp. Nou doet deze school het helemaal niet slecht hoor, maar dat is dus niet de enige reden voor onze keuze.
  donderdag 1 september 2011 @ 11:23:09 #28
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_101442978
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is helaas niet helemaal waar. Ik heb voor de gein een overzicht van scholen in Amsterdam gemaakt met daarin de schoolscoregroep (Hoeveel rugzakinderen zitten er op de scholen? Lees: hoe hoog zijn hun ouders opgeleid?) en de gemiddelde cito-score van de school. Ik denk dat je wel kunt raden wat het verband is.
Hoewel ik absoluut geloof dat wat je zegt waar is, is de achterliggende reden mogelijk toch enigszins complexerend.

Openbare scholen bijvoorbeeld, lijken in de statistieken gemiddeld een lagere score te hebben op de CITO-toetsen dan scholen met een religieuze grondslag. Wat daar echter achter ligt, is dat bij (veel, niet alle) religieuze scholen de 'moeilijke' leerlingen (dus ook vaak die met rugzakje) worden overgeplaatst naar een gespecialiseerde school, terwijl een openbare basisschool verplicht is deze kinderen onderwijs te geven totdat (op de 1 of andere manier) is aangetoond dat het niet meer aan de behoefte van het kind in kwestie kan voldoen.
Een hogere score van de CITO-toets op school Y in vergelijking met school X hoeft dus niet te betekenen dat school X slechter is, maar kan ook gewoon betekenen dat er een groter aandeel 'rugzakjes' aanwezig is.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_101443006
Claudia: ja, dat dilemma heb ik ook wel een beetje. Verder heb je een PM :)
pi_101443007
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:22 schreef Sorbootje het volgende:
In ons dorp is maar één school. Natuurlijk zouden we kunnen overwegen om ons kind bijvoorbeeld in Leeuwarden naar een school te doen, maar ik vind het ook héél zwaar wegen dat ze dan bij de kinderen in het dorp buiten de groep gaat vallen.

Wij kiezen dus gewoon voor de school in ons dorp. Nou doet deze school het helemaal niet slecht hoor, maar dat is dus niet de enige reden voor onze keuze.
Ik weet niet of je daar zelf ervaring mee hebt, maar mijn ouders stonden voor een soortgelijke keuze: hun kinderen in het dorp naar een christelijke school doen of naar een school zonder religieuze grondslag en met goed onderwijs in een ander dorp brengen. Ze hebben die eerste keuze gemaakt en daar ben ik altijd erg blij om geweest. Ik had zelfs medelijden met kinderen die elke dag naar een andere plaats gesleept werden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_101443061
Nou dat stelde ik me ook zo voor Claudia. Zelf geen ervaring mee, maar ik zie nu bijvoorbeeld hoeveel moeite het 't zoontje van B. kost om als hij bij ons is aansluiting te vinden bij de kinderen uit ons dorp.
pi_101443187
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:23 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Hoewel ik absoluut geloof dat wat je zegt waar is, is de achterliggende reden mogelijk toch enigszins complexerend.
Het is goed dat je dat benadrukt, en het is ook wel een omstreden kwestie. Er is een groot cohortonderzoek gaande naar de prestaties van kinderen op verschillende soorten scholen en ik weet bijvoorbeeld dat er uit dat onderzoek te snel resultaten openbaar zijn gemaakt en dat er het een en ander op af te dingen valt. Als er in onderzoeksland al zulke verhitte debatten over bestaan, hoe moeilijk moet het voor ouders dan wel niet zijn om een keuze te maken?

Ergens kan ik me er niet al te druk om maken omdat er een dikke kans is dat mijn kinderen wel goed terechtkomen, ongeacht het onderwijs dat ze krijgen. Ik vind het veel moeilijker om te accepteren dat ik ze geen gelukkige, pestvrije schooltijd kan garanderen. Ik heb sterk het gevoel dat de leraar-kindrelatie een van de belangrijkste aspecten is in het hebben van een goede, vruchtbare schooltijd. Maarja, welke leraar je kind krijgt is juist iets waar je heel weinig grip op hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 1 september 2011 @ 11:35:18 #33
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_101443283
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb sterk het gevoel dat de leraar-kindrelatie een van de belangrijkste aspecten is in het hebben van een goede, vruchtbare schooltijd.
Dat is de spijker precies op zijn kop geslagen en in één klap helemaal in een dikke balk knoerhard beukenhout gedreven!
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_101443642
Precies, en dat is nog moeilijk. Mijn dochter is vorige week begonnen met school en ik heb helemaal geen klik met haar juf. En zij is er hartstikke blij mee.

En wij hebben maar 1 school in het dorp, dus geen tips verder. Ik wilde haar graag bij haar vriendjes op school en heb (behalve het inspectie rapport) niet verder gekeken.
Met een meidenkwartet
  donderdag 1 september 2011 @ 12:04:43 #35
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_101444078
Nou ja, wij hadden ook geen keus, (nou ja, tussen christelijk en niet christelijk maar dat was bijna gelijk als geen keus) achteraf had ik me niet zo willen laten inperken door het gebied waar ik woon. Sterkter, ik zou voor een school verhuizen vandaag de dag.

Enniehoe, tips voor het kiezen: ga rond het uitgaan van de school naar het plein. Kijk wat voor sfeer er dan is, wat voor ouders er staan, of die onderling contact hebben, of je makkelijk contact kan maken, of er leraren bij het hek komen... en verder dingen die je zelf belangrijk vind.

En loop de school eens binnen zonder afspraak voor een rondleiding. Dat is toch meer marketing is mijn ervaring. onvoorbereid zie je de school zoals ie is.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_101445137
Wij zijn net terug van schoolbezoek nummer 2. Na de openbare school om de hoek, nu de katholieke aan de overkant van een vrij drukke weg.

De openbare was erg rommelig, had duidelijk veel minder geld en erg erg kleine lokalen. Er is geen plek voor groepjes tafels, alle kinderen zitten naast elkaar. De poppenhoek bij de kleuters zit op de gang. Er zijn daar veel kinderen naar de islamische school vertrokken, er zit net een nieuwe directeur na een interimmer, er is 1 digibord, het schoolplan staat vol met plannen voor achterstandskinderen. In het gesprek bleek overigens ook dat ze veel doen voor kinderen die wat meer aan kunnen. De meeste kinderen uit de buurt gaan naar deze school.

De katholieke zit wat verder weg, oogt ruim, mooie materialen en heeft financieel meer mogelijkheden. Het gesprek ging met name over hoe het er in de kleuterklassen aan toe ging en (zonder dat wij er naar vroegen) over de speciale hoogbegaafdheidprogramma's die zij bieden. M. vond het er fantastisch, wilde niet meer weg en wil er morgen weer heen. Het katholieke gehalte valt mee, de dag wordt bijvoorbeeld niet geopend met een gebed. Er is ook veel aandacht voor andere religies, die worden net zo waardevol geacht.

We hebben een beter gevoel bij de katholieke school, minder chaos, meer structuur lijkt het. Maarja: wel een beetje uit de buurt, wat lastig kan zijn met vriendjes enzo. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 12:42:06 #37
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101445178
Achtergrond van de school en lesmethode. Met poep kleien doen ze thuis maar, op school moeten ze leren. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_101445226
Hoi,
Wij hebben best veel scholen hier en zijn op verschillende scholen wezen kijken.
Waar kies je voor? de school die in jou schema het makkelijkste uitkomt, je de beste cito scores kan laten zien, of de school waar je zelf het fijnste gevoel bij krijgt. Ga overal kijken en volg je gevoel.
Wij hebben onze dochter nu op een school in de binnenstad zitten die best klote bereikbaar is, wij
in eerste instantie het type onderwijs (montessori) niet wisten wat dit inhield. Waar een beetje van alles rondloopt van dylano's tot de kinderen van de huisarts. Maar waar wij haar elke dag met een goed gevoel naar toe brengen, zo belangrijk.

edit: kindjes uit de buurt leren ze toch wel kennen, veel buiten spelen. :Y
  donderdag 1 september 2011 @ 12:47:33 #39
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_101445321
Bodpa,niet alleen vragen óf ze programma's hebben voor kinderen die meer kunnen, maar ook vragen hoeveel kinderen daar nu gebruik van maken, wanneer je daarvoor in aanmerking komt, wat de criteria zijn, of je dus ook weer "uit"het programma geknikkerd kan worden...

Vaak hebben ze bij die rondleidingen mooie praatjes maar blijkt er in de praktijk helaas niet zoveel van terecht te komen. Of blijkt er een leerkracht te zitten die ineens andere ideeen heeft.

qua school zou ik gaan voor waar je verwacht dat je kind het meeste aansluiting gaat vinden. Wij hebben dus wel voor de dorpsschool gekozen, maar mijn oudste en jongste hebben totaal geen aansluiting. Daarvoor hadden we beter verder weg kunnen kiezen. Dan zelf maar wat meer rijden voor afspreken. "peers" zijn zo belangrijk
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Licht Ontvlambaar donderdag 1 september 2011 @ 13:07:08 #40
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_101445797
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:43 schreef boschpoort het volgende:
Hoi,
Wij hebben best veel scholen hier en zijn op verschillende scholen wezen kijken.
Waar kies je voor? de school die in jou schema het makkelijkste uitkomt, je de beste cito scores kan laten zien, of de school waar je zelf het fijnste gevoel bij krijgt. Ga overal kijken en volg je gevoel.
Wij hebben onze dochter nu op een school in de binnenstad zitten die best klote bereikbaar is, wij
in eerste instantie het type onderwijs (montessori) niet wisten wat dit inhield. Waar een beetje van alles rondloopt van dylano's tot de kinderen van de huisarts. Maar waar wij haar elke dag met een goed gevoel naar toe brengen, zo belangrijk.

edit: kindjes uit de buurt leren ze toch wel kennen, veel buiten spelen. :Y
Hebben jullie bewust voor montessori gekozen?

Wij zijn toch gegaan voor een school waar het merendeel van de wijk naar toe gaat. Niet de Openbare school, die ik eerst in gedachten had. Daar voelde ik me op het schoolplein totaal niet op mijn gemak, tussen de schreeuwende ouders en alle snorfietsen en brommers... De school waar Isa nu heengaat is in mijn ogen ietwat elitair/streberig, maar ach, je kunt niet alles hebben.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_101445884
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 13:07 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Hebben jullie bewust voor montessori gekozen?

Wij zijn toch gegaan voor een school waar het merendeel van de wijk naar toe gaat. Niet de Openbare school, die ik eerst in gedachten had. Daar voelde ik me op het schoolplein totaal niet op mijn gemak, tussen de schreeuwende ouders en alle snorfietsen en brommers... De school waar Isa nu heengaat is in mijn ogen ietwat elitair/streberig, maar ach, je kunt niet alles hebben.
Ja dat is precies wat ik dus bedoelde te zeggen.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_101446813
Nee wij hebben niet bewust gekozen voor het montessori, mijn vrouw wou in eerste instantie niet eens daar gaan kijken, omdat ze dacht dat dit type onderwijs niets zou zijn, een heleboel schreeuwende kinderen in de klas met totaal geen structuur. Het tegendeel wees uit
we hebben zowat elke klas bezocht tijdens de rondleiding en overal waar we binnen kwamen
zaten de kinderen rustig , elk hun dingetje te doen. Het viel soms helemaal niet eens op dat we binnen kwamen. Daar waar we bij een zeer ''goed en hoog'' aangeschreven school hier ietwat
elitair/streberig waar we als eerste de cito scores kregen te zien de klassen wat rumoerig en druk waren. Op deze montessori- school heb je totaal geen schreeuwend en rokende ouders en maak van snorfietsen en brommers maar fietsen en bakfietsen. Nu we dit jaar de nieuwe school kalender hebben gekregen blijkt dat de cito eindscores boven het landelijke gemiddelde zijn, en dat de uitstroom naar havo/vwo toch wel erg hoog is. En dat is toch weer mooi meegenomen. Wat ik wil eigenlijk wil zeggen is dat ons gevoel zei dat we deze school moesten nemen en wij tot op heden hier absoluut geen spijt van hebben gehad integendeel zelfs.
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 13:44:55 #43
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101446884
Alsof die cito-scores wat zeggen. Zolang je koter maar naar een school gaat die er bij past (en dat geldt ook voor het middelbaar onderwijs).
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_101447181
Dat bedoel ik ook cito is puur een moment opnamen. Op je eigen gevoel gaan lijkt mij het beste voor je kindje.
  Licht Ontvlambaar donderdag 1 september 2011 @ 14:00:50 #45
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_101447373
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 13:42 schreef boschpoort het volgende:
Nee wij hebben niet bewust gekozen voor het montessori, mijn vrouw wou in eerste instantie niet eens daar gaan kijken, omdat ze dacht dat dit type onderwijs niets zou zijn, een heleboel schreeuwende kinderen in de klas met totaal geen structuur. Het tegendeel wees uit
we hebben zowat elke klas bezocht tijdens de rondleiding en overal waar we binnen kwamen
zaten de kinderen rustig , elk hun dingetje te doen. Het viel soms helemaal niet eens op dat we binnen kwamen. Daar waar we bij een zeer ''goed en hoog'' aangeschreven school hier ietwat
elitair/streberig waar we als eerste de cito scores kregen te zien de klassen wat rumoerig en druk waren. Op deze montessori- school heb je totaal geen schreeuwend en rokende ouders en maak van snorfietsen en brommers maar fietsen en bakfietsen. Nu we dit jaar de nieuwe school kalender hebben gekregen blijkt dat de cito eindscores boven het landelijke gemiddelde zijn, en dat de uitstroom naar havo/vwo toch wel erg hoog is. En dat is toch weer mooi meegenomen. Wat ik wil eigenlijk wil zeggen is dat ons gevoel zei dat we deze school moesten nemen en wij tot op heden hier absoluut geen spijt van hebben gehad integendeel zelfs.
Ik ken de school die je bedoelt, voor ons was het geen optie want aan de verkeerde kant van het water ;)

Hoge uitstroom havo/vwo is iets waar vaak mee geschermd wordt, maar ik merk dat het ook zo zijn effect heeft op de lat die in mijn ogen soms vreselijk hoog gelegd wordt. Zoals AVI M4 min of meer als vereiste bij de overgang van groep 3 naar groep 4. En de uitstroom op zich zegt ook vrij weinig, beter kijkt men een jaar of meer later naar het percentage dat nog steeds havo/vwo doet.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_101447859
haha

Ik zal je ook eerlijk zeggen, ik weet niet of ik mijn dochtertje had geplaatst op die andere montessori - school . Ik weet dat ze die buurt wat hebben opgepimpt maar toch, ik kan er geen oordeel over vellen omdat ik er niet geweest ben.
En over die uitstroom om die pas na een aantal jaar te bekijken, daar heb je zeker een punt.
pi_101450006
quote:
7s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:00 schreef Sjeen het volgende:
En de uitstroom op zich zegt ook vrij weinig, beter kijkt men een jaar of meer later naar het percentage dat nog steeds havo/vwo doet.
En cito-score is misschien/waarschijnlijk niet echt een verdienste van een school zelf, net zo min als uitstroom.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 1 september 2011 @ 15:50:00 #48
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_101450676
Wij wonen niet echt heel dichtbij een school, meer overal tussenin. Er zitten twee scholen redelijk dichtbij, 10 minuten wandelen, maar daar wil ik mijn mupke niet op school hebben, ze zijn katholiek en christelijke, zonder verdere stroming (Dalton, Jeneplan oid.) Daarnaast het type mens/kind wat daar naar school gaat niet het type waarbij ik me prettig voel en waarbij ik mijn kind op school wil hebben.

Dus we kiezen voor net iets verder weg, zo'n 7/10 minuten met de auto. Dan hebben we de keuze uit een aantal Openbare, maar dat is niet mijn ding. Het zal dus tzt kiezen worden uit....
- De Vrije School
- Christelijke Montessori
- Katholieke Jenaplan

De eerste stond slecht aangeschreven en heeft daarom twee jaar geleden een reorganisatie ondergaan, en staat nu weer goed aangeschreven. De tweede is nieuw, bestaat nog maar 3 jaar, en staat goed aangeschreven, maar is wel behoorlijk groot. De derde bestaat al zo lang ik me kan herinneren en is een prima lieflijk schooltje, niet te groot.
Wij gaan dus voor het gevoel, de mensen die er rondlopen, de vieringen, de activiteiten, de sfeer die er hangt....we willen graag dat ons kind plezier beleeft aan het naar school gaan en er een fijne tijd heeft.
pi_101454555
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:47 schreef debuurvrouw het volgende:
Bodpa,niet alleen vragen óf ze programma's hebben voor kinderen die meer kunnen, maar ook vragen hoeveel kinderen daar nu gebruik van maken, wanneer je daarvoor in aanmerking komt, wat de criteria zijn, of je dus ook weer "uit"het programma geknikkerd kan worden...

Vaak hebben ze bij die rondleidingen mooie praatjes maar blijkt er in de praktijk helaas niet zoveel van terecht te komen. Of blijkt er een leerkracht te zitten die ineens andere ideeen heeft.

qua school zou ik gaan voor waar je verwacht dat je kind het meeste aansluiting gaat vinden. Wij hebben dus wel voor de dorpsschool gekozen, maar mijn oudste en jongste hebben totaal geen aansluiting. Daarvoor hadden we beter verder weg kunnen kiezen. Dan zelf maar wat meer rijden voor afspreken. "peers" zijn zo belangrijk
Goede punten Buuv! Dankjewel. Tot nu toe vindt M overal wel aansluiting, maar geen idee hoe dat is als hij 4 is. Niets zo veranderlijk als een peuter. ;-)
  donderdag 1 september 2011 @ 21:04:52 #50
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_101462706
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:40 schreef bodpa09 het volgende:
We hebben een beter gevoel bij de katholieke school, minder chaos, meer structuur lijkt het. Maarja: wel een beetje uit de buurt, wat lastig kan zijn met vriendjes enzo. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Mijn kinderen gaan niet in de buurt naar school, maar wel naar een streekschool. Hier in de buurt staan aardig wat scholen, dus kinderen in de buurt zitten ook allemaal op verschillende scholen. Wat dat betreft vallen ze er niet zo buiten (ik heb alleen niet zo van die buitenspeelkinderen en daardoor spelen ze niet erg vaak met kinderen uit de buurt, maar als ze willen is dat geen probleem).
Met schoolvriendjes en -vriendinnetjes is het wel wat lastiger spelen, dat moet meestal van tevoren afgesproken worden, omdat de kinderen gebracht en gehaald moeten worden. Maar doordat mijn kinderen op een streekschool zitten, hebben vrijwel alle kinderen dat en is dat daar de normale gang van zaken.
Ik denk dat het wel anders zou zijn als je kind ver(der) weg naar een school gaat, waar verder wel allemaal kinderen uit de wijk (van school) wonen. Daar zal je kind er misschien wel wat buiten vallen, of de bereidheid van afspreken, halen en brengen minder (maar misschien valt dat ook best mee).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_101463779
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:04 schreef debuurvrouw het volgende:

En loop de school eens binnen zonder afspraak voor een rondleiding. Dat is toch meer marketing is mijn ervaring. onvoorbereid zie je de school zoals ie is.
Ja, er worden zelfs speciaal planten gehuurd voor die periodes...

Fijn om je tips te lezen, buuv. En ook interessant om je te volgen in je zoektocht, bodpa!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 1 september 2011 @ 21:27:54 #52
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_101464287
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar jij spitste het toe op het allochtonenvraagstuk, wat niet terecht was. Nou ja, niet helemaal terecht. En in de praktijk komt het toch ook wel daarop neer, dat het onderscheid witte-blanke scholen iets zegt over het prestatieniveau van de kinderen.

Ik heb de schoolscores (dus van het aantal rugzakkinderen op een school) juist bekeken om een gemengde school te zoeken, maar die zijn er vrijwel niet in Amsterdam-Noord. Jammer is dat.
Een school met veel rugzakkinderen kan ook een voordeel zijn. Ze hebben vaak meer geld en dus loopt er meer personeel. Je weet natuurlijk niet wat voor rugzakken er zitten, maar kinderen die alleen een achterstand weg hoeven te werken kan natuurlijk een heel slim kind zijn...
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_101479813
Wij zijn bij 2 scholen wezen kijken. Een Christelijke school en een Katholieke.
We hadden zelf een voorkeur voor de christelijke school, omdat mijn vriend en ik ook op een christelijke school hebben gezeten. Maar toen we er waren (op afspraak) voelden we ons er niet op ons gemak. We hadden niet zo'n 'familie'gevoel, warm welkom enzo. We mochten ook niet in de klassen kijken.
De week erna zijn we naar de katholieke school gegaan, en ja, dat was gelijk een warm welkom. Heel veel uitleg, we zijn in alle klassen geweest, en het voelde er warm en gezellig aan.
We hadden niet veel vragen, omdat de directeur alles heel duidelijk uit had gelegd. De enige vraag die we hadden was hoe erg ze op het katholicisme gericht waren, of dat ze ook open stonden voor andere geloven. En daar heeft hij uitgebreid antwoord op gegeven, en het klopt ook, want sinds onze dochter er op school zit hebben ze al geregeld dagen gehad waarop ouders van verschillende afkomsten zijn uitgenodigd om erover te vertellen, eten mee te nemen enz.
Wij zijn heel blij met deze school, en onze zoon gaat nu naar de psz van deze school.
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_101481469
Ik ben even in de war trouwens: ik dacht altijd dat 'rugzakkinderen' kinderen waren met leer- of ontwikkelingsstoornissen (dyslexie, adhd, down, dat soort dingen), en dat leerlinggewicht (de schoolscoregroep) iets zegt over de afkomst van een kind. Toen ik nog in het onderwijs werkte (alweer een aantal jaar geleden) was het zo dat kinderen van hoogopgeleide in Nederland geboren ouders leerlinggewicht 1.0 hadden, en kinderen van laagopgeleide niet-Westerse allochtone ouders 1.9. En dan heb je nog van alles daar tussenin. De schoolscoregroep geeft dan aan hoeveel kinderen welk leerlinggewicht hebben. Dus op een school met score 1 zitten vrijwel alleen maar kinderen met gewicht 1.0 (een 'witte' school), en op een school met score 7 zitten vrijwel alleen maar kinderen met gewicht 1.9 (een 'zwarte' school). Voor kinderen met gewicht 1.9 krijgt een school wel meer geld dan voor een kind met 1.0, maar volgens mij is het geen rugzakje. Dat krijgt het kind zelf, om extra zorg mee in te kopen. Of heb ik dat nou helemaal mis? En er was toen volgens mij ook sprake van dat ze die leerlinggewichten gingen afschaffen of veranderen, dus misschien is het nu wel helemaal anders.
  vrijdag 2 september 2011 @ 10:54:19 #55
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_101481506
Je hebt gelijk Bleie, dat bedoelde ik. Geen rugzakken, maar zwaargewichten. :D
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_101481585
Ze hebben de leerlinggewichten inderdaad veranderd. Land van herkomst van de ouders wordt er nu niet meer in opgenomen en er wordt alleen gekeken naar het opleidingsniveau van de ouders, geloof ik.

Ik haalde zelf inderdaad ook de gewichten en de rugzakjes door elkaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_101481819
Over leerlinggewichten
Over rugzakjes
Nog meer informatie over rugzakjes

Zo te lezen gaan ze de invulling van de rugzakregeling ook veranderen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_101484282
Bij on dochtertje in de klas zit een jongetje wat maar 20 % zicht heeft, hij mag altijd
vooraan bij het smartboard zitten, bij het voorlezen zit hij voor de meester en het brengt een aantal extra materiaal (leer- en hulpmiddelen) op voor de hem, wat ook weer ten goede komt voor andere
kindjes in de klas die er gebruik van kunnen maken. Maar ik vindt het heel goed dat hij gewoon
regulier onderwijs kan volgen.
pi_101484486
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
Over leerlinggewichten
Over rugzakjes
Nog meer informatie over rugzakjes

Zo te lezen gaan ze de invulling van de rugzakregeling ook veranderen.
Heel verhelderend! Weet ik ook eindelijk eens wat dat 'cluster 3' en zo inhoudt...
pi_101750673
Vandaag eerste rondleiding gehad op een basisschool. Truus is nog maar 15 maanden, maar volgens mensen die er verstand van hebben zijn we al rijkelijk laat met inschrijven (we spraken vanmorgen een dame wiens kind 9 maanden is en op een andere school uitgefoeterd werd dat ze haar kind toch al had moeten inschrijven toen ze nog zwanger was 8)7 ). Good Lord! Hoe kan ik nou een school voor mijn kind kiezen als ze nog maar zo jong is en ik nu nog helemaal niet kan bepalen hoe ze zich de komende paar jaar gaat ontwikkelen? Wat voor type kind heb ik? Welke manier van leren past bij haar? *zucht* -O-

Maar goed, we zijn gaan kijken bij een Montessori-school. Totaal anders dan de reguliere school waar ik 30 jaar geleden op gezeten heb, maar het idee van zelfstandigheid spreekt ons wel erg aan. Maar wat is dan het verschil met Jenaplan, of Dalton of Vrije school. In de wervingsverhaaltjes klinkt het allemaal ongeveer hetzelfde. En als je al weet wat voor type school je je kind naartoe wilt doen, hoe weet je dan of die specifieke school ook goed is voor jouw kind? Tussen Montessori-scholen onderling zal vast ook wel verschil zijn.

* CrazyPrincess langzaam gek wordt...
pi_101751000
CrazyPrincess:

Hier stat wel wat over de verschillende onderwijstypen. Het verschil tussen montessori en dalton is in praktijk volgens mij niet enorm groot, behalve dat dalton meestal wat meer structuur biedt. Vrije School heeft echt een heel eigen filosofie. En per school zijn er ook nog behoorlijke verschillen. Montessori gaat bijvoorbeeld eigenlijk uit van 3 jaargroepen per klas (dus bijv. groep 3, 4 en 5 in één klas), maar er zijn ook best montessorischolen met maar twee jaargroepen per klas.

En 'gewone' scholen van nu hebben ook best veel overgenomen van de andere onderwijsvormen, waardoor het verschil tegenwoordig kleiner is.

Ik moet nog steeds bellen om afspraken te maken voor een bezoek trouwens...
pi_101763587
Hmmm, dank. Maar dat is eigenlijk meer van hetzelfde. Of misschien wel minder, want op andere sites lees ik weer andere kenmerken die ervoor zorgen dat ze echt vrijwel identiek lijken te zijn -O-

En klopt wat je zegt ja, dat de reguliere scholen veel dingen hebben overgeomen. Dat maakt het er niet makkelijker op.
pi_101764457
Het verschil zit ook in de details ;) Bij montessori bepaalt het kind echt zelf wanneer het wat leert, terwijl dat bij jenaplan en dalton volgens mij toch meer door de leraar wordt bepaald. Bij jenaplan doen ze dan geloof ik weer erg veel aan 'vieringen', maar ik moet zeggen dat ik van jenaplan het minst goed een beeld heb. Bij dalton wordt het zelfstandig werken langzaam opgebouwd. Geloof ook niet dat ze bij dalton per se combinatiegroepen hebben, bij montessori en jenaplan in elk geval wel.
pi_103823512
Zo, even een schop.

Vanochtend zijn we eindelijk bij een van de scholen die we op het oog hebben langsgeweest (de montessorischool). Ik werd er erg blij van. Voor mij ook wel veel herkenning, omdat ik zelf op een montessorischool heb gezeten, dus ik herkende het materiaal waar ze mee werkten. Daarnaast gebruiken ze ook reguliere methodes, maar dan wel op 'montessorimanier': ieder kind werkt in zijn eigen tempo, en bepaalt zelf wanneer het wat doet. Er zijn wel dag- en weektaken (vanaf groep 3). De sfeer leek me erg prettig, maar het is wel een grote school (400 leerlingen), wat ik minder vind. En het is toch net wat verder weg dan de andere school, maar daar gaan we vrijdag pas kijken. Ook niet onbelangrijk: als we kiezen voor deze school, hebben we in elk geval plek.
  Moderator dinsdag 1 november 2011 @ 11:22:31 #65
5428 crew  miss_sly
pi_103824444
Bleie, waar zit jij ook alweer, ook amsterdam toch?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103826769
Ja, woon in Amsterdam.
pi_103826896
Ik denk dat die tweede school de school is die we allebei op het oog hadden, of niet? (Die vrij nieuwe school?) Ik ben heel benieuwd naar die recensie! Ik wil morgen een definitieve lijst maken met scholen waar we Ivan op in willen schrijven, aangezien hij bijna 2 wordt.

Hoe ziet de procedure er eigenlijk uit? Schrijf je eerst in en ga je daarna bezichtigen, of andersom? En mag je je kind op meerdere scholen inschrijven?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_103827179
Slik... Over dit onderwerp hebben wij nog nooit echt nagedacht..
Van het weekend maar eens navraag doen bij vrienden hoe dat werkt hier in Rotterdam.

Mochten we toch verhuizen voor die tijd, daar waar we heen willen is maar 1 school in het dorp, of anders een openbare school een dorp verder. Die keuze is dus niet echt ingewikkeld.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_103828129
Ik heb Lotte onlangs ingeschreven voor 1 van de dalton scholen hier in de wijk.
Er zijn hier veel scholen in de wijk, 2x Jenaplan, 2x Dalton en 2x regulier onderwijs.
De school die we gekozen hebben straalde een hele fijne en gezellige sfeer uit. Dit schooljaar mag ze nog beginnen aangezien het schooljaar tot eind juli loopt )eind juni wordt ze 4).
  dinsdag 1 november 2011 @ 14:02:06 #70
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_103829437
Wij wilden per sé niet de voor het hand liggende school in de buurt. Of een van de andere 2 scholen in onze buurt. Puur vanwege het publiek op het schooplein. Dat je door een rookgordijn moet lopen om je kleuter naar school te brengen. :N :{w

Toen zijn we gaan kijken naar de andere opties die nog enigszins redelijk in de buurt zijn en zijn uitgekomen bij de montessori school. Het type onderwijs sprak ons erg aan, het is een school die pas een jaar of 4-5 bestaat. Er zijn kleine klassen (ik geloof iets van 12-15 leerlingen op het moment). Er zit een heel gemeleerde groep leerlingen. En het idee dat mijn kind met kinderen in de klas zit waarvan de ouders ook een zeer bewuste keuze gemaakt hebben voor die school en dat type onderwijs spreekt me erg aan. Niet de default keuze voor de school in de straat zeg maar.
(En nee, dit is geen aanklacht of wat dan ook, als ik in een klein dorp gewoond had met 1 of 2 scholen was ik vrijwel zeker ook voor de meest voor de hand liggende optie gegaan hoor. :Y ). Maar in onze stad/wijk vind ik dat het wel degelijk het eea zegt over de kinderen en de omgeving.

Ik speelde vroeger ook met een vriendinnetje uit de straat die niet bij mij op school zat, en mijn buurjongetje speelt ook met jongetjes uit de buurt die niet bij elkaar op school zitten, dus daar maak ik me eigenlijk verder geen zorgen over.

En ja, de school die we nu gekozen hebben is ietsje verder weg, incl. een hele drukke weg en een paar nare kruispunten, maar so be it. Voor hetzelfde geld gaan we over 2 jaar verhuizen naar een ander deel van de stad, of zelfs buiten de stad. Dat weet je toch nooit.

(Overigens deelt de montessori zijn gebouw op dit moment met een (overwegend zwarte) openbare school).
***
  Moderator dinsdag 1 november 2011 @ 14:05:46 #71
5428 crew  miss_sly
pi_103829560
Wij hebben een rondleiding bij een van de scholen van onze voorkeuren gepland staan...op 22 maart 2012 :o :') Inschrijven op deze school kan alleen na een rondleiding, dus tja. De overige scholen vragen inschrijving rond de derde verjaardag, dus ik denk dat ik 2012 ga beginnen met goed uitzoeken wat we nu precies hebben en waar onze grootste voorkeuren liggen. Probleem blijft dat het een kwestie van inloten is, dus het heel goed kan dat het niet de school die we graag zouden willen uiteindelijk wordt.

Wat ik erg mis in onze buurt is een school met een continue rooster. Ik dacht dat steeds meer scholen dat gingen doen, maar ik zie het in de praktijk nog niet veel terug.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 1 november 2011 @ 14:12:02 #72
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_103829733
Dat had ik ook wel een beetje gehoopt miss, een continue-rooster.
Mede omdat dan het verschil tussen overblijfkindjes en anderen een beetje weg valt en omdat het op die manier, voor mij iig, makkelijker zou zijn om mijn werkuren zo in te delen dat ik ze zelf 's middags op zou kunnen halen.
Maar het is bij onze school dus ook niet zo.
***
pi_103829786
Inloten? Hm, das dan vast een nadeel van Amsterdam....

Thijs staat ingeschreven op een school waar je echt bij geboorte moet inschrijven, anders beland je op de wachtlijst. Overbuurjongetje van 8 dagen jonger gaat ook, en die was de laatste direct geplaatste leerling voor groep 1 in 2013/2014. Deze school heeft ook een continu-rooster.

Het is wel een voordeel met julikindjes trouwens : ze kunnen mooi na de vakantie beginnen en doen geen 'halve jaren' extra.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  Moderator dinsdag 1 november 2011 @ 14:13:58 #74
5428 crew  miss_sly
pi_103829787
Precies daarom inderdaad, BE! Vind het erg jammer, want een paar keer zal Senna toch over moeten blijven. Dat hoeft geen vervelend iets te zijn, maar het is idd gewoon anders als alle kinderen uit de klas gewoon de hele tijdop school zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 1 november 2011 @ 14:15:28 #75
5428 crew  miss_sly
pi_103829831
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 14:13 schreef McLaura het volgende:
Inloten? Hm, das dan vast een nadeel van Amsterdam....

Thijs staat ingeschreven op een school waar je echt bij geboorte moet inschrijven, anders beland je op de wachtlijst. Overbuurjongetje van 8 dagen jonger gaat ook, en die was de laatste direct geplaatste leerling voor groep 1 in 2013/2014.

Het is wel een voordeel met julikindjes trouwens : ze kunnen mooi na de vakantie beginnen en doen geen 'halve jaren' extra.
Nou ja, we kunnen ons inschrijven bij alle scholen waar we willen in ons postcodegebied, maar er wordt per school maar een x-aantal kinderen toegelaten. De vraag is dus waar jouw kind bij zit. Heel vervelend vind ik dat, want stel dat ze heel veel sturing nodig heeft, maar juist op de Montessori terechtkomt? Een school uitzoeken die bij je kind past, zit er dus niet bij, helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103830153
Miss_Sly, dan woon je wel in een ander stadsdeel dan ik, hier hoeven we niet te loten gelukkig, maar er zijn wel steeds meer scholen met een wachtlijst. Bij de school waar we vandaag waren, vertelden ze dat kindjes die in 2009 zijn geboren nu op de wachtlijst komen, en dus niet meer zeker zijn van een plek. Wij hadden gelukkig nog net op tijd gebeld, dus als we besluiten in te schrijven, heeft ze zeker een plek.

Claudia: ja, die tweede school is die vrij nieuwe. Ik ben vanochtend vergeten te vragen of je op meerdere scholen mag inschrijven. We hebben in elk geval nu nog een maand of 3 om het inschrijfformulier van de montessorischool in te leveren. Bij deze beide scholen is het in elk geval zo dat je eerst gaat bezichtigen, en dan pas inschrijft.

Weet je wat ik nog wel het allerlastigst vindt nu eigenlijk? Mijn dochter is dus 2, en ik denk dat montessori wel bij haar past - ze is nu al behoorlijk zelfstandig, en gaat graag zelf op onderzoek uit en zo. Maar ik ben ook zwanger van een tweede, die natuurlijk naar dezelfde school zal gaan. En dat kan wel een heel ander kind zijn, dat veel meer leiding nodig heeft. Is gewoon helemaal niets over te zeggen. Ook daarom zou ik het wel fijn vinden als we nu op 2 scholen kunnen inschrijven, en dan over anderhalf jaar of zo de knoop kunnen doorhakken.
  Moderator dinsdag 1 november 2011 @ 14:58:57 #77
5428 crew  miss_sly
pi_103831115
Bleie, ikdacht dat jij eerst in hetzelfde deel van Asmterdam zat, Oost?

Vind je het vanzelfsprekend dat het volgende kind naar dezelfde school gaat?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103832226
Chris zijn school (montessori) heeft ook geen continurooster, omdat de OR het teveel vind voor de kleuterklassen. Maar in praktijk blijft zo'n driekwart van de kinderen, ook de kleuters wel over. Dus dan ben je nog anders dan de meesten..
pi_103833367
Miss_Sly: ja, we woonden eerst in Oost, nu in Noord. Wist trouwens niet dat je in Oost moest loten. Ben wel nieuwsgierig naar welke scholen je overweeg (via pm?). En ja, ik vind het logischer als kinderen uit een gezin naar dezelfde school gaan, ook logistiek voor ons. Maar ja, dat is voor de kinderen niet per se handiger...
pi_103834872
Wij hebben inmiddels op twee scholen gekeken. Een van de scholen waar we gekeken hebben heeft voor het komende schooljaar een wachtlijst, de ander nog niet. Het schooljaar daarop sowieso allebei nog niet, dus wat dat betreft kunnen we gewoon nog kiezen nu. Op zich waren ze allebei prima geschikt, hoewel ik bij de ene school een nog prettiger gevoel had dan bij de ander. De school met het beste gevoel had alleen geen continurooster, dat vind ik dan wel weer echt een nadeel, maar wel iets waar vrij eenvoudig een oplossing voor te vinden is.

Er zijn nog twee andere scholen waar ik wel zou willen kijken nog ook, hoewel die qua gevoel een stuk minder lijken voor mij dan de twee waar we al gekeken hebben. Een van die twee is een montessorischool, ik weet nooit zo goed wat ik daar nou precies van denk.

Ik vind het lastig, de meeste scholen hier zijn echte wijkscholen waar vrijwel alleen kinderen uit die wijk heen gaan. En in onze wijk zit maar één openbare school met regulier onderwijs (wat wel mijn voorkeur heeft). Alleen krijg ik bij die school haast een beetje een achterstandsgevoel, het kleuterplein (andere kant heb ik niet gezien) is onverzorgd en het is een overwegend zwarte school. De paar blanke kindjes die ik op het plein zag lopen gaven mij een hoog tokkiegevoel. Die wordt het dus hoe dan ook níet.

De kans is ook nog aanwezig dat we tzt gaan verhuizen, we weten alleen nog niet waarheen, wat het nog lastiger maakt.
pi_103835257
continue rooster zegt op zich niks... wat deepfreeze al zegt op veel scholen blijven er al een hoop kinderen over, ook bij de kleuters.

Op pepijn zijn vorige school had hij continue rooster, nu niet. Omdat wij nu zelfs beide thuis zijn laten we dus Pepijn ook niet overblijven (kost 2,20 per keer), maar op dinsdag en donderdag zijn er maar 4 of 5 kindjes van zijn hele klas die NIET overblijven, de rest van de 23 wel.
pi_103835585
Die wachtlijsten verschillen trouwens echt enorm. In (het centrum van) grote steden is het dramatisch, maar wij gingen juist verhuizen naar een wijk van 10-20 jaar oud. Daar merken ze nu een terugloop in kinderen sinds een jaar of 5 en is er dus plek genoeg in de onderbouw op alle scholen.
Alle jonge gezinnen die 10-20 jaar geleden massaal in deze wijken zijn komen wonen hebben nu geen jonge kinderen meer.

Voor ons een enorme opluchting want ik heb me afgelopen zomer wel flink druk lopen maken hoe we een net gestart kleutertje op een andere school geplaatst gingen krijgen 6 weken na de zomervakantie.
  Moderator dinsdag 1 november 2011 @ 16:59:31 #83
5428 crew  miss_sly
pi_103836082
Chan, wij hebben hier ook een zogenaamde brede school met, zoals ze dat zelf zo mooi op hun site zeggen, een mooie mengeling van verschillende nationaliteiten. maar de verdeling vind ik helemaal niet zo mooi: 42% turk, 20 % marokkaans, 14% Nederlands en dan nog een aantal andere nationaliteiten. Bij mijn schoonzusje (lerares op een basissschool in amsterdam) zat op een bepaald moment één Nederlands kind en de rest was Turks en Marokkaans en dat kind viel dus overal buiten. Dat wil ik dus ook beslist niet. Ik hoef zeker geen blanke school, maar als het alternatief een zwarte school is, kiezen wij voor de blanke.

Bleie, ik snap dat de eerste voorkeur is dat een volgend kind naar dezelfde school gaat, maar ik geloof toch dat als het karakter van het andere kind echt zo anders is dat een andere school gewenst is, zou ik daar dan toch voor kiezen, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103858907
Bleie: ik heb begrepen dat die nieuwe school op termijn gaat verhuizen. Weet jij of dit klopt?

En nog een vraag: ik zie op een website van een andere school dat er gewijzigde schooltijden zijn, namelijk van 8.30 tot 12.00 uur. Kan dit kloppen of zijn ze de middaguren vergeten te melden? Ik neem aan dat basisscholen zich ook aan bepaalde minima moeten houden?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_103863344
Claudia: ja, ze zitten nu nog in een noodgebouw, en het nieuwe gebouw wordt gebouwd.Volgens de planning zou dat eind dit jaar af moeten zijn, dus dan zullen ze wel in januari / februari verhuizen. Het wordt dan ook een brede school geloof ik, maar dat weet ik niet zeker. Moeten we ook vragen. En ja, basisscholen hebben zeker ook een minimumaantal lesuren per jaar. Zie rijksoverheid.nl. Volgens mij is het op de meeste scholen nog zo dat de woensdag voor alle groepen een halve dag is, en voor de onderbouw de vrijdag om de week. Ik zou zelf geloof ik veel liever 5 even lange dagen hebben, maar in elk geval op de montessorischool zijn ze daar absoluut geen voorstander van, maakte de mevrouw die ons rondleidde duidelijk. Maar wel bijna alle kinderen blijven daar over, dus daarvoor maakte het niet uit.
  woensdag 2 november 2011 @ 08:14:52 #86
35189 Troel
scherp en bot
pi_103863903
Hier is het vrijdags ook een halve dag :) Niet om de week, maar elke week dus voor de groepen 1-4 en van half 9 tot half 12 en dan van half 2 tot half 4. Op woensdag wat langer en vanaf groep 5 ga je dan elke dag tot 12 uur.
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:25 schreef Bleie het volgende:
Het verschil zit ook in de details ;) Bij montessori bepaalt het kind echt zelf wanneer het wat leert
Nou, dat valt ook wel mee hoor. Er wordt ontzettend veel gestuurd door de docent, door het geven van lesjes :) En ze hebben ook echt gewoon een weekrooster en zullen dus alle onderdelen elke week moeten doen. En ook bij Montessori heb je gewoon klassikale lessen, waardoor je wel verplicht bent mee te doen :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_103865816
Dan zal de informatie op de site wel niet helemaal kloppen maar zijn ze de middagtijden vergeten erbij te zetten, vermoed ik.

Ik vind nieuwe scholen die nog in ontwikkeling zijn trouwens wel problematisch. Ze gaan vaak nog verhuizen, er komen allerlei nieuwe docenten bij. Hebben ze de organisatie wel staan? Daar ben ik benieuwd naar, Bleie. Ik denk dat die school voor ons afvalt omdat die toch gaat verhuizen. Er is nog een andere nieuwe school in Noord waar ik wel benieuwd naar ben, maar daar heb ik soortgelijke bedenkingen bij.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_103865894
Hier gaan de kleuters elke ochtend naar school en zijn ze 's middags vrij.
pi_103866304
Hier hebben de kleuters woendag en vrijdagmiddag vrij. T/m groep 4. De ochtenden van 8.30 tot 11.45 (behalve woensdag, dan tot 12.15). en de 3 middagen van 13-15.
pi_103866333
Ja echt, mrien? Maar hoe doen ouders die werken dat dan? Of gaan die kinderen de hele middag naar de buitenschoolse opvang?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_103867023
Wat een verschillen met de tijden zeg.
Hier in groep 1:
ma-di-do: 8.45-12.00 en 13.00-15.15
wo: 8.45-12.30
en vrijdag hele dag vrij

en vanaf groep 2 vrijdag ook hele dag naar school.

Wat ook wel interessant is (vind ik): hoe is overblijven geregeld en wat kost het.

Bij ons kost overblijven voor 2 dagen 120 euro per jaar. Mijn mijn kleuter vindt overblijven echt mega geweldig. Ze baalt er eigenlijk van dat mijn man op maandag ouderschapsverlof heeft en ze dan thuis moet eten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cathmar op 02-11-2011 10:58:31 (Klein typefoutje in de tijden) ]
Met een meidenkwartet
pi_103867470
cathmar, beginnen ze echt pas om 9.45 of maak je een typfout en is het 8.45?

Hier ma, di, do 8.30-12 en 13-15, woensdag en vrijdag van 8.30-11.45
vanaf groep 5 op woensdag tot 12.15 en op vrijdag tot 12.00 en dan 's middags van 13-15

Ik kwam bij het rondzoeken naar scholen toen we op zoek gingen naar een ander huis aan de zuidkant van amersfoort ook scholen tegen waarbij groep 1 t/m 4 op woensdag en donderdag middag vrij is. Daar had ik nog nooit eerder van gehoord.

overblijven kost hier dus 2,20 per dag.
  woensdag 2 november 2011 @ 11:03:08 #93
144006 chacama
Ondernemend!
pi_103867642
Hier zijn de schooltijden
maandag/dinsdag/donderdag 08.30 - 12.00 en van 13.15-15.15
woensdag van 08.30 - 12.15
Vrijdag: 08.30-12.00
Vrijdagmiddag alleen groep 5-8: 13.15-15.15

Maar ik weet dat het hier op het eiland ook anders is per school. Twee dorpen verder gaat 1-4 wel op vrijdagmiddag naar school, maar is dan de hele woensdag vrij.

overblijven is hier op school ook iets van 2 euro per keer.
  Licht Ontvlambaar woensdag 2 november 2011 @ 11:07:52 #94
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103867778
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:03 schreef chacama het volgende:
Hier zijn de schooltijden
maandag/dinsdag/donderdag 08.30 - 12.00 en van 13.15-15.15
woensdag van 08.30 - 12.15
Vrijdag: 08.30-12.00
Vrijdagmiddag alleen groep 5-8: 13.15-15.15

Maar ik weet dat het hier op het eiland ook anders is per school. Twee dorpen verder gaat 1-4 wel op vrijdagmiddag naar school, maar is dan de hele woensdag vrij.

overblijven is hier op school ook iets van 2 euro per keer.
Bij ons is het ongeveer hetzelfde, alleen op woensdag tot half een. En groep 1 heeft dinsdagsmiddag ook vrij.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_103867961
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ja echt, mrien? Maar hoe doen ouders die werken dat dan? Of gaan die kinderen de hele middag naar de buitenschoolse opvang?
Geen idee!
Ik heb straks dus 2 middagen bso nodig, waarvan 1 middag de bso pas om 3 uur open is. Ze zal dan als verlengde opvang op haar huidige groep op het kdv komen.

Groep 1 gaat alle ochtenden naar school
Groep 2 en 3 gaan alle ochtenden en ook maandag, dinsdag en donderdagmiddag naar school
Groep 4 t/m 8 gaan alle ochtenden en alle middagen behalve woensdagmiddag

Overblijven kost 2 euro per keer. Een stempelkaart voor 10x kost 12,50, 20x 25,- en 30x 37,50
pi_103868046
Overblijf is hier ook 2 euro per keer. En Chris wil graag, dus dat is lekker makkelijk voor mij nu ;)
pi_103869323
wat irritant als groep 1 ook weer andere tijden heeft :{
Dat is toch gigantisch irritant met opvang maar ook als je nog meer kinderen op school hebt.
pi_103869539
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:14 schreef mrien het volgende:

Ik heb straks dus 2 middagen bso nodig, waarvan 1 middag de bso pas om 3 uur open is. Ze zal dan als verlengde opvang op haar huidige groep op het kdv komen.
Wat een gedoe, zeg!

Wel fijn om dat soort dingen hier te lezen. Dat kan ik meenemen in m'n keuze voor een school, want er is keuze genoeg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_103869745
Als jullie gaan kijken, neem je dan trouwens je kind mee?

Toen ik nog even googlede, ontdekte ik dat er een vrije school om de hoek van mijn werk zit. Misschien ook eens meenemen in onze opties.

Ik zag ook dat bijna alle scholen in onze buurt groot zijn, helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')