Mailtje naar forum@fok.nl:quote:Op vrijdag 10 juni 2011 09:51 schreef Daaps het volgende:
Ik heb ff als gewicht 12 * 75 ingevuld. Frontaal oppervlak heb ik moeten gokken net als rolweerstand maar die dingen zijn van kleine invloed bergop.
Dus, dan kom je er op uit dat je, met z'n 12en, bijna 3000 watt moet leveren om die berg op te raken.
3000/12=250 Watt per persoon.![]()
Voor een gemiddeld persoon is dat onmogelijk als hij niet getraind heeft - sterker nog, voor iemand die goed getraind is is dit nog verschrikkelijk zwaar en bijna onmogelijk om 13 kilometer vol te houden.![]()
-edit- Ong 3 uur klimmen.Daarna ben je dood man.
Dus, conclusie, de fiets moet lichter.![]()
Mail naar de organistatie:quote:Hallo !
Ik had zojuist een geniaal idee, als zeg ik het zelf: De Alpe d'Huez beklimmen, op een bierfiets!
Ik wil proberen om bijvoorbeeld een groot merk als Heineken te laten sponsorren.
Misschien kan ik ook nog een zooitje media aandacht vergaren door TV programma's zoals Hart van Nederland.
Denken jullie dat FOK! mij hier op enige manier in kan helpen?
Mvg, So_Surreal_Baby...
Let op: het idee is van So_Surreal_Babyquote:Goedenavond !
Zojuist kwam ik op het idee om volgend jaar (2012) de Alpe d'Huzes te beklimmen maar dan op een bierfiets.
Ik ben van plan om dit te doen door veel publiciteit (en dus sponsoren) te werven via TV shows zoals Hart van Nederland, radio stations zoals 538 en een groot biermerk als Heineken.
Ook heb ik al gevonden dat een lege bierfiets zo'n 1.600KG is, ik wil dus door een Technische Universiteit een lichtgewicht bierfiets laten ontwerpen.
Voordat ik dit hele proces in gang ga zetten leek het mij eerst handig om jullie te mailen met de vraag of dit überhaupt wel is toegestaan.
Heel erg bedankt alvast, met vriendelijk groet,
Team bierfiets.
We moeten de Rabo bank eigenlijk ook contacten.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 00:35 schreef Vincpod het volgende:
Als update: vanmiddag zijn er ook nog 3 mailtjes uitgegaan naar Heineken, BNN en de TU-Delft. Nu is het wachten op antwoord.
En voordat ik het vergeet: Ik heb als naam: "Project Bierfiets" opgegeven.
Wat doet de koersvoorzitter danquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:05 schreef Maanvis het volgende:
SSB, hier kun je het telefoonnr van de koersvoorzitter vinden:
http://www.armaadvies.nl/Contact.htm
jou antworod geven of het is toegestaan lijkt mequote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:07 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Wat doet de koersvoorzitter dan?
Bergaf zal het probleem niet zijn, mits je pompend remt en niet de rem eindeloos laat 'aanlopen'.quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:56 schreef Maanvis het volgende:
[..]
hebben jullie ervaring met mensen die met jullie fietsen bergop of bergaf fietsen?
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:49 schreef HetFietscafe het volgende:
[..]
Bergaf zal het probleem niet zijn, mits je pompend remt en niet de rem eindeloos laat 'aanlopen'.
Om bergop te kunnen zal de fiets moeten worden aangepast d.m.v. wijziging in de overbrenging. Het Fietscafe is bereid hieraan mee te werken. Wij adviseren een 12-persoons fietscafe te nemen, met daarop 8 fietsers en een chauffeur.
12-persoons: 950kgquote:Op vrijdag 17 juni 2011 23:10 schreef Daaps het volgende:
[..]... Er is belangstelling!
Ik kan wel is kijken naar overbrenging, wat het slimste is en lekkerste trapt..
Enne, hoeveel weegt zo'n bierfiets van jullie nou eigenlijk?
Heb je toevallig een foto van beide versiesquote:Op vrijdag 17 juni 2011 23:14 schreef HetFietscafe het volgende:
[..]
12-persoons: 950kg
17-persoons: 1060kg
quote:Geachte heer/mevrouw,
De actie Alpe d’Huzes is de laatste jaren uitgegroeit tot een enorm succes. Dit jaar, 9 juni jl, is er een recordbedrag opgehaald van ruim 20 miljoen euro. Volgend jaar de organisatie nog meer geld ophalen voor het KWF-Fonds. Iedereen is direct of indirect wel in contact gekomen met deze vreselijke ziekte en daarom willen wij ook onze bijdrage leveren voor de Alpe d’Huzes 2012.
Via het interforum van fok.nl is er een idee gekomen om volgend jaar de Alpe d’Huez te beklimmen op een zogenaamde bierfiets. Dit zal naar ons idee zeker een goede bijdrage leveren aan de inzamelingsactie. Maar al snel kwamen wij tot de conclusie dat de beklimming op een traditionele bierfiets niet haalbaar is, dit in verband met het allerlei technische problemen en menselijke grenzen. Om dit idee toch door te kunnen zetten hebben wij het idee om een speciale bierfiets te laten ontwikkelen door de TU-delft. Dit zou een lichtgewicht bierfiets moeten worden die zo is gebouwd dat deze de Alpe d’Huez zou kunnen beklimmen met ongeveer 8 fietsers erop. Wij willen voor de fietsers nog een aantal oud-wielrenners benaderen maar voordat we dit doen willen wij eerst kijken of het financieel te realiseren valt.
