abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:28:57 #1
346625 DeMessias
I am the one who knocks
pi_100958575

quote:
Dodental opgelopen naar vijf - festival stopgezet
Pukkelpop wordt dan toch afgelast. De organisatoren hebben besloten om het festival voor de rest van het weekend stop te zetten, zo laten ze in een communiqué weten. Eerder had organisator Chokri Mahassine nog gezegd dat het muziekfestival vrijdag opnieuw om 11 uur van start zou gaan. "Een nieuwe start", klonk het toen nog.

"Pukkelpop is in diepe rouw. We voelen erg mee met de families en vrienden van de slachtoffers. Woorden schieten te kort. We kunnen ons er dan ook niet mee verzoenen om het festival verder te laten plaatsvinden", klinkt het. "Wat hier gebeurd is is uitzonderlijk en zeer onvoorspelbaar geweest. We zijn heel erg ontroerd door alle spontane hulp die onze festivalgangers en wij mochten ontvangen", gaat het verder.

Het dodental is opgelopen tot vijf, bevestigt de politie. Afgelopen nacht zijn er nog twee personen in het ziekenhuis bezweken aan de opgelopen verwondingen. Naast de vijf doden zijn er nog een achttal zwaargewonden en tientallen lichtgewonden.

De organisatie roept alle festivalgangers op om begrip op te brengen voor deze "uiterst moeilijke beslissing" en "op een serene manier terug naar huis te keren". Er worden extra bussen en treinen ingelegd om iedereen weer thuis te brengen.

Morning Parade zou vandaag de tweede dag van Pukkelpop moeten openen op de Main Stage, maar de Britse band liet via Twitter al weten dat ze dat niet zag zitten. "Met spijt in het hart moeten we meedelen dat we, na wat er gebeurd is op Pukkelpop, besloten hebben morgen niet op te treden. Het spijt ons, onze gedachten zijn bij alle betrokkenen." (belga/sps)
quote:
Minstens één dode op Pukkelpop
Ook op het Pukkelpop-festival nabij Hasselt hield het noodweer lelijk huis deze avond. De Chateau- en Wablieftent werden omver geblazen, ook bomen moesten er aan geloven. Er zou één dode zijn gevallen, zeven anderen raakten zwaargewond. Eerder werd zes doden gemeld, een bericht dat werd toegeschreven aan de brandweer van Sint-Truiden. Zij hebben aan persagentschap Belga formeel ontkend dat ze dat hebben gezegd. Het is in elk geval teken van de chaos die heerst in en rond Kiewit, waar sirenes de lucht vullen en niet muziek. De avondprogrammatie is voorlopig stilgelegd, het blijft wachten op een mededeling van de organisatie.
Een storm, met hevige wind en grote hagelbollen, teisterde rond 18.15 uur de wei van Kiewit. Hierdoor moest Skunk Anansie haar optreden vroegtijdig stoppen. Een toren naast de Main Stage waaide ook om.

Schuilen
De schaarsgeklede festivalgangers (vanmiddag was er nog sprake van zon en bikini's) moesten schuilen voor de hagel onder wat ze konden vinden, onder meer onder omver geblazen hekken. De clubtent werd ontruimd. De wei en de straten errond staan blank.

Chateau
De Chateautent was niet bestand tegen het noodweer. "De Amerikaanse band Smith Westerns waren niet eens halverwege hun concert wanneer het tentzeil van de Chateau de eerste scheuren begon te vertonen. Bij een eerste paniekgolf schoten enkele toeschouwers meteen richting uitgang terwijl er op het eerste zicht weinig gevaar zou zijn. Na een hels klinkende scheur aan de linkerkant van de tent schoot de hele massa in een paniek richting de twee smalle doorgangen uit de tent.

Op enkele seconden tijd werden verscheidene palen uit de grond gerukt en bleef er van de Chateau nog maar weinig over buiten de plankenvloer. Dat er gewonden zijn gevallen is zeker, maar op de precieze informatie daaromtrent is het nog wachten op gegevens van het Vlaamse Kruis.", dat schrijft De Morgen-recensent Pieter-Jan Symons, die ter plaatse is.

Q-music-journaliste Elke Vanhaecke bevestigt: "Er brak plots een hevig onweer los. Het begon ook heel hard te waaien." Dat heeft geleid tot het instorten van verschillende tenten. Zo is al zeker de luifel van de Boiler Room ingestort. "Het is nog onduidelijk wat er precies gebeurd is, maar er zijn zeker verschillende gewonden", zegt Vanhaecke.

Festival stilgelegd
Ondertussen raakte via Twitter bekend dat het avondprogramma van het festival is afgelast. Onder meer de Foo Fighters zouden deze avond nog optreden. (belga/ep/edp/tw)
Damn, klinkt ernstig :{ Hopelijk valt het mee met die gewonden :{

VIDEO
http://www.rtl.be/videos/Video/353296.aspx

http://www.deredactie.be/(...)88/2.17089/1.1090129

Beelden van VTM
http://vtm.be/nieuws/binn(...)t-naar-complete-ramp
http://vtm.be/nieuws/binn(...)olidair-met-jongeren
http://vtm.be/nieuws/binn(...)che-beelden-van-ramp

Fotoreeks
http://www.demorgen.be/dm(...)r-op-Pukkelpop.dhtml

Zie ook
Pukkelpop Skins engste moment ooit
[Upd] Pukkelpop toch stopgezet
[Upd] Gewonden en doden op Pukkelpop door noodweer

Persconferentie: http://vtm.be/nieuws/binnenland/71925-persconferentie-pukkelpop

Een reactie van een hulpverlener;
quote:
Niet alles doorgelezen maar zoals beloofd zal ik hier mijn bevindingen plaatsen over gisterenavond... Eerst nog, WolCom, goed te lezen dat je in orde bent, waar was je ergens?

Ik probeer zo weinig mogelijk medische termen te gebruiken, wanneer ik dit wel doe, gelieve me te ontzien daarvoor?

----

Gisteren was ik samen met 2 vriendinnen op PKP op basis van een combiticket. We hadden een telefoontje gekregen van een vriend in mechelen dat er een stevige onweersbui onderweg was, was het niet van die aard van wat we meegemaakt hebben.

Eerst was ik nog bij het punt van het vlaamse kruis binnen gegaan toen het lichtjes begon te regenen om nog even hallo tegen een vriend te zeggen die er werkte. Eens het harder begon te regenen ben ik naar men tent gelopen. Vervolgens in de tent is de storm werkelijk losgebarsten. Alles aan het schudden, tenten en palen die je voorbij vliegen, lachende mensen die plots beginnen te huilen en te gillen...

Eens de storm afzwakte ben ik onmiddellijk naar het verzorgingspunt gelopen om me aan te melden. De stroom patiënten begon toen op gang te komen. Vele onderkoelingen, lichtere trauma's zoals verzwikkingen, snijwonden, brandwonden,... Vele kleine dingen maar niets overdreven ernstig. En toen begon de info binnen te druppelen...

Tijs was reeds vertrokken met een ambulance en de oproepen voor interventies liepen binnen. Het rampenplan werd afgekondigd. Ik ben vertrokken met de Jeep om vervolgens een sterfgeval binnen de camping te moeten vaststellen (ik wil hier ook niet verder op ingaan dus danku om er niet te veel naar te vragen). De site werd afgesloten en de vrienden van de betrokkene naar een opvangcentrum afgevoerd.

Eens terug binnen de hulppost werd de stroom van gewonden steeds feller. Mensen werden naar binnen gedragen wanneer ze niet konden lopen door vrienden of klampten zich vast indien ze nog enigzin konden wandelen. Gezien de jeep niet langer op post was heb ik vervolgens een 2de interventie te voet uitgevoerd.

Begeleid door enkele vrienden van de patiënte en iemand van security worstelden we ons een weg doorheen de modder, chaos en cocktail van gevoelens. Mensen die aan het lachen waren voor wat voor hen een felle windstoot leek en meer en meer tranen bij andere festivalgangers die de ravage begonnen in te schatten. Aangekomen bleek dat de patiënte niet meer kon wandelen. Neurotrauma? Sectie L1-L5? Gelukkig niet meer als een geval van hypothermie ten gevolge de heftige regen en hagel.

Eens terug aangekomen heb ik enkele kleinere behandelingen uitgevoerd en vervolgens werden er ploegen richting de wei uitgestuurd. Wie kon helpen mocht mee zolang er genoeg mensen op de camping bleven. Zo gezegd zo gedaan. Opnieuw hier pure chaas en angst.

Lang heb ik niet op de weide gewerkt gezien het rampenplan ons ertoe verplichtte ook een hulppost in te stellen binnen de omgeving. Zo heb ik dan (vreemd genoeg maar bon) min of meer de leiding opgenomen van de hulppost de Binder, mocht iemand daar gezeten hebben, fluojasje, grijze Tshirt en korte blauwe broek.

De gevallen die hier binnen kwamen waren allen minder ernstig. enkele verzwikkingen, vele ondederkoelde patiënten, enkele snijwonden. Maar waar het aan fysiek leed ontbrak was er een overdaad aan emotioneel lijden. Ouders die kwamen vragen waar hun kinderen waren, of hun kinderen nog in leven waren. Vrienden die elkaar verloren waren geraakt en niet wisten wie nog in leven was en wie niet...

De fysieke hulp die ik heb verleend liep volgens het boekje. De emotionele hulp was belastend. Mensen moeten wegsturen omdat je geen lijst hebt, geen zekerheid kunt bieden,... Zoiets pakt me bij het hart, zoiets sloopt... Maar mooi was ook solidariteit te zien. Vrienden die elkaar terug vinden, de meisjes chiro Kiewit die laat weten dat hun lokalen open gesteld werden voor de overnachting van festivalgangers (WAARVOOR DANK!!!!!!!), mensen die elkaar nog nooit gezien hebben die elkaar troosten,... De teleurstelling, het verdriet en de pijn gingen diep maar de verbondenheid was hartverwarmend.

Eens de hulppost vlot draaiende was ben ik tegen 24.00 terug naar de camping gegaan. Hier heb ik nog enkele kleinere behandelingen uitgevoerd en eveneens een jonge collega opgevangen die zelf in shock was geraakt door het gebeuren. De nachtploeg had zich reeds ettelijke uren eerder aangemeld om te helpen en de toestroom werd goede opgevangen.

Finaal ben ik tegen 2 uur aan de uitgang van de camping nog een uurtje mentale steun gaan geven bij ouders en hun kinderen en waar mogelijk vragen beantwoord waar ik op kon antwoorden. Tegen 3 uur was mijn licht tot mijn grote frustratie uit. Ik ben bij iemand op de steenweg zelf ten slapen gelegd en heb er jammer genoeg tot 8 uur geslapen. Veel te lang en veel te veel. Eens terug op post was het voorbij.

Enkele dingen hier nog als extra bij. Enorm frustrerend is het feit dat de communicatie tussen de hulppost en de buitenposten door de storing voor een tijd moeizaam is gegaan. De vraag die ik me stel is dan ook of we niet meer hadden kunnen doen wanneer dit niet het geval geweest was...

Daarnaast kon ikzelf ook geen contact met men vrienden opnemen. Tegen 10 uur begonnen de eerste berichten binnen te stromen en wist ik pas hoe het met hen ging. Een hele middag/avond heb ik anderen geholpen zonder mijn eigen vrienden te kunnen zien/helpen. Dit steekt nadien...

ik denk niet dat ik al helemaal door heb wat er gebeurd is. Stilaan begint het in te zinken en begin ik te beseffen wat ons overkomen is. Ik kan enkel gelukkig zijn dat mijn vrienden en ikzelf in orde zijn denk ik...

Tot zover mijn wall of text.

Volg de laatste stand van zaken over het noodweer ook hier:
De atmosfeer staat op ontploffen #439 - Limburg gaat eraan

[ Bericht 25% gewijzigd door paddy op 20-08-2011 15:57:12 ]
pi_100958766
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 23:14 schreef Chilliewillie88 het volgende:

[..]

Dat is toch niks nieuws op festivals.. gebeurd elk jaar wel.
aso's :r Wat is daar nou het praktisch nut van? :? Als ik weer es naar een festival ga dan dok ik wel wat extras: hotel!! :Y
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_100958815
Over die leeggeroofde tenten... We hebben op de radio (toen we onderweg naar huis waren) wel gehoord dat de mensen die noodgedwongen op de camping moesten blijven, maar geen tent meer hadden, maar een droge lege tent moesten opzoeken. Ik denk dat je in zo een zo een situatie dan ook wat droge kleren van een ander, die al naar huis is, aantrekt.

Maar goed, kan ook zijn dat de tenten echt leeggeroofd zijn, en niet "geleend" door andere bezoekers.
Klussen deel 1 en 2
pi_100959311
Leeggeleend
Facet!
pi_100959492
quote:
9s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 23:45 schreef JanKort het volgende:
Leeggeleend
Ik heb de oorspronkelijke berichten over wat er weg zou zijn niet gezien. Maar kan me voorstellen dat het niet heel raar is als de droge slaapzakken/kleren wel weg zijn.
Klussen deel 1 en 2
pi_100959652
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizoïde persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 00:01:27 #7
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_100960028
Alsof het nieuw is dat er gerooft en gestolen wordt op een festival. Misschien dat het nu wat meer opvalt, maar het gebeurt op elk festival. Gewoon niks van waarde achter laten in je tent is het beste advies. Je bent er zelf verantwoordelijk voor.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 00:03:55 #8
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_100960337
Dat was eigenlijk het eerste dat ik gisteren dacht toen ik hoorde dat mensen naar huis waren gegaan en pas vandaag of morgen hun spullen op gingen halen. Als die er nog maar zijn dan...... Echt ziek, maar zo gaat dat tegenwoordig (en misschien vroeger ook wel).
pi_100960848
Nog even over dat filmpje dat hier omstreden werd gevonden waarin je die jongen zag liggen (dood?). Vanavond had het Belgische programma Terzake de uitzending geheel aan Pukkelpop geweid en daarin waren ook al die Youtubefilmpjes te zien. Ook deze, met die jongen gewoon in beeld.
pi_100960888
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 00:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Nog even over dat filmpje dat hier omstreden werd gevonden waarin je die jongen zag liggen (dood?). Vanavond had het Belgische programma Terzake de uitzending geheel aan Pukkelpop geweid en daarin waren ook al die Youtubefilmpjes te zien. Ook deze, met die jongen gewoon in beeld.
Die jongen kon later opstaan. Had de uploader in de comments staan in ieder geval.
pi_100961142
Oh gelukkig! Hier werd gezegd dat hij overleden was. Niet dat er daardoor een dode minder is.
pi_100961234
DEF / BAF F-16
pi_100961270
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 00:34 schreef bloodymary1 het volgende:
Oh gelukkig! Hier werd gezegd dat hij overleden was. Niet dat er daardoor een dode minder is.
Niet iedereen die plat ging was gelijk dood, meeste waren gewond.
pi_100962251
Bah wat een beelden ;(
stupidity has become as common as common sense was before
pi_100962854
Was er een een recreatiepark geweest daar dan ging er ook aardig wat de lucht in op die plek op dat moment.
Paar kilometer verder is het maar gewoon weer een stevig buitje.
Dit was een noodlottig toeval, hoort bij het bestaan op deze aardkloot.
pi_100963512
De arrogantie dat je een tent in Augustus neerzet, weet dat onweer er aankomt, is al zo vaak in Augustus voorgekomen.
Elke keer doet men het weer, en dit is dan de prijs.
pi_100963638
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 02:05 schreef ZetaOS het volgende:
De arrogantie dat je een tent in Augustus neerzet, weet dat onweer er aankomt, is al zo vaak in Augustus voorgekomen.
Waar slaat dit dan weer op :(
DEF / BAF F-16
pi_100963639
quote:
Beter om tegenwoordig vanaf half April tot eind Mei te plannen inderdaad.
pi_100963656
quote:
Het is me een schandaal, plannen zomaar een festival in augustus. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Insomnia_ op 20-08-2011 02:28:51 ]
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_100964727
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 02:11 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Beter om tegenwoordig vanaf half April tot eind Mei te plannen inderdaad.
O-)
Ja, of gebruik een betere tent.... of beter helemaal geen tent.
Of als je dan toch een tent gebruikt, en de weersverwachting is onweer, zoals al in de vroege ochtend bekend was, las het feest in de tent dan toch gewoon af.

Zo simpel, maar toch welke zomer lezen we de Tent/waterhoos berichten.
Maar acht, sommige zoals Cousin_Eddy vinden mijn harde realiteit nergens op slaan.
Denk dat Justitie in België er over een paar dagen toch anders over denkt.

w/ O~) w/
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 augustus 2011 @ 04:16:39 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_100964743
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 04:13 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

O-)
Ja, of gebruik een betere tent.... of beter helemaal geen tent.
Of als je dan toch een tent gebruikt, en de weersverwachting is onweer, zoals al in de vroege ochtend bekend was, las het feest in de tent dan toch gewoon af.

Zo simpel, maar toch welke zomer lezen we de Tent/waterhoos berichten.
Maar acht, sommige zoals Cousin_Eddy vinden mijn harde realiteit nergens op slaan.
Denk dat Justitie in België er over een paar dagen toch anders over denkt.

w/ O~) w/
Te triest dit

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_100964749
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 04:16 schreef tong80 het volgende:

[..]

Te triest dit

:{
Nee, triest dat met elk jaar weer tenten gebruikt.

Waarom is het trouwens triest als iemand gewoon de waarheid zegt?
pi_100964763
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 04:18 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Nee,triest dat met elk jaar weer tenten gebruikt.

Ga maar weg nu :( :( :(
DEF / BAF F-16
pi_100964766
quote:

[..]

Die grote tenten snap ik ook niet zo eigenlijk? Het is zomer wat vreettentjes ok maar de rest in de buitenlucht met beschutting voor de electrische spullen.
Er staat teveel onzin op zo'n groot festival.
pi_100964945
quote:

[..]

Jou eigen waarheid :') Dit was een noodlottig toeval. Meer niet..

[edit] toch maar weggehaald, geen zin in ban
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
  † In Memoriam † zaterdag 20 augustus 2011 @ 08:16:47 #27
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_100965177
http://www.nu.nl/buitenla(...)lpop-geplunderd.html

Tsja, sóms zijn Belgen net Nederlanders. :{
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_100965230
quote:
3s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 08:16 schreef Cynix ® het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)lpop-geplunderd.html

Tsja, sóms zijn Belgen net Nederlanders. :{
Spuit 11 :P

En niets nieuws onder de zon (ook spuit 11).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  † In Memoriam † zaterdag 20 augustus 2011 @ 08:36:43 #29
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_100965272
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 08:29 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Spuit 11 :P

En niets nieuws onder de zon (ook spuit 11).
Tsja sorry, ik ga niet eerst 7 delen doorlezen. :7
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_100965289
het staat gewoon in dit nog maar net geopende topic -O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')