abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:28:57 #1
346625 DeMessias
I am the one who knocks
pi_100958575

quote:
Dodental opgelopen naar vijf - festival stopgezet
Pukkelpop wordt dan toch afgelast. De organisatoren hebben besloten om het festival voor de rest van het weekend stop te zetten, zo laten ze in een communiqué weten. Eerder had organisator Chokri Mahassine nog gezegd dat het muziekfestival vrijdag opnieuw om 11 uur van start zou gaan. "Een nieuwe start", klonk het toen nog.

"Pukkelpop is in diepe rouw. We voelen erg mee met de families en vrienden van de slachtoffers. Woorden schieten te kort. We kunnen ons er dan ook niet mee verzoenen om het festival verder te laten plaatsvinden", klinkt het. "Wat hier gebeurd is is uitzonderlijk en zeer onvoorspelbaar geweest. We zijn heel erg ontroerd door alle spontane hulp die onze festivalgangers en wij mochten ontvangen", gaat het verder.

Het dodental is opgelopen tot vijf, bevestigt de politie. Afgelopen nacht zijn er nog twee personen in het ziekenhuis bezweken aan de opgelopen verwondingen. Naast de vijf doden zijn er nog een achttal zwaargewonden en tientallen lichtgewonden.

De organisatie roept alle festivalgangers op om begrip op te brengen voor deze "uiterst moeilijke beslissing" en "op een serene manier terug naar huis te keren". Er worden extra bussen en treinen ingelegd om iedereen weer thuis te brengen.

Morning Parade zou vandaag de tweede dag van Pukkelpop moeten openen op de Main Stage, maar de Britse band liet via Twitter al weten dat ze dat niet zag zitten. "Met spijt in het hart moeten we meedelen dat we, na wat er gebeurd is op Pukkelpop, besloten hebben morgen niet op te treden. Het spijt ons, onze gedachten zijn bij alle betrokkenen." (belga/sps)
quote:
Minstens één dode op Pukkelpop
Ook op het Pukkelpop-festival nabij Hasselt hield het noodweer lelijk huis deze avond. De Chateau- en Wablieftent werden omver geblazen, ook bomen moesten er aan geloven. Er zou één dode zijn gevallen, zeven anderen raakten zwaargewond. Eerder werd zes doden gemeld, een bericht dat werd toegeschreven aan de brandweer van Sint-Truiden. Zij hebben aan persagentschap Belga formeel ontkend dat ze dat hebben gezegd. Het is in elk geval teken van de chaos die heerst in en rond Kiewit, waar sirenes de lucht vullen en niet muziek. De avondprogrammatie is voorlopig stilgelegd, het blijft wachten op een mededeling van de organisatie.
Een storm, met hevige wind en grote hagelbollen, teisterde rond 18.15 uur de wei van Kiewit. Hierdoor moest Skunk Anansie haar optreden vroegtijdig stoppen. Een toren naast de Main Stage waaide ook om.

Schuilen
De schaarsgeklede festivalgangers (vanmiddag was er nog sprake van zon en bikini's) moesten schuilen voor de hagel onder wat ze konden vinden, onder meer onder omver geblazen hekken. De clubtent werd ontruimd. De wei en de straten errond staan blank.

Chateau
De Chateautent was niet bestand tegen het noodweer. "De Amerikaanse band Smith Westerns waren niet eens halverwege hun concert wanneer het tentzeil van de Chateau de eerste scheuren begon te vertonen. Bij een eerste paniekgolf schoten enkele toeschouwers meteen richting uitgang terwijl er op het eerste zicht weinig gevaar zou zijn. Na een hels klinkende scheur aan de linkerkant van de tent schoot de hele massa in een paniek richting de twee smalle doorgangen uit de tent.

Op enkele seconden tijd werden verscheidene palen uit de grond gerukt en bleef er van de Chateau nog maar weinig over buiten de plankenvloer. Dat er gewonden zijn gevallen is zeker, maar op de precieze informatie daaromtrent is het nog wachten op gegevens van het Vlaamse Kruis.", dat schrijft De Morgen-recensent Pieter-Jan Symons, die ter plaatse is.

Q-music-journaliste Elke Vanhaecke bevestigt: "Er brak plots een hevig onweer los. Het begon ook heel hard te waaien." Dat heeft geleid tot het instorten van verschillende tenten. Zo is al zeker de luifel van de Boiler Room ingestort. "Het is nog onduidelijk wat er precies gebeurd is, maar er zijn zeker verschillende gewonden", zegt Vanhaecke.

Festival stilgelegd
Ondertussen raakte via Twitter bekend dat het avondprogramma van het festival is afgelast. Onder meer de Foo Fighters zouden deze avond nog optreden. (belga/ep/edp/tw)
Damn, klinkt ernstig :{ Hopelijk valt het mee met die gewonden :{

VIDEO
http://www.rtl.be/videos/Video/353296.aspx

http://www.deredactie.be/(...)88/2.17089/1.1090129

Beelden van VTM
http://vtm.be/nieuws/binn(...)t-naar-complete-ramp
http://vtm.be/nieuws/binn(...)olidair-met-jongeren
http://vtm.be/nieuws/binn(...)che-beelden-van-ramp

Fotoreeks
http://www.demorgen.be/dm(...)r-op-Pukkelpop.dhtml

Zie ook
Pukkelpop Skins engste moment ooit
[Upd] Pukkelpop toch stopgezet
[Upd] Gewonden en doden op Pukkelpop door noodweer

Persconferentie: http://vtm.be/nieuws/binnenland/71925-persconferentie-pukkelpop

Een reactie van een hulpverlener;
quote:
Niet alles doorgelezen maar zoals beloofd zal ik hier mijn bevindingen plaatsen over gisterenavond... Eerst nog, WolCom, goed te lezen dat je in orde bent, waar was je ergens?

Ik probeer zo weinig mogelijk medische termen te gebruiken, wanneer ik dit wel doe, gelieve me te ontzien daarvoor?

----

Gisteren was ik samen met 2 vriendinnen op PKP op basis van een combiticket. We hadden een telefoontje gekregen van een vriend in mechelen dat er een stevige onweersbui onderweg was, was het niet van die aard van wat we meegemaakt hebben.

Eerst was ik nog bij het punt van het vlaamse kruis binnen gegaan toen het lichtjes begon te regenen om nog even hallo tegen een vriend te zeggen die er werkte. Eens het harder begon te regenen ben ik naar men tent gelopen. Vervolgens in de tent is de storm werkelijk losgebarsten. Alles aan het schudden, tenten en palen die je voorbij vliegen, lachende mensen die plots beginnen te huilen en te gillen...

Eens de storm afzwakte ben ik onmiddellijk naar het verzorgingspunt gelopen om me aan te melden. De stroom patiënten begon toen op gang te komen. Vele onderkoelingen, lichtere trauma's zoals verzwikkingen, snijwonden, brandwonden,... Vele kleine dingen maar niets overdreven ernstig. En toen begon de info binnen te druppelen...

Tijs was reeds vertrokken met een ambulance en de oproepen voor interventies liepen binnen. Het rampenplan werd afgekondigd. Ik ben vertrokken met de Jeep om vervolgens een sterfgeval binnen de camping te moeten vaststellen (ik wil hier ook niet verder op ingaan dus danku om er niet te veel naar te vragen). De site werd afgesloten en de vrienden van de betrokkene naar een opvangcentrum afgevoerd.

Eens terug binnen de hulppost werd de stroom van gewonden steeds feller. Mensen werden naar binnen gedragen wanneer ze niet konden lopen door vrienden of klampten zich vast indien ze nog enigzin konden wandelen. Gezien de jeep niet langer op post was heb ik vervolgens een 2de interventie te voet uitgevoerd.

Begeleid door enkele vrienden van de patiënte en iemand van security worstelden we ons een weg doorheen de modder, chaos en cocktail van gevoelens. Mensen die aan het lachen waren voor wat voor hen een felle windstoot leek en meer en meer tranen bij andere festivalgangers die de ravage begonnen in te schatten. Aangekomen bleek dat de patiënte niet meer kon wandelen. Neurotrauma? Sectie L1-L5? Gelukkig niet meer als een geval van hypothermie ten gevolge de heftige regen en hagel.

Eens terug aangekomen heb ik enkele kleinere behandelingen uitgevoerd en vervolgens werden er ploegen richting de wei uitgestuurd. Wie kon helpen mocht mee zolang er genoeg mensen op de camping bleven. Zo gezegd zo gedaan. Opnieuw hier pure chaas en angst.

Lang heb ik niet op de weide gewerkt gezien het rampenplan ons ertoe verplichtte ook een hulppost in te stellen binnen de omgeving. Zo heb ik dan (vreemd genoeg maar bon) min of meer de leiding opgenomen van de hulppost de Binder, mocht iemand daar gezeten hebben, fluojasje, grijze Tshirt en korte blauwe broek.

De gevallen die hier binnen kwamen waren allen minder ernstig. enkele verzwikkingen, vele ondederkoelde patiënten, enkele snijwonden. Maar waar het aan fysiek leed ontbrak was er een overdaad aan emotioneel lijden. Ouders die kwamen vragen waar hun kinderen waren, of hun kinderen nog in leven waren. Vrienden die elkaar verloren waren geraakt en niet wisten wie nog in leven was en wie niet...

De fysieke hulp die ik heb verleend liep volgens het boekje. De emotionele hulp was belastend. Mensen moeten wegsturen omdat je geen lijst hebt, geen zekerheid kunt bieden,... Zoiets pakt me bij het hart, zoiets sloopt... Maar mooi was ook solidariteit te zien. Vrienden die elkaar terug vinden, de meisjes chiro Kiewit die laat weten dat hun lokalen open gesteld werden voor de overnachting van festivalgangers (WAARVOOR DANK!!!!!!!), mensen die elkaar nog nooit gezien hebben die elkaar troosten,... De teleurstelling, het verdriet en de pijn gingen diep maar de verbondenheid was hartverwarmend.

Eens de hulppost vlot draaiende was ben ik tegen 24.00 terug naar de camping gegaan. Hier heb ik nog enkele kleinere behandelingen uitgevoerd en eveneens een jonge collega opgevangen die zelf in shock was geraakt door het gebeuren. De nachtploeg had zich reeds ettelijke uren eerder aangemeld om te helpen en de toestroom werd goede opgevangen.

Finaal ben ik tegen 2 uur aan de uitgang van de camping nog een uurtje mentale steun gaan geven bij ouders en hun kinderen en waar mogelijk vragen beantwoord waar ik op kon antwoorden. Tegen 3 uur was mijn licht tot mijn grote frustratie uit. Ik ben bij iemand op de steenweg zelf ten slapen gelegd en heb er jammer genoeg tot 8 uur geslapen. Veel te lang en veel te veel. Eens terug op post was het voorbij.

Enkele dingen hier nog als extra bij. Enorm frustrerend is het feit dat de communicatie tussen de hulppost en de buitenposten door de storing voor een tijd moeizaam is gegaan. De vraag die ik me stel is dan ook of we niet meer hadden kunnen doen wanneer dit niet het geval geweest was...

Daarnaast kon ikzelf ook geen contact met men vrienden opnemen. Tegen 10 uur begonnen de eerste berichten binnen te stromen en wist ik pas hoe het met hen ging. Een hele middag/avond heb ik anderen geholpen zonder mijn eigen vrienden te kunnen zien/helpen. Dit steekt nadien...

ik denk niet dat ik al helemaal door heb wat er gebeurd is. Stilaan begint het in te zinken en begin ik te beseffen wat ons overkomen is. Ik kan enkel gelukkig zijn dat mijn vrienden en ikzelf in orde zijn denk ik...

Tot zover mijn wall of text.

Volg de laatste stand van zaken over het noodweer ook hier:
De atmosfeer staat op ontploffen #439 - Limburg gaat eraan

[ Bericht 25% gewijzigd door paddy op 20-08-2011 15:57:12 ]
pi_100958766
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 23:14 schreef Chilliewillie88 het volgende:

[..]

Dat is toch niks nieuws op festivals.. gebeurd elk jaar wel.
aso's :r Wat is daar nou het praktisch nut van? :? Als ik weer es naar een festival ga dan dok ik wel wat extras: hotel!! :Y
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_100958815
Over die leeggeroofde tenten... We hebben op de radio (toen we onderweg naar huis waren) wel gehoord dat de mensen die noodgedwongen op de camping moesten blijven, maar geen tent meer hadden, maar een droge lege tent moesten opzoeken. Ik denk dat je in zo een zo een situatie dan ook wat droge kleren van een ander, die al naar huis is, aantrekt.

Maar goed, kan ook zijn dat de tenten echt leeggeroofd zijn, en niet "geleend" door andere bezoekers.
Klussen deel 1 en 2
pi_100959311
Leeggeleend
Facet!
pi_100959492
quote:
9s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 23:45 schreef JanKort het volgende:
Leeggeleend
Ik heb de oorspronkelijke berichten over wat er weg zou zijn niet gezien. Maar kan me voorstellen dat het niet heel raar is als de droge slaapzakken/kleren wel weg zijn.
Klussen deel 1 en 2
pi_100959652
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizoïde persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 00:01:27 #7
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_100960028
Alsof het nieuw is dat er gerooft en gestolen wordt op een festival. Misschien dat het nu wat meer opvalt, maar het gebeurt op elk festival. Gewoon niks van waarde achter laten in je tent is het beste advies. Je bent er zelf verantwoordelijk voor.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 00:03:55 #8
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_100960337
Dat was eigenlijk het eerste dat ik gisteren dacht toen ik hoorde dat mensen naar huis waren gegaan en pas vandaag of morgen hun spullen op gingen halen. Als die er nog maar zijn dan...... Echt ziek, maar zo gaat dat tegenwoordig (en misschien vroeger ook wel).
pi_100960848
Nog even over dat filmpje dat hier omstreden werd gevonden waarin je die jongen zag liggen (dood?). Vanavond had het Belgische programma Terzake de uitzending geheel aan Pukkelpop geweid en daarin waren ook al die Youtubefilmpjes te zien. Ook deze, met die jongen gewoon in beeld.
pi_100960888
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 00:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Nog even over dat filmpje dat hier omstreden werd gevonden waarin je die jongen zag liggen (dood?). Vanavond had het Belgische programma Terzake de uitzending geheel aan Pukkelpop geweid en daarin waren ook al die Youtubefilmpjes te zien. Ook deze, met die jongen gewoon in beeld.
Die jongen kon later opstaan. Had de uploader in de comments staan in ieder geval.
pi_100961142
Oh gelukkig! Hier werd gezegd dat hij overleden was. Niet dat er daardoor een dode minder is.
pi_100961234
DEF / BAF F-16
pi_100961270
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 00:34 schreef bloodymary1 het volgende:
Oh gelukkig! Hier werd gezegd dat hij overleden was. Niet dat er daardoor een dode minder is.
Niet iedereen die plat ging was gelijk dood, meeste waren gewond.
pi_100962251
Bah wat een beelden ;(
stupidity has become as common as common sense was before
pi_100962854
Was er een een recreatiepark geweest daar dan ging er ook aardig wat de lucht in op die plek op dat moment.
Paar kilometer verder is het maar gewoon weer een stevig buitje.
Dit was een noodlottig toeval, hoort bij het bestaan op deze aardkloot.
pi_100963512
De arrogantie dat je een tent in Augustus neerzet, weet dat onweer er aankomt, is al zo vaak in Augustus voorgekomen.
Elke keer doet men het weer, en dit is dan de prijs.
pi_100963638
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 02:05 schreef ZetaOS het volgende:
De arrogantie dat je een tent in Augustus neerzet, weet dat onweer er aankomt, is al zo vaak in Augustus voorgekomen.
Waar slaat dit dan weer op :(
DEF / BAF F-16
pi_100963639
quote:
Beter om tegenwoordig vanaf half April tot eind Mei te plannen inderdaad.
pi_100963656
quote:
Het is me een schandaal, plannen zomaar een festival in augustus. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Insomnia_ op 20-08-2011 02:28:51 ]
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_100964727
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 02:11 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Beter om tegenwoordig vanaf half April tot eind Mei te plannen inderdaad.
O-)
Ja, of gebruik een betere tent.... of beter helemaal geen tent.
Of als je dan toch een tent gebruikt, en de weersverwachting is onweer, zoals al in de vroege ochtend bekend was, las het feest in de tent dan toch gewoon af.

Zo simpel, maar toch welke zomer lezen we de Tent/waterhoos berichten.
Maar acht, sommige zoals Cousin_Eddy vinden mijn harde realiteit nergens op slaan.
Denk dat Justitie in België er over een paar dagen toch anders over denkt.

w/ O~) w/
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 augustus 2011 @ 04:16:39 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_100964743
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 04:13 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

O-)
Ja, of gebruik een betere tent.... of beter helemaal geen tent.
Of als je dan toch een tent gebruikt, en de weersverwachting is onweer, zoals al in de vroege ochtend bekend was, las het feest in de tent dan toch gewoon af.

Zo simpel, maar toch welke zomer lezen we de Tent/waterhoos berichten.
Maar acht, sommige zoals Cousin_Eddy vinden mijn harde realiteit nergens op slaan.
Denk dat Justitie in België er over een paar dagen toch anders over denkt.

w/ O~) w/
Te triest dit

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_100964749
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 04:16 schreef tong80 het volgende:

[..]

Te triest dit

:{
Nee, triest dat met elk jaar weer tenten gebruikt.

Waarom is het trouwens triest als iemand gewoon de waarheid zegt?
pi_100964763
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 04:18 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Nee,triest dat met elk jaar weer tenten gebruikt.

Ga maar weg nu :( :( :(
DEF / BAF F-16
pi_100964766
quote:

[..]

Die grote tenten snap ik ook niet zo eigenlijk? Het is zomer wat vreettentjes ok maar de rest in de buitenlucht met beschutting voor de electrische spullen.
Er staat teveel onzin op zo'n groot festival.
pi_100964945
quote:

[..]

Jou eigen waarheid :') Dit was een noodlottig toeval. Meer niet..

[edit] toch maar weggehaald, geen zin in ban
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
  † In Memoriam † zaterdag 20 augustus 2011 @ 08:16:47 #27
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_100965177
http://www.nu.nl/buitenla(...)lpop-geplunderd.html

Tsja, sóms zijn Belgen net Nederlanders. :{
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_100965230
quote:
3s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 08:16 schreef Cynix ® het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)lpop-geplunderd.html

Tsja, sóms zijn Belgen net Nederlanders. :{
Spuit 11 :P

En niets nieuws onder de zon (ook spuit 11).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  † In Memoriam † zaterdag 20 augustus 2011 @ 08:36:43 #29
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_100965272
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 08:29 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Spuit 11 :P

En niets nieuws onder de zon (ook spuit 11).
Tsja sorry, ik ga niet eerst 7 delen doorlezen. :7
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
pi_100965289
het staat gewoon in dit nog maar net geopende topic -O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  † In Memoriam † zaterdag 20 augustus 2011 @ 08:41:23 #31
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_100965311
O, tsja, eeh, ok dan. ):O
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 08:41:55 #32
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100965313
quote:
3s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 04:23 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Die grote tenten snap ik ook niet zo eigenlijk? Het is zomer wat vreettentjes ok maar de rest in de buitenlucht met beschutting voor de electrische spullen.
Je hebt geen idee hoeveel 'onzin' je nodig hebt voor een festival.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_100965343
quote:

[..]

Tsja Piet....de tijden van gezellig wat muziek en vreten is al lang voorbij, die goede oude tijd komt nooit meer terug. Nu moet men aan de meest strenge eisen voldoen en uit de losse pols wat regelen is echt passé.
pi_100966460
Getuigenis van een hulpverlener ter plaatse:

quote:
Niet alles doorgelezen maar zoals beloofd zal ik hier mijn bevindingen plaatsen over gisterenavond... Eerst nog, WolCom, goed te lezen dat je in orde bent, waar was je ergens?

Ik probeer zo weinig mogelijk medische termen te gebruiken, wanneer ik dit wel doe, gelieve me te ontzien daarvoor?

----

Gisteren was ik samen met 2 vriendinnen op PKP op basis van een combiticket. We hadden een telefoontje gekregen van een vriend in mechelen dat er een stevige onweersbui onderweg was, was het niet van die aard van wat we meegemaakt hebben.

Eerst was ik nog bij het punt van het vlaamse kruis binnen gegaan toen het lichtjes begon te regenen om nog even hallo tegen een vriend te zeggen die er werkte. Eens het harder begon te regenen ben ik naar men tent gelopen. Vervolgens in de tent is de storm werkelijk losgebarsten. Alles aan het schudden, tenten en palen die je voorbij vliegen, lachende mensen die plots beginnen te huilen en te gillen...

Eens de storm afzwakte ben ik onmiddellijk naar het verzorgingspunt gelopen om me aan te melden. De stroom patiënten begon toen op gang te komen. Vele onderkoelingen, lichtere trauma's zoals verzwikkingen, snijwonden, brandwonden,... Vele kleine dingen maar niets overdreven ernstig. En toen begon de info binnen te druppelen...

Tijs was reeds vertrokken met een ambulance en de oproepen voor interventies liepen binnen. Het rampenplan werd afgekondigd. Ik ben vertrokken met de Jeep om vervolgens een sterfgeval binnen de camping te moeten vaststellen (ik wil hier ook niet verder op ingaan dus danku om er niet te veel naar te vragen). De site werd afgesloten en de vrienden van de betrokkene naar een opvangcentrum afgevoerd.

Eens terug binnen de hulppost werd de stroom van gewonden steeds feller. Mensen werden naar binnen gedragen wanneer ze niet konden lopen door vrienden of klampten zich vast indien ze nog enigzin konden wandelen. Gezien de jeep niet langer op post was heb ik vervolgens een 2de interventie te voet uitgevoerd.

Begeleid door enkele vrienden van de patiënte en iemand van security worstelden we ons een weg doorheen de modder, chaos en cocktail van gevoelens. Mensen die aan het lachen waren voor wat voor hen een felle windstoot leek en meer en meer tranen bij andere festivalgangers die de ravage begonnen in te schatten. Aangekomen bleek dat de patiënte niet meer kon wandelen. Neurotrauma? Sectie L1-L5? Gelukkig niet meer als een geval van hypothermie ten gevolge de heftige regen en hagel.

Eens terug aangekomen heb ik enkele kleinere behandelingen uitgevoerd en vervolgens werden er ploegen richting de wei uitgestuurd. Wie kon helpen mocht mee zolang er genoeg mensen op de camping bleven. Zo gezegd zo gedaan. Opnieuw hier pure chaas en angst.

Lang heb ik niet op de weide gewerkt gezien het rampenplan ons ertoe verplichtte ook een hulppost in te stellen binnen de omgeving. Zo heb ik dan (vreemd genoeg maar bon) min of meer de leiding opgenomen van de hulppost de Binder, mocht iemand daar gezeten hebben, fluojasje, grijze Tshirt en korte blauwe broek.

De gevallen die hier binnen kwamen waren allen minder ernstig. enkele verzwikkingen, vele ondederkoelde patiënten, enkele snijwonden. Maar waar het aan fysiek leed ontbrak was er een overdaad aan emotioneel lijden. Ouders die kwamen vragen waar hun kinderen waren, of hun kinderen nog in leven waren. Vrienden die elkaar verloren waren geraakt en niet wisten wie nog in leven was en wie niet...

De fysieke hulp die ik heb verleend liep volgens het boekje. De emotionele hulp was belastend. Mensen moeten wegsturen omdat je geen lijst hebt, geen zekerheid kunt bieden,... Zoiets pakt me bij het hart, zoiets sloopt... Maar mooi was ook solidariteit te zien. Vrienden die elkaar terug vinden, de meisjes chiro Kiewit die laat weten dat hun lokalen open gesteld werden voor de overnachting van festivalgangers (WAARVOOR DANK!!!!!!!), mensen die elkaar nog nooit gezien hebben die elkaar troosten,... De teleurstelling, het verdriet en de pijn gingen diep maar de verbondenheid was hartverwarmend.

Eens de hulppost vlot draaiende was ben ik tegen 24.00 terug naar de camping gegaan. Hier heb ik nog enkele kleinere behandelingen uitgevoerd en eveneens een jonge collega opgevangen die zelf in shock was geraakt door het gebeuren. De nachtploeg had zich reeds ettelijke uren eerder aangemeld om te helpen en de toestroom werd goede opgevangen.

Finaal ben ik tegen 2 uur aan de uitgang van de camping nog een uurtje mentale steun gaan geven bij ouders en hun kinderen en waar mogelijk vragen beantwoord waar ik op kon antwoorden. Tegen 3 uur was mijn licht tot mijn grote frustratie uit. Ik ben bij iemand op de steenweg zelf ten slapen gelegd en heb er jammer genoeg tot 8 uur geslapen. Veel te lang en veel te veel. Eens terug op post was het voorbij.

Enkele dingen hier nog als extra bij. Enorm frustrerend is het feit dat de communicatie tussen de hulppost en de buitenposten door de storing voor een tijd moeizaam is gegaan. De vraag die ik me stel is dan ook of we niet meer hadden kunnen doen wanneer dit niet het geval geweest was...

Daarnaast kon ikzelf ook geen contact met men vrienden opnemen. Tegen 10 uur begonnen de eerste berichten binnen te stromen en wist ik pas hoe het met hen ging. Een hele middag/avond heb ik anderen geholpen zonder mijn eigen vrienden te kunnen zien/helpen. Dit steekt nadien...

ik denk niet dat ik al helemaal door heb wat er gebeurd is. Stilaan begint het in te zinken en begin ik te beseffen wat ons overkomen is. Ik kan enkel gelukkig zijn dat mijn vrienden en ikzelf in orde zijn denk ik...

Tot zover mijn wall of text.
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 10:43 schreef pagadder het volgende:

[..]

http://www.9lives.be/foru(...)62.html#post15265850
_O_ Hulde!
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_100967046
quote:

[..]

Mensen komen gewoon te veel buiten, dat is het probleem gewoon. Ze kunnen het beste de hele dag op bed blijven liggen.
pi_100968207
quote:

[..]

Ik heb wel eens een festival mee gemaakt waarbij de twee hoofdpodia en het grasveld er omheen binnen een paar uur onbruikbaar waren vanwege een hevige bui(je kunt het podium wel deels afdekken, maar als de wind van de verkeerde kant komt heeft dat ook geen zin), waardoor het programma op deze podia gecanceled moest worden, vandaar ook die tenten, het annuleren van (hoofd)acts kost veel geld, er komt minder publiek op af en je moet de betalende toeschouwers ws ook nog compenseren omdat je je programma rigoreus moet aanpassen,zeker als je het over kaarten hebt die tegenwoordig rond de 150 euro kosten.

[ Bericht 2% gewijzigd door PaRoDiUzZ op 20-08-2011 13:56:27 ]
pi_100968257
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_100972165
quote:
Aparte eerste zin wel...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_100972329
quote:
.... -O-
pi_100972367
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 14:43 schreef marcodej het volgende:

[..]

Aparte eerste zin wel...
Oeps, inderdaad.
pi_100972372
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:04 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een festival mee gemaakt waarbij de twee hoofdpodia en het grasveld er omheen binnen een paar uur onbruikbaar waren vanwege een hevige bui(je kunt het podium wel deels afdekken, maar als de wind van de verkeerde kant komt heeft dat ook geen zin), waardoor het programma op deze podia gecanceled moest worden, vandaar ook die tenten, het annuleren van (hoofd)acts kost veel geld, er komt minder publiek op af en je moet de betalende toeschouwers ws ook nog compenseren omdat je je programma rigoreus moet aanpassen,zeker als je het over kaarten hebt die tegenwoordig rond de 150 euro kosten.
Oww, dus het is een geld kwestie, en dan ben ik de ongelukkige.
Je verhaal is helaas de trieste waarheid... :'(

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2011 14:59:08 ]
  † In Memoriam † zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:58:35 #43
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_100972435
quote:
Ik ook en kippenvel over mijn hele lijf
Are you fokking to me?
  † In Memoriam † zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:06:41 #44
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_100972694
quote:
Mocht er geen toekomst zijn, dan komt er wel weer wat nieuws, zo gaat het altijd.
Vroegah ging ik naar Seaside in de Panne en dat is ook gestopt....daar is Pukkelpop uit voortgekomen, dus er is altijd een toekomst...de vraag is alleen hoe en waar. ;)
pi_100972860
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:09 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Mocht er geen toekomst zijn, dan komt er wel weer wat nieuws, zo gaat het altijd.
Vroegah ging ik naar Seaside in de Panne en dat is ook gestopt....daar is Pukkelpop uit voortgekomen, dus er is altijd een toekomst...de vraag is alleen hoe en waar. ;)
Jaaah! Weer een grote tent en niet luisteren naar het weerbericht, immers kost het anders te veel om te te cancelen.
Oei, kippenvel even wat aantrekken.
*O* *O* *O* *O* *O*
pi_100972885
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:15 schreef ZetaOS het volgende:

Jaaah! Weer een grote tent en niet luisteren naar het weerbericht, immers kost het anders te veel om te te cancelen.
*O* *O* *O* *O* *O*
Jij rijdt zeker nooit in een auto, toch?
pi_100972991
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

hij komt al niet buiten de deur, veel te gevaarlijk
pi_100973007
quote:
Gewoon geen tenten meer, 2 of 3 openlucht podia en meer niet.
pi_100973039
quote:
0s.gif Op [url=http://forum.fok.nl/to

pic/1699403/2/25#100972860]zaterdag 20 augustus 2011 15:15[/url] schreef ZetaOS het volgende:

[..]

*O* *O* *O* *O* *O*
Doe effe normaal. Weerbericht 'onweer, regen en zware windstoten', ik weet niet hoor maar dat komt wel vaker voor. De enorme storm boven Pukkelpop niet. Zie hier voor uitleg: http://nos.nl/video/26574(...)elofelijke-pech.html Tegen een gewone fikse onweersbui zijn die tenten wel bestand uiteraard.

Verder kan alles stuk als het natuurgeweld maar groot genoeg is. Er is ook een schuur ergens in de omgeving ingestort. Moeten we geen schuren meer bouwen dan?
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_100973057
quote:
12s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:19 schreef omearos het volgende:

[..]

hij komt al niet buiten de deur, veel te gevaarlijk
Maar wat als z'n huis instort dan?
// wandelende paradox //
pi_100973068
quote:
Het verhaal las bijna als troost voor hunzelf. Bijzonder.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_100973278
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_100973279
quote:
Hier ben ik toch wel stil van
Anonimity is a bliss
pi_100973338
Koud krijg ik het er van. Zo'n vader die dan zijn dochter afzet daar en nog een grapje maakt en dat blijkt dan het laatste contact te zijn......

In diezelfde krant staat ook dat er nog een jongen onder de trein is gekomen op terugweg van Pukkelpop. Heeft er wel niet direct mee te maken, maar toch.
pi_100973436
http://frontpage.fok.nl/s(...)er-op-pukkelpop.html

Leuk stukje van de FP. Buiten Dribbel waren er nog meer FOK!kers aanwezig dus :)
pi_100973700
Stukje uit de Standaard vandaag

Schuld
20/08/11, 08u29

*http://www.demorgen.be/dm(...)1/08/20/Schuld.dhtml

Eigenaardig toch, hoe nog voor de doden van Pukkelpop goed en wel geteld waren er zich al een rist aspirant-onderzoeksrechters en -preventiedeskundigen aanmeldde om op zoek te gaan naar de oorzaken van de ramp, en zelfs naar hoe ze vermeden had kunnen worden. Lag het niet aan de weersvoorspellers, die dit fenomeen toch best hadden kunnen voorspellen? Niet echt, want dat de onweerswolk net boven het festivalterrein zo'n verwoestende kracht ontplooide, was niet te voorzien. Was het dan misschien een gebrek aan stabiliteit? Zolang tenten en bomen niet met betonnen pijlers verankerd kunnen worden, en festivals niet in bunkers georganiseerd worden, waarschijnlijk niet. Elders in Vlaanderen werden daken van huizen afgerukt door kleinere windhozen, maar de tenten in Kiewit zouden immuun moeten zijn tegen een superwindhoos? Onze muziekjournalisten, die alle festivals afschuimen, bevestigen dat de constructies van Pukkelpop tot de stevigste en de stabielste van het hele festivalseizoen behoren. Konden de mensen zich dan wel wel evacueren? In tegenstelling tot Duisberg, waar festivalgangers als ratten in een val in een fuik werden gedrongen, waren hier alle nooduitgangen vrijwel onmiddellijk open. Was de hulpverlening wel snel genoeg ter plaatse? Haast binnen de minuut. Uit de talloze internetberichten van de gewonden blijkt niets anders dan bewondering en waardering voor de massale en efficiënte manier van optreden van de hulpdiensten. Was het geen schande dat het festival niet onmiddellijk werd afgelast? Nee, want als men dat had gedaan, had men een uittocht van nog meer tienduizenden op gang gebracht, die de binnenrijdende hulpdiensten in een verkeerschaos had doen belanden.

Liep er dan helemaal niets fout? Natuurlijk: de capaciteit van de netwerken bleek niet berekend op 60.000 mensen die tegelijk willen laten weten dat ze het overleefd hebben. De communicatie op het terrein zelf had wat uitvoeriger kunnen zijn. Maar het is een illusie te denken dat men beter voorbereid had kunnen zijn, of dat men adequater had kunnen reageren op noodweer dat zich een minuut van tevoren aankondigde en hoop en al een dik kwartier duurde.

Van onze muziekjournalisten tot de mensen die in de ziekenhuizen verpleegd worden: alle getuigenissen wijzen erop dat de verkeerde vraag is gesteld. Die is niet of dit had kunnen vermeden worden, maar veeleer hoe het komt dat er niet veel meer doden te betreuren vallen. En het antwoord daarop is dat iedereen, van organisatie tot en met hulpdiensten, vooraf en tijdens de ramp al het mogelijke heeft gedaan. Maar ook dat volstaat soms niet om een noodlottige gril van de natuur te bezweren. De frustratie daarover moet zich niet vertalen in een heksenjacht op wie zich niets hoeft te verwijten.

Yves Desmet
Politiek commentator
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:52:15 #58
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_100973716
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:39 schreef paddy het volgende:
Buiten Dribbel waren er nog meer FOK!kers aanwezig dus :)
Oh really? :')

Ik ben inmiddels mijn foto's op de pc aan het zetten. Niet zo schokkend als de video's die inmiddels al verspreid zijn, maar misschien zijn er nog wat geïnteresseerden in het beeld vanaf de camping.
pi_100973762
Mooi stuk hierboven van Yves Desmet. De spijker op de kop!
pi_100973833
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:52 schreef Darkestrah het volgende:

[..]

Oh really? :')

Ik ben inmiddels mijn foto's op de pc aan het zetten. Niet zo schokkend als de video's die inmiddels al verspreid zijn, maar misschien zijn er nog wat geïnteresseerden in het beeld vanaf de camping.
Uiteraard zijn die welkom :)
pi_100973862
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 10:43 schreef pagadder het volgende:

[..]

http://www.9lives.be/foru(...)62.html#post15265850
Ik heb het bericht aan de OP toegevoegd.
pi_100974002
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:51 schreef Waiting_tables_in_Paris het volgende:

Schuld
20/08/11, 08u29

Eigenaardig toch, hoe nog voor de doden van Pukkelpop goed en wel geteld waren er zich al een rist aspirant-onderzoeksrechters en -preventiedeskundigen aanmeldde om op zoek te gaan naar de oorzaken van de ramp, en zelfs naar hoe ze vermeden had kunnen worden. Lag het niet aan de weersvoorspellers, die dit fenomeen toch best hadden kunnen voorspellen? Niet echt, want dat de onweerswolk net boven het festivalterrein zo'n verwoestende kracht ontplooide, was niet te voorzien. Was het dan misschien een gebrek aan stabiliteit? Zolang tenten en bomen niet met betonnen pijlers verankerd kunnen worden, en festivals niet in bunkers georganiseerd worden, waarschijnlijk niet. Elders in Vlaanderen werden daken van huizen afgerukt door kleinere windhozen, maar de tenten in Kiewit zouden immuun moeten zijn tegen een superwindhoos? Onze muziekjournalisten, die alle festivals afschuimen, bevestigen dat de constructies van Pukkelpop tot de stevigste en de stabielste van het hele festivalseizoen behoren. Konden de mensen zich dan wel wel evacueren? In tegenstelling tot Duisberg, waar festivalgangers als ratten in een val in een fuik werden gedrongen, waren hier alle nooduitgangen vrijwel onmiddellijk open. Was de hulpverlening wel snel genoeg ter plaatse? Haast binnen de minuut. Uit de talloze internetberichten van de gewonden blijkt niets anders dan bewondering en waardering voor de massale en efficiënte manier van optreden van de hulpdiensten. Was het geen schande dat het festival niet onmiddellijk werd afgelast? Nee, want als men dat had gedaan, had men een uittocht van nog meer tienduizenden op gang gebracht, die de binnenrijdende hulpdiensten in een verkeerschaos had doen belanden.

Liep er dan helemaal niets fout? Natuurlijk: de capaciteit van de netwerken bleek niet berekend op 60.000 mensen die tegelijk willen laten weten dat ze het overleefd hebben. De communicatie op het terrein zelf had wat uitvoeriger kunnen zijn. Maar het is een illusie te denken dat men beter voorbereid had kunnen zijn, of dat men adequater had kunnen reageren op noodweer dat zich een minuut van tevoren aankondigde en hoop en al een dik kwartier duurde.

Van onze muziekjournalisten tot de mensen die in de ziekenhuizen verpleegd worden: alle getuigenissen wijzen erop dat de verkeerde vraag is gesteld. Die is niet of dit had kunnen vermeden worden, maar veeleer hoe het komt dat er niet veel meer doden te betreuren vallen. En het antwoord daarop is dat iedereen, van organisatie tot en met hulpdiensten, vooraf en tijdens de ramp al het mogelijke heeft gedaan. Maar ook dat volstaat soms niet om een noodlottige gril van de natuur te bezweren. De frustratie daarover moet zich niet vertalen in een heksenjacht op wie zich niets hoeft te verwijten.

Yves Desmet
Politiek commentator
Goed stuk :Y Ben het er mee eens.
pi_100974016
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 16:07 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Goed stuk :Y Ben het er mee eens.
Dat :)
Ja doei.
pi_100974093
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:51 schreef Waiting_tables_in_Paris het volgende:

Schuld
20/08/11, 08u29

Yves Desmet
Politiek commentator
^O^
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:27:11 #65
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_100974370
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 16:12 schreef omearos het volgende:

[..]

^O^
En zo is het :Y

Amen!
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:34:11 #66
58789 Snakey
-||||--------||||-
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:35:27 #67
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_100974509
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:59 schreef paddy het volgende:

[..]

Uiteraard zijn die welkom :)
Pukkelpop 2011 #2 - afgelast
pi_100974774
quote:

Schuld
20/08/11, 08u29

Yves Desmet
Politiek commentator
^O^

Het zou pure waanzin zijn om Pukkelpop, een fantastisch festival met een lange traditie, een instituut onder de Vlaamse festivals, zomaar te begraven omwille van een vreselijk voorval waaraan de organisatie 0,0 schuld heeft.

Pukkelpop 2012 moet doorgaan, al was het maar als eerbetoon aan de slachtoffers. Ze zouden het niet anders gewild hebben.
pi_100974970
Foto's van het omgekomen koppeltje zijn heartbreaking. Is je leven pas begonnen... :N

http://www.facebook.com/p(...)2011/157355004344830
pi_100975104
Reactie Rock Werchter:

quote:
PUKKELPOP 2011: ROCK WERCHTER EN LIVE NATION IN ROUW

Een warme zomerdag heeft een dramatische wending gekregen. Een niet te voorspellen zware storm heeft Pukkelpop hard geraakt. Alle medewerkers van Rock Werchter en Live Nation zijn zeer aangeslagen. Ons medeleven wordt oprecht betuigd aan de families en vrienden van de slachtoffers, aan de Pukkelpop organisatie en alle betrokkenen. Een storm zoals deze die gisteren over het festivalterrein in Kiewit raasde is zeldzaam, de kracht ervan niet te voorspellen. De Pukkelpop organisatie valt dan ook niets te verwijten. Op eender welk ander evenement was de schade eveneens groot geweest. We steunen de collega’s in Hasselt dan ook in hun moeilijke doch correcte en respectvolle beslissing om Pukkelpop 2011 stop te zetten. Vele onderzoeken lopen momenteel, speculaties dienen ten alle tijde vermeden te worden. Pas later zullen de nodige conclusies gemaakt kunnen worden. Nu is het tijd vooral voor het verwerken van de gebeurtenissen, voor rouw, voor reflectie.
http://www.rockwerchter.b(...)08-bacf-b7b80d06410e

Ik hoop maar dat dit voorval de uitbreidingsplannen van RW niet in de war stuurt. RW was van plan volgend jaar serieus te vergroten (van 2 naar 5 podia).

[ Bericht 2% gewijzigd door lolcat8811 op 20-08-2011 17:08:36 ]
pi_100976697
Aan de andere kant mag RW van mij best zo blijven als het nu is. Lekker overzichtelijk.
pi_100976750
"mooie" foto op die FB pagina voor dat stelletje;

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2011 18:09:44 ]
pi_100976779
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:39 schreef paddy het volgende:
http://frontpage.fok.nl/s(...)er-op-pukkelpop.html

Leuk stukje van de FP. Buiten Dribbel waren er nog meer FOK!kers aanwezig dus :)
Zeker goed stukje, alleen de vergelijking Pinkpop/Pukkelpop gaat niet echt op imho, meer Werchter/Pinkpop en Pukkelpop/Lowlands, zeker die laatste 2 zijn erg vergelijkbaar, vaak 50% dezelfde line-up, zelfde weekend, beide veel podia en kunst en cabaret geprogrammeerd.
pi_100976869
Ik wil graag ook even mijn eigen verhaal hier neertypen om een beeld te geven hoe het er aan toe ging. Ook om het even van me af te schrijven.

Ik stond samen met mijn vriendin en 3 vrienden in de Chateau-tent terwijl deze instortte. Even hiervoor waren we in de Marquee om te kijken naar Explosions in the Sky (ironisch genoeg). Hierna bestond even de twijfel om naar de Boilerroom te gaan om naar een hiphopconcert te kijken. Dit hebben we gelukkig niet gedaan, ik heb begrepen dat het jonge koppel daar is overleden. Mijn maten waren inmiddels naar de Chateau gegaan en ik heb nog even met mijn vriendin naar Explosions gekeken. Hierna wilde zij eigenlijk graag naar Skunk Anansie gaan kijken. Ik wist haar (gelukkig?) over te halen om mee naar de Chateau te gaan om daar naar Smith Westerns te kijken en luisteren. Hier vonden wij onze vrienden weer terug.

Twee van hen waren een joint aan het roken, ik heb deze gelukkig afgeslagen. Het begon heel langzaam dikke druppels te regenen. We zaten tegen de hekken aan de zijkant van de tent rustig een biertje te drinken en te wachten tot de band zou gaan spelen. Een vriend zei "Als ze met liedje x openen, gaan we helemaal van voren staan." Gelukkig begonnen ze met een ander nummer. Op een gegeven moment zei ik tegen mijn vriendin dat we weg moesten bij de zijkant, omdat de hekken gevaarlijk begonnen te schudden. Ook zag ik een grote paal aan de zijkant van de tent scheefhangen. Ik heb nog even getwijfeld of ik dit moest melden bij de medewerkers aan de uitgang.

Vervolgens barstte het noodweer los en begon heel de tent gigantisch te schudden. Er viel een projectiescherm op de band, die hier gelukkig niets aan overhielden. Toen keek ik omhoog en zag ik de gigantische lichtinstallatie heen en weer slingeren. Voor ik het wist werd er een gat geslagen in het doek naast de band, waardoor de gigantisch harde wind langs binnen vat kreeg op de tent, als ware het een parachute. Toen ging alles heel snel.

Ik zag één van de vier grote steunpalen onze kant op vallen. Ik was totaal niet bang, eerder heel rustig en geconcentreerd. Ik heb mijn vriendin aan de kant gegooid en ben er zelf opgesprongen. Een vriend van mij lag op zijn rug en zag een paal zijn kant op komen. Hij kon niets doen uit angst en sloot zijn ogen. De paal stopte zo'n twee meter boven zijn hoofd, omdat deze op een stellage bij de uitgang was gevallen. Toen zijn mijn vriendin en ik naar buiten gerend en door de doeken gekropen. Ik heb onderweg nog een oudere man bevrijd die klem zat onder een omgewaaid hek. Ik heb blijkbaar extreme kracht gebruikt, want ik heb er nog spierpijn van. Ik weet niet of de man in orde is, ik heb hem mee naar buiten gesleept, daar stond hij wel op zijn benen.

Mijn vriendin en ik zijn vervolgens achter het bord van de Chateau gaan staan om ons te beschermen tegen de meeste hagel. Onze benen en hoofden zijn wel erg geraakt. De benen van mijn lief zijn helemaal bont en blauw geslagen door de hagel, zo groot als druiven. Op het moment zelf had ik geen idee van hoelang het allemaal geduurd had, maar al snel stopte het met regenen. We zijn toen op zoek gegaan naar onze drie vrienden die ook in de Chateau stonden en nog zeven andere vrienden die bij de Mainstage waren. Het duurde lang voor iedereen gevonden was. Gelukkig was iedereen oké. Tijdens onze tocht richting de Mainstage zag ik vier of vijf mensen afgevoerd worden op brancards, één met een hevig bebloed gezicht. Er was een complete boom afgeknakt en geland op een stand bij de Mainstage. Ook zag ik dat de Wine & Dine area was ingestort. Dit was een overdekte plaats met picknicktafels.

Mijn telefoon heeft het helaas niet overleefd, die van mijn vriendin wel. Ik heb wel tien keer geprobeerd mijn ouders te bellen om te zeggen dat we in orde waren. De tiende keer is me dit gelukt. Toen begon ik snel uit te leggen wat er was gebeurd en het leek alsof ik het toen pas besefte. Het was moeilijk om mijn tranen te bedwingen op dat moment. Wat ik frappant vond was de totale afwezigheid van communicatie naar het publiek toe. Niemand wist precies wat de schade was en of er doden waren te betreuren. Langzaam maar zeker kregen we dit wel van anderen te horen.

We zijn om een uur of 22 naar de camping gelopen om aldaar onze spullen in te pakken en weer naar Breda te rijden. Gelukkig had ik die dag nog niet zoveel bier gedronken, dus ik was helemaal nuchter, maar wel gesloopt. Pas in de dagen erna besef ik hoe gruwelijk veel geluk we hebben gehad. Wel werd ik weer emotioneel toen ik hoorde dat er twee mensen zijn overleden in de tent waar wij waren toen de hel losbrak. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt en hoop dat dit ook nooit meer zal gebeuren.

Als laatste wil ik mijn complimenten uiten naar de hulpdiensten, die in mijn optiek alles hebben gedaan en met gevaar voor eigen leven de tenten in zijn gedoken, op zoek naar gewonden. Ook heb ik veel mensen gezien die vreemden aan het troosten waren en ponchos of thermodekens deelden. Ik ben verbaasd dat er 'maar' 5 doden zijn te betreuren. Het had veel en veel slechter af kunnen lopen. Ik kan zeggen dat ik door deze ramp wel anders tegen het leven aankijk. Ik denk dat ik nog lang nodig heb om dit te verwerken. Niet dat ik psychisch of emotioneel in de knoop zit, maar omdat wij zoveel geluk hebben gehad.

Ik ben van mening dat de organisatie niets te verwijten valt. Ook word ik erg boos over sommige reacties die ik hier lees of die ik op andere nieuwssites tegenkom. Mensen die zeiken dat het festival gewoon door moet gaan, of dat ze gelijk hun geld terugwillen. Ik zou jezelf gelukkig prijzen dat jou niets is overkomen en dat er alleen maar financiele of praktische schade is aan je spullen.

Ik weet dat het een erg lang stuk is geworden, maar ik voel me wel opgelucht dat ik het nu heb uitgetypt. Aan iedereen die op Pukkelpop was of daar vrienden had rondlopen veel sterkte. O+

[ Bericht 1% gewijzigd door DeLoet op 20-08-2011 18:20:38 ]
everybody's got something to hide, except me and my monkey
pi_100976982
Duidelijk verhaal :Y

Het valt mij ook op dat de mensen die er NIET bij waren vooral heel erg bezig zijn met wiens schuld het is, en dat Belgische festivals vast ondermaats zouden zijn qua veiligheid en constructie e.d. :')

Terwijl de mensen die het meegemaakt hebben eigenlijk unaniem zoiets hebben van 'dit was gewoon niet te voorkomen'.

Overigens stond er in de gedrukte AD van vandaag een plattegrondje, en daar stond 2 doden in The Shelter, dus ik neem aan dat dat dan het stelletje was? Geloof 1 camping, 1 Chateau, en 1 onbekend
pi_100977093
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 18:18 schreef Loveless85 het volgende:

Het valt mij ook op dat de mensen die er NIET bij waren vooral heel erg bezig zijn met wiens schuld het is, en dat Belgische festivals vast ondermaats zouden zijn qua veiligheid en constructie e.d. :')

Terwijl de mensen die het meegemaakt hebben eigenlijk unaniem zoiets hebben van 'dit was gewoon niet te voorkomen'.

Overigens stond er in de gedrukte AD van vandaag een plattegrondje, en daar stond 2 doden in The Shelter, dus ik neem aan dat dat dan het stelletje was? Geloof 1 camping, 1 Chateau, en 1 onbekend
Volgens mij zijn er veel tegenstrijdige berichten in de media. Ik had begrepen twee doden in de Chateau, 2 bij de Boilerroom en 1 op de camping door een omgewaaide lichtmast op zijn/haar tentje.

Wel heb ik van een Belg met wie ik heb gesproken gehoord dat zijn vriend in de Shelter een jongen probeerde te helpen wiens arm er half aflag. Ook was daar een meisje 'gespiest' door een stuk metaal....
everybody's got something to hide, except me and my monkey
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 18:29:11 #77
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_100977280
Ontzettend goed van je dat je op zo'n moment rustig kunt blijven. Het is natuurlijk meer een onbewust iets, maar anders had die man behoorlijk letsel op kunnen lopen, en dan heb ik het nog niet eens over je vriendin.
Ik ben over het algemeen een vrij stoïcijns persoon, en ik kreeg ook pas een brok in mijn keel toen ik hoorde van de overledenen.
pi_100977326
Heftig verhaal, DeLoet en fijn dat jullie in orde zijn ^O^
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 18:36:48 #79
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_100977473
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:20 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Gewoon geen tenten meer, 2 of 3 openlucht podia en meer niet.
Podia kunnen net zo goed instorten. Dit was vorige week in de VS:

Geen tent te zien en toch net zo'n ramp als Pukkelpop. Je kan je niet op elk natuurgeweld voorbereiden. Die tenten kunnen best blijven staan.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  † In Memoriam † zaterdag 20 augustus 2011 @ 19:26:04 #80
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_100978827
Goed verhaal, Loet.
pi_100981231
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 18:23 schreef DeLoet het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er veel tegenstrijdige berichten in de media. Ik had begrepen twee doden in de Chateau, 2 bij de Boilerroom en 1 op de camping door een omgewaaide lichtmast op zijn/haar tentje.

Wel heb ik van een Belg met wie ik heb gesproken gehoord dat zijn vriend in de Shelter een jongen probeerde te helpen wiens arm er half aflag. Ook was daar een meisje 'gespiest' door een stuk metaal....
De verhalen in de media zijn inderdaad behoorlijk tegenstrijdig. Het stuk in het AD heb ik ook gelezen. Tijdens de storm stond ik met twee vrienden te schuilen in The Shelter. The Black Pacific was net klaar met spelen. Programmaboekje geeft 18:20 aan, maar het moet eerder zijn geweest. Na het concert zijn we daar gebleven. Het ging behoorlijk los, maar de tent hield het goed. Het doek ging op een gegeven moment wel behoorlijk klapperen. Kort daarna vlogen de mensen die middenin de tent stonden naar de rand van de tent. Dat moet, waarschijnlijk, het moment zijn geweest dat er een boom op de tent is terechtgekomen. Maar de rest van de storm is het vrij rustig gebleven. Gewonden heb ik niet gezien. Wel zagen we de Arabian Tea Site compleet instorten.
pi_100981577
foutje
// wandelende paradox //
pi_100981627
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 18:18 schreef Loveless85 het volgende:

Idd! Ik was er ook, en in mijn ogen was dit niet te voorkomen. Ik sluit mij helemaal aan bij het artikel van Yves Desmet. Haalt de woorden uit mijn mond.
// wandelende paradox //
pi_100981643
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 21:04 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Mooi stuk. Precies hoe ik er over denk :)
pi_100981660
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 21:04 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Pssst, stond hierboven ook al ;)
Ja doei.
pi_100981713
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Groot verschil. Extreem weer is te voorspellen (niet precies de lokatie of het tijdstip, maar men weet dat het in die regio in bijvoorbeeld de namiddag of avond plaats zal vinden) en dan kan men zich er tegen wapenen. Een ongeluk met een auto is van zoveel variabelen afhankelijk dat voorspellen zinloos is.
pi_100981717
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 21:07 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Pssst, stond hierboven ook al ;)
Ow oeps, wilde quoten en mijn reactie erop geven, maar zie nu dat dat misgegaan is :P
// wandelende paradox //
pi_100981775
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 21:09 schreef Disorder het volgende:

[..]

Groot verschil. Extreem weer is te voorspellen (niet precies de lokatie of het tijdstip, maar men weet dat het in die regio in bijvoorbeeld de namiddag of avond plaats zal vinden) en dan kan men zich er tegen wapenen. Een ongeluk met een auto is van zoveel variabelen afhankelijk dat voorspellen zinloos is.
De locatie van noodweer is inderdaad moeilijk te voorspellen, daarenboven was een mini-hurricane zoals dit niet voorspeld. Zoiets kan zich zeer kort van tevoren ontwikkelen.

En mbt het verschil auto-festival: één zekerheid heb je in de auto sowieso: de kans is groter dat je overlijdt dan wanneer je naar een festival gaat.
// wandelende paradox //
pi_100983167
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 21:11 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

De locatie van noodweer is inderdaad moeilijk te voorspellen, daarenboven was een mini-hurricane zoals dit niet voorspeld. Zoiets kan zich zeer kort van tevoren ontwikkelen.

quote:
A level 2 was issued for parts of N France, W Germany, and the SE Benelux countries, primarily for large hail and severe wind gusts, and to a lesser extent for tornadoes.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:29:48 #90
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_100985700
Hasselt is geen ZObenelux. Dat ligt nog boven Maastricht man. ZObenelux is luxemburg en de ardennen
Laffe huichelaar
pi_100985887
Gisteren was ik nog best wel daas van alles, had er weinig emotie bij maar vandaag kwam het er toch even uit. Iemand vroeg me of ik het geld van mijn kaartje wel terug zou krijgen, toen ben ik best onredelijk boos geworden, was gewoon even de spanning denk ik. Iedereen zegt dat het gewoon is dat ik een beetje emotioneel ben maar ik had dat zelf eigenlijk helemaal niet zo verwacht.

@ Loveless en DeLoet, hebben jullie hier ook last van?
pi_100989475
Indrukwekkende foto:

En een mooi voorbeeld van de hagel die er viel:

Niet de meest lullige stukjes ijs zeg, damn..
Op dinsdag 22 november 2011 @ 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
Vrije mensen dien je te redden van beestachtige regimes.
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:19:53 #93
353355 snowstorm-deepfrost
... en alles werd gemakkelijk
pi_100989711
OK , zonder twijfel , respect voor de doden op pukkelpop ,...

Maar valt het niemand op dat het vooral de " slechte muziek tenten " met techno en zo
vooral getroffen zijn ?

Ik bedoel , hadden ze geen domme "dance muziek" gehad , was het misschien niet gebeurt .

Ps ... , en ja , ik ben een beetje misantroof .
... en alles werd gemakkelijk , ik moest gewoon eerlijk zijn tegen mijzelf .
  Admin zondag 21 augustus 2011 @ 01:20:33 #94
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_100989731
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:19 schreef snowstorm-deepfrost het volgende:

Maar valt het niemand op dat het vooral de " slechte muziek tenten " met techno en zo
vooral getroffen zijn ?

Ik bedoel , hadden ze geen domme "dance muziek" gehad , was het misschien niet gebeurt .

8)7 8)7 8)7
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:26:22 #95
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_100989897
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:19 schreef snowstorm-deepfrost het volgende:

vooral getroffen zijn ?

Ah een hersenloze idioot. :')
  Admin zondag 21 augustus 2011 @ 01:27:52 #96
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_100989953
quote:

Schuld
20/08/11, 08u29

Yves Desmet
Politiek commentator
^O^
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_100990233
quote:
10s.gif Op zondag 21 augustus 2011 01:26 schreef Snakey het volgende:

Ah een hersenloze idioot. :')
Ik wilde net het woord misantroof opzoeken, maar bedankt voor de betekenis! ^O^
pi_100990289
quote:

vooral getroffen zijn ?

Wat is er mis met jou, serieus :')
  zondag 21 augustus 2011 @ 01:43:32 #99
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_100990433
quote:

vooral getroffen zijn ?

Chateau een dance hall noemen :')
Heb ik in 2008 o.a. voor het eerst de White Lies gezien, niet echt dance muziek.
qua constructie lijkt mij zelfs de boiler room een van de stevigere tenten.

Buiten dat slaat het sowieso nergens op wat je zegt, en is het niet random top 40 dance wat daar draait, puhlease.
吴 曼 迪
pi_100992487
quote:

vooral getroffen zijn ?

Zelden heb ik iemand zo iets achterlijks horen zeggen
pi_100993003
quote:

vooral getroffen zijn ?

Het heet logica. En jij hebt het niet.
Anonimity is a bliss
  zondag 21 augustus 2011 @ 07:43:23 #102
262 Re
Kiss & Swallow
pi_100993734
Insert iets met obvious en groen lelijk mannetje
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_100993778
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 23:29 schreef timmmmm het volgende:
Hasselt is geen ZObenelux. Dat ligt nog boven Maastricht man. ZObenelux is luxemburg en de ardennen
Estofex kaartje gaf precies het gebied aan. Bekijk het maar eens :)
  zondag 21 augustus 2011 @ 08:32:14 #104
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100993887
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 18:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Podia kunnen net zo goed instorten. Dit was vorige week in de VS:

Geen tent te zien en toch net zo'n ramp als Pukkelpop. Je kan je niet op elk natuurgeweld voorbereiden. Die tenten kunnen best blijven staan.
Brr. Een truss met doeken trekt dat ook niet nee, eng om weer te zien. Beetje jammer van de reclame van Google voor een veiligheidshelm, maar daar kan FOK! ook niets aan doen.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
  zondag 21 augustus 2011 @ 09:46:23 #105
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_100994354
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 23:29 schreef timmmmm het volgende:
No offense, maar het bijgevoegde kaartje had Hasselt gewoon in dat gebied liggen.

De SE-Benelux countries is sowieso alles behalve Nederland. Dus als je wilt weten welke 'parts' van die countries de level 2 betreft, dan kijk je gewoon op dat kaartje, en daar lag Hasselt er duidelijk in.

De tekst is misschien wat gecompliceerd, maar de Estofex kaarten zijn heel helder (en hebben grote toegevoegde waarde en komen vaak overeen met waar het achteraf los blijkt gebarsten.)
pi_100994583
Nou mensen: Een paar dagen geleden waren er een paar heel stellig dat pukkelpop niet door had moeten gaan, de mensen hadden gewaarschuwd moeten worden, etc. Wat zouden jullie nu doen met lowlands? :Y)
  zondag 21 augustus 2011 @ 10:08:09 #107
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_100994590
Hier alsnog mijn verhaal, foto's zijn nu ook aan het uploaden.

Mijn vriendin en ik kwamen woensdagavond rond half 7 aan op het terrein, na een treinreis die niet helemaal volgens plan liep. Gelukkig konden wij onze tent nog kwijt bij 2 vrienden van ons die halverwege het terrein stonden, naast een grote lichtmast. We stonden dan wel op een kruising van 2 paden, maar het was een leuke plek: Goed uitzicht, en vooral niet te ver van de uitgang.

Donderdagmiddag na het concert van Explosions in the Sky, klaagde mijn vriendin over pijnlijke voeten. Omdat wij met zijn vieren optrokken, splitsten wij ons zodat wij tweeën even snel konden eten, en dat er andere schoenen aangetrokken konden worden. Na een stuk pizza en het halen van nieuwe vouchers liepen we nog even langs onze tent om een paar poncho's te pakken, de lucht zag er immers al vrij onheilspellend uit.

Na een minuut of wat begon het wat harder te regenen en te waaien. Een jongen zocht onderdak onder onze partytent, wat voor ons natuurlijk geen probleem was. Met zijn drieën lachten we een beetje om de stuntelende crew, die wanhopig partytenten aan het verlagen was. Toen trok de wind aan. Ik verankerde de tent nog met wat tentharingen, maar het mocht niet baten. Met zijn drieën probeerden we in eerste instantie de partytent nog op de grond te houden, maar de druk was zo groot dat de stokken braken door de wind. De jongen koos het hazenpad zonder iets te zeggen, en mijn vriendin en ik werden omver geblazen. Aangezien de tenten van onze vrienden nog redelijk stevig leken te staan, sleepte ik mijn tent achter het hek van de lichtmast, en heb mijn in paniek geraakte vriendin gesommeerd om zich klein te maken. Ik heb daar een aantal minuten met de ene hand het hek van de mast, en met mijn andere hand mijn tent vast moeten houden, omdat we om ons heen verschillende tentjes zagen wegvliegen. Ondertussen moest ik ook mijn vriendin kalm zien te houden, ze had een snee in haar knie opgelopen en was vooral erg bang. Na een minuut of wat kwamen er wat Belgen en Engelsen op dezelfde plek schuilen, totdat de storm ging liggen. Zij konden zich even beroeren om mijn vriendin, en dat scheen allemaal te werken. Even was er nog twijfel om snel weg te gaan, toen we begrepen dat de lichtmast verderop het niet meer hield. Achteraf heeft 'onze' mast het prima volgehouden, en heeft het hek een boel hagel en wind kunnen tegenhouden.

Daarna was het eigenlijk een chaos. Toen ik onze tent open ritste, zag ik niet wat onder en boven was en alles was kletsnat. We hadden geen idee wat er zich had afgespeeld op de festivalweide, en wisten dus ook niet hoe het met onze 2 andere vrienden was. Zij zouden naar Miles Kane gaan, die in de Club zou spelen. Pas na drie kwartier kwamen ze aan bij ons, gelukkig helemaal heel maar wel geschrokken. Onze spullen hingen we tot die tijd maar te drogen aan het hek, maar geen van onze tenten was echt nog te gebruiken om Pukkelpop voort te zetten. We besloten om richting de auto te lopen waarin de andere twee jongens gekomen waren. Het zicht op de brug richting Hasselt was vrij onwerkelijk. Alsof er een grote migratie aan de gang was, liepen de festivalbezoekers eenzelfde richting uit. Bezorgde ouders en taxichauffeurs spoedden zich echter richting de weide. Op de terugweg richting Nederland hadden we nog moeite om de goede weg te vinden, omgevallen lantaarnpalen en bomen/takken beletten ons soms de weg. Ook deden verschillende stoplichten het niet meer.

De lucht om 17:07

Crewleden proberen partytenten veilig te stellen.

De lucht, 10 minuten later

Na de storm.

Het pad naast onze tent

Het andere pad, een paar minuten later.

De plek waar de lichtmast was omgevallen.

Stiekeme jongetjes die snel nog even willen blowen. :')
pi_100996925
Ouders omgekomen meisje doen hun verhaal... http://vtm.be/nieuws/binn(...)moet-blijven-bestaan

;(
pi_100999070
Hier de luchtfoto's na de ravage...........
pi_100999165
"Ik ben misantroof" -> beweren iets te zijn, maar dat niet eens kunnen spellen :')
// wandelende paradox //
  † In Memoriam † zondag 21 augustus 2011 @ 13:59:41 #111
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_100999465
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:31 schreef lolcat8811 het volgende:
Ouders omgekomen meisje doen hun verhaal... http://vtm.be/nieuws/binn(...)moet-blijven-bestaan

;(
Lieve en duidelijk intelligente mensen. Ik leef met ze mee, het brak mijn hart om het rauwe verdriet van die zus te zien.. :'( (denk toch dat het de zus was, die naast de vader zat)
Are you fokking to me?
  zondag 21 augustus 2011 @ 14:05:52 #112
351045 Ryker
Ik werk met mensen zoals jij
pi_100999689
quote:

;(
Slik.... hiermee is er genoeg over gezegd lijkt mij... sterke aan alle betrokkenen...
Grtz, Theo
follower since 2001, active in 2011
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:19:58 #113
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_101002424
quote:

;(
Erg pijnlijk. Sowieso je kind verliezen, lijkt me 1 van de ergste dingen die je kan overkomen.
pi_101003418
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 13:48 schreef danilel het volgende:
Hier de luchtfoto's na de ravage...........
Indrukwekkende foto's

pi_101003809

Ongelooflijk mooi stukje van Dave Grohl over Pukkelpop
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:57:46 #116
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_101004092
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:52 schreef RolStaart-Beer het volgende:

Ongelooflijk mooi stukje van Dave Grohl over Pukkelpop
Mooi :)
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
pi_101005517
Hier zie je die boom gewoon vallen alsof het niets is:

En hier valt een stellage ook moeiteloos om:
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:00:34 #118
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_101006772
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 16:29 schreef pagadder het volgende:
Hier zie je die boom gewoon vallen alsof het niets is:

En hier valt een stellage ook moeiteloos om:
kan aan mij liggen maar zie echt geen boon vallen op dit filmpje.
*I'm not perfect but parts of me are incredible*
guess that's what happens when a tornado meets a vulcano
pi_101007099
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:00 schreef zwartedoos het volgende:

[..]

een boon niet nee. op ongeveer 8 seconden op de achtergrond wel een joekel van een boom
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:15:43 #120
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_101007312
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:10 schreef simmu het volgende:

[..]

een boon niet nee. op ongeveer 8 seconden op de achtergrond wel een joekel van een boom
_O- nog eens gekeken maar zie het echt niet, is ook zo'n slechte kwaliteit film. Maja heb het toch al tig x in andere (duidelijkere) filmpjes gezien.
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:15:47 #121
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_101007316
quote:

[..]

kan aan mij liggen maar zie echt geen boom vallen op dit filmpje.
Ik ook niet.
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:16:40 #122
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_101007360
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:15 schreef zwartedoos het volgende:

[..]

_O- nog eens gekeken maar zie het echt niet, is ook zo'n slechte kwaliteit film. Maja heb het toch al tig x in andere (duidelijkere) filmpjes gezien.
Heb ook al 10x gekeken, dacht nog dat het aan mij lag, maar gelukkig niet dus. _O-
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:17:05 #123
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_101007381
heb m eindelijk ontdekt, ik zat teveel naar links te kijken
  Moderator zondag 21 augustus 2011 @ 17:17:22 #124
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_101007392
quote:

[..]

Ik heb drie keer gekeken en ik zag het ook niet :D ligt gelukkig niet alleen aan mij.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:18:24 #125
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_101007433
hij valt zeg maar in het midden van het beeld, rechts naast de laatste lamp(8sec)
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:58:21 #126
256363 ZoKanIkHetOok
pi_101008770
Ik zag het de eerste keer al.
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:04:23 #127
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_101009002
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:58 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Ik zag het de eerste keer al.
:')
O)))
pi_101011291
DEF / BAF F-16
pi_101012044
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 10:08 schreef Darkestrah het volgende:
Hier alsnog mijn verhaal, foto's zijn nu ook aan het uploaden.

Mijn vriendin en ik kwamen woensdagavond rond half 7 aan op het terrein, na een treinreis die niet helemaal volgens plan liep. Gelukkig konden wij onze tent nog kwijt bij 2 vrienden van ons die halverwege het terrein stonden, naast een grote lichtmast. We stonden dan wel op een kruising van 2 paden, maar het was een leuke plek: Goed uitzicht, en vooral niet te ver van de uitgang.

Donderdagmiddag na het concert van Explosions in the Sky, klaagde mijn vriendin over pijnlijke voeten. Omdat wij met zijn vieren optrokken, splitsten wij ons zodat wij tweeën even snel konden eten, en dat er andere schoenen aangetrokken konden worden. Na een stuk pizza en het halen van nieuwe vouchers liepen we nog even langs onze tent om een paar poncho's te pakken, de lucht zag er immers al vrij onheilspellend uit.

Na een minuut of wat begon het wat harder te regenen en te waaien. Een jongen zocht onderdak onder onze partytent, wat voor ons natuurlijk geen probleem was. Met zijn drieën lachten we een beetje om de stuntelende crew, die wanhopig partytenten aan het verlagen was. Toen trok de wind aan. Ik verankerde de tent nog met wat tentharingen, maar het mocht niet baten. Met zijn drieën probeerden we in eerste instantie de partytent nog op de grond te houden, maar de druk was zo groot dat de stokken braken door de wind. De jongen koos het hazenpad zonder iets te zeggen, en mijn vriendin en ik werden omver geblazen. Aangezien de tenten van onze vrienden nog redelijk stevig leken te staan, sleepte ik mijn tent achter het hek van de lichtmast, en heb mijn in paniek geraakte vriendin gesommeerd om zich klein te maken. Ik heb daar een aantal minuten met de ene hand het hek van de mast, en met mijn andere hand mijn tent vast moeten houden, omdat we om ons heen verschillende tentjes zagen wegvliegen. Ondertussen moest ik ook mijn vriendin kalm zien te houden, ze had een snee in haar knie opgelopen en was vooral erg bang. Na een minuut of wat kwamen er wat Belgen en Engelsen op dezelfde plek schuilen, totdat de storm ging liggen. Zij konden zich even beroeren om mijn vriendin, en dat scheen allemaal te werken. Even was er nog twijfel om snel weg te gaan, toen we begrepen dat de lichtmast verderop het niet meer hield. Achteraf heeft 'onze' mast het prima volgehouden, en heeft het hek een boel hagel en wind kunnen tegenhouden.

Daarna was het eigenlijk een chaos. Toen ik onze tent open ritste, zag ik niet wat onder en boven was en alles was kletsnat. We hadden geen idee wat er zich had afgespeeld op de festivalweide, en wisten dus ook niet hoe het met onze 2 andere vrienden was. Zij zouden naar Miles Kane gaan, die in de Club zou spelen. Pas na drie kwartier kwamen ze aan bij ons, gelukkig helemaal heel maar wel geschrokken. Onze spullen hingen we tot die tijd maar te drogen aan het hek, maar geen van onze tenten was echt nog te gebruiken om Pukkelpop voort te zetten. We besloten om richting de auto te lopen waarin de andere twee jongens gekomen waren. Het zicht op de brug richting Hasselt was vrij onwerkelijk. Alsof er een grote migratie aan de gang was, liepen de festivalbezoekers eenzelfde richting uit. Bezorgde ouders en taxichauffeurs spoedden zich echter richting de weide. Op de terugweg richting Nederland hadden we nog moeite om de goede weg te vinden, omgevallen lantaarnpalen en bomen/takken beletten ons soms de weg. Ook deden verschillende stoplichten het niet meer.

[ afbeelding ]
De lucht om 17:07

[ afbeelding ]
Crewleden proberen partytenten veilig te stellen.

[ afbeelding ]
De lucht, 10 minuten later

[ afbeelding ]
Na de storm.

[ afbeelding ]
Het pad naast onze tent

[ afbeelding ]
Het andere pad, een paar minuten later.

[ afbeelding ]
De plek waar de lichtmast was omgevallen.

[ afbeelding ]
Stiekeme jongetjes die snel nog even willen blowen. :')
heftige foto's, heftig verhaal. Het ziet er uit alsof de schade op de camping toch nog vrij beperkt is, naast omgewaaide tenten zijn er ook nog behoorlijk veel die wel nog staan. Zo'n foto zegt natuurlijk niet alles, was dat ook echt zo?
pi_101019958
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:44 schreef Ketchupcurry het volgende:

[..]

Indrukwekkende foto's

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zo, nu ook even mijn verhaal naar aanleiding van de bovenste foto.

De tweede en derde boom van rechts zijn op onze tenten gevallen. Op dat moment zaten wij met zijn zevenen te schuilen in een voortent van een vriend van mij. De bomen zijn omgeklapt vlak nadat de storm in alle hevigheid los barste. Terwijl wij bezig waren de tent vast te houden werden wij opeens tegen de grond gedrukt en zaten wij vast onder de tent. Ik had het geluk dat ik vrij lag en dat ik snel onder de tent vandaan kon komen.

Buiten de tent zag ik dat de stam op het slaapgedeelte van de tent terecht was gekomen was ik bang dat niet iedereen het overleefd had. Snel daarna zag ik dat een vriend van mij er ook uit was gekomen en was begonnen met het stuk trekken van de tent op zoek naar de rest. Ik begon hem te helpen maar had het gevoel dat het hopeloos was om in de stortregen met alleen je handen als gereedschap de tent open te krijgen.

Mijn vriendin bleek klem onder de boom te zitten en had erg last van haar linkerarm en been. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is het gelukt om mijn vriendin onder de boom vandaan te krijgen. Gelukkig werd het snel duidelijk dat de rest van de groep ook onder de tent vandaan is gekomen en konden wij naar de EHBO post komen.

Daar werd het ons duidelijk dat het op het festivalterrein nog erger is geweest en dat het nog wel even zou duren voordat wij naar het ziekenhuis konden komen. Na vijf uur kwamen mij vriendin en ik aan in het ziekenhuis waar duidelijk werd dat mijn vriendin haar arm had gebroken. Zelf heb ik een dikke blauwe knie en heeft een vriendin van mij haar ribben gekneusd maar dit was allemaal peanuts vergeleken met wat we allemaal onderweg naar het ziekenhuis hebben gezien.

Voor de rest een dikke pluim voor de hulpverleners en de mensen in het ziekenhuis. Deze mensen hebben goed werk geleverd en en met veel aandacht en warmte geprobeerd iedereen te helpen.

Vrijdagavond zijn wij thuis gekomen en zijn nu aan het bijkomen van wat er allemaal is gebeurd. Ik heb de afgelopen dagen veel filmpjes op internet gezien en ben dan ook erg blij dat wij er zo goed vanaf gekomen zijn.

Voor ons voorlopig even geen festival of kamperen in een tentje meer.

Voor zover ik weet zijn er geen verdere gewonden gevallen onder de andere bomen op de bovenste foto.

[ Bericht 0% gewijzigd door Samara_Morgan op 21-08-2011 23:58:46 ]
  ESF Reporter zondag 21 augustus 2011 @ 22:37:36 #131
87554 Cee
Welluk?
pi_101020664
Damn, heftige verhalen blijven binnen komen. Bedankt dat jullie ze met ons willen delen, DaLoet, Darkestrah, Samara_Morgan (en alle andere Fok!kers die aanwezig waren). Ik zit me te bedenken dat ik zelf in zo'n situatie in blinde paniek zou raken maar misschien is het wel een soort roes waarin je wordt gesmeten dat ervoor zorgt dat je meteen daadkrachtig te werk gaat en dat de realisatie van wat er met je is gebeurd later komt.
pi_101020696
Hmm net werd de situatie van de 3 nederlanders gemeld.
1 heeft een schedelbreuk, 1 wordt nog kunstmatig in coma gehouden en de 3de heb ik even niet gehoord
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_101020949
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 22:38 schreef Crazy-M het volgende:
Hmm net werd de situatie van de 3 nederlanders gemeld.
1 heeft een schedelbreuk, 1 wordt nog kunstmatig in coma gehouden en de 3de heb ik even niet gehoord
;(
  zondag 21 augustus 2011 @ 23:46:58 #134
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_101023835
Nu weer audioboodschap op AJE

Hij roept iedereen op, stammen, steden, om naar tripoli te komen te strijden.
pi_101024280
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 23:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nu weer audioboodschap op AJE

Hij roept iedereen op, stammen, steden, om naar tripoli te komen te strijden.
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit 8-)
pi_101024317
Tripolipop.
  zondag 21 augustus 2011 @ 23:58:46 #137
256363 ZoKanIkHetOok
pi_101024397
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 23:57 schreef Ketchupcurry het volgende:
Tripolipop.
Alweer zo'n luchtalarm van het KNMI. Ik neem het niet meer serieus hoor. :(
  maandag 22 augustus 2011 @ 00:02:53 #138
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_101024594
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 23:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik denk dat je in het verkeerde topic zit 8-)
:')

Bij nader inzien denk ik dat ook ja. :')
pi_101027739
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 22:23 schreef Samara_Morgan het volgende:

[..]

Zo, nu ook even mijn verhaal naar aanleiding van de bovenste foto.

De tweede en derde boom van rechts zijn op onze tenten gevallen. Op dat moment zaten wij met zijn zevenen te schuilen in een voortent van een vriend van mij. De bomen zijn omgeklapt vlak nadat de storm in alle hevigheid los barste. Terwijl wij bezig waren de tent vast te houden werden wij opeens tegen de grond gedrukt en zaten wij vast onder de tent. Ik had het geluk dat ik vrij lag en dat ik snel onder de tent vandaan kon komen.

Buiten de tent zag ik dat de stam op het slaapgedeelte van de tent terecht was gekomen was ik bang dat niet iedereen het overleefd had. Snel daarna zag ik dat een vriend van mij er ook uit was gekomen en was begonnen met het stuk trekken van de tent op zoek naar de rest. Ik begon hem te helpen maar had het gevoel dat het hopeloos was om in de stortregen met alleen je handen als gereedschap de tent open te krijgen.

Mijn vriendin bleek klem onder de boom te zitten en had erg last van haar linkerarm en been. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is het gelukt om mijn vriendin onder de boom vandaan te krijgen. Gelukkig werd het snel duidelijk dat de rest van de groep ook onder de tent vandaan is gekomen en konden wij naar de EHBO post komen.

Daar werd het ons duidelijk dat het op het festivalterrein nog erger is geweest en dat het nog wel even zou duren voordat wij naar het ziekenhuis konden komen. Na vijf uur kwamen mij vriendin en ik aan in het ziekenhuis waar duidelijk werd dat mijn vriendin haar arm had gebroken. Zelf heb ik een dikke blauwe knie en heeft een vriendin van mij haar ribben gekneusd maar dit was allemaal peanuts vergeleken met wat we allemaal onderweg naar het ziekenhuis hebben gezien.

Voor de rest een dikke pluim voor de hulpverleners en de mensen in het ziekenhuis. Deze mensen hebben goed werk geleverd en en met veel aandacht en warmte geprobeerd iedereen te helpen.

Vrijdagavond zijn wij thuis gekomen en zijn nu aan het bijkomen van wat er allemaal is gebeurd. Ik heb de afgelopen dagen veel filmpjes op internet gezien en ben dan ook erg blij dat wij er zo goed vanaf gekomen zijn.

Voor ons voorlopig even geen festival of kamperen in een tentje meer.

Voor zover ik weet zijn er geen verdere gewonden gevallen onder de andere bomen op de bovenste foto.
Damn, heftig verhaal. Waar stonden jullie? Stonden jullie op het veld achterin, tegenover het lege veld? Wij stonden daar in de buurt en liepen kort na de storm daarlangs en zagen een hele rij omgevallen bomen, met op de hoek een boom die op een tent gevallen was. Was afgezet en stond brandweer bij. We waren erg bezorgd dat er iemand onder die boom in de tent lag, zwaargewond. Zou een opluchting zijn als jullie dat waren, in de wetenschap dat jullie er dan dus - ondanks de breuken en kneuzingen - relatief goed vanaf zijn gekomen.
// wandelende paradox //
pi_101028411
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 01:26 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Damn, heftig verhaal. Waar stonden jullie? Stonden jullie op het veld achterin, tegenover het lege veld? Wij stonden daar in de buurt en liepen kort na de storm daarlangs en zagen een hele rij omgevallen bomen, met op de hoek een boom die op een tent gevallen was. Was afgezet en stond brandweer bij. We waren erg bezorgd dat er iemand onder die boom in de tent lag, zwaargewond. Zou een opluchting zijn als jullie dat waren, in de wetenschap dat jullie er dan dus - ondanks de breuken en kneuzingen - relatief goed vanaf zijn gekomen.
Wij stonden inderdaad achterin tegenover het lege veld. Wij waren al weg voordat de brandweer aanwezig was. Ik heb van mijn vrienden die nog terug zijn geweest wel begrepen dat ze bezig waren met de boom in stukken te zagen.
pi_101030303
En we hebben een kleine tel foutje:

Niet 5 maar 4 doden bij Pukkelpop

quote:
Toegevoegd: maandag 22 aug 2011, 05:04
Het dodental als gevolg van het noodweer op het Belgische popfestival Pukkelpop is bijgesteld van vijf naar vier. Dat melden Belgische kranten. In een ziekenhuis stierf iemand kort nadat hij in kritieke toestand was opgenomen. In de chaos werd hij meegeteld met de doden van Pukkelpop terwijl hij daar niet bij betrokken was.

Volgens de kranten geeft burgemeester Hilde Claes van Hasselt nu toe dat er een vergissing is gemaakt.

Van de elf zwaargewonden verkeren er nog drie in kritieke toestand. Gisteren was er een herdenkingsdienst in een kerk bij het festivalterrein.
http://nos.nl/artikel/266(...)n-bij-pukkelpop.html

Samara, heavy verhaal wel goed om te horen dat jullie er niet met al te zware verwondingen vanaf zijn gekomen.
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik luister NL-Talig
pi_101031056
Wel bizar dat je een dode teveel telt eigenlijk 8)7
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_101031076
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 08:50 schreef TheVulture het volgende:
Jah er zijn waarschijnlijk wel meer gewonden.
Maar jah, ergens wel te begrijpen die fout, is op dat moment zo hectisch en chaotisch door de toestroom van slachtoffers.
Ik luister NL-Talig
  Admin maandag 22 augustus 2011 @ 09:08:12 #144
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_101031256
quote:
Kan, als er rond hetzelfde tijdstip een min of meer jong iemand overlijd kan het in de chaos mistelt worden.

Ik maak me nog erge zorgen om de zwaar gewonden, veel hoofdletsel.
Ik heb gewerkt bij ( jonge) mensen met niet-aangeboren-hersenletsel, die waren ook zo'n berichtje in de krant.
"Zwaar letsel na ongeval" etc
Ik vond het een van de moeilijkste plekken waar ik gewerkt heb.

maandag 22 augustus 2011 @ 09:51:47 #145
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_101032024
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 19:39 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

heftige foto's, heftig verhaal. Het ziet er uit alsof de schade op de camping toch nog vrij beperkt is, naast omgewaaide tenten zijn er ook nog behoorlijk veel die wel nog staan. Zo'n foto zegt natuurlijk niet alles, was dat ook echt zo?
Daar heb je gelijk in. Omdat de tenten daar zo dicht op elkaar staan, kon de wind lang niet altijd vat krijgen op de tenten. Alleen de tentjes die aan de rand van een veld stonden (zoals die van mij) hebben minder geluk gehad.
pi_101032427
quote:
Ik vind 't ook kwalijk. Dat er wat verwarring is op het moment dat er zo'n omvangrijke calamiteit plaatsvindt, okay. Maar niet lang daarna moet toch wel duidelijk zijn waardoor/waar iemand is overleden...
pi_101032460
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 02:01 schreef Samara_Morgan het volgende:

[..]

Wij stonden inderdaad achterin tegenover het lege veld. Wij waren al weg voordat de brandweer aanwezig was. Ik heb van mijn vrienden die nog terug zijn geweest wel begrepen dat ze bezig waren met de boom in stukken te zagen.
Damn, Goed te horen dan, dat jullie er zo vanaf gekomen zijn, toen we die boom op de tent zagen waren we echt héél bezorgd. Inmiddels al wat bijgekomen van het hele gebeuren? Jullie moeten zó geschrokken zijn ;(

quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2011 09:51 schreef Darkestrah het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Omdat de tenten daar zo dicht op elkaar staan, kon de wind lang niet altijd vat krijgen op de tenten. Alleen de tentjes die aan de rand van een veld stonden (zoals die van mij) hebben minder geluk gehad.
Wij stonden wel redelijk in het midden van het veld (achterste veld), maar ook daar is behoorlijk veel omgewaaid. Toen we de tent uitkwamen lag toch minimaal 1/3 van de tenten om ons heen plat. We hebben de ingestorte tenten om ons heen zo goed en zo kwaad als het ging overeind gezet. Ik denk dat een hoop mensen hun tent ook weer hersteld hebben/opnieuw opgezet; de mensen van wie de tent niet te redden was zullen vertrokken zijn. Dus de dag erna stonden er idd wel redelijk wat tenten overeind. Er waren ook best veel mensen op de camping - als je in je tent zit kun je hem ook nog wat redden. Maar ik denk idd wel dat de tenten aan de rand van t veld nog veel meer te lijden hebben gehad.

Desalniettemin vind ik het idd wel verbazingwekkend hoeveel tenten het nog overleefd hebben - inclusief mijn tent :o
// wandelende paradox //
pi_101034700
Het was mijn eerste pukkelpop in jaren die ik miste, maar veel vrienden waren wel aanwezig. Sommigen onder hen zagen de ernst van de situatie niet in en zijn op mainstage gebleven tot 24u 's nachts om pinten te drinken (de drankstandjes bleven gewoon open na de storm blijkbaar), anderen zagen dan weer (wellicht) dode mensen liggen. Grote tegenstellingen dus, de ene wilde nog feesten, de andere huilde, hangt er vanaf waar je was en wat je gezien hebt, denk ik.
Maar dat er maar vijf doden te betreuren vallen, vind ik nog steeds opmerkelijk.
  maandag 22 augustus 2011 @ 11:51:45 #149
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_101034994
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 10:12 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Wij stonden wel redelijk in het midden van het veld (achterste veld), maar ook daar is behoorlijk veel omgewaaid. Toen we de tent uitkwamen lag toch minimaal 1/3 van de tenten om ons heen plat. We hebben de ingestorte tenten om ons heen zo goed en zo kwaad als het ging overeind gezet. Ik denk dat een hoop mensen hun tent ook weer hersteld hebben/opnieuw opgezet; de mensen van wie de tent niet te redden was zullen vertrokken zijn. Dus de dag erna stonden er idd wel redelijk wat tenten overeind. Er waren ook best veel mensen op de camping - als je in je tent zit kun je hem ook nog wat redden. Maar ik denk idd wel dat de tenten aan de rand van t veld nog veel meer te lijden hebben gehad.

Desalniettemin vind ik het idd wel verbazingwekkend hoeveel tenten het nog overleefd hebben - inclusief mijn tent :o
Het was zelfs zo dat tenten die naast een pad zaten, het er vaak stukken slechter vanaf brachten.

quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 11:42 schreef BramKVO het volgende:
Maar dat er maar vijf doden te betreuren vallen, vind ik nog steeds opmerkelijk.
Teruggebracht naar vier doden. ;)
  maandag 22 augustus 2011 @ 12:04:52 #150
58789 Snakey
-||||--------||||-
  maandag 22 augustus 2011 @ 12:46:05 #151
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_101036621
Ik las zojuist op de twitter van de drummer van SkunkAnansi dat op het hoofdpodium een windsnelheid van 160km/u is gemeten:

MarkSkunkAnansi Mark Richardson
Equipment measuring the wind that hit the stage recorded 160kph!!
19 aug

Ik zelf ben nog altijd zwaar onder de indruk van deze storm. Dit was met recht het heftigste weer dat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_101037846
quote:
9s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:19 schreef Snakey het volgende:

[..]

Erg pijnlijk. Sowieso je kind verliezen, lijkt me 1 van de ergste dingen die je kan overkomen.
ja lijkt mij ook...
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_101038111
http://www.deredactie.be/(...)09/2.17110/1.1091156

Damn, dit geeft wel een goed overzicht van alles :{ had 'm nog niet gezien.
// wandelende paradox //
pi_101040038
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 10:12 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Damn, Goed te horen dan, dat jullie er zo vanaf gekomen zijn, toen we die boom op de tent zagen waren we echt héél bezorgd. Inmiddels al wat bijgekomen van het hele gebeuren? Jullie moeten zó geschrokken zijn ;(

[..]
De laatste beetjes adrenaline zijn nu uit mijn lijf verdwenen en heeft nu plaats gemaakt voor vermoeidheid. Gelukkig veel hulp gehad van familie en vrienden de afgelopen dagen.
pi_101040275
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 14:30 schreef Samara_Morgan het volgende:

[..]

De laatste beetjes adrenaline zijn nu uit mijn lijf verdwenen en heeft nu plaats gemaakt voor vermoeidheid. Gelukkig veel hulp gehad van familie en vrienden de afgelopen dagen.
Dat kan ik me voorstellen. Voor ons was het iets minder heftig, dus bij mij sloeg die moeheid eergisteren en gisteren al toe. Fijn dat je steun had van familie en vrienden. Ik zou zeggen: gun jezelf lekker wat rust vandaag, vanavond op de bank hangen met een fijne film ofzo :*
// wandelende paradox //
pi_101049606
Overigens wel props voor de organisatie, ze proberen het echt wel zo goed mogelijk te regelen is mijn idee. Steunfonds wat opgericht wordt en ook al meteen dingen geregeld als terugsturen van lockersleutels enzo (én borg terug krijgen). Hoop mensen zullen (net als wij), even snel hun tas uit de locker gehaald hebben en daarna in de chaos de sleutel gehouden. Staat dus al duidelijk op de site waar je die heen kan sturen en als je rekeningnummer vermeld dat je de borg terugkrijgt.

Zou het fijn vinden om de drankbonnen vergoed te krijgen, aangezien je daar écht geen gebruik van hebt gemaakt (van diegene die gekocht hebt), en ik er nog een stuk of 40 heb ofzo :')

Festivalkaartje vergoed hoeft van mij niet eens, laat ze dat geld maar in dat steunfonds steken ofzo :)
  maandag 22 augustus 2011 @ 19:10:18 #157
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_101049975
Ik heb zo geen idee hoe je die drankbonnen vergoed zou moeten krijgen. Ik heb donderdagmiddag nog 50 euro aan bonnen uitgegeven, maar ik kan nooit bewijzen dat ik die niet uitgegeven heb.
pi_101050036
Ik heb de bonnen nog? Dat lijkt me bewijs genoeg? Maar goed, als het niet gaat lukken ook geen ramp, maar dat zou ik dan wel zonde vinden. Entreekaartje valt gewoon onder 'overmacht', en zal ik echt geen seconde rouwig om zijn.
pi_101122233
Helaas, toch nog een vijfde slachtoffer. Overleden in het ziekenhuis. -O-
pi_101123822
Meen je niet ;(
pi_101124030
Ik luister NL-Talig
pi_101130912
:{ ;(
// wandelende paradox //
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2011 @ 20:15:03 #164
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_101140270
Enkele artiesten waaronder 'School Is Cool' en 'Amatorski' storten hun reeds ontvangen gage vrijwillig terug aan Pukkelpop. Dit omdat ze het voortbestaan van Pukkelpop wil waarborgen.

Bron: heb geen linkje, was zonet op het VRT journaal...
Are you fokking to me?
pi_101140686
quote:
7s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 20:15 schreef Marie30 het volgende:
Enkele artiesten waaronder 'School Is Cool' en 'Amatorski' storten hun reeds ontvangen gage vrijwillig terug aan Pukkelpop. Dit omdat ze het voortbestaan van Pukkelpop wil waarborgen.

Wow, dat is een toffe en mooie actie! Ik hoop ook echt dat ze blijven voortbestaan. Ik hoef t geld van mijn kaartje ook niet terug als ik ze daarmee help (dan liever een gratis dagkaart/korting op de volgende pukkelpop!)
// wandelende paradox //
  woensdag 24 augustus 2011 @ 20:32:19 #166
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_101141060
Pff vreselijk zeg :{ en wij op Lowlands maar feesten.. je gaat je bijna schamen
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_101145702
quote:
7s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 20:15 schreef Marie30 het volgende:

Tof, hopelijk volgen de grote klappers hun voorbeeld, begreep dat Eminem voor die hele tour van hem > 1 miljoen per show krijgt :r
pi_101148225
quote:
Uit solidariteit met de financieel geteisterde organisatie van muziekfestival Pukkelpop storten Belgische artiesten massaal hun gage terug.

Na het Pukkelpopdrama kampt de festivalorganisatie niet alleen met zware emotionele maar ook met financiële kopzorgen. Zowel terugbetaling van de tickets als compensatie van de artiesten dreigt voor een aderlating te zorgen.

In de Belgische rockscène is de hulpvaardigheid echter bijzonder groot. Vijfendertig van de 210 geprogrammeerde acts waren van eigen bodem, ongeveer de helft ervan bevestigde al zijn financiële steun.

De festivalorganisatie heeft ondertussen 15 november vooropgesteld als deadline om de terugbetaling van de tickets en schade af te handelen.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)ukkelpop-terug.dhtml

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2011 22:38:12 ]
pi_101148299
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 20:32 schreef Parafernalia het volgende:
Pff vreselijk zeg :{ en wij op Lowlands maar feesten.. je gaat je bijna schamen
Tja, zo is het leven; er gebeuren altijd leuke en vreselijke dingen naast elkaar. Ik ben gewoon blij dat Lowlands iig tof was voor iedereen die daar stond :D (was zelf dit jaar voor t eerst naar P'pop gegaan ipv LL trouwens :o )
// wandelende paradox //
  woensdag 24 augustus 2011 @ 22:40:14 #170
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_101148326
Was voor het eerst in 5 jaar niet op PP. Maar ben dan ook meteoroloog dus :+
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_101148528
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 22:40 schreef maniack28 het volgende:
Was voor het eerst in 5 jaar niet op PP. Maar ben dan ook meteoroloog dus :+
Hehe. Ja, ik kwam pas ook op een forum van Belgische meteorologen, en die waren de situatie ca 15 minuten voor alles begon aan het bespreken. Eén iemand zei: goh, dat ziet er echt niet goed uit wat daar onderweg is naar Pukkelpop, hoop dat we niet zo'n situatie als Indianapolis krijgen. Vreemd om achteraf te lezen, dat was dus helaas spot on.

Het lastige is volgens mij dat een niet-meteoroloog bepaalde waarschuwing minder goed kan interpreteren; een code oranje zegt voor mij niets meer of minder dan wat er in de beschrijving staat. Dat het voorspelde weer ook impliceerde dat er zware downfalls/supercells zich kunnen ontwikkelen - ik had tot enkele dagen terug geen idee (even los van het feit dat óf die zich daadwerkelijk ontwikkelen en waar pas kort van tevoren te zien is).
// wandelende paradox //
pi_101148659
En sowieso, hoeveel weeralarmen en 'codes oranje' die we ooit hebben zijn er écht enorm ernstig. Het was ook gewoon bizar noodweer, wat ik nooit eerder heb gezien. Gewoon echt wrong place, wrong time. Als daar geen festival was had geen haan er naar gekraaid. En wat ik er van begreep is het gewoon enorm lastig te voorspellen hoe zwaar zo'n onweer op een bepaald moment of plek gaat zijn.

En al was er wel 15 minuten van tevoren duidelijk hoe erg het zou worden, waar laat je 60.000 mensen dan. Als ze hadden opgeroepen om te gaan schuilen dan waren er wellicht nog meer doden gevallen, want zoals ik het begrijp (en ervaren heb) was je toch in het open veld het beste af.
pi_101152067
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 22:46 schreef Loveless85 het volgende:
En sowieso, hoeveel weeralarmen en 'codes oranje' die we ooit hebben zijn er écht enorm ernstig. Het was ook gewoon bizar noodweer, wat ik nooit eerder heb gezien. Gewoon echt wrong place, wrong time. Als daar geen festival was had geen haan er naar gekraaid. En wat ik er van begreep is het gewoon enorm lastig te voorspellen hoe zwaar zo'n onweer op een bepaald moment of plek gaat zijn.

En al was er wel 15 minuten van tevoren duidelijk hoe erg het zou worden, waar laat je 60.000 mensen dan. Als ze hadden opgeroepen om te gaan schuilen dan waren er wellicht nog meer doden gevallen, want zoals ik het begrijp (en ervaren heb) was je toch in het open veld het beste af.
Eens, my thoughts exactly.
// wandelende paradox //
  woensdag 24 augustus 2011 @ 23:59:54 #174
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_101152388
Oh, willen ze de tickets nog terugbetalen ook. Dat wordt een flinke financiele kostenpost. Ze kunnen ook kiezen voor bijvoorbeeld de helft terugbetalen aan de mensen. Daar wordt vast niet moeilijk over gedaan.
pi_101153193
Misschien hebben ze er toch wel een verzekering voor of zo, dat ze nu weten dat het kan. Evenementenverzekeringen dekken juist schade en afgelastingen bij (o.a.) extreme weersomstandigheden.
pi_101161269
Haha, gelukkig zijn er in Nederland ook nog godsdienstwaanzinningen:

http://www.nrcnext.nl/blo(...)straf-van-god%C2%B4/
pi_101163050
Zal je zien dat zwarthandelaartjes die hun tickets voor veel geld hebben doorverkocht ook nog eens de refund incasseren.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 11:03:11 #178
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_101163711
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 09:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Haha, gelukkig zijn er in Nederland ook nog godsdienstwaanzinningen:

http://www.nrcnext.nl/blo(...)straf-van-god%C2%B4/
Geestelijk gestoorden. Het was alleen maar wachten tot iemand het zou zeggen. :')
  donderdag 25 augustus 2011 @ 11:10:40 #179
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_101163930
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:39 schreef StormWarning het volgende:
Zal je zien dat zwarthandelaartjes die hun tickets voor veel geld hebben doorverkocht ook nog eens de refund incasseren.
Ticket werd op naam gezet, en dat is gewoon netjes gecontroleerd.
pi_101164026
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 11:10 schreef Darkestrah het volgende:

[..]

Ticket werd op naam gezet, en dat is gewoon netjes gecontroleerd.
Ja, maar als je ze doorverkoopt kan je ze niet op een andere naam laten zetten, dat kon vorig jaar in ieder geval niet. Twee vrienden van mij hebben later ook nog een kaartje van iemand anders gekocht en één heeft er ook weer een doorverkocht en dat ging prima. Als je een goed verhaal hebt of ze gewoon niet zo opletten kwam je er wel mee binnen.
pi_101168419
Die namen controleren ze nooit en dat kan ook niet. Als ik vier tickets bestel staan ze allevier op mijn naam. Mijn drie vrienden kunnen daar ook prima mee naar binnen.
pi_101178351
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 13:18 schreef bloodymary1 het volgende:
Die namen controleren ze nooit en dat kan ook niet. Als ik vier tickets bestel staan ze allevier op mijn naam. Mijn drie vrienden kunnen daar ook prima mee naar binnen.
Ik had dit jaar 2 tickets besteld, maar op de tweede stond gewoon de naam van mijn vriend, dat moest ik dus wel ergens invullen. Beide tickets/namen werden ook gewoon met paspoort gecontroleerd...
Klussen deel 1 en 2
pi_101181513
Oh, dat wist ik niet. Ik ben ook nooit op Pukkelpop geweest hoor. Maar bijvoorbeeld dit jaar op Werchter had ik gewoon vier kaartjes op mijn naam.

Wat een gedoe, dan moet je ook weer een legitimatiebewijs bijhebben dus! (Ja ik weet dat dat altijd moet, maar neem zelf het liefst zo min mogelijk mee naar de weide).
pi_101181541
Dan duurt het wel helemaal uren om binnen te komen als ze en moeten scannen en het paspoort controleren?
  donderdag 25 augustus 2011 @ 19:39:29 #185
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_101183220
Mijn vriendin kwam zelfs moeilijk binnen, omdat de naam op haar ticket (roepnaam) niet overeen kwam met die op haar paspoort (doopnaam)
  donderdag 25 augustus 2011 @ 20:12:27 #186
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_101184868
Daarom full-colour kaartjes *O*
吴 曼 迪
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:43:56 #187
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_101221957
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 20:12 schreef megamandy het volgende:
Daarom full-colour kaartjes *O*
Vorig jaar had Pukkelpop nog ´echte´ voorverkoop tickets. Maar deze moest je toen ook via internet op naam registreren en vervolgens kreeg je enkel entree met dat ticket in combinatie met paspoort.

Dit jaar had men alleen e-tickets. Overigens vind ik het een goed systeem tegen illegale verkoop, werkt prima. Ik was alleen inderdaad ook vergeten om mijn doopnaam als voornaam op te geven maar gelukkig deed men niet moeilijk.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_101227442
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 19:05 schreef bloodymary1 het volgende:
Dan duurt het wel helemaal uren om binnen te komen als ze en moeten scannen en het paspoort controleren?
Het viel wel mee, wij hebben niet eens in de rij gestaan. Denk dat het op sommige momenten wel drukker was (wij kwamen woensdagmiddag aan), maar ik vond het best goed geregeld.
Klussen deel 1 en 2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')