Om het financieel haalbaar te maken zoeken wij sponsoren voor dit project. Wij denken geld nodig te hebben om de fiets te laten ontwerpen en realiseren door de Technische Universiteit van Delft. En eventueel het vervoer naar de Alpe d’Huez op de dag van de actie begin juni 2012. Als u geinteresseerd bent horen we graag van u en indien gewenst kunnen wij dan ons volledige plan met u delen.
Wij hopen dat u geinteresseerd bent in ons idee en dat u ons wilt helpen om dit project rond te krijgen voor de Alpe d’Huzes van 2012.
Met vriendelijke groet,
So_Surreal_Baby
Hier de link van het topic:
De Alpe d'Huez beklimmen, op een bierfiets! (Idee van SSB) #2
hamvraagjes:quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:47 schreef Daaps het volgende:
Een fiets van 950 kg met 8 fietsers is nog steeds te zwaar.. Ieder zou dan 240 watt moeten leveren.![]()
't Is gewoon een enorme uitdaging, aangezien de meeste mensen moeite hebben zichzelf + 9kg aan racefiets omhoog te zeulen.
Wij zouden je eigen lichaamsgewicht + 128 kg naar boven moeten trappen.... Dat lijkt me haast onmogelijk..
Mja, waar een wil is is een weg.
eerste vraag is natuurlijk of zulke hulpmiddelen zijn toegestaan. Tweede vraag is of het geleverde vermogen het gewicht van het aandrijvingssyteem kan compenseren.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is het mogelijk een elektrische hulp aandrijving gebruiken en je kan tijdens de daling weer opladen.
Er moet ook nog een ton met water in of energie drank mee zeulen. mits het kan.
Daar moeten wij ook mee rekening houden.
Van 950 kg naar 140? Succes...quote:Op zaterdag 18 juni 2011 17:18 schreef ETA het volgende:
Ik zal eens een simpel ontwerpje maken en een sterkteberekening op loslaten. Is een tijdje geleden, eens kijken of ik eruit kom
... Geen elektrische hulp. Dan kun je die bierfiets net zo goed door een auto laten trekken.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is het mogelijk een elektrische hulp aandrijving gebruiken en je kan tijdens de daling weer opladen.
Er moet ook nog een ton met water in of energie drank mee zeulen. mits het kan.
Daar moeten wij ook mee rekening houden.
kom dan met wat eigen schattingen. Ik heb 2watt/kg lichaamsgewicht genomen als een vermogen dat iemand kan leveren in 6x2 uur. Dit is ook maar een hele grove schatting.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 18:39 schreef Daaps het volgende:
[..]
Van 950 kg naar 140? Succes...En om die berg 6 keer op te gaan lukt nooit in een dag. 1 keer zou al knap zijn! Afdalen duurt met zo'n gevaarte ook zeker een uur..
Damn, dat gaat echt lastig wordenquote:Op zaterdag 18 juni 2011 15:50 schreef ETA het volgende:
Hun website doet erg hun best zo min mogelijk informatie te geven....![]()
Maar heb dit eruit kunnen vissen. Het is dus de bedoeling 6x de top te bereiken in 1 dag. Er is ongeveer 15 uur de tijd om dit te doen, dus 2,5 uur per beklimming en afdaling. Laten we dan 30 minuten pakken voor de afdaling, eventuele onderhoud of andere dingen. Dus rekenen we 2 uur voor de klim.
Ik zie allerlei verschillende vermogens langsvliegen op internet, vaak is dat dan het maximale vermogen, niet voor 2 uur lang. Dit topvermogen ligt vaak rond de 250watt. Dit hangt meestal ook af van het lichaamsgewicht. 2 watt per kilo lichaamsgewicht gedurende 2 uur lijkt mij een realistische schatting. Als iemand een meer nauwkeurige getal voor het vermogen heeft, graag.
Tijd: 120 minuten
Vermogen 2watt/kg lichaamsgewicht
Gemiddelde snelheid: 6,75km/u
Dit kan Daaps dan in die formule kloppen. Ik heb die mooie excel sheet niet of de exacte formule, maar ik zie dat 1,18watt/kg nodig is om deze met 5km/u bergop te krijgen. Onze benodigde snelheid is nu 35% sneller, dit is bijna linear te verschalen (muv lucht en rol weerstand, maar die is relatief klein). Dus dit wordt nu 1,59watt/kg. We houden dus 0,41kg/watt over.
Je houdt dus 20% vermogen over om naar boven mee te slepen. Vanuit gaande dat dit linear geschaald kan worden aan gewicht, betekend dat een fietser dus 20% van zijn lichaamsgewicht extra omhoog kan slepen.
Conclusie met deze aannames: met 10 fietsers van 70kg mag de bierfiets 140 kg wagen.
Hmm het frame zal het zwaarst zijn denk ik.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 19:21 schreef ETA het volgende:
even een frame gemaakt van 100x50x5mm aluminium 6061. Zit nu ongeveer 60cm tussen de zitpalen (beetje te krap eigenlijk). Statische belasting van 700N per zitpaal.
Max stress zit op 43MPa, het materiaal heeft max treksterkte van 125MPa. Dit is dan wel slechts een statische belasting. Momenteel weegt het frame 44kg.
Er moet natuurlijk nog heel wat bijkomen, maar ik geloof niet dat het compleet onmogelijk is (mits deze stressanalyse correct is uitgevoerd)
[ afbeelding ]
Ok, qua sterkte zit het goed. Niet echt een verrassing als je metaal gebruikt natuurlijkquote:Op zaterdag 18 juni 2011 19:21 schreef ETA het volgende:
even een frame gemaakt van 100x50x5mm aluminium 6061. Zit nu ongeveer 60cm tussen de zitpalen (beetje te krap eigenlijk). Statische belasting van 700N per zitpaal.
Max stress zit op 43MPa, het materiaal heeft max treksterkte van 125MPa. Dit is dan wel slechts een statische belasting. Momenteel weegt het frame 44kg.
Er moet natuurlijk nog heel wat bijkomen, maar ik geloof niet dat het compleet onmogelijk is (mits deze stressanalyse correct is uitgevoerd)
[ afbeelding ]
trapmechanisme, assen, wielen, stuurmechanisme, hele bierfiets aankleding. Geen idee hoe dit gaat worden.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 19:37 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Hmm het frame zal het zwaarst zijn denk ik.
Het trapmechanisme zal wel meevallen toch?
Ik ben helaas totaal niet technisch, dus kan je niet helpen
zakt nu max 10mm door.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 20:01 schreef Neroje het volgende:
[..]
Ok, qua sterkte zit het goed. Niet echt een verrassing als je metaal gebruikt natuurlijkStijfheid ziet er al iets minder vrolijk uit. Hoe ver zakt dat ding wel niet door?
Donequote:Op zaterdag 18 juni 2011 20:08 schreef Pino112 het volgende:
SSB: De organisatie al via Twitter op de hoogte gesteld van het idee of dit topic?
Ik zou TU Eindhoven doen!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 00:35 schreef Vincpod het volgende:
Als update: vanmiddag zijn er ook nog 3 mailtjes uitgegaan naar Heineken, BNN en de TU-Delft. Nu is het wachten op antwoord.
En voordat ik het vergeet: Ik heb als naam: "Project Bierfiets" opgegeven.
composietmaterialen zijn natuurlijk een stuk sterker. Maar zoals je al zegt, het is een stuk duurder. Verder is de productie een stuk lastiger.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 23:04 schreef Captain_Ghost het volgende:
hoe zit met de koolstofvezel of glasvezel.
Die is toch sterker maar wel duurder.
Anders kan je ook aluminium buis of driehoek nemen.
Er is volop verschillende materialen aanwezig, die je nog moeten uitrekenen.
ik weet van delft dat ze regelmatig opdrachten vanuit het bedrijfsleven halen, en deze als opdracht gebruiken voor projectvakken. Echter is dit niet gratis.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:23 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ik zou TU Eindhoven doen!
Maar hoe verwacht je dat een TU gaat helpen? Dat ze gewoon een paar mensen erop zetten om die lichtgewicht bierfiets te maken?
met een extra set wielen in het midden ga je voor meer problemen zorgen dan dat het oplostquote:Op zondag 19 juni 2011 12:13 schreef Daaps het volgende:
Misschien 6 wielen om de doorbuiging tegen te gaan?Het is misschien ook makkelijker om de overbenging van 8 trappers + tandwielen te verdelen over 3 assen..
Dat kan je toch oplossen door de middelste set wielen meesturend te maken en de fiets zo te construeren dat de frame scharnierend is in het midden. Daardoor hou je altijd druk op de wielen en gaan ze soepel de bocht om.quote:Op zondag 19 juni 2011 13:10 schreef ETA het volgende:
[..]
met een extra set wielen in het midden ga je voor meer problemen zorgen dan dat het oplostTen eerste zal het moeilijker worden om een bocht om te gaan, de middelste wielen draaien niet mooi met de bocht mee. Ze zullen zeg maar gaan zijdelings gaan schuiven dan rechtdoor rollen.
Verder krijg je nooit een goede drukverdeling over alle wielen. Denk maar aan een tafel, als deze meer dan 4 poten heeft, zal er altijd een poot zijn die er een beetje bijhangt. Ok, in principe kan je dit oplossen door heel nauwkeurig te werken, maar kan je je voorstellen wat er gebeurd als we van een vlak stuk weg naar een stijgend stuk gaan, dan zweven de middelste wielen ineens in de lucht. Dit gebeurd ook als je over oneffen stukken weg rijdt. Je kan wel extra wielen toepassen, maar alleen bij de assen. Dit gebeurd dan ook alleen maar als de wielen de druk niet aankunnen.
ik ben wat met andere configuraties aan het stoeien, maar het sterkteberekeningsprogramma werkt niet helemaal mee. Ach, het is een goede uitdaging voor mijzelf om het programma opnieuw te leren.
je kan naar een oplossing toe zoals in een harmonicabus, dat er een scharnierpunt in het midden zit. Dan heb je het probleem in principe opgelost. Echter dit maakt het onnodig ingewikkeld en mogelijk zwaarder. Maar nu zitten we eigenlijk een probleem op te lossen van een oplossing op een niet echt bestaand probleem.quote:Op zondag 19 juni 2011 14:33 schreef Beavis het volgende:
[..]
Dat kan je toch oplossen door de middelste set wielen meesturend te maken en de fiets zo te construeren dat de frame scharnierend is in het midden. Daardoor hou je altijd druk op de wielen en gaan ze soepel de bocht om.
Ik denk nu erg simpel maar dit is toch mijn eerste gedachte om de problemen van een extra set wielen op te lossen.
Stel dat inzamelingen toch genoeg geld oplevert om composietmaterialen kunnen betalen. waarom niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 23:31 schreef ETA het volgende:
[..]
composietmaterialen zijn natuurlijk een stuk sterker. Maar zoals je al zegt, het is een stuk duurder. Verder is de productie een stuk lastiger.
Dit is al een buis, alleen rechthoekig. Bij deze belasting is een rechthoekig profiel volgens mij het beste. Je kan het wel optimaliseren door met kleine stukken metaal in een vakwerk (driehoekjes) te werken. Alleen levert dit wel significant meer werk op, en daarmee ook meer kans op productiefouten. Als er een globaal ontwerp is gemaakt, kan daarna nog een optimalisatierondje plaatsvinden.
Qua materiaalkeuze. Ik heb nu gekozen voor het meest gangbare aluminium, dit is makkelijk te verwerken, makkelijk te verkrijgen en goedkoop. Je kan achteraf analyseren of je andere materialen kan gaan gebruiken. Sterkteberekening, het eigenlijke doorrekenen van welke spanning op welke punten zit, blijft hetzelfde. Enige wat verandert is dat je meer spanning mag toelaten.
Ik wil wel briefjes hangen in EHV.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 23:38 schreef ETA het volgende:
[..]
ik weet van delft dat ze regelmatig opdrachten vanuit het bedrijfsleven halen, en deze als opdracht gebruiken voor projectvakken. Echter is dit niet gratis.
ik kan zelf best wel een deel ontwikkeling gaan doen, maar heb wel de hulp nodig van anderen. Als het project wat concreter is, kan je makkelijk studenten werven op de universiteiten. Hang een paar briefjes op en je krijgt geheid wat fanatiekelingen. Maar goed, voordat je hier aan begint, moet je de kaders goed hebben vastgesteld.
als je genoeg geld hebt, mensen met de kennis en de productiefaciliteiten, dan is het te doen. Je kan dan de framebalken en zitstangen vervangen. Koolstofepoxycomposiet is ongeveer 2x zo sterk en 40% lichter. Dit gaat je dan ~20kg aan gewichtsbesparing opleveren (puur kijkend naar sterkte, niet stijfheid).quote:Op zondag 19 juni 2011 16:24 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Stel dat inzamelingen toch genoeg geld oplevert om composietmaterialen kunnen betalen. waarom niet.
misschien moet je mix van dat materialen gebruiken.
geen idee.... afstand vooras-achteras is nu 3m, korter kan het haast niet worden omdat er anders geen plaats is voor iedereen. Breedte is nu 1,5m, dat kan eventueel nog smaller.quote:Op zondag 19 juni 2011 17:59 schreef Irritatie100 het volgende:
Kan je wel alle bochten maken met zo'n bierfiets zonder te moeten steken?
Weet vrij zeker dat dat niet gaat op mijn eigen hometrainer, ding is uit het jaar 0..quote:Op zondag 19 juni 2011 18:11 schreef ETA het volgende:
wat we eigenlijk nu nodig hebben is een vrijwilliger die even op een hometrainer meet wat hij aan vermogen kan leverenWel voor 6x2 uur met half uur rust er tussen.
hoe bedoel je precies, maak eens een schetsje. Denk er wel om dat het geheel nog wel stabiel moet blijven. Je hebt aan beide kanten in totaal 10 fietsers die flink aan het geheel zitten te schudden.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:32 schreef kanovinnie het volgende:
ETA, maak een soort voorvork. 2 banden erin en je hebt gewichtsbesparing
de zitstang is een vierkante buis, dus een uitschuifbare systeem om zadelhoogte in te stellen is geen probleem.quote:Op zondag 19 juni 2011 23:39 schreef Daaps het volgende:
Amaai, wat een plannen hier al..
Ff fietstechnisch.. :
- Afstand van het zadel naar trappers moeten echt verstelbaar zijn. Sommige mensen hebben namelijk een binnenbeenlengte van 93 cm, zoals ik, en anderen zitten rond de 70. Als deze afstand verre van optimaal is is het rendement ook veel lager.
Welke hoek/positie het meest ideale is, geen idee. Maar in dit ontwerp is het eenvoudig aan te passen. Net zoals de trapper lengte, ik heb nu 17cm genomen, weet niet of dat goed is. Maar ook dit is in principe geen probleem.quote:- Je moet ook wel lekker op de fiets kunnen zitten: goeie positie! Anders heb je na een kwartier wringen zó'n last van je rug dat je niks meer kan.
Tja, je hebt toch serieuze banden nodig om dit gewicht te dragen en bochten door te komen. Daardoor heb je een groter raakoppervlak met de grond, hierdoor heb je meer weerstand. Hoeveel dit is, geen flauw idee.quote:- De rolweerstand van de fiets.. eta, heb jij hier misschien verstand van? Ik weet alleen die van een racefiets... (De luchtweerstand is te verwaarlozen bergop en met de snelheid die we rijden) als ik die weet kan ik de data in de excelsheet invoeren.
In principe ook geen probleem, denk ik. Je kan voor elke fietsplek gewoon een standaard ketting/tandwiel/versnellingen pakken. In principe gewoon exact hetzelfde als een normale racefiets, alleen drijf je geen achterwiel aan, maar de aandrijfas. Als dit je dit rechtstreeks uit een normale fiets gaat halen, kom je ook veel minder problemen tegen en het mechaniek is dan al goed uitgewerkt.quote:- verschillende versnellingen zou ook fijn zijn.. op een klim als deze zijn er stijle en minder stijle stukken. Verder is een verandering in trapfrequentie ook fijn om de verzuring tegen te gaan. 4/5 versnellingen zou genoeg zijn... Ik zal de grootte van de tandwielen waar ik t liefst mee klim binnenkort eens opzoeken.
praktisch is het inderdaad niet omdat je voluit moet fietsen en zijwaarts sturen. Zoals gezegd, het is niet mogelijk een stuurman te hebben die alleen stuurt en remt. Hij moet meefietsen. Als het echt nodig is, kan je mogelijk een 11e man voorop zetten die recht vooruit kijkt. Maar dan moet er wel wat meer gebeuren met het trapmechanisme.quote:Op zondag 19 juni 2011 23:42 schreef Philip10 het volgende:
Wordt sturen op deze manier niet heel zwaar? Een relatief zware fiets, die, zeker in de bochten, niet hard zal gaan, zal zwaar te besturen zijn. Bovendien lijkt het sturen op deze (uitwerking hierboven) manier ook niet echt praktisch.
Ik zal zo zo direct een mailtje sturentwitter:AlpedhuZes twitterde op zondag 19-06-2011 om 16:51:27@LarsDG88 neem even contact op met deelnemers at alpe-dhuzes.nl over jullie vraag ^kv reageer retweet
Ik heb werkelijkwaar gaan idee.quote:
nog niet als ik reactie heb meld ik het ofcourse gelijkquote:Op maandag 20 juni 2011 09:08 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Vinc, heb jij al reacties gehad op je mailtjes?
mocht de draaicirkel een probleem gaan worden, dan zijn er meerdere oplossingen denkbaar. Meesturende achterwielen is een van de oplossingen, maar technisch lastig. Het is eenvoudiger de stuuruitslag en de wielbasis aan te passen. Momenteel zijn de afmetingen niet veel anders dan een middenklasse auto, spoorbreedte 1,5m en wielbasis 3m.quote:Op maandag 20 juni 2011 09:04 schreef Daaps het volgende:
Trouwens: om de draaicirkel te verkleinen kunnen we toch ook alle 4 de wielen laten bewegen? Dat de voor en achterwielen verbonden zijn..
Hmm.. dat levert misschien problemen op met de aandrijving....
En wat betreft die tandwielen & comfort.. daarvoor moeten we gewoon een fietwinkel hebben... Het liefst een die zich specialiseert in racefietsen want die 'beetje van alles' winkels zijn over het algemeen prut.
Zij hebben programmas om te berekenen hoever afstand van zadel naar trappers en zadel naar stuur moret zijn.
Misschien zijn ze ook wel berijd om te sponsoren... Zó'n winkel kan veel meer voor elkaar krijgen.
het is in totaal toch 850kg aan massa dat je moet gaan afremmen. Dit moet nog onderzocht worden.quote:
Lijkt me een goed plan. Je wilt niet met 120km/u van een klif af vliegen.quote:Op maandag 20 juni 2011 11:23 schreef ETA het volgende:
[..]
mocht de draaicirkel een probleem gaan worden, dan zijn er meerdere oplossingen denkbaar. Meesturende achterwielen is een van de oplossingen, maar technisch lastig. Het is eenvoudiger de stuuruitslag en de wielbasis aan te passen. Momenteel zijn de afmetingen niet veel anders dan een middenklasse auto, spoorbreedte 1,5m en wielbasis 3m.
nog een vraagje die in mij opkomt, zal een differentieel nodig zijn?
[..]
het is in totaal toch 850kg aan massa dat je moet gaan afremmen. Dit moet nog onderzocht worden.
omdat het een twijfelgeval is of die bierfiets uberhaupt mee mag doen moet je eerst zorgen dat je dat duidelijk hebt (en daarvoor moet jeg ewoon ff bellen met de organisatoren) voordat je andere dingen gaat regelen.quote:Op maandag 20 juni 2011 14:09 schreef ETA het volgende:
sjezus, kan hun site nog onoverzichtelijker.... anyway, ik zie dat het niet verplicht is individueel 6x de beklimming te doen. Volgens mij kan je dus ook bij elke klim andere rijders omhoog sturen. Dat maakt het geheel wel iets eenvoudiger, je hebt dan wel 60 rijders nodig
ja duh, dat heb ik al meerdere malen gezegdquote:Op maandag 20 juni 2011 14:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
omdat het een twijfelgeval is of die bierfiets uberhaupt mee mag doen moet je eerst zorgen dat je dat duidelijk hebt (en daarvoor moet jeg ewoon ff bellen met de organisatoren) voordat je andere dingen gaat regelen.
nu maar hopen dat SSB geen telefoonangst heeftquote:Op maandag 20 juni 2011 14:22 schreef ETA het volgende:
[..]
ja duh, dat heb ik al meerdere malen gezegd
haha nee SSB is zo charismatisch als wat.quote:Op maandag 20 juni 2011 14:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
nu maar hopen dat SSB geen telefoonangst heeft
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 20 juni 2011 14:30 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
haha nee SSB is zo charismatisch als wat.Wat, ik was toen onder invloed van van allesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.normaal ben ik gewoon normaal en beschaafd
![]()
Gewoon een stuur zoals je op elke fiets hebt? Ik heb op dit moment geen zin om inventor op te starten op deze laptop. En jij gebruikt zo te zien met Solidworks.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:54 schreef ETA het volgende:
[..]
hoe bedoel je precies, maak eens een schetsje. Denk er wel om dat het geheel nog wel stabiel moet blijven. Je hebt aan beide kanten in totaal 10 fietsers die flink aan het geheel zitten te schudden.
Quote de op, werk hem bij zoals je wilt, pm naar mij toe en ik pas 'm wel even aan voor je.quote:Op maandag 20 juni 2011 11:47 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Ik zou de ontwerpen van ETA graag in de OP willen gooien, maar kan deze niet meer bewerken
Is dit aan te passen door een modje?
arbowet verplicht pauze hoorquote:Op maandag 20 juni 2011 17:58 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Ik moest overwerken
Ik ben bang dat ik donderdagochtend pas kan bellen.
Hmm ik werk graag door zodat ik eerder naar huis kanquote:
ik gebruik ook inventorquote:Op maandag 20 juni 2011 17:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Gewoon een stuur zoals je op elke fiets hebt? Ik heb op dit moment geen zin om inventor op te starten op deze laptop. En jij gebruikt zo te zien met Solidworks.
Dat is waar. Je zou dit kunnen oplossen door 2 extra wielen toe te voegen die boven de weg hangen tijdens normaal gebruik maar op de weg komen als de fiets dreigt te kantelen. Daarintegen is het natuurlijk niet altijd vlak dus kan het ook zijn dat de stabilistatiewielen de grond raken in een haarspeldbocht.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:51 schreef ETA het volgende:
[..]
ik gebruik ook inventor![]()
Maar ik denk dat een stuur zoals op een fiets (of een trike) nogal wat problemen gaat opleveren. Vooral het hoge zwaartepunt baart dan zorgen. Ik vermoed dat iets als dit gaat gebeuren tijdens een haarspeldbocht in de afdaling:
Ok, dan hebben we een dwarsbalk nodig voor die stabilisatiewielen... die moet wel sterk genoeg zijn om het gewicht te dragen. Ook moet deze breed genoeg zijn, anders kantelt de fiets nog steeds... hmmm, als we nu gewicht proberen te besparen de stuurwiel weg te halen, en dan meteen de stabilisatiewielen bestuurbaar maken... wacht eens even, dan komen we weer uit bij een fiets op 4 wielenquote:Op maandag 20 juni 2011 21:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is waar. Je zou dit kunnen oplossen door 2 extra wielen toe te voegen die boven de weg hangen tijdens normaal gebruik maar op de weg komen als de fiets dreigt te kantelen. Daarintegen is het natuurlijk niet altijd vlak dus kan het ook zijn dat de stabilistatiewielen de grond raken in een haarspeldbocht.
Nu niet zo gaan doen he!quote:Op maandag 20 juni 2011 21:57 schreef ETA het volgende:
[..]
Ok, dan hebben we een dwarsbalk nodig voor die stabilisatiewielen... die moet wel sterk genoeg zijn om het gewicht te dragen. Ook moet deze breed genoeg zijn, anders kantelt de fiets nog steeds... hmmm, als we nu gewicht proberen te besparen de stuurwiel weg te halen, en dan meteen de stabilisatiewielen bestuurbaar maken... wacht eens even, dan komen we weer uit bij een fiets op 4 wielen
het is nog vroeg om serieuze discussie hierover te voerenquote:Op maandag 20 juni 2011 22:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nu niet zo gaan doen he!
Ik dacht Solidworks te herkennen aan de oriëntatieassen linksonderin. Ik heb 5 maanden met zowel SW als inventor gewerkt, nu met nog een ander programma. Dus niet alles is me even duidelijk meer
Oftewel laten we eerst eens alles regelen met de organisatie?quote:Op maandag 20 juni 2011 22:14 schreef ETA het volgende:
[..]
het is nog vroeg om serieuze discussie hierover te voeren
Kan. Maar dat is moeilijker en duurder. Daarnaast zal de winst die je haalt kwa gewicht nihil zijn tov de ontwikkel en fabricagemoeite en kosten.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 10:49 schreef -Datdus- het volgende:
Kun je geen gebogen frame maken?![]()
[/leek]
Ik denk dat die vrijwel dagelijks mailtjes like "hoi wij zijn 6 studenten en willen met een bierfiets een berg opfietsen, willen jullie ons sponsoren?"; ik denk dat je eerst goede plannen moet hebben en dan pas sponsoren moet zoeken.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:21 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
We hebben ook van nog geen enkele sponsor reactie gehad
Daarom blijven mailen. Die bedrijven gaan pas reageren als je een paar mailtjes gestuurd hebt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:30 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Ik denk dat die vrijwel dagelijks mailtjes like "hoi wij zijn 6 studenten en willen met een bierfiets een berg opfietsen, willen jullie ons sponsoren?"; ik denk dat je eerst goede plannen moet hebben en dan pas sponsoren moet zoeken.
dat dusquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kan. Maar dat is moeilijker en duurder. Daarnaast zal de winst die je haalt kwa gewicht nihil zijn tov de ontwikkel en fabricagemoeite en kosten.
Punt is dat de tekening van ETA volgens mij met standaard profielen is gemaakt. Het meest goedkoop en makkelijk. Natuurlijk kan je de meest fancy profielen gebruiken, maar dat is duur.
Wat ETA heeft getekend is voor een zacht prijsje te maken, wil je carbon kevlar etc ben je al gauw duizenden, zo niet tienduizenden euro's kwijt.
Bellen een beter idee? Maar inderdaad eerst even afwachten totdat de plannen iets concreter zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Daarom blijven mailen. Die bedrijven gaan pas reageren als je een paar mailtjes gestuurd hebt.
Mits die vrijwilligers met alu kunnen werkenquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:50 schreef ETA het volgende:
[..]
dat duszijn inderdaad allemaal standaard kokerprofielen. Zijn te krijgen bij de meeste aluminiumboeren.
het gaat een kwestie worden van hoeveel manuren er beschikbaar is. Het ontwerpen van vakwerkbalken, gebogen balken of andere profielen/materialen is weinig moeite. Nu las je met enkele lassen de framebalken aan elkaar. Als je genoeg fanatieke vrijwiliigers hebt, kan je leuke vakwerk balkjes gaan maken. Het kost in totaal dan wel 10x zoveel tijd om alles te zagen en weer te lassen. De besparing zal misschien iets van 2kg zijn?
Daarom kan dit beter in een latere fase worden besproken wanneer er meer duidelijkheid is.
[..]
Bellen een beter idee? Maar inderdaad eerst even afwachten totdat de plannen iets concreter zijn.
Je weet nu nog niet eens wat je aan de sponsoren wil vragen en wat ze er exact voor terugkrijgen.
even wachten met het aanschrijven van nieuwe potentiele sponsoren totdat er meer duidelijkheid is. Dan kunnen we het sponsoren aanschrijven ook wat tactischer gaan organiseren.quote:
idd. straks mag het helemaal niet (bijv. je moet met een fiets de berg op rijden en een bierfiets is geen fiets) dan moet je al die sponsoren weer afzeggenquote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:41 schreef ETA het volgende:
[..]
even wachten met het aanschrijven van nieuwe potentiele sponsoren totdat er meer duidelijkheid is. Dan kunnen we het sponsoren aanschrijven ook wat tactischer gaan organiseren.
dat ook, maar je kan potentiele sponsoren nu vervreemden door niet met een halflsachtig plan te komen. Ze nemen je nu niet serieus en zullen dan mogelijk toekomstige (meer complete) plannen ook niet serieus gaan nemen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:50 schreef Maanvis het volgende:
[..]
idd. straks mag het helemaal niet (bijv. je moet met een fiets de berg op rijden en een bierfiets is geen fiets) dan moet je al die sponsoren weer afzeggen
ik neem aan nog geen succes gehad?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:57 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Ze nemen nooit op, inmiddels zo'n 6x gebeld de laatste dagen
Zo'n mailtje sturen als universiteit zijndequote:Op zondag 3 juli 2011 14:57 schreef Vincpod het volgende:
beste Vincpod en SSB
dank nog voor jullie e-mail/vraag.
hoeweel ik het 'n sympathiek idee vindt, zie ik vanaf mijn positie geen mogelijkheden jullie binnen de TU delft verder te helpen.
er zijn al meer ideen ve zgn bierfiets in de praktijk gebracht en in A'dam rijdt er volgens mij een.
je zou eens kunnen googelen en
wie weet ligt hier 'n klik?
veel succes met jullie project!
vriendelijke groet
Valorisation Centre
TU Delft
Heb even zijn naam weggehaald ivm privacy en googlebaiten enzo.quote:Op zondag 3 juli 2011 14:57 schreef Vincpod het volgende:
beste Vincpod en SSB
hoeweel ik het 'n sympathiek idee vindt, zie ik vanaf mijn positie geen mogelijkheden jullie binnen de TU delft verder te helpen.
er zijn al meer ideen ve zgn bierfiets in de praktijk gebracht en in A'dam rijdt er volgens mij een.
vriendelijke groet
Valorisation Centre
TU Delft
organisatie is dus compleet onbereikbaar? Aan de andere kant, de vorige editie is nog maar net afgelopen. ik zag dat de inschrijvingen pas eind dit jaar weer open gaan.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:52 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Hmm ik ben bang dat dit niks gaat worden
Raar aangezien die eigen bedrijven hebben die ook gewoon telefonisch bereikbaar moeten zijn.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:54 schreef ETA het volgende:
[..]
organisatie is dus compleet onbereikbaar?
Kreeg je dat mailtje serieus waar van de TU Delft?quote:Op zondag 3 juli 2011 14:57 schreef Vincpod het volgende:
beste Vincpod en SSB
vriendelijke groet
Valorisation Centre
TU Delft
quote:Op maandag 25 juli 2011 19:02 schreef Nina-Sanders het volgende:
Wat een waardeloze mail. Wat heb je hun eigenlijk gemailed als ik vragen mag?
Je zou het beste naar dit topic kunnen verwijzen en vermelden dat er al één en ander aan vooronderzoek naar gedaan is. Paar plaatjes ermee van wat schetsen e.d...
De TU van Twente / Enschede anders? Misschien zijn die wel behulpzaam?
of de TU van Eindhoven? Of anders Rijksuniversiteit Groningen, zitten ook wel wat techneuten....
is dat wat?
Contact met universiteit heeft momenteel geen prioriteit. De kans dat je een universiteit bereid vind om officieel mee te doen is klein. Wil je enige kans maken, moet het project verder uitgewerkt zijn. Belangrijkste punt hierin is toestemming krijgen van de organisatie.quote:
zodra het ontwerp klaar is, zal er hier wel een bommetje verschijnen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:20 schreef Qaox het volgende:
Ik kan misschien wel aluminium regelen tegen een milde prijs. Als jullie ff duidelijk maken wat jullie nodig hebben
Wat hij zegt! Gas er op!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 12:44 schreef RichardHammond het volgende:
Gewoon volgend jaar tijdens de toer vertrekken uit bocht 7 achter Contador aan en hem eens laten zien hoe Nederlanders rollen.
Vraag is of dit wel toegestaan is. Ik weet niet of de De Alpe d'Huez hiermee geassocieerd wil worden.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:35 schreef Sjaappie het volgende:
Moet er ook niet een fust bier van ongeveer 30 liter mee? Ik neem aan dat de fietsers wel een biertje lusten bij die inspanningen. Dit moet ook bij het gewicht van de fiets geteld worden
als ik het zo lees, is een 1,5W/kg lichaamsgewicht een meer reeele schatting. Dit verandert veel. 6x beklimming binnen de gegeven tijdslimiet wordt dan zo goed als onmogelijk. Wat dan wel mogelijk is, reken ik tzt wel uit.quote:Op maandag 8 augustus 2011 14:13 schreef Hi_flyer het volgende:
Er werd nog gevraagd naar het vermogen dat een fietser levert. Overschat dat niet bij iemand die ongetraind is. Ikzelf heb regelmatig in de bergen gefietst en hield 400 hoogtemeter per uur aan. Fiets+bepakking+ikzelf=100 kg,
P=mgh/3600=100*9.8*400=109W
Mogelijk ligt dit wat hoger als je maar een klim doet en dus gelijk alles kan geven.
Die 900m/h uit de OP ga je never ever halen. In de TDF halen toppers als Evans en Schleck net 1600m/h en voor hun is het hun werk. Wees realistisch en stel het doel bij dat je in die 15 uur naar boven rijdt, daar zal je al een kluif aan hebben.
Nee inderdaad. De meeste organisaties zullen bij een wat groter en bekender project wel 2 keer nadenken voordat ze hun naam verbinden met een "Bierfiets". Het is dan wel voor een goed doel, maar de projecten die goede doelen steunen liggen voor het oprapen. Dit zal ook wel een struikelblok worden voor het vinden van grotere sponsoren. Helemaal omdat tegenwoordig bij elk groot bedrijf wel een maatschappelijke doelstelling terug is te vinden waar "gezond" de leidraad is.quote:Op maandag 8 augustus 2011 13:16 schreef Nina-Sanders het volgende:
[..]
Vraag is of dit wel toegestaan is. Ik weet niet of de De Alpe d'Huez hiermee geassocieerd wil worden.
Het is wel verdacht stil in dit topic? Gaat er nog wat van komen?
Dat is waar, maar daar sponsort Amstel. Hier moet het andersom....quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 10:27 schreef Maanvis het volgende:
onzin, de amstel gold race is toch ook gesponsord door een biermerk?
tja, er is niemand die het voortouw wil nemen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |