Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
Ik heb vanmorgen onderweg regio Rotterdam toch best wat onweer gezien hoorquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Vanmorgen was het paniek op de radio, voor de middag zou er al zwaar onweer komen
Yeah right, ben blij dat ik niet geluisterd heb en gewoon m'n zomerse kloffie heb aangetrokken naar m'n werk.
Jep, daar was net zwaar onweer.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:30 schreef SoldMayor het volgende:
Als ik zo de radar kijk heeft london het ook flink lastig gehad ofniet?
Is het daar al afgekoeld dan? Het is hier (in Arnhem) nog steeds 33 graden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:30 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik heb vanmorgen onderweg regio Rotterdam toch best wat onweer gezien hoor
En aardige plensbuien onderweg.
We hebben vandaag nog 6,5 uur te gaan hoor.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:31 schreef Yi-Long het volgende:
Mjah, tot dusver een zwaar teleurstellend dagje...
Het koelde toen wel aardig af maar is daarna bij de opklaringen weer heet gewordenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Is het daar al afgekoeld dan? Het is hier (in Arnhem) nog steeds 33 graden.
Dat was ook precies de voorspelling.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Is het daar al afgekoeld dan? Het is hier (in Arnhem) nog steeds 33 graden.
En bij de NS panieken ze dus ook onterecht. Wat een raar land is dit toch ookquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:33 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Dat was ook precies de voorspelling.![]()
Helaas lullen ze op de radio maar een eind weg....
De kans bestond ook dat er vanmiddag al zwaar onweer ging komen. De weerberichten waren de afgelopen dagen toch vrij helder: dinsdagmiddag of -avond kans op hevig onweer. 's Middags nog niks, zo blijkt, maar ik denk dat we voor vanavond nog wel "wat" neerslag mogen verwachten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Vanmorgen was het paniek op de radio, voor de middag zou er al zwaar onweer komen
Yeah right, ben blij dat ik niet geluisterd heb en gewoon m'n zomerse kloffie heb aangetrokken naar m'n werk.
NS doet gewoon al excuses geven voor de vertragingen die komen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:34 schreef remlof het volgende:
[..]
En bij de NS panieken ze dus ook onterecht. Wat een raar land is dit toch ook
Daar is nu een bui aan het ontstaanquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:35 schreef lezzer het volgende:
Mmm, ik moet het allemaal nog zien. Ik wil eigenlijk naar Heerlen straks
De helft van de intercities schrappen omdat er "misschien" onweer komt vind ik toch wel wat ver gaan hoor.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:35 schreef Pino112 het volgende:
[..]
NS doet gewoon al excuses geven voor de vertragingen die komen.![]()
De NS is heel voorzichtig geworden sinds de winter van 2009-2010.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:36 schreef remlof het volgende:
[..]
De helft van de intercities schrappen omdat er "misschien" onweer komt vind ik toch wel wat ver gaan hoor.
Een stelletje prutsers zijn het, vraag me af hoeveel treinen DB vanavond/morgen schrapt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:36 schreef Felagund het volgende:
[..]
De NS is heel voorzichtig geworden sinds de winter van 2009-2010.
Zul je net zien dat het dan weer een chaos wordt omdat ze de hoeveelheid treinen niet aankunnen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Een stelletje prutsers zijn het, vraag me af hoeveel treinen DB vanavond/morgen schrapt.
Ik gok geen één
Dat is Flevoland en Flevolandquote:
Ik vind het raar dat we allemaal zo overdreven reageren als de buien een paar uurtjes op zich laten wachten. "Oh, het regent om vijf uur precies nog niet? Dan regent het nooit! Opdoekuh de ANWB, de NS en de KNMI!"quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:34 schreef remlof het volgende:
[..]
En bij de NS panieken ze dus ook onterecht. Wat een raar land is dit toch ook
Dat lijkt er meer opquote:
De NS overdrijft *altijd* dat is het probleem.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:39 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat we allemaal zo overdreven reageren als de buien een paar uurtjes op zich laten wachten. "Oh, het regent om vijf uur precies nog niet? Dan regent het nooit! Opdoekuh de ANWB, de NS en de KNMI!"
Doe eens normaal, denk ik dan. De NS neemt gewoon maatregelen. Overdreven? Wellicht, maar ik heb liever dat ze te veel maatregelen nemen dan te weinig in het geval van echt noodweer.
Alleen de trollen zijn wat jongerquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:40 schreef SoldMayor het volgende:
Hoe oud zijn de meeste hier eigenlijk?
Ik heb het idee dat ik met me 19 jaar hier een van de jonkies ben
Wat een pit inderdaad. Zie het nu ook op buienradar en dergelijke.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:39 schreef -CRASH- het volgende:
D'r komt toch wat zwaaar wweer naar binnen in België...
Eerst 1 zwarte pit... nu 3 die zich samenvoegen (bij Mons)
Bijna 18.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:40 schreef SoldMayor het volgende:
Als die zich zo blijft bewegen zoals ze nu doen, dan lijken ze richting Nijmegen te komenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:39 schreef -CRASH- het volgende:
D'r komt toch wat zwaaar wweer naar binnen in België...
Eerst 1 zwarte pit... nu 3 die zich samenvoegen (bij Mons)
Voor Duitsland is ook absoluut geen noodweer verwacht vanavond.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Een stelletje prutsers zijn het, vraag me af hoeveel treinen DB vanavond/morgen schrapt.
Ik gok geen één
Je zou zeggen dat zo'n pit met dat paars wel wat hagel moet laten vallen hehe.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:41 schreef Infection het volgende:
[..]
Wat een pit inderdaad. Zie het nu ook op buienradar en dergelijke.
20 ^^quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:40 schreef SoldMayor het volgende:
Ik zie geen wolkje aan de lucht boven Arnhem.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:41 schreef ACT-F het volgende:
Lichte activiteit rond Arnhem breidt zich uit naar Utrecht.
Laat maar komen dan.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:42 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als die zich zo blijft bewegen zoals ze nu doen, dan lijken ze richting Nijmegen te komen
Wel meer dan alleen dat.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:42 schreef Drassss het volgende:
[..]
Je zou zeggen dat zo'n pit met dat paars wel wat hagel moet laten vallen hehe.
Wat is je punt? Mensen die jammeren dat het weerbericht niet uitkomt, overdrijven ook *altijd*.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:41 schreef remlof het volgende:
[..]
De NS overdrijft *altijd* dat is het probleem.
Nee, daar zijn ze gelukkig wat realistischer. Scheelt een hoop geld en ergernis.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:42 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Voor Duitsland is ook absoluut geen noodweer verwacht vanavond.
Woehoe!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:42 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als die zich zo blijft bewegen zoals ze nu doen, dan lijken ze richting Nijmegen te komen
Kijk eens richting Nijmegen - Utrecht? Het is nog heel licht hoor, maar er is verhoogde activiteit.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:42 schreef remlof het volgende:
Ik zie geen wolkje aan de lucht boven Arnhem.
Wie/wat is MC?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:43 schreef horned_reaper het volgende:
Update van MC
17:18 uur
Aan het eind van de middag waren er nog altijd geen buien aanwezig boven Nederland, maar boven de Noordzee en het noorden van Frankrijk is dat wel anders. Daar ontwikkelen buien zich steeds verder en uiteindelijk bereiken de eerste buien hiervan het zuidwesten van Nederland aan het begin van de avond. Aan de voorzijde van dit buiengebied kan de wind even fors uitschieten, daarna kan het regionaal een hele lange tijd onweren en is hagel mogelijk en veel regenwater. Wateroverlast is in de loop van de avond dan ook nog altijd mogelijk.
In de loop van de avond volgen meer updates
MeteoConsult?quote:
Eehm.... het zijn europese weerinstanties die noodweer hebben voorspeld.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, daar zijn ze gelukkig wat realistischer. Scheelt een hoop geld en ergernis.
Hier is 'ie binnen 10 minuten gedaald van 32,6 naar 32quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:45 schreef Qwea het volgende:
Maximum temperatuur 31.0 °C om 17:39 uur
blijft klimmen
Ah. Dat klinkt wel logisch.quote:
Schokkend!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:45 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Hier is 'ie binnen 10 minuten gedaald van 32,6 naar 32
Ik zit in Malden net onder Nijmegen en zie nauwelijks bewolking overal om me heen. Wat bedoel je met activiteit? Ik neem niet aan buien en al helemaal geen onweer?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk eens richting Nijmegen - Utrecht? Het is nog heel licht hoor, maar er is verhoogde activiteit.
Laat het opschieten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:43 schreef horned_reaper het volgende:
Update van MC
17:18 uur
Aan het eind van de middag waren er nog altijd geen buien aanwezig boven Nederland, maar boven de Noordzee en het noorden van Frankrijk is dat wel anders. Daar ontwikkelen buien zich steeds verder en uiteindelijk bereiken de eerste buien hiervan het zuidwesten van Nederland aan het begin van de avond. Aan de voorzijde van dit buiengebied kan de wind even fors uitschieten, daarna kan het regionaal een hele lange tijd onweren en is hagel mogelijk en veel regenwater. Wateroverlast is in de loop van de avond dan ook nog altijd mogelijk.
In de loop van de avond volgen meer updates
Hij was hier binnen 3 min een halve graad in ene warmerquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:45 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Hier is 'ie binnen 10 minuten gedaald van 32,6 naar 32
Ik kom net uit Nijmegen, daar was ook niets aan de hand.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk eens richting Nijmegen - Utrecht? Het is nog heel licht hoor, maar er is verhoogde activiteit.
Duurt niet lang meer, maar het is daar nog inderdaad stil, terwijl er zowel vanuit het zuidwesten als vanuit de lijn Utrecht - Nijmegen activiteit is.quote:
Noodweer is er nog niet, alles moet nog komen. En het lijkt nog steeds heel goed mogelijk dat het vrij zwaar gaat worden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, daar zijn ze gelukkig wat realistischer. Scheelt een hoop geld en ergernis.
Ziet er lekker uit.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:46 schreef horned_reaper het volgende:
Begint al een redelijke lijn te worden.![]()
[ afbeelding ]
Amen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:46 schreef DaMart het volgende:
Zo, laat die buien nou maar komen, ik ben die benauwde hitte nu echt zat!
We zullen zien, ik voorspel dat het allemaal wel weer mee zal vallen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:47 schreef Felagund het volgende:
[..]
Noodweer is er nog niet, alles moet nog komen. En het lijkt nog steeds heel goed mogelijk dat het vrij zwaar gaat worden.
Er is zeker onweer mogelijk! Het moet daar nu drukkend warm zijn.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:46 schreef IntenSiVuS het volgende:
Ik zit in Malden net onder Nijmegen en zie nauwelijks bewolking overal om me heen. Wat bedoel je met activiteit? Ik neem niet aan buien en al helemaal geen onweer?
Het kan hard gaan, nu al een buitje aan het ontwikkelen rond Bielefeld-Osnabruck-Munster, welke naar het westen lijkt te gaanquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik kom net uit Nijmegen, daar was ook niets aan de hand.
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:46 schreef horned_reaper het volgende:
Begint al een redelijke lijn te worden.![]()
[ afbeelding ]
t is hier toch echt onbewolkt,.. en onweer komt vast wel, maar dat duurt nog wel ff. En drukkkend warm is het volgens mij voeral in Nederland onderhandquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Er is zeker onweer mogelijk! Het moet daar nu drukkend warm zijn.
Het lijkt wel steeds hei-iger/heiiger (spelling ?) te worden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik kom net uit Nijmegen, daar was ook niets aan de hand.
Ik denk het eigenlijk ook wel. Zeker hier. Ik heb vaker forse buien zien opbreken richting Emmeloord. Het IJsselmeer is killing voor grote buienquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:48 schreef remlof het volgende:
[..]
We zullen zien, ik voorspel dat het allemaal wel weer mee zal vallen.
twitter:steffo78 twitterde op dinsdag 28-06-2011 om 17:50:21Noodweer slaat toe in het zuiden van België. Nooit geziene flitsshow van blimsem. Zicht beperkt tot 15 m door de hevige regenval. #noodweer reageer retweet
quote:Weer gaat volgens het boekje
Volgens hem gedraagt het weer zich 'volgens het boekje'. Hij is stomverbaasd over het spitsalarm en de verwachtingen die werden uitgesproken over het vroeger komende noodweer.
Lucht laadt zich op
Gisteravond zei Van den Berg: "Dit wordt een zware jongen". "En daar blijf ik bij", zegt hij nu. De verwachting van gisteravond komt precies uit. Ook de onweersbuien van vanmiddag in Zuid-Holland zijn volgens verwachting, zegt de weerman. "Het is nu broeierig warm. De lucht laadt zich echt op voor het onweer nu".
Kleine vlekjes in Frankrijk worden groot
Toch lijkt er op dit moment nog weinig aan de hand als je naar Buienradar kijkt, maar schijn bedriegt, aldus Van den Berg. Hij wijst op drie kleine puntjes boven Noord-Frankrijk die snel groter worden: "Dit ontploft nu", zegt hij, "En dat wordt een onweersfront dat we niet vaak meemaken in Nederland." De verwachting is en blijft volgens hem dus dat vanaf 20:00 uur de eerste zware buien ons land zullen bereiken.
Dat kan kloppen. Het valt in de lijn die nu globaal tussen Utrecht en Nijmegen ligt. En blijft zich uitbreiden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:48 schreef YUR het volgende:
Hier bij Drunen trekt het net binnen 2 minuten helemaal dicht...
Komt ongeveer overeen met de voorspelling van het KNMI.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:51 schreef Paul_in_the_Dark het volgende:
Volgens Arie Verrips de weerman gaat het na 22 uur los in de regio Utrecht
Andersom ook wel hoor. Heb ook genoeg buien zien activeren door het IJsselmeer.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:50 schreef Beavis het volgende:
[..]
Ik denk het eigenlijk ook wel. Zeker hier. Ik heb vaker forse buien zien opbreken richting Emmeloord. Het IJsselmeer is killing voor grote buien
Hou het in de gaten, want ten zuiden van Utrecht, zeg maar het land tussen de Rijn en Waal blijft het langzaam groeien.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:50 schreef IntenSiVuS het volgende:
t is hier toch echt onbewolkt,.. en onweer komt vast wel, maar dat duurt nog wel ff. En drukkkend warm is het volgens mij voeral in Nederland onderhand
Zo ziet het er veel onheilspellender uitquote:
quote:
Ja, ikke.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:04 schreef Dagoduck het volgende:
Weet iemand hier hoe laat het gaat regenen in Den Helder?
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:04 schreef hondenfokker het volgende:
Bij Wortegem in België hagelstenen van 3cm!
quote:KNMI waarschuwt opnieuw voor extreem weer
Laatste update: 28 juni 2011 17:59 info
DE BILT - Het KNMI heeft iets voor zes uur een waarschuwing voor extreem weer (code oranje) afgegeven voor de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland.
In Zeeland worden vanaf omstreeks zeven uur zware onweersbuien verwacht, die gepaard kunnen gaan met veel bliksemontladingen, windstoten tot 80 kilometer per uur en hagel.
Toen ik daar nog woonde pisten we zo'n beetje altijd naast de pot... Maar ja, wel de meeste zonuren per jaar.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:04 schreef Dagoduck het volgende:
Weet iemand hier hoe laat het gaat regenen in Den Helder?
Die wordt fors groter denk ik zo...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:49 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Gemeen klein buitje ten oosten van Maastricht?
Hangt boven me, het is buiten koeler als binnen nu.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:03 schreef -CRASH- het volgende:
Die pluk boven maastricht/kerkrade begint zich ook mooi te ontwikkelen.
Yup, waarschijnlijk gaat die samenklonteren met het noodweer wat nu in België rond Charleroi aan de gang is.quote:
Mocht dit allemaal een beetje standhouden dan wordt noord-holland straks om half 9 nog wel oranje gekleurd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:10 schreef DaMart het volgende:
[..]
Noord-Holland gaat het echt leuke weer mislopen?.
Zou je zo nog niet zeggen.... hangt een wolk(je) voor de zon.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:11 schreef ACT-F het volgende:
Ook rond Venlo kan er wat ontstaan. Hou het goed in de gaten.
Dat is nogal een verschilquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:14 schreef horned_reaper het volgende:
MeteoConsult verwacht nu (in tegenstelling tot het KNMI) windstoten van 120kmph
Pffff, hier nog volop zon en benauwdheid. Jaloers.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:15 schreef zoem het volgende:
En het begint te druppelen en nog steeds donders in de verte
Het is inderdaad kijkend richting Duitsland. Het ziet er naar uit dat dit gaat samenklonteren met de buien die vanuit België komen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:14 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Zou je zo nog niet zeggen.... hangt een wolk(je) voor de zon.
als die verdergroeit is dat voor het noord-oosten (duitsland)
Hagelbollentwitter:steffo78 twitterde op dinsdag 28-06-2011 om 17:55:49Tip: Zet je wagen vannacht op een overdekte plaats. Er kunnen hagelbollen vallen van 3 cm diameter. U bent gewaarschuwd!!! #noodweer reageer retweet
wtf is dat paarsequote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:11 schreef Pino112 het volgende:
http://www.buienradar.nl/(...)am=zoom&size=1x1&t=T
Extreme neerslagquote:
Zometeen ff tanken en dan eens een mooie plek opzoeken langs de maasquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is inderdaad kijkend richting Duitsland. Het ziet er naar uit dat dit gaat samenklonteren met de buien die vanuit België komen.
Ah joh, die worden allemaal van de weg gehaald.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:21 schreef Greys het volgende:
RTL4, Reinier vd Berg zegt dat de hagelstenen die nu in België vallen rond acht uur Nederland zullen binnen komen. En ze zijn met golfballen op een auto aan het testen wat dat doet met je auto
De hagelstenen zullen vallen met 160 km/u.
Joy! 32 graden tot ver in de avond, terwijl de rest van Nederland al de nodige afkoeling heeft gehad..quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:22 schreef JamFlava het volgende:
Hier in Twente zal het allemaal wel weer meevallen
NO veluwe ookquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:23 schreef Jurk het volgende:
Bleh, hier omgeving Amsterdam is de lucht nog steeds strakblauw en de temperatuur om te smelten
Heerenveen ook.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:23 schreef Jurk het volgende:
Bleh, hier omgeving Amsterdam is de lucht nog steeds strakblauw en de temperatuur om te smelten
Als ie al niet afgelast wordt...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:24 schreef kepler het volgende:
hmm, ik heb motorrijles om half acht, ik denk niet dat ik het droog hou
Dat is de kuipquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:25 schreef Morpheus2002 het volgende:
Hier vlakbij Rotterdam is er steeds meer bewolking te zien.
Ik zal het zo zien, het is in Den Haag. Afgaande op buienradar begint het zo met regenen en gaat het rond 8u helemaal los. Precies als ik op de motor zitquote:
Er is een lijn globaal tussen Rijn en Maas die de Achterhoek net schampt. Deze is nu aan het samenklonteren met de buien uit België. Wie weet activeert het nog, maar voorlopig zie ik nog geen positieve ontwikkelingen voor het oostenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:20 schreef Magnificat het volgende:
Ik wil onweer!
Die bui die er nu aankomt lijkt de achterhoek echt niet te gaan raken.
Misschien dat de 2 rode vlekjes die in N-Frankrijk liggen wel gaat lukken.
Of we moeten het van de plots ontstande buien hebben.
* ben jaloers op jullie, mensen van het zuiden*
Weet je een paar leuke plekken?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:20 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Zometeen ff tanken en dan eens een mooie plek opzoeken langs de maas
Als ik het niet dachtquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Er is een lijn globaal tussen Rijn en Maas die de Achterhoek net schampt. Deze is nu aan het samenklonteren met de buien uit België. Wie weet activeert het nog, maar voorlopig zie ik nog geen positieve ontwikkelingen voor het oosten
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:28 schreef Evenveel het volgende:
Dikke regendruppels gevallen in Houthem (nabij Valkenburg, Lb). Rommelt nog een beetje na, maar qua onweer lijkt het meeste voorbij, alhoewel er al niet echt veel is geweest.
Het rare was wel dat het meer klonk alsof er iemand voor een kwartier lang ergens keihard op stond te rammen (harde, maar hele korte knallen) ipv echt onweer...
Even afwachten. Deze buien zijn al aan het samenklonteren met de buien uit België. Het kan zo veranderen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:28 schreef hans1988 het volgende:
Die wolk hangt wel boven Kerkrade maar er komt niks uit
Naar wat?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:32 schreef Drassss het volgende:
Mooi om te zien, de windrichting is ook compleet aan het veranderen.
Laat maar komenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Even afwachten. Deze buien zijn al aan het samenklonteren met de buien uit België. Het kan zo veranderen.
Is ook precies wat men voorspelde. Langzaam zal de buienlijn landinwaarts trekken vanuit het ZW/W.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:33 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
http://www.buienradar.nl/wb.aspx?soort=wind&tijd=0
(N)-West zo te zien.
Ik weet niet of een boom zo'n goed idee is. Er kunnen ook taken van bomen waaien sinds de windsnelheid ook een stuk omhoog zal gaan.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:36 schreef TommyGun het volgende:
M'n auto heb ik van de oprit gehaald en staat nu half op de stoep naast een geluidswand onder een boom dus al wat beschut
Vooral bij jullie (Tholen) zo te zien. Ik zie ze vanaf Schouwen mooiquote:
Die is zo te zien al weer overbelast.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:37 schreef mrspoeZ het volgende:
Wel Maastricht: http://90.145.4.49:8080/view/index.shtml
Was Lezzer niet onderweg naar Heerlen???quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:35 schreef -CRASH- het volgende:
Boven heerlen een zwarte pit... En dat komt naar het noorden![]()
+1, om te genietenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:36 schreef jameshont het volgende:
Hier in de Achterhoek nog 35.8 graden achter het huis in de schaduw! In het open land nog 33 graden, heerlijk
zoek eens op sterrewacht armand-pien... die heeft een wbcam gericht op het noorden helaasquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:36 schreef Infection het volgende:
Iemand toevallig een cam van het noodweer in België of misschien Zeeland om het aan te kunnen zien komen?
Komen we vanzelf wel achterquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was Lezzer niet onderweg naar Heerlen???
Daar wilde/moest ze heen ja.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was Lezzer niet onderweg naar Heerlen???
Voorlopig is het afzien voor onsquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:38 schreef Adverb het volgende:
Hier in Twente nog niks te merken van aankomend noodweer. Pff maar van mij mag het wel hoor. Even wat afkoeling na deze snikhete dag!
Tja, het is kiezen tussen 2 kwaden...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:36 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik weet niet of een boom zo'n goed idee is. Er kunnen ook taken van bomen waaien sinds de windsnelheid ook een stuk omhoog zal gaan.
Hier ook, ik hoop dat het onweer nog vanavond in de Achterhoek gaat beginnen. Kan ik tenminste goed slapen.quote:
Het ziet er naar uit dat het in Zeeland voorlopig meevalt als de buien naar het Noord-Oosten trekken.quote:
Net zoals Editie NL die beelden van Buienradar laat zien, en dan nog beelden van vanmiddag ook, waaraan nog niet veel te zien was behalve wat onweer boven de noordzee enzo.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:44 schreef INViCTuS het volgende:
Er ontstaat nog wel meer hoor. Wat er nu is wil niet zeggen dat dat alles is. Hier in het oosten is het nog 33 graden en onbewolkt met veel energy die nog aanwezig is.
Ik word een beetje moe van al die media eromheen. radio, tv en andere mensen die het beter weten zonder enige kennis of wel kennis en dan van die halve berichten of waarschuwingen geven...
Succesquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:45 schreef -CRASH- het volgende:
Ik ben weg... Hopelijk later met mooie pics/vid weer terug
Latersssssss
Héél veel toi toi toi..quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:45 schreef -CRASH- het volgende:
Ik ben weg... Hopelijk later met mooie pics/vid weer terug
Latersssssss
quote:Zeist (3707)
Waarschuwing vooraf vanwege onweer,
waarschuwingsniveau rood verwacht
geldig van: dinsdag, 28. jun 2011, 11:00 uur
geldig tot: woensdag, 29. jun 2011, 06:00 uur
geldig voor: alle hoogtes
Vanaf Dinsdag voormiddag en middag zijn er tijdelijk krachtige regenbuien en onweer mogelijk. Hierbij bestaat er gevaar op zware regenval, hagel en zware windstoten. Er kunnen hier en daar tornado's ontstaan. Op Woensdag morgen wordt de kans op buien en onweer kleiner.
Dan zijn ze wel de goede kant uitgefietst. Daar duurt het nog even voordat het onweer begint.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:51 schreef Resistor het volgende:
Ik had gisteren mijn ouders nog gewaarschuwd dat het slecht weer zou worden en dat ze beter niet te ver konden gaan fietsen...
Ze zitten in Harlingen
Kanonne heyquote:
Vannacht is de kans inderdaad aanwezig. Vanavond is de kans wat kleiner. Maar uiteindelijk moet je het in de gaten blijven houden, want dit weertype is zeer veranderlijk.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:52 schreef Spablauw het volgende:
Ik word een beetje moe van al die media eromheen. radio, tv en andere mensen die het beter weten zonder enige kennis of wel kennis en dan van die halve berichten of waarschuwingen geven...
--
He allen, weer-forum newbie hier! Hoi!
Ik word de hele dag al panisch van het KNMI over al dat noodweer! Sorry allen, maar ik vind het doodeng! Kan iemand die er WEL verstand van heeft, me vertellen of het hier (Ermelo, Gelderland) ook gaat spoken vannacht? Alvast bedankt!
EXIF zegt me niets eigenlijks.. Maar het is van een weersitequote:
Ze staan daar met de camper, vakantiequote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:52 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dan zijn ze wel de goede kant uitgefietst. Daar duurt het nog even voordat het onweer begint.Of moeten ze nog terug?
Ja ze hadden een weeralarm moeten geven!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:53 schreef Hukkie het volgende:
Ben een beetje huiverig om KNMI-berichten op de FP te zetten. Voor het zelfde geld hebben ze het weer mis.
Mooie stad Harlingenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:51 schreef Resistor het volgende:
Ik had gisteren mijn ouders nog gewaarschuwd dat het slecht weer zou worden en dat ze beter niet te ver konden gaan fietsen...
Ze zitten in Harlingen
Vanochtend stond er ook al een bericht op de FP wat voor geen meter klopte, dat het noodweer in Zeeland uitbleef...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:53 schreef Hukkie het volgende:
Ben een beetje huiverig om KNMI-berichten op de FP te zetten. Voor het zelfde geld hebben ze het weer mis.
Mijn cam heeft een kortsluiting in de USBaansluiting dus ik moet elke keer de batterijen en kaart eruit halen om foto's op mn pc te zetten. Ik neem nooit de moeite de datum dan goed te zetten, dus het zou zomaar kunnen dat er meer mensen zijn die dat niet doen.quote:
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:54 schreef horned_reaper het volgende:
Foto uit België?
De maker van deze foto zegt dat hij hem 10 minuten geleden heeft geschoten ergens in België....![]()
[ afbeelding ]
Onzin. http://www.tineye.com/sea(...)db9cdbe60f9c13f0d51/quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:54 schreef horned_reaper het volgende:
Foto uit België?
De maker van deze foto zegt dat hij hem 10 minuten geleden heeft geschoten ergens in België....![]()
[ afbeelding ]
Whut?!?!?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:54 schreef horned_reaper het volgende:
Foto uit België?
[ afbeelding ]
Yeah rightquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:54 schreef horned_reaper het volgende:
Foto uit België?
[ afbeelding ]
Ik vroeg me net af of zo'n overspannings verlengsnoer wel werkt als die in een niet geaard stopcontact zit. Iemand ?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:52 schreef kapiteintje het volgende:
Zijn er nog mensen hier die 'oldskool' alle stekkers en kabels eruit trekken bij onweer?
Belgie met gele lijnen op de weg? Lijkt me heel sterkquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:54 schreef horned_reaper het volgende:
Foto uit België?
[ afbeelding ]
Maar dat ging over een bui van vanmorgen, die meeviel. Niet over wat er nu aan zit te komen. Al lijkt het in Zeeland voorlopig wel meevallen, het noodweer gaat er een beetje langs.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:54 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Vanochtend stond er ook al een bericht op de FP wat voor geen meter klopte, dat het noodweer in Zeeland uitbleef...
Dit is de verborgen EXIF-informatie van die foto:quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:54 schreef Burnie88 het volgende:
EXIF zegt me niets eigenlijks.. Maar het is van een weersite
Het kan natuurlijk zijn dat die persoon de datum van zijn camera niet goed heeft ingesteld.quote:Camera Maker: Canon
Camera Model: Canon EOS 300D DIGITAL
Image Date: 2008-06-22 15:38:45 (no TZ)
Focal Length: 50.0mm
Aperture: f/8.0
Exposure Time: 0.013 s (1/80)
ISO equiv: 100
Exposure Bias: none
Metering Mode: Matrix
White Balance: Auto
Flash Fired: No (enforced)
Orientation: Normal
Color Space: sRGB