Dan was het bijna helemáál onmogelijk geweest om nog een cd te kunnen kopen in veel van de relatief kleine winkelcentra waar nu nog een FRS zit. Of er moet ergens nog een Music Store zitten, of je moet geluk hebben dat wat je zoekt net tussen het kleine hoopje cd's bij de Blokker of Kruidvat zit.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:19 schreef ebeaydojraes het volgende:
hij had beter de FRS kunnen opdoeken en alleen met de Fame verder gaan ( en van leest voor dvd's)
Boudisque in Utrecht bestaat nog wel, die is verhuisd. Overigens is die vaak duurder dan Plato. Ze hebben alleen een veel uitgebreidere klassiek afdeling (ook de reden dat ze wel doorgegaan zijn) maar daar heb ik dan weer niks te zoeken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:02 schreef bushwackerish het volgende:
Er zijn wel meer zaken verdwenen de afgelopen jaren.. White Noise in Utrecht, Boudisque
En de metal- en hardrockcollectie is ook een stuk uitgebreider dan bij Plato. Mainstream hebben ze ook, maar Plato heeft veel meer. Maar Boudisque heeft dan wel weer een lekkere cult, pulp- en horrorcollectie plus nog wat arthouse (o.a. criterion, artificial eye, eureka!), anime en obscure Aziatische import dvd's. Die vind je niet bij de Plato.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:15 schreef ranja het volgende:
[..]
Boudisque in Utrecht bestaat nog wel, die is verhuisd. Overigens is die vaak duurder dan Plato. Ze hebben alleen een veel uitgebreidere klassiek afdeling (ook de reden dat ze wel doorgegaan zijn) maar daar heb ik dan weer niks te zoeken.
quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 14:48 schreef Rechterbal het volgende:
FRS staat er voor (on)bekend dat ze games importeren voor een schijntje van de prijs (adviesprijs UK = 45 euro) en deze dan voor de gewone prijs aanbieden in Nederland.
Walgelijke winkel.
quote:@FAMEmegastore FAME Amsterdam
Klachten over Sluiting Fame mogen jullie massaal sturen naar info@fame.nl en wij zorgen dat ze bij de juiste persoon terecht komen.
twitter:FAMEmegastore twitterde op dinsdag 30-08-2011 om 21:54:05@richardbranson Perhaps interested in buying @Famemegastore in Amsterdam and it´s entire very gifted staff? Or know anyone who might be? reageer retweet
quote:However, times they are a-changin’, and sad but true - Virgin Megastores are no longer open in the UK, Ireland, Spain, US, Canada, Australia and Japan.
Het zou wat zijn, dadelijk gaat iedereen nog downloaden als het zo doorgaat.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:27 schreef Tide het volgende:
Jammer ik hoop niet dat Concerto de volgende is......
Achterlijke debiel.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 16:04 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, stel je voor dat ze winst maken om de tent draaiende te houden hé
Flapdrol.
OT: Erg jammer. Vond het met de prijzen ook erg meevallen eigenlijk. Kwam er toch wel vrij vaak en bestelde er regelmatig ook dingen die ze niet op voorraad hadden.
Jammer.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:24 schreef fripper het volgende:
Ik denk het niet
http://www.virgin.com/company/virgin-megastore
[..]
Ze zijn ook juist doorgegaan voor de klassieke afdeling, de rest doen ze er bij. Dat zal nog wel uitkunnen, er is qua klassiek niet veel concurentie in Utrecht en dat loopt blijkbaar nog prima.quote:Op donderdag 1 september 2011 02:51 schreef goofy_goober het volgende:
Boudisque is jammer genoeg ook slechts een schim van wat het ooit is geweest na de herstart. Ze hebben mazzel dat de klassieke afdeling zo goed loopt, anders waren ze al lang weer op de fles gegaan.
De Bullit is een jaar of wat geleden verhuisd naar Stratumseind, maar intussen zijn ze daar ook gestopt. Ze zijn er nu alleen nog als webshop...quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:13 schreef female81 het volgende:
Ik kom er graag, maar elke keer dat ik die richting op loop houd ik een slag om de arm qua 'zal de zaak nog bestaan?', als je ziet wat er inmiddels allemaal al omgevallen is. Of verhuisd naar een ander pand, redelijk ver van het centrum. Twee zaken die er heel dichtbij zaten, voormalig schuintegenoverbuurman Bullit en Memory Records van een paar honderd meter verderop, zijn verhuisd en nu amper meer bereikbaar tijdens een dagje winkelen (maar de nieuwe locaties kosten ongetwijfeld een stuk minder dan Kleine Berg & omgeving), en Rare Records is helemáál weg.
Concerto werkt al samen met Plato, dat zie ik niet zo snel fout gaan. Bovendien hebben ze ontzettend veel 2e hands, dat geeft ze ook al een iets andere doelgroep. Net als Plaatboef.quote:
Get Records aan de overkant was 3 jaar geleden al te duur. Maargoed, die was dan ook minder 'massaal'.quote:Op donderdag 1 september 2011 02:51 schreef goofy_goober het volgende:
Concerto zal nog wel even blijven bestaan, ook omdat het pand waar ze in zitten waarschijnlijk een stuk minder kost dan dat van de Fame. Concerto ligt ook net buiten het drukke winkelgebied.
Get Records was een echte speciaalzaak. Ik heb er van mijn 16e t/m mijn 18e gewerkt. Concerto is veel groter en heeft meer te bieden wat genres betreft. Maar de recente schoonmaak bij Concerto belooft niet veel goeds.quote:Op donderdag 1 september 2011 13:15 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Get Records aan de overkant was 3 jaar geleden al te duur. Maargoed, die was dan ook minder 'massaal'.
quote:De vraag Wanneer gaat Fame dicht? beantwoordde Breukhoven toen als volgt:
“Fame gaat niet dicht. Deze winkel heeft uitstraling, staat ergens voor.
Vind Plato alleen zo'n gruwelijk onhandige platenzaak. Ik wil genre bakjes!quote:Op donderdag 1 september 2011 15:35 schreef ranja het volgende:
Valt mee hoor, tenminste, wat noem je druk. Ik kom er wel dat er behoorlijk wat mensen binnen zijn en het stroomt ook aardig door. Niet iedereen blijft een uur in een cd zaak, sommige zoeken wat ze willen en zijn met een paar minuten klaar. Met evenementen zoals instore optredens puilt de winkel soms uit.
Ik niet, dan vind ik nooit iets terug.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:55 schreef Weakling het volgende:
[..]
Vind Plato alleen zo'n gruwelijk onhandige platenzaak. Ik wil genre bakjes!
Subjectief? Ze komen van de labels om ordnung te behouden. Stel je voor dat je nuance gaat aanbrengen.quote:
Dat heb ik juist zonder genre bakjes. Als ik weet wat ik wil hebben, bestel ik het wel via internet. In een platenzaak wil ik door de genres kunnen bladeren waar ik van hou en niet door honderdduizend CD's hoeven graven waar ik niks mee heb.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:58 schreef belsen het volgende:
Ik niet, dan vind ik nooit iets terug.
Plato heeft in zwolle wel genre bakken, hip-hop, zelfs nederhop (met veel groepjes uit zwolle) een metal bak, en bij de DVDs ook een filmhuis, docu en muziekdvd categorie. En de LP bak (quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:39 schreef Weakling het volgende:
[..]
Dat heb ik juist zonder genre bakjes. Als ik weet wat ik wil hebben, bestel ik het wel via internet. In een platenzaak wil ik door de genres kunnen bladeren waar ik van hou en niet door honderdduizend CD's hoeven graven waar ik niks mee heb.
quote:
Velvet Breda waar ik het meest te vinden ben qua platenzaak ook en toch is het me weer gelukt om met drie CD's bij Plato Utrecht de deur uit te gaan. Dus ja, wat zeur ik eigenlijkquote:Op zaterdag 3 september 2011 09:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Plato heeft in zwolle wel genre bakken, hip-hop, zelfs nederhop (met veel groepjes uit zwolle) een metal bak, en bij de DVDs ook een filmhuis, docu en muziekdvd categorie. En de LP bak () wordt ook steeds groter
Dat geldt alleen als je zwarte rap download?quote:
Die zorgen wel goed voor zichzelf, daar hoef je niet wakker van te liggen...quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:51 schreef Godshand het volgende:
De platenmaatschappijen zijn alleen nog niet failliet gegaan, of mis ik nu iets?
Hoezo 'terugverkopen' ? Ik kan me niet heugen dat Branson ooit eigenaar van FAME is geweest. Sterker nog: hij runde een concurrerende winkel op een steenworp afstand: de Virgin Megastore in Magna Plaza, net achter het Koninklijk paleis. Jaren geleden al gesloten.quote:
De muziekindustrie voedt de jongere generatie zo op dat ze hun muziek downloaden. Dus nog los van de vraag of mensen 'illegaal' downloaden, is de muziekindustrie hard bezig om muziekwinkels hun bestaansrecht te ontnemen. Voorbeeld: de laatste single van Coldplay. Die kwam als 2-track op cd-single uit, maar de digitale download was een 3-track. Wie voelt zich dan in vredesnaam nog geroepen om een fysiek formaat te kopen?quote:Op donderdag 1 september 2011 02:23 schreef Godshand het volgende:
Tsja, er wordt al langer heel hard gebruld en geageerd over de muziekindustrie. Voorals als er woorden over downloadverbods wetsvoorstellen of Stichting Brein op de nieuwspagina's van Tweakers.net zijn te lezen wordt er moord en brand geschreeuwd in de reakties. Woorden als "ander business model", "Spotify doet het wel goed", "verwende kutmuzikanten" en "de muziekindustrie krijgt geen cent meer van mij, ik wil alles ook op mn NAS en dat willen ze niet!" worden dan gebezigd. Laatste tijd krijgen die geluiden wel steeds meer tegenspraak.
Nu is het natuurlijk ook de vraag: ligt het werkelijk aan het (illegaal) downloaden of in het buitenland bestellen? Zou interessant zijn een onderzoek naar te doenTenzij iemand al een linkje heeft?
Het is gewoon duidelijk dat de muziekindustrie internet schromelijk heeft onderschat. Ze zijn 10 jaar te laat met het nadenken over hoe ze het moeten aanpakken en gaan daarbij nog steeds uit van dikke winstmarges voor zichzelf, winkels enzovoorts, bovenop de kosten die gemaakt worden bij het creeeren, vervoeren en opslaan van een fysiek product.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoezo 'terugverkopen' ? Ik kan me niet heugen dat Branson ooit eigenaar van FAME is geweest. Sterker nog: hij runde een concurrerende winkel op een steenworp afstand: de Virgin Megastore in Magna Plaza, net achter het Koninklijk paleis. Jaren geleden al gesloten.
[..]
De muziekindustrie voedt de jongere generatie zo op dat ze hun muziek downloaden. Dus nog los van de vraag of mensen 'illegaal' downloaden, is de muziekindustrie hard bezig om muziekwinkels hun bestaansrecht te ontnemen. Voorbeeld: de laatste single van Coldplay. Die kwam als 2-track op cd-single uit, maar de digitale download was een 3-track. Wie voelt zich dan in vredesnaam nog geroepen om een fysiek formaat te kopen?
En zo gaat het tegenwoordig steeds vaker. Koop je een album digitaal, dan krijg je er van allerlei extra's gratis bij. Ideaal voor de muziekindustrie: wel dik geld vangen, maar nauwelijks een product leveren. Slechts een paar gecomprimeerde computerbestanden; distributiekosten nihil. Steeds vaker komen albums niet eens meer fysiek uit. Eerder hebben we dat al met cd-singles gezien. Niemand koopt ze nog, is dan de argumentatie. Maar ja, ze zijn ook nergens meer te vinden. Oorzaak - gevolg of gevolg - oorzaak?
Tot slot speelt nog dat mensen muziek (op fysieke geluidsdragers) goedkoop en makkelijk kunnen bestellen op internet. Iedereen heeft een verbinding, iedereen heeft een creditcard? Waarom zou ik nog naar 'Fort Amsterdam' komen, me scheel betalen aan vervoers- of parkeerkosten, wanneer ik vanuit mijn luie stoel online kan browsen? En dan is de voorraad bij webwinkels ook nog eens veel groter...
Echt realistische verdienmodellen om muziekwinkels nog renderend te laten zijn, zie ik niet echt. Dan zou de muziekindustrie daaraan moeten meewerken, bijvoorbeeld door extra gadgets (sorry voor dit walgelijke modewoord) te geven aan mensen die een album in de winkel kopen. Je moet het voor de consument aantrekkelijk maken om muziek in een muziekwinkel te kopen... - Maar dat is helemaal niet wat de muziekindustrie wil, want dat kost alleen maar geld. Liever binnenlopen met downloads en ondertussen krokodillentranen huilen over hoe erg het is dat mensen muziek 'illegaal' downloaden.
Die ligt voor 2,50 in de Free Record Shop. Weten ze je toch nog te naaien voor ze sluiten.quote:Op maandag 12 september 2011 16:39 schreef Kabolter het volgende:
Zaterdag met opzet nog even geweest. Léon gehaald voor 5 euro.
Ik kom bij FRS alleen nog maar van die 2 voor 15 euro tegen.quote:Op maandag 12 september 2011 16:41 schreef On het volgende:
[..]
Die ligt voor 2,50 in de Free Record Shop. Weten ze je toch nog te naaien voor ze sluiten.
Ik haalde het een en ander door elkaar. Breukhoven heeft ooit de Virgin megastore voor een appel en een ei overgenomen, alleen maar met de intentie om deze te sluiten.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoezo 'terugverkopen' ? Ik kan me niet heugen dat Branson ooit eigenaar van FAME is geweest. Sterker nog: hij runde een concurrerende winkel op een steenworp afstand: de Virgin Megastore in Magna Plaza, net achter het Koninklijk paleis. Jaren geleden al gesloten.
http://www.volkskrant.nl/(...)/Harde-klappen.dhtmlquote:Ook zijn overname van de Virgin-megastores zette kwaad bloed: Breukhoven kocht ze - en sloot ze meteen. Zo ruimt men concurrenten op.
Ik kwam er eergisteren langs en de winkel is nog gewoon open zag ik...quote:Op donderdag 1 september 2011 11:28 schreef bokaal het volgende:
[..]
De Bullit is een jaar of wat geleden verhuisd naar Stratumseind, maar intussen zijn ze daar ook gestopt. Ze zijn er nu alleen nog als webshop...
Kan me hier helemaal in vinden, hoewel dat laatste allang aan de gang is.quote:Op maandag 12 september 2011 16:38 schreef Prenzlauer het volgende:
Fame, dat was de laatste jaren toch alleen maar een winkel met prullaria voor mensen die in het verleden zijn blijven hangen qua muziek.
Ik ben mijn eigen formule alvast aan het maken. Overigens is de muziekindustrie helemaal niet aan het achterlopen. Ze zijn juist heel kapitalistisch bezig door resources te herlokaliseren. Dat daardoor de hele infrastructuur voor muziek en cultuur kapot gaat zal hun een zorg zijn, zij zijn meer bezig met het marketen van een product, niet van emotie. iTunes was de voorbode van de ondergang, Indie is de verlossing als ze eens wat meer commercieel gaan denken en zich niet laten indekken door de slaafjes van de grote platenmaatschappijen.
Je zult straks mainstream muziek krijgen die in alles gepromote wordt. Games, films, reclames en publieke plekken...totdat iedereen weer hetzelfde leuk vindt. Jee!
Bullit is inderdaad nog open.quote:Op zaterdag 17 september 2011 09:44 schreef bokaal het volgende:
[..]
Ik kwam er eergisteren langs en de winkel is nog gewoon open zag ik...
In die virgin megastore hadden ze dan ook helemaal niks! Ik heb daar uren rondgelopen zonder iets te vinden, en ik had in 10 minuten downtown music gallery 20 cds te pakkenquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 22:48 schreef CoExist het volgende:
FAME! Daar tippelde ik toch vaak ff langs als ik een concert in Amsterdam had.
Was vorige maand in New York en tot mijn grote spijt was de Virgin Megastore op Times Square foetsie! Er zit nu een verschrikkelijk nare Disney store in...M'n vriendin vond het minder erg!
Gelukkig hebben we de FNAC (Antwerpen) en HMV (London) nog!
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/45383298quote:De zestien boekhandels van Selexyz gaan ook cd's verkopen. In speciale rekken zijn zo'n 250 titels opgenomen, albums en arthousefilms. De selectie is gericht op het boeklezend publiek en bevat veel zogenaamde cadeautitels. "Eerder Tom Waits dan r&b", legt Arthur ter Braak, General manager van FAME, uit.
Sinds Selexyz besloten heeft in te krimpen is er in de winkels ruimte ontstaan voor andere producten dan boeken. Zo wordt er sinds kort ook speelgoed verkocht. De FAME-rekken zijn een try-out. Begin volgend jaar bekijken de partijen of ze door gaan met de samenwerking. Ter Braak: "We moeten zien of de Selexyz-klant bereid is om cd’s en dvd’s te kopen. Het gaat nu erg goed."
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/45382868quote:Half januari sluiten de Plato winkels in Deventer, Apeldoorn en Enschede de deuren. Over een doorstart in Enschede wordt nog gesproken. Plato Deventer verhuist naar de populaire boekhandel Praamstra en in Apeldoorn komt in poppodium De Gigant een afhaalpunt, onder de naam Plato to Go, waar bestelde platen tot middernacht afgehaald kunnen worden.
Die is volgens mij ook al weg...quote:Op dinsdag 6 december 2011 20:03 schreef bartrid het volgende:
Erg goeie herinneringen aan Plato Leiden. En de Plaatboef.
Waarschijnlijk wordt er gewoon veel doorgesluisd ipv. uitverkoop..quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:40 schreef Tokus het volgende:
is er al uitverkoop bij de Fame? vast niet zeker. Morgen ben ik weer in Amsterdam dus dan ga ik er toch nog maar even kijken. Nu het nog kan.
geweldige tent is dat! mijn vaste platenzaak is overigens elpee, te gekke tent en daar betaal ik graag een of twee euro meer dan bij de concurrent. denk dat je vooral een sympathieke winkel moet hebben om tegenwoordig nog je kop boven water te kunnen houdenquote:Op dinsdag 6 december 2011 21:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb het idee dat het bij de minstrel in zwolle alleen maar drukker wordt de laatste tijd.
Daar zijn we, als het die is wat ik denk, met een man of 10 ooit naar toegegaan met de trein vanuit Roermond en hebben er heel veel geld achter gelaten.quote:Op maandag 29 augustus 2011 20:46 schreef Robijn48 het volgende:
Nee...hier in Amersfoort centrum is een kleiner platenzaakje dat jaren en jaren bestond ook net opgedoekt.
Da's mooi.quote:Op dinsdag 20 december 2011 12:30 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)in-Magna-Plaza.dhtml
Fame gaat naar magna plaza. Vroeger zat daar de Virgin megastore (op een andere verdieping geloof ik?)
quote:Op dinsdag 20 december 2011 12:30 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Fame gaat naar magna plaza. Vroeger zat daar de Virgin megastore (op een andere verdieping geloof ik?)
Peaceman is schijnbaar bij de opheffingsuitverkoop geweest.quote:Op dinsdag 20 december 2011 19:05 schreef pfaf het volgende:
Plato Enschede!
Eerlijk gezegd kwam ik er steeds minder en minder, en de kwaliteit van de collectie werd met het jaar minder. Maar toch wel erg triest om te lezen dat 'mijn' winkel dicht gaat.
Als ik er kom is het er overigens altijd best druk, maar dat zal wel aan mijn winkeltijden liggen.
Virgin MegaStore zat in de kelder. En toen het pas werd geopend had het ook een hoekje op de begane grond.quote:Op dinsdag 20 december 2011 12:30 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Nee zoals hierboven al stond gaat Fame door in Magna Plaza, misschien komt er nog een actie eind vd maand om op te schonen maar de rest verhuist.quote:Op zondag 8 januari 2012 22:57 schreef On het volgende:
Was er een opheffingsuitverkoop in de Fame? Ik zou eerder denken dat alles verdeeld zou worden over de Van Leesten/Free Record Shops of via de online leveranciers.
Vandaag was de laatste dag. Ik kom er nu precies vandaan en erg triest om te zien, een bomvolle zaak, maar halflege schappen, een tafel om koffie en cake met de verkopers te drinken, alsof het een opvangcentrum na een ramp is.quote:Op zondag 8 januari 2012 22:43 schreef belsen het volgende:
[..]
Peaceman is schijnbaar bij de opheffingsuitverkoop geweest.
Wat heb je gekocht?
Ik download muziek maar koop ook nog veel cd's zij het echter via online stores als play.com of cdwow.nl waarbij je voor rond 10 euro soms zelfs een paar euro eronder dezelfde cd/dvd kunt kopen als bij FRS of VanLeest of speciaal zaken maar ook Bol. Het enige nadeel is dat het langer duurt dan via FRS of Bol (1-1,5 week) omdat het veelal uit de UK komt (overigens zonder verzendkosten) maar is het mij waard.quote:Op donderdag 1 september 2011 08:45 schreef DenWauwelaar het volgende:
De jarenlange stelselmatige 'overpricing' van cd's en DVD's in Nederland begint zich te wraken. Als mensen het gewoon waren 10 euro's voor een cd neer te leggen, zou downloaden minder interessant zijn. Bij de megastore waren cd's wel meer dan eens 26 euro. Dat zijn geen grappen meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |