Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
Ik heb vanmorgen onderweg regio Rotterdam toch best wat onweer gezien hoorquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Vanmorgen was het paniek op de radio, voor de middag zou er al zwaar onweer komen
Yeah right, ben blij dat ik niet geluisterd heb en gewoon m'n zomerse kloffie heb aangetrokken naar m'n werk.
Jep, daar was net zwaar onweer.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:30 schreef SoldMayor het volgende:
Als ik zo de radar kijk heeft london het ook flink lastig gehad ofniet?
Is het daar al afgekoeld dan? Het is hier (in Arnhem) nog steeds 33 graden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:30 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik heb vanmorgen onderweg regio Rotterdam toch best wat onweer gezien hoor
En aardige plensbuien onderweg.
We hebben vandaag nog 6,5 uur te gaan hoor.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:31 schreef Yi-Long het volgende:
Mjah, tot dusver een zwaar teleurstellend dagje...
Het koelde toen wel aardig af maar is daarna bij de opklaringen weer heet gewordenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Is het daar al afgekoeld dan? Het is hier (in Arnhem) nog steeds 33 graden.
Dat was ook precies de voorspelling.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Is het daar al afgekoeld dan? Het is hier (in Arnhem) nog steeds 33 graden.
En bij de NS panieken ze dus ook onterecht. Wat een raar land is dit toch ookquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:33 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Dat was ook precies de voorspelling.![]()
Helaas lullen ze op de radio maar een eind weg....
De kans bestond ook dat er vanmiddag al zwaar onweer ging komen. De weerberichten waren de afgelopen dagen toch vrij helder: dinsdagmiddag of -avond kans op hevig onweer. 's Middags nog niks, zo blijkt, maar ik denk dat we voor vanavond nog wel "wat" neerslag mogen verwachten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Vanmorgen was het paniek op de radio, voor de middag zou er al zwaar onweer komen
Yeah right, ben blij dat ik niet geluisterd heb en gewoon m'n zomerse kloffie heb aangetrokken naar m'n werk.
NS doet gewoon al excuses geven voor de vertragingen die komen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:34 schreef remlof het volgende:
[..]
En bij de NS panieken ze dus ook onterecht. Wat een raar land is dit toch ook
Daar is nu een bui aan het ontstaanquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:35 schreef lezzer het volgende:
Mmm, ik moet het allemaal nog zien. Ik wil eigenlijk naar Heerlen straks
De helft van de intercities schrappen omdat er "misschien" onweer komt vind ik toch wel wat ver gaan hoor.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:35 schreef Pino112 het volgende:
[..]
NS doet gewoon al excuses geven voor de vertragingen die komen.![]()
De NS is heel voorzichtig geworden sinds de winter van 2009-2010.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:36 schreef remlof het volgende:
[..]
De helft van de intercities schrappen omdat er "misschien" onweer komt vind ik toch wel wat ver gaan hoor.
Een stelletje prutsers zijn het, vraag me af hoeveel treinen DB vanavond/morgen schrapt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:36 schreef Felagund het volgende:
[..]
De NS is heel voorzichtig geworden sinds de winter van 2009-2010.
Zul je net zien dat het dan weer een chaos wordt omdat ze de hoeveelheid treinen niet aankunnen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Een stelletje prutsers zijn het, vraag me af hoeveel treinen DB vanavond/morgen schrapt.
Ik gok geen één
Dat is Flevoland en Flevolandquote:
Ik vind het raar dat we allemaal zo overdreven reageren als de buien een paar uurtjes op zich laten wachten. "Oh, het regent om vijf uur precies nog niet? Dan regent het nooit! Opdoekuh de ANWB, de NS en de KNMI!"quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:34 schreef remlof het volgende:
[..]
En bij de NS panieken ze dus ook onterecht. Wat een raar land is dit toch ook
Dat lijkt er meer opquote:
De NS overdrijft *altijd* dat is het probleem.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:39 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat we allemaal zo overdreven reageren als de buien een paar uurtjes op zich laten wachten. "Oh, het regent om vijf uur precies nog niet? Dan regent het nooit! Opdoekuh de ANWB, de NS en de KNMI!"
Doe eens normaal, denk ik dan. De NS neemt gewoon maatregelen. Overdreven? Wellicht, maar ik heb liever dat ze te veel maatregelen nemen dan te weinig in het geval van echt noodweer.
Alleen de trollen zijn wat jongerquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:40 schreef SoldMayor het volgende:
Hoe oud zijn de meeste hier eigenlijk?
Ik heb het idee dat ik met me 19 jaar hier een van de jonkies ben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